Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvangeen
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-03-2023
In afwachting van de levering van mijn elektrische wagen (Hyundai KONA EV) heb ik een laadpaal bij me thuis laten installeren. Het betreft een Alfen Single S-Line. Daar ik zonnepalen en een digitale teller heb dacht dat ik eenvoudig kon laten instellen dat ik de wagen kon laden enkel met de overproductie van de zonnepanelen. De reden is is dat ik voornamelijk van thuis uit werk en de auto dus tijdens de dag bijna niet gebruik.

De technieker heeft me gezegd dat dit niet mogelijk is, eigenlijk behandelt hij mijn vraag niet meer.
Dus ik vraag me af hoe ik kan instellen dat mij wagen enkel de overproductie gebruikt komende van mijn zonnepanelen.
Kan dit met bepaalde software ? of heb ik hier bijkomende componenten nodig?

Alvast bedankt!

Jan

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:45
In de app wordt sinds dit weekend aangegeven dat dit kan; https://apps.apple.com/us...ge-equipment/id1562123267, "- Support to setup Solar Charging."
Hoe en wat? Geen idee, in de releasenotes is er niets over te vinden. En firmware updaten is nog wel een dingetje; Vraag voor de Alfen laadpaal eigenaren (reboot en firmware)

[ Voor 6% gewijzigd door marccom op 02-03-2023 09:40 ]

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvangeen
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-03-2023
@marccom bedankt voor je antwoord; ik heb ook gezien dat de load balancing niet geconfigureerd is maar dit is enkel ingeval van overbelasting van het elektriciteitsnetwerk.

Ik heb ook gezien dat de functie "support to setup Solar Charging" is toegevoegd als functionaliteit in de MyEve App.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYeVworQevDPUMCeD8P8r503Zls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rw23hlghfPemk7zXeEXQR5TV.jpg?f=fotoalbum_large

Wat betreft de firmware: de huidige versie is de volgende maar de app geeft aan dat er geen update moet uitgevoerd worden (icoontje update firmware is grijs). Nochtans zie ik dat er nieuwe versies van de firmware klaar staan; ik vraag me af of ik deze zomaar kan installeren? Zo ja, moet dit dan in volgorde? of neem ik gewoon de laatste versie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2Njt1PTLS7MMt1ff8db5Dp4-h0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvZg6PqsgF6iQhCPHbBGaNA3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p97rqd5JXUw3ENX2WsZDsNbpu3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0GdKItfNPdli5tTWc21lNWO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wcoenen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 30-06-2023
Ondertussen is voor mijn Alfen Eve Single S-line de "Solar Charging" setting in de app verschenen. Firmware 6.3.0-4185.

(Ik denk niet dat de setting onmiddelijk verscheen na de firmware update - misschien moet de app ook updaten en/of herstarten. Of opnieuw inloggen?)

De setting heeft 3 mogelijke waarden: "disabled", "comfort" en "green". Geen info in de handleiding.

[ Voor 2% gewijzigd door wcoenen op 01-06-2023 15:17 . Reden: iets vergeten ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leeyuentuen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-04 15:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zV10pr0w7HMtYsq5mF7p1rJYnWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJSkBpzuVHvFU5mYRCs9X00e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffoz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:21
Ik heb ook iets vaags. M'n paal is niet met netwerk verbonden dus als ik hem wil updaten moet ik de kap eraf halen en even een netwerk kabel naar de router leggen. Vandaag voor het eerst gedaan maar bij mij staat de active load balancing protocol op Modbus TCP-IP.

Dat kan toch helemaal niet als die nooit verbonden is met het thuisnetwerk en alleen met de slimme meter via de P1 kabel?

In mijn beleving werkt nu de active load balancing helemaal niet, of lees ik dat verkeerd soms en is dat alleen de verbinding tussen de paal en de interne kWh meter ofzo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gx8mO9uzu_SVxPrgLdlkTdkq6Z4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7FTfpxwBD5GucoA81XvQdrT1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeyuentuen
Jeffoz schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:34:
Ik heb ook iets vaags. M'n paal is niet met netwerk verbonden dus als ik hem wil updaten moet ik de kap eraf halen en even een netwerk kabel naar de router leggen. Vandaag voor het eerst gedaan maar bij mij staat de active load balancing protocol op Modbus TCP-IP.

Dat kan toch helemaal niet als die nooit verbonden is met het thuisnetwerk en alleen met de slimme meter via de P1 kabel?

In mijn beleving werkt nu de active load balancing helemaal niet, of lees ik dat verkeerd soms en is dat alleen de verbinding tussen de paal en de interne kWh meter ofzo?

[Afbeelding]
bij mij was er ook geen utp kabel aangesloten. ik heb hem zelf erbij geplaatst en in de settings (ace instelling op windows) de prioriteit aangepast. de technieker zelf dat ofwel met 4g was ofwel bekabeld. (niet dus bij mij)
maar zonder die kabel kan ik niet op myeve app connecteren.

volgens mij, ben niet zeker, maar die modbus is om via je eigen netwerk bv home assistant bepaalde commando uitsturen. ik heb load balancing en gebruikt de p1 poort van mijn slimme meter zodat die bv niet meer van x aantal kw overgaat met mijn zonnepaneel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffoz
leeyuentuen schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:49:
[...]

bij mij was er ook geen utp kabel aangesloten. ik heb hem zelf erbij geplaatst en in de settings (ace instelling op windows) de prioriteit aangepast. de technieker zelf dat ofwel met 4g was ofwel bekabeld. (niet dus bij mij)
maar zonder die kabel kan ik niet op myeve app connecteren.

volgens mij, ben niet zeker, maar die modbus is om via je eigen netwerk bv home assistant bepaalde commando uitsturen. ik heb load balancing en gebruikt de p1 poort van mijn slimme meter zodat die bv niet meer van x aantal kw overgaat met mijn zonnepaneel
Ja ik heb precies hetzelfde als jou qua verbinden aan de paal. Ik kan die prio ook gewoon aanpassen maar wil liever alleen doen als ik exact snapt wat het doet. Die modbus is serieel dus dit kan ook wellicht gewoon de communicatie tussen laadpaal en de kWh meter in de paal zijn bijvoorbeeld. Maar dat is me dus wat onduidelijk wie nou en hoe precies de load balancing verzorgt word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bost55
  • Laatst online: 22-09-2023
Is iemand toevallig al wat verder gekomen met de "Solar Charging" optie?
Ik heb de laatste firmware geïnstalleerd 6.3xxx en krijg nu de melding "you need to have a smart meter to activate solar charging"
Is dit simpelweg de laadpaal aansluiten op de P1 poort van de slimme meter of komt er meer bij kijken?
Active load balancing optie heb ik geactiveerd. Ik las ook ergens dat de solar charge funtctie ook een licentie is die aangeschaft moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:22

de Peer

under peer review

Jeffoz schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:14:
[...]

Ja ik heb precies hetzelfde als jou qua verbinden aan de paal. Ik kan die prio ook gewoon aanpassen maar wil liever alleen doen als ik exact snapt wat het doet. Die modbus is serieel dus dit kan ook wellicht gewoon de communicatie tussen laadpaal en de kWh meter in de paal zijn bijvoorbeeld. Maar dat is me dus wat onduidelijk wie nou en hoe precies de load balancing verzorgt word.
lijkt alsof hij niet op P1 ingesteld staat en dan zal het niet werken waarschijnlijk.
Daarom altijd even je load balancing testen. dus zet even de waterkoker aan en/of wat andere apparatuur en kijk of je auto nu langzamer gaat laden. Dan weet je zeker of de load balancing werkt.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bost55
  • Laatst online: 22-09-2023
Het gaat me eigenlijk meer om dat solar charge stukje.
Zou mooi zijn als de laadpaal gaat laden als ik stroom van mijn zonnepanelen terug ga leveren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• myco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-06-2023
Hier wil ik ook wel het fijne van weten :-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-04 07:26

timhtc

Home Energy Management

Voor de Solar Charge functie heb ik een request for information ingediend bij Alfen. Zodra ik reactie heb zal ik het hier delen.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-04 23:01
timhtc schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:25:
Voor de Solar Charge functie heb ik een request for information ingediend bij Alfen. Zodra ik reactie heb zal ik het hier delen.
Op zich lijkt het bij mij wel te werken, echter alleen op 1 fase. Dit terwijl ik Allow 1 en 3 fases heb aanstaan gaat hij toch niet over op 3 fase charging ondanks dat er dan genoeg stroom over is. Ik ben dus met name benieuwd hoe ze dit geimplementeerd hebben. Oftewel wanneer de charger wel overgaat van 1 naar 3 fase charging. Moet er dan een bepaalde tijd lang een bepaalde hoeveelheid stroom terug naar het net gaan (om flipperen te voorkomen)? Ik hoor graag van je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sturmenstrudel
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-10-2024
Vandaag heb ik de auto aangesloten op de paal rond 12u, met volledige zonne-energie beschikbaar (5kW export). De paal wachtte op vermogen...
Dus dacht ik het was omdat er was te veel vermogen voor de 1 fase limiet, toen in solarcharging modus. Wel... ik heb de fornuis gestart, de beschikbaar zonne-energie kwam naar 3kW, en de paal startte. En nu blijft het op.

Ze moeten de firmware een beetje slimmer maken...

Mvg
Guido

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeyuentuen
ik ben niet zeker, maar zou het kunnen dat je kabel uittrekt en terug insteekt dat die wel oplaad?
had hier ook issue met 3 fase naar 1 fase

leeyuentuen in "Vraag voor de Alfen laadpaal eigenaren (reboot en firmware)"

volgens mij is die checkbox 1 fase and 3 fase charging een kleine issue na een reboot (soms reboot het toestel van zelf?)

ik kan niet rechtsreeks contact opnemen met alfen, enkel via een tussenbedrijf pluginvest, maar hun hulp is niet veel, ze zeggen door mijn aanpassing aan de laadpaal, dat ze me niet willen helpen, ze zouden een technieker moeten sturen en alles resetten (tegen betaling). Lijkt precies wat ik niet weet wat ik aan het doen ben precies.

[ Voor 48% gewijzigd door leeyuentuen op 25-06-2023 15:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timhtc

timhtc

Home Energy Management

Reactie van Alfen over mijn request for information:
Thank you for your request.

The Solar Charging options are in a beta test phase at the moment and will be released later this year.

With its release, documentation, and instructions will be made available.

Chargers operating on the NG-9xx platform issued with a smart charging license and connected to a smart meter will be able to use this function.

The Solar Charging options will offer a bypass for quick charging when the Solar Charging is complete and released.

We will inform you about the release of Solar Charging via our newsletter.

Met vriendelijke groet / Kind regards / Mit freundlichen Grüßen,
Alfen Charging Equipment Service

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:40
timhtc schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:10:
Reactie van Alfen over mijn request for information:

[...]
Hmm, lees ik dit goed dat we een extra licentie nodig gaan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc

timhtc

Home Energy Management

grotegok schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:20:
[...]

Hmm, lees ik dit goed dat we een extra licentie nodig gaan hebben?
Load-balancing bij Alfen zit onder een licentie. Meeste gebruikers die 11kW of meer kunnen laden hebben die functie en weten wellicht niet dat ze er extra voor betaald hebben. De load balancing en bijbehorende real-time connectie met de energiemeter zorgen er voor de de laadpaal kan meten wat de netto teruglevering is en daarop kan het ‘solar chargen’.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
timhtc schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:50:
[...]

