GJA schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:55:
[...]
Ik vermoed zomaar dat ie het hier heeft over de hoofdzekeringen en dat de rest van de meterkast gewoon bij de tijd is. Een goede installateur zal het plaatsen of aansluiten van een laadpaal ook gewoon weigeren als ie een inadequate meterkast aantreft.
Het laten plaatsen van automaten in plaats van smeltveiligheden is ongelofelijk prijzig (want de netbeheerder heeft het monopolie) en onnodig qua veiligheid.
We hebben hier een hele ingewikkelde situatie van 2 panden op 1 netaansluiting en een installateur die niet helemaal bij de tijd was

De Liander zekeringen zijn gelukkig moderne 25A automaten, daarachter de DSMR.
Achter de DSMR een 3 fase bus door de panden heen. op de bus:
- een tussenmeter met daarachter een moderne groepenkast met automaten voor pand 1
- een box met 3 20A traag smeltpatronen voor de rest van de bus, ja die moeten worden vervangen door automaten. helaas is deze box met smeltpatronen aangelegd kort voor mijn tijd door een installateur die niet helemaal bij de tijd was

- een tussenmeter met daarachter een moderne groepenkast met automaten voor pand 2
- een afzekering voor een 3 fase PV omvormer
- een afzekering en tussenmeter voor de laadpaal
ik heb de P1 waarden in mijn HA er er lopen tijdens het laden geen grote stromen door de P1 omdat alle PV energie feitelijk direct de laadpaal ingaat. as we speak neem ik 300 W af bij de P1 meter terwijl ik 3,5kW aan het opladen ben en ook 3,5kW PV vermogen heb. dus daar zit het probleem niet.
het probleem onstaat bij het overschakelen van 1 fase naar 3 fase laden.
stap 1, ik zet de max current op 1 bij het 1 fase laden (dus dan stopt het laden)
stap 2, ik schakel via het modbus commando over naar 3 fase laden (dan gebeurt er nog niets)
stap 3, ik zet de max current op 6A boem de zekeringen eruit, van de laadpaal afzekering, van de smeltpatronen en van de Liander autormaat.
Als ik de auto loskoppel voor stap 1 en ik start een nieuwe laadsessie op 3 fase is er niets aan de hand.
Blijkbaar ontstaan er bij de overschakeling van 1 naar 3 fase laden hoge inschakelstromen die er bij het starten van een sessie niet zijn. en dus ook als ik eerst de maxcurrent op 1 zet zodat het 3 fase laden niet start totdat ik de maxcurrent weer op 6 zet.
Overigens is mijn observatie dat ik met ACE ook niet kan overschakelen van 1 naar 3 fase vv als de auto is aangesloten...
[Voor 37% gewijzigd door dirksenrdh op 26-05-2023 10:34]