• AllanBrek
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:10
Zouden jullie wachten op de Nexis of via de charge up actie voor de "oude" home hub met batterij gaan?

Ik kon zo snel via het internet en YouTube video's niet snel veel vinden over de voordelen van de Nexis, behalve dat het systeem kleiner, modulair is (batterijen stapelbaar via interne aansluiting ipv. buiten om).

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:16
AllanBrek schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:08:
Zouden jullie wachten op de Nexis of via de charge up actie voor de "oude" home hub met batterij gaan?

Ik kon zo snel via het internet en YouTube video's niet snel veel vinden over de voordelen van de Nexis, behalve dat het systeem kleiner, modulair is (batterijen stapelbaar via interne aansluiting ipv. buiten om).
Dat laatste kan ook met de Wide accu op een Home Hub omvormer, maar je bent dan wel beperkt tot 1 toren van max 4 accu's. De Wide accu is qua specs verder identiek aan de gewone accu.

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:52
Browny schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:46:
@jurgen purgen

Ha dus in Nederland is de certificering netbeheerders dus nog niet in orde volgens je bericht, maar de omvormer staat wel in de lijst van goedgekeurde omvormers die in Nederland mogen geplaatst worden.

Hier in België is de Nexis ook opgenomen in de c10/c26 lijst van synergrid en mag dus in België zonder problemen worden geplaatst.

Ik denk dat ze moeilijk doen omwille dat ze in de Benelux via charge up actie nog de oude home hub met batterij die nog in stock staan eerst proberen te verkopen. Zodra de Nexis verkocht wordt in de Benelux geraken ze de oude stock moeilijk nog kwijt.
Wat mij verteld was in het gesprek was idd dat ze geen gedoe willen ivm met de certificering.
Klinkt plausibel maar ik denk dat er meer achter zit.

Het draait, volgens mij, allemaal om hun oude stock idd. Dat gaat hij aan de tel niet zeggen natuurlijk, maar dat voelde ik al toen die Charge Up actie steeds maar werd verlengd. Een bevriend installateur heeft me in januari al eens gewezen op de actie die toen tot eind maart zou lopen.

Ten tijde van de release, in maart in DE, was de Charge Up actie ook weer net verlengd. Toen ik eenmaal zag dat ie in DE te koop was heb ik nog even gewacht en werd de actie weeer verlengd. Toen ben ik maar in DE gaan shoppen.

Ondanks dit gedoe ben ik ontzettend blij met de Nexis en heb ik dit er allemaal voor over.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TVuWhocriw4Qqmt2cQ7fwJEtlc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81o4tsqOTlmZ6XlHaDmX0L9k.jpg?f=fotoalbum_large
Verbaasde me toen ik het laadvermogen van de accu zag. Ik heb zelfs 14kW naar de accu zien stromen. Allemaal nieuw voor mij. Ik weet niet wat de laad en ontlaadvermogens zijn bij de vorige SE accu. Misschien dat @Stefannn daar wat over kan zeggen

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• AllanBrek
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:10
Ik lees in de datasheet dat laad vermogen van de SE Batterij bij meerder modules 5.000 W. Is.

https://www.solaredge.com/nl/batterijen/thuisbatterij-48v

• jurgen purgen
AllanBrek schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:21:
Ik lees in de datasheet dat laad vermogen van de SE Batterij bij meerder modules 5.000 W. Is.

https://www.solaredge.com/nl/batterijen/thuisbatterij-48v
Zoiets had ik ook in gedachten, maar omdat de Nexis al mijn interesse had opgeslokt, heb ik eigenlijk niet eens meer gekeken naar de HomeHub range. Ontladen is max 10kW.

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:14
Je kunt bij de 3-fase Home Hub maximaal 5 kW uit de batterijen halen (ongeacht het model, 2 of meer batterijmodules). Met PV erbij kom je tot maximaal 10 kW AC-vermogen (SE10K).

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:47
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:36:
Je kunt bij de 3-fase Home Hub maximaal 5 kW uit de batterijen halen (ongeacht het model, 2 of meer batterijmodules). Met PV erbij kom je tot maximaal 10 kW AC-vermogen (SE10K).
Daarom hier gewoon een 2e omvormer met accu's.. kunnen ze samen 10kw :D

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:04
jurgen purgen schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:00:
Verbaasde me toen ik het laadvermogen van de accu zag. Ik heb zelfs 14kW naar de accu zien stromen. Allemaal nieuw voor mij. Ik weet niet wat de laad en ontlaadvermogens zijn bij de vorige SE accu. Misschien dat @Stefannn daar wat over kan zeggen
Mijn home hub doet inderdaad maximaal 5000W laden en ontladen.
Wow 14kW is veel!
Dat is als “piek” erg prettig. Dan klapt de boel tenminste niet in error als je de nespresso aanzet terwijl de wasmachine en warmtepomp ook aan staan.
Nb,… ik heb al een keer 24 uur “als proef” offgrid van de accu geleefd en behalve “geen laadpaal en geen warmtepomp” nergens op gelet en geen probleem, dus in praktijk gaat het best ok.

Maar…..
14kW is “continu” wel erg veel.
Hoe groot is je batterij?
Ik zou zeker niet hoger gaan dan C=0.5, dus laad/ontlaad kW maximaal de helft van batterij kWh.
Hoger “kan” op zich wel maar dan moet je echt geforceerd koelen en dan zou ik hem niet meer binnen durven te zetten.
Mijn systeem staat op zolder.
Zie hier logging van temperatuur. Dat gaat echt wel meer worden met C=1 of meer.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Stefannn
AllanBrek schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:08:

Ik zou dat heel erg laten afhangen van prijs. Waarbij natuurlijk erg ongewis is wat de nexis moet gaan kosten.
Ik heb een homehub en ben erg tevreden.
De 5kW beperking is met “laden” überhaupt geen probleem want met met 14.3kWh accupakket komt dat neer op C=0.35 en meer wil ik “als veiligheid” toch niet. Bij nom gebruik zal je ook niet echt meer nodig hebben. Als er 2 uur 7kW pv is dan is er echt ook wel 3 uur 5kW.
Voor ontladen is de 5kW wel degelijk een beperking. Ik heb 24 uur “off grid” geleefd als test en dat ging zonder probleem. Wat dan wel echt nodig is is laadpaal en warmtepomp zodanig besturen dat ze de boel niet in overload sturen.
Ook dat is geen echt probleem. Als de stroom uitvalt wil ik sowieso geen hoog vermogen trekken want dan is de accu zo leeg.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• jurgen purgen
Stefannn schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:01:
[...]

Mijn home hub doet inderdaad maximaal 5000W laden en ontladen.
Wow 14kW is veel!
Dat is als “piek” erg prettig. Dan klapt de boel tenminste niet in error als je de nespresso aanzet terwijl de wasmachine en warmtepomp ook aan staan.
Nb,… ik heb al een keer 24 uur “als proef” offgrid van de accu geleefd en behalve “geen laadpaal en geen warmtepomp” nergens op gelet en geen probleem, dus in praktijk gaat het best ok.

