[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 11 ... 83 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:38
Ze maken het je wel makkelijk haha.

De verkoper zegt nu ook dat enkel met sim kaart kan werken, maar je kunt mits je die inlog hebt toch gewoon de functionaliteit wijzigen naar plug and charge + ethernet kabel 😅

Maar hopen dat die licentie er al op zit idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
luke22 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:08:
Oke dankjewel!

Hoe kom ik daaraan en heten die zo als hierboven? Ssa en pasword code?

Want ik gok dat de verkoper ook even achter zijn oren zal krabben waar we die vandaan kunnen toveren
Wil je werken met de ACE installer (nog altijd de meest stabiele werkwijze) heb je meerdere codes nodig:
- Gebruikersnaam en wachtwoord om in de AC installer in te loggen
- wachtwoord om in de paal in te loggen (in de installer op de paal klikken waarmee hij verbinding maakt, vervolgens wordt als username default "Eigenaar" getoond en dan met het wachtwoord inloggen in de paal (meestal is dat de paal ID beginnend met ACE...., vroeger zat dat met een klever onderaan de paal).
Werk je met de MyEve app (mac of android) dan heb je alleen het laatste wachtwoord nodig.

In de installer kan je ook zien welke functies al een unlock hebben.
je hebt een vrijgave nodig voor:
- Loadbalancing (via Alfen, licentie kost los normaal een 199 €).
- Uploaden logo
- Vrijgave 32A
- Vrijgave RFID functionaliteit
- Solar charge werkt ook alleen maar wanneer loadbalancing is geactiveerd op een vrijgegeven P1 poort.

Succes.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 26-07-2023 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
luke22 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:25:
Ze maken het je wel makkelijk haha.

De verkoper zegt nu ook dat enkel met sim kaart kan werken, maar je kunt mits je die inlog hebt toch gewoon de functionaliteit wijzigen naar plug and charge + ethernet kabel 😅

Maar hopen dat die licentie er al op zit idd
Je kan inderdaad wijzigen van mobiel (4G) naar vaste verbinding maar dan moet er wel een UTP kabel getrokken zijn van de laadpaal naar de UTP poort van je modem.
Voor loadbalancing heb je sowieso een UTP kabel nodig tussen de modem en de P1 poort van de DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Nou niet helemaal op Home assistant forum had ik gelezen dat je via modbus kan communiceren en zo kan load balancen via home assistant

Maar ook voordat die poort open staat heb je de licentie nodig... Heel stom maargoed.

--

Is vrij geven RFID hetzelfde als alles wat betreft backoffice uitzetten en overgaan op "stekker erin, het werkt" ? (Plug and share) of kun je dat sowieso instellen los van licenties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Net het omgekeerde.
Stekker erin en het werkt is Plug and Charge modus (P&C).
RFID is activatie van de laadkaartlezer om een laadkaart die gekoppeld is aan de laadpaal het laden te doen starten.
Back office staat daar los van. Ik heb een back office maar heb de keuze om de paal te bedienen via P&C of via RFID (laadkaart).
Alhoewel alle functies hier unlocked zijn (met dank aan de werkgever) gebruiken we hier gewoon P&C. Geen gedoe met telkens een kaart swipen.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 26-07-2023 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elektriek
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-04-2024
Beste lukke22, ik had eerst ook op mijn eve single S-line geen loadbalancing aangeschaft, maar dat later alsnog ingekocht. Gedaan via Media 73 BV/Acculaders.nl. Daar kocht ik de licentie voor € 200,- en vervolgens vroeg het bedrijf dat bij Alfen aan, die daarna een licentiecode stuurden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:25
Hoop dat er snel ondersteuning voor 3F Solar charging komt zodat je de fasen ook wat gelijkmatiger gebruikt (liever 3x 6A dan 1x 16A).
hier hetzefde
wanneer komt de nieuwe firmware uit ?
of is er al een beta waar mee kunnen testen ( ik wil wel tester zijn )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirksenrdh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-05 20:27
pieterhi schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:56:
[...]

Home assistant ken ik zo niet, maar in de call die werkt maak je gebruik van een array van integers (in source hex genoteerd) en in de tweede call die niet werkt, maak je gebruik van een array van strings. In de string staat in hex notatie een integer waarde. Dat zijn toch twee verschillende dingen?
Is dat wel een bewuste keuze?
yep
in Home Assistant is de loopt de service via een list met text items
in Appdeamon en dus Python loopt de service inderdaad via een list met byte objects.
dank voor de hint.

plans without actions are dreams, actions without a plan are a nightmare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-06 07:02
Ik heb een 2e hands Alfen Eve Single (NG910-60583) gekocht nav mijn eerdere bericht met een probleem na firmware upgrade. Ik wil later bekijken wat ik aan onderdelen over ga zetten maar ik heb nu een werkend (dwz hij start op en is zichtbaar in de ACE installer) systeem echter heb ik er geen werkende login bij. Ding is aangeschaft via Coolblue en via hen heb ik via de vorige eigenaar wat wachtwoorden gekregen maar geen hiervan werkt. SSA staat mogelijk aan, vorige eigenaar heeft uiteraard geen documentatie gehad, installateur is onbekend. Standaard wachtwoorden als het serienr etc proberen heeft nog geen succes tot op heden.
Het ding is van 13-12-2021, geen idee welke firmware er op staat, simkaart is volgens CB inmiddels niet meer actief.
Iemand ervaring met deze situatie en advies hoe verder?

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-06 22:50
marccom schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:54:
Ik heb een 2e hands Alfen Eve Single (NG910-60583) gekocht nav mijn eerdere bericht met een probleem na firmware upgrade. Ik wil later bekijken wat ik aan onderdelen over ga zetten maar ik heb nu een werkend (dwz hij start op en is zichtbaar in de ACE installer) systeem echter heb ik er geen werkende login bij. Ding is aangeschaft via Coolblue en via hen heb ik via de vorige eigenaar wat wachtwoorden gekregen maar geen hiervan werkt. SSA staat mogelijk aan, vorige eigenaar heeft uiteraard geen documentatie gehad, installateur is onbekend. Standaard wachtwoorden als het serienr etc proberen heeft nog geen succes tot op heden.
Het ding is van 13-12-2021, geen idee welke firmware er op staat, simkaart is volgens CB inmiddels niet meer actief.
https://knowledge.alfen.com/space/IN/627179708
/How+to+reset+the+password+using+the+Password+Recovery+Code+(PRC)%3F

Misschien heb je net geluk en heb je een PRC sticker aan de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:13
Ook hier weer een Firmware update issue.

Ik zit momenteel op 5.8.1-4123 en probeer naar 6.3.0 te komen, helaas zowel via de ACE Service Installer als via de App lukt dit met geen mogelijkheid, niet direct en ook niet eerst via 6.1.0

Het enige dat ik in de logging zie als ik naar 6.1.0 probeer te upgraden is dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9QNGoFkmH4P_-LhM_J8egyvSuQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c9bcV83BDLwzxydjz8RYZTOK.png?f=fotoalbum_large

Eigenlijk niet eens een foutmelding dus.

Direct upgraden naar 6.3.0 geeft alleen maar errors die anderen in dit topic ook hadden en waarbij dus vermoedelijk eerst de bootloader moest worden geupgrade. Mijn huidige versie daarvan is 0.1.4. Als het goed is zou in de firmware versies die nu beschikbaar gesteld zijn door Alfen die bootloader upgrade al in moeten zitten toch?

Enig idee?

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMaes
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:23
TonCoronel schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:15:

Ik zit momenteel op 5.8.1-4123 en probeer naar 6.3.0 te komen, helaas zowel via de ACE Service Installer als via de App lukt dit met geen mogelijkheid, niet direct en ook niet eerst via 6.1.0

Het enige dat ik in de logging zie als ik naar 6.1.0 probeer te upgraden is dit:
[Afbeelding]

Direct upgraden naar 6.3.0 geeft alleen maar errors die anderen in dit topic ook hadden en waarbij dus vermoedelijk eerst de bootloader moest worden geupgrade. Mijn huidige versie daarvan is 0.1.4. Als het goed is zou in de firmware versies die nu beschikbaar gesteld zijn door Alfen die bootloader upgrade al in moeten zitten toch?

Enig idee?
Lukte mij gisteren ook niet.
1) Zorg ervoor dat je één versie per keer gaat. Jij moet nu dus naar 6.1.0b.
2) Zorg ervoor dat de auto niet is verbonden (lijkt op je screenshot dat dit wel het geval is). De paal moet gewoon in idle staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadylog
TonCoronel schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:15:

[Afbeelding]

Enig idee?
Zit de kabel in een auto? ik heb zelf gehad dat er geen update gebeurde als er een auto verbonden was. Verder ook de goede versie gekozen in ace installer (A vs B) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Thanks for the tips, inderdaad auto is momenteel verbonden en is aan het laden, ik ga het eens proberen zonder dat de auto verbonden is. Had verwacht dat je daar wel een melding van zou krijgen ofzo.
Ik moet voor de B versie gaan, de app geeft alleen de B versies aan, de service installer ook de A voor de 6.1.0 versie maar die moet ik niet hebben.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
shadylog schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:17:
[...]

https://knowledge.alfen.com/space/IN/627179708
/How+to+reset+the+password+using+the+Password+Recovery+Code+(PRC)%3F

Misschien heb je net geluk en heb je een PRC sticker aan de binnenkant.
Er zit aan de binnenkant, naast de kwh-meter een sticker met daarop een QR-code, het serienr, de specs en een onbekende 9-cijferige code (ordernummer?). Geen van deze codes leveren meer op met inloggen via de Installer. De wachtwoorden die ik heb, serienr en combinaties heb ik allemaal geprobeerd, zonder succes.
Weer een nieuw ticket bij Alfen aangemaakt, Coolblue wijst naar Alfen, Alfen naar Cooblue. Handig :-(

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
marccom schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:05:
[...]

Er zit aan de binnenkant, naast de kwh-meter een sticker met daarop een QR-code, het serienr, de specs en een onbekende 9-cijferige code (ordernummer?). Geen van deze codes leveren meer op met inloggen via de Installer. De wachtwoorden die ik heb, serienr en combinaties heb ik allemaal geprobeerd, zonder succes.
Weer een nieuw ticket bij Alfen aangemaakt, Coolblue wijst naar Alfen, Alfen naar Cooblue. Handig :-(
Waarschijnlijk een dooddoener, maar je hebt wel de "forgot password" gebruikt van ACE installer en daar die nummers ingevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
RobertMaes schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:23:
[...]

Lukte mij gisteren ook niet.
1) Zorg ervoor dat je één versie per keer gaat. Jij moet nu dus naar 6.1.0b.
2) Zorg ervoor dat de auto niet is verbonden (lijkt op je screenshot dat dit wel het geval is). De paal moet gewoon in idle staan.
Nogmaals thanks voor de tips, zojuist wel gelukt om te updaten zonder dat de auto verbonden was. De update naar 6.1.0 via de app ging prima, daarna geen verbinding meer te krijgen via de app, maar via de ACE Service Installer ging het wel prima en kon ik upgraden naar 6.3.0

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
shadylog schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:39:
[...]

Waarschijnlijk een dooddoener, maar je hebt wel de "forgot password" gebruikt van ACE installer en daar die nummers ingevoerd?
Check, ook hier diverse combinaties geprobeerd. Wel is het misschien handig om te weten hoeveel karakters een standaard wachtwoord en een PRC hebben vanuit Alfen. Iemand die dat weet? Wie weet kan ik dan nog wat proberen met de wachtwoorden die ik nu heb.

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
zo ik heb de laadpaal inmiddels hier liggen en even aan het stopcontact gehangen om te testen.

Alles lijkt te functioneren dus dat is fijn.

inloggen via de software met de E flux inlog lukt ook.
Het kaartje met de password key zat aan de binnenkant, echter heb ik deze nergens hoeven gebruiken?

