Geluidsoverlast hoge piep/gefluit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdH_30
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-02-2022
Beste,

Wij zijn een maand geleden verhuisd en hebben (met name bij stilte) last van een hoge piep/gefluit door het hele huis:
  • Lijkt een zeer hoog geluid, beetje fluiterig, soort idee alsof ver weg iemand aan het stofzuigen is.
  • Geluid is vrij constant, de hele dag en door het hele huis.
  • Met name last van als het verder stil is in huis, dus voornamelijk met slapen erg vervelend
  • Mijn vrouw hoort het gefluit ook, maar heeft er minder last van.
  • We hebben een huis uit eind jaren '50, wat door de vorige bewoners grondig verbouwd is, oa nieuw leidingwerk, elektra en nieuwe verbouwingen
  • Hebben al getest of zelf de stroom eraf halen verschil maakte, maar dat maakte niets uit
  • Heb met de app 'Spectroid' via mijn Samsung telefoon onderstaande opname gemaakt, voor een leek als ikzelf blijkt hieruit niet direct iets opvallends (?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMHQmyQtas6jgfdYCJMD89_3Jmc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jjMGWJsTGC0J4Qaw357rE70j.png?f=fotoalbum_large

Voordat ik het groter maak dan het is (buren benaderen, metingen door externen, etc.), hoop ik dat iemand wat advies zou kunnen geven, bijvoorbeeld mbt. onderstaande vragen:
  • Eens dat de meting uit meegestuurde screenshot niet direct iets opvallends laat zien?
  • En zo ja, hoe betrouwbaar is zo'n meting via een telefoon?
  • Wat zou een (relatief) goedkope manier te zijn om te testen of er inderdaad sprake is van iets geks?
Bijv. door het huren/kopen van meetapparatuur of het inschakelen van een externe voor een simpele meting.

Alvast heel veel dank voor het meedenken, wordt enorm gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:04

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Heb je toevallig mechanische afzuiging?

Meer π•„π”Όπ•Œπ•‚, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-05 08:08
Gooi eens alle stoppen om, dan weet je in ieder geval of de herkomst uit jullie huis komt.

Daarna weer per groep inschakelen en luisteren

Nvm, jullie hebben dit al geprobeerd.

Dus oorzaak ligt buiten jullie huis.

[ Voor 23% gewijzigd door atsan op 01-11-2021 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdH_30
Mortum schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:17:
Heb je toevallig mechanische afzuiging?
Dank voor de snelle reactie! Ja, die hebben we. Maar dat effect zou ook weg moeten vallen als we de stroom eraf halen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:30

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

RdH_30 schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:23:
[...]

Dank voor de snelle reactie! Ja, die hebben we. Maar dat effect zou ook weg moeten vallen als we de stroom eraf halen toch?
Klopt. Is het geluid dynamischer op een dag met meer wind?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdH_30
Falcon schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:28:
[...]

Klopt. Is het geluid dynamischer op een dag met meer wind?
Nog niet opgelet, maar is me ook niet opgevallen. Eigenlijk vrij constant, ook door het hele huis. Waar denk je aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23-05 15:04
Verwarmingsbuizen ergens op zolder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-05 17:13
Niet ergens een brandmelder die gek doet?
CV ketel die gek geluid maakt?
Ik zou met die Spectroid app steeds in elke ruimte een minuut of 5 opnemen en analyseren waar het geluid het sterkste is ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

RdH_30 schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:46:
[...]

Nog niet opgelet, maar is me ook niet opgevallen. Eigenlijk vrij constant, ook door het hele huis. Waar denk je aan?
Wind kan zorgen voor hoge piep/gefluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdH_30
amboly schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:51:
Verwarmingsbuizen ergens op zolder?
Dat zou dan te horen moeten zijn als ik goed luister bij de buizen op zolder toch, als in sterker gefluit? Zal nog eens checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-04 14:54
iets achter een knieschot ? waar batterij van op is oid. Wij bleken achter een knieschot op zolder een apparaat te hebben staan waarvan de batterij op was.. ding gaf dus een piep/fluit Voordat we dat door hadden.. echt..

