• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:28
Het is me alleen niet helemaal duidelijk wat die optie precies doet (of zou moeten doen) ;) Als ik hem aanzet dan valt AC naar 0,00W, ongeacht wat ik bij Site Limit invul. Als ik hem uitzet en Site Limit op 100W zet gaat er AC ~91W uit.

Maar opzich ook een prima optie, dus feitelijk als ik de boel naar 0 wil krijgen:
  1. Zet Limit Control Mode naar Production Control
  2. Zet Negative Site Limit aan
  3. De waarde van Site Limit zelf maakt niet uit, kan op 0 (voor de vorm) of op 9999
En terugzetten:
  1. Zet Limit Control Mode naar Disabled
  2. Omvormer zet zelf Negative Site Limit weer uit en maakt Site Limit "unavailable"
Snap nog niet waarom die Active Power Limit zelf niet instelbaar is maar met bovenstaande lijk ik (net als Power Reduce) alsnog hetzelfde te kunnen bewerkstelligen. Weet alleen niet of hij Limit Control Mode / Negative Site Limit naar flash wegschrijft

• xxtremexx
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:30
Eriko schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:35:
[...]

Ik zou op prijs stellen dat je de initialisatie (als het nodig is) en de aansturing (modbus / api) code kunt delen met ons zodat ik het kan invoeren in NodeRed van Cerbo Gx?
Ik zal mijn Python script even ergens online gooien, je moet eerst in de inverter Modbus over IP aanzetten en pymodbus installeren:

modbus:

To enable Modbus over TCP/IP on a SolarEdge inverter, access the inverter menu via SetApp or the LCD screen, navigate to Communication > LAN Conf, and set Modbus TCP to Enable. The default port is 1502 (sometimes 502) and the Unit ID is typically 1, which must be set to use Ethernet (LAN) for local data monitoring.

Linkje : https://pastebin.com/vFTJNbzq

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 20:15
Ibus85 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:58:
[...]

Maar heeft home assistant die api toegang? Via modus wellicht. Maar ik wil niet aan die kast schroeven.
Gewoon lokaal via modbus, werkt als een trein! :)

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 09:55

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Voor een ieder die denkt dat de accu vol kletsen met grid stroom bij negatief een goed idee is met modbus en Home Assistant en de solar uit: dat werkt niet.

NRO aanzetten en dynamische prijzen instellen werkt wel. Werk het niet voor jou? Stuur dan een support ticket in bij SolarEdge. Ook met aanverwante klachten zoals wel of niet bij de juiste tarieven.

Home Assistant inschakelen is echt niet de oplossing…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:13
Miezie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:57:
Voor een ieder die denkt dat de accu vol kletsen met grid stroom bij negatief een goed idee is met modbus en Home Assistant en de solar uit: dat werkt niet.

NRO aanzetten en dynamische prijzen instellen werkt wel. Werk het niet voor jou? Stuur dan een support ticket in bij SolarEdge. Ook met aanverwante klachten zoals wel of niet bij de juiste tarieven.

Klopt, was mijn conclusie ook. Zie post vorige pagina. Je ziet heel even dat de PV uitgezet wordt en begint te laden vanaf grid maar dat duurt een paar seconden en dan springt ie weer terug.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Sypher schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:12:
[...]

Het is me alleen niet helemaal duidelijk wat die optie precies doet (of zou moeten doen) ;) Als ik hem aanzet dan valt AC naar 0,00W, ongeacht wat ik bij Site Limit invul. Als ik hem uitzet en Site Limit op 100W zet gaat er AC ~91W uit.

Maar opzich ook een prima optie, dus feitelijk als ik de boel naar 0 wil krijgen:
  1. Zet Limit Control Mode naar Production Control
  2. Zet Negative Site Limit aan
  3. De waarde van Site Limit zelf maakt niet uit, kan op 0 (voor de vorm) of op 9999
En terugzetten:
  1. Zet Limit Control Mode naar Disabled
  2. Omvormer zet zelf Negative Site Limit weer uit en maakt Site Limit "unavailable"
Snap nog niet waarom die Active Power Limit zelf niet instelbaar is maar met bovenstaande lijk ik (net als Power Reduce) alsnog hetzelfde te kunnen bewerkstelligen. Weet alleen niet of hij Limit Control Mode / Negative Site Limit naar flash wegschrijft
Met site limit stel je de limiet van je netaansluiting in. Daarmee kun je dus (voor België) bijv het capaciteitstarief regelen.
Met active power control kun je een percentage regelen van de totale capaciteit die hij beschikbaar heeft, die klets je op 0 bij negatieve prijzen.

Eea staat keurig uitgelegd in documentatie van SolarEdge en van SolarEdge modbus multi. Lees die eerst voordat je op allerlei niet geëigende wegen je doel toevallig bereikt.

Voor alleen solar:
Limit Control op production control.
Active power control naar 0.
Limit control is per phase.

Voor solar en batterij:
Limit Control op Export Control (export/import meter)
Limit control is per phase

De site limit kan je op 17250 zetten (230x3x25).

Ergo: alleen active power limit heb je nodig om die panelen te sturen. Hiervoor moet je volgens mij de standaard verborgen entiteit “Active Power Control”
aan hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Miezie op 01-05-2026 18:21 ]

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:38
Zo lang de zon flink schijnt zal nro alleen voor ander gebruik dan de accu bij negatieve prijzen van het net afnemen.

En kwa duurzaamheid is dat prima.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

janne_nl schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:37:
Zo lang de zon flink schijnt zal nro alleen voor ander gebruik dan de accu bij negatieve prijzen van het net afnemen.

En kwa duurzaamheid is dat prima.
En ook qua wat het systeem wel/niet kan. Het kan gewoon niet, ook niet via handmatige acties.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:38
Dan heb ik 1 van je laatste posts niet goed geinterpreteerd, daar leek dat nl wel uit te blijken, vandaar mijn reactie.

• NTdV
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 16:18
Mijn SE-systeem (omvormer, optimizers en inlinemeter) doet laatste dagen onverwachte dingen. Bij negatieve prijzen wel en niet afschakelen en soms alleen terugregelen tot verbruik op dat moment. Welke bedragen moet ik invullen bij NTO voor import en export? Momenteel heb ik €0,02 voor import en export met BTW op 0%. Energieleverancier is Zonneplan, maar laat verder niets door hen regelen. App versie 3.0.0 mySolarEdge.

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-05 22:57
Miezie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:57:

Een use-case die ik wel nog mis en met modbus/HA zou willen oplossen is het weer aanzetten van de panelen als de stroom zou uitvallen en het huis op de batterij in eilandmodus gaat. Dan wil je juist alle PV output wel weer hebben. Dat is iets wat NRO en dynamische prijzen niet kunnen, die hebben geen weet van wel/niet eiland modus.

