[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 89 ... 91 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:57
PisPix schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:11:
[...] Maar als ik door dit topic ga, lees ik veel firmware problemen. Nu lees je op fora voornamelijk de problemen dus probeer ik te peilen waar ik goed aan doe. Qua aansturing gebruik ik home assistant en daarmee wil ik op basis van logica zelf de modus kunnen schakelen van de lader.
Het advies bij een Alfen laadpaal is ook gewoon om niet te updaten tenzij je niet anders kan. Bijv. omdat je nieuwe functionaliteit nodig hebt.
Aangezien je alles lokaal gaat draaien zie ik daar niet direct een probleem in. Gewoon dat ding ophangen en aansturen.
Mogelijk dat je nog even 1x wilt updaten naar een versie die de homewizard p1 meter ondersteund, zodat je geen gezeik krijgt met eventuele p1 perikelen. maar dat is het dan ook wel. En de loadbalancing zou ik wel direct door de paal zelf laten doen ivm schakelsnelheid. Ik zou vanuit HA hooguit 3 of 1-fase schakelen en de max kW per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 18:22

con1

Energiefreak

Ik heb de Smart EVSE geïnstalleerd en krijg de gegevens netjes binnen
ook via MQTT. (1 en 3 fase laden mogelijk)

Echter de slider voor de stroom verandert niet de laadstroom en
de keuze naar 3 fase werkt ook niet. Ook niet als ik het op de
module verzet.

Heel vreemd. In de Inster heb ik AC-laden op max gezet (100%).

[ Voor 3% gewijzigd door con1 op 05-08-2025 15:44 ]

Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 22:37
Ik heb ook een Alfen laadpaal met arval/50five etc... een paal zonder werkende P1 kabel naar de digitale teller.
paal is geplaatst op de oprit toen ik nog geen digitale teller had.
Als belg met capaciteits tarief was het 'moeilijk' om de laadstroom consistent te beheersen.
Ik had gelukkig wel een lan kabel ter beschikking. (installateur wou hem niet aansluiten in huis, niet nodig , zou toch niet werken , nutteloos etc... maar heeft hem wel in laadpaal aangesloten). Dus ik heb de laadpaal nooit open gehad.

Het hele lease / laadprovider idee indachtig , wou ik toch herhaaldelijk gebruik van mijn my eve and ace installer vermijden. Al heb ik het pwd van de installer , ik wil bvb toch geen FW update naar de paal pushen, etc...
Maar als tweaker hier en daar een setting bij de initiële setup , is wel ok me dunkt :D.
Uiteindelijk maar een paar onschuldige settings gewijzigd.
- loadbalancing , naar EMS gezet, stond op digitale meter DSMR of wat het ook was,
- timeout TCP/ip ems ,
- phase switching -stond op 3fase locked- maar heb maar 3.6 WP omvormer dus ik wil ook 1 fase laden. Zeker nu met het capaciteit tarief.
- loadbalancing safe load current op 6A ipv volle mep ofzo. Teneinde het capaciteit tarief niet te laten ontploffen als er eens iets verkeerd loopt.
Ik vermoed dat de installateur ook de 'lb safe load current' ook zo hoog gezet heeft om de paal te laten laden zonder p1 signaal cfr analoge teller toentertijd.

Ik ben uitgekomen om het geheel te laten sturen via EVCC.
Na wat prutsen ( info in EVCC thread op dit forum )
Heb ik vandaag voor het eerst vrij eenvoudig kunnen zonnestroom laden.

Ik heb toch enige hoop dat de vrouw des huizes op een gegeven moment EVCC zal aanvaarden ;) al is het maar om een halve blik op te werpen. Na meer dan 1 jaar HA te draaien voor allerhande coole dingen wil ze er nog steeds niets van weten.

[ Voor 6% gewijzigd door blahenazo op 05-08-2025 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Caelorum schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:43:
[...]

Het advies bij een Alfen laadpaal is ook gewoon om niet te updaten tenzij je niet anders kan. Bijv. omdat je nieuwe functionaliteit nodig hebt.
Aangezien je alles lokaal gaat draaien zie ik daar niet direct een probleem in. Gewoon dat ding ophangen en aansturen.
Mogelijk dat je nog even 1x wilt updaten naar een versie die de homewizard p1 meter ondersteund, zodat je geen gezeik krijgt met eventuele p1 perikelen. maar dat is het dan ook wel. En de loadbalancing zou ik wel direct door de paal zelf laten doen ivm schakelsnelheid. Ik zou vanuit HA hooguit 3 of 1-fase schakelen en de max kW per fase.
Bedankt voor het advies. Ik wil de paal zelf laten balancen middels ct klemmen of p1 poort. Wat heeft de hoogste nauwkeurigheid? De zappi zit/zat met ct klemmen verbonden, maar ik kan die utp ook als P1 gebruiken. Of zouden de ct klemmen van de Zappi ook werken op de Alfen paal? Vanuit HA wil ik idd alleen de modus schakelen van de paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenw
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-08 00:55
Daveth schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:18:
[...]

Heb je je computer rechtstreeks aangesloten op je lader zonder dat daar wat tussen zit?
Zo nee sluit dan deze rechtstreeks aan en probeer het nog een keer.
Inmiddels gedaan, probleem is identiek. Kan het mogelijk komen door een nieuwe versie van ACE die niet compatible is met de 5.6.0 -> 6.6.2 firmware update?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
PisPix schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:44:
[...]
Bedankt voor het advies. Ik wil de paal zelf laten balancen middels ct klemmen of p1 poort. Wat heeft de hoogste nauwkeurigheid? De zappi zit/zat met ct klemmen verbonden, maar ik kan die utp ook als P1 gebruiken. Of zouden de ct klemmen van de Zappi ook werken op de Alfen paal? Vanuit HA wil ik idd alleen de modus schakelen van de paal.
De slimme meter zelf zal ongetwijfeld nauwkeuriger zijn, dus de p1 meter zou mijn voorkeur hebben. Die stuurt de gegevens elke seconde uit via de p1 poort en dat is ruim genoeg voor load balancen.

Misschien dat anderen het weten, maar ik zou ook even niet weten hoe je de paal rechstreeks met een cf klem kan verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02:15
mdizzy schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 06:28:
Ik heb mijn laadpaal ingesteld op plug&charge met mijn laadpas, zodat ik vergoed word door mijn werkgever zonder mijn pas fysiek te moeten gebruiken. Backoffice is Eneco.
Nu wil ik ook privé laden kunnen laden. Kan ik gemakkelijk switchen tussen backoffice en op eigen kosten laden? Home assistant is reeds verbonden met de API en modbus voor load balancing.
Even laten weten hoe ik het opgelost heb: ik heb een prive laadpas van Eneco aangevraagd waarmee ik evenveel moet betalen als ik vergoed krijg via mijn werkgever. Het is namelijk zo dat Eneco geen extra kosten aanrekent wanneer je met een Eneco laadpas laadt op een Eneco laadpaal. Standaard staat de laadpaal op plug&charge, maar als ik prive wil laden, schakel ik tijdelijk naar RFID modus via Home Assistant.
Op termijn kan ik dit schakelen eventueel automatiseren op basis van locatie van de wagens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtoo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:37

Rtoo

Youtube - Triple Dutch

Sinds vorige week de Alfen Eve single pro line in gebruik. Ingesteld op zonnestroom laden, green mode. Toch pakt hij stroom van het net. Kan volgens mij niet echt meer instellen, iemand de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 17:21
Rtoo schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:59:
Sinds vorige week de Alfen Eve single pro line in gebruik. Ingesteld op zonnestroom laden, green mode. Toch pakt hij stroom van het net. Kan volgens mij niet echt meer instellen, iemand de oplossing?
Geen goed verbinding met de slimme meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtoo

Rtoo

Youtube - Triple Dutch

deejeebv schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:03:
[...]

Geen goed verbinding met de slimme meter?
Ja je zou het idd denken. Is dit te checken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blahenazo
Wat is stroom pakken van het net, in dit geval ? . Lees: Ik bedoel hoeveel dan ?. , pv geeft X paal laad aan Y , er komt Z uit het net.

