Ondefineerbaar geluid: ten einde raad

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 113.081 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-06-2024
Ik word elke nacht wakker van een soort fluitend/ruisend geluid. Klinkt als water dat door leidingen gaat. Of als lucht dat ergens langs gaat. Dat is dus meteen al het eerste probleem: het is lastig te benoemen hoe het precies klinkt en de bron is niet te vinden. Het is ongeveer vijf weken geleden begonnen, dénk ik, na terugkomst van een week vakantie. In die week is er een nieuwe wc geplaatst in de badkamer en die de boel daarna weer dichtgetegeld. Ik ben me er vanaf dat moment bewust van dat ik wakker word en lig door het geluid, maar ik weet niet 100% zeker of het daarvoor er niet ook al was.

Wat hebben we gedaan:
- 400 keer door en om het huis gelopen om te kijken of we de bron kunnen achterhalen: nee. Hoor het op alle verdiepingen, maar op de eerste verdieping lijkt het wel iets harder dan de bovenste
- Alle stoppen omgezet, alle stroom er dus af, ook van de cv-ketel. Maakte geen verschil
- Hoofdwaterkraan uitgedraaid. Maakte geen verschil. Ook niet toen we daarna een kraan open zetten (wat iemand had getipt)
- Bedieningspaneel wc er af gehaald: er komt tocht omhoog, maar er is géén geluid te horen. Zeker niet het fluitende/suisende geluid dat er nu dus 24/7 is.

Het is gekmakend... vooral ook omdat je het wél hoort in huis, maar als je bijvoorbeeld je oor tegen een muur aanhoudt, of tegen een radiator, of iets anders wat je als mogelijke boosdoener denkt te kunnen bestempelen, hoor je daar gewoon niks. Alleen stilte.

Heeft iemand enige clue wat het nog zou kunnen zijn? Of: of er een apparaat of bedrijf of whatever is dat op zijn allerminst de BRON van dat geluid kan achterhalen.... Want als ik in bed lig word ik er gek van, maar als ik opsta en denk naar het geluid toe te bewegen, dan lukt dat niet.

En nee, het zit niet in mijn oren, anderen in huis horen het ook..Degene die het mysterie op weet te lossen krijgt taart.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:34
Mijn eerste vraag: Heb je buren?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:13
Misschien een condensator van een of ander apparaat?
Hoe lang heb je de stroom eraf gehaald? condensator is als een batterij waarbij het even duurt voordat er geen stroom meer in het apparaat zit. Tevens eventuele batterijen uit apparaten verwijderen.

Dit omdat wij een digitale wekker hebben met een backup batterij, gewoon aangesloten op het net die ook een piepend geluid produceert.
utbone schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:35:
of dat

[ Voor 16% gewijzigd door Marc25579 op 06-04-2022 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Het is dus enkel in de nacht aanwezig?

Edit: niet goed gelezen. Overdag dus ook, maar niet storend..

[ Voor 46% gewijzigd door souljah1h op 06-04-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Is het een continu geluid, of soms aan, soms uit? Kan ook van buitenshuis komen, bijvoorbeeld transformator-huisje in de buurt?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:05

Onbekend

...

Kan je het geluid zien met deze app?
https://play.google.com/s...rbit.spectrum&hl=en&gl=US

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:53

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

's nachts ben je je veel meer bewust van geluiden. Wellicht proberen te slapen overdag, zodat je gehoor superscherp wordt, en dan nog eens luisteren?

Of het zijn de Russen, dat kan ook.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Je begint in je eerste alinea met heel veel ik en dan 'wat hebben we gedaan'.
Woon je alleen en ben je de enige die het hoort of hebben anderen het ook waargenomen?

Niet om flauw te doen, maar toen ik voor het eerst last had van tinnitus duurde het ook een tijdje voordat ik echt doorhad wat er gebeurde.

Edit:
Uit je andere post:
locloc schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:13:
Mijn man hoort het niet.
Kinderen ook niet.

Ik hoor het 24/7

Dit weekend naar schoonouders geweest en daar overnacht. Ik hoorde niks.
Kwam thuis: hoor het meteen.
Ik zou inderdaad even die app proberen die iemand hier al aan heeft geraden (om te bewijzen dat het geluid uit de omgeving komt), maar dat het iets is tussen je oren zou ik zeker niet uitsluiten.

[ Voor 45% gewijzigd door True op 06-04-2022 13:45 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:15

D4NG3R

kiwi

:)

Is het geluid door de gehele woning te horen, of alleen in/nabij de slaapkamer?

Gebeurt het altijd op grofweg dezelfde tijd(en)?

Ander random iets; als je zelf wat lawaai maakt, keer tegen een muur bonkt oid stopt het dan (even)? Zo ja heb je last van muizen, en die zijn vooral 's nachts actief.

