Ik heb ook een Alfen laadpaal met arval/50five etc... een paal zonder werkende P1 kabel naar de digitale teller.
paal is geplaatst op de oprit toen ik nog geen digitale teller had.
Als belg met capaciteits tarief was het 'moeilijk' om de laadstroom consistent te beheersen.
Ik had gelukkig wel een lan kabel ter beschikking. (installateur wou hem niet aansluiten in huis, niet nodig , zou toch niet werken , nutteloos etc... maar heeft hem wel in laadpaal aangesloten). Dus ik heb de laadpaal nooit open gehad.
Het hele lease / laadprovider idee indachtig , wou ik toch herhaaldelijk gebruik van mijn my eve and ace installer vermijden. Al heb ik het pwd van de installer , ik wil bvb toch geen FW update naar de paal pushen, etc...
Maar als tweaker hier en daar een setting bij de initiële setup , is wel ok me dunkt

.
Uiteindelijk maar een paar onschuldige settings gewijzigd.
- loadbalancing , naar EMS gezet, stond op digitale meter DSMR of wat het ook was,
- timeout TCP/ip ems ,
- phase switching -stond op 3fase locked- maar heb maar 3.6 WP omvormer dus ik wil ook 1 fase laden. Zeker nu met het capaciteit tarief.
- loadbalancing safe load current op 6A ipv volle mep ofzo. Teneinde het capaciteit tarief niet te laten ontploffen als er eens iets verkeerd loopt.
Ik vermoed dat de installateur ook de 'lb safe load current' ook zo hoog gezet heeft om de paal te laten laden zonder p1 signaal cfr analoge teller toentertijd.
Ik ben uitgekomen om het geheel te laten sturen via EVCC.
Na wat prutsen ( info in EVCC thread op dit forum )
Heb ik vandaag voor het eerst vrij eenvoudig kunnen zonnestroom laden.
Ik heb toch enige hoop dat de vrouw des huizes op een gegeven moment EVCC zal aanvaarden

al is het maar om een halve blik op te werpen. Na meer dan 1 jaar HA te draaien voor allerhande
coole dingen wil ze er nog steeds niets van weten.
[
Voor 6% gewijzigd door
blahenazo op 05-08-2025 21:13
]