Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Bron 900 Hz pieptoon vinden

Pagina: 1
Acties:

• HenkEisjedies
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 05-12 18:21
Al enige tijd hoor ik vanuit mijn huis een 900 Hz pieptoon, maar kan de bron niet achterhalen. Mijn vermoeden is dat het gaat om een 'zingende' waterleiding bij 1 van mijn buren. Gisteren bij mijn buren gechecked of zij misschien de bron zijn. Dit is waarschijnlijk niet zo. Wel kon ik vanaf hun dakterrassen de piep veel luider horen dan vanuit mijn huis.

Aantal dingen die ik al weet over de piep:
- Ik hoor hem alleen overdag, dat versterkt mijn vermoeden dat het om een water/cv-leiding gaat omdat deze meestal 's-nachts niet gebruik worden.
- Ik hoor hem onregelmatig, soms kort, soms lang.
- Ik ben niet zelf de bron. Zelfs als ik de stroom van het net haal en geen water gebruik hoor ik het geluid.

De piep: https://vimeo.com/372338578 (pw: tweakers)

Een analyse van de piep met SpectrumView. Zoals je ziet gaat het om een 900 Hz piep:

Heeft iemand ervaring met iets soortgelijks?
Hoe lokaliseer ik dit?

Misschien kan ik van een microfoon een richtmicrofoon maken, maar zelfs dan gaat het lastig worden.
Ik ga ook nog briefjes in de bus bij al mijn buren gooien om meer te weten te komen.

Ik heb al contact gezocht met Sorama.eu, zij maken audiocameras. Ik hoop dat ik er 1 kan huren van ze. (edit: zij leveren diensten op consultancy basis. Dit zal vast flink geld kosten. Mochten alle andere ideeen falen is dit wellicht in overleg met de gemeente een optie.)

edit: Wat wellicht ook nuttig zou zijn is een tool waarmee een audiofile van 24 uur kan analyseren en zo geautomatiseerd alle tijden waarop de piep hoorbaar is inzichtelijk kan maken. Dit helpt me denk ik om een patroon te vinden. Ik ben al begonnen met een 24 uurs recording met een oude telefoon, ik hoop deze met https://www.sonicvisualiser.org/ snel te kunnen analyseren zonder de file (versneld) te hoeven luisteren.

HenkEisjedies wijzigde deze reactie 11-11-2019 15:28 (34%)

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 10:31
Een of ander anti-ongedierte kastje wat achter een schakelklok hangt omdat anders de eigenaar niet kan slapen? Maar die zitten meestal hoger dacht ik.

Hoe laat begint en eindigd hier de nacht? Is het meeverschoven met de klok laatst?

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Nu online
Wel kon ik vanaf hun dakterrassen de piep veel luider horen dan vanuit mijn huis.
Ik hoor hem alleen overdag
Inverter van zonnepanelen oid.?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Mel33
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 13:10
Het zit wel in hetzelfde toonbereik dan wat een waterleiding(de resonantie van metaal lijkt hier heel veel op) ook doet. tem dat is mijn eerst ingeving

Mel33 wijzigde deze reactie 11-11-2019 16:49 (22%)

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• DoeEensGek
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 06-12 23:07
Als je de stroom van je huis uit gooit, is de piep dan nogsteeds aanwezig?

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 02:26
Klinkt als een geiser. Zo'n HR ding die ook voor verwarming is. De afvoergassen gaan naar schoorsteen op dak, vandaar dat je het daar beter hoort.

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

attamottamotta

Een kennis heeft zo'n zelfde iets gehad met zijn zonnecollector, was een probleem met een klep waardoor het systeem in bepaalde omstandigheden een redelijke teringherrie kon maken. Dat was ook door de hele buurt te horen.
kabeltjekabel schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:31:
Een of ander anti-ongedierte kastje wat achter een schakelklok hangt omdat anders de eigenaar niet kan slapen? Maar die zitten meestal hoger dacht ik.

