Ondefineerbaar geluid: ten einde raad

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:
  • 113.093 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-06 22:43
ok maar alle binnendeuren open en alles naar buiten dicht, veranderd het dan?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-06-2024
MartijnA3 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:21:
ok maar alle binnendeuren open en alles naar buiten dicht, veranderd het dan?
Nee, binnendeuren open of dicht maakt geen verschil. Enige wat vaag anders is, is dat het geluid het beste te horen lijkt bij de ramen op de tussenverdieping, en het slechtste op de bovenste verdieping. Als ik echter op de begane grond de deur open doe en de tuin in loop, dan kun je door de omgevingsgeluiden (ook 's nachts) niet horen of het nou alleen binnen of ook buiten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
Nog even deze poging: iemand vroeg net naar het transformatorhuisje in de voortuin. Liander is zelfs langs geweest om te kijken of zij daar iets geks aan zagen/hoorden. Dat ding staat er al jaren, het geluid hoor ik pas sinds maart. Zij horen niks geks. Als je er naast staat hoor je een bromtoon, dat komt niet overeen met wat ik in huis hoor (fluitend/suizend, lastig te omschrijven, ene keer klinkt het meer als wind, andere keer ook soort fluittoon er in, zoals nu, maar het is altijd monotoon, net als de bromtoon van het transformatorhuisje).

Iemand anders merkte al op: wellicht hoor je een bromtoon als je er naast staat, maar via trillingen/resonantie via de grond/muren zou je het elders ánders kunnen horen. Stel dat die theorie hout zou snijden: hoe kom ik daar dan achter? Liander zei al: we kunnen niet de stroom van het huisje halen, want dan zit de hele wijk zonder stroom. Is er een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:32
Misschien is het al gesuggereerd, maar heb je al eens geprobeerd om je mechanische ventilatie even tijdelijk uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
Junia schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:29:
Misschien is het al gesuggereerd, maar heb je al eens geprobeerd om je mechanische ventilatie even tijdelijk uit te zetten?
Gedaan. Er zit ergens zo'n ventilatiebolletje (naam even kwijt) aan de buitenmuur, maar die is het ook niet. Verder luchtroosters buitenmuur voor de kruipruimte, ook gecheckt, is het ook niet. Verder alleen natuurlijke ventilatie. We gaan nog op het dak klimmen om de schoorsteen te checken (is nergens meer op aangesloten: vroeger op een kachel die weg is, de ventilatie van wc's/wasbakken gaat via roostertjes en aan/uitknoppen voor de afzuiging: ook allemaal er al af gehad, is het niet.

We hebben vandaag best wel wat dingetjes getest, dat het geluid ergens van buiten komt wordt steeds aannemelijker. Verdachte 1 is transformatorhuis (zie vorige post), ook bijv warmtepompen in de buurt zouden kunnen, maar eenmaal buiten 'verdrinkt' het geluid in omgevingsgeluid dus ik heb geen idee hoe ik er dan achter zou moeten komen. Heb buren ook al eens gevraagd of ze in maart een nieuw apparaat hebben gekregen ofzo, maar dat lijkt ook niet het geval te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Kan er geen handige tweaker op visite komen om te peilen? :)

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 11:54
<serieus>Al eens jullie bloeddruk laten meten? Ik had hetzelfde, na bloeddrukmedicatie geen geluidjes meer. 1 op de 4 Nederlanders heeft een te hoge bloeddruk.</serieus>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Heb niet alles doorgelezen, maar is het gelukt het geluid zichtbaar te maken met een spectrogram app?

Ik zat eens op een feestje in een tuin, hoorde toen bij de buren vandaan een kattenverjager met een hele hoge toon, het was een sweep van circa 21 tot 24kHz die zich elke keer herhaalde, vreselijk irritant. Niemand hoorde het maar ik dus wel, ik kon het perfect zichtbaar maken met deze app. Kon ook het verloop van de sweep meefluiten zonder het live plaatje in de app te zien. ( wat bewees dat ik daadwerkelijk kon horen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:37

paQ

locloc schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:18:
[...]

Ik heb tig keer buiten gelopen, tig keer elders geslapen, in andere gebouwen geweest, bewust (van dat het geluid er zou kunnen zijn) ons eigen huis in gelopen of juist onbewust (druk bezig met andere dingen) en echt ALLEEN in huis hoor ik het. Niet in andere huizen, gebouwen, kantoren, etc. Buiten ook rondgelopen. Teveel omgevingsruis. Er staat veel info op https://www.laagfrequentgeluid.nl/tips-en-maskering-lfg/ over dat je binnen bepaalde frequenties juist wel kunt horen die je in de tuin niet kunt horen, dat herken ik allemaal. Helaas. Ik heb dus niet zoals jij ergens last van wat ik soms wel, soms niet hoor. Ik hoor het sinds maart (daarvoor niet) áltijd in huis en verder nergens anders.
Ja, alleen ga je er (weer) aan voorbij dat je een hoge toon niet zou moeten kunnen horen als je oren compleet dicht zitten of volledig worden afgesloten, danwel een goede ANC hoofdtelefoon. (mits die de toon kan oppikken)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnA3
Moet frustrerend zijn voor TS om elke keer gevraagd te worden of het niet bij hem/haar zelf zit, als al is aangegeven dat het specifiek begon na de verbouwing en dat het op andere plekken niet is te horen. Kom op mensen.

De ontluchting van het riool, daar al naar gekeken?

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:45

sapphire

Die-hard pruts0r

Heb niet het hele topic gelezen maar aangezien het een niet alledaagse/voor de hand liggende oplossing is post ik hem toch.

Ik mijn vorige (nieuwbouw) appartement hadden we ook een soort fluit/suis in huis waar ik vooral gek van werd. Lang verhaal iets korter het was de ketel. Seal tussen de ketel en de buitenkap hoort luchtdicht te zijn maar zat een lekje tussen. De intensiteit en toon wisselde ook nog wel eens en had te maken met de kracht en richting van de wind op de afvoer.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Kriss0r schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:34:
<serieus>Al eens jullie bloeddruk laten meten? Ik had hetzelfde, na bloeddrukmedicatie geen geluidjes meer. 1 op de 4 Nederlanders heeft een te hoge bloeddruk.</serieus>
Dat is ook een goede. Ook ijzertekort of bloedarmoede kan oorsuizen veroorzaken, maar dan zou dat niet alleen thuis moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-06 15:50
Is dit hetzelfde huis waar je last had van de buren?
Want je schrijft “vrijstaand huis”
Maar er zit blijkbaar een studio aan vast waar je last van hebt.

Zou “Het Geluid” daarvandaan kunnen komen?
Dan maakt het geen verschil of je zelf je stroom/water er afhaalt..

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kriss0r
MartijnA3 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:36:
Moet frustrerend zijn voor TS om elke keer gevraagd te worden of het niet bij hem/haar zelf zit, als al is aangegeven dat het specifiek begon na de verbouwing en dat het op andere plekken niet is te horen. Kom op mensen.
Misschien dat ze het na de verbouwing drukker hebben gekregen op het werk, zijn gaan proberen een kind te krijgen, problemen hebben met familie, zouter zijn gaan eten, energierekeningstress hebben? Zolang het niet is uitgesloten zijn dat toch valide vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss0r
Stokertje schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:37:
[...]

