Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:03
Ik gebruik eigenlijk alleen AI gestuurd. Met de 'goede' dynamische tarieven en kosten ingesteld werkt het redelijk. Duurzaamheid staat hoger dan geld in de AI, dat dan weer wel. Maar de accu wordt bij lage tarieven volgeladen en bij hogere leeg, tenzij de prijs niet heel hoog is en het normale gebruik is wel hoog (denk aan een airco/warmtepomp)

• Freestuff
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:37
Kreeg vandaag een mail van Solaredge dat ze een probleem hebben geconstateerd met de omvormer.

Geopend Impact Status Component Beschrijving
14/11/2025 15:26 4 OPEN Inverter 1 Omvormer - Productieprobleem gevonden
14/11/2025 09:46 1 OPEN Inverter 1 Omvormer produceert niet Energielimietmodus
14/11/2025 14:51 4 OPEN Inverter 1 De omvormer heeft DC-lekstroom naar aarde gedetecteerd.

iemand dit ook wel eens gehad?
Installateur is failliet, dus ik zou dan eerst opzoek moeten gaan naar een andere leverancier.

Ik kan zelf geen fouten zien in de SolarEdge Portal.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 10:49
Wij hebben nu een nieuwe omvormer die kan praten met de andere (master slave).
Wij hebben ook de accu van solaredge en ik kan hem nu op
"time of use" instellen

alleen dan kom ik weer bij:
tarieftype: 15 of 60 minuten
Wij hebben tibber dus 15 minuten maar mijn broertje dacht dat die daar niet lekker mee werkte?

En wat zijn nu de instellingen voor aanvullende kosten?
btw (%) 19?

en bij teruglevering hetzelfde maar dan met een - teken ervoor of past hij dat zelf aan?

hij heeft iig vandaag niks geladen en had dat wel verwacht nu het in de avond duurder is als in de middag.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:30

Miezie

Niet te moeilijk doen...

nafofella schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:15:
Wij hebben nu een nieuwe omvormer die kan praten met de andere (master slave).
Wij hebben ook de accu van solaredge en ik kan hem nu op
"time of use" instellen

alleen dan kom ik weer bij:
tarieftype: 15 of 60 minuten
Wij hebben tibber dus 15 minuten maar mijn broertje dacht dat die daar niet lekker mee werkte?

En wat zijn nu de instellingen voor aanvullende kosten?
btw (%) 19?

en bij teruglevering hetzelfde maar dan met een - teken ervoor of past hij dat zelf aan?

hij heeft iig vandaag niks geladen en had dat wel verwacht nu het in de avond duurder is als in de middag.
Tibber saldeert de inkoopvergoeding weg bij teruglevering, dus enkel energiebelasting (10.2ct) en btw. Terugleveren is vinkje of -10,2 en btw.

Zo zou ik het doen. Maar check even met je factuur waar het op staat en verwacht tijd om in te leren (week of 3). Uiteraard zet je het ding op prijs per kwartier en de verschillen zijn nu niet dermate dat je veel activiteit hoeft te verwachten qua time of use.

[ Voor 5% gewijzigd door Miezie op 15-11-2025 22:02 ]

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• janne_nl
Ik heb bij import 0.122 en 21% btw. Bij export heb ik -0.122 en geen btw. Dat lijkt vooralsnog al een paar maanden goed te werken.

Als het verschil tussen goedkoop en duur klein is gaat de accu niet laden.

Solaredge kiest eerder voor duurzaam dan voor geld verdienen. En duurzaam is toch waarvoor we panelen en een accu kochten ?😉

Edit: ik zie net dat de accu op het laagste moment rond 6 uur even heeft geladen.

[ Voor 12% gewijzigd door janne_nl op 16-11-2025 09:25 ]

• bob 2.0
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 29-11 21:38
nafofella schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:15:

Time of Use werkt hier prima, Houd er wel rekening mee dat het enkele weken kan duren voor ToU goed werkt, het moet leren namelijk. Wanneer het verschil in prijs overdag en 's avonds laag is wordt er bijvoorbeeld niet geladen bij mij. De omvormer/batterij houdt ook rekening met laadverliezen e.d.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

janne_nl schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:07:
Ik heb bij import 0.122 en 21% btw. Bij export heb ik -0.122 en geen btw. Dat lijkt vooralsnog al een paar maanden goed te werken.

Als het verschil tussen goedkoop en duur klein is gaat de accu niet laden.

Solaredge kiest eerder voor duurzaam dan voor geld verdienen. En duurzaam is toch waarvoor we panelen en een accu kochten ?😉

Edit: ik zie net dat de accu op het laagste moment rond 6 uur even heeft geladen.
Zou de BTW ook bij import dan op 0 zetten, streep je immers tegen elkaar weg…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• nafofella
bob 2.0 schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:34:
[...]

Time of Use werkt hier prima, Houd er wel rekening mee dat het enkele weken kan duren voor ToU goed werkt, het moet leren namelijk. Wanneer het verschil in prijs overdag en 's avonds laag is wordt er bijvoorbeeld niet geladen bij mij. De omvormer/batterij houdt ook rekening met laadverliezen e.d.
Welke instellingen heb jij dan?

• janne_nl
Miezie schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:58:
[...]

Zou de BTW ook bij import dan op 0 zetten, streep je immers tegen elkaar weg…
Schakelt de omvormer dan niet te vroeg uit bij negatieve prijzen?

Ding is dat Solaredge niet goed omgaat met met name de export prijzen.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

janne_nl schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:00:
[...]

Schakelt de omvormer dan niet te vroeg uit bij negatieve prijzen?

Ding is dat Solaredge niet goed omgaat met met name de export prijzen.
BTW is een percentage over de hele som die je onder de streep over houdt. Dus als je excl. btw op 0ct zit is de btw ook 0ct. Hij zou dus hoe dan ook op de excl. btw prijs uit moeten gaan wanneer die onder 0 is.
Daarom is het ook zo feitelijk frustrerend dat we hier in de zomer mensen die btw vast in de opslag mee zagen nemen.

Door er enerzijds weg te laten en anderzijds mee te nemen insinueer je een onterecht extra prijsverschil.

[ Voor 8% gewijzigd door Miezie op 16-11-2025 13:24 ]

• janne_nl
Deels mee eens, maar dat komt vooral omdat Solaredge daar niet goed mee omgaat.

Bij een negatieve stroomprijs zou je de energiebelasting daar bij moeten optellen en tenslotte de btw erbij, echter als het resultaat negatief is, gaat Solaredge daar niet goed mee om. Wat je daar ook invult, volgens mij klopt het bij negatieve prijzen < -15ct nooit helemaal.

• bob 2.0
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 29-11 21:38
nafofella schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:02:
[...]

Welke instellingen heb jij dan?
Time of use import en export
Tarieftype 60 minuten
Aanvullende kosten: 0,02 en BTW 21%
Negatieve tariefoptimalisatie staat aan

• janne_nl
Vergeet je hier de energie belasting niet? Bij Tibber is die 2ct wat ik aan Tibber betaal.