Hoe laat begint en eindigd hier de nacht? Is het meeverschoven met de klok laatst?
Ongedierte verdrijvers zitten aan de bovengrens van wat de mens kan horen, dan heb je het al snel over 20Khz of hoger.

PC | BMW Z3 Coupe

• HenkEisjedies
Dank allemaal voor het meedenken! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Ik zal iedereen even per post beantwoorden.
kabeltjekabel schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:31:
Een of ander anti-ongedierte kastje wat achter een schakelklok
Goed idee! Maar lijkt me door de onregelmatigheid uitgesloten. Dan zou ik hem constant horen.
Goede aanvulling op @kabeltjekabel, deze maken volgens de specificaties tussen de 7 en 43 kHz. Mijn piep is 900 Hz, 0,9 kHz. :) Denk niet dat dit het is.
Ik heb het in elk geval nooit gehoord terwijl ik aan het slapen was, meestal ongeveer tussen 0:00 en 7:00. Ik ben nu begonnen met het opnemen van de audio gedurende de dag. Hier hoop ik straks meer conclusies uit te kunnen trekken.
Ook een goed idee! Dat zou verklaren waarom ik het alleen overdag hoor en zou ook kunnen verklaren waarom het onregelmatig is. Ik heb even op google maps gekeken en ik zie nergens in de buurt zonnepanelen (historisch centrum, wellicht geen vergunning mogelijk omdat bijna elk pand monumentaal is).

Maar als het een zonnepaneel zou zijn dan zou ik hem alleen horen als de zon schijnt (neem ik aan). Ik hoor hem ook als de zon onder is. Nu bijvoorbeeld.

De piep klinkt ook niet echt electrisch, maar dat vind ik te vaag om op basis daarvan het te kunnen uitsluiten.
Mel33 schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:38:
Het zit wel in hetzelfde toonbereik dan wat een waterleiding(de resonantie van metaal lijkt hier heel veel op) ook doet. tem dat is mijn eerst ingeving
Ik acht de kans tot nu toe het grootst dat het een waterleiding of cv leiding is inderdaad.
DoeEensGek schreef op maandag 11 november 2019 @ 17:58:
Als je de stroom van je huis uit gooit, is de piep dan nogsteeds aanwezig?
Ja, zie TS.
zetje01 schreef op maandag 11 november 2019 @ 18:00:
Klinkt als een geiser. Zo'n HR ding die ook voor verwarming is. De afvoergassen gaan naar schoorsteen op dak, vandaar dat je het daar beter hoort.
Dit is inderdaad een goeie. Die afvoerpijp zal het ook versterken gok ik.
MadMarky schreef op maandag 11 november 2019 @ 18:03:
Een kennis heeft zo'n zelfde iets gehad met zijn zonnecollector, was een probleem met een klep waardoor het systeem in bepaalde omstandigheden een redelijke teringherrie kon maken. Dat was ook door de hele buurt te horen.
Goed idee ook!
Ik denk niet dat iemand in mijn buurt een zonnecollector heeft, maar als ik weer een dak op klim zal ik er op letten. Ik heb te weinig ervaring met zonnecollectoren. Pompen deze constant, of alleen wanneer het water tot een bepaalde minimum of maximum temperatuur is afgekoeld of opgewarmd? Dat zou itt een zonnepaneel kunnen verklaren waarom ik het ook hoor als ze zon onder is.

Je post inspireerde me om het volgende te bedenken: het kan misschien ook een warmtepomp zijn. Maar ook hier weet ik te weinig van.

• Crxtreem
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 13:35
Ik heb op zolder een plieger thermostaatknop.
Deze gaat als hij bijna op temperatuur is ook vreselijk fluiten in de leidingen.
Als ik hem een slagje geef is het weg.

Dus misschien de knoppen nalopen en open/dichtdraaien?

• Hrugnir
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 05-12 19:12
een warmtepomp kan je vrijwel zeker uitsluiten die maken lage bromgeluiden op afstand of je hoort eventueel een ventilator draaien. Geloof nooit dat eventuele bijgeluiden verder kunnen komen dan de brom van de compressor. Een zonneboiler gaat in principe de pomp aanzetten als de sensor aangeeft dat het de moeite waard is. Na zonsondergang kan je er vanuit gaan dat het daar niet mee te maken heeft.

