Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
leondej schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:39:
[...]

Comfort mode op 1,4kWh betekent dat hij minimaal met 1,4kWh laadt ongeacht het vermogen van je zonnepanelen.
Als je zonnepanelen meer opbrengen dan die 1,4 kWh dan pakt hij dat erbij
Zo zou het idd moeten werken maar dat verklaart dan de situatie van vraagsteller niet.
Hij zou dan onmiddellijk, ook zonder zon, aan 1,4 kW moeten beginnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leondej
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:37
IvoB2 schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:43:
[...]

Zo zou het idd moeten werken maar dat verklaart dan de situatie van vraagsteller niet.
Ah inderdaad, dat is vreemd. Hier werkt het zoals ik het omschreef. Ik durf niet te zeggen wat er fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-04 23:01
leondej schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:57:
Sinds enkele weken laad ik de auto’s zoveel mogelijk op zonne-energie.
Dat gaat best goed met de Alfen laadpaal, maar sinds gisteren wil de Zoe nergens meer laden.
Volgende week gaat hij naar de garage, maar ik ben bang dat dit probleem is veroorzaakt door het laden op zonnestroom.
Op een bewolkte dag gaat hij continu aan en uit.

Ik vraag mij af of ik hier wel mee door moet gaan
Laat je nog even weten wat er precies mee was? Ik kreeg dezelfde vragen nadat de 12V accu van onze e-Golf vorige week helemaal leeg was. Je hoort de lader / auto vaak schakelen ook als er wel voldoende zon is maar misschien schakelt de wasmaschine dan net in en is er dan net te weinig stroom of moet ie van 3 naar 1 fase of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leondej
klompje65 schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:50:
[...]

Laat je nog even weten wat er precies mee was? Ik kreeg dezelfde vragen nadat de 12V accu van onze e-Golf vorige week helemaal leeg was. Je hoort de lader / auto vaak schakelen ook als er wel voldoende zon is maar misschien schakelt de wasmaschine dan net in en is er dan net te weinig stroom of moet ie van 3 naar 1 fase of iets dergelijks.
Vandaag de auto bij de dealer aan de lader gehangen en daar was er niks aan de hand.
Eerst dacht ik mede door jou opmerking dat mogelijk de 12V accu leeg was en dat deze inmiddels door het ritje naar de dealer weer voldoende was opgeladen, maar dat was niet het geval.

Na wat onderzoek blijkt dat L2 van mijn Alfen laadpaal niet meer werkt.
De Tesla gaf ook wel een melding hierover maar die had ik niet opgemerkt.

Waarschijnlijk stond de auto nog even in een soort van storing waardoor hij zowel aan de 1 fase lader als aan de publieke laadpaal verderop in de straat niet werkte.

Inmiddels staat hij netjes 3 fase te laden bij de buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-04 17:16
IvoB2 schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:43:
[...]

Ik begin te denken dat die dag mijn droogkast en airconditioning ook aan het draaien waren. Nog eens opnieuw testen wanneer ik thuis ben.

Maar gaat die load balancing limiet van 3kW er ook niet voor zorgen dat hij niet hoger gaat? Of hoe zou je dat moeten combineren, load balancing en solar charging?

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.4.1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
leondej schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:51:
[...]

Vandaag de auto bij de dealer aan de lader gehangen en daar was er niks aan de hand.
Eerst dacht ik mede door jou opmerking dat mogelijk de 12V accu leeg was en dat deze inmiddels door het ritje naar de dealer weer voldoende was opgeladen, maar dat was niet het geval.

Na wat onderzoek blijkt dat L2 van mijn Alfen laadpaal niet meer werkt.
De Tesla gaf ook wel een melding hierover maar die had ik niet opgemerkt.

Waarschijnlijk stond de auto nog even in een soort van storing waardoor hij zowel aan de 1 fase lader als aan de publieke laadpaal verderop in de straat niet werkte.

Inmiddels staat hij netjes 3 fase te laden bij de buurman.
Bij mij had het achteraf waarschijnlijk te maken met de integratie in Home Assistant die een tijd niet werkte waardoor ik te vaak de VW app heb gebruikt voor status updates i.c.m. te weinig rijden en dus onvoldoende laden van de 12V accu. Dus ook geen duidelijk verband met de solar charging van Alfen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
nujtrug schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:08:
[...]
Maar gaat die load balancing limiet van 3kW er ook niet voor zorgen dat hij niet hoger gaat? Of hoe zou je dat moeten combineren, load balancing en solar charging?
Je haalt enkele zaken door elkaar. Voor solar charing meet hij via de P1 poort hoeveel teruglevering er is (dus de overproductie) en deze kan dan ingezet worden voor zonneladen.
Loadbalancing heeft een andere functie: er voor zorgen dat je hoofdzekering er niet uitknalt. Hij gaat het laden dus alleen reduceren wanneer alle verbruikers tezamen dreigen de hoofdzekering te overbelasten.

• Sky74
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 29-04 18:38
Goedemorgen,
ik heb een probleem met mijn alfen laadpaal die gisteren werd geinstalleerd.
Ik kan uiteindelijk na wat zoekwerk, connecteren via myEve, ik kan inloggen.

De laadpaal heeft als ip adres 169.254.1.10, ik zet mijn gsm in hetzelfde subnet en dan kan ik connecteren met myeve. Als ik echter mijn laptop ook in datzelfde subnet zet, dan geraak ik met de ace installer niet aan de laadpaal.

Hij heeft altijd aan dat het paswoord verkeerd is. (het defaultpaswoord gebruikt en ook al eens het paswoord gewijizigd in de myeve app) Geen van beide werkt in de ace installer.

Verder vind ik geen mogelijkheid om het ip adres van de laadpaal te wijzigen. ik wil dit graag aanpassen zodat die in het subnet van mijn eigen netwerk zit. Hoe kan ik dat aanpassen?

Bedankt

• nujtrug
Sky74 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:02:
Goedemorgen,
ik heb een probleem met mijn alfen laadpaal die gisteren werd geinstalleerd.
Ik kan uiteindelijk na wat zoekwerk, connecteren via myEve, ik kan inloggen.

De laadpaal heeft als ip adres 169.254.1.10, ik zet mijn gsm in hetzelfde subnet en dan kan ik connecteren met myeve. Als ik echter mijn laptop ook in datzelfde subnet zet, dan geraak ik met de ace installer niet aan de laadpaal.

Hij heeft altijd aan dat het paswoord verkeerd is. (het defaultpaswoord gebruikt en ook al eens het paswoord gewijizigd in de myeve app) Geen van beide werkt in de ace installer.

Verder vind ik geen mogelijkheid om het ip adres van de laadpaal te wijzigen. ik wil dit graag aanpassen zodat die in het subnet van mijn eigen netwerk zit. Hoe kan ik dat aanpassen?

Bedankt
Het zou kunnen dat je eerst moet uitloggen op de MyEve app vooraleer je kan verbinden met een ander apparaat.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.4.1)

• Sky74
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 29-04 18:38
Blijkbaar moet je een afzonderlijk user en paswoord aanvragen om via ace installer te kunnen inloggen.
Is dus opgelost

• IvoB2
Een afzonderlijk user en paswoord is niet nodig voor de installer en MyEve maar je kan dan niet gelijktijdig ingelogd zijn met beiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
IvoB2 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:10:
[...]
Je haalt enkele zaken door elkaar. Voor solar charing meet hij via de P1 poort hoeveel teruglevering er is (dus de overproductie) en deze kan dan ingezet worden voor zonneladen.
Loadbalancing heeft een andere functie: er voor zorgen dat je hoofdzekering er niet uitknalt. Hij gaat het laden dus alleen reduceren wanneer alle verbruikers tezamen dreigen de hoofdzekering te overbelasten.
Check! Maar die combinatie van Solar Charging (Comfort - 1,4kW) en Load Balancing (3kW) zorgt er precies wel voor dat ik precies nooit boven die 3kW kom. Op dit moment bv is mijn wagen aan het laden aan een snelheid van bijna 3kW, mijn panelen wekken nu slechts 1kW op dus ik haal nog 2kW van het net.

Wat ik wil is dat hij mijn overproductie gebruikt om wagen op te laden + max 3kW van het net, is dat mogelijk?

EDIT:
Mijn eigen domme fout...Ik had niet alleen load balancing ingesteld op 3kW maar ook de algemene limiet op 13A (als back-up moest load balancing niet werken). 8)7
Heb limiet van het laadstation terug op 32A gezet en nu doet hij dus wat ik verwacht! Mijn overproductie gebruiken + 3kW van het net

[ Voor 14% gewijzigd door nujtrug op 14-09-2023 14:11 ]

• Jaipur
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19-10-2024
Hallo, ik ben nieuw hier, ik heb mijn laadpaal (eve single pro 3 fase met loadbalancing licentie) kunnen instellen via MyEve met solar Charging en dan draadloos in de app gekoppeld aan de Homewizard in de p1 poort. Dit werkt allemaal, ik heb het comfort level ingesteld waardoor hij altijd met minimaal 1,4 kW laadt, echter gaat hij maximaal tot 1,8 kW ook als er meer wordt geleverd door de zonnepanelen. De maximale ampere staat op 16 dus hier zou het niet aan kunnen liggen. Weet iemand hoe ik toch richting de 3,7 kW kan gaan op de 1 fase?