Dat is ook een goede. Ook ijzertekort of bloedarmoede kan oorsuizen veroorzaken, maar dan zou dat niet alleen thuis moeten zijn.
Ik had er ook nergens anders last van, misschien toch te maken met dat je thuis elk geluidje kent en daarom rustiger slaapt/daarom 's nachts pas opvalt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:38

Kheos

FP ProMod
Kriss0r schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:41:
[...]

Misschien dat ze het na de verbouwing drukker hebben gekregen op het werk, zijn gaan proberen een kind te krijgen, problemen hebben met familie, zouter zijn gaan eten, energierekeningstress hebben? Zolang het niet is uitgesloten zijn dat toch valide vragen?
Dat dus. In het verleden talloze keren meegemaakt dat een applicatie in een productieomgeving problemen kreeg de dag nadat IT een patch had geïnstalleerd ofzo waarbij achteraf dan bleek dat die patch absoluut niks met het probleem te maken had. Dus leuk dat TS denk dat het begonnen is tijdens de verbouwing, maar da's dus geen bewijs dat het veroorzaakt is door de verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Kriss0r schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:41:
[...]

Eens.
En het is vrij eenvoudig uit te sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• locloc
Kriss0r schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:34:
Ik heb geen te hoge bloeddruk. Ook geen te lage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
..
Het is gewoon een prima valide mogelijkheid hoor. Ik zeg niet dát het zo is, maar het is een mogelijkheid dat het wél tussen haar oren zit. Dat is verder geen waardeoordeel, dat TS de klachten ervaart en daar last van heeft geloof ik meteen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• locloc
Stokertje schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:35:
Heb niet alles doorgelezen, maar is het gelukt het geluid zichtbaar te maken met een spectrogram app?

Ik zat eens op een feestje in een tuin, hoorde toen bij de buren vandaan een kattenverjager met een hele hoge toon, het was een sweep van circa 21 tot 24kHz die zich elke keer herhaalde, vreselijk irritant. Niemand hoorde het maar ik dus wel, ik kon het perfect zichtbaar maken met deze app. Kon ook het verloop van de sweep meefluiten zonder het live plaatje in de app te zien. ( wat bewees dat ik daadwerkelijk kon horen)
Ik heb meerdere apps gedownload. Dan zie je daar lijntjes van allerlei geluiden. Maar ik weet gewoon niet wat welk geluid is. Een snelweg in de verte: welk lijntje? Een pomp van buren: welk lijntje? Etc..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• locloc

De ontluchting van het riool, daar al naar gekeken?
Is inderdaad extreem frustrerend. Dat er nu zelfs al wordt gevraagd of ik wel een bloeddrukmeting heb gedaan en of er niet iemand in de familie in echtscheiding ligt ofzo begint bijna op trollen te lijken. Er is gewoon een geluid waarvan ik alleen de bron nog niet weet, hoe moeilijk is het? :(

Anyhow: ontluchting riool: ja, zijn we mee bezig. Tuin ligt sowieso open vanwege een verstopping (die heel logisch verklaarbaar is), dus riool is ook open geweest. Maakte geen verschil. Op dak staat nog een niet aangesloten schoorsteen/ventilatiepijpje, zie eerdere post, daar willen we nog naar toe klimmen om te kijken of dat wellicht iets is. Maar is lastig bij te komen. Dat komt dus ook nog (verwacht eerlijk gezegd niet dat dat het is, zit meer met dat trafohuisje)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• locloc
rmr1 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:39:
Is dit hetzelfde huis waar je last had van de buren?
Want je schrijft “vrijstaand huis”
Maar er zit blijkbaar een studio aan vast waar je last van hebt.

Zou “Het Geluid” daarvandaan kunnen komen?
Dan maakt het geen verschil of je zelf je stroom/water er afhaalt..
Hebben we al gecheckt, mét de buren, is het zeker niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• locloc
Kheos schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:54:
[...]

Dat dus. In het verleden talloze keren meegemaakt dat een applicatie in een productieomgeving problemen kreeg de dag nadat IT een patch had geïnstalleerd ofzo waarbij achteraf dan bleek dat die patch absoluut niks met het probleem te maken had. Dus leuk dat TS denk dat het begonnen is tijdens de verbouwing, maar da's dus geen bewijs dat het veroorzaakt is door de verbouwing.
Daarom zeg ik ook niet dat het veroorzaakt is door de verbouwing. Ik zeg alleen dat het daarna ineens hoorbaar was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kriss0r
locloc schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:57:
[...]

Ik heb meerdere apps gedownload. Dan zie je daar lijntjes van allerlei geluiden. Maar ik weet gewoon niet wat welk geluid is. Een snelweg in de verte: welk lijntje? Een pomp van buren: welk lijntje? Etc..
Als je frequentie vind moet het aantal db groter worden als je dichterbij komt.

Als je geen gevoel hebt bij frequentie kun je deze gebruiken:

YouTube: 20Hz to 20kHz (Human Audio Spectrum)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
[...]

Maar dat moet je toch ook relatief makkelijk kunnen achterhalen?
Meet ff in elke kamer en schrijf ff op wat je in die kamer goed en minder goed kunt horen.
Bijvoorbeeld als je aan straatkant de snelweg beter hoort dan aan de tuinkant, maar in beide kamers hoor j het geluid ongeveer even duidelijk moet je toch zien dat de snelweg minder sterk door komt maar het geluid sterker?
Zelfde met die pomp: aan de ene kant van je huis kun je die waarschijnlijk beter horen dan aan de andere, waarbij je het geluid dus ongeveer even sterk hoort. Daar moet je toch een patroon in kunnen vinden dat overeenkomt met de app?

Ik vind het trouwens enorm vreemd dat de binnendeuren sluiten of openen geen enkel verschil maakt. Daar snap ik dus niks van. Geluiden klinken hier behoorlijk anders als er een deur open of dicht is. Zelfs als het in de muren zou zitten, moet je toch een verschil horen afhankelijk of de deur open of dicht is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• locloc
Kurma schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:57:
[...]

Het is gewoon een prima valide mogelijkheid hoor. Ik zeg niet dát het zo is, maar het is een mogelijkheid dat het wél tussen haar oren zit. Dat is verder geen waardeoordeel, dat TS de klachten ervaart en daar last van heeft geloof ik meteen.
Dit is wel een waardeoordeel, want ondanks álles wat ik al heb geschreven houd je nog steeds vast aan deze mogelijkheid. Terwijl ik honderd keer heb gezegd: ik ben níet de enige die het hoort en het is alléén in de woning en niet in andere gebouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• locloc
Kriss0r schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:02:
[...]

Als je frequentie vind moet het aantal db groter worden als je dichterbij komt.

