Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

geluidsoverlast constante piep

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 18:23
Update met meer/nieuwe info: Kek in "geluidsoverlast constante piep"

Hallo,

Ik zit al een tijd met een probleem/vraag waar ik graag wat meer input of verhalen van andere zou willen horen.

Ik woon samen met mijn vriendin sinds een dikke 2 jaar in een rijtjeshuis (huur, beide buren hebben koop) Ongeveer een jaar geleden begon ik een soort piep/fluittoon te horen. Ik hoor het op alle drie de verdiepingen en boven het ergst. Het geluid valt nog het beste te omschrijven also de buren aan het stofzuigen zijn; Een hoge pieptoon van een ventilator oid..

Het vervelende is; Het geluid is er altijd, 24 uur per dag. Overdag is er nog genoeg ander geluid dat het wat ondersneeuwt maar in de nacht is het best wel aanwezig. (en dus ook best had in onze slaapkamer.

Soms is het minder of vrijwel niet hoorbaar. Maar de laatste weken weer erger..

Ik heb al eens in de nacht de de hoofdschakelaar uitgezet om te kijken of het ergens vanuit ons huis komt. Geluid was er nog steeds.
Al bij de buren langs geweest, die horen het niet hebben nu hun ventilator uit maar dat helpt niet.

Ik ben er nu wel zo vervelend van dat ik graag een volgende stap wil nemen maar weet niet zo goed hoe/wat ik verder kan doen naar het onderzoek.

Graag hoor ik wat anderen hier in hebben meegemaakt en of er bedrijven/instanties zijn die met het opsporen en hopelijk stoppen van deze overlast kunnen helpen.

nog even als kanttekening: mijn gehoor is beter dan gemiddeld. Mijn vriendin hoort het geluid een stuk minder. En het zit niet in mijn oren; ik hoor het alleen thuis, dus geen tinnitus oid..

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 13-10 16:09
Kijk eens goed of de buren niet zo’n kattenverjager hebben hangen? Heeft bij mij ook een jaar geduurd voor ik erachter was waar een piep vandaan kwam

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kek
Marber schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:37:
Kijk eens goed of de buren niet zo’n kattenverjager hebben hangen? Heeft bij mij ook een jaar geduurd voor ik erachter was waar een piep vandaan kwam
Nee die ken ik wel, dat is een veel hogere piep (en letterlijk alle buren hier hebben katten, dus dat zou erg raar zijn..)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 13-10 04:25
Hmm, een CV installatie die door de muur resoneert misschien?
Mijn ouders hadden dat van de buren. Twee onder 1 kap en ze hadden tegen advies in de CV ketel aan de gedeelde muur hangen. Bij hun binnen niks te horen, bij mijn ouders een bijna constante brom over 3 verdiepingen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kek
mercapto schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:39:
Hmm, een CV installatie die door de muur resoneert misschien?
Mijn ouders hadden dat van de buren. Twee onder 1 kap en ze hadden tegen advies in de CV ketel aan de gedeelde muur hangen. Bij hun binnen niks te horen, bij mijn ouders een bijna constante brom over 3 verdiepingen.
Maar van een CV kan je toch wel verwachten dat die na een tijdje uit gaat? dit is echt constant hetzelfde, gaat niet harder of zachter en is ook niet even uit en dan weer aan ofzo..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:39

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Misschien een vloerverwarmingspomp bij een van de buren?

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 11-10 13:51
Hebben de buren zonnepanelen? wellicht een zoemende invertor.
kan je de piep op een spectrum analyse zien (gratis app voor op je telefoon)?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kek
Ethnocentrix schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:43:
Misschien een vloerverwarmingspomp bij een van de buren?
Zoiets had ik ook al aan gedacht, maar ben niet bekend genoeg met die dingen om te weten of die dingen echt contant aan zijn..

Bij veel verwarmings apparatuur verwacht ik dat dat in de nacht uit is of in ieder geval soms uit gaat als de temperatuur goed is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 13-10 04:25
Kek schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:40:
[...]