Maar…..
14kW is “continu” wel erg veel.
Hoe groot is je batterij?
Ik zou zeker niet hoger gaan dan C=0.5, dus laad/ontlaad kW maximaal de helft van batterij kWh.
Hoger “kan” op zich wel maar dan moet je echt geforceerd koelen en dan zou ik hem niet meer binnen durven te zetten.
Mijn systeem staat op zolder.
Zie hier logging van temperatuur. Dat gaat echt wel meer worden met C=1 of meer.
Euhm.
Die 14kW is wat er de accu in gaat. Tibber was de accu aan het vullen en de PV werd gekoeld door de PVT. Niet dat het erg veel helpt maar ik ben mn bron aan het verwarmen richting de winter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbjJjSKUDQHwgC9TL0ZSgABsNuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jCeaNIQs3osUwaCTaHyC1qr.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn max ontlaadvermogen AC is 10kW. De capaciteit vd Stack is 20kWh (19,6)

Ik had even een warmtebeeldcamera dus heb in de eerste week toen Tibber ook eens de accu aan het vullen was een paar beelden gemaakt.
In deze ruimte hing mijn SE5K ook en dat was ook een warmtebron in de ruimte. De was is dan wel snel droog, de deur moet idd dicht en een rooster in het kozijn ook op ventilatie stand. De MV hangt ook in de ruimte dus kan de warme lucht afvoeren, maar dit is bijna reden om een airco te nemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpMn87oCVGuPIZMY_vIzn99zRNg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJ7QzUyFr3wscmE8beAiSnDz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4C2xilCPYJIYSGyYM7_7gf8jSM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2bHnKlcAGcoEV1BIPf2EPeQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5opCYiqrXfI1z8b0O2PuhUwe8E8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QchruaeTIF4TimFX0TPTThHF.jpg?f=fotoalbum_tile
Let niet op de timestamp

Dus als ik jouw c=0,5 advies opvolg, kan ik met 10kW laden en ontladen. En dat deed ik dus al.😋, maar ook omdat meer niet kan hahaha. (Wel over getwijfeld of ik er niet een NX13 van zou maken. Maar toch maar niet gedaan.

Normaal is er geen continue stroom van 14kW. Dit was toevallig een moment dat ik in HA spotte en gelijk in MySolaredge een screenshot van maakte.

Bekijk gerust even mn PVoutput, daar staat mijn temp log, ook vd SE5K en kan je ook mn Nexis volgen. Er mist data van een jaar omdat ik niet doorhad dat de connectie verbroken was. Hoe..?🤷

• Stefannn
jurgen purgen schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:49:
[...]

Euhm.
Die 14kW is wat er de accu in gaat. Tibber was de accu aan het vullen en de PV werd gekoeld door de PVT. Niet dat het erg veel helpt maar ik ben mn bron aan het verwarmen richting de winter.
~[Afbeelding]

Mijn max ontlaadvermogen AC is 10kW. De capaciteit vd Stack is 20kWh (19,6)

Ik had even een warmtebeeldcamera dus heb in de eerste week toen Tibber ook eens de accu aan het vullen was een paar beelden gemaakt.
In deze ruimte hing mijn SE5K ook en dat was ook een warmtebron in de ruimte. De was is dan wel snel droog, de deur moet idd dicht en een rooster in het kozijn ook op ventilatie stand. De MV hangt ook in de ruimte dus kan de warme lucht afvoeren, maar dit is bijna reden om een airco te nemen.
~[Afbeelding]~[Afbeelding]~[Afbeelding]
Let niet op de timestamp

Dus als ik jouw c=0,5 advies opvolg, kan ik met 10kW laden en ontladen. En dat deed ik dus al.😋, maar ook omdat meer niet kan hahaha. (Wel over getwijfeld of ik er niet een NX13 van zou maken. Maar toch maar niet gedaan.

Normaal is er geen continue stroom van 14kW. Dit was toevallig een moment dat ik in HA spotte en gelijk in MySolaredge een screenshot van maakte.

Bekijk gerust even mn PVoutput, daar staat mijn temp log, ook vd SE5K en kan je ook mn Nexis volgen. Er mist data van een jaar omdat ik niet doorhad dat de connectie verbroken was. Hoe..?🤷
14kW de accu in. Dat is dan toch C= 14kW / 20kWh = 0.7?

Temperatuur moet onder de 45 graden blijven, daarboven neemt de efficiëntie af. Veiligheids nivo ligt veel hoger dus met “Max 45” heb je een heel ruime veiligheidsmarge (had ik ergens gevonden maar ben vergeten waar).
Aannemende dat je LFP hebt.

De maximale laadstroom kan je via modbus instellen. Je hebt waardig wat automatisering zie ik dus wellicht is dat een optie voor je.
Zoals ik eerder zei, vanaf 2027 zal het veel minder een issue zijn. Dan zal je niet gaan handelen gok ik maar vooral nom draaien en dan komt het vanzelf wel goed.

Nb,.. mooie thermische plaatjes! Ik heb geen warmte camera. Enkel een “pistool”. Van de Aldi dat ik maar matig vertrouw.

• jurgen purgen
Stefannn schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 07:50:
[...]

14kW de accu in. Dat is dan toch C= 14kW / 20kWh = 0.7?

Temperatuur moet onder de 45 graden blijven, daarboven neemt de efficiëntie af. Veiligheids nivo ligt veel hoger dus met “Max 45” heb je een heel ruime veiligheidsmarge (had ik ergens gevonden maar ben vergeten waar).
Aannemende dat je LFP hebt.

De maximale laadstroom kan je via modbus instellen. Je hebt waardig wat automatisering zie ik dus wellicht is dat een optie voor je.
Zoals ik eerder zei, vanaf 2027 zal het veel minder een issue zijn. Dan zal je niet gaan handelen gok ik maar vooral nom draaien en dan komt het vanzelf wel goed.

Nb,.. mooie thermische plaatjes! Ik heb geen warmte camera. Enkel een “pistool”. Van de Aldi dat ik maar matig vertrouw.
De handel is even voor nu om iig wat te doen in de tijd dan ik met een batterij leer leven. Ik ben al gewend aan mn warmteaccu. Nu leren werken met een stroomaccu.
Volgend jaar maar kijken wat Slim

De Nexis is idd LFP en de warmte valt op zich wel mee idd.
De warmtebeeldcamera kon ik even lenen bij een kennis. Leuke tech maar geen echte noodzaak voor om er zelf 1 aan te schaffen.

Als je met automatiseringen, HA bedoeld. Tja. Ik zet, met behulp van AI, kleine stapjes. Ik heb deze zomer wel de code gekraakt van de PLC van Solarfreezer en heb na 5 jaar eindelijk de mogelijkheid om als in niet thuis ben de kleppen te sturen maar hier zwaar off topic. Misschien zie ik je in het solarfreezer eigenaren topic.

[ Voor 6% gewijzigd door jurgen purgen op 27-08-2026 10:12 ]

• Kusterse
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20:56
THM0 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 23:39:
[...]