Als je geen gevoel hebt bij frequentie kun je deze gebruiken:

YouTube: 20Hz to 20kHz (Human Audio Spectrum)
Ik snap het concept, maar het is een soort achtergrondgeluid waarbij het overal in het huis ongeveer even 'luid' is (nou ja: aanwezig, luid is het niet, waardoor het zo lastig meten is). Dus waar ik ook heen loop, ik zie geen verschillen in streepjes, anders dan dat je kunt zien dat X wellicht de snelweg is en Y duidelijk een voorbijrijdende auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-06 15:50
Als het zo lees heb je vrijwel alles in
huis al uitgesloten
- riool
- stroom
- water
- lucht/ overdruk / onderdruk
- jezelf

Kan dan haast niet anders dat het buiten de woning moet liggen. Maar dan zou je verwachten dat je het buiten ook hoort.

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• locloc
Kheos schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:02:
[...]

Maar dat moet je toch ook relatief makkelijk kunnen achterhalen?
Meet ff in elke kamer en schrijf ff op wat je in die kamer goed en minder goed kunt horen.
Bijvoorbeeld als je aan straatkant de snelweg beter hoort dan aan de tuinkant, maar in beide kamers hoor j het geluid ongeveer even duidelijk moet je toch zien dat de snelweg minder sterk door komt maar het geluid sterker?
Zelfde met die pomp: aan de ene kant van je huis kun je die waarschijnlijk beter horen dan aan de andere, waarbij je het geluid dus ongeveer even sterk hoort. Daar moet je toch een patroon in kunnen vinden dat overeenkomt met de app?

Ik vind het trouwens enorm vreemd dat de binnendeuren sluiten of openen geen enkel verschil maakt. Daar snap ik dus niks van. Geluiden klinken hier behoorlijk anders als er een deur open of dicht is. Zelfs als het in de muren zou zitten, moet je toch een verschil horen afhankelijk of de deur open of dicht is?
Dat snap ik dus ook niet. Maar met die apps -en ik heb er denk 15 geprobeerd intussen- kom ik er écht niet uit. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss0r
rmr1 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:05:
huis al uitgesloten
- riool
- stroom
- water
- jezelf

Kan dan haast niet anders dat het buiten de woning moet liggen. Maar dan zou je verwachten dat je het buiten ook hoort.
Dat is ook mijn gedachte, zeker als geluidsdruk op de frequentie in hele woning hetzelfde is. Resoneert woning bv mee met snelweg (die benoemt TS dus ligt mogelijk dichtbij?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Laatst online: 24-06 11:22
Bij ons hebben we een radiator, waarvan het kraantje blijkbaar niet helemaal dicht gaat. Dan begint die te fluiten. Ik hoor het niet echt, maar mijn vrouw wordt er gek van. Een kleine slag opendraaien en dan is het stil. Probeer eens je radiatoren open te zetten en te kijken of het weg is.

[ Voor 6% gewijzigd door BugBoy op 30-08-2022 13:08 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-06 13:18
locloc schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:00:
[...]

Is inderdaad extreem frustrerend. Dat er nu zelfs al wordt gevraagd of ik wel een bloeddrukmeting heb gedaan en of er niet iemand in de familie in echtscheiding ligt ofzo begint bijna op trollen te lijken. Er is gewoon een geluid waarvan ik alleen de bron nog niet weet, hoe moeilijk is het? :(
Het spijt me zeer, maar je houding vind ik absoluut ongepast. Je bevindt je op een openbaar forum waar mensen waaronder ikzelf, met interesse je draadje lezen. Ik vind dat je er dan op zijn minst rekening mee moet houden dat je reacties krijgt die je misschien niet 1) verwacht of 2) leuk vindt. Als je verwacht dat iedereen stroop op je mond smeert dan zit je hier echt fout.

Zoals reeds eerder gesteld, en das ook wat ik wil aanraden aan @MartijnA3 is om het hele topic eens goed door te lezen en dan met name alle (technische) vragen en mogelijke oorzaken die reeds zijn aangedragen, tot je te nemen. Daarnaast zou ik ook de overige draadjes die TS heeft gestart eens doorlezen.

Het geluid wat tinnitus of andere aanverwante gehoorproblematiek met zich meebrengt, hoef je niet te definiëren als "ik ben gek" of weet ik wat. Het is een fysieke kwaal die als gevolg geluid met zich meebrengt. Als je constant blijft zoeken in dezelfde strekking van oorzaken ga je nooit een oplossing voor dit probleem vinden - waar dat het ook ligt. En een keertje omdenken zou wel eens een doorbraak kunnen opleveren. Maar he, als ik (of iemand anders) iets met deze strekking roep(t) dan word ik eigenlijk gediskwalificeerd omdat ik niet meepraat met de vooringenomen mindset van TS>

Tenslotte het feit dat TS op de laatste reacties binnen enkele seconden tot minuten reageert, zegt mij ook dat er impulsief en niet doordacht gereageerd wordt, maar puur uit een primaire, cognitieve emotie.

[ Voor 5% gewijzigd door ThAZiP op 30-08-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
rmr1 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:05:
huis al uitgesloten
- riool
- stroom
- water
- jezelf

Dat laatste IS misschien ook zo, maar dat weet ik dus niet, omdat het zo'n zacht geluid is dat zodra je de deur of raam open doet het geluid 'verdrinkt' in omgevingsgeluid. Zelfs 's nachts, windstil, stil buiten etc. dan lukt dat niet, want we zitten in de buurt van een snelweg die je op de achtergrond continu hoort. Ik kan absoluut niet uitsluiten dat het ergens van buiten komt en doe dat ook zeker niet, ik vind het zelfs aannemelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Als het geluid dan verdrinkt, dan moet het ook verdrinken in mijn aangegeven middelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
locloc schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:02:
[...]

Dit is wel een waardeoordeel,
Dat is het niet. Ik zeg niet dat jij gek bent o.i.d.
want ondanks álles wat ik al heb geschreven houd je nog steeds vast aan deze mogelijkheid.
Ja, want er is nogal wat tegenin te brengen.
Terwijl ik honderd keer heb gezegd: ik ben níet de enige die het hoort en het is alléén in de woning en niet in andere gebouwen.
Maar verreweg de meeste andere mensen horen het niet. En dat je het alleen in de woning hoort kan prima samengaan met een interne oorzaak. Echt waar. Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom je dit zo stellig uitsluit. Heeft niks met "gek zijn" te maken hoor, psychosomatische klachten zijn net zo goed klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
paQ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:08:
Als het geluid dan verdrinkt, dan moet het ook verdrinken in mijn aangegeven middelen.
+1! En, TS, misschien dan inderdaad lekker met het raam open slapen zodat je het geluid niet meer hoort, das dan toch ook opgelost? En das precies wat mensen die tinnitus hebben vaak doen...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• locloc
ThAZiP schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:07:
[...]

Het spijt me zeer, maar je houding vind ik absoluut ongepast. Je bevindt je op een openbaar forum waar mensen waaronder ikzelf, met interesse je draadje lezen. Ik vind dat je er dan op zijn minst rekening mee moet houden dat je reacties krijgt die je misschien niet 1) verwacht of 2) leuk vindt. Als je verwacht dat iedereen stroop op je mond smeert dan zit je hier echt fout.

Zoals reeds eerder gesteld, en das ook wat ik wil aanraden aan @MartijnA3 is om het hele topic eens goed door te lezen en dan met name alle (technische) vragen en mogelijke oorzaken die reeds zijn aangedragen, tot je te nemen. Daarnaast zou ik ook de overige draadjes die TS heeft gestart eens doorlezen.