Load-balancing bij Alfen zit onder een licentie. Meeste gebruikers die 11kW of meer kunnen laden hebben die functie en weten wellicht niet dat ze er extra voor betaald hebben. De load balancing en bijbehorende real-time connectie met de energiemeter zorgen er voor de de laadpaal kan meten wat de netto teruglevering is en daarop kan het ‘solar chargen’.
Ik heb load balancing met licentie, dus zoals jij aangeeft is er mogelijk geen extra licentie dadelijk nodig voor solar charging.
Ik meen het anders gelezen te hebben. Ben benieuwd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klompje65
Ik heb de afgelopen dagen een beetje gespeeld met dat Solar Charging. Het lijkt te werken zoals verwacht alhoewel ik nog niet precies weet wanneer er met 3-fase en wanneer met 1-fase wordt geladen. Het lijkt erop dat dat alleen aan het begin van een laadsessie wordt bekeken en dan niet meer wijzigt gedurende de sessie. Kan me dit ook wel voorstellen omdat als dit ook tijdens een sessie kan wijzigen dit een voortdurend heen en weer switchen tot gevolg kan hebben als er een enigzins bewolkte hemel is. Ik heb dit zelf ook ervaren met mijn eigen scripts waarin ik dit wel probeerde te optimaliseren. Hieronder zie je laadsessies gedurende de afgelopen 3 dagen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHALaD_XDFQHk8MghfPNxm1ZcHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U1GmFxwY5ZjBccFI7wWqEP3F.jpg?f=fotoalbum_large

Ik het het Solar Charging ingesteld op 'Comfort' met een minimum van 1.4 kW. Op de eerste dag (dat was afgelopen zondag) begon hij het laden met 3-fases. Omdat op die dag er ook airco's aan waren en ook wasmachine/droger werd er toch ook nog stroom van het net getrokken (in rood). Later die dag heb ik ook eens het Boost charging aangezet waarna die sessie alsnog naar 11 kW ging. De beide dagen erna begon de Alfen met 1-fase te laden. Mogelijk omdat er aan het begin van de sessie te weinig stroom 'over' was?? Ook vandaag weer, waar je hier ingezoomd een sessie zie die de accu nog eens met 5% oplaadde. Je ziet dat de stroom vrij keurig wordt aangepast zodat er echt alleen met zonnestroom wordt geladen (het blauwe deel in de curve)...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvXFMwlWI60HO0DjXOKvM1Hch80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FWnbQEBi3NpBukh93CfvEqWD.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand nog meer ervaring met het 1-fase en/of 3-fase laden met deze relatief nieuwe Solar Charging optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klompje65
Oja, met 1-fase is het laden tussen 6 en 16 A. met 3-fase begint het natuurlijk pas bij 3 * 6 = 18 A. Dus er zit altijd een klein gap tussen 1- en 3-fase laden. Mogelijk begint hij slechts met 3-fase laden als er echt voldoende vermogen 'over' is, ondanks dat de laadpaal op 'Comfort' staat met een min. van 1.4 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc

timhtc

Home Energy Management

De laadpaal volgt wel keurig je opwek-profiel. Mijn laadpaal staat helaas niet in contact met m’n thuisnetwerk, enkel met de back office van de LM via 4g. Ben benieuwd of en hoe deze functie aangeboden kan worden aan gebruikers zonder directe netwerk connectie.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffoz
klompje65 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:23:
Oja, met 1-fase is het laden tussen 6 en 16 A. met 3-fase begint het natuurlijk pas bij 3 * 6 = 18 A. Dus er zit altijd een klein gap tussen 1- en 3-fase laden. Mogelijk begint hij slechts met 3-fase laden als er echt voldoende vermogen 'over' is, ondanks dat de laadpaal op 'Comfort' staat met een min. van 1.4 kW.
Hoe staat bij jou het protocol in de settings? P1 Meter of Modbus TCP/IP? Gewoon even benieuwd omdat die van mij default op Modbus staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffoz
timhtc schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:05:
De laadpaal volgt wel keurig je opwek-profiel. Mijn laadpaal staat helaas niet in contact met m’n thuisnetwerk, enkel met de back office van de LM via 4g. Ben benieuwd of en hoe deze functie aangeboden kan worden aan gebruikers zonder directe netwerk connectie.
Ik heb hetzelfde maar heb wel een RJ11/12 naar de slimme meter. Op die wijze kan hij gewoon communiceren. Wat wel irritant is dat je aan je backoffice moet vragen om de firmware van de paal te updaten. Soms werkt dat helaas niet remote, dan paal open schroeven en met een hele lange netwerkkabel tijdelijk aan je router hangen en via de app updaten. Dan kan je hem een beetje instellen via de app, maar zodra je dat 1x hebt gezet kan je die kabel weer weghalen, maar je zal dat wel 1x moeten doen.

Eventueel kan ook je laadpaal leverancier het doen of je kan als je het wachtwoord en username hebt ook gewoon met je laptop lokaal inloggen. Dus RJ45 tussen laptop en paal met een kort kabeltje en dan inloggen met die tool van Alfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc

timhtc

Home Energy Management

Jeffoz schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 23:31:
[...]

Ik heb hetzelfde maar heb wel een RJ11/12 naar de slimme meter. Op die wijze kan hij gewoon communiceren. Wat wel irritant is dat je aan je backoffice moet vragen om de firmware van de paal te updaten. Soms werkt dat helaas niet remote, dan paal open schroeven en met een hele lange netwerkkabel tijdelijk aan je router hangen en via de app updaten. Dan kan je hem een beetje instellen via de app, maar zodra je dat 1x hebt gezet kan je die kabel weer weghalen, maar je zal dat wel 1x moeten doen.

Eventueel kan ook je laadpaal leverancier het doen of je kan als je het wachtwoord en username hebt ook gewoon met je laptop lokaal inloggen. Dus RJ45 tussen laptop en paal met een kort kabeltje en dan inloggen met die tool van Alfen.
Ik begrijp je aanpak. Even inprikken voor de firmware update zal geen probleem zijn. Maar hoe ga je dan de ‘boost’ stand aanzetten wanneer je net even niet genoeg geduld hebt voor enkel solar charge?

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
Jeffoz schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 23:28:
[...]

Hoe staat bij jou het protocol in de settings? P1 Meter of Modbus TCP/IP? Gewoon even benieuwd omdat die van mij default op Modbus staat.
Die stond nu op Modbus met koppeling naar een Socomec meter. Ik heb ook een P1 kabel lopen maar ik neem aan dat het dan net zo goed werkt maar nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
klompje65 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:21:

..Ik het het Solar Charging ingesteld op 'Comfort' met een minimum van 1.4 kW...
Ik neem aan dat je ook niet lager kunt gaan? Dan 1x6A?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
Inspired schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 07:28:
[...]

Ik neem aan dat je ook niet lager kunt gaan? Dan 1x6A?
Nee, 6A is altijd het minimum (per fase). Dat is vastgelegd in de EV charging standaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Nu online
klompje65 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 07:54:
[...]

Nee, 6A is altijd het minimum (per fase). Dat is vastgelegd in de EV charging standaarden.
Was er al bang voor. Als ik mijn auto aanstuur kan ik wel lager namelijk. Maar vind oplossing waar alles in de paal zit ook wel prettig. Maar ff kijken tzt. Met name buiten het seizoen is laden vanaf 3/4A wel een uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
Inspired schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:12:
[...]

Was er al bang voor. Als ik mijn auto aanstuur kan ik wel lager namelijk. Maar vind oplossing waar alles in de paal zit ook wel prettig. Maar ff kijken tzt. Met name buiten het seizoen is laden vanaf 3/4A wel een uitkomst.
Wel, het is de standaard voor zover ik weet. Ik geloof dat er inderdaad auto's zijn die wel onder de 6A / 1.4 kW kunnen laden maar dan is de vraag of Alfen dit geimplementeerd heeft of strikt de standaarden volgt. Die vraag kan ik niet beantwoorden omdat mijn auto onder de 6A niet laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Nu online
klompje65 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:26:
[...]

Wel, het is de standaard voor zover ik weet. Ik geloof dat er inderdaad auto's zijn die wel onder de 6A / 1.4 kW kunnen laden maar dan is de vraag of Alfen dit geimplementeerd heeft of strikt de standaarden volgt. Die vraag kan ik niet beantwoorden omdat mijn auto onder de 6A niet laadt.
Volgens mij ondersteund elke laadpaal het wel. Als een auto richting de 100% gaat zul je wel vaker zien dat het laden met minder dan 6A gaat. Mijn huidige NM paal vind het prima als ik een sessie start via de API van de auto met 1A. Denk dat Alfen dat ook gewoon ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffoz
timhtc schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 00:54:
[...]

Ik begrijp je aanpak. Even inprikken voor de firmware update zal geen probleem zijn. Maar hoe ga je dan de ‘boost’ stand aanzetten wanneer je net even niet genoeg geduld hebt voor enkel solar charge?
Nog geen issue hier. We hebben 1 benzine auto in de lease van werk en een eigen elektrische waarmee we gratis laden op het werk van de vrouw. Dus die paal word eigenlijk (nog) niet echt gebruikt ;)

In de toekomst maar eens kijken wat er allemaal,gebeurd, nu kan je ook nog salderen met je zonnepanelen. Dus het is allemaal nog niet super relevant, voor mij dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
Volgens mij zit er echt een bug in of is het gewoon slecht geimplementeerd maar als de Alfen in de stand Solar Charging eenmaal naar 1-fase laden gaat, lijkt hij daar nooit meer vanaf te gaan. Ook nu weer even getest. Hij laadt op 1-fase want er was gisteren of eerder te weinig opbrengst... prima. Vanmorgen begon hij daarom op 1-fase want in de ochtend is de opbrengst inderdaad niet voldoende voor 3 * 6 = 18A, dus ook prima. Maar inmiddels zou hij makkelijk met meer dan 3 * 6A kunnen laden maar hij schakelt niet terug op 3-fases. Ook niet als je de sessie afsluit en een nieuwe laadsessie start - mijn hoop was nog even dat hij het dan misschien aan de start van de sessie bepaalt of hij met 1 of met 3-fases gaat laden maar helaas. Ik snap niet waarom dit zo raar is geimplementeerd. Wie heeft soortgelijke ervaringen?
Het irritante is dus dat hij nog steeds flink wat terugstuurt naar het net zoals je in dit plaatje ziet. Hij zou idealiter de groene curve moeten volgen maar doet dat dus niet omdat hij op 1 * 16A blijft hangen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBQgiWDD1xpfDBqJllSYC6cR6MY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uKbtSUwlpgpIekTBF0ipEdSF.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door klompje65 op 10-07-2023 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Na een tijdje goed gegaan te hebben doet het Solar chargen het hier niet meer.

De paal ingesteld op Green 100% en Green 0%.
Bij inpluggen EV gaat dat eerst een vijftal minuten goed (laden volgt PV overproductie) maar na enige tijd loopt het laden op en wordt er bovenop de overproductie een 1,5 tot 1,7 kW uit het net (in mijn geval de thuisaccu) getrokken.
Om uiteindelijk na een kwartiertje langzaam op te lopen tot het max. van 7,4 kW (32A of lager indien ik de max. station curve verlaag).
Dat is uiteraard de bedoeling niet want dan kan ik net zo goed standaard gaan laden aan 32A of lager zonder solar charging.
Staan er ergens instellingen verkeerd?
Ik zou nog begrijpen dat de solar charging het helemaal niet doet en de laadpaal na inpluggen direct naar de ingestelde kW gaat. Het eigenaardig is dat het de eerste vijf minuten goed gaat om dan het volgende kwartier langzaam op te lopen tot de max. ingestelde laadsnelheid.

Ter info: ik heb een monofase EV (7,4 kW) en de laadpaal is de Alfen SPL nu ingesteld op Green 100% met een max van 32 A (7,4 kW). Ook reeds verschillende andere waarden van max. current ingesteld.

Overigens is de communicatie met de Eve app ook problematisch. Krijg steeds een melding dat de verbinding met de paal mislukt. Ik kan via de Eve app (Android 13) dus zelfs geen instellingen meer wijzigen. Of beter ik kan ze in de app wel wijzigen maar niet overdragen naar de paal. Eigenaardig genoeg, wanneer ik de instellingen wijzig in een windows browser via de ACE installer (wat probleemloos werkt) neemt de MyEve app deze wijzigingen wel over (ergens moet hij dus wel gegevens overdragen in het home netwerk).
De app "ziet" overigens de paal wel en je kan inloggen. Maar wanneer je dan iets wil doen krijg je een rode foutmelding (zie screenshot).