Hoe lang hoor je het geluid achter elkaar per ´sessie´ kan het zijn dat het iets mechanisch is? zoals een automatisch raam zoals ze in een broeikas zitten? Daar deed het me een beetje aan denken(ik weet dat het onlogisch klinkt in een historisch stadscentrum)

• HenkEisjedies
Hrugnir schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:16:

Hoe lang hoor je het geluid achter elkaar per ´sessie´ kan het zijn dat het iets mechanisch is? zoals een automatisch raam zoals ze in een broeikas zitten? Daar deed het me een beetje aan denken(ik weet dat het onlogisch klinkt in een historisch stadscentrum)
Ok top, warmtepomp en zonneboiler uitgesloten.

De lengte varieert enorm. Soms 10 seconden, soms 20 minuten. Nooit langer dan een half uur denk ik. Hierdoor denk ik aan ik meer aan een waterleiding dan aan een CV leiding.

Zal dit weekend eens een rondje langs al mijn buren doen in plaats van alleen de aangrenzende zoals gisteren.
leecher schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:47:
Misschien wind langs een bepaald object? Ik werk momenteel in de buurt van een brug waar bovenop een aantal metalen looproosters zitten. Simpele dingen met gaten van ca 20x20mm. Als de wind er op een bepaalde manier op staat krijg je bizarre fluittonen. Het laat zich lastig beschrijven maar ik dacht eerst dat het treinen waren met piepende remmen oid (zit een spoor in de buurt) maar dat was dus niet zo.
Ja goeie inderdaad @leecher. Hoewel ik dan wel zou vermoeden dat de frequentie zou veranderen af en toe, deze piep is heel erg constant op 900 Hz. Maar ik hou hem open als optie. :)

Gisteren op het dak wel een aantal hoge schoorstenen gezien met een diameter tussen de 20 en 40 centimeter, maar ik heb op beide mijn oor gelegd en heb niet het gevoel dat het hier vandaan kwam.

HenkEisjedies wijzigde deze reactie 11-11-2019 20:58 (38%)

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 09:43
Misschien wind langs een bepaald object? Ik werk momenteel in de buurt van een brug waar bovenop een aantal metalen looproosters zitten. Simpele dingen met gaten van ca 20x20mm. Als de wind er op een bepaalde manier op staat krijg je bizarre fluittonen. Het laat zich lastig beschrijven maar ik dacht eerst dat het treinen waren met piepende remmen oid (zit een spoor in de buurt) maar dat was dus niet zo.

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

attamottamotta

HenkEisjedies schreef op maandag 11 november 2019 @ 18:35:

[...]

Goed idee ook!
Ik denk niet dat iemand in mijn buurt een zonnecollector heeft, maar als ik weer een dak op klim zal ik er op letten. Ik heb te weinig ervaring met zonnecollectoren. Pompen deze constant, of alleen wanneer het water tot een bepaalde minimum of maximum temperatuur is afgekoeld of opgewarmd? Dat zou itt een zonnepaneel kunnen verklaren waarom ik het ook hoor als ze zon onder is.

Je post inspireerde me om het volgende te bedenken: het kan misschien ook een warmtepomp zijn. Maar ook hier weet ik te weinig van.
Van wat ik er van weet wordt er vloeistof door de collector gepompt wanneer de temperatuur (te) hoog oploopt of wanneer er vraag is naar heet water. Op een bewolkte dag zul je ook bij een kapotte regelklep waarschijnlijk niets horen.

