Na een tijdje goed gegaan te hebben doet het Solar chargen het hier niet meer.
De paal ingesteld op Green 100% en Green 0%.
Bij inpluggen EV gaat dat eerst een vijftal minuten goed (laden volgt PV overproductie) maar na enige tijd loopt het laden op en wordt er bovenop de overproductie een 1,5 tot 1,7 kW uit het net (in mijn geval de thuisaccu) getrokken.
Om uiteindelijk na een kwartiertje langzaam op te lopen tot het max. van 7,4 kW (32A of lager indien ik de max. station curve verlaag).
Dat is uiteraard de bedoeling niet want dan kan ik net zo goed standaard gaan laden aan 32A of lager zonder solar charging.
Staan er ergens instellingen verkeerd?
Ik zou nog begrijpen dat de solar charging het helemaal niet doet en de laadpaal na inpluggen direct naar de ingestelde kW gaat. Het eigenaardig is dat het de eerste vijf minuten goed gaat om dan het volgende kwartier langzaam op te lopen tot de max. ingestelde laadsnelheid.
Ter info: ik heb een monofase EV (7,4 kW) en de laadpaal is de Alfen SPL nu ingesteld op Green 100% met een max van 32 A (7,4 kW). Ook reeds verschillende andere waarden van max. current ingesteld.
Overigens is de communicatie met de Eve app ook problematisch. Krijg steeds een melding dat de verbinding met de paal mislukt. Ik kan via de Eve app (Android 13) dus zelfs geen instellingen meer wijzigen. Of beter ik kan ze in de app wel wijzigen maar niet overdragen naar de paal. Eigenaardig genoeg, wanneer ik de instellingen wijzig in een windows browser via de ACE installer (wat probleemloos werkt) neemt de MyEve app deze wijzigingen wel over (ergens moet hij dus wel gegevens overdragen in het home netwerk).
De app "ziet" overigens de paal wel en je kan inloggen. Maar wanneer je dan iets wil doen krijg je een rode foutmelding (zie screenshot).
Hier enkele screenshots van de instellingen. Ter info in tegenstelling tot wat de foutmelding suggereert is er geen andere PC/tablet/smartphone ingelogd op de laadpaal. Dit wordt ook bevestigd omdat instellingen in de paal manipuleren probleemloos lukt via de ACE installer (uiteraard na de MyEve uitgelogd te hebben).
Wat ik al geprobeerd heb:
Ik heb inmiddels al meerdere reboots gedaan van de laadpaal (via de ACE en via de paal zonder stroom zetten).
Vervolgens de MyEve app uitgelogd en gelaten voor wat het was.
Verder gegaan in de ACE installer.
Daar kan ik wel zonder probleem alle instellingen wijzigen in de paal (dus verbinding via wifi thuisnetwerk geen probleem).
De max. laadinstelling in de paal dan op verschillende waarden (Station max. current) ingesteld (32/20/17/15/12 A).
Dat volgt de paal allemaal per direct. De wijzigen in de ACE worden ook overgedragen naar de MyEve.
Terug ingesteld op Solar Charging Green 100 en Green 0% (dan zou hij altijd op minstens 1,4 kW moeten laden).
Altijd zelfde probleem. Laden volgt de eerste minuten de overproductie om vervolgens op te lopen tot de max. ingestelde current (32/20/17/15/12 A).
Eigenlijk werkt solar charging dus maar een maar minuten om vervolgens gewoon over te gaan tot laden aan de max. ingestelde current zonder verder rekening te houden met de max. teruglevering.
Eigenlijk dus een dubbel "praktisch" probleem:
- Geen stabiele toegang via tablet/smartphone via de MyEve (android 13) app tot de paal.
- Solar charging blijkt niet stabiel te werken voor langer dan enkele minuten.
- Wel stabiele toegang via windows (maar onhandig om daarvoor steeds een pc paraat te houden).
Nog andere suggesties om solar charging en/of de MyEve terug aan de praat te krijgen?
Kan ik in de ACE installer ergens "testen" of de P1 verbinding tussen DM en paal correct werkt? Foutmeldingen krijg ik daarover niet in de installer en de P1 poort staat wel degelijk open (HW ontvangt probleemloos de gegevens uit deze poort en voorlopig werk ik nog niet via een splitter maar wissel de connectie tussen P1-meter en Alfen laadpaal af om dat probleem uit te sluiten.
Wat ik wel eigenaardig vind is dat in de MyEve app er een andere tijd staat tussen deze ingegeven in de app (dat is de correcte tijd) en deze - wat volgens de app - deze van de laadpaal zou zijn (die zogenaamd achter zou lopen, zie rode markering op screenshot).
Maar op het het display van de laadpaal zelf loopt de tijd wel correct.
Syncroniseren in de app werkt trouwens niet (weer een foutmelding zoals met alles wat je via de MyEve app wil doorgeven.
In de ACE installer zijn trouwens alle laatste updates al uitgevoerd.
[
Voor 179% gewijzigd door
IvoB2 op 25-07-2023 21:12
]