[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 106 107 Laatste
Acties:

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

r2504 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 22:10:
[...]

HIj spreekt ook niet over een P1 signaal nu maar een ethernet verbinding (de HW P1 gaat over ethernet).

Eerste vraag is wat je ziet op je router... krijgt je Alfen een IP-adres, kan je dat pingen ?
Ik deed (en doe nog steeds) de aanname dat de laadpaal voorheen, op het moment dat de huidige kabel nog rj11 connectoren voor P1 had in plaats van de huidige RJ45 connectoren voor Ethernet, ook op die afstand stond en dat het P1 signaal (zonder versterking) destijds dus ook niet (goed?) doorgekomen is.

8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Kusterse
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10-04 23:20
WirelessErik schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:03:
Ik heb een SolarEdge omvormer voor mijn PV panelen en thuisbatterij. Een Alfen single pro en heb Frank als energie Maatschappij.
Als mijn batterij il is, schroeft de omvormer het vermogen terug om alleen de vraag vanuit het huis op te vangen. Als ik nu mijn auto aansluit, blijft de laadpaal melden, wachten op vermogen en in de app staat, te weinig zonnestroom beschikbaar.
Hoe zorg ik ervoor, dat de laadpaal wel vermogen begint te vragen en de omvormer dit ook gaat leveren, zon is er genoeg.
Ik gebruik slim nadelen bij Frank met de batterij en ik vermoed dat Frank ook ervoor zorgt, dat de omvormer terug gaat in vermogen om niet teveel terug te leveren.
Ik wil de auto wel kunnen laden als er zon is. Goedkoper laden kan bijna niet.

Nog een 2e vraag. Hoe krijg ik de laadpaal in Home assistant. Ik krijg geen verbinding. Zet de load balancing op de tcp/ip optie, maar we komt geen data binnen in HA. EVCC lijkt mij ook interessant, maar kost 150 dollar, vind ik nog wat fors.
Dat is een beetje kip ei verhaal daar heb je een ems voor nodig.
Zowel de laadpaal als ook de omvormer willen allebei 0 op de meter.
Ze voldoen ook allebei.
ik heb het in home-assistant opgelost door de laadpaal een target van 100 wat te geven.
De zonnepanelen willen 0 houden dus die gaan dan vanzelf omhoog.

Je hebt dan wel verbinding nodig met je laadpaal.
Welke integratie gebruik je.
Zelf gebruik ik alfen modbus.

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:56
WirelessErik schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:06:
[...]

Op mijn werk laad hij met 3,6 kW, dus meer als thuis, zelfde laadkabel. Wat ik wel zie in de myEve app is dat de stroomkabel de laadstroom beperkt?
[Afbeelding]
Leen even een kabel van iemand anders en kijk of het dan wel werkt… dan weet je of die melding vanuit Alfen in jouw geval werkelijkheid is…

• WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:41
Kusterse schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 23:20:
[...]

Dat is een beetje kip ei verhaal daar heb je een ems voor nodig.
Zowel de laadpaal als ook de omvormer willen allebei 0 op de meter.
Ze voldoen ook allebei.
ik heb het in home-assistant opgelost door de laadpaal een target van 100 wat te geven.
De zonnepanelen willen 0 houden dus die gaan dan vanzelf omhoog.

Je hebt dan wel verbinding nodig met je laadpaal.
Welke integratie gebruik je.
Zelf gebruik ik alfen modbus.
Ik zou graag modbus gebruiken, maar krijg dat niet werkend. Als ik deze integratie in HA toepas, maakt hij geen verbinding lijkt het, er komt namelijk niets binnen. Instelling in ACE dan uiteraard naar tcp/ip aangepast. Moet ik op de MID meter nog een aanpassing doen qua ip adres om dit te laten werken. ACE geeft nu een ander ip adres aan als wat mijn thuisnetwerk gebruikt.

• danielrene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-04 22:41
Dag allen, wij hebben bij onze nieuwe woning een Alfen icu eve mini van de vorige bewoners. Er staat een sticker op van Eneco en vorige bewoner had daar kennelijk een contract. Dat is nu beëindigd. Eneco heeft aangegeven dat het ons eigendom is en aangeboden dat ik bij hen weer een abonnement a 3eu pm neem. Nu zijn dat de kosten niet, maar is het voor mij ook mogelijk om dat anders op te lossen? Heb ik überhaupt een abonnement nodig? (Het is gewoon privé laden op 'eigen' stroom). Veel dank vast!!

• WirelessErik
Wat krijg je terug voor die €3. Ik zou hem lekker in eigen behaar gebruiken.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:16

Reinier

\o/

danielrene schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:43:
Dag allen, wij hebben bij onze nieuwe woning een Alfen icu eve mini van de vorige bewoners. Er staat een sticker op van Eneco en vorige bewoner had daar kennelijk een contract. Dat is nu beëindigd. Eneco heeft aangegeven dat het ons eigendom is en aangeboden dat ik bij hen weer een abonnement a 3eu pm neem. Nu zijn dat de kosten niet, maar is het voor mij ook mogelijk om dat anders op te lossen? Heb ik überhaupt een abonnement nodig? (Het is gewoon privé laden op 'eigen' stroom). Veel dank vast!!
Netwerkkabel erin, op standalone en plug & charge zetten. Geen pasje nodig, ideaal.

