Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sem85
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-05 21:16
Beste,

Ook ik heb een Alfen laadpaal met Eve connect en solarcharging waar ik mijn Renault Zoe (2020) mee oplaadt. Ik heb twee sets zonnepanelen op mijn dak (op 2 verschillende fasen) en ik zie in de app dat mijn EV met verschillende vermogens laadt op die drie verschillende fasen. Als ik echter naar het verbruik bij mijn energieleverancier kijk zie ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3LBQ9AMPUWOcbgLayq29kancOI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nxHeh37ZxLjNZE7uhYz3Ex9g.png?f=fotoalbum_large

Mijn slimme meter registreert toch mijn zonnestroom als terug levering en het verbruik van mijn EV als verbruik. Gelukkig heb ik nog een energiecontract waar ik geen terugleververgoeding betaal, maar dit gaat natuurlijk wijzigen. Ik vermoed dat mijn laadpaal (door het continue schakelen in vermogens tussen de drie fasen) te traag reageert op de wisselende vermogens en daardoor de stroom niet afvangt voor de meter. Hoe ondervang ik dit?

Groet,

Sem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-06 13:26
Hier een Eve Single Pro-line. De installateur heeft hier enkel de p1 meter gekoppeld. Ik zou graag wat willen spelen met solar charging, maar moet ik daarvoor een permanente UTP connectie voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:38

timhtc

Home Energy Management

dotcom87 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:16:
Hier een Eve Single Pro-line. De installateur heeft hier enkel de p1 meter gekoppeld. Ik zou graag wat willen spelen met solar charging, maar moet ik daarvoor een permanente UTP connectie voorzien?
Makkelijkste is je CAT kabel splitten, 4 aders voor P1 en 4 aders voor 100mbit netwerk. Zijn meerdere posts over op tweakers hoe dat werkt.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
timhtc schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:17:
[...]

Makkelijkste is je CAT kabel splitten, 4 aders voor P1 en 4 aders voor 100mbit netwerk. Zijn meerdere posts over op tweakers hoe dat werkt.
Dat moet ik eens opzoeken.

Maar mijn hoofdvraag is vooral of ik gewoon even een UTP kan aansluiten, die instelling aanpassen, en dan de UTP terug verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 22:41
dat kan zeker, zolang je kan inloggen op het apparaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06 15:47
dotcom87 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:19:
[...]

Dat moet ik eens opzoeken.

Maar mijn hoofdvraag is vooral of ik gewoon even een UTP kan aansluiten, die instelling aanpassen, en dan de UTP terug verwijderen?
Volgens mij heb je 2 vragen:
1. Hoe voorzie ik een permanente utp connectie. Daar heb je een suggestie om te zoeken op gekregen
2. Kan ik om even te spelen een utp kabel in prikken in de laadpaal.

Antwoord op 2 is Ja. Je moet aan de achterkant 6 inbusschroevjes open draaien, haalt de witte kap eraf en dan zie je linksboven een vrije UTP poort. Daar prik je een UTP kabel in naar je netwerk en als je wachtwoord hebt, kan je hem benaderen met app op telefoon of laptop. Dit alles kan natuurlijk alleen met geschikt weer, omdat je de kap eraf hebt. Als je dus toch de kap eraf schroeft, zou ik gelijk de utp kabel splitten in de laadpaal en hem in de meterkast in je netwerk prikken. Kappie weer goed afsluiten en dan lekker aan de slag binnen met een bakkie koffie er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
kisik schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:11:
[...]

Volgens mij heb je 2 vragen:
1. Hoe voorzie ik een permanente utp connectie. Daar heb je een suggestie om te zoeken op gekregen
2. Kan ik om even te spelen een utp kabel in prikken in de laadpaal.