• nafofella
Hij heeft vannacht bijgeladen toen de prijs laag was. Dit werkt dus al. Even kijken of die efficient en er goed mee omgaat.
Ik zag gisteren ook onze warmtepomp (nibe) erin staan.
Dus daar is mijn broertje nog mee aan het klooien

• Frank0378
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-11 18:07
Ik heb nog een vraag voordat ik mijn keuze kan maken.

Als je hetzelfde aantal panelen hebt als de minimale stringlengte wat gebeurt er dan als er een optimizer kapot gaat?
Blijft het systeem werken of niet?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Er zit een marge in de voorgeschreven stringlengte; die heeft te maken met opstartvoltage en schaduwmanagement.
Stel, je hebt 16 panelen op een driefase omvormer, 2 gaan er stuk en 3 liggen in de schaduw, dan zakt je systeem in elkaar.

Wise enough to play the fool

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 28-11 12:27
nafofella schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:02:
Hij heeft vannacht bijgeladen toen de prijs laag was. Dit werkt dus al. Even kijken of die efficient en er goed mee omgaat.
Ik zag gisteren ook onze warmtepomp (nibe) erin staan.
Dus daar is mijn broertje nog mee aan het klooien
Ik heb de instelling "Handmatige controle". Deze vind ik persoonlijk echt de beste in de wintermaanden. Alleen met nachttarief tussen 01:00 - 04:00 opladen. 13,8kWh heb ik als batterij pakket. Ontladen uit. Maar voor de rest gedraagt het zich als "Eigen verbruik maximaliseren". Het doet gewoon hetzelfde buitenom deze tijden. Perfect met te weinig zon in de wintermaanden.

Pas vanaf maart/april weer op "Eigen verbruik maximaliseren". Dan is volledig offgrid wel mogelijk.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:37
teacher schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:41:
Er zit een marge in de voorgeschreven stringlengte; die heeft te maken met opstartvoltage en schaduwmanagement.
Stel, je hebt 16 panelen op een driefase omvormer, 2 gaan er stuk en 3 liggen in de schaduw, dan zakt je systeem in elkaar.
2 stuk in string van 16 60V optimizers haalt de 850V niet die ik zie voordat het systeem start.

Durf dus niet te zeggen of hij dan uiteindelijk wel door start…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Frank0378
teacher schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:41:
Ik ga waarschijnlijk de overstap maken naar de S650A in 3 fase en kan precies 10 panelen kwijt op mijn dak maar wil niet dat bij het minste of geringste ik geen opbrengst van mijn panelen heb.

• Ronald
Frank0378 schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:14:
[...]

Ik ga waarschijnlijk de overstap maken naar de S650A in 3 fase en kan precies 10 panelen kwijt op mijn dak maar wil niet dat bij het minste of geringste ik geen opbrengst van mijn panelen heb.
In 1 dakvlak?

Met uitval van 2 blijf je ook met 650A op 880V Max steken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Frank0378
Ronald schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:16:
[...]

In 1 dakvlak?

Met uitval van 2 blijf je ook met 650A op 880V Max steken.
Klopt op 1 dakvlak op het zuiden

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Schaduw?

• Frank0378
In de ochtend wat schaduw op 2 panelen door dakkapel van de buren.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
10x110v 1100 volt. Vallen er twee volledig wel zit je op 880. Daar start het systeem wel mee op.
In jouw geval vallen ze niet volledig weg ("wat schaduw") en is het een beperkte tijd. Je kan er voor gaan, je alternatief is micro's.

• Ronald
Ik zou het op de short string omvormer doen of gewoon enkelfase… 10x650a blijft de absoluut minimum stringlengte met dus weinig marge.

• VreemdeMummy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 21:40
Ik heb een SE3000-ER-01-NED omvormer (met display, zonder de optionele
Wifi module) Deze omvormer is dmv UTP kabel aan het netwerk verbonden.
Nu is er (zo lijkt het in ieder geval) een statisch IP adres
(192.168.2.20) ingesteld.

Ik ben recent overgestapt naar een andere internet provider waarbij
het modem in het 192.168.1.0/24 subnet zit, en waarbij het niet
mogelijk is om het subnet te wijzigen naar 192.168.2.0/24.

De omvormer vraagt geen DHCP lease in het nieuwe subnet en blijft
vasthouden aan 192.168.2.20. Als tijdelijke workaround heb ik een dual
ethernet router ertussen gezet om 192.168.2.0/24 dmv NAT om te zetten
naar 192.168.1.0/24.

Dus huidige situatie: solar edge 192.168.2.20 (GW: .254) -> dual
ethernet router -> nieuwe modem (192.168.1.254) -> internet. Dit
functioneert naar behoren maar uiteraard wil ik deze extra NAT router
ertussen uit halen en de solaredge gewoon een IP adres in het juiste
subnet geven.

Hier op loop ik echter vast;
- In het menu op het display is er geen optie om IP instellingen te wijzigen. (Menu optie lan, lan conf, set ip/ set mask is er niet)
- Ik vind vaak het advies om de schakelaar onderaan kort op P te zetten zodat je via wifi met de webinterface kunt verbinden, de schakelaar op mijn omvormer heeft echter alleen optie 0 en 1, geen P.

Heeft iemand ervaring/een idee hoe de IP configuratie van deze omvormer te wijzigen is?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

VreemdeMummy schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:18:
Ik heb een SE3000-ER-01-NED omvormer (met display, zonder de optionele
Wifi module) Deze omvormer is dmv UTP kabel aan het netwerk verbonden.
Nu is er (zo lijkt het in ieder geval) een statisch IP adres
(192.168.2.20) ingesteld.

Ik ben recent overgestapt naar een andere internet provider waarbij
het modem in het 192.168.1.0/24 subnet zit, en waarbij het niet
mogelijk is om het subnet te wijzigen naar 192.168.2.0/24.

De omvormer vraagt geen DHCP lease in het nieuwe subnet en blijft
vasthouden aan 192.168.2.20. Als tijdelijke workaround heb ik een dual
ethernet router ertussen gezet om 192.168.2.0/24 dmv NAT om te zetten
naar 192.168.1.0/24.

Dus huidige situatie: solar edge 192.168.2.20 (GW: .254) -> dual
ethernet router -> nieuwe modem (192.168.1.254) -> internet. Dit
functioneert naar behoren maar uiteraard wil ik deze extra NAT router
ertussen uit halen en de solaredge gewoon een IP adres in het juiste
subnet geven.

- In het menu op het display is er geen optie om IP instellingen te wijzigen. (Menu optie lan, lan conf, set ip/ set mask is er niet)
- Ik vind vaak het advies om de schakelaar onderaan kort op P te zetten zodat je via wifi met de webinterface kunt verbinden, de schakelaar op mijn omvormer heeft echter alleen optie 0 en 1, geen P.