Idealiter heb ik standaard NRO aanstaan en regelt hij het prima zelf, maar override ik het met modbus mocht dat nodig zijn.

Het is een edge-case, maar wel eentje die kan voorkomen bij een instabiel net.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:46
aloft schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:51:
[...]

Een use-case die ik wel nog mis en met modbus/HA zou willen oplossen is het weer aanzetten van de panelen als de stroom zou uitvallen en het huis op de batterij in eilandmodus gaat. Dan wil je juist alle PV output wel weer hebben. Dat is iets wat NRO en dynamische prijzen niet kunnen, die hebben geen weet van wel/niet eiland modus.

Idealiter heb ik standaard NRO aanstaan en regelt hij het prima zelf, maar override ik het met modbus mocht dat nodig zijn.

Het is een edge-case, maar wel eentje die kan voorkomen bij een instabiel net.
Heb je dat weleens getest? Mag toch hopen dat het systeem de regeling t.b.v. netkosten omzeilt als er geen netstroom is…

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Het enige wat NRO doet is een seintje vanaf het internet om in een bepaalde modus te gaan. Net als time of use die seintjes geeft.
Ik neem aan dat de firmware zo slim is om bij geen netspanning naar vooringestelde defaults te gaan…

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

janne_nl schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:22:
Dan heb ik 1 van je laatste posts niet goed geinterpreteerd, daar leek dat nl wel uit te blijken, vandaar mijn reactie.
Het was juist expliciet de bedoeling om informatie te geven dat puur laden vanaf het net een utopie is in de huidige firmwares. Iets wat hier wel regelmatig voorbij komt als suggestie.

Als SolarEdge de aansturing fixt, wat vermoedelijk wel komt als we support tickets aanmaken over de issues. Dan hoeven we ook niet te knutselen met modbus. Waar je zo’n systeem sowieso niet voor koopt…

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-05 17:20
Ik krijg de tarieven en het afschakelen via de SolarEdge apps ook niet lekker voor elkaar. Vandaag maar via de modbus integratie handmatig ingegrepen.

In de My SolarEdge app kan je in instellingen --> elektriciteitstarief --> weergave dagtarief kiezen. Er zit daar een verschil tussen import en export prijzen. Waarom? En wat is het export tarief?
De import tarieven lijken ongeveer overeen te komen met de prijs van een kWh inclusief belasting. De export tarieven geen idee wat die zijn.
Bovendien maakt dit het er ook weer niet duidelijker op wat je nou in moet vullen als aanvullende kosten en btw bij zowel de import als export (uitgaande van een dynamisch contract natuurlijk)

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:52

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Het loopt hier wel allemaal door elkaar heen: met en zonder SE-batterij gekoppeld en dan nog eens verschillende omvormers van diverse leeftijden en meer of minder accessoires zoals gekoppelde meters. Dat maakt het niet overzichtelijker. ;)

Nou ga ik daar nog wat anders aan toevoegen, want ik zit aan het andere eind van het spectrum: ik heb twee omvormers, waarvan één SE5K van ca. 5 jaar oud. De andere is een ruim 10 jaar oude StecaGrid 5503 waar helemaal nix aan te regelen is helaas.
Aan mijn SE5K (version 0004.0022.0044 , staat in mijn integratie) heb ik geen inline meter gekoppeld. Afgezien van het feit dat mijn groepenkast al uitpuilt heeft dat ook weinig zin. Er zijn inmiddels al meerdere systemen die NOM kunnen regelen (waaronder Zappi en Zendure batterijen) en die kunnen toch nooit tegelijk in die modus draaien. Teveel kapiteins op het schip gaat geheid mis.
Daarnaast maak ik gebruik van Home Assistant om diverse dingen in goede banen te leiden.

Op mijn HA heb ik daarom de SolarEdge Modbus Multi integratie (V3.2.3) draaien. En omdat ik sinds begin dit jaar een dynamisch contract heb en sinds een week of twee ook twee Zendure-batterijen ben ik aan het puzzelen hoe ik alles een beetje in de hand kan houden. Daarom wil ik die SE-omvormer toch graag gaan regelen. De zwaar negatieve prijzen van vanmiddag maakten al dat ik beide omvormers uit moest schakelen.

Vandaag heb ik handmatig eens aan wat knoppen gezeten van die HA-integratie, maar de werking is me allerminst duidelijk. Is er ergens een goede handleiding? Ik heb her en der gezocht maar nix gevonden. Heb ik er overheen gekeken of op de verkeerde plekken?

Zo merkte ik dat als ik de Active Power Limit naar 50% schuif, dat die even later weer terugschuift. En als die die op 100% zet en de Site Limit op 2750 zet, dat de Active Power Limit opeens meeschuift naar 50%.

En is die Site Limit (in W) in mijn geval (zonder gekoppelde meter) de limiet van de omvormer?
En is de Active Power Limit (in %) het percentage van het maximale vermogen van de omvormer of van de opbrengst op dat moment?

En waarom reageert de omvormer soms meteen, soms na10-20 seconde, soms na veel meer dan een halve minuut en soms helemaal niet?
Ik heb ‘m nog niet aangestuurd via scripts in HA. Ik neem aan dat die identiek werken aan de situatie dat je in de integratie aan de knoppen zit?

Kortom: ik heb wat hulp nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIETlGiIMoUNshgL5yEbAsIL3es=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rjgxy2LXJbUiPXwYeIlEfvR.jpg?f=fotoalbum_large

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Was even uit de lucht en na teruglezen blijkt dat mijn probleem slechts een voorbode was van nog veel meer mensen hier waar de NTO niet goed meer werkt. Nogal vervelend met zwaar negatieve stroomtarieven zoals vandaag.

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:55

GVR

Support case bij solaredge aangemaakt omdat omvormer om half 12 niet automatisch uitging ondanks nro instellingen waarmee het vorige week wel goed ging.

Omvormer ging pas uit toen ik een kwartier later zelf bij export het btw percentage aanpaste en weer terugzette en nro uit en weer inschakelde.

En om half vier vandaag ging de omvormer wel weer automaich aan. Heel vreemd.

Ik heb geen batterij, en export kosten staan op - 0,092 met 21 btw (heb Tibber)

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Miezie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:11:
[...]

Met site limit stel je de limiet van je netaansluiting in. Daarmee kun je dus (voor België) bijv het capaciteitstarief regelen.
Met active power control kun je een percentage regelen van de totale capaciteit die hij beschikbaar heeft, die klets je op 0 bij negatieve prijzen.

Eea staat keurig uitgelegd in documentatie van SolarEdge en van SolarEdge modbus multi. Lees die eerst voordat je op allerlei niet geëigende wegen je doel toevallig bereikt.

Voor alleen solar:
Limit Control op production control.
Limit control is per phase.

Voor solar en batterij:
Limit Control op Export Control (export/import meter)
Limit control is per phase

De site limit kan je op 17250 zetten (230x3x25).

