[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 90 91 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:11
@NTiBhohoSJ66vgJ helemaal gelijk. Ik heb het er ook telkens bij gezet of ik de splitter of meter bedoel en ik zie dat anderen dat ook doen (waar p1 dongle dus de p1 meter is).
Het enige wat mogelijk verwarrend is, is dat mensen ent over d ehomeqizard integratie van Alfen hebben, maar dat is dus ook altijd de homewizard API, zoals die bijv. door de p1 meter wordt aangeboden.

Ik zie dus niet waar het verkeerd staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2s
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

h2s

Caelorum schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:55:
Ik ga er inderdaad vanuit dat de homewizard api nagenoeg niet verandert en dat Alfen dus geen reden heeft iets te veranderen aan hun kant. En laat die homewizard api nu net goed geversioneerd zijn en dus inderdaad geen breaking wijzigingen krijgen.
Dat is dus een foute aanname. Zo heeft Alfen bijv. in de meest recente firmware nog aanpassingen gedaan aan hun homewizard ondersteuning.
Het P1 signaal is net meer onveranderlijk als protocol, want dat hangt in miljoenen huizen zonder dat het kan wijzigen.

Dat maakt het wel des te merkwaardiger dat Alfen erin geslaagd is net dat om zeep te helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:45
TheDutchCat schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:01:
[...]

In jou geval moet je een .tfw file hebben. Er staat AHWP (wat later hernoemd is naar AHP) in het model type en niet NGxxx. Dat andere formaat kan je paal ook niet verwerken, dus dit kan je niet fout doen.

Staat er onder de rode kruizen nog iets van een error code?
Dank voor je reactie. Ga ik naar kijken en kom ik op terug. Zal echter nog even duren, daar ik nu vakantie heb. Ik heb nog een andere Twin 4XL op die locatie staan met versie 1.1.2, en die uiteraard niet bijgewerkt. Ik zal ook even controleren of die ook AHWP aangeeft. Wat vreemd dat de site van Alfen dan aangeeft dat dit bestand enkel voor de 5 serie geschikt is? Ondertussen zal ik mij ook nog verder inlezen.

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinge
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 16:07
[quote]vdbs schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:09:
TLDR; update van 5.6.0 naar 6.6.2 (b variant) lukt niet op eve single pro-line.

Ik heb sinds deze week een alfen eve single pro-line (via kennis, destijds een eneco backoffice integratie).

Nu wil ik deze gaan gebruiken maar ik wil de firmware updaten maar loop tegen wat problemen aan.
Paal komt uit 2020, geen PRC, default password niet beschikbaar. Firmware voordat ik eraan begon: 4.0.15.

ACE geinstalleerd. Zie versies hieronder
[Afbeelding]

Gisteren heb ik de firmware kunnen updaten naar 5.6.0-4104. Dit betekende de wachtwoord update. Ik heb geen PRC (< 2021 lader), geen default password (mogelijk nog te achterhalen via eneco). Ik heb een nieuw wachtwoord ingesteld tijdens de update. Firmware succesvol bijgewerkt. Hierna wat problemen gehad met inloggen maar uiteindelijk door reboot van ACE & de lader kunnen inloggen.
Nu dacht ik door te pakken naar 6.6.2(b) en daarna de 7.x.x maar de 6.6.2 wordt niet succesvol geinstalleerd.
Wat gaat er mis; de balk van ACE blijft halverwege hangen, na een paar minuten krijg ik een foutmelding dat ACE niet meer kan communiceren met de lader, de andere schermen tonen dit wel aan (bijvoorbeeld log ophalen met nieuwe timestamps etc).

Ik heb de firmwares opnieuw gedownload en inmiddels al tientallen keren geprobeerd.
Overige instellingen zijn succesvol te maken. Laadpas wordt goed gescand etc.

Lader is aangesloten op router, (nog) niet op de P1 poort.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

vdbs,
Dit probleem heb ik exact hetzelfde, dus wel beginnen met update, maar communicatiefout en dus geen update.
Ben ook erg benieuwd of er iemand een idee heeft hoe dit op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
h2s schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:33:
[...]

Dat is dus een foute aanname. Zo heeft Alfen bijv. in de meest recente firmware nog aanpassingen gedaan aan hun homewizard ondersteuning.
Het P1 signaal is net meer onveranderlijk als protocol, want dat hangt in miljoenen huizen zonder dat het kan wijzigen.

Dat maakt het wel des te merkwaardiger dat Alfen erin geslaagd is net dat om zeep te helpen...
Alleen veranderde het P1 verkeer vanuit een deel van die meters dus wel ;) zo onveranderd is dat dus niet.

Hier is iig zonder een update ineens een data uitleesfout gekomen. Ik vermoed een extra data kanaal die in de meter is toegevoegd.

[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 16-08-2025 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01:36
robinge schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:23:
[quote]vdbs schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:09:
TLDR; update van 5.6.0 naar 6.6.2 (b variant) lukt niet op eve single pro-line.

Ik heb sinds deze week een alfen eve single pro-line (via kennis, destijds een eneco backoffice integratie).

Nu wil ik deze gaan gebruiken maar ik wil de firmware updaten maar loop tegen wat problemen aan.
Paal komt uit 2020, geen PRC, default password niet beschikbaar. Firmware voordat ik eraan begon: 4.0.15.

ACE geinstalleerd. Zie versies hieronder
[Afbeelding]

Gisteren heb ik de firmware kunnen updaten naar 5.6.0-4104. Dit betekende de wachtwoord update. Ik heb geen PRC (< 2021 lader), geen default password (mogelijk nog te achterhalen via eneco). Ik heb een nieuw wachtwoord ingesteld tijdens de update. Firmware succesvol bijgewerkt. Hierna wat problemen gehad met inloggen maar uiteindelijk door reboot van ACE & de lader kunnen inloggen.
Nu dacht ik door te pakken naar 6.6.2(b) en daarna de 7.x.x maar de 6.6.2 wordt niet succesvol geinstalleerd.
Wat gaat er mis; de balk van ACE blijft halverwege hangen, na een paar minuten krijg ik een foutmelding dat ACE niet meer kan communiceren met de lader, de andere schermen tonen dit wel aan (bijvoorbeeld log ophalen met nieuwe timestamps etc).

Ik heb de firmwares opnieuw gedownload en inmiddels al tientallen keren geprobeerd.
Overige instellingen zijn succesvol te maken. Laadpas wordt goed gescand etc.

Lader is aangesloten op router, (nog) niet op de P1 poort.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

vdbs,
Dit probleem heb ik exact hetzelfde, dus wel beginnen met update, maar communicatiefout en dus geen update.
Ben ook erg benieuwd of er iemand een idee heeft hoe dit op te lossen.
Ik ben met reparaties al meerdere laders tegen gekomen die een corrupte boatloder hadden en dus ook niet meer update terwijl de lader nog wel goed werkt op de huidige firmware.
Helaas kan je dit alleen maar zien met een speciale kabel die op rs232 niveau werkt.
Ik kan het niet met zekerheid zeggen maar dit lijkt wel of jij ook dit probleem hebt en dan is het enige wat helpt het controllerboard vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-09 11:01
Wietsee. schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:03:
[...]

Dank voor je reactie. Ga ik naar kijken en kom ik op terug. Zal echter nog even duren, daar ik nu vakantie heb. Ik heb nog een andere Twin 4XL op die locatie staan met versie 1.1.2, en die uiteraard niet bijgewerkt. Ik zal ook even controleren of die ook AHWP aangeeft. Wat vreemd dat de site van Alfen dan aangeeft dat dit bestand enkel voor de 5 serie geschikt is? Ondertussen zal ik mij ook nog verder inlezen.
Je hebt ook een Twin 5, die ziet er van buiten hetzelfde uit als de Twin 4XL.
In ASI zie je wel Twin 5 staan.
Ooit, helemaal in het begin (eind 2022) is ook de Twin 4XL V2G verkocht als naam, die is later de Twin 5 gaan heten.
Kortom, richt je op de 2.x serie FW voor AHP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenshi7
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-09 15:24
Heb een Alfen Eve Single Pro.
Vorig jaar werd deze geïnstalleerd en aangesloten op een Siemens PAC2200 om loadbalancing te kunnen doen.
Intussen heb ik echter een digitale meter gekregen, dus wil ik ook solar charging doen.
Er ligt momenteel maar 1 rj45 kabel tussen de Alfen en de Siemens module.
Ik dacht om die kabel te gebruiken om ipv naar de Siemens module, naar de P1 poort van mijn digitale meter te gaan.
1. Weet iemand toevallig de juiste draadlayout om die rj45 te splitsen naar enerzijds rj12 en de resterende naar een 10/100 rj45?
2. Zou die loadbalancing gewoon opnieuw moeten werken of moet ik wat zaken in de Alfen app inrichten? (heb die momenteel niet staan, omdat de laadpaal momenteel dus toch niet op mn netwerk kan)