Antwoord op 2 is Ja. Je moet aan de achterkant 6 inbusschroevjes open draaien, haalt de witte kap eraf en dan zie je linksboven een vrije UTP poort. Daar prik je een UTP kabel in naar je netwerk en als je wachtwoord hebt, kan je hem benaderen met app op telefoon of laptop. Dit alles kan natuurlijk alleen met geschikt weer, omdat je de kap eraf hebt. Als je dus toch de kap eraf schroeft, zou ik gelijk de utp kabel splitten in de laadpaal en hem in de meterkast in je netwerk prikken. Kappie weer goed afsluiten en dan lekker aan de slag binnen met een bakkie koffie er bij.
Top, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert77
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-03 09:28
Beste Allen, wie kan mij helpen met het invoeren van de installatie herstarten via MyEve app met 3 fasen/ load balancing? Kom er helaas zelf niet goed uit. Alvast bedankt. Groetjes Robert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:47
Robert77 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:02:
Beste Allen, wie kan mij helpen met het invoeren van de installatie herstarten via MyEve app met 3 fasen/ load balancing? Kom er helaas zelf niet goed uit. Alvast bedankt. Groetjes Robert
Kijk eens in het topic [Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie, of stel je vraag daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iggi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-06 14:54
timhtc schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:17:
[...]

Heb je een link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jodphur
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04-03 19:41
Hi,

Graag zou ik gebruik maken van zonladen. Dus: de Alfen Eve Single S-line 11kW laten laden als er voldoende overschot aan zonne-energie beschikbaar is.

Maar als ik het schuifje in de Eve connect app aanzet, merk ik dat het niet automatisch werkt. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de fases die niet met elkaar matchen.

Mijn situatie:

- PHEV die alleen 1-fase kan laden (min 6A, max 16A).
- Alfen Eve Single S-line aangesloten op de P1 poort van de slimme meter
- 3,7kW 1-fase omvormer zonnepanelen aangeloten achter L2

Ik zou verwachten dat zodra er 1,4kW aan overschot vanuit de zonnepanelen wordt teruggeleverd aan het net, de laadpaal met 1,4 kW start met laden. Dit gebeurd alleen niet.

Het valt me wel op dat de slimme meter zegt dat er geladen wordt vanaf fase L3, terwijl het laadpunt zegt dat er wordt geladen vanaf L1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ua-vuTg-mPVJ0UaNvCzksFFFslQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNbiO0Qgs5IA4pdLezek35e2.jpg?f=fotoalbum_large

Moet ik misschien de kabels omwisselen in het laadpunt? Of is er iets anders aan de hand?

Tips en adviezen zijn zeer welkom!! Tx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:29
Zonnepanelen op fase L1 en auto op L3
L3 omzetten naar L1
En in de software aanzetten dat je slecht op 1 fase laad.

• Jodphur
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04-03 19:41
BenSKIP schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:59:
L3 omzetten naar L1
Dit gedaan en nu werkt het, dankjewel!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJBOG
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:31
BenSKIP schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:59:
L3 omzetten naar L1
Ik vermoed dat dit ook op mijn situatie van toepassing is:
- 3,6 kW, 1 fase omvormer aangesloten op L2
- Eve Single Pro, 3 fase aangesloten op L1L2L3.
- Skoda Enyaq

Wanneer ik met de comfort functie laad, dan komt het laadvermogen van het laden nooit hoger dan 1,4 kW. Ik zou verwachten dat deze tot meer dan 3 kW moet oplopen al naar gelang het overschot bij de P1 meter.
Als ik nu laad met de comfort functie dan gebruikt de Eve alleen 1,4 kW van L1, zichtbaar via mijn P1 meter en via de myEve app. (De comfort optie is ingesteld op minimaal 1,4 kW)

- Dien ik fysieke aanpassingen te doen om meer dan 1,4 kW te laden met overschot van de omvormer?
- Hoe stel je in dat er maar met 1 fase geladen moet worden, zou dit een oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18:36
EJBOG schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:18:
[...]
...
- Hoe stel je in dat er maar met 1 fase geladen moet worden, zou dit een oplossing zijn?
Met 1 fase laden, dan heb je (van 6A tot 16A) een vermogensbereik tussen 1,4 en 4,2 kW. Pas vanaf een groter (gegenereerd) vermogensbereik zal de laadpaal willen overschakelen op 3 fasen.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJBOG
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:31
flupp schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:38:
[...]