Hier enkele screenshots van de instellingen. Ter info in tegenstelling tot wat de foutmelding suggereert is er geen andere PC/tablet/smartphone ingelogd op de laadpaal. Dit wordt ook bevestigd omdat instellingen in de paal manipuleren probleemloos lukt via de ACE installer (uiteraard na de MyEve uitgelogd te hebben).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0XbRNRygB31cwGzs6v2kgu20Z4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/US5u9KvvRuVHUQxLUhSQSaqE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLOApfnSEw43vW-WCawQ-5PNjyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5uw7EYDng6fd2WKRckgXsGt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQEo1Q7OeY_kNGg25KidjRkZ57c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBFkTppHrGgXWlPTr4VvN67F.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik al geprobeerd heb:
Ik heb inmiddels al meerdere reboots gedaan van de laadpaal (via de ACE en via de paal zonder stroom zetten).
Vervolgens de MyEve app uitgelogd en gelaten voor wat het was.
Verder gegaan in de ACE installer.
Daar kan ik wel zonder probleem alle instellingen wijzigen in de paal (dus verbinding via wifi thuisnetwerk geen probleem).
De max. laadinstelling in de paal dan op verschillende waarden (Station max. current) ingesteld (32/20/17/15/12 A).
Dat volgt de paal allemaal per direct. De wijzigen in de ACE worden ook overgedragen naar de MyEve.
Terug ingesteld op Solar Charging Green 100 en Green 0% (dan zou hij altijd op minstens 1,4 kW moeten laden).
Altijd zelfde probleem. Laden volgt de eerste minuten de overproductie om vervolgens op te lopen tot de max. ingestelde current (32/20/17/15/12 A).
Eigenlijk werkt solar charging dus maar een maar minuten om vervolgens gewoon over te gaan tot laden aan de max. ingestelde current zonder verder rekening te houden met de max. teruglevering.

Eigenlijk dus een dubbel "praktisch" probleem:
- Geen stabiele toegang via tablet/smartphone via de MyEve (android 13) app tot de paal.
- Solar charging blijkt niet stabiel te werken voor langer dan enkele minuten.

- Wel stabiele toegang via windows (maar onhandig om daarvoor steeds een pc paraat te houden).

Nog andere suggesties om solar charging en/of de MyEve terug aan de praat te krijgen?
Kan ik in de ACE installer ergens "testen" of de P1 verbinding tussen DM en paal correct werkt? Foutmeldingen krijg ik daarover niet in de installer en de P1 poort staat wel degelijk open (HW ontvangt probleemloos de gegevens uit deze poort en voorlopig werk ik nog niet via een splitter maar wissel de connectie tussen P1-meter en Alfen laadpaal af om dat probleem uit te sluiten.

Wat ik wel eigenaardig vind is dat in de MyEve app er een andere tijd staat tussen deze ingegeven in de app (dat is de correcte tijd) en deze - wat volgens de app - deze van de laadpaal zou zijn (die zogenaamd achter zou lopen, zie rode markering op screenshot).
Maar op het het display van de laadpaal zelf loopt de tijd wel correct.
Syncroniseren in de app werkt trouwens niet (weer een foutmelding zoals met alles wat je via de MyEve app wil doorgeven.
In de ACE installer zijn trouwens alle laatste updates al uitgevoerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8limnpUBadHqu00_JG0NX4ir0vA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LhnhqVVRb0awUYdqsMI9vza1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 179% gewijzigd door IvoB2 op 25-07-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kderaedt
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 31-10-2023
Vandaag heeft men Alfen EVE Pro single geinstalleerd.
Heb een slimme meter en deze is verbonden met de p1 poort.
Installateur heeft de juiste firmware geinstalleerd waarbij Solar charging mogelijk is (heb de load balancer licentie). Hij was verbaasd dat dit mogelijk was, was daarvan niet op de hoogte.
Men heeft de netwerk kabel niet aangesloten enkel via RJ12 de P1 poort.
Is ook voorzien van een sim kaart voor de registratie (doorsturen) van de transacties.
In de My EVE app kan ik momenteel geen laadpaal toevoegen aangezien deze niet verbonden is met RJ45 aan thuis netwerk.

Vraag: Moet ik eerst netwerk kabel aansluiten aan de laadpaal voor ik deze kan toevoegen aan de My EVE app of kan dit ook via de SIM kaart?
Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
De MyEve app werkt uitsluitend draadloos in je wifi netwerk.
Je zal via de RJ 45 de paal dus met een UTP moeten verbinden met de poort op je modem zodat hij zichtbaar wordt in je thuisnetwerk.
De MyEve vindt de paal dan automatisch.

Wil je dat niet kan je nog werken via de ACE installer op een windows browser. Werkt uiteraard ook het makkelijkste of afstand via je wifi netwerk maar je kan de laptop waarop de ACE installer geïnstalleerd staat eventueel ook rechtstreeks verbinden met de RJ45 poort van de Alfen laadpaal (maar dan moet de kap er telkens af).

De SIMkaart maakt alleen een 4G verbinding voor uitlezen naar backend. Niet voor gebruikerstoegang tot de paal. Dan kan alleen met de ACE installer op een pc (rechtstreeks of via wifinetwerk) of met de Android/Mac MyEve app (wifinetwerk). De Alfen laadpaal heeft immers geen Wifi aan boord.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 27-07-2023 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kderaedt
  • Laatst online: 31-10-2023
Heb afgelopen weekend laadpaal aangesloten op thuisnetwerk via RJ45.
Via de MyEve app zie ik de laadpaal, krijg wel regelmatig een pop-up dat er een andere admin is ingelogd.

De laadpaal is geinstalleerd in opdracht van mijn werkgever, Zij werken samen met 50five by Engie, zij maken gebruik van de SIM kaart voor het beheer van de laadpaal. Als ik inlog op de webpagina van 50five waar ik de transactie kan bekijken, staat de laadpaal in status Error.

Had gehoopt / verwacht dat je op een eenvoudige manier via een end-user app laadprofiel eenvoudig zou kunnen aanpassen tussen, Green en Comfort.
Alsook had ik verwacht dat je dit ook zou kunnen doen buiten je eigen home netwerk, weet dat ik een VPN zou kunnen opzetten naar mijn home netwerk maar is wel omslachtig.

Vraag:
Is er een mogelijkheid om een aparte user aan te maken met minder rechten, zodat enkel maar oplaad profiel kan aangepast worden?
Of is hiervoor een andere meer end-user app voor?

I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De MyEve app werkt hier (Android 13) ook meer niet dan wel.
Via de ACE installer (via een webbrowser) heb je meer kans dat je de wijze van laden (en de andere instellingen) kan wijzigen.
Ook al krijg ik hier de laatste tijd (de vorige drie jaar geen probleem) ook regelmatig een melding dat je niet kan inloggen omdat er nog een andere gebruiker is ingelogd. Via een reboot dat oplossen lukt hier ook niet (reboot blijft op 50% hangen). Wel via een harde reset (stroom van de paal af en terug op).
Op de app van de backoffice staat de paal het laatste jaar ook regelmatig in "error" of "geen communicatie". Ook alleen tijdelijk op te lossen met een harde reset (maar keert telkens terug). De paal zelf werkt wel altijd.
Het eigenaardige is ook dat je met de MyEve app wel kan inloggen op de paal en dat hij deze ook vindt maar dat je er bijna nooit iets mee kan wijzigen want dan krijg je doorgaans een foutmelding (verbinding mislukt, mogelijk nog een andere gebruiker ingelogd). Maar wanneer je dan wijzigingen doorvoert via de ACe installer zijn die wel onmiddellijk zichtbaar in de MyEve app.
Ik ga er al bijna vanuit dat de MYEve app op Android in op firmware 6.3 van de laadpaal gewoon crap is.

Weer een ticket bij de backoffice/alfen aangemaakt zodat ze het zelf voor de derde keer kunnen komen nakijken. Ze vinden het echte probleem tot nu toe blijkbaar ook niet. Na iedere tussenkomst werkt het voor een paar uur en dat is het weer gedaan met de fun.
De 4G verbinding voor back end (ze dachten eerst dat het daar aan lag) is ook al uitgeschakeld en vervangen door een vaste verbinding met de RJ45 naar het thuisnetwerk.
Moest het geen paal op kosten van de werkgever zijn had ik het al lang opgegeven bij Alfen.

De laagste graad van rechten in de MyEve app zijn eigenaar/owner en dan werken in het basic tablad (dat het eerst opent en waar je ook de solar charging kan uit/aanvinken en modus wijzigen.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 31-07-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArMu
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19-02-2024
IvoB2 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:29:
Na een tijdje goed gegaan te hebben doet het Solar chargen het hier niet meer.

De paal ingesteld op Green 100% en Green 0%.
Bij inpluggen EV gaat dat eerst een vijftal minuten goed (laden volgt PV overproductie) maar na enige tijd loopt het laden op en wordt er bovenop de overproductie een 1,5 tot 1,7 kW uit het net (in mijn geval de thuisaccu) getrokken.
Om uiteindelijk na een kwartiertje langzaam op te lopen tot het max. van 7,4 kW (32A of lager indien ik de max. station curve verlaag).
Dat is uiteraard de bedoeling niet want dan kan ik net zo goed standaard gaan laden aan 32A of lager zonder solar charging.
Staan er ergens instellingen verkeerd?
Hallo IvoB2,

Het hierboven beschreven gedrag klinkt onbekend. Wellicht heeft het ook met de instellingen van de thuisaccu te maken:
- het laadstation probeert de overcapaciteit van PV te gebruiken om sneller te (laten) laden, dit gaat in stapjes van 0,1A maar wel met een interval van 5 a 10 seconden.
- De thuisaccu probeert verbruik vanuit het net te voorkomen en zal daarvoor vermogen beschikbaar stellen als het afname ziet
Wanneer de thuisaccu sneller reageert op verbruik uit het net (door meer vermogen beschikbaar te stellen) dan het laadpunt (door de laadsnelheid te verminderen) zie je een stijgende lijn op je laadsnelheid die pas eindigt wanneer de maximale laadstroom bereikt is óf de thuisaccu leeg is.

Een mogelijke manier om bovenstaande theorie te testen kan zijn door de thuisaccu tijdelijk uit te schakelen. Als de laadpaal dan wel netjes het PV-vermogen gebruikt dan heb je de oorzaak waarschijnlijk vastgesteld.

Mogelijke oplossingen zouden dan kunnen zijn:
- In het instelbare gedrag van de thuisaccu de reactiesnelheid óf drempel voor terugleveren aanpassen
- Een centraal systeem (zoals een Home EMS) gebruiken die zowel de thuisaccu als de laadpaal aan kan sturen. Twee slimme apparaten in je netwerk, die niet van elkaars bestaan weten, kunnen elkaar tegenwerken.

Mocht bovenstaande niet helpen, zou je dan van via een PM in contact kunnen treden? Wellicht kunnen we via analyse van de laadpaal logging analyseren wat er gebeurt en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
ArMu schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:35:
[...]

Hallo IvoB2,

Het hierboven beschreven gedrag klinkt onbekend. Wellicht heeft het ook met de instellingen van de thuisaccu te maken:
De thuisaccu heeft daar - voor zover ik het begrijp - toch niets mee te maken?
De laadpaal is in het geheel gewoon een gebruiker als een andere. Net als alle andere AC verbruikers.
De laadpaal ziet immers niet wat de bron van de stroom is. Via de P1 ziet deze alleen hoeveel netinjectie er al dan niet is en daar zou hij toch op moeten laden bij 100% groene stroom. Wanneer er vanuit de PV nog stroom gaat naar de thuisaccu is dit voor de P1meter niet anders dan dat de oven of whatever nog stroom van PV zou afnemen.

Wordt ook nog eens bevestigd dat het probleem idem is wanneer de thuisaccu op 100% staat en dus in idle modus verkeert. De accu doet dan niets in het geheel.

