Moi_in_actie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 00:13:
Ik heb eens alle reactie van TS doorgenomen. Aangezien ik het topic voorheen niet echt gevolgd heb, hoop ik nog enigszins een frisse blik te hebben. Een paar dingen die mij opvielen zijn de volgende zaken:
- Meest interessante aanknopingspunt is dat het hoogstwaarschijnlijk pas sinds maart speelt, ervoor niet.
- Eerder in het topic leek de conclusie dat het geluid ergens binnen zijn oorsprong had, recentelijk lijkt het in ieder geval ook vlak buiten de woning (tuinhuis) waar te nemen.
- Verschillende suggesties die zouden kunnen wijzen op een oorzaak die te maken heeft met wind lijken in die zin niet juist, in die zin dat bij windstil weer het geluid soms zelfs beter te horen is.
- Opvolgend hierop: wind als primaire oorzaak lijkt onwaarschijnlijk, is mogelijk alleen "drager" van het geluid.
- Anderen (gezinsleden en mede tweakers) hebben het geluid ook kunnen waarnemen.
Betreffende het eerste en laatste punt moet hierbij opgemerkt worden dat wanneer je je gaat focussen op een geluid, het meer kan gaan opvallen. Dit in de zin dat er altijd wel achtergrondgeluid is (white noise bv) maar je het vaak niet eens meer registreert. Een eigen voorbeeld hiervan is een klok die bij ons in de woonkamer hangt: als je erop let, hoor je heel duidelijk de secondenwijzer. Echter, ook al zit ik iedere dag op nog geen 2 meter van de klok op de bank..ik hoor het tikken niet (lees: het valt mij niet op).
Hiermee wil ik niet suggereren dat het een psychisch probleem is (tinnitus of iets dergelijks), alleen dat de eigen waarneming door je erop te focussen (stressen) dingen kan verergeren/vertroebelen. Maar dit betekent zeker wel dat het probleem, het geluid, er gewoon is.
Enfin, terug naar een poging om de oorzaak te vinden. Belangrijkste aanknopingspunt lijkt mij het tijdstip in maart vanaf wanneer het begon; wat is er sindsdien allemaal gewijzigd in/om huis waar jij redelijkerwijs vanaf kunt weten? Zijn er dingen verbouwd, is bepaalde apparatuur (elektronica met name) vervangen of nieuw aangeschaft?
Een gekke gedachte die in mij naarboven kwam, wel gerelateerd aan wind maar niet direct, is of het geluid te herleiden zou kunnen zijn naar iets als ventilatie in een spouwmuur, of ventilatie onder/tussen de dakpannen. Door convectiestromen verplaatst zich daar altijd iets van lucht, maar dit hoeft niet meer/minder te worden bij wind. Zijn er misschien tijdens een storm in het voorjaar een paar dakpannen iets verschoven en zit er onder zo'n dakpan net een uitlaat van de spouw, of een oud ventilatiebuisje? Of is er iets van een spouw, ventilatiebuis of regenbuis verstopt geraakt (of juist het tegenovergestelde) en produceert dit nu door convectiestromen een raar geluid? Wij hebben hier onderaan de buitenmuren hier en daar gaten, voor beluchting en afwatering van de spouw, misschien kun je daar eens naar kijken.
Hoop in ieder geval dat mijn gedachtenspinsels iets van hulp bieden, al zijn het maar zaken die je weer kunt afstrepen van de lijst van "dit en dat is het niet".