Je kunt je site omhangen van de oude installateur naar een eigen installateuraccount. Je oude installateur ziet het systeem dan niet meer.
Als je zelf installateur account hebt en je installatie daar naar laat overschrijven kun je componenten administratief vervangen. Volgens mij blijft historie dan behouden. I

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:10
Hallo,
Bestaat er een (sub) forum over de nieuwe SolarEdge V2 api, aanvragen, werking etc. ?
Ik heb een hele ochtend verdaan met een chat over het aanvragen als (zelf)installateur/eigenaar en drie sites. Alle 12 jaar oud.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.74 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• Stefannn
3DWim schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:44:
Hallo,
Bestaat er een (sub) forum over de nieuwe SolarEdge V2 api, aanvragen, werking etc. ?
Ik heb een hele ochtend verdaan met een chat over het aanvragen als (zelf)installateur/eigenaar en drie sites. Alle 12 jaar oud.
Ik heb even gegoogled en kon deze github vinden.
Ik moet het nog bestuderen

• 3DWim
Dank maar dat gaat over de API v1. SE gaat per 1 november over op v2 en het ziet er naar uit dat je per app en per aantal punten, de api kan gebruiken.
Dit naast het "feit" idee dat SE heeft dat iedere eigenaar een eigen account heeft. En dus voorbij gaat aan het werkelijke feit dat men 10 jaar geleden zelf-installateur kon zijn/worden en meerdere installaties op 1 account kan hebben.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.74 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• Stefannn
3DWim schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:01:
Dank maar dat gaat over de API v1. SE gaat per 1 november over op v2 en het ziet er naar uit dat je per app en per aantal punten, de api kan gebruiken.
Dit naast het "feit" idee dat SE heeft dat iedere eigenaar een eigen account heeft. En dus voorbij gaat aan het werkelijke feit dat men 10 jaar geleden zelf-installateur kon zijn/worden en meerdere installaties op 1 account kan hebben.
In de text en titel staat toch: "SolarEdge Monitoring V2 API"??

• 3DWim
Stefannn schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:11:
[...]

In de text en titel staat toch: "SolarEdge Monitoring V2 API"??
Excuus klopt.

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:36
Kan iemand vertellen hoe ik de solaredge ev charger op de app krijg

Ik heb een 2dehands ev charger gekocht uir 2025 met mid meter

Maar ik krijg hem niet met de qr code die er op zit op de app

En als ik het via servicenummer doe herkent hij hem niet maar kan ook niet kiezen in de go app of het een laadpaal of omvormer is

Mijn omvormer is uit 2016 met display se3500 zonder wifi
Wat doe ik fout of moet hij eerst via een case weer vrijgegeven worden door solaredge

[ Voor 6% gewijzigd door Davem3 op 02-09-2026 22:29 ]

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:55
Ik denk dat je ook tegen de omvormer moet zeggen dat er een lader is, communicatie naar de Solaredge cloud gaat via de omvormer.

Edit: Cluade geeft aan dat oudere omvormers (die met display) niet noodzakelijk compatibel zijn, Je kunt wel de Keba P30 app gebruiken wellicht, maar daarmee komt hij niet in de app.

[ Voor 42% gewijzigd door janne_nl op 03-09-2026 07:36 ]

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:38

pvg

De omvormer stuurt ook de ev lader aan voor loadbalancing, pv laden, …

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:12

Miezie

Niet te moeilijk doen...

pvg schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:44:
De omvormer stuurt ook de ev lader aan voor loadbalancing, pv laden, …
O? Gezien de afhankelijkheid van de SolarEdge cloud bij de One EV charger lijkt me dat niet echt het geval…

Welke lader is er gekocht?

[ Voor 5% gewijzigd door Miezie op 03-09-2026 13:42 ]

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:11
N0EL schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:38:
Hier maar even proberen.

Ik krijg sinds 28 juli geen data meer binnen van mijn SolarEdge in de Tibber-app.
(Tibber heeft toen een nieuwe Power-up voor SolarEdge gemaakt.)

Ik moest SolarEdge ontkoppelen van mijn Tibber-account en daarna weer koppelen.

Helaas, koppelen werkt niet meer. Na het koppelen van SolarEdge in de Tibber-app gaat hij weer terug naar het aanmelden scherm van de power-up, en dan hangt de boel.

Volgens Tibber moet het gewoon werken. Sterker nog, ze hebben het bij hen getest en daar werkt het.

Hmmmmm...

Zijn er hier Tweakers die hun SolarEdge met succes hebben gekoppeld aan hun Tibber-account?
Ter info.
Probleem opgelost door Tibber.
Het probleem was dat er nog een inactief systeem in het account stond. Nadat dit verwijderd was, kon ik mijn SE weer koppelen aan mijn Tibber account.

Ik heb geen idee over welk inactief systeem ze het hadden, maar het werkt hier weer netjes.

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:25

Smoke

Maverick Reploid

Davem3 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:06:
Kan iemand vertellen hoe ik de solaredge ev charger op de app krijg

Ik heb een 2dehands ev charger gekocht uir 2025 met mid meter

Maar ik krijg hem niet met de qr code die er op zit op de app

En als ik het via servicenummer doe herkent hij hem niet maar kan ook niet kiezen in de go app of het een laadpaal of omvormer is

Mijn omvormer is uit 2016 met display se3500 zonder wifi
Wat doe ik fout of moet hij eerst via een case weer vrijgegeven worden door solaredge
Als hij ergens anders al aangemeld is geweest moet hij inderdaad verplaatst worden, en dat kan alleen door SolarEdge zelf gedaan worden. Kan zijn dat je dan ook een fabrieksreset op de lader moet doen voordat dat kan.

Een display-omvormer kan trouwens niet gekoppeld worden aan de EV lader voor gebruik van overtollige zonne-energie of een importlimiet, dan zou je het communicatiebord of de hele omvormer moeten vervangen door een SetApp-versie.

• Davem3
Hoi

Had ook een case aangemaakt bij solaredge en die gaf ook aan dat hij niet met de oudere (2016) omvormer kan praten

Is op zich niet zo erg want die gaan er toch uit omdat ik ook straks naar de nexis toe wil met accu en dan pakt hij hem wel

Alleen ben ik er nog niet uit of hij ook vrij moet worden gegeven zo dat ik hem kan toevoegen de mid meter heeft zover ik nu kan zien geen probleem mee dat ik die heb geregistreerd en bevestiging door solaredge

Weet iemand ook welke app ik zou moeten gebruiken van solaredge als hij standalone draaid

de keba app werkt niet word ook aangegeven op de side van keba

Gr dave

[ Voor 6% gewijzigd door Davem3 op 03-09-2026 18:02 ]

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:38
@Davem3 Mogelijk misschien met de Solar Edge Go app? Ik kon oorspronkelijk in mijn, wel nieuwe type lader, de EV ONE PRO, geen Ampere waardes instellen, stond namelijk niet helemaal goed ingesteld door de installateur. Na wat heen en weer gebel, met beide partijen, zowel de SE zelf dan wel het bedrijf van de montage, eruit gekomen. Ik zal je een DM met details sturen, hoe het me gelukt is. Lijkt me niet goed om het hier openbaar te posten>

• Davem3
dinandus schreef op donderdag 3 september 2026 @ 18:17:
@Davem3 Mogelijk misschien met de Solar Edge Go app? Ik kon oorspronkelijk in mijn, wel nieuwe type lader, de EV ONE PRO, geen Ampere waardes instellen, stond namelijk niet helemaal goed ingesteld door de installateur. Na wat heen en weer gebel, met beide partijen, zowel de SE zelf dan wel het bedrijf van de montage, eruit gekomen. Ik zal je een DM met details sturen, hoe het me gelukt is. Lijkt me niet goed om het hier openbaar te posten>
Is goed

• ZwarteIJsvogel
3DWim schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:01:
Als installateur ben je voor zover ik weet Fleet Owner van de systemen die je met je installateursaccount beheert. Je kunt dan nog steeds gebruik maken van een API key. Het genereren van die key heeft SolarEdge ondergebracht in het Developer Platform. Maak daar een developer profile aan en vervolgens een Fleet Access applicatie. Dan krijg meteen je (Fleet) API key.