Ergo: alleen active power limit heb je nodig om die panelen te sturen. Hiervoor moet je volgens mij de standaard verborgen entiteit “Active Power Control”
aan hebben.
Ik moet terug komen op de site limit. Die moet toch naar 0, dat doet NRO zelf ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFRotd6bPXnQ9CXRrgzjys7D8fM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aZ8o0p2Q3Ntu4HOAAyFv5XLW.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsByeFyvc2zT7qf64fV0r5v_xWk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ibYnlh7OFTyn3RAwUGGGgT05.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 24% gewijzigd door Miezie op 02-05-2026 07:49 ]

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:56
Iemand hier die misschien weet wat er mis gaat?

Ik kan gewoon netjes inloggen op https://monitoring.solaredge.com/, en zie mijn oude (lang geleden gebruikte) en nieuwe systeem.
Zodra ik naar een van mijn systemen ga krijg ik een error "something went wrong"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vehcZTMitFqmWEnHxtJaymdlc2k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p9pP18wlxFdwWYxBlXpMGUVV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkfqHQ3-VAkUa7LK4OviD98q3VE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zcNCPOnEpDEEmwR6msjKnJoS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door N0EL op 02-05-2026 09:46 ]

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-05 22:57
THM0 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:11:
[...]

Heb je dat weleens getest? Mag toch hopen dat het systeem de regeling t.b.v. netkosten omzeilt als er geen netstroom is…
Nog niet getest, maar de omvormer zit achter gateway (niet van SolarEdge) die de eiland modus regelt, dus die omvormer heeft geen weet of er wel of geen stroom vanuit het net komt, die ziet gewoon 50 Hz en 230-240V op z'n ingang binnenkomen.

Volgende keer bij negatieve prijzen zal ik de boel eens handmatig op eilandmodus zetten, maar ik vermoed dat de omvormer dan gewoon uitblijft.

• clodders
  • Laatst online: 16:45
Vanaf 10 uur zijn de bijkomende kosten in SolarEdge-app door SolarEdge op nul gezet.
Hierdoor werd alleen de batterij geladen en het stroomverbruik uit het net gehaald.
Na de bijkomende kosten weer ingevuld te hebben werkt het systeem weer goed.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• GVR

GVR

GVR schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:29:
Support case bij solaredge aangemaakt omdat omvormer om half 12 niet automatisch uitging ondanks nro instellingen waarmee het vorige week wel goed ging.

Omvormer ging pas uit toen ik een kwartier later zelf bij export het btw percentage aanpaste en weer terugzette en nro uit en weer inschakelde.

En om half vier vandaag ging de omvormer wel weer automaich aan. Heel vreemd.

Ik heb geen batterij, en export kosten staan op - 0,092 met 21 btw (heb Tibber)
En vandaag blijkt het systeem om 10:15 uitgegaan te zijn terwijl het allin tarief nog geen 14 cent was. Ik heb nro net maar uitgezet om weer te kunnen opwekken 🤕. Ik kan er geen peil meer op trekken.

• Groenenboompje
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:31
Ik loop tegen een probleem aan met mijn SolarEdge-omvormer rondom uren met negatieve stroomprijzen.

Op de momenten dat de prijzen negatief worden, lijkt de omvormer niet netjes in één keer uit of weer aan te schakelen. In de monitoring zie ik dat terug in de power limit: die blijft heen en weer schieten tussen 0% en 100%.

Op dit moment heb ik zowel de aansturing via Frank Energie als de Negatieve prijsoptimalisatie van SolarEdge ingeschakeld. Ik vermoed daarom dat beide systemen elkaar mogelijk in de weg zitten, maar ik weet dat niet zeker.

Ik kan me ook voorstellen dat dit continue schakelen tussen 0% en 100% niet ideaal is voor de omvormer.

Ik heb al gezocht naar vergelijkbare gevallen, maar kan zo snel niets vinden. Misschien zoek ik ook niet op de juiste termen.

Zijn er mensen die dit gedrag herkennen? En zo ja: hebben jullie Frank Energie, SolarEdge negatieve prijsoptimalisatie, of juist maar één van beide actief staan?

Benieuwd naar jullie ervaringen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnvwhmD-yjTwIZpNszS9HmjmYKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6p1qwvRi1sLqEbU4fiqn5M9W.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6nc6XHj81Zir6uZg6JtEgzbnAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ANStf2Y9KlUHuauwFVhj9jzA.png?f=fotoalbum_large

• GVR

GVR

Groenenboompje schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:22:
Ik loop tegen een probleem aan met mijn SolarEdge-omvormer rondom uren met negatieve stroomprijzen.

Op de momenten dat de prijzen negatief worden, lijkt de omvormer niet netjes in één keer uit of weer aan te schakelen. In de monitoring zie ik dat terug in de power limit: die blijft heen en weer schieten tussen 0% en 100%.

Op dit moment heb ik zowel de aansturing via Frank Energie als de Negatieve prijsoptimalisatie van SolarEdge ingeschakeld. Ik vermoed daarom dat beide systemen elkaar mogelijk in de weg zitten, maar ik weet dat niet zeker.

Ik kan me ook voorstellen dat dit continue schakelen tussen 0% en 100% niet ideaal is voor de omvormer.

Ik heb al gezocht naar vergelijkbare gevallen, maar kan zo snel niets vinden. Misschien zoek ik ook niet op de juiste termen.

Zijn er mensen die dit gedrag herkennen? En zo ja: hebben jullie Frank Energie, SolarEdge negatieve prijsoptimalisatie, of juist maar één van beide actief staan?

Benieuwd naar jullie ervaringen.

[Afbeelding][Afbeelding]
Twee kapiteins op een schip lijkt me vragen om problemen. Laat er eentje de baas zijn.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Groenenboompje schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:22:
[…]
Denk je niet dat als dit werkelijk heel bezwaarlijk zou zijn, dat SE dan iets in de firmware inbouwt zodat het niet in één klap aan of uit gaat, maar dat dit geleidelijk gebeurt, verdeeld over een paar seconden?

Maar dat is er niet, dus neem ik aan dat het niet bezwaarlijk is.

<John O`Mill>

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:07
Vraagje; mijn omvormer (SE3680H) heeft een firmware update gekregen. Maar na deze update is de aansturing via HA/Modbus veranderd.
Als ik de slider (active power limit) verzet reageert de omvormer direct, maar na enkele seconden springt hij weer naar 100% terug.
Ik heb een installateur account en kan via de SE GO app de instellingen van de omvormer aanpassen. Zou iemand mij kunnen helpen welke instellingen van belang zijn om het weer werkend te krijgen? Alvast bedankt 🙏

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:25

HRV

GVR schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:41:
[...]