Maar van een CV kan je toch wel verwachten dat die na een tijdje uit gaat? dit is echt constant hetzelfde, gaat niet harder of zachter en is ook niet even uit en dan weer aan ofzo..
Hmm, ja, zal ook waarschijnlijk de verkeerde toonhoogte zijn.
Doet me denken aan een computer voeding met een constante piep van coil whine.
Op m'n werk doet de oplader van de elektrische vorkheftruck dat ook, werkt behoorlijk op de zenuwen.
Dus wellicht iets in die richting ja.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kek
SniperGuy schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:45:
Hebben de buren zonnepanelen? wellicht een zoemende invertor.
kan je de piep op een spectrum analyse zien (gratis app voor op je telefoon)?
Ja dat hebben ze en ook sinds ongeveer een jaar. Zoemen die dingen ook in de nacht, ik zou verwachten dat dat alleen bij licht iets werkzaams doet.. zal eens bij die buren vragen of ik bij hun inverter mag luisteren.

ik heb al eens met een toon generator zitten luisteren om na te gaan wat de frequentie is.. ben vergeten wat het was (zal vanavond nog eens proberen)

~~~
mercapto schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:45:
[...]
Hmm, ja, zal ook waarschijnlijk de verkeerde toonhoogte zijn.
Doet me denken aan een computer voeding met een constante piep van coil whine.
Op m'n werk doet de oplader van de elektrische vorkheftruck dat ook, werkt behoorlijk op de zenuwen.
Dus wellicht iets in die richting ja.
Daar doet het mij ook aan denken (en heb zelf genoeg apparatuur staat om herrie te maken) maar dat gaat niet door 3 verdiepingen heen en als ik de stoppen er uit trek zal dat uiteindelijk ook stil worden..

Kek wijzigde deze reactie 28-05-2019 10:56 (37%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SniperGuy
Invertors (of hoe je die dingen ook wil noemen) moeten altijd 50HZ AC 220-240V genereren en doen dus altijd iets. Alleen overdag zal bij zonneschijn het ingebrachte vermogen hoger zijn vergeleken met 's nachts.
Even lief vragen of ze 's nachts eens de groep waar die panelen installeie opzit uit willen schakelen. Impact is minimaal want het is dan toch donker :P

Acties:
  • +6Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 13-10 13:20
De enige manier lijkt mij afstrepen. Als mijn buurman/vrouw me dit zou vragen dan zou ik er wel aan meewerken. Een constante piep is erg vermoeiend.
Dus bij voorkeur in 3 huizen tegelijk de hoofdschakelaar uit. 1 persoon bij bij jouw om te vragen of je verschil hoort. Bij voorkeur zonder dat je weet of en wat er aan of uitgeschakeld wordt (sorry, je moet voorkomen dat je jezelf voor de gek houd). En dan langzaam weer dingen aangeschakelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21:13
Weet je zeker dat het constant 24/7 is? Bij de rijdende rechter zijn al eens van dit soort zaken geweest waar middels audio opnames over langere tijd is geprobeerd een patroon te achterhalen of te kijken waar het geluid vandaan komt.

Een dergelijk geluid kan best irritatie opwekken, zeker als de buren dan van niks weten of ook niet weten waar het aan ligt. Gedegen onderzoek is dan noodzakelijk.

Heb je de buren ook al gevraagd om de stroom er in het geheel af te halen? Zelf een hoofdschakelaar uitzetten is leuk, maar dan kun je alleen maar concluderen dat het niet iets is wat op het hoofdnet is in je eigen huis.

Mogelijk heb je Rook / koolmonoxide melders hangen die een coilwhine ofzo hebben of andere apparaten die op een accu/batterij werken (van het net af, of overschakelen op een accu als de stroom er af is).

Ik verwacht dat een hoge pieptoon niet zomaar door de muren van de buren heen gaat zonder dat ze daar zelf ook last van hebben (daar zou het dan luider moeten zijn lijk mij).

