• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22-09 12:56
Ronald schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:18:
[...]

~120Wh * 450/375 = 144Wh... hoezo is dit onverwacht?
Je hebt gelijk. Ik had mijn bericht te snel geplaatst :9

Echt een slechte bewolkte dag vandaag. Maar door zoveel panelen wordt toch mijn thuisbatterij opgeladen _/-\o_
Ik zag op X alweer berichten van misgunners dat zonnepanelen kut zijn blablabla. Blij dat ik ze niet heb en zinloos zonder zon. Bewijs dat ze onzin typen. Zelfs met dagen zoals vandaag nog genoeg opwek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Nw7JkGIoHdGfpZwHOvtWYJEkFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IV7XhOPYPqsaSu23DwVU2Oiz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door Draconian op 17-09-2025 15:46 ]

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 08:33

Crazy-

Best life ever

Arn0uDz schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:57:
Weet iemand hoe je het 'Admin' tabje krijgt zodat je een omvormer kan toevoegen? Zojuist heb ik onderstaande instellingen van de installateur gekregen maar helaas is deze tabblad nog niet in beeld. Ik lees dat SolarEdge begin dit jaar de 'Admin' knop bij iedereen heeft weggehaald en dit alleen voor de installateur beschikbaar heeft gemaakt.

Maar met welke niveau ben je installateur, moet dan functietype op installateur staan of is het gewoon een compleet seperate account?

[Afbeelding]
Crazy- in "Het grote SolarEdge topic"

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Laatst online: 13:00

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

[...]

Precies, de business case van schoonmaken versus schoon regenen kan nooit uit namelijk…. In de herfst is het weer gratis schoon! Desnoods met een enorme bui even borstelen…

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Draconian schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:20:
[...]

Je hebt gelijk. Ik had mijn bericht te snel geplaatst :9

Echt een slechte bewolkte dag vandaag. Maar door zoveel panelen wordt toch mijn thuisbatterij opgeladen _/-\o_
Ik zag op X alweer berichten van misgunners dat zonnepanelen kut zijn blablabla. Blij dat ik ze niet heb en zinloos zonder zon. Bewijs dat ze onzin typen. Zelfs met dagen zoals vandaag nog genoeg opwek.

[Afbeelding]
Kut zijn ze niet, rendabel is een ander verhaal en daarom misgunnen mensen ons panelen ;).

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:06
[...]

En al na twee minuten productie conclusies trekken over verschillen 😂

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

@Draconian het is normaal dat je verschillen ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GbE1k8uL_KZQGlV8SN2hKhXu_s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w5sfhWCz7r3iklKFfK2xN2gl.png?f=fotoalbum_large

In mijn geval liggen die in het midden wzw/ono. De onderste zzo, de bovenste wzw. Op verschillende dakvlakken met verschillende hoogtes, waarbij de bovenste de nieuwste met 450wp zijn en de rest 395.

Het gaat enkel om ligging, schaduw en wattpieks… eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:20
THM0 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:41:
[...]

En al na twee minuten productie conclusies trekken over verschillen 😂
Mijn slechtste dag ooit had ik dat uit 20 panelen over de gehele dag 8)7

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• randyrolls
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:54
kicken mag, na 24 uur

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 18-09-2025 00:34 ]

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:35
.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 18-09-2025 00:34 ]

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:09
Wat is de aan te bevelen frequentie om de 'SolarEdge SE3500H Power Active Limit' in te stellen via de modbus om de power limit dynamisch aan te kunnen sturen?

Met andere woorden, is het schadelijk om de SE3500H-omvormer vier keer per uur aan te passen om zo min mogelijk export te hebben?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005

Mrlten

Premium Deluxe Plus

eovermeer schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:15:
Wat is de aan te bevelen frequentie om de 'SolarEdge SE3500H Power Active Limit' in te stellen via de modbus om de power limit dynamisch aan te kunnen sturen?

Met andere woorden, is het schadelijk om de SE3500H-omvormer vier keer per uur aan te passen om zo min mogelijk export te hebben?
4x per uur de active power limit instellen is niets, je kan het zelfs elke seconde doen als je wilt. Als de omvormer aan een energie meter gekoppeld zit en de omvormer staat op de Zero Export modus ingesteld, dan zal ie ook elke seconde het vermogen gaan bijsturen.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:00
Nog even voor mijn beeld over de homehub 10kW hybride omvormer icm accu. De omvormer kan met zonnestroom met max 5 kW de accu laden en gelijktijdig tot 5kW aan het huis of net leveren. Als de accu vol is en je hebt genoeg PV, kan er dan tot 10 kW zonvermogen worden teruggeleverd (lees: in mijn auto worden gestopt)?

[ Voor 6% gewijzigd door Sportmind op 18-09-2025 19:55 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Sportmind schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:54:
Nog even voor mijn beeld over de homehub 10kW hybride omvormer icm accu. De omvormer kan met zonnestroom met max 5 kW de accu laden en gelijktijdig tot 5kW aan het huis of net leveren. Als de accu vol is en je hebt genoeg PV, kan er dan tot 10 kW zonvermogen worden teruggeleverd (lees: in mijn auto worden gestopt)?
Jep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:40

Smoke

Maverick Reploid

Sportmind schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:54:
Zelfs meer dan dat: Als je voldoende PV op je dak hebt liggen kan er gelijktijdig 5kW (DC) naar de accu en 10kW (AC) naar huis/net. Je AC vermogen wordt niet beperkt door het laden van de accu, maar door hoeveel DC je beschikbaar hebt.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:48
Mrlten schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:53:
[...]

4x per uur de active power limit instellen is niets, je kan het zelfs elke seconde doen als je wilt. Als de omvormer aan een energie meter gekoppeld zit en de omvormer staat op de Zero Export modus ingesteld, dan zal ie ook elke seconde het vermogen gaan bijsturen.
Waar vind ik die mogelijkheid om de Zero Export in te stellen, heb ook een SE3500H-RW000BNN4 Wave omvormer, maar vind in de App hier nog geen mogelijkheid om zoiets in te stellen?

• Cezus
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 16:14
Cezus schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:18:
Hoi,

Voor ons huis hebben we een offertes opgevraagd voor het installeren van 6 zonnepanelen op een schuindak op het zuiden. Aan de overkant van de weg staan bomen maar ik kan nu niet beoordelen of er schaduw is in de winter. Nu in ieder geval niet. Graag jullie inzicht over de volgende offerte configuratie:

6x SOLARWATT 450 Wp glas-glas black
SolarEdge SE2200H enkelfase omvormer
6x SolarEdge optimizer (vraag staat uit om welke het gaat)

Nog iets waar ik rekening mee moet houden? Alvast bedankt!
Hoe zit het eigenlijk met het minimaal aantal panelen dat deze omvormer nodig heeft om op te starten / zijn werk te blijven doe ?

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

dinandus schreef op donderdag 18 september 2025 @ 21:02:
[...]

Waar vind ik die mogelijkheid om de Zero Export in te stellen, heb ook een SE3500H-RW000BNN4 Wave omvormer, maar vind in de App hier nog geen mogelijkheid om zoiets in te stellen?
Instellingen - Elektriciteitstarief - onderaan: negatieve tariefoptimalisatie

Zero export is verder niet in de app in te stellen. Althans… voor zover ik weet.
In modbus, en dan waarschijnlijk ook via de webinterface van de inverter kan je vast en zeker de export control instellen als je een meter hebt aangesloten.

• Ronald
Cezus schreef op donderdag 18 september 2025 @ 21:38:
[...]

Hoe zit het eigenlijk met het minimaal aantal panelen dat deze omvormer nodig heeft om op te starten / zijn werk te blijven doe ?
6 80V optimizers als s500B. Maar met 6 zit het systeem niet ruim in de jas…

Is meer panelen fysiek geen optie? Voor schaduw alleen diep in de winter moet je niet gaan optimaliseren…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07:17
Ronald schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:01:
[...]

Is meer panelen fysiek geen optie? Voor schaduw alleen diep in de winter moet je niet gaan optimaliseren…
In mijn beleving zou je vooral moeten kijken of de panelen ongelijk schaduw krijgen, dan kunnen de optimizers met elkaar compenseren. Als ze allemaal dezelfde schaduw krijgen leveren Solaredge optimizers nauwelijks iets op. (Toch?)
In mijn beleving: Situatie met een schoorsteen die telkens een ander paneel in de schaduw zet: goede case voor Solaredge. Dakrand of bomenrij die alle zes de panelen tegelijkertijd afdekt, geen goede case. De helft van de panelen: misschien betere optie om twee korte strings met andere omvormer te nemen

My 2c€

• Cezus
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 16:14
Ronald schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:01:
[...]

Er is nog wel plek voor twee meer. Hoe uit zich dat als het systeem niet ruim in zijn jasje zit met 6 panelen? Waar merk ik dat aan?

Het zijn indd S500B's! Maar optimizers hebben alleen zin bij gedeeltelijke schaduw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Solaredge krap in de jas heeft weinig ruimte voor schaduw management. Bij een systeem met 6x80V optimizer is er maar 20% ruimte.

Stel 1 paneel in volle zon. Dan mogen de overige 5 gemiddeld maximaal 20% minder opleveren… als ze meer achter blijven dan wordt het paneel in de zon afgetopt…

Dat is de unieke achilleshiel van Solaredge.

Dak niet vol leggen is altijd onverstandig.
Bij 8 mag je met 60V optimizers werken, maar dan speelt hetzelfde scenario… dus gebruik ook dan 80V optimizers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:05
Ik heb deze week mijn HD wave 4000 (display) vervangen door een HD wave 5000 Setapp.
(via eigen installer account)
Alles werkt goed, enkel als ik de negatieve site limiet instel (via HA of via de SE app), dan stopt de inverter 1 a 2 minuten met produceren en gaat dan vervolgens in active power control mode.
Dus het werkt wel goed, enkel het enkele minuten niet produceren had ik niet met de vorige inverter.
Ze hadden allebei dezelfde firmware.

Is dit ergens een foute instelling, of gewoon slechte firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:57
Wat is het verschil tussen deze twee? Ik heb de rechter, met CT klemmen, vriend van mij heeft de linker. Het lijkt beide hetzelfde te kunnen, meten, import, export, etc. Het is mij niet duidelijk, wie weet het?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WruIwIyYGnX4pE_uBoi3pnnIvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMU84KyPBmm3CdIRr1SlxAOg.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.solaredge.com...oren/modbus-energie-meter
https://www.solaredge.com...ers-sensoren/inline-meter

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005

Mrlten

Premium Deluxe Plus

No Hands schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 19:42:
Wat is het verschil tussen deze twee? Ik heb de rechter, met CT klemmen, vriend van mij heeft de linker. Het lijkt beide hetzelfde te kunnen, meten, import, export, etc. Het is mij niet duidelijk, wie weet het?

[Afbeelding]

https://www.solaredge.com...oren/modbus-energie-meter
https://www.solaredge.com...ers-sensoren/inline-meter
Volgens mij is de inline meter (linker) iets accurater. En niet iedereen kan de dikke CT klemmen makkelijk kwijt in de meterkast, nouja bij mij in de kast zouden ze niet passen onder de hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:57
Mrlten schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 19:49:
[...]

Volgens mij is de inline meter (linker) iets accurater. En niet iedereen kan de dikke CT klemmen makkelijk kwijt in de meterkast, nouja bij mij in de kast zouden ze niet passen onder de hoofdschakelaar.
Maar als Solaredge die oplossing zonder ct-klemmen heeft bedacht, waarom zouden ze die met ct-klemmen, die er als eerste was, dan nog in het assortiment houden? Zou het verschil die Modbus communicatie zijn?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:40

Smoke

Maverick Reploid

Ze zijn beide vrijwel even accuraat qua afwijking (Inline meter 1% of 2% afhankelijk van waar de netaansluiting zit, modbus meter 1.25%), maar de inline meter is makkelijker te installeren omdat de CTs daar intern zitten. De inline meter kan alleen op residentiele omvormers worden gebruikt en kan maximaal 65A aan, terwijl de modbus meter voor commerciele/grote installaties is. En als laatste: De inline meter werkt niet op 3-fase delta aansluitingen zonder nul die je vooral in Belgie ziet, daar is weer een aparte modbus meter voor nodig met CTs.

Communicatie gaat bij beide via RS485 op dezelfde manier, maar de inline meter kan ook draadloos via Home Network communiceren dus dat scheelt weer een kabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

No Hands schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 19:55:
[...]

Maar als Solaredge die oplossing zonder ct-klemmen heeft bedacht, waarom zouden ze die met ct-klemmen, die er als eerste was, dan nog in het assortiment houden? Zou het verschil die Modbus communicatie zijn?
Via modbus lees ik de inline/backup/… ook gewoon uit. CT kan handig zijn qua ruimte of aansluitcomplexiteit. En andersom een inline ook…

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.