En vandaag blijkt het systeem om 10:15 uitgegaan te zijn terwijl het allin tarief nog geen 14 cent was. Ik heb nro net maar uitgezet om weer te kunnen opwekken 🤕. Ik kan er geen peil meer op trekken.
Bij mij exact hetzelfde om 10:15 uit terwijl de Solaredge app bij “weergave dagtarieven” voor gisteren wel gewoon positieve prijzen aangeeft.

Geen idee waarom het niet werkt :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmI9lQVVhWpTYkfmPkpskDjgWaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tzSvRSRmAixu7Jt76VuECLkw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door HRV op 03-05-2026 08:49 ]

• clodders
  • Laatst online: 16:45
HRV schreef op zondag 3 mei 2026 @ 08:16:
[...]

Bij mij exact hetzelfde om 10:15 uit terwijl de Solaredge app bij “weergave dagtarieven” voor gisteren wel gewoon positieve prijzen aangeeft.

[Afbeelding]
Wat is er ingevuld bij je energietarief export aanvullende kosten want dit is de parameter van uitschakeling systeem. Kijkt naar het plaatje exporttarieven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVO-lY7AY0himUKa6iLhd24v-LQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2Ke61BKkZF9lIhqZSUlhJi4M.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door clodders op 03-05-2026 09:05 ]

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

HRV schreef op zondag 3 mei 2026 @ 08:16:
[...]

[Afbeelding]
De meerdere keren beschreven bug dat de aanvullende kosten niet worden meegenomen. Hetgeen verandert is deze week is dat het niet meer op zero export draait, maar gewoon stopt.

Support ticket aanmaken om de druk op te voeren werkt vast ;).

• HRV

HRV

Zoals je in de afbeelding kunt zien vindt de Solaredge app zelf dat de prijzen positief waren. Dus het moet goed ingevuld zijn want als je andere waarden invult past Solaredge je grafiek aan op basis van de waarden die je hebt ingevoerd.

• HRV

HRV

Miezie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:40:
[...]
Als SolarEdge de aansturing fixt, wat vermoedelijk wel komt als we support tickets aanmaken over de issues. Dan hoeven we ook niet te knutselen met modbus. Waar je zo’n systeem sowieso niet voor koopt…
Zojuist geprobeerd om een case aan te maken, maar helaas kan ik geen adres invoeren. Als ik in mijn SE account een adres invoer wordt die niet opgeslagen. En dus kan ik ook geen support case inschieten.

Een beetje om gek van te worden. 8)7

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Twanroy schreef op zondag 3 mei 2026 @ 07:50:
Vraagje; mijn omvormer (SE3680H) heeft een firmware update gekregen. Maar na deze update is de aansturing via HA/Modbus veranderd.
Als ik de slider (active power limit) verzet reageert de omvormer direct, maar na enkele seconden springt hij weer naar 100% terug.
Ik heb een installateur account en kan via de SE GO app de instellingen van de omvormer aanpassen. Zou iemand mij kunnen helpen welke instellingen van belang zijn om het weer werkend te krijgen? Alvast bedankt 🙏
Weet je de firmware versie? Publiceert SolerEdge een changelog van hun firmware versies? Is er met Google iets te vinden van mensen die vergelijkbare problemen hebben?

Ik heb dezelfde omvormer maar die praat al twee jaar niet meer met internet, dus geen last van onverwachte firmwareupdates die iets omkegelen. Uitlezen, en regelen met Active Power Limit doe ik allemaal in Home Assistant. Baas in eigen omvormer.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 03-05-2026 09:46 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• bello2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:00
Hippe Lip schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:12:
Het loopt hier wel allemaal door elkaar heen: met en zonder SE-batterij gekoppeld en dan nog eens verschillende omvormers van diverse leeftijden en meer of minder accessoires zoals gekoppelde meters. Dat maakt het niet overzichtelijker. ;)

Nou ga ik daar nog wat anders aan toevoegen, want ik zit aan het andere eind van het spectrum: ik heb twee omvormers, waarvan één SE5K van ca. 5 jaar oud. De andere is een ruim 10 jaar oude StecaGrid 5503 waar helemaal nix aan te regelen is helaas.
Aan mijn SE5K (version 0004.0022.0044 , staat in mijn integratie) heb ik geen inline meter gekoppeld. Afgezien van het feit dat mijn groepenkast al uitpuilt heeft dat ook weinig zin. Er zijn inmiddels al meerdere systemen die NOM kunnen regelen (waaronder Zappi en Zendure batterijen) en die kunnen toch nooit tegelijk in die modus draaien. Teveel kapiteins op het schip gaat geheid mis.
Daarnaast maak ik gebruik van Home Assistant om diverse dingen in goede banen te leiden.

Op mijn HA heb ik daarom de SolarEdge Modbus Multi integratie (V3.2.3) draaien. En omdat ik sinds begin dit jaar een dynamisch contract heb en sinds een week of twee ook twee Zendure-batterijen ben ik aan het puzzelen hoe ik alles een beetje in de hand kan houden. Daarom wil ik die SE-omvormer toch graag gaan regelen. De zwaar negatieve prijzen van vanmiddag maakten al dat ik beide omvormers uit moest schakelen.

Vandaag heb ik handmatig eens aan wat knoppen gezeten van die HA-integratie, maar de werking is me allerminst duidelijk. Is er ergens een goede handleiding? Ik heb her en der gezocht maar nix gevonden. Heb ik er overheen gekeken of op de verkeerde plekken?

Zo merkte ik dat als ik de Active Power Limit naar 50% schuif, dat die even later weer terugschuift. En als die die op 100% zet en de Site Limit op 2750 zet, dat de Active Power Limit opeens meeschuift naar 50%.

En is die Site Limit (in W) in mijn geval (zonder gekoppelde meter) de limiet van de omvormer?
En is de Active Power Limit (in %) het percentage van het maximale vermogen van de omvormer of van de opbrengst op dat moment?

En waarom reageert de omvormer soms meteen, soms na10-20 seconde, soms na veel meer dan een halve minuut en soms helemaal niet?
Ik heb ‘m nog niet aangestuurd via scripts in HA. Ik neem aan dat die identiek werken aan de situatie dat je in de integratie aan de knoppen zit?

Kortom: ik heb wat hulp nodig.

[Afbeelding]
Ik ervaar exact hetzelfde bij een SE7K met de laatste firmware. Het begrenzen of sturen van het vermogen van de SE omvormer wil maar niet lukken. Alle instellingen lijken te kloppen. Uitlezen gaat perfect maar een modbus commando sturen blijft sukkelen.

Is er iemand waarbij dit goed werkt?

