• Nieass
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14:23
Stefannn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:06:
[...]

die 5kW zie ik totaal niet als probleem.
- je wilt niet boven de C=0.5 uitkomen vanwege veiligheid, liever daar onder. Dus bij een 3 batterij setup is 5kW sowieso al prima.
- Hoeveel wil je dan? met 10kW een 20kW systeem in 2 uur volladen? Als je 2 uur lang 10kW aan PV hebt dan heb je ook wel 4 uur lang 5kW.
- dit jaar heeft het nog zin om full-power bij het laagste tarief te laden. Volgend jaar voornamelijk NOM, dan heb je echt niet meer dan 5kW nodig.
- Waarom zou je meer dan 5kW afnemen? Dat is alleen nodig als je de EV erop aansluit maar die kan je beter direct van PV laden. En af en toe wellicht een piek maar als die van het grid moet komen is dat niet erg.
- en als de stroom uitvalt wl je al helemaal geen 5kW belasten. Dan wil je "zuinig" doen om zo lang mogelijk op je batterij te kunnen leven.

NB... argument voor "nu":
- als je btw wil terugvragen moet je het eerste jaar tot je in de kor zit vooral laten zien dat je veel handelt. Dat kan je het beste doen als je nog kan salderen.
Ik snap dat een lagere C waarde beter is. Maar af en toe zal ik toch boven die 5kw uitkomen totaal.
Hoe zit dit eigenlijk qua onbalans. In de datasheet zie ik bij de 10kw omvormer staan faseonbalans 3,33kw (dus gewoon gedeeld door 3).

Maar is dit bij ontladen dan 5kw / 3 dus maar 1,67kw per fase of geld dan ook die 3,33kw? Iemand die de 10kw heeft en dit weet? Want als mijn warmtepomp in de winter vol draait zit hij al boven die 1,67kw.

Als bij ontladen ook die 3,33kw onbalans geld zou dit geen probleem zijn.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:22
Die onbalans is toch alleen van belang bij off-grid ontladen (met een backup interface). Met grid zal er nooit onbalans zijn bij het ontladen, gewoon ontladen met over de fases dezelfde stroom, de meter saldeert dat wel.

Met een 10kW systeem zul je of grid nog wel de was kunnen doen dan denk, met een 5kW systeem zeker niet.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:08
janne_nl schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:22:
Die onbalans is toch alleen van belang bij off-grid ontladen (met een backup interface). Met grid zal er nooit onbalans zijn bij het ontladen, gewoon ontladen met over de fases dezelfde stroom, de meter saldeert dat wel.

Met een 10kW systeem zul je of grid nog wel de was kunnen doen dan denk, met een 5kW systeem zeker niet.
Serieus? Kun je met een 5kw systeem niet een wasjes draaien in backup mode?

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:19
Nieass schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:57:
[...]

Ik snap dat een lagere C waarde beter is. Maar af en toe zal ik toch boven die 5kw uitkomen totaal.
Hoe zit dit eigenlijk qua onbalans. In de datasheet zie ik bij de 10kw omvormer staan faseonbalans 3,33kw (dus gewoon gedeeld door 3).

Maar is dit bij ontladen dan 5kw / 3 dus maar 1,67kw per fase of geld dan ook die 3,33kw? Iemand die de 10kw heeft en dit weet? Want als mijn warmtepomp in de winter vol draait zit hij al boven die 1,67kw.

Als bij ontladen ook die 3,33kw onbalans geld zou dit geen probleem zijn.
Ik HEB sinds vorige week de 10kW homehub inc backup unit.
ik ga ervanuit dat ik inderdaad 3kW per fase heb (dat komt ook overeen met 16A afschakel automaat, meer gaat op dat punt ook een probleem geven).
Ik heb dat nog niet getest.
ik heb 3 batterijen maar er werkt op dit maar 1 omdat de batterij-naar-batterij kabels op backorder stonden. Komende week een weekje weg. Daarna zijn de kabels er en zal ik het zeker testen.

Het lijkt me logisch dat die 3kW per fase vanaf batterij geldt. Immers.... noch de batterij noch de PV is 3 fase. Het AC circuit is 3 fase en is uitgelegd voor 10kW. Dan is het dus logisch dat dat 3kW per fase is.

Ik post wel wat er uit die test komt.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:17
Stefannn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:06:
[...]

die 5kW zie ik totaal niet als probleem.
- je wilt niet boven de C=0.5 uitkomen vanwege veiligheid, liever daar onder. Dus bij een 3 batterij setup is 5kW sowieso al prima.
- Hoeveel wil je dan? met 10kW een 20kW systeem in 2 uur volladen? Als je 2 uur lang 10kW aan PV hebt dan heb je ook wel 4 uur lang 5kW.
- dit jaar heeft het nog zin om full-power bij het laagste tarief te laden. Volgend jaar voornamelijk NOM, dan heb je echt niet meer dan 5kW nodig.
- Waarom zou je meer dan 5kW afnemen? Dat is alleen nodig als je de EV erop aansluit maar die kan je beter direct van PV laden. En af en toe wellicht een piek maar als die van het grid moet komen is dat niet erg.
- en als de stroom uitvalt wl je al helemaal geen 5kW belasten. Dan wil je "zuinig" doen om zo lang mogelijk op je batterij te kunnen leven.

NB... argument voor "nu":
- als je btw wil terugvragen moet je het eerste jaar tot je in de kor zit vooral laten zien dat je veel handelt. Dat kan je het beste doen als je nog kan salderen.
Met dynamische prijzen heb je soms in de winterpriode maar korte momenten waarop de prijs echt goedkoop is. Dan wil je wel op zo'n snel mogelijke manier de batterij vol hebben. Dat is dan ook het enige.

• Stefannn
jelleeelco schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:36:
[...]

Serieus? Kun je met een 5kw systeem niet een wasjes draaien in backup mode?
Ik denk dat @janne_nl bedoelt:
- met een 10kW omvormer dus 3kW max fase onbalans kan je wel een wasje doen.
- met een 5kW omvormer dus 1.66kW max fase onbalans niet

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• jelleeelco
Stefannn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:46:
[...]

Ik denk dat @janne_nl bedoelt:
- met een 10kW omvormer dus 3kW max fase onbalans kan je wel een wasje doen.
- met een 5kW omvormer dus 1.66kW max fase onbalans niet
Ah ok, als je off grid bent heb je met een 5kw systeem slechts 1.6 per fase. Ik snap het. En ook al heb je een 10kw omvormer, de accu's doen max 5kw (dus met solar erbij zou je wel meer kunnen leveren maar de accu's alleen dus niet).

Hmmm daar had ik nog niet echt bij stilgestaan. Dat maakt een SE backup systeem niet echt bruikbaar voor langere tijd (als dat ooit voorkomt).

• Stefannn
jelleeelco schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:50:
[...]

Hmmm daar had ik nog niet echt bij stilgestaan. Dat maakt een SE backup systeem niet echt bruikbaar voor langere tijd (als dat ooit voorkomt).
Niet?
ik ga er vanuit van wel.
- winters heb je de warmtepomp nodig maar dan heb je te weinig zon dus die zal je sowieso moeten knijpen.
- zomers heb je aan 5kW wel genoeg

toch?
Ik denk wel dat "als" je langere tijd op backup zit je inderdaad echt wel moet plussen en minnen om de boel draaiende te houden. Stomweg leven zonder ergens over na te denken is dan niet zo handig.

(mhhh... misschien ga ik het eens een keer een week proberen)

• janne_nl
Voor die 5kW totaal zul je wel alles netjes per fase moeten verdelen.

Of op zoek naar een wasmachine die ongeveer 1kW trekt.

