• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:06
Okasha schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:55:
Ik begrijp dat de API-key uit de gebruikersomgeving is gehaald, maar hoe koppel ik nu dan met Home Assistant? Ik heb opnieuw geinstalleerd, maar deed dat voorheen met de API key. Als ik nu toevoeg moet ik API toevoegen, maar die is er niet meer. Klantenservice benadert, maar via de chat kan ik alleen standaardvragen stellen
API key is op te halen door je installateur

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:59:
[...]

API key is op te halen door je installateur
Gek zeg, Kon toch weinig kwaad die api? Mijn installateur is iets anders gaan doen, dat bedrijf bestaat niet meer

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Lekker bellen met solaredge. Als ze er genoeg last van krijgen kan je het ineens weer zelf.... ;)

Wise enough to play the fool

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:37

Smoke

Maverick Reploid

teacher schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:06:
Lekker bellen met solaredge. Als ze er genoeg last van krijgen kan je het ineens weer zelf.... ;)
SolarEdge hangt dan lekker op omdat de telefoonlijnen alleen voor installateurs zijn, dus da's niet zo'n best idee. Op de chat kan je echter wel gewoon een API-sleutel krijgen via een medewerker (Moet je uiteraard wel even voorbij de bot komen)

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:26
Goedemorgen, hier een Enphase kindje die op het punt staat zijn nieuwe huis met Solaredge uit te rusten. Installateur stelt netjes een standaard omvormer voor en als alternatief een hybride omvormer met Batterij. Uiteraard heb ik dan een paar vragen die ik ook aan hem stel maar het blijft een verkoper 😉. Hoe werkt de HEMS van Solaredge? Heeft de batterij (en omvormer) standaard de noodstroom functie? Hoe warm wordt de omvormer en de batterij? Kan de batterij ook een beetje overweg met ‘winterse omstandigheden’, en dan bedoel ik dagelijks een paar procent opladen? En als laatste, ik vind de hybride omvormer best veel duurder dan de standaard.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:39
Bouwertje schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:47:
Goedemorgen, hier een Enphase kindje die op het punt staat zijn nieuwe huis met Solaredge uit te rusten. Installateur stelt netjes een standaard omvormer voor en als alternatief een hybride omvormer met Batterij. Uiteraard heb ik dan een paar vragen die ik ook aan hem stel maar het blijft een verkoper 😉. Hoe werkt de HEMS van Solaredge? Heeft de batterij (en omvormer) standaard de noodstroom functie? Hoe warm wordt de omvormer en de batterij? Kan de batterij ook een beetje overweg met ‘winterse omstandigheden’, en dan bedoel ik dagelijks een paar procent opladen? En als laatste, ik vind de hybride omvormer best veel duurder dan de standaard.
De standaard omvormers van SolarEdge (zonder home hub etc) zijn momenteel nog steeds bizar goedkoop. 150 euro voor een 10kw 3 fase omvormer bij stralend groen.
De optimizers zijn 39 euro per stuk, en SolarEdge moet het dus duidelijk hebben van mensen die kiezen voor de upgrade naar een accu systeem, waarbij de omvormer en accu’s voor een premium prijs verkocht worden (is in mijn ogen ook een premium product, maar dat is ieder voor zich). Als je dit graag in een merk wil houden dan betaal je dus gedeeltelijk voor het verschil tussen de korting en ‘normale’ prijs.
Als je avontuurlijk bent kun je de accu ook op een andere manier aanschaffen en/of oppakken, en is dit wat betreft investering wellicht een veel voordeliger keuze.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:26
Op zich gun ik iedereen zijn marge of winst, maar ik vind de hybride omvormer vrij prijzig. Uiteraard Ben ik geïnteresseerd in een accu, ik kan de accu ook niet laten plaatsen en hem dan naderhand zelf doen. Heb je ook nog antwoord op mijn andere vragen? 😉

