Fluittoon in huis wie redt mij

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edith schol
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-01 21:18
Sinds 3 weken snachts een hoge doordringende fluittoon in huis het komt en het gaat om gek van te worden soms ook overdag maar meestal snachts
Stroom uitgeschakeld, waterkraan dicht,gaskraan dicht en t blijft gewoon doirgaan
De buurvrouw is overleden dus heb ik daar t zelfde gedaan ook daar was t hoirbaar maar geen resultaat
De loodgieter weet t niet
Ik hoir t in mn slaap en als ik naar beneden ga zit t ergens in de keuken maar achter de muur ik kan t nergens plaatsen
Ik heb sinds 3 maanden n nieuw expansievat
Bij ons en de buren is verder niets veranderd
Wie weet raad

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-06 09:22

Kraz

Saving the world

Ondefineerbaar geluid: ten einde raad

Zoek dat topic ook eens door. Klinkt hetzelfde namelijk.

Wellicht ergens tocht in de spouwmuur oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:03
Bij mij was laatst een radiator aan het fluiten. Draai ze eens allemaal helemaal open of helemaal dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:14

Onbekend

...

Toen je de waterleiding dicht zette, heb je toen ook wat water afgetapt zodat de waterdruk omlaag ging?
Ik had laatst last van een fluittoon uit de wasmachinekraan. Na opnieuw dicht en opendraaien was het geluid weg, maar het zoeken kostte wel eventjes wat tijd.

Kijk ook eens in het keukenkastje bij de aansluitingen van de vaatwasserkraan+waterstop, boiler en afvoer of je daar wat kunt vinden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:55

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Kan het de mechanische ventilatie zijn? Een fluitende radiator is ook een goede optie, zet ze eens allemaal dicht, heb je het dan nog?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Is het geen tinnitus?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:23
Ben je de enige die het hoort, of horen anderen het ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Bij mij is het de wind die door de koelvinnen van de airco buitenunit waait.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:10

bloody

0.000 KB!!

Edith schol schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:58:
Stroom uitgeschakeld, waterkraan dicht,gaskraan dicht en t blijft gewoon doirgaan
@Bor @Knappel Stroom is uitgeschakeld geweest, dus kun je CV/radiatoren/MV uitsluiten.
Ik hoir t in mn slaap en als ik naar beneden ga zit t ergens in de keuken maar achter de muur ik kan t nergens plaatsen
Wat zit er zoal achter die muur?

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:03
bloody schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:35:
[...]

@Bor @Knappel Stroom is uitgeschakeld geweest, dus kun je CV/radiatoren/MV uitsluiten.

[...]

Wat zit er zoal achter die muur?
Hoezo, als de stroom uit staat verandert er niets aan het water in de cv installatie toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Knappel schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:40:
[...]

Hoezo, als de stroom uit staat verandert er niets aan het water in de cv installatie toch?
Zeker wel, dan draait de CV pomp namelijk niet meer en zal het water tot rust komen.
Stilstaand water kan die fluittoon namelijk niet veroorzaken.

[ Voor 9% gewijzigd door bloody op 23-04-2023 10:50 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Klinkt alsof je raam en deurrubbers aan vervanging toe zijn. Probeer uit te sluiten dat het aan de wind ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:15

Klippy

Still Game

plaspvd schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:55:
Klinkt alsof je raam en deurrubbers aan vervanging toe zijn. Probeer uit te sluiten dat het aan de wind ligt.
Zou je dat bij de buren ook horen? Lijkt me sterk.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@Klippy Als daar de rubbers ook oud en vergaan zijn wel ja, hier zaten de deur en raam rubbers verkeerd om op de kozijnen. Voordat je door hebt dat daar een fluittoon vandaan komt, zoek je je ook het ongans. Gebeurde ook alleen als de wind uit bepaalde richting kwam.
Dit hoorde de buren ook.

[ Voor 4% gewijzigd door plaspvd op 23-04-2023 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edith schol
Achter die muur zit de keuken van de buren
Daar ga ik vannacht zitten want daar woont momenteel niemand buuf is overleden
Ik denk aan fluitende water- of gasleidingen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hoe lang duurt de fluit, welke frequentie?

Kan je hem opnemen?
Kan je spectrum laten zien met een appje?(spectrumview oid?)

[ Voor 53% gewijzigd door teacher op 23-04-2023 15:13 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edith schol
Ik ben nieuw hier en weet niet hoe te antwoorden op elke reactie vandaar maar zo
Ik heb t geluid opgenomen maar weet niet hoe ik dit kan plaatsen
Iedereen hoort t
Ik heb geen mechanische installatie
Als t n kraan is moet je t toch horen bij de kraan?
Ik hoor t maar ik heb overal mn oor opgelegd en niks, t komt uit de muren plafond of grond lijkt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
Download een spectrum analyzer app op je telefoon. Daarmee rondlopen en zoeken naar waar je de hoogste piek terugvindt van die frequentie. Dan heb je een idee waar je moet beginnen met zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

De buurvrouw is overleden dus heb ik daar t zelfde gedaan ook daar was t hoirbaar maar geen resultaat
Edith schol schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:08:
Ik denk aan fluitende water- of gasleidingen??
Huh wat is het nu? Je hebt bij jezelf en bij de buuf de stroom/water/gas uitgezet en toch denk je dat het een fluitende water/gasleiding is?

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:53
vanaalten schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:26:
Ben je de enige die het hoort, of horen anderen het ook?
@Edith schol Heb je hier een antwoord op?

@Mavamaarten in de brei van antwoorden overheen gelezen.

[ Voor 15% gewijzigd door nachtnet op 26-04-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:24

Mavamaarten

Omdat het kan!

Er staat toch een antwoord op je vraag in de vorige comment van TS: "Iedereen hoort t"

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Beloof ons dat je laat weten was het was als het gevonden hebt en dan helpen we je verder ;)

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edith schol
Het zit bij de buren en t fluit als de gaskraan daar open staat
De rest heb ik de afgelopen week uitgesloten doir al t stroom en t water en t gas eraf te halen
Elke dag iets erop en nu blijkt t te fluiten als de gaskraan open staat deze staat nu dicht
Hoe kan n gasleiding fluiten??