De lader is toch rechtstreeks aangesloten op de P1 meter en zou moeten laden volgens de waarden die deze geeft? Bv. 2 kW richting net is laden aan 2 kW. 4 kW richting net is laden aan 4 kW.
Minder dan 1,4 kW is stoppen met laden want onder max. grens bij 100% green.
Ik zou nog begrijpen dat in comfort modus of modus altijd min. 1,4 kW laden de batterij bij minder solar overproductie dan aan 1,4 kW wordt leeggetrokken voor men het net aanspreekt.
Maar ik begrijp niet dat wanneer er bv. 5 kW PV productie is en er 2 kW naar de AC verbruikers in huis gaat (waaronder mogelijks ook de thuisaccu indien geen SoC van 100%) de laadpaal dan begint te laden met 3 kW (wat normaal is want dat geeft de P1 aan als overproductie richting net) maar vervolgens doorschiet naar 6-7 kW (terwijl er op de P1 poort maar een overschot van 3 kW wordt uitgelezen).
- het laadstation probeert de overcapaciteit van PV te gebruiken om sneller te (laten) laden, dit gaat in stapjes van 0,1A maar wel met een interval van 5 a 10 seconden.
- De thuisaccu probeert verbruik vanuit het net te voorkomen en zal daarvoor vermogen beschikbaar stellen als het afname ziet
Wanneer de thuisaccu sneller reageert op verbruik uit het net (door meer vermogen beschikbaar te stellen) dan het laadpunt (door de laadsnelheid te verminderen) zie je een stijgende lijn op je laadsnelheid die pas eindigt wanneer de maximale laadstroom bereikt is óf de thuisaccu leeg is.
Dan zou het probleem niet mogen voorkomen wanneer de thuisaccu niet tussenkomt?
Maar dat heb ik idd nog niet tot in detail opgevolgd dus thx voor de opmerking.
Om zeker te zijn zal ik de SoC van de accu bij solarladen eens op 100% instellen zodat de accu nooit kan tussenkomen.
Maar dat zou dus wel betekenen dat bij Alfen 100% solarchargen laden niet werkt in combinatie met een thuisaccu en ik tijdens het laden de thuisaccu zou moeten uitschakelen. Wat dan weer ongewenste netafname tot gevolg zou kunnen hebben bij een volle thuisaccu.
Een mogelijke manier om bovenstaande theorie te testen kan zijn door de thuisaccu tijdelijk uit te schakelen. Als de laadpaal dan wel netjes het PV-vermogen gebruikt dan heb je de oorzaak waarschijnlijk vastgesteld.
Yep, heb ik nu ook door. Thx. Ga ik dus doen maar dan kan het probleem weer optreden dat ik bij onvoldoende zon ongezien van het net ga verbruiken bij een 100% geladen accu. Wat ook niet de bedoeling is.
Dan kan ik beter, zoals voorheen, solarcharging laten voor wat het is en gewoon laden instellen op iets onder max. PV productie waarbij wisselingen opgevangen worden door de thuisaccu.
Mogelijke oplossingen zouden dan kunnen zijn:
- In het instelbare gedrag van de thuisaccu de reactiesnelheid óf drempel voor terugleveren aanpassen
- Een centraal systeem (zoals een Home EMS) gebruiken die zowel de thuisaccu als de laadpaal aan kan sturen. Twee slimme apparaten in je netwerk, die niet van elkaars bestaan weten, kunnen elkaar tegenwerken.
Geen idee hoe ik de reactietijd en drempel van de thuisaccu zou kunnen beïnvloeden en op welke waarden ik dat zou moeten doen als ik het wel al vond (het betreft een retrofit Victron Multiplus II omvormer).
Een Home EMS heb ik niet en ik ben niet van plan voorlopig nog meer kosten te doen. Het loopt nu al de spuigaten uit met PV + thuisaccu + laadpaal + BEV. :)
Mocht bovenstaande niet helpen, zou je dan van via een PM in contact kunnen treden? Wellicht kunnen we via analyse van de laadpaal logging analyseren wat er gebeurt en waarom.
Voor alle duidelijkheid, ik woon in Vlaanderen (B) en niet in Nederland en heb geen idee wie "we" is. :)
Ik zal je opmerkingen eens voorleggen aan de installateur. Er is toch weer een ticket aangemaakt voor een aanhouden probleem dat niet opgelost geraakt: verlies communicatie back end*, nauwelijks communicatie tussen MYEve en laadpaal (maar MyEve ziet de laadpaal wel en instellingen via de ACE installer worden ook onmiddellijk aangepast in de MyEve, voor mij als leek dus allemaal nogal hocus pocus gedrag :) ).
Wel communicatie tussen ACE installer en laadpaal. Alhoewel dat ook niet meer zo stabiel is als de voorbije drie jaar. toen nooit problemen. Nu moet je af en toe de paal te resetten door stroom op en af te zetten om via ACE installer terug kunnen in te loggen op paal. Sofwarematige reboot lukt dan nl. ook niet (blijft op 50% hangen).

Ter info: bij de laatste tussenkomst van de installateur werd de upgrade naar firmware 6.3 en instellingen in de paal (waaronder solar charging 100%) onder zijn supervisie gedaan. Hij heeft toen ook nog info gevraagd over onze thuisaccu en foto's gemaakt van de gegevens van de installateur gezien hijzelf interesse had in de Multiplus II. Heeft toen geen gewag gemaakt van mogelijke problemen met een thuisaccu in het systeem.

* 4G is door installateur al uitgeschakeld en UTP lijn getrokken tot poort modem voor backoffice communicatie via die weg en lijn op voorhand doorgemeten. Bracht geen soelaas.

ps. PM verstuurd.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 02-08-2023 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArMu
IvoB2 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:22:
[...]

De thuisaccu heeft daar - voor zover ik het begrijp - toch niets mee te maken?
De laadpaal is in het geheel gewoon een gebruiker als een andere. Net als alle andere AC verbruikers.
De laadpaal ziet immers niet wat de bron van de stroom is. Via de P1 ziet deze alleen hoeveel netinjectie er al dan niet is en daar zou hij toch op moeten laden bij 100% groene stroom. Wanneer er vanuit de PV nog stroom gaat naar de thuisaccu is dit voor de P1meter niet anders dan dat de oven of whatever nog stroom van PV zou afnemen.

.....

ps. PM verstuurd.
Hallo IvoB2,

Om jouw zin aan te halen: "De laadpaal is in het geheel gewoon een gebruiker als een andere.". Dat is helaas waar de aanname scheef gaat. De laadpaal is 'slim': het probeert in te spelen op de PV-opwek aan de ene kant, en het verbruik in de rest van het huis aan de andere kant. De batterij doet hetzelfde, met het verschil dat de laadpaal alleen kan sturen op afname (meer of minder), de batterij kan afnemen óf terugleveren. Beide zijn dus 'slimme' apparaten en moeten óf centraal aangestuurd worden, óf de instellingen (voor zover configureerbaar) moeten complementair zijn.

Om dit te illustreren:

Een vraag zou kunnen zijn: Bij overproductie, moet de laadpaal dan meer vermogen aanbieden aan het voertuig of moet de batterij dit opnemen?

Andere vraag: Bij verbruik uit het net, moet de laadpaal dan minder vermogen aanbieden aan het voertuig of moet de batterij terugleveren aan de installatie?

Het antwoord op bovenstaande vragen kan ook situatie-afhankelijk zijn: wil je het vermogen in de thuisaccu misschien gebruiken op een moment van de dag dat de stroomprijzen hoog zijn, dan mag 'nu' sneller geladen worden, maar 'later' moet het laden worden aangepast om vermogen uit de batterij te gebruiken.

Hopelijk schetst dit in het kort de complexiteit. Gelukkig voor u (en ons allen); ieder huishouden krijgt meer en meer met dit soort vragen te maken dus de bijbehorende oplossingen zijn ook op diverse plekken in ontwikkeling.

Fijn dat we via PB contact hebben! Ik ben benieuwd naar de uitkomst van uw test met idle batterij.

Arjan

Disclaimer: ik ben werkzaam bij Alfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gezien meer mensen (in de toekomst) hiermee geconfronteerd kunnen worden ga ik hier ook maar even door.
Je weet nooit of er later nog iemand anders een oplossing in vindt.

Het staat hier nu redelijk basic ingesteld:
- Laadpaal: laden volgens ingestelde waarde in de connector 1, momenteel 14A op een 1F32A geconfigueerde paal (zodat er zo weinig mogelijk van net/batterij afgenomen wordt). Is er minder PV productie dan 14A dan haalt de laadpaal gewoon zijn stroom uit het net tot de minimale SoC is bereikt. Dat gaf tot nu toe geen probleem. Laden stopt op ingestelde max. waarde 14A maar doet uiteraard ook niets minder. Gaat altijd laden volgens de ingestelde waarde in connector 1. (Waarbij het wel handig zou zijn wanneer dit ook via de MyEve app op een phone/tablet zou kunnen gebeuren zodat dit niet steeds via de ACE installer op een pc moet).
- Thuisaccu: is niet verbonden met de P1 poort van de DM (sturing gebeurt door een ET112 in de automatenkast).
Staat standaard zo ingesteld dat alle PV-productie welke niet direct verbruikt wordt in de thuisaccu (BYD 15,4 kWh) geladen wordt tot de SoC 100% bereikt. Nadien gaat alle overproductie richting net.

Tot nu toe werkte de laadpaal gewoon zoals ieder andere AC verbruiker in huis.
Wat de laadpaal afneemt ging niet naar de batterij.
Is de batterij vol gaat alles wat niet via de laadpaal kan naar het net.
Is er vanuit de laadpaal meer vraag (in voorbeeld ingestelde 14A) dan PV kan leveren komt het verschil uit de batterij (tot ingestelde min. SoC) en vervolgens vanuit het net.

Dat werkt probleemloos (met die opmerking dat instellingen wijzigen niet via de MYEve kan gezien voortdurend weerkeerende foutmelding, maar dat staat daar waarschijnlijk los van).
Probleem begint wanneer er voor Solar Charging gekozen wordt. Op de laadpaal wijzigt dit dan ook (blauwe display balken naar gele balken + vermelding zonne-laden) maar laden volgt na een tijd de PV overproductie niet meer en slaat op hol tot iets onder max. ingesteld laadvermogen, ongeacht de PV overproductie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZZNxijfW0-Wpacvms2NVXPswTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GpSzjN7jA2sDJ3b5mmIKMbg1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8IfoyOAr_QWKqJzu32YO_hd1rM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q0XZiUfwXuEdsIVD81eLrGC5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyQQS8fn8QA6Zo2gEPtXyF6eDoA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EDU3bQ0oXV9A0nh9jiM2n8sK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door IvoB2 op 02-08-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffoz
Hi @ArMu

Aangezien jij bij Alfen werkt zou jij eens naar mijn reactie van 4 Juni kunnen kijken? Ik moet de laadpaal altijd open schroeven dus ik doe dat liever zo min mogelijk.

Maar met de nieuwe PV update staat het "protocol" bij mij op Modbus TCP/IP terwijl de laadpaal met de P1 Meter is verbonden.

Staat dit dan verkeerd ingesteld door de installateur of is het protocol in dit geval de interne kWh meter? Dan kan ik het wel begrijpen, maar ik kan zelf die link niet goed leggen omdat ik laatst pas voor het eerst in m'n paal zat via de MyEve app en toen viel me dit op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArMu
Jeffoz schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 00:17:
Hi @ArMu

Aangezien jij bij Alfen werkt zou jij eens naar mijn reactie van 4 Juni kunnen kijken? Ik moet de laadpaal altijd open schroeven dus ik doe dat liever zo min mogelijk.

Maar met de nieuwe PV update staat het "protocol" bij mij op Modbus TCP/IP terwijl de laadpaal met de P1 Meter is verbonden.

Staat dit dan verkeerd ingesteld door de installateur of is het protocol in dit geval de interne kWh meter? Dan kan ik het wel begrijpen, maar ik kan zelf die link niet goed leggen omdat ik laatst pas voor het eerst in m'n paal zat via de MyEve app en toen viel me dit op.
Ha Jeffoz,

Als het metertype bij Active Load Balancing staat ingesteld op "Modbus over TCP/IP" dan is inderdaad een LAN verbinding noodzakelijk. Als je gebruik maakt van de P1 meter, dan is een aparte verbinding nodig tussen de P1 poort van de slimme meter en de RJ11 poort van het laadpunt.