In mijn geval kan mijn pv niet genoeg leveren om aan de base load van de woning te voldoen + de minimumeisen van 3f laden te raken.

Echter op 1f. kan ik wel 'volledig' (pieken en dalen daar gelaten) op zonnestroom laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtoo

Rtoo

Youtube - Triple Dutch

blahenazo schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:30:
[...]

Wat is stroom pakken van het net, in dit geval ? . Lees: Ik bedoel hoeveel dan ?. , pv geeft X paal laad aan Y , er komt Z uit het net.

In mijn geval kan mijn pv niet genoeg leveren om aan de base load van de woning te voldoen + de minimumeisen van 3f laden te raken.

Echter op 1f. kan ik wel 'volledig' (pieken en dalen daar gelaten) op zonnestroom laden
Hierbij grafiek van de P1 meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWZAsc9bCQvDcNp8PPZ4PQg2alc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QxGQGzpHs1VFEDwyVodvIe6y.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
Rtoo schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:34:
[...]

Hierbij grafiek van de P1 meter.

[Afbeelding]
Het geeft niet de volledige info ( ivm wat de paal aan het doen was) maar het geeft wel duidelijk aan de pv hoogstens 2000w aanleverde, dus vrij snel is uw pv zelfs niet meer voldoende om het minimum te halen een EV op 1f te laden. En ik kan natuurlijk niet zien op dit plaatje wat de base load van de woning was.

Ben je wel zeker dat de laadpaal de info heeft van wat er beschikbaar is ( hetzij digitale meter/ p1 meter etc .. ) of wat dan ook. ? Want in principe zou ik verwachten dat de paal zou stoppen met laden in green mode.

Green Mode enables charging exclusively with solar energy. The charging point will only begin charging when there is sufficient solar energy production (at least 1.4 kW). Whether the vehicle will be sufficiently charged depends on the situation. If there is insufficient surplus solar energy, the vehicle will not be charged.

[ Voor 20% gewijzigd door blahenazo op 06-08-2025 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtoo

Rtoo

Youtube - Triple Dutch

blahenazo schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:49:
[...]

Het geeft niet de volledige info ( ivm wat de paal aan het doen was) maar het geeft wel duidelijk aan de pv hoogstens 2000w aanleverde, dus vrij snel is uw pv zelfs niet meer voldoende om het minimum te halen een EV op 1f te laden. En ik kan natuurlijk niet zien op dit plaatje wat de base load van de woning was.

Ben je wel zeker dat de laadpaal de info heeft van wat er beschikbaar is ( hetzij digitale meter/ p1 meter etc .. ) of wat dan ook. ? Want in principe zou ik verwachten dat de paal zou stoppen met laden in green mode.

Green Mode enables charging exclusively with solar energy. The charging point will only begin charging when there is sufficient solar energy production (at least 1.4 kW). Whether the vehicle will be sufficiently charged depends on the situation. If there is insufficient surplus solar energy, the vehicle will not be charged.
Ja dat heb ik ook gelezen. Laden moet dan stoppen als er niet genoeg stroom opgewekt wordt. Paal is via een switch aangesloten op de elektriciteitsmeter i.v.m. p1 die ook aangesloten is. Is zo geïnstalleerd.

Als ik hem nu aan de lader zet dan doet hij niets. Wacht op vermogen staat er. Dat gaat goed. Lijkt erop als de zon schijnt dat hij dan meer pakt dan er opgewekt wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Rtoo op 06-08-2025 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blahenazo
Rtoo schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:59:
[...]

Ja dat heb ik ook gelezen. Laden moet dan stoppen als er niet genoeg stroom opgewekt wordt. Paal is via een switch aangesloten op de elektriciteitsmeter i.v.m. p1 die ook aangesloten is. Is zo geïnstalleerd.
Ik zou proberen te achterhalen of uw laadpaal effectief data binnen krijgt.

In mijn geval lag er een p1 kabel (maar wel 15 meter lang, wel zonder p1 /lan/p1 bridge gaat dat 5v signaal er niet geraken. ) Zelfs met correcte p1, stond in mijn geval de paal locked op 3f. Wel mijn pv met 3.6 wp is gewoon niet voldoende etc....

Tot voor kort zag bij een bijna perfecte zonnedag mijn uw grafiek er zo uit. Op 3f minimum approx 4000w ( Ik heb geen hw+ abon) Want alles gaat hier door HA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQoLQWoFAJP026BobuBNfIkz1p8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tV8KUOloOBkJ8ZCJqVtIPFq2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtoo

Rtoo

Youtube - Triple Dutch

blahenazo schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:04:
[...]

Ik zou proberen te achterhalen pv uw laadpaal effectief data binnen krijgt.

In mijn geval lag er een p1 kabel (maar wel 15 meter lang, wel zonder p1 /lan/p1 bridge gaat dat 5v signaal er niet geraken. ) Zelfs met correct p1, stond in mijn geval de paal locked op 3f. Wel mijn pv met 3.6 wp is gewoon niet voldoende etc....

Tot voor kort zag bij een bijna perfecte zonnedag mijn uw grafiek er zo uit. Op 3f minimum approx 4000w ( Ik heb geen hw+ abon) Want alles gaat hier door HA.

[Afbeelding]
Als ik nu een laadsessie start doet hij niets. Wacht op vermogen geeft hij aan, dat klopt. Lijkt erop dat hij meer verbruikt als de zon schijnt dan er opgewekt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Caelorum schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:15:
[...]

De slimme meter zelf zal ongetwijfeld nauwkeuriger zijn, dus de p1 meter zou mijn voorkeur hebben. Die stuurt de gegevens elke seconde uit via de p1 poort en dat is ruim genoeg voor load balancen.

Misschien dat anderen het weten, maar ik zou ook even niet weten hoe je de paal rechstreeks met een cf klem kan verbinden.
Er zit momenteel al een Marstek CT003 in de P1 poort (die weer aan het thuisnetwerk gekoppeld is). Is er bekend of de Alfen deze kan gebruiken dmv Modbus TCP? Dan hoef ik de lader alleen op ‘t netwerk aan te sluiten wellicht. Anders moet ik de utp kabel van de ct klemmen (zappi) ombouwen tot P1 kabel. Deze is echter wel 30 meter, dus ik gok dat hier enige versterking nodig zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Modbus kan, zie ook andere posts in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 18:34

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Rtoo schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:10:
[...]

In de logs van de lader, en als je een actieve P1 splitter gebruikt, heeft die vaak een indicatie ledje bij de poort zitten dat pulst als er een datagram verzonden wordt..

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adhubertus
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 31-08 13:54
Daveth schreef op zondag 13 juli 2025 @ 10:26:
[...]

Als je een vaste kabel hebt vermoedt ik dat je een draadbreuk hebt in je CP adertje die in je kabel zit.
Zou kunnen want vaste kabel. Hoe kom ik daar achter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06:55
Rtoo schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:10:
[...]

Verbinding met de P1meter kun je terugvinden in de log of in de live monitoring (smart meter values). Zie deze post voor een paar schermprintjes van zowel de log als van de smart meter values in zowel de situatie dat de p1 meter wél succesvol is verbonden en in de situatie dat ie niet is verbonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:36
Adhubertus schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 18:52:
Al jaren een Alfen pro line staan die altijd goed gewerkt heeft. Na vakantie doet die het ineens niet meer. Geeft melding "plug laadkabel in voertuig" maar er gebeurt niets.
Auto (tesla 3) herkent stekker wel en geeft aan dat er geen stroomtoevoer is. Auto laadt wel op bij andere laadpalen. Reset dmv afschakelen in groepenkast levert niets op.
Het een stand alone versie in eigen beheer zonder backoffice partij
Iemand een idee hoe dit op te lossen.?
Thx
Ad
Er kunnen zich 2 problemen stellen.
Kop is nat geweest/corrosie op de CP of de PP pin.
De PP pin is met een weerstandje gebrugd met de PE pin van een Type 2 stekker. De weerstand wordt gemeten en op basis van waarde X of Y van de weerstand weet de auto dat de kabel+kop rated is voor of 16A of 32A
De CP pin is een lijntje naar de laadbox.