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:41

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Vraag even wat de volgende actie kost:
Nu de gewone omvormer en dan een maand later de hybride met acties die van toepassing zijn. En vraag dan maar om een lagere prijs…

Hems: vanuit cloud met energie meter of backup interface (SolarEdge one)
Temperatuur: zie product specificatie
Eilandbedrijf heb je met de backup interface icm accu en hybride omvormer.
En in de winter werkt het ook prima…

[ Voor 40% gewijzigd door Miezie op 19-01-2026 15:02 ]

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:26
1 paneel geeft ineens 0 watt opbrengst
Systeem is ongeveer 5 jaar oud.
SolarEdge SE3000H 1-fase Home Wave
12 Trina 375w DE14A2 met P370 optimizers

Het systeem "ziet" nog steeds 12 optimizers.
Ik zie ook geen errors als ik bij de monitoring portal inlog.
Is de kans dan groot dat het paneel kapot is of iets anders?
Oorspronkelijke installateur is natuurlijk failliet....

• Beer070
Vandread schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:18:

even flauwe opmerking... is het wel licht genoeg?
Er is een kans dat een van de stekkers tussen het paneel en de optimizer lekt of stuk is, dan gaat de productie snel naar 0. Als je bij de panelen kan, en je weet welk paneel het is, kan je dat even controleren door los te halen en weer opnieuw vast te zetten. Als ie dan (tijdelijk) het weer doet kan het die stekker zijn.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Vandread schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:18:

Naast de hoeveelheid licht: https://www.solaredge.com/nl/vind-een-installateur

Lullig, maar als je even een nieuwe zoekt en laat monitoren weet je het ook…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• HansB2
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 25-01 14:35
Vraagje, ik ben een poos niet meer bezig geweest met SolarEdge installaties.
Nu wil ik met een SE 3500H en 8 panelen met S440 optimizers een installatie op een plat dak leggen.
Nu kan ik in designer de SE 3500H niet meer selecteren. Ik weet dat het een uitlopend model is, maar kan er goedkoop aan komen.
Is er iets veranderd of mis ik een truc?

Het kan natuurlijk ook zonder designer, maar het is wel zo netjes om designer te gebruiken.

Tips?

Groet,
Hans

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:26

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ik kan gewoon SE3500H Home Wave selecteren.

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:37

Smoke

Maverick Reploid

Heb je het project misschien per ongeluk als commercieel project aangemaakt? Dan krijg je namelijk alleen de commerciele omvormers als optie, niet de residentiele.

• HansB2
Nee, niet commercieel.
Ik zie alleen maar 3 fase omvormers, geen 1-fase.
Hmm, zou dus moeten werken, weet alleen niet waarom het niet werkt bij mij

Groet,
Hans

• HansB2
Gevonden.
Door bij de netparameters 230V te kiezen laat hij de 3 -fase omvormers achterwege en kan ik ook de 1-fase omvormers kiezen.
Heb ik nog niet eerder gehad, weer iets geleerd.

Dank voor het meedenken,

Hans

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

HansB2 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:58:
Door bij de netparameters 230V te kiezen laat hij de 3 -fase omvormers achterwege en kan ik ook de 1-fase omvormers kiezen.
Ik krijg zowel bij 400V L-L, 230V L-N als bij 230V L-N de 1-fase omvormers te zien.
Heb ik nog niet eerder gehad,
Ik ook niet. Vreemde zaak. Verschillende gebruiker, verschillende UX zou een A/B-test kunnen zijn, maar dat lijkt mij hier niet zinvol.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exXMdoqD3EHVDff2cUGdRq97mRk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hDA6uiwiyudSX5r3xNnTFeFH.png?f=user_large

Die filters zouden wel eens onthouden kunnen worden in een project?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ronald schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:06:
[Afbeelding]

Die filters zouden wel eens onthouden kunnen worden in een project?
Sterker nog: de filterinstelling wordt globaal en permanent onthouden. Als je een nieuw project aanmaakt, krijg je automatisch de laatst gekozen instelling. Zelfs als je net opnieuw hebt ingelogd. Dat is niet handig.