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdH_30
Lensent schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:39:
Niet ergens een brandmelder die gek doet?
CV ketel die gek geluid maakt?
Ik zou met die Spectroid app steeds in elke ruimte een minuut of 5 opnemen en analyseren waar het geluid het sterkste is ofzo?
Dank voor je suggesties!
Brandmelder niet, hebben we gecheckt
CV ketel maakt zeker geluid, en zal nog een keer kijken met de app, maar bij eerdere check was er geen sprong te zien.
Heb jij ervaring met Spectroid? Als betrouwbare bron? Zeer goede suggestie om uitgebreidere analyse te doen, maar dan wil ik wel zeker weten dat het een solide app is. Andere opties ook zeer welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Cv ketel even uitzetten of knoppen (van radiatoren) dichtdraaien/of helemaal open

In het uiterste geval de meterkast per groep uitschakelen

[ Voor 8% gewijzigd door HyperTrophy op 01-11-2021 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

CV leidingen die bijna dicht staan (dus kranen die niet meer perfect sluiten) kunnen dit probleem wel eens veroorzaken inderdaad. De CV ketel een tijd uit laten staan, of een nacht uit laten staan, om te kijken of het dan nog steeds optreedt is wel een goede check.

Geluid van leidingen kan door beugels ook door andere objecten weggeleid worden zodat het misschien ergens anders hoorbaar is dan je verwacht.

[ Voor 21% gewijzigd door Hann1BaL op 01-11-2021 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:52

GforceNL

Out of memory....

Bij ons bleek het de pomp van de vloerverwarming te zijn, geen idee of je dat hebt?

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:36

Reptile209

- gers -

Warmtepomp bij één van je buren?
Kijk eens of je het geluid 's avonds buiten kunt localiseren. Luister dan zowel voor als achter (en/of links/rechts van) je huis, eventueel uit het raam op een verdieping. Geluid kan buiten soms gekke routes afleggen. Wellicht kan je daarmee bepalen of het van buiten komt, of toch iets in je huis is.
Vraag toch eens bij de buren of in de buurt-app?
Als tijdelijke oplossing: ga slapen met oordopjes in. Dat voorkomt dat het probleem in je hoofd steeds groter wordt en je er Γ¨cht last van krijgt. En dan intussen zoeken naar de oorzaak en een oplossing.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-05 18:37

Koppensneller

winterrrrrr

Misschien een buur met zo'n 'ultrasone' kettenverjager? Die zijn vaker wel dan niet toch nog te horen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:08
Dit klinkt dom, maar kan het tinnitus (oorsuizen) zijn die je nu hoort omdat je in een stiller huis woont? Ook al heeft je vrouw er toevallig ook (in mindere mate) last van.

Ik meende ook een (pulserend) suizend geluid te horen in huis, vooral als het heel stil was 's-nachts. Opvallend genoeg alleen als ik op bepaalde manieren lag met mijn hoofd. Ik dacht aan de pomp van de vloerverwarming die op een bepaalde frequentie/snelheid resoneert en waarbij de geluidsgolven in een specifieke directie liepen.

Na een aantal maanden waarin ik bijv. ging kijken naar de betreffende pomp, groepen of zelfs de hoofdschakelaar had uitgezet, kwam ik er achter dat het wel heel erg synchroon liep met mijn hartslag.

Je raad het al, dat was precies waar ik last van bleek te hebben, vooral als ik op 1 zij lag (meer druk op de vaten in mijn rechteroor)... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@RdH_30 Ik verwacht wel dat je degene met het goede antwoord een extra lekker koekje toestuurt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 11:46

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Zonnepanelen / omvormer? Die omvormer blijft natuurlijk electra van de panelen 'ontvangen', zelfs als je je groepenkast uitschakelt.
Het kan ook de installatie van de buren zijn natuurlijk.

En... ga eens bij je buren langs? Dan hoor je snel of de piep daar beter hoorbaar is.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nyarlathotep schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:04:
Zonnepanelen / omvormer? Die omvormer blijft natuurlijk electra van de panelen 'ontvangen', zelfs als je je groepenkast uitschakelt.
Het kan ook de installatie van de buren zijn natuurlijk.

En... ga eens bij je buren langs? Dan hoor je snel of de piep daar beter hoorbaar is.
Maar een omvormer doet 's nachts niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kupauw
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-05 08:58
Vincm schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:48:
Dit klinkt dom, maar kan het tinnitus (oorsuizen) zijn die je nu hoort omdat je in een stiller huis woont? Ook al heeft je vrouw er toevallig ook (in mindere mate) last van.