Indien een laadpunt staat ingesteld op het verkeerde protocol zal dat in de logging worden weergegeven. Ook bij Monitoring (in de Service Installer) zullen dan geen Smart Meter voltage of stroom getoond kunnen worden. Het laadpunt valt terug op een statische laadstroom: de "safe current" (default 8A).

De interne kWh meter hoeft niet ingesteld te worden, dus daar kan dit niet mee verward worden. Al is die overigens wel met Modbus verbonden (maar niet over TCP/IP).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:31
klompje65 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:41:
Volgens mij zit er echt een bug in of is het gewoon slecht geimplementeerd maar als de Alfen in de stand Solar Charging eenmaal naar 1-fase laden gaat, lijkt hij daar nooit meer vanaf te gaan. Ook nu weer even getest. Hij laadt op 1-fase want er was gisteren of eerder te weinig opbrengst... prima. Vanmorgen begon hij daarom op 1-fase want in de ochtend is de opbrengst inderdaad niet voldoende voor 3 * 6 = 18A, dus ook prima. Maar inmiddels zou hij makkelijk met meer dan 3 * 6A kunnen laden maar hij schakelt niet terug op 3-fases. Ook niet als je de sessie afsluit en een nieuwe laadsessie start - mijn hoop was nog even dat hij het dan misschien aan de start van de sessie bepaalt of hij met 1 of met 3-fases gaat laden maar helaas. Ik snap niet waarom dit zo raar is geimplementeerd. Wie heeft soortgelijke ervaringen?
Het irritante is dus dat hij nog steeds flink wat terugstuurt naar het net zoals je in dit plaatje ziet. Hij zou idealiter de groene curve moeten volgen maar doet dat dus niet omdat hij op 1 * 16A blijft hangen!
[Afbeelding]
Zie dat hier nog niemand op had gereageerd maar helaas is dit gedrag wel zoals het nu hoort te werken. Kijk maar bij de release notes van de firmware (en MyEve app) waar de Solar charging functie in is meegenomen. Het schakelen tussen 1 en 3 fasen kan nog niet. Pas als de paal opnieuw opstart (dus echt uit en weer aan), na het uitzetten van door chargen, is het wisselen gedurende een sessie pas weer mogelijk.

Wat bij mij (soms) werkt is de boost functie tot einde sessie; dan springt de paal wel weer naar 3 fasen. Dan gauw de sessie sluiten en weer inprikken biedt weleens soelaas om Solar charging weer op 3 fasen te starten.
Het comfortniveau hoger dan 3680 (1x16A) instellen helpt niet bij het laten schakelen naar 3-fasen.

Fijner zou zijn als Alfen dit gewoon fixt; desnoods door even te kijken of EVCC dit heeft opgelost. Daarmee had ik het al werkend maar geef er de voorkeur aan loadbalancing + Solar charging native op de paal te houden.
Hoe moeilijk kan dit zijn?

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffoz
ArMu schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:50:
[...]

Ha Jeffoz,

Als het metertype bij Active Load Balancing staat ingesteld op "Modbus over TCP/IP" dan is inderdaad een LAN verbinding noodzakelijk. Als je gebruik maakt van de P1 meter, dan is een aparte verbinding nodig tussen de P1 poort van de slimme meter en de RJ11 poort van het laadpunt.

Indien een laadpunt staat ingesteld op het verkeerde protocol zal dat in de logging worden weergegeven. Ook bij Monitoring (in de Service Installer) zullen dan geen Smart Meter voltage of stroom getoond kunnen worden. Het laadpunt valt terug op een statische laadstroom: de "safe current" (default 8A).

De interne kWh meter hoeft niet ingesteld te worden, dus daar kan dit niet mee verward worden. Al is die overigens wel met Modbus verbonden (maar niet over TCP/IP).
Dank! Die LAN verbinding ligt er helaas niet, wel de RJ11 naar de P1 dus dan ga ik hem bij een latere firmware update maar weer eens opschroeven om die setting te wijzigen. Wat wel een dingetje is dat ik dan een LAN verbinding aan leg maar m'n router en via de MyEve app er in ging. Dus kan ook zijn omdat hij op dat moment wel een LAN verbinding ziet, dat hij die dan als default pakt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
Emacee schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:45:
[...]

Zie dat hier nog niemand op had gereageerd maar helaas is dit gedrag wel zoals het nu hoort te werken. Kijk maar bij de release notes van de firmware (en MyEve app) waar de Solar charging functie in is meegenomen. Het schakelen tussen 1 en 3 fasen kan nog niet. Pas als de paal opnieuw opstart (dus echt uit en weer aan), na het uitzetten van door chargen, is het wisselen gedurende een sessie pas weer mogelijk.

Wat bij mij (soms) werkt is de boost functie tot einde sessie; dan springt de paal wel weer naar 3 fasen. Dan gauw de sessie sluiten en weer inprikken biedt weleens soelaas om Solar charging weer op 3 fasen te starten.
Het comfortniveau hoger dan 3680 (1x16A) instellen helpt niet bij het laten schakelen naar 3-fasen.

Fijner zou zijn als Alfen dit gewoon fixt; desnoods door even te kijken of EVCC dit heeft opgelost. Daarmee had ik het al werkend maar geef er de voorkeur aan loadbalancing + Solar charging native op de paal te houden.
Hoe moeilijk kan dit zijn?
Helemaal eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KPM2C
  • Laatst online: 17-09-2023
Ik heb net een alfen laadpaal en wou solar charging gebruiken. Bij voorkeur comfort mode met minimum aan 1.4 kWh - nu is mijn laadpaal 3 fase aangesloten en merk ik dat ondanks instelling 1.4 kWh hij meteen laad aan 4.2 KWh wat overeenkomt met 1.4 kWh per fase…. Is er iets wat ik kan aanpassen zodat de 1.4 kWh voor de 3 fase zodat ik solar functie correct kan gebruiken (min 1.4 KWh en alle extra bij meer vermogen zonnepanelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-04 11:15
Ik vermoed dat je in moet stellen dat de laadpaal ook naar 1 fase over mag schakelen.

Ik heb bij mijn schoonouders het programma EVCC gebruikt (geen P1 meter) om de verbinding tussen de solaredge en de laadpaal te maken en hier kan ik instellen dat de laadpaal naar 1 fase over mag springen (dan word er met 1.4kW geladen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc-freakz
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-04 20:06
@XanderHuisman Gaat de overschakeling van 1 terug naar 3 fase wel goed bij evcc dat jij weet?

SFE Enyaq Tips & Handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderHuisman
Uh volgens mij werkt het wel. Duurt even (zit een hysteresis in om niet elke seconde te wisselen) maar heb het ook nog kaart kort draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KPM2C
XanderHuisman schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:21:
Ik vermoed dat je in moet stellen dat de laadpaal ook naar 1 fase over mag schakelen.

Ik heb bij mijn schoonouders het programma EVCC gebruikt (geen P1 meter) om de verbinding tussen de solaredge en de laadpaal te maken en hier kan ik instellen dat de laadpaal naar 1 fase over mag springen (dan word er met 1.4kW geladen)
Enig idee hoe je dit instelt via de MyEVE app?
Ik kan aanvinken om 1 of 3 fase te laden maar dan deed hij dus nog steeds gewoon 3 fasig…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderHuisman
Ik heb de MyEVE app niet gebruikt maar de installer applicatie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KPM2C
XanderHuisman schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:36:
Ik heb de MyEVE app niet gebruikt maar de installer applicatie :D
Instellingen zijn zelfde alleen via ander platform in te stellen.
Zou je je settings kunnen delen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leeyuentuen
KPM2C schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:26:
[...]

Enig idee hoe je dit instelt via de MyEVE app?
Ik kan aanvinken om 1 of 3 fase te laden maar dan deed hij dus nog steeds gewoon 3 fasig…
heb je de laatste FW van alfen geinstalleerd 6.4, want deze fix the probleem
Fixed issue where charging would continue with 3 phases after a reboot even if the CS was
configured to 1 phase charging only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc-freakz
leeyuentuen schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:56:
[...]

heb je de laatste FW van alfen geinstalleerd 6.4, want deze fix the probleem

[...]
Aanvullend ook: If a charging session requires a switch from 1-phase to 3-phase charging, the session will be
suspended before switching.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeyuentuen
pc-freakz schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:13:
[...]

Aanvullend ook: If a charging session requires a switch from 1-phase to 3-phase charging, the session will be
suspended before switching.
ik kan niet bevestigen, want ik probeer hem altijd op 1 fase te laden (heb maar 3,3kw zonnepanelen), ik weet wel toen ik met 3 fase kabel aan het laden was, deed die moeilijk na het reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvd68
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-08-2023
Ik heb een gerelateerd probleem.
Zon lijkt goed te werken, inclusief geel/blauwe led indicatie.
Ik kom alleen niet boven de 7KW laadvermogen. Dat is al sinds de installatie en de installateur komt niet verder. De hele (P1) aansluiting kostte overigens erg veel tijd buiten de reguliere elektra. Waarschijnlijk weinig laadpuntervaring. Anyway: max current staat op 25A. Knowledgebase zegt: max van de aansluiting als geen andere apparaten verbruiken. Moet dat dan geen 75A (of iets minder voor veiligheidsmarge) zijn?
Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeyuentuen
ajvd68 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:40:
Ik heb een gerelateerd probleem.
Zon lijkt goed te werken, inclusief geel/blauwe led indicatie.
Ik kom alleen niet boven de 7KW laadvermogen. Dat is al sinds de installatie en de installateur komt niet verder. De hele (P1) aansluiting kostte overigens erg veel tijd buiten de reguliere elektra. Waarschijnlijk weinig laadpuntervaring. Anyway: max current staat op 25A. Knowledgebase zegt: max van de aansluiting als geen andere apparaten verbruiken. Moet dat dan geen 75A (of iets minder voor veiligheidsmarge) zijn?
Ik hoor het graag.
wow wacht eens even hier.
normaal met 1 fase en 3 max kan men max tot 16-32A gaan

bij 1 fase kan je max tot +/- 4.1KW
bij 3 fase kan je max tot 11KW (16A) of 22KW (32A) (indien met licensie)

je moet eerst zien of men in 1 of 3 fase zit. Ook al heb je 3 fase aangesloten, men kan nog steeds op 1 fase laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
ArMu schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:35:
[...]
Hallo IvoB2,

Is inderdaad het probleem.
Thuisaccu en Alfen solar charging werkt blijkbaar niet samen.
Is de thuisaccu actief gaat, ondanks solar charing ingesteld, het laden gewoon door aan de max. ingestelde waarde van connector 1 en houdt geen rekening met meer of minder zon.
Rechtstreeks gevolg is dat je nooit meer kan laden dan de ingestelde waarde in de connector (ook al is er meer overproductie) en bij minder productie de batterij gewoon leegetrokken wordt aan de max. ingestelde waarde van de connector.
In se doe je dan gewoon hetzelfde als bij Solar charging uitgeschakeld en laden aan de ingestelde connector 1 waarde.

Solar charging werkt wel gewoon wanneer je de thuisaccu uitschakelt (bv. door de minimale SoC waarde van de accu in te stellen boven de actuele waarde).
Maar dan heb je weer het "probleem*" dat wanneer de productie tijdelijk terugvalt het laden tijdelijk vanuit het net komt. Ook niet de bedoeling bij een 100% geladen thuisaccu.

*Solar charing werkt (in samenwerking bij een thuisaccu) alleen optimaal bij constante zon met weinig schommeligen. Dus niet bij afwisselend zon en wolken waarbij de productie bv. 'springt" tussen 500 en 5000W. Er zit immers een vertraging op de aanpassing van Solar charging en in die tussentijd spreekt de laadpaal telkens het net aan (gezien batterij op non achtief staat).