Diepvries/ijskast en verlichting blijft wel draaien.

Telefoons opladen heeft bij een langere storing ook maar heel beperkt zin. Net als de internet router. Voor beide geld dat de systemen onderweg geen tot nauwelijks backup hebben.

Laden van je auto zou bij veel zon misschien nog net kunnen, zeker als de accu wat voller is.

Edit: vooralsnog verwarm ik met een airco, maar de 'gewone' cv is er nog, die werkt prima met een backup.

[ Voor 10% gewijzigd door janne_nl op 02-04-2026 13:14 ]

• Nieass
@Miezie weet jij hoe dit zit? Kan jij 's avonds meer dan 1,67kw van 1 fase trekken uit je accu's?

Of is het zo als je 3kw gebruikt op 1 fase dat er 1,67kw uit de accu komt en de rest uit de grid?

Dat het totale laden/ontladen maar 5kw over 3 fases kan zijn zou ik nog mee kunnen leven. Maar dan moet er wel meer dan 1,67kw op 1 fase uit de accu's gehaald kunnen worden. En dan heb ik het over een on-grid situatie. Off-grid wil je toch niet alles draaien want dan zijn je accu's zo leeg.

[ Voor 42% gewijzigd door Nieass op 02-04-2026 13:18 ]

• janne_nl
Als je een grid hebt werkt het anders zoals ik al aangaf.

Als ik bv mijn auto laad met 11kW, ontlaadt de accu met 5kW (mits ik dat aan heb staan in de app) en de rest uit het grid. Solaredge zal de fases gelijk belasten, altijd als er een grid is. Als er geen grid is, komt die onbalans pas om de hoek kijken.

• janne_nl
Wacht, een wasmachine met warmwater aansluiting zou een oplossing kunnen zijn. Nou ja mits je niet elektrisch warmwater creëert.

• Nieass
janne_nl schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:18:
Als je een grid hebt werkt het anders zoals ik al aangaf.

Als ik bv mijn auto laad met 11kW, ontlaadt de accu met 5kW (mits ik dat aan heb staan in de app) en de rest uit het grid. Solaredge zal de fases gelijk belasten, altijd als er een grid is. Als er geen grid is, komt die onbalans pas om de hoek kijken.
Als je op 1 fase 1,5kw vraagt en de andere 2 fases niets dan gaat hij toch niet op alle 3 fases 1,5kw ontladen?

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:27

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Nieass schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:15:
@Miezie weet jij hoe dit zit? Kan jij 's avonds meer dan 1,67kw van 1 fase trekken uit je accu's?

Of is het zo als je 3kw gebruikt op 1 fase dat er 1,67kw uit de accu komt en de rest uit de grid?

Dat het totale laden/ontladen maar 5kw over 3 fases kan zijn zou ik nog mee kunnen leven. Maar dan moet er wel meer dan 1,67kw op 1 fase uit de accu's gehaald kunnen worden. En dan heb ik het over een on-grid situatie. Off-grid wil je toch niet alles draaien want dan zijn je accu's zo leeg.
Met een 10 kW Home Hub zou je zonder PV-vermogen off grid 3,33 kW op één fase moeten kunnen doen en 5 kW totaal. Met een 5 kW Home Hub houdt het bij 1,67 kW op één fase op.

• Stefannn

ON grid saldeert alles in de meter.
In praktijk betekent dat...
Als je bijvoorbeeld 3kW over 1 fase (F3) trekt en je 3kW PV levert:
F1: 1kW van PV naar grid
F2: 1kW van PV naar grid
F3: 1kW van PV naar belasting, 2kW van grid naar belasting

overigens zou ik dus zeer zeker niet voor een 5kW omvormer gaan met exact deze reden.
Minimaal de 8kW (backup max 2.66kW/fase, 5kW totaal), ik heb overigens de 10kW.

[ Voor 8% gewijzigd door Stefannn op 02-04-2026 13:36 ]

• jelleeelco
Stefannn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:32:
[...]

ON grid saldeert alles in de meter.
In praktijk betekent dat...
Als je bijvoorbeeld 3kW over 1 fase (F3) trekt en je 3kW PV levert:
F1: 1kW van PV naar grid
F2: 1kW van PV naar grid
F3: 1kW van PV naar belasting, 2kW van grid naar belasting
Waarbij dan nog moet worden opgemerkt dat voor de slimme meter de import dan 0 is...Dus technisch importeer je van het net, fiscaal importeer je niets (zoals je al zegt, alles wordt in de meter gesaldeerd).

Off-grid werkt dit natuurlijk niet want dan is er geen grid. Maar zou betekenen dat in het geval van een stroomstroring, en ik heb een 5kw SE systeem staan, ik in de avond niet eens kan koken (als het donker is of weinig PV) want mijn 3 fasen kookplaat trekt met gemak een paar kilowat per fase.

• jelleeelco
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:30:
[...]

Met een 10 kW Home Hub zou je zonder PV-vermogen off grid 3,33 kW op één fase moeten kunnen doen en 5 kW totaal. Met een 5 kW Home Hub houdt het bij 1,67 kW op één fase op.
Ahhh dank! Dit maakt het helderder.

• Stefannn
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:30:
[...]

detail maar toch: volgens specsheet doet de 10kW omvormer max 3kW per fase. geen 3.33kW. (daarmee zit hij ook erg dicht bij de 8kW omvormer a 2.66kW/fase)

• Nieass
Stefannn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:39:
[...]

detail maar toch: volgens specsheet doet de 10kW omvormer max 3kW per fase. geen 3.33kW. (daarmee zit hij ook erg dicht bij de 8kW omvormer a 2.66kW/fase)
https://knowledge-center....kup-datasheet-eng-row.pdf Deze spec sheet zie ik toch echt 3,33kw staan?

En ''Max Allowed Imbalanced Between Phases'' is 3,33kw dan zou je zeggen dat hij altijd 3,33kw van een enkele fase kan pakken ongeacht on/off-grid?

EDIT: en oja, bedoeling is sws een 10kw omvormer.

[ Voor 4% gewijzigd door Nieass op 02-04-2026 13:48 ]

• Stefannn
Nieass schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:48:
[...]

https://knowledge-center....kup-datasheet-eng-row.pdf Deze spec sheet zie ik toch echt 3,33kw staan?

En ''Max Allowed Imbalanced Between Phases'' is 3,33kw dan zou je zeggen dat hij altijd 3,33kw van een enkele fase kan pakken ongeacht on/off-grid?

EDIT: en oja, bedoeling is sws een 10kw omvormer.
A.. dat is fun...
10kW homehub spec sheet via stralendgroen staat op 3kW

de vraag is wie er gelijk heeft :)
De stralendgroen specsheet geeft bovendien aan dat LG en BYD ondersteund gaan worden met firmware upgrade (NB, LG kan al volgens andere info). de link die jij direct vanaf solaredge hebt heeft dat niet.

Tja.. ik HEB de 10kW versie. Ik ga het sowieso testen. Ik weet alleen niet of het me lukt om precies tussen 3 & 3.33kW te gaan belasten. Eerst weekje op vakantie.

• Nieass
Stefannn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:07:
[...]

A.. dat is fun...

de vraag is wie er gelijk heeft :)
De stralendgroen specsheet geeft bovendien aan dat LG en BYD ondersteund gaan worden met firmware upgrade (NB, LG kan al volgens andere info). de link die jij direct vanaf solaredge hebt heeft dat niet.

Tja.. ik HEB de 10kW versie. Ik ga het sowieso testen. Ik weet alleen niet of het me lukt om precies tussen 3 & 3.33kW te gaan belasten. Eerst weekje op vakantie.
Hier een Nederlandse documentatie ook op de solaredge site en die zegt idd 3kw.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Stefannn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:07:
[...]

