Ook ik heb zitten meelezen… aangezien het geluid vrijwel zeker van buiten komt, is het wellicht een idee om de (directe) buurt erbij te betrekken. Bijv. een briefje in de bus met het vriendelijke verzoek om collectief de stroom van airco’s en warmtepomp af te halen a.s. zaterdagavond 23u tot 23.15 oid (En dan hopen op een windstille avond)
Kun je het geluid ook (duidelijker) horen wanneer je een glas tegen de gevel of op de straattegels houdt om het zo duidelijker te kunnen waarnemen?
Heb je er al aan gedacht om "het geluid" in te sturen naar Q music, voor echt onzinnige suggesties?
Verder natuurlijk veel sterkte ermee, rust is zo belangrijk, ik hoop echt dat je de oorzaak achterhaalt en weg kunt nemen!
Verder natuurlijk veel sterkte ermee, rust is zo belangrijk, ik hoop echt dat je de oorzaak achterhaalt en weg kunt nemen!
Is hier verder nog een update over TS?
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
@locloc Ben je ooit nog dichter bij een oplossing gekomen? Het is wel intrigerend.
*knip*
Dat mag verder in Fluittoon in huis wie redt mij en niet verder cross-posten aub.
Dat mag verder in Fluittoon in huis wie redt mij en niet verder cross-posten aub.
[ Voor 75% gewijzigd door tweakduke op 23-04-2023 10:38 ]
Zouden we ooit nog een uitslag van @locloc krijgen?
Zelfde hier. Alleen was de frequentie voor de meeste mensen onhoorbaar (tussen de 17 en 19Hz). Het is dat ik het kon opnemen, versnellen en zo het iedereen hoorbaar kon maken, anders dacht ik dat ik nog een toon bij mijn tinnitus op kon tellen.TheGhostInc schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:41:
[...]
Bij mijn ouders hebben ze jaren een bromtoon gehad, bleek uiteindelijk de pompinstallatie van de riolering te zijn die honderden meters verderop lag achter een complete woonwijk. Toen die vervangen werd was ineens de toon weg.
Uiteindelijk de gemeente kunnen overtuigen, mannetje bij de pompinstallatie, uitzetten: geluid weg, aanzetten: geluid was er weer. Gemeente heeft toen beloofd om de pomp te vervangen.
2 maanden later werklui bij de installatie, oude motor er uit, nieuwe motor er in, maar wat bleek: EXACT DEZELFDE...
Dus het geluid is nog niet weg, al weten we nu iig waar het vandaan komt.
/ontopic:
Het feit dat je het in sommige kamers hoort, maar niet kan pinpointen, klinkt alsof het een resonantie frequentie (staande golf in een of meerdere kamers). Dat kan goed van buiten komen, zelfs honderden meters verderop.
Als je je water, elektra en gas er al af hebt gehaald, zit het hoogstwaarschijnlijk niet in je eigen huis en zul je verder moeten kijken.
/edit: Ah, zag niet dat dit topic van april vorig jaar was.

Oh, interessante opmerking over die rioolpomp. Ik hoor bij ons op de verdieping ook een soort bromtoon sinds we er medio vorige zomer wonen. Ik dacht eerst dat het van de buren (twee-onder-één-kapper) kwam of van een inverter model airco bij de achterburen. Maar ondertussen vermoed ik iets in de buurt. Het is een erg lage toon en mijn vriendin hoort 'm niet...
Tweakers, altijd leuk: oud topic krijgt een kickje, TS is al lang verdwenen (meegenomen door het ondefinieerbare geluid?) en we gaan door alsof er niks aan de hand is. Eh, ik hiermee dus ook

wat een cliffhanger!
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Balen zeg. Heb je verder nog acties ondernomen of heb je je er inmiddels bij neergelegd?locloc schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:04:
Het is niet weg....
Het transformatorhuis met eventueel de kabels die daar in de grond liggen resoneren geluid naar het (toevallig naast gelegen) riool, die deels door de vorm en lengte van de rioolbuis het geluid gefilterd en/ of versterkt richting jou huis geleid (spreekbuis).