Mogelijk dat je met een gevoelige microfoon de pieptoon kunt vastleggen (in ieder geval grafisch kunt weergeven in een audioprogramma), en kijken of deze wegvalt of anders wordt als diverse appatuur of hoofdschakelaars worden uitgezet.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:37
Wellicht ten overvloede; maar weet je zeker dat je een hoofdschakelaar hebt waarmee je de spanning van het hele huis afschakelt?

Genoeg oudere installaties zonder hoofdschakelaar waar bijvoorbeeld 4 van de 6 groepen achter een aardlekschakelaar zitten. Die aardlekschakelaar omzetten schakelt dan 4 van de 6 groepen uit, maar dan blijven er dus nog 2 aan...

Geen oude geiser ofzo? Heb je voor de grap de gas- en waterkraan ook al eens dicht gedraaid?

En verder natuurlijk goed op je oren vertrouwen. Je hoort het boven minder dan beneden, maar kun je het dan echt niet meer plaatsen? Is het luider bij de woningscheidende wand? Bij geopende ramen? Kun je het helemaal niet specifieker krijgen?
Kek schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:28:
Overdag is er nog genoeg ander geluid dat het wat ondersneeuwt maar in de nacht is het best wel aanwezig. (en dus ook best had in onze slaapkamer.

[...]

En het zit niet in mijn oren; ik hoor het alleen thuis, dus geen tenitus oid..
Maak je buitenshuis wel situaties mee waar het net zo stil is als 's nachts in je huis?

Xander wijzigde deze reactie 28-05-2019 11:17 (44%)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xander
- dubbelpost -

Xander wijzigde deze reactie 28-05-2019 11:17 (95%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 12-10 13:03
Een heel andere vraag zonder nare bijbedoeling: horen anderen de pieptoon ook?

Want: het kan helpen voor je vraagstelling naar buren e.d. toe als anderen het ook horen. Wellicht heb je uitzonderlijk scherpe oren, maar voor 'het verhaal' zou ikzelf het fijn vinden als anderen de pieptoon ook horen . :)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Kek
BLACKfm schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:04:
Weet je zeker dat het constant 24/7 is? Bij de rijdende rechter zijn al eens van dit soort zaken geweest waar middels audio opnames over langere tijd is geprobeerd een patroon te achterhalen of te kijken waar het geluid vandaan komt.

Een dergelijk geluid kan best irritatie opwekken, zeker als de buren dan van niks weten of ook niet weten waar het aan licht. Gedegen onderzoek is dan noodzakelijk.

Heb je de buren ook al gevraagd om de stroom er in het geheel af te halen? Zelf een hoofdschakelaar uitzetten is leuk, maar dan kun je alleen maar concluderen dat het niet iets is wat op het hoofdnet is in je eigen huis.

Mogelijk heb je Rook / koolmonoxide melders hangen die een coilwhine ofzo hebben of andere apparaten die op een accu/batterij werken (van het net af, of overschakelen op een accu als de stroom er af is).

Ik verwacht dat een hoge pieptoon niet zomaar door de muren van de buren heen gaat zonder dat ze daar zelf ook last van hebben (daar zou het dan luider moeten zijn lijk mij).

Mogelijk dat je met een gevoelige microfoon de pieptoon kunt vastleggen (in ieder geval grafisch kunt weergeven in een audioprogramma), en kijken of deze wegvalt of anders wordt als diverse appatuur of hoofdschakelaars worden uitgezet.
Dit zijn wel dingen waar ik nu mee bezig wil gaan. De buren en bij betrekken zit ik niet direct op te wachten maar kan wel een oplossing geven. (en kan het wel redelijk met ze vinden)

~~~~
Xander schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:12:
Wellicht ten overvloede; maar weet je zeker dat je een hoofdschakelaar hebt waarmee je de spanning van het hele huis afschakelt?