A.. dat is fun...
Die versie (april 2022) is verouderd. In de huidige versie (maart 2025) staat 3,33 kW.

• Stefannn
Nieass schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:15:
[...]

Hier een Nederlandse documentatie ook op de solaredge site en die zegt idd 3kw.
NB. Nederlandse specsheet geeft bovendien max 9kW in backup mode (de engelse 10kW). dat komt overeen met 3kW per fase.
Die "per fase beperking" komt stomweg omdat er een 3 fase omvormer in zit waarbij elke fase max 1/3 van het totaal kan.

Maar erg raar dat de Nederlandse specsheet in backup mode 1kW lagere power heeft dan in grid-mode.

Ik ga het testen als ik terug ben van vakantie !

[edit] verouderd volgens @ZwarteIJsvogel, dank.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 02-04-2026 14:30 ]

• janne_nl
Nieass schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:28:
[...]

Als je op 1 fase 1,5kw vraagt en de andere 2 fases niets dan gaat hij toch niet op alle 3 fases 1,5kw ontladen?
Nee, de omvormer zal in totaal 1,5kW exporteren, verdeeld over de fases. Als het grid er is wordt er in de meter gesaldeerd.

Als de wasmachine op fase 1 2kW verbruikt, zal de omvormer 2kW verdeeld over de fases uit je accu trekken, wat je ziet is dat op fase 1 het restant uit het grid komt. Je meter telt alles netjes op en het saldo is weer 0 (van naar grid)

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:01

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Ik heb de 10kW homehub, dus het is sowieso meer bij mij. Het is het interne salderen, zoals @janne_nl zegt. Ik heb de data er even op nagekeken.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• jelleeelco
janne_nl schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:20:
[...]

Nee, de omvormer zal in totaal 1,5kW exporteren, verdeeld over de fases. Als het grid er is wordt er in de meter gesaldeerd.

Als de wasmachine op fase 1 2kW verbruikt, zal de omvormer 2kW verdeeld over de fases uit je accu trekken, wat je ziet is dat op fase 1 het restant uit het grid komt. Je meter telt alles netjes op en het saldo is weer 0 (van naar grid)
he serieus? Dus ook al kan de omvormer prima die 2kw leveren op die fase, hij gaat alsnog verdeeld over de fases leveren?

Een van de argumenten (er waren er meer) om nu een SE systeem te nemen ipv simpele stekkerbatterij was dat ik meer 'net neutraal' kon werken in de avond. Een thuisaccu op fase 1, terwijl er vraag is op fase 2, levert ook terug op fase 1 en netimport op fase 2 - intern gesaldeerd. Als dus met een SE in principe hetzelfde gebeurt...is dat weer een argument minder voor de SE.

Dan kan ik net zo goed een Indevolt neer zetten op 1 fase met fikse accu capaciteit. Weliswaar 'slechts' 2400 watt aan ontladen, maar als ik naar mijn pieken kijk, zijn dat maar hele korte momenten dat er >2500 gevraagd wordt (meestal oven en inductie die kortstondig heel veel vermogen vragen). In prijs / watt is dat echt heel veel verschil. Marstek is zelfs fase bewust, die kun je zo instellen dat hij de fase op nul houdt.

[ Voor 4% gewijzigd door jelleeelco op 02-04-2026 16:22 ]

• janne_nl
Edit: ook ik moet beter lezen zie ik.

Kun je prima doen dan toch? Werkt een dynamische stroomprovider daar ook mee samen? De solaredge accu's zijn dc, veel minder verlies bij het laden. Als je een backupinterface wil heb je sowieso solaredge accus nodig.

8 tot 10 jaar terugverdientijd met mijn opstelliing volgens AI. Valt me nog mee. Wel met een dynamisch contract.

[ Voor 157% gewijzigd door janne_nl op 02-04-2026 16:37 ]

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Miezie schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:36:
Als je kijkt naar de Victron fora, die de sunspec implementatie gebruikt voor integratie met SolarEdge levert een advies voor tijdelijke workaround op om te downgraden naar 4.22.44: https://community.victron...minutes/39939/180?page=10
Dit lijkt toch een specifiek issue te zijn tussen Victron en SolarEdge (als je op dit soort issue en aanverwant zoekt, vind je eigenlijk alleen dit). Dan is het nogal kort door de bocht om te stellen dat SolarEdge de boosdoener is.

Ik lees mijn omvormer al jaren lokaal uit via Modbus/TCP (zo ergens vanaf CPU firmware v4.6) en mijn ervaring is dat de SolarEdge implementatie zeer solide is. Ik heb vanmiddag een Modbus probe laten lopen om alle 65536 holding registers van mijn omvormer (SE4000H-RW000BNN4, firmware 4.24.22) een voor een te lezen over één TCP-connectie. Met een timeout van 250ms duurde dit 4,5 uur. Daarbij heb ik geen afgebroken TCP-connectie gehad. Ik heb ook al eens (een paar jaar geleden) een half uur lang ca. 50 requests per seconde op mijn omvormer afgevuurd. Ook dat ging prima.

Ik ken eigenlijk maar één echt issue met de SolarEdge Modbus/TCP: als je een invalid request doet (bv. een niet geïmplementeerd holding register lezen), dan krijg je geen antwoord (timeout) i.p.v. een modbus exception respons zoals de modbus standaard voorschrijft. Dat is dacht ik zo ergens rond 4.13 begonnen, in het begin deed SolarEdge dit namelijk wel goed. De reden van deze wijziging is mij onbekend.

Ook de sunspec implementatie is OK. Ik heb tot nu toe maar één echt kritiekpunt gevonden: als je bv. een gekoppelde inline meter hebt, dan zit in de sunspec data twee keer een common model (1x voor de omvormer zelf en 1x voor de meter). Dat hoort voor zover ik weet niet volgens de sunspec standaard.

Tenzij je iets doet met integratie tussen Victron en SolarEdge zie ik dan ook geen reden om te downgraden.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:07
janne_nl schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:13:
Voor die 5kW totaal zul je wel alles netjes per fase moeten verdelen.

Of op zoek naar een wasmachine die ongeveer 1kW trekt.

Diepvries/ijskast en verlichting blijft wel draaien.

Telefoons opladen heeft bij een langere storing ook maar heel beperkt zin. Net als de internet router. Voor beide geld dat de systemen onderweg geen tot nauwelijks backup hebben.

Laden van je auto zou bij veel zon misschien nog net kunnen, zeker als de accu wat voller is.

Edit: vooralsnog verwarm ik met een airco, maar de 'gewone' cv is er nog, die werkt prima met een backup.
Ik denk dat ik het bij een stroomstoring (recente voorbeelden toonden een outage van uren tot halve dag?) ik dat wassen best even wil en kan uitstellen. Internet/mobiel wegvallen. Prima.
Maar... een vriezer en koelkast, maar vooral ook een warmtepomp zou wel moeten doordraaien.
Die pakt denk ik ook best wel wat stroom? Is een warmtepomp in de regel op alle 3 de fasen aangesloten? (Of in ieder geval op 2, net als bijvoorbeeld een kookplaat?)

(ik heb *nog* geen WP, vandaar mijn vraag en onwetenheid)

• testmanager
Stefannn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:39:
[...]

IN aanschafprijs verschillen de 5kW, de 8kW en de 10kW nauwelijks iets van elkaar. Waarom zou je dan niet standaard voor de 10kW Homehub gaan? Omdat als die 10kW overkil is t.o.v. van wat je set zonnepanelen levert, je dan een lager rendement haalt uit de zonnepanelen?