Met 1 fase laden, dan heb je (van 6A tot 16A) een vermogensbereik tussen 1,4 en 4,2 kW. Pas vanaf een groter (gegenereerd) vermogensbereik zal de laadpaal willen overschakelen op 3 fasen.
@flupp
Exact, omdat ik met de 'comfort' instelling minimaal 1,4 kW wil laden en maximaal 3,6kW (vanwege mijn 1 fase omvormer met dat vermogen) vraag ik me af hoe ik de paal kan dwingen om met 1 fase te laden. Gezien eerdere posts op dit forum heb ik het vermoeden dat de oplossing hierin ligt.

Mijn doel is niet 3 fase laden; mijn doel is het terugleveren te beperken door met die zonne-energie de auto te laden. Het maakt niet uit als dat auto laden langzamer gaat, maar ik wel wel graag het volledige overschot van de PV installatie benutten. Het probleem is nu dat de laadpaal met maximaal 1,4 kW laadt bij gebruik van de 'comfort' instelling, terwijl er op goede momenten 3,6 kW geladen moet kunnen worden. 3 fase laden is nooit een probleem geweest, dan laadt de auto gewoon met deze Alfen Eve gewoon 11 kW, maar dat is niet wat ik wil..

Waarin zit het probleem dat de laadpaal niet sneller laadt dan 1,4 kW op de 'comfort' stand? Komt dit omdat mijn 1 fase omvormer op L2 is aangesloten en omdat de laadpaal op 3 fases is aangesloten? Ik zoek in welke richting een oplossing te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18:36
EJBOG schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:32:
[...]

@flupp
Exact, omdat ik met de 'comfort' instelling minimaal 1,4 kW wil laden en maximaal 3,6kW (vanwege mijn 1 fase omvormer met dat vermogen) vraag ik me af hoe ik de paal kan dwingen om met 1 fase te laden. Gezien eerdere posts op dit forum heb ik het vermoeden dat de oplossing hierin ligt.

Mijn doel is niet 3 fase laden; mijn doel is het terugleveren te beperken door met die zonne-energie de auto te laden. Het maakt niet uit als dat auto laden langzamer gaat, maar ik wel wel graag het volledige overschot van de PV installatie benutten. Het probleem is nu dat de laadpaal met maximaal 1,4 kW laadt bij gebruik van de 'comfort' instelling, terwijl er op goede momenten 3,6 kW geladen moet kunnen worden. 3 fase laden is nooit een probleem geweest, dan laadt de auto gewoon met deze Alfen Eve gewoon 11 kW, maar dat is niet wat ik wil..

Waarin zit het probleem dat de laadpaal niet sneller laadt dan 1,4 kW op de 'comfort' stand? Komt dit omdat mijn 1 fase omvormer op L2 is aangesloten en omdat de laadpaal op 3 fases is aangesloten? Ik zoek in welke richting een oplossing te vinden is.
Ik ken die comfortmodus helaas niet (ik werk daar niet mee), maar ik heb wel een Alfen Single S. En daarvan weet ik (wél) dat er een ModBus marker is die je op 1 OF 3 zet. Ikzelf doe dit via mijn domoticasysteem, maar hoe je dat moet doen met pakweg een Home Assistent, daar moet ik jou het antwoord helaas schuldig blijven.

Al eens geconnecteerd op jouw laadpaal met de Alfen applicatie en er de setup-opties in overlopen (ik ken ook niet alle instellingsmogelijkheden uit het hoofd)?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Kan de Alfen laadpaal ook slim laden op basis van de uurprijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatC
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
EJBOG schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:33:
Bedankt voor het onderscheid tussen A en V dan wel A en W.