Genoeg oudere installaties zonder hoofdschakelaar waar bijvoorbeeld 4 van de 6 groepen achter een aardlekschakelaar zitten. Die aardlekschakelaar omzetten schakelt dan 4 van de 6 groepen uit, maar dan blijven er dus nog 2 aan...

Geen oude geiser ofzo? Heb je voor de grap de gas- en waterkraan ook al eens dicht gedraaid?

En verder natuurlijk goed op je oren vertrouwen. Je hoort het boven minder dan beneden, maar kun je het dan echt niet meer plaatsen? Is het luider bij de woningscheidende wand? Bij geopende ramen? Kun je het helemaal niet specifieker krijgen?

[...]

Maak je buitenshuis wel situaties mee waar het net zo stil is als 's nachts in je huis?
Ik zal hier even op in gaan;

Ja de hoofdschakelaar was echt uit (alles wat ook stil/donker in huis, CV uit etc) Gas water niet uit gehad. maar als alles uit is wordt er ook geen gas gebruikt en alle kranen zijn ook dicht..
Raam open of dicht maakt niet uit. echter; ik hoor het buiten ook, op ons balkon op de 2e verdieping, en ook in de tuin. Dit doet mij dus ook denken dat het mogelijk een ventilator is, maar ik moet hier nog weer eens wat meer mee gaan experimenteren/op zoek naar gaan.