• jelleeelco
janne_nl schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:30:
Edit: ook ik moet beter lezen zie ik.

Kun je prima doen dan toch? Werkt een dynamische stroomprovider daar ook mee samen? De solaredge accu's zijn dc, veel minder verlies bij het laden. Als je een backupinterface wil heb je sowieso solaredge accus nodig.

8 tot 10 jaar terugverdientijd met mijn opstelliing volgens AI. Valt me nog mee. Wel met een dynamisch contract.
In mijn geval, als ik DC wilt laden, moet ik de omvormer in de schuur gaan ophangen. Ik weet niet of ik het fijn vind om DC kabels van de zonnepanelen langs de gevel, over de aanbouw, door de tuin, naar de schuur wil hebben... En mijn vrouw is (na intern wat overleg) absoluut geen voorstander van accu's op zolder. Dus DC laden wordt het sowieso niet...

[ Voor 28% gewijzigd door jelleeelco op 02-04-2026 20:02 ]

• janne_nl
testmanager schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:47:
[...]

Ik denk dat ik het bij een stroomstoring (recente voorbeelden toonden een outage van uren tot halve dag?) ik dat wassen best even wil en kan uitstellen. Internet/mobiel wegvallen. Prima.
Maar... een vriezer en koelkast, maar vooral ook een warmtepomp zou wel moeten doordraaien.
Die pakt denk ik ook best wel wat stroom? Is een warmtepomp in de regel op alle 3 de fasen aangesloten? (Of in ieder geval op 2, net als bijvoorbeeld een kookplaat?)

Ik denk dat je er vanuit moet gaan dat een warmtepomp niet aan kan bij een 3 fase 5kW backup.

• Stefannn
testmanager schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:55:
[...]

IN aanschafprijs verschillen de 5kW, de 8kW en de 10kW nauwelijks iets van elkaar. Waarom zou je dan niet standaard voor de 10kW Homehub gaan? Omdat als die 10kW overkil is t.o.v. van wat je set zonnepanelen levert, je dan een lager rendement haalt uit de zonnepanelen?
Ik heb specs bekeken. Zo te zien is er geen efficiency verschil tussen de modellen. (Geen rare vraag, als ik me goed herinner was over dimensioneren vroeger niet slim). Ze hebben ook allemaal hetzelfde voltage voor de strings.
Waarschijnlijk zijn het exact dezelfde apparaten waarbij de hogere vermogens een paar extra power mosfets met bijbehorende koelplaten hebben.

• Stefannn
testmanager schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:47:
[...]

Warmtepompen heb je als 1 fase of 3 fase.
Op noodstroom van 5kW (met 8 of 10kW omvormer) gaat echt wel lukken. Warmtepomp trekt ongeveer 1/3 elektrisch van heat energie. Een 6kW hybride warmtepomp heeft aan 2kW op 1 fase genoeg. Dat stookt een gemiddeld huis bij -3 buitentemperatuur nog warm.
Je batterij is dan wel heel snel leeg. Dus je kan beter een trui pakken.

• testmanager
Stefannn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:28:
[...]

Ik heb specs bekeken. Zo te zien is er geen efficiency verschil tussen de modellen. (Geen rare vraag, als ik me goed herinner was over dimensioneren vroeger niet slim). Ze hebben ook allemaal hetzelfde voltage voor de strings.
Waarschijnlijk zijn het exact dezelfde apparaten waarbij de hogere vermogens een paar extra power mosfets met bijbehorende koelplaten hebben.
Ok, thanks. Dinsdag a.s. spreek ik mijn elektricien en tevens SE/zonnepanelen man hier over. Zal hem vragen waarom hij dacht dat we dan het beste af waren met de 5kW versie. Wordt vervolgd.

• testmanager
Nieass schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:44:
[...]

Ik ben ook al lang zoekende naar een thuisbatterij. En ben eigenlijk wel tot de conclusie gekomen dat het het beste is om bij Solaredge te blijven (want i.v.m. schaduw moet ik optimizers behouden).

Het grote nadeel van Solaredge? Die mag voor iedereen duidelijk zijn, dat is de prijs. Maar.... een goed werkend totaalsysteem wil ik best iets meer voor betalen.

Heb her en der al wat prijzen kunnen vinden van de Nexis op duitse webshops en je komt op zo'n 8 a 8,5k uit voor 20kwh met 3-fase omvormer (ex btw).

Kijkend naar een 48v setup, zal ik dan door de €1500,- cashback wat voordeliger uit zijn.
Maar dan heb je een ''verouderd'' systeem en voor mij persoonlijk is de 5kw laden/ontladen toch wel wat weinig.

Maar goed het blijft afwachten tot de definitieve prijzen ook hier bekend zijn.
Over dat feit dat in geval van schaduw SE de beste keuze zou zijn:

Wij hebben geen bomen over ons dak hangen, hier in de straat/omgeving is ons gebouwenblok hoger dan alle huizen hierom heen (het hoogste punt van het dak is 14,5 meter; begane grond + 3 verdiepingen). Maar de huidige zonnepanelen op NW (of WN zo je wil?) liggen wel een beetje in de schaduw van de" hoek" van huis buurman = het laatste blok, onderste hier op de foto. Ons dak is tussen de 2 blauwe lijnen. Panelen liggen nu alleen op de dakkapellen maar wil de schuine stukken op ZO en NW ook vol leggen. Dan zal af en toe ook een paneeltje wel wat schaduw hebben van het dak van de buurman "onderin" het blok.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VN7Vuj0AOrkdP3o8v3Gqp9T-84E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wK27iqSyZ27vzabASyIIbHHW.png?f=fotoalbum_large

Is dit dan ook zo'n situatie waarin jullie spreken van schaduw waarin SE dan excelleert t.o.v. anderen?
Harde schaduw wint solaredge bijna niets tov string omvormers.

Hoeveel panelen per zijde?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• testmanager
Ronald schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:58:
Harde schaduw wint solaredge bijna niets tov string omvormers.

Hoeveel panelen per zijde?
Straks 9 per zijde.

• Rep7
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:52
Vandaag heb ik een offerte gekregen van een Solaredge thuisbatterij systeem. ~15kwh

Ik schrok van de prijs. Ik snap dat Solaredge wel een A-merk is waar een bepaalde prijs bij hoort. Ik heb reeds panelen en een solaredge laadpaal...

Omvormer Solaredge hub SE 8K RWB (met back-up optie).
Solaredge 3-fase home battery 14,6 kWh
Installatiemateriaal kabels etc etc
SolarEdge Home Backup Interface, voor 3-fase Home Hub omvormer. (Stroomnet onderbreker) incl. installatie
installatiekosten
aardlekautomaat 3-fase B 16A/300 mA
service en onderhoud
SolarEdge "charged up actie" 1500,00 euro korting op de omvormer bij aanschaf minimaal 3 thuisbatterijen

Prijs 9.5k ex btw..

Ik ga andere offertes opvragen.. Maar ben benieuwd naar jullie eerste reactie..
Beetje marginaal… minimaal s500b 80V serie optimizers, misschien 650a 110V serie

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:17
Stefannn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:31:
[...]

Warmtepompen heb je als 1 fase of 3 fase.
Op noodstroom van 5kW (met 8 of 10kW omvormer) gaat echt wel lukken. Warmtepomp trekt ongeveer 1/3 elektrisch van heat energie. Een 6kW hybride warmtepomp heeft aan 2kW op 1 fase genoeg. Dat stookt een gemiddeld huis bij -3 buitentemperatuur nog warm.
Je batterij is dan wel heel snel leeg. Dus je kan beter een trui pakken.
Hangt er vanaf wat voor warmtepomp je hebt. Hier een Alpha Innotec Brine aardpomp. Huisverbruik totaal ligt Standby in de zomermaanden rond de 0.4KWh en in de winter 0.7. Uiteraard, als je gaat douchen schiet het tijdelijk omhoog om warmwatervoorziening op te warmen maar ik kan met 5kWH backup prima een tijdje uithouden

• Nieass
Ronald schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:03:
[...]