• WirelessErik
Zorg dat je alle inloggegevens van de paal in je bezit krijgt. Dan kun je hem zelf instellen zoals bovenstaande reactie ook aangeeft.

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:50
danielrene schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:43:
Heb ik überhaupt een abonnement nodig? (Het is gewoon privé laden op 'eigen' stroom). Veel dank vast!!
Natuurlijk niet, een abonnement op iets wat je al hebt, hahaha! Blijft lachen met marketeers.

• WirelessErik
Vandaar ook de opmerking, wat krijg je ervoor terug. Zal wel een lulverhaal zijn over inzicht in verbruik, een mooie app, etc. Die heb je ook zonder abbonement. De Eve connect app werkt prima. Mooi verder gaan zonder abbonement, scheelt weer bijna €40 per jaar

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:03
Ik heb blijkbaar iets niet goed staan in de Alfen instellingen.
2 laadpalen in een smart charging network. Load balancing via de p1 poort. Ik was gewend dat (met 1 laadpaal) de teruglevering aan het net vanuit de zonnepanelen als extra netcapaciteit werd gezien als ik in de Alfen instellingen 25A als max had opgegeven.

Nu een 2e laadpaal opgehangen en SCN geconfigureerd. Loop er nu tegenaan dat de 25A als harde grens wordt gezien door Alfen. Als er bijvoorbeeld 10A wordt teruggeleverd op alle fasen dan hanteert hij nog steeds 25A als max en niet 35A zoals hij dit eerst wel deed met 1 laadpaal. Beiden auto’s laden in dit voorbeeld dan met 12/13A in plaats van allebei met 16A.

Iemand een idee wat ik niet goed zou kunnen hebben staan in de instellingen?

[ Voor 5% gewijzigd door Niek_ op 11-04-2026 14:36 ]

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-04 12:26
Niek_ schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:35:
Ik heb blijkbaar iets niet goed staan in de Alfen instellingen.
2 laadpalen in een smart charging network. Load balancing via de p1 poort. Ik was gewend dat (met 1 laadpaal) de teruglevering aan het net vanuit de zonnepanelen als extra netcapaciteit werd gezien als ik in de Alfen instellingen 25A als max had opgegeven.

Nu een 2e laadpaal opgehangen en SCN geconfigureerd. Loop er nu tegenaan dat de 25A als harde grens wordt gezien door Alfen. Als er bijvoorbeeld 10A wordt teruggeleverd op alle fasen dan hanteert hij nog steeds 25A als max en niet 35A zoals hij dit eerst wel deed met 1 laadpaal. Beiden auto’s laden in dit voorbeeld dan met 12/13A in plaats van allebei met 16A.

Iemand een idee wat ik niet goed zou kunnen hebben staan in de instellingen?
Solar + SCN werkt niet.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:56
Ken Wood schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 22:26:
@r2504 Geen verbinding op de router en het LED op de switch blijft ook uit. Dus heb sterk het vermoeden dat het aan de kabel ligt, dus of ik heb de connectors niet goed aangebracht of er zit ergens een breuk in de kabel die er altijd al in zat. Dat zou betekenen dat de load balancing nooit heeft gewerkt.
Wellicht heb je de connectors niet goed erop gezet, en load balancing zal wel gewerkt hebben, gebruikt andere ader paartjes dan als je er een rj45 op zet...

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:42
Ken Wood schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 22:26:
@r2504 Geen verbinding op de router en het LED op de switch blijft ook uit. Dus heb sterk het vermoeden dat het aan de kabel ligt, dus of ik heb de connectors niet goed aangebracht of er zit ergens een breuk in de kabel die er altijd al in zat. Dat zou betekenen dat de load balancing nooit heeft gewerkt.
Jij maakt te snel conclusies.
Kans is het grootst dat je de connectors verkeerd gekrimpt hebt. Kans op aderbreuk is heel klein en weet ook dat P1 veel minder draden nodig heeft dan gigabit op 8 aders.

Zonder de connectors nu al blind te vervangen: koop eens een kabeltestertje, meet eens op welke aders fouten zitten en ga dan verder.

[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 12-04-2026 08:56 ]

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-04 11:29
HyperBart schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:54:
[...]

Jij maakt te snel conclusies.
Kans is het grootst dat je de connectors verkeerd gekrimpt hebt. Kans op aderbreuk is heel klein en weet ook dat P1 veel minder draden nodig heeft dan gigabit op 8 aders.

Zonder de connectors nu al blind te vervangen: koop eens een kabeltestertje, meet eens op welke aders fouten zitten en ga dan verder.
Misschien heb je gelijk. Wat is het gevolg dat een P1 minder draden nodig heeft dan ethernet? Dat ethernet gevoeliger is voor storingen of juist andersom?

Ik ga sowieso een kabeltesterje kopen, die kosten de kop niet.