Dus (voorlopig?) terug naar solar charging op non actief en laden aan een ingestelde connector waarde iets onder de gemiddelde PV productiecapaciteit. Dan gaat de lader tijdelijke tekorten immers uit de thuisaccu halen en wanneer er tijdelijk meer PV productie is dan de ingestelde connectorwaarde de overschot terug naar de thuisaccu sturen.
Je gaat dan nog wel iets injecteren op het net maar dat is nog altijd beter dan onnodig stroom uit het net trekken.
De connectorwaarde (tijdelijk) "on the fly" draadloos aanpassen gaat overigens prima. Je kan deze waarde aanpassen zonder dat het laden onderbreekt of er om een reboot gevraagd wordt.
Idem om tijdens laden over te schakelen van solar charging over comfort laden over solar charging uitschakelen.

Nu nog uitvogelen hoe ik dit via de MyEve app kan aanpassen* ipv via de ACE installer (zodat je geen pc daarvoor doorlopend in bedrijf moet houden).

*De MyEve app ziet de laadpaal wel en je kan er ook op inloggen. Maar zodra je via de MyEve app iets in de paal wil aanpassen krijg je een foutmelding en gaat de aanpassing niet door.
Anderzijds, wanneer je dezelfde aanpassing doet in de ACE installer (uiteraard geen van beiden gelijktijdig aangemeld) past zich dat aan in de laadpaal EN in de MyEve app. Voor mij voorlopig nog een raadsel dat de Eve app wel kan ontvangen maar niet kan versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KPM2C
Intussen probleem hier gevonden. De installateur (was echt een drama) had de P1 verkeerd aangesloten op de P1 splitter…. Op P1 out… ipv P1 in… voor diegene die een laadpaal via Eneco krijgen: wees gewaarschuwd ivm de complete incompetentie van hun onderaannemer Circet…

Anyway, solar charging werkt intussen. Inclusief 1 en 3 fase afhankelijk van beschikbare energie van de zonnepanelen. Hij schakelt Idd af en toe af en dan terug aan om te switchen tussen 1 en 3 fasig. Dat moet toch beter kunne Alfen? En wat ook opvalt is dat zelfs bij de instelling min 1.4 kWh en meer als er beschikbaar is dat hij toch regelmatig wanneer de zon voor de wolken gaat eerst helemaal stopt met laden om vervolgens terug te starten bij het minimum van 1.4 kWh… ook dat moet toch beter kunnen lijkt mij….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-04 22:00
Ik had zojuist mijn laadpaal firmware ge-update naar versie 6.4.0-4210-B echter bleef mijn laadpaal maar in de foutmodus schakelen. Uiteindelijk de firmware terug gezet naar versie 6.3.0-4185 en het werkt allemaal weer. Meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KPM2C
Sunri5e schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:25:
Ik had zojuist mijn laadpaal firmware ge-update naar versie 6.3.0-4210-B echter bleef mijn laadpaal maar in de foutmodus schakelen. Uiteindelijk de firmware terug gezet naar versie 6.3.0-4185 en het werkt allemaal weer. Meer mensen hier last van?
Geen problemen ervaren maar intussen wel al naar de nieuwe 6.4 ge-update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Laatst online: 25-04 22:00
KPM2C schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:58:
[...]

Geen problemen ervaren maar intussen wel al naar de nieuwe 6.4 ge-update
Uhh ik maakte een typfout. Ik bedoel de nieuwe 6.4.0-4210-B. Als ik die installeer blijft de laadpaal in foutmodus schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KPM2C
Sunri5e schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:01:
[...]

Uhh ik maakte een typfout. Ik bedoel de nieuwe 6.4.0-4210-B. Als ik die installeer blijft de laadpaal in foutmodus schieten.
Ik ondervind geen problemen, buiten dat bij solar charging de paal af en toe lijkt te stoppen met laden om dan weer terug te starten.
Ik vermoed iets met vermogen vanuit PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KPM2C
Ter info: na contact met aftersales ivm solar charging hebben ze aangegeven dat dit nog niet optimaal is maar begin stadium en dat er binnenkort een app hiervoor beschikbaar zal zijn met meer en verbeterde functionaliteiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Een app buiten de MyEve of een upgrade van de MYEve app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KPM2C
IvoB2 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:13:
Een app buiten de MyEve of een upgrade van de MYEve app?
Ze vermelden “een nieuwe User app”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat zou goed nieuws zijn want de MyEve krijg ik nog altijd niet aan de praat.
En hopelijk tegen dan ook een oplossing zodat Solar Charging kan samenwerken met een thuisaccu.

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 16-08-2023 17:01 ]

• KPM2C
IvoB2 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:57:
Dat zou goed nieuws zijn want de MyEve krijg ik nog altijd niet aan de praat.
En hopelijk tegen dan ook een oplossing zodat Solar Charging kan samenwerken met een thuisaccu.
Ik vraag me af of een thuisbatterij in combinatie met EV nog zinvol is? Terugverdien tijd lijkt mij al erg lang voor thuisbatterij.

• IvoB2
KPM2C schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:36:
[...]

Ik vraag me af of een thuisbatterij in combinatie met EV nog zinvol is? Terugverdien tijd lijkt mij al erg lang voor thuisbatterij.
Ik zie niet in wat die twee met elkaar te maken hebben? Onze Alfen laadpaal is niet eens bidirectioneel en ik verwacht niet dat ze daar de komende jaren een softwarematige upgrade voor kunnen voorzien.
Een EV dient om mee rond te rijden.
De thuisbatterij dient om mijn woning 24/7 van stroom te voorzien, liefst zoveel mogelijk afkomstig van eigen PV.

Er is overigens geen TVT voor de thuisbatterij. Werd na plaatsing per overschrijving volledig betaald. er moet dus niets terugverdiend worden. :)

Probleem is hier niet dat de opgeslagen energie vanuit de thuisaccu richting accu EV moet.
Net omgekeerd. Indien solar charing op de Alfen staat ingesteld en er is voldoende PV productie werkt de solar charging niet en trekt de laadpaal gewoon de thuisaccu leeg tegen het ingestelde max. vermogen van de connector (alsof de solar charging functie uitgeschakeld zou staan). Dat is uiteraard niet de bedoeling van solar charging bij voldoende productie voor huishouden + laadpaal. Dan zou er alleen geladen mogen worden op de beschikbare overproductie van de panelen.
Schakel je de thuisaccu uit werkt solar charging wel normaal. Maar als er dan te weinig PV productie is gaan de AC verbruikers van het net afnemen ipv uit de batterij. Wat ook weer niet de bedoeling is.

[ Voor 41% gewijzigd door IvoB2 op 17-08-2023 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
Wat ook niet goed werkt met Alfen Solar Charging is laden van bijvoorbeeld een VW e-Golf. Deze laadt met 2 fasen max. - zo werkt dat nu eenmaal met de e-Golf - en dat werkt niet optimaal. Op de laadpaal LCD zie je dat ie dan heen en weer gaat staan flipperen tussen Solar Charging en Partial Solar Charging (geel en groen). Kennelijk rekent ie standaard met 1 of 3 fasen om de delta Amperes te bepalen en te schakelen en dat gaat dus niet goed met 2-fasen laden. Beetje jammer die software of algormitmes van Alfen maar ik hoop maar dat het op termijn wel goed gaat zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KPM2C
IvoB2 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:02:
[...]

Ik zie niet in wat die twee met elkaar te maken hebben? Onze Alfen laadpaal is niet eens bidirectioneel en ik verwacht niet dat ze daar de komende jaren een softwarematige upgrade voor kunnen voorzien.
Een EV dient om mee rond te rijden.
De thuisbatterij dient om mijn woning 24/7 van stroom te voorzien, liefst zoveel mogelijk afkomstig van eigen PV.

Er is overigens geen TVT voor de thuisbatterij. Werd na plaatsing per overschrijving volledig betaald. er moet dus niets terugverdiend worden. :)

Probleem is hier niet dat de opgeslagen energie vanuit de thuisaccu richting accu EV moet.
Net omgekeerd. Indien solar charing op de Alfen staat ingesteld en er is voldoende PV productie werkt de solar charging niet en trekt de laadpaal gewoon de thuisaccu leeg tegen het ingestelde max. vermogen van de connector (alsof de solar charging functie uitgeschakeld zou staan). Dat is uiteraard niet de bedoeling van solar charging bij voldoende productie voor huishouden + laadpaal. Dan zou er alleen geladen mogen worden op de beschikbare overproductie van de panelen.
Schakel je de thuisaccu uit werkt solar charging wel normaal. Maar als er dan te weinig PV productie is gaan de AC verbruikers van het net afnemen ipv uit de batterij. Wat ook weer niet de bedoeling is.
toon volledige bericht
Als de laadpaal alles uit de batterij trekt heeft deze weinig zin, je en gezien de terugverdientijd voor de batterij wegens de hoge kostprijs al >10 jaar betreft heb ik toch moeite om te zien dat het een zinvolle investering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Verschillende uitgangspunten leiden tot verschillende conclusies.
Ik vond het nl. helemaal geen hoge kostprijs.
Ik zeg maar wat ik, in mijn persoonlijke situatie, gedaan heb.
Niemand moet dat navolgen.
De investering in een thuisaccu gaat me, onder de huidige omstandigheden, inderdaad geen extra winst opleveren maar ik moet er ook zelf geen extra geld insteken. Meer moet dat voor mij niet zijn. Ik beschouw het als een hobby/experiment om off grid te kunnen gaan bekostigd door derden. :)

Tot Alfen dat op een rijtje heeft doe ik gewoon terug zoals alle jaren voorheen, nl. de connector 1 instellen op de vermogenswaarde van de PV-productie. Dan gaat er max. PV stroom naar de EV en bij een wolkje springt de batterij dan gewoon even bij (in de zomer toch meer productie dan er in de batterij kan) .
Belangrijkste is dat er 24/7 geen netafname is en er zoveel mogelijk PV overproductie naar de EV gaat ipv naar het net (de vergoeding voor injectie in BEV is nl. bijna 4 keer hoger dan de netinjectie).

Het was uiteraard nog leuker geweest wanneer, na thuisaccu op 100%, de overproductie 100% in de EV kon via solarcharging. Maar voorlopig stellen we ons wel tevreden met 80 - 90% via de beproefde periode. :)
Het is dus eerder een first world luxe probleem. :+

[ Voor 77% gewijzigd door IvoB2 op 19-08-2023 15:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:21
Dat terugschakelen van 1 naar 3 fase, dat had ik gister ook.
Maar als ik in de log kijk van de alfen staat er keurig dat alles weer op 3 fase staat.

code:
1
2023-08-20T17:55:13.214Z:INFO:taskMain.c:6910:Socket #1: #phases is 3

Even verderop staat het volgende waardoor ik dacht dat het de auto was dit dit forceerde.

code:
1
2
2023-08-21T00:01:55.902Z:INFO:EVCapabilities.c:20:Socket #1 EV: #phases supported: 1
2023-08-21T00:01:55.925Z:INFO:taskMain.c:6931:Socket #1: #phases is 1 by: Connected-EV

Ik doe dat overigens zo, via Loxone.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVxJzexCsGY5NL6AtoL6udRqhEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D1q2k25lc3yD1gQ9rOfrJk4v.png?f=fotoalbum_large

Het hele PV overschot laden gaat ook via loxone, en werkt uitstekend. Allen die terugschakeling naar 3 fase is een rare.

Als je het gewoon test gaat het prima. Kan van max 13,8kw naar 2kw (1 fase) weer terug naar 13,8kw en alles ertussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e86RMSYNSi3ZH2ePW-K9wcQ3uqs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dOG6DIyMC4wFq5G6ibCw2vmi.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Centauriprime op 21-08-2023 15:07 . Reden: verkeerde plaatje ]

15x330 SW38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klompje65
Ik heb de firmware van mijn Alfen geupgrade naar 6.4.0 (van 6.3.0) en ik moet zeggen dat het Solar Charging duidelijk beter lijkt nu. Kennelijk Work In Progress... laden van de e-Golf ging nu wel goed en hij schakelde zelfs op van 1 naar 2 fasen max. Ook de e-tron laden ging nu beter waarbij er nu wel goed werd geschakeld tussen 1 en 3 en zelfs 2 fasen! Ook lijkt de Alfen niet meer op 1 fase te blijven hangen na een laadsessie met 1 fase. Hiervoor moest ik deze eerst nog weer rebooten om weer met 3 fases te starten laden! Hieronder een drietal laadsessies in de afgelopen 48 uur. Uiterst links de e-Golf die op enig moment schakelde van 16A op 1-fase naar 2 x 9A met dus 2-fases. Ken de algoritmes niet van Alfen maar kennelijk wacht ie even met schakelen naar 2 fases (hysterese?).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vpf4BAB_dr_D6su_JF1NctxUzT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m2ITrSrutuWz7Z5qooehk4Ex.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:46
KPM2C schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:20:
[...]