Beetje marginaal… minimaal s500b 80V serie optimizers, misschien 650a 110V serie
Wellicht ter referentie dit werkt nog steeds top met de s500b

• Stefannn
Rep7 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:15:
Vandaag heb ik een offerte gekregen van een Solaredge thuisbatterij systeem. ~15kwh

Ik schrok van de prijs. Ik snap dat Solaredge wel een A-merk is waar een bepaalde prijs bij hoort. Ik heb reeds panelen en een solaredge laadpaal...

SolarEdge Home Backup Interface, voor 3-fase Home Hub omvormer. (Stroomnet onderbreker) incl. installatie
installatiekosten
service en onderhoud
SolarEdge "charged up actie" 1500,00 euro korting op de omvormer bij aanschaf minimaal 3 thuisbatterijen

Prijs 9.5k ex btw..

14.6kWh? Welke batterij is dat?
De solaredge 48v zijn 4.6 dus met 3 kom je op 13.8kWh

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Stefannn schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:05:
[...]

14.6kWh? Welke batterij is dat?
De solaredge 48v zijn 4.6 dus met 3 kom je op 13.8kWh
De bruikbare capaciteit is sinds januari vorig jaar 4,85 kWh, zie de Engelstalige datasheet. In de Nederlandstalige versie is deze wijziging merkwaardig genoeg nog niet verwerkt.
Nieass schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 07:55:
[...]

Wellicht ter referentie dit werkt nog steeds top met de s500b
Bevestigd dat s500b minimaal vereist is; maar toen bestond 650a nog niet.

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:14
beefstick schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:04:
Ik merk vandaag dat mijn inverter regelmatig ineens naar 0 vermogen springt. Voltages op de AC lijn zijn gewoon binnen de limieten, zeker nog 5V over dus daardoor komt het niet. Ik vroeg me dus af of dit een voortijdig teken kan zijn van een kappotte inverter. Hij is van 2018, dus het lijkt me wat vroeg.
Ik zag op het display van de inverter wel een keer "configuring inverter" staan. Misschien dat SolarEdge een update pushed?
Iemand een idee hoe ik dit beter kan debuggen?
Heb ik hier ook gehad, inderdaad!
Op 1 april op het midden van de dag ongeveer 6x status naar 'throttled' (volgens home assistant) in totaal 45 minuten naar een productie van 0 geschakeld. Van 25-28 maart geen statistieken in het portal/app gehad, later alsnog verschenen.
Mijn hypothese is dat SolarEdge er wat mee aan het rommelen is geweest...

• Nieass
Ronald schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:50:
[...]

Bevestigd dat s500b minimaal vereist is; maar toen bestond 650a nog niet.
Oh ja die ken ik niet maar het werkt hier iig top met s500b 😊👍 blij met jou advies nog, had niet geweten wat s440 hadden gedaan.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:24
Al enige jaren heb ik een PV-installatie met SolarEdge, en ik had destijds bij mijn installateur volledige toegang op installateursniveau aangevraagd zodat ik alle gegevens kon zien, zoals de spanning per optimizer etc. Ik dacht met dat niveau van toegang beschermd te zijn voor het geval de installateur failliet zou gaan.

Niet dus.

Een tijd geleden is mijn installateur failliet gegaan, en nu kan ik toch niet meer bij de data. Als ik probeer in te loggen dan krijg ik dit scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTIrXN5nOwBsaR9H-ERUiX2ZJvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZnMAuVXMd6ZJEa2kM3utRAdX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb echter geen idee wat ik hier moet invullen. Ik heb het serienummer ingevuld dat op de sticker op de omvormer staat en bij distributeur allerlei variaties op de naam van mijn failliete installateur (met of zonder BV, B.V. etc) maar telkens krijg ik de foutmelding "registratie mislukt".

Hoe kom ik weer bij mijn data?

Ik heb weinig zin om een andere installateur te gaan zoeken en die dan te moeten gaan betalen om bij mijn eigen data te kunnen :(

Catch a smile out there!

@Glenfiddich ik zou een vraag stellen bij solaredge…

De stelling lijkt te impliceren dat je misschien een incompleet installateur account hebt… wat vreemd is want jij lijkt een eigenaar account te verwachten… dat is verschillend … (al heb ik de 2 in 1 op een of andere manier)

[ Voor 68% gewijzigd door Ronald op 03-04-2026 10:48 ]

• jelleeelco
Rep7 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:15:

installatiekosten
service en onderhoud

Prijs 9.5k ex btw..

Ik wacht op offerte voor eigenlijk precies hetzelfde... Maar bij een offerte van 9.5k ex BTW zou ik echt heel hard wegrennen. Dat haal je er echt never nooit uit.

Was de offerte verder enigszins gespecificeerd? Want de 3 batterijen kun je al voor 4450 vinden. Omvormer is 1500 en een backup unit kost ongeveer 650 (alles incl btw behalve de omvormer, die is al ex btw).

Dan kom ik op 5665 ex BTW, maar ook ex de ChargeUp deal - daar zou dan nog 1500ex vanaf gaan. Dan zou toch materiaal kosten niet meer mogen kosten dan 5200euro?

Collega van mij heeft een maand geleden hetzelfde gedaan, maar dan met 2 batterijen. In zijn geval ook de nieuwe omvormer en de backup unit. Hij was 5100ex kwijt. Dus 9100 lijkt mij zwaar overdreven.

• jansenpam
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:11
Beste forumleden,
Wij hebben nu een jaar lang een SE systeem op het dak liggen en vanaf de eerste dag heb ik het gevoel dat ze niet voldoende opwekken. Na heel wat heen en weer gemaild te hebben met de installateur, waarbij hij bleef volhouden dat alles correct was, een poosje geleden besloten om mijn installatie in de Designer-tool na te bootsen.
Hier gaf het systeem middels een uitroepteken aan dat mijn installatie een enorm rendementsverlies (>30%) zou hebben. In de praktijk kom ik inderdaad uit op ongeveer 50% van de voorberekende opbrengst (na een volgens mij vrij zonnig jaar).
Ik heb de installateur inmiddels kunnen overtuigen dat er echt iets niet goed zit en er lijkt wat beweging te komen. Hij heeft aangeboden 4 extra panelen bij te plaatsen op het dak van de schuur. Volgens de Designer-tool wordt het rendementsverlies inderdaad verminderd. Dit in combinatie van de hogere totale capaciteit zou ik dan in de buurt komen van de initieel beoogde opbrengst.
Om te verifiëren of dit inderdaad een goed idee was heb ik contact gezocht met de SE support. Ik heb inmiddels 4x antwoord van ze gehad (na steeds 4 a 5 dagen wachten), maar ik heb niet het idee dat de beste man weet waar hij het over heeft. In zijn laatste reactie gaf hij aan dat ik al 1 kW verlies van opbrengst had, omdat de omvormer 8Kw is, terwijl het DC-piekvermogen 7,04 kWp is.
Dus mijn hoop ik nu gevestigd op iemand op dit forum die mij zou kunnen helpen mijn opbrengst omhoog te krikken. Het bijplaatsen van 4 panelen is dus een serieuze optie, maar ik wil graag zeker weten of dit inderdaad voor een beter werkend systeem zorgt en of er andere, wellicht betere, oplossingen zijn die de installateur niet teveel tijd/geld kost (want daar gaat het natuurlijk ook nog om).
De situatie: We hebben een oost/west-opstelling met 16 panelen met S500 optimizers (8 om 8) in één lus gekoppeld aan een 8Kw 3 fasen omvormer. Schaduw heeft enkel op het einde van de dag invloed op de panelen. Wanneer de zon opkomt gaan de panelen stroom opwekken, maar de opbrengst blijft laag. Pas wanneer de zon ‘over’ het huis gaat en alle panelen direct raakt schiet de opbrengst omhoog (factor 3 a 4) om vrij snel daarna weer in te kakken. Ironisch genoeg leveren ze regelmatig op lichtbewolkte dagen meer op onbewolkte dagen.
In ben erg benieuwd wat jullie advies zou zijn.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:24
Ronald schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:46:
@Glenfiddich ik zou een vraag stellen bij solaredge…