Zie hieronder een screenshot waarbij er 15 ampere beschikbaar is maar er maar 8 wordt gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hK2SZ-DJZQw0bQUfX6FS_rJAKgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDCYdjI5jCQ4ZorQFb1CNcfM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECac3wKeqMrCWmE_2SVP07f4fa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2e0CoE5CuWS3hDXmmKDDYZDG.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: probleem gevonden, auto stond maar op half vermogen laden. Is dus opgelost.

[ Voor 47% gewijzigd door Jaipur op 27-09-2023 23:55 ]

• FloRadix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-04 20:30
Jaipur schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:19:
draadloos in de app gekoppeld aan de Homewizard in de p1 poort?
mag ik vragen hoe je draadloos de homewizard P1 hebt gekoppeld in je app, hoe doe jedat ? Dus geen splitter nodig ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaipur
FloRadix schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:47:
[...]

mag ik vragen hoe je draadloos de homewizard P1 hebt gekoppeld in je app, hoe doe jedat ? Dus geen splitter nodig ?
In de app de load balancing zetten op DSMR4.x/SMR5.0 (P1)

En dan vervolgens komt dat tevoorschijn onder tabje smart Charging. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8giruxIEq2ZOyXkH8X1J1-tJ5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpsiskY2Fp8GFTavkahI5tY0.jpg?f=fotoalbum_large

En dan kan je homewizard aanklikken en het IP-adres van de homewizard ingeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JN2rUeG19GdtxSCDc610iMLkiNc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EwAQRYqGaXQPC2AO8solKZfG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Jaipur op 27-09-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mpower
  • Laatst online: 30-12-2023
Jaipur schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:02:
[...]

En dan vervolgens komt dat tevoorschijn onder tabje smart Charging. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien een domme vraag maar waar vind je het IP-adres van je homewizard? Ik heb al in de homewizard app gekeken en de MyProximus app (waar ik wel een Mac adres vind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mpower
Sinds ik een bijkomende UTP heb getrokken kan ik ook wat "spelen" met de MyEve app. En dat lukt aardig.

Ik zag dat je ook ergens het logo op de laadpaal ka´ veranderen (en had al mensen gezien die dit succesvol hebben gedaan). Echter staat deze optie bij mij in het grijs "Werk uw licentie bij om deze functie in te schakelen". Is dit een bijkomende optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:56
Mpower schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:30:
Sinds ik een bijkomende UTP heb getrokken kan ik ook wat "spelen" met de MyEve app. En dat lukt aardig.

Ik zag dat je ook ergens het logo op de laadpaal ka´ veranderen (en had al mensen gezien die dit succesvol hebben gedaan). Echter staat deze optie bij mij in het grijs "Werk uw licentie bij om deze functie in te schakelen". Is dit een bijkomende optie?
Naar mijn weten is het logo een betaalde feature.
Als hij geen Alfen logo heeft, is de optie ooit betaald.
Anders kan men erop besparen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Jaipur schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:02:
[...]

En dan vervolgens komt dat tevoorschijn onder tabje smart Charging. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Moet je poort 80 gebruiken? Stond bij mij op 23, maar krijg m niet aan de praat met een DSMR4.x meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBgKXO09ESQ1huVXFeuSON3uvPU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/delnMtgS363RJzDTAAYU6dm1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zDZgk8-Fkg_joqcIvUMuofXK7Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1CGTvov2EMJ3Q6C2RORZtiDU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaipur
Ik heb zelf ook Proximus en als je online inlogt via 192.168.1.1 dit gewoon ingeeft in je adresbalk kan je het ip adres terugvinden van de Homewizard. Welke poort dat je precies moet gebruiken kan ik niet zeggen, bij mij was dit 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mpower
Jaipur schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:03:
Ik heb zelf ook Proximus en als je online inlogt via 192.168.1.1 dit gewoon ingeeft in je adresbalk kan je het ip adres terugvinden van de Homewizard. Welke poort dat je precies moet gebruiken kan ik niet zeggen, bij mij was dit 80.
Gevonden, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeros
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-11-2023
Ik krijg een Alfen Eve Single Pro laadpaal.
Situatie is als volgt. Ik heb geen slimme meter dus aan loadbalancing heb ik niks.

Kan deze paal ook ingesteld worden op bijvoorbeeld Max 12 ampere zodat de stoppen er niet uit slaan.

Daarnaast wordt hij gekoppeld aan een leasepas ik neem aan dat ik hiervoor een data kabel moet trekken. Weten jullie exact hoe dit zit.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paradox
Je kunt alles instellen.
Leasepas, heeft niet direct een kabel nodig. Ik zou wel adviseren om dit te laten doen, zodat p1 kan werken. Mij mij zit er een sim in om te kunnen uitbellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeros
Paradox schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:33:
Je kunt alles instellen.
Leasepas, heeft niet direct een kabel nodig. Ik zou wel adviseren om dit te laten doen, zodat p1 kan werken. Mij mij zit er een sim in om te kunnen uitbellen
Dus op Max 12 ampere instellen los van de loadbalancing is mogelijk.

Ik ga ook werken met een bakcoffie zodat gebruikte stroom ook automatisch verrekend wordt met werkgever. Dus neem aan dat er een datakabel nodig is.

[ Voor 4% gewijzigd door Beeros op 14-10-2023 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
Beeros schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:49:
[...]

Dus op Max 12 ampere instellen los van de loadbalancing is mogelijk.

Ik ga ook werken met een bakcoffie zodat gebruikte stroom ook automatisch verrekend wordt met werkgever. Dus neem aan dat er een datakabel nodig is.
Backoffice kan dus via kabel-internet of simkaart werken.
Installateurs zullen dan liever geen kabel trekken als het niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Zou sowieso wel een UTP trekken. Ook voor firmware updates en op termijn P1.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeros
Inspired schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:05:
Zou sowieso wel een UTP trekken. Ook voor firmware updates en op termijn P1.
Wat is p1

Verbinden met toekomstige slimme meter is geen optie. Laadpaal staat in garage die een meter of 30 van het woonhuis staat waar de meter zit.

[ Voor 26% gewijzigd door Beeros op 14-10-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
Beeros schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:39:
[...]

Wat is p1

Verbinden met toekomstige slimme meter is geen optie. Laadpaal staat in garage die een meter of 30 van het woonhuis staat waar de meter zit.
P1 is een verbinding bij een slimme meter waardoor de paal rekening kan houden met het verbruik in huis. In nld zijn alle slimme meters voorzien van zo een poort.

Maar er zal dan toch ook 30 meter stroom kabel moeten komen vanuit de meterkast,(of denk ik te simpel)
Voor beiden geen probleem (30meter)

[ Voor 17% gewijzigd door Paradox op 14-10-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeros
Paradox schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:11:
[...]

P1 is een verbinding bij een slimme meter waardoor de paal rekening kan houden met het verbruik in huis. In nld zijn alle slimme meters voorzien van zo een poort.

Maar er zal dan toch ook 30 meter stroom kabel moeten komen vanuit de meterkast,(of denk ik te simpel)
Heb in de garage een 2e oude stoppenkast hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-04 13:32
Ik neem aan geen secundair allocatie punt is? Hoe dik is de bekabeling, is het 1 of drie fase. Heb je die vragen ook gesteld

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeros
Centauriprime schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 23:13:
Ik neem aan geen secundair allocatie punt is? Hoe dik is de bekabeling, is het 1 of drie fase. Heb je die vragen ook gesteld
Heb al een laadpaal daar aangesloten. Echter geen slimme. Deze moet vervangen worden door een slimme laadpaal.

Huidige paal is door ontbreken van slimme meter ingesteld op 12a. Hier geen slechte ervaringen mee daarom de vraag of de alfen ook instelbaar is. De huidige laadpaal heeft geen data kabel nodig dus vandaar de vraag of ik een data kabel moet trekken van modem naar de alfen.

[ Voor 35% gewijzigd door Beeros op 15-10-2023 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeros
Paradox schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:11:
[...]

Huidige paal is door ontbreken van slimme meter ingesteld op 12a. Hier geen slechte ervaringen mee daarom de vraag of de alfen ook instelbaar is. De huidige laadpaal heeft geen data kabel nodig dus vandaar de vraag of ik een data kabel moet trekken van modem naar de alfen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Het kan (zowel een RJ11 voor P1 als RJ45 voor ethernet) maar geen van beiden is een must.
Ik heb jaren een Alfen SPL zonder problemen draaiend gehad zonder digitale meter, zonder ethernet en zonder P1.
Via de ACE installer kan je het vermogen in trappen van 1 A instellen tussen 6A en het max. van de automaat (32A).
Maar dan moet je wel de pc waarop de ACE installer draait rechtstreeks verbinden met de interne ethernetpoort van de Alfen. Dat kan door de cover van de box af te halen maar is minder handig wanneer je de instellingen meermaals moet wijzigen (dan moet de cover er telkens af en de coverschroeven zitten aan de achterzijde).