Heeft iemand ervaring/een idee hoe de IP configuratie van deze omvormer te wijzigen is?
Even helemaal uit zetten en daarna weer aan al geprobeerd?

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:26

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

VreemdeMummy schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:18:
Ik heb een SE3000-ER-01-NED omvormer (met display, zonder de optionele Wifi module)
Dat klinkt als een heel oud model.
Deze omvormer is dmv UTP kabel aan het netwerk verbonden. Nu is er (zo lijkt het in ieder geval) een statisch IP adres (192.168.2.20) ingesteld.

Ik ben recent overgestapt naar een andere internet provider waarbij het modem in het 192.168.1.0/24 subnet zit, en waarbij het niet mogelijk is om het subnet te wijzigen naar 192.168.2.0/24.

De omvormer vraagt geen DHCP lease in het nieuwe subnet en blijft vasthouden aan 192.168.2.20.
Als de omvormer nog een geldige lease heeft, zal deze in eerste instantie proberen te hernieuwen bij de oude DHCP server (die er niet meer is). Pas na verloop van tijd zal de omvormer een nieuwe DHCP discover doen. Bij een statisch IP-adres gebeurt op dit punt uiteraard helemaal niets.
Als tijdelijke workaround heb ik een dual ethernet router ertussen gezet om 192.168.2.0/24 dmv NAT om te zetten naar 192.168.1.0/24.

Dus huidige situatie: solar edge 192.168.2.20 (GW: .254) -> dual ethernet router -> nieuwe modem (192.168.1.254) -> internet. Dit functioneert naar behoren maar uiteraard wil ik deze extra NAT router
ertussen uit halen en de solaredge gewoon een IP adres in het juiste subnet geven.

Zit je wel in Setup Mode (dan heb je ergens met de knopjes bij het display de toegangscode 12312312 ingevoerd)?
Dat is alleen voor de omvormers zonder display (configuratie met SetApp).
Kijk eventueel in dit document: https://www.nzu.nl/wp-con...installation-guide-nl.pdf (pagina 47).

• Ronald
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:25:

Zit je wel in Setup Mode (dan heb je ergens met de knopjes bij het display de toegangscode 12312312 ingevoerd)?
Als de omvormer even oud is als die bij mijn pa (2015, SE wilde hem niet retour na RMA) dan moet de kap er af om bij die knoppen te komen.

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
Via de setup dmv de groene knop kun je niet veel instellen, maar in LAN Conf dmv de interne knoppen en password kun je wel degelijk alles instellen. Ook eventueel een statisch IP-adres etc.

• nafofella
De accu lijkt nu netjes te laden als de stroomprijs laag is voor verbruik als later hoger is.

Vind het nog wel beperkt qua instelmogelijkheden.
Wat ik bijvoorbeeld mis is dat hij alleen gaat laden als er binnen x aantal uur een prijsverschil is van xx per kwh

• Frank0378
Im twijfel tussen de SE5K en de SE8K omvormer, als het goed is komt er een 15kw batterij met noodstroom, totaal 4500wp zonnepanelen en in de toekomst een laadpaal.

Als ik home wizzard geloof is mijn max verbruik ongeveer 3000W

[ Voor 17% gewijzigd door Frank0378 op 20-11-2025 14:28 ]

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Frank0378 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:20:
Im twijfel tussen de SE5K en de SE8K omvormer, als het goed is komt er een 15kw batterij met noodstroom, totaal 4500wp zonnepanelen en in de toekomst een laadpaal.

Als ik home wizzard geloof is mijn max verbruik ongeveer 3000W
Ik neem aan dat je kijkt naar de 3-fase Home Hub? Bedenk dan dat de SE5K in noodstroombedrijf niet meer kan leveren dan 1,67 kW per fase. De SE8K kan 2,67 kW op één fase leveren. De te ondersteunen vermogensverdeling in noodstroombedrijf is een wezenlijke ontwerpfactor. Uiteraard heb je daar invloed op door je eigen gedrag.

• rokl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-11 21:14

rokl

test

Ik ben al een tijd bezig om in Home Assistant een automation te schrijven, die het maximaal AC vermogen van de SolarEdge omvormer via Modbus in register 61441 beperkt met als doel de hoeveelheid energie die aan het net wordt teruggeleverd te beperken. Hiervoor gebruik ik twee meetgegevens: 1) het P1 vermogen van de HomeWizard P1 meter en 2) het AC vermogen van de omvormer. Het P1 vermogen van de HomeWizard P1 meter komt in Home Assistant binnen met een sampling interval van 5 [s]. Voor het AC vermogen van de omvormer is het sampling interval veel groter. In de SolarEdge monitoring portal zie ik dat over dag eens in de 5 [min] een waarde beschikbaar komt (over nacht wordt de sampling periode veel groter). Echter, zie ik deze sampling niet terug in Home Assistant. Hier is de sampling heel onregelmatig, vaak rond de 13-15 [min], soms zitten er gaten in van meerdere uren, ook over dag. Blijkbaar wordt het updateinterval in Home Assistant beperkt door de SolarEdge API-quota. Weet iemand meer hierover? Is het mogelijk om via een andere Home Assistant integratie toch aan de 5 [min] gegevens te komen?

[ Voor 4% gewijzigd door rokl op 20-11-2025 21:52 ]

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-11 16:38
rokl schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:42:
Ik ben al een tijd bezig om in Home Assistant een automation te schrijven, die het maximaal AC vermogen van de SolarEdge omvormer via Modbus in register 61441 beperkt met als doel de hoeveelheid energie die aan het net wordt teruggeleverd te beperken. Hiervoor gebruik ik twee meetgegevens: 1) het P1 vermogen van de HomeWizard P1 meter en 2) het AC vermogen van de omvormer. Het P1 vermogen van de HomeWizard P1 meter komt in Home Assistant binnen met een sampling interval van 5 [s]. Voor het AC vermogen van de omvormer is het sampling interval veel groter. In de SolarEdge monitoring portal zie ik dat over dag eens in de 5 [min] een waarde beschikbaar komt (over nacht wordt de sampling periode veel groter). Echter, zie ik deze sampling niet terug in Home Assistant. Hier is de sampling heel onregelmatig, vaak rond de 13-15 [min], soms zitten er gaten in van meerdere uren, ook over dag. Blijkbaar wordt het updateinterval in Home Assistant beperkt door de SolarEdge API-quota. Weet iemand meer hierover?
Waarom lees je de omvormer niet gewoon lokaal uit via modbus? Of nog eenvoudiger, aangezien je toch al Home Assistant hebt: er is gewoon een integratie voor die je het vermogen geeft, maar die je ook kunt gebruiken om het vermogen te beperken. En vast ook wel iets te vinden die automatisch zero export stuurt.

• rokl

rokl

test

THM0 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:06:
[...]