greetz Kenshi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:16
@Kenshi7 even zoeken in dit topic. Meerdere malen voorbij gekomen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:32
Kenshi7 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:26:
Vorig jaar werd deze geïnstalleerd en aangesloten op een Siemens PAC2200 om loadbalancing te kunnen doen.
Intussen heb ik echter een digitale meter gekregen, dus wil ik ook solar charging doen.
Ik dacht om die kabel te gebruiken om ipv naar de Siemens module, naar de P1 poort van mijn digitale meter te gaan.
1. Weet iemand toevallig de juiste draadlayout om die rj45 te splitsen naar enerzijds rj12 en de resterende naar een 10/100 rj45?
2. Zou die loadbalancing gewoon opnieuw moeten werken of moet ik wat zaken in de Alfen app inrichten? (heb die momenteel niet staan, omdat de laadpaal momenteel dus toch niet op mn netwerk kan)
Zie deze post en vervolgens de vier posts waarin naar verwezen wordt. Daar vind je de antwoorden op je vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bimmer
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-09 09:28
Je hebt maar 2 paar nodig voor 100Mb netwerk en 1 paar voor de communicatie P1 meter. Ook moet de P1 poort openstaan op de Digitale meter en moet je in de Alfen wel deze instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexander.hagen
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18:04
Zou iemand mij kunnen helpen met de instellingen zoals die bij jullie Active load balancing zijn ingesteld? Dit zijn de mijne.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOALtqYP9lkq1sMFQKsedD1-Qyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebRkCWcaubw8CXR58OFeUpiT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit nog steeds met een vreemd gedrag bij solar charging. Als ik solar charging op Green zet (25%), dan begint de paal te laden bij 350W. De paal laadt dan met 1.3kWh en blijft dat doen, ook als de zonnepanelen 2kWh leveren, of meer. Als ik het vinkje “Allow 1- and 3-phases charging” uit zet, dan begint de paal ook bij 350W, maar laadt dan altijd met 4.1kWh. Ik heb ook Comfort mode geprobeerd. Het enige verschil is dat de paal direct begint te laden met 1.3 of 4.1 kWh, afhankelijk van het vinkje. Het ligt niet aan de Comfort instellingen, want die staan volgens mij goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4kmoEKM3GT0qiBLEC3s3vs_Azw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngOZJfibeyQshqDfqa1AWkvq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie ook de P1 waarden in de paal, maar ben benieuwd of dit volledig is, of dat er waarden ontbreken. Ik heb het ook via het HomeWizard P1 geprobeerd, maar dat geeft hetzelfde resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6YlRyC29UiK31hOmCwJzE-qhBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QiJ1jD52eArfBSze5IWqFBHk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SP0NenJI9vpc7LSO688Jmhsv0lA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B2xD5kyitT35dl86Hb5joObZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAPPOyx46gqGGOyOOrcwFGbF1Jc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eB1jgFbuvhL9MWCrUgA0QCjW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XR3Anz5j1VN8tEIii2gfYvDGi1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ukndGN3ECCRFIrmvNg1zMRUN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9TAOTBhkBrDMAK-e96AfFlP0dw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jrnOdynkyODOhdklaDcW7Uc8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oa_w1hBQIzowHLK8QcmY0YnXUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXGiKiwk8dT9H8KPo7Fv7HBu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-34S4WiYAFxjF87ugq7TrCyxmB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZWxCynSAVMgZqVSVqthj5DQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yu3aKRFuhAm3Wf3xLGFbHIfLr8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqblqxZdqAdaQTy1FCO17OfM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-hxi9vZ-OiRO_IaAkVjGDxzUkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WyOhuP5By4T8svQgl5ob0epX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 22:21
h2s schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:19:
[...]
Je laat hier uitschijnen dat homewizard een veel betere oplossing is dan rechtstreeks P1 signaal, en dat dergelijke problemen niet mogelijk zijn met homewizard.
Nee, dat doen we niet... wel in vergelijking met lange afstanden en splitters ed.
Geef mij maar een verbinding met zo weinig mogelijk tussenstappen (extra risico dat er iets misgaat) en dan nog liefst bedraad.
Dat is net het punt... je hebt een heleboel tussenstappen... je splitter en je lange afstand welke veel gevoeliger/onvoorspelbaar zijn dan louter en alleen je WIFI signaal tussen je dongle en AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
Als je zo weinig mogelijk verbindingen wil, maar wel bedraad dan stel ik de volgende oplossing voor:

Als P1 lezer de bedrade versie van Marcel Zuidwijk. Ik heb al een wat oudere maar volgens mij is het deze https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/
Die gaat gewoon bedraad je netwerk op. In de Alfen kan je dan een telnet P1 meter selecteren.

Mocht je meerdere P1 lezers hebben, dan werk de splitter van homewizard prima.

Dat werkt hier nu zo'n 2 jaar en 7500 kWh helemaal prima met een Alfen S-line. Die is dus alleen met een netwerkkabel aangesloten.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:07
V_ger schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:23:
Als je zo weinig mogelijk verbindingen wil, maar wel bedraad dan stel ik de volgende oplossing voor:

Als P1 lezer de bedrade versie van Marcel Zuidwijk. Ik heb al een wat oudere maar volgens mij is het deze https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/
Die gaat gewoon bedraad je netwerk op. In de Alfen kan je dan een telnet P1 meter selecteren.

Mocht je meerdere P1 lezers hebben, dan werk de splitter van homewizard prima.

Dat werkt hier nu zo'n 2 jaar en 7500 kWh helemaal prima met een Alfen S-line. Die is dus alleen met een netwerkkabel aangesloten.
ahum maar dan kan je toch beter gewoon de p1 kabel rechtstreeks naar je laadpaal trekken? Dan heb je dut apparaatje ook niet nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
Kammika schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:15:
[...]

ahum maar dan kan je toch beter gewoon de p1 kabel rechtstreeks naar je laadpaal trekken? Dan heb je dut apparaatje ook niet nodig..
Als afstand een probleem is, of als er maar 1 kabel ligt niet.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Laatst online: 10-09 22:21
Kammika schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:15:
[...]
Als je enkel je P1 meter nodig hebt voor je laadpaal is dat zo... maar hier wordt hij ook gebruikt in HomeAssistant voor inzage te krijgen in m'n verbruik. Het is altijd handiger dat een toestel beschikbaar is in je netwerk dan louter via een kabeltje verbonden is.

Ik had de P1 meter hier dus al voor m'n laadpaal en toen die er kwam was het gewoon een setting in de Alfen (geen extra P1 kabel die hier toch te lang zou zijn, geen extra splitter, ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OGrasmachien
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-09 18:56
Ik heb de laadpaal in standalone mode gezet en kan sindsdien niet meer 3 fase laden. Deze lijkt nu gelimiteerd te zijn op 1 fase. Voorheen kon ik aan max 11kWh laden, nu is dat 3,7kWh geworden.
In Ace Installer staat hij op 3 fasen ingesteld maar de EveConnect app geeft maar 1 fase aan.

De SIM zit er wel nog steeds in en ik heb de modem niet uitgeschakeld trouwens.
Het valt me ook op dat het uur niet meer zichtbaar is rechtsboven op het scherm en ik vermoed dat het toestel daardoor het scherm ook niet meer gaat dimmen 's avonds.

Iemand met dezelfde ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:32
OGrasmachien schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:43:
Ik heb de laadpaal in standalone mode gezet.
Het valt me ook op dat het uur niet meer zichtbaar is rechtsboven op het scherm en ik vermoed dat het toestel daardoor het scherm ook niet meer gaat dimmen 's avonds.

Iemand met dezelfde ervaringen?
Dat gedrag van de laadpaal is eerder beschreven in deze post.
Als je van daaruit begint met lezen kom je uiteindelijk uit bij oorzaak (en een soort van oplossing) in
deze post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OGrasmachien
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-09 18:56
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:11:
[...]

Dat gedrag van de laadpaal is eerder beschreven in deze post.
Als je van daaruit begint met lezen kom je uiteindelijk uit bij oorzaak (en een soort van oplossing) in
deze post.
Thanks! Dat ga ik eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:34

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Als je niet zelf wilt knutselen, kan je ook twee van deze kopen:
https://www.allekabels.nl...uxdimQo4WOyWLgOZ9njkkd_MQ

Sluit dan wel de 4-aderige P1 kabel aan op poort 1,2,3 en 6 van de RJ45 stekker, omdat deze splitter uit gaat van standaard RJ45 CAT3/CAT5 pinout, dus aders 1 en 2 is 1 twisted pair, en aders 3 en 6 het andere.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:21

tozzke

aka tozzert

Ik zit bij een klant met een probleem dat van diverse Alfen laadstations (Eve Double Pro-line NG920-61021 in een SCN) de displays uitvallen. Sommigen worden donker, anderen wit met verticale strepen in verschillende kleuren.
Een power cycle "lost" het probleem op voor een tijdje maar het keert vooralsnog weer terug na een paar weken. De laadstations resetten zichzelf ook waarna het een tijdje niet optreedt.

Tijd terug op allemaal 7.1.3-4342 geïnstalleerd maar probleem blijft.
Ik heb het log uitgelezen van een paar van deze stations en kom dan heel vaak het volgende tegen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
2025-08-18T13:01:55.457Z:INFO:disp_memoryManag:41:Now using customer logo
2025-08-18T13:01:55.613Z:WARNING:spi_display.c:511:Maximum interval reached while writing to register 0x3020D4, force a hard reset
2025-08-18T13:01:55.632Z:WARNING:disp_memoryManag:47:Memory corruption, <0x7a809ca8 : 0xffffffff>, restore objects
2025-08-18T13:01:56.652Z:INFO:disp_memoryManag:41:Now using customer logo
2025-08-18T13:01:56.679Z:WARNING:disp_memoryManag:51:Display issue with PWM detected, resetting display
2025-08-18T13:01:58.089Z:INFO:disp_memoryManag:41:Now using customer logo
2025-08-18T13:01:58.238Z:WARNING:spi_display.c:511:Maximum interval reached while writing to register 0x3020D4, force a hard reset
2025-08-18T13:01:58.253Z:WARNING:disp_memoryManag:51:Display issue with PWM detected, resetting display
2025-08-18T13:01:59.660Z:INFO:disp_memoryManag:41:Now using customer logo
2025-08-18T13:01:59.812Z:WARNING:disp_memoryManag:51:Display issue with PWM detected, resetting display
2025-08-18T13:02:01.222Z:INFO:disp_memoryManag:41:Now using customer logo
2025-08-18T13:02:01.367Z:WARNING:spi_display.c:511:Maximum interval reached while writing to register 0x3020D4, force a hard reset
2025-08-18T13:02:01.386Z:WARNING:disp_memoryManag:51:Display issue with PWM detected, resetting display

In de changelog van 7.1.6 zie ik:

code:
1
2
3
4
5
6
2. Change Details
This hotfix release is aimed at solving recently identified display issues on Eve Single Pro-line and Eve Double Pro-line products. The following combination of solutions have been included in this release:
• The charging station can now detect the correct screen type during boot and use it from that moment until a further reinitialization.
• If the charging station detects a display error and needs to be reset, the charging station will go through a power cycle to reset the display controller of the charging station.
• The charging station sets its display controller in a “power down” state before turning off power to the display. After powering up the charging station, the display controller is put into a specific sequence of modes to prevent it from going in a state which can cause errors.
Internal testing has verified that these measures solve the recently reproduced issues relating to the display of our charging stations. We hope and expect that this solves the issues you may have previously experienced.