Ik meende ook een (pulserend) suizend geluid te horen in huis, vooral als het heel stil was 's-nachts. Opvallend genoeg alleen als ik op bepaalde manieren lag met mijn hoofd. Ik dacht aan de pomp van de vloerverwarming die op een bepaalde frequentie/snelheid resoneert en waarbij de geluidsgolven in een specifieke directie liepen.

Na een aantal maanden waarin ik bijv. ging kijken naar de betreffende pomp, groepen of zelfs de hoofdschakelaar had uitgezet, kwam ik er achter dat het wel heel erg synchroon liep met mijn hartslag.

Je raad het al, dat was precies waar ik last van bleek te hebben, vooral als ik op 1 zij lag (meer druk op de vaten in mijn rechteroor)... :X
Precies dit! Heeft mij vlak na onze vorige verhuizing ook bijna tot waanzin gedreven vooral door de slapeloze nachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdH_30
Falcon schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:52:
@RdH_30 Ik verwacht wel dat je degene met het goede antwoord een extra lekker koekje toestuurt :+
Haha, op z'n minst een taart.

Vraag waar ik met name nog mee zit: wat is nu de beste manier om wat basale metingen te doen? Zeker omdat de 'klachten' zo vaag zijn wil ik proberen dit wat beter te meten. Ook om uit te sluiten dat zoals hierboven geopperd het misschien tinnitus gerelateerd is (wat inderdaad zou kunnen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:08
Tinnitus is vrij gemakkelijk te testen natuurlijk. Ga in een tentje op de hei zitten en als je er dan ook last van hebt dan is het tinnitus. Zo niet, dan ja dan niet :+

En voordat mensen hierover vallen. Deze manier, in een iets andere vorm, heb ik gebruikt om te bepalen of ik last had van Tinnitus. En ja dat was zo.

[ Voor 31% gewijzigd door Webgnome op 01-11-2021 15:24 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdH_30
Webgnome schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:23:
Tinnitus is vrij gemakkelijk te testen natuurlijk. Ga in een tentje op de hei zitten en als je er dan ook last van hebt dan is het tinnitus. Zo niet, dan ja dan niet :+
Qua metingen bedoelde ik de metingen van geluidsfrequenties in huis. Dus of daar inderdaad bijv. hoge tonen opvallen. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:41

Kek

3flix

Ik heb dit ook gehad in een jaren '80 rijtjes huis. Bleek de mechanische afzuiging van de buren te zijn, ze hoorden het zelf niet.

Mijn oude topic: geluidsoverlast constante piep

Heeft even geduurd voordat ik er achter kwam, en vervolgens duurde het ook even voordat de buren zover waren het te willen vervangen.
Alle stappen en onderzoeken die ik uiteindelijk heb gedaan:

Opschrijven wanneer je het wel/niet hoort (tijd) maar bijv ook bij winderig weer meer/minder

Luister tegen de muur, of tegen een binnen deurkozijn, hoor je het dan meer minder (komt het geluid "uit de muren")

Vragen of je bij buren mag luisteren (en dan vooral bij bijv. de CV keten, of waar afzuiging / andere apparaten staan zodat je het mss harder hoort..
Stroom bij jezelf er af en dan bij de buren kan ook verhelderend zijn

Ik heb ook de gemeente over de vloer gehad met meet apparatuur. Kost niets en daar kan je ook wat wijzer van worden..

Vooral een tip, niet afwachten en per direct actie ondernemen, gemeente bellen, naar buren stappen etc.. Ik heb er toendertijd te lang mee gewacht en was er al helemaal klaar mee (wou al weg uit dit huis) toen we er uiteindelijk achter kwamen en het opgelost kon worden met een fucking ventilator van een paar tientjes...