Waarom lees je de omvormer niet gewoon lokaal uit via modbus? Of nog eenvoudiger, aangezien je toch al Home Assistant hebt: er is gewoon een integratie voor die je het vermogen geeft, maar die je ook kunt gebruiken om het vermogen te beperken. En vast ook wel iets te vinden die automatisch zero export stuurt.
Enig idee hoe ik lokaal gegevens via modbus kan uitlezen? Wat is hiervoor nodig? Ik heb nog een oude omvormer met een LCD display.

• THM0
rokl schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:53:
[...]

Enig idee hoe ik lokaal gegevens via modbus kan uitlezen? Wat is hiervoor nodig? Ik heb nog een oude omvormer met een LCD display.
Ik ken de oude lijn niet zo goed, maar normaal gesproken moet je eerst Modbus TCP aanzetten. Geen idee of dat op zo'n oudere omvormer ook zo werkt, maar in het forum hier staat ergens uitgelegd hoe je via de schakelaar het lokale access point in de omvormer activeert, en dan naar de config kunt gaan via een browser. Maar nogmaals, of dat op een omvormer met display ook zo werkt weet ik niet.

• rokl

rokl

test

THM0 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:59:
[...]

Ik ken de oude lijn niet zo goed, maar normaal gesproken moet je eerst Modbus TCP aanzetten. Geen idee of dat op zo'n oudere omvormer ook zo werkt, maar in het forum hier staat ergens uitgelegd hoe je via de schakelaar het lokale access point in de omvormer activeert, en dan naar de config kunt gaan via een browser. Maar nogmaals, of dat op een omvormer met display ook zo werkt weet ik niet.
Modbus TCP heb ik al aangezet op de omvormer. Moest ivm de automation waarmee ik bezig ben.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

rokl schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:29:
[...]

Modbus TCP heb ik al aangezet op de omvormer. Moest ivm de automation waarmee ik bezig ben.
Dan even kijken naar SolarEdge modbus multi als plug-in voor home assistant. Hopelijk doet die wat je wilt op oudere omvormers ;).

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

THM0 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:59:
[...]

Alleen de omvormers zonder display hebben een lokaal access point t.b.v. configuratie met SetApp. Omvormers met display kun je alleen lokaal configureren met de knopjes onder het display.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-11 17:16

Bravo

Second Best

En je moet binnen 1 of 2 minuten na het aanzetten (of herstarten) van de omvormer de modbus bevragen, anders gaat hij weer uit.
Zelf heb ik een SE2200 met display uit 2015, daarbij moet de kap eraf om bij de toetsen te komen. Zet de PV opwek wel even uit als je ermee bezig bent (schakelaar naar 0) met de kap eraf, die 365V DC wil je niet aanraken.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• janne_nl
Er lijkt een bug in de laatste versie van de firmware (4.24.9 te zitten. modbus doet het na aanzetten een tijdje, maar gaat dan weer uit.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

janne_nl schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:56:
Er lijkt een bug in de laatste versie van de firmware (4.24.9 te zitten. modbus doet het na aanzetten een tijdje, maar gaat dan weer uit.
Vreemd. Mijn omvormer heeft ook 4.24.9 en modbus blijft gewoon aan, ook als ik lange tijd geen request stuur.
De laatste versie is overigens 4.24.16 (die versie zie ik tussen de bestanden die SetApp downloadt, ik heb nog niet geprobeerd ze te installeren).

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:55
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:11:
[...]

Vreemd. Mijn omvormer heeft ook 4.24.9 en modbus blijft gewoon aan, ook als ik lange tijd geen request stuur.
De laatste versie is overigens 4.24.16 (die versie zie ik tussen de bestanden die SetApp downloadt, ik heb nog niet geprobeerd ze te installeren).
Op een klacht van mij heb ik de volgende melding van SolarEdge teruggekregen.
We hebben uw omvormer geüpgraded naar de nieuwste firmwareversie.
Deze update is ontworpen om probleemloos te werken met instellingen voor zowel de handmatige modus als de Time of Use (ToU).
Met deze versie zou u optimale prestaties moeten ervaren.
Het systeem draait al een week met de versie 4.24.16 en werkt nu goed.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• VreemdeMummy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 21:40
Ronald schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:15:
[...]

Als de omvormer even oud is als die bij mijn pa (2015, SE wilde hem niet retour na RMA) dan moet de kap er af om bij die knoppen te komen.
Bedankt voor de reacties. Het is inmiddels gelukt om het IP adres te wijzigen met de knopjes onder de kap (direct op de printplaat)

Ter referentie: IP adres wijzigen op Solaredge SE3000-ER omvormer. (Moeilijkste IP configuratie die ik ook heb uitgevoerd 8)7 )
  • Ga dmv groene knop aan onderkant (ingedrukt houden) naar menu, maintenance en activeer standby (om onduidelijke reden kun je geen IP adres wijzigen als de omvormer actief is)
  • Schakel de 0/1 schakelaar onderaan uit (stand 0)
  • Verwijder kap. Pas op, vermoedelijk staat er nog spanning op alle interne onderdelen die nu niet meer beschermd zijn. Naast het schermpje, direct op de printplaat zijn nu 4 kleine knopjes zichtbaar: ESC, omhoog / 1, omlaag / 2, enter / 3
  • Ga uit het menu terug naar het hoofd statusscherm (esc knop op printpraat)
  • Houd esc en enter (helemaal links + helemaal rechts op printpraat) ingedrukt totdat wachtwoord gevraagd wordt en vul in 12312312
  • Je komt nu in het geavanceerde menu, hier kun je onder lan conf het nieuwe IP adres instellen.
  • Hierna herstart omvormer
  • Plaats kap terug
  • Nu kun je de schakelaar onderaan weer inschakelen (stand 1)
  • Als laatste via menu, maintenance, de standby modus weer uitschakelen.
Ik heb gemerkt dat de omvormer nieuwe IP configuraties niet direct lijkt op te pikken, dus wellicht is na de configuratie een extra herstart of een beetje geduld nodig. Bij mij werkte de verbinding na opnieuw instellen eerst niet (geen reactie op PING of ARP request), en na 2x kabel omprikken en 5 min geduld spontaan wel.

• rokl

rokl

test

Ik heb het automatisch afregelen van het maximum vermogen van mijn SolarEdge SE5000H omvormer af. Ik kan in het register 61441 een nieuwe powerlimit schrijven en ik kan dit register ook uitlezen. Het probleem waarmee ik zit is dat de verbinding via Modbus TCP heel instabiel is. De meeste tijd lukt het Home Assistant niet om een verbinding te maken met het register, waardoor ik niet kan schrijven en uitlezen; daarop loopt de hele automation stuk.

Ik maak gebruik van de HACS integratie solaredge-modbus. Herkent iemand dit probleem? Indien ja, is evt solaredge-modbus-multi een betere oplossing?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

rokl schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:49:
Ik heb het automatisch afregelen van het maximum vermogen van mijn SolarEdge SE5000H omvormer af. Ik kan in het register 61441 een nieuwe powerlimit schrijven en ik kan dit register ook uitlezen. Het probleem waarmee ik zit is dat de verbinding via Modbus TCP heel instabiel is. De meeste tijd lukt het Home Assistant niet om een verbinding te maken met het register, waardoor ik niet kan schrijven en uitlezen; daarop loopt de hele automation stuk.