Wordt hier het probleem wat ik ervaar mee bedoeld en dus opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

dirksenrdh schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:59:
Ik heb een Eve Single model NG910-60587 software versie 6.3.0-4185 die vanaf begin installatie een jaar of 2 geleden bijzonder gedrag vertoont. Ik lees en bestuur het ding via de Modbus interface en kan dus veel registers uitlezen.
Recentelijk heb ik een diagnostic ingesteld op wat registers onder andere de uptime teller. Dit zijn mijn bevindingen
  1. op een vast moment binnen een uur reageert de Eve niet op modbus berichten voor een periode van een aantal minuten. dus elk uur op hetzelfde moment is het ding doof.
    afhankelijk van de ingestelde waarde van de geldigheid, klapt de laadsnelheid dan terug naar de safe mode
  2. na een uptime van 24 uur en geen auto aangesloten, doet de eve een reboot. op zich zou dat niet erg zijn maar mijn ingestelde waarde van laden op 1 fase gaat dan terug naar de standaard van 3 fase laden
    de Eve doet ook een reboot op het moment dat ik de auto loskoppel en de laatste reboot is langer dan 24 uur geleden
  3. als ik omschakel van 1 fase naar 3 fase terwijl de auto aan het laden is klappen alle stoppen tot en met mijn hoofdzekering in de meterkast eruit.
    [/li[
heeft iemand vergelijkbare ervaringen?
Nog steeds met de Kona dat de 1e en 2e fase uitvallen?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• mukky
  • Laatst online: 22:38
Daveth schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:57:
[...]

Ik ben met reparaties al meerdere laders tegen gekomen die een corrupte boatloder hadden en dus ook niet meer update terwijl de lader nog wel goed werkt op de huidige firmware.
Helaas kan je dit alleen maar zien met een speciale kabel die op rs232 niveau werkt.
Ik kan het niet met zekerheid zeggen maar dit lijkt wel of jij ook dit probleem hebt en dan is het enige wat helpt het controllerboard vervangen.
Is dat een kabel voor op de DB9 stekker? Krijg je daar een console op of moet die ook via de ACE installer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01:36
mukky schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:06:
[...]

Is dat een kabel voor op de DB9 stekker? Krijg je daar een console op of moet die ook via de ACE installer?
Deze zet je wel op de DB9 maar is een hele andere kabel, je kan hier standaard putty oid voor gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Daveth op 22-08-2025 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Laatst online: 22:38
Daveth schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:44:
[...]

Deze zet je wel op de DB9 maar is een hele andere kabel, je kan hier standaard putty oid voor gebruiken.
Dank Daveth, ik heb al eens eerder naar deze poort zitten kijken maar het lijkt een CAN bus te zijn, klopt dat? Dan zou ik zelf zo'n kabel in elkaar kunnen knutselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salsaguy
  • Laatst online: 10-09 14:14
alexander.hagen schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:16:
Zou iemand mij kunnen helpen met de instellingen zoals die bij jullie Active load balancing zijn ingesteld? Dit zijn de mijne.
[Afbeelding]

Ik zit nog steeds met een vreemd gedrag bij solar charging. Als ik solar charging op Green zet (25%), dan begint de paal te laden bij 350W. De paal laadt dan met 1.3kWh en blijft dat doen, ook als de zonnepanelen 2kWh leveren, of meer. Als ik het vinkje “Allow 1- and 3-phases charging” uit zet, dan begint de paal ook bij 350W, maar laadt dan altijd met 4.1kWh. Ik heb ook Comfort mode geprobeerd. Het enige verschil is dat de paal direct begint te laden met 1.3 of 4.1 kWh, afhankelijk van het vinkje. Het ligt niet aan de Comfort instellingen, want die staan volgens mij goed.
[Afbeelding]

Ik zie ook de P1 waarden in de paal, maar ben benieuwd of dit volledig is, of dat er waarden ontbreken. Ik heb het ook via het HomeWizard P1 geprobeerd, maar dat geeft hetzelfde resultaat.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik lijk sinds gisteren hetzelfde voor te hebben. Laadpaal reageert blijkbaar niet meer op overproductie zonnepanelen. Als je nieuwe inzichten hierover hebt mag je deze altijd delen. Als ik het niet opgelost krijg denk ik de firmware nog eens up to daten naar een nieuwere versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bimmer
Salsaguy schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 07:22:
[...]

Ik lijk sinds gisteren hetzelfde voor te hebben. Laadpaal reageert blijkbaar niet meer op overproductie zonnepanelen. Als je nieuwe inzichten hierover hebt mag je deze altijd delen. Als ik het niet opgelost krijg denk ik de firmware nog eens up to daten naar een nieuwere versie.
De pv installatie zit dat op 3 fase ? want als je wil solar laden op 3 fase moet je ook 3 x 6A = 1380Wat per fase aan overschot hebben eer dat je kan laden ! Op 1 fase is het ook logisch dat je vb. 4,1 Kw kan laden gezien de instellingen en uwe lader ook tot 32A kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salsaguy
  • Laatst online: 10-09 14:14
[...]

Probleem lijkt opgelost. in de eve connect app stond maximum vermogen op 4,2kw en daardoor ging de laadpaal blijkbaar niet opregelen. Naar 11kw gezet en vervolgens terug solar charging aangezet en nu doet de loadbalancing het terug 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morres
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-08 12:13
Salsaguy schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:16:
[...]

Probleem lijkt opgelost. in de eve connect app stond maximum vermogen op 4,2kw en daardoor ging de laadpaal blijkbaar niet opregelen. Naar 11kw gezet en vervolgens terug solar charging aangezet en nu doet de loadbalancing het terug 8)7
Ik heb maanden terug ook al eens zelfde hier besproken en doorgegeven aan Alfen. Ze gingen het bekijken. Nooit iets terug gehoord. Het maximale vermogen dat je instelt bovenaan dient ook als cap voor als je solar charging doet, ook al is het greyed out. Een erkend installateur is toen nog hier geweest voor ik dit door trial en error doorhad. Hebben zelfs de hele boel weer willen open graven omdat ze dachten dat de bekabeling niet n orde was.

Ref:
Morres schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:45:
[...]

Normaal zou dat niet zoveel mogen uitmaken gezien dat de max waarde is die je installatie kan gebruiken.

MAAR ... hoor nu even goed.

Door verschillende trial en errors ben ik er achter gekomen dat de waarde die ik instel in het gewone laden, waar ik de slider dus van 4,2kW (6A) naar 17,3kW (25A) kan zetten:

[Afbeelding]

invloed heeft op het maximum ampere dat er per fase beschikbaar is als ik zonladen kies:

De hele tijd heeft die slider op 4,2 kW gestaan wat dus overeenkomt met 6A, daarom dat k nooit boven die 6A geraakte, wat ik ook koos.

Nu had ik die slider eens op 10kW gezet en weer disabled door het kiezen van zonladen, nu zie ik ineens dat mijn zonladen van die 6A cap af is :? :?

[ Voor 38% gewijzigd door Morres op 25-08-2025 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:54
Heb al even in het forum lopen spitten, maar niet specifiek iets gevonden.
Ik heb een Alfen laadpaal hangen (goh) die verbonden is met de P1 meter, en met het netwerk.
Ik heb het nu zo ingesteld dat ik 1,4Kw laad, tenzij de zon meer opwekt in de EVE app.

Echter, nu wil ik ook mijn Home assistant via modbus koppelen aan de laadpaal. Geen probleem, even in de ACE installer instellen bij load balancing dat ik Meter + EMS monitoring gebruik, en dat werkt.
wat daarna echter niet meer werkt: Laden op zonnestroom

Denk ik eenvoudig, EVE app weer open, weer instellen, en alles werkt... Niet dus.
Als je op de EVE app de instelling aanpast, is de Meter + EMS weer terug naar Meter.

Iemand de gouden tip om zowel de load balancing met zonne-energie laden te gerbuiken, maar ook de Meter + EMS aan te hebben staan? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:19
@djrednas ik heb geen ha , en ik weet niet precies wat je met "meter + ems" bedoelt. Ik gebruik Domoticz en heb daarin mijn Alfen ingesteld, kan daarmee ook laden op zonne-energie aan/uit zetten en instellen.

Waar je rekening mee moet houden bij de Alfen laadpaal: je kan maar op één plek tegelijk ingelogd zijn. Dus óf de ACE installer, óf EVE app, óf domotica software. Niet tegelijkertijd.

Ik denk dus dat je eerst je instelling moet zetten in ACE, vervolgens moet zorgen dat je in ha alles van de Alfen kan bedienen wat je wil. En daarop ingelogd blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djrednas
@Plenkske we gaan nog eens een poging wagen. Eerst in ACE instellen dat ik meter + energie management system gebruik bij load balancing, daarna in de EVE app dat ik wil laden op basis van de zonnepanelen opwek, en daarna overal uitloggen zodat Home Assistant het weer moet snappen.... Ik laat het even weten :) .

EDIT: Tsja, ik zeg niets meer. Als je bovenstaande volgorde aanhoudt, dan werkt het gewoon zoals ik verwacht :) Dankjewel!