De stelling lijkt te impliceren dat je misschien een incompleet installateur account hebt… wat vreemd is want jij lijkt een eigenaar account te verwachten… dat is verschillend … (al heb ik de 2 in 1 op een of andere manier)
Ik weet niet wat voor account ik precies heb. Het is al wat jaren geleden. Ik had destijds alleen standaard-toegang, de installateur heeft toen iets aangepast en toen kreeg ik van SolarEdge de bevestiging:

Uw monitoringrol en machtigingen voor SolarEdge zijn bijgewerkt door
Naam installateur: (naam installateur)
Naam installatie: (mijn naam)
Gebruikersnaam: (emailadres)@gmail.com
Vorige monitoring toegang: DASHBOARD_AND_LAYOUT
Monitoring toegang bijgewerkt: FULL_ACCESS

Daarna kon ik alles zien, dus ook spanning per optimizer etc.

Nu (na faillissement installateur) krijg ik na het inloggen het scherm op de afbeelding in mijn vorige bericht.

Catch a smile out there!

• Stefannn
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:16:
[...]

De bruikbare capaciteit is sinds januari vorig jaar 4,85 kWh, zie de Engelstalige datasheet. In de Nederlandstalige versie is deze wijziging merkwaardig genoeg nog niet verwerkt.
Via modbus lees ik nog steeds 4600Wh als capaciteit uit. Maar goed. Dat is dus in lijn met Nederlandse datasheet. En zou zomaar met een firmware update kunnen veranderen.

• Stefannn
jansenpam schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:19:
Beste forumleden,
Wij hebben nu een jaar lang een SE systeem op het dak liggen en vanaf de eerste dag heb ik het gevoel dat ze niet voldoende opwekken. Na heel wat heen en weer gemaild te hebben met de installateur, waarbij hij bleef volhouden dat alles correct was, een poosje geleden besloten om mijn installatie in de Designer-tool na te bootsen.
Hier gaf het systeem middels een uitroepteken aan dat mijn installatie een enorm rendementsverlies (>30%) zou hebben. In de praktijk kom ik inderdaad uit op ongeveer 50% van de voorberekende opbrengst (na een volgens mij vrij zonnig jaar).
Ik heb de installateur inmiddels kunnen overtuigen dat er echt iets niet goed zit en er lijkt wat beweging te komen. Hij heeft aangeboden 4 extra panelen bij te plaatsen op het dak van de schuur. Volgens de Designer-tool wordt het rendementsverlies inderdaad verminderd. Dit in combinatie van de hogere totale capaciteit zou ik dan in de buurt komen van de initieel beoogde opbrengst.
Om te verifiëren of dit inderdaad een goed idee was heb ik contact gezocht met de SE support. Ik heb inmiddels 4x antwoord van ze gehad (na steeds 4 a 5 dagen wachten), maar ik heb niet het idee dat de beste man weet waar hij het over heeft. In zijn laatste reactie gaf hij aan dat ik al 1 kW verlies van opbrengst had, omdat de omvormer 8Kw is, terwijl het DC-piekvermogen 7,04 kWp is.
Dus mijn hoop ik nu gevestigd op iemand op dit forum die mij zou kunnen helpen mijn opbrengst omhoog te krikken. Het bijplaatsen van 4 panelen is dus een serieuze optie, maar ik wil graag zeker weten of dit inderdaad voor een beter werkend systeem zorgt en of er andere, wellicht betere, oplossingen zijn die de installateur niet teveel tijd/geld kost (want daar gaat het natuurlijk ook nog om).
De situatie: We hebben een oost/west-opstelling met 16 panelen met S500 optimizers (8 om 8) in één lus gekoppeld aan een 8Kw 3 fasen omvormer. Schaduw heeft enkel op het einde van de dag invloed op de panelen. Wanneer de zon opkomt gaan de panelen stroom opwekken, maar de opbrengst blijft laag. Pas wanneer de zon ‘over’ het huis gaat en alle panelen direct raakt schiet de opbrengst omhoog (factor 3 a 4) om vrij snel daarna weer in te kakken. Ironisch genoeg leveren ze regelmatig op lichtbewolkte dagen meer op onbewolkte dagen.
In ben erg benieuwd wat jullie advies zou zijn.
Extra panelen geeft vast meer opbrengst, maar maakt wat er ligt niet “beter”.
Ik zou met monitor app of website per paneel kijken wat er aan de hand is en vergelijken met een buurman.

@Glenfiddich dat zijn termen die horen bij een eigenaar account. Ik kan de melding niet plaatsen… dus neem contact op met SE…

Ze zullen onderhand moe worden van de hoeveelheid gestopte installateurs… maar lijken er redelijk mee om te gaan voor een b2b organisatie.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Stefannn schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:38:
Via modbus lees ik nog steeds 4600Wh als capaciteit uit. Maar goed. Dat is dus in lijn met Nederlandse datasheet. En zou zomaar met een firmware update kunnen veranderen.
De firmware release notes zeggen hier het e.e.a. over (firmware 4.23.36 secties 4 en 5 en firmware 4.23.27 sectie 4). Zo te zien is de verhoogde capaciteit alleen beschikbaar als de omvormer na januari 2025 is/wordt geïnstalleerd. Ik vraag mij af of de in de 4.23.36 release notes genoemde workaround ook werkt als de omvormer eerder in bedrijf is gesteld.

• jansenpam
Stefannn schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:41:
[...]

Extra panelen geeft vast meer opbrengst, maar maakt wat er ligt niet “beter”.
Ik zou met monitor app of website per paneel kijken wat er aan de hand is en vergelijken met een buurman.
Mijn gevoel zegt dat het te maken heeft met de stringlengte icm de oost/west-ligging. Andere optimizers (S500b) zou ook een oplossing zijn. Een andere optie is een andere omvormer (bv een short-string omvormer). Deze laatste zou het probleem volgens de Designer-tool ook oplossen.

Het is ook niet zo dat de panelen het niet doen, waardoor de opbrengst slecht is.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:06
jansenpam schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:51:
[...]

Mijn gevoel zegt dat het te maken heeft met de stringlengte icm de oost/west-ligging. Andere optimizers (S500b) zou ook een oplossing zijn. Een andere optie is een andere omvormer (bv een short-string omvormer). Deze laatste zou het probleem volgens de Designer-tool ook oplossen.

Het is ook niet zo dat de panelen het niet doen, waardoor de opbrengst slecht is.
Lees de topic start maar eens met het tuinhuisje.
Er gaat een wereld voor je open.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
jansenpam schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:51:
[...]

Je hebt te weinig gelijktijdig beschenen panelen per kant. Je beschenen kant haalt namelijk niet zelfstandig het voltage, waardoor het hele systeem gaat werken met de amperes van de onbeschenen kant.
Wat je nodig hebt is minimaal 800v aan optimizervoltage per kant; dus op elke kant 2 panelen erbij én 80v optimizers in plaats van 60v. Let op: en meer panelen en andere optimizers.

Een short string lost je probleem idd ook op, maar die gaan tot 5kw.

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 03-04-2026 13:03 ]

Wise enough to play the fool

• Stefannn
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:36:
[...]

De firmware release notes zeggen hier het e.e.a. over (firmware 4.23.36 secties 4 en 5 en firmware 4.23.27 sectie 4). Zo te zien is de verhoogde capaciteit alleen beschikbaar als de omvormer na januari 2025 is/wordt geïnstalleerd. Ik vraag mij af of de in de 4.23.36 release notes genoemde workaround ook werkt als de omvormer eerder in bedrijf is gesteld.
Vorige week woensdag geïnstalleerd. Homehub 10kW met 3x 48v solaredge batterij.
Ik ben nu een weekje weg, ik zal thuis eens kijken. Misschien batterij firmware.
Op dit moment sowieso maar 1 van de 3 batterijen actief. De batterij-naar-batterij kabels stonden op backorder. Komen volgende week.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:55
teacher schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:59:
Een short string lost je probleem idd ook op, maar die gaan tot 5kw.
De SE5K short string zou afhankelijk van de dakhoek al genoeg kunnen zijn. Ik heb hier 16x415Wp (@jansenpam heeft 16x440Wp) oost/west op een SE4000H en die topt vrijwel nooit af. Kwestie van even in designer verschillende omvormers proberen.

Ik vermoed dat je met "maar" 4 extra panelen icm S500 idd nog steeds teveel spanning tekort komt voor een regulier 3-fasemodel. Dan moet je ook alles naar S500B omzetten.

Even out of the box gedacht: Jij/je installateur bent denk ik veel goedkoper uit als je de bestaande 16 op een SE4000H van maar 175 euro overzet (moet je wel een B20A 1-fase alamat plaatsen ipv de bestaande) en die 4 extra paneeltjes die je imho alsnog hoort te krijgen als goedmakertje op een simpele hoymiles micro of een growatt 1,5K oid zet. Dan hoeft er ook geen DC-bekabeling van/naar de schuur richting je SE omvormer getrokken te worden, wat nog wel eens een dingetje kan worden zonder mantelbuis.

@jansenpam Kan je eens een verliesdiagram uit designer posten met diverse "oplossingsvarianten"?

[ Voor 35% gewijzigd door RonJ op 03-04-2026 13:35 ]

All-electric.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
RonJ schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:21:
[...]

De SE5K short string zou afhankelijk van de dakhoek al genoeg kunnen zijn. Ik heb hier 16x415Wp (@jansenpam heeft 16x440Wp) oost/west op een SE4000H en die topt vrijwel nooit af. Kwestie van even in designer verschillende omvormers proberen.

Ik vermoed dat je met "maar" 4 extra panelen icm S500B nog steeds spanning tekort komt voor de veel te zware 8kw.

@jansenpam Kan je eens een verliesdiagram uit designer posten met diverse "oplossingsvarianten"?
Dan kan een short string prima.

Overigens: alle reguliere 3 fase omvormers hebben dezelfde stringspanning: 750v. De 8k vraag niet meer dan de 5k.

• RonJ
teacher schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:27:
Overigens: alle reguliere 3 fase omvormers hebben dezelfde stringspanning: 750v. De 8k vraag niet meer dan de 5k.
I know, text even aangepast. Maar dan nog is de 8K véél te groot/duur voor 16x440wp o/w. Installateur wist duidelijk niet waar ie mee bezig was toendertijd.

All-electric.

• jansenpam
RonJ schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:29:
[...]

I know, text even aangepast. Maar dan nog is de 8K véél te groot/duur voor 16x440wp o/w. Installateur wist duidelijk niet waar ie mee bezig was toendertijd.
Er zou eigenlijk ook een lichtere komen, maar deze had hij waarschijnlijk over.

• jansenpam
RonJ schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:21:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xBO4vNulPHSj5xBXm1g32LNyF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IMNi4KjB6W3eojtFAYk5DAFv.png?f=fotoalbum_large

• RonJ
Zoals we al dachten dus, alleen 4 panelen erbij is niet genoeg.

All-electric.

Hoe staat de opstelling geconfigureerd met die extra panelen? 8% clipperitus is ongehoord voor een string van 30.

• jansenpam
RonJ schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:25:
[...]

Zoals we al dachten dus, alleen 4 panelen erbij is niet genoeg.
Bedankt voor het meedenken. Maar ik volg je nu niet helemaal. Met die 4 panelen wordt de berekende opbrengst toch aanzienlijk hoger?

• jansenpam
Ronald schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:25:
[...]

Hoe staat de opstelling geconfigureerd met die extra panelen? 8% clipperitus is ongehoord voor een string van 30.
Ik weet niet precies was clipperitus is, maar ik heb de extra panelen onder een lichte hoek op het platte dak geplaatst. De string wordt dat 20.
Opbrengst factor verlies. Zolang die verliespost zichtbaar is, zit een systeem krap. De waarschuwing komt nu al bij 3%… maar wij zien dat als pas bij die waarde.

Zelfs met de short string valt de post niet weg.

Mag 20 stuks op de short string ? Ik heb er 20 aan hangen en zit op 99% van de max… maar ik denk dat je 2x8 veel steiler ligt dan bij mij.

• RonJ
jansenpam schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:28:
[...]

Bedankt voor het meedenken. Maar ik volg je nu niet helemaal. Met die 4 panelen wordt de berekende opbrengst toch aanzienlijk hoger?
Je hebt nog steeds 8,4% opbrengstverlies, dat gaat naar 1,4 met een short string, eigenlijk nog teveel. >1-% optimizer verlies is ook niet goed. Lees even het tuinhuisje stuk uit de OP.

Wat doet je 2x8 met een se4000h zoals in mijn out of the box plan?

[ Voor 10% gewijzigd door RonJ op 03-04-2026 15:37 ]

All-electric.

RonJ schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:35:
[...]
.

De short string zou een haar beter zijn, die draait 375V. De SE4000H 400V.

Short string is ook meer drop in replacement… maar ik denk dat het 4 panelen en de lage spanning omvormer moet zijn.

• mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:31
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 06:39:
[...]

Een modern communicatiebord in een oude(r) model omvormer, ik wist niet dat dat kon. Is het een SE4000 HD Wave omvormer van de eerste generatie? Die hadden nog een display.

De installateur zal dan ook het bekende rode schakelaartje moeten plaatsen zodat je het interne wifi AP kunt activeren. Let er ook op dat de installateur de sticker met de QR-code op de kast plakt. Wifi SSID en wachtwoord zit in de QR-code.

SetApp bestaat niet meer, de nieuwe app is SolarEdge Go. Om die te kunnen gebruiken heb je een SolarEdge installateursaccount nodig. Maar je kunt veel zaken (waaronder modbus) ook configureren met bv. een laptop via http://172.16.0.1 op het interne wifi AP.

[...]

Ja. Dat kon met het oude communicatiebord overigens ook al. Je kunt dit ook aan SolarEdge overlaten (negatief-tariefoptimalisatie aan zetten met de mySolarEdge app), maar ik kan mij voorstellen dat je de controle liever binnenshuis houdt.

[...]

Spannend :)
SE heeft bedacht dat er geen nieuw communicatie board in komt, maar een geheel nieuwe omvormer, dieveel te groot (fysiek) is. Bovendien gegkoppeld kan worden aan de SE accu's.
Tja, dat wil ik niet, want ik heb twee HomeWizard accu's.