Het geluid wat tinnitus of andere aanverwante gehoorproblematiek met zich meebrengt, hoef je niet te definiëren als "ik ben gek" of weet ik wat. Het is een fysieke kwaal die als gevolg geluid met zich meebrengt. Als je constant blijft zoeken in dezelfde strekking van oorzaken ga je nooit een oplossing voor dit probleem vinden - waar dat het ook ligt. En een keertje omdenken zou wel eens een doorbraak kunnen opleveren. Maar he, als ik (of iemand anders) iets met deze strekking roep(t) dan word ik eigenlijk gediskwalificeerd omdat ik niet meepraat met de vooringenomen mindset van TS>
Het is énorm frustrerend dat al maandenlang mensen maar blijven hameren op 'weet je zeker dat het geen tinnitus is', terwijl ik er juist álles aan heb gedaan om te kijken of dat het kon zijn. Tot en met elders slapen en buiten slapen aan toe. Het is het niet. Echt niet. Maar al zeg ik dat 1000 keer, dan nog beginnen er keer op keer weer mensen over en dát vreet energie. Ik waardeer alle hulp, maar ik roep niet zomaar dat het geen tinnitus is. Dat zeg ik omdat dat het niet is. Omdat er wel degelijk een extern geluid is. En dat het enige lastige is, dat het een zácht geluid is waardoor de bron met omgevingsgeluiden erbij lastig te zoeken is. het is net als in de slaapkamer: als er in de kamer daar áchter geluid wordt gemaakt, dan hoor ik dat niet achter me, maar naast me. Geluid reist, resoneert tegen van alles en nog wat en kan qua bron erg misleidend zijn. Dát is het probleem. Niet tinnitus. Dus misschien vind je dat ik daar ongepast op reageer, maar ik reageer er wel op, en al heel vaak en het is gewoon echt echt echt echt echt heel vermoeiend. Ik kan niet meer doen dan jullie vragen daar aub gewoon mee op te houden, want het helpt niet. Het is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
ThAZiP schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:10:
[...]

+1! En, TS, misschien dan inderdaad lekker met het raam open slapen zodat je het geluid niet meer hoort, das dan toch ook opgelost? En das precies wat mensen die tinnitus hebben vaak doen...
Maar dat helpt helaas ook niet: met het raam open hoor ik het nog wél. Als je naar buiten gaat, dán wordt het omgevingsgeluid te sterk om Het Geluid nog te kunnen horen, maar in huis hoor je het dus wel. Enige wat ín huis helpt is bijv met ventilator aan slapen. Dan hoor ik het niet, maar dat slaapt ook niet geweldig uiteindelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kriss0r
locloc schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:00:
[...]

Je wil niet weten hoe vaak ik 's nachts op zolder heb gestaan om die zoem te traceren. En toen ik voor een medische keuring mijn bloeddruk te weten kwam en medicatie kreeg was dát voor mij de oplossing. Snap dat je dat hebt uitgesloten, daarmee is vraag ook beantwoord. Zeker geen troll!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• locloc
Kriss0r schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:12:
[...]

Je wil niet weten hoe vaak ik 's nachts op zolder heb gestaan om die zoem te traceren. En toen ik voor een medische keuring mijn bloeddruk te weten kwam en medicatie kreeg was dát voor mij de oplossing. Snap dat je dat hebt uitgesloten, daarmee is vraag ook beantwoord. Zeker geen troll!
Oprecht fijn voor je dat dat bij jou het was, maar hier is dat dus niet het geval. Overigens zou ik dan ook op andere plaatsen daar last van moeten hebben anders dan alleen in huis. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThAZiP
locloc schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:10:
[...]

Het is énorm frustrerend dat al maandenlang mensen maar blijven hameren op 'weet je zeker dat het geen tinnitus is', terwijl ik er juist álles aan heb gedaan om te kijken of dat het kon zijn. Tot en met elders slapen en buiten slapen aan toe. Het is het niet. Echt niet. Maar al zeg ik dat 1000 keer, dan nog beginnen er keer op keer weer mensen over en dát vreet energie. Ik waardeer alle hulp, maar ik roep niet zomaar dat het geen tinnitus is. Dat zeg ik omdat dat het niet is. Omdat er wel degelijk een extern geluid is. En dat het enige lastige is, dat het een zácht geluid is waardoor de bron met omgevingsgeluiden erbij lastig te zoeken is. het is net als in de slaapkamer: als er in de kamer daar áchter geluid wordt gemaakt, dan hoor ik dat niet achter me, maar naast me. Geluid reist, resoneert tegen van alles en nog wat en kan qua bron erg misleidend zijn. Dát is het probleem. Niet tinnitus. Dus misschien vind je dat ik daar ongepast op reageer, maar ik reageer er wel op, en al heel vaak en het is gewoon echt echt echt echt echt heel vermoeiend. Ik kan niet meer doen dan jullie vragen daar aub gewoon mee op te houden, want het helpt niet. Het is het niet.
Bedankt voor het onderschrijven van mijn vorige post. Op deze manier, met een blinde focus op het issue, ga je niet aan een oplossing komen.

Voor mij is het verder ondenkbaar dat -wanneer het zo erg is als je stelt- je in de maanden tussen maart en nu, niet de acties hebt ondernomen die in maart en april al genoemd zijn om een professional in te huren en er dan maar € 1.500 tegenaan te kwakken om het probleem boven te halen. Of heb ik dat ergens gemist?

Verder ga ik me niet meer inhoudelijk uitlaten over wat ik ervan denk. Zal het draadje rustig blijven volgen en -ondanks dat jij dat schijnbaar niet zo opvat- hoop ik oprecht dat het voor je wordt opgelost... Ongeacht de werkelijke oorzaak van jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-06 20:37

FL_

Ik kan mij herinneren dat het waterleidingbedrijf bij ons in de buurt vanaf een bepaald moment de waterdruk heeft verhoogd om aan de verwachte toenemende vraag in de lente/zomer te kunnen voldoen. Zou hetzelfde wellicht bij jullie het geval kunnen zijn en dat (long shot) iets vanuit het hoofdwaterleidingnet resoneert? Stel dat het zoiets is, dan kan het wel correleren met de timing (vanaf maart werd het erg droog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:14
[...]

De lijntjes die je ziet zijn ook alleen binnen het spectrum van de microfoon in je telefoon.

Gebruik je een professionele meet-microfoon met een heel groot bereik dan kun je geluiden waarnemen die ver buiten het spectrum liggen van je telefoon.

Mogelijk zie je het geluid dus helemaal niet op je telefoon.

Vroeger toen ik mij nog wel bezig hield met audio, heb ik op het zelfbouwaudio forum vaak gezien dat ze bij mensen thuis de speakers gingen meten met vrij professionele apperatuur.
https://zelfbouwaudio.nl/forum/index.php
Mogelijk is er iemand die dat bij jou kan en wil doen (hier op tweakers iemand??)

Wat misschien mogelijk is (al heb ik hier geen verstand van) is geluid op te nemen in je huis, en dan op de computer al het omgevingsgeluid wegfilteren tot je alleen jouw geluid hoort.

Dan heb je zichtbaar de geluidsgolf op de computer, en weet je precies de toonhoogten.