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 15-10-2023 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeros
IvoB2 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:22:
Het kan (zowel een RJ11 voor P1 als RJ45 voor ethernet) maar geen van beiden is een must.
Ik heb jaren een Alfen SPL zonder problemen draaiend gehad zonder digitale meter, zonder ethernet en zonder P1.
Via de ACE installer kan je het vermogen in trappen van 1 A instellen tussen 6A en het max. van de automaat (32A).
Maar dan moet je wel de pc waarop de ACE installer draait rechtstreeks verbinden met de interne ethernetpoort van de Alfen. Dat kan door de cover van de box af te halen maar is minder handig wanneer je de instellingen meermaals moet wijzigen (dan moet de cover er telkens af en de coverschroeven zitten aan de achterzijde).
Top. Ik trek wel een internet kabel van router naar de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mpower
Ik kan sinds kort de laadsnelheid niet meer aanpassen via de MyEve app. Ik kan de snelheid wel aanpassen in de app maar de paal neemt het niet aan. Hij blijft namelijk steeds op 2,2KW hangen ookal pas ik die aan naar een hoger of lager vermogen. Als ik de Dynamic Loadbalancing optie afvink dan gaat hij wel naar de volledige snelheid (7.4KW, monofase).

In de MyBMW app staat het vermogen volledig open (32A).

Ik heb niets specifiek gewijzigd in de instellingen. Enkel de Homewizard P1 meter toegevoegd in de app. Kan het hiermee te maken hebben?

Zie screenshot hieronder hoe de instellingen nu staan. Echter trekt de auto maar 2.2KW. Voorheen kon ik het wel netjes aanpassen.

Iemand een oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0d0n2oPxFFhKDBiSbClOOBvTlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWzsyfVabc3DLutLpSYzyGZm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 85% gewijzigd door Mpower op 16-10-2023 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
I see a new firmware 6.5.0 was released recently. In the release notes I am reading:
Fixed an issue where the over current protection would be triggered continuously in response to
the rapidly changing input solar injections
If it does what I think it does, it seems like a good thing as this was clearly an issue... Any experiences yet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaipur
Mpower schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:11:
Ik kan sinds kort de laadsnelheid niet meer aanpassen via de MyEve app. Ik kan de snelheid wel aanpassen in de app maar de paal neemt het niet aan. Hij blijft namelijk steeds op 2,2KW hangen ookal pas ik die aan naar een hoger of lager vermogen. Als ik de Dynamic Loadbalancing optie afvink dan gaat hij wel naar de volledige snelheid (7.4KW, monofase).

In de MyBMW app staat het vermogen volledig open (32A).

Ik heb niets specifiek gewijzigd in de instellingen. Enkel de Homewizard P1 meter toegevoegd in de app. Kan het hiermee te maken hebben?

Zie screenshot hieronder hoe de instellingen nu staan. Echter trekt de auto maar 2.2KW. Voorheen kon ik het wel netjes aanpassen.

Iemand een oplossing?

[Afbeelding]
Je veilige stroom staat op 10 ampere, als je die hoger zet ga je sneller kunnen laden. 10 ampere * 230 Volt = +- 2,2 kW op 1 fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De veilige stroominstelling wordt toch alleen maar functioneel wanneer je LB actief maakt EN de LB verbinding faalt?

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 21-10-2023 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mpower
Jaipur schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:37:
[...]Je veilige stroom staat op 10 ampere, als je die hoger zet ga je sneller kunnen laden. 10 ampere * 230 Volt = +- 2,2 kW op 1 fase
Ja maar de MAX stroomsterkte staat wel op 40A hé.
De veilige stroom heeft hier volgens mij weinig mee te maken? Ik heb deze bij wijze van test wel al eens aangepast naar 14A maar dit wijzigt de snelheid niet... Ook als ik mijn snelheid aanpas naar 1.4 kw, dus minder dan daalt de snelheid ook niet!
IvoB2 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:43:
De veilige stroominstelling wordt toch alleen maar functioneel wanneer je LB actief maakt EN de LB verbinding faalt?
Dat is dus wat ik ook dacht. Het verhogen van deze snelheid laat de paal ook niet sneller laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dan begrijp ik het niet.
Mijn max. stroomsterkte is ook 40 A (dat is de fysieke waarde van de hoofdaansluiting), de max. stroomsterkte van de paal ("het laadstation) staat op 32A (dat is een ander scherm - geavanceerd/laadsation - en is de automaatwaarde van de paal) doch de snelheid waarmee je wil laden moet je instellen in een ander scherm onder geavanceerd "connector 1". Op die waarde gaat de paal effectief laden.
Loadbalancen doet de laadsnelheid dalen wanneer er andere verbruikers ingeschakeld worden en de ingestelde waarde de som van EV laden en andere verbruikers overschrijdt.
De veilige stroomwaarde treedt pas in werking wanneer er iets scheelt met de P1 verbinding (bv. kabelbreuk).
Dat kan je testen door de RJ11 die vertrekt uit de Alfen uit de P1 poort te trekken want dan is er geen signaal meer en zou het laden moeten terugvallen op 10A (wanneer ingesteld op 10A).

Samengevat heb je dus verschillende stroomsterkte waarden:
- Geavanceerd/stroominstellingen => Maximale stroomsterkte van het laadstation (= automaat van laadunit)
- Geavanceerd/stroominstellingen => Connector 1 (= waarmee je effectief vast gaat laden)
- Geavanceerd/slim laden => Actieve loadbalancing => maximale stroomsterkte van de slimme meter (waarde hoofdautmaat van de slimme meter) en => veilige stroom actieve loadbalancing (ampèrewaarde waarop de paal automatisch terugvalt wanneer er iets misloopt met de P1 verbinding).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TxriisFlg6lTyVPgDOnT-bhr2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LVBRJGHE2Nl4CdiWBtLtO372.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qpC9DQHJ465_58E3v9U2HQwc5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BdaUCiA8GOcchKpxrCrwdYIv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZB903LKujhuVWPlsTV19heV-qPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2bzZF52XLfRCbY3gciKrG5dl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door IvoB2 op 23-10-2023 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mpower
IvoB2 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:20:
Dan begrijp ik het niet.
Mijn max. stroomsterkte is ook 40 A (dat is de fysieke waarde van de hoofdaansluiting), de max. stroomsterkte van de paal ("het laadstation) staat op 32A (dat is een ander scherm - geavanceerd/laadsation - en is de automaatwaarde van de paal) doch de snelheid waarmee je wil laden moet je instellen in een ander scherm onder geavanceerd "connector 1". Op die waarde gaat de paal effectief laden.
Loadbalancen doet de laadsnelheid dalen wanneer er andere verbruikers ingeschakeld worden en de ingestelde waarde de som van EV laden en andere verbruikers overschrijdt.
De veilige stroomwaarde treedt pas in werking wanneer er iets scheelt met de P1 verbinding (bv. kabelbreuk).
Dat kan je testen door de RJ11 die vertrekt uit de Alfen uit de P1 poort te trekken want dan is er geen signaal meer en zou het laden moeten terugvallen op 10A (wanneer ingesteld op 10A).

Samengevat heb je dus verschillende stroomsterkte waarden:
- Geavanceerd/stroominstellingen => Maximale stroomsterkte van het laadstation (= automaat van laadunit)
- Geavanceerd/stroominstellingen => Connector 1 (= waarmee je effectief vast gaat laden)
- Geavanceerd/slim laden => Actieve loadbalancing => maximale stroomsterkte van de slimme meter (waarde hoofdautmaat van de slimme meter) en => veilige stroom actieve loadbalancing (ampèrewaarde waarop de paal automatisch terugvalt wanneer er iets misloopt met de P1 verbinding).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij de connector staat maximale stroom op 32A.
En bij load balancing staat de veilige stroom nu op 14A.

Maar voor de rest alle instellingen dezelfde...

Ik begrijp het ook niet goed.

Ik gebruik wel de MyEve app en niet de ACE installer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Of je de MyEve app of de ACe installer gebruikt maakt niet uit.
Wat je wijzigt in de app wordt automatisch mee gewijzigd in de installer en omgekeerd.
Je moet wel zien dat wanneer je iets wijzigt in de MyEve app dit effectief overgedragen wordt naar de laadpaal (en die waarden eventueel nakijken in de paal). Je krijgt dan in de app een groene balk met een positieve melding dat de wijzigingen en overdracht naar de paal gelukt zijn en een rode balk met een foutmelding indien niet gelukt.

De MyEve app werkt, wat betreft overdragen wijzigingen naar de paal, hier ook nog maar een week (toevallig achter gekomen).
Daarvoor moest ook alles via de installer gebeuren. Wat ik wijzigde in de app werd wel gewijzigd in de installer maar overdracht vanuit de app liep steeds spaak op een foutmelding. Gaat nu al een paar keer goed (hout vasthouden) zonder dat ik een firmware upgrade van wat dan ook gedaan heb (dus geen idee waar de fout zat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Hoi allemaal, ik heb heb een Alfen Single Eve Pro met dynamic load balancing en backofficekoppeling naar eflux via 4g.