PC | BMW Z3 Coupe

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 05:55
ik heb je fimpje bekeken/beluisterd. het deed me herinderen aan het volgende:
ooit waren er cv-ketels waar een fluit inzat: daalderop combifort.
deze moesten dan ingeregeld/nagekeken worden door een service monteur.
maar dit was pakweg 10 jaar terug. (ook weet ik niet zeker of het hetzelfde geluid is)

aanvulling/edit:
het kan heel goed cv ketel/hr-geiser kan zijn.10 seconden ik was mijn handen of spoel even wat af.
de 20 minuten kan je zelf wel inschatten. (douchen)
waarschijnlijk hangt er ergens een wat oudere cv ketel/hr geiser.
met vermoedelijk een kapotte ventilator. succes met zoeken.

miciel wijzigde deze reactie 12-11-2019 11:39 (13%)

• dcl!
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 06-12 17:06
leecher schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:47:
Daar doet het geluid inderdaad aandenken, het is typisch een fluittoon. Soortgelijk krijg je met glaasje draaien (wijnglas, natte vinger).

Ben wel benieuwd wat het uiteindelijk gaat zijn!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13:08

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

CV-ketel met versleten ventilator heb ik ook wel eens eerder gehoord dat dat geluidsoverlast gaf idd.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• HenkEisjedies
Het fluiten van wind langs een object denk ik te kunnen uitsluiten aangezien ik het geluid niet 's-nachts hoor en 's-nachts is er uiteraard ook wind. Of iemand moet een bepaald ventilatierooster 's-nachts dichtzetten, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. :)

Ik ga all-in op de CV-ketel of waterleiding, maar de boosdoener vinden gaat nog een hele klus worden. Net ook weer even op het dak geklommen, maar de locatie van het geluid lokaliseren is bijna onmogelijk.

Instant edit:
Behold: The Beepinator 0.1

Bluetooth headset in een PVC pijp. Stukje karton houd de microfoon op zijn plek. Het idee is dat ik op het dak van mijn buurman ga staan en kijk in welke richting de piep het meeste dB produceert. Net direct getest met een piep op mijn laptop en het werkt nog voor geen meter. _O-

Ik kan meten dat ik de pijp direct op mijn laptop mik of net ernaast, dat is dus een goed begin. Echter werkt de pijp teveel als een klankkast en registreert dus ook geluid dat vanaf de zijkant komt. Ik zal dus iets vergelijkbaars moeten maken met isolatie aan de zijkant en zal ook moeten zorgen dat mijn headset niet perongeluk tegen het plastic van de pijp komt. To be continued.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13:08

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

HenkEisjedies schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:29:
Of iemand moet een bepaald ventilatierooster 's-nachts dichtzetten, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. :)
[...]
Wietplantage wellicht :o ? Even in de gaten houden met vorst/sneeuw of het ergens niet blijft liggen O-)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• SmiGueL
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 12:34
Aangezien je hier toch al vrij veel tijd in hebt zitten en vermoedelijk gaat steken.. :P ;) :

Zou je niet een paar dagen lang 24/7 kunnen opnemen (of elke minuut een sample) en daarna met software kunnen bepalen wanneer die 900 Hz toon aan staat? (of een appje dit dit logt, maar ik denk niet dat die bestaat..)

Als je het (gebruiks)patroon weet kun je denk ik veel beter bepalen bij wat welk apparaat/installatie/leiding je het moet zoeken. Als je dit weet kun je ook wat gerichter langs de buren om, als het bijvoorbeeld gebaseerd op
De lengte varieert enorm. Soms 10 seconden, soms 20 minuten.
een waterleiding lijkt, de kraan/douche aan te zetten.

SmiGueL wijzigde deze reactie 13-11-2019 16:16 (5%)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• HenkEisjedies
SmiGueL schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:11:

Aangezien je hier toch al vrij veel tijd in hebt zitten en vermoedelijk gaat steken.. :P ;) :
In totaal heb ik nu wel een uurtje of 5 erin zitten, maar die pijp had ik in 3 minuten in elkaar. Had namelijk alles liggen. :)
SmiGueL schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:11:
Zou je niet een paar dagen lang 24/7 kunnen opnemen (of elke minuut een sample) en daarna met software kunnen bepalen wanneer die 900 Hz toon aan staat? (of een appje dit dit logt, maar ik denk niet dat die bestaat..)
Goed idee, zie TS. :) Ben as we speak aan het opnemen. Maar denk dat morgen een betere dag is, want dan ben ik zelf niet thuis en hoef ik niet mijn eigen herrie er uit te filteren. Ik denk dat Sonic Visualizer kan filteren op 899 tot 901 Hz en deze tool kan volgens mij ook annotaten.
ThinkPad schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:33:

Wietplantage wellicht :o ? Even in de gaten houden met vorst/sneeuw of het ergens niet blijft liggen O-)
Zou geinig zijn als ze hierdoor door de mand vallen. :+ Denk alleen niet dat dit het is.

HenkEisjedies wijzigde deze reactie 13-11-2019 17:14 (10%)

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 10:51
misschien domme vraag, maar kan je niet van dat grijze buizen-isolatie schuim om je pvc buis doen? Als het warmte isoleert zal het ook geluid isoleren...

Voor rest: je zou eigenlijk over meerdere daken moeten "luisteren" op 1 avond, zodat je kan vergelijken en een soort 3 punts (maar dan nog veel meer) meting kan doen. Of een warmer/kouder spel :D

• SmiGueL
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 12:34
99ruud99 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:31:
Voor rest: je zou eigenlijk over meerdere daken moeten "luisteren" op 1 avond, zodat je kan vergelijken en een soort 3 punts (maar dan nog veel meer) meting kan doen. Of een warmer/kouder spel :D
Als het volume van de frequentie (Indien je tussen bijv. 890 en 910 Hz kunt filteren) niet (erg) fluctueerd, kun je idd een complete heatmap van de buurt maken en daar een mogelijke locatie uit destilleren. :P

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• HenkEisjedies
99ruud99 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:31:
misschien domme vraag, maar kan je niet van dat grijze buizen-isolatie schuim om je pvc buis doen? Als het warmte isoleert zal het ook geluid isoleren...

Dat is best een goed idee inderdaad. Ik zat zelf te denken aan wat handdoeken om mijn pvc pijp en vervolgens in een kartonnen koker die ik nog heb liggen.

edit: The Beepinator 0.2 is helaas ook geen succes.

Zonder zelf de locatie van de geluidsbron te zien, mijn vriendin werd gek van me, kon ik niet achterhalen waar het geluid vandaan kwam door alleen naar mijn telefoon te kijken. Ik ga het voor de gein nog wel een keer op het dak proberen, maar ik verwacht er weinig van.
SmiGueL schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:38:
[...]

Als het volume van de frequentie (Indien je tussen bijv. 890 en 910 Hz kunt filteren) niet (erg) fluctueerd, kun je idd een complete heatmap van de buurt maken en daar een mogelijke locatie uit destilleren. :P
Het volume fluctueert niet heel erg, dus het zou kunnen. Maar ik ga eerst mijn pijp testen, want ik denk dat als dit een beetje tweak ik een heel eind moet komen.

HenkEisjedies wijzigde deze reactie 13-11-2019 22:40 (13%)

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 06-12 15:58

De wijzen komen uit het Oosten!

• maytona
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 06-12 19:43
Ik moest denken aan dit filmpje YouTube: Hunting Down A Mystery House Noise

• Sorama_tweakers
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 25-11 08:49
Beste Henk,

Je bent al aardig op weg om onze techniek na te maken zie ik ;-)
Erg vervelend dat je deze geluidsoverlast hebt en de bron niet kunt lokaliseren.

Omdat het in een woning is en geluid door een geluidspad makkelijk kan verplaatsen zou het goed kunnen zijn dat het van een buur afkomstig is. Dat maakt het lokaliseren lastig.
Ik adviseer om een tijd te blijven registreren wanneer en hoe lang het geluid zich manifesteert, als je een patroon vindt zal dat helpen de bron te zoeken.

Daarna kun je gericht met een geluidscamera op zoek naar de precieze veroorzaker, al heb je dan mogelijk wel medewerking van je buren nodig.