[ Voor 16% gewijzigd door djrednas op 25-08-2025 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
djrednas schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:21:
@Plenkske we gaan nog eens een poging wagen. Eerst in ACE instellen dat ik meter + energie management system gebruik bij load balancing, daarna in de EVE app dat ik wil laden op basis van de zonnepanelen opwek, en daarna overal uitloggen zodat Home Assistant het weer moet snappen.... Ik laat het even weten :) .

EDIT: Tsja, ik zeg niets meer. Als je bovenstaande volgorde aanhoudt, dan werkt het gewoon zoals ik verwacht :) Dankjewel!
Maar hoezo zet je op meter + energie management? Je hebt toch geen energie management systeem?

Bij mij werkte HA prima als die gewoon ingesteld was op "meter", via deze integratie: https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox. In die integratie kun je ook bedienen of je PV wilt laden of dat je gewoon op volle kracht wilt laden.

Enige wat je niet moet doen is apps en HA door elkaar gebruiken. Dus als je via HA bestuurt, gebruik dan niet meer de My Eve app. In HA kun je hele mooie interface maken (vb via deze custom card: , en dan doe je hele bediening vanuit HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
@Kammika Ik draaide een andere versie, namelijk de https://github.com/ThaStealth/alfen_modbus
Die heeft alle features niet die je benoemde, vandaar dat ik nog de app tussendoor gebruikte.
Ik zal de laadpaal instellen op "Meter", de uitleg die ik gevonden had gaf aan dat je hem op meter + EMS moest zetten om de communicatie met HA te kunnen gebruiken. Foutieve informatie blijkt nu.

Ben nu deze aan het toevoegen, want dat ziet er direct een stuk beter uit. Dankjewel! Daarna inderdaad even een mooie card maken, en de app is overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
djrednas schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:55:
@Kammika Ik draaide een andere versie, namelijk de https://github.com/ThaStealth/alfen_modbus
Die heeft alle features niet die je benoemde, vandaar dat ik nog de app tussendoor gebruikte.
Ik zal de laadpaal instellen op "Meter", de uitleg die ik gevonden had gaf aan dat je hem op meter + EMS moest zetten om de communicatie met HA te kunnen gebruiken. Foutieve informatie blijkt nu.

Ben nu deze aan het toevoegen, want dat ziet er direct een stuk beter uit. Dankjewel! Daarna inderdaad even een mooie card maken, en de app is overbodig.
aha maar als jee modbus plugin hebt, kan ik me idd wel voorstellen dat je dan EMS moet instellen of zo... maar ik heb geen ervaring met die andere plugin. Weet alleen dat het met de plugin die ik aangaf niet nodig was om meter+EMS in te stellen... en dat die als een zonnetje werkte..

(heb 'm alleen niet meer in gebruik, omdat ik de ALFEN nu aangestuurd heb vanuit EVCC en deze weer via de EVCC integratie binnenhaal in home assistant.. dat werkt nog fijner... maar heeft alleen zin als je via EVCC wilt werken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexander.hagen
[...]
Helaas nog steeds niet opgelost. Eneco dacht dat het aan de slimladen app lag die met de laadpaal gekoppeld was. Maar dit staat als sinds heel lang op disabled. Maakte dus geen verschil. Morgen maar weer eens bellen. Loadbalancer staat aan (konden ze zien) en ook de P1 waarden komen door. Ik zit op 7.1.6. Een update naar 7.2 is niet handig want dan doet de loadbalancer het sowieso niet. En een downgrade naar 6.6 mag dan ook niet.

Ik had al wel gezien dat de phase mapping in Active load balancing voor verschillende versies van de ACE installer verschillende opties hebben. Soms alleen L1 t/m L3, en soms L1L2L3 en nog meer combinaties. Heb het nu op L1L2L3 staan, maar maakt dus geen verschil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexander.hagen
Salsaguy schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:16:
[...]

Bedankt, die ga ik ook eens proberen. Stond inderdaad op 4.2 kW. Nu te weinig zon om het te proberen. 🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maho99
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:19
Vreemd, voorheen volgde de laadpaal op de zonladen groenstand netjes de teruglevering maar sinds kort begint hij direct te laden ongeacht of mijn accu nog niet volledig is opgeladen en er dus nog geen sprake van teruglevering is. Heb niets aan de instellingen veranderd, ook de firmware niet (zit op 7.1.6). Heb de lader al opnieuw opgestart maar probleem blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xf2DRhsvg0RVHu1P2cECN_jb3ss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKRQgURQCeUrpALwggDoMp0z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XTsF7_kiocRQwmX0Tl9rsCKK5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UDUoF4djJfprKoY8W2K96lVg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maho99
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:19
maho99 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:58:
Vreemd, voorheen volgde de laadpaal op de zonladen groenstand netjes de teruglevering maar sinds kort begint hij direct te laden ongeacht of mijn accu nog niet volledig is opgeladen en er dus nog geen sprake van teruglevering is. Heb niets aan de instellingen veranderd, ook de firmware niet (zit op 7.1.6). Heb de lader al opnieuw opgestart maar probleem blijft.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Opgelost, Greenshare% bleek op 25% te staan. Aangepast naar 100% en nu werkt zonladen weer. Vreemd dat de waarde opeens op 25% stond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7bktmRbIX76wqAXFdRgo-DbpDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZR19TDGShvCz5XSMYnhp6Ao.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sakkeclaque
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 09:07
[...]

Ik heb lange tijd een gelijkaardig probleem gehad waarbij de laadpaal niet reageert op overproductie van de zonnepanelen. Ik heb voor mijn geval hier een mogelijke oorzaak en zeker een oplossing gevonden.

in de Eve connect app heb je bovenaan (greyed out als je in groene modus laadt) een globaal maximum staan in KW dat de paal mag laden. Bij mij stond dit op 5,1kw.
Als ik zonladen uitschakel geeft de lader dus 5,1kw.

In zonladen modus werd er echter maximaal aan 1,7kw geladen, tussen 1,4 (startstroom van 6amp) en 1,7 volgde de lader wel gewoon de injectie in het net.

In de logs van de MyEve app zag ik dan dat er een charging profile ingesteld werd met een external max current van 7,5 ampere (--> 7,5*230 is 1,7KW)
die 1,7 KW of 7,5 ampere leek me wel verdacht te zijn want dit is exact de globale maximale stroom gedeeld door 3 (5,1kw/3)

Ik heb nu het globale maximum ingesteld op 11,6kw wat in de logs zorgt voor een charging profile met max external current van 16,8 ampere (11600/230/3) wat dus overeenkomt met 3.8kw (==11,6kw/3)

Op die manier werkt het zonladen zoals verwacht.
Samenvatting, Globale power limit beinvloedt de max charge power in zonladen maar gedeeld door 3. Vermoedelijk iets met 1 fase vs 3 fasen

• kaneda_14
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:03
Hi, zon laden met mijn Alfen Eve S line vond ik was bewerkelijk vanwege onverwachte zonopbrengst en ineens de auto nodig met lage SoC op pad.

Maar ik doe nu Slim laden via Energiedirect mijn leverancier thuis icm mijn auto en de Alfen Eve S line. Dat bevalt goed, gedurende thuiswerken of zelfs weekend weg houd ik de auto zoveel mogelijk ingeplugd. Hiermee krijg je geld toe, wat zij weer verrekenen op je jaarrekening.

Hier screenshot uit de Energiedirect Regelneef app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LerVfh1siN2jCm98M3lSHiv62G4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2NBbjhTc0vkXL9ahRlIm6Fte.png?f=fotoalbum_large

Nu mijn vraag is dat vele laden / aan en afschakelen schadelijk voor de Alfen wallbox?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:49
Zoals ik eerder aangaf (waar iemand mij belachelijk mee probeerde te maken) kan de Alfen ACE bi-directioneel laden / ontladen (V2X) als de auto daarvoor geschikt is EN je de ISO 15118 optie in je ACE laat vrijschakelen. Het enige wat daarvoor vervangen dient te worden is de kw/h meter, deze dient BI-DIRECTIONEEL te worden. Ik heb daarvoor de noodzakelijke unit al eens gedeeld. Dat dit "onmogelijk" is, blijkt ONZIN uit de ACE installer 4.0. Waarin de ISO15118 voor de ACE gewoon beschikbaar is. (Was eerder ook al bevestigd vanuit Alfen dat deze optie komen zou, maar iemand hier vond het nodig dit te ontkrachten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Laatst online: 20:41
BenSKIP schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:54:
Zoals ik eerder aangaf (waar iemand mij belachelijk mee probeerde te maken) kan de Alfen ACE bi-directioneel laden / ontladen (V2X) als de auto daarvoor geschikt is EN je de ISO 15118 optie in je ACE laat vrijschakelen. Het enige wat daarvoor vervangen dient te worden is de kw/h meter, deze dient BI-DIRECTIONEEL te worden. Ik heb daarvoor de noodzakelijke unit al eens gedeeld. Dat dit "onmogelijk" is, blijkt ONZIN uit de ACE installer 4.0. Waarin de ISO15118 voor de ACE gewoon beschikbaar is. (Was eerder ook al bevestigd vanuit Alfen dat deze optie komen zou, maar iemand hier vond het nodig dit te ontkrachten.)
Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen. Wil je deze delen?

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Op mijn ervaringen wil je niet willen wachten, want ik heb (NOG) geen EV die V2X ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bimmer
kaneda_14 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:05:
Hi, zon laden met mijn Alfen Eve S line vond ik was bewerkelijk vanwege onverwachte zonopbrengst en ineens de auto nodig met lage SoC op pad.

Maar ik doe nu Slim laden via Energiedirect mijn leverancier thuis icm mijn auto en de Alfen Eve S line. Dat bevalt goed, gedurende thuiswerken of zelfs weekend weg houd ik de auto zoveel mogelijk ingeplugd. Hiermee krijg je geld toe, wat zij weer verrekenen op je jaarrekening.