• Frank0378
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-01 15:30
Hallo allemaal,

Sinds vandaag eigenaar van een nieuwe solaredge omvormer en 3 batterijen van in totaal 15kwh.

Mijn vraag is hoe jullie de batterij hebben ingesteld is dat "time of use" of "eigen verbruik maximaliseren" en de verdere keuzes.

Ik sta nu op "time of use" met elektriciteitstarieven en dynamisch 60. De aanvullende kosten bij import heb ik op €0,11 (EB +opslag zonneplan) staan +21%BTW maar hoe zet je dat bij export.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:26
Beer070 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:22:
[...]

even flauwe opmerking... is het wel licht genoeg?
Er is een kans dat een van de stekkers tussen het paneel en de optimizer lekt of stuk is, dan gaat de productie snel naar 0. Als je bij de panelen kan, en je weet welk paneel het is, kan je dat even controleren door los te halen en weer opnieuw vast te zetten. Als ie dan (tijdelijk) het weer doet kan het die stekker zijn.
Liggen op plat dak, allemaal op het zuiden, dus ja staat gewoon licht op.

Ik ga dit weekend eens op het dak kijken, daarna eens kijken of ik een lokale partij contacteer met wat meer informatie. Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5kv0KT0eoZkLM3gKgCqrgGA6Os=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tdkgPcfStmzxv0zlFxt8nsRN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axNJWBAyJMRgHexKCCIrKHsFwmw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mTwjZh5TaFB1oiAPyNaFkr7z.png?f=fotoalbum_large

• Beer070
Vandread schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:49:
[...]

Liggen op plat dak, allemaal op het zuiden, dus ja staat gewoon licht op.

Ik ga dit weekend eens op het dak kijken, daarna eens kijken of ik een lokale partij contacteer met wat meer informatie. Bedankt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb nog een heel stel P370 optimizers over. Als je er eentje nodig hebt stuur me dan een DM. Normaal vallen ze onder de garantie, maar voordat dat geregeld is met de installateur ben je ook weer een tijdje verder, en het is fijn als het gewoon is afgehandeld.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Frank0378 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:31:
Hallo allemaal,

Sinds vandaag eigenaar van een nieuwe solaredge omvormer en 3 batterijen van in totaal 15kwh.

Mijn vraag is hoe jullie de batterij hebben ingesteld is dat "time of use" of "eigen verbruik maximaliseren" en de verdere keuzes.

Ik sta nu op "time of use" met elektriciteitstarieven en dynamisch 60. De aanvullende kosten bij import heb ik op €0,11 (EB +opslag zonneplan) staan +21%BTW maar hoe zet je dat bij export.
Time of use is de handigste setting. Dan gaat SolarEdge one na inleren voor je optimaliseren.

Bij export voer je het bedrag negatief in. BTW kan jammer genoeg niet negatief worden ingevoerd. Ik heb de keuze gemaakt om btw bij import en export weg te laten, anderen nemen een X bedrag… beide is symptoombestrijding helaas.

• Frank0378
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-01 15:30
Miezie schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:46:
[...]

Time of use is de handigste setting. Dan gaat SolarEdge one na inleren voor je optimaliseren.

Bij export voer je het bedrag negatief in. BTW kan jammer genoeg niet negatief worden ingevoerd. Ik heb de keuze gemaakt om btw bij import en export weg te laten, anderen nemen een X bedrag… beide is symptoombestrijding helaas.
De batterij is vannacht niet opgeladen, staat nu op 30% wat de backup instelling is. Is er een instelling verkeerd of komt dit door het inleren?

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-01 16:33
Frank0378 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:21:
[...]

De batterij is vannacht niet opgeladen, staat nu op 30% wat de backup instelling is. Is er een instelling verkeerd of komt dit door het inleren?
Ik gebruik de handmatige controle module. Vannacht batterijen opgeladen in de periode 1 uur tot 6 uur en zijn 100 %
Tussen 12 en 14 uur wordt deze nogmaals bijgeladen.
Dit houdt in dat ik wel iedere dag even moet kijken naar de prijzen en de laad instellingen moet veranderen.
Dit heb je niet als je de Time of Use gebruikt. Ik kan de beslissingen van Time of Use niet altijd volgen.
Omdat ik een warmtepomp heb draaien laat ik mijn batterijen bij de laagste prijs laden.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
Mijn ervaring is dat het wel enige tijd duurt voordat ie "geleerd" heeft.

Het vervelende van de home hub software is dat je geen inzicht hebt in de forecast. Je kan alleen achteraf zien wat ie gedaan heeft. Ik zou het fijn vinden als je een schema kan zien vooraf wat hij denkt te gaan doen.

Hij heeft bij mij vannacht wel even kortstondig geladen om de "dure" piek vanochtend op te vangen.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

[...]

Hier ook weinig laden en het heeft wel een week of 3 nodig.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:46
Niet alleen dat, als het verschil tussen hoog en laag tarief klein is laadt je accu ook niet.

Bij import vul ik wel btw in, dat lijkt prima te werken, ook als ik naar de grafieken in Solaredge kijk. Bij export idd niet.

• deafmazter
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-01 14:19
Hoi,

Ik heb een SolarEdge HD-Wave omvormer. Helaas is bij de sleuteloverdracht van het huis vergeten om de omvormer en het bijbehorende account over te dragen.

Het installatiebedrijf (Volta Solar) lijkt inmiddels niet meer te bestaan. De vorige eigenaar is dement en staat onder bewind; ook de bewindvoerder kan geen gegevens meer terugvinden. Daarnaast stond er destijds nog een openstaand bedrag bij Volta Solar, dat inmiddels al ruim 1,5 jaar niet meer wordt betaald omdat alles is stopgezet. Tijdens de woningoverdracht heeft de overname van de zonnepanelen overigens al behoorlijk wat gedoe opgeleverd.

SolarEdge geeft nu aan €99,- te vragen om alles alsnog over te zetten. Dat voelt eerlijk gezegd wat absurd, gezien de situatie en het ontbreken van alternatieven.

Mijn vraag: welke mogelijkheden heb ik in dit geval?
Na de verbouwing wil ik een HomeWizard P1-meter aansluiten op de slimme meter en ik wil graag inzicht krijgen in de (huidige en historische) opbrengst van de zonnepanelen, zeker met het oog op het afschaffen van de salderingsregeling.

Alvast bedankt!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

deafmazter schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:25:
Het installatiebedrijf (Volta Solar) lijkt inmiddels niet meer te bestaan.
Volta Solar is tegenwoordig onderdeel van EnergieWonen.

• deafmazter
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-01 14:19
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:49:
[...]

Volta Solar is tegenwoordig onderdeel van EnergieWonen.
Ah bedankt, dan ga ik hun eens benaderen in hoop van zegen!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:49
Hallo. Ik heb een installatie van SolarEdge met een Hub en batterij, laadpaal en een back up interface. Mijn inkomende automaat is 25A. Enkele weken geleden is deze afgevallen omdat ik een piek had die hoger was dan deze 25A. Dit kwam doordat ik mijn wagen 's nachts aan het opladen was in combinatie met wat huishoudelijk verbruik en mijn warmtepomp en mijn batterij die ook begon te laden omdat het tarief gunstig was.
Ik dacht dat het systeem daar rekening mee zou houden door de batterij bv. trager op te laden of door de auto te pauzeren. Daardoor ging ik er vanuit dat mijn installateur de import limiet niet correct ingesteld had op 25A. Hij beweert dat hij dit wel ingesteld heeft maar dat het een 'fout' is bij SolarEdge dat het systeem hier geen rekening meer houdt in de situatie waarin ik zat. Klopt dit?