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
Allen en met name @Miezie,
Ik heb het nog niet geïntegreerd,
en er zijn te veel wolken om het 100% goed te testen,
Maar ik heb geloof ik in de gaten hoe je de teruglever beperking met Modbus moet besturen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Power control activeren:
F142 write int32 1     // enable advance power control
F104 write int32 4     // control mode =4 = vermogen control ipv fase control
F100 write int16 1     // commit = "activeer settings"

Vervolgens:
Normaal bedrijf, PV maximaal
E000 write uint16 0      // geen export limitatie

zero export, Batterij DC laden vanaf PV
E000 write uint16 1      // export limiet op grid-meter
E002 write float 0.0     // export limiet op 0watt, dus niet terugleveren

zero export, Batterij laden vanaf grid
E000 write uint16 2049   // export limiet op grid-meter EN limiet is negatief
E002 write float 17250   // limiet op -17250 watt = 3x25A op 230V
met de truc om limiet op negatief te zetten ga je niks produceren totdat je meer dan 17250watt importeert
Toen ik klaar was met puzzelen zat de batterij al vol dus kon ik dat niet meer proberen maar ik had de limiet op -100W gezet end de PV-productie werd netjes teruggeregel opdat ik 100watt van het net importeerde.
Testen met meer watt was door de wolken niet mogelijk.

Morgen verder

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Stefannn schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:01:
Allen en met name @Miezie,
Ik heb het nog niet geïntegreerd,
en er zijn te veel wolken om het 100% goed te testen,
Maar ik heb geloof ik in de gaten hoe je de teruglever beperking met Modbus moet besturen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Power control activeren:
F142 write int32 1     // enable advance power control
F104 write int32 4     // control mode =4 = vermogen control ipv fase control
F100 write int16 1     // commit = "activeer settings"

Vervolgens:
Normaal bedrijf, PV maximaal
E000 write uint16 0      // geen export limitatie

zero export, Batterij DC laden vanaf PV
E000 write uint16 1      // export limiet op grid-meter
E002 write float 0.0     // export limiet op 0watt, dus niet terugleveren

zero export, Batterij laden vanaf grid
E000 write uint16 2049   // export limiet op grid-meter EN limiet is negatief
E002 write float 17250   // limiet op -17250 watt = 3x25A op 230V
met de truc om limiet op negatief te zetten ga je niks produceren totdat je meer dan 17250watt importeert
Toen ik klaar was met puzzelen zat de batterij al vol dus kon ik dat niet meer proberen maar ik had de limiet op -100W gezet end de PV-productie werd netjes teruggeregel opdat ik 100watt van het net importeerde.
Testen met meer watt was door de wolken niet mogelijk.

Morgen verder
;p

Lekker bezig. Ik keek vooral naar de officieel ondersteunde modussen vanuit SolarEdge ;).

• Stefannn
Miezie schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:44:
[...]

;p

Lekker bezig. Ik keek vooral naar de officieel ondersteunde modussen vanuit SolarEdge ;).
Flink puzzelen met de apps note.
Die is enerzijds netjes en compleet.
Maar anderzijds toch ook wel vrij chaotisch met overlappende functionaliteit.
Je kan de power op 3 verschillende manieren controleren en dan heb je ook de batterij control nog.
De “negative site limit” was ook aardig cryptisch.
Ik heb heel lang gezocht hoe je die negatief kon instellen tot ik er achter kwam dat dat bitje als minteken functioneert. Het positieve getal wordt opeens negatief.
Het verschil tussen batterij charge mode [E00D] 1, 2 en 3 is me ook nog niet duidelijk. Ik ga gewoon 3 gebruiken (max power PV en ac).
Wel cool allemaal.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Stefannn
De zon breekt weer door.
Yep.. lijkt te werken…

E000 = 0 (dus geen control, maximaal PV)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTPp8VuJoDd4UyzOsWLVMgMmYSI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gR22H06rYAvhyIDtxMViX1Vh.jpg?f=fotoalbum_large

10 secondes later….
E000 = 2049 (export control op grid, sitelimit moet geinterpreteerd worden als negatief getal)
E002 = 1000 (dus limiet op -1000W)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMb3Y8_rmOuqfxf0ut4gYzL_87w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eCET7iRDFtG8gnH7cdKseDj7.jpg?f=fotoalbum_large

• Forza11
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:11
Mijn solaredge app rapporteert vandaag niets, maar ik zie bij tibber wel dat er stroom wordt opgewekt. Is er een storing bij solaredge?

• donderz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:37
Miezie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:11:
[...]

Ik had hier al eens naar gezocht maar niet gevonden. Ik heb nogmaals in de solaredge one app gekeken, en ik vind enkel Import Limiet onder limiet controle en energiemanager terug. Is dit wat je bedoeld, of onder welk submenu zou ik het moeten terugvinden? (Ik gebruik Time of Use batterij)
De import limiet moet je instellen als een waarde voor één fase. Ik heb een 3-fase aansluiting, dus voor het beperken van het capaciteitstarief is het dan toch niet zinvol om deze waarde voor één fase in te stellen?

Ik heb nog maar enkele maanden een batterij, maar mijn capaciteitstarief is meer dan vroeger, omdat hij toevallig enkele keren op een maand beslist om de batterij volle bak op te laden (5kW) terwijl er ook nog ander verbruik is.
Ik zou ook liever hebben dat hij nog een bepaalde capaciteit van de batterij reserveert om pieken te dempen, maar dit lijkt mij niet mogelijk in combinatie met Time of Use? Ook vind ik het stom dat hij smorgens de batterij volledig ontlaad, en bij het minste verbruik dan vlak erna toch nog van het net moet afnemen.
Vandaag bijvoorbeeld 1,2kWh verbruikt van het net, terwijl mijn batterij om 6u 50% vol was. (nu terug 36%)

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

donderz schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:25:
[...]

Ik had hier al eens naar gezocht maar niet gevonden. Ik heb nogmaals in de solaredge one app gekeken, en ik vind enkel Import Limiet onder limiet controle en energiemanager terug. Is dit wat je bedoeld, of onder welk submenu zou ik het moeten terugvinden? (Ik gebruik Time of Use batterij)
De import limiet moet je instellen als een waarde voor één fase. Ik heb een 3-fase aansluiting, dus voor het beperken van het capaciteitstarief is het dan toch niet zinvol om deze waarde voor één fase in te stellen?

Ik heb nog maar enkele maanden een batterij, maar mijn capaciteitstarief is meer dan vroeger, omdat hij toevallig enkele keren op een maand beslist om de batterij volle bak op te laden (5kW) terwijl er ook nog ander verbruik is.
Ik zou ook liever hebben dat hij nog een bepaalde capaciteit van de batterij reserveert om pieken te dempen, maar dit lijkt mij niet mogelijk in combinatie met Time of Use? Ook vind ik het stom dat hij smorgens de batterij volledig ontlaad, en bij het minste verbruik dan vlak erna toch nog van het net moet afnemen.
Vandaag bijvoorbeeld 1,2kWh verbruikt van het net, terwijl mijn batterij om 6u 50% vol was. (nu terug 36%)
Time of Use probeert vooral naar de economischere kant van de zaken te kijken.
Site limit stel je in via SolarEdge go, de interface van de inverter of met SolarEdge modbus multi. Met SolarEdge modbus kun je ook de laad- en ontlaad limieten beïnvloeden. Wellicht kan dit ook via SolarEdge Go en de interface van de inverter, maar dit heb ik niet scherp op het netvlies.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0l9TDHCKq3ywxGurRbKKilc_tA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dBF5AwNJVq40J85lgbYeRKXQ.jpg?f=fotoalbum_large

We houden het in de gaten :-).