Nu is het zo dat de Skoda Enyaq met ~1,4 kW kan laden en met ~3,7 kW. Beide waarden heb ik gezien tijdens mijn testen. Gezien de zonnestroomfunctie van de Alfen Eve, zou ik verwachten dat de lader kan moduleren tussen ~1,4 en ~3,7 kW om optimaal gebruik te maken van de zonne-energie. Momenteel staat de paal ingesteld op Comfort met minimaal vermogen van ~1,4 kW.

Zie de screenschot van de MyEve app, je ziet dat er genoeg marge over is bij de Smart meter om meer dan 1,4 kW te laden. Waarom pakt de lader de stroom van de omvormer niet mee? (zie onder SMt: -2.0 A vanwege de zonnepanelen)

Zie ik een instelling over het hoofd?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je dit probleem inmiddels kunnen verhelpen? Ik heb hetzelfde probleem, er gaat soms meer dan 2 kw naar het net terwijl de wagen gewoon aan 1,3 blijft laden, 100% groen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatC
  • Niet online
KatC schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:39:
[...]

Heb je dit probleem inmiddels kunnen verhelpen? Ik heb hetzelfde probleem, er gaat soms meer dan 2 kw naar het net terwijl de wagen gewoon aan 1,3 blijft laden, 100% groen
Vandaag een nieuwe test gedaan en ik heb het probleem gevonden. Ik had het maximaal vermogen van 11kw naar 4,2 gezet omwille van capaciteitstarief. Daarbij had ik solar charging 100% opgezet. Hierdoor kon er maar 6a per fase getrokken worden of dus ongeveer 1.4kw. Ik wist niet dat die slider instelling werd gecombineerd met solar charging. Nu op 7.5 kw gezet en 100% green en nu gaat er ongeveer 2.5kw naar de wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
-deleted-

[ Voor 95% gewijzigd door BenSKIP op 16-03-2025 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-06 06:48
KatC schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:14:
[...]

Vandaag een nieuwe test gedaan en ik heb het probleem gevonden. Ik had het maximaal vermogen van 11kw naar 4,2 gezet omwille van capaciteitstarief. Daarbij had ik solar charging 100% opgezet. Hierdoor kon er maar 6a per fase getrokken worden of dus ongeveer 1.4kw. Ik wist niet dat die slider instelling werd gecombineerd met solar charging. Nu op 7.5 kw gezet en 100% green en nu gaat er ongeveer 2.5kw naar de wagen.
Hi,

Waar kun je het maximaal vermogen instellen dan? je kunt toch in HA enkel de 'current' instellen, dus bedoel je dat (m.b.v. omrekenen van W naar A)?

En wat heeft het green share % hier preciesmee te maken ? En bedoel je met "de slider" daadwerkelijk de slider voor het comfort solar charging level, of een andere?
Had je de GREEN modus gebruikt (neem aan van wel)?

Ondanks dat ik de antwoorden op bovenstaande vragen (nog) niet weet ga ik ervan uit dat je bedoelt dat de comfort charging level alsnog iets doet/effect heeft in de Green charging mode, ook bijv. als die green% op 100% staat.
Dat zou betekenen dat de COMFORT charging level eigenlijk nooit op 1.4 kW zou moeten staan indien je green aan hebt staan en met meer dan 1.4kW van je eigen PV opwekking wilt laden. Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Nee, in de winter heb je niets aan green, want dan zou de auto slechts met enkele kilowatts laden. Daar is comfort voor, zodat de auto toch geladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
BenSKIP schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:27:
Nee, in de winter heb je niets aan green, want dan zou de auto slechts met enkele kilowatts laden. Daar is comfort voor, zodat de auto toch geladen wordt.
Dat snappen we (al klopt het eigenlijk niet eens wat je zegt, want ik heb m'n EV met grote 78 kWh accu telkens tot (bijna) 100% kunnen laden de afgelopen dagen/weken m.b.v. green), en bovendien was dat ook niet de vraag/een van de vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Oei
Misschien moet je je vra(a)g(en) even anders stellen om begrijpelijk te maken wat je bedoeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYAx3LY4wYTcptuo9bUSD0NzoCs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FFTi7Kh6iRieCXE1s98FXRVW.png?f=fotoalbum_large