Als de laadpaal alles uit de batterij trekt heeft deze weinig zin, je en gezien de terugverdientijd voor de batterij wegens de hoge kostprijs al >10 jaar betreft heb ik toch moeite om te zien dat het een zinvolle investering is.
Wat is het verschil als je EV of je huishouden nu alles uit het net haalt?

Punt blijft, dat je je zonne-energie hebt opgeslagen en dus een goedkope bron hebt van elektriciteit dan wanneer je die van het net haalt. Waar je het in steekt maakt dan ook geen enkel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc-freakz
@bottom line ik denk vooral dat je dan je thuisbatterij niet volledig uit nut. Je hebt immers 2 batterijen, de EV (die je bijv. de dag er na wilt gebruiken) en de thuisbatterij die je 's avonds zou willen kunnen benutten om idealiter 0 import uit het net te halen (en bij vdbron ook 0 export overschot haha).

Als je thuisbatterij al leeg is nog voor de avond aanbreekt (niet heel gek bij een 60-80 kW EV) heb je daar niks meer aan in die periode en ga je importeren. Iets wat sowieso gaat gebeuren in de winter denk ik, maar dat hangt uiteraard van meerdere factoren af.

Mooiste zou ik vinden als je een soort 'energierekening' krijgt voor je zonnepanelen/EV.
Overdag zijn veel mensen nog steeds op kantoor of onderweg voor werk. Als de zon schijnt staat de auto dus niet aan de paal thuis.
Als iedereen met zonnepanelen nou een budget opbouwt die het elders in Nederland uit het net kan halen, dan zou je dit probleem toch ook kunnen oplossen? Je haalt dan lokaal stroom uit het net alleen komt het niet uit je eigen woning, maar die van iemand anders. De kWh streep je dan tegen elkaar weg (live).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
bottom line schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:24:
[...]
Punt blijft, dat je je zonne-energie hebt opgeslagen en dus een goedkope bron hebt van elektriciteit dan wanneer je die van het net haalt. Waar je het in steekt maakt dan ook geen enkel verschil.
Dat punt staat alleen overeind wanneer je voldoende PV energie hebt opgeslagen, of beter kan opslaan, om zowel je huishouden als de BEV van zonne-energie te voorzien.
Het heeft nl. weinig zin om PV energie eerst op te slaan in een thuisaccu en deze dan terug om te zetten naar AC en over te hevelen naar de DC opslag van de EV accu. Om vervolgens je huishoudelijke energie (wegens lege thuisaccu) van het net te moeten halen.
Er zijn immers minder verliezen van PV rechtstreeks naar AC verbruikers, gevolgd door PV over thuisaccu naar
huishoudelijke AC verbruikers dan van PV naar thuisaccu naar EV accu.

De periodes dat je voldoende opwek hebt om zowel voor huishoudelijk verbruik als voor EV laden direct van PV af te nemen en/of de opgeslagen energie in de thuisaccu over te hevelen naar de accu van de EV (dan nog rekening houdende met de gemiste TLV + verliezen die niets opbrengen) om dat de solcast voor de dag erop voorspelt dat er meer productie is dan je lokaal kan verbruiken kan het wel nut hebben om (een deel van) de thuisaccu te dumpen in de EV accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:46
IvoB2 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:46:
[...]

Dat punt staat alleen overeind wanneer je voldoende PV energie hebt opgeslagen, of beter kan opslaan, om zowel je huishouden als de BEV van zonne-energie te voorzien.
Het heeft nl. weinig zin om PV energie eerst op te slaan in een thuisaccu en deze dan terug om te zetten naar AC en over te hevelen naar de DC opslag van de EV accu. Om vervolgens je huishoudelijke energie (wegens lege thuisaccu) van het net te moeten halen.
Er zijn immers minder verliezen van PV rechtstreeks naar AC verbruikers, gevolgd door PV over thuisaccu naar
huishoudelijke AC verbruikers dan van PV naar thuisaccu naar EV accu.
Cases
Stroom zonnepanelen naar wagen: DC naar AC naar DC
Stroom zonnepanelen naar batterij: DC naar DC (via hybride omvormer)
Stroom zonnepanelen naar huis: DC naar AC
Stroom batterij naar wagen: DC naar AC naar DC
Stroom batterij naar huis: DC naar AC
Stroom net naar wagen: AC naar DC
Stroom net naar batterij: AC naar DC
Stroom net naar huis: AC blijft AC

Leg me eens uit waar er verschil zit tussen huishoudelijke toestellen en naar de wagen?
Er is er namelijk geen enkel. Hoe je het draait of keert, er moeten omzettingen gebeuren voor de wagen, en je creert, ongeacht je bron, verliezen qua efficientië

Batterij voor je huis en stroom net voor je wagen creeert:
DC naar AC ----- en AC naar DC

Batterij/Zonnepanelen voor eender wat (bijvoorbeeld je wagen)
DC naar AC (+ naar DC)

[ Voor 6% gewijzigd door bottom line op 23-08-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het punt is nu net dat wanneer er voldoende (over)productie is dat je dan, zoals geschreven, een punt hebt.
Maar wanneer er die niet is je de geproduceerde stroom beter eerst naar de AC verbruikers in de woning stuurt, vervolgens naar de thuisaccu en dan naar de AC verbruikers in de woning.
En niet eerst naar de thuisaccu en dan naar de accu van de EV.
Het verbruik/laden van de woning kan je immers weinig verschuiiven en al zeker niet verplaatsen. Bij de EV kan dat wel.

Ik laad overigens ook op regelmatige basis de accu van de EV uit de batterij op.
Maar dan alleen wanneer de voorspelling is dat er de volgende dag genoeg productie is voor het verbruik van de woning en het opladen van de thuisaccu (om stroom te leveren aan de woning buiten de PV productietijd.
Of om kortstondig de dalen (wisselende productie bij bewolking) in de productie bij het EV laden op te vangen (zodat er niets van het net moet afgenomen worden).

Eerst de thuisaccu laden om vervolgens over te pompen in de EV (wat de EVaccu nog maar voor een 12% zou bijladen) om dan tot het besluit te komen dat de woning nadien van het net moet gaan laden vind ik zinloos. Dan had je beter de BEV direct van het net geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-04 14:23
IvoB2 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:10:
Verschillende uitgangspunten leiden tot verschillende conclusies.
Ik vond het nl. helemaal geen hoge kostprijs.
Ik zeg maar wat ik, in mijn persoonlijke situatie, gedaan heb.
Niemand moet dat navolgen.
De investering in een thuisaccu gaat me, onder de huidige omstandigheden, inderdaad geen extra winst opleveren maar ik moet er ook zelf geen extra geld insteken. Meer moet dat voor mij niet zijn. Ik beschouw het als een hobby/experiment om off grid te kunnen gaan bekostigd door derden. :)

Tot Alfen dat op een rijtje heeft doe ik gewoon terug zoals alle jaren voorheen, nl. de connector 1 instellen op de vermogenswaarde van de PV-productie. Dan gaat er max. PV stroom naar de EV en bij een wolkje springt de batterij dan gewoon even bij (in de zomer toch meer productie dan er in de batterij kan) .
Belangrijkste is dat er 24/7 geen netafname is en er zoveel mogelijk PV overproductie naar de EV gaat ipv naar het net (de vergoeding voor injectie in BEV is nl. bijna 4 keer hoger dan de netinjectie).

Het was uiteraard nog leuker geweest wanneer, na thuisaccu op 100%, de overproductie 100% in de EV kon via solarcharging. Maar voorlopig stellen we ons wel tevreden met 80 - 90% via de beproefde periode. :)
Het is dus eerder een first world luxe probleem. :+
toon volledige bericht
In jouw situatie zou ik evcc installeren. Daar kan je zonnepanelen toevoegen zodat evcc weet wat je productie is. Met de p1 ziet alfen helemaal geen productie, het ziet teruglevering. Evcc kan ook met je slimme meter praten en je kan ook de batterij toevoegen en heel wat opties aanwenden om precies het gedrag te krijgen wat jij wil. Dit houd in dat je de laadpaal in modbus modus moet zetten (load. Alancing, energy management system en dan socket modus). Als je mijn posts bekijkt kan je mijn evcc configuratie met Alfen en Enphase zonnepanelen vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De "keuze" voor de Alfen ligt persoonlijk nogal voor de hand. Installatie betaald door werkgever en iedere kWh die er door gaat eveneens betaald door de werkgever aan een vergoeding hoger dan de netafname kost.
Iedere andere "keuze" voor een laadpaal is dus verlieslatend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
shadylog schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 20:57:
[...]

In jouw situatie zou ik evcc installeren. Daar kan je zonnepanelen toevoegen zodat evcc weet wat je productie is. Met de p1 ziet alfen helemaal geen productie, het ziet teruglevering. Evcc kan ook met je slimme meter praten en je kan ook de batterij toevoegen en heel wat opties aanwenden om precies het gedrag te krijgen wat jij wil. Dit houd in dat je de laadpaal in modbus modus moet zetten (load. Alancing, energy management system en dan socket modus). Als je mijn posts bekijkt kan je mijn evcc configuratie met Alfen en Enphase zonnepanelen vinden!
Excuses ik kan je post mbt evcc configuratie niet vinden. Waar staat deze?
Dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Nu online
grotegok schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:40:
[...]

Excuses ik kan je post mbt evcc configuratie niet vinden. Waar staat deze?
Dank
Hier denk ik?

shadylog in "Vraag voor de Alfen laadpaal eigenaren (reboot en firmware)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mpower
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 30-12-2023
Hallo,

Ik ben nieuw hier en voorlopig nog een leek in dit thema. Ik ben in bezit van een zonnepanelen, digitale meter, laadpaal (Alfen Eve Pro Single Line) en een elektrische wagen. Zoals jullie zou ik de wagen volledig op zonne-energie willen laden.

Bij verder onderzoek kwam ik hier terecht.

Op de laadpaal is de loadbalancing licentie geactiveerd. Echter is de laadpaal nog niet op de P1 poort geïnstalleerd dus loadbalancing werkt voorlopig niet. Er is echter wel een UTP kabel getrokken van de laadpaal naar de meterkast maar deze is niet aangesloten. Hier zal de leverancier van de laadpaal nog voor terug komen.

Nu als ik het goed begrijp heb ik niet 1 maar 2 UTP kabels nodig van laadpaal naar de meterkast.

1 voor de laapaal via RJ12 op de P1 poort aan te sluiten van de slimme meter.
1 voor de laadpaal via RJ45 te verbinden met te modem zodat deze kan communiceren met de MyEve app.

Klopt bovenstaande redenering of heb ik met 1 UTP voldoende en kan er bv een soort van splitter op?

Alvast bedankt voor jullie hulp ☺️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:35
Mpower schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:59:
Hallo,

Ik ben nieuw hier en voorlopig nog een leek in dit thema. Ik ben in bezit van een zonnepanelen, digitale meter, laadpaal (Alfen Eve Pro Single Line) en een elektrische wagen. Zoals jullie zou ik de wagen volledig op zonne-energie willen laden.

Bij verder onderzoek kwam ik hier terecht.

Op de laadpaal is de loadbalancing licentie geactiveerd. Echter is de laadpaal nog niet op de P1 poort geïnstalleerd dus loadbalancing werkt voorlopig niet. Er is echter wel een UTP kabel getrokken van de laadpaal naar de meterkast maar deze is niet aangesloten. Hier zal de leverancier van de laadpaal nog voor terug komen.

Nu als ik het goed begrijp heb ik niet 1 maar 2 UTP kabels nodig van laadpaal naar de meterkast.