Ik maak gebruik van de HACS integratie solaredge-modbus. Herkent iemand dit probleem? Indien ja, is evt solaredge-modbus-multi een betere oplossing?
Ik noemde modbus multi niet voor niks. Tevens kan SolarEdge moeilijk over meerdere connecties naar de interface toe.

• THM0
rokl schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:49:

Je moet het register ook schrijven via de Home Assistant integratie, of zowel Home Assistant als je script over een Modbus proxy (voor beide dezelfde proxy dus) laten lopen zodat de omvormer niet meerdere Modbus requests tegelijk ontvangt; daar kan SolarEdge niet mee overweg.
Er is een Home Assistant Modbus proxy add-on hiervoor.

• rokl

rokl

test

Miezie schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:47:
[...]

Ik noemde modbus multi niet voor niks. Tevens kan SolarEdge moeilijk over meerdere connecties naar de interface toe.
Ik heb intussen solaredge modbus multi geinstalleerd, maar krijg continu foutmeldingen zoals 'An error occured while trying to open a Modbus/TCP connection'. Daarna vraagt het systeem om het IP adres van de omvormer en de Modbus/TCP port (502 in mijn geval) te controleren. Maar die kloppen. Ook een nc -vz 192.168.2.1 502 in te terminal leidt tot de melding 'Connection refused'. Ook wanneer ik Modbus TCP op mijn omvormer disable en weer enable en binnen 2 minuten home assistant opstart krijg ik meteen een Check Modbus Configuration foutmelding. Ik loop dus vast. Kan iemand hierbij helpen?

[ Voor 14% gewijzigd door rokl op 24-11-2025 20:11 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ik ga ook kijken of ik via homey flows een zero export kan fixen. Nu heb ik een setapp omvormer, en nog een met display die ik daarom eigenlijk wil vervangen voor een setapp, want makkelijker instellen. Goed idee? Slecht idee?

• Ronald
teacher schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:22:
Ik ga ook kijken of ik via homey flows een zero export kan fixen. Nu heb ik een setapp omvormer, en nog een met display die ik daarom eigenlijk wil vervangen voor een setapp, want makkelijker instellen. Goed idee? Slecht idee?
Omvormer vervangen door een van stralend groen?

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 00:36
teacher schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:22:
Volgens mij wordt je factuur per kwartier gemiddeld, dus als je met homey op het kwartier kan corrigeren sturen dan kom je aardig richting 0. Als er nog 50wh overblijft per kwartier is dat ook geen dodelijke hoeveelheid.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

rokl schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:06:
[...]

Ik heb intussen solaredge modbus multi geinstalleerd, maar krijg continu foutmeldingen zoals 'An error occured while trying to open a Modbus/TCP connection'. Daarna vraagt het systeem om het IP adres van de omvormer en de Modbus/TCP port (502 in mijn geval) te controleren. Maar die kloppen. Ook een nc -vz 192.168.2.1 502 in te terminal leidt tot de melding 'Connection refused'. Ook wanneer ik Modbus TCP op mijn omvormer disable en weer enable en binnen 2 minuten home assistant opstart krijg ik meteen een Check Modbus Configuration foutmelding. Ik loop dus vast. Kan iemand hierbij helpen?
Staat de andere integratie toevallig nog aan?

• donderz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-11 18:20
Ik heb een vraag over een mogelijke batterij-upgrade waarvoor ik offertes heb aangevraagd.

Mijn installatie bestaat uit 36 zonnepanelen (22 west, 14 oost) op twee SE5000H-omvormers. De logische batterijoplossing lijkt een SolarEdge 400V 10kWh-batterij, waarvoor ik een offerte van €6.307 kreeg.

De verkoper heeft echter een actie op de 48V-batterijen. Daarbij zou mijn huidige installatie vervangen worden door een SolarEdge Home Hub 10kW-omvormer, die ik gratis krijg bij aankoop van drie 48V-modules (totaal €8.520). Per kWh komt deze optie dus goedkoper uit (€592/kWh vs. €630/kWh).

Verschillen tussen de 2:
  • De nieuwe 3-fasige meter (ook inbegrepen) zorgt ervoor dat ik bij spanningsuitval mijn eigen zonne-energie kan blijven gebruiken (al heb ik dit nog nooit meegemaakt).
  • De 48V-modules zijn lichter (50 kg vs 120kg), waardoor ze eventueel op zolder kunnen, maar ik twijfel of ik dat wel wil kwa brandveiligheid betreft.
  • De nieuwe omvormer geeft twee jaar extra garantie, waarbij de verkoper zei dat er bij mijn huidge omvormer veel uitval onder garantie is.
  • Volgens SolarEdge Designer hebben mijn huidige omvormers een hoger rendement dan de 3F. (zie screenshot)
  • De omzetverliezen naar batterij en terug zijn wellicht ook wat kleiner bij de 400V batterij omdat dit gelijk is aan de stringspanning
  • De 48V modules zijn in stock en dus sneller leverbaar.
Zijn er nog zaken waar ik niet aan gedacht heb? Ik twijfel welke optie uiteindelijk de beste keuze is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vx0Q-PfhocLxo34OP01ZDDG9mG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YLat1gCOeCemc2mmXNqAaPVt.png?f=fotoalbum_large

• Frank0378
donderz schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:55:
Ik heb een vraag over een mogelijke batterij-upgrade waarvoor ik offertes heb aangevraagd.

Mijn installatie bestaat uit 36 zonnepanelen (22 west, 14 oost) op twee SE5000H-omvormers. De logische batterijoplossing lijkt een SolarEdge 400V 10kWh-batterij, waarvoor ik een offerte van €6.307 kreeg.

De verkoper heeft echter een actie op de 48V-batterijen. Daarbij zou mijn huidige installatie vervangen worden door een SolarEdge Home Hub 10kW-omvormer, die ik gratis krijg bij aankoop van drie 48V-modules (totaal €8.520). Per kWh komt deze optie dus goedkoper uit (€592/kWh vs. €630/kWh).

Verschillen tussen de 2:
  • De nieuwe 3-fasige meter (ook inbegrepen) zorgt ervoor dat ik bij spanningsuitval mijn eigen zonne-energie kan blijven gebruiken (al heb ik dit nog nooit meegemaakt).
  • De 48V-modules zijn lichter (50 kg vs 120kg), waardoor ze eventueel op zolder kunnen, maar ik twijfel of ik dat wel wil kwa brandveiligheid betreft.
  • De nieuwe omvormer geeft twee jaar extra garantie, waarbij de verkoper zei dat er bij mijn huidge omvormer veel uitval onder garantie is.
  • Volgens SolarEdge Designer hebben mijn huidige omvormers een hoger rendement dan de 3F. (zie screenshot)
  • De omzetverliezen naar batterij en terug zijn wellicht ook wat kleiner bij de 400V batterij omdat dit gelijk is aan de stringspanning
Zijn er nog zaken waar ik niet aan gedacht heb? Ik twijfel welke optie uiteindelijk de beste keuze is.