Verder heb ik n.a.v. de tip van @Will_M gekeken van welk bouwjaar de laadpaal is en ik had geluk want hij is van maart 2023. Ik heb de firmware geupdate en er is inderdaad wifi aanwezig. Dus dat zou een twee optie zijn, maar het liefst heb ik hem bedraad. Ik krijg de laadpaal namelijk nog niet verbonden met mijn netwerk, terwijl ik hem wel inde MyEve app heb kunnen vinden. Als ik hem in de app laat zoeken naar netwerken vindt hij niks, terwijl het accesspoint op nog geen 10 meter afstand staat.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Ken Wood

Veel kans dat het SSID van je eigen netwerk op meerdere frequentiebanden uitzendt (2.4Ghz / 5Ghz / 6Ghz) waardoor veel IOT apparaten, zoals de Alfen Eve palen, er vaak niet lekker mee kunnen verbinden óf zelfs het SSID ansich niet eens 'zien'. De WiFi modules in IOT apparaten zijn meestal zo energiezuinig (en goedkoop) mogelijk uitgevoerd en verbinden daarbij vaak het liefst alleen met een '2.4Ghz Only' SSID. Één en ander is dan ook nog eens afhankelijk van de instellingen van het AP wat het SSID uitzendt.

[ Voor 16% gewijzigd door Will_M op 12-04-2026 14:26 ]

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:03
Heb je hier wellicht iets meer info over?
Ik snap dat solarcharging niet werkt, dat is me duidelijk en staat ook in de app aangegeven. Echter de loadbalancing zou gewoon zat ruimte op de p1 moeten zien maar hanteert daar de als max SCN ampere, de ingestelde 25A, als max waarde in plaats van dat hij de daadwerkelijke vrije ruimte bekijkt.

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-04 12:26
Niek_ schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:59:
[...]

Heb je hier wellicht iets meer info over?
Ik snap dat solarcharging niet werkt, dat is me duidelijk en staat ook in de app aangegeven. Echter de loadbalancing zou gewoon zat ruimte op de p1 moeten zien maar hanteert daar de als max SCN ampere, de ingestelde 25A, als max waarde in plaats van dat hij de daadwerkelijke vrije ruimte bekijkt.
Dan moet je een ALB+SCN coniferen. Dus dynamisch vermogen uitlezen voor je scn max. Ik verwacht dat je op de knowledge base van Alfen de info wel vind. Zie je wel een dynamisch verbruik in de service installer, op de load balancing pagina?

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:56
Ken Wood schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:29:
[...]

Misschien heb je gelijk. Wat is het gevolg dat een P1 minder draden nodig heeft dan ethernet? Dat ethernet gevoeliger is voor storingen of juist andersom?

Verder heb ik n.a.v. de tip van @Will_M gekeken van welk bouwjaar de laadpaal is en ik had geluk want hij is van maart 2023. Ik heb de firmware geupdate en er is inderdaad wifi aanwezig. Dus dat zou een twee optie zijn, maar het liefst heb ik hem bedraad. Ik krijg de laadpaal namelijk nog niet verbonden met mijn netwerk, terwijl ik hem wel inde MyEve app heb kunnen vinden. Als ik hem in de app laat zoeken naar netwerken vindt hij niks, terwijl het accesspoint op nog geen 10 meter afstand staat.
Een 100mb netwerkverbinding heeft vier draden nodig, maar wel een specifiek paar op de juiste plek geknepen. Een gigabit geeft er 8 nodig, juist geknepen.

p1 zijn er dacht ik 2 of 3… als die goed zijn en de fout zit in een andere ader dan kan het prima zijn dat de kabel perfect werkt voor p1 maar totaal niet als netwerkkabel…

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:42
Ken Wood schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:29:
[...]

Het gevolg? Dat je met P1 kan toekomen met 4 draden.

Daarom zie je hier bv ook soms mensen een enkele UTP kabel "splicen", dan ga je dus met onderbouwde kennis een kabel splitsen zodat je 4 draden op de juiste manier crimpt op een RJ45 zodat je 100Mbit Ethernet er over kan doen en de andere 4 aders crimp je op een RJ11/12 stekker waarover je het P1 signaal kan laten gaan.

P1 is RS422 of RS485 dacht ik.

Ethernet is niet per se gevoeliger of andersom. Het is gewoon andere standaard.
UTP (de kabel) is unshielded en twisted, dat laatste om storing uit te kunnen filteren tot bepaalde hoogtes.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@HyperBart

P1 (én S0 / 1) poorten babbelen middels het RS422 protocol en dienen eigenlijk middels RJ12 connectoren aangesloten te worden. RJ11 kán uiteraard ook (is eigenlijk ook bijna altijd voldoende en wordt ook het vaakst gebruikt, de buitenste twee pinnen, 1 en 6, blijven dan sowieso altijd leeg).
PinSignaalBeschrijving
1+5VSpanning voor leesapparatuur (optioneel)
2RTSInput
3GNDGround (Data)
4--
5RXOutput
6Power GNDSpanning voor leesapparatuur (optioneel)

[ Voor 50% gewijzigd door Will_M op 12-04-2026 15:18 . Reden: Tabelletje toegevoegd. ]

Pagina: 1 ... 106 107 Laatste