Ik vertrouw mijn oren goed genoeg, maar had hier nog niet alle informatie over gegeven; Ik hoor de piep in sommige hoeken van een kamer harder dan andere (rijtjes huis dus altijd wel een wand met één van de buren) het is hard genoeg om te kunnen horen voor mij. En als ik op andere plekken kom waar het ook stil is (schoonfamilie woont op het platteland in de middle of niks) hoor ik het niet.

~~~~
Goudvis schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:21:
Een heel andere vraag zonder nare bijbedoeling: horen anderen de pieptoon ook?

Want: het kan helpen voor je vraagstelling naar buren e.d. toe als anderen het ook horen. Wellicht heb je uitzonderlijk scherpe oren, maar voor 'het verhaal' zou ikzelf het fijn vinden als anderen de pieptoon ook horen . :)
Ja mijn vriendin hoort het ook, hetzij minder dan ik. Mijn broertje ook; heeft nog jeugdige oortjes. Ik weet dat mijn oren beter dan gemiddeld horen, dus die 'pech' heb ik hiermee...

Kek wijzigde deze reactie 28-05-2019 11:30 (38%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 19:16
Komt het niet ergens anders vandaan? Echo op een hard oppervlak kan verradelijk zijn, en de bron dus ergens anders.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kek
Meester_J schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:30:
Komt het niet ergens anders vandaan? Echo op een hard oppervlak kan verradelijk zijn, en de bron dus ergens anders.
Hier heb ik dus ook al naar gekeken. Echter hoor ik het geluid buiten niet veel harder.. En zowel aan de voor als achterkant binnen het huis is het aanwezig. Het wordt ook niet ineens veel harder als het raam opengaat ofzo..

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 19:16
De buren kweken wiet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kek
Kwam een vriend laatst ook al mee, Maar de buren aan de ene kant wonen met 3 generaties en 8 mensen (opa/oma, zoon/dochter en drie kinderen van die dochter samen met haar nieuwe vriend) in het huis dus ik verwacht niet dat daar plek voor meer dan 3 planten is. De andere kant is een stel met 3 kleine kinderen die aardig en redelijk netjes zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 12-10 13:03
Kek schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:00:
[...]

Kwam een vriend laatst ook al mee, Maar de buren aan de ene kant wonen met 3 generaties en 8 mensen (opa/oma, zoon/dochter en drie kinderen van die dochter samen met haar nieuwe vriend) in het huis dus ik verwacht niet dat daar plek voor meer dan 3 planten is. De andere kant is een stel met 3 kleine kinderen die aardig en redelijk netjes zijn.
En een huisje verder aan weerszijden? Heb je wellicht een huis aan de overkant waar 'toevallig' altijd de gordijnen dicht zijn en nooit iemand (overdag) in- of uitgaat?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Fanman
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 10-10 11:05
@TS, horen meerdere mensen de hoge toon?
U zult niet de eerste zijn die blijkt Tinnitus te hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 19:35

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

SniperGuy schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:51:
Invertors (of hoe je die dingen ook wil noemen) moeten altijd 50HZ AC 220-240V genereren en doen dus altijd iets. Alleen overdag zal bij zonneschijn het ingebrachte vermogen hoger zijn vergeleken met 's nachts.
Even lief vragen of ze 's nachts eens de groep waar die panelen installeie opzit uit willen schakelen. Impact is minimaal want het is dan toch donker :P
Dit is niet helemaal waar. Mijn omvormer (Goodwe) schakelt compleet uit zodra het donker is. Geeft geen enkel teken van leven meer, totdat het weer licht wordt.

@Kek Hoe oud zijn de huizen? En heb je mechanische ventilatie in huis? Wellicht heeft de ventilatieunit bij één van je buren versleten lagers, of zit er een uitblaasopening verstopt o.i.d. waardoor je lucht hoort fluiten?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Wux
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 07-10 12:00
Fanman schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:40:
Lees OP nog eens..

Wux wijzigde deze reactie 28-05-2019 12:46 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kek
ThinkPad schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:44:
[...]

@Kek Hoe oud zijn de huizen? En heb je mechanische ventilatie in huis? Wellicht heeft de ventilatieunit bij één van je buren versleten lagers, of zit er een uitblaasopening verstopt o.i.d. waardoor je lucht hoort fluiten?
Huizen zijn van ~'82 en dit wat ook mijn eerste gedachte.. maar kan vooralsnog niet ontdekken waar het dan vandaan komt.. (en hoe ik dat in mijn hele huis kan horen..)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fanman
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 10-10 11:05
TS hoort het geluid, en zijn vriendin minder.