• paoper
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:21
Mooi dat je reactie hebt gehad, ik ben benieuwd wat ik zal horen n.a.v. mijn vanmiddag aangemaakte case.

Ik vind het alleen jammer dat er de communicatie die je hier deelt niet aangegeven wordt wat ze precies als 'probleem' hebben geïdentificeerd, noch wat ze exact hebben gedaan om het te 'verhelpen'. Het zou zomaar kunnen zijn dat er meerdere problemen (en oorzaken) tegelijk spelen.

Ik zie hier in de draadjes namelijk mensen bij wie het helemaal niet (goed) functioneert, naast dat de berekening mogelijk op enkele punten nog steeds onvolledig / onjuist is. Misschien hebben ze dat eerste (serverside) verholpen, maar bv nog niet de berekening beter kloppend gemaakt voor de Nederlandse situatie.

Dus inderdaad zullen we het voor nu nog even in de gaten moeten houden, zelf moeten testen, en eventueel opnieuw een issue aanmaken!

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

paoper schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:04:
[...]

Mooi dat je reactie hebt gehad, ik ben benieuwd wat ik zal horen n.a.v. mijn vanmiddag aangemaakte case.

Ik vind het alleen jammer dat er de communicatie die je hier deelt niet aangegeven wordt wat ze precies als 'probleem' hebben geïdentificeerd, noch wat ze exact hebben gedaan om het te 'verhelpen'. Het zou zomaar kunnen zijn dat er meerdere problemen (en oorzaken) tegelijk spelen.

Ik zie hier in de draadjes namelijk mensen bij wie het helemaal niet (goed) functioneert, naast dat de berekening mogelijk op enkele punten nog steeds onvolledig / onjuist is. Misschien hebben ze dat eerste (serverside) verholpen, maar bv nog niet de berekening beter kloppend gemaakt voor de Nederlandse situatie.

Dus inderdaad zullen we het voor nu nog even in de gaten moeten houden, zelf moeten testen, en eventueel opnieuw een issue aanmaken!
De berekening, op wat afrondingsverschillen na, is kloppend voor de NL situatie. Of je nou wel of niet met btw percentage rekent of die in de kosten meeneemt.
Het verschilt dan nog per type installatie (grofweg enkel zonnepanelen, zonnepanelen met meter, zonnepanelen met meter en accu) en dan ook nog met 1 of meerdere inverters.

Als eea aan de klant zijde als een geheel is ingericht en up to date en gekoppeld met het internet is het vervolgens vooral de vraag of de gebruiker de opbouw van de NL tarieven begrijpt. Als dat allemaal klopt had je m.i. de volgende scenario’s:
- enkel zonnepanelen: NRO zou moeten werken
- alles met een meter: bij bruto negatief zero export of volledig uitschakelen…

Dan heb je nog de keuze die Solaredge heeft gemaakt om DC te blijven laden, dat is in principe conform productspec en marketing.

Ik volg de NRO discussie nu al ongeveer een jaar en bovenstaande is de samenvatting met de huidige stand van zaken. Vorig jaar werkte het nog wel, maar was het wat ruk met de tarieven instellen… dit jaar werkte het niet meer en wordt het instellen van de tarieven langzaam gefixt (iPhone done, android in beta)

No offense, maar tussen al het schrijven en de uitlatingen door zijn we vooral mensen die iets gebruiken en tegenwoordig vooral weinig geduld hebben :).

• HRV

HRV

Miezie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:28:
[...]

De berekening, op wat afrondingsverschillen na, is kloppend voor de NL situatie. Of je nou wel of niet met btw percentage rekent of die in de kosten meeneemt.
Het verschilt dan nog per type installatie (grofweg enkel zonnepanelen, zonnepanelen met meter, zonnepanelen met meter en accu) en dan ook nog met 1 of meerdere inverters.

....

No offense, maar tussen al het schrijven en de uitlatingen door zijn we vooral mensen die iets gebruiken en tegenwoordig vooral weinig geduld hebben :).
Vorig jaar getest en om onverklaarbare reden werkte het de ene dag wel goed, maar een x-aantal dagen daarna niet meer en is mijn systeem dus op meerdere dagen achter elkaar deels uitgeschakeld geweest. Totdat ik toevallig in de app keek en dacht "wel *****"

Nu dezelfde ervaring. 1 dag goed, meteen na instellen, twee dagen later uit bij positieve tarieven. Ik heb er dus niet veel vertrouwen in en wordt nu eigenlijk geforceerd om of iedere keer in de app te kijken, of een notificatie te maken met home assistant om te checken, of om te laten zien dat de Solaredge naar nul is gegaan.

Zit ik allemaal niet op te wachten. In mijn ogen hebben ze een jaar gehad om het te fixen... en werkt het nog steeds niet. Hoe moeilijk kan dit zijn?

• THM0
Miezie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:28:
[...]

Nou ja… zó complex is het ook weer niet wat we verwachten. Het zijn ook gewoon functies die SolarEdge zelf uitdraagt als mogelijkheden.
Dat ze de nuances van de salderingsregeling niet ondersteunen kan ik overigens prima begrijpen.

Bij andere producenten werkt het ook gewoon prima. Bij SigEnergy bijv kun je zelf kiezen of je maximaal economisch voordeel wilt nastreven, of zoveel mogelijk eigen PV zelf benutten, of iets ertussenin. En je kunt het systeem om een uitleg vragen wat het gaat doen en waarom.

Bij SolarEdge is het een zwarte doos zonder enige uitleg, en je moet uit het gedrag maar afleiden welke logica wordt nagestreefd. En dan moet je dus ook zelf de tarieven in de gaten houden om te constateren dat het niet fatsoenlijk werkt.

Ik ben vooralsnog in ieder geval niet heel erg onder de indruk van SolarEdge op dit vlak. Maar ik zit nog goed tot Q2 2027, dan is het vast opgelost. Maar waarschijnlijk zet ik tegen die tijd een Victron systeem erbij.

[ Voor 4% gewijzigd door THM0 op 04-05-2026 21:02 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Zijn er hier meer mensen die hun SolarEdge aan willen sturen zonder dat er sprake is van een gekoppelde meter?
Mijn SE5k krijg ik niet fatsoenlijk aangestuurd met de HA SolarEdge Modbus Multi integratie.

