Thomas schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:14:
[...]
Mijn telefoon tik ik ook de 64GB niet aan, terwijl daar wel (een deel van) mijn muziek op staat (in FLAC via Tidal). Op mijn iPad was ik dat sowieso niet van plan, wellicht een paar series / films voor in het vliegtuig en dus een gamepje hier en bestandje daar. Denk dat die 64GB wel genoeg moet zijn met mijn gebruik, maar weet gewoon nog niet helemaal hoe ik de iPad zal gebruiken, dat maakt het lastig.
Dankje voor je antwoord iig!
Een telefoon is ook anders dan een tablet. Ik gebruik m'n telefoon ook echt als telefoon. Weinig games/apps en bijna nooit voor video (bvb netflix offline beschikbaar maken). Daar heb ik m'n iPad voor.
Desondanks heb ik wel +-45 GB van 256 GB in gebruik op de telefoon. Ik gebruik geen iCloud Photo omdat ik dat liever old school in eigen beheer houd. Dus ik houd alles zelf bij en verplaats om de 6 maand even m'n foto's van de iPhone naar de pc/macbook. Met wat videos kan dat wel aantikken op de telefoon. Hoe dan ook, op een telefoon kan ik in principe prima uit met 64 GB
Omwille van de 64 of 256 GB discussie overal heb ik even gecheckt: op de iPad Air 3 heb ik +-90 GB van 256 GB in gebruik. Bleek dat er omwille van een tripje lang geleden nog 25 GB offline netflix data bij zat. Met dat er af, kom ik toch nog steeds boven of rond de 64 GB uit.
De iPad gebruik ik anders. Meer als een pc, dus ook meer persoonlijke bestanden (wel grotendeels in iCloud, sommige niet), en meerdere games (tikt ook snel aan met GTA 3, NBA 22, enz...)
Blijft ook een feit dat indien ik even op onverwacht een weekendje weg wil, waar ik weinig internet verwacht, er met 64GB geen plaats meer zou zijn om episodes op Netflix offline beschikbaar wil maken, zonder te lopen hannesen met ruimte vrijmaken alsof het 2010 is.
Erg jammer dus die 64/256 GB splitsing. Voor mij is het net op het randje. En ik ga mijn gebruik niet aanpassen aan het apparaat. Het apparaat moet aangepast zijn op mijn gebruik. Wat me dus automatisch naar de veel duurdere (te dure) iPad Air 256 GB duwt. Of een iPad pro 128 voor ongeveer dezelfde prijs, maar dan zonder sim/5G

Is niets vreemd aan. Ik behoed me ervoor om me in de plaats te stellen van diegenen die de beslissingen maken bij Apple, en niet steeds van commerciële complottheorieën uit te gaan. Maar hier kan je gewoon niet anders besluiten dat het pure platte commercie is.
Is verder geen probleem, Apple is gewoon ook een bedrijf dat aan winstmaximalisatie doet, en heel sluw omgaat met hun product opsplitsing om mensen zo subtiel mogelijk naar de hogere uitgaven te dwingen. Of het minimum in de low end steken waar ze mee kunnen weg komen.
Ik begrijp de motivatie, maar het maakt het er niet meteen minder zuur op.
Dat ze beweren dat 64 GB genoeg is voor is voor de gewone gebruiker, is debiel. Hang er ook maar vanaf hoe hard je op de cloud leunt. Voor wie eerder old school is, is lokale opslag een must.
De motivatie is
- 64 GB kost ze niet veel, maar zelfs het instap product is fors duur, dus pakken ze een goede marge op de instapproducten. Een marge die kleiner was geweest met 128 GB. Dus "wat kan de klant nog pikken"
- Voor wie bij 64 GB snel te kort komt, staat de oplossing al klaar. iCloud abonnement. Een prima manier om mensen naar terugkerende uitgaven te dwingen, door het product te handicappen.
- De upgrade naar 256 GB is ook proportioneel super duur, dus nog meer winst en goede marges op de high end.
Ik zoek al een tijdje een upgrade voor m'n iPad Air 3, maar 128 GB is echt de sweet spot. De Air is echter steeds meer dan genoeg voor mij geweest, en heb de pro features ook helemaal niet nodig. Indien ik zou willen upgraden moet ik echter toch aan de pro, en rond de 900 euro neertellen, voor 128 GB, en geen 4G/5G-functionaliteit. Of een iPad Air 5 voor ongeveer hetzelfde bedrag.