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 06-04-2022 13:45 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-06 17:31
Na alles wat je getest hebt, lijkt mij het meest voor de hand liggende dat het een (water)leiding is naar je buren (als je die hebt). Deze loopt misschien door een gezamenlijke muur....
Ik heb zelf in een rijtjeshuis gewoond en kon horen dat de WC van de buren contstant doorliep. Toen ik dat vroeg aan de buurman, bleek er inderdaad iets mis met de WC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:25
Wellicht kun je hier nog iets nuttigs uit halen:

Bron 900 Hz pieptoon vinden
Geluidsoverlast hoge piep/gefluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
utbone schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:35:
Vrijstaand huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

sanzut

It's always christmas time

Heb je ventilatieroosters boven de ramen? Bij bepaalde stand van de wind kan dat ook geluid geven.
Of de wind langs/in de afvoer van CV/MV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• locloc
Marc25579 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:36:
Misschien een condensator van een of ander apparaat?
Hoe lang heb je de stroom eraf gehaald? condensator is als een batterij waarbij het even duurt voordat er geen stroom meer in het apparaat zit. Tevens eventuele batterijen uit apparaten verwijderen.

Dit omdat wij een digitale wekker hebben met een backup batterij, gewoon aangesloten op het net die ook een piepend geluid produceert.

[...]

of dat
De batterijen hadden we uit de wekker gehaald ook ja. Geen condensator in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
ZieglerNichols schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:38:
Is het een continu geluid, of soms aan, soms uit? Kan ook van buitenshuis komen, bijvoorbeeld transformator-huisje in de buurt?
Het is 24/7 en er staat een transformatorhuisje op 15 meter van ons huis. Ook heengelopen, is ander geluid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-06 13:46
locloc schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:46:
[...]

Haha, ik denk dat zo'n beetje elk electrisch apparaat in je huis meerdere condensatoren heeft. That said, denk niet dat dat voor het geluid zorgt. Heb je misschien ergens een lekkage? staat je kruipruimte vol met water?

Echt vreemd dat je het blijft horen als je alles afsluit. Kan je het buiten horen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

In die week is er een nieuwe wc geplaatst in de badkamer en die de boel daarna weer dichtgetegeld
Bij de WC is er geen extra lawaai waar te nemen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HenkEisDS
[...]

Je hebt 100% zeker condensatoren in huis. Misschien niet bewust, maar zolang je niet als Amish leeft heb je die dingen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:34
Even verder denken: Ben je misschien een riool doorstroom locatie? (ik ben nu aan het denken in het wild)

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• locloc
True schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:42:
Je begint in je eerste alinea met heel veel ik en dan 'wat hebben we gedaan'.
Woon je alleen en ben je de enige die het hoort of hebben anderen het ook waargenomen?

Niet om flauw te doen, maar toen ik voor het eerst last had van tinnitus duurde het ook een tijdje voordat ik echt doorhad wat er gebeurde.

Edit:
Uit je andere post:

[...]

Ik zou inderdaad even die app proberen die iemand hier al aan heeft geraden (om te bewijzen dat het geluid uit de omgeving komt), maar dat het iets is tussen je oren zou ik zeker niet uitsluiten.
De rest van het gezin hoort het inmiddels ook, vandaar dat ik in mijn post meldde dat anderen het ook horen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
D4NG3R schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:42:
Is het geluid door de gehele woning te horen, of alleen in/nabij de slaapkamer?

Gebeurt het altijd op grofweg dezelfde tijd(en)?

Ander random iets; als je zelf wat lawaai maakt, keer tegen een muur bonkt oid stopt het dan (even)? Zo ja heb je last van muizen, en die zijn vooral 's nachts actief.
24/7, maar overdag 'verdrinkt' het in omgevingsgeluiden. Muur bonken doet niets. Muizen zijn het zeker niet, die maken niet 24/7 hetzelfde geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
sanzut schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:45:
Heb je ventilatieroosters boven de ramen? Bij bepaalde stand van de wind kan dat ook geluid geven.
Of de wind langs/in de afvoer van CV/MV
Dat laatste toevallig net nog eens gecheckt. Hoor daar niks. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
borft schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:47:
[...]

Haha, ik denk dat zo'n beetje elk electrisch apparaat in je huis meerdere condensatoren heeft. That said, denk niet dat dat voor het geluid zorgt. Heb je misschien ergens een lekkage? staat je kruipruimte vol met water?

Echt vreemd dat je het blijft horen als je alles afsluit. Kan je het buiten horen?
Er is niet echt een kruipruimte, nou ja, 50x50cm hokje waar de hoofdwaterkraan zit. Die stond maanden terug deels onder water, maar kwam door hoge waterstand vermoedelijk want nu kurkdroog

Buiten hoor ik het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

locloc schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:49:
[...]

Dat laatste toevallig net nog eens gecheckt. Hoor daar niks. :(
Heb je dan ook toevallig een woonhuisventilator? Staat die niet per ongeluk op een ander standje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
utbone schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:47:
Even verder denken: Ben je misschien een riool doorstroom locatie? (ik ben nu aan het denken in het wild)
24/7 zou dat dan niet moeten zijn. Riool van paar buren achter ons loopt langs ons huis, maar dat is ook al op 4 meter verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkEisDS
Wat zo gek is is dat je het ook hoort als je ALLE stroom eraf hebt gehaald. Weet je 10)% zeker dat je ALLE stroom eraf hebt gehaald?

Het kunnen denk ik 5 dingen zijn:
- Wind
- Electrisch apparaat
- Gasleiding, kun je ook uitsluiten door die eens af te sluiten
- Water, kun je ook nog proberen uit te sluiten als je dat niet al gedaan hebt.
- Beestjes

Maak eens een video komende nacht. Dan kunnen we het wat beter analyseren.