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:53
Edith schol schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:40:
De rest heb ik de afgelopen week uitgesloten doir al t stroom en t water en t gas eraf te halen
Elke dag iets erop en nu blijkt t te fluiten als de gaskraan open staat deze staat nu dicht
Meteen gasbedrijf bellen. Met gas ga je niet klooien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:54
Jup, zou het gasbedrijf even vragen of ze met hun apparatuur de woning willen doormeten ivm fluittoon en eventueel lek. Dat kunnen ze in een kwartier doen bij de hoofdkraan.
Hier is het gratis gedaan toen we gasleidingen hadden verlegd, maar de druk niet zo snel opbouwde als we hadden verwacht. Bleek uiteindelijk gelukkig wel allemaal nagenoeg perfect te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07:55

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Als het niet lekt, dan zou het resonantie kunnen zijn in de leiding. Maar zeker naar laten kijken. Als het lekt, zie je dat uiteindelijk ook op de gasmeter natuurlijk aangezien er verder geen gas wordt gebruikt bij je buren. Ik meen me ook te herinneren dat je bij lekkage de gaskraan niet meer aan kunt krijgen (omdat er geen druk opgebouwd kan worden). Vraag me af of dat nog steeds de standaard is.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-06 15:36

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik heb ooit een old school Vitens (waterleiding) monteur langs gehad met ook een "geluid" probleem. Bleek een kraantje te zijn bij een wastafel. Hij luisterde met een schroevendraaier tegen de waterleiding en kon het zo lokaliseren, alleen bij ons was het meer trillen/tikken dan fluiten.

Verder sluit ik me aan bij de rest: niet klooien met gas, meteen professioneel bedrijf erbij.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
xah5kiDe schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:08:
Als het niet lekt, dan zou het resonantie kunnen zijn in de leiding. Maar zeker naar laten kijken. Als het lekt, zie je dat uiteindelijk ook op de gasmeter natuurlijk aangezien er verder geen gas wordt gebruikt bij je buren. [...]
Een klein lekje kan natuurlijk ook wel een fluittoon produceren.
[...] Ik meen me ook te herinneren dat je bij lekkage de gaskraan niet meer aan kunt krijgen (omdat er geen druk opgebouwd kan worden). Vraag me af of dat nog steeds de standaard is.
Klopt. Als de druk wegvalt aan de woningkant gaat de gaskraan niet meer open. Als je bijv. kraan dichtdraait en dan met leidingen gaan klooien en dan weer open zet, zal je eerst 15 min moeten wachten voordat er genoeg druk is opgebouwd om echt gas te kunnen gebruiken. Zover ik weet gaat de kraan echter niet automatisch dicht bij een lek. Al heb ik dat eerlijk gezegd nog niet zelf geprobeerd :P
Maar de netbeheerder wil prima iemand langs sturen om te kijken of alles nog in orde is hoor. Die doen vaak niet zo moeilijk. Liever een controle teveel dan een gasexplosie en alle rompslomp die daaruit voortkomt voor ze. De check zelf is met hun apparatuur ook vrij eenvoudig en snel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Test het eens op andere plekken uit waar het stil is. Zoals bij iemand anders thuis (niet de buren).
Conclusie kan je dan wel trekken. Ik hoop van harte dat het echt een bron van buiten heeft.

Ga ook eens na of er buiten on de buurt werkzaamheden zijn, zoals bouwlocaties, of pompsystemen.

[ Voor 13% gewijzigd door AW_Bos op 02-05-2023 14:42 . Reden: Dan strepen we even wat af... ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:59

Reinier

\o/

Het is het geluid van verdwijnende interpunctie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:42
AW_Bos schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:28:
[...]

Test het eens op andere plekken uit waar het stil is. Zoals bij iemand anders thuis (niet de buren).
Conclusie kan je dan wel trekken. Ik hoop van harte dat het echt een bron van buiten heeft.

Ga ook eens na of er buiten on de buurt werkzaamheden zijn, zoals bouwlocaties, of pompsystemen.
Lees de reacties eens terug... iedereen hoort het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Arn0uDz schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:32:
[...]

Lees de reacties eens terug... iedereen hoort het.
Dan strepen we de eerste alinea door. :)

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berenkeutel
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15:24
Alle radiators ontluchten, dat was het bij ons ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edith schol
T geluid is erg hoog komt meestal snachts en klinglkt als met je vinger over de rand van een kristalglas komt bijna elke 5 minuten we hebben dus slapeloze nachten
De buren hebben n loodgieter naar de cv ketel laten kijken niks, maar t klinkt voor mij als uit leidingwerk
Hoop dat iemand DE oplossing weet
We gaan zeker de netbeheerder inschakelen
Fijn dat jullie meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:27
Wij hadden een fluittoon en dat kwam door de CV ketel. Begon toevallig vlak nadat de zonnepanelen waren gelegd dus ik dacht eerst dat het de wind langs die panelen was, dus 2x de zonnenpanelenbedrijf daarvoor laten terugkomen en die kwamen uiteindelijk met de cv ketel.

Daarvan was het 'gasblok' stuk dus die moest vervangen worden. Gebeurt er bij de buren niks als ze warm water gebruiken of als de verwarming aangaat? Zo kwamen we er bij ons achter dat het daarvandaan kwam.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edith schol
De cv ketel is van t stroom en t gas dus t kan geen gasblok zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

als je alle ruimtes dichtdoet. Groot matras tegen de deur waar je bent. En zo elke ruimte afgaat. Is er een ruimte dan waar de fluittoon harder is?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Is de buurvrouw overleden vóór, of nádat de fluittoon begon? En je kunt het geluid laten stoppen door (in overleg met haar kinderen ofzo?) de gaskraan bij de buren dicht te draaien? Waarom draai je 'm dan weer open? Heb je al een medium uitgenodigd?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxurydiver
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-06 18:35
*knip*
Dat stellen we niet zomaar voor aub.