Op mijn werk afgelopen jaar meegemaakt dat gedrup op een met dop afgesloten regenafvoer buis door héél het huis duidelijk hoorbaar was.
Op mijn werk afgelopen jaar meegemaakt dat gedrup op een met dop afgesloten regenafvoer buis door héél het huis duidelijk hoorbaar was.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Iets meer info misschien? Wat is er nog geprobeerd? Wat is er uitgesloten?locloc schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:04:
Het is niet weg....
Toevallig komt er donderdag een aflevering bij de Meester Frank Visser doet uitspraak. Gaat ook over dit onderwerp.
Heb je toevallig lampen bedienbaar met WiFi, zoals bijvoorbeeld Hue? Ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar ik heb nog wat lampen van de oudere generatie en die piepen heel hoog als ze niet aanstaan.
Ook normale dimmers kunnen een bromgeluid maken.
Verder zou een vloerverwarming(spomp) ook een hele goede oorzaak kunnen zijn.
Als je vloerverwarming in de badkamer hebt en het nieuwe toilet inbouw reservoir is zowel op vloer als tegen de muur geschroefd, dan wordt dit geluid via contact doorgegeven.
Sterkte!
Groet, Barry
Als je vloerverwarming in de badkamer hebt en het nieuwe toilet inbouw reservoir is zowel op vloer als tegen de muur geschroefd, dan wordt dit geluid via contact doorgegeven.
Sterkte!
Groet, Barry
Zijn deze dingen dan in staat om geluid te maken als je de spanning eraf haalt?Los Barros schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 03:41:
Heb je toevallig lampen bedienbaar met WiFi, zoals bijvoorbeeld Hue? Ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar ik heb nog wat lampen van de oudere generatie en die piepen heel hoog als ze niet aanstaan.
locloc schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:32:
- Alle stoppen omgezet, alle stroom er dus af, ook van de cv-ketel. Maakte geen verschil
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Het zijn dan ook apparaten die je meestal onder spanning laat staan...
Voor alles dat draait, beweegt etc. geldt hetzelfde devies: akoestisch ontkoppelen.
Okay, misschien stom heb momenteel niet tijd om de hele topic te lezen, maar iemand zij iets dat het van buiten komt?
Kan het zijn dat iemand een kattenverjager heeft geïnstalleerd in jouw omgeving? https://www.bol.com/nl/p/...verjager/9300000022019111
Heb ook vaker gehoord dat een auto een rare piep maakt, misschien even buiten een rondje lopen als je het hoort?
Edit: rondje lopen heb je al gedaan, zag ik net.
Kan het zijn dat iemand een kattenverjager heeft geïnstalleerd in jouw omgeving? https://www.bol.com/nl/p/...verjager/9300000022019111
Heb ook vaker gehoord dat een auto een rare piep maakt, misschien even buiten een rondje lopen als je het hoort?
Edit: rondje lopen heb je al gedaan, zag ik net.
[ Voor 5% gewijzigd door ilaurensnl op 26-07-2023 22:15 ]
Ik heb een uurtje uitgetrokken om het hele topic te lezen. Wij zitten met een vergelijkbare situatie. Mijn vrouw wordt gek van een brommend geluid dat pulseert met een frequentie van ongeveer 1 ½ seconde. Het treedt bijna elke avond op vanaf een uur of drie tot uiterlijk een uur of 10. Maar meestal stopt het eerder.
Ook wij bijna alle suggesties hiet geprobeerd, maar zonder effect. Wat we nog niet gedaan hebben ga ik vanavond proberen.
Ik heb meteen een account aangemaakt. Moet ik nu een nieuw topic maken? Dan loop ik het risico dat we weer alle suggesties opnieuw gaan krijgen.
Ik ben erg onder de indruk van de hulp die hier geboden wordt.
Het moet erg frustrerend zijn dat dit probleem nog niet is opgelost.
Ook wij bijna alle suggesties hiet geprobeerd, maar zonder effect. Wat we nog niet gedaan hebben ga ik vanavond proberen.