Dan zou je met een meet microfoon het geluid kunnen lokaliseren doordat het volume of de intensiteit toe neemt.

Maar hiervoor moet je dus iemand zien te vinden die hier de lol/uitdaging van ziet en de benodigde apparatuur heeft.

Komt eigenlijk op hetzelfde neer als die bedrijven die je gevonden had.
Maar die hebben er denk ik niet het geduld voor om zo iets te pin pointen.

[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 30-08-2022 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
FL_ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:14:
Ik kan mij herinneren dat het waterleidingbedrijf bij ons in de buurt vanaf een bepaald moment de waterdruk heeft verhoogd om aan de verwachte toenemende vraag in de lente/zomer te kunnen voldoen. Zou hetzelfde wellicht bij jullie het geval kunnen zijn en dat (long shot) iets vanuit het hoofdwaterleidingnet resoneert? Stel dat het zoiets is, dan kan het wel correleren met de timing (vanaf maart werd het erg droog).
Ja, dit kan. Er is rond die tijd ook een waterlekkage geweest van de hoofdwaterleiding, 200 meter verderop, misschien 150. Hele straat overstroomd overal. Maar dat was 1,5 maand eerder... zit wel een groot gat tussen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillySis
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-01 23:29
Ik zie al veel reacties, sommige zinnig, veel ook onzinnig.
Laat ik ervan uitgaan dat het geluid echt is. Aangezien meerdere mensen het kunnen horen ligt een lichamelijke storing niet voor de hand.
Het geluid is begonnen na de aanleg van een nieuw toilet. De kans is dus groot dat het daarmee te maken heeft. Het hoeft niet het toilet zelf te zijn, maar men zal ongetwijfeld iets aan het leidingnet hebben aangepast. Daar ligt mijn voornaamste verdenking.

Draai eens alle kranen dicht, behalve de hoofdkraan. Kijk of de watermeter echt stilstaat (kijk een uur later nog eens). blijft die lopen, dan is er ergens een lek en zal dat de oorzaak zijn.
Staat de meter stil (wat ik eigenlijk verwacht) en het geluid is nog steeds hoorbaar, dan kan het een resonantie van het waterleiding systeem zijn. Jouw systeem is door de plaatsing van het nieuwe toilet zodanig geworden dat die de resonantie is gaan versterken. De holle ruimte achter het toilet kan dat nog eens extra versterken.
De holle ruimte achter het toilet zou je op kunnen vullen met purschuim. Blijft het geluid nog steeds aanwezig, dan kan je je waterleiding systeem akoestisch ontkoppelen door een U-buis van ca 15 tot 20 cm achter de watermeter te (laten) plaatsen. Deze zal de trillingen dempen. In plaats van een U-buis kan je ook een waterontharder plaatsen. Die zijn grotendeels van kunststof en ook dat dempt de trillingen.

Ik weet niet zeker of dit bij jouw echt het geval is. Je zal zeker niet de eerste zijn die last heeft van het algemene waterleiding net. Ik geef je ongeveer 60% kans dat hier de oplossing ligt.

Veel succes ermee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
locloc schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:02:
[...]

Dit is wel een waardeoordeel, want ondanks álles wat ik al heb geschreven houd je nog steeds vast aan deze mogelijkheid. Terwijl ik honderd keer heb gezegd: ik ben níet de enige die het hoort en het is alléén in de woning en niet in andere gebouwen.
Net vanwege álles wat je hebt geschreven: als het niet aan de CV, de stroom, de riolering, het toilet, de buren, de warmtepomp, de snelweg, het transfo-huisje... ligt, schieten er steeds minder opties over.
En laat dat nu net de optie zijn die je weigert uit te sluiten.
Dat jij het enkel thuis hoort, wil niet zeggen dat het niet aan jezelf kan liggen.
Dat je zoontje het ook hoort, wil niet zeggen dat het niet aan jezelf kan liggen.
Dat je familie het wel/niet (wisselt nogal in dit topic) hoort, wil niet zeggen dat het niet aan jezelf kan liggen.
Jij bent niet objectief. Je familie is niet objectief. Niemand is objectief.
Zodra je het kunt vastleggen of meten op de ene of andere manier, kun je die optie beginnen uitsluiten (want dan is het aantoonbaar enkel in huis en nergens anders). Tot dan blijft die wat mij betreft op tafel liggen.
Dat het zich zeer vreemd gedraagt (deuren open / dicht maakt geen enkel verschil, vingers of oordopjes in de oren maakt geen enkel verschil, het is zo stil dat het niet te meten is en tegelijkertijd zo luid dat je er 's nachts van wakker wordt,...) helpt natuurlijk ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:43
[...]

Je hebt eerder gezegd dat het als geruis klinkt (als ik me goed herinner). Ruis is geen enkele frequentie, maar een optelling van een heleboel frequenties. Dat ga je dus niet terugzien als een lijntje in een spectogram, maar meer als een waas.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
FRANQ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:16:
[...]

De lijntjes die je ziet zijn ook alleen binnen het spectrum van de microfoon in je telefoon.

Gebruik je een professionele meet-microfoon met een heel groot bereik dan kun je geluiden waarnemen die ver buiten het spectrum liggen van je telefoon.

Mogelijk zie je het geluid dus helemaal niet op je telefoon.

Vroeger toen ik mij nog wel bezig hield met audio, heb ik op het zelfbouwaudio forum vaak gezien dat ze bij mensen thuis de speakers gingen meten met vrij professionele apperatuur.
https://zelfbouwaudio.nl/forum/index.php
Mogelijk is er iemand die dat bij jou kan en wil doen (hier op tweakers iemand??)

Wat misschien mogelijk is (al heb ik hier geen verstand van) is geluid op te nemen in je huis, en dan op de computer al het omgevingsgeluid wegfilteren tot je alleen jouw geluid hoort.

Dan heb je zichtbaar de geluidsgolf op de computer, en weet je precies de toonhoogten.

Dan zou je met een meet microfoon het geluid kunnen lokaliseren doordat het volume of de intensiteit toe neemt.

Maar hiervoor moet je dus iemand zien te vinden die hier de lol/uitdaging van ziet en de benodigde apperatuur heeft.
Ja, exact, dit lijkt me precies wat kan helpen. Maar dan heb je dus wel iemand nodig met precies dat soort apparatuur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
MerijnB schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:17:
[...]

Je hebt eerder gezegd dat het als geruis klinkt (als ik me goed herinner). Ruis is geen enkele frequentie, maar een optelling van een heleboel frequenties. Dat ga je dus niet terugzien als een lijntje in een spectogram, maar meer als een waas.
Een ruis/suizend geluid, wat soms iets 'hoger' klinkt alsof er een soort fluittoon in zit, maar dat verwoord ik ook niet helemaal goed. Iets wat resoneert, is de beste omschrijving die ik kan bedenken en die omschrijving is al slecht... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-06 20:37

FL_

locloc schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:16:
[...]