[Afbeelding]
Als je er in geintreseerd bent krijg je tijdens de "bright friday" deals een backup interface gratis bij 3 48V batterijen.

https://marketing.solared...zijn%20niet%20inbegrepen.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

donderz schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:55:

Verschillen tussen de 2:

[Afbeelding]
Die 120kg kan ook wel op zolder toch? Is alleen wat zwaar tillen…

Wedervragen: de 3 fasige meter kan dat helemaal niet (je moet daarvoor eilandbedrijf kunnen draaien) heb je de backup interface geoffreerd gekregen?

Ga je ooit een EV rijden? Die wil je 3 fase kunnen laden en ook met zonnestroom met deze capaciteit aan panelen. Dan is 3F omvormer wel een must, is mijn overtuiging.

Laag voltage is brandveiliger.

Waar zit het lagere rendement van de omvormer in?

Ik zou levertijden en garantie niet direct mee laten wegen in het besluit. Als leverancier graag wil leveren kan er nog wel wat van de prijs af ;).

• Frank0378
Hoeveel W verbruikt de backup interface?

Ik hoorde in een filmpje op youtube (alles over de thuissccu - lezing Heiloo van ketelklets) een getal van 1400kW bij Sigenergy backup. Omgerekend 160W per uur.
Kan het niet vinden in de datasheet en ook niet in de sigenergy folder.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Frank0378 schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:37:
Hoeveel W verbruikt de backup interface?

Ik hoorde in een filmpje op youtube (alles over de thuissccu - lezing Heiloo van ketelklets) een getal van 1400kW bij Sigenergy backup. Omgerekend 160W per uur.
Kan het niet vinden in de datasheet en ook niet in de sigenergy folder.
Nagenoeg niks…

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ronald schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:50:
[...]

Omvormer vervangen door een van stralend groen?
Precies dat. Maar ik heb me nooit verdiept in zero export opties (want salderen en modelcontract), maar moet dat wel zo 123 gaan doen.
Beer070 schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:19:
[...]

Volgens mij wordt je factuur per kwartier gemiddeld, dus als je met homey op het kwartier kan corrigeren sturen dan kom je aardig richting 0. Als er nog 50wh overblijft per kwartier is dat ook geen dodelijke hoeveelheid.
Dat denk ik wel, maar ik moet me even inlezen. Desnoods een inline meter om het simpel te houden. Qua accu ga ik denk ik naar zendure.

[ Voor 44% gewijzigd door teacher op 24-11-2025 22:59 ]

• nafofella
nu 2 weken time of use in gebruik gekoppeld aan dynamische tarieven en het werkt goed.
Hij heeft vanochtend de accu tot 80% geladen en nu in de dure piek werkt ons huis op de accu. die zal dan rond 11 uur leeg zijn. Ik verwacht dan dat die weer gaat bijladen voor de mega piek vanmiddag.

Dat is mooi om te zien.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

teacher schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:56:
[...]

Precies dat. Maar ik heb me nooit verdiept in zero export opties (want salderen en modelcontract), maar moet dat wel zo 123 gaan doen.
Modelcontracten lijken nog een half jaar respijt te krijgen qua terugleverkosten. Eerste tarieven druppelen binnen in Modelcontract topic...
[...]

Dat denk ik wel, maar ik moet me even inlezen. Desnoods een inline meter om het simpel te houden. Qua accu ga ik denk ik naar zendure.
Ik heb hier wel de inline meter. Dat was op voorbereiding van een SolarEdge batterij. Maar ik ben ondertussen de andere kant op gegaan, die @Ronald ook gaat, BalansEnergie. Wel twee omvormers, dat heb je met zendure ook, maar wel twee onafhankelijke systemen ook. Een een mega batterij waar Solaredge voor de prijs niet tegenop kan.

• donderz
Miezie schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:31:
Die 120kg kan ook wel op zolder toch? Is alleen wat zwaar tillen…
Ik heb niet de makkelijkste trap met een draai in, dus daar wilt hij niet aan beginnen
Wedervragen: de 3 fasige meter kan dat helemaal niet (je moet daarvoor eilandbedrijf kunnen draaien) heb je de backup interface geoffreerd gekregen?
Op de offerte staat Salaredge inline meter 3F. De verkoper zei me dat eilandbedrijf mogelijk is met de 3F omvormer. Ik ga er vanuit dat de bright friday actie meegenomen is.
Ga je ooit een EV rijden? Die wil je 3 fase kunnen laden en ook met zonnestroom met deze capaciteit aan panelen. Dan is 3F omvormer wel een must, is mijn overtuiging.
Momenteel een plugin hybride, maar op termijn komt er zeker een full electric. Waarom dit minder goed zou gaan met 2 SE5000H is me niet duidelijk.
Waar zit het lagere rendement van de omvormer in?
DC-DC omzetverliezen dacht ik. Omdat de stringspanning bij de SE5000H gelijk is aan de batterijspanning
Ik zou levertijden en garantie niet direct mee laten wegen in het besluit. Als leverancier graag wil leveren kan er nog wel wat van de prijs af ;).
Ik ook niet, maar als ik er op een andere manier niet uitgeraak...

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

donderz schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:14:
[...]

Ik heb niet de makkelijkste trap met een draai in, dus daar wilt hij niet aan beginnen

[...]

Op de offerte staat Salaredge inline meter 3F. De verkoper zei me dat eilandbedrijf mogelijk is met de 3F omvormer. Ik ga er vanuit dat de bright friday actie meegenomen is.

[...]

Momenteel een plugin hybride, maar op termijn komt er zeker een full electric. Waarom dit minder goed zou gaan met 2 SE5000H is me niet duidelijk.

[...]

DC-DC omzetverliezen dacht ik. Omdat de stringspanning bij de SE5000H gelijk is aan de batterijspanning

[...]

Ik ook niet, maar als ik er op een andere manier niet uitgeraak...
De inline meter doet niks, ik zou de black Friday actie benoemen en een nieuwe offerte vragen. Het zou wat lager uit moeten vallen dan. Beter geen aanname, maar zwart op wit. Je kan alleen eilandbedrijf draaien met de backup interface in combinatie met de 3F omvormer.

Het gaat niet per se minder qua laden met 2 1 fase omvormers, maar je auto en lader moet dan verschillende varianten van load op fases lekker ondersteunen als je met puur zonnestroom gaat laden. Het is puristisch hoor: de meter “saldeert” de faseverschillen wel, dus je kan terugleveren en afnemen tegelijk.

Persoonlijk zou ik met de complicaties van de trap en gewenste locatie voor de zolder gaan voor de 48V accu’s en daar even een brandmelder bij plaatsen voor je gemoedsrust.
Reden: netjes volledig op 3 fase, eilandbedrijf (mits offerte even compleet gemaakt), meer mogelijkheden met EV op termijn, tikje brandveiliger.

Het omzetverlies is met deze accu’s aanwezig, je kan ook lang wachten op de nieuwe producten van SolarEdge, maar de markt kan er dan ook weer heel anders voor staan.

De offertebedragen lijken mij prima, hou er rekening mee dat je eerst wel de btw moet betalen en je de btw niet voor de volle 100% terug krijgt.

Wij kozen uiteindelijk 4 accu’s ipv 5 omdat ze dan mooi binnen konden staan. Esthetiek telt ook mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Miezie op 25-11-2025 10:29 ]

• donderz
@Miezie Alvast bedankt om mee te denken. BTW ga ik niets van terugkrijgen veronderstel ik (België).

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

donderz schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:10:
@Miezie Alvast bedankt om mee te denken. BTW ga ik niets van terugkrijgen veronderstel ik (België).
ah, Belgie :). Het is dan denk ik relevant om te kijken wat je met de accu wilt, het laden van de auto en capaciteitstarief... Ik heb daar 0 verstand van, maar ik kan me voorstellen dat 3 fase dan gunstig is?

• Gert-Jan408
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-11 19:51
nafofella schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:49:
nu 2 weken time of use in gebruik gekoppeld aan dynamische tarieven en het werkt goed.
Hij heeft vanochtend de accu tot 80% geladen en nu in de dure piek werkt ons huis op de accu. die zal dan rond 11 uur leeg zijn. Ik verwacht dan dat die weer gaat bijladen voor de mega piek vanmiddag.

Dat is mooi om te zien.
Heeft de setting " Time of use " bij jou ook een tijd gehad voordat hij goed omging met jou verbruik?

Ik stuur momenteel handmatig met laden omdat de " time of use" wel het goedkoopste moment pakt om bij te laden, maar doet maar 5 tot 10 procent van mijn accucapaciteit ( of wellicht tot het goedkoopste blokje van de dag voorbij is ) Daarna stop hij met laden. Ik gebruik elke dag mijn volledige accucapaciteit dus ik heb baat bij elke dag een volle accu, automatisch geladen op de goedkoopste momenten....

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Gert-Jan408 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:42:
[...]

Heeft de setting " Time of use " bij jou ook een tijd gehad voordat hij goed omging met jou verbruik?

Ik stuur momenteel handmatig met laden omdat de " time of use" wel het goedkoopste moment pakt om bij te laden, maar doet maar 5 tot 10 procent van mijn accucapaciteit ( of wellicht tot het goedkoopste blokje van de dag voorbij is ) Daarna stop hij met laden. Ik gebruik elke dag mijn volledige accucapaciteit dus ik heb baat bij elke dag een volle accu, automatisch geladen op de goedkoopste momenten....
Je moet time of use een week of 4 de tijd geven voordat het goed gaat werken en de tarieven correct instellen.

• nafofella
Gert-Jan408 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:42:
[...]

Ik had alleen dat dat bij de eerste paar dagen was.
Daarna deed hij het vrij vlot goed.
Meestal tot 100% als het kon, soms 60%/80% afhankelijk van hoe lang tarief laag was.

Ik heb tibber en de volgende instellingen:

energietarief import:
dynamisch 15 min
aanvullende kosten aan:
0.122
btw 21%

Energietarief export:
dynamisch 15 minuten
aanvullende kosten:
-0,122
btw 0%

• rokl

rokl

test

Miezie schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:44:
[...]

Staat de andere integratie toevallig nog aan?
Ja. Dat was het probleem 8)7 8)7 . Uitgezet en het werkt. Ik kan nu automatisch het maximaal vermogen van de omvormer aanpassen afhankelijk van p1_meter_power en het AC vermogen van de omvormer. Mocht iemand interesse hebben aan configuration.yaml, het dashboard yaml, de template sensoren en de automation yaml, hoor ik het graag.

Wat me nog irriteerd is dat wanneer ik Home Assistant restart, alle sensoren van solaredge_modbus_multi op 'unavailable' staan voor 10 - 15 min voordat ze waardes krijgen toegekend. In die tijd moet ik x keer het IP adres van de omvormer en de Modbus TCP port bevestigen. Herkent iemand dit "probleem"?

[ Voor 13% gewijzigd door rokl op 25-11-2025 20:46 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

rokl schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:44:
[...]

Ja. Dat was het probleem 8)7 8)7 . Uitgezet en het werkt. Ik kan nu automatisch het maximaal vermogen van de omvormer aanpassen afhankelijk van p1_meter_power en het AC vermogen van de omvormer. Mocht iemand interesse hebben aan configuration.yaml, het dashboard yaml, de template sensoren en de automation yaml, hoor ik het graag.

Wat me nog irriteerd is dat wanneer ik Home Assistant restart, alle sensoren van solaredge_modbus_multi op 'unavailable' staan voor 10 - 15 min voordat ze waardes krijgen toegekend. In die tijd moet ik x keer het IP adres van de omvormer en de Modbus TCP port bevestigen. Herkent iemand dit "probleem"?
Je moet de connectie niet open laten staan. Denk dat dat beter werkt. Of Modbus proxy gebruiken.

• THM0
Krijg net uitnodiging voor webinar over de nieuwe omvormer, op 2-12. Zo te lezen niet een single SKU met configureerbaar vermogen voor 3-fase residentieel…

Via deze weg nodigen wij je graag uit voor een LIVE webinar waar we onze nieuwe omvormer introduceren!
De overgang naar één productnummer voor alle modellen en vermogens.

Introductie van het MultiRange Concept
Het MultiRange Concept omvat een drastische vermindering van het aantal productnummers voor geselecteerde
1-fase residentiële en 3-fase C&I-omvormers.

Gestroomlijnde logistiek
Slimmere voorraadbeheer
Instelling van het vermogen bij inbedrijfstelling!

• rokl

rokl

test

Miezie schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:05:
[...]

Je moet de connectie niet open laten staan. Denk dat dat beter werkt. Of Modbus proxy gebruiken.
Ik dacht dat solaredge-modbus-multi per uitlezing een nieuwe Modbus-verbinding aanmaakt, alle registers uitleest, en daarna de verbinding weer sluit?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

rokl schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:48:
[...]

Ik dacht dat solaredge-modbus-multi per uitlezing een nieuwe Modbus-verbinding aanmaakt, alle registers uitleest, en daarna de verbinding weer sluit?
Als je dat ingesteld hebt wel 👍

• rokl

rokl

test

Miezie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:49:
[...]

Als je dat ingesteld hebt wel 👍
Ben toch nog wat aan het rommelen met solaredge-modbus-multi. Probleem is dat register 61441 in mijn geval niet wordt gelezen/geschreven, alhoewel ik m.b.v. een pyton script weet dat mijn omvormer wel toestaat om 61441 te lezen en te overschrijven. Nu zag ik dat er op internet verschillende versies van solaredge-modbus-multi circuleren. Is er een versie die een active power limit (%) sensor heeft? In https://github.com/WillCodeForCats/solaredge-modbus-multi kon ik een sensor active power limit (%) niet vinden.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-11 17:16

Bravo

Second Best

rokl schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:42:
[...]

Ben toch nog wat aan het rommelen met solaredge-modbus-multi. Probleem is dat register 61441 in mijn geval niet wordt gelezen/geschreven, alhoewel ik m.b.v. een pyton script weet dat mijn omvormer wel toestaat om 61441 te lezen en te overschrijven. Nu zag ik dat er op internet verschillende versies van solaredge-modbus-multi circuleren. Is er een versie die een active power limit (%) sensor heeft? In https://github.com/WillCodeForCats/solaredge-modbus-multi kon ik een sensor active power limit (%) niet vinden.
Met de multi heb ik ook een poos lopen klooien, zoek maar op mijn naam in dit topic (vanaf 20 mei 2025 is relevant).
Voor mij was de oplossing om de site limit te gebruiken, heeft hetzelfde effect (en zou zelfs moeten werken bij meerdere omvormers in een installatie).

[ Voor 7% gewijzigd door Bravo op 27-11-2025 11:54 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• rokl

rokl

test

Bravo schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:51:
[...]

Met de multi heb ik ook een poos lopen klooien, zoek maar op mijn naam in dit topic (vanaf 20 mei 2025 is relevant).
Voor mij was de oplossing om de site limit te gebruiken, heeft hetzelfde effect (en zou zelfs moeten werken bij meerdere omvormers in een installatie).
Wat ik zie is dat ik m.b.v. een python script kan schrijven/lezen in register 61441, maar op het LCD display staat het maximale vermogen altijd op 100%, los van wat ik doe. Dus, mijn automatie lukt het niet om daadwerkelijk het maximale vermogen van de omvormer te beperken. Wat ik zo heb gevonden op internet is:

1. De officiële “Export Limitation” / “Feed‑in Limitation” van SolarEdge vereist volgens de laatste “Export Limitation Application Note” dat er een externe meter (via RS485 of S0‑adapter) geïnstalleerd is — oftewel: de limit wordt toegepast op basis van meetwaarden van een meter, niet puur via register‑limiet.

2. Voor export‑limitering (en site limit) geldt: de inverter (of gateway) firmware moet een relatief recente CPU‑versie hebben — document zegt “CPU version 2.8xx / 3.8xx or newer” om export limitation te kunnen ondersteunen.

3. Veel gebruikers kunnen register 61441 uitlezen, maar dat de waarde altijd 100% blijft — ook bij throttling in de app.

Dat suggereert dat zelfs bij een “ ondersteunde” firmware, de modbus‑registers voor de limit ofwel niet functioneren of mislabellen — mogelijk omdat de inverter intern de “limit via meter + export limit procedure” gebruikt in plaats van modbus register‑limit.

Ik zal in elk geval ze berichten nog eens goed lezen. Trouwens heb ik een SE5000H met LCD display en firmware 3.2537; ik heb een HomeWizard energy meter en P1 meter.

• ppeterr
  • Laatst online: 12:20
Over modbus gesproken, en hopelijk past mijn vraag hier. En misschien gebruikt iemand dezelfde Hass integratie en kent dit probleem.
Ik zie net dat ik na een update vorige week ergens, deze fout krijg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxIrSJl4SosAh7ORnrLbwAY7CXw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EdgLxIc3vo16eOeEyTegCM7K.png?f=fotoalbum_large

Ik tast een beetje in het duister.

• Ronald
@ppeterr Dat is de pymodbus versie in v2.1.3 van de integratie. Home assistant zit nu op 3.11.2 (2025.11).
Er zou voor jouw installatie een update moeten zijn ?

• ppeterr
  • Laatst online: 12:20
Ronald schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:33:
@ppeterr Dat is de pymodbus versie in v2.1.3 van de integratie. Home assistant zit nu op 3.11.2 (2025.11).
Er zou voor jouw installatie een update moeten zijn ?
Och, dankjewel Ronald. Ik sla eigenlijk nooit update's over maar heb er 3 maanden geen aandacht aan gegeven. En dus een en ander overgeslagen. Maar er was inderdaad een update. Thanks.

• janne_nl
hm, sinds 4 uur al geen accu communicatie meer

Edit: since 10 weer communicatie

[ Voor 28% gewijzigd door janne_nl op 28-11-2025 11:30 ]

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:33
Goedemorgen,

Even een vraagje aan de experts hier.
Ik heb vanuit het verleden een installateurs account, toen mocht dat nog als zelf installerende particulier.

Inmiddels heb ik door uitbreidingen 3 Solaredge omvormers en die beheer ik via mijn ene account.

Nu wilde ik Solaredge koppelen bij Jeroen.nl maar nu geeft de pagina aan dat mijn account meerdere sites beheert en de koppeling dan niet kan.

Kan ik alle drie samenvoegen tot 1 site want volgens mij kan het in designer wel maar vraag me af of je dat naderhand nog kunt doen en de huidige data en layout kan behouden?

Bvd,

Jasper

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online

pvg

Jasper79 schreef op zondag 30 november 2025 @ 07:33:
Goedemorgen,

Even een vraagje aan de experts hier.
Ik heb vanuit het verleden een installateurs account, toen mocht dat nog als zelf installerende particulier.

Inmiddels heb ik door uitbreidingen 3 Solaredge omvormers en die beheer ik via mijn ene account.

Nu wilde ik Solaredge koppelen bij Jeroen.nl maar nu geeft de pagina aan dat mijn account meerdere sites beheert en de koppeling dan niet kan.

Kan ik alle drie samenvoegen tot 1 site want volgens mij kan het in designer wel maar vraag me af of je dat naderhand nog kunt doen en de huidige data en layout kan behouden?

Bvd,

Jasper
Je hebt waarschijnlijk je installateursaccount gebruikt. Maak als installateur een normaal account aan en gebruik dat.

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:29

Smoke

Maverick Reploid

Als je drie losse sites hebt kan je die wel samenvoegen maar de data en layout ben je helaas kwijt, kan ook niet hersteld worden. De SolarEdge monitoring is niet echt gebouwd om omvormers te verhuizen tussen sites, eigenlijk hadden deze van het begin al op 1 site aangemeld moeten zijn als ze op dezelfde netaansluiting zitten.

Je kan de omvormer zelf verhuizen. Dit kan je echter niet via Designer doen maar je moet op de oude site bij Admin -> Logische Layout de string en omvormer moeten uitschakelen, dan op de nieuwe site bij diezelfde optie de omvormer toevoegen (String komt automatisch over). Er is een kans dat de optimizers niet helemaal goed overkomen in Designer omdat die soms bij de oude site blijven hangen maar dat kan SolarEdge wel voor je oplossen.
Pagina: 1 ... 103 104 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.