Maar ben vooral benieuwd of de buren het ook horen bij hem, en bij hun eigen huis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 01:03

DataGhost

iPL dev

Fanman schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:49:
[...]

TS hoort het geluid, en zijn vriendin minder.
Maar ben vooral benieuwd of de buren het ook horen bij hem, en bij hun eigen huis.
Lees deze post dan nog eens: Kek in "geluidsoverlast constante piep"
Kek schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:26:
Ik hoor de piep in sommige hoeken van een kamer harder dan andere (rijtjes huis dus altijd wel een wand met één van de buren) het is hard genoeg om te kunnen horen voor mij. En als ik op andere plekken kom waar het ook stil is (schoonfamilie woont op het platteland in de middle of niks) hoor ik het niet.

[...]

Ja mijn vriendin hoort het ook, hetzij minder dan ik. Mijn broertje ook; heeft nog jeugdige oortjes. Ik weet dat mijn oren beter dan gemiddeld horen, dus die 'pech' heb ik hiermee...
En in de TS:
Al bij de buren langs geweest, die horen het niet hebben nu hun ventilator uit maar dat helpt niet.
Wie weet zijn zijn buren wel bejaard en/of doof, ze hebben immers aangegeven dat ze het niet horen maar voor zover ik begreep heeft TS niet zelf bij hun binnen mogen luisteren.

DataGhost wijzigde deze reactie 28-05-2019 12:54 (13%)

Workstation specs Server specs Laptop specs Linux op 5.5G 80GB iPod

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Emielvanputten
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 18:51
Marber schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:37:
Hahaha ik herken deze wel.
Heb ooit 3 x mijn pc opgebouwd omdat ik een hoge toon hoorde.
Zat al in de rma/doa route voor de videokaart en mamabord.

Uiteindelijk zag ik in de nacht een klein rood lampje in de tuin van de buren exact wanneer de toon er was...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 13-10 11:18

Spinez0r

They call me Mike.

Kek schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:28:
Hallo,

Ik zit al een tijd met een probleem/vraag waar ik graag wat meer input of verhalen van andere zou willen horen.

Ik woon samen met mijn vriendin sinds een dikke 2 jaar in een rijtjeshuis (huur, beide buren hebben koop) Ongeveer een jaar geleden begon ik een soort piep/fluittoon te horen. Ik hoor het op alle drie de verdiepingen en boven het ergst. Het geluid valt nog het beste te omschrijven also de buren aan het stofzuigen zijn; Een hoge pieptoon van een ventilator oid..

Het vervelende is; Het geluid is er altijd, 24 uur per dag. Overdag is er nog genoeg ander geluid dat het wat ondersneeuwt maar in de nacht is het best wel aanwezig. (en dus ook best had in onze slaapkamer.

Soms is het minder of vrijwel niet hoorbaar. Maar de laatste weken weer erger..

Ik heb al eens in de nacht de de hoofdschakelaar uitgezet om te kijken of het ergens vanuit ons huis komt. Geluid was er nog steeds.

Ik ben er nu wel zo vervelend van dat ik graag een volgende stap wil nemen maar weet niet zo goed hoe/wat ik verder kan doen naar het onderzoek.

Graag hoor ik wat anderen hier in hebben meegemaakt en of er bedrijven/instanties zijn die met het opsporen en hopelijk stoppen van deze overlast kunnen helpen.

nog even als kanttekening: mijn gehoor is beter dan gemiddeld. Mijn vriendin hoort het geluid een stuk minder. En het zit niet in mijn oren; ik hoor het alleen thuis, dus geen tinnitus oid..
Het kan mogelijk alsnog de mechanische ventilatie van de buren zijn.

Vaak hebben deze systemen geen "uit" stand, dit omdat er geen andere manier is om het huis te ventileren (behalve alle deuren en ramen open gooien).

Mocht het mogelijk zijn bij de buren, soms kan je de stekker van de ventilator er uit trekken, misschien het proberen waard? :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Omvormer van evt zonnecellen wil dit ook nog wel eens veroorzaken. Of een laadpaal van een tesla oid. Is dat een mogelijkheid?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 20:39

Theo

moederbord

Je hoort de toon het beste op zolder zeg je . Als je op de zolder je oor echt tegen een muur plaatst, en en in je andere oor een vinger/oordopje; hoor je de toon dan beter aan/op de muur van je linker of je rechterbuur?
En hoe zit dit op de eerste verdieping?

Op deze manier kun je achterhalen of het geluid daadwerkelijk door een muur komt; dan zou je het geluid harder moeten horen als je je oor op de betreffende muur legt.

Theo wijzigde deze reactie 28-05-2019 13:40 (24%)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 13-10 09:22
Maar je hebt goed contact met de buren ? Loop bij de buren eens binnen voor een kop koffie. Is het geluid bij de buren rechts minder als bij de buren links, dan lijkt me duidelijk dat de bron bij de buren links zit...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SniperGuy