Indien dit zo is, wat is dan wel de oplossing? Limiet van 25A verlagen bij de instellingen om zo marge te hebben wanneer deze situatie zich voordoet? Of het laden van de batterij verlagen van 5kWh naar bv. 2kWh? Maar ook dit is allemaal niet waterdicht in mijn ogen.

Nog iets waar ik aan dacht. In mijn verbruiksgrafiek toont SolarEdge het laden van de batterij niet. Stel dat mijn verbruik 5kWh is en de batterij laadt ook aan 5kWh, dan zou ik verwachten dat hij 10kWh toont maar dit blijft 5kWh. Het totale verbruik klopt uiteindelijk wel omdat hij het bijtelt wanneer de batterij aan het huis levert. Maar zou dit de reden kunnen zijn van mijn probleem, nl. dat hij het extra verbruik van het laden van de batterij niet mee in rekening brengt bij het totaal en daar dus ook geen rekening mee houdt bij de max. import limiet? (zou straf zijn...)

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:49
[...]

Ik had de batterij ingesteld op dynamisch 15 minuten en toen gebeurde er ook niets. Sinds ik het ingesteld heb op dynamisch 60 minuten werkt het wel. Misschien toeval. Ik heb nog niet geprobeerd om het terug op dynamisch 15 te zetten.

• lunnie
Davy_Rx schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:58:
Hallo. Ik heb een installatie van SolarEdge met een Hub en batterij, laadpaal en een back up interface. Mijn inkomende automaat is 25A. Enkele weken geleden is deze afgevallen omdat ik een piek had die hoger was dan deze 25A. Dit kwam doordat ik mijn wagen 's nachts aan het opladen was in combinatie met wat huishoudelijk verbruik en mijn warmtepomp en mijn batterij die ook begon te laden omdat het tarief gunstig was.
Ik dacht dat het systeem daar rekening mee zou houden door de batterij bv. trager op te laden of door de auto te pauzeren. Daardoor ging ik er vanuit dat mijn installateur de import limiet niet correct ingesteld had op 25A. Hij beweert dat hij dit wel ingesteld heeft maar dat het een 'fout' is bij SolarEdge dat het systeem hier geen rekening meer houdt in de situatie waarin ik zat. Klopt dit?

Indien dit zo is, wat is dan wel de oplossing? Limiet van 25A verlagen bij de instellingen om zo marge te hebben wanneer deze situatie zich voordoet? Of het laden van de batterij verlagen van 5kWh naar bv. 2kWh? Maar ook dit is allemaal niet waterdicht in mijn ogen.

Nog iets waar ik aan dacht. In mijn verbruiksgrafiek toont SolarEdge het laden van de batterij niet. Stel dat mijn verbruik 5kWh is en de batterij laadt ook aan 5kWh, dan zou ik verwachten dat hij 10kWh toont maar dit blijft 5kWh. Het totale verbruik klopt uiteindelijk wel omdat hij het bijtelt wanneer de batterij aan het huis levert. Maar zou dit de reden kunnen zijn van mijn probleem, nl. dat hij het extra verbruik van het laden van de batterij niet mee in rekening brengt bij het totaal en daar dus ook geen rekening mee houdt bij de max. import limiet? (zou straf zijn...)
Load balancer?

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:46
Loadbalancen zou de omvormer moeten regelen, vandaar de importlimiet.

In de app heb je de keuze tussen productie/verbruik en import/export.

• lunnie
janne_nl schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:44:
Loadbalancen zou de omvormer moeten regelen, vandaar de importlimiet.

In de app heb je de keuze tussen productie/verbruik en import/export.
Is dat zo? Ik heb achter de wallbox een aparte load balancer zitten.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Davy_Rx schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:58:

Even inloggen op de webinterface van de SetApp en import limit op 17250 watt zetten 10 tegen 1 dat de installateur niet eens weet waar hij die kan vinden…

Pagina: 1 ... 106 107 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.