[ Voor 13% gewijzigd door HenkEisDS op 06-04-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Rookmelders gechecked?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 25-06 13:46
HenkEisDS schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:51:
Wat zo gek is is dat je het ook hoort als je ALLE stroom eraf hebt gehaald. Weet je 10)% zeker dat je ALLE stroom eraf hebt gehaald?
Dat dus, even de hoofdschakelaar omhalen, en checken dat je stroommeter stilstaat (of uit is)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:15

D4NG3R

kiwi

:)

locloc schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:47:
[...]

De rest van het gezin hoort het inmiddels ook, vandaar dat ik in mijn post meldde dat anderen het ook horen..
En eerder niet? Men kan letterlijk tinnitus (symptomen) krijgen omdat ze denken wat te horen nadat het ze aangepraat is. Vooral mensen binnen je directe sociale kring zijn daar vatbaar voor.

Ik doe hier ook maar wat aannames overigens, maar sluit niet bij voorbaat uit dat jij zelf tinnitus hebt en de rest van het gezin overtuigt hebt dat ze ook wat horen. :)

* D4NG3R heeft ook jaren rondgelopen met tinnitus zonder te weten dat het daadwerkelijk tinnitus was. Dacht altijd dat tinnitus per definitie veel 'erger' moest zijn. :')

[ Voor 21% gewijzigd door D4NG3R op 06-04-2022 14:01 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:24
Is er toevallig in je omgeving een windmolenpark gebouwd? Bij mijn ouders in de buurt(3km afstand) is enkele jaren geleden 4 windmolens geplaatst. Die produceren een laagfrequente toon die mijn moeder altijd hoort, vooral 's nachts. Overdag valt het haar minder op door het omgevingsgeluid dat de laagfrequente toon overstijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

Het is 24/7 en er staat een transformatorhuisje op 15 meter van ons huis. Ook heengelopen, is ander geluid..
Het geluid kan gaan resoneren, dan klinkt het anders.
Ik had hier een bouwdroger staan en op elke verdieping had ik daar met ander geluid last van. Toen ik de bouwdroger uitzette was het weg :+. Maar serieus, een trilling/geluid kan op allerlei manieren overlast/geluid veroorzaken en vaak is het 1 component die gaat resoneren, maar dat kan op een andere plaats een andere frequentie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wmm
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:28

Wmm

Misschien wind dat door een ventilatie-/ontluchtingskanaal gaat, dat mogelijk door een (nieuw) gaatje fluit? In dat geval zou ik denken dat je ook verschil in geluid moet horen naar gelang er meer/minder wind is. Maar dat zou je ook kunnen testen door deze van buiten tijdelijk dicht te maken (plankje erop/ertegen).

Als het in een buitenmuur zit zou je kunnen controleren of het wind is die via de ventilatieroosters in de stootvoegen de spouwmuur in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:59
Een radiator die nog een heel klein beetje open staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
souljah1h schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:47:
[...]

Bij de WC is er geen extra lawaai waar te nemen?
Niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
souljah1h schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:50:
[...]

Heb je dan ook toevallig een woonhuisventilator? Staat die niet per ongeluk op een ander standje..
nope, hebben we niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
HenkEisDS schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:51:

Het kunnen denk ik 5 dingen zijn:
- Wind
- Electrisch apparaat
- Gasleiding, kun je ook uitsluiten door die eens af te sluiten
- Water, kun je ook nog proberen uit te sluiten als je dat niet al gedaan hebt.
- Beestjes

Maak eens een video komende nacht. Dan kunnen we het wat beter analyseren.
ALLE stroom haal je er denk ik wel af als je alle stoppen omzet toch? En dat is wat we hebben gedaan. Gasleiding hebben we er nog niet afgehaald. Ik weet niet eens waar dat zit cq hoe je dat doet, maar lijkt me ook een longshot? Waterkraan hadden we al dichtgedraaid (zie startpost). Beestjes onmogelijk, daar is het te monotoon voor. Als het windstil is horen we het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
HansAnders07 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:03:
Een radiator die nog een heel klein beetje open staat?
Als dat al zo zou zijn (gecheckt), dan zou dat allemaal moeten stoppen met de stroom én waterleiding uit.. toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
Wmm schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:45:
Misschien wind dat door een ventilatie-/ontluchtingskanaal gaat, dat mogelijk door een (nieuw) gaatje fluit? In dat geval zou ik denken dat je ook verschil in geluid moet horen naar gelang er meer/minder wind is. Maar dat zou je ook kunnen testen door deze van buiten tijdelijk dicht te maken (plankje erop/ertegen).

Als het in een buitenmuur zit zou je kunnen controleren of het wind is die via de ventilatieroosters in de stootvoegen de spouwmuur in komt.
Dit komt het dichtst bij mijn eigen theorie, maar er is niets veranderd in ventilatiekanalen etc. Zie ook nergens iets geks. En hoor er ook niks geks. Tegelijkertijd: het geluid is qua locatie zo ondefinieerbaar, dat het soms uit de vloer of plafond of juist van buiten of dan weer bij radiator of juist muur lijkt te komen... en als je dan dichterbij komt, hoor je daar niks. Wind-oorzaak is ongrijpbaarachtigargh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
TheGhostInc schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:07:
[...]