Je haalt green en comfort in één zin aan. Comfort niet op 1.4 als je meer dan 1.4 wil laden in green?
NEE dus, want green en comfort zijn anders, zoals ik schreef.
-In COMFORT stel je het minimum voor dit profiel in.
-In GREEN stel je het maximum voor dit profiel in.

De tekst bij deze setting lijkt mij helder. Maar misschien begrijp ik het verkeerd.

Ik denk dat het wel klopt wat ik schreef.

78kwh nagenoeg 100% laden met 100% green.
Dan heb je ruim 11000wP op je dak en staat de zon meteen hoog? ___|'''''''''''''''''''''|____
Of was de accu niet heel leeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
BenSKIP schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 05:44:

De tekst bij deze setting lijkt mij helder. Maar misschien begrijp ik het verkeerd.

Of was de accu niet heel leeg?
Klopt dat wel, dat het de ene keer het minimum & de andere keer het maximum percentage voorstelt in de betreffende modus? Dat vraag ik me af. Ik vind het maar onduidelijk en vaag werken, in beide modi. Ben benieuwd wat er nou precies achter zit, dus ben van alles aan het experimenteren in HA (tot nu toe lijkt er nog niet veel logica in te zitten).

Als iemand dit wel weet hoor ik het heel graag!

En ja, de auto is (en was) dan natuurlijk zeker niet leeg. Zolang ik boven de 20-30% SoC zit vind ik het prima om met green te laten laden - indien het echt goed werkt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-06 21:05
Vraag : alfen pro line single

Ik heb nu zonladen actief staan, dus enkel met overschot zonnepanelen

Wat als ik een thuisbatterij laat installeren.. Gaat die zonladen nog werken? Zelf vermoed ik niet, omdat een volle batterij ook dan direct gaat injecteren als ik mijn wagen aansluit en de zonlaad optie opstaat ? Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Faraz schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 21:32:
[...]

Dat snappen we (al klopt het eigenlijk niet eens wat je zegt, want ik heb m'n EV met grote 78 kWh accu telkens tot (bijna) 100% kunnen laden de afgelopen dagen/weken m.b.v. green), en bovendien was dat ook niet de vraag/een van de vragen.
Faraz schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:51:
[...]

Klopt dat wel, dat het de ene keer het minimum & de andere keer het maximum percentage voorstelt in de betreffende modus? Dat vraag ik me af. Ik vind het maar onduidelijk en vaag werken, in beide modi. Ben benieuwd wat er nou precies achter zit, dus ben van alles aan het experimenteren in HA (tot nu toe lijkt er nog niet veel logica in te zitten).

Als iemand dit wel weet hoor ik het heel graag!

En ja, de auto is (en was) dan natuurlijk zeker niet leeg. Zolang ik boven de 20-30% SoC zit vind ik het prima om met green te laten laden - indien het echt goed werkt…
"Dat klopt niet." Dus wel.....
"Klopt dat wel?" Ja............

"Als iemand dit wel weet hoor ik het heel graag!"

Moeilijk te overtuigen begrijp ik. Ik heb je de beschrijving van Alfen GREEN getoond... en nog trek je het in twijfel. Je kan ze ook gewoon bellen heh? Of een ticket indienen bij Alfen.