Als ik de site limit verlaag van 5000 naar 2000 zie ik (bij voldoende zon) onmiddellijk resultaat. Ook zie ik de schuif van de Active Power Limit mee omlaag gaan.
Maar weer omhoog gaat niet. Soms floept-ie weer terug naar de 2000, soms duurt het érrug lang en dan doet-ie ‘iets’ en een heel enkele keer lijkt het te werken.

Anderen met dezelfde ervaring?
Suggesties hoe het anders kan?

Ik vind hier namelijk allemaal reacties van omvormers die jullie laten reageren op een SE-gekoppelde meter en die heb (en wil) ik niet. Niet van toepassing hier.

<John O`Mill>

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

HRV schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:31:
[...]

Vorig jaar getest en om onverklaarbare reden werkte het de ene dag wel goed, maar een x-aantal dagen daarna niet meer en is mijn systeem dus op meerdere dagen achter elkaar deels uitgeschakeld geweest. Totdat ik toevallig in de app keek en dacht "wel *****"

Nu dezelfde ervaring. 1 dag goed, meteen na instellen, twee dagen later uit bij positieve tarieven. Ik heb er dus niet veel vertrouwen in en wordt nu eigenlijk geforceerd om of iedere keer in de app te kijken, of een notificatie te maken met home assistant om te checken, of om te laten zien dat de Solaredge naar nul is gegaan.

Zit ik allemaal niet op te wachten. In mijn ogen hebben ze een jaar gehad om het te fixen... en werkt het nog steeds niet. Hoe moeilijk kan dit zijn?
Maar heb je ooit een ticket ingediend? Ik wil ze niet verdedigen… maar je kan iets pas fixen als je het weet.

• MadHost
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:15
Ik heb sinds December een dynamisch energiecontract bij Frank en heb toen de koppeling gemaakt in de app met de SolarEdge omvormer. (SE8K). Het was mij opgevallen dat de grafieken af en toe onderbroken waren maar de zon kwam wel door in de SigEnergy gateway waardoor ik niet direct actie had ondernomen. Omdat de slim laden optie niet bracht wat ik er van verwachtte, heb ik de koppeling een paar maanden geleden verwijderd.

Sinds een goede week wordt er daadwerkelijk minder stroom geleverd, wat op zich de bedoeling is wanneer tarieven ingesteld staan in SolarEdge omvormer, maar dit staat allemaal uit en dit gebeurt nog steeds. Zie hieronder een voorbeeld grafiek van vandaag.

Wat kan ik doen om er zeker van te zijn dat alle koppelingen verbroken zijn en de SolarEdge zich weer normaal gedraagt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qUAyF9p5ovD8fPY2krP2u-J678=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9pyHBQC0DhEaItCJH83Dazaw.jpg?f=fotoalbum_large

System specs | X

• Stefannn
MadHost schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:37:
Ik heb sinds December een dynamisch energiecontract bij Frank en heb toen de koppeling gemaakt in de app met de SolarEdge omvormer. (SE8K). Het was mij opgevallen dat de grafieken af en toe onderbroken waren maar de zon kwam wel door in de SigEnergy gateway waardoor ik niet direct actie had ondernomen. Omdat de slim laden optie niet bracht wat ik er van verwachtte, heb ik de koppeling een paar maanden geleden verwijderd.

Sinds een goede week wordt er daadwerkelijk minder stroom geleverd, wat op zich de bedoeling is wanneer tarieven ingesteld staan in SolarEdge omvormer, maar dit staat allemaal uit en dit gebeurt nog steeds. Zie hieronder een voorbeeld grafiek van vandaag.

Wat kan ik doen om er zeker van te zijn dat alle koppelingen verbroken zijn en de SolarEdge zich weer normaal gedraagt?

[Afbeelding]
Ik heb het zelf niet. Ik heb even op internet gekeken hoe die koppeling gaat.
Gaat via Solaredge account?
- dan lijkt me dat als je het password verandert Frank er niet meer bij kan.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

[Afbeelding]
Als je de aansturing uit wilt hebben bel je even met Frank Energie om het uit de VPP te laten halen.

• HRV

HRV

Miezie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:27:
[...]

Maar heb je ooit een ticket ingediend? Ik wil ze niet verdedigen… maar je kan iets pas fixen als je het weet.
Dat lukt niet.

Om een ticket in te delen hebben ze een adres nodig. Om onverklaarbare reden wordt dat adres niet opgeslagen. Dus ik ga van het kastje naar de muur en kom geen millimeter verder.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

HRV schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:55:
[...]

Dat lukt niet.

Om een ticket in te delen hebben ze een adres nodig. Om onverklaarbare reden wordt dat adres niet opgeslagen. Dus ik ga van het kastje naar de muur en kom geen millimeter verder.
Het adres is in principe iets dat je installateur goed moet instellen in je account.

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
HRV schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:55:
[...]

Dat lukt niet.

Had ik ook. Duurde een paar minuten en toen stonden er ineens 2 adressen, de juiste en Adres in Plaats.. kon toen de laatste weggooien en de goede als standaard instellen.
Miezie schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:52:
[...]

Het adres is in principe iets dat je installateur goed moet instellen in je account.
In je gewone "monitoring" account wel, maar support verloopt via een ander systeem die weer hun eigen adres invoer kent. Zit wel aan dezelfde account gekoppeld.

[ Voor 27% gewijzigd door Sypher op 05-05-2026 11:39 ]

• MadHost
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:15
Stefannn schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 06:55:
[...]

Ik heb het zelf niet. Ik heb even op internet gekeken hoe die koppeling gaat.
Gaat via Solaredge account?
- dan lijkt me dat als je het password verandert Frank er niet meer bij kan.
Dit loopt inderdaad via het SolarEdge account denk ik want je moet inloggen om de koppeling te maken. Ik zal proberen Frank te bellen @Miezie. Bereikbaarheid is niet hun sterkste punt helaas…

System specs | X

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:34

[Afbeelding]
er is niet gewoon een enorm hoge spanning in de straat op het stroomnet waardoor je omvormer even uit is?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• jansenpam
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:13
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:20:
[...]

Die 4 extra panelen zijn niet nodig. Het 3e systeemverlies diagram dat je vorige week postte is met short string omvormer en zonder extra panelen. Het opbrengst factor verlies is 0,1% en daar is niets mis mee.
Sorry dat ik hier nog even op terug kom. De installateur heeft nog niet gereageerd om mijn voorstel van een short-string omvormer. Ik had jullie voorstel een maand geleden ook aan de SolarEdge support voorgelegd (waar ik al in een moeizaam gesprek zat) en ik kreeg vandaag het volgende antwoord:

"Beste klant,
Hartelijk dank voor uw contact met SolarEdge.

De DC-ingangsspanning is niet afhankelijk van het type omvormer. Zelfs wanneer er een omvormer voor korte strings wordt geïnstalleerd, blijft de DC-spanning gelijk, aangezien de oriëntatie van de panelen ongewijzigd blijft. Hierdoor blijft ook de productie gelijk.