Hier screenshot uit de Energiedirect Regelneef app:
[Afbeelding]

Nu mijn vraag is dat vele laden / aan en afschakelen schadelijk voor de Alfen wallbox?
Iets dat regelmatig in en uit schakeld kan nooit gezond zijn voor zowel de lader als de auto !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 22:53
Bimmer schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:27:
[...]

Iets dat regelmatig in en uit schakeld kan nooit gezond zijn voor zowel de lader als de auto !
Heb je daar een bron of onderbouwing voor?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:53

GJA

Tommie12 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:10:
[...]

Ik heb daar wel een persoonlijke ervaring mee; in mijn Peugeot Expert is daardoor minimaal 1 maar mogelijk 2 omvormer(s) defect geraakt.
Ik zie het ook in andere elektronica wel; veel in- en uitschakelen geeft meer slijtage en defecten.
Daarom ook niet gaan schakelen met de inverters van de zonnepanelen......

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bimmer
Tommie12 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:10:
[...]

Mijn bron jaren herstellingen uitgevoerd aan electronica-en tractievoertuigen....iets dat regelmatig moet inschakelen zoals omvormers enz. dat gaat veel sneller kapot.
En dan moeten er nog geen relais schakelen enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2s
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

h2s

BenSKIP schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:54:
Ben je zeker dat dit op de huidige EVE laadpalen kan? Want ik had gelezen dat dit maar kan op de nieuwe editie laadpalen die later dit jaar uitkomen, maar kan mis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
GJA schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:34:
[...]

Ik heb daar wel een persoonlijke ervaring mee; in mijn Peugeot Expert is daardoor minimaal 1 maar mogelijk 2 omvormer(s) defect geraakt.
Ik zie het ook in andere elektronica wel; veel in- en uitschakelen geeft meer slijtage en defecten.
Daarom ook niet gaan schakelen met de inverters van de zonnepanelen......
Omvormers van Stellantis zijn berucht voor de slechte levensduur… zie ook radar aflevering die er over gemaakt is. Die zou ik niet als representatief beschouwen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
h2s schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:54:
[...]

Ben je zeker dat dit op de huidige EVE laadpalen kan? Want ik had gelezen dat dit maar kan op de nieuwe editie laadpalen die later dit jaar uitkomen, maar kan mis zijn.
Naja hij zegt ook dat de kWh meter moet worden vervangen, dus dat zal wel een nieuw model/versienummer moeten geven aan de Alfen kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
Is er ergens een duidelijke retrofit-handleiding beschikbaar? Ik lees vooral aannames.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenshi7
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-09 15:24
Heb een vraag rond het instellen van de load balancing. (de licentie ervoor heb ik op mn laadpaal)
In BE hebben we het capaciteitstarief.

De laadpaal weet via de aangesloten TCP/IP meter hoeveel amperes elke fase gebruikt (er is een Siemens PAC2200 verbonden). Kan ik ergens instellen hoeveel het maximum is dat er over het hele huis mag gebruikt worden en dat wanneer we bv koken de laadpaal enkel het restant gebruikt? (over de 3 fases heen dus)
Heb al gezocht in de ACE Service installer, maar dit vind ik dus nergens terug. Zie enkel waardes staan die gaan over het maximum dat de laadpaal mag gebruiken.
Ik probeer zn vermogen te beperken en ook de solar charging in te stellen, maar momenteel laadt hij ofwel niet (wachten op vermogen als de load balancing ingesteld staat), ofwel zonder load balancing laadt hij aan 4.8Kw.

greetz Kenshi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:11
Kenshi7 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:06:
Heb een vraag rond het instellen van de load balancing. (de licentie ervoor heb ik op mn laadpaal)
In BE hebben we het capaciteitstarief.

De laadpaal weet via de aangesloten TCP/IP meter hoeveel amperes elke fase gebruikt (er is een Siemens PAC2200 verbonden). Kan ik ergens instellen hoeveel het maximum is dat er over het hele huis mag gebruikt worden en dat wanneer we bv koken de laadpaal enkel het restant gebruikt? (over de 3 fases heen dus)
Heb al gezocht in de ACE Service installer, maar dit vind ik dus nergens terug. Zie enkel waardes staan die gaan over het maximum dat de laadpaal mag gebruiken.
Ik probeer zn vermogen te beperken en ook de solar charging in te stellen, maar momenteel laadt hij ofwel niet (wachten op vermogen als de load balancing ingesteld staat), ofwel zonder load balancing laadt hij aan 4.8Kw.
Neen, dat kan niet.
Je hebt de vraag goed gesteld, Alfen houdt geen rekening met het hele huis, alleen per fase.

Je kan dit wel met evcc bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Je kan het Alfen vragen. Mij is verteld dat de nieuwere palen de bi-directionele teller hebben en de oude niet. Die moet dus vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:37
HyperBart schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:41:
[...]

Neen, dat kan niet.
Je hebt de vraag goed gesteld, Alfen houdt geen rekening met het hele huis, alleen per fase.

Je kan dit wel met evcc bereiken.
Volgens @Bimmer kan het wel , zelf nog niet getest, want heb nog geen DM , hierbij zijn uitleg...
- Het zal ook maar kunnen werken als je beschikt over een digitale meter je moet de gegevens van de P1 poort ook naar de Alfen sturen!
Ook moet de Alfen beschikken en actief zijn = Load Balancing die enkel via het kopen van een Licentie geactiveerd word!

-Sation maximum current (A) ----> max. stroom die voor de laadpaal voorzien is (normaal 32A voor Pro versie en de Single Eve 16A maar blijhkbaar bestaat er hier ook een licentie voor en dan kan die ook op 32A)
- Max. current (A) ----> Vb. 40 A (hoofdzekering van de electriciteits installatie)

- Safe current (A) ----> Vb. 10 A Hier stel je de stroom in bij het verlies van de communicatie met de P1 meter zodat er toch niet meer vermogen mag gebruikt worden !

- Maximum Smart meter current (A) ---> Vb. 22 A (5Kw) Hier stel je de stroom in die niet mag overschreden worden, ook als er in huis toestellen inschakelen en je bent de EV aan 't laden !

Dit alles kan je instellen via het programma Ace Installer mits je beschikt over de nodige paswoorden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:21

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Mantis schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:10:
Iemand een idee of ik ergens in de Eve laadpaal 5V kan aftappen? Ik zou graag m'n oudere charger via wi-fi beschikbaar maken met een Vonets VM300-H maar dan moet ik dus ergens stroom vandaan halen.
Is dit nog gelukt? (Alfen SPL hier).
Dartlink schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:01:
[...]

5 volt weet ik niet, maar ik heb 230volt afgetapt voor eenzelfde idee :)
Foto ter referentie?

Ik ga mijn Tesla middels BLE aansturen maar moet de ESP32 hiervoor ‘dicht’ bij de auto hebben voor een stabiele verbinding. Alfen SPL is dus het ideale apparaat hiervoor om duidelijke redenen ;) Hiervoor heb dus nog een 5V voeding nodig om de ESP te voeden :)

Edit: ik wil niet iets met PoE doen of de UTP kabel weer splitten. Ik zoek een nette manier door of 5V ergens van het PCB te pakken of 230V op een nette manier af te tappen van de inkomende 3 fasen maar ben ff op zoek naar ervaringen hieromtrent, zit niet te wachten om op 1 van de binnenkomende fasen een wago te plaatsen ofzo. :+

[ Voor 19% gewijzigd door MisteRMeesteR op 31-08-2025 09:33 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Bimmer schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:28:
[...]

- Het zal ook maar kunnen werken als je beschikt over een digitale meter je moet de gegevens van de P1 poort ook naar de Alfen sturen!
Ook moet de Alfen beschikken en actief zijn = Load Balancing die enkel via het kopen van een Licentie geactiveerd word!

-Sation maximum current (A) ----> max. stroom die voor de laadpaal voorzien is (normaal 32A voor Pro versie en de Single Eve 16A maar blijhkbaar bestaat er hier ook een licentie voor en dan kan die ook op 32A)
- Max. current (A) ----> Vb. 40 A (hoofdzekering van de electriciteits installatie)

- Safe current (A) ----> Vb. 10 A Hier stel je de stroom in bij het verlies van de communicatie met de P1 meter zodat er toch niet meer vermogen mag gebruikt worden !

- Maximum Smart meter current (A) ---> Vb. 22 A (5Kw) Hier stel je de stroom in die niet mag overschreden worden, ook als er in huis toestellen inschakelen en je bent de EV aan 't laden !

Dit alles kan je instellen via het programma Ace Installer mits je beschikt over de nodige paswoorden !
Dit heeft geen invloed op het laag houden van captar in Belgie. De laadpaal somt niet alle fases om onder de ingestelde vermogens te blijven. Je kan geen vermogen instellen, net daarom. Wat je wel kan doen is met amperes werken maar dit is per fase.

Dus als iemand 5.52kw (3x8A) het equivalent van de amperes instelt als max dan zal de laadpaal alle fases individueel in de gaten houden dat er per fase niet meer dan 8A genomen wordt maar hij kan niet vermijden dat in 3F of 1F laden die globale vermogensgrens die je dacht te hebben gaat honoreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
MisteRMeesteR schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:26:
[...]

[...]

Foto ter referentie?

Ik ga mijn Tesla middels BLE aansturen maar moet de ESP32 hiervoor ‘dicht’ bij de auto hebben voor een stabiele verbinding. Alfen SPL is dus het ideale apparaat hiervoor om duidelijke redenen ;) Hiervoor heb dus nog een 5V voeding nodig om de ESP te voeden :)

Edit: ik wil niet iets met PoE doen of de UTP kabel weer splitten. Ik zoek een nette manier door of 5V ergens van het PCB te pakken of 230V op een nette manier af te tappen van de inkomende 3 fasen maar ben ff op zoek naar ervaringen hieromtrent, zit niet te wachten om op 1 van de binnenkomende fasen een wago te plaatsen ofzo. :+
Ik vrees dat aftappen met een goede Wago en een klein buck convertertje de meest nette oplossing gaat zijn. Met een Wago is trouwens ook echt niks mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:01
[...]