Het geluid kan gaan resoneren, dan klinkt het anders.
Ik had hier een bouwdroger staan en op elke verdieping had ik daar met ander geluid last van. Toen ik de bouwdroger uitzette was het weg :+. Maar serieus, een trilling/geluid kan op allerlei manieren overlast/geluid veroorzaken en vaak is het 1 component die gaat resoneren, maar dat kan op een andere plaats een andere frequentie zijn.
Goeie... maar... ik kan moeilijk een transformatorhuis uit zetten van Stedin. :)
Maar ik denk ook echt niet dat dat het is, is wel erg ver weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
Nee! Ga ik doen.. maar ik vermoed dat dat het niet is: niet gelinked, op batterijen en het geluid is er op meerdere verdiepingen. Maar ik ga dit wel checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
D4NG3R schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:59:
[...]

En eerder niet? Men kan letterlijk tinnitus (symptomen) krijgen omdat ze denken wat te horen nadat het ze aangepraat is. Vooral mensen binnen je directe sociale kring zijn daar vatbaar voor.

Ik doe hier ook maar wat aannames overigens, maar sluit niet bij voorbaat uit dat jij zelf tinnitus hebt en de rest van het gezin overtuigt hebt dat ze ook wat horen. :)

* D4NG3R heeft ook jaren rondgelopen met tinnitus zonder te weten dat het daadwerkelijk tinnitus was. Dacht altijd dat tinnitus per definitie veel 'erger' moest zijn. :')
Nee, het zit echt niet tussen mijn oren. Vorig weekend ook elders geslapen: nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
Matomatisch schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:06:
Is er toevallig in je omgeving een windmolenpark gebouwd? Bij mijn ouders in de buurt(3km afstand) is enkele jaren geleden 4 windmolens geplaatst. Die produceren een laagfrequente toon die mijn moeder altijd hoort, vooral 's nachts. Overdag valt het haar minder op door het omgevingsgeluid dat de laagfrequente toon overstijgt.
Hm... recent niks volgens mij, maar dat check ik eens bij iemand die dat zou kunnen weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-06 18:38
Serieus: Wat hoor je als je slaapt met oorplugjes. Is het dan weg? >> Edit: Ik zie dat andere huisgenoten het ook horen.

[ Voor 29% gewijzigd door mcsluis op 06-04-2022 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
mcsluis schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:29:
Serieus: Wat hoor je als je slaapt met oorplugjes. Is het dan weg? >> Edit: Ik zie dat andere huisgenoten het ook horen.
Oordopjes dempen het maar deels :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:27
Dus het is wel hard genoeg? Is het mogelijk om het geluid op te nemen? Dan zou ik beginnen in de badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• locloc
SniperGuy schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:38:
Dus het is wel hard genoeg? Is het mogelijk om het geluid op te nemen? Dan zou ik beginnen in de badkamer.
Heb ik geprobeerd, als ik dat doe met mijn telefoon hoor ik niks, daarvoor is de frequentie niet bruikbaar ofzo denk, geen idee.. hoor wel allerlei ruis dan, maar niet hét geluid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:58

Agent47

I always close my contracts.

Is het niet de waterleiding / afvoer van de (boven) wc van de buren toevallig?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
locloc schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:25:
Maar ik denk ook echt niet dat dat het is, is wel erg ver weg
Bij mijn ouders hebben ze jaren een bromtoon gehad, bleek uiteindelijk de pompinstallatie van de riolering te zijn die honderden meters verderop lag achter een complete woonwijk. Toen die vervangen werd was ineens de toon weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theezakje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-06 23:51
Long shot:
Woon je in de buurt van water waar schepen aangemeerd kunnen worden?
Hier een tijd gehad dat er een schip (1km verder op met huizen er tussen) aangemeerd lag met de motor stationair, dag en nacht. Dit kon ik alleen horen als alles verder stil was 's avonds. Om knettergek van te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dikzak
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-06 20:27
Heb je je radiatoren al ontlucht? Lucht in de radiatoren kan ook geluid maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:11
Zonnepanelen geplaatst?

De omvormer blijft deels onder spanning, ook als je alle zekeringen uitzet in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Agent47 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:41:
Vrijstaande woning :P
Wozmro schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:48:
Zonnepanelen geplaatst?

De omvormer blijft deels onder spanning, ook als je alle zekeringen uitzet in de meterkast.
Midden in de nacht?
TheGhostInc schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:41:
[...]

Bij mijn ouders hebben ze jaren een bromtoon gehad, bleek uiteindelijk de pompinstallatie van de riolering te zijn die honderden meters verderop lag achter een complete woonwijk. Toen die vervangen werd was ineens de toon weg.
Dat is een goeie, da zijn vaak van die groene kasten met een rooie lamp eraan :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:23

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Misschien een of andere bouwput in de buurt van je huis waar een of andere pomp staat te ronken?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:39
locloc schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:32:
Het is ongeveer vijf weken geleden begonnen, dénk ik, na terugkomst van een week vakantie. In die week is er een nieuwe wc geplaatst in de badkamer en die de boel daarna weer dichtgetegeld. Ik ben me er vanaf dat moment bewust van dat ik wakker word en lig door het geluid, maar ik weet niet 100% zeker of het daarvoor er niet ook al was.
1. Het geluid lijkt te zijn begonnen na het plaatsen van het toilet.
2. Het geluid klinkt als water dat door leidingen gaat.

Je gaat dan toch echt denken dat het met het toilet te maken moet hebben.

Ook maar een long shot:
Loopt er niet een heel klein beetje water uit het waterreservoir van het nieuwe toilet de pot in waardoor er heel langzaam water door het riool stroomt? Dit zou kunnen verklaren waardoor je met afgesloten stroom en water het geluid nog kan horen.

Je gaf ook aan dat je eerder het water had afgesloten en de kranen opengezet. Had je toen ook het toilet eens doorgetrokken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Scorpio861
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:18
the conjuring

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
NeonovA schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:06:
[...]

Ook maar een long shot:
Loopt er niet een heel klein beetje water uit het waterreservoir van het nieuwe toilet de pot in waardoor er heel langzaam water door het riool stroomt? Dit zou kunnen verklaren waardoor je met afgesloten stroom en water het geluid nog kan horen.

Je gaf ook aan dat je eerder het water had afgesloten en de kranen opengezet. Had je toen ook het toilet eens doorgetrokken?
Oplossing om dat te testen: WC-kraan dichtdraaien en de WC doortrekken tot leeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-06 22:48
pagani schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:08:
[...]

Oplossing om dat te testen: WC-kraan dichtdraaien en de WC doortrekken tot leeg.
Ik zou nog een stap verder gaan.
Wateraansluiting dicht en WC doortrekken tot leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goovy75
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-06 22:31
Klinkt als water dat door leidingen gaat. Of als lucht dat ergens langs gaat. Dat is dus meteen al het eerste probleem: het is lastig te benoemen hoe het precies klinkt en de bron is niet te vinden. Het is ongeveer vijf weken geleden begonnen, dénk ik, na terugkomst van een week vakantie. In die week is er een nieuwe wc geplaatst in de badkamer en die de boel daarna weer dichtgetegeld.
Heb je er toevallig ook een kachel in de badkamer die misschien verplaatst of vernieuwd is?
Als het klinkt naar water en lucht dan is misschien nog een optie om je cv installatie te ontluchten via de kachel die op het hoogste punt staat en andere daarna. Misschien is het toeval en om de zoveel tijd je cv installatie ontluchten kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:11
SniperGuy schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:01:
[...]

Vrijstaande woning :P

[...]

Midden in de nacht?

[...]

Dat is een goeie, da zijn vaak van die groene kasten met een rooie lamp eraan :Y
Het is mij niet duidelijk of ze als test 's nachts de netspanning afgelegd hebben.

Indien niet dan krijgt de omvormer wel nog netspanning maar idd niet van de panelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remi117
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-06 09:35
Tinnitus?

Guitarist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
locloc schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:21:
[...]

ALLE stroom haal je er denk ik wel af als je alle stoppen omzet toch?
Niet persé, condensatoren kunnen hun stroom wel even vasthouden(het is als een batterij). Als je echt zeker wil zijn dat het niet condensatoren zijn, moet je wel een tijd(afhankelijk van de grootte van de condensatoren) de stroom eraf halen en wachten tot ze stoppen met geluid maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:48
Insecten?
Had laatst een bij/wesp/bromvlieg achter een houten wandje zitten. Dacht in eerste instantie dat het geluid van de vliering af kwam... of achter het bed... of uit de kast... iig, was lastig te pin-pointen. Beestje heeft het na een week denk ik het loodje gelegd, want ik heb 'm niet meer gehoord de laatste paar dagen.
Het is wel het seizoen dat insecten weer nest-plaatsen gaan zoeken.

[ Voor 16% gewijzigd door boxlessness op 06-04-2022 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
locloc schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:21:
[...]

ALLE stroom haal je er denk ik wel af als je alle stoppen omzet toch? En dat is wat we hebben gedaan. Gasleiding hebben we er nog niet afgehaald. Ik weet niet eens waar dat zit cq hoe je dat doet, maar lijkt me ook een longshot? Waterkraan hadden we al dichtgedraaid (zie startpost). Beestjes onmogelijk, daar is het te monotoon voor. Als het windstil is horen we het ook.
Stoppen zet je niet om, aardlekschakelaars wel, maar ik begrijp wat je bedoelt. Als je alle aardlekschakelaars hebt omgeschakeld zou dit voldoende moeten zijn. Tenzij je slimme meter het geluid veroorzaakt.

Gas lijkt me zeker geen longshot, zie deze link:
https://www.google.com/search?q=slimme+meter+maakt+geluid&rlz=1C1GCEA_enNL961NL961&oq=slimme+meter+maakt+geluid
Verder opzich wel handig om te weten waar die zit mocht je ooit eens gas ruiken. Bij mij thuis zit ie in de meterkast.
xmen schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:10:
[...]
Ik zou nog een stap verder gaan.
Wateraansluiting dicht en WC doortrekken tot leeg.
Nog een long shot: Je leidingen leeg laten lopen. Als er ergens op de beganegrond iets uitsijpelt (en dit veroorzaakt het geluid) dan hoor je dat nog zeker een kwartier voordat je leidingen leeg zijn. En laat dan ook direct je CV systeem maar leeglopen als je toch bezig bent.

En het eerder geopperde rioolgeluid kun je ook testen/uitsluiten door eens een zwanenhals ergens te verwijderen zodat je een directe luchtverbinding met het riool hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
Vrijstaand, maar zijn de buren ver weg? Hoor je het buiten?

Heb zelf ook eens dagen lang achter een geluidje aangezocht. Totdat een huis verderop een inval was en een kwekerij werd leeggehaald.... Andere buren hadden ook geklaagd en het bleek een kapotte afzuiger te zijn van die gasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Laatst online: 16:19
Als iemand die recent een eigen vrijstaande woning heeft: Wind langs je huis die ergens mooi langs fluit?

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:21
Gasmeter? Die kunnen een fluitend/piepend geluid maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:44
locloc schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:41:
[...]

Heb ik geprobeerd, als ik dat doe met mijn telefoon hoor ik niks, daarvoor is de frequentie niet bruikbaar ofzo denk, geen idee.. hoor wel allerlei ruis dan, maar niet hét geluid
Wellicht kan je met een goede parabool microfoon het geluid wel opnemen. Het voordeel is dat die zeer rechtgevoelig zijn. Als tweaker kan je er wellciht ook zo een zelf maken met een vier polige 3,5mm jack zodar die rechtstreeks aan je telefoon kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:44
Niet persé, condensatoren kunnen hun stroom wel even vasthouden(het is als een batterij). Als je echt zeker wil zijn dat het niet condensatoren zijn, moet je wel een tijd(afhankelijk van de grootte van de condensatoren) de stroom eraf halen en wachten tot ze stoppen met geluid maken.
Een condensator zal zelf niet piepen, ook niet als er nog wat lading in zit. Meestal worden condensatoren in geschakelde voedingen of omvormers gebruikt die oscilleren als ze in bedrijf zijn. Dan nog zijn het meestal spoelen of transformatertjes die door het wisselend magnetisch veld gaan trillen: sommige windingen of spoelkernen kunnem wat los gaan zitten waardoor ze geluid (gepiep of gebrom) produceren.
Als echt alle spanning 's nachts van het net af is dan kan je dit wel uitsluiten als oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimNH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-06 22:08
Hoe lang heb je de cv ketel uit gehad, als er nog warmte in het systeem zit kan het zijn dat dit voor een kleine stroming blijft door temperatuurverschillen. Al lijkt mij niet dat deze stroming een radiatorklep geluid doet kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:09
Zoals hier aangegeven, kun je het de frequentie ook zien? Dat je het niet kan opnemen is idd lastig, maar als de frequentie te zien is kun je het misschien beter lokaliseren.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superdraak345
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Kan je het geluid wat duidelijker omschrijven? Is het een hoge of een lage toon? Is het geluid uniform en constant, of zit er een—periodieke dan wel onregelmatige—variatie in?

Een lamp/vijver/apparaat in de tuin van de buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:42
Heb je deze app al eens geprobeerd, werkt erg goed, en geeft een idee in welk gebied te zoeken.

Verder, hebben ze bij het renoveren van de wc ook de standleiding van het riool aangepast?
Misschien is deze verlegt of "lekt" deze in het plafond of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
fastedje schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:27:
[...]

Een condensator zal zelf niet piepen, ook niet als er nog wat lading in zit. Meestal worden condensatoren in geschakelde voedingen of omvormers gebruikt die oscilleren als ze in bedrijf zijn. Dan nog zijn het meestal spoelen of transformatertjes die door het wisselend magnetisch veld gaan trillen: sommige windingen of spoelkernen kunnem wat los gaan zitten waardoor ze geluid (gepiep of gebrom) produceren.
Als echt alle spanning 's nachts van het net af is dan kan je dit wel uitsluiten als oorzaak.
Ah juist, inderdaad. Ik verwarde de condensatoren met transformatoren. Bedankt voor de opheldering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik heb zelf met een soortgelijk dilemma gezeten de boven buurman had in de zomer lekkage aan de CV ketel in de winter bleek dat dit toch tot schade in de CV ketel had geleid en wij hierdoor via contact geluid een brommend geluid hoorde iedere nacht weer om gek van te worden

Uit eindelijk een half jaar me oordopjes geslapen anders was het niet te doen.

Maar het heeft mij dan ook zeker 2 maanden gekost de bron te vinden door de buurman om 3 uur in de nacht uit zijn bed te bellen en hem zijn CV uit laten zetten en weg was het geluid dus dat scheelde al een boel door gewoon te weten wat het is!

Hierdoor heb ik wel wat van contact geluid geleerd en ik weet 100% zeker dat dit bij jou ook het geval is.

Het kan van alles zijn waaronder een nieuwe geïnstalleerde warmtepomp/airco bij een van de buren? Denk inderdaad ook aan CV ketels, drogers, wasmachines en koelkasten van buren die door middel van contact geluid hinder kunnen overbrengen.