Dit topic even gescrold, omdat ik ook graag naar Solarcharging wil kijken (ivm aflopen vaste energiecontract komende zomer en de aanstaande afbouw van de saldering). Door zaken in dit topic heb ik een extra UTP getrokken en de ACE service installer aan de praat. Mijn firmware zit op 5.4.1. Wat is nou een goede update strategie en welke firmwareversie is stabiel?

Vast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Nu online
IvoB2 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:51:
Wat je wijzigt in de app wordt automatisch mee gewijzigd in de installer en omgekeerd.
Je moet wel zien dat wanneer je iets wijzigt in de MyEve app dit effectief overgedragen wordt naar de laadpaal (en die waarden eventueel nakijken in de paal). Je krijgt dan in de app een groene balk met een positieve melding dat de wijzigingen en overdracht naar de paal gelukt zijn en een rode balk met een foutmelding indien niet gelukt.

De MyEve app werkt, wat betreft overdragen wijzigingen naar de paal, hier ook nog maar een week (toevallig achter gekomen).
Daarvoor moest ook alles via de installer gebeuren. Wat ik wijzigde in de app werd wel gewijzigd in de installer maar overdracht vanuit de app liep steeds spaak op een foutmelding. Gaat nu al een paar keer goed (hout vasthouden) zonder dat ik een firmware upgrade van wat dan ook gedaan heb (dus geen idee waar de fout zat).
Ik meen de afgelopen dagen bij Alfen iets te hebben gelezen dat de MyEve app straks de service installer moet gaan vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Voor solarcharging heb je firmware 6.3 nodig.
Ik heb deze geupgrade door van 4.x naar 5.x te gaan en vervolgens naar 6.3.
Dat ging probleemloos. Ook geen problemen met laden van de Alfen SPL met firmware 6.3.

Inderdaad, dat doet al langer de ronde dat de MyEve app de installer moet vervangen.
Voorlopig doet de ACE installer het nog en krijgt ook nog regelmatig updates.

Zelf werk ik liever met de MYEve app (en dan moet de laadpaal idd in je draadloos thuisnetwerk zitten via een UTP naar de ethernetpoort van je router/modem want de paal zelf heeft geen wifi) omdat ik dan niet telkens een pc moet activeren om bij de ace installer te kunnen. Maar dat is louter persoonlijk gebruiksgemak.
Maar de MyEve moet het dan wel doen. En daar had ik tot vorige week problemen mee (geen overdracht mogelijk bij wijzigingen). Werkt nu wel en zoals ik eerder schreef geen idee wat het probleem was want heb zelf geen update gedaan.
Voorlopig blijf ik op 6.3 zitten en wacht wel even af tot de volgende versies recensies zonder probleemmeldingen krijgen. :)

[ Voor 75% gewijzigd door IvoB2 op 25-10-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Nu online
Ik lijk geen keuze te hebben, want in de ACE installer is (bij mij) alleen 6.5 beschikbaar. Volgens mij is deze nog niet zo stabiel. Iemand een idee hoe ik aan een lagere firmware versie kan komen, want die lijk ik bij Alfen niet te kunnen vinden?

Stel je voor dat ik 6.5 installeer, waarnaar kan ik terug igv problemen? Ik denk dat ik 6.x moet blijven, maar de vraag is waar eerdere versies te vinden zijn.......

Tijdelijk linkje gevonden:
B_S schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:00:
[...]

https://we.tl/t-mN42B2GoZN

Is helaas maar 7 dagen geldig...

6.4.0 is zonder BL upgrade, dus werkt alleen als je al 6.x hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door kisik op 25-10-2023 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:19

B_S

kisik schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:00:
Ik lijk geen keuze te hebben, want in de ACE installer is (bij mij) alleen 6.5 beschikbaar. Volgens mij is deze nog niet zo stabiel. Iemand een idee hoe ik aan een lagere firmware versie kan komen, want die lijk ik bij Alfen niet te kunnen vinden?

Stel je voor dat ik 6.5 installeer, waarnaar kan ik terug igv problemen? Ik denk dat ik 6.x moet blijven, maar de vraag is waar eerdere versies te vinden zijn.......

Tijdelijk linkje gevonden:

[...]
Je kan niet terug naar 5.x als je op 6.x zit. 6.3.0 blijkt tot nu toe een stabiele versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
  • Nu online
B_S schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:11:
[...]

Je kan niet terug naar 5.x als je op 6.x zit. 6.3.0 blijkt tot nu toe een stabiele versie.
Upgrade naar 6.3 is succesvol uitgevoerd. Nu een beetje freubelen en als de sterren goed staan een keer verder upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mpower
IvoB2 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:51:

Daar ligt het probleem ook niet. Ik krijg 9/10 keren wel een groen balkje. Met momenten doet hij wat lastig en krijg ik een rood balkje. Maar de instellingen worden effectief bevestigd met een groen balkje in de app. Maar de paal lijkt ze enkel niet toe te passen...

Ik denk dat er niets anders op zit dan hem terug naar fabriek instellingen te zetten en hopen dat het opgelost is. Anders de installateur aanspreken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-04 18:27
Even een vraagje over de S-Line. Ik zie in de folder van de S-Line vermeld staan dat je over 1 fase 3.7kW kunt laden. In de installatie handleiding wordt er echter ook een referentie gemaakt naar 7.4kW met 32A afzekering. Is dit technisch mogelijk?

32A op 1 fase zou zeker mijn voorkeur hebben, want ik vind de meerprijs aan netwerkkosten voor 3 fasen echt absurd. 1x 3 fase is bij mijn netbeheerder duurder dan 3x 1 fase. 345 euro vs 1480 euro.

Er stond eigenlijk een Powerdale Nextender die op 1 fase 7.4kW zou kunnen laden in de planning, maar 1 dag voor de plaatsing van deze lader ging deze ondernemening op de fles. Mijn werkgerver heeft nu beslist om met Alfen in zee te gaan, maar vind het nogal wat om alleen daardoor ruim 1100 euro per jaar extra af te mogen tikken voor de zelfde laadcapaciteit als wat ik met Powerdale zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc-freakz
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-04 20:06
Scheelt dat de kosten voor 3x25 net zo hoog zijn als 1x32 of 1x40 :)

1-fase: 1x25A, 1x30A, 1x35A en 1x40A € 346,39
3-fase: 3x25A € 346,39

https://www.liander.nl/co...n/tarieven2023/?ref=22677

het zijn dus vooral de eenmalige kosten

[ Voor 11% gewijzigd door pc-freakz op 27-11-2023 15:41 . Reden: ontbrak een regel met de 3-fase tarieven ]

SFE Enyaq Tips & Handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffoz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:48
osluis schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:10:
Even een vraagje over de S-Line. Ik zie in de folder van de S-Line vermeld staan dat je over 1 fase 3.7kW kunt laden. In de installatie handleiding wordt er echter ook een referentie gemaakt naar 7.4kW met 32A afzekering. Is dit technisch mogelijk?

32A op 1 fase zou zeker mijn voorkeur hebben, want ik vind de meerprijs aan netwerkkosten voor 3 fasen echt absurd. 1x 3 fase is bij mijn netbeheerder duurder dan 3x 1 fase. 345 euro vs 1480 euro.

Er stond eigenlijk een Powerdale Nextender die op 1 fase 7.4kW zou kunnen laden in de planning, maar 1 dag voor de plaatsing van deze lader ging deze ondernemening op de fles. Mijn werkgerver heeft nu beslist om met Alfen in zee te gaan, maar vind het nogal wat om alleen daardoor ruim 1100 euro per jaar extra af te mogen tikken voor de zelfde laadcapaciteit als wat ik met Powerdale zou hebben.
Volgens mij is dat duurdere tarief pas bij 3x 35A en niet bij 3x 25A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-04 18:27
Jullie hebben helemaal gelijk. Ik zat met mijn onozele hoofd naar 3x35A te kijken omdat ik nu een 1x35A heb, maar 3x25A is natuurlijk ook een optie en is inderdaad net zo duur.

Die stond in het tarief overzicht doodleuk tussen de 1 fase aansluitingen, dus die zag ik volledig over het hoofd.

Super! Jullie hebben mij weer wat hoofdpijn bespaard. Tijd om van 1 naar 3 fase over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:22

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Kun je met de Eve (non pro) ook factureren met de leasemaatschappij? Want dat display hoeft voor mij niet, maar factureren met de leasemaatschappij lijkt me wel handig. Anders moet ik het met de hand doen (kan ook). Ik zit te twijfelen tussen de Eve en de Zappi, met de Zappi moet ik zowizo handmatig factureren, dus dat zou de Eve dan als voordeel hebben.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iggi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-04 08:50
Kan iemand onderstande uit leggen hoe ik dit moet invullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqAvrvwfaYnHMe8jOUqLwIumxtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HHplU0MVxuioRbJmHeGl4sEO.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-04 12:28

timhtc

Home Energy Management

Iggi schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:35:
Kan iemand onderstande uit leggen hoe ik dit moet invullen.