[ Voor 82% gewijzigd door tweakduke op 06-05-2023 20:23 ]

Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 19:41
Iemand daar in de buurt met een warmtepomp? Die dingen kunnen ook fluiten.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sylvester79
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-06 10:37
De brandweer doet een meeting en als die geen gas meet vertrekken ze weer.

[ Voor 30% gewijzigd door tweakduke op 06-05-2023 20:24 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
Edith schol schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:22:
Ik ben nieuw hier en weet niet hoe te antwoorden op elke reactie vandaar maar zo
Ik heb t geluid opgenomen maar weet niet hoe ik dit kan plaatsen
Iedereen hoort t
Ik heb geen mechanische installatie
Als t n kraan is moet je t toch horen bij de kraan?
Ik hoor t maar ik heb overal mn oor opgelegd en niks, t komt uit de muren plafond of grond lijkt wel
Je zou hier een geluidsbestand kunnen plaatsen. Denk er wel om dat dit dus publiek is, iedereen op het internet zou dit dus ook kunnen beluisteren en/of opslaan. Als je dat hebt geupload kan je hier de link weer delen, dan kunnen wij het ook horen/analyseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Sinds 3 weken snachts een hoge doordringende fluittoon in huis het komt en het gaat om gek van te worden soms ook overdag maar meestal snachts
Als alles precies hetzelfde is gebleven, en het is geen gas, water of electra dan zou ik eens kijken wat er veranderd is toen het geluid begon. Tip het staat dik gedrukt hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

xah5kiDe schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:08:
Als het niet lekt, dan zou het resonantie kunnen zijn in de leiding. Maar zeker naar laten kijken. Als het lekt, zie je dat uiteindelijk ook op de gasmeter natuurlijk aangezien er verder geen gas wordt gebruikt bij je buren. Ik meen me ook te herinneren dat je bij lekkage de gaskraan niet meer aan kunt krijgen (omdat er geen druk opgebouwd kan worden). Vraag me af of dat nog steeds de standaard is.
Dat is nog steeds de standaard.
Elke woning heeft een genoemde b klep welke langzaam gas doorlaat, stel de gasleveringsdruk valt weg en je bent toevallig iets op het fornuis aan het sudderen…
Zodra de gasleveringsdruk terug is of de gaskraan staat weer open gaat het de druk na de b klep langzaam laten oplopen, indien de druk niet oploopt blijft deze dit net zo lang doen tot deze vrijgegeven kan worden.

Deze hoeveelheid gas wat de b klep blijft doorlaten kan onder normale situaties geen gevaarlijke concentraties vormen.

Maar deze gas doorlaat gaat zo langzaam dat ik betwijfel of je dit of de meter hoort.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
DutchWing schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 07:26:
[...]
Maar deze gas doorlaat gaat zo langzaam dat ik betwijfel of je dit of de meter hoort.
Kan uit ervaring zeggen dat het het niet gaat horen en zelfs de meter zelf heel moeilijk gaat zien lopen. Nadat de druk helemaal weg is kost het ook minstens 15min voordat er genoeg druk is dat alles helemaal open gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Caelorum schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:05:
[...]

Kan uit ervaring zeggen dat het het niet gaat horen en zelfs de meter zelf heel moeilijk gaat zien lopen. Nadat de druk helemaal weg is kost het ook minstens 15min voordat er genoeg druk is dat alles helemaal open gaat.
Dat zeg ik toch net…

Maar het is nog steeds niet duidelijk wat @Edith schol precies hoort.
Het enige wat ik er nu van maakt is:
- Gaskraan buren (leegstand woning) dicht = geen geluid.
- Gaskraan buren (leegstand woning) open = wel geluid.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Er stroomt flink snel gas door de hoofdleiding. De aftakking naar de buren vormt een loze leiding met een vaste lengte. Die kan een toon versterken afhankelijk van de lengte. Door de hoofdkraan dicht te draaien verkort je de leiding. Hetzelfde effect als bij een blokfluit. Zal mogelijk dus ook meer voorkomen bij koude nachten i.v.m. gasverbruik bij anderen?

Theo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edith schol
https://voca.ro/194ey1xuRsqZ

Ik heb geprobeerd het geluid hier te plaatsen begint bij ca 40 sec dit hoir je dus de hele nacht
Wie herkent dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:29

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Edith schol schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:19:

Ik heb geprobeerd het geluid hier te plaatsen begint bij ca 40 sec dit hoir je dus de hele nacht
Wie herkent dit
Is het niet de gasmeter zelf? Het geluid lijkt wel op een fluittoon uit het leidingwerk.
De gasmeter maakt een piepend of fluitend geluid. Is dit gevaarlijk? En wat moet ik doen?
Dit is helemaal niet gevaarlijk, schadelijk of van invloed op uw meterstanden. Zorgt het geluid voor overlast? Plan dan een afspraak in voor het vervangen van deze meter
https://www.stedin.net/kl...iepend-of-fluitend-geluid

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 18:39

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dat lijk ook nog best wel hard te zijn?
Wat mij niet helemaal duidelijk is of je nou een situatie kan creeeren (en hoe) waarin het geluid wegblijft, want je bestaande posts in dit topic geven daar niet helemaal uitsluitsel over

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Mee eens, iets meer context mag wel.
Het is zo duidelijk op de opname dat het toch bijna onmogelijk is om niet te achterhalen uit welke richting het komt lijkt me...

Begin eens met vertellen waar deze opname is gemaakt? En op welke manier?
Je weet zo goed als zeker dat het gerelateerd is aan de gasleiding, dus als je het daar ze duidelijk kan horen dan begrijp ik niet helemaal wat dan nog de vraag is, met zo'n duidelijke opname moet het op te losse zijn. Bel je netbeheerder en vraag om iemand langs te sturen. Of als je gehuurd zit bel je verhuurder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
Er vanuit gaande dat het aan de gasleiding ligt kan je wel iets doen om wat meer te onderzoeken.

Je zou een paar gaspitjes en de verwarming aan kunnen zetten op een moment dat de fluittoon er is en kijken of het dan weggaat, of dit juist proberen op een stil moment om te kijken of je hiermee juist het probleem kan reproduceren.

