• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:17
Stefannn schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 18:16:
[...]

Mijn mening: nee.
Op zich is er al een dedicated topic voor: SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout
En uitgebreide discussie liefst daar.
Maar het topic is voor iedereen belangrijk dus “summary hier” is wel erg handig.
Afgelopen 3 weken is het niet aan bod geweest.
Dit weekend wel “door de negatieve prijzen” en dat is dan opeens voor iedereen belangrijk.

Op zich had dat “kort” kunnen zijn. Maar tot overmaat van ramp deed de solaredge server elke dag wat anders.
Dat maakt het opeens druk. Maar nog steeds voor iedereen relevant. En weliswaar “3 dagen druk”, maar wel na 3 weken rust.
dan moeten de moderators naar dat andere topic verwijzen.

als je een probleem met je installatie hebt oid zoek je je een ongeluk tussen al die posts met tarieven die ergens anders thuishoren kennelijk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-05 14:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Dienstmededeling: In de topicwarning is het volgende toegevoegd
Omvormer sturen bij negatieve prijzen? Dat wordt uitgediept in SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout
Af en toe een vriendelijke verwijzing is hier natuurlijk geen probleem :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Eens
Maar het topic is voor iedereen belangrijk dus “summary hier” is wel erg handig.
Als ik het gevoel had dat er consensus was zou ik wat in de TS kunnen gooien... Maar ik heb een heel andere manier van NTO... dus heb zelf geen behoefte om het uit te zoeken en te testen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:46
Ronald schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:03:
Dan kies ik er voor om de 3 noord en 1 van de 15 op west er uit te halen. Die zouden wellicht naar een 4-kanaals micro kunnen (Even afhankelijk van de mppt config, sommigen hebben er maar 2)

Dan zakt opbrengst factor naar 0,02 en optimizer verlies naar 1%.
Lijkt me prima.
Dat is goed nieuws.
1x33 doet meer in december-januari-februari dan 19+18. In de zomer zit er vrij veel meeropbrengst met 2 string oplossing, ondanks de verliezen.
Ik zou zonder meer kiezen voor meer opbrengst in de donkere maanden. Dan kom je gewoonlijk te kort terwijl je in de zomer meestal veel meer produceert dan je verbruikt.
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:58:

Ik zou zonder meer kiezen voor meer opbrengst in de donkere maanden. Dan kom je gewoonlijk te kort terwijl je in de zomer meestal veel meer produceert dan je verbruikt.
Oh zeker... al zijn de verschillen slechts 20-30kWh per maand... dus het schiet niet op.

Ik denk dat de beste oplossing is om 4 panelen over te zetten op een micro. Kost iets meer... maar werkt het beste...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:17
Ronald schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:35:
[...]

Oh zeker... al zijn de verschillen slechts 20-30kWh per maand... dus het schiet niet op.

Ik denk dat de beste oplossing is om 4 panelen over te zetten op een micro. Kost iets meer... maar werkt het beste...
Heel heel erg bedankt Zwarteijsvogel en Ronald

Was zelf ook al een beetje aan het stoeien geweest maar kom er niet was op tabel meschien maakt dat wat uit

Dan ga ik voor de 33 en 4 losse

De wintermaanden zijn het belangrijkst ook om de warmtepomp

Is het een idee om dan te kijken of het toch lukt om er een string van 37/38 van te maken ?

En de micro omvormer bedoel je denk ik Enphase mee of zo iets

Ronald mag ik jou een pbtje sturen dat je het nog een keer op nieuw uitrekent dar ik precies de dakhelling weet

Of hen je dat liever over het forum

Nogmaals heel erg bedankt

Gr dave
@Davem3 Mag gewoon op forum toch? Je lijstje was voor mij een beetje warrig... dus ik heb van alles een tussenwaarde gepakt ;-)

Er is een kans dat de Nexus wel gaat werken met 37... Persoonlijk zou ik het proberen en als het niet wil dan pas naar micros. Dan zijn Hoymiles en APSystems voordeligere opties dan Enphase.
Je kunt er altijd een aantal tussenuit trekken als SE moeilijk doet.

• ZwarteIJsvogel
Ronald schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:52:
Er is een kans dat de Nexus wel gaat werken met 37...
Ik zie niet zo direct waarom het niet zal werken. Die 33 lijkt mij meer een praktische ontwerplimiet dan een technische. Vraag is uiteraard of er nog redenen zijn waarom SolarEdge het maximum naar 33 heeft verlaagd, anders dan die ik eerder al noemde (nl. dat 50 met de moderne PV-panelen geen zinvolle bovengrens meer is).

De eerste Nexis omvormers zullen firmware 6.25.x hebben. Dat is gelet op de nummering vermoedelijk een doorontwikkelde 4.x firmware in een andere verpakking, en dan zullen de regelalgoritmes voor de optimizers niet anders zijn.
Persoonlijk zou ik het proberen en als het niet wil dan pas naar micros.
Een andere optie is in dat geval om nog een paar panelen meer uit de grote string te halen (en eventueel dat 38e paneel erbij te installeren) en dan een kleine 1-fase SolarEdge omvormer naast de Nexis te hebben met bv. 10 panelen (op één richting) in een leader-follower configuratie. Dan kun je tenminste eenvoudig zaken realiseren als exportbeperking. Met twee verschillende merken is dat veel complexer.
O-)

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:23
Hier even op in hakend.
Hoe zit het nou met maximale vermogen per string?