[Afbeelding]

Alvast bedankt.
Comfort wil zeggen de laadpaal zal de auto opladen met het vermogen genaamd ‘comfort level’ bij meer terugleververmogen zal de laadpaal een hoger vermogen toelaten.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iggi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-04 08:50
Oke maar als ik hem op lager instel op bv op1,4 kW laat hij niet op 11 KW dus ik snap het niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Iggi op 07-01-2024 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leondej
Iggi schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:41:
Oke maar als ik hem op lager instel op bv op1,4 kW laat hij niet op 11 KW dus ik snap het niet.
Als je comfort insteld op 1,4kW dan zal hij minimaal gaan laden op 1,4kW. Heb je op dat moment 5kW aan overschot productie van je zonnepanelen, dan zal hij met 5kW gaan laden.

[ Voor 15% gewijzigd door leondej op 10-01-2024 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geezer
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-12-2024
leondej schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:31:
[...]

Als je comfort insteld op 1,4kWh dan zal hij minimaal gaan laden op 1,4kWh. Heb je op dat moment 5kWh aan overschot productie van je zonnepanelen, dan zal hij met 5kWh gaan laden.
Correct! Ik denk alleen dat je kW (=vermogen) bedoeld en niet kWh (=energie) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffoz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:48
ArMu schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:50:
[...]

Ha Jeffoz,

Als het metertype bij Active Load Balancing staat ingesteld op "Modbus over TCP/IP" dan is inderdaad een LAN verbinding noodzakelijk. Als je gebruik maakt van de P1 meter, dan is een aparte verbinding nodig tussen de P1 poort van de slimme meter en de RJ11 poort van het laadpunt.

Indien een laadpunt staat ingesteld op het verkeerde protocol zal dat in de logging worden weergegeven. Ook bij Monitoring (in de Service Installer) zullen dan geen Smart Meter voltage of stroom getoond kunnen worden. Het laadpunt valt terug op een statische laadstroom: de "safe current" (default 8A).

De interne kWh meter hoeft niet ingesteld te worden, dus daar kan dit niet mee verward worden. Al is die overigens wel met Modbus verbonden (maar niet over TCP/IP).
Hi Armu,

Ik had nog een vraag. Ik heb nu een CEMM gekocht en deze aangesloten op mijn P1 meter met een splitter ertussen voor de Alfen laadpaal. Hij meet bij het laden dus via de slimme meter het verbruik uit en telt dit op bij de rest van het huis.

Nou heb ik ook zelf een ABB kWh meter achter me laadpaal groep zitten in mijn eigen meterkast. Nou kan ik in de CEMM dat via Modbus instellen. Logisch zou dan zijn dan ik de P1 verbinding loskoppel omdat je dan je huis en je paal los van elkaar meer.

Maar later bedacht ik toen dat ik dan ook me hele load balancing kill. Is de protocol instelling nu of in de toekomst ook mogelijk via een eigen kWh modus meter (dus niet over IP) en blijft de load balancing dan werken? Dat zou wel top zijn namelijk. Nu krijg ik het verbruik bij m'n hele huis erbij i.p.v. los via me eigen kWh meter, toch iets minder prettig qua uitlezing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03:26
Mijn Alfen EVE Single Proline hangt middels P1 aan de slimme meter en via ethernet aan de router. Active Load Balancing staat aan.
Ik had solarcharging aan staan, maar dat werkt hier niet.
Zodra de laadpaal aan de auto wordt verbonden, dan hoor je het relais schakelen en reboot de laadpaal, om vervolgens met een foutmelding 302 vast te lopen.
302 betekend dat de auto een hogere ampèrage trekt dan aangeboden wordt.
Ik heb een Renaut ZOE die minimaal 10A gevoed moet worden, omdat ik op alle drie de fases zonnepanelen heb liggen, heb ik single phase charging UIT gezet.
De laadpaal staat op "Comfort charging" ingesteld op 9660 Watt (230V*14A*3p=9660 W) 4A per fase meer dan de 10A die de ZOE minimaal nodig heeft.
Alles wat boven de 14A extra aan zonnestroom opgewekt zou worden, zou dan naar de auto moeten stromen.
Maar..... no show.
KLIK-KLIK... reboot --> 302! |:(
Bijzonder genoeg heeft de SINGLE pro 1 socket, maar kan ik in de software bij Load Balancing - Charging profiles, direct start voor socket 1 én socket 2 instellen. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leondej
BenSKIP schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:41:
Mijn Alfen EVE Single Proline hangt middels P1 aan de slimme meter en via ethernet aan de router. Active Load Balancing staat aan.
Ik had solarcharging aan staan, maar dat werkt hier niet.
Zodra de laadpaal aan de auto wordt verbonden, dan hoor je het relais schakelen en reboot de laadpaal, om vervolgens met een foutmelding 302 vast te lopen.
302 betekend dat de auto een hogere ampèrage trekt dan aangeboden wordt.
Ik heb een Renaut ZOE die minimaal 10A gevoed moet worden, omdat ik op alle drie de fases zonnepanelen heb liggen, heb ik single phase charging UIT gezet.
De laadpaal staat op "Comfort charging" ingesteld op 9660 Watt (230V*14A*3p=9660 W) 4A per fase meer dan de 10A die de ZOE minimaal nodig heeft.
Alles wat boven de 14A extra aan zonnestroom opgewekt zou worden, zou dan naar de auto moeten stromen.
Maar..... no show.
KLIK-KLIK... reboot --> 302! |:(
Bijzonder genoeg heeft de SINGLE pro 1 socket, maar kan ik in de software bij Load Balancing - Charging profiles, direct start voor socket 1 én socket 2 instellen. :F
Bij 14A comfort zal hij altijd minstens met 14A laden. Dit kan ook 100% solar zijn mits dit beschikbaar is en dit kan ook boven de 14A zijn als er meer dan 14A solar beschikbaar is.
Het is dus niet zo dat hij pas vanaf 14A solar gaat laden.
Zelf heb ik ook een Zoe uit 2018 die dit zonder problemen doet. Ik heb wel eens zo’n zelfs soort probleem gehad dat de paal uit viel bij het starten van een laadsessie op de Zoe. Toen bleek fase 2 los te zijn geraakt uit de automaat.
De tesla had hier geen moeite mee.
Kan het zijn dat hij niet alle 3 de fases gebruikt op een of andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Ik heb in de software gezien dat de CS bij solar charging slechts laad op één fase.

Ik heb al van alles geprobeerd, Vinkje bij Allow Multiphase Charging AAN en UIT gezet, zelfde resultaat
Amperage verhoogd. Maximale wattage verhoogd, zelfde resultaat.
Include / Exclude EV, zelfde resultaat.
SmartCharging profiles (SC Profiles) aan /uit, zelfde resultaat.

Als ik solar charging uit zet, dan laad de ZOE gewoon op 3 fasen.
Volgens Alfen werkt SC of de CS heel goed. Ik zeg, hij werkt heel goed als ik hierin SLECHTS op zonnestroom laden zou, heel goed, want hij volgt de solar curve precies, zie ik in Enlighten Manager.
Ik wil slechts hebben dat de CS ten alle tijde met 10A of 14A per fase laad en alle extra stroom aan zonnestroom daarbij optelt. Tot een max van 16A per fase.

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ireneus
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08-05-2024
Ik heb mijn dak vol zonnepanelen, een electrische auto en een Alfen Eve Single Pro-line laadstation. Mijn auto is een Mercedes EQB.

Nu bekend is dat de meeste energie-providers een terugleververgoeding gaan hanteren, wil ik uiteraard zoveel mogelijk van de geproduceerde stroom gebruiken voordat ik terug-lever. Ik heb de Pro-line nu draaien op FW 6.3.0-4185.

Mijn back-office is Coolblue, maar eigenlijk gebruik ik geen enkele service van hen en zal ook binnenkort mijn contract opzeggen en hoop dat ze daarmee alle functies unlocken - ik heb al extra betaald voor de active loadbalancing en betaal nu maandelijks voor een service waar ik geen gebruik van maak - de auto rijd ik privé.

Solar charging staat op 1.4KWh Comfort mode, maar bij het laden wordt er altijd direct 4.1-4.2KWh geladen en zie ik op het display van de Pro-line dat de helft van de stroom van de zon komt en de andere helft uit de grid.

Is er met de FW die ik draai (6.3.0) een instelling die voorkomt dat het systeem direct op 4.x KWh gaat laden? Ik wil uiteraard alleen het surplus van de zonnestroom gebruiken - en dat was (tot nu toe) nog geen 4 KWh.

Vraag 1: Zijn er anderen die hun laadpaal via Coolblue hebben aangeschaft die naar een latere FW zijn overgestapt dan 6.3.0 en werkt alles dan?
Vraag 2: is er iemand die het voor elkaar heeft gekregen dat de auto uitsluitend met zonnestroom wordt geladen (als er 1.4KWh minimaal beschikbaar is) - zowel in Comfort als Green mode?

Ik hoor graag de ervaring van anderen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
ireneus schreef op maandag 6 mei 2024 @ 17:54:
Vraag 2: is er iemand die het voor elkaar heeft gekregen dat de auto uitsluitend met zonnestroom wordt geladen (als er 1.4KWh minimaal beschikbaar is) - zowel in Comfort als Green mode?
Volgens mij kan je dat alleen bereiken in Green mode.
Op Alfen Knowledge Base staat meer info over Comfort en Green mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
Ik heb mijn dak vol zonnepanelen, een electrische auto en een Alfen Eve Single Pro-line laadstation. Mijn auto is een Mercedes EQB.

Nu bekend is dat de meeste energie-providers een terugleververgoeding gaan hanteren, wil ik uiteraard zoveel mogelijk van de geproduceerde stroom gebruiken voordat ik terug-lever. Ik heb de Pro-line nu draaien op FW 6.3.0-4185.

Mijn back-office is Coolblue, maar eigenlijk gebruik ik geen enkele service van hen en zal ook binnenkort mijn contract opzeggen en hoop dat ze daarmee alle functies unlocken - ik heb al extra betaald voor de active loadbalancing en betaal nu maandelijks voor een service waar ik geen gebruik van maak - de auto rijd ik privé.

Solar charging staat op 1.4KWh Comfort mode, maar bij het laden wordt er altijd direct 4.1-4.2KWh geladen en zie ik op het display van de Pro-line dat de helft van de stroom van de zon komt en de andere helft uit de grid.

Is er met de FW die ik draai (6.3.0) een instelling die voorkomt dat het systeem direct op 4.x KWh gaat laden? Ik wil uiteraard alleen het surplus van de zonnestroom gebruiken - en dat was (tot nu toe) nog geen 4 KWh.

Vraag 1: Zijn er anderen die hun laadpaal via Coolblue hebben aangeschaft die naar een latere FW zijn overgestapt dan 6.3.0 en werkt alles dan?

ik heb sinds kort het volgende,
https://evcc.io/en/
een stukje software die de laadpaal op afstand aanstuurt met de hoeveelheid zonneeergie,
terugschakeling van 3 naar 1 fase.
ik kan nu dus met een minimum van 6 amp de hele dag door laden.
eigenlijk moet je een sponsership afsluiten, maar je kunt ook deze code pakken.
https://docs.evcc.io/docs/sponsorship

ben er zelf wel blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ireneus
nujtrug schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:06:
[...]

Volgens mij kan je dat alleen bereiken in Green mode.
Op Alfen Knowledge Base staat meer info over Comfort en Green mode
Als ik de documentatie goed lees, zou in de comfort modus (bij instelling op 1.4KWh) er altijd met minimaal 1.4KWh geladen worden (1 fase) en als er dan surplus is zou ook die eerste 1.4KWh van de zon komen, toch? Bij mijn setup wordt er niet tussen 1 en 3 fase geschakeld en is er altijd een minimum van 4.1KWh - dat lijkt me dat dit over 3 fasen gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
ireneus schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:31:
[...]

Als ik de documentatie goed lees, zou in de comfort modus (bij instelling op 1.4KWh) er altijd met minimaal 1.4KWh geladen worden (1 fase) en als er dan surplus is zou ook die eerste 1.4KWh van de zon komen, toch? Bij mijn setup wordt er niet tussen 1 en 3 fase geschakeld en is er altijd een minimum van 4.1KWh - dat lijkt me dat dit over 3 fasen gaat?
Zou het kunnen dat je zonnepanelen op dat moment geen 1.4kWh aan het opwekken waren en hij daardoor aan 4.1kWh is beginnen laden (minimum bij 3 fasen) in Comfort mode. Je kan misschien eens proberen het automatisch switchen tussen 1 en 3 fasen te activeren op zo'n moment?

Of enkel Green mode gebruiken als je alleen maar met zonnepanelen wil opladen.

Ik zou je vraag ook eens stellen in [Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie, daar ga je een duidelijk antwoord krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ireneus
Paradox schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:04:
[...]

ik heb sinds kort het volgende,
https://evcc.io/en/
een stukje software die de laadpaal op afstand aanstuurt met de hoeveelheid zonneeergie,
terugschakeling van 3 naar 1 fase.
ik kan nu dus met een minimum van 6 amp de hele dag door laden.
eigenlijk moet je een sponsership afsluiten, maar je kunt ook deze code pakken.
https://docs.evcc.io/docs/sponsorship

ben er zelf wel blij mee.
Ik heb zojuist EVCC geïnstalleerd en geconfigureerd - was even uitzoeken, maar ik heb nu verbinding met de Homewizard P1 dongle, met de laadpaal en met de auto!
Ik krijg alleen in de log files nog vaak een melding: charger out of sync: expected disabled, got enabled enig idee hoe dat komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FV33
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12-12-2024
Ik zie zojuist dat er een app uit is:
Eve connect

Hiermee kun je gemakkelijk schakelen tussen snel boost laden en weer terug op 100% pv productie.

Ideaal😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mhilberd21
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-04 07:01

Ik heb firmware 6.6.0 (via Vattenfall) en bij mij lijkt comfort laden in ieder geval goed te werken. Minimum is 1,4 en afhankelijk van de zon komt deze geheel of deels van de zon. Levert de zon meer dan 1.4, dan gaat de oplaadsnelheid ook omhoog.

Ik kwam van 6.3 waarbij het minimum ook wel op 1,4 werkte, echter als je solar charge weer uitschakelde werd er nog maar op max 4kW geladen. Ik moest dan eerst rebooten. Verbinding maken via de app was soms ook problematisch. Met deze versie gaat dat nu beiden gelijk goed.

Die Eve connect app ziet er ook netjes uit!

[ Voor 7% gewijzigd door Mhilberd21 op 17-05-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnuyts
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09-06-2024
Ik heb een alfen pro line en een digitale teller. Mijn wagen laadt op dus het systeem werkt.
Ik heb de Eve app zo ingesteld dat die enkel mag opladen op overschot zonne-energie. Dit werkt blijkbaar pas wanneer er een overschot is van 1400W. Dit blijkt normaal. Mijn wagen laadt dan ook op wanneer er 1400W op het net zou gezet worden.
Mijn omvormer is begrensd tot 3kWp. Het valt echter op dat niet alle overschot wordt opgebruikt. Niet alle overschot energie wordt naar mijn wagen geleid. Er wordt nog steeds 800-900W op het net gezet als er bv 3000W via mijn zonnepanelen worden opgewekt. Iemand een idee hoe dit komt. (Ik heb geen thuis batterij). Ik illustreer even met een screenshot van mijn energymeter. Daar kan je zien dat er nooit boven de 2000W naar de auto wordt geleid. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbWtOJetrGIdMlL1pFLfVozCiSc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RUCnWT9Z7xazp0TtkV2GVEMX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06:48
Nnuyts schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:55:
Ik heb een alfen pro line en een digitale teller.
...
Het valt echter op dat niet alle overschot wordt opgebruikt. Niet alle overschot energie wordt naar mijn wagen geleid. Er wordt nog steeds 800-900W op het net gezet als er bv 3000W via mijn zonnepanelen worden opgewekt. Iemand een idee hoe dit komt. (Ik heb geen thuis batterij). Ik illustreer even met een screenshot
...
Het lijkt erop dat ie er bij een dikke 2kW mee ophoudt. Ben je zeker dat de auto zélf niet (vermogen-)begrenst ? Pakweg 9A op enkelfase (afgaande op jouw curve) ?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterst
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 26-04 21:39
ireneus schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:31:
[...]

Bij mij hetzelfde , heb hem op 1.4 kw ingesteld, maar laadt, ook zonder zon, op 4.1 kw. Wat zou de oorzaak hiervan zijn?

Verder heb ik het probleem dat als de laadpaal (zonder backoffice) aan het netwerk hang, hij niet geactiveerd kan worden om te laten, haal ik de RJ 45 uit de router gaat hij gelijk aan het werk. Stop ik dan de RJ 45 in de router blijft hij werken. Heeft dit te maken dat ik geen gebruik maak van backoffice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Niet online
walterst schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:50:
[...]

Bij mij hetzelfde , heb hem op 1.4 kw ingesteld, maar laadt, ook zonder zon, op 4.1 kw. Wat zou de oorzaak hiervan zijn?
Ik heb zelf sinds kort de S-line. Zoals ik het begrepen heb is comfort modus gelijk aan "laad altijd minimaal met x vermogen en als er daarna nog teruglevering over is, pak dat dan erbij". Dat klopt dus met wat ie bij jou doet, zij het dat ie idd 3 fase lijkt te pakken als baseline.

Als je instelt dat ie mag wisselen tussen 1 en 3 fase laden dan zou ik verwachten dat hij zich aan de 1.4 gaat houden. Weet niet of de auto hier nog invloed kan hebben door een hoger minimum vermogen te vereisen. Mijn tesla vind het iig prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterst
Waar heb jij ingesteld dat hij tussen 1 en 3 fase mag wisselen, ik kan het niet vinden.
Dankjewel voor het antwoord,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Niet online
In de myEve app > Geavanceerd > Slim laden > Actieve load balancing. Daar zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uACx2PD02flhBqyqOs9IiWER9zk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RS5JqjZ3M98kY3MdiLTx2kAH.jpg?f=fotoalbum_large

Dat onderste vinkje heb ik aangezet.

Nu ik het menu zie bedenk ik me wat: de load balancing is denk ik een extra feature (ik (mijn baas :+ ) moest er wat voor bijbetalen). Als je dat menu niet ziet en die feature er ook niet bij ziet op de factuur, dan is dat wellicht het euvel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterst
Ik werk met Installer en niet met de app. Heb in installer wisselen tussen 1 en 3 A aangezet. Begint dan inderdaad op 1.4 kw te laten. Nu nog te weinig zon om boven de 1.4 uit te komen, dus ik ga het de komende week uitproberen.
Dank je voor het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterst
UUDIBUUDI schreef op zondag 7 juli 2024 @ 19:43:
In de myEve app > Geavanceerd > Slim laden > Actieve load balancing. Daar zie ik dit:

[Afbeelding]

Dat onderste vinkje heb ik aangezet.

Nu ik het menu zie bedenk ik me wat: de load balancing is denk ik een extra feature (ik (mijn baas :+ ) moest er wat voor bijbetalen). Als je dat menu niet ziet en die feature er ook niet bij ziet op de factuur, dan is dat wellicht het euvel.
De app gedownload en je advies opgevolgd, ben benieuwd hoe hij vandaag werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterst
Werkte prima, deed wat hij moest doen.
Blijf met een probleem zitten, dat als ik hem aan het netwerk hang hij zich niet laat ontgrendelen om te gaan laten. Haal ik de netwerkstekker uit de router dan kan ik hem zo ontgrendelen.
Kan bij Alfen nergens iets vinden wat de veroorzaker van het probleem kan zijn. Jullie enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Niet online
Kijk eens bij de autorisatie instellingen bij online/offline. Als je daar bv "wacht op back-office" hebt staan dan krijg je wellicht dit gedrag als de back-office niet werkend (geconfigureerd) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterst
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a07TzfVcxQFBCpEYC0Lc1TFDPWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fcckUyqPNkU6C5Mnd3185Bp7.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbebZBkUAk_WaYQn4KOwtRh2HTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JGlk4EBxKqI3EozBg8ZwQbud.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is dit de instelling, zie niets vreemds.

[ Voor 50% gewijzigd door walterst op 09-07-2024 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterst
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPc8bdQw0zzMzFApQFWGHElKosI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bB9kr8aUF1LcOyMTHhxh7r4r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterst
Nu enige wat ik veranderd heb is naar standalone, net geprobeerd, lijkt te helpen…. Morgen wederom proberen. MyEve is prettiger dan de installer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterst
Bedankt UUDIBUUDI voor de hulp! Werkt nu naar behoren. Laat de zon nu maar schijnen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannos007
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik heb sinds kort een een Alfen laadstation en al enige tijd een SolarEdge omvormer. Weet iemand misschien hoe ik de omvormer en het laadstation met elkaar kan laten communiceren om de auto op te laden met mijn zonnepannelen (smard Grid)
Zowel Solar Edge als Alefen kunnen mij geen antwoord geven en wijzen naar elkaar.
Wie weet hoe ik dit kan regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
hannos007 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:17:
Ik heb sinds kort een een Alfen laadstation en al enige tijd een SolarEdge omvormer. Weet iemand misschien hoe ik de omvormer en het laadstation met elkaar kan laten communiceren om de auto op te laden met mijn zonnepannelen (smard Grid)
Zowel Solar Edge als Alefen kunnen mij geen antwoord geven en wijzen naar elkaar.
Kun je dit niet beter via je meter doen? Dat je 5kW opwekt zeg niet alles toch?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
Inspired schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:20:
[...]

Kun je dit niet beter via je meter doen? Dat je 5kW opwekt zeg niet alles toch?
middels https://github.com/evcc-io/evcc/releases heb je wel home assistant en de plugin nodig?
en dan communiseren ze niet met elkaar, maar stuurt ha op basis van stroom dingen naar de laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterst
hannos007 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:17:
Doe je via de slimme meter. Je laadstation met de slimme meter verbinden, dan is het appeltje-eitje. Zodra je zonnepanelen gaan leveren gaat je laadstation laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Niet online
Ik probeer (Alfen Even Single Pro-line 11kW) nu een tijdje de "groene stroom" laadmodus (variërend van een 25%-100% groene stroom) maar ik ben er eigenlijk niet zo over te spreken. Het laden stopt om de haverklap; de ene keer door een verbruiker in het huis, de andere keer door een PV dipje. Het duurt dan een tijd voordat hij weer aan de gang gaat.

Wat een stuk beter lijkt te werken, is de comfort modus. Die stel ik in op 1,4kW en dan laadt hij altijd met 1,4kW plus wat er verder aan PV overschot is). Hij reageert dan naar mijn idee veel sneller op veranderingen. Vandaag rond 9:30u de auto aan de lader gehangen en van de ~20kWh opwek is vanaf dat moment maar 1kWh teruggeleverd (wat vooral te maken had met een paar keer een dikke wolk voor de zon).

Op deze manier heb ik de "groene stroom" laadmodus helemaal niet nodig en kan ik met de comfort modus prima toe, maar ik vind het vreemd dat de optie erin zit en zo belabberd lijkt te werken. Iemand anders toevallig dezelfde ervaring?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leondej
UUDIBUUDI schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:48:
Ik probeer (Alfen Even Single Pro-line 11kW) nu een tijdje de "groene stroom" laadmodus (variërend van een 25%-100% groene stroom) maar ik ben er eigenlijk niet zo over te spreken. Het laden stopt om de haverklap; de ene keer door een verbruiker in het huis, de andere keer door een PV dipje. Het duurt dan een tijd voordat hij weer aan de gang gaat.

Wat een stuk beter lijkt te werken, is de comfort modus. Die stel ik in op 1,4kW en dan laadt hij altijd met 1,4kW plus wat er verder aan PV overschot is). Hij reageert dan naar mijn idee veel sneller op veranderingen. Vandaag rond 9:30u de auto aan de lader gehangen en van de ~20kWh opwek is vanaf dat moment maar 1kWh teruggeleverd (wat vooral te maken had met een paar keer een dikke wolk voor de zon).

Op deze manier heb ik de "groene stroom" laadmodus helemaal niet nodig en kan ik met de comfort modus prima toe, maar ik vind het vreemd dat de optie erin zit en zo belabberd lijkt te werken. Iemand anders toevallig dezelfde ervaring?
Ik heb dezelfde ervaring. Bij onze Tesla werkt het beter dan bij de Zoe, maar ik ben ondertussen gestopt met de “green” functie.
Geen idee of het echt kwaad kan, maar mij geeft het geen goed gevoel op moment dat de auto continu opnieuw start met laden op een bewolkte dag.
Comfort mode op 1,4kW werkt prima en als er genoeg overschot is dan laad hij alsnog volledig op PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Niet online
leondej schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:42:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring. Bij onze Tesla werkt het beter dan bij de Zoe, maar ik ben ondertussen gestopt met de “green” functie.
Geen idee of het echt kwaad kan, maar mij geeft het geen goed gevoel op moment dat de auto continu opnieuw start met laden op een bewolkte dag.
Comfort mode op 1,4kW werkt prima en als er genoeg overschot is dan laad hij alsnog volledig op PV.
Dank! Hier ook een Tesla. Het ging mij idd niet om de laadsnelheid (dan zet ik de slider wel hoger), dat aan/uit gedrag beviel mij ook niet. Dan houd ik het mooi bij de comfort modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterst
leondej schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:42:
[...]

Hier ook Volkswagen ID3 die beter laadt op comfort dan op enkel “ groen”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ropo71
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 24-10-2024
Bij mij is een paar weken geleden ook een laadpaal geplaatst. Deze wordt gemanaged door Eneco en werd niet aangesloten op mijn eigen netwerk. De mannen die 'm kwamen aanleggen wisten niet eens dat het een optie was en hebben 'm alleen aangesloten op de slimme meter. Daarmee was het niet mogelijk om mijn eigen zonnestroom te gebruiken, want de auto vraagt 11kW en krijgt deze dan ook gewoon van de laadpaal. Het maximale overschot van mijn zonnepanelen is 3kW en dan moet het 12 uur zijn in juni en een hele zonnige dag. Dus er gaat sowieso veel energie van het net bij. Ik heb overigens een Kia Niro EV.