ThinkPad schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:44:
[...]

Dit is niet helemaal waar. Mijn omvormer (Goodwe) schakelt compleet uit zodra het donker is. Geeft geen enkel teken van leven meer, totdat het weer licht wordt.

[...]
'geen enkel teken van leven' is niet hetzelfde als spanningsloos en uit,zelfs een adapter/voeding waar niets aan hangt kan geluid produceren. Al wordt er maar een paar mW verbruikt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Theo schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:15:
Je hoort de toon het beste op zolder zeg je . Als je op de zolder je oor echt tegen een muur plaatst, en en in je andere oor een vinger/oordopje; hoor je de toon dan beter aan/op de muur van je linker of je rechterbuur?
En hoe zit dit op de eerste verdieping?
Houd een stuk slang tegen je oor en de ander kant tegen de muur/in hoeken/langs randen. Dan kun je geluid vaak beter localiseren (als het van binnen komt)

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Kek
Ik heb wel wat nieuwe dingen gehoord die ik zelf kan proberen en die ik die ik met de buren kan bespreken. Ik ga hier mee aan de slag. Als ik meer weet zal ik dat natuurlijk posten :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 12-10 17:10
Hoor je het ook als je de stop in de meterkast uit zet zodat echt niets meer in huis stroom gebruikt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 05-10 22:35
matty___ schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:54:
Hoor je het ook als je de stop in de meterkast uit zet zodat echt niets meer in huis stroom gebruikt?
Hier is al antwoord op gegeven door OP. Antwoord: Ja
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58982992

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 21:09
Heb je toevallig een nieuwe gasmeter? Die dingen kunnen ook irritant piepen als je net een verkeerd model hebt.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 19:52
frumper schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:01:
Heb je toevallig een nieuwe gasmeter? Die dingen kunnen ook irritant piepen als je net een verkeerd model hebt.
Wilde ik net schrijven, hebben wij gehad onlangs en bij het gratis vervangen gaf de monteur aan dat het een veel voorkomend probleem was bij dit specifieke model. Het was overigens geen continue piep.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kek
frumper schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:01:
Ik heb wel een jaar of wat geleden een "slimme meter" gekregen. Maar die meter zit onder in de gang in een gangkast. Lijkt me vreemd dat je dat door het hele huis heen hoort, en het ergste boven... (in ruimtes waar geen gasleidingen lopen)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Neomess
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12-10 21:20

Neomess

neomess.nl

Ik kan het zo niet terugvinden in de reacties, maar al eens gevraagd of de buren de hoofdschakelaar kunnen uitzetten?

Intel Core i5-6400 | Gigabyte GA-B150M-D3H | Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD | Codegen 4U-500 | Scythe Mugen 2 Rev. B | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA | Cooler Master GM G550M | Crucial M500 2,5" 240GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kipdrumstick
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 19:49
Woon je toevallig niet in de buurt van een zendmast?, toen kennissen van ons verhuisden naar een nieuw appartement kregen zij ook plotseling last van een irritant piepend geluid. Achteraf bleek het dus een zendmast te zijn die recentelijk op een flatgebouw er tegenover was geplaatst. Sommige mensen kunnen daar natuurlijk ook gevoeliger voor zijn dan andere.

Desalniettemin duurde het niet lang voordat ze daar weer weg waren :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
Xander schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:12:
Kan makkelijk. Buitenshuis hoeft niet per se buiten te zijn, maar wel buiten zijn eigen huis. Bij een ander thuis bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xander
stresstak schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 17:20:
[...]

Kan makkelijk. Buitenshuis hoeft niet per se buiten te zijn, maar wel buiten zijn eigen huis. Bij een ander thuis bijvoorbeeld.
Beweer ik dan dat het niet kan? Het was een vraag, één die overigens al gewoon beantwoord was...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 09-10 21:27
Een transformatorhuisje in de buurt misschien?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bennnie
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 13-10 05:24
Kek schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:47:
[...]

ik heb al eens met een toon generator zitten luisteren om na te gaan wat de frequentie is.. ben vergeten wat het was (zal vanavond nog eens proberen)

[...]