Sux-7!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
rolelael schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:04:
Vraag : alfen pro line single

Ik heb nu zonladen actief staan, dus enkel met overschot zonnepanelen

Wat als ik een thuisbatterij laat installeren.. Gaat die zonladen nog werken? Zelf vermoed ik niet, omdat een volle batterij ook dan direct gaat injecteren als ik mijn wagen aansluit en de zonlaad optie opstaat ? Klopt dit?
Zonladen werkt gewoon, overschot gaat nu afhankelijk van je instellingen en omvormer naar je autoaccu of thuisaccu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
BenSKIP schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:19:
[...]

[...]

"Dat klopt niet." Dus wel.....
Dan ben ik benieuwd hoe het mij en anderen (in het andere topic) wel lukt, als jouw beredenering zou kloppen. ;-)
Moeilijk te overtuigen begrijp ik. Ik heb je de beschrijving van Alfen GREEN getoond... en nog trek je het in twijfel. Je kan ze ook gewoon bellen heh? Of een ticket indienen bij Alfen.

Sux-7!
Klopt, moeilijk te overtuigen als ik in de praktijk zie dat het heel anders werkt dan jij zegt. En.. heel toevallig had ik vanmiddag al met Alfen gebeld! Dank voor de tip!

“Comfort vermogen level heeft niets te maken met onze Green modus. Daarom wordt er niet over dit level gesproken bij de green functie in de app, meneer.”

Dat verklaart ook direct waarom ik met comf power level = 1.4 kW in green mode gewoon tot tussen de 3-4 kW kan laden, slimmerik. Vandaag nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60eCSToRkDe3hITMyS7NF8tAQnM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E48YqjoywY3hvVW2sELcSlCn.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft dus niets met een ‘maximum’ in green mode te maken, wijsneus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Weer green en comfort door elkaar geschreven. En via HA ipv de ACE/EVE instellingen.
Minimaal 1,4 is dus 1.4 en hoger. 1.4 bij geen zon, wel zon alles meer dan de 1.4.
Dus.... KLOPT dit wel.

Fijn dat Alfen het bevestigde.

Instelling comfort (staat dus helemaal los van green) stel je de minimale stroom in. Dus in jouw geval de 1.4kw, kan hoger, niet lager, zodat de auto ook laad als de zon niet schijnt en komt alles vanuit de zon daar als surplus bij. Wil je sneller laden (ex zon) dan zet je het schuifje verder en komt de slimmigheid er als extra bovenop.
In green (staat weer los van comfort) stel je de maximaal te gebruiken zonnestroom in. in jou geval 100% (als je een thuisaccu hebt kan je hier de 50-50 kiezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVreoQWZ-g4iB-5QWwJzlc7_fSs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CVvmamUPKi7IkadtTOhvMnnW.png?f=fotoalbum_large

Jij hebt waarschijnlijk gelezen dat ik minimaal EN maximaal in één beschreef, maar dat staat er niet hè?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ch5c8kqSkXgZPJgAdN-4MppBkbc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a9W6n3oEOt03NYovtquCdj7G.png?f=fotoalbum_large

https://knowledge.alfen.c...en+Comfort+and+Green+mode

[ Voor 98% gewijzigd door BenSKIP op 26-03-2025 04:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faraz
Specifiek over de 1.4 kWh en hoger grens/slider schreef je:
BenSKIP schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 05:44:

Ik beëindig hierbij de discussie.

Een fijne, zonnige dag gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Faraz schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:02:
Specifiek over de 1.4 kWh en hoger grens/slider schreef je:

[...]
Ik beëindig hierbij de discussie.

Een fijne, zonnige dag gewenst.
Specifiek staat er: "voor dit profiel" er staat niet: "in combinatie van beide profielen."

Dank, jij ook, no hard feelings, was wellicht wat sarcastisch. Ik ervaarde dat jij het door mij specifiek voor jou opgezochte in twijfel trok, terwijl je het zelf lezen / opzoeken kon. Ik had dus wel de: "Nou jaaa zeg."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diet23
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 21:48
Hoi iedereen,

Ik heb hier dit topic even doorgenomen. Als leek...enorm veel info, waarvoor dank. Toch zit ik nog steeds met een groot probleem.