Ook omdat je aangeeft het stroom en water al te hebben uitgezet kan ik niet anders bedenken dan dat het bij de buren moet zijn?

Als je goed contact hebt raadpleeg de buren en spreek af als je het geluid goed kunt horen of zei verschillende apparaten willen uitzetten of de stekker er even tijdelijk uit willen trekken.

Of vraag of ze nieuwe apparatuur hebben laten installeren?

Ik hoop dat je vind wat het is want ik weet als geen ander hoe dit je nachtrust en leven kan verpesten.

AMD Ryzen 5800X3D, MSI MPG X570 Gaming Plus, MSI RTX3070, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:51
Misschien ook de ontluchting op het dak controleren? Mogelijk is daar door storm iets verschoven waardoor er meer wind binnenkomt dan nodig? Of misschien is er met de standleiding zelf iets gebeurd door aanleg toilet? Op een andere manier bevestigd?
Ik zag het anderen ook zeggen en standleiding was wel het eerste dat mij inviel, vooral omdat het geluid op elke verdieping te horen is (maar niet overal even hard), het is er vooral sinds er aan het toilet is gewerkt, klinkt als ruis en het is er altijd. De standleiding komt daar in alle opzichten voor in aanmerking. Check met een drone eens hoe die ontluchtspijp op je dak oogt.

[ Voor 5% gewijzigd door Toke_gt op 06-04-2022 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urens
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-02-2024
Overdruk in het riool/afvoer wat ergens weg lekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Ik zou eerst eens een geluidsmeting laten doen door een gecertificeerd bedrijf die ook rapporten maakt voor een rechtbank bijvoorbeeld.

Dan weet je tenminste of het afwijkend is en welke frequentieband het ongeveer betreft.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Laatst online: 25-06 23:05
Heb je al je CV-systeem (radiatoren, maar ook buizen waar water naar beneden valt) ontlucht? Kan qua geluid nog wel eens schelen, maar ik herken daar niet direct het 'fluitende' geluid in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlampie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:49
Ik had last van vloerverwarmingspomp die trilde en resoneerde via stoppen kast… na gehele groep vervangen te hebben en het terug kwam telkens 1 voor 1 apparaten uitgeschakeld op die groep… en zo kwam ik bij de pomp…

Maar mijn elektricien vertelde me ook dat een elektriciteitsleiding ook water in kan zitten vanaf nieuwbouw… en dat maakt ook geluid… zijn oplossing blazen met luchtdruk vanuit centraaldozen…

Hoop dat t helpt…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:51
- Bedieningspaneel wc er af gehaald: er komt tocht omhoog,
Toch lijkt dit me een aanknopingspunt. Waarom tocht dit? Waar komt die tocht vandaan en kan die onderweg niet het geluid veroorzaken dat je hoort? Is het koude lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
Of probeer het eens met een andere telefoon, de eerder genoemde app (iphone heeft SpectrumView) of doet je telefoon automatisch noise cancelling en kun je dat uitzetten.

Het lijkt me trouwens heel stug dat jij geluiden kunt horen die je telefoon niet kan opnemen, maar je kunt ook eens een headset proberen, zit misschien een iets betere microfoon in.

Probeer anders je opname ook eens af te spelen met een ander apparaat. Je telefoonspeakers kunnen het misschien niet afspelen terwijl het wel is opgenomen. Of maak eens een filmpje en deel het hier.

Als dat allemaal niet werkt dan bestaat het geluid niet en zit het tussen je oren. In dat geval wens ik je heel veel sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:23

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Lijkt me erg sterk.

En nee, het zit niet in mijn oren, anderen in huis horen het ook..Degene die het mysterie op weet te lossen krijgt taart.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
D4NG3R schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:59:
[...]

Zou je tinnitus hebben wanneer je het geluid niet meer hoort met oordopjes op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
SniperGuy schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:38:
Net SpecttrumView gedownload. Als ik dan een stukje opneem en terugluister, hoor ik alleen maar dezelfde harde ruis als die ik hoorde toen ik 'gewoon' met mijn iPhone een stukje video+geluid opnam. Hét geluid is kennelijk te vaag/ver weg/ ongedefinieerd om helder opgevangen te worden, ik zou in ieder geval niet goed weten hoe ik het in zo'n app moet onderscheiden van andere geluiden zoals van de snelweg een kilometer verderop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
Agent47 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:41:
Vrijstaand huis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
Theezakje schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:43:
Long shot:
Woon je in de buurt van water waar schepen aangemeerd kunnen worden?
Hier een tijd gehad dat er een schip (1km verder op met huizen er tussen) aangemeerd lag met de motor stationair, dag en nacht. Dit kon ik alleen horen als alles verder stil was 's avonds. Om knettergek van te worden.
Er is een meer op een kilometer, maar het duurt al vier weken en dan zouden meer mensen het moeten horen. Buiten hoor ik het overigens niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
Dikzak schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:45:
Heb je je radiatoren al ontlucht? Lucht in de radiatoren kan ook geluid maken.
Was een van de eerste dingen die we probeerden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
Wozmro schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:48:
Zonnepanelen geplaatst?

Zonnepanelen zitten er al sinds augusts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
AW_Bos schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:06:
Misschien een of andere bouwput in de buurt van je huis waar een of andere pomp staat te ronken?
Er wordt gebouwd, op honderden meters afstand, maar buiten huis hoor ik het niet en buren hoor ik niet klagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
NeonovA schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:06:
[...]

Ook maar een long shot:

Al geprobeerd, en nee er loopt geen water door het toilet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
goovy75 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:15:
[...]

Heb je er toevallig ook een kachel in de badkamer die misschien verplaatst of vernieuwd is?
Als het klinkt naar water en lucht dan is misschien nog een optie om je cv installatie te ontluchten via de kachel die op het hoogste punt staat en andere daarna. Misschien is het toeval en om de zoveel tijd je cv installatie ontluchten kan geen kwaad.
Ontluchten al gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
Wozmro schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:20:
[...]

Het is mij niet duidelijk of ze als test 's nachts de netspanning afgelegd hebben.

Indien niet dan krijgt de omvormer wel nog netspanning maar idd niet van de panelen.
Test met alle stroom eraf enzo rond 02:30 's nachts gedaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkEisDS
locloc schreef op woensdag 6 april 2022 @ 22:25:
[...]

ik zou in ieder geval niet goed weten hoe ik het in zo'n app moet onderscheiden van andere geluiden zoals van de snelweg een kilometer verderop..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPH8MTGOz4LXMvvBKtbnL5cUFq4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U291nYSQtiQFkZbsDOeJbMst.png?f=fotoalbum_large

Je bent op zoek naar een horizontale streep. Hier zie je dat ik eerst een 7000Hz piep maak gevolgd door een 4000Hz piep. Hij zal mij jou niet zo uitgesproken zijn, maar een lichtblauw lijntje moet je wel kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
boxlessness schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:44:
Insecten?
Had laatst een bij/wesp/bromvlieg achter een houten wandje zitten. Dacht in eerste instantie dat het geluid van de vliering af kwam... of achter het bed... of uit de kast... iig, was lastig te pin-pointen. Beestje heeft het na een week denk ik het loodje gelegd, want ik heb 'm niet meer gehoord de laatste paar dagen.
Het is wel het seizoen dat insecten weer nest-plaatsen gaan zoeken.
5 weken lang 24/7..? Nee, het klinkt 'mechanischer'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
HenkEisDS schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:45:
[...]

Stoppen zet je niet om, aardlekschakelaars wel, maar ik begrijp wat je bedoelt. Als je alle aardlekschakelaars hebt omgeschakeld zou dit voldoende moeten zijn. Tenzij je slimme meter het geluid veroorzaakt.

Gas lijkt me zeker geen longshot, zie deze link:
https://www.google.com/search?q=slimme+meter+maakt+geluid&rlz=1C1GCEA_enNL961NL961&oq=slimme+meter+maakt+geluid
Verder opzich wel handig om te weten waar die zit mocht je ooit eens gas ruiken. Bij mij thuis zit ie in de meterkast.

[...]

Nog een long shot: Je leidingen leeg laten lopen. Als er ergens op de beganegrond iets uitsijpelt (en dit veroorzaakt het geluid) dan hoor je dat nog zeker een kwartier voordat je leidingen leeg zijn. En laat dan ook direct je CV systeem maar leeglopen als je toch bezig bent.

En het eerder geopperde rioolgeluid kun je ook testen/uitsluiten door eens een zwanenhals ergens te verwijderen zodat je een directe luchtverbinding met het riool hebt.
Gasmeter hier ook in meterkast, hoor daar niks, ook geen wijzigingen in gassysteem gehad lately.
Over zwanenhals: bedoel je dat je een willekeurige zwanenhals ergens in huis zou kunnen verwijderen en dat als het ergens (anders) in huis iets was met riool dan zou dat dus direct een effect moeten hebben? Ik snap niet helemaal wat dit zou moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
Dennisdn schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:02:
Vrijstaand, maar zijn de buren ver weg? Hoor je het buiten?

Heb zelf ook eens dagen lang achter een geluidje aangezocht. Totdat een huis verderop een inval was en een kwekerij werd leeggehaald.... Andere buren hadden ook geklaagd en het bleek een kapotte afzuiger te zijn van die gasten.
Buiten hoor ik het niet. Hier binnen nu wel. Hoor douche die aan staat hier naast, hoor de snelweg, hoor een piep in mijn hoofd, een slapend kind hier, én... HET GELUID. Tis niet luid, tis zacht, maar AaNWeZiG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
Martijn.C.V schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:20:
Als iemand die recent een eigen vrijstaande woning heeft: Wind langs je huis die ergens mooi langs fluit?
Als het windstil is hoor ik het net zo hard als nu, nu het hard waait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
pimNH schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:37:
Hoe lang heb je de cv ketel uit gehad, als er nog warmte in het systeem zit kan het zijn dat dit voor een kleine stroming blijft door temperatuurverschillen. Al lijkt mij niet dat deze stroming een radiatorklep geluid doet kunnen maken.
Minuut of vijf. Hoe lang kan het blijven stromen?
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees het topic. We hebben nu al meerdere berichten met '... ik heb het topic niet gelezen, maar is het niet...' reacties waarbij het een herhaling van zetten wordt. Bekijk de gepinde berichten om een beeld te krijgen wat er gaande is.