Daarna begint de grote klus. Je zult nogal wat moeten aanpassen in je software. Niet alleen is de manier waarop je de API key gebruikt veranderd (HTTP header i.p.v. query field), ook zijn allerlei API endpoints gewijzigd. Documentatie vind je op https://api-docs.solaredge.com/.

Even mijn eigen situatie: ik heb weliswaar een installateursaccount (aangemaakt in 2019 zodat ik leuke dingen kon doen SetApp en later met SolarEdge Go), maar ik ben voor mijn eigen installatie gewoon homeowner. Ik had eerst een Fleet Access applicatie aangemaakt, maar met de daar verkregen key kreeg ik mijn eigen installatie niet te zien (de site list was leeg: mijn vloot had geen schepen). Ik ben nu voor mijn PowerShell module bezig met Site Access (OAuth2) en dat begint inmiddels aardig te werken.

• Stefannn
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:29:
Daarna begint de grote klus. Je zult nogal wat moeten aanpassen in je software. Niet alleen is de manier waarop je de API key gebruikt veranderd (HTTP header i.p.v. query field), ook zijn allerlei API endpoints gewijzigd. Documentatie vind je op https://api-docs.solaredge.com/.
Dank voor die link!!!
Ik heb het eens zitten bekijken.
Ik bestuur nu alles via modbus en ik zie zo gauw geen voordeel van die api v2.
Nog afgezien van dat dat via internet gaat terwijl ik de modbus lokaal heb,...
>> Het geeft je zo te zien monitor mogelijkheden maar niet echt control, cq "meer control".

De knop die ik nog mis is "PV uitzetten". Er is nu enkel "naar grid leveren uitzetten".
Bij strek negatieve prijzen wil je eigenlijk PV uitzetten en zowel batterij als thuisgebruikers zoveel mogelijk van het grid laten trekken. Dat kan nu echter niet. Batterij gaat dan DC gekoppeld door de PV gevoed worden.
Het nut daarvan is overigens bijzonder klein. Afgezien van 1 of 2 dagen afgelopen mei hebben we geen enkele dag gehad met dermate negative prijzen dat dat nuttig was geweest.

Anyway... die knop bestaat niet op modbus, en ook niet op api V1. En op api V2 zie ik het niet direct.

• ZwarteIJsvogel
Stefannn schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:15:
>> Het geeft je zo te zien monitor mogelijkheden maar niet echt control, cq "meer control".
Modbus is voor realtime data en control, de Monitoring API is voor historische data. Het is geen Control API (en dat gaat het denk ik ook nooit worden). Dat is (binnenkort was) met API V1 niet anders.

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:07
Stefannn schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:15:
[...]

Dank voor die link!!!
Ik heb het eens zitten bekijken.

De knop die ik nog mis is "PV uitzetten". Er is nu enkel "naar grid leveren uitzetten".
Bij strek negatieve prijzen wil je eigenlijk PV uitzetten en zowel batterij als thuisgebruikers zoveel mogelijk van het grid laten trekken. Dat kan nu echter niet. Batterij gaat dan DC gekoppeld door de PV gevoed worden.
Het nut daarvan is overigens bijzonder klein. Afgezien van 1 of 2 dagen afgelopen mei hebben we geen enkele dag gehad met dermate negative prijzen dat dat nuttig was geweest.

Anyway... die knop bestaat niet op modbus, en ook niet op api V1. En op api V2 zie ik het niet direct.
Bij strek negatieve prijzen wil je eigenlijk PV uitzetten en zowel batterij als thuisgebruikers zoveel mogelijk van het grid laten trekken. Dit zit gewoon in de SolarEdge app en is een instelling.
Vandaag een mail ontvangen van SolarEdge dat er een nieuwe functie in mySolarEdge is ontworpen om systeemeigenaren te helpen hun energiesysteem beter te begrijpen en er nog meer waarde uit te halen. Insights is de eerste voor gebruikers zichtbare functie van Sera, onze nieuwe AI-energiecompagnon voor huiseigenaren. Insights zijn beschikbaar voor gebruikers met minimaal app-versie 3.4.0  
Insights zijn toegankelijk vanaf het Dashboard via een nieuwe paarse updatebanner, die verschijnt zodra er nieuwe updates beschikbaar zijn. Ik heb al meer dan een maand de 3.4(7) versie waar ik de Insights te zien krijgt.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:03

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

@clodders
Die banner vertoont bij mij waardeloze, oncontroleerbare info:
Benchmark voor zonne-energieproductie
18,1 kWh mijn woning
15.5 kWh vergelijkbare woningen
Wie in mijn buurt heeft Solaredge? (andere systemen monitoren zij niet)
Hoe groot is het onderzoeksgebied van "vergelijkbare woningen"?

Leuk, om zo'n "aai over de bol" te krijgen, maar het is mijns inziens volstrekt overbodige info. :-(
Krijg jij wèl interessante, doeltreffende info?

A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b

• Stefannn
clodders schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:12:
[...]

Bij strek negatieve prijzen wil je eigenlijk PV uitzetten en zowel batterij als thuisgebruikers zoveel mogelijk van het grid laten trekken. Dit zit gewoon in de SolarEdge app en is een instelling.
Vandaag een mail ontvangen van SolarEdge dat er een nieuwe functie in mySolarEdge is ontworpen om systeemeigenaren te helpen hun energiesysteem beter te begrijpen en er nog meer waarde uit te halen. Insights is de eerste voor gebruikers zichtbare functie van Sera, onze nieuwe AI-energiecompagnon voor huiseigenaren. Insights zijn beschikbaar voor gebruikers met minimaal app-versie 3.4.0  
Insights zijn toegankelijk vanaf het Dashboard via een nieuwe paarse updatebanner, die verschijnt zodra er nieuwe updates beschikbaar zijn. Ik heb al meer dan een maand de 3.4(7) versie waar ik de Insights te zien krijgt.
Met “negatieve prijs optimalisatie “ wordt er inderdaad niet teruggelecerd. De PV wordt dan inderdaad gedimd zodanig dat er geen power naar het grid gaat. Maar… als je op dat moment de batterij aan het opladen bent gaat de power wel direct van PV naar batterij. Niet vanuit het grid.
Ik heb daar rond mei flink mee aan het testen geweest maar het is me niet gelukt om:
- terwijl er veel zon is
- en de batterij op laden staat
- dat laden vanuit het grid te laten gebeuren in plaats van vanuit PV.
Theoretisch misschien wel, maar practisch is het me niet gelukt.
Als je dat toch voor elkaar hebt hoor ik graag “hoe”.