Ik heb meteen een account aangemaakt. Moet ik nu een nieuw topic maken? Dan loop ik het risico dat we weer alle suggesties opnieuw gaan krijgen.
@Johnbon Ik denk dat een nieuw topic het beste is, wel linken aan dit topic (en andersom).
Jouw situatie en geluid is anders, als we 2 issues in dit topic gaan behandelen wordt het erg onoverzichtelijk.
Ik had laatst ook zoiets op ons vakantie adres, maar dit bleek een mollenverjager te zijn op zonne-energie. Jullie probleem is wat complexer vrees ik.
Jouw situatie en geluid is anders, als we 2 issues in dit topic gaan behandelen wordt het erg onoverzichtelijk.
Ik had laatst ook zoiets op ons vakantie adres, maar dit bleek een mollenverjager te zijn op zonne-energie. Jullie probleem is wat complexer vrees ik.
[ Voor 3% gewijzigd door BeyondThunder op 28-08-2023 17:57 ]
Alles doorgelezen in afwachting van de ontknoping... Die niet kwam 
@locloc probeer het eens te checken bij de buurtvereniging (als die er is). Hier een soortgelijk probleem gehad en probleem was door meerdere mensen gemeld bij de buurtvereniging en die zijn toen verder gaan zoeken.
@locloc probeer het eens te checken bij de buurtvereniging (als die er is). Hier een soortgelijk probleem gehad en probleem was door meerdere mensen gemeld bij de buurtvereniging en die zijn toen verder gaan zoeken.
Dit klinkt als een vaatwasser bij de buren, misschien dermate ongelukkig geplaatst dat het geluid zich propageert via de waterleiding (reeds zelf meegemaakt).Johnbon schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:15:
Ik heb een uurtje uitgetrokken om het hele topic te lezen. Wij zitten met een vergelijkbare situatie. Mijn vrouw wordt gek van een brommend geluid dat pulseert met een frequentie van ongeveer 1 ½ seconde. Het treedt bijna elke avond op vanaf een uur of drie tot uiterlijk een uur of 10. Maar meestal stopt het eerder.
Op mn werk wel eens meegemaakt dat er na de verbouwing van een rioolgemaal mensen last kregen van vage geluidsklachten. Mensen die dichterbij het gemaal woonden hadden er geen last van. Op de een of de andere manier werden trillingen of geluid versterkt. Ze hebben daarna aanpassingen gedaan (andere pompen, of bepaalde frequenties laten overslaan) en dat heeft het probleem opgelost. Wellicht is dat ook een richting die je nog eens kan bekijken.
Want zijn buren hebben elke dag de vaatwasser aan van 15h tot 22h, precies tijdens etenstijd is hij in gebruik en het programma duurt zeven uur?nst6ldr schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:29:
[...]
Dit klinkt als een vaatwasser bij de buren, misschien dermate ongelukkig geplaatst dat het geluid zich propageert via de waterleiding (reeds zelf meegemaakt).
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO
Ja.Klippy schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:53:
[...]
Want zijn buren hebben elke dag de vaatwasser aan van 15h tot 22h, precies tijdens etenstijd is hij in gebruik en het programma duurt zeven uur?
Ik heb hier ook lang last gehad van een onverklaarbaar geluid. Soms 's avonds en 's nachts, soms ook niet. Op sommige plekken in/rond huis hoorde ik het, op andere plekken niet. Heel raar en enorm storend. Je zoekt je rot.
Tot ik in de zomer toevallig tijdens het openen van de balkondeur, zag dat één van m'n buren thuiskwam en z'n EV aan de lader hing. En nog geen paar seconden later was daar het zingende/fluitende toontje weer.
Als je buiten loopt, ook in de buurt, hoorde je het bijna niet. Maar dat geluid kreeg dus op een of andere manier een versterking doordat het verdere afstanden aflegde, en had op bepaalde plekken een "knooppunt" heet dat volgens mij, waar je het goed hoorde. Het lijkt daar dan uit de buurt te komen, maar is juist verder weg dan je zou zeggen.