1 voor de laapaal via RJ12 op de P1 poort aan te sluiten van de slimme meter.
1 voor de laadpaal via RJ45 te verbinden met te modem zodat deze kan communiceren met de MyEve app.

Klopt bovenstaande redenering of heb ik met 1 UTP voldoende en kan er bv een soort van splitter op?

Alvast bedankt voor jullie hulp ☺️
toon volledige bericht
Er staan voorbeelden waarbij je af kunt met 2*4 ader paren. Dat wil zeggen utp + p1 verkeer over dezelfde kabel. Je zult alleen 2rj11 stekkers en 2 rj45 stekkers moeten knijpen. Netwerk werkt dan op 100 mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mpower
Paradox schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 23:44:
[...]

Er staan voorbeelden waarbij je af kunt met 2*4 ader paren. Dat wil zeggen utp + p1 verkeer over dezelfde kabel. Je zult alleen 2rj11 stekkers en 2 rj45 stekkers moeten knijpen. Netwerk werkt dan op 100 mbit.
Bedankt voor je reactie! Dat is dan zoals hier beschreven: Ervaring installatie Alfen s-line single

Dat ik dit dan zou moeten aansluiten neem ik aan 😊?

Is daar dan enig nadeel aan verbonden tov met 2 UTP kabels? Of maakt dit niets uit?

Het is zo dat de laadpaal op de oprit staat en er een wachtbuis ligt. De oprit wordt volgende week wel aangelegd. Maar dit zou toch wel wat bijkomend werk zijn om nog een extra UTP kabel te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KPM2C
Mpower schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:33:
[...]

Bedankt voor je reactie! Dat is dan zoals hier beschreven: Ervaring installatie Alfen s-line single

Dat ik dit dan zou moeten aansluiten neem ik aan 😊?

Is daar dan enig nadeel aan verbonden tov met 2 UTP kabels? Of maakt dit niets uit?

Het is zo dat de laadpaal op de oprit staat en er een wachtbuis ligt. De oprit wordt volgende week wel aangelegd. Maar dit zou toch wel wat bijkomend werk zijn om nog een extra UTP kabel te leggen.
Ik vermoed dat net zoals bij mijn installatie de ‘professionele’ installateurs het niet goed begrijpen. Als je wil kunnen configureren heb je 2 UTP kabels nodig tenzij je via de backoffice zaken kan laten regelen. 1 UTP voor netwerk en 1 UTP voor P1. De meeste installateurs installeren 1 UTP RJ11 voor de P1 voor load balancing - de 2de connectie en mogelijkheden zijn ze vaak niet van op de hoogte en zit meestal ook niet inbegrepen in de installatie van service firma’s zoals Eneco. Ik heb hier een hele discussie gehad met Eneco en de installateur om die 2de UTP te installeren, nu kan ik wel alle settings netjes zelf controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mpower
KPM2C schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:52:
[...]

Ik vermoed dat net zoals bij mijn installatie de ‘professionele’ installateurs het niet goed begrijpen. Als je wil kunnen configureren heb je 2 UTP kabels nodig tenzij je via de backoffice zaken kan laten regelen. 1 UTP voor netwerk en 1 UTP voor P1. De meeste installateurs installeren 1 UTP RJ11 voor de P1 voor load balancing - de 2de connectie en mogelijkheden zijn ze vaak niet van op de hoogte en zit meestal ook niet inbegrepen in de installatie van service firma’s zoals Eneco. Ik heb hier een hele discussie gehad met Eneco en de installateur om die 2de UTP te installeren, nu kan ik wel alle settings netjes zelf controleren.
Ik denk niet dat ik via de back office gemakkelijk wijzigingen kan doorgeven. De laadpaal is geïnstalleerd in opdracht van mijn werkgever.

Daar vreesde ik inderdaad al voor dat er een 2de UTP moest komen. Mijn laadpaal is geïnstalleerd door stroohm. Maar omdat ik een "probleem" gemeld hebben stellen ze een onderaannemer aan die nu gaat komen kijken. Ik heb zo'n sterk vermoedden dat ze het gaan horen donderen in keulen als ik de vraag aan hen stel. Daarom dat ik hier ten raadde kom ;-).
Ik heb ook gemerkt dat de UTP kabel die zij getrokken deels beschadigd is. Dus ze zullen er ook nog een tussen stuk moeten tussen zetten en een nieuw stuk aan koppelen...

Nuja het is nu wel gemakkelijker om nog een UTP te leggen dan als de oprit terug dicht ligt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KPM2C
Mpower schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 16:49:
[...]

Ik denk niet dat ik via de back office gemakkelijk wijzigingen kan doorgeven. De laadpaal is geïnstalleerd in opdracht van mijn werkgever.

Daar vreesde ik inderdaad al voor dat er een 2de UTP moest komen. Mijn laadpaal is geïnstalleerd door stroohm. Maar omdat ik een "probleem" gemeld hebben stellen ze een onderaannemer aan die nu gaat komen kijken. Ik heb zo'n sterk vermoedden dat ze het gaan horen donderen in keulen als ik de vraag aan hen stel. Daarom dat ik hier ten raadde kom ;-).
Ik heb ook gemerkt dat de UTP kabel die zij getrokken deels beschadigd is. Dus ze zullen er ook nog een tussen stuk moeten tussen zetten en een nieuw stuk aan koppelen...

Nuja het is nu wel gemakkelijker om nog een UTP te leggen dan als de oprit terug dicht ligt!
Leg die UTP maar, je gaat er plezier van hebben.

Intussen hier nog wat gespeeld met de settings. Op te voorkomen dat hij telkens stopt met laden wanneer de paal kan overschakelen naar 3 fase laden bij voldoende PV productie (Max 5 KWh) het ik amperage verhoogd zodat hij blijft laden op 1 fase tot het maximum. Werkt goed, daarvoor was de paal constant tussen 1 en 3 fase laden aan het switchen waardoor je uiteindelijk gewoon niet verder geraakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mpower
KPM2C schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:30:
[...]

Leg die UTP maar, je gaat er plezier van hebben.

Intussen hier nog wat gespeeld met de settings. Op te voorkomen dat hij telkens stopt met laden wanneer de paal kan overschakelen naar 3 fase laden bij voldoende PV productie (Max 5 KWh) het ik amperage verhoogd zodat hij blijft laden op 1 fase tot het maximum. Werkt goed, daarvoor was de paal constant tussen 1 en 3 fase laden aan het switchen waardoor je uiteindelijk gewoon niet verder geraakt.
Het heeft bloed, zweet en tranen gekost met dit warme weer... maar de UTP die ligt er ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leondej
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:34
Sinds enkele weken laad ik de auto’s zoveel mogelijk op zonne-energie.
Dat gaat best goed met de Alfen laadpaal, maar sinds gisteren wil de Zoe nergens meer laden.
Volgende week gaat hij naar de garage, maar ik ben bang dat dit probleem is veroorzaakt door het laden op zonnestroom.
Op een bewolkte dag gaat hij continu aan en uit.

Ik vraag mij af of ik hier wel mee door moet gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
leondej schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:57:
Op een bewolkte dag gaat hij continu aan en uit.

Ik vraag mij af of ik hier wel mee door moet gaan
Je kan hem ook instellen op min. 1.4 kW laden. Dan stopt ie nooit met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leondej
IvoB2 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:06:
[...]

Je kan hem ook instellen op min. 1.4 kW laden. Dan stopt ie nooit met laden.
Klopt dat is misschien nog een optie. Maar dan zal hij alsnog tussen 1 en 3 fase schakelen. Ook dit kan je weer uitschakelen, maar dat is ook niet ideaal met een 3 fase omvormer.
Dinsdag eerst maar eens kijken wat er precies aan de hand is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JasperE
  • Laatst online: 21:39
Hier ook relevant: heb een handleiding geschreven hoe EVCC met een Alfen laadpaal en Nederlandse slimme meter te configureren om vanuit pv te laden, en laadschemas in te stellen met minimum laadpercentage of op een in te stellen tijdstip minimaal X% geladen ook als de zon niet blijkt te gaan schijnen

Dit is de handleiding: https://github.com/JasperE84/EVCC_NL_Docker_Setup/

Zie ook:
JasperE in "Thuisladen van je EV deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 19:30

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

leondej schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:10:
[...]

Klopt dat is misschien nog een optie. Maar dan zal hij alsnog tussen 1 en 3 fase schakelen. Ook dit kan je weer uitschakelen, maar dat is ook niet ideaal met een 3 fase omvormer.
Dinsdag eerst maar eens kijken wat er precies aan de hand is.
Dat je een 3 fase omvormer gebruikt maar toch niet uit? Je slimme meter saldeert tussen de 3 fase.

Dus de Alfen laten laden op 1 fase met zeg 15A geeft nul op de slimme meter als je omvormer op drie fasen met 5A opwekt.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:47
Ik lees hier ondertussen al even mee en heb sinds enkele weken ook toegang tot mijn laadpaal via MyEve app. Laadpaal staat hier ondertussen al een jaar en tot gisteren stond er nog versie 5.x.x op (backoffice doet niet de moeite om te upgraden?). Gisteren probleemloos via MyEve app kunnen upgraden naar 6.4.0 en nu heb ik dus eindelijk de Solar Charging functie. Echter vrees is ik dat ik deze niet goed begrijp... Misschien kunnen jullie voor mij meer duidelijkheid scheppen?

Situatie:
Eve Single Pro-Line laadpaal met load balancing geactiveerd. Load balancing limiet staat nu op 13A (3kW) wat voldoende is voor mij en zo ga ik ook niet te veel capaciteitstarief (BE) betalen.
Ik woon in een appartement waar een 8-tal zonnepanelen op liggen die tijdens hoogdagen maar max. 2,1kW opwekken. Niet super veel maar ik zou die extra kW's wel graag gebruiken tijdens het opladen van mijn wagen.

Nu had ik al eens geprobeerd om de Solar Charging op comfort modus te zetten met een minimum van 1,4kW maar dan start hij precies pas met laden vanaf dat de panelen 1,4kW aan het opwekken zijn?

Is er een mogelijkheid om de wagen aan 3kW + de opbrengst van mijn zonnepanelen (dus in het beste geval 3kW + 2,1kW - verbruik appartement)? Zo ja, met welke instelling?

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.4.1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leondej
nujtrug schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:27:
Ik lees hier ondertussen al even mee en heb sinds enkele weken ook toegang tot mijn laadpaal via MyEve app. Laadpaal staat hier ondertussen al een jaar en tot gisteren stond er nog versie 5.x.x op (backoffice doet niet de moeite om te upgraden?). Gisteren probleemloos via MyEve app kunnen upgraden naar 6.4.0 en nu heb ik dus eindelijk de Solar Charging functie. Echter vrees is ik dat ik deze niet goed begrijp... Misschien kunnen jullie voor mij meer duidelijkheid scheppen?

Situatie:
Eve Single Pro-Line laadpaal met load balancing geactiveerd. Load balancing limiet staat nu op 13A (3kW) wat voldoende is voor mij en zo ga ik ook niet te veel capaciteitstarief (BE) betalen.
Ik woon in een appartement waar een 8-tal zonnepanelen op liggen die tijdens hoogdagen maar max. 2,1kW opwekken. Niet super veel maar ik zou die extra kW's wel graag gebruiken tijdens het opladen van mijn wagen.

Nu had ik al eens geprobeerd om de Solar Charging op comfort modus te zetten met een minimum van 1,4kW maar dan start hij precies pas met laden vanaf dat de panelen 1,4kW aan het opwekken zijn?

Is er een mogelijkheid om de wagen aan 3kW + de opbrengst van mijn zonnepanelen (dus in het beste geval 3kW + 2,1kW - verbruik appartement)? Zo ja, met welke instelling?
toon volledige bericht
Comfort mode op 1,4kWh betekent dat hij minimaal met 1,4kWh laadt ongeacht het vermogen van je zonnepanelen.
Als je zonnepanelen meer opbrengen dan die 1,4 kWh dan pakt hij dat erbij
Pagina: 1 2 3 Laatste