[...]

Foto ter referentie?

Het schermpje zal op 5v of 3,3v draaien, daar kun je misschien wat mee. Anders het LEDje of de RFID lezer, allemaal sensoren waarvan ik vermoed dat het op zo'n laag voltage zal draaien. Multimeter pakken en ff kijken lijkt me.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:28
[...]
Ik heb uiteindelijk extern stroom geregeld dus kan je helaas niet verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Is er voor een EVE - Single Pro laadpaal met momenteel Firmware v7.0.2-4322 een héle goede rede om het ding te updaten naar v7.2.0-4362 (Of om dat juist NIET te doen)? De paal geeft middels MyEve zelf aan dat v7.2.0-4362 de meest recente firmware is welke er momenteel beschikbaar is voor deze paal.

Paal wordt met de huidige firmware al sinds driekwart jaar (bij plaatsing) volledig probleemloos middels de Back-Office van Eneco gemonitord i.v.m. het automatisch kunnen factureren waarbij de 'Slim Laden' optie van Eneco functie momenteel niet door me gebruikt wordt (Auto mag van mij op alle momenten van de dag max. 11kW aan stroom uit m'n huis pakken waarbij er tot 31-12-2026 ook geen rekening gehouden hoeft te worden met de opwek van m'n zonnepanelen, de loadbalancer hangt er voorlopig dus eigenlijk ook voor spek en bonen tussen). Ik kan de auto ook zélf aan verminderde capaciteit laten laden (1-Fase).

[ Voor 18% gewijzigd door Will_M op 31-08-2025 13:41 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
Will_M schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:13:
Is er voor een EVE - Single Pro laadpaal met momenteel Firmware v7.0.2-4322 een héle goede rede om het ding te updaten naar v7.2.0-4362 (Of om dat juist NIET te doen)? De paal geeft middels MyEve zelf aan dat v7.2.0-4362 de meest recente firmware is welke er momenteel beschikbaar is voor deze paal.

Paal wordt met de huidige firmware al sinds driekwart jaar (bij plaatsing) volledig probleemloos middels de Back-Office van Eneco gemonitord i.v.m. het automatisch kunnen factureren waarbij de 'Slim Laden' optie van Eneco functie momenteel niet door me gebruikt wordt (Auto mag van mij op alle momenten van de dag max. 11kW aan stroom uit m'n huis pakken waarbij er tot 31-12-2026 ook geen rekening gehouden hoeft te worden met de opwek van m'n zonnepanelen, de loadbalancer hangt er voorlopig dus eigenlijk ook voor spek en bonen tussen). Ik kan de auto ook zélf aan verminderde capaciteit laten laden (1-Fase).
Ja, meermaals besproken in dit topic.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riminii
  • Laatst online: 05-09 17:31

Het meest voor de hand liggende antwoord ongeveer als volgt zijn: waarom wil je de firmware updaten? Heb je issues met de huidige versie zoals storingen, instabiliteit oid? Mis je een feature die in de nieuwe update wel zit? Uit jouw bericht blijkt dit alles niet, dus waarom updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Microstar schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:32:
[...]

Ja, meermaals besproken in dit topic.
IMHO een 'dooddoener' van jewelste van je, maar...

Klopt, en ik heb uiteraard die mededelingen ook allemaal keurig gelezen. Het meest lullige daarbij is dat je (hier?) eigenlijk altijd naar verouderde gegevens aan het kijken bent doordat er door Alfen continue nieuwe releases uitgebracht worden waarbij er voor het gemak alléén maar gekeken wordt naar de Major/Minor release nummers (in dit geval dus v7.2) en verder niet naar het getal achter de 'dash': 4362. Dat v7.2 ooit door Alfen teruggetrokken is geweest vanwege issues is daarbij eigenlijk niet meer van belang doordat er inmiddels een véél recentere / nieuwere versie ván v7.2 online staat waarmee de algemene inzichten hier inmiddels ook veranderd kunnen zijn.

De releasenotes van Alfen laten in deze daarbij dus eigenlijk ook nog wel wat te wensen over.... :'(
Riminii schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:33:
[...]

Het meest voor de hand liggende antwoord ongeveer als volgt zijn: waarom wil je de firmware updaten? Heb je issues met de huidige versie zoals storingen, instabiliteit oid? Mis je een feature die in de nieuwe update wel zit? Uit jouw bericht blijkt dit alles niet, dus waarom updaten?
Als zijnde netwerkbeheerder gesproken: You're So Right >:)

Update naar v7.2.0-4362 is inmiddels gestart middels 'MyEve' actief op de paal. Als er de komende periode wat stuque loopt dan laat ik het hier ook wel even weten ná dat het weer herstelt / opgelost is. Het WiFi SSID 'ACE0123456' is nu tenminste ook 'on-air' zodat ik rechtstreeks met het 'ding' kan gaan babbelen zónder daartoe telkens gaten in m'n Firewalls te hoeven gaan boren óf ongewenst Inter-VLAN "IOT" verkeer toe te moeten gaan staan.

Voor nú: So-Far / So-Good. Een nieuwe laadsessie wordt keurig door de Eneco Backend opgepakt d:)b

:o :+

[ Voor 22% gewijzigd door Will_M op 31-08-2025 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:21

Die loadbalancing lijkt me niet voor spek en bonen, omdat die er ook voor zorgt dat je je netaansluiting niet overbelast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

deejeebv schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:58:
[...]

Die loadbalancing lijkt me niet voor spek en bonen, omdat die er ook voor zorgt dat je je netaansluiting niet overbelast.
Ja je hebt gelijk maar: Je moet (of mag) me hierbij eigenlijk alleen maar op m'n "blauwe ogen" (welke IRL bruin zijn) gaan geloven, de fase verdeling is hier in m'n eigen huis goed op orde en daarbij ook volledig afgestemd op gelijktijdig Vol-Verrmogen door 'ALLES' met een stekker / 'stroombehoefte' waarbij de laadpaal nu zelfs 22kW zou mogen gaan pakken.

>:)

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 31-08-2025 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:37
HyperBart schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:21:
[...]

Dit heeft geen invloed op het laag houden van captar in Belgie. De laadpaal somt niet alle fases om onder de ingestelde vermogens te blijven. Je kan geen vermogen instellen, net daarom. Wat je wel kan doen is met amperes werken maar dit is per fase.

Dus als iemand 5.52kw (3x8A) het equivalent van de amperes instelt als max dan zal de laadpaal alle fases individueel in de gaten houden dat er per fase niet meer dan 8A genomen wordt maar hij kan niet vermijden dat in 3F of 1F laden die globale vermogensgrens die je dacht te hebben gaat honoreren.
@Bimmer je zei dat die wel naar het totale vermogen keek over alle fases? Wat is het nu? Sommigen zeggen dat het gaat de ander weer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:16
Will_M schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 15:10:
[...]

Ja je hebt gelijk maar: Je moet (of mag) me hierbij eigenlijk alleen maar op m'n "blauwe ogen" (welke IRL bruin zijn) gaan geloven, de fase verdeling is hier in m'n eigen huis goed op orde en daarbij ook volledig afgestemd op gelijktijdig Vol-Verrmogen door 'ALLES' met een stekker / 'stroombehoefte' waarbij de laadpaal zelfs 22kW zou mogen gaan pakken.

>:)
Je hebt een 3x50 aansluiting oid?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Inspired schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:11:
[...]

Je hebt een 3x50 aansluiting oid?
Momenteel nog een verzegelde 3x40A smeltzekering af-gezekerde netaansluiting maar deze MOET dus voor 31-12-2026 ook officieel gewoon naar 3x25A teruggezet gaan worden zodat het weer een 'correcte' en daarmee dus ook normale particuliere aansluiting wordt met daarbij ook de 'normale' kosten voor zo'n type huisaansluiting. Tijdens de bouw in '77 (ik was toen 6 jaar oud) is er klaarblijkelijk ooit iets verkeerd genoteerd (PNEM?) en dat kwam schijnbaar nog nooit écht goed aan het 'licht'.

Op papier is het voor Enexis en mij nu dus 'maar' een 3x25A netaansluiting .... :*) >:)

[ Voor 20% gewijzigd door Will_M op 31-08-2025 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
NoFate schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:09:
[...]

@Bimmer je zei dat die wel naar het totale vermogen keek over alle fases? Wat is het nu? Sommigen zeggen dat het gaat de ander weer niet
Ik heb mijn post van toen nog teruggevonden:
HyperBart schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:22:
[...]

@SoulShot : niet, LB is zeker niet de oplossing.

@aritmeester
Het spijt me maar dat bereikt niet wat de vraagsteller wil, LB is niet de oplossing/foutief.
Load balancing en "peak shaving" zijn toch echt wezenlijk verschillende dingen maar wat gelijkaardige concepten.

Load balancing gebruik je om per fase gemeten een overbelasting (in ampere) te vermijden zodat een zekering/automaat er niet uit klapt, maar dit is statisch, hij kijkt niet naar het totale vermogen over alle fases samengeteld wat wel van belang is om piekvermogens totaal te vermijden.

Voorbeeld: jij stelt in op de Alfen dat hij maximum 10A mag doorgeven in de LB functionaliteit, dus L1 L2 en L3 kunnen allemaal 10A trekken.
Je zet een verbruiker aan die op L2 hangt en die verbruikt 4A, je Alfen staat in 3 fase modus en zal dus zien op fase 2 dat er maar 6A over is en zal dus het laadvermogen reduceren, terwijl hij op 6A staat zet je ook op fase L1 een verbruiker aan van 3A en op fase L3 zet je er ook eentje aan van 3A. De Alfen doet met LB prima verder.

Maar... de digitale meter in Belgie meet ondertussen wel het volgende: (3 x 6A van de Alfen) + (4A op L2) + (3A op L1) + (3A op L3) == 28A totaal.
28A * 230V == 6440W

Als je dit verbruik dus 15 min aanhoudt dan heb je voor die maand een piek vermogen van 6.5kW getrokken en daar wordt je in België op belast.

Als je daar nu EVCC bij op zou draaien en die staat zoals bij mij geconfigureerd op maximaal 4.1kW dan zal EVCC de laadsessie even pauzeren tot er weer minimaal vermogen beschikbaar is (1 fase 1.4kW) en dan het laden hervatten...

Mooi achtergrond artikel van @Yero :

review: Betalen per kW vermogen - Nettarieven op basis van bandbreedte

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Microstar schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:44:
Is er ergens een duidelijke retrofit-handleiding beschikbaar? Ik lees vooral aannames.
Oh? Heb ik niet geschreven dat Alfen dit al eerder bevestigde? Welke aanname staat hier dan? Voor jij aanneemt dat jij aannames leest, kan je zelf ook contact opnemen met Alfen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Het probleem is dat we alleen jouw woord hebben nu. Er is geen enkel bewijs geleverd, dus ik neem het @Microstar niet kwalijk wat terughoudend te zijn. Natuurlijk kunnen we allemaal Alfen gaan mailen nu, maar je zou ook bijv. een screenshot van je mailwisseling kunnen delen en zelf je bewering kracht bij zetten.

Het is nu IMO vooral plausibel en niet meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Will_M schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:20:
[...]

Momenteel nog een verzegelde 3x40A smeltzekering af-gezekerde netaansluiting maar deze MOET dus voor 31-12-2026 ook officieel gewoon naar 3x25A teruggezet gaan worden zodat het weer een 'correcte' en daarmee dus ook normale particuliere aansluiting wordt met daarbij ook de 'normale' kosten voor zo'n type huisaansluiting. Tijdens de bouw in '77 (ik was toen 6 jaar oud) is er klaarblijkelijk ooit iets verkeerd genoteerd (PNEM?) en dat kwam schijnbaar nog nooit écht goed aan het 'licht'.

Op papier is het voor Enexis en mij nu dus 'maar' een 3x25A netaansluiting .... :*) >:)
Maarre dan is die loadbalancing toch nog steeds geen overbodige luxe als je met 22kw wilt laden? dan heb je nl al 3x32A in gebruik. Als je dan een wasdroger aanzet ga je al over die 40A heen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-09 11:01
Caelorum schreef op maandag 1 september 2025 @ 07:19:
Het probleem is dat we alleen jouw woord hebben nu. Er is geen enkel bewijs geleverd, dus ik neem het @Microstar niet kwalijk wat terughoudend te zijn. Natuurlijk kunnen we allemaal Alfen gaan mailen nu, maar je zou ook bijv. een screenshot van je mailwisseling kunnen delen en zelf je bewering kracht bij zetten.

Het is nu IMO vooral plausibel en niet meer dan dat.
bidirectionele palen komen later dit jaar (https://alfen.com/en/news...e-double-plus-ev-chargers) en gezien de samenhang met iso15118 voor communicatie met de auto, zal een retrofit (simpele) optie wel lastig worden.

*Simpel: een of enkele onderdelen die je zelf kan inschroeven.

[ Voor 4% gewijzigd door Heinemancp op 01-09-2025 08:59 . Reden: "simpele" toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Bimmer schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:27:
[...]

Iets dat regelmatig in en uit schakelT kan nooit gezond zijn voor zowel de lader als de auto !
Dit is een beetje waar, elke thuisaccu doet niet anders dan laden/ontladen. De levensduur loopt er wat door terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Ik heb mijn EVE Single DUO vanaf 2019 in gebruik. Daar is 1x een nieuw moederbord ingegaan. Mij is verteld dat de laadpaal geschikt is, maar dat slechts de KWH meter vervangen dient te worden. In mijn EVE pro zie ik die optie voor de ISO ook gewoon beschikbaar. Maar ik ben hierin niet het juiste informatiepunt, die vragen moeten aan Alfen gesteld worden, dan horen / lezen jullie ook wat ik gehoord heb. Ik heb dit direct van een Alfen service monteur. Niet een CityTec of "licensed" of anderszijds. Gewoon hun eigen service monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
BenSKIP schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:28:
[...]

Dit is een beetje waar, elke thuisaccu doet niet anders dan laden/ontladen. De levensduur loopt er wat door terug.
Het beste kun je het helemaal niet gebruiken, de levensduur is dan het langst 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Kammika schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:41:
[...]

Het beste kun je het helemaal niet gebruiken, de levensduur is dan het langst 8)7
Ja lijkt mij een goed plan. Een EV kopen en deze NIET gebruiken. 8)7
Of een HEEL zware EV voor de deur hebben staan die DAGELIJK meer dan 300km rijden kan, terwijl je dagelijks gemiddeldl 60 kilometer woon-werkverkeer doet. En dat gewicht voor je deur dus aan alle kanten alleen maar geld KOST ipv opbrengt?

Een accu van een EV niet voor je woning gebruiken, omdat de levensduur IETS terugloopt.
Hoe lang gaat een accu mee voor deze onder de 80% raakt (10-25 jaar)
Hoe lang gebruiken Nederlanders hun auto? 10 jaar?

Misschien is het laden op laagtarief en het ontladen op hoogtarief wel VEEL voordeliger? (EPEX?!)
Waarom zou toch iedereen dat WEL willen? Misschien omdat je er geld mee besparen kan en zelfs geld mee verdienen kan? (onbalans markt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Een Tesla Model 3 accu (LFP) kan 1500 cycles aan volgens Tesla. Dat is bij optimaal gebruik (geen standby verbruik) en optimaal efficiëntie 600k km.
Echter als je dus een keer 25kWh gaat terugleveren aan het net en je laad er weer 25kWh mee ben je al 1 cycle kwijt. Doe je dat 50x in het jaar dan zit je al aan 20k km die je er mee had kunnen rijden. Daarmee halveer je dus de levensduur voor de gemiddelde bestuurder.

En ik vraag me af of de afschrijving dan niet harder gaat dan de winst die je er mee kan maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 01-09-2025 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-09 10:51
Caelorum schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:23:
Een Tesla Model 3 accu (LFP) kan 1500 cycles aan volgens Tesla. Dat is bij optimaal gebruik (geen standby verbruik) en optimaal efficiëntie 600k km.
Echter als je dus een keer 25kWh gaat terugleveren aan het net en je laad er weer 25kWh mee ben je al 1 cycle kwijt. Doe je dat 50x in het jaar dan zit je al aan 20k km die je er mee had kunnen rijden. Daarmee halveer je dus de levensduur voor de gemiddelde bestuurder.

En ik vraag me af of de afschrijving dan niet harder gaat dan de winst die je er mee kan maken.
Zo lang het een leasebak is maakt het niks uit toch :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 22:53

Nee, 1 keer half laden en ontladen is 0,5 cycli.

Heb je een idee hoe veel auto's er echt boven de 300k km gaan in 15 jaar?
Dat valt behoorlijk tegen.
De gemiddelde auto in NL en B doet 15k per jaar, bij veel particulieren is dat geen 10K.
Met een auto die zijn levensduur verkort van 600k naar 400k ga je mij niet af schrikken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika

Er worden hier wel erg veel dingen door elkaar gehaald.
1. een LFP accu zoals in de standard range heeft 5.000 cycli als specs. Er zijn wel teslas met 1500 (-2000) laadcycli in de specs, maar dan heb je het over de NCA accu's, zoals in de model Y long range
2. Na die cycli wil niet zeggen dat die accu het niet meer doet, maar dat je forse accudegradatie hebt (25%+). Zegt dus ook niets over levensduur van de auto, enkel iets over je range
3. Het aantal cycli tel je ook verkeerd. Met 25kwh heb je niet eens een halve accu. Telt dus als halve laadcyclus. Met 25x 25kwh laden/ontladen, heb je het dus over 12,5 cycli per jaar. Dat valt dus helemaal weg op het overige gebruik van die auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kammika schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:30:
[...]

Maarre dan is die loadbalancing toch nog steeds geen overbodige luxe als je met 22kw wilt laden? dan heb je nl al 3x32A in gebruik. Als je dan een wasdroger aanzet ga je al over die 40A heen...
M'n auto (VW ID.3) kan maar aan max. 11kW AC laden en m'n wasdroger is ook nog niet zo'n zware verbruiker (Miele T1 Warmtepompdroger) De wasmachine (Miele W1) en droger kunnen zelfs gelijktijdig op één en de zelfde 16A groep d'r werk doen als dat onverhoopt nodig blijkt te zijn. M'n kookplaat echter kan wél aan 11kW stroom uit de muur gaan trekken als dat ding op vol vermogen aan de slag gaat.....

Maar zoals al eerder gezegd: Daar is m'n hele huisinstallatie ook op afgestemd 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 02-09-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP

Nou NEE, één cycle is theoretisch van 0 naar 1 en weer naar 0, of van 1 naar 0 en weer naar 1. In jou theorie zou je een Tesla dus maar 1500 keer kunnen laden, ongeacht hoe vol de accu zit. |:( zou er dus voor elke sessie een cycle verloren gaan. 8)7
1 cycli is net als je fietswiel. Bij één cyclus draait het ventieltje 360 graden rond. Met het laden en het ontladen van een accu draait het wiel continu links en rechtsom.

[ Voor 8% gewijzigd door BenSKIP op 02-09-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Kammika schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:48:
[...]