Je kan in de eerste plaats al eens proberen om de contacten in de laadstekker wat "op te schuren".
Daarna eens testen door te laden.
Daarna met een multimeter de weerstand meten tussen de PE pin en de PP pin, die zou bv ergens rond de 220Ohm moeten weergeven als voorbeeld, andere waarde kan ook maar dan moet je de bijhorende tabel even opzoeken.

Als dat allemaal in orde is dan is het volgende mogelijke probleem de CP pin, die zou je dan ook wat moeten opschuren om te verzekeren dat het contact zuiver is en dan opnieuw testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Jay-v schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:28:
[...]

Voor DSMR5 komt er een fix aan. Er schijnt al een RC beschikbaar te zijn, al heb ik die nog niet ontvangen.
P1 probleem en een hoop andere zaken zijn opgelost in 7.3. Tot nu toe geen bugs tegengekomen. Hopelijk maken ze hem snel officieel beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:08
Jay-v schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:20:
[...]

P1 probleem en een hoop andere zaken zijn opgelost in 7.3. Tot nu toe geen bugs tegengekomen. Hopelijk maken ze hem snel officieel beschikbaar.
Weet je of deze ondersteuning heeft voor het Belgische capaciteitstarief ? (hier is in het verleden reeds sprake van geweest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

r2504 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:02:
[...]

Weet je of deze ondersteuning heeft voor het Belgische capaciteitstarief ? (hier is in het verleden reeds sprake van geweest)
De P1 poort geeft alleen de active vermogens per fase door aan een luisterend apparaat. P1 poort doet zelf niks daar mee.
In de lader stel je in wat de Safe Current is, je maximale stroom, en dergelijke. Als jij met je Alfen niet boven de cap van je capaciteitstarief uit wilt komen, moet je in je instellingen van de Alfen dit als zodanig instellen.
Met behulp van de gemeten stroom per fase via de P1 zal de lader dan de laadstroom terugschalen zodat je niet over dat ingestelde maximum heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

r2504 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:02:
[...]

Alleen bugfixes in deze release, geen nieuwe features zover ik kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:11
Jay-v schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:26:
[...]

Alleen bugfixes in deze release, geen nieuwe features zover ik kan zien.
Vanwaar haal je deze nieuwe versies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
DaRealRenzel schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:43:
[...]

De P1 poort geeft alleen de active vermogens per fase door aan een luisterend apparaat. P1 poort doet zelf niks daar mee.
In de lader stel je in wat de Safe Current is, je maximale stroom, en dergelijke. Als jij met je Alfen niet boven de cap van je capaciteitstarief uit wilt komen, moet je in je instellingen van de Alfen dit als zodanig instellen.
Met behulp van de gemeten stroom per fase via de P1 zal de lader dan de laadstroom terugschalen zodat je niet over dat ingestelde maximum heen gaat.
Je kan dat niet instellen in de alfen, alleen maar max vermogen per fase, we zouden een instelling moeten hebben voor een max vermogen over alle fases heen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

NoFate schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:50:
[...]

Vanwaar haal je deze nieuwe versies?
Alfen support heeft deze gestuurd nadat ik logs van het p1 probleem heb aangeleverd. Zal binnenkort wel gewoon op de site verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexander.hagen
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11-09 18:04
Ik heb sinds deze week weer problemen met mijn Alfen Single Pro laadpaal. De laadpaal heeft FW 7.1.6-4345.

Het display van de laadpaal geeft aan dat het max laadvermogen 4.1 kWh is, terwijl dat voorheen 13.8 kWh was. De paal reageert ook niet op het laden voor solar charging en laadt altijd met 1.4 kWh.

Ik kan in de MyEve app de gegevens van de slimme meter zien, dus die komen wel binnen, maar daar lijkt de laadpaal niets mee te doen.

De problemen zijn begonnen toen ik in de Power Settings voor Socket 1 heb ingevuld (20A). Dit veld was leeg maar is, in elk geval in 7.1.6 verplicht. Leeg maken kan dus helaas niet meer.

Ik heb geprobeerd terug te gaan naar 6.6.2 maar omdat. sinds de 7.1.6 upgrade, de laadsessies volgens de meter niet worden afgesloten lukt dan niet omdat de meter aangeeft dat er nog een laadsessie actief is.

Ik heb een ticket geopend bij Eneco eMobility maar hoop eigenlijk dat er een manier is om dit zelf op te lossen. Heeft iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:30
alexander.hagen schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:11:
Ik heb sinds deze week weer problemen met mijn Alfen Single Pro laadpaal. De laadpaal heeft FW 7.1.6-4345.

Het display van de laadpaal geeft aan dat het max laadvermogen 4.1 kWh is, terwijl dat voorheen 13.8 kWh was. De paal reageert ook niet op het laden voor solar charging en laadt altijd met 1.4 kWh.

Ik kan in de MyEve app de gegevens van de slimme meter zien, dus die komen wel binnen, maar daar lijkt de laadpaal niets mee te doen.

De problemen zijn begonnen toen ik in de Power Settings voor Socket 1 heb ingevuld (20A). Dit veld was leeg maar is, in elk geval in 7.1.6 verplicht. Leeg maken kan dus helaas niet meer.

Ik heb geprobeerd terug te gaan naar 6.6.2 maar omdat. sinds de 7.1.6 upgrade, de laadsessies volgens de meter niet worden afgesloten lukt dan niet omdat de meter aangeeft dat er nog een laadsessie actief is.

Ik heb een ticket geopend bij Eneco eMobility maar hoop eigenlijk dat er een manier is om dit zelf op te lossen. Heeft iemand suggesties?
Mij lijkt het dat de paal maar op 1 fase wil laden.
Ik zou in elk geval de paal eens spanningsloos maken voor een paar minuten, verbinding met slimme meter onderbreken en dan terug in steken. En nadien herstarten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtoo

Rtoo

Youtube - Triple Dutch

Lijkt opgelost te zijn. In de Myeve app het percentage zonnestroom van 25% gewijzigd naar 100%. Tevens laden op 1 en 3 fase op toestaan gezet. Al lijkt deze laatste instelling weer uit te staan als ik nu de app bekijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXeTBOiYn05TlglrQ6Jn1YbelKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DoPS8zSeBe9oINgnSHuJTZgu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexander.hagen
Tommie12 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:20:
[...]
Mij lijkt het dat de paal maar op 1 fase wil laden.
Ik zou in elk geval de paal eens spanningsloos maken voor een paar minuten, verbinding met slimme meter onderbreken en dan terug in steken. En nadien herstarten.
Lijkt er inderdaad op dat de paal maar op 1 fase wil laden. Staat nochtans ingesteld op 3 fase laden. Spanningsloos maken heeft helaas niet geholpen, en ook het verbreken van de verbinding met de slimme meter niet. Heb even de load balancing instellingen aangepast van P1 naar HomeWizzard, maar ook dat maakt geen verschil, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
alexander.hagen schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:15:
[...]

Lijkt er inderdaad op dat de paal maar op 1 fase wil laden. Staat nochtans ingesteld op 3 fase laden. Spanningsloos maken heeft helaas niet geholpen, en ook het verbreken van de verbinding met de slimme meter niet. Heb even de load balancing instellingen aangepast van P1 naar HomeWizzard, maar ook dat maakt geen verschil, helaas.
Zet de load balancing eens gewoon uit. En kijk na of alle 3 fases wel spanning krijgen in je laadpaal.

Zou kunnen dat de klemmen slecht aan gedraaid zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexander.hagen
Tommie12 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:52:
[...]

Zet de load balancing eens gewoon uit. En kijk na of alle 3 fases wel spanning krijgen in je laadpaal.

Zou kunnen dat de klemmen slecht aan gedraaid zijn.
Ik heb de Connector 1 Power Instellingen van de laadpaal aangepast met ACE Service Installer. Daar stond bij max current nog 6A, terwijl in de MyEve app daar 20A stond. De paal laadt nu gelukkig weer op 3 fasen.

Nu nog even uitzoeken of solar charging het ook weer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexander.hagen
alexander.hagen schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:42:
[...]