We hebben sinds kort via het werk een Alfen geplaatst gekregen (via Luminus). We beschikken over 25 zonnepanelen. We hadden dus uiteraard graag de auto (VW ID4) opgeladen met onze overproductie. We hebben helaas moeten vaststellen (homewizard app) dat we steeds alles uit het net halen, terwijl we op hetzelfde moment soms 4 kW naar het net sturen...niet echt logisch lijkt mij. De laadpaal is verbonden met de P1 poort.

Kan ik dit oplossen door de instellingen van de laadpaal aan te passen. Zie hier regelmatig de optie "solar charging" voorbij komen. Heb dus geen idee of die aan staat of niet...

Elke hulp wordt geapprecieerd :)

[ Voor 3% gewijzigd door Diet23 op 03-04-2025 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
inloggen op de paal
bij Alfen daarvoor inlog aanvragen voor de ASI
boel aanpassen en klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diet23
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 21:48
Kreeg ondertussen deze reactie van Luminus:

Beste,

Ik neem contact met u op in verband met de compatibiliteit van uw Alfen Single Pro Line laadpaal met zonnepanelen via ons platform.

Helaas moeten wij u meedelen dat deze laadpaal momenteel niet compatibel is met zonne-energiebeheer binnen ons systeem.

Wij begrijpen dat dit teleurstellend kan zijn en bieden onze verontschuldigingen aan, maar in dit geval kunnen wij helaas geen technische oplossing aanbieden.

Wij blijven ter beschikking voor al uw vragen via ons e-mailadres mobilitysolutions@luminus.be of via telefoon 02 289 90 90 tussen 8 en 17 uur.

Met vriendelijke groeten,

Estelle van het Luminus e-Mobility team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Onzin dus, want het kan in de ASI (Alfen Service Installer) en in MyEve en in Eve-Connect worden aangepast.
Je hebt daar alleen een login-password voor de laadpaal voor nodig. Als jij een back-office (back-end) beheerder hebt, dan hebben zij deze login-gegevens (ook) en kunnen ook zij met eerder genoemde software de boel aanpassen. Persoonlijk zou ik dit soort dingen in eigen beheer willen hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door BenSKIP op 15-04-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DkL
  • Laatst online: 18-05 19:24

DkL

Hey allen,

Wij hebben een Alfen pro line met volledige controle via MyEve (GSM) en Ace Service Installer (PC). Er zit ook wel een controle op via Q8, omdat facturatie via hen loopt.

De instellingen waren zo dat we slechts via 1 fase laden (hoewel alles volledig voor 3 fasen geinstalleerd is) en dat de max op 16A staat. Dit werkte perfect, hoewel we de laatste dagen een beetje zonne-energie terug in het net begonnen te steken, omdat we op de limiet van die 16A kwamen.

Kan je de laadpaal op 20A zetten en dus iets meer vermogen via 1 fase in de wagen steken?

Via MyEve kan ik dat in ieder geval configureren, maar zijn er andere factoren waardoor dit niet zou kunnen?
(De minimum stroom is bv ook 6A terwijl je die lager kan configureren, maar geen idee wat er in de praktijk dan gebeurt)

PS ik heb dit gisteren dus proberen te configureren en sindsdien werkt er niets meer van het zonne-laden, terwijl dit voorheen perfect werkte en exact de opbrengst van de zonnepanelen in de auto stopte

Merci voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Als je geen inzage geeft in de instellingen, dan is het helpen op afstand heel moeilijk. Instellingen in ASI en in MyEve willen wel eens conflicteren dus ook die moet je even tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DkL

DkL

Mijn vraag is vooral of je de laadpaal een hogere stroom dan 16A kan laten geven.