En dan dit: Ja. Dat kon met het oude communicatiebord overigens ook al. Je kunt dit ook aan SolarEdge overlaten (negatief-tariefoptimalisatie aan zetten met de mySolarEdge app), maar ik kan mij voorstellen dat je de controle liever binnenshuis houdt.

Kantoor installateur zegt: Die negatief-tariefoptimalisatie in de app kan alleen icm met de SE energie-meter.
Is dat waar??
Ik heb een SE5000H en een SE4000 (met display, 2018) en ik wil die beide naar 0 productie configureren als de prijs negatief is.
Het com board van de 4000 was defect, maar doet het nu plotsling weer. Die nieuwe omvormer wil ik niet, want dan moet de ruimte waar de omvormers nu hangen opnieuw inrichten.

• jansenpam
RonJ schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:35:
[...]

De verwachte opbrengst wordt dan 5483 kWh.

Ik denk dat ik de panelen maar gewoon laat toevoegen en daarna weer verder kijken. Je idee met een compleet los systeem ernaast is ook niet wenselijk eigenlijk.
@jansenpam Je kijkt helemaal verkeerd naar het probleem.

Dat de opbrengst toeneemt, betekend niet dat er uit komt wat er uit hoort te komen.

je hebt dan nog steeds 8% verlies en dat verlies zit NIET op de piek van de dag, maar op de momenten dat het verlies telt.

Dus ook dan is het domweg nog een ondeugdelijk systeem.

• Stefannn
jansenpam schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:15:
[...]

Ik denk dat ik de panelen maar gewoon laat toevoegen en daarna weer verder kijken. Je idee met een compleet los systeem ernaast is ook niet wenselijk eigenlijk.
Overigens… (maar dat vind je zelf waarschijnlijk ook)
- dat een installateur een fout maakt is 1 ding. We zijn allemaal mensen.
- maar dat hij geen fricking idee heeft hoe je het moet oplossen en dat je zelf notabene met design tools aan de slag moet is extreem slecht slecht slecht.
Ik zou zeggen dat je volledig in je recht staat om dit als garantie op te laten lossen. Hij heeft een systeem geleverd dat niet in de buurt komt van wat beloofd is.

• jansenpam
Ronald schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:21:
@jansenpam Je kijkt helemaal verkeerd naar het probleem.

Dat de opbrengst toeneemt, betekend niet dat er uit komt wat er uit hoort te komen.

je hebt dan nog steeds 8% verlies en dat verlies zit NIET op de piek van de dag, maar op de momenten dat het verlies telt.

Dus ook dan is het domweg nog een ondeugdelijk systeem.
Daar heb je helemaal gelijk in. Voor ons is het vooral belangrijk dat het systeem voldoende op gaat wekken, vooral in het voor- en na jaar. In de zomer is het geen probleem en in de winter is het sowieso karig.

• Stefannn
testmanager schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:12:
[...]

Over dat feit dat in geval van schaduw SE de beste keuze zou zijn:

Wij hebben geen bomen over ons dak hangen, hier in de straat/omgeving is ons gebouwenblok hoger dan alle huizen hierom heen (het hoogste punt van het dak is 14,5 meter; begane grond + 3 verdiepingen). Maar de huidige zonnepanelen op NW (of WN zo je wil?) liggen wel een beetje in de schaduw van de" hoek" van huis buurman = het laatste blok, onderste hier op de foto. Ons dak is tussen de 2 blauwe lijnen. Panelen liggen nu alleen op de dakkapellen maar wil de schuine stukken op ZO en NW ook vol leggen. Dan zal af en toe ook een paneeltje wel wat schaduw hebben van het dak van de buurman "onderin" het blok.

[Afbeelding]

Is dit dan ook zo'n situatie waarin jullie spreken van schaduw waarin SE dan excelleert t.o.v. anderen?
Zonder optimizers leveren alle panelen in een string net zoveel als het paneel met de meeste schaduw.
Met optimizers levert elk paneel “wat hij kan”.
Dus als je af en toe een paneel in de schaduw hebt zijn optimizers extreem voordelig.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
jansenpam schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:15:
[...]

Ik denk dat ik de panelen maar gewoon laat toevoegen en daarna weer verder kijken.
Even bot: nee.
Met 4 panelen kom je nog steeds voltage tekort per richting.

jansenpam schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:29:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in. Voor ons is het vooral belangrijk dat het systeem voldoende op gaat wekken, vooral in het voor- en na jaar. In de zomer is het geen probleem en in de winter is het sowieso karig.
Het gaat dat dus niet goed doen...

Maar je mag mijn waarschuwing in de wind slaan... jkouw systeem blijft een middelvingercurve doen. Zeker in voor en najaar.

• mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:31
mrenkema schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:43:
[...]

En dan dit: Ja. Dat kon met het oude communicatiebord overigens ook al. Je kunt dit ook aan SolarEdge overlaten (negatief-tariefoptimalisatie aan zetten met de mySolarEdge app), maar ik kan mij voorstellen dat je de controle liever binnenshuis houdt.

Kantoor installateur zegt: Die negatief-tariefoptimalisatie in de app kan alleen icm met de SE energie-meter.
Is dat waar??
Ik heb een SE5000H en een SE4000 (met display, 2018) en ik wil die beide naar 0 productie configureren als de prijs negatief is.
Het com board van de 4000 was defect, maar doet het nu plotsling weer. Die nieuwe omvormer wil ik niet, want dan moet de ruimte waar de omvormers nu hangen opnieuw inrichten.
Ik heb effe met support contact gehad en daar kreeg ik het volgende antwoord:

SolarEdge Support: Voor negatieve tarieven hoef je geen meter op de locatie te installeren.
Als beide omvormers echter in hetzelfde systeem zijn gekoppeld, moeten ze worden verbonden met de leader-follower methode; anders zal het systeem niet goed functioneren.

Ik zal dat bespreken met de installateur.

De andere methode is om een en ander te regelen via Home Assistant.

• jansenpam
Ronald schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:35:
[...]

Het gaat dat dus niet goed doen...

Maar je mag mijn waarschuwing in de wind slaan... jkouw systeem blijft een middelvingercurve doen. Zeker in voor en najaar.
Maar kan ik een lagespanning omvormer gebruiken? Deze zijn altijd 1 fase toch? (Of ben ik nu echt alles door elkaar aan het halen…)
Ik heb net al geroepen dat een 3-fase short string omvormer (Type SE5K-RWB zonder 48) op 375V draait, minder dan de enkelfase omvormer.

Je hebt EN de 4 panelen, EN de short string omvormer nodig.

Of alle optimizers vervangen met s500b EN de short string omvormer.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@jansenpam die 4 panelen, komen die naast de 2x8? Of ergens anders?
Welke richting? Hoek?

En die 2x8? Richting / hoek?

[ Voor 27% gewijzigd door teacher op 03-04-2026 17:07 ]

• jansenpam
teacher schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:51:
@jansenpam die 4 panelen, komen die naast de 2x8? Of ergens anders?
Welke richting? Hoek?

En die 2x8? Richting / hoek?
De panelen die we al hebben liggen oost/west met een hoek van ongeveer 45 graden. De 4 extra panelen zouden op het zuiden komen met een nog onbekende hoek (op plat dak).

Maar ik probeer @Ronald te volgen en wil proberen de short-string omvormer te krijgen. Eventueel aangevuld met 2 panelen op de schuine daken, dus 2x9), of 4 op het platte dak.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Graadje of 10/13 meestal.

Heb je toevallig de topicstart gelezen? En dan vooral "tuinhuisje" en "red flags"?

Pagina: 1 ... 111 112 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.