[ Voor 5% gewijzigd door Kek op 01-11-2021 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
rookgasafvoerpijp (volgens mij de naam van je "schoorsteentje" van de CV) die teveel wind vangt? iets met tegendruk.... (ik weet niks van die dingen, maar heb toevallig een huis in de buurt dat in de winter altijd geluid maakt vanaf dat pijpje.. grappig dat ze er zelf niks aan doen al die jare )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:46

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik had een vergelijkbaar geval zoal bij @Kek maar bij mij was het de buitenlamp van de buren die opeens na een jaar of 15 dat wij er woonden extreem begon te brommen en precies die toonhoogte dat resoneerde door het gehele huis. Gelukkig geen jaren geduurd maar ik was in eerste instantie ook bang dat het een of andere installatie was die dit veroorzaakte en het niet gemakkelijk/goedkoop was op te lossen.

Uiteindelijk was een mep op de lamp genoeg om de nacht door te komen en na een paar dagen hebben ze hem vervangen. Het stomme was dat zij het wel al wisten maar er geen last van hadden, ik ben daar hoe dan ook gevoeliger voor.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-05 18:55
laat ik een wilde gok doen. een cv ketel van een van de buren. in ander topic kwam dit naar voren.
persoon had een filmpje opgenomen. ik herkende het direct. *ik ben ooit monteur geweest.
het bleek dat ik het goede antwoordt had uit alle 1000 opties. misschien kan het nog een keertje.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:19
Een adapter/voeding van één van je elektrische apparaten kan ook een irritante piep veroorzaken.

Ik zou eens beginnen met de aardlek omgooien. Kun je dat al uitsluiten… :)

[ Voor 28% gewijzigd door Flozem op 01-11-2021 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik had ook zoiets. Kon het ook niet plaatsen maar sinds kort weet ik dat het gaat om mijn cv-installatie die water aan het rondpompen is. Heeft een jaar geduurd voordat ik dat had gepinpoint maar toen ik onlangs weer moest gaan stoken ging er een lampje branden. Heb zelf tinnitus dus het is soms lastig bepalen of er een daadwerkelijke bron van het geluid is.

Nu ik de oorzaak weet erger ik me er ook minder aan :+ Overigens kan de koelkast ook bijzonder irritante geluiden veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdH_30
Update:
- Ben met de Spectroid app door het hele huis gelopen, echt in elke kamer elk hoekje afgegaan, maar nergens kom ik een echte piek tegen. Geluidsniveau gaat soms wat omhoog (bij CV & afzuiger op zolder), maar nergens boven de -80 lijn zoals op plaatje eerder gedeeld. Ook buiten geen pieken.
- Heb nogmaals de stroom eraf gehaald, maakt weinig verschil
- Heb al onze apparaten die werken op batterijen gecheckt, maar daar zat het niet
- Nagevraagd bij de vorige bewoners (ook dertigers), hadden nooit ergens last van. Ook de buren aan wie onze slaapkamer grenst hadden geen idee, ga daar van de week nog even binnen luisteren
- Heb een filmpje gemaakt van onze slaapkamer (ivm privacy in het donker :)) wanneer ik het geluid hoor. @miciel , dank voor de tip. Misschien helpt het bij de gouden tip.
https://youtu.be/IJhY4hOGEuI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-05 22:56
Merk je verschil als je je ventilatieroosters van de ramen open/dicht doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-05 18:55
@RdH_30 ik heb even geluisterdt. maar het is eigenlijk te zwak om te herkennen.
dit is gok ik geen cv ketel. die is een fractie lager. harder etc. de kans dat het de cv ketel-
bij de buren is is klein. maar van een paar huizen verder acht ik nog wel aannemlijk.
ik zou de optie wel open houden. maar vooral op het moment dat je niks kan vinden.
(leg van de week wel even je oor tegen de cv ketel. voor de zekerheid. je bent toch binnen)
(vraag ze eventueel om even proef te stoken. met ongeveer 0,5 graden verhoging.)
maar ik zou er geen geldt op inzetten. zie het vooral als een mogenlijke optie.

het lijkt eerder op een waterleiding. een stroom verdeel station zonnepanelen omvormer.
of een warmtepomp. (maar ook die is meestal wat lager) en zo kan ik wel doorgaan.
ik herken hem helaas niet. dit vraag wel om iemand met een berg goede appartuur,
voor een gedegen onderzoek. maar ik kan je geen goed adres ofzo geven.