Wordt dit gewoon per totaal geteld of mag je rekenen met de maximale daadwerkelijke piek, dit ivm 2 dakvlakken.
Op dit moment worden op ons woonhuis 2 strings gebruikt.
Initieel is het opgezet als een 1 string met 30 panelen maar door de uitbreiding is het volgende gemaakt destijds:
2 strings van 20 panelen, waarvan 1 string 20x 300wp op zuid-west is en de 2e string is de overige 10 panelen op zuid-west en 10x 400wp op zuid-oost ( idee was om meer ochtendzon op dat dakvlak erbij te pakken).
gebruikte optimizers zijn 30x p370 en 10x p500 dus alles 60 volt max en dus clipping op die 10 uitgebreide panelen in de ochtend.

Nu heb ik er over gedacht om alles op het woonhuis naar 1 string te brengen alleen ga ik dan volgens mij officieel over het maximale string vermogen voor de homehub10k.
ik kom dan op 13000Wp totaal namelijk

de huidige situatie is dus als volgt:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A19_dvjTax37CaeS68fQsu0qYkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/faUTBO43YDegwW7AINt1d7po.png?f=fotoalbum_large
Als ik hem in de designer gooi, krijg ik iig geen meldingen dat stringvermogen te groot zou zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GItLKbu0cUA-J6SFUfYcuT_jOY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zqTUtB2wPj1fQ66ffsGivyNR.png?f=fotoalbum_large

Oja, en de optimizer clipping tot ongeveer 10 uur in de ochtend gisteren, terwijl het echt wel een zonnige dag was ;) Blauwe lijn is een 400wp paneel op ZO en de paarse een 300wp paneel op ZW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cv-Z5V6QC4cXxBz-axAzut_knB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e1e9zTwuJC3y7B8k5b6eyj8p.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Roger Beurskens op 27-05-2026 07:30 ]

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Roger Beurskens schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:18:
Hier even op in hakend.
Hoe zit het nou met maximale vermogen per string?

Wordt dit gewoon per totaal geteld of mag je rekenen met de maximale daadwerkelijke piek, dit ivm 2 dakvlakken.
Op dit moment worden op ons woonhuis 2 strings gebruikt.
Initieel is het opgezet als een 1 string met 30 panelen maar door de uitbreiding is het volgende gemaakt destijds:
2 strings van 20 panelen, waarvan 1 string 20x 300wp op zuid-west is en de 2e string is de overige 10 panelen op zuid-west en 10x 400wp op zuid-oost ( idee was om meer ochtendzon op dat dakvlak erbij te pakken).
gebruikte optimizers zijn 30x p370 en 10x p500 dus alles 60 volt max en dus clipping op die 10 uitgebreide panelen in de ochtend.

Nu heb ik er over gedacht om alles op het woonhuis naar 1 string te brengen alleen ga ik dan volgens mij officieel over het maximale string vermogen voor de homehub10k.

de huidige situatie is dus als volgt:[Afbeelding]
Als ik hem in de designer gooi, krijg ik iig geen meldingen dat stringvermogen te groot zou zijn.

[Afbeelding]

Oja, en de optimizer clipping tot ongeveer 10 uur in de ochtend gisteren, terwijl het echt wel een zonnige dag was ;) Blauwe lijn is een 400wp paneel op ZO en de paarse een 300wp paneel op ZW.

[Afbeelding]
Hangt er echt vanaf. Hier 13kWp oost/west op een se8k en was ontworpen op 1 string. Door installateur alas 2 strings gelegd. Daarna de strings toch weer aaneen gekoppeld en dat draait al weer 2 jaar zo. Werkt prima. Op dagen als gisteren komt ie bij mij niet boven de 7kW vermogen uit.

• ZwarteIJsvogel
Het gaat niet om het aangesloten piekvermogen maar om het continue vermogen door de string. Voor een string aan een 3-fase omvormer is dat maximaal 11250W. Je 10 kW omvormer beperkt het stringvermogen tot 10 kW. Dus geen probleem, ongeacht het aangesloten piekvermogen.

Die 11250W is de maximale stroomsterkte van een optimizer (15A) maal de nominale bedrijfsspanning van de omvormer (750V). Meer kan een string nooit leveren.
@Roger Beurskens Om met daadwerkelijk te mogen rekenen moet je Designer gebruiken. Anders STC.
Met de caveat die @ZwarteIJsvogel al benoemd: Als de omvormer niet voldoende zwaar is dan mag je meer aansluiten.
Hoe helderder, hoe erger clipping gaat zijn.