Mocht u verdere ondersteuning nodig hebben, neem dan gerust contact met ons op — ons team staat klaar om u te helpen.
Hartelijk dank dat u uw woning van stroom voorziet met onze hulp.

Met vriendelijke groet,
xxxxxxxxx
Technical Support Engineer – Tier 1"

Ik ben benieuwd naar jullie visie hierover.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:42
@jansenpam
Ik vind het een warrig overkomend verhaal, waar voor mijn gevoel weinig van klopt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jansenpam
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:13
Ronald schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:39:
@jansenpam
Ik vind het een warrig overkomend verhaal, waar voor mijn gevoel weinig van klopt.
Ik begrijp het ook niet. En het stoort me ook dat ze geen enkele suggestie doen over wat dan wél een oplossing zou zijn om een ‘normale’ opbrengst te krijgen

• THM0
Ronald schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:39:
@jansenpam
Nou ja in bepaalde situaties klopt het, namelijk als je met een normale omvormer op dezelfde momenten voldoende string spanning hebt als met een short string omvormer. Maar een beetje vreemd antwoord wat de essentie van de vraag omzeilt.
De panelen houden natuurlijk hun potentiële opbrengst, maar met een short string omvormer heb je meer kans dat dat ook daadwerkelijk te oogsten is als het kantje-boord is met 750V string spanning.

• Sungirly
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15:42
Ik heb contact opgenomen met SolarEdge en gezegd dat die 2xb melding blijft. Nu sturen ze ineens een nieuwe omvormer. Is dat iets wat je zelf kan omwisselen (mijn man is wel handig) of beter door een installateur laten doen?

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:26
Het ding ophangen en aansluiten is simpel, zeker als het hetzelfde model is. Maar om de omvormer in bedrijf te stellen met de SolarEdge Go app heb je een SolarEdge installateursaccount nodig.

• Steinumstein
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:40
Goedemiddag allemaal,

Ik moet mijn SolarEdge SE4000H omvormer opnieuw koppelen aan de wifi, maar dat lukt niet zoals het zou moeten gaan. Het lijkt alsof er iets geblokkeerd wordt, of moet worden gedaan door een installateur?

Via support heb ik deze handleiding gekregen: handleiding solaredge voor mijn omvormer zonder scherm.

Wanneer ik druk op Omvormer Communicatie en de CQ-code scan, en de rode schakelaar omzet, maakt de app inderdaad verbinding. Maar direct daarna krijg ik een scherm waarin staat: Ethernet (LAN) niet aangesloten.

En dat klopt, want er is sinds de installatie een paar jaar terug, nooit een ethernetkabel aangesloten geweest. Verder dan dit kom ik niet, daar heb ik denk ik niet de juiste rechten voor. De app blijft op dat scherm hangen, en ik kan geen verbinding maken.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik voel de bui al hangen dat er straks een monteur langskomt die 2 minuten bezig is met zijn app voor 90 euro.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:42
@Steinumstein kijk even bij help hij doet het niet in de start post. Dan omzeil je de app…

(een beetje erg opvallend dat SE niet het de eigen site refereert….)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:05

Smoke

Maverick Reploid

Dan is om een of andere reden je omvormer van Wi-Fi naar LAN geschakeld. Dit kan gebeuren als je de schakelaar te lang (meer dan 30 seconden) op P houdt. Met mySolarEdge kan je dit niet aanpassen, maar in de topicstart staat een nuttig stukje over instellingen aanpassen waar je hem kan omzetten. De optie die je zoekt staat onder monitoring communication.

Wel vreemd dat support naar een externe site linkt, want de stappen staan ook gewoon op hun eigen website.

• Steinumstein
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:40
Ha @Ronald en @Smoke, dank voor de hulp! Ik ga daar even kijken.

Ik had m'n installateur gebeld, dat is Solar Concept, en EnergieWonen zegt weer in de mail met de handleiding:
Jouw servicepartner voor Essent, EnergieWonen en Solar Concept

Ik heb de schakelaar overigens niet langer dan 5 tot 10 seconden op P gehouden, maar wel fijn dat dit een bekend probleem kan zijn :)

[ Voor 21% gewijzigd door Steinumstein op 06-05-2026 13:30 ]

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:18

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Goedemiddag,
Vanochtend heb ik de nieuwste versie van de mySolarEdge app voor Android geïnstalleerd.
Als handige check had ik van de vorige versie op het startscherm van mijn mobiel een Widget met de afmetingen van 4 x 1 geplaatst.
In de nieuwe versie is er slechts één widget mogelijk, die te groot is voor mijn startscherm, namelijk 4 x 3.
Ik heb inmiddels een feedback ingeschoten met het verzoek om ook een widget van 4 x 1 beschikbaar te maken.
Of kijk ik verkeerd en is er toch een widget van 4 x 1 mogelijk?

A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:24
Vraag; ik heb bij Solaredge de curtailment instellingen ingevoerd in de app daar ik dynamisch contract heb. Na monitoring blijkt het volgende;

01-05-2026
Vanaf 12:45 zijn de panelen gedimd, terwijl dit al om 11:30 had gemoeten
Vanaf 17:30 staan de panelen weer op 100%, terwijl dit al om 15:45 had gemoeten

02-05-2026
Vanaf 10:15 zijn de panelen gedimd, terwijl dit pas om 11:30 had gemoeten
Vanaf 16:30 staan de panelen weer op 100%, terwijl dit al om 15:30 had gemoeten

Ik heb eerst gekeken of dit mogelijk met zomer-/wintertijd te maken had, maar dat lijkt niet volledig te verklaren waarom het op 1 mei deels wel en deels niet klopt.

Iemand meer last van gehad bij solaredge ?

[ Voor 11% gewijzigd door martijn22222 op 06-05-2026 16:24 ]

• THM0
martijn22222 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:23:
Vraag; ik heb bij Solaredge de curtailment instellingen ingevoerd in de app daar ik dynamisch contract heb. Na monitoring blijkt het volgende;

01-05-2026
Vanaf 12:45 zijn de panelen gedimd, terwijl dit al om 11:30 had gemoeten
Vanaf 17:30 staan de panelen weer op 100%, terwijl dit al om 15:45 had gemoeten

02-05-2026
Vanaf 10:15 zijn de panelen gedimd, terwijl dit pas om 11:30 had gemoeten
Vanaf 16:30 staan de panelen weer op 100%, terwijl dit al om 15:30 had gemoeten

Ik heb eerst gekeken of dit mogelijk met zomer-/wintertijd te maken had, maar dat lijkt niet volledig te verklaren waarom het op 1 mei deels wel en deels niet klopt.

Iemand meer last van gehad bij solaredge ?
Je hoeft niet heel veel pagina’s terug te lezen voor het antwoord…
Pagina: 1 ... 117 118 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.