Practisch is dit trouwens niet zo super belangrijk. Situatie waar dit nuttig was is dit jaar 2 dagen voorgekomen. En aangezien producenten inmiddels heel goed kunnen afschakelen wellicht komend jaar helemaal niet meer.

• Davem3
Lijkt er op dat de nexis begin volgende jaar naar Nederland komt

Maar dan alleen als 1 fase omvormer volgens een artikel

https://thesunshinecompany.nl/solaredge-nexis-1-fase-2027/

Maar wat ik kan vinden is hij er toch alleen als 3 fase

Zit zelf op de nexis 3 fase te wachten met batterij

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:49
@Davem3

Na verluid zou in Nederland eerst de 1 fasige Nexis worden gelanceerd en later pas de 3 fasige.

in België wordt de Nexis 3 fasig eind 2026 begin 2027 gelanceerd.

Het verschil heeft te maken met de net aansluitingen. In Nederland is huishoudelijk hoofdzakelijk 1fasig 230V, in België vindt je veelal 3 fasige huis aansluitingen.

• ton_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 13:56
Hallo allemaal,

Mijn vraag: hoe kan ik mijn auto opladen met meer dan 3.6 kW? Ik wil daarvoor overdag de goedkope netstroom kunnen gebruiken, aangevuld met eigen zonne energie.

Mijn Solaredge systeem:
- 10 panelen met optimizers
- home hub omvormer 5kW 3 fase
- One EV charger voor Renault 4 electro

Omdat het zonnedak niet voldoende vermogen geeft voor 3-fase laden van de auto staat het op 1 fase ingesteld in de solaredge app. Dat begint vanaf 1.4 kW. Als ik de optie "nu opladen" in de app gebruik wordt ook netstroom ingeschakeld, maar vanwege de panelen kan dit alleen op 1 fase werken en levert max 3.6 kW. Als ik de app op automatisch switchen (1 of 3 fase) zet, sluit de auto de sessie steeds af na een paar seconden.

De installateur denkt dat dit naar verwachting is, maar komt over paar weken even kijken.

Heeft iemand een vergelijkbare setup en ervaring met EV opladen? Dank!

Ton

• Stefannn
ton_ schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:45:
Hallo allemaal,

Mijn vraag: hoe kan ik mijn auto opladen met meer dan 3.6 kW? Ik wil daarvoor overdag de goedkope netstroom kunnen gebruiken, aangevuld met eigen zonne energie.

Mijn Solaredge systeem:

Omdat het zonnedak niet voldoende vermogen geeft voor 3-fase laden van de auto staat het op 1 fase ingesteld in de solaredge app. Dat begint vanaf 1.4 kW. Als ik de optie "nu opladen" in de app gebruik wordt ook netstroom ingeschakeld, maar vanwege de panelen kan dit alleen op 1 fase werken en levert max 3.6 kW. Als ik de app op automatisch switchen (1 of 3 fase) zet, sluit de auto de sessie steeds af na een paar seconden.

De installateur denkt dat dit naar verwachting is, maar komt over paar weken even kijken.

Ton
Kan je auto op 1 fase meer laden?
Mijn ioniq5 kan op 1 fase 32A laden.
Ik heb de 16A automaat van de lader vervangen door een 20A exemplaar. Daarmee laad ik nu tot 4.6kW. Op zich geeft de PV vaak nog meer maar als de PV piek significant hoger is dan 4.6kW dan is de duurtijd meestal wel genoeg voor voldoende lading.

Alternatief is dynamisch tussen 1 en 3 fase schakelen maar omdat de max op 1 fase zelfs nog onder het minimum op 3 fases ligt vond ik dat erg onrustig.

[ Voor 6% gewijzigd door Stefannn op 07-09-2026 11:56 ]

• janne_nl
Als je meer dan 3.6kW gaat laden, maakt het toch niet uit of je dat op 1 of 3 fases doet?

De meter zal intern altijd salderen over de fases.

• Stefannn
janne_nl schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:57:
Als je meer dan 3.6kW gaat laden, maakt het toch niet uit of je dat op 1 of 3 fases doet?

De meter zal intern altijd salderen over de fases.
Probleem is dat je op 3 fase een minimum van 4.2 kW hebt en dat is er ook heel vaak niet.
- ofwel je haalt het 3 fase minimum van 4.2kW niet
- ofwel je benut op 1 fase het pv overschot boven 3.6kW niet
- ofwel het dynamisch tussen 1 en 3 fase schakelen is erg onrustig.

Ik heb bij mij dus de automaat van 16A naar 20A gebracht en laad nu van 1.4 tot 4.6kW op 1 fase. Dat werkt in praktijk prettig.

• janne_nl
Je zegt zelf dat je met 4.6kW laadt, dat is meer dan 4,2 toch? Vandaar mijn opmerking.
edit:
De 2de keer zeg je het iets anders zie ik nu
Ik gebruik mijn accu daarvoor.

[ Voor 34% gewijzigd door janne_nl op 07-09-2026 12:03 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

ton_ schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:45:
Hallo allemaal,

Mijn Solaredge systeem:

Ton
Zet die lader op auto switchen. Daar is het voor. Dat gaat razend snel en werkt perfect. (Max 10 seconden)

Dat sessie afsluiten gebeurt inderdaad, omdat er een wolk voor schuift of wat dan ook. Maar dat gebeurt ook als je onder de 6A komt…

Ruimer afzekeren, wat hier wel eens gebezigd wordt om dan tot 7,2kW op 1 fase te laden heeft bij SE geen zin. Ik zit hier op 3x25A met de EV lader op 3x40A afgezekerd. Het ding kiest voor balans op de fases… en terecht :). Doordat ik van 3x20 naar 3x40 gegaan ben heb ik iets meer rust en net wat meer ruimte voor 1 fase. De tekst die in de app staat over de wattages bij het fase schakelen klopt als een bus.
Het is wat onrustig, maar goed, dat is slim laden met onbalansmarkt ook…

[ Voor 8% gewijzigd door Miezie op 07-09-2026 12:08 ]

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Stefannn
Miezie schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:03:
[...]

Zet die lader op auto switchen. Daar is het voor. Dat gaat razend snel en werkt perfect. (Max 10 seconden)

Dat sessie afsluiten gebeurt inderdaad, omdat er een wolk voor schuift of wat dan ook. Maar dat gebeurt ook als je onder de 6A komt…

Ruimer afzekeren, wat hier wel eens gebezigd wordt om dan tot 7,2kW op 1 fase te laden heeft bij SE geen zin. Ik zit hier op 3x25A met de EV lader op 3x40A afgezekerd. Het ding kiest voor balans op de fases… en terecht :). Doordat ik van 3x20 naar 3x40 gegaan ben heb ik iets meer rust en net wat meer ruimte voor 1 fase. De tekst die in de app staat over de wattages bij het fase schakelen klopt als een bus.
Het is wat onrustig, maar goed, dat is slim laden met onbalansmarkt ook…
Zonder fases te schakelen variëren tussen 6A en 16A laden is inderdaad geen probleem.
Per laadsessie bijvoorbeeld 10x omschakelen tussen 1<>3 fase laden is echter wel degelijk een slijtage risico.