Er worden hier wel erg veel dingen door elkaar gehaald.
1. een LFP accu zoals in de standard range heeft 5.000 cycli als specs. Er zijn wel teslas met 1500 (-2000) laadcycli in de specs, maar dan heb je het over de NCA accu's, zoals in de model Y long range
Ze worden alsnog verk ook het dus.
2. Na die cycli wil niet zeggen dat die accu het niet meer doet, maar dat je forse accudegradatie hebt (25%+). Zegt dus ook niets over levensduur van de auto, enkel iets over je range
Degene die erover begon had het over een soh ronder de 80%.
3. Het aantal cycli tel je ook verkeerd. Met 25kwh heb je niet eens een halve accu. Telt dus als halve laadcyclus. Met 25x 25kwh laden/ontladen, heb je het dus over 12,5 cycli per jaar. Dat valt dus helemaal weg op het overige gebruik van die auto
Je gaat geen V2H doen voor 625kWh per jaar. Dat is kansloos.
Sowieso is als je de financiële impact van de degradatie meeneemt economisch kansloos om de auto in te zetten als accu voor het huis. Die paar kWh'tjes die je gaat besparen verlies je vervolgens konden restwaarde van je auto.

Ik ga er zelf iig niet aan beginnen met onze auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
BenSKIP schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:06:
[...]

Nou NEE, één cycle is theoretisch van 0 naar 1 en weer naar 0, of van 1 naar 0 en weer naar 1. In jou theorie zou je een Tesla dus maar 1500 keer kunnen laden, ongeacht hoe vol de accu zit. |:( zou er dus voor elke sessie een cycle verloren gaan. 8)7
1 cycli is net als je fietswiel. Bij één cyclus draait het ventieltje 360 graden rond. Met het laden en het ontladen van een accu draait het wiel continu links en rechtsom.
Eh nee dat zeg ik helemaal niet. Ik zat er de helft naast. Woop die Woop. Verder volg ik exact dezelfde logica die jij hanteert. Dan kost het je 10k van de max levensduur in km uitgedrukt. Een stuk minder inderdaad, maar je kWh prijs moet wel heel hoog zijn wil het zoden aan de dijk zetten ten opzichte van de extra degradatie die het brengt en daarmee de versnelde afschrijving.

En laten we wel even in het achterhoofd houden dat een gemiddelde bestuurder maar 12k km rijdt in het jaar. Mijn statement dat je daarmee de levensduur door de helft doet is IMO nog steeds correct dus.

[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 02-09-2025 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Ik merk dat je niet op de hoogte bent van de EPEX uurprijzen en de te verwachten cycli en dat maakt niet uit, maar bemoeilijk de discussie wel. Je SOH gaat het aantal kilometers per laadbeurt op den duur beperken, ja. Maar dat ga je in het dagelijks gebruik niet missen. Zeker niet als de auto als thuisaccu fungeren zal. En die 625kwh per jaar voor V2H, is ook niet correct. Dat je er niet aan beginnen wil, dat blijkt wel, omdat je nog onvoldoende ingelezen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
De max cycli zijn ofwel 1500 of 5000 bij Tesla zoals opgegeven door Tesla. Is dan de accu stuk? Nee, maar wel onder de 80% SOH en dat doet echt wel wat ent de economische waarde van je auto van 35k. Je zit dan al snel bij een model 3 te denken aan een 15k restwaarde. 20k minder dus.

Een cycli in een model 3 is het volledig laden en ontladen. 50kWh bijladen of ontladen dus. Ik zat er de helft naast. Kleine rekenfout. Prima, maar echt niet zo dramatisch als jij doet vermoeden.

Een SOH van 80% betekent in het geval van een model 3 dat je ipv 215 km op en neer op 1 lading nog maar 170km op en neer kan. Ga je dat merken? Nou ik wel met een SOH die nog iets hoger is zelfs. Maar fijn dat je voor anderen invult of het verlies van 20% range (en dan laat ik verdere drains even buiten beschouwing want die 340km gaat je bij normaal gebruik op een lading niet lukken) even buiten beschouwing. Ik rij elektrisch sinds 2019 in dezelfde auto. Ik merk de degradatie echt wel hoor.

De 625kWh was gerekend vanuit 25x 25kWh terugleveren aan het net. Of als je zin hebt elke dag 1.7kWh. Het zal aan mij liggen maar dat lijkt me eerder aan de lage dan de hoge kant toch voor V2H?

En dan verder als je de aanname doet dat de helft van de ontwaarding van een elektrische auto komt uit de vermindering van accucapaciteit, dan zou dat in bovenstaande voorbeeld dus 10kE zijn voor de volledige 1500 cycli. Doen we een volgende aanname dat het lineair is en 250 cycli dus 2.5k, dan moet je dus meer dan 2500E/(250*50kWh) per kWh verdienen/besparen, dus 20 cent per kWh.
Mijn kWh tarief is momenteel lager en de gemiddelde epex uurprijs is niet heel veel hoger.

En ja, mijn aannames kunnen best niet dezelfde zijn als die van jou, dus jouw berekening kan prima gunstiger uitpakken, maar ik geloof er niet zo in. (En voor sommige airco's dus bijv een LFP accu kan het dus wel goed uitpakken).

[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 02-09-2025 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
  • Laatst online: 09-09 20:43
Ik ben er net, met een soc van 9%, achter gekomen dat mijn Eneco druppel het niet meer doet. Andere NFC's worden prima gelezen door de laadpaal, maar natuurlijk geblokkeerd. Kan ik een eigen NFC registreren, whitelisten en dan laden buiten de Eneco registratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

asaki schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:07:
Ik ben er net, met een soc van 9%, achter gekomen dat mijn Eneco druppel het niet meer doet. Andere NFC's worden prima gelezen door de laadpaal, maar natuurlijk geblokkeerd. Kan ik een eigen NFC registreren, whitelisten en dan laden buiten de Eneco registratie?
Heb ik hier thuis ook een keer gehad. Bleek aacheraf dat er niets mis was met de Druppel van Eneco (even getest aan een publieke laadpaal van Vattenfal welke op amper 20 meter van m'n garagedeur staat....). Ná een reboot van m'n eigen Alfenpaal wilde de Druppel van Eneco ook weer gewoon connecten over de eigen 4G verbinding ten behoeven van de Eneco Back-End.

P.S. Mijn Alfen paal accepteert overigens ook gewoon alle andere betaalmiddelen, zelfs van derden, tegen een door mij zelf in te stellen tarief per afgenomen kWh. Technisch gezien is het daarmee gewoon een publieke laadpaal, echter geplaatst op privé terrein.

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 02-09-2025 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
Will_M schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:26:
[...]

Heb ik hier thuis ook een keer gehad. Bleek dat er niets mis was met de Druppel van Eneco (even getest aan een publieke laadpaal van Vattenfal welke op amper 20 meter van m'n garagedeur staat....). Ná een reboot van m'n eigen Alfenpaal wilde de Druppel van Eneco ook weer gewoon connecten over de eigen 4G verbinding ten behoeven van de Eneco Back-End.
Dat kan ik nog wel ff proberen. Maar had de paal al een reboot gegeven en andere nfc's worden zonder problemen gescanned. Dus ik verwacht dat die gewoon kaduk is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
asaki schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:07:
Als die van Eneco is, zit er als het goed is ook een qr code die je kunt gebruiken om te laden waarmee je op andere manieren kunt betalen. Nooit geprobeerd of het werkt overigens (heb wel die qr code)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:02

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Na eenndowngrade van de firmware werkt het comfort laden weer, maar er is één ding dat ik niet voor elkaar krijg. Ik kan niet zien wat er tijdens de lopende sessie geladen is.

Omcirkelde waarden blijven altijd leeg.
(Screenshot is niet tijdens laadsessie gemaakt.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3Ztq3dJTsxDtg5DmIGUtjkUplI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ob1YuzotUCTpoj6XZ9OwZNXc.jpg?f=fotoalbum_large

Wat mis ik?

[ Voor 3% gewijzigd door m-vw op 02-09-2025 21:41 ]

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
Kammika schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:36:
[...]

Als die van Eneco is, zit er als het goed is ook een qr code die je kunt gebruiken om te laden waarmee je op andere manieren kunt betalen. Nooit geprobeerd of het werkt overigens (heb wel die qr code)
Ook interessant! Net even gekeken in de ace installer maar zie die optie nergens staan. Misschien is dat bij jou een custom image voor het scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

asaki schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:41:
[...]

Ook interessant! Net even gekeken in de ace installer maar zie die optie nergens staan. Misschien is dat bij jou een custom image voor het scherm?
Ik kan dat niet voor je bekijken. Heb hier de helderheid van het display op '0%' gezet: 'DarkMode FTW' 8) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
asaki schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:41:
[...]

Nee gewoon een sticker die Eneco op de paal geplakt heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kammika schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:19:
[...]

Nee gewoon een sticker die Eneco op de paal geplakt heeft
Da's dan waarschijnlijk een volledig generieke QR code welke je omleidt naar het betaalportal URL van Eneco waar je vervolgens je gegevens in moet gaan voeren (zou in het geval van specifieke info anders een behoorlijk security-issue op kunnen gaan leveren doordat iedereen er een willekeurige sticker op kan gaan plakken en daarmee betalingen zou kunnen gaan afvangen).

Die sticker lag hier al in de prullenbak nog vóór dat de monteur de kap op de paal monteerde :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Will_M schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:27:
[...]

Da's dan waarschijnlijk een volledig generieke QR code welke je omleid naar het betaalportal URL van Eneco waar je vervolgens je gegevens in moet gaan voeren (zou in het geval van specifieke info anders een behoorlijk security-issue op kunnen gaan leveren doordat iedereen er een willekeurige sticker op kan gaan plakken en daarmee betalingen zou kunnen gaan afvangen).

Die sticker lag hier al in de prullenbak nog vóór dat de monteur de kap op de paal monteerde :9
Lang geleden dat ik die gescand had. Zag wel dat je het nummer van je paal moet invoeren (wat in je display van de paal staat) Heb dat vervolgens niet gedaan, omdat ik het zelf niet nodig heb…, dus weet niet hoe het daarna verder gaat
Pagina: 1 ... 90 91 Laatste