(offtopic ooit een aflevering van rijdende rechter gekeken over een 50 hz brom.
was voor de techniek wel grappig. maar het verhaal eromheen niet echt.
gelukkig is het tot een goed einde gekomen en waren alle oorzaken gevonden.)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-05 17:13
Heb je filmpje op max geluidsniveau geluisterd maar hoor niks behalve wat opnameruis eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Lensent schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:47:
Heb je filmpje op max geluidsniveau geluisterd maar hoor niks behalve wat opnameruis eigenlijk
+1, same here.

Als ik hier in huis pieptonen / fluittonen of ruis hoor dan is het de mechanische ventilatie.
Al eens met die dB meter bij de ventielen van je MV gemeten? Dat lees ik namelijk nergens.
Die van ons in de badkamer staat ok redelijk open zodat je daar bij vol gebruik wel wat gefluit hoort :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:37

Amphiebietje

In de blubber

Bij mijn vorige woning ontstond onder bepaalde omstandigheden tocht langs de randen van de voordeur (als ie dicht was), wat een hoge pieptoon opleverde die nogal hinderlijk was. Dus het kan tocht zijn.

Er zit geen transformatorstation of hoogspanningshuisje bij je in de buurt? Zware industrie o.i.d.? Hoog gebouw met idiote vorm waardoor er een piep ontstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:41

Kek

3flix

@RdH_30 we zijn wat weken verder, heb je weer een update? (ben oprecht benieuwd, want mijn zoektocht duurde ook lang toentertijd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:44
heb je al geprobeert de hoofdwaterleiding dicht te draaien en aftappen met het aftapkraantje zodat de druk weg is. zou ook de gaskraan ff dichtdraaien en wachten tot de de waakvlam uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-05 01:28
Lees de tips in dit topic eens door:
Bron 900 Hz pieptoon vinden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RdH_30
Sure!
Update:
- Heb telefonisch een expert gesproken en op basis van mijn omschrijving bevestigde hij een aantal van de opties hier eerder genoemd: hij acht de kans groot op waterleiding/verwarmingsbuis hier in huis of CV/ventilatie/airco van buren. Daarnaast de vraag bij de gemeente uitgezet of ze een meting kunnen uitvoeren.
- Acties die ik nu wil gaan doen:
1) Verwarming ontluchten & CV bijvullen
2) Hoofdwaterleiding dicht draaien en aftappen met aftapkraan
3) Samen met de buren elektra uitschakelen en kijken naar het effect
4) Expert geluidsmeting laten doen om uit te sluiten dat het oorsuizen is

Laat het weten als ik het gevonden heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 17:18
In elk geval heeft het meten van geluid op een telefoon weinig zin. Microfoons in een telefoon zijn absoluut niet gemaakt om geluid met een hoge frequentie op te nemen. Je gaat dus nooit opnemen wat jij hoort.

En voordat je denkt dat het in jou zit: het scheelt enorm van persoon tot persoon. Er staan hier in de buurt van die hangjongere-verdrijf-piepen die alleen jongeren zouden moeten horen maar die hoor ik met 37 jaar prima. Zelfde geldt voor nertsenverjager die m’n moeder kocht. Dus er kan best wat zijn wat anderen niet horen.

[ Voor 54% gewijzigd door Makkelijk op 17-11-2021 06:24 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 11:31
RdH_30 schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:21:
[...]

Haha, op z'n minst een taart.

Vraag waar ik met name nog mee zit: wat is nu de beste manier om wat basale metingen te doen? Zeker omdat de 'klachten' zo vaag zijn wil ik proberen dit wat beter te meten. Ook om uit te sluiten dat zoals hierboven geopperd het misschien tinnitus gerelateerd is (wat inderdaad zou kunnen).
Heb je ooit wel getest om samen een dagje hotel ofzo te slapen om te zien of je daar het geluid ook hoort? Kans is klein maar het zou best kunnen dat jullie beiden ineens tinnitus hebben opgelopen :9

Ik heb m'n kamer ook eens rond gezocht maar bleek ook in m'n oor te zitten.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Makkelijk schreef op woensdag 17 november 2021 @ 06:20:
In elk geval heeft het meten van geluid op een telefoon weinig zin. Microfoons in een telefoon zijn absoluut niet gemaakt om geluid met een hoge frequentie op te nemen. Je gaat dus nooit opnemen wat jij hoort.