Ik heb de Connector 1 Power Instellingen van de laadpaal aangepast met ACE Service Installer. Daar stond bij max current nog 6A, terwijl in de MyEve app daar 20A stond. De paal laadt nu gelukkig weer op 3 fasen.

Nu nog even uitzoeken of solar charging het ook weer doet.
Solar charging doet het helaas nog niet. Fase 1 laadt nu weliswaar volgens de solar instellingen, maar fase 2 en 3 laden elk met 6A. Voorheen was solar charing enkel op fase 1 en waren fase 2 en 3 elk 0A. Hoe kan ik de paal (tijdelijk) zo instellen dat hij alleen op fase 1 gaat laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bimmer
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:16

Misschien is nazien of deze nog op 3 fase staat ingesteld en de Socket op 32A zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

NoFate schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:54:
[...]

Je kan dat niet instellen in de alfen, alleen maar max vermogen per fase, we zouden een instelling moeten hebben voor een max vermogen over alle fases heen
das toch gewoon max vermogen per fase bij elkaar op tellen ?

Als jij een 3x 25A aansluiting hebt, maar jouw capaciteitstarief is beperkt tot 45A, dan kan je toch een maximale laadstroom van 15A per fase in je lader instellen?
Op basis van het verbruik per fase verstrekt door de P1 poort, zal de lader dan terugschalen om uiteindelijk niet boven de 45A uit te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Capaciteitstarief is niet "beperkt" tot iets... hoe minder vermogen hoe goedkoper (prijs is a rato van 40 euro / kW / jaar, maw. laden op 11 kWh kost je op jaarbasis zo'n 440 euro extra).

Via evcc staat het vermogen hier om 5 kW... gebruikt het huis er 3 dan blijft voor de laadpaal nog 2 over (plus eventueel PV opbrengst), verbruikt het huis 300 W (idle tijdens de nacht) dan heeft de paal er 4.7 voor zich (wat voor mijn behoefte meer dan voldoende is).

Mijn capaciteitstarief zal dus nooit boven de 5 kW zitten.

Via Alfen kan je dit vandaag de dag niet bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:56
r2504 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:56:
Capaciteitstarief is niet "beperkt" tot iets... hoe minder vermogen hoe goedkoper (prijs is a rato van 40 euro / kW / jaar, maw. laden op 11 kWh kost je op jaarbasis zo'n 440 euro extra).

Via evcc staat het vermogen hier om 5 kW... gebruikt het huis er 3 dan blijft voor de laadpaal nog 2 over (plus eventueel PV opbrengst), verbruikt het huis 300 W (idle tijdens de nacht) dan heeft de paal er 4.7 voor zich (wat voor mijn behoefte meer dan voldoende is).

Ook niet als je Maximum smart meter current op bijvoorbeeld op 7 ampere zet. En vervolgens middels Comfort laden het zonoverschot regelt? En connector uiteraard wel op 16 ampere laten staan.

Ondergetekende heeft geen PV, dus kan het niet zelf testen :(

[ Voor 3% gewijzigd door Dartlink op 11-08-2025 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Ik heb initieel een aantal testen gedaan en het lukte me niet om het gewenste effect te bekomen en dat werd ondertussen al bevestigd door andere forum gebruikers. Geen idee of ik toen iets over het hoofd heb gezien maar ondertussen werkt het prima via evcc (al hoop ik dat Alfen het ooit zelf in z'n firmware zal stoppen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Vandaag is ook mijn Alfen single pro hersteld.

Maar wat een drama is communicatie zeg.

Deze morgen krijg ik van Alfen een mail met de vraag of me gebeld hadden voor de herstelling die vandaag zou gebeuren.
Nee dus... maar gelukkig zijn we thuis of is the paal bereikbaar.

Komt er een vriendelijke technicus van de firma Circet die de informatie had dat de paal niet meer online was... Daar had ik nooit over geklaagd, en dat was ook niet het probleem.
De dichting rond de blindstekker ontbrak... en gelukkig had hij die bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2s
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

h2s

Ivm je laatste zin, dat is toch enkel zo als je een 3-fase aansluiting hebt? Want bij een 1-fase installatie geeft de Alfen loadbalancing toch het gewenste effect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
r2504 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:26:
Ik heb initieel een aantal testen gedaan en het lukte me niet om het gewenste effect te bekomen en dat werd ondertussen al bevestigd door andere forum gebruikers. Geen idee of ik toen iets over het hoofd heb gezien maar ondertussen werkt het prima via evcc (al hoop ik dat Alfen het ooit zelf in z'n firmware zal stoppen).
Al een tijdje evcc niet meer gevolgd, maar evcc kan dit toch ook niet met 3 fase? Want EVC kon toch geen fase switching doen in fast mode? Werkt dan toch alleen maar op 1 fase laden? Of hebben ze eindelijk dit opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2s
  • Niet online

h2s

heibel schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:38:
Mijn alfen laadpaal draait nu zonder problemen op firmware 7.2.0-4362.
Bij mijn license key staat nu ISO15118 Locked. Volgens mij is dat een nieuwe toevoeging voor V2g. Heeft iemand meer info hierover?
Ik zie het ook staan, maar ik vind het wat vreemd. Want ik vermoed dat de huidige generatie Eve laadpalen dat helemaal niet kan (niet de juiste hardware aan boord).

Alfen heeft immers recent de Eve Plus reeks aangekondigd, met hardware upgrades specifiek voor V2X ondersteuning (https://alfen.com/nl-be/n...uble-plus-laadoplossingen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bimmer

In de Alfen kan je dat ook perfect instellen en zelfs ook het vermogen in de app, ik kom nooit boven de 4,2Kw en laad zelfs meestal alleen op 3,5kw aan zon !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Wat zijn dan de diverse settings want ik zie vermogens op tal van plaatsen in de configuratie.

Bedoeling is dus dat er nooit meer dan X kW van het net gebruikt wordt... anders moet de Alfen minderen of stoppen met laden. Wel mag hij meer dan X kW laden als het van PV komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --help
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-09 11:14
Ik heb een homewizard P1 met een Alfen laadpaal, inclusief load balancing license. Ik heb de handleiding van Alfen gevolgd (https://knowledge.alfen.c...he+ACE+Service+Installer.) maar krijg het niet naar behoren werkend.

Even voor mijn begrip: zou het dynamisch moeten zijn, dus als ik 3000 watt op wek, dat hij met 3000 watt gaat laden, of denk ik hier verkeerd? Ik zie in de Eve applicatie bij slimme meter geen waardes als ik dit wil uitlezen, lijkt me dat deze ingevuld moeten zijn? Na het configureren van de P1 meter met het IP adres van de homewizard zie ik in het log voorbij komen dat hij een HWE-P1 detecteert, met het mac-adres van de dongle, hij doet wel iets, maar het werkt nog niet naar behoren. ZIjn er specifieke dingen welke ik, naast wat er in de handleiding staat, nog moet instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Bimmer schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:43:
[...]

In de Alfen kan je dat ook perfect instellen en zelfs ook het vermogen in de app, ik kom nooit boven de 4,2Kw en laad zelfs meestal alleen op 3,5kw aan zon !
Het gaat niet om het max vermogen voor de alfen in te stellen , de paal moet rekening houden met andere verbruikers

Stel, je wilt niet dat het TOTALE vermogen boven de 5000Watt gaat

vb: je huis verbruikt momenteel 2000W, dan mag er maar max over alle fases heen , 3000Watt naar de Alfen paal gestuurd worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bimmer
NoFate schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:13:
[...]

Het gaat niet om het max vermogen voor de alfen in te stellen , de paal moet rekening houden met andere verbruikers

vb: je huis verbruikt momenteel 2000W, dan mag er maar max over alle fases heen , 3000Watt naar de Alfen paal gestuurd worden
Als je ook Load balance hebt (licentie) dan werkt dit ook zo, dan stel je dat in en gaat de laadpaal verminderen als er in huis aparaten stroom nodig hebben zodat je niet boven de vb.5000 watt. komt, is er minder vermogen in huis dan gaat de laadpaal meer vermogen leveren, wel rekening houden dat de laadpaal altijd min. 6 A (1380Watt) nodig heeft om te kunnen laden (hangt inprincipe van de ev af) ook met zonnepanelen als je puur zon wil laden kan dit vanaf min. 1380 Watt en als het in 3 fase staat is dat wel 3 x 1380 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Bimmer schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:24:
[...]