Zonlicht heeft 2 componenten: directioneel en diffuus. Difuus is het enige waar panelen die niet in de zon liggen stroom uit halen.
Hoe helderder, hoe lager het percentage diffuus, hoe meer clipping: want minder hulp van de niet beschenen panelen.

[ Voor 58% gewijzigd door Ronald op 27-05-2026 07:53 ]

• Roger Beurskens
Blijft interessant onderwerp.
Voor mijn gevoel is het bij ons echt een randgeval met de omvormer die we hebben en hoe de panelen liggen en dan nog icm de thuisaccu.
Want die 10k is wel gecapped aan de AC kant maar zou dan wel hetgeen wat meer is dan die 10k de accu in kunnen duwen als ik het me goed herinner.
echter met 2 strings kan dat, bij 1 string loop je dan tegen de max string stroom aan.

Voor mij is de maximale opbrengst in de zomer niet hetgeen wat me boeit, zeker als salderen er straks vanaf is. Efficientie en zoveel mogelijk opbregst in de mindere momenten heeft echt mijn voorkeur, zeker omdat we ook in de winter electrisch verwarmen (airco's). Ander gek idee was om wellicht 4 panelen op ZO erbij te leggen, daar 80v optimizers te gebruiken en dan 2 strings te maken, 1x30 en 1x 14...
Alleen dezelfde panelen vinden om uit te breiden wordt wellicht een dingetje. Rals is geen probleem aangezien daar al clickfit ligt en ik nog zowat een doos dakhaken over heb.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Ah, Accu kan invloed hebben op de caveat omdat je dan meer dan 10kW uit de string kan trekken (10kW AC + 5kW accu)

Haal je de accu er uit, dan krijg je waarschijnlijk geen stringvermogenwaarschuwing.

• Roger Beurskens
Ronald schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:14:
Ah, Accu kan invloed hebben op de caveat omdat je dan meer dan 10kW uit de string kan trekken (10kW AC + 5kW accu)

Haal je de accu er uit, dan krijg je waarschijnlijk geen stringvermogenwaarschuwing.
ik heb met accu ook geen melding daarover. haal ik de accu weg, veranderd er niks.
Dus in beide gevallen geen stringvermogen melding.

• ZwarteIJsvogel
Roger Beurskens schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:04:
Blijft interessant onderwerp.
Voor mijn gevoel is het bij ons echt een randgeval met de omvormer die we hebben en hoe de panelen liggen en dan nog icm de thuisaccu.
Want die 10k is wel gecapped aan de AC kant maar zou dan wel hetgeen wat meer is dan die 10k de accu in kunnen duwen als ik het me goed herinner.
echter met 2 strings kan dat, bij 1 string loop je dan tegen de max string stroom aan.
Dan krijg je denk ik string clipping. In het Designer rapport staat bij de simulatieresultaten ook het maximale DC-vermogen. Wat staat daar voor de beoogde situatie?

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 20:01
Helaas is denk ik vanochtend mijn SE2200 overleden. Bij inschakelen maakte hij al een geluid wat ik nog nooit had gehoord, maar had dit geluid niet meteen gekoppeld met mijn omvormer. Maar kwam er achter dat ik geen opwekking had, en via modbus zag ik af en toe status 7 voorbij komen die ik ook nog nooit had gezien. Maar even naar de ruimte gelopen waar de omvormer hangt en bij het openen van de deur wist ik al genoeg. Sterke geur van doorgebrande elektronica, en error code 2xB met ook een rood brandend Fault lampje.

Heb de installateur gecontact en hopelijk komen ze snel met een oplossing. Ik heb nog iets meer dan 2 jaar productgarantie, dus even afwachten.

Op het dak liggen de P300 optimizers. Weet iemand met welke omvormers deze ook compatible zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpwHjUONcHb5t_K_4dYFcgxVri4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z7M42GH9p5iggN5GCAM1iv7T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KaQvvJwI6UIfv0gVyDzgXYjsoA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ayb0H994IppebW7JuAZhzKkT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVkVihfyIzG1LppkYRaOGsUoqCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0AavkswR5B3KkCxDh5BW08K3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door adjego op 27-05-2026 08:46 ]

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)

• Roger Beurskens
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:29:
[...]

Dan krijg je denk ik string clipping. In het Designer rapport staat bij de simulatieresultaten ook het maximale DC-vermogen. Wat staat daar voor de beoogde situatie?
Ja dat verwacht ik dus ook.
Zelfde als toen op m'n garage, gewoon panelen erbij is de oplossing bij meerdere dakdelen.
Zal dadelijk even kijken in de designer

• ZwarteIJsvogel
adjego schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:38:
Helaas is denk ik vanochtend mijn SE2200 overleden. Bij inschakelen maakte hij al een geluid wat ik nog nooit had gehoord, maar had dit geluid niet meteen gekoppeld met mijn omvormer. Maar kwam er achter dat ik geen opwekking had, en via modbus zag ik af en toe status 7 voorbij komen die ik ook nog nooit had gezien. Maar even naar de ruimte gelopen waar de omvormer hangt en bij het openen van de deur wist ik al genoeg. Sterke geur van doorgebrande elektronica, en error code 2xB met ook een rood brandend Fault lampje.
7 = I_STATUS_FAULT (niet verrassend).
Heb de installateur gecontact en hopelijk komen ze snel met een oplossing. Ik heb nog iets meer dan 2 jaar productgarantie, dus even afwachten.