En voordat je denkt dat het in jou zit: het scheelt enorm van persoon tot persoon. Er staan hier in de buurt van die hangjongere-verdrijf-piepen die alleen jongeren zouden moeten horen maar die hoor ik met 37 jaar prima. Zelfde geldt voor nertsenverjager die m’n moeder kocht. Dus er kan best wat zijn wat anderen niet horen.
Ik heb eens gekeken met Spectroid, maar kom tot een ~14kHz wel dat ik redelijk fatsoenlijk terug kan doen. Moet wel zeggen als het nacht is dan ga ik natuurlijk zachtere geluiden horen, en dan kan het prima dat hij niet meer registreert wat ik wel kan horen.

Voor Spectroid kan @RdH_30 nog proberen de FFT bins te vergroten (instellingen -> audio). Dan wordt de ruis van de microfoon verder onderdrukt, maar dat helpt alleen als de toon wel echt een enkele frequentie is.

Overigens heb ik het probleem ook gehad. Ik kan me aansluiten bij de groep die tinitus heeft. Pas echt achter gekomen (na ook al de hoofdschakelaar keer omgegooid en andere dingen uitproberen) toen het veranderde en primair één oor het maar ging doen. Tegelijk als zowel TS als zijn vrouw het horen is die kans wat kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackOkenobi
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23-05 13:26

En voordat mensen hierover vallen. Deze manier, in een iets andere vorm, heb ik gebruikt om te bepalen of ik last had van Tinnitus. En ja dat was zo.
Of doe je vingers in je oren :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makkelijk
Probeer maar, dat maakt ook geluid. Overigens is er een trucje voor tinnitus wat bij mij perfect werkt. https://trudenta.com/this...k-may-help-with-tinnitus/. Dan kun je weer even een minuutje horen hoe de wereld zonder tinnitus was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-05 08:51

Of gewoon je vingers in de oren stoppen. Als het geluid er dan nog is, dan heb je tinitus. Hoef je ook niet een dagje naar de hei te plannen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door barry86 op 17-11-2021 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
barry86 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:39:
[...]

Of gewoon je vingers in de oren stoppen. Als het geluid er dan nog is, dan heb je tinitus. Hoef je ook niet een dagje naar de hei te plannen ;)
Zie mijn vorige reactie

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 11:31
barry86 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:39:
[...]

Werkt niet helemaal want als je iets in je oren stopt dan hoor je ook allemaal extra geluiden.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IFM
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-05 13:13

IFM

Heb precies het zelfde en vraag me af of het probleem hier inmiddels is gevonden. Spectroid beeld is het zelfde, de opname is onduidelijk, maar herken ik gelijk. De gemeente meet hier niets, omdat zij het niet horen. Werd er zo gestoord van, heb alle stappen ondernomen die hier ook staan. Stroom eraf, cv ketel en ventilatie uit. Water en gas dicht, ontluchten verwarmingen etc. Het werd zo erg dat ik die geluidstrilling zelfs kon voelen. Omdat echt geen mens hielp, alleen steeds nieuwe verbrandingsblokken in de cv ketel en ik griepverschijnselen kreeg, heb ik zelfs de politie gebeld. Dacht die hebben wel meetapperatuur en dacht aan koolmonoxide. Maar zij hoorden ook niets en of ik tinnitus heb, of hulp (psychiater). Nu werd de cv ketel verwisselt, routine. De leiding onder de cv ketel, niet zichtbaar onder de bodem, was compleet doorgeroest en scheelde 2 cm voor het ding in elkaar viel. Probleem opgelost, al is het nog niet af en moeten ze op zolder nog verder. Helaas begon het vanacht weer en heb tijdens het lezen hier, gelijk de energiewacht gebeld. Lekkage, in en uitkrimpen van kunstof met daarboven alluminium? Maar het kan ook van rioleringen buiten komen. Hier lozen ze grondwater kwa bouwwerkzaamheden en zie ze staan met camera's en slurven in die putten. Temperatuur speelt hier wel. Nu, ver onder null, die rotpiep. Als het zo'n 12 graden is, vooral met regen is het meer zo'n hoog watersprenkler geluid.

Ik ben ook benieuwd naar die ene f*cking ventilatie waarover iemand schreef. Was dit bij de buren of in eigen huis?