Als je ook Load balance hebt (licentie) dan werkt dit ook zo, dan stel je dat in en gaat de laadpaal verminderen als er in huis aparaten stroom nodig hebben zodat je niet boven de vb.5000 watt. komt, is er minder vermogen in huis dan gaat de laadpaal meer vermogen leveren, wel rekening houden dat de laadpaal altijd min. 6 A (1380Watt) nodig heeft om te kunnen laden (hangt inprincipe van de ev af) ook met zonnepanelen als je puur zon wil laden kan dit vanaf min. 1380 Watt en als het in 3 fase staat is dat wel 3 x 1380 Watt.
@r2504 kan je feedback geven? Load balance stel je toch je max vermogen in wat de paal aan kan? Ik heb nog geen DM , dus kan het nog niet testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:33
Bimmer schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:24:
[...]

Bij 1 phase laden klopt dat. Maar bij 3 fasen kan dat anders zijn anders zijn. Stel je stelt Max A op 16a in, dan gaat de paal nl al knijpen op moment dat de 1e fase boven de 16a komt. Stel je het echter op 11kw in, dan knijpt die pas als als de 3 fasen bij elkaar boven de 48a komen (op de aanname dat we het hier over 230v hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2s
  • Niet online

h2s

NoFate schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:54:
[...]
NoFate schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:13:
[...]

NoFate schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:27:
[...]

@r2504 kan je feedback geven? Load balance stel je toch je max vermogen in wat de paal aan kan? Ik heb nog geen DM , dus kan het nog niet testen...
Kan het zijn dat je een aantal zaken door elkaar haalt?

De Alfen Eve ondersteunt 'Standard/Static Load balancing' en 'Active Load balancing'.
  • Standard/Static Load balancing: dit is enkel nuttig bij het model met 2 sockets. Hierbij stel je de maximum stroom in dat de paal mag gebruiken, en verdeelt dit dan over de 2 sockets wanneer nodig. Bij het model met 1 socket is dit gewoon het maximum wat het socket mag gebruiken. Je kan eventueel ook nog per socket de maximum stroom verder beperken.
  • Active Load balancing: bij ALB gaat hij rekening houden met input van bijv. de P1 meter over het andere gebruik op dezelfde installatie. Je stelt bij ALB de maximum stroom in die je installtie + paal samen mogen gebruiken (naast de andere, hierboven genoemde parameters). Ga je daarboven, dan verlaagt de laadpaal de stroom tot de ingestelde waarde. Hiervoor heb je een digitale meter, P1 signaal en ALB licentie nodig.
De details hoe de laadpaal ALB bij een 3-fasige installatie exact werkt, die ken ik niet. Maar het P1 signaal geeft wel info aan de paal voor alle 3 de fasen.
- Hoe verdeelt hij de load over de 3 fasen?
- Wat doet de paal als je ALB bijvoorbeeld instelt op 48A, maar de individuele fases kunnen maximum 32A aan (hoe weet de laadpaal de maximum stroom per fase?)
- ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
NoFate schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:27:
[...]

Eerst is de vraag welke setting...

- Station maximum current (A)
- Max. current (A)
- Safe current (A)

Op basis van de omschrijving weet ik alvast niet waar ik m'n 5 kW moet opgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bimmer
r2504 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:22:
[...]

Eerst is de vraag welke setting...

- Station maximum current (A)
- Max. current (A)
- Safe current (A)

Op basis van de omschrijving weet ik alvast niet waar ik m'n 5 kW moet opgeven.
- Het zal ook maar kunnen werken als je beschikt over een digitale meter je moet de gegevens van de P1 poort ook naar de Alfen sturen!
Ook moet de Alfen beschikken en actief zijn = Load Balancing die enkel via het kopen van een Licentie geactiveerd word!

-Sation maximum current (A) ----> max. stroom die voor de laadpaal voorzien is (normaal 32A voor Pro versie en de Single Eve 16A maar blijhkbaar bestaat er hier ook een licentie voor en dan kan die ook op 32A)
- Max. current (A) ----> Vb. 40 A (hoofdzekering van de electriciteits installatie)

- Safe current (A) ----> Vb. 10 A Hier stel je de stroom in bij het verlies van de communicatie met de P1 meter zodat er toch niet meer vermogen mag gebruikt worden !

- Maximum Smart meter current (A) ---> Vb. 22 A (5Kw) Hier stel je de stroom in die niet mag overschreden worden, ook als er in huis toestellen inschakelen en je bent de EV aan 't laden !

Dit alles kan je instellen via het programma Ace Installer mits je beschikt over de nodige paswoorden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --help
--help schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:02:
Ik heb een homewizard P1 met een Alfen laadpaal, inclusief load balancing license. Ik heb de handleiding van Alfen gevolgd (https://knowledge.alfen.c...he+ACE+Service+Installer.) maar krijg het niet naar behoren werkend.

Even voor mijn begrip: zou het dynamisch moeten zijn, dus als ik 3000 watt op wek, dat hij met 3000 watt gaat laden, of denk ik hier verkeerd? Ik zie in de Eve applicatie bij slimme meter geen waardes als ik dit wil uitlezen, lijkt me dat deze ingevuld moeten zijn? Na het configureren van de P1 meter met het IP adres van de homewizard zie ik in het log voorbij komen dat hij een HWE-P1 detecteert, met het mac-adres van de dongle, hij doet wel iets, maar het werkt nog niet naar behoren. ZIjn er specifieke dingen welke ik, naast wat er in de handleiding staat, nog moet instellen?
Is er iemand die homewizard p1 gebruikt om de slimme meter uit te lezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
--help schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:55:
[...]

Er zijn vast wel mensen die idd de homewizard P1 meter op dit moment gebruiken.
Ik heb hem zelf in het verleden ooit wel even gebruikt maar ik zit inmiddels op een andere P1 Meter (smartgateways). Dat gezegd hebbende:

Voor juist instellingen voor het gebruik van de homewizard P1 meter: Zie deze post en de links in die post. M.n. het aanzetten van de API.

Voor controle of de P1 data daadwerkelijk de laadpaal bereiken: Zie de schermprintjes in deze post (zowel de melding in de log als de controle van actuele waardes in de alfen)

Voor de typische load balancing instellingen bij een 3 x 25 A aansluiting: Zie deze post.

Hopelijk krijg je het hiermee werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --help
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:42:
[...]

Er zijn vast wel mensen die idd de homewizard P1 meter op dit moment gebruiken.
Ik heb hem zelf in het verleden ooit wel even gebruikt maar ik zit inmiddels op een andere P1 Meter (smartgateways). Dat gezegd hebbende:

Voor juist instellingen voor het gebruik van de homewizard P1 meter: Zie deze post en de links in die post. M.n. het aanzetten van de API.

Voor controle of de P1 data daadwerkelijk de laadpaal bereiken: Zie de schermprintjes in deze post (zowel de melding in de log als de controle van actuele waardes in de alfen)

Voor de typische load balancing instellingen bij een 3 x 25 A aansluiting: Zie deze post.

Hopelijk krijg je het hiermee werkend.
Dank voor je reactie. Ik heb inderdaad exact deze instellingen, maar het werkt niet. In de MyEve applicatie zie ik mijn 'slimme meter' standen allemaal op 0.00 staan. De homewizard werkt, want ik lees die uit met home assistant en daar staat het keurig erin allemaal. De local API staat aan uiteraard in de homewizard en zowel de laadpaal als de homewizard zitten in hetzelfde (V)LAN en subnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
--help schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:52:
[...]

Dank voor je reactie. Ik heb inderdaad exact deze instellingen, maar het werkt niet. In de MyEve applicatie zie ik mijn 'slimme meter' standen allemaal op 0.00 staan. De homewizard werkt, want ik lees die uit met home assistant en daar staat het keurig erin allemaal. De local API staat aan uiteraard in de homewizard en zowel de laadpaal als de homewizard zitten in hetzelfde (V)LAN en subnet.
Heb je het ook al met ACE geprobeerd? De MyEve app is nou niet de beste app om dit soort dingen in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Bimmer schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:28:
[...]