In het contact wat ik met Eneco had werd ik eerst verwezen naar hun eigen 'slim laden' app. Maar dat slimme laden bestond uit een weersvoorspelling of een laag tarief en dan zetten ze nog steeds de laadpaal vol open om te laden. Een medewerker van Eneco was er wel eerlijk in toen hij zei dat het vooral voordelig was bij variabele tarieven en voor Eneco zelf omdat ze dan de energie kwijt konden waar ze anders een negatieve prijs voor krijgen. De mededeling was overigens de laadpaal wordt door ons beheert, dus u mag er niets aan doen (wat feitelijk onjuist is omdat de laadpaal van mij is en zij doen alleen de facturatie).

Een andere medewerker die belde voor de follow up van de installatie had wel kennis van zaken en gaf aan om de kap van de laadpaal te schroeven en er eenmalig een UTP kabel in te steken en te verbinden met mijn netwerk. Ik zou dan met de app de instellingen kunnen aanpassen en 'm op zonnestroom kunnen zetten. Dat lukte inderdaad, maar de instellingen staan dan wel vast en kan ik daarna niet wijzigen. De app werkt alleen als de laadpaal op mijn lokale netwerk zit. Ik heb 'm op de comfort stand gezet met minimaal 1.4 kW zodat hij in ieder geval laadt, maar kan 'm dus niet met boost aanpassen. Dus als ik 'm snel moet volladen dan werkt dat even niet.

Een paar dingen vallen op en misschien weten jullie hoe dat zit:
- Er wordt minimaal altijd 2.7 kW naar de auto gestuurd. Ik had gehoopt dat het minimale 1.4 kW zou zijn (één fase) wat meer overeen komt met het overschot wat ik gemiddeld heb. Het is ook een vreemd vermogen, want bij 3-fasen zou ik 4.2 kW verwachten. Ik kan ook zien dat het één fase is die geactiveerd wordt (dankzij HomeWizard), maar misschien dat hij er nog een tweede fase bij pakt. Zou het kunnen zijn dat auto gewoon zelf minimaal altijd 2.7 kW vraagt en anders niet gaat laden. Heeft iemand enig idee?
- Ik zag in de screenshots dat jullie de mogelijkheid hebben om het aantal fasen terug te schakelen van de laadpaal. Ik zie die optie helemaal niet voorbij komen. Heb ik daarmee een nieuwe versie van de app, of heeft dat misschien te maken met de load balancer, waar ik ook geen optie van voorbij zie komen, maar die er wel op zit of in ieder geval zou moeten zitten.
- Ik denk erover om zelf een UTP kabel erbij te trekken en 'm continue aan te sluiten op het netwerk. Dan heb ik altijd zelf controle. Maar communiceert de laadpaal dan nog met Eneco? Of heb ik dan binnenkort een boos mailtje van ze dat ik zelf in de laadpaal bezig ben en ze niet meer willen beheren?

Heeft iemand er ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandordten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:46
Kijk even hier. Heeel veel info.
[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Zelfde ervaring 3 maanden geleden met installatie, wel andere installateur/energiemaatschappij.
Wilde ook geen utp kabel bijleggen, onkunde bij de installateur qua kennis, zelf maar gedaan. Werkt nu heel prima met de apps van alfen. Heel die backoffice heb ik totaal niet nodig, garantie enzo heb ik sowieso wel

[ Voor 137% gewijzigd door vandordten op 02-09-2024 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mhilberd21
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-04 07:01
Ropo71 schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:51:
...
- Ik denk erover om zelf een UTP kabel erbij te trekken en 'm continue aan te sluiten op het netwerk. Dan heb ik altijd zelf controle. Maar communiceert de laadpaal dan nog met Eneco? Of heb ik dan binnenkort een boos mailtje van ze dat ik zelf in de laadpaal bezig ben en ze niet meer willen beheren?

Heeft iemand er ervaring mee?
Ik heb ook een utp kabel aan m'n router gehangen en zowel de beheerder (Vattenfall) als ik kunnen er gewoon bij. De app voor het switchen tussen comfort en boost (vol vermogen) werkt dan ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJBOG
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-04 11:50
Bij mij is ook de Alfen Eve single pro geïnstalleerd met backoffice. (3 fase aangesloten met loadbalancing en firmware 7.0.2) Ik heb zelf een UTP geïnstalleerd om aan het LAN te hangen. Ik ben zoals anderen hier ook bezig met de solar charge functie. Ik heb getest met 1 en ook met 3 fase laden, daarnaast het percentage groene energie gewijzigd in de Eve pro.

Mijn Skoda Enyaq laadt minimaal met 4,2 kW op 3 fase en 1,4 kW met 1 fase. Mijn 3,6 kW PV omvormer levert vanzelfsprekend vaak meer dan de 1,4 kW minimum zoals omschreven voor de solar charge functie van de Alfen Eve pro. Ik zou verwachten dat de auto met meer dan 1,4 kW zou opladen, zeker als er bijvoorbeeld 3,0kW overschot bij de P1 meter wordt gemeten. In de myEve app staat een melding terwijl de auto op dit moment 1,4 kW laadt: 'de volgende factoren beperken de laadstroom: Voertuigconfiguratie'

Kunnen EV's de laadstroom traploos moduleren? Zoals in dit forum te lezen zou in mijn belevenis het overschot van PV stroom in de EV geladen moeten kunnen worden. Ik zou dan verwachten dat er tussen de 1,4 kW en 3,6 kW gemoduleerd kan worden wanneer er met 1 fase wordt geladen. Zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
De Alfen laadpaal is qua vermogen volledig in te stellen. Je moet alleen zelf een beetje rekenen. De Alfen rekent namelijk met A en V en de auto vaak met A en W. Hierbij is het vooral belangrijk om te weten hoe hoog/laag de netspanning is. Bij mij is de netspanning 240-245V (relatief hoog dus) dit heeft een direct gevolg op de instellingen. Mijn ZOE (oudere variant) heeft minimaal 10A nodig om te kunnen laden. (Zegt de brochure én de dealer.) Dit blijkt niet geheel juist, de ZOE kent een drempelwaarde in W. Bied je onder die waarde aan, dan gaat de auto alleen op 'standby' kost het je dus wel stroom, maar gaat de auto niet laden. Komt er dan 3x net iets aan stroom binnen (zon invloed) en kan het laden opstarten, maar valt deze spanning (door een wolk) weer weg, dan accepteert de ZOE dat 3x en heb je een storing te pakken die alleen via een OBD2 dongle gereset kan worden. Nou heb ik zo'n dongle en gebruik in CANZE, dus is het niet een heel groot probleem voor mij, maar het is wel irritant geweest dat ik de auto aanprikte en de volgende dag alsnog niet wegkon, omdat de auto (of de Alfen) in stroring gegaan was. De Alfen blijkt helaas geen heel vaste data-connectie met een back-office te kunnen onderhouden. Om deze reden heeft EV.Energy de Alfen geblacklist. Heel jammer voor Alfen gebruikers, want zij hadden juist de grotere merken aan inverters in de back-office geintegreert. Nog een (ik vind) GOUDEN TIP.... heb je ellende met je Alfen laadpaal, breng deze dan LANGS in Almere! Als je hen laat komen (als de paal buiten de garantieperiode is) dan gaat de meter lopen. Ik kreeg een factuur van bijna 900 EURO te zien, voorrijdkosten + arbeidsloon. Na reclameren is deze factuur GELUKKIG wel geheel ingetrokken (heel netjes van Alfen!) Maar het is wel iets om rekening mee te houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJBOG
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-04 11:50
Bedankt voor het onderscheid tussen A en V dan wel A en W.

Nu is het zo dat de Skoda Enyaq met ~1,4 kW kan laden en met ~3,7 kW. Beide waarden heb ik gezien tijdens mijn testen. Gezien de zonnestroomfunctie van de Alfen Eve, zou ik verwachten dat de lader kan moduleren tussen ~1,4 en ~3,7 kW om optimaal gebruik te maken van de zonne-energie. Momenteel staat de paal ingesteld op Comfort met minimaal vermogen van ~1,4 kW.

Zie de screenschot van de MyEve app, je ziet dat er genoeg marge over is bij de Smart meter om meer dan 1,4 kW te laden. Waarom pakt de lader de stroom van de omvormer niet mee? (zie onder SMt: -2.0 A vanwege de zonnepanelen)

Zie ik een instelling over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3cC8xFil4f7ez1sx8LSgWketUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEfsbTHtgWSQZHBmQaZ2k9K0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJgrYq3r8_ZenGEZBbpHqSBtHrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fs0LVWcUFjCJsu5DmN5XhPwr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-04 20:23
Mpower schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:57:
[...]

Ja maar de MAX stroomsterkte staat wel op 40A hé.
De veilige stroom heeft hier volgens mij weinig mee te maken? Ik heb deze bij wijze van test wel al eens aangepast naar 14A maar dit wijzigt de snelheid niet... Ook als ik mijn snelheid aanpas naar 1.4 kw, dus minder dan daalt de snelheid ook niet!

[...]

Dat is dus wat ik ook dacht. Het verhogen van deze snelheid laat de paal ook niet sneller laden.
Oude post, maar ik bots tegen een gelijkaardig probleem. Heb je dit kunnen oplossen?
Pagina: 1 2 3 Laatste