Goed eenmaal in de laadpaal ingelogd heb ik de backoffice uitgezet en ipv plug and charge (waarvoor ik een ID nodig heb? werkelijk geen idee wat daar bedoeld wordt) heb ik gekozen voor offline authenticatie op basis van bestaande laadpasjes:

1. accepteer alle pasjes
2. haal de laadpasjes langs de RFID lezer die je wilt gebruiken
3. blokkeer alle pasjes behalve die je whitelist (de pasjes van stap 2)

en voila! je hebt beveiliging

----

mijn volgende vraag is, ik zie een "telefoon" connector, als ik deze direct aansluit op de p1 poort van mijn slimme meter in de meterkast, dan werkt loadbalancing? Ik heb alle licenties maar ik heb geen tweede device bij de laadpaal gehad oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Wat is overigens het voordeel van firmware updates?
mijne draait 4.6 en zal nooit verbinden naar het internet, dan kan ik toch beter niet updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:06

de Peer

under peer review

luke22 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:29:
mijne draait 4.6 en zal nooit verbinden naar het internet, dan kan ik toch beter niet updaten?
Solar chargen is bijvoorbeeld alleen beschikbaar in een relatief nieuwe firmware volgens mij. Daarvoor zul je dus moeten updaten.
Verder vermoedelijk andere nieuwe functies, bug fixes of eventueel beveiligingsupdates etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
luke22 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:29:
Inderdaad, gezien mijn Alfen backoffice had op 4G ook nooit firmware updates nodig gehad.

Maar gezien er problemen rezen met de 4G verbinding (of eigenlijk de verbinding met de backoffice) en ik solar charging een nuttige toevoeging vond in stappen toch maar een upgrade naar firmware 6.3 gedaan en een verbinding met het thuisnetwerk aangelegd.
Solar charging is immers maar beschikbaar vanaf firmware 6.3.
En omdat je die instelling moet bedienen via de MyEve app (alleen via wifi) of ACE installer (via wifi of rechtstreeks op paal - maar het leek me heel onhandig voor iedere verandering in de instellingen telkens het afdekscherm van de paal te schroeven, hangt dan ook nog eens tegen een muur waardoor de schroeven moeilijk bereikbaar zijn) was het gemakkelijker in gebruik om de paal met UTP te verbinden met de modem zodat hij benaderbaar is via het thuisnetwerk ipv telkens fysiek in de paal in te pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:35
marccom schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:57:
[...]

Check, ook hier diverse combinaties geprobeerd. Wel is het misschien handig om te weten hoeveel karakters een standaard wachtwoord en een PRC hebben vanuit Alfen. Iemand die dat weet? Wie weet kan ik dan nog wat proberen met de wachtwoorden die ik nu heb.
Ik heb eerder dit jaar Alfen Eve Single via Coolblue aangeschaft. Na enig aandringen heb ik via Coolblue het default password voor de eigenaar ontvangen (had eigenlijk bij installatie geleverd moeten worden, kijk maar in de Alfen knowledge base). Dit had Coolblue uiteindelijk bij Alfen opgevraagd. Ik wilde namelijk zelf het beheer kunnen doen in het geval Coolblue bijvoorbeeld uit die markt stapt (net zoals ze met hun laadpassen hebben gedaan).

https://knowledge.alfen.c...n+Alfen+charging+stations

Binnenin de laadpaal staat een nummer van 6 cijfers. Daarmee kan je het password van de eigenaar terug zetten naar de default, maar dan moet je die default natuurlijk wel weten. Daarna kan je het password met de MyEve app zelf wijzigen naar iets anders. Je kan dan ook een tijdelijk wachtwoord maken voor een monteur bijvoorbeeld.

Het default eigenaar password was 28 karakters lang en een moeilijke combinatie van cijfers,letters en leestekens.

Dus .... Alfen zou het default password moeten kunnen leveren.

Het account en password voor de ACE service installer is iets anders. Die kan je opvragen via de website (zie instructies in de knowledge base).

En dan heb je nog je account (=mail adres) en password voor de MyEve app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
WillemD61 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:22:
[...]
Het default eigenaar password was 28 karakters lang en een moeilijke combinatie van cijfers,letters en leestekens.
Blijkbaar werkt dat toch niet overal op die wijze dan.
Hier was het paswoord voor de laadpaal gewoon een combinatie van drie letters (ACE) gevolgd door 7 cijfers.
Stond ook gewoon op een sticker gekleefd onderaan de buitenzijde van de laadpaal (maar daar kwam ik pas drie jaar later achter :) ). Het was ook niet echt nodig want het was gewoon de combinatie waarmee de laadpaal zichzelf identificeerde in de MyEve app en ACE installer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Klopt, de hele password opzet is in 2022 gewijzigd, volgens de Alfen website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
marccom schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:54:
De firmware versie kan je ook zonder password uitlezen.
Als je in een browser de volgende URL opent:
https://xxx.xxx.xxx.xxx:443/api/info
met daarbij de xxx vervangen door het IP adres van je laadpaal,
dan krijg je een file met wat basisgegevens, waaronder de firmware versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
WillemD61 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:22:
[...]

Ik heb eerder dit jaar Alfen Eve Single via Coolblue aangeschaft. Na enig aandringen heb ik via Coolblue het default password voor de eigenaar ontvangen (had eigenlijk bij installatie geleverd moeten worden, kijk maar in de Alfen knowledge base). Dit had Coolblue uiteindelijk bij Alfen opgevraagd. Ik wilde namelijk zelf het beheer kunnen doen in het geval Coolblue bijvoorbeeld uit die markt stapt (net zoals ze met hun laadpassen hebben gedaan).

https://knowledge.alfen.c...n+Alfen+charging+stations

Binnenin de laadpaal staat een nummer van 6 cijfers. Daarmee kan je het password van de eigenaar terug zetten naar de default, maar dan moet je die default natuurlijk wel weten. Daarna kan je het password met de MyEve app zelf wijzigen naar iets anders. Je kan dan ook een tijdelijk wachtwoord maken voor een monteur bijvoorbeeld.

[...]
Helaas, ook deze kom ik niet mee verder, zowel in hoofd als kleine letters geprobeerd, zonder succes.

Dus .... Alfen zou het default password moeten kunnen leveren.

Het account en password voor de ACE service installer is iets anders. Die kan je opvragen via de website (zie instructies in de knowledge base).

En dan heb je nog je account (=mail adres) en password voor de MyEve app.
Dank. Ik heb een sticker binnenin met daarop een QR-code, het objectid/serienr (ACE0123456), de type aanduiding (Eve Single S 3PH RFID T2 R7043), en een cijfercode 123456 123 (met een spatie er tussen).
Ik heb dit alles geprobeerd als owner password en als PRC, zonder succes, ook de cijfercode met en zonder spatie. Ik heb 2 wachtwoorden van CB gekregen, een van 17 karakters met alleen letters en cijfers en een tweede van 29 karakters met ook speciale karakters er in.
WillemD61 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:36:
[...]

De firmware versie kan je ook zonder password uitlezen.
Als je in een browser de volgende URL opent:
https://xxx.xxx.xxx.xxx:443/api/info
met daarbij de xxx vervangen door het IP adres van je laadpaal,
dan krijg je een file met wat basisgegevens, waaronder de firmware versie.
Danku, heb je nog meer van dit soort info? Er staat nu fw 5.8.1-4123 op.

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Danku, heb je nog meer van dit soort info? Er staat nu fw 5.8.1-4123 op.
Dat is dus een firmware versie met de nieuwe password setup, dus :
1) er zou aan password reset code moeten zijn om het password van de eigenaar te resetten naar default.
2) Alfen zelf heeft kennis van het default password. Die zou het moeten kunnen geven.

Je kan dan ACE software installer or de MyEve app gebruiken om connectie te maken met de laadpaal. Binnen de software wordt vervolgens gevraag om het password van de eigenaar, en zodra dat is geaccepteerd zie je alle settings en kan je het password wijzigen.

Voor zowel ACE installer als MyEve heb je een account nodig. Die kan je allebei maken via de website.

Als niks werkt kan je ook nog een service request maken naar Alfen. Als op je laadpaal secure service access enabled is kan een monteur je alsnog weer toegang geven.
https://knowledge.alfen.c...Secure+Service+Access)%3F

Ik heb zelf een Raspberry Pi met daarop deze gitlab software
https://gitlab.com/LordGaav/alfen-eve
Als ik daar als username "admin" gebruikt, gecombineerd met het password van de eigenaar kan ik zo direct de settings uitlezen. Dat is ook een makkelijke manier om verschillende passwords te testen als je MyEve of ACE installer te lastig vindt.

Let op: er kan maar 1 connectie actief zijn, dus of ACE installer, of MyEve, of andere software, maar niet tegelijk. Dan gaat inloggen sowieso fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Op mijn sticker staat links de QR code, daarnaast 3 regels:
1) ACExxxxxxx (een 7 cijferig nummer)
2) Eve Single S-Line 3PH T2 RFID
3) 6 cijfers van de password reset code

Ik zie in de MyEve App zowel bij de invoer van het password als bij de invoer van de PRC de mogelijkheid van het scannen van de QR code. Ik denk dat je nog steeds ergens het password van de eigenaar moet krijgen. Ik neem aan dat die niet in de QR code staat. Ik zou de reeks van 29 karakters proberen. Let op: hoofdletter i en hoofdletter l kunnen er hetzelfde uitzien (was bij mij het geval)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
luke22 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:15:
mijn volgende vraag is, ik zie een "telefoon" connector, als ik deze direct aansluit op de p1 poort van mijn slimme meter in de meterkast, dan werkt loadbalancing? Ik heb alle licenties maar ik heb geen tweede device bij de laadpaal gehad oid.
Voor loadbalancing is mijn laadpaal via een kabel op de P1 poort aangesloten en ik heb ook de licentie. Verder heb ik ook geen extra device (tenzij die binnenin de paal zit). De paal moet de waardes van de P1 poort kunnen uitlezen om daarop te gaan reageren, meer is er niet nodig volgens mij.

Ik heb wel nog een P1 splitter er tussen omdat ik ook nog een Raspberry Pi met Domoticz op de P1 poort heb aangesloten, maar dat zou geen verschil moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc-freakz
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-06 17:07
Goedemiddag,
Ik heb het meerendeel van dit topic en het Solar Charging topic doorgenomen. Ik zou ook graag de paal via HA (of anderzijds) live kunnen uitlezen en kijken naar Solar Charging (minimaal 6.3 begrijp ik), maar na jullie berichten en lezen van diverse release notes (specifiek naar V5 en V6) toch nog wat controle vragen.

Als ik het goed begrijp zou ik de netwerkverbinding (UTP) permanent moeten kunnen aansluiten met behoud van 4g/backoffice verbinding (specifiek voor verrekening).
Ik heb het alleen tijdelijk gebruikt (op dat moment 4g kaart er uit) om de paal even te installeren/configureren namelijk.

Blijft na de upgrade(s) naar v5 en uiteindelijk v6 de backoffice koppeling (via 4g) gewoon werken? Dit i.v.m. de nieuwe security features. Dat ze geen remote beheer kunnen doen maakt me niet uit.

Of, moet dit via/in samenspraak met de backoffice partij om verlies van functionaliteit te voorkomen?
Uiteraard begrijp ik dat de upgrade instructies bijzonder uitvoerig gevolgd moeten worden, ik niet kan downgraden en dat de backoffice geen beheer meer kan doen zonder mijn medeweten/tussenkomst.

Betreft overigens een Alfen Eve Single Pro-line. Vermoedelijk nog steeds op versie 4.11.0-3266 (al even niet in ACE gekeken).

Voornemen is nu om eerst te testen hoe het zit met de verbinding (permanent UTP). Vervolgens in stappen upgraden. Dit lijkt me een redelijk schema (gezien de changes tussen de versies):
4.11 > 4.12.0 > 4.14.0 > 4.15.7 > 5.3.1 > 5.8.1 > 6.0.0 > 6.3.0

SFE Enyaq Tips & Handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Side-Kick

Timmy!

pc-freakz schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:29:
Goedemiddag,
Ik heb het meerendeel van dit topic en het Solar Charging topic doorgenomen. Ik zou ook graag de paal via HA (of anderzijds) live kunnen uitlezen en kijken naar Solar Charging (minimaal 6.3 begrijp ik), maar na jullie berichten en lezen van diverse release notes (specifiek naar V5 en V6) toch nog wat controle vragen.

Als ik het goed begrijp zou ik de netwerkverbinding (UTP) permanent moeten kunnen aansluiten met behoud van 4g/backoffice verbinding (specifiek voor verrekening).
Ik heb het alleen tijdelijk gebruikt (op dat moment 4g kaart er uit) om de paal even te installeren/configureren namelijk.

Blijft na de upgrade(s) naar v5 en uiteindelijk v6 de backoffice koppeling (via 4g) gewoon werken? Dit i.v.m. de nieuwe security features. Dat ze geen remote beheer kunnen doen maakt me niet uit.

Of, moet dit via/in samenspraak met de backoffice partij om verlies van functionaliteit te voorkomen?
Uiteraard begrijp ik dat de upgrade instructies bijzonder uitvoerig gevolgd moeten worden, ik niet kan downgraden en dat de backoffice geen beheer meer kan doen zonder mijn medeweten/tussenkomst.

Betreft overigens een Alfen Eve Single Pro-line. Vermoedelijk nog steeds op versie 4.11.0-3266 (al even niet in ACE gekeken).

Voornemen is nu om eerst te testen hoe het zit met de verbinding (permanent UTP). Vervolgens in stappen upgraden. Dit lijkt me een redelijk schema (gezien de changes tussen de versies):
Belangrijkste is dat als je aankomt bij de 5.x.x versie je beschikt over de benodigde wachtwoorden. Het instellen van het nieuwe Owner wachtwoord gaat regelmatig fout en je dient dan te beschikken over het default wachtwoord om controle te behouden over je laadpaal. Zet ook Secure Service Access aan.

KB 5.3.0

[ Voor 6% gewijzigd door Side-Kick op 03-08-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimvermoens
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-12-2023
Goedeavond

Ik ben eigenaar van een 2e hands alfen single pro line. Op deze thread terecht gekomen door de wachtwoord problemen bij firmware upgrade. De upgrade van 4.15 naar 6.1.0-4159-b is gelukt, maar ik kan dus niet meer inloggen in het toestel.

Wat ik niet begrijp is dat ze dit nog steeds niet opgelost hebben in hun software, ook ik ben 100% zeker van de ingave van het paswoord.

De laadpaal is van 2020 dus er is geen Password Recovery sticker beschikbaar.
Als ik via de myeve applicatie op "Verloren PRC" klik, toont deze wel dat Secure Service Access is ingeschakeld.

Gezien ik zelf de installatie doe, heb ik geen installateur waar ik bij terecht kan.

Mijn vragen:
-> Wie kan/mag de SSA gebruiken?
-> Welke info hebben ze daarvoor nodig?
-> Als de lader aan het internet hangt, kan men dit remote uitvoeren?
-> Iemand die er reeds ingeslaagd is om met een bepaald "standaard" wachtwoord in te loggen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:38
wimvermoens schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:32:
Goedeavond

Ik ben eigenaar van een 2e hands alfen single pro line. Op deze thread terecht gekomen door de wachtwoord problemen bij firmware upgrade. De upgrade van 4.15 naar 6.1.0-4159-b is gelukt, maar ik kan dus niet meer inloggen in het toestel.

Wat ik niet begrijp is dat ze dit nog steeds niet opgelost hebben in hun software, ook ik ben 100% zeker van de ingave van het paswoord.
Ik heb ook een soortgelijke upgrade doorgemaakt, een laadpaal zonder kaart/sticker. En ik heb bewust gekozen voor een wachtwoord zonder leestekens of anderzijds "((^&%%$!#$!" en het is bij mij goed verlopen met een wachtwoord zonder symbolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-06 16:54
wimvermoens schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:32:
Goedeavond

De laadpaal is van 2020 dus er is geen Password Recovery sticker beschikbaar.
Als ik via de myeve applicatie op "Verloren PRC" klik, toont deze wel dat Secure Service Access is ingeschakeld.

Gezien ik zelf de installatie doe, heb ik geen installateur waar ik bij terecht kan.

Mijn vragen:
-> Iemand die er reeds ingeslaagd is om met een bepaald "standaard" wachtwoord in te loggen?

Alvast bedankt!
Mijn vragen:
SSA is een wachtwoord die automatisch word aangemaakt wanneer er een ticket bij Alfen aan gemaakt word, met het SSA wachtwoord kan dan een monteur in de lader komen (moet wel SSA aanstaan in de lader)
De SSA is alleen voor monteurs die aangestuurd worden door Alfen

Zie antwoord hierboven
Nee
Bestaat niet, heb je geen wachtwoord en je heb geen backoffice provider die je het kan aanleveren zal je NOOIT in de lader kunnen komen.
Je kan een ticket laten aanmaken bij Alfen maar dan krijg je voor rij kosten en reperatie kosten en dan kan de monteur met de SSA code (als deze aanstaat in de lader) het wachtwoord aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Daveth schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:22:
[...]
Bestaat niet, heb je geen wachtwoord en je heb geen backoffice provider die je het kan aanleveren zal je NOOIT in de lader kunnen komen.
Je kan een ticket laten aanmaken bij Alfen maar dan krijg je voor rij kosten en reperatie kosten en dan kan de monteur met de SSA code (als deze aanstaat in de lader) het wachtwoord aanpassen.
Andere situatie in NL dan in België?
Wij hebben via mail gewoon een account en wachtwoord aangevraagd bij Alfen om de ACE installer te activeren (en nu de MYEve app).
Het wachtwoord om nadien zelf in de paal te geraken stond gewoon op de sticker buiten onderaan de paal (ACE gevolgd door 7 cijfers, idem wachtwoord om via de MyEve app in de paal te geraken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
IvoB2 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:24:
[...]

Wij hebben via mail gewoon een account en wachtwoord aangevraagd bij Alfen om de ACE installer te activeren (en nu de MYEve app).
Het wachtwoord om nadien zelf in de paal te geraken stond gewoon op de sticker buiten onderaan de paal (ACE gevolgd door 7 cijfers, idem wachtwoord om via de MyEve app in de paal te geraken).
Volgens mij is dat de situatie met de oudere firmware, voordat het nieuwe password systeem werd ingevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
IvoB2 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:24:
[...]

Het ACE nummer is een object ID nummer, het kan zijn dat een partij die jou lader heeft bij gehouden het ID als de wachtwoord gebruikt maar normaal gebeurd dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
WillemD61 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:40:
[...]

Volgens mij is dat de situatie met de oudere firmware, voordat het nieuwe password systeem werd ingevoerd.
Klopt, voorheen hadden we nog ergens firmware 4.x
Nadien deze paswoorden ook kunnen gebruiken om up te graden tot 6.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewestein
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-06 10:44
Ik heb hier een EVE Mini uit 2018 hangen en wil een poging doen deze te update naar iets modernere firmware (sinds 2018 nog nooit een update uitgevoerd). Dus ACE Service Installer gedownload en ethernetkabel aangesloten. Laadpaal krijgt keurig een IP adres via DHCP en is pingbaar.

Bij het opstarten van de ACE Service Installer ziet deze mijn laadpaal (zichtbaar in de linker kolom met correcte IP adres), naar het lukt niet om te verbinden. Zodra ik de laadpaal selecteer krijg ik herhaaldelijk de foutmelding 'Charging station 'ICUEVEMINI900431' can be reached, but does not respond to a login request. Sometimes it helps to reboot the charging station.'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUqtu1gdH6LDrMMBsWrxI2u1XXw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0TBxJRzkkGMT3aHb2ZRsVRRr.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOx3juZGJh2919YpE8-kLx-pjFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tjcN45QoZ9VT8PEZ9AkRZS4G.png?f=fotoalbum_large

Natuurlijk al even de reboot gedaan, maar de melding blijft terugkomen.

Iemand enig idee hoe ik kan verbinden met de ACE Service Installer? Wellicht een oudere versie beschikbaar (nog niet kunnen vinden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
ewestein schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:00:

Iemand enig idee hoe ik kan verbinden met de ACE Service Installer? Wellicht een oudere versie beschikbaar (nog niet kunnen vinden)?
Ik kreeg een dergelijke melding alleen als er nog een andere verbinding actief was, of zeer recent geweest was. Een reboot loste dan dan op.

Geen auto gekoppeld op dat moment? Geen andere verbinding actief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
Ik heb hier een EVE Mini uit 2018 hangen en wil een poging doen deze te update naar iets modernere firmware (sinds 2018 nog nooit een update uitgevoerd). Dus ACE Service Installer gedownload en ethernetkabel aangesloten. Laadpaal krijgt keurig een IP adres via DHCP en is pingbaar.

Bij het opstarten van de ACE Service Installer ziet deze mijn laadpaal (zichtbaar in de linker kolom met correcte IP adres), naar het lukt niet om te verbinden. Zodra ik de laadpaal selecteer krijg ik herhaaldelijk de foutmelding 'Charging station 'ICUEVEMINI900431' can be reached, but does not respond to a login request. Sometimes it helps to reboot the charging station.'.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Natuurlijk al even de reboot gedaan, maar de melding blijft terugkomen.

Wat nog al eens help is de MYEVE app te installeren daar kan je er meestal wel in en daar dan de wachtwoord aanpassen.
Heb je nog geen wachtwoord update de lader dan via de MYEVE app, hierna kan je meestal wel in de ACE installer.

Probeer ook eens de lader rechtstreeks aan je laptop/PC aan te sluiten op je lader, dus buiten je netwerk om, hiermee weet je zeker dat er niet iets op je netwerk het signaal stoort of tegenhoud.

[ Voor 5% gewijzigd door Daveth op 05-08-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Al geprobeerd de laptop waarop de ACE Service Installer geïnstalleerd staat rechtstreeks te verbinden met de poort van de laadpaal? Kan je er tenminste al in.

De ACE installer heeft hier meer dan drie jaar zonder problemen gewerkt (door rechtstreekse verbinding) maar sinds hij in het netwerk zit krijg ik dan ook regelmatig deze melding (terwijl er geen auto aan de laapaal hangt noch de backoffice of MyEve is ingelogd). Dus dat is het probleem niet.
Gelukkig kan ik draadloos wel terug verbinding maken via ACE installer (MYEve lukt in 99% van de tijd niet dus dat heb ik al opgegeven) na een harde reset (dus geen reboot via de software maar door de automaat van de laadpaal even om te leggen en terug in te schakelen). Heb je dat laatste al geprobeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pc-freakz
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-06 17:07
pc-freakz schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:29:
[...]

Side-Kick schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:46:
[...]
Belangrijkste is dat als je aankomt bij de 5.x.x versie je beschikt over de benodigde wachtwoorden. Het instellen van het nieuwe Owner wachtwoord gaat regelmatig fout en je dient dan te beschikken over het default wachtwoord om controle te behouden over je laadpaal. Zet ook Secure Service Access aan.
Upgrade Succesvol! (zover ik kan zien)

Paal bleek inmiddels via Backoffice van 4.11 naar 4.14 geüpgraded te zijn.

Stappen:

1: UTP permanent aansluiten (vast adres via DHCP gegeven)
Gecontroleerd hoe de backoffice is ingericht, die staat permanent op 'mobile' en lijkt ook via die weg te verbinden (ook na alle upgrades trouwens - in v6 is dat geregeld met 'prority' van de verbinding)
2: Default Password opgevraagd via Backoffice (EV Company). Gelukkig niet nodig gehad tot dusver.
3: Upgrade naar 4.15.7 ( B ) - Te downloaden via Alfen website
4: Upgrade naar 5.6.0 ( B ) - Te downloaden via Alfen website
5: Upgrade naar 6.1.0 ( B - Standard ACE firmware. Deze stap kan je niet overslaan, direct naar 6.3.0 faalt)
6. Upgrade naar 6.3.0 ( B ) - Standard ACE firmware.

Vervolgens doet de app het niet meer (krijg geen verbinding - werkte bij 4.14 en 4.15.7 nog wel). Weigert ook credentials te vragen die bij 5.6 gezet zijn. Op te lossen door handmatig de laadpaal toe te voegen aan de app. Lijkt daar iets te cachen dus van de periode dat ik geen wachtwoord had.

Nu eens een keer testen hoe dat Solar Charging zich bij mij gaat gedragen of met EVCC.io aan de slag. Heb op zich nog even, maar dat salderen houdt een keer op natuurlijk...

[ Voor 0% gewijzigd door pc-freakz op 05-08-2023 22:57 . Reden: Escaping emoticons ]

SFE Enyaq Tips & Handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06 23:01

fmb

IvoB2 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:23:
[...]

Al geprobeerd de laptop waarop de ACE Service Installer geïnstalleerd staat rechtstreeks te verbinden met de poort van de laadpaal? Kan je er tenminste al in.

De ACE installer heeft hier meer dan drie jaar zonder problemen gewerkt (door rechtstreekse verbinding) maar sinds hij in het netwerk zit krijg ik dan ook regelmatig deze melding (terwijl er geen auto aan de laapaal hangt noch de backoffice of MyEve is ingelogd). Dus dat is het probleem niet.
Gelukkig kan ik draadloos wel terug verbinding maken via ACE installer (MYEve lukt in 99% van de tijd niet dus dat heb ik al opgegeven) na een harde reset (dus geen reboot via de software maar door de automaat van de laadpaal even om te leggen en terug in te schakelen). Heb je dat laatste al geprobeerd?
@ewestein
Wat ook nog kan meespelen: zit de laadpaal op hetzelfde netwerk als de computer waar de ace installer op draait. Dus in dezelfde ip range (of eigenlijk: in hetzelfde VLAN). Ik heb een IoT VLAN en als ik daar de laadpaal op zet krijg ik geen verbinding vanuit mijn normale LAN. Dit heeft met poort instellingen te maken, maar ik heb nog niet gevonden via welke poorten de ace installer wil communiceren. Ik zet dan tijdelijk de laadpaal in het normale LAN als ik erbij wil met de Alfen app.

Dus als ik geen verbinding krijg check ik:
* is er geen andere gebruiker verbonden
* zitten computer en laadpaal in zelfde netwerk?
* reboot de paal

Verder gebruik ik ook wel de app op de tablet (iPad). Werkt ook best goed, maar daar lukte de firmware upgrade niet. Dat moest met de ace installer op de pc.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:38
fmb schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:17:
[...]

@ewestein
Wat ook nog kan meespelen: zit de laadpaal op hetzelfde netwerk als de computer waar de ace installer op draait. Dus in dezelfde ip range (of eigenlijk: in hetzelfde VLAN). Ik heb een IoT VLAN en als ik daar de laadpaal op zet krijg ik geen verbinding vanuit mijn normale LAN. Dit heeft met poort instellingen te maken, maar ik heb nog niet gevonden via welke poorten de ace installer wil communiceren. Ik zet dan tijdelijk de laadpaal in het normale LAN als ik erbij wil met de Alfen app.

* reboot de paal

Verder gebruik ik ook wel de app op de tablet (iPad). Werkt ook best goed, maar daar lukte de firmware upgrade niet. Dat moest met de ace installer op de pc.
Klopt de ACE installer doet een check of de IP reeks van je laptop hetzelfde is als waar de laadpaal in zit.

Ik heb een LAN nat gemaakt in pfsense. Zoiets kan niet met UniFi oid. Alle lan adressen naar de laadpaal doen zich voor als een server adres. Zo kan de paal toch in IOT blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewestein
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-06 10:44
[...]

@ewestein

* reboot de paal

Dank je wel! Dat was de oplossing. De laadpaal zat inderdaad in mijn IoT VLAN.

Firmware is nog 3.4, dus ik heb een paar upgrade stappen te gaan ;) Ik ga eerst even een Windows computer direct op de laadpaal aansluiten om problemen met upgrades te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirksenrdh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-05 20:27
[...]

@ewestein

* reboot de paal
voorzover ik het heb begrepen is het niet een probleem van poorten openzetten tussen verschillende subnetten om te kunnen communiceren.
het lijkt er op dat als Eve in subnet A zit en je applicatie ( Ace of MyEve) in subnet B het gewoon niet wil werken. ook niet als alle 64k TCP en UDP poorten open staan.
het enige dat ik kan bedenken is dat in de Eve TCP stack iets ontbreekt van een Standard Gateway of een Subnetmask. Als de SGW ontbreekt of het SNM niet goed wordt afgehandeld dan komt het TCP verkeer van de Eve naar jouw device gewoon niet aan.
maar om dat uit te zoeken zou ik met een Wireshark al het verkeer van en naar Eve moeten bekijken en dat heeft momenteel geen prio voor mij.

plans without actions are dreams, actions without a plan are a nightmare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

ewestein schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:21:
[...]

Dank je wel! Dat was de oplossing. De laadpaal zat inderdaad in mijn IoT VLAN.

Firmware is nog 3.4, dus ik heb een paar upgrade stappen te gaan ;) Ik ga eerst even een Windows computer direct op de laadpaal aansluiten om problemen met upgrades te voorkomen.
Goed om te lezen, fijn!

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

dirksenrdh schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:25:
[...]

maar om dat uit te zoeken zou ik met een Wireshark al het verkeer van en naar Eve moeten bekijken en dat heeft momenteel geen prio voor mij.
Thnx, voor mij niet zo nodig denk ik. Als de laadpaal eenmaal werkt hoef ik vast niet vaak meer de instellingen te veranderen, wel goed om te weten dat ik in elk geval niks met poorten hoeft te onderzoeken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-02 13:20
Hoi,

Ik heb een Single Eve S line geinstalleerd. Eenmaal via de ACE installer in het menu gekomen, zag ik dat er
license keys nodig zijn voor de meeste opties.

Ik heb de OCPP integratie in HA werkend gekregen. Bijna alle sensors staan niet beschikbaar van de Alfen.

Kan ik met een "active load balancing " licentie de paal actief sturen qua vermogen ism met Home assistant?

Zoja, moet dit dan via Modbus?

[ Voor 4% gewijzigd door Kenwood960 op 07-08-2023 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Met een active load balancing licentie zal de paal zelf load balancing doen, mits de P1 meter gekoppeld is. Geen HA nodig.

Ik heb geen idee of je met HA een override kan doen en of je het beter kan dan de Alfen software zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CharlesM
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-01-2024
Probleem met netwerk verbinding.

Sinds kort zie ik de Alfen Eve niet meer in de app of in de service installer, hij is met een UTP op m'n switch verbonden, en via SIM naar de backoffice. Op de switch zie ik wel activiteit, en de kabel heb ik al uitgetest en die schijnt prima te werken.
Waar zou dat aan kunnen liggen ?
Groeten,
Charles.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sergeklapwijk
  • Laatst online: 12-06 11:34
Zojuist is de firmware 6.4 gereleased en beschikbaar via de ACE Service Installer en de MyEve.
In de release notes is te vinden:
Firmware 6.4 includes Solar Charging. This feature is not commercially released and not actively
supported yet.
Ik kan verklappen dat het schakelen tussen 1- en 3-fasig laden i.c.m. solar charging nu ook is meegenomen.
Hiervoor moet wel "Allow 1- and 3-phased charging" aan staan (zie onder).

Voor degene die dit gaan testen: dit is dus op eigen risico op dit moment, aangezien het nog niet formeel gereleased is en dus ook niet formeel ondersteund wordt. Doe dit met enige voorzichtigheid aangezien afhankelijk van de situatie het relais vaak kan gaan schakelen en die vinden dat niet heel leuk op langere termijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6cxe1gnA1abKfQAUTmwRukGXqg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ElPNBLTpd3LWMiBvZ7DHfuH0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
de 6.4.0-4210 staat er in eens kijken als we met 3phase kunnen zonnestroom kunnen laden
eens testen met active load balancing met max 22A en safe current 10A en comfort charging mode 1400w
en allow 1 and 3 phase aan gevinkt
hoop dat deze waardes een beetje kloppen
heb hier 3 x 25A en enphase micro omvormers tot 7130 watt en 8160wp aan zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-06 17:14
sergeklapwijk schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:00:
Zojuist is de firmware 6.4 gereleased en beschikbaar via de ACE Service Installer en de MyEve.

[...]

Ik kan verklappen dat het schakelen tussen 1- en 3-fasig laden i.c.m. solar charging nu ook is meegenomen.

Voor degene die dit gaan testen: dit is dus op eigen risico op dit moment, aangezien het nog niet formeel gereleased is en dus ook niet formeel ondersteund wordt. Doe dit met enige voorzichtigheid aangezien afhankelijk van de situatie het relais vaak kan gaan schakelen en die vinden dat niet heel leuk op langere termijn.

[Afbeelding]
Ik vind de release-notes niet terug...
Op de site van alfen nog 6.3
Heb je een linkje?

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-06 21:05
ik heb maandag solar charging actief laten zetten door mijn leverancier ( laadpaal van het werk via backoffice )
Eerst van versie 4, naar 5 en dan naar 6
Werkt hier prima ( 1 fasig ) . Comfort setting staat hij, op 1400W. Voor mij voldoende als er geen zon is ( kan overal wel laden, ook op t werk als t moet ). Ik was trouwens hun testcase :-) Eerste klant in BE bij hen. Dus voor hen is het ook nieuw

• IvoB2
Hoe doe je dat de Solar Charging actief laten zetten door de leverancier (elektriciteitsleverancier?)
Of bedoel je van op afstand een firmware update laten doen?
Dat kan je toch gewoon zelf met een paar klikken (staat hier al enkele tijd actief in BE :) ).
Gisteren trouwens nog een deel updates voor de ACE installer gepresenteerd gekregen.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 10-08-2023 09:01 ]

• rolelael
IvoB2 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:59:
Hoe doe je dat de Solar Charging actief laten zetten door de leverancier (elektriciteitsleverancier?)
Of bedoel je van op afstand een firmware update laten doen?
Dat kan je toch gewoon zelf met een paar klikken (staat hier al enkele tijd actief in BE :) ).
Gisteren trouwens nog een deel updates voor de ACE installer gepresenteerd gekregen.
Mijn laadpaal is geplaatst door Stroohm . Ik kan wel in de laadpaal met de EVE app ( moest ik de laadpaal openen en utp aansluiten ) . Paal is voorzien met 4G. Zij kwamen ter plaatse om de fwr up te graden. En het in te stellen . Op mijn fwr stond geen pwd, maar nu met versie 6 is er een pwd opgezet ( de tool vroeg dat ook ). Dus ik kan er zelf nu niet meer aan via utp. Maar mocht het nodig zijn kunnen ze me een tijdelijk wachtwoord even geven. Dus leverancier = Stroohm

En ja ik kon dit waarschijnlijk zeker zelf, maar zoalng die paal in garantie zit en connectie via backbone, laat ik hen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
rolelael schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:45:
[...]

Mijn laadpaal is geplaatst door Stroohm . Ik kan wel in de laadpaal met de EVE app ( moest ik de laadpaal openen en utp aansluiten ) . Paal is voorzien met 4G. Zij kwamen ter plaatse om de fwr up te graden. En het in te stellen . Op mijn fwr stond geen pwd, maar nu met versie 6 is er een pwd opgezet ( de tool vroeg dat ook ). Dus ik kan er zelf nu niet meer aan via utp. Maar mocht het nodig zijn kunnen ze me een tijdelijk wachtwoord even geven. Dus leverancier = Stroohm

En ja ik kon dit waarschijnlijk zeker zelf, maar zoalng die paal in garantie zit en connectie via backbone, laat ik hen doen.
En als zij failliet zouden gaan zit je met een laadpaal waar je niet in kan, tenzij Alfen het password dan aan je geeft. Ik zou in ieder geval zelf het default password van de eigenaar willen hebben voor het geval dat, ook al ben je niet van plan zelf iets te wijzigen of te beheren.

• rolelael
Je kent Stroohm? Natuurlijk kan elk bedrijf failliet gaan, maar zij zijn 1 van de grotere. En zolang mijn 3j niet om zijn van mijn huidige lease en dus bijbehorende laadpaal. Na 3 jaar, zal ik idd login vragen want dan is de paal mijn eigendom geworden trouwens.

• IvoB2
rolelael schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:45:
[...]
Ok, je bedoelt dus de installateur van de paal welke eveneens de go- between is voor de backoffice (indien Stroohm waarschijnlijk Last Mile Solutions als backoffice via 4G of UTP).
Volgens mij komt Stroohm niet gratis ter plaatse maar sturen ze voor iedere verplaatsing een factuur, eventueel naar de werkgever. Of hebben ze dat draadloos gedaan?
Een firmware update is tenslotte geen garantiegeval. :)
(En ik ken Stroohm maar al te goed :) )

Voor de MyEve app heb je een draadloze verbinding nodig (en een paswoord en voor de eerste activatie een Alfen account/paswoord). Via ee ACe installer kan je rechtstreeks inloggen in de paal (via de UTP poort) en firmware updates doen. Maar eveneens account en paswoord nodig.

Lijkt me erg onhandig dat je voor iedere wijziging in de instellingen van de laadpaal telkens een (fysieke ?) interventie van de installateur zou moeten vragen?

[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 10-08-2023 12:13 ]

• rolelael
Deze interventie was op hun kosten omdat ik bij hen de allereerste was die ze dus als test case for solar charging wouden gebruiken. En ik ben iemand die in vele beta tests etc zit ( ook voor bmw oa etc ). Ik sta nu met hun in direct contact om te rapporteren etc. maar so far lijkt alles prima te gaan.

Hij kon deze fwr niet draadloos doen vanaf hun kantoor ( via 4G module) . Reden geen idee. Als It'er zou ik zeggen kan wel, maar het risico ikv draadloos via 4G te werken is ja misschien voor hen te groot. + ze wilden ook wat foto's nemen van het laadscherm ( gedeeltelijk laden en volledig laden )

De rest kon hij nu vanop afstand prima doen ( bijschakelen comfort wattage of op green zetten )

De MyEve app gaat never werken met een sim card based paal , aangezien je niet op je lokale netwerk zit. vandaar dus dat ik nog een utp moet bijtrekken .

Fwr is idd geen garantie geval maar ze updaten ook niet autom of std bij hen. Ik stond nog op de fwr van toen de paal installed werd. had zelf al wel het logo etc aangepast ondertussen.

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 12:39
sergeklapwijk schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:00:

[...]

[Afbeelding]
Heb deze versie geïnstalleerd op mijn ICU EVE mini en na installatie deden de Leds opde EVE niet meer. I begin zo langzamerhand tabak te krijgen van dit ding. Totaal niet gebruikersvriendelijk. Het heeft jaren goed gewerkt. De ellende begon met de firmware upgrade naar V 6.x. Daarna controller board defect. Daar heb ik een nieuwe voor gekregen maar nu laadt hij nooit langer dan ongeveer 90 mij, meestal korter en dan klapt de automaat eruit. Weken geleden al aangemeld bij de leverancier, twee weken geleden maar eens gebeld maar nog steeds geen enkele reactie.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

• teo1966
wanneer is er een reboot nodig van de laadpaal ?

• IvoB2
rolelael schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:19:
Deze interventie was op hun kosten omdat ik bij hen de allereerste was die ze dus als test case for solar charging wouden gebruiken. En ik ben iemand die in vele beta tests etc zit ( ook voor bmw oa etc ). Ik sta nu met hun in direct contact om te rapporteren etc. maar so far lijkt alles prima te gaan.
Raar want hier staat Solar Charging op de Alfen SPL (met Stroohm/LMS als installer/backoffice) al geruime tijd ingesteld. :)
De MyEve app gaat never werken met een sim card based paal , aangezien je niet op je lokale netwerk zit. vandaar dus dat ik nog een utp moet bijtrekken .
Uiteraard gaat de MyEve app niet werken op 4G.
4G dient alleen om de kWh gegevens naar de backend door te zenden en te verrekenen met jouw bankrekening.
Maar je kan wel de ACE installer (indien geen netwerkkabel tussen laadpaal en modem/router) rechtstreeks inpluggen op je paal door de laptop waarop de ACE installer geïnstalleerd staat in de RJ45 poort van de paal te pluggen. Ook als de back end via 4G werkt.
De tweede UTP (bovenop de reeds bestaande verbinding met de P1) dient alleen om ook draadloos te kunnen werken (zowel ACE installer als MYEve app).
Een draadloze verbinding in het thuisnetwerk is nog geen garantie dat de MYEve app dan wel correct werkt.
Ik kan hier bv. wel draadloos via het thuisnetwerk met de ACE Installer werken maar de MYEve app doet het meer niet dan wel.
Fwr is idd geen garantie geval maar ze updaten ook niet autom of std bij hen. Ik stond nog op de fwr van toen de paal installed werd. had zelf al wel het logo etc aangepast ondertussen.
Doen ze idd niet.
Heb het hier ook allemaal zelf moeten doen (want noch Stroohm noch Alfen krijgt het voorlopig voor elkaar zodat de verbinding (MYEve app en backend via 4G of bedraad) probleemloos werkt.

• de Peer

de Peer

under peer review

teo1966 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:53:
wanneer is er een reboot nodig van de laadpaal ?
eigenlijk nooit. wanneer hij vastgelopen is wellicht of (automatisch) na een firmware update?

• teo1966
teo1966 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:02:
de 6.4.0-4210 staat er in eens kijken als we met 3phase kunnen zonnestroom kunnen laden
eens testen met active load balancing met max 22A en safe current 10A en comfort charging mode 1400w
heb hier 3 x 25A en enphase micro omvormers tot 7130 watt en 8160wp aan zonnepanelen
werkt hier niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBI9ItfXmdq97auGRJEEaz_vRSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OF4NIHTV2sWzECZAzxS6IjbP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6nDzOjfLdWt1kXEYtJBe7HRSVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jyV9sWhntLq0uMuhvE76Jr2v.jpg?f=fotoalbum_large

• teo1966
de Peer schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:58:
[...]

eigenlijk nooit. wanneer hij vastgelopen is wellicht of (automatisch) na een firmware update?
en als je een instelling veranderd ? bv active / solar balancing uit of aan zet ?

• de Peer

de Peer

under peer review

teo1966 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:10:
[...]

en als je een instelling veranderd ? bv active / solar balancing uit of aan zet ?
mogelijk, dat zijn wel grote veranderingen natuurlijk.

• rolelael
de Peer schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:58:
[...]

Dat weet ik wel hoor :-) ben IT'er voor iets
Ik zeg alleen maar wat de servicetechnieker mij verteld heeft. Ik ben daar al maanden mee aant mailen en ze wouden intern eerst dit verder bekijken etc voordat ze het uitrolden.

• de Peer

de Peer

under peer review

rolelael schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:16:
[...]

Dat weet ik wel hoor :-) ben IT'er voor iets
Ik zeg alleen maar wat de servicetechnieker mij verteld heeft. Ik ben daar al maanden mee aant mailen en ze wouden intern eerst dit verder bekijken etc voordat ze het uitrolden.
uh ik reageerde op Teo ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolelael
en ik op ivoB2 :-) my fault .

• Prince
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-06 14:35
Ik ben nu al dagen bezig om dit werkende te krijgen. Ik hoop dat iemand in dit Forum me op de juiste weg kan helpen.

Ik heb een Alfen Eve Single Pro-line laadpaal en natuurlijk HA met de https://github.com/egnerfl/alfen_wallbox integratie. Ik heb tijdens het instellen hostname, username en psw opgegeven en ik zag mooi de waarden binnenstromen. Dit doet me denken dat het werkt.

Echter, als ik een set_current_limit doe, dan blijft hij aan 16A laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iiel3WjZitjO5TncpLYzJhyzQgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHTaAbWiLgO1zSwvB01t0017.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had al gezien dat als je de green mode/Solar charging mode op de Alfen activeert dat hij zelf via de P1 het vermogen instelt, dat je dan een hoop andere zaken niet meer kan. Deze heb ik dus uit gezet, maar het werkt nog steeds niet.

Hij staat nog wel op load balancing "DSMR4.x/SMR5.0 (P1)" Zou het daar aan liggen?
Wat ben ik over het hoofd aan het zien? Zo gecompliceert kan het toch niet zijn?

Wat mijn uiteindelijke doel is, is dus het current vermogen beheren zodat ik vanaf een zo laag mogelijk wattage de auto kan laden met de zonnepanelen en dit kan opschroeven tot de 10kW die mijn inverter kan leveren (niet dat ik dat vaak haal - maar kom :-))

Een additionele vraag: ik zie dat in de specs staat dat deze laadpaal tussen 3.7kW en 11kW kan laden (tot zelfs 22kW)
Echer kan de solar functie van de laadpaal zelf al vanaf 1.4 kW beginnen laden. Ik neem aan dat die 3.7 kW 3 fases is en de 1.4 kW 1 fase. Hoe kan ik zeggen of hij met 3 fases moet laden of met 1 fase? Ik zie wel dat er een automatische "enable/disable phase switching" is en een "set current phase" waar je 1 van de 3 fases kan kiezen - wat dus 1 fase is, maar ik zie niet hoe je hem kan zeggen "doe nu op 3 fases".

Is natuurlijk wel belangrijk voor die set_current_limit.

Ik apprecieer alle hulp...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teo1966
nu werkt het wel effe

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U88m5aov-vBkwwgzgBAV0FFmi3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8YjbzGkwLM28IrbzSsvgcRW0.jpg?f=fotoalbum_large

2023-08-10T12:29:08.828Z:USER:taskMaster.c:6041:Socket #1: L1N=245.9V L2N=241.8V L3N=241.2V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
2023-08-10T12:29:08.839Z:USER:taskMaster.c:6077:Socket #1: I1=9.7A I2=9.2A I3=9.6A P=6.7kW Idc=0.0mA
2023-08-10T12:29:30.078Z:INFO:taskMain.c:6013:Socket #1: Active current 9.6->9.6 due to current limit: Solar-charging
2023-08-10T12:29:36.027Z:INFO:taskMain.c:5617:Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (16.0->15.9)
2023-08-10T12:29:38.820Z:USER:taskMaster.c:6041:Socket #1: L1N=245.7V L2N=241.4V L3N=241.0V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
2023-08-10T12:29:38.835Z:USER:taskMaster.c:6077:Socket #1: I1=9.6A I2=9.1A I3=9.6A P=6.6kW Idc=0.0mA
2023-08-10T12:29:38.843Z:INFO:taskMaster.c:5983:Stop logging meter values @30s.
2023-08-10T12:29:41.078Z:INFO:taskMain.c:6013:Socket #1: Active current 9.6->9.2 due to current limit: Solar-charging
2023-08-10T12:29:41.089Z:INFO:taskMain.c:5617:Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (15.9->15.3)
2023-08-10T12:29:41.121Z:INFO:taskMaster.c:4333:Socket #1: state led : CHARGING_SOLAR_CHARGING_PARTIAL
2023-08-10T12:29:41.718Z:INFO:taskMain.c:6392:Socket #1: PWM DC 15.3% (9.2 A)
2023-08-10T12:29:47.078Z:INFO:taskMain.c:6013:Socket #1: Active current 9.2->9.1 due to current limit: Solar-charging
2023-08-10T12:29:47.089Z:INFO:taskMain.c:5617:Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (15.3->15.1)
2023-08-10T12:29:47.121Z:INFO:taskMaster.c:4333:Socket #1: state led : CHARGING_SOLAR_CHARGING_FULL
2023-08-10T12:29:53.074Z:INFO:taskMain.c:6013:Socket #1: Active current 9.1->8.9 due to current limit: Solar-charging
2023-08-10T12:29:53.085Z:INFO:taskMain.c:5617:Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (15.1->14.8)
2023-08-10T12:29:58.074Z:INFO:taskMain.c:6013:Socket #1: Active current 8.9->9.0 due to current limit: Solar-charging
2023-08-10T12:30:03.074Z:INFO:taskMain.c:6013:Socket #1: Active current 9.0->9.2 due to current limit: Solar-charging
2023-08-10T12:30:08.074Z:INFO:taskMain.c:6013:Socket #1: Active current 9.2->8.8 due to current limit: Solar-charging
2023-08-10T12:30:08.085Z:INFO:taskMain.c:5617:Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (15.3->14.6)
2023-08-10T12:30:08.117Z:INFO:taskMaster.c:4333:Socket #1: state led : CHARGING_SOLAR_CHARGING_PARTIAL
2023-08-10T12:30:08.984Z:INFO:taskMain.c:6392:Socket #1: PWM DC 14.6% (8.8 A)
2023-08-10T12:30:13.070Z:INFO:taskMain.c:6013:Socket #1: Active current 8.8->8.0 due to current limit: Solar-charging
2023-08-10T12:30:13.082Z:INFO:taskMain.c:5617:Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (14.6->13.2)
2023-08-10T12:30:14.031Z:INFO:taskMain.c:6392:Socket #1: PWM DC 13.2% (7.9 A)
2023-08-10T12:30:19.070Z:INFO:taskMain.c:6013:Socket #1: Active current 8.0->7.4 due to current limit: Solar-charging
2023-08-10T12:30:19.082Z:INFO:taskMain.c:5617:Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (13.2->12.3)
2023-08-10T12:30:19.093Z:INFO:taskMain.c:6392:Socket #1: PWM DC 12.3% (7.4 A)
2023-08-10T12:30:25.062Z:INFO:solCharLib.c:922:Switching state: STATE 3 PHASE to STATE 3 PHASE LOW
2023-08-10T12:30:25.078Z:INFO:taskMain.c:6013:Socket #1: Active current 7.4->6.8 due to current limit: Solar-charging
2023-08-10T12:30:25.093Z:INFO:taskMain.c:5617:Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (12.3->11.2)
2023-08-10T12:30:25.148Z:INFO:taskMain.c:6392:Socket #1: PWM DC 11.2% (6.7 A)
2023-08-10T12:30:30.078Z:INFO:taskMain.c:6013:Socket #1: Active current 6.8->6.4 due to current limit: Solar-charging
2023-08-10T12:30:30.089Z:INFO:taskMain.c:5617:Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (11.2->10.7)
2023-08-10T12:30:36.066Z:INFO:taskMain.c:6013:Socket #1: Active current 6.4->6.1 due to current limit: Solar-charging
2023-08-10T12:30:36.078Z:INFO:taskMain.c:5617:Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (10.7->10.1)
2023-08-10T12:30:36.257Z:INFO:taskMain.c:6392:Socket #1: PWM DC 10.1% (6.1 A)
2023-08-10T12:30:41.066Z:INFO:taskMain.c:5617:Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (10.1->10.0)
2023-08-10T12:30:41.109Z:INFO:taskMaster.c:4333:Socket #1: state led : CHARGING_SOLAR_CHARGING_FULL
2023-08-10T12:30:47.109Z:INFO:taskMaster.c:4333:Socket #1: state led : CHARGING_SOLAR_CHARGING_PARTIAL
2023-08-10T12:31:13.070Z:WARNING:taskMain.c:4696:Socket #1: maximum current(6.00) < minimum current(6.00)
2023-08-10T12:31:13.105Z:INFO:taskMaster.c:4307:Socket #1: state main : CHARGING_POWER_OFF_LOW_MAXCURRENT
2023-08-10T12:31:13.117Z:INFO:taskMaster.c:4326:Socket #1: state Mode-3: STATE_C1
2023-08-10T12:31:13.125Z:INFO:taskMaster.c:4333:Socket #1: state led : LOADBALANCING_FORCED_OFF
2023-08-10T12:31:13.136Z:COM:ocpp_rpc.c:681:-> [2,"13","StatusNotification",{"connectorId":1,"errorCode":"NoError","status":
2023-08-10T12:31:13.136Z:COM:ocpp_rpc.c:681:"SuspendedEVSE"}]
2023-08-10T12:31:13.167Z:INFO:taskMaster.c:4319:Socket #1: state power : POWER_MAIN_ON_BYPASS_OFF
2023-08-10T12:31:13.175Z:COM:ocpp_rpc.c:1127:<- [3,"13",{}]
2023-08-10T12:31:13.554Z:USER:taskMaster.c:5939:Temperature: 40.4 C
2023-08-10T12:31:13.621Z:INFO:taskMain.c:6376:Socket #1: CPhigh 8.8 V
2023-08-10T12:31:13.628Z:INFO:taskMain.c:6381:Socket #1: CPlow 8.8 V
2023-08-10T12:31:14.101Z:INFO:taskMain.c:1374:Socket #1: main state: CHARGING_POWER_OFF_LOW_MAXCURRENT, CP: 8.8/8.8, tag: 0204
2023-08-10T12:31:14.101Z:INFO:taskMain.c:1374:DD47B62000
2023-08-10T12:31:19.105Z:INFO:taskMaster.c:4307:Socket #1: state main : CHARGING_POWER_OFF
2023-08-10T12:31:19.113Z:INFO:taskMaster.c:4326:Socket #1: state Mode-3: STATE_B2
2023-08-10T12:31:19.125Z:INFO:taskMaster.c:4333:Socket #1: state led : WAIT_FOR_EVCONNECT
2023-08-10T12:31:19.132Z:COM:ocpp_rpc.c:681:-> [2,"14","StatusNotification",{"connectorId":1,"errorCode":"NoError","status":
2023-08-10T12:31:19.132Z:COM:ocpp_rpc.c:681:"SuspendedEV"}]
2023-08-10T12:31:19.152Z:INFO:taskMain.c:6381:Socket #1: CPlow -11.1 V
2023-08-10T12:31:19.160Z:COM:ocpp_rpc.c:1127:<- [3,"14",{}]
2023-08-10T12:31:20.109Z:INFO:taskMain.c:1374:Socket #1: main state: CHARGING_POWER_OFF, CP: 8.8/-11.1, tag: 0204DD47B62000
2023-08-10T12:31:20.652Z:INFO:taskMaster.c:4307:Socket #1: state main : CHARGING_POWER_ON
2023-08-10T12:31:20.664Z:INFO:taskMaster.c:5995:Start logging meter values @30s.
2023-08-10T12:31:20.671Z:USER:taskMaster.c:6041:Socket #1: L1N=244.0V L2N=241.3V L3N=241.6V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
2023-08-10T12:31:20.683Z:USER:taskMaster.c:6077:Socket #1: I1=0.0A I2=0.0A I3=0.0A P=0.0kW Idc=0.0mA
2023-08-10T12:31:20.695Z:INFO:taskMaster.c:4319:Socket #1: state power : POWER_MAIN_ON_BYPASS_ON
2023-08-10T12:31:20.707Z:INFO:taskMaster.c:4326:Socket #1: state Mode-3: STATE_C2
2023-08-10T12:31:20.714Z:INFO:taskMaster.c:4333:Socket #1: state led : CHARGING_SOLAR_CHARGING_PARTIAL
2023-08-10T12:31:20.726Z:COM:ocpp_rpc.c:681:-> [2,"15","StatusNotification",{"connectorId":1,"errorCode":"NoError","status":
2023-08-10T12:31:20.726Z:COM:ocpp_rpc.c:681:"Charging"}]
2023-08-10T12:31:20.781Z:COM:ocpp_rpc.c:1127:<- [3,"15",{}]
2023-08-10T12:31:21.121Z:INFO:taskMain.c:6376:Socket #1: CPhigh 5.7 V
2023-08-10T12:31:21.640Z:INFO:taskMain.c:1374:Socket #1: main state: CHARGING_POWER_ON, CP: 5.7/-11.2, tag: 0204DD47B62000
2023-08-10T12:31:27.253Z:INFO:active_lb.c:297:SMt:(-4.0 -4.0 -5.0)A Free:(28.0 28.0 29.0)A ALB:(27.4 27.5 30.8)A
2023-08-10T12:31:29.050Z:INFO:solCharLib.c:922:Switching state: STATE 3 PHASE LOW to STATE 1 PHASE
2023-08-10T12:31:29.070Z:INFO:taskMain.c:6931:Socket #1: #phases is 1 by: Solar-charging
2023-08-10T12:31:29.101Z:INFO:taskMaster.c:4307:Socket #1: state main : CHARGING_POWER_OFF_PHASE_CHANGE
2023-08-10T12:31:29.113Z:INFO:taskMaster.c:4326:Socket #1: state Mode-3: STATE_C1
2023-08-10T12:31:29.121Z:INFO:taskMaster.c:4333:Socket #1: state led : CHARGING_PREPARING
2023-08-10T12:31:29.132Z:COM:ocpp_rpc.c:681:-> [2,"16","StatusNotification",{"connectorId":1,"errorCode":"NoError","status":
2023-08-10T12:31:29.132Z:COM:ocpp_rpc.c:681:"SuspendedEVSE"}]
2023-08-10T12:31:29.152Z:COM:ocpp_rpc.c:1127:<- [3,"16",{}]
2023-08-10T12:31:29.160Z:INFO:taskMaster.c:4319:Socket #1: state power : POWER_MAIN_OFF_BYPASS_OFF
2023-08-10T12:31:29.167Z:INFO:taskMaster.c:4326:Socket #1: state Mode-3: STATE_B1
2023-08-10T12:31:29.718Z:INFO:taskMain.c:6376:Socket #1: CPhigh 8.8 V
2023-08-10T12:31:29.726Z:INFO:taskMain.c:6381:Socket #1: CPlow 8.8 V
2023-08-10T12:31:30.109Z:INFO:taskMain.c:1374:Socket #1: main state: CHARGING_POWER_OFF_PHASE_CHANGE, CP: 8.8/8.8, tag: 0204DD
2023-08-10T12:31:30.109Z:INFO:taskMain.c:1374:47B62000
2023-08-10T12:31:38.101Z:INFO:taskMaster.c:4307:Socket #1: state main : CHARGING_PRE_POWER_OFF
2023-08-10T12:31:38.109Z:INFO:taskMaster.c:4326:Socket #1: state Mode-3: STATE_B2
2023-08-10T12:31:38.187Z:INFO:taskMain.c:6381:Socket #1: CPlow -11.1 V
2023-08-10T12:31:38.699Z:INFO:taskMaster.c:4307:Socket #1: state main : CHARGING_POWER_OFF
2023-08-10T12:31:38.710Z:INFO:taskMaster.c:4333:Socket #1: state led : WAIT_FOR_EVCONNECT
2023-08-10T12:31:38.722Z:COM:ocpp_rpc.c:681:-> [2,"17","StatusNotification",{"connectorId":1,"errorCode":"NoError","status":
2023-08-10T12:31:38.722Z:COM:ocpp_rpc.c:681:"SuspendedEV"}]
2023-08-10T12:31:38.750Z:COM:ocpp_rpc.c:1127:<- [3,"17",{}]
2023-08-10T12:31:39.695Z:INFO:taskMain.c:1374:Socket #1: main state: CHARGING_POWER_OFF, CP: 8.8/-11.1, tag: 0204DD47B62000
2023-08-10T12:31:39.800Z:INFO:taskMaster.c:4307:Socket #1: state main : CHARGING_POWER_ON
2023-08-10T12:31:39.808Z:INFO:taskMaster.c:5995:Start logging meter values @30s.
2023-08-10T12:31:39.820Z:USER:taskMaster.c:6041:Socket #1: L1N=243.6V L2N=241.1V L3N=241.4V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
2023-08-10T12:31:39.832Z:USER:taskMaster.c:6077:Socket #1: I1=0.0A I2=0.0A I3=0.0A P=0.0kW Idc=0.0mA
2023-08-10T12:31:39.843Z:INFO:taskMaster.c:4319:Socket #1: state power : POWER_MAIN_ON_BYPASS_ON
2023-08-10T12:31:39.851Z:INFO:taskMaster.c:4326:Socket #1: state Mode-3: STATE_C2
2023-08-10T12:31:39.859Z:INFO:taskMaster.c:4333:Socket #1: state led : CHARGING_SOLAR_CHARGING_FULL
2023-08-10T12:31:39.871Z:COM:ocpp_rpc.c:681:-> [2,"18","StatusNotification",{"connectorId":1,"errorCode":"NoError","status":
2023-08-10T12:31:39.871Z:COM:ocpp_rpc.c:681:"Charging"}]
2023-08-10T12:31:39.890Z:COM:ocpp_rpc.c:1127:<- [3,"18",{}]
2023-08-10T12:31:40.707Z:INFO:taskMain.c:6376:Socket #1: CPhigh 5.7 V
2023-08-10T12:31:40.777Z:INFO:taskMain.c:1374:Socket #1: main state: CHARGING_POWER_ON, CP: 5.7/-11.1, tag: 0204DD47B62000
2023-08-10T12:32:01.062Z:INFO:taskMain.c:6013:Socket #1: Active current 6.0->8.5 due to current limit: Solar-charging
2023-08-10T12:32:01.964Z:INFO:taskMain.c:6392:Socket #1: PWM DC 14.2% (8.5 A)
2023-08-10T12:32:07.050Z:INFO:taskMain.c:6013:Socket #1: Active current 8.5->9.4 due to current limit: Solar-charging
2023-08-10T12:32:08.011Z:INFO:taskMain.c:6392:Socket #1: PWM DC 15.6% (9.4 A)
2023-08-10T12:32:09.843Z:USER:taskMaster.c:6041:Socket #1: L1N=241.0V L2N=241.2V L3N=242.2V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
2023-08-10T12:32:09.859Z:USER:taskMaster.c:6077:Socket #1: I1=9.2A I2=0.0A I3=0.0A P=2.2kW Idc=0.0mA
2023-08-10T12:32:13.046Z:INFO:taskMain.c:6013:Socket #1: Active current 9.4->9.8 due to current limit: Solar-charging
2023-08-10T12:32:13.066Z:INFO:taskMain.c:6392:Socket #1: PWM DC 16.2% (9.7 A)
2023-08-10T12:32:19.007Z:INFO:taskMain.c:6013:Socket #1: Active current 9.8->9.9 due to current limit: Solar-charging
2023-08-10T12:32:20.628Z:INFO:taskMain.c:6446:Socket #1: reset HF switch count 2
2023-08-10T12:32:39.839Z:USER:taskMaster.c:6041:Socket #1: L1N=240.9V L2N=241.7V L3N=242.4V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
2023-08-10T12:32:39.851Z:USER:taskMaster.c:6077:Socket #1: I1=9.9A I2=0.0A I3=0.0A P=2.3kW Idc=0.0mA
2023-08-10T12:32:45.054Z:INFO:taskMain.c:6013:Socket #1: Active current 10.0->10.2 due to current limit: Solar-charging
2023-08-10T12:32:51.054Z:INFO:taskMain.c:5617:Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (16.9->16.8)
2023-08-10T12:32:56.042Z:INFO:taskMain.c:6013:Socket #1: Active current 10.1->10.0 due to current limit: Solar-charging
2023-08-10T12:32:56.054Z:INFO:taskMain.c:5617:Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (16.8->16.6)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:25
Ik lees mijn Alfen Eve Single S-line uit met HomeAssistant wat op zich goed werkt.