Ja, dit kan. Er is rond die tijd ook een waterlekkage geweest van de hoofdwaterleiding, 200 meter verderop, misschien 150. Hele straat overstroomd overal. Maar dat was 1,5 maand eerder... zit wel een groot gat tussen dan?
Als het om de waterleiding druk gaat, dan zal die nog steeds wel verhoogd zijn vanwege het weer, denk ik, Hier moet ik wel eerlijk bij zeggen dat ik geen idee heb over het doen en laten van het drinkwaterbedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-06 13:50
Ik heb "fourier" niet gevonden in deze thread, misschien met je eens een fourieranalyse van een (goede) lange audio sample uitvoeren. Daarbij kunnen stille maar constante tonen toch naar boven komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Nog een optie, koop een dergelijke stethoscoop.
https://www.hbm-machines....0pnwvTEAQYAiABEgK_IvD_BwE

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aswHZBa3WH07Kog0gHhXto-Mg5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AxXELzeO7RtQwZa2qn1F5658.jpg?f=fotoalbum_large

Als het geluid uit de waterleiding komt kun je dat horen door het uiteinde op de waterleiding te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
locloc schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:19:
[...]

Een ruis/suizend geluid, wat soms iets 'hoger' klinkt alsof er een soort fluittoon in zit, maar dat verwoord ik ook niet helemaal goed. Iets wat resoneert, is de beste omschrijving die ik kan bedenken en die omschrijving is al slecht... :/
Het is een tijd geleden dat er over opnames maken gesproken is. Is het ondertussen eens gelukt om een geluidsopname te maken waar je het op terughoort?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
IceTeaGX schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:20:
Ik heb "fourier" niet gevonden in deze thread, misschien met je eens een fourieranalyse van een (goede) lange audio sample uitvoeren. Daarbij kunnen stille maar constante tonen toch naar boven komen.
Hoe doe je dat? Klinkt alsof je daar ook een niet huis-tuin-en-keukenapparaat voor nodig hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

locloc schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:19:
[...]

En hoe hoog is de frequentie dan?
Neurie het eens mee. En check online of middels een app hoe hoog het is.

Verder begrijp ik niet waarom je iets simpels als oorkappen negeert. :?
Wordt het geluid zachter > extern
Blijft het hetzelfde en het zit bijv boven een bepaalde frequentie > niet extern.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 30-08-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
locloc schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:24:
[...]

Hoe doe je dat? Klinkt alsof je daar ook een niet huis-tuin-en-keukenapparaat voor nodig hebt :)
Dit zou (makkelijk) kunnen als je een opname van het geluid hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• locloc
MerijnB schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:23:
[...]

Het is een tijd geleden dat er over opnames maken gesproken is. Is het ondertussen eens gelukt om een geluidsopname te maken waar je het op terughoort?
Daar gaat het juist al een paar dagen over. :)
Meerdere apps geprobeerd, maar zoveel omgevingsgeluiden waarvan je dan niet weet welk lijntje wat is. Ook omdat je zodra je IN het huis lijntjes ziet en daarna UIT het huis gaat om dan bijv de snelweg als bron uit te sluiten, het geluid vervormt bijv. Het is zo zacht, heel irritant. Als ik met 'gewoon' mijn mobieltje geluid opneem (gewoon even een video met geluid) dan hoor ik bijv ook veel ruis en niet eens alle andere aanwijsbaar aanwezige geluiden zoals de playstation op de achtergrond waar een soort piep in zit. Die hoor je ook alleen als je er dan pal naast gaat staan. Goede meetapparatuur is stap 1. En dan stap 2 iemand die de geluiden goed kan interpreteren. Er staan wat vragen uit her en der.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Kheos schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:02:
[...]
Resonantie in de vloeren die overal onder door gaan? *uiteraard afhankelijk welk jaar het huis gebouwd is*

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
paQ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:25:
[...]

En hoe hoog is de frequentie dan?
Neurie het eens mee. En check online of middels een app hoe hoog het is.
lukt niet goed om het na te doen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atomix9
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-06 13:01
Heeft iemand al genoemd, de koelkast? Heb daar zelf ook wel eens een kort onderzoekje naar gedaan in verband met constant geluid. Verbaasde me dat deze zoveel, zolang geluid maakt en ook vooral WAT voor geluid en op welke plek zich dat dan manifisteert. Mijn slaapkamer.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• locloc
atomix9 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:27:
Heeft iemand al genoemd, de koelkast? Heb daar zelf ook wel eens een kort onderzoekje naar gedaan in verband met constant geluid. Verbaasde me dat deze zoveel, zolang geluid maakt en ook vooral WAT voor geluid en op welke plek zich dat dan manifsteert. Mijn slaapkamer.....
hoofdschakelaar is er la af geweest..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• locloc
hexta schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:26:
[...]

Resonantie in de vloeren die overal onder door gaan? *uiteraard afhankelijk welk jaar het huis gebouwd is*
Kan, maar... op elke verdieping...? da's dan weer vaag toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Een fluit/sis reist niet door muren / vloeren. Dat gaat via de lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-06 13:50
locloc schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:24:
[...]

Neem een audiosample op (probeer zo veel mogelijk achtergrondgeluid te dempen= niet praten, wandelen, of wat dan ook) dat mag 5-10 minuten of langer zijn.
Hoe beter de sample, hoe beter het resultaat, daar komt mss wat audio materiaal aan te pas.

Er zijn programma's genoeg die er volledige analyse op heel de sample kunnen uitvoeren.
Je wilt geen real time resultaat, maar een volledige analyse van HEEL de sample.

Ergens een google hit: https://leventozturk.com/engineering/fft/ werking verder onbekend

In essentie is het pure wiskunde. Wikipedia: Fourier transform

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
locloc schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:28:
[...]

hoofdschakelaar is er la af geweest..
Heb het al eens gevraagd, maar hoelang is hij uit geweest?

Bij een koelkast/vriezer is het geluid dan niet meteen weg.
Dat kan enkele minuten duren.

Bij buren kan ik me voorstellen dat die niet happig zijn om de hoofdschakelaar een uur uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
paQ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:30:
Maar op meerdere verdiepingen als alle ramen en deuren gesloten zijn?

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
IceTeaGX schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:31:
[...]

Neem een audiosample op (probeer zo veel mogelijk achtergrondgeluid te dempen= niet praten, wandelen, of wat dan ook) dat mag 5-10 minuten of langer zijn.
Hoe beter de sample, hoe beter het resultaat, daar komt mss wat audio materiaal aan te pas.

Er zijn programma's genoeg die er volledige analyse op heel de sample kunnen uitvoeren.
Je wilt geen real time resultaat, maar een volledige analyse van HEEL de sample.

Ergens een google hit: https://leventozturk.com/engineering/fft/ werking verder onbekend

Je blijft een beetje met hetzelfde punt zitten, ruis geluiden zijn een optelling van een heleboel frequenties, die zie je niet zomaal in een FFT terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
hexta schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:34:
[...]

Maar op meerdere verdiepingen als alle ramen en deuren gesloten zijn?
Ramen en deuren open of dicht maakt geen enkel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
IceTeaGX schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:31:
[...]

Dit valt of staat denk ik ook bij de microfoon.

Maar het zou het mooiste zijn om midden in de nacht een of meerdere opnames te maken.
Dat scheelt al veel omgevingsgeluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
paQ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:30:
Dat verklaart dan waardoor we niks horen als we oren tegen muur of vloer leggen, maar het wel in de open ruimte horen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
FRANQ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:33:
[...]