Voor fase-schakelen moet het laden naar 0 gebracht worden, dan kan de de fase schakelen, en dan moet het laden weer opstarten.
Het probleem daarbij is de minimale laadstroom van 6A. Per fase wordt dus 1.4kW vrij abrupt af- danwel opgeschakeld.
Bij de ioniq5 (en ev6) is "ICCU-kapot bij stoppen van laden" het grootste betrouwbaarheids probleem met meerdere verplichte service-acties en inmiddels verlengde garantie.
Per laadbeurt bijvoorbeeld 10x fase-schakelen zie ik bij mijn ioniq5 dan ook als bijna zelfmoord. Andere merken hebben het wellicht iets beter voor elkaar maar "fase schakelen" is zeer zeker een extra belasting.
(en yep.. ik heb een wolk filter zodat hij niet direct afschakelt bij een wolk)

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 07-09-2026 12:35 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Stefannn schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:33:
[...]

Zonder fases te schakelen variëren tussen 6A en 16A laden is inderdaad geen probleem.
Per laadsessie bijvoorbeeld 10x omschakelen tussen 1<>3 fase laden is echter wel degelijk een slijtage risico.

Voor fase-schakelen moet het laden naar 0 gebracht worden, dan kan de de fase schakelen, en dan moet het laden weer opstarten.
Het probleem daarbij is de minimale laadstroom van 6A. Per fase wordt dus 1.4kW vrij abrupt af- danwel opgeschakeld.
Bij de ioniq5 (en ev6) is "ICCU-kapot bij stoppen van laden" het grootste betrouwbaarheids probleem met meerdere verplichte service-acties en inmiddels verlengde garantie.
Per laadbeurt bijvoorbeeld 10x fase-schakelen zie ik bij mijn ioniq5 dan ook als bijna zelfmoord. Andere merken hebben het wellicht iets beter voor elkaar maar "fase schakelen" is zeer zeker een extra belasting.
(en yep.. ik heb een wolk filter zodat hij niet direct afschakelt bij een wolk)
Ik zeg niks over de auto, slechts over de lader…

Ik zeg ook iets over in en uitschakelen bij onbalans laden…

Bij het eerste zien mensen een probleem, bij het tweede (wat in de basis redelijk hetzelfde doet) lees je er minder over.

Of het allemaal echt problematisch is en er een causaal verband tussen het ene en andere ligt vind ik moeilijk oordelen. Het zou kunnen…

Neem het 12v accu probleem bij Toyota. Moord en brand dat het slecht is qua circuit, maar dat is vooral een softwareprobleem…

Ergo: de onderzoekspuntjes zijn voor de vraagsteller, maar geen in beton gegoten waarheid. Het faseschakelen (goed of slecht), lost het wel gewoon op…
Bij de Ioniq denk ik dat je het vooral versnelt, als het niet zou kunnen zou elke leverancier in de garantievoorwaarden moeten hebben dat zonneladen uitsluiting betekent. En volgens co de piloot is conform iec61851 het gewoon iets dat een auto moet kunnen.

• Stefannn
Miezie schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:13:
[...]

Ik zeg niks over de auto, slechts over de lader…

Ik zeg ook iets over in en uitschakelen bij onbalans laden…

Bij het eerste zien mensen een probleem, bij het tweede (wat in de basis redelijk hetzelfde doet) lees je er minder over.

Of het allemaal echt problematisch is en er een causaal verband tussen het ene en andere ligt vind ik moeilijk oordelen. Het zou kunnen…

Neem het 12v accu probleem bij Toyota. Moord en brand dat het slecht is qua circuit, maar dat is vooral een softwareprobleem…

Ergo: de onderzoekspuntjes zijn voor de vraagsteller, maar geen in beton gegoten waarheid. Het faseschakelen (goed of slecht), lost het wel gewoon op…
Bij de Ioniq denk ik dat je het vooral versnelt, als het niet zou kunnen zou elke leverancier in de garantievoorwaarden moeten hebben dat zonneladen uitsluiting betekent. En volgens co de piloot is conform iec61851 het gewoon iets dat een auto moet kunnen.
Zoals ik zei: fase schakelen is wel degelijk, en met onderbouwing, een vrij stevige belasting verhoging.
Met betrekking tot de schadelijkheid voor ioniq5 is het handiger het ioniq5 forum te lezen.... dat staat er nogal bol van...
Met betrekking tot schadelijkheid voor andere autos gaf ik al aan dat ik dat niet weet.
Het is zeer zeker een belasting verhoging. Of je dat erg vindt mag ieder voor zichzelf beslissen.

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:47
Hier zijn we aan het kijken voor een uitbreiding van de installatie, de bestaande 3000H zou dan vervangen worden door een 10000H. Daar kunnen we dan weer de "backup booster" aan hangen die het mogelijk maakt onze batterij als UPS voor het hele huis te gebruiken. Iemand ervaring met die backup booster uitbreiding?
edit:
@janne_nl ik lees in een post van je enige tijd terug dat het geen instant omschakeling is en dat er altijd enig stroomverlies zal zijn?
De noodstroomvoorziening is geen ups, het duurt even voordat hij schakeld. De stroom valt even uit dus.

[ Voor 30% gewijzigd door Drwho1 op 08-09-2026 18:39 ]

• ZwarteIJsvogel
Backup booster is een product van SolarWatt. Dat zal niet samenwerken met een SolarEdge omvormer. Het overeenkomstige product van SolarEdge is de SolarEdge Home Backup Interface.

Een paar vragen voor de beeldvorming. Heb je nu een SolarEdge 400V batterij aan je SE3000H hangen? Is je netaansluiting 1-fase of 3-fase? In het geval van 1-fase, overweeg je (op termijn) een verzwaring naar 3-fase?

• janne_nl
Drwho1 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 18:30:
Hier zijn we aan het kijken voor een uitbreiding van de installatie, de bestaande 3000H zou dan vervangen worden door een 10000H. Daar kunnen we dan weer de "backup booster" aan hangen die het mogelijk maakt onze batterij als UPS voor het hele huis te gebruiken. Iemand ervaring met die backup booster uitbreiding?
edit:
@janne_nl ik lees in een post van je enige tijd terug dat het geen instant omschakeling is en dat er altijd enig stroomverlies zal zijn?
[...]
De solaredge backup interface is geen ups. Wat de backup booster is weet ik niet.

Het duurt een seconde of zo voor de backup interface om te schakelen. Voor kritische hardware heb ik een aparte ups.

• ZwarteIJsvogel
janne_nl schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:57:
Het duurt een seconde of zo voor de backup interface om te schakelen.
Is die omschakeltijd configureerbaar? Door zo'n heel korte outage heb ik lang geleden een IBM AS/400 zien sneuvelen. Schade: 400.000 gulden (listprijs onderdelen).

[ Voor 6% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 08-09-2026 20:19 ]

• Stefannn
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:17:
[...]