Wat ook belangrijk is is om je eigen gas even dicht te draaien (natuurlijk nadat je hebt getest met gaspitjes en verwarming). Dit uiteraard ook doen op een moment dat je de fluittoon veel hoort.

Door deze stappen te doen kan je aantonen dat het aan het gas ligt (ook als je het niet hiermee kan aantonen zou het nog steeds ergens bij de buren of buiten een gasleiding kunnen zijn), door gas te verbruiken/of juist niet maak je kleine veranderingen in de druk in het leidingnet in de buurt, je zou dus een kleine invloed kunnen uitoefenen op het probleem.

Door het afsluiten kan je aantonen dat het niet ligt aan een gasleiding in je eigen huis. Als de hoofdafsluiter dicht is en je hoort de fluittoon, dan weet je zeker dat het niet je eigen gasleiding is.

Als je nu met zekerheid kunt zeggen dat het ergens een gasleiding is is de vervolgstap dat er in de omliggende huizen hetzelfde word uitgeprobeerd om uit te sluiten dat het ín iemands woning is.

Ik hoop dat dit helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Het is een keurige 780Hz toon zonder harmonischen. Herhaald zich drie keer met steeds 2.5 minuten pauze ertussen. Je kunt dit goed traceren met een programma als Spectroid.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepje
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-05 11:26
Ik las dit op een ander reddit forum:
Ik had iets vergelijkbaars, en kwam erachter dat het bij mij de motor van de mechanische ventilatie was. Die zat op een andere groep dan de 'gewone' stoppenkast, dus misschien die eens checken? (Heeft meestal een stekker ergens in de buurt van de luchtpijp zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edith schol
Ik heb helaas geen mechanische ventilatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 16:25

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Ik heb dat laatst ook met een geluiid gehad...bleek idd tussen de oren te zitten. ik heb dat al jaren snachts maar dit keer was het erger.

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-06 21:18
Dan heeft zijn telefoon ook tinnitus 😂

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

@Edith schol Ik kreeg onderstaande als privébericht, ik neem aan dat je dit gewoon hier wilde plaatsen als reactie op mij.
Dus ik plaats het hier, is voor de rest ook goed om te weten.
Het zit in de buurt van de keuken achter de muur als ik t stroom t gas en t water bij mij eraf haal dan blijft t gaan
Als ik dit bij de buren doe dan stopt t
T is alleen snachts
Er woont even niemand naast me dus ik moet t zelf bij de buren uitzoeken
Het lijkt gewoon in leidingen te zitten ik kan t bij mij nergens vinden alleen in de keukenruimte maar t fluit zo hoog dat je er niet van kan slapen oirdoppen in dus
Mijn antwoord zou zijn, je hebt de oorzaak bijna gevonden, maar probeer nog eens met alleen water en gas eraf, dan weet je hopelijk wat beter wat de reden gaat zijn.

Het komt dus van bij de buren. Jij hebt blijkbaar een sleutel, maar wie is de eigenaar van die woning? Laat hen het op lossen, als jij al precies weet wat de oorzaak is (bijvoorbeeld de gasleiding) dan is het voor hen een kleine moeite. Zeker als de woning leeg staat en jij een monteur kan binnen laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edith schol
Klippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:07:
@Edith schol Ik kreeg onderstaande als privébericht, ik neem aan dat je dit gewoon hier wilde plaatsen als reactie op mij.
Dus ik plaats het hier, is voor de rest ook goed om te weten.

[...]

Mijn antwoord zou zijn, je hebt de oorzaak bijna gevonden, maar probeer nog eens met alleen water en gas eraf, dan weet je hopelijk wat beter wat de reden gaat zijn.

Het komt dus van bij de buren. Jij hebt blijkbaar een sleutel, maar wie is de eigenaar van die woning? Laat hen het op lossen, als jij al precies weet wat de oorzaak is (bijvoorbeeld de gasleiding) dan is het voor hen een kleine moeite. Zeker als de woning leeg staat en jij een monteur kan binnen laten.
Ik heb eerst alles eraf gehaald bij de buren toen een voor een erop gezet
Toen de gaskraan aanging kwam t weer
T gekke is alleen snachts tussen 12 en 6 en dan ook niet elke nacht
Ik ga maar eens snachts bij de buren zitten om te luisteren als t weer ernstig is dwz elke 5 minuten de hele nacht door
De cv ketel is nagekeken , electra eraf dus kan geen apparatuur zijn
Liander gebeld en zegt dat t geen gasmeter of leiding kan zijn
T lijkt erop dat wanneer t huis in gebruik is er niets aan de hand is maar nu er niks meer wordt gebruikt is er die fluit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berenkeutel
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15:24
Dat het alleen 's nachts gebeurd kan misschien komen omdat het dan koeler is en de verwarming aanslaat?
Wellicht staat de thermostaat bij dat leegstaande huis op 16 graden oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:37
Edith schol schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:13:
[...]

Ik heb eerst alles eraf gehaald bij de buren toen een voor een erop gezet
Toen de gaskraan aanging kwam t weer
T gekke is alleen snachts tussen 12 en 6 en dan ook niet elke nacht
Ik ga maar eens snachts bij de buren zitten om te luisteren als t weer ernstig is dwz elke 5 minuten de hele nacht door
De cv ketel is nagekeken , electra eraf dus kan geen apparatuur zijn
Liander gebeld en zegt dat t geen gasmeter of leiding kan zijn
T lijkt erop dat wanneer t huis in gebruik is er niets aan de hand is maar nu er niks meer wordt gebruikt is er die fluit

En waarom laat je het gas bij de buren er niet af dan? Waarom zet je deze dan weer terug aan als je het gevoel hebt dat het hier in zit. Laat deze nou eens een hele dag/nacht uit staan en kijk dan of het terugkeert.
Aangezien de buren er toch niet zijn, gewoon stroom er af en gas er af laten.. heel de nacht. (check wel eerst of er niets meer in de vriezer ligt)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Mooi topic dit, binnenkort weten we wat het is. Er zijn toch maar weinig apparaten die tussen en 12 en 6 hun ding doen dus als je bij de buren gaat zitten heb je het zo gevonden volgens mij.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edith schol
DonJunior schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:46:
[...]

En waarom laat je het gas bij de buren er niet af dan? Waarom zet je deze dan weer terug aan als je het gevoel hebt dat het hier in zit. Laat deze nou eens een hele dag/nacht uit staan en kijk dan of het terugkeert.
Aangezien de buren er toch niet zijn, gewoon stroom er af en gas er af laten.. heel de nacht. (check wel eerst of er niets meer in de vriezer ligt)
Ik wil graag zeker weten of t t gas is ik moet daar dus gaan zitten snachts
De erfgenamen hebben geen zin om t zelf op te lossen aangezien zij er geen last van hebben
Ze weten ook niet bij wie ze terecht kunnen voir de oplossing dus aangezien wij slapeloze nachten hebben doen we t zelf
T is ook in hun huis hoirbaar volgens kleinzoon die daar n nacht heeft doirgebracht maar niemand wil daar nu gaan slapen t staat leeg dus t zal wel
Ik heb n week t stroom/water/gas eraf gehad en weg
Nu nog uitpluizen waar ik t daar hoor en dan verder kijken of ze t willen oppakken
Ik hoopte dat iemand t geluid kon plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edith schol
Reinier schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:30:
Het is het geluid van verdwijnende interpunctie.
Wat bedoel je hiermee

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:32
Je reacties lezen moeilijk omdat je geen punten en komma’s (interpunctie) gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Edith schol schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:41:
[...]
Ik wil graag zeker weten of t t gas is ik moet daar dus gaan zitten snachts
Als met de gaskraan open het probleem er wel is en met de gaskraan dicht niet én je hebt ondertussen niet ook andere dingen aangepast, dan is het iets met het gas.

Dus doe eerst voor de zekerheid een dubbelcheck. 1 ding tegelijk veranderen.
Gaskraan open, je hoort het probleem.
Gaskraan dicht (en niets anders doen!), hele nacht stil? Voor de zekerheid nog een 2e nacht erachteraan of die ook stil blijft.

En dán verder gaan zoeken, je weet dan aardig zeker dat je bij iets van een op gas aangesloten apparaat of leiding moet zijn. Dat is doorgaans de kookplaat (als op gas) ennde cv ketel en al het tussenliggende leidingwerk.

Of niet verder zoeken, want jouw probleem is nu opgelost. Gas dichtlaten, het is nu het probleem van de huiseigenaar.

[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 08-05-2023 19:15 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
Berenkeutel schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:30:
Dat het alleen 's nachts gebeurd kan misschien komen omdat het dan koeler is en de verwarming aanslaat?
Wellicht staat de thermostaat bij dat leegstaande huis op 16 graden oid.
Hmm, doet mij denken: tijdens verbouwing de CV leeg laten lopen, maar de CV-ketel aan laten staan. Buurman belde 's avonds dat er iets stond te gieren - bleek de CV-ketel die een leeg circuit probeerde rond te pompen.

Kan het zijn dat de druk op de CV-installatie te laag is, maar dat de CV niet aanslaat als er geen gas is of het te warm is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4SZiQRZUaT3a6ZotVZVzSCwGww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6dCVhNurOg4xkRKdB6Ox5oN.jpg?f=fotoalbum_large
760hz, 1150 hz en nog wat harmonischen / slingertonen.

Beetje googlen en ik kwam deze tegen:

Klinkt dit bekend?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
teacher schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:44:
Beetje googlen en ik kwam deze tegen:
[YouTube: geluid power one]
Klinkt dit bekend?
Als het een omvormer is, waarom dan snachts? :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Ik denk omdat ze s nachts in standby/sleepmode gaan, en er dan misschien een ander voedingscircuit wordt gebruikt, wat stuk is.

Maar dit sluit niet aan bij het gasleiding verhaal en als electra uitstaat ook niet. En ik schat zo in dat het qua luidheid niet luid genoeg is om bij TS binnen te horen. Tenzij het zijn eigen omvormer is.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

remco_k schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:13:
[...]

Als met de gaskraan open het probleem er wel is en met de gaskraan dicht niet én je hebt ondertussen niet ook andere dingen aangepast, dan is het iets met het gas.

Dus doe eerst voor de zekerheid een dubbelcheck. 1 ding tegelijk veranderen.
Gaskraan open, je hoort het probleem.
Gaskraan dicht (en niets anders doen!), hele nacht stil? Voor de zekerheid nog een 2e nacht erachteraan of die ook stil blijft.

En dán verder gaan zoeken, je weet dan aardig zeker dat je bij iets van een op gas aangesloten apparaat of leiding moet zijn. Dat is doorgaans de kookplaat (als op gas) ennde cv ketel en al het tussenliggende leidingwerk.

Of niet verder zoeken, want jouw probleem is nu opgelost. Gas dichtlaten, het is nu het probleem van de huiseigenaar.
@Edith schol Ik ben het eens met deze reactie :)
Dat lijkt mij ook het beste plan van aanpak.

Als het dan inderdaad de gasleiding (of meter) is dan laat je die kraan lekker dicht.
De erfgenamen zijn er toch niet, dat huis wordt wel een keer verkocht, tegen die tijd heb je meteen een goed moment om je nieuwe buren te leren kennen, kan je meteen zeggen dat hun gasleiding onderhoud nodig heeft, die zullen het zelf ook wel gaan ondervinden anders.
Maar meld het wel nog bij de erfgenamen, als jij er last van hebt is het serieus genoeg om op te moeten lossen. En het klinkt vrij hard.

Wat ik me wel nog afvroeg is of je buurvrouw ook 3 weken geleden overleden is? Want als het geluid dan pas begonnen is dan is dat wel toevallig, wellicht kan je nog achterhalen via de erfgenamen wat er veranderd is, misschien hebben die nog wat uitgezet dat dit probleem eerst voorkwam, een boiler oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edith schol
[quote]Klippy schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 00:25:
[...]

Als het dan inderdaad de gasleiding (of meter) is dan laat je die kraan lekker dicht.
De erfgenamen zijn er toch niet, dat huis wordt wel een keer verkocht, tegen die tijd heb je meteen een goed moment om je nieuwe buren te leren kennen, kan je meteen zeggen dat hun gasleiding onderhoud nodig heeft, die zullen het zelf ook wel gaan ondervinden anders.
Maar meld het wel nog bij de erfgenamen, als jij er last van hebt is het serieus genoeg om op te moeten lossen. En het klinkt vrij hard.

Wat ik me wel nog afvroeg is of je buurvrouw ook 3 weken geleden overleden is? Want als het geluid dan pas begonnen is dan is dat wel toevallig, wellicht kan je nog achterhalen via de erfgenamen wat er veranderd is, misschien hebben die nog wat uitgezet dat dit probleem eerst voorkwam, een boiler oid.

Het begon n maand na haar overlijden
Er is niets veranderd daar
Ik heb de sleutel en kan erin
T lijkt t gas te zijn maar ben niet 100% zeker
Het lijkt ook temperatuur gevoelig tis sinds n week snachts warmer en nu som 2x n fluit snachts en niet de hele nacht door
T huis blijft in de familie en die wonen daar voiralsnog niet en ik wil slapen dus heb t maar opgepakt in hun huis nu weer wachten op de hele nacht fluiten dan ga ik daar naartoe ik weet dat t daar ook is gehoord vandaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:31
Is er op dit moment gas nodig in dat huis? Zo niet, zet de gasmeter dicht en geniet van de stilte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:08
Een samenvatting van de gegeven feiten door TS (@Edith schol ):

- Er is een geluid overdag en 's nachts hoorbaar, maar meestal 's nachts (https://voca.ro/194ey1xuRsqZ o.a. 0:40min).
- Het geluid is sinds 3 weken, elke 5 minuten te horen.
- Als gaskraan, waterkraan en stroom in eigen woning wordt afgesloten, dan blijft het geluid.
- Als ditzelfde gebeurt in de woning van de onlangs overleden buurvrouw, dan verdwijnt het geluid alleen bij het sluiten van de gaskraan.
- De woning is sinds 1 maand en 3 weken niet in gebruik.
- In de woning van de buurvrouw is niks aangepast nadat de woning niet meer gebruikt werd.
- De erfgenamen weten niet hoe ze het probleem moeten oplossen (en geven TS een vrijbrief om dit te doen?)

Mij lijkt het stromen van gas een oorzaak van het geluid, maar even voor de zekerheid: wat bedoel jij met 'gaskraan'? Welke kraan draai jij open en dicht?

Aangenomen dat dit de hoofdkraan is vlakbij de meter: veranderen de meterstanden als je bijvoorbeeld 1 of 2 nachten het geluid hebt gehoord?

Als er geen apparaten zijn die gas verbruiken (cv ketel, geiser(?), fornuis etc. En er stroomt toch gas door de leiding... Mag ik dan toch de lugubere vraag stellen: de buurvrouw is niet in de woning overleden? Zijn er toen ramen opengezet? Is de woning daardoor kouder geworden waardoor er toch een verandering van de situatie is?

Dus:
- wat bedoel je met gaskraan
- hoeveel gas stroomt er 'ergens' (meterstanden)
- waar stroomt het gas heen?

24x 380Wp oost-west, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:18
en als gas/elektra uit staat, en er dus geen geluid is, wat gebeurt er dan als je alleen gas aanzet? ik vermoed nog steeds geen geluid, zet dan elektra eens aan en kijk/luister wat er gebeurt. volgens mij kan er geen gas verbruik worden zonder elektra. Als er wel geluid is, zou ik me zorgen gaan maken om een gaslek. Kijk in die situatie dus of er verbruik op de meter geregistreerd wordt. Elektra nog steeds uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:31
Denk ook even aan “vergeten” gaskacheltjes in bijgebouwen, als die er zijn. Afhankelijk van wat TS denk dat de hoofdkraan is, zou zo’n kacheltje zomaar eens gas kunnen blijven gebruiken.

Wij hadden er ook zo een, met een waakvlammetje in de schuur. Je zou zo’n ding zo over het hoofd zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:06

JME

zeg maar Jamie

Edith schol schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:29:
Het lijkt ook temperatuur gevoelig tis sinds n week snachts warmer en nu som 2x n fluit snachts en niet de hele nacht door
Toch klinkt dat alsof de verwarming het probleem is, die aanslaat als het kouder wordt. Maar dat is al eerder genoemd. Heb je al gecheckt of de thermostaat nog aan staat in dat huis en die eens op 12 of zo gezet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Laatst online: 17:53
Edith schol schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:29:
[...]

T huis blijft in de familie en die wonen daar voiralsnog niet en ik wil slapen dus heb t maar opgepakt in hun huis nu weer wachten op de hele nacht fluiten dan ga ik daar naartoe ik weet dat t daar ook is gehoord vandaar
Ik denk dat iemand de radiatorkranen dicht gedraaid heeft.
Als er warmtevraag is gaat de cvpomp lopen en perst het water door de leidingen.
normaal stonden alle radiatoren open (oudjes houden van warmte) en nu heeft iemand alles of de meeste radiatoren dicht gezet.
De cv pomp zal nog steeds druk opbouwen maar het water kan niet vrij stromen en word dus door de kraan heen geperst die niet helemaal sluit.

Maar blijkbaar heb je toegang tot de woning.
Zet de thermostaat op 25 graden en ga gewoon zoeken naar het geluid, met een (lange)schroevendraaier tegen kun geluid zoeken door de punt tegen een leiding of kraan te houden en het handvat tegen je oor.

Dat het over is als de gaskraan dicht is kan komen doordat de ketel in storing gaat als hij geen gas heeft, en dan ook de pomp niet laat lopen.

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 11-05-2023 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:01
De buren hebben niet een gasgestookte boiler die telkens het water bijverwarmt?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-06 18:08
Wij hebben na de installatie van een nieuwe cv-ketel ook een fluitend geluid gehad bij het verwarmen. Eerst de drukketel los gemaakt van de behuizing waar die tegen aan zat, geen oplossing.
Daarna bleek het te hoge debiet van de circulatiepomp te zijn. Opnieuw ingeregeld, stilte nu sinds 2 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-06 05:46
Edith schol schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:40:
Zit er er ergens een gasdrukregelaar aangesloten, zoiets als dit:
https://www.google.com/se...&biw=393&bih=737&dpr=2.75

Een gasdrukregelaar bevat.een klep of membraan dat met een veer.open of dicht gaat. Dit kan gaan oscilleren en mogelijk een fluitend geluid veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:08
@JME , @FRANQ , @n8tur3 : het probleem doet zich ook voor als de stroom is uitgeschakeld. Hierop focussen heeft dus nu geen nut.

TS heeft al vaker aangegeven dat het probleem zich ALLEEN oplost door (ergens) de gaskraan dicht te draaien.
Het uitschakelen van stroom deed het probleem niet oplossen.

24x 380Wp oost-west, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edith schol
fastedje schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:23:
[...]

Zit er er ergens een gasdrukregelaar aangesloten, zoiets als dit:
https://www.google.com/se...&biw=393&bih=737&dpr=2.75

Een gasdrukregelaar bevat.een klep of membraan dat met een veer.open of dicht gaat. Dit kan gaan oscilleren en mogelijk een fluitend geluid veroorzaken.
Ik zal t doorgeven aan de buren t huis komt in de verkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edith schol
Señor Sjon schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:43:
De buren hebben niet een gasgestookte boiler die telkens het water bijverwarmt?
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edith schol
FRANQ schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:04:
[...]

Ik denk dat iemand de radiatorkranen dicht gedraaid heeft.
Als er warmtevraag is gaat de cvpomp lopen en perst het water door de leidingen.
normaal stonden alle radiatoren open (oudjes houden van warmte) en nu heeft iemand alles of de meeste radiatoren dicht gezet.
De cv pomp zal nog steeds druk opbouwen maar het water kan niet vrij stromen en word dus door de kraan heen geperst die niet helemaal sluit.

Maar blijkbaar heb je toegang tot de woning.
Zet de thermostaat op 25 graden en ga gewoon zoeken naar het geluid, met een (lange)schroevendraaier tegen kun geluid zoeken door de punt tegen een leiding of kraan te houden en het handvat tegen je oor.

Dat het over is als de gaskraan dicht is kan komen doordat de ketel in storing gaat als hij geen gas heeft, en dan ook de pomp niet laat lopen.
Ik zal t meenemen n de buren t huis gaat verkocht worden dus dan zal t ook daar te horen zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edith schol
Hier is de fluittoon weer, er is geen omvormer komt snachts tussen 2400 en 0700 fluittoon elke paar minuten
Gebeurt dus bij koud weer en alleen snachts tis geen harden wie wil nog eens meeluisteren en denken aub t zit bij t leegstaande huis
De eerste is in t huis van de buren genomen vannacht, de 2e bij mij en die begint bij ca 40 seconden en is in t buurhuis nog veel luider aanwezig

https://vocaroo.com/embed/1hNhgGnE5cg8?autoplay=0

https://vocaroo.com/embed/194ey1xuRsqZ?autoplay=0

[ Voor 34% gewijzigd door Edith schol op 29-11-2023 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Edith schol schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:45:
Hier is de fluittoon weer, er is geen omvormer komt snachts tussen 2400 en 0700 fluittoon elke paar minuten
Gebeurt dus bij koud weer en alleen snachts tis geen harden wie wil nog eens meeluisteren en denken aub t zit bij t leegstaande huis
Omdat je er de afgelopen maanden, gedurende de lente, de zomer en het najaar, geen last van gehad hebt (of dat hier in ieder geval niet kenbaar hebt gemaakt):

Kun je eens kijken naar het type thermostaat wat er in die woning gebruikt wordt? Veel moderne thermostaten hebben een menu-setting waarmee je het aantal brandersessies per uur in kunt stellen wanneer de thermostaat de CV-Ketel aan stuurt middels AAN/UIT gedurende een tevens instelbaar maximum/minimum aantal minuten.

Het lijkt er op dat die CV-Ketel iedere 5 minuten (12 keer per uur) een brandersessie opstart om de ingestelde temperatuur te kunnen gaan matchen met de werkelijkheid (en dus gaat pendelen). Als er nu met LTV instellingen gestookt wordt (water van ~50 graden óf lager) dan kun je dit soort geluidseffecten wel eens gaan verwachten, zeker omdat de buitentemperatuur gedurende de nacht nu weer onder het vriespunt begint te komen.

Ik vermoed dus dat het een niet correcte thermostaat vs. CV-Ketel instelling is waardoor er een mismatch tussen de CV-Ketel én de thermostaat onstaat. Je inmiddels overleden buurvrouw zal in het verleden overdag wel op 'standje Sub-Tropisch' gestookt hebben en vervolgens 's-avonds de thermostaat terug op 15 graden gezet hebben ('old-skool' handmatige nachtverlaging). Dan merk je dat soort 'energiebesparende' instellingen met de neveneffecten niet op.....

[ Voor 25% gewijzigd door Will_M op 29-11-2023 14:45 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Laatst online: 16:27
Heb je al geprobeerd om al je ventilatie roosters dicht te zetten om na te gaan of het geluid weg blijft?

Ik denk ook dat het de mechanische ventilatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edith schol
Duke of Savage schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:02:
Heb je al geprobeerd om al je ventilatie roosters dicht te zetten om na te gaan of het geluid weg blijft?

Ik denk ook dat het de mechanische ventilatie is.
Er is geen mechanische ventilatie mschien alleen in de badkamer ,zal t vragen, maar is alleen snachts en als t koud is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
Edith schol schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:07:
[...]

Er is geen mechanische ventilatie mschien alleen in de badkamer ,zal t vragen, maar is alleen snachts en als t koud is
Er moet wel ventilatie zijn, anders zit het huis in korte tijd onder de schimmel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Duke of Savage schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:28:
[...]