- Het zal ook maar kunnen werken als je beschikt over een digitale meter je moet de gegevens van de P1 poort ook naar de Alfen sturen!
Ook moet de Alfen beschikken en actief zijn = Load Balancing die enkel via het kopen van een Licentie geactiveerd word!

-Sation maximum current (A) ----> max. stroom die voor de laadpaal voorzien is (normaal 32A voor Pro versie en de Single Eve 16A maar blijhkbaar bestaat er hier ook een licentie voor en dan kan die ook op 32A)
- Max. current (A) ----> Vb. 40 A (hoofdzekering van de electriciteits installatie)

- Safe current (A) ----> Vb. 10 A Hier stel je de stroom in bij het verlies van de communicatie met de P1 meter zodat er toch niet meer vermogen mag gebruikt worden !

- Maximum Smart meter current (A) ---> Vb. 22 A (5Kw) Hier stel je de stroom in die niet mag overschreden worden, ook als er in huis toestellen inschakelen en je bent de EV aan 't laden !

Dit alles kan je instellen via het programma Ace Installer mits je beschikt over de nodige paswoorden !
Ah, dat is nuttige info!! @r2504 had je dat al geprobeerd? Dat zou super zijn, zit dz smart meter current er al lang in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --help
Dartlink schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:57:
[...]

Heb je het ook al met ACE geprobeerd? De MyEve app is nou niet de beste app om dit soort dingen in te regelen.
Als ik het instel, zie ik in het log dat hij de p1 instelling wel doet, want in het log zie ik dat hij het IP adres van de homewizard gebruikt. Kan het alsnog zijn dat het met ACE anders/beter werkt? Ik heb een Mac enkel en ACE is een Windows applicatie enkel zie ik, heb nergens een Windows machine dus dat is even onhandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:25

Dit is een fout in de MyEve app, als je de ACE installer gebruikt zal je zien dat je socket op 0 of 1A staat. Je moet echt alleen de ACE installer gebruiken en niet de MyEve app voor dit soort zaken (ik zou hem gewoon van je telefoon verwijderen).

Volgens mij kan je onderstaande account gebruiken.
Gebruikersnaam: RadomskiR
Wachtwoord: fazUv6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
--help schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:03:
[...]

Als ik het instel, zie ik in het log dat hij de p1 instelling wel doet, want in het log zie ik dat hij het IP adres van de homewizard gebruikt. Kan het alsnog zijn dat het met ACE anders/beter werkt? Ik heb een Mac enkel en ACE is een Windows applicatie enkel zie ik, heb nergens een Windows machine dus dat is even onhandig.
Zie hierboven :)

Anders even een VM maken ofzo, of de laptop van de buurman? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --help
Ik heb een VM met ethernet bridging zodat ik in hetzelfde LAN zit als de laadpaal, kan ermee verbinden en uitlezen. Dezelfde waardes als MyEve zie ik hier, de waardes zijn leeg maar alle instellingen zijn exact als volgens de handleiding. Ik heb firmware 7.2.0-4362 erop staan, laatste is dit. Kan het zijn dat deze een bug heeft en downgraden een oplossing is? Of iemand die deze heeft en het wel werkt met homewizard?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXdrHvvNUFN-wj3o8iNQhNXip28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lDhw1tXa8xxEDfQStrBilN0b.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microstar
  • Laatst online: 12:02
--help schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:21:
Ik heb een VM met ethernet bridging zodat ik in hetzelfde LAN zit als de laadpaal, kan ermee verbinden en uitlezen. Dezelfde waardes als MyEve zie ik hier, de waardes zijn leeg maar alle instellingen zijn exact als volgens de handleiding. Ik heb firmware 7.2.0-4362 erop staan, laatste is dit. Kan het zijn dat deze een bug heeft en downgraden een oplossing is? Of iemand die deze heeft en het wel werkt met homewizard?

[Afbeelding]
Heeft u de “known issues” geraadpleegd alvorens u de update heeft uitgevoerd?

https://knowledge.alfen.c...tform+(NG-910+%2F+NG-920)

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --help
Microstar schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:44:
[...]

Ja ik heb deze pagina gevonden, maar ik kan die known issues niet openen of vinden denk ik. Als ik op de URL klik welke hierboven staat, zie ik geen overzicht staan. Waar zou dit horen te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-win
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-08 16:20
--help schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:12:
[...]

Ja ik heb deze pagina gevonden, maar ik kan die known issues niet openen of vinden denk ik. Als ik op de URL klik welke hierboven staat, zie ik geen overzicht staan. Waar zou dit horen te staan?
In de releasenotes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --help
Ok zojuist gevonden, maar staat niets in over homewizard p1 welke problemen zou geven. Zojuist na een downgrade naar 7.1.6-4345 heb ik active load balancing van 'meter' naar 'meter + ems monitoring' gezet en hierna weer terug, ik zie nu in live monitoring gegevens staan, even kijken maar ziet er goed uit.

Zou een bug kunnen zijn als ik dit zo zie, verleidelijk om een upgrade terug te doen en kijken of het dan weer stuk gaat in dat geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
--help schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:21:
Ok zojuist gevonden, maar staat niets in over homewizard p1 welke problemen zou geven. Zojuist na een downgrade naar 7.1.6-4345 heb ik active load balancing van 'meter' naar 'meter + ems monitoring' gezet en hierna weer terug, ik zie nu in live monitoring gegevens staan, even kijken maar ziet er goed uit.

Zou een bug kunnen zijn als ik dit zo zie, verleidelijk om een upgrade terug te doen en kijken of het dan weer stuk gaat in dat geval.
Er staat letterlijk in dat mits je een DSMR5 meter hebt dat niet werkt. Dus bespaar je de moeite. Velen zijn je voorgegaan. Als 7.1.6 voor jou werkt, lekker daar op blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --help
Ik zie het inderdaad, had enkel gezocht op homewizard in de tekst. Slordig dat dit niet werkt, maar goed dat het verklaard is. Tnx voor hulp @Dartlink en @ed-win !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --help
Microstar schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:44:
[...]

Deze firmware stond op de laadpaal toen ik hem kreeg :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bimmer
--help schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:55:
[...]

Ik gebruik ook de 'Homewizard' dongle met een Spliter met voeding (voor de afstand van de laadpaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staggeble
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-08 20:12
Hopend op een oplossing ben ik hier terechtgekomen. Jammer genoeg 2 jaar later is die er precies niet :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDNfXymY7KnxxbrOkYK0INzouLs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BZ1TMXFaUufdDl2WQHkjI8dy.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
NoFate schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:01:
[...]
Ah, dat is nuttige info!! @r2504 had je dat al geprobeerd? Dat zou super zijn, zit dz smart meter current er al lang in?
Ik kan het momenteel niet proberen aangezien in de geinstalleerde firmware een bug zit (en heb geen zin te downgraden ed.). Via evcc heb ik momenteel geen last van deze bug omdat die de Homewizard P1 uitleest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Bimmer schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:38:
[...]
Ik gebruik ook de 'Homewizard' dongle met een Spliter met voeding (voor de afstand van de laadpaal)
De Homewizard is toch via Wifi... waarom heb je daar een splitter nodig ?

Je hoeft je Alfen louter op je netwerk aan te sluiten (P1 connectie is niet nodig) en zo leest die je Homewizard dan wel uit.

• Bimmer
r2504 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:04:
[...]

De Homewizard is toch via Wifi... waarom heb je daar een splitter nodig ?

Je hoeft je Alfen louter op je netwerk aan te sluiten (P1 connectie is niet nodig) en zo leest die je Homewizard dan wel uit.
De afstand voor de wifi is te ver verwijderd vanwaar de laadpaal staat en ik heb bij het plaatsen van de paal 2 x cat 6 kabels meegeplaatst (1 x voor netwerk) en 1 (voor de P1) en de HomeWizard zit achter de splitter !

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-08 23:00
Staggeble schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:59:
Hopend op een oplossing ben ik hier terechtgekomen. Jammer genoeg 2 jaar later is die er precies niet :(

[Afbeelding]
Tot over 2 jaar dan maar weer ;)

• r2504
Bimmer schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:00:
[...]

De afstand voor de wifi is te ver verwijderd vanwaar de laadpaal staat en ik heb bij het plaatsen van de paal 2 x cat 6 kabels meegeplaatst (1 x voor netwerk) en 1 (voor de P1) en de HomeWizard zit achter de splitter !
Ik heb de indruk dat je over iets anders aan het praten bent... de Homewiards P41 meter sluit je enkel aan op je digitale meter, niet op je laadpaal (kan zelfs niet). Verder is de afstand tot aan de laadpaal ook totaal niet relevant (wat net het voordeel is) aangezien de Wifi van de Homewizard connectie moet maken met je eigen draadloos netwerk... en niet met de laadpaal.

Ben je echt zeker dat je over dit praat... https://www.homewizard.com/nl-be/shop/wi-fi-p1-meter-2/

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:04
Op mijn Alfen Twin 4XL laadpaal stond eerst een firmware versie 1.1.2 volgens de ACE Service Tool. Die is nu bijgewerkt naar 2.0.0 maar de paal geeft nu enkel rode kruizen en volgens mij betreft dit het verkeerde bestand namelijk een *.tfw file waar *.fwi gewenst is volgens deze webpagina. Ik krijg er nu echter geen *.fwi file op. Hebben jullie nog suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBN1CUadzffVsbNcMen89bgi3OY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ey9RGpBl1v3f0DxoaRaceytf.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Wietsee. op 14-08-2025 16:01 ]

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bimmer
r2504 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:24:
[...]

Ik heb de indruk dat je over iets anders aan het praten bent... de Homewiards P41 meter sluit je enkel aan op je digitale meter, niet op je laadpaal (kan zelfs niet). Verder is de afstand tot aan de laadpaal ook totaal niet relevant (wat net het voordeel is) aangezien de Wifi van de Homewizard connectie moet maken met je eigen draadloos netwerk... en niet met de laadpaal.

Ben je echt zeker dat je over dit praat... https://www.homewizard.com/nl-be/shop/wi-fi-p1-meter-2/
Nee ik praat over niks anders, de p1 poort van mijn digitale meter is verbonden met een Spitter die ik trouwens via de site HomeWizard samen met de Dongle heb besteld! In de spitter is de Dongle ingeplugd en in de spitter zit er een 5 Volt micro usb voeding en de RJ12 stekker die aangesloten is op mijn CAT6 kabel die naar mijn Alfen Single Eve gaat en daar is aangesloten met RJ12. Verder zit er een RJ45 (CAT6) aangesloten in mijn laadpaal deze is aan gesloten op mijn Netwerk !
Je hebt de mogelijkheid bij de Alfen Single Eve om de communicatie van de P1 poort bedraad te doen en ook het netwerk via RJ45 en dit werkt bij mij zonder problemen (gezien de afstand tussen woning en garage kan draadloos nooit werken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Je kan die p1 stekker eruit halen. De p1 dongle verbind zelf draadloos met het netwerk in je woning. De laadpaal kan dan over de RJ45 over IP verbinden met je P1 meter dongle.

Voordeel is dat je niet meer afhankelijk bent van signaal versterking van de splitter (die kan er dus ook tussenuit). En dat je niet meer afhankelijk bent van hoe snel Alfen bugs in de meters verwerkt. Homewizard doet dat toch iets sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
Zoals Caelorum aangeeft een totaal zinloze configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchCat
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-09 16:27
Wietsee. schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:32:
Op mijn Alfen Twin 4XL laadpaal stond eerst een firmware versie 1.1.2 volgens de ACE Service Tool. Die is nu bijgewerkt naar 2.0.0 maar de paal geeft nu enkel rode kruizen en volgens mij betreft dit het verkeerde bestand namelijk een *.tfw file waar *.fwi gewenst is volgens deze webpagina. Ik krijg er nu echter geen *.fwi file op. Hebben jullie nog suggesties?

[Afbeelding]
In jou geval moet je een .tfw file hebben. Er staat AHWP (wat later hernoemd is naar AHP) in het model type en niet NGxxx. Dat andere formaat kan je paal ook niet verwerken, dus dit kan je niet fout doen.

Staat er onder de rode kruizen nog iets van een error code?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bimmer
r2504 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:10:
Zoals Caelorum aangeeft een totaal zinloze configuratie.
Dat is jullie mening en er gaat niks boven een verbinding die niet draadloos is ! tevens als de dongle om de 1 of andere reden geen netwerk heeft dan heb ik daar wel geen last van ! dus waarom zou ik de kabel van de splitter gaan verwijderen als dit probleem loos werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Omdat een extender over die afstand ook ineens issues kan opleveren. Of de slimme meter ineens andere waardes uitstuurd en het maanden duurt totdat Alfen hun kant heeft gefixt.
Die p1 route over de splitter is niet heilig hoor :)

Maar als het voor jou nu werkt, zeker niet aankomen. Hier zijn de splitter en extender er snel tussenuit gegaan toen er problemen waren.

[ Voor 22% gewijzigd door Caelorum op 15-08-2025 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bimmer
Caelorum schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:10:
Omdat een extender over die afstand ook ineens issues kan opleveren. Of de slimme meter ineens andere waardes uitstuurd en het maanden duurt totdat Alfen hun kant heeft gefixt.
Die p1 route over de splitter is niet heilig hoor :)

Maar als het voor jou nu werkt, zeker niet aankomen. Hier zijn de splitter en extender er snel tussenuit gegaan toen er problemen waren.
Als de (slimme meter) ineens andere waardes uitstuurd.....?---> dan gaat de HomeWizard ook verkeerde waardes sturen want die krijgt die ook maar van de P1 meter tenzij je zelf een KWh meter hebt tussen uw verbruikers en pv installatie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Yes, behalve dan dat de homewizard sneller bijgewerkt is. Zo ook met het DSMR5 gedoe nu, waar via de p1 meter rechtstreeks je issues hebt, maar via homewizard verbinding niet (en ook niet had gekregen).

Ik weet overigens ook niet wat er precies verkeerd is gegaan. Ik vermoed dat sommige slimme meters een extra data kanaal hebben gekregen en de Alfen implementatie zich er in verslikt en de homewizard implementatie gewoon dat kanaal negeert. Maar dat is allemaal gokwerk van mijn enigszins beperkte kennis van hoe de slimme meters data uitsturen. Mijn kennis zit meer aan de opslag kant bij de meetbedrijven.

[ Voor 57% gewijzigd door Caelorum op 15-08-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

--help schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:21:

[Afbeelding]
Zit je laadpaal in hetzelfde netwerksegment als je HomeWIzard P1 Dongle ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Bimmer schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:31:
[...]

Nee ik praat over niks anders, de p1 poort van mijn digitale meter is verbonden met een Spitter die ik trouwens via de site HomeWizard samen met de Dongle heb besteld! In de spitter is de Dongle ingeplugd en in de spitter zit er een 5 Volt micro usb voeding en de RJ12 stekker die aangesloten is op mijn CAT6 kabel die naar mijn Alfen Single Eve gaat en daar is aangesloten met RJ12. Verder zit er een RJ45 (CAT6) aangesloten in mijn laadpaal deze is aan gesloten op mijn Netwerk !
Je hebt de mogelijkheid bij de Alfen Single Eve om de communicatie van de P1 poort bedraad te doen en ook het netwerk via RJ45 en dit werkt bij mij zonder problemen (gezien de afstand tussen woning en garage kan draadloos nooit werken)
1. Bij lange afstand (langer dan ca. 10 meter) tussen je P1 poort in je meterkast (de splitter in dit geval) en de P1 poort op de lader is het signaal niet gegarandeerd. Je kan dit op de HomeWIzard P1 splitter zien, als er succesvol een datagram over de poort verstuurd wordt, knippert er een wit ledje.
Voor langere afstanden heeft Cedel een speciale P1 versterker voor Alfen, die werkt over CAT5e bekabeling.

2. De draadloze verbinding is niet tussen je laadpaal en je P1 dongle. De draadloze verbinding is alleen maar tussen de P1 Dongle en je Wifi access point (meestal je modem). De alfen praat met je dongle gewoon over Ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:12
Luc Beek schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:54:
[...]

Dank voor je reactie wederom. De werking is hier ook als zodanig. Had de proef op de som genomen, in de ochtend startte hij netjes met laden.. Denk dat ik het dan toch maar aandurf of hem langer te laten hangen aan de paal.

NB: de LED status werkt bij mij prima op versoen7.1.6
Vanmorgen de upgrade naar 7.1.6 gedaan vanaf 6.6.2 en de LED status werkt weer. (deels)Laden op zonnestroom werkt ook nog en zie ook nog steeds DSMR waardes. Zie nu een opmerking over transacties in de app maar die zijn voor mij ivm privé systeem niet relevant. Blij dat het lampje het iig weer doet, dan is iig zichtbaar dat de kabel er goed in zit en het ding ook werkt :) Op naar de volgende release dan maar.

@wfveennl even upgraden voor de status lampjes dus :)

[ Voor 3% gewijzigd door marccom op 15-08-2025 14:41 ]

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmun
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:52
Korte vraag:
Volgende week verander ik van internet provider.
Ik wil dan via ACE installer, het vaste IP adres wijzigen. Begrijp dat de UTP kabel vanaf de laadpaal rechtstreeks in de laptop moet.
Moet 'Fixed IP adres' voor het wijzigen van provider dan uitgeschakeld worden of maakt dit niet uit?

WP: ME PUD-SWM80YAA / EHSD-VM2D / DJG WPS300 RVS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 17:21
mmun schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:33:
Korte vraag:
Volgende week verander ik van internet provider.
Ik wil dan via ACE installer, het vaste IP adres wijzigen. Begrijp dat de UTP kabel vanaf de laadpaal rechtstreeks in de laptop moet.
Moet 'Fixed IP adres' voor het wijzigen van provider dan uitgeschakeld worden of maakt dit niet uit?
Waarom zou de paal direct aan de laptop moeten worden gekoppeld. Als je laptop in hetzelfde subnet zit als de paal dan kun je hem ACE Installer toch gewoon bereiken.
Het IP adres moet je voor de het veranderen van je provider op dynamisch zetten, anders heb je kans dat je er na de wijziging niet meer bij kunt.
Heb je met je nieuwe configuratie weer verbinding dan kun je hem weer een vast IP adres binnen je nieuwe netwerk geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmun
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:52
Helder, dank!

WP: ME PUD-SWM80YAA / EHSD-VM2D / DJG WPS300 RVS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-09 19:53
marccom schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:38:
[...]

Vanmorgen de upgrade naar 7.1.6 gedaan vanaf 6.6.2 en de LED status werkt weer. (deels)Laden op zonnestroom werkt ook nog en zie ook nog steeds DSMR waardes. Zie nu een opmerking over transacties in de app maar die zijn voor mij ivm privé systeem niet relevant. Blij dat het lampje het iig weer doet, dan is iig zichtbaar dat de kabel er goed in zit en het ding ook werkt :) Op naar de volgende release dan maar.

@wfveennl even upgraden voor de status lampjes dus :)
Dat heb ik al een tijdje eerder gedaan en viel bijna van m'n stoel, de status LED werkte weer... !!! Maar bedankt voor de tip.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h2s
  • Niet online

h2s

Caelorum schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:12:
Yes, behalve dan dat de homewizard sneller bijgewerkt is. Zo ook met het DSMR5 gedoe nu, waar via de p1 meter rechtstreeks je issues hebt, maar via homewizard verbinding niet (en ook niet had gekregen).
Je laat hier uitschijnen dat homewizard een veel betere oplossing is dan rechtstreeks P1 signaal, en dat dergelijke problemen niet mogelijk zijn met homewizard.
Maar als Alfen in een volgende firmware de homewizard integratie om zeep helpt, dan is de situatie omgekeerd en kan je maanden niks meer met je homewizard integratie.

Geef mij maar een verbinding met zo weinig mogelijk tussenstappen (extra risico dat er iets misgaat) en dan nog liefst bedraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexander.hagen
Rtoo schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:07:
[...]

Lijkt opgelost te zijn. In de Myeve app het percentage zonnestroom van 25% gewijzigd naar 100%. Tevens laden op 1 en 3 fase op toestaan gezet. Al lijkt deze laatste instelling weer uit te staan als ik nu de app bekijk.
Bij mij staat comfort level op 1.4 kW. Green percentage stond op 25%. Vroeger ging dat goed en hield de paal ongeveer nul op de meter aan, maar tegenwoordig laden zowel Green als Comfort altijd met 4.1 kWh, ongeacht hoeveel zon er schijnt. De rest trekt hij gewoon van het net. Voor green start het laden zodra er 25% x 1.4 kW aan zon is, maar dan gaat het laden nog steeds met 4.1 kWh, i.pv. 1.4 kWh. Ik weet eigenlijk niet of dit aan FW 7.1.6 ligt, of aan de software van de ID.4. Ook de software op de ID.4 is recent automatisch geupdate. Heeft iemand toevallig een ID.4 (of andere ID) en lukt het jullie wel om met minder dan 4.1 kWh zon te laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
h2s schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:19:
[...]

Je laat hier uitschijnen dat homewizard een veel betere oplossing is dan rechtstreeks P1 signaal, en dat dergelijke problemen niet mogelijk zijn met homewizard.
Maar als Alfen in een volgende firmware de homewizard integratie om zeep helpt, dan is de situatie omgekeerd en kan je maanden niks meer met je homewizard integratie
Ik ga er inderdaad vanuit dat de homewizard api nagenoeg niet verandert en dat Alfen dus geen reden heeft iets te veranderen aan hun kant. En laat die homewizard api nu net goed geversioneerd zijn en dus inderdaad geen breaking wijzigingen krijgen.
Geef mij maar een verbinding met zo weinig mogelijk tussenstappen (extra risico dat er iets misgaat) en dan nog liefst bedraad.
Voor rechtstreekse connectie zonder extender wel ja, maar zodra je er een extra apparaat tussen met stoppen om het signaal over langere afstand te overbruggen dan is dat niet minder tussenstappen. Daarnaast heb ik inderdaad minder vertrouwen in dat de Alfen ontwikkelaars wijzigingen in het slimme meter landschap bij kunnen benen dan de ontwikkelaars van de p1 meter. Puur omdat het voor de eerste geen core business is, en voor de tweede wel en omdat de tweede wel OTA updates kunnen en doen pushen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:58
Sorry maar ik heb 85x de teksten hierboven doorgelezen, hebben we het nu over Homewizard of homeassistant? Homewizard doet totaal niets qua aansturing van de Alfen. De splitter van Homewizard zorgt ervoor dat de P1 meter bij de data van de slimme meter kan en de laadpaal ook…tegelijkertijd.
Het kan zijn dat ik echt er overheen gelezen hebt, maar help me even? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Homewizard p1 meter leest het signaal uit en bied een API aan op het netwerk waar de Alfen laadpaal mee kan verbinden. Het is dus geen splitter. Het is dit dign: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-p1-meter/

[ Voor 19% gewijzigd door Caelorum op 16-08-2025 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Caelorum schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 08:10:
Homewizard p1 meter leest het signaal uit en bied een API aan op het netwerk waar de Alfen laadpaal mee kan verbinden. Het is dus geen splitter. Het is dit dign: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-p1-meter/
Homewizard is een bedrijf dat verschillende producten levert. De P1 meter is er daar een van, maar homewizard heeft wel degelijk ook een P1 splitter in zijn assortiment. Beiden zijn (wat mij betreft) goede producten, maar ze hebben dus inderdaad een verschillende functie. Bij posts over de "home wizard" zal overigens inderdaad meestal wel de P1 meter worden bedoeld, maar als we echt verwarring willen voorkomen zou de toevoeging "P1 meter" of "P1 splitter" wel helpen.
Pagina: 1 ... 89 ... 91 Laatste