Geen idee welke instellingen ik je hiervoor moet geven :s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Als je een 11kw laadpaal hebt, kan je dit niet verder omhoog zetten. Heb je de 22kw laadpaal dan kan dit wel. Als je niet in de ASI kunt inloggen (Ace Service Installer) moet je daarvoor eerst een login/password bij Alfen aanvragen. Kan je wel de ASI (of MyEve) in, dan graag printscreens van je instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DkL

DkL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ut5GyuRala71AxKYNGolPKMalVQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ihgxoJOIEs06sOhzEiRtx0tn.jpg?f=user_large

de "32A output per socket" "Unlocked" lijkt mij hier te wijzen dat dit bij mijn moet lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
klopt
maar als het op 3x25A aangesloten is en dan 16A automaten hebt zullen deze wel warm worden sls je boven de 16A gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DkL

DkL

Ja, uiteraard, maar alle zekeringen zijn ook 32A, dat had ik vooraf al gecontroleerd.

Merci voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theeth
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-05 10:42
KatC schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:14:
[...]

Waar heb je dit kunnen instellen?

Vroeger werkte dit perfect, we gaven bijna niks meer terug aan het net, nu zonneladen we 1.4kw maar geven we ook nog ~1kw terug aan het net ook.

Solar charging mode green, green share 65%

Power settings:
- Charging station, max current 32A, max allowed phases 1
- Socket 1, maximum current 16A, ook zo ingesteld in de auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhIMo78aOQHfxQzxDSH7NvNzAkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JATQhpzG44AhlqdtfH1Ed952.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wR-YLJ8rAWSz_sAAW-7CIna-m2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wO9INaYwkBPjQc2vAVjmDF1x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjs678qr
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:01
Als ik het goed begrepen heb, moet ik om solarcharging te kunnen activeren volgende zaken hebben:

- Licentie op de Laadpaal
- Modbus TCP Meter
- Netwerkverbinding tussen de meter en de laadpaal
- Software Update uitvoeren van de laadpaal

Ik heb een vraag ivm de Modbus TCP setup: dit werkt volgens master/slave principe. Kan elk toestel dan master of slave zijn? Of heb ik nog een ander toestel nodig dat de Modbus Master die dan communicatie verzorgt tussen de Slaves (meter en laadpaal) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
- Licentie op de Laadpaal --> Nee, slechts login / password om in je laadpaal in te kunnen loggen.
- Modbus TCP Meter --> Nee
- Netwerkverbinding tussen de meter en de laadpaal --> Ja, kan direct op P1 worden aangesloten.
- Software Update uitvoeren van de laadpaalaal --> Vanaf 6.x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAR_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-06 08:01
Je hebt naar mijn mening wel een load balancing licentie nodig om solar charging aan te vinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Dat denk ik niet. Load-balancing is het terugschroeven van het vermogen om onder de zekeringswaarde te blijven. Dat staat los van de aanwezigheid van zonnestroom of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAR_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-06 08:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMxbmQGORnHRi3ebEIiZ5iSfMQY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ixzUN94nx0WjMUSirIZIpNWs.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Ah, helder, weer wat geleerd!
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-06 21:05
Hallo,

Ik beschik over een alfen pro laadpaal. Dit in beheer van Total.

Na dit topic schuin te hebben gelezen zit ik nog met enkele vragen. De paal staat nu ongeveer 1.5 jaar ingesteld op max 2.4kW piek.

Ik zou graag via de app de max stroom kunnen instellen. Eventueel ook zonneladen. Ze is niet verbonden met de P1 poort.

Maar kan je via de 4G verbinding de instellingen wijzigen of is dit enkel mogelijk via de LAN verbinding?

Vermoedelijk wil Total die login niet geven omdat de paal on hun beheer staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01:47
Zelf instellingen wijzigen via 4g werkt niet. Werkt alleen als je binnen hetzelfde netwerk zit met je laadpaal en het device waarmee je de instellingen wilt aanpassen (bedraad danwel wifi).

Catch my drift?

Pagina: 1 2 3 Laatste