Dus wat ik hiermee wil aangeven: De bron kan heel ergens anders liggen dan waar het vandaan lijkt te komen. En staan er toevallig EV's te laden is de buurt?
Tot ik in de zomer toevallig tijdens het openen van de balkondeur, zag dat één van m'n buren thuiskwam en z'n EV aan de lader hing. En nog geen paar seconden later was daar het zingende/fluitende toontje weer.
Als je buiten loopt, ook in de buurt, hoorde je het bijna niet. Maar dat geluid kreeg dus op een of andere manier een versterking doordat het verdere afstanden aflegde, en had op bepaalde plekken een "knooppunt" heet dat volgens mij, waar je het goed hoorde. Het lijkt daar dan uit de buurt te komen, maar is juist verder weg dan je zou zeggen.
Dus wat ik hiermee wil aangeven: De bron kan heel ergens anders liggen dan waar het vandaan lijkt te komen. En staan er toevallig EV's te laden is de buurt?
@locloc Ruim een half jaar niks meer gehoord. Is er nog iets veranderd? Zijn jullie al iets verder?
N.a.v. topic: Opsporen laagfrequent geluid
Is hier nog wat uit gekomen?
Is hier nog wat uit gekomen?
Als je het op een bepaalde plek goed hoort is dat een "buik" en als je het elders niet hoort zit daar een knoop. Tenminste zo heb ik het ooit op school geleerd.Aardedraadje schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:54:
Ik heb hier ook lang last gehad van een onverklaarbaar geluid. Soms 's avonds en 's nachts, soms ook niet. Op sommige plekken in/rond huis hoorde ik het, op andere plekken niet. Heel raar en enorm storend. Je zoekt je rot.
https://nl.m.wikipedia.or...n%20of%20vlakken%20vormen
@locloc zijn/haar laatste reactie was...28 januari 2025 23:09 het is inderdaad wel akelig....stil.....geworden.....PeacekeeperNL schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:08:
Handigst is dan om @locloc te taggen, maar aangezien je dat al bijna een jaar terug ook had gepoogd, zonder resultaat, vermoed ik dat ts geen reactie meer gaat geven
Bij mij is het een potkachel bij de buren waar een ventolator in zit om de warme lucht te verspreiden, die resoneert op de afvoerpijp die in hun plafond zit.
Wat ook hoorbaar is dat is een arico op het dak bij de buren van de andere hoek, produceert ook geluid door een ventilator die resoneert op hun dak.
Dit soort geluidsterreur zal alleen maar toenemen in de toekomst door warmtepompen en EV's.
Wat ook hoorbaar is dat is een arico op het dak bij de buren van de andere hoek, produceert ook geluid door een ventilator die resoneert op hun dak.
Dit soort geluidsterreur zal alleen maar toenemen in de toekomst door warmtepompen en EV's.
AC fans zijn vaak niet het probleem. De compressor, die stampt en geeft frequenties in het bromgebied. De fan draait daar te snel voor.Ollie_NL schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:44:
Bij mij is het een potkachel bij de buren waar een ventolator in zit om de warme lucht te verspreiden, die resoneert op de afvoerpijp die in hun plafond zit.
Als je daar meer over wilt weten en mogelijk oplossingen:
Trillingen warmtepomp dempen
[ Voor 8% gewijzigd door tcw82 op 04-06-2025 04:37 ]
Aangezien @locloc niet meer reageert, gaat dit topic dicht.tcw82 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:38:
[...]
@locloc zijn/haar laatste reactie was...28 januari 2025 23:09 het is inderdaad wel akelig....stil.....geworden.....
Wise enough to play the fool
Dit topic is gesloten.
Let op:
Lees het topic. We hebben nu al meerdere berichten met '... ik heb het topic niet gelezen, maar is het niet...' reacties waarbij het een herhaling van zetten wordt. Bekijk de gepinde berichten om een beeld te krijgen wat er gaande is.
Lees het topic. We hebben nu al meerdere berichten met '... ik heb het topic niet gelezen, maar is het niet...' reacties waarbij het een herhaling van zetten wordt. Bekijk de gepinde berichten om een beeld te krijgen wat er gaande is.