Ik zelf had ook eens last van gebrom. Via zo'n 'Sound Analyzer' voor android bleek het gebrom eigenlijks een hele hoge toon te zijn, dat verklaarde waarom andere mensen het niet konden horen. Met de app kon ik de oorsprong lokaliseren. Het geluid bleek uiteindelijk van een transformator te komen voor spotjes in het plafond.

i5-8600K 5Ghz | 16GB DDR4 | Gigabyte Windforce 1070 OC 0.912 Volt | 750 GB Crucial MX300 | Antec Three Hunderd | Samsung U28E590DS

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 20:28
Neomess schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:45:
Ik kan het zo niet terugvinden in de reacties, maar al eens gevraagd of de buren de hoofdschakelaar kunnen uitzetten?
Deze ^^

"You never come second by putting other people first"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Septimamus
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 10-10 15:57
Fanman schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:40:
Ik heb Tinnitus en kan wel beamen dat je duidelijk hoort dat het in je oor zit. Overigens ook niet echt een hoge piep bij mij. Eerder een soort ruis met een lichte piep.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 21:16
Waterleidingen kunnen soms ook wel een soort piepgeluid maken. Zeker als er een kleine hoeveelheid water blijft stromen. Wij hebben een ouderwetse wc waarvan de vlotter (?) soms niet goed meer terug omhoog komt na het doorspoelen. Soms lig je al in bed en hoor je het zachtjes piepen en dan is dat weer aan de hand en dat is het toilet op de begaande grond maar hoor je dus boven ook nog redelijk goed. Het water blijft dan een heel klein beetje stromen. Misschien heeft een lekkende kraan dat effect ook?

Overigens hebben wij hier sinds kort ook een omvormer voor zonnepanelen hangen, buiten in de berging tegen het huis. Ik hoor het best goed piepen en mijn vriend juist niet. Maar dat is niet zo goed hoorbaar dat je het nog hoort als je de deur dicht trekt. Of een aantal meter verderop staat zelfs...

CrystalViriS wijzigde deze reactie 28-05-2019 18:58 (33%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BierfietsNL
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 11-10 14:38
Eerste waar ik zelf aan dacht was stadsverwarming.. Wanneer ik bij mijn vriendin ben is er ook een constante soort van fluit-toon aanwezig, dit blijkt afkomstig te zijn van de stadsverwarming waar ze op aangesloten zitten. Meerdere mensen in de buurt horen dit ook, het ene moment luider dan het andere maar het is wel vrijwel altijd aanwezig daar.

BierfietsNL wijzigde deze reactie 28-05-2019 19:08 (22%)

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 20:10
Wat hierboven gezegd is:
stadsverwarming of cv; Half open kleppen, radiatorkranen (zeker bij verkeerd om gemonteerde radiatoren) kunnen de oorzaak zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 02:30
BierfietsNL schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:07:
Eerste waar ik zelf aan dacht was stadsverwarming.. Wanneer ik bij mijn vriendin ben is er ook een constante soort van fluit-toon aanwezig, dit blijkt afkomstig te zijn van de stadsverwarming waar ze op aangesloten zitten. Meerdere mensen in de buurt horen dit ook, het ene moment luider dan het andere maar het is wel vrijwel altijd aanwezig daar.
Ha, je was me voor met de stadsverwarming

Jep...

Je hebt maar 1 buur nodig die "niks hoord" met een afleverset met net-niet sluitende kleppen en het gefluit gaat via de leidingen naar de buren die het wel horen.

Dat is dus ook een van de redenen die ik hier recent heb opgenoemd om géén stadsverwarming te doen en bij afsluiten verwijdering van leidingen te vragen.

• Kek
Zo, ik heb lang niets gepost in dit topic, echter zijn er wel wat stappen geweest.

We zijn bij alle buren(en buren van de buren) geweest om te luisteren of de piep daar ook te horen is. Dit gaf weinig resultaat.

Ik heb de stap nog niet genomen om te vragen de stroom volledig uit te zetten in de meterkast maar dit zal mogelijk nog wel nodig zijn..

Er is al iemand van de gemeente langs geweest die metingen heeft gedaan, kon het geluid ook wel horen maar niet direct duiden.

Wat ons wel op viel is dat de toon vooral in de tussenwanden van het huis goed te horen is. Als je je oor tegen een kamerdeurkozijn legt hoor je de toon harder...

Vandaag kwam ik dit topic tegen: Kek in "Irritante korte zoemen van elektra"

Hier werdt gesproken over de 492Hz TF die door de energie maatschappij gebruikt wordt in mijn stad.

Dit is precies de frequentie die ik hoor, echter hoor ik deze dus constant..

De kans is ook best groot dat deze toon is begonnen toen er slimme meters bij ons werden geplaatst...

Ik weet niet zo wat ik met deze informatie moet en wat er nu verder te onderzoeken is..

Kek wijzigde deze reactie 22-08-2019 12:08 (4%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Autosport

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True