Voor consultancy kan ik je in contact brengen met een bouw-adviesburo die met de <knip> werkt, dan heb je de juiste skills in huis om gericht op zoek te gaan.
Als het aansluit bij je interesses, hobby en eventueel toekomstig gebruik, zou je eigen aanschaf kunnen overwegen.
Je bent snel bekend met de tool en de geavanceerde visualisatiefuncties voor geluid en trillingen.
Spam (ongevraagde reclame) is niet toegestaan op Tweakers.

Ardana wijzigde deze reactie 24-11-2019 18:58 (4%)

• HenkEisjedies
Hi Sorama! Thanks voor je bericht. Ik was net bezig het volgende te tikken:

Korte update:
Erg irritant, maar na maanden last te hebben gehad van de piep is hij nu spoorloos verdwenen. Nu was dit uiteraard mijn doel en ben ik blij dat ie weg is, maar blijf nu achter met de vraag waar het geluid nu daadwerkelijk vandaan kwam.

Ik vermoed dat de briefjes die ik bij de buren in de bus heb gedaan iemand heeft getriggered actie te ondernemen. Maar het feit dat deze persoon geen contact met me heeft opgenomen doet me vermoeden dat het een illegaal AirBNB huis of, zoals eerder geopperd, een wietplantage is.

Helaas erg onbevredigend.

Als de piep terugkomt kan ik weer zoeken, maar voor nu allemaal erg bedankt voor het goede meedenken!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 06-12 13:37

Heroic_Nonsense

Photorealistic Muppet

Sorama_tweakers schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 09:57:
Beste Henk,

Je bent al aardig op weg om onze techniek na te maken zie ik ;-)
Erg vervelend dat je deze geluidsoverlast hebt en de bron niet kunt lokaliseren.

Omdat het in een woning is en geluid door een geluidspad makkelijk kan verplaatsen zou het goed kunnen zijn dat het van een buur afkomstig is. Dat maakt het lokaliseren lastig.
Ik adviseer om een tijd te blijven registreren wanneer en hoe lang het geluid zich manifesteert, als je een patroon vindt zal dat helpen de bron te zoeken.

Daarna kun je gericht met een geluidscamera op zoek naar de precieze veroorzaker, al heb je dan mogelijk wel medewerking van je buren nodig.

Voor consultancy kan ik je in contact brengen met een bouw-adviesburo die met de quote aangepast werkt, dan heb je de juiste skills in huis om gericht op zoek te gaan.
Als het aansluit bij je interesses, hobby en eventueel toekomstig gebruik, zou je eigen aanschaf kunnen overwegen.
Je bent snel bekend met de tool en de geavanceerde visualisatiefuncties voor geluid en trillingen.

[mbr]Quote aangepast.
Als Sorama nu eens echt credits op wil bouwen bij de Gathering of Tweakers-leden, gaan jullie even langs bij Henk met zo'n camera. Mooi filmpje ervan maken en hier posten ("Kijk, dit is pas high-tech: zó geavanceerd, cool en belachelijk goed zijn onze spullen en diensten!") en voor je het weet heb je er klanten/potentiele werknemers bij!

En Henk is blij want hij weet waar het geluid vandaan komt :)

Ardana wijzigde deze reactie 24-11-2019 18:59 (2%)

Such Heroic Nonsense

• HenkEisjedies
Update: de eigenaar van de aangrenzende lunchroom sprak me vanochtend aan. Hij gaf aan dat die piep bij hen vandaan kwam en dat het inmiddels is opgelost. Bleek om een nieuwe CV ketel te gaan waarvan de waakvlam soms uitging oid.

• Gutteguttegut
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 12:29

Gutteguttegut

CEO of TFD

HenkEisjedies schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:17:
Update: de eigenaar van de aangrenzende lunchroom sprak me vanochtend aan. Hij gaf aan dat die piep bij hen vandaan kwam en dat het inmiddels is opgelost. Bleek om een nieuwe CV ketel te gaan waarvan de waakvlam soms uitging oid.
Topic titel change? ;)

"Nieuwe reactie in Bron 900 Hz pieptoon vinden - opgelost!"

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True