Maar goed, werd voor gek versleten en naar psychiaters verwezen. Terwijl ik alles behalve gek ben. Maar goed, een vrouw alleen gaat dingen horen die er niet zijn...

Hoop het probleem hier is opgelost. Zal nog wel langs kijken..

• EvJ
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01-05-2024

EvJ

Hoi!

Heb net speciaal een account aangemaakt, omdat ik me afvraag hoe het is afgelopen met meerdere mensen die last hadden van geluid en niet wisten waar het vandaan kwam? Ik weet hoe het is, slaap zelf al langer dan een jaar niet meer op mijn kamer en kan er niet langer dan een paar minuten zijn. Wil nu ook wel echt meer actie gaan ondernemen en kan wel wat tips gebruiken :) Mochten er nog mensen reageren kan ik nog wel wat uitleggen over mijn geluidsproblemen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door EvJ op 06-12-2023 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsvt
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-05 16:41
Grappig topic. Ik herken mij hier in en heb 3-4 jaar geleden iets vergelijkbaars gehad in een appartementencomplex met gedeelde ventilatie. de piep/suis was er in een keer na een jaar tot anderhalf jaar.

Toevallig alle stappen in dit topic toen ook ondernomen (Behalve de gemeente) tot dat ik erachter kwam dat ik het geluid ook bij de lift hoorde als het heel stil was. (Wat bijna nooit is in de stad)

Uiteindelijk bleek dit toen ook bij de boven buren te liggen. Ze hadden een ventilator rooster met kleine gaatjes op de algemene ventilatie geplaatst waardoor er een hoog piep geluid ontstond wat ze zelf niet hoorde. Gelukkig voor mij stond er toen in het reglement van de VVE dat dit niet mocht en hebben ze dit vervangen en was het probleem opgelost.

Uiteindelijk ben ik hier pakweg 6 maanden+- mee bezig geweest. Zo zie je maar weer dat je nooit de enige bent met een probleem :').

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:43
RdH_30 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:06:
Sure!
Update:
- Heb telefonisch een expert gesproken en op basis van mijn omschrijving bevestigde hij een aantal van de opties hier eerder genoemd: hij acht de kans groot op waterleiding/verwarmingsbuis hier in huis of CV/ventilatie/airco van buren. Daarnaast de vraag bij de gemeente uitgezet of ze een meting kunnen uitvoeren.
- Acties die ik nu wil gaan doen:
1) Verwarming ontluchten & CV bijvullen
2) Hoofdwaterleiding dicht draaien en aftappen met aftapkraan
3) Samen met de buren elektra uitschakelen en kijken naar het effect
4) Expert geluidsmeting laten doen om uit te sluiten dat het oorsuizen is

Laat het weten als ik het gevonden heb.
Een jaar later zijn wij met zΒ΄n allen best best benieuwd hoe het is afgelopen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:02
@RdH_30 even taggen , dan krijgt hij een melding.
Ook wel benieuwd hoe het er nu voor staat

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
MaD_co schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:35:
@RdH_30 even taggen , dan krijgt hij een melding.
Ook wel benieuwd hoe het er nu voor staat
Account was zo te zien een 1 november '21 eendagsvlieg, die komt niet meer terug met een update helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Lesner
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 29-05-2023
Bij mij simpelweg het brandalarm. Doordat het ronde witte kastje aan het plafond hangt verspreid het geluid zich makkelijker door het hele huis dan als het in een bepaalde ruimte zit. Zodoende hoor je het overal.

Pak een stoel of ladder en ga bij dat kastje staan. Bij mij gaf het kastje iedere 40 seconde een vette korte piep. En ja hoor, die piep kwam daar vandaan en zag ook een rood lichtje bij die piep even aangaan.

Opengemaakt en nieuwe batterij ingedaan. En over was het probleem. Dus in de meeste gevallen gaat het om het brandalarm waarvan er vaak meerdere in huis zijn geplaatst.

Heeft u meerdere apparaten in- of om het huis b.v. waar een batterij in zit, bijvoorbeeld inbrekersalarm, of camera rond het huis, daar zitten vaak batterijen in die een waarschuwing geven dat de batterij vervangen moet worden. Geluid komt in 99% niet van de buren maar uit uw eigen woning.

Succes ;-)
Pagina: 1