Er moet wel ventilatie zijn, anders zit het huis in korte tijd onder de schimmel.
Een simpele 'natuurlijke balansventilatie' werkt ook gewoon hoor, desnoods door even zélf een raam op een kier te zetten. Mechanische ventilatie is pas iets van de laatste decennia....

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
Will_M schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:30:
[...]

Een simpele 'balansventilatie' werkt ook gewoon hoor, desnoods door even zélf een raam op een kier te zetten. Mechanische ventilatie is pas iets van de laatste decennia....

Oh serious? My bad dan, ik dacht dat het bij alle complexen aanwezig was. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edith schol
Will_M schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:30:
[...]

Een simpele 'natuurlijke balansventilatie' werkt ook gewoon hoor, desnoods door even zélf een raam op een kier te zetten. Mechanische ventilatie is pas iets van de laatste decennia....

De ramen boven staan op n kier, helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Edith schol schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:58:
[...]

De ramen boven staan op n kier, helaas
Ik begon niet over dat ventilatie deel, hè :o :9

Volgens mij heb je in dit topique ook al heel vaak aangegeven dat er niet zoiets aanwezig is.... (y) >:)

Maar nogmaals: Dat wat ik hierboven al eerder postte lijkt me in jouw geval wel de oorzaak van het geluid te zijn, zeker gezien de data en tijdstippen waarop je nu de hinder (wederom) ervaart.

Gaskraan dicht = Géén geluid.... Klopt: Een moderne HR CV-Ketel kán dan niets meer en zet ook de pomp 'stil' in maintenance.

Het achterliggende probleem tackelen kan dan overigens nog wel eens een dingetje gaan worden, zeker omdat het niet je eigen CV installatie en woning betreft. Dat geluid kan veroorzaakt worden door eigenlijk alle componenten van de gehele CV installatie (expansievat, leidingen, radiatorknoppen, voetventielen, vloerverwarming..... Alles wat er maar door de CV-Ketel gevoed wordt met Warm Water vanuit die ketel).

[ Voor 51% gewijzigd door Will_M op 29-11-2023 14:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Will_M schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:01:
[...]

...
Gaskraan dicht = Géén geluid.... Klopt: Een moderne HR CV-Ketel kán dan niets meer en zet ook de pomp 'stil' in maintenance.
...
Alternatief is de stekker van de CV-ketel eruit trekken ;) Weet je het antwoord ook direct.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

PeacekeeperNL schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:39:
[...]

Alternatief is de stekker van de CV-ketel eruit trekken ;) Weet je het antwoord ook direct.
Da's ook een optie, maar vanwege 'automagische ontluchters' op HR-CV ketels noemde ik die optie nu liever (nog) niet. Die gekke dingen hebben nog wel eens de neiging om (tijdelijk) te gaan lekken nadat de ze ná een spanningsval eindelijk weer eens getriggerd worden gedurende het opstartproces van zo'n CV-Ketel....

Geeft niets zolang het je eigen huis en CV-installatie is, dan zie je dat vaak al wel direct gebeuren, maar in een vreemd huis (van de buren) kun je dan waarschijnlijk gaan wachten totdat de CV-Waterdruk onder niveau komt en de ketel alsnog zelfstandig afslaat.

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:27
Ozzie schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:21:
Wij hadden een fluittoon en dat kwam door de CV ketel. Begon toevallig vlak nadat de zonnepanelen waren gelegd dus ik dacht eerst dat het de wind langs die panelen was, dus 2x de zonnenpanelenbedrijf daarvoor laten terugkomen en die kwamen uiteindelijk met de cv ketel.

Daarvan was het 'gasblok' stuk dus die moest vervangen worden. Gebeurt er bij de buren niks als ze warm water gebruiken of als de verwarming aangaat? Zo kwamen we er bij ons achter dat het daarvandaan kwam.
Ik blijf hierbij, klinkt nagenoeg hetzelfde zoals wij hadden en is opgelost door een onderdeel in de CV-ketel te vervangen.
Alleen zei je toen dat het ook bleef doorgaan met het gas en/of elektriciteit eraf, maar uit de andere berichtjes is me niet duidelijk geworden of het nou wel of niet aanwezig is met gas uit.

Bij ons was het heel duidelijk hoorbaar als je het de warm water kraan een klein beetje open zet en dan bij de CV ketel ging luisteren.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Edith schol
Will_M schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:54:
[...]

Da's ook een optie, maar vanwege 'automagische ontluchters' op HR-CV ketels noemde ik die optie nu liever (nog) niet. Die gekke dingen hebben nog wel eens de neiging om (tijdelijk) te gaan lekken nadat de ze ná een spanningsval eindelijk weer eens getriggerd worden gedurende het opstartproces van zo'n CV-Ketel....

Geeft niets zolang het je eigen huis en CV-installatie is, dan zie je dat vaak al wel direct gebeuren, maar in een vreemd huis (van de buren) kun je dan waarschijnlijk gaan wachten totdat de CV-Waterdruk onder niveau komt en de ketel alsnog zelfstandig afslaat.

>:)
Vannacht de gaskraan dichtgezet, niks, gaskraan open en t begon weer, de stekker was al uit de ketel, dus t is t gas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:23
Dat klinkt wel bizar. Als ik het dus goed begrijp:
  • Gaskraan open en ketel aangesloten op 230V: fluittoon
  • Gaskraan open en ketel NIET aangesloten op 230V: fluittoon
  • Gaskraan dicht en ketel aangesloten op 230V: ???
  • Gaskraan dicht en ketel NIET aangesloten op 230V: GEEN fluittoon
Ik zou verwachten dat een ketel zonder spanning geen gas verbruikt. als een ketel zonder spanning maar wel gaskraan open een fluittoon produceert, vraag ik mij af of de ketel ergens een gaslek heeft.

Lijkt mij tijd om een onderhoudsmonteur te laten controleren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FRANQ
  • Laatst online: 17:53
Om de CV-ketel uit te sluiten.
Draai de gaskraan onder de cv-ketel dicht en de hoofdkraan weer open.

Is de fluittoon er dan niet, dan is het de cv ketel.
Is de fluittoon er dan wel, moet je verder zoeken.
Pagina: 1 2 Laatste