Heb het al eens gevraagd, maar hoelang is hij uit geweest?

Bij een koelkast/vriezer is het geluid dan niet meteen weg.
Dat kan enkele minuten duren.

Bij buren kan ik me voorstellen dat die niet happig zijn om de hoofdschakelaar een uur uit te zetten.
Ruim een half uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
locloc schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:26:
[...]

Meerdere apps geprobeerd, maar zoveel omgevingsgeluiden waarvan je dan niet weet welk lijntje wat is. Ook omdat je zodra je IN het huis lijntjes ziet en daarna UIT het huis gaat om dan bijv de snelweg als bron uit te sluiten, het geluid vervormt bijv. Het is zo zacht, heel irritant. Als ik met 'gewoon' mijn mobieltje geluid opneem (gewoon even een video met geluid) dan hoor ik bijv ook veel ruis en niet eens alle andere aanwijsbaar aanwezige geluiden zoals de playstation op de achtergrond waar een soort piep in zit. Die hoor je ook alleen als je er dan pal naast gaat staan. Goede meetapparatuur is stap 1. En dan stap 2 iemand die de geluiden goed kan interpreteren. Er staan wat vragen uit her en der.
Je schrijft dat je het geluid hoort als het verder stil is. Als je op dat moment een opname maakt, hoor je het geluid dan zelf op die opname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
locloc schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:26:
[...]

Met een scheut fantasie zou je kunnen redeneren dat de audio codec van je opname details laat vallen. Kan je eens proberen een lossless audio opname te maken? Zie hier (ik ben geen Apple gebruiker, geen idee of de info in deze link nog courant is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-06 07:29
Hoor je het geluid ook in het huis van de buren?
Ik neem aan dat het huis van de buren het omgevingsgeluid ook wegfilteren. als de bron extern is dan zou die bij de buren ook hoorbaar kunnen zijn. Hoor je het in het huis van de buren niet? Dan kan het probleem alsnog extern zijn, maar dat jouw huis dit geluid specifiek hoorbaar maakt (denk aan resonantie van de leidingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:52

Agent47

I always close my contracts.

Kan er geen Tweaker even langs?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-06 23:57
Zou je kunnen proberen een richting aan het geluid te geven? dat helpt je misschien in ieder geval een locatie te bepalen, los van de oorzaak.

Ik heb eerder deze week zelf met een stukje regenpijp van 80mm van de buitenkant beplakt met wat geluidsabsorberend spul en dat tegen mn oor gehouden, om zo de locatie van een (bewegende) trekveer in een weggestucte centraaldoos in het plafond te kunnen pinpointen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

nst6ldr schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:34:
Kan er geen handige tweaker op visite komen om te peilen? :)
Klinkt als een meet-up? Kan me zeker voorstellen dat, gezien de ideeen hier, er echt wel een paat Tweakers constructief kunnen horen & meten.

Snap het issue van @locloc ook wel (een beetje); ik ben ontzettend gevoelig voor veranderende geluiden. Kan weken "dezelfde toon" accepteren en misschien zelfs weten waar de toon vandaan komt. Maar als de toon ineens verandert, heb ik ook de directe drang om het uit te zoeken waarvandaan het komt.

Zo klapperde ooit de lamellen van de centrale ventilatie in een flat. Nooit op hetzelfde moment. Altijd willekeurig maar wel altijd dezelfde x seconden. Wat bleek? Lift A in hoogste stand gaf een soort overdruk zodra deze naar beneden ging. Maar ja, volhouder wint; ben er (gelukkig) zelf achter gekomen na een paar weken rennen & denken & luisteren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:10

OmeJoyo

This is me

Is al aangeboden door een aantal, maar dat is an TS om dat wel of niet te willen :)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MartijnA3
ThAZiP schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:07:
[...]

Tenslotte het feit dat TS op de laatste reacties binnen enkele seconden tot minuten reageert, zegt mij ook dat er impulsief en niet doordacht gereageerd wordt, maar puur uit een primaire, cognitieve emotie.
Je raadt me aan om het hele draadje door te lezen maar je negeert zelf het feit dat TS aangeeft dat op andere plekken het slapen goed gaat en in *alleen* in de woning het geluid te horen is.
Om dan te blijven hameren op een lichamelijk iets of iets dat "tussen de oren" zit, dat vind ik absoluut ongepast.

Maar blijkbaar verschillen we daarover van mening.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThAZiP
MartijnA3 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:00:
[...]

Je raadt me aan om het hele draadje door te lezen maar je negeert zelf het feit dat TS aangeeft dat op andere plekken het slapen goed gaat en in *alleen* in de woning het geluid te horen is.
Om dan te blijven hameren op een lichamelijk iets of iets dat "tussen de oren" zit, dat vind ik absoluut ongepast.

Hi Martijn, heb je het draadje reeds volledig doorgenomen? Los daarvan, heeft iedereen recht op zijn eigen mening maar niet op zijn eigen feiten. Ergo, dat TS ergens anders goed slaapt zal een feit zijn (wat niet de crux is) - echter sluit dit totaal niet uit dat er thuis andere factoren (waarbij ik "tussen de oren" niet in de mond genomen heb) meespelen... Dat het geluid elders niet gehoord wordt, kan derhalve als een mening worden te bestempeld. Ofwel, het is niet feitelijk vast te stellen dat het geluid elders niet is en thuis wel. De omgevingsgeluiden in andere (slaap)locaties zijn anders en kunnen daardoor prima zorgen voor het maskeren van het wel degelijk aanwezige geluid.

Tenslotte, gaat het nu om het oplossen van het issue, waarbij het denkbaar is dat dit geen technische achtergrond heeft of is het -juist gezien de context van dit hele verhaal + de overige topics door de TS- mof enkel over het herhaaldelijk opratelen van enkel technische oorzaken die overigens tot nu toe allemaal zijn uitgesloten? Verder heb ik niets of niemand bestempeld. Dat dat ongepast zou zijn ben ik volledig met je eens en daarin verschillen we niet van mening. Ik ben van mening dat andere opties moeten worden open gehouden omdat er tig signalen zijn die een technisch issue uitsluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door ThAZiP op 30-08-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
locloc schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:16:
[...]

Staat er hoogbouw in je omgeving? Apartementencomplexen?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
Kurma schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:48:
[...]

Je schrijft dat je het geluid hoort als het verder stil is. Als je op dat moment een opname maakt, hoor je het geluid dan zelf op die opname?
Nee, dan hoor je alleen maar ruis (ipv de stille kamer..., lang leve iPhones ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
warhamstr schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:10:
[...]

Staat er hoogbouw in je omgeving? Apartementencomplexen?
ja ook, dus het kan als het iets extern is echt overal vandaan komen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• warhamstr
locloc schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:18:
[...]

ja ook, dus het kan als het iets extern is echt overal vandaan komen
Dan verdenk ik een ventilatie installatie op het dak van een van die gebouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
OmeJoyo schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:55:
[...]

Is al aangeboden door een aantal, maar dat is an TS om dat wel of niet te willen :)
Dat wil ik zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
warhamstr schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:19:
[...]

Dan verdenk ik een ventilatie installatie op het dak van een van die gebouwen.
ja, het zou goed kunnen, maar ja.. welke waar argh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
locloc schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:20:
[...]

ja, het zou goed kunnen, maar ja.. welke waar argh ;)
Op Maps kijken of er wat te zien is in de omgeving. Verder ga je er niets aan doen trouwens. Die units moeten toch draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
locloc schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:15:
[...]

Nee, dan hoor je alleen maar ruis (ipv de stille kamer..., lang leve iPhones ofzo)
OK, dan heeft die route (apps downloaden en dat geluid analyseren) ook geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
Kurma schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:23:
[...]

OK, dan heeft die route (apps downloaden en dat geluid analyseren) ook geen zin.
Niet op een telefoon nee, dan heb je iets beters nodig inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

MartijnA3 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:00:
[...]

Het ding is dat je het een zeer eenvoudig kunt uitsluiten, en het andere een stuk lastiger. De informatie is allemaal 'hear say'. We weten geen frequentie bijv, en of die frequentie te horen is als je je oren afsluit. Op dat laatste wordt niet gereageerd.

ik zou het even op mijn eigen oren moeten testen door ze even vol te spuiten met silicone, en dan proberen te luisteren welke frequenties ik nog hoor. Ik weet eigenlijk niet wat de frequentie is waarbij een afgesloten oor stopt met 'horen', en de harde delen van het lichaam het overnemen.
Wellicht dat een audioloog dat weet.

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 30-08-2022 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
Tijdens zo'n opname je telefoon (zonder hoesje of bumpert) tegen de constructie van 't huis aanhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• locloc
warhamstr schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:27:
Tijdens zo'n opname je telefoon (zonder hoesje of bumpert) tegen de constructie van 't huis aanhouden.
Zal ik zo even proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:52

Agent47

I always close my contracts.

@locloc @OmeJoyo Heeft zich mede aangeboden om te komen luisteren. Is dat een idee?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
Ik heb hier, omdat ik als ik thuis werk, me erger aan vooral geluid van gillende kinderen, de ventilatieroosters van de ramen afgeplakt met een stuk ductape. Ja, heel slecht voor de ventilatie, ik weet het. Maar dat scheelt ontzettend veel geluid. Ik heb niet je hele topic doorgenomen, maar plak 's avonds eens alle kieren van ramen en deuren en roosters etc af? Gewoon om te zien of het dan minder is? Lage tonen ga je er niet mee tegenhouden, maar harmonischen wellicht wel. Zo kun je misschien ook een idee krijgen van de richting waar het vandaan komt.

Ik heb dit vroeger ook wel eens gedaan in een boze bui, beneden was een tuinfeest van studenten bezig die maar niet wilden ophouden. Dikke rol tape, alle kieren van buitendeuren en ramen afgeplakt, heerlijk rustig :) uiteraard geen echte oplossing maar wellicht geeft het meer ideeen over wat en hoe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• locloc
Agent47 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:34:
@locloc @OmeJoyo Heeft zich mede aangeboden om te komen luisteren. Is dat een idee?
heb ik al geDMt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Heb je inmiddels al een geluidsexpert die metingen verricht gesproken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartijnA3
ThAZiP schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:09:
[...]

Hi Martijn, heb je het draadje reeds volledig doorgenomen? Los daarvan, heeft iedereen recht op zijn eigen mening maar niet op zijn eigen feiten. Ergo, dat TS ergens anders goed slaapt zal een feit zijn (wat niet de crux is) - echter sluit dit totaal niet uit dat er thuis andere factoren (waarbij ik "tussen de oren" niet in de mond genomen heb) meespelen... Dat het geluid elders niet gehoord wordt, kan derhalve als een mening worden te bestempeld. Ofwel, het is niet feitelijk vast te stellen dat het geluid elders niet is en thuis wel. De omgevingsgeluiden in andere (slaap)locaties zijn anders en kunnen daardoor prima zorgen voor het maskeren van het wel degelijk aanwezige geluid.

Tenslotte, gaat het nu om het oplossen van het issue, waarbij het denkbaar is dat dit geen technische achtergrond heeft of is het -juist gezien de context van dit hele verhaal + de overige topics door de TS- mof enkel over het herhaaldelijk opratelen van enkel technische oorzaken die overigens tot nu toe allemaal zijn uitgesloten? Verder heb ik niets of niemand bestempeld. Dat dat ongepast zou zijn ben ik volledig met je eens en daarin verschillen we niet van mening. Ik ben van mening dat andere opties moeten worden open gehouden omdat er tig signalen zijn die een technisch issue uitsluiten.
Alles doorgelezen en het valt op dat veel mensen dat niet hebben gedaan.
Overigens zie ik dat ik mijn vorige post niet heel handig verwoord heb, het was niet mijn bedoeling te suggereren dat specifiek jij op iets lichamelijks blijft doorhameren.

Het enige dat ik vreemd vind is dat het geluid nog te horen is met oordoppen. Dat kan haast niet.

Ik ben zelf ook erg gevoelig voor geluiden ondanks een lichte tinnitus. Oplader zonder teledoon eraan? Die hoor ik. Geluiden van buiten van een industriegebied op 1,5 kilometer (met rivier ertussen): Ik word er wakker van.
Het grote verschil is dat ik heel erg goed hoor waar het geluid vandaan komt. Dus het is gek dat het geluid goed te horen is door het hele huis en luider lijkt bij ramen.
Als het iets van buiten is zou het bij de buren binnen ook te horen moeten zijn. Is dit al gechecked?

Edit: Omdat ik na nachtdiensten vaak slecht sliep heb ik zo'n beetje alle oordoppen uitgeprobeerd die er zijn.
Aan TS: Probeer deze eens, deze zorgen bij mij voor complete stilte, ik hoor dan alleen mijn hartslag, het bloed door mn lijf en de piep in mijn hoofd.
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/R6okYZlwl1rw/550x720.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door MartijnA3 op 30-08-2022 15:40 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Laatst online: 24-06 11:22
locloc schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:21:
Als dat al zo zou zijn (gecheckt), dan zou dat allemaal moeten stoppen met de stroom én waterleiding uit.. toch?
De waterleiding heeft daar helemaal niets mee te maken, want de CV is een gescheiden gesloten circuit. Als je de spanning er af haalt dan mag je aannemen dat de pomp stopt. Maar wellicht dat er nog wel even druk op het systeem blijft staan. Ik zou alle CV kranen opendraaien om het zeker te weten (dan kan de druk weg).

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MartijnA3 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:32:
[...]

Het enige dat ik vreemd vind is dat het geluid nog te horen is met oordoppen. Dat kan haast niet.
Want? Ik ken geen oordop (eigenlijk) die 100% van het hoorbereik wegfiltert. En ook geen oordop die 100% van "alle" geluidsdruk filtert.

En in het rare geval dat die oordoppen wel bestaan; kan het eventueel zo zijn dat door "bot geleiding" bepaalde tonen alsnog hoorbaar zijn? Kweenie?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees het topic. We hebben nu al meerdere berichten met '... ik heb het topic niet gelezen, maar is het niet...' reacties waarbij het een herhaling van zetten wordt. Bekijk de gepinde berichten om een beeld te krijgen wat er gaande is.