Is die omschakeltijd configureerbaar? Door zo'n heel korte outage heb ik lang geleden een IBM AS/400 zien sneuvelen. Schade: 400.000 gulden (listprijs onderdelen).
Ik heb het hier getest.
Duurt 6 secondes.
Nee.. er is helemaal niks instelbaar. Althans… niet dat ik heb kunnen vinden. Niet met app of website en ook geen modbus registers.

• Drwho1
janne_nl schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:57:
[...]

De solaredge backup interface is geen ups. Wat de backup booster is weet ik niet.

Het duurt een seconde of zo voor de backup interface om te schakelen. Voor kritische hardware heb ik een aparte ups.
Mijn installateur noemt dat zo op zijn offerte, maar het gaat om hetzelfde, de backup interface neem ik aan. Ik heb zelf nog een ups staan op m'n netwerkapparatuur.

Ik vraag me af of het de meerprijs waard is. Je moet dan ook nog batterij over hebben op dat moment natuurlijk.

https://www.solaredge.com/nl/batterijen/home-back-up-interface

• THM0
Drwho1 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 23:00:
[...]

Mijn installateur noemt dat zo op zijn offerte, maar het gaat om hetzelfde, de backup interface neem ik aan. Ik heb zelf nog een ups staan op m'n netwerkapparatuur.

Ik vraag me af of het de meerprijs waard is. Je moet dan ook nog batterij over hebben op dat moment natuurlijk.

Je kunt instellen hoeveel energie er aanwezig moet blijven voor backup. Die capaciteit blijft dan gereserveerd en is niet beschikbaar voor andere doeleinden.

• Stefannn
Drwho1 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 23:00:
[...]

Of het de meerprijs waard is hangt heel erg af van “hoe groot je de kans inschat dat de stroom uitvalt”, “hoe belangrijke je het vindt dat je dan stroom hebt” en “hoeveel geld je over hebt voor een verzekering daartegen”. Het is daarmee een verzekering en staat compleet los van het financiële terugverdienmodel van PV en batterij.

ALS je dat belangrijk vindt dan is de backup interface wel de enige optie want anders dan bijvoorbeeld bij een Stekkerbatterij zit er nergens een stopcontact op de batterij zodat je die bij stroomuitval kan gebruiken.
De backupinterface is kwa materiaal niet zo duur, er zit een gridmeter in dus die spaar je uit. Installatie ervan kan best veel kosten aangezien het werk aan de meterkast best stevig is en er een data kabel van backup interface naar omvormer moet (dat kan geloof ik ook met een draadloos Solaredge protocol maar ik heb gekozen voor draad). Bij mij was 1 man toch een hele dag bezig met enkel de backup interface.

“Geen stroom als hij net leeg is” is niet zo heel erg. Juist de integratie met de homehub zorgt ervoor dat het opladen met PV ook werkt als de stroom is uitgevallen. Ik reserveer 10% als echte backup, dat wordt dus met PV aangevuld zodra de zon schijnt. Dan kan ik het dagen achter elkaar uithouden.

• janne_nl
Stefannn schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 22:33:
[...]

Ik heb het hier getest.
Duurt 6 secondes.
Nee.. er is helemaal niks instelbaar. Althans… niet dat ik heb kunnen vinden. Niet met app of website en ook geen modbus registers.
Dat is wel erg lang. Ik heb het intussen 2 keer getest (1 keer per half jaar) en binnen 2 seconden is de spanning terug.

• janne_nl
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:17:
[...]

Nee. Niet configureerbaar. Een ups is heel wat anders dan dit backup interface.

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:28

HRV

Stefannn schreef op woensdag 9 september 2026 @ 03:46:
[...]

Of het de meerprijs waard is hangt heel erg af van “hoe groot je de kans inschat dat de stroom uitvalt”, “hoe belangrijke je het vindt dat je dan stroom hebt” en “hoeveel geld je over hebt voor een verzekering daartegen”. Het is daarmee een verzekering en staat compleet los van het financiële terugverdienmodel van PV en batterij.
En kijk ook even goed naar de belasting in de woning.

SolarEdge blinkt niet uit in omvormervermogen tijdens eilandmodus. Voor veel woningen ga je dan tijdens het koken (kookplaat, oven, waterkoker) al over de limiet.

Het klinkt leuk, het is ook leuk, maar het is alleen leuk als je ook werkelijk de piekbelasting die je nodig hebt uit de omvormer kunt halen tijdens noodstroom.

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:47
HRV schreef op woensdag 9 september 2026 @ 07:50:
[...]

SolarEdge blinkt niet uit in omvormervermogen tijdens eilandmodus. Voor veel woningen ga je dan tijdens het koken (kookplaat, oven, waterkoker) al over de limiet.

Het klinkt leuk, het is ook leuk, maar het is alleen leuk als je ook werkelijk de piekbelasting die je nodig hebt uit de omvormer kunt halen tijdens noodstroom.
Als ik in eiland modus zou draaien, zou ik spaarzaam zijn met de beschikbare energie en juist niet gaan koken of de oven gebruiken. dus ik weet niet hoe relevant dat "probleem" is..

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:16
[...]

Wanneer je alle apparatuur wilt blijven gebruiken in eilandmodus, kun je beter nog een agregaat erbij gaan zetten.

• Drwho1
[...]

Tja in "eilandmodus", als de batterij de boel moet draaiend houden is het natuurlijk wel de bedoeling zo zuinig mogelijk om te springen met stroom. Ik zie het dan hoofdzakelijk om de koelkast en diepvriezer draaiende te houden, al de rest is bijzaak. Kookplaat of andere grootverbruikers moeten dan uit blijven.
THM0 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 23:13:
[...]

Je kunt instellen hoeveel energie er aanwezig moet blijven voor backup. Die capaciteit blijft dan gereserveerd en is niet beschikbaar voor andere doeleinden.
Dat is handig om weten.
Stefannn schreef op woensdag 9 september 2026 @ 03:46:
[...]

ALS je dat belangrijk vindt dan is de backup interface wel de enige optie want anders dan bijvoorbeeld bij een Stekkerbatterij zit er nergens een stopcontact op de batterij zodat je die bij stroomuitval kan gebruiken.
De backupinterface is kwa materiaal niet zo duur, er zit een gridmeter in dus die spaar je uit. Installatie ervan kan best veel kosten aangezien het werk aan de meterkast best stevig is en er een data kabel van backup interface naar omvormer moet (dat kan geloof ik ook met een draadloos Solaredge protocol maar ik heb gekozen voor draad). Bij mij was 1 man toch een hele dag bezig met enkel de backup interface.

“Geen stroom als hij net leeg is” is niet zo heel erg. Juist de integratie met de homehub zorgt ervoor dat het opladen met PV ook werkt als de stroom is uitgevallen. Ik reserveer 10% als echte backup, dat wordt dus met PV aangevuld zodra de zon schijnt. Dan kan ik het dagen achter elkaar uithouden.
Het is een meerprijs van 830€ voor de installatie van die backup interface, ik vind dat behoorlijk duur. We hebben relatief weinig te maken met stroomonderbrekingen (hout vasthouden). Mijn vrouw is eerder van mening dat we het moeten nemen, maar dat is meer op gevoel dan op logica.

Het is als een verzekering hé...betalen voor iets wat je hopelijk niet nodig hebt.