Nu zie ik in de historie dat de Alfen volgens regelmaat elke bijna 6 uur een reboot doet.
Als reden wordt er gegeven: "Watchdog reset"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jQy5hkzkEy6id-u1iD5IRLrH6E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2u35LkXr7FUjgSkEeMy7Qku4.png?f=user_large

Is dit normaal gedrag? Of gaat er elke 6 uur iets mis, waardoor het systeem herstart?

• IvoB2
teo1966 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:10:
[...]

Dan niet.
Ik moet eigenlijk alleen een reboot doen als er geen verbinding tussen de ACE installer en de paal kan gemaakt worden. Zie het als de windows "oplossing" voor "zet 'm eens op en af".
Wat hier trouwens letterlijk moet gebeuren want ook de reboot loopt altijd vast. 8)7

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 10-08-2023 15:37 ]

• Prince
Ik snap het gewoon niet meer... Hoe moeilijk maken ze het daar bij Alfen?

Ze weten toch ook dat dit toestel aangestuurd gaat worden; stop er gewoon een REST API in en bouw er je eigen software rond. maar neen....

Heeft iemand het werkend om die laadpaal via HA de set_current_limit te gebruiken en zo ja, kan je de instellingen eens screenshotten? Ik ben het hier haast aan het opgeven; ben er al > 30 uren mee bezig...

2023-08-10 16:44:15.194 ERROR (SyncWorker_19) [pymodbus.logging] Connection to (192.168.3.226, 502) failed: [Errno 111] Connection refused
2023-08-10 16:44:15.377 ERROR (SyncWorker_18) [pymodbus.logging] Connection to (192.168.3.226, 502) failed: [Errno 111] Connection refused
2023-08-10 16:44:15.447 ERROR (SyncWorker_4) [pymodbus.logging] Connection to (192.168.3.226, 502) failed: [Errno 111] Connection refused
2023-08-10 16:44:20.448 ERROR (SyncWorker_5) [pymodbus.logging] Connection to (192.168.3.226, 502) failed: [Errno 111] Connection refused
2023-08-10 16:44:25.449 ERROR (SyncWorker_7) [pymodbus.logging] Connection to (192.168.3.226, 502) failed: [Errno 111] Connection refused
2023-08-10 16:44:29.286 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.sensor] Updating alfen_wallbox sensor took longer than the scheduled update interval 0:00:30
2023-08-10 16:44:47.537 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.service] Referenced entities sensor.laadpaal are missing or not currently available
2023-08-10 16:44:50.128 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.service] Referenced entities sensor.laadpaal are missing or not currently available
2023-08-10 16:44:52.688 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.service] Referenced entities sensor.laadpaal are missing or not currently available

--- edit

En als ik het via de slider doe, dan werkt het wel?! Wat doe ik fout.... 8)7 8)7 8)7

--- edit 2

Never mind... het probleem zat tussen het scherm en de bureaustoel...

mijn entity_id was fout. Dit moest verwijzen naar de number.<naam>_current_limit

[ Voor 6% gewijzigd door Prince op 10-08-2023 18:04 ]

• Prince
Heeft iemand al gevonden hoe je tussen 1 fase en 3 fase laden kan wisselen?

Ik zie dat je in de app kan instellen of hij enkel 1 of 3 mag doen (met een verplichte reboot ertussen)
Indien je 3 fase toestaat, kan je afzonderlijk aanvinken dat hij mag wisselen tussen 1 en 3 fases, maar ik vind niet hoe ik met HA kan aangeven "gebruik nu 1 of 3 fases".

Ik dacht eerst dat hij dat zelf ging managen als ik boven de 16A ging (dat hij dan ging zeggen "oh, nu moet ik met 3 fases verder" oid. -> niet dus.

Het minimum is 6A.
Met 1 fase kan je op 6A namelijk met 1.38kW laden; met 3 fases zit je met 6A direct op 4.14kW.
Met 1 fase ben ik gelimiteerd op 16A op 3.68kW, waar dat met 3 fases tot 11kW is.

Ik zou de hele range tot mijn beschikking willen hebben. Logisch lijkt me dat ik haal uit mijn gerief wat ik kan.

• Daveth
IvoB2 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:53:
[...]

Raar want hier staat Solar Charging op de Alfen SPL (met Stroohm/LMS als installer/backoffice) al geruime tijd ingesteld. :)

[...]

Uiteraard gaat de MyEve app niet werken op 4G.
4G dient alleen om de kWh gegevens naar de backend door te zenden en te verrekenen met jouw bankrekening.
Maar je kan wel de ACE installer (indien geen netwerkkabel tussen laadpaal en modem/router) rechtstreeks inpluggen op je paal door de laptop waarop de ACE installer geïnstalleerd staat in de RJ45 poort van de paal te pluggen. Ook als de back end via 4G werkt.
De tweede UTP (bovenop de reeds bestaande verbinding met de P1) dient alleen om ook draadloos te kunnen werken (zowel ACE installer als MYEve app).
Een draadloze verbinding in het thuisnetwerk is nog geen garantie dat de MYEve app dan wel correct werkt.
Ik kan hier bv. wel draadloos via het thuisnetwerk met de ACE Installer werken maar de MYEve app doet het meer niet dan wel.

[...]

Doen ze idd niet.
Heb het hier ook allemaal zelf moeten doen (want noch Stroohm noch Alfen krijgt het voorlopig voor elkaar zodat de verbinding (MYEve app en backend via 4G of bedraad) probleemloos werkt.
Je kan bijna alle instellingen van de lader via de backoffice in laten stellen en dat gaat gewoon online, niets bijzonders dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieterhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-06 21:43
Prince schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:23:

Ik zie dat je in de app kan instellen of hij enkel 1 of 3 mag doen (met een verplichte reboot ertussen)
Indien je 3 fase toestaat, kan je afzonderlijk aanvinken dat hij mag wisselen tussen 1 en 3 fases, maar ik vind niet hoe ik met HA kan aangeven "gebruik nu 1 of 3 fases".
Ik gebruik HA niet, maar neem aan dat de communicatie met de laadpaal via modbus loopt. Heb je de modbus documentatie van Alfen al er op nageslagen? Staat bij alfen op de website. Als.je algemeen Googled met 'alfen modbus slave' vind je de documentatie.
Het gaat om register 1210 voor de maximale stroom en register 1215 het aantal beschikbare fasen (waarde 1 of 3). Nee, 2 wordt niet ondersteund 😉
Weet uit mn hoofd niet of je zonder onderbreking van 1 naar 3 en terug kan schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prince
pieterhi schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:34:
[...]

Ik gebruik HA niet, maar neem aan dat de communicatie met de laadpaal via modbus loopt. Heb je de modbus documentatie van Alfen al er op nageslagen? Staat bij alfen op de website. Als.je algemeen Googled met 'alfen modbus slave' vind je de documentatie.
Het gaat om register 1210 voor de maximale stroom en register 1215 het aantal beschikbare fasen (waarde 1 of 3). Nee, 2 wordt niet ondersteund 😉
Weet uit mn hoofd niet of je zonder onderbreking van 1 naar 3 en terug kan schakelen.
Ik was me zo aan het doodstaren op die HA integratie dat ik zo een eenvoudige oplossing vergat. Thx om me even wat afstand te doen nemen en 101x thx dat je de moeite deed om het even op te zoeken.