Op het dak liggen de P300 optimizers. Weet iemand met welke omvormers deze ook compatible zijn?
Met alle omvormers (in elk geval met alle residentiële).

• Davem3
Ronald schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:52:
@Davem3 Mag gewoon op forum toch? Je lijstje was voor mij een beetje warrig... dus ik heb van alles een tussenwaarde gepakt ;-)

Er is een kans dat de Nexus wel gaat werken met 37... Persoonlijk zou ik het proberen en als het niet wil dan pas naar micros. Dan zijn Hoymiles en APSystems voordeligere opties dan Enphase.
Zeker mag het op forum vind ik zelfs fijner maar weet niet hoe jij er in stond en nu wel

Ga ik zeker proberen met 37

Heel erg bedankt

Gr dave

• Davem3
Dubbel

[ Voor 109% gewijzigd door Davem3 op 27-05-2026 21:42 ]

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:51
Ik heb nu 2 iPhones waar de SolarEdge app niet meer in wil loggen. 1 Wat oudere iPhone doet het perfect. Als ik de app herinstalleer dan kan ik inloggen maar daar blijft hij hangen en logt niet in. De app geforceerd afsluiten en opstarten geeft dan ineens een melding "Cannot connect to servers".
Ik heb wat verschillende netwerken geprobeerd maar geen verschil.

Dus ik ben wat aan het zoeken maar zie niet echt dat andere mensen deze problemen ook hebben. Dus ik was gewoon benieuwd of iemand hier dit probleem ook heeft? Het zou helpen om te weten of andere mensen ook dit probleem hebben of dat het uniek is in mijn situatie.

• ZwarteIJsvogel
World Citizen schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:08:
Ik heb nu 2 iPhones waar de SolarEdge app niet meer in wil loggen.
Ik neem aan dat je mySolarEdge bedoelt, en niet bv. SetApp? De laatste wordt niet meer ondersteund en werkt ook niet meer.
1 Wat oudere iPhone doet het perfect. Als ik de app herinstalleer dan kan ik inloggen maar daar blijft hij hangen en logt niet in. De app geforceerd afsluiten en opstarten geeft dan ineens een melding "Cannot connect to servers".
Die melding kan diverse oorzaken hebben, maar is te vaag voor een diagnose. Helaas kiezen veel ontwikkelaars ervoor om de nuttige details voor de gebruiker verborgen te houden.
Dus ik ben wat aan het zoeken maar zie niet echt dat andere mensen deze problemen ook hebben. Dus ik was gewoon benieuwd of iemand hier dit probleem ook heeft? Het zou helpen om te weten of andere mensen ook dit probleem hebben of dat het uniek is in mijn situatie.
Ik gebruik SolarEdge Go en mySolarEdge zonder problemen op mijn iPad (iPadOS 26.5) en mijn IPhone (iOS 26.5). Het SolarEdge monitoring platform (gebruikt door mySolarEdge) is soms traag, dat wel.

SolarEdge maakt sinds een tijdje gebruik van de diensten van Cloudflare.Op mijn iPad krijg ik in de browser (Firefox, Safari) om de haverklap een Cloudflare melding dat de beveiliging moet worden geverifieerd, maar ik heb nog geen aanwijzingen dat ook mySolarEdge daar last van heeft.

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:09
World Citizen schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:08:
Ik heb nu 2 iPhones waar de SolarEdge app niet meer in wil loggen. 1 Wat oudere iPhone doet het perfect. Als ik de app herinstalleer dan kan ik inloggen maar daar blijft hij hangen en logt niet in. De app geforceerd afsluiten en opstarten geeft dan ineens een melding "Cannot connect to servers".

Bij mij werkt de app goed. Het is de 3.0.2(4) versie. Voor inloggen maak ik gebruik van mijn opgeslagen wachtwoorden. Gisterenavond moet ik op mijn Android Tablet opnieuw inloggen.
De SolarEdge app logt eerst in via de site van SolarEdge en als hier goed is ingelogd open de SolarEdge app op mijn Android Tablet

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:18
Zegt wel vaak dat de sessie is verlopen, dan moet je opnieuw inloggen, zowel op de iPad en iPhone, dit is wel van de laatste tijd.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:15
Hier ook de laatste weken niet in kunnen loggen......

Net eens met Firefox geprobeerd ipv mijn standaard DuckDuck en het lukte gelijk.

Lijkt dus browser gevoelig :?

• World Citizen
@ZwarteIJsvogel Ja die app inderdaad.

Ik heb een iPhone 16 en 17 die dus blijven hangen bij het inloggen, en daarna enkel nog een "Connecting to server failed" geven.
En we hebben een iPhone Xr die het wel gewoon doet. Ook bij die iPhone heb ik de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd waarna hij ook direct weer netjes inlogde.

Op de iPhone 16 en 17 heeft het gewerkt maar die deden het 3 weken geleden niet meer. Na herinstall van de app doen ze het nog niet.

Alles lijkt dus inderdaad te werken, de app lijkt ook in orde, of het moet een andere app zijn die aan een Xr word aangeboden. Maar dat lijkt me vreemd.

Dus ik heb inderdaad verschillende netwerken geprobeerd, andere DNS servers, hotspot van de Xr gebruikt.... maar helaas. Overal die connection to server error.

Dit moet haast wel iets iPhone specifieks zijn. Maar dan zie ik niet hoe ik dat ga oplossen en is het wachten tot er meer mensen gaan klagen zodat ze het serieus nemen denk ik.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Kun je wel inloggen via het monitoringportaal?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ze zijn met die accounts en monitoring servers bezig. Ik melde hier eerder ook al dat mijn gecombineerde account nu uiteindelijk definitief ook geblokkeerd werd voor monitoring.

Vanochtend was mijn app op telefoon ineens ook weer uitgelogd met het nieuwe account. Dus waarschijnlijk hebben ze weer een serverupdate gedaan waarbij de authentication tokens invalid zijn geworden en ververst moesten worden.

• ZwarteIJsvogel
World Citizen schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:30:
Alles lijkt dus inderdaad te werken, de app lijkt ook in orde, of het moet een andere app zijn die aan een Xr word aangeboden. Maar dat lijkt me vreemd.
Lijkt mij ook stug. Het zou in principe kunnen als de laatste versie van een app een hogere iOS versie vereist. De Xr gaat niet verder dan iOS 18.7, maar het zou vreemd/dom zijn als SolarEdge die iOS versie al niet meer zou ondersteunen. Als de mySolarEdge versie hetzelfde is op alle apparaten, zal het ook dezelfde app zijn. For the record: de mySolarEdge versie hier is 3.0.2 (4).
Dus ik heb inderdaad verschillende netwerken geprobeerd, andere DNS servers, hotspot van de Xr gebruikt.... maar helaas. Overal die connection to server error.

Dit moet haast wel iets iPhone specifieks zijn. Maar dan zie ik niet hoe ik dat ga oplossen en is het wachten tot er meer mensen gaan klagen zodat ze het serieus nemen denk ik.
mySolarEdge schrijft logfiles. Het kost alleen wat moeite om daar aan te komen:
  • Maak met iTunes een backup op je lokale computer (Windows, MacOS).
  • Open de backup met iTunes Backup Explorer.
  • Exporteer Applications/AppDomain-SolarEdge.mySolarEdge
  • Bekijk de logfiles in Documents/LogsFile/errorLogs en Documents/LogsFile/globalLogs (n.b. LogsFile is geen tikfout).
Misschien staat daar wat bruikbaars in.

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-05 16:16
bassa91 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:46:
Waarschijnlijk een bekend probleem, maar zie door de vele pagina's niet alles zomaar terug.

Ik heb afgelopen weekend 20 zonnepanelen in de tuin geïnstalleerd op een 3-fase omvormer. Dit ging via het installateursaccount, welke ik een lange tijd geleden had aangemaakt. Installatie doorlopen en de panelen brengen inmiddels aardig wat op. Ook zie ik in mijn Homewizzard app dat teruglevering goed werkt.

Nu wil ik echter beter monitoren en het een en ander inzichtelijk hebben via de Solaredge Monitoring app. Als ik inlog dat geeft die aan dat het serienummer ongeldig is. Iemand hiermee bekend die mij wellicht kan helpen? Installatie is dus zelf gedaan en niet via een installateur.
Ik heb hetzelfde vandaag, heb jij dit weten op te lossen? Zo ja, hoe?

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Ik weet niet goed of dit de juiste topic is, anders mag een moderator deze wel gelijk naar de juiste topic verplaatsen.

Ik ben in afwachting van plaatsen van een EV ONE Pro, en tegelijkertijd de Back Up Interface, daar ze dan toch hier aan het werk moeten.

Offerte al tijd terug getekend, nu bij navraag naar een mogelijke installatie datum krijg ik nu pas te horen dat mijn huidige omvormer een HD WAVE SE3500H-RW000BNN4 niet geschikt is voor de back up interface. Dat ze dat niet gelijk bij de offerte beter hadden ingezien? Deze huidige omvormer ligt er sinds begin 2019, dus heeft er al een 8 jaar op zitten.

Klopt dit inderdaad? Ik zou dan of kunnen afzien van de HBI, of een nieuwere Home Hub omvormer te plaatsen. Ik lever tot een 5000 Wp en twijfel dan beetje om voor de SE3680 of toch de SE4000H Home Hub omvormer te gaan. De 4000 levert tot 18 A en de 3680 tot 16 A.

Zou het nog een voordeeltje kunnen zijn om met de combi voor de EV ONE Pro toch te kiezen voor de SE4000 ivm het laden van de auto op zoveel mogelijk zonnestroom?

Trouwens wat zou een nieuwe Home Hub omvormer kosten?

Aanvullende info wat nog miste: 1 fase aansluiting blijft ook zo, sinds april `24 een 400V SE 10 kWh Accu. De 15 zonnepanelen liggen in een zuid, zuid- westelijke opstelling, plat dak circa 10 a 15 graden. Trouwens wat ik al aangaf, als ze een offerte voor de BUI (1 fasig) maken zou je toch gelijk verwachten dat ze even je huidige installatie erbij pakken, en ze dus gelijk bij het maken van de offerte voor de BUI zouden zien dat het met de geinstalleerde omvormer niet zou werken.

Dus ja wat is wijsheid, ze nemen wel een erg ruime marge, hebben me een SE3680 aangeboden voor een 2000b (tweeduizend) Euro geplaatst. Ik ga morgen eerst een bellen, van de prijs kan nog flink wat af denk ik zelf. Zeker als ze alles in een te verwachting 1 werkdag allemaal af kunnen werken, wat mij ruimschoots moet kunnen lukken denk ik. Bekabeling vanuit de meterkast naar de te plaatsen EV ONE Pro ligt er ook al.

De voorgenomen uitbreiding zou voor mij denk ik als eerste de thuis accu van SE laden, en vervolgens zoveel mogelijk op solar laden van mijn binnenkort geleverde EV, een Inster met een 49 kWh accu, welke ik gerust gedurende langere tijd kan gaan laden, is op 1 fase meer dan oke, hoef niet dagelijks met de EV op pad.

[ Voor 35% gewijzigd door dinandus op 28-05-2026 19:17 ]

• World Citizen
Gramser schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:36:
Kun je wel inloggen via het monitoringportaal?
Nouw, dat is ook wat vreemd. Want ja ik kan inderdaad vanaf de niet werkende iPhone inloggen, maar krijg dan een pagina met "Apparaat wordt nog niet ondersteund".
Ah, wacht.. als ik hem desktopversie opvraag doet hij het wel

Doe ik dit vanaf een browser dan logt hij in en krijg ik een leeg dashboard met geen gekoppeld apparaat. Dat laatste laat ik even voor wat het is, maar dat ik inderdaad vanuit mijn iPhone een melding krijg dat het apparaat niet ondersteund is, doet mij weer denken dat het een iPhone/OS probleem is.

@ZwarteIJsvogel Als ik het niet binnen 2 dagen gefixed heb ga ik die logs bekijken. Thanks voor de tip. Daar had ik niet meer aan gedacht.

[ Voor 4% gewijzigd door World Citizen op 28-05-2026 14:30 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Archiebald schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:07:
[...]

Ik heb hetzelfde vandaag, heb jij dit weten op te lossen? Zo ja, hoe?
Contact opnemen met support. Die kan a) je systeem toevoegen aan je account of b) zeggen dat je het moet toevoegen aan een apart (nieuw) monitoring account met eigen email adres. Note, ook niet toegestaan om de + te gebruiken in email adres, dus adres+solaredgeinstallateur@gmail.com en adres+solaredgemonitoring@gmail.com werkt niet.

Ik had t zelfde namelijk (maar dan veroorzaakt door een installateursaccount te gebruiken voor een systeem dat door een andere installateur was geinstalleerd).

[ Voor 17% gewijzigd door Get!em op 28-05-2026 14:35 ]

• ZwarteIJsvogel
dinandus schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:22:
Ik weet niet goed of dit de juiste topic is, anders mag een moderator deze wel gelijk naar de juiste topic verplaatsen.

Ik ben in afwachting van plaatsen van een EV ONE Pro, en tegelijkertijd de Back Up Interface, daar ze dan toch hier aan het werk moeten.
Klinkt zinnig.
Offerte al tijd terug getekend, nu bij navraag naar een mogelijke installatie datum krijg ik nu pas te horen dat mijn huidige omvormer een HD WAVE SE3500H-RW000BNN4 niet geschikt is voor de back up interface. Dat ze dat niet gelijk bij de offerte beter hadden ingezien? Deze huidige omvormer ligt er sinds begin 2019, dus heeft er al een 8 jaar op zitten.
Even verder kijken dan de neus lang is, was wel zo handig geweest. Maar de meeste installateurs maken gewoon een offerte voor wat je vraagt.
Klopt dit inderdaad?
Je huidige omvormer kan inderdaad geen BUI aansturen. Dat kan alleen een Home Hub of een Nexis.
Ik zou dan of kunnen afzien van de HBI, of een nieuwere Home Hub omvormer te plaatsen. Ik lever tot een 5000 Wp en twijfel dan beetje om voor de SE3680 of toch de SE4000H Home Hub omvormer te gaan. De 4000 levert tot 18 A en de 3680 tot 16 A.

Zou het nog een voordeeltje kunnen zijn om met de combi voor de EV ONE Pro toch te kiezen voor de SE4000 ivm het laden van de auto op zoveel mogelijk zonnestroom?
Een accu levert uiteraard wat op, maar is in het algemeen nog niet lonend.

Maar je probleem is mogelijk nog wat groter. Voordat ik een heel verhaal ga schrijven even een paar vragen t.b.v. het totaalplaatje. Heb je i.v.m. de EV-lader een 3-fase aansluiting of ga je je aansluiting verzwaren naar 3-fase? Zo ja, is de BUI een 1-fase model of een 3-fase model? Hoeveel panelen liggen op je dak en op welke richting liggen die?
Trouwens wat zou een nieuwe Home Hub omvormer kosten?
De SE4000H Home Hub gaat momenteel voor 545,-- Euro over de toonbank bij Stralendgroen exclusief verzendkosten, installatie, etc.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
De Wide 48V accu komt nu ook beperkt beschikbaar in de Benelux. Iets lager in hoogte dan de gewone 48V accu, en is intern verbonden dus geen accu-naar-accu kabels nodig. Max vier batterijen in een stapel, en niet te combineren met de ‘oude’ 48V accu op dezelfde omvormer. Verder is ie hetzelfde.

Onduidelijk of ie ook met de huidige Charged Up actie kan. Wel met de nieuwe, vanaf 31/7 wordt het (incl nieuwe omvormer en inline meter):

•    Bij installatie van twee SolarEdge 48V thuisbatterijen*: €500,- cashback
•    Bij installatie van drie SolarEdge 48V thuisbatterijen*: €1.000,- cashback
•    Bij installatie van vier SolarEdge 48V thuisbatterijen*: €1.500,- cashback

En er komt ook iets voor 1-fase, voor mensen die een niet-compatibele omvormer hebben hangen.

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-05 16:16
Get!em schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:33:
[...]

Contact opnemen met support. Die kan a) je systeem toevoegen aan je account of b) zeggen dat je het moet toevoegen aan een apart (nieuw) monitoring account met eigen email adres. Note, ook niet toegestaan om de + te gebruiken in email adres, dus adres+solaredgeinstallateur@gmail.com en adres+solaredgemonitoring@gmail.com werkt niet.

Ik had t zelfde namelijk (maar dan veroorzaakt door een installateursaccount te gebruiken voor een systeem dat door een andere installateur was geinstalleerd).
Ik las ergens dat je soms de voorloop-0 moet toevoegen aan de serienummer, nadat ik dat toegevoegd had werkte het wel.

Nu krijg ik deze melding: “Je account is in afwachting van goedkeuring. Gedurende deze periode is de functionaliteit voor het aanmaken en beheren van uw account beperkt.”

Heb meteen een support case ingeschoten, nu afwachten..

• iheadshoty
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 10:55
Goedemorgen,

Op dit moment heb ik 5 zonnepanelen op noord-oost liggen en 10 panelen op zuid-west.
Dit resulteert tot een 09:30/10:00u in clipping/blocking van de vijf panelen op noord-oost, totdat er (na 10:00u) ook zonnestralen op de panelen op zuid-west vallen ("tuinhuisje scenario").

Nu heb ik de kans gekregen om panelen bij te laten plaatsen op noord-oost. Ik zou graag naar een "veilig" aantal panelen willen, maar je begrijpt dat elke paneel betaald moet worden.
En omdat het om noord-oost gaat is de productie niet briljant. Ik ben dus op zoek naar de gulden middenweg tussen het clippen opheffen en tegelijk niet teveel panelen aan die kant erbij moeten plaatsen.

Details:
Omvormer: SE8K (benodigde stringvoltage is 750 Volt, zoals ik begrijp)
Optimizers: S650A (maximale outputspanning 110 Volt).

De simpelste oplossing is denk ik 750 / 110 = 6,81 = 7 panelen, dus 2 erbij plaatsen. Echter, als er dan een schaduwtje valt heb ik weer hetzelfde probleem. Ik neig dus naar 1-2 panelen extra om "marge" te hebben, dus netto 3 á 4 panelen erbij laten plaatsen.

Maar, en dat zijn mijn vragen:
1) Is er bij de S650A een optimale outputspanning? (waarbij de opbrengst dus het beste is)
2) Wat zou jullie advies zijn t.a.v. hoeveel bij te plaatsen panelen?

Dank alvast voor het meedenken!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:09
Vandaag 30 mei is om 8 uur mijn batterij conform de opdracht ontladen tot 5 %
De app op mijn iPhome geeft aan dat deze 98 % vol is en aan het ontladen is. Het lijkt er op dat de gegevens 12 uur achter de feiten aanlopen, want dit was de situatie van gisteravond om 20 uur.
Op mijn Android tablet wordt het wel goed aangegeven alleen duurt het zeer lang eer de gegevens weer worden gegeven

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:17
Archiebald schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:34:
[...]

Ik las ergens dat je soms de voorloop-0 moet toevoegen aan de serienummer, nadat ik dat toegevoegd had werkte het wel.

Nu krijg ik deze melding: “Je account is in afwachting van goedkeuring. Gedurende deze periode is de functionaliteit voor het aanmaken en beheren van uw account beperkt.”

Heb meteen een support case ingeschoten, nu afwachten..
Waarom schiet je dan support in? Er staat toch gewoon dat je even moet afwachten?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

@iheadshoty kun je een optimizer spanning grafiek van alle panelen posten op een van de recente parabool dagen?

• ZwarteIJsvogel
iheadshoty schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 07:19:
Maar, en dat zijn mijn vragen:
1) Is er bij de S650A een optimale outputspanning? (waarbij de opbrengst dus het beste is)
Nee, de MPP tracking zit in de optimizer.
2) Wat zou jullie advies zijn t.a.v. hoeveel bij te plaatsen panelen?
Het minimum aantal panelen in een string met S650A optimizers is volgens de datasheet 10. Normaliter leg je in het tuinhuisjescenario dat aantal aan elke kant. Jouw vraag is of het met minder kan.

Die vraag krijg je het beste beantwoord door je systeem met verschillende aantallen extra panelen te simuleren met SolarEdge Designer. Het systeemverliesdiagram geeft inzicht in de verwachte werking van een ontwerp. Het opbrengst factor verlies wil je niet hoger hebben dan 0,2%.

[ Voor 15% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 30-05-2026 09:09 ]

@ZwarteIJsvogel @iheadshoty De optimizer werkt waarschijnlijk het efficiëntst als stringzijdige spanning dicht bij paneel spanning zit. Dat is inherent aan de buck-boost functie. In SE-designer zie je terug wat de gemiddelde optimizer efficiëntie is en die zakt ook met systemen die clippen.

• ZwarteIJsvogel
In situaties waarin je S650A optimizers nodig hebt, liggen Vin en Vout per definitie ver uit elkaar. Dan zal het voor de efficiency nauwelijks uitmaken of ze op 75V of op 90V draaien. De gevolgen van clipping door te weinig optimizers in de string zijn vele malen groter.

[ Voor 42% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 30-05-2026 09:30 ]

• iheadshoty
Ronald schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:15:
@iheadshoty kun je een optimizer spanning grafiek van alle panelen posten op een van de recente parabool dagen?
Zeker! Hieronder de gegevens van 25 mei (dag met mooie parabool).
Het 'knikje' in de parabool tussen 08:00-10:00u is m.i. door het clippen.

Ik begrijp dus dat het waarschijnlijk 10 panelen in totaal worden, dus 5 erbij.
Tenzij jullie hieruit andere conclusies trekken. Ik zal nog eens wat proberen te puzzelen in de Desinger.
Dank voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHTTPPZ0Z2qij-Cr6d9iYyypqHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xF3gtFgjPXgEG55v10bbd9zx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWJzkg6HLz7SClZ9VEMGd8ZT0T4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FqQEtTq8jWHBxZzVRDHtbH08.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfOFcIys7_oa61Bcb9c_2WvUz74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wqXVDM5uMMcCJm8GgM1JoPB4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door iheadshoty op 30-05-2026 11:33 ]

Leg de 2 losse en gezamenlijke curves uit Thomas Berger pvcalc eens over de grafiek van SE.

Dat geeft je een visuele indruk van ontbrekende opbrengst (=oppervlakte die “leeg” blijft in de SE )

Moet even nadenken hoeveel je minimaal nodig hebt. Maar ik denk dat je het gaat zien in de huidige designer die het verlies per paneel nu weergeeft… dus sluit er steeds een extra aan.

• iheadshoty
Ronald schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:58:
Leg de 2 losse en gezamenlijke curves uit Thomas Berger pvcalc eens over de grafiek van SE.

Dat geeft je een visuele indruk van ontbrekende opbrengst (=oppervlakte die “leeg” blijft in de SE )

Moet even nadenken hoeveel je minimaal nodig hebt. Maar ik denk dat je het gaat zien in de huidige designer die het verlies per paneel nu weergeeft… dus sluit er steeds een extra aan.
Heb 'm erbij gezet (onderste grafiek). Binnenkort dan maar eens designen.
@iheadshoty oops, realiseer me nu pas: kun je de pvcalc doen met 1 paneel per richting?

• iheadshoty
Ronald schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:49:
@iheadshoty oops, realiseer me nu pas: kun je de pvcalc doen met 1 paneel per richting?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnUQiqlgTEDQdPfRZCiP907IDok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Ycw4w52N67WnKGlTAZRnS65.png?f=fotoalbum_large

Jazeker!
Je maximale opbrengst verschil is ruwweg factor 10 zo te zien. Je huidige systeem lijkt maximaal factor 4 en een beetje te kunnen.

750(V) - n x 110(V) = 10 x 11(V)
10 panelen zuid, n panelen noord. 11V per zuid optimizer vanwege factor 10

Met 6 zou je dus al in theorie van de clipping af moeten zijn. Maar meer is altijd beter.

@teacher double check?

Heb je hem al in designer kunnen zetten, @iheadshoty ? Die geeft clipping nu op paneel niveau.

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 31-05-2026 11:59 ]

Pagina: 1 ... 120 121 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Omvormer sturen bij negatieve prijzen? Dat wordt uitgediept in SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.