• Stefannn
Drwho1 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 08:40:
Tja in "eilandmodus", als de batterij de boel moet draaiend houden is het natuurlijk wel de bedoeling zo zuinig mogelijk om te springen met stroom. Ik zie het dan hoofdzakelijk om de koelkast en diepvriezer draaiende te houden, al de rest is bijzaak. Kookplaat of andere grootverbruikers moeten dan uit blijven.
Zie hier getest. Ik heb 24 uur op batterij geleefd en dat ging prima. Je wil inderdaad geen 5000W apparaten aan zetten want dan is de batterij zo leeg.
Zorg dan wel dat je de 10kW homehub hebt want die kan 3600W per fase met dus totaal maximaal 5000. De 5kW homehub doet welliswaar totaal over 3 fases 5000W maar slechts maximaal 1800W per fase. Kookplaat en wasmachine is vaak al 2000W dus daar ga je denk ik problemen krijgen.
Het is een meerprijs van 830€ voor de installatie van die backup interface, ik vind dat behoorlijk duur. We hebben relatief weinig te maken met stroomonderbrekingen (hout vasthouden). Mijn vrouw is eerder van mening dat we het moeten nemen, maar dat is meer op gevoel dan op logica.
Dat is heel erg voordelig. Is dat inclusief de unit of enkel materiaal?
Rond de 1500 tot 2000 euro meerprijs voor een goede backup functie vind ik heel normaal.
Zoals ik al zei,.. aanleggen kan een flinke klus zijn (of het moet toevallig extreem handig uitpakken).
Mijn vrouw zei ook: “als je dan zo nodig een batterij wil dan zorg je maar dat die ook werkt als de stroom uitvalt”.
Het vervelende is dus ook. “Je hebt niks, ook geen stopcontact” als je de backup unit niet neemt.
Ieder zijn eigen afweging. Maar we hebben zowel politieke onrust als overbelaste netwerken.

• Drwho1
Stefannn schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:10:
[...]

Zie hier getest. Ik heb 24 uur op batterij geleefd en dat ging prima. Je wil inderdaad geen 5000W apparaten aan zetten want dan is de batterij zo leeg.
Zorg dan wel dat je de 10kW homehub hebt want die kan 3600W per fase met dus totaal maximaal 5000. De 5kW homehub doet welliswaar totaal over 3 fases 5000W maar slechts maximaal 1800W per fase. Kookplaat en wasmachine is vaak al 2000W dus daar ga je denk ik problemen krijgen.

[...]

Rond de 1500 tot 2000 euro meerprijs voor een goede backup functie vind ik heel normaal.
Zoals ik al zei,.. aanleggen kan een flinke klus zijn (of het moet toevallig extreem handig uitpakken).
Mijn vrouw zei ook: “als je dan zo nodig een batterij wil dan zorg je maar dat die ook werkt als de stroom uitvalt”.
Het vervelende is dus ook. “Je hebt niks, ook geen stopcontact” als je de backup unit niet neemt.
Ieder zijn eigen afweging. Maar we hebben zowel politieke onrust als overbelaste netwerken.
We hebben inderdaad al enkele jaren de 10Kw batterij van SE hangen, maar toen bij installatie was het nog niet mogelijk om ze als backup te gebruiken. Nu dat we de installatie grondig willen uitbreiden is die optie wel mogelijk. Je (of de vrouw in dit geval) hebt wel een punt natuurlijk, met de backupfunctie ga je batterij echt wel ten volle kunnen benutten in geval van stroomonderbreking.

Dat is de prijs inclusief materiaal en installatie.
Nu is het wel zo dat we in geval van "full optie" uitbreiding gaan voor 10 extra panelen, een nieuwe omvormer en de backup interface...dat is nagenoeg een nieuwe installatie bovenop onze bestaande 12 panelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Drwho1 op 09-09-2026 10:00 ]

• Stefannn
Drwho1 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:58:
[...]

We hebben inderdaad al enkele jaren de 10Kw batterij van SE hangen
verschrijving? 10kW homehub omvormer hoop ik. Anders klopt er iets niet (ik denk een verschrijving maar het zou heel stom zijn om hier de mist in te gaan)

Met die meerprijs inclusief materiaal is het eigenlijk een koopje.
Ook niet erg leuk als al je kennissen op verjaardagen praten over een goedkope stekker batterij met noodstroom stopcontact en jouw dure Solaredge oplossing dat niet heeft.
De backup interface is echt een heel fijne oplossing. Je hoeft verder niks in je huis aan te passen. Alles blijft werken op bestaande stopcontacten.
Extreem prettig dat de PV gewoon blijft opladen als het grid weg is. Dat hebben de meeste installaties niet (de tweakers hier bovengemiddeld wel).

• Drwho1
Stefannn schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:28:
[...]

verschrijving? 10kW homehub omvormer hoop ik. Anders klopt er iets niet (ik denk een verschrijving maar het zou heel stom zijn om hier de mist in te gaan)

Met die meerprijs inclusief materiaal is het eigenlijk een koopje.
Ook niet erg leuk als al je kennissen op verjaardagen praten over een goedkope stekker batterij met noodstroom stopcontact en jouw dure Solaredge oplossing dat niet heeft.
De backup interface is echt een heel fijne oplossing. Je hoeft verder niks in je huis aan te passen. Alles blijft werken op bestaande stopcontacten.
Extreem prettig dat de PV gewoon blijft opladen als het grid weg is. Dat hebben de meeste installaties niet (de tweakers hier bovengemiddeld wel).
We hebben de Home Battery van 10kWh hangen, al een jaar of 4 denk ik ondertussen.
https://www.solaredge.com/nl/batterijen/thuisbatterij-400v
Gekoppeld aan een 3000H omvormer.
Het oorspronkelijke idee was uitbreiding panelen en upgrade naar een 5000H met wat overdimensionering, maar daarop kan de Home Backup interface dan weer niet gekoppeld worden. Daarvoor moeten we de 10000H omvormer plaatsen.

Je argumentatie pro backup interface is wel solide, het is wel fijn dat overdag je PV gewoon blijft opladen.

• Stefannn
Drwho1 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:53:
[...]

We hebben de Home Battery van 10kWh hangen, al een jaar of 4 denk ik ondertussen.
Het oorspronkelijke idee was uitbreiding panelen en upgrade naar een 5000H met wat overdimensionering, maar daarop kan de Home Backup interface dan weer niet gekoppeld worden. Daarvoor moeten we de 10000H omvormer plaatsen.

Je argumentatie pro backup interface is wel solide, het is wel fijn dat overdag je PV gewoon blijft opladen.
Dat zou de SE10K-RWB48 home hub omvormer moeten zijn.
Die is volgens mij niet compatibel met 400V batterij
Zie hier

Hoe, danwel of het met 10000H werkt weet ik niet.

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Drwho1 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:53:
[...]

Die 10000H is waarschijnlijk een multirange (Worden ook uitgestuurd voor RMAs), deze kan in Nederland maximaal op 5000W gezet worden. Wel iets om even in het achterhoofd te houden. Er zijn echter ook nog enkelfase Home Hubs in 5000W uitvoering die verder hetzelfde zijn.

• Drwho1
Stefannn schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:03:
[...]

Dat zou de SE10K-RWB48 home hