[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 89 90 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:33
@NTiBhohoSJ66vgJ helemaal gelijk. Ik heb het er ook telkens bij gezet of ik de splitter of meter bedoel en ik zie dat anderen dat ook doen (waar p1 dongle dus de p1 meter is).
Het enige wat mogelijk verwarrend is, is dat mensen ent over d ehomeqizard integratie van Alfen hebben, maar dat is dus ook altijd de homewizard API, zoals die bijv. door de p1 meter wordt aangeboden.

Ik zie dus niet waar het verkeerd staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2s
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

h2s

Caelorum schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:55:
Ik ga er inderdaad vanuit dat de homewizard api nagenoeg niet verandert en dat Alfen dus geen reden heeft iets te veranderen aan hun kant. En laat die homewizard api nu net goed geversioneerd zijn en dus inderdaad geen breaking wijzigingen krijgen.
Dat is dus een foute aanname. Zo heeft Alfen bijv. in de meest recente firmware nog aanpassingen gedaan aan hun homewizard ondersteuning.
Het P1 signaal is net meer onveranderlijk als protocol, want dat hangt in miljoenen huizen zonder dat het kan wijzigen.

Dat maakt het wel des te merkwaardiger dat Alfen erin geslaagd is net dat om zeep te helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:58
TheDutchCat schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:01:
[...]

In jou geval moet je een .tfw file hebben. Er staat AHWP (wat later hernoemd is naar AHP) in het model type en niet NGxxx. Dat andere formaat kan je paal ook niet verwerken, dus dit kan je niet fout doen.

Staat er onder de rode kruizen nog iets van een error code?
Dank voor je reactie. Ga ik naar kijken en kom ik op terug. Zal echter nog even duren, daar ik nu vakantie heb. Ik heb nog een andere Twin 4XL op die locatie staan met versie 1.1.2, en die uiteraard niet bijgewerkt. Ik zal ook even controleren of die ook AHWP aangeeft. Wat vreemd dat de site van Alfen dan aangeeft dat dit bestand enkel voor de 5 serie geschikt is? Ondertussen zal ik mij ook nog verder inlezen.

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinge
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:43
[quote]vdbs schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:09:
TLDR; update van 5.6.0 naar 6.6.2 (b variant) lukt niet op eve single pro-line.

Ik heb sinds deze week een alfen eve single pro-line (via kennis, destijds een eneco backoffice integratie).

Nu wil ik deze gaan gebruiken maar ik wil de firmware updaten maar loop tegen wat problemen aan.
Paal komt uit 2020, geen PRC, default password niet beschikbaar. Firmware voordat ik eraan begon: 4.0.15.

ACE geinstalleerd. Zie versies hieronder
[Afbeelding]

Gisteren heb ik de firmware kunnen updaten naar 5.6.0-4104. Dit betekende de wachtwoord update. Ik heb geen PRC (< 2021 lader), geen default password (mogelijk nog te achterhalen via eneco). Ik heb een nieuw wachtwoord ingesteld tijdens de update. Firmware succesvol bijgewerkt. Hierna wat problemen gehad met inloggen maar uiteindelijk door reboot van ACE & de lader kunnen inloggen.
Nu dacht ik door te pakken naar 6.6.2(b) en daarna de 7.x.x maar de 6.6.2 wordt niet succesvol geinstalleerd.
Wat gaat er mis; de balk van ACE blijft halverwege hangen, na een paar minuten krijg ik een foutmelding dat ACE niet meer kan communiceren met de lader, de andere schermen tonen dit wel aan (bijvoorbeeld log ophalen met nieuwe timestamps etc).

Ik heb de firmwares opnieuw gedownload en inmiddels al tientallen keren geprobeerd.
Overige instellingen zijn succesvol te maken. Laadpas wordt goed gescand etc.

Lader is aangesloten op router, (nog) niet op de P1 poort.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

vdbs,
Dit probleem heb ik exact hetzelfde, dus wel beginnen met update, maar communicatiefout en dus geen update.
Ben ook erg benieuwd of er iemand een idee heeft hoe dit op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:33
h2s schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:33:
[...]

Dat is dus een foute aanname. Zo heeft Alfen bijv. in de meest recente firmware nog aanpassingen gedaan aan hun homewizard ondersteuning.
Het P1 signaal is net meer onveranderlijk als protocol, want dat hangt in miljoenen huizen zonder dat het kan wijzigen.

Dat maakt het wel des te merkwaardiger dat Alfen erin geslaagd is net dat om zeep te helpen...
Alleen veranderde het P1 verkeer vanuit een deel van die meters dus wel ;) zo onveranderd is dat dus niet.

Hier is iig zonder een update ineens een data uitleesfout gekomen. Ik vermoed een extra data kanaal die in de meter is toegevoegd.

[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 16-08-2025 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:09
robinge schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:23:
[quote]vdbs schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:09:
TLDR; update van 5.6.0 naar 6.6.2 (b variant) lukt niet op eve single pro-line.

Ik heb sinds deze week een alfen eve single pro-line (via kennis, destijds een eneco backoffice integratie).

Nu wil ik deze gaan gebruiken maar ik wil de firmware updaten maar loop tegen wat problemen aan.
Paal komt uit 2020, geen PRC, default password niet beschikbaar. Firmware voordat ik eraan begon: 4.0.15.

ACE geinstalleerd. Zie versies hieronder
[Afbeelding]

Gisteren heb ik de firmware kunnen updaten naar 5.6.0-4104. Dit betekende de wachtwoord update. Ik heb geen PRC (< 2021 lader), geen default password (mogelijk nog te achterhalen via eneco). Ik heb een nieuw wachtwoord ingesteld tijdens de update. Firmware succesvol bijgewerkt. Hierna wat problemen gehad met inloggen maar uiteindelijk door reboot van ACE & de lader kunnen inloggen.
Nu dacht ik door te pakken naar 6.6.2(b) en daarna de 7.x.x maar de 6.6.2 wordt niet succesvol geinstalleerd.
Wat gaat er mis; de balk van ACE blijft halverwege hangen, na een paar minuten krijg ik een foutmelding dat ACE niet meer kan communiceren met de lader, de andere schermen tonen dit wel aan (bijvoorbeeld log ophalen met nieuwe timestamps etc).

Ik heb de firmwares opnieuw gedownload en inmiddels al tientallen keren geprobeerd.
Overige instellingen zijn succesvol te maken. Laadpas wordt goed gescand etc.

Lader is aangesloten op router, (nog) niet op de P1 poort.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

vdbs,
Dit probleem heb ik exact hetzelfde, dus wel beginnen met update, maar communicatiefout en dus geen update.
Ben ook erg benieuwd of er iemand een idee heeft hoe dit op te lossen.
Ik ben met reparaties al meerdere laders tegen gekomen die een corrupte boatloder hadden en dus ook niet meer update terwijl de lader nog wel goed werkt op de huidige firmware.
Helaas kan je dit alleen maar zien met een speciale kabel die op rs232 niveau werkt.
Ik kan het niet met zekerheid zeggen maar dit lijkt wel of jij ook dit probleem hebt en dan is het enige wat helpt het controllerboard vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:26
Wietsee. schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:03:
[...]

Dank voor je reactie. Ga ik naar kijken en kom ik op terug. Zal echter nog even duren, daar ik nu vakantie heb. Ik heb nog een andere Twin 4XL op die locatie staan met versie 1.1.2, en die uiteraard niet bijgewerkt. Ik zal ook even controleren of die ook AHWP aangeeft. Wat vreemd dat de site van Alfen dan aangeeft dat dit bestand enkel voor de 5 serie geschikt is? Ondertussen zal ik mij ook nog verder inlezen.
Je hebt ook een Twin 5, die ziet er van buiten hetzelfde uit als de Twin 4XL.
In ASI zie je wel Twin 5 staan.
Ooit, helemaal in het begin (eind 2022) is ook de Twin 4XL V2G verkocht als naam, die is later de Twin 5 gaan heten.
Kortom, richt je op de 2.x serie FW voor AHP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenshi7
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-08 22:26
Heb een Alfen Eve Single Pro.
Vorig jaar werd deze geïnstalleerd en aangesloten op een Siemens PAC2200 om loadbalancing te kunnen doen.
Intussen heb ik echter een digitale meter gekregen, dus wil ik ook solar charging doen.
Er ligt momenteel maar 1 rj45 kabel tussen de Alfen en de Siemens module.
Ik dacht om die kabel te gebruiken om ipv naar de Siemens module, naar de P1 poort van mijn digitale meter te gaan.
1. Weet iemand toevallig de juiste draadlayout om die rj45 te splitsen naar enerzijds rj12 en de resterende naar een 10/100 rj45?
2. Zou die loadbalancing gewoon opnieuw moeten werken of moet ik wat zaken in de Alfen app inrichten? (heb die momenteel niet staan, omdat de laadpaal momenteel dus toch niet op mn netwerk kan)

greetz Kenshi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:10
@Kenshi7 even zoeken in dit topic. Meerdere malen voorbij gekomen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:30
Kenshi7 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:26:
Vorig jaar werd deze geïnstalleerd en aangesloten op een Siemens PAC2200 om loadbalancing te kunnen doen.
Intussen heb ik echter een digitale meter gekregen, dus wil ik ook solar charging doen.
Ik dacht om die kabel te gebruiken om ipv naar de Siemens module, naar de P1 poort van mijn digitale meter te gaan.
1. Weet iemand toevallig de juiste draadlayout om die rj45 te splitsen naar enerzijds rj12 en de resterende naar een 10/100 rj45?
2. Zou die loadbalancing gewoon opnieuw moeten werken of moet ik wat zaken in de Alfen app inrichten? (heb die momenteel niet staan, omdat de laadpaal momenteel dus toch niet op mn netwerk kan)
Zie deze post en vervolgens de vier posts waarin naar verwezen wordt. Daar vind je de antwoorden op je vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bimmer
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:03
Kenshi7 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:26:
Je hebt maar 2 paar nodig voor 100Mb netwerk en 1 paar voor de communicatie P1 meter. Ook moet de P1 poort openstaan op de Digitale meter en moet je in de Alfen wel deze instellen.
Pagina: 1 ... 89 90 Laatste