In de integratie zit het er nog niet in (even op github gezocht op de modbus registers); ik zal dit weekend eens horen bij de maintainer of hier plannen voor zijn, en anders zal ik het erbij zetten. (hoog tijd om python te leren - zal hoofdzakelijk copy paste zijn van andere functies.)

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Prince schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:10:
[...]

Ik was me zo aan het doodstaren op die HA integratie dat ik zo een eenvoudige oplossing vergat. Thx om me even wat afstand te doen nemen en 101x thx dat je de moeite deed om het even op te zoeken.

In de integratie zit het er nog niet in (even op github gezocht op de modbus registers); ik zal dit weekend eens horen bij de maintainer of hier plannen voor zijn, en anders zal ik het erbij zetten. (hoog tijd om python te leren - zal hoofdzakelijk copy paste zijn van andere functies.)
De home assistant integratie werkt echter niet via Modbus maar via de api die ook de ACE installer applicatie gebruikt. Modbus kan ook alleen als je de p1 kabel niet gebruikt voor load balancing zover ik weet.

Nothing to see here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Daveth schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:28:
[...]
Je kan bijna alle instellingen van de lader via de backoffice in laten stellen en dat gaat gewoon online, niets bijzonders dit.
Ik zeg ook niet dat het iets bijzonder is.
Ik vind het alleen onpraktisch dat je zelf niet in de paal zou kunnen en voor iedere wijziging in de paal telkens een beroep zou moeten doen op een externe partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:52
Een klant van mij wil zijn kabel in zijn Eve single laten zitten. Maar dan krijgt hij een 304 error. Charging not started yet. To continue please reconnect cable.

Is hier iets aan te doen met een setting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammerstein
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-05 12:01
Ik heb een Alfen Single Line Pro laadpaal met momenteel als backoffice provider Awesemes. Onze EV is prive en zie daarom niet echt het nut om een backoffice provider te blijven betalen.

Ik heb inmiddels een extra UTP kabel getrokken en aangesloten op/in de unit. Via de Ace installer zie ik de laadpaal maar loop ik tegen het owner wachtwoord aan. Awesems wil deze wel geven maar dan komen ze de paal op stand alone zetten en heb ik vanzelf spreken geen recht meer op support. Op de vraag of ik dan nog wel een laadsessie kan starten met de RFID heb konden ze geen antwoord geven omdat ze hier geen ervaring mee hebben....

Wat zijn de eventuele nadelen van een stand alone laadpaal? Behalve dat ik geen directe support heb?
En zijn de license keys (zoals loadbalancing/RFID/custom logo gebonden aan het apparaat? Zonder jaarlijke renewal oid?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvleest
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-06 21:10
Hammerstein schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:17:

Wat zijn de eventuele nadelen van een stand alone laadpaal? Behalve dat ik geen directe support heb?
En zijn de license keys (zoals loadbalancing/RFID/custom logo gebonden aan het apparaat? Zonder jaarlijke renewal oid?

Alvast bedankt!
Behalve dat je geen directe support hebt zijn er geen nadelen. Alle opties blijven werken, deze zijn geactiveerd dmv de license key en die is apparaat gebonden. Geen jaarlijkse renewal oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
Hammerstein schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:17:
Ik heb een Alfen Single Line Pro laadpaal met momenteel als backoffice provider Awesemes. Onze EV is prive en zie daarom niet echt het nut om een backoffice provider te blijven betalen.

Ik heb inmiddels een extra UTP kabel getrokken en aangesloten op/in de unit. Via de Ace installer zie ik de laadpaal maar loop ik tegen het owner wachtwoord aan. Awesems wil deze wel geven maar dan komen ze de paal op stand alone zetten en heb ik vanzelf spreken geen recht meer op support. Op de vraag of ik dan nog wel een laadsessie kan starten met de RFID heb konden ze geen antwoord geven omdat ze hier geen ervaring mee hebben....

Alvast bedankt!
Licentie is 1x aanschaffen en daarna betaal je daar niet meer voor, als je al de juiste licenties hebt zal dat niet veranderen als je de backoffice uit zet.
Je kan de lader gewoon op standalone zetten een een whitelist van passen aanmaken die je zelf wil gebruiken.
Ook kan je een master pas aan laten maken waarmee je zelf nieuwe passen kan toevoegen of passen verwijderen, hoef je niet als je iemand een keer moet toegang wil geven de ACE installer te gebruiken.
Als je geen verrekening meer wil hebben dan zie ik ook niet echt een voordeel van een backoffice.
Als je de ACE installer aansluit en je hebt het wachtwoord zie ik niet in waarom Awesemes langs moet komen?
Zij kunnen je gewoon verwijderen uit de backoffice en de simkaart deactiveren.
Als ze dit gratis willen doen kan je het wel laten doen maar ik zou hier niet voor betalen.

Nog 1 ding, als je geen backoffice bedrijf gebruikt en je krijgt een storing is de storing wel zeer moeilijk om aangemeld te krijgen als je dat al lukt.
Het kan er dan op neer komen dat je nergens een reparatie kan laten uitvoeren aan je lader wat er op neer komt dat je dan een andere lader moet kopen.

[ Voor 20% gewijzigd door Daveth op 11-08-2023 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Daveth schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:29:
[...]
Nog 1 ding, als je geen backoffice bedrijf gebruikt en je krijgt een storing is de storing wel zeer moeilijk om aangemeld te krijgen als je dat al lukt.
Het kan er dan op neer komen dat je nergens een reparatie kan laten uitvoeren aan je lader wat er op neer komt dat je dan een andere lader moet kopen.
Support vervalt, maar garantierecht blijft wel bestaan volgens mij. Wel risico op discussie of iets onder garantie valt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riminii
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-06 15:42
Ik heb sinds kort een Alfen Eve Single Pro Line. Apparaat staat nu op 1 fase/ 3,7 Kw/ 16A en werkt prima.
Maar je wilt toch meer en dus vanochtend voor het eerste naar de software gekeken: UTP kabeltje er in en los gaan we...

De eerste keer lukte het prima om via Ace Service Installer in het programma te komen om wat instellingen te doen, de image (was voorheen Vattenfall Incharge) te veranderen etc.
Mijn probleem is dat ik een tweede keer niet meer in kan loggen (blijf hangen in scherm 'Gebruiker waarin je kunt kiezen tussen de 3 opties eigenaar - tijdelijk- secure service acces). Dat scherm zag ik de eerste keer inloggen niet.
Voor de duidelijkheid: het lukt me nog steeds om de 'eerste' inlogsessie in te komen waarin het in het 'startscherm' komt (afb onder)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7NEYKtNUZCoGHySk1nMvdmmgao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uRoAVrd3BiMfE84CiTbmwOPh.png?f=fotoalbum_large
Maar verder kom ik niet.

Wat ik me herinner is dat ik tijdens de eerste keer een nieuw wachtwoord heb gemaakt (en uiteraard opgeschreven ;) ) maar deze werkt dus niet terwijl 100% correct.

Wat ik ook weet is dat het systeem vroeg om een reboot maar daarin leek te blijven hangen?

Ik weet even niet hoe ik verder kom. Oh ja, ik heb uiteraard ook MyEve een keer geprobeerd maar krijg ook daar nu ineens het (driekeuze menu). Apparaat is uit begin 2021: geen inwendige sticker met een PRC code of zoiets. Ik heb wel ergens in het programma gezien dat er een installateurs(backoffice?) code zou moeten zijn, maar die heb ik dus niet.
Suggesties?

[ Voor 77% gewijzigd door Riminii op 11-08-2023 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Waarschijnlijk een firmware upgrade gedaan naar een versie met de nieuwe password setup?

Je schermafbeelding zou in de linker kolom je laadpaal moeten laten zien, ook al heb je het password van de laadpaal niet. Dus er lijkt al iets mis met de connectie op zich.

Als je wel connectie hebt en er wordt een password gevraag zal je het password van de eigenaar moeten hebben:
1) misschien het password dat je hebt opgegeven, maar werkt dus niet?
2) misschien ACExxxxxx zoals voorheen ?
3) anders het default password, dat je bij je leverancier of Alfen zou moeten vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred.
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Voor de mensen die al geupgrade hebben naar 6.4.0 hebben jullie nog last van reboots?

Sinds ik geupgrade heb naar 6.3 reboot mijn Alfen Eve Single Pro Line min.1 keer en soms een paar keer per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Side-Kick

Timmy!

Fred. schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:29:
Voor de mensen die al geupgrade hebben naar 6.4.0 hebben jullie nog last van reboots?

Sinds ik geupgrade heb naar 6.3 reboot mijn Alfen Eve Single Pro Line min.1 keer en soms een paar keer per dag.
Hier sinds 6.3 ook iedere dag een reboot. Vaak rond dezelfde tijd. Onder 5.8.1 nooit last van. Ook erg benieuwd of 6.4 dit op gaat lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winterlord
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-06 15:39
Side-Kick schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:51:
[...]

Hier sinds 6.3 ook iedere dag een reboot. Vaak rond dezelfde tijd. Onder 5.8.1 nooit last van. Ook erg benieuwd of 6.4 dit op gaat lossen.
Via een service ticket van Alfen heb ik te horen gekregen dat de dagelijkse reboots en de uurlijkse connection checks in een stand alone configuratie opgelost zou moeten zijn.

Dat bordje "zachte berm" is een waarschuwing geen uitnodiging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
teo1966 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:02:
heb de active load balancing op max 24A gezet
de active / solar charing 3 phase werkt niet goed bij mij zie log eerder
en nu is de normale accu van mij vivaro-e leeg deze hangt nu aan de acculader :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeyuentuen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-06 13:57
Prince schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:23:

Ik dacht eerst dat hij dat zelf ging managen als ik boven de 16A ging (dat hij dan ging zeggen "oh, nu moet ik met 3 fases verder" oid. -> niet dus.

Het minimum is 6A.
Met 1 fase kan je op 6A namelijk met 1.38kW laden; met 3 fases zit je met 6A direct op 4.14kW.
Met 1 fase ben ik gelimiteerd op 16A op 3.68kW, waar dat met 3 fases tot 11kW is.

Ik zou de hele range tot mijn beschikking willen hebben. Logisch lijkt me dat ik haal uit mijn gerief wat ik kan.
bij https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox repo, kan je 1 phase en 3phase automatisch laten switchen

die set limit zou ook moeten werken. je kan bij service een voorbeeld code generere hoe je die call moet maken

[ Voor 5% gewijzigd door leeyuentuen op 12-08-2023 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeyuentuen
[...]

nope probleem is niet opgelost, kom nog steeds voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeyuentuen
teo1966 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:23:
[...]

heb de active load balancing op max 24A gezet
de active / solar charing 3 phase werkt niet goed bij mij zie log eerder
en nu is de normale accu van mij vivaro-e leeg deze hangt nu aan de acculader :?
hoe leest die je stroomverbruik? via modbus of via p1 meter. mss kan de laadpaal niet weten hoeveel je verbruik is op je net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred.
  • Niet online
winterlord schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:19:
[...]

Via een service ticket van Alfen heb ik te horen gekregen dat de dagelijkse reboots en de uurlijkse connection checks in een stand alone configuratie opgelost zou moeten zijn.
Dat is goed nieuws. Dan ga ik de upgrade moeten uitvoeren. Maar ik wacht meestal nog even na een nieuwe release. Ik zal zien hoe lang ik nog kan wachten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred.
  • Niet online
[...]

Ik had het gelezen. Hier juist hetzelfde. Zou moeten opgelost zijn in 6.4 dus ik ben benieuwd.
Maar ik durf nog niet upgraden... Nog even wachten tot we zeker weten dat er geen andere major bugs / problemen zijn.
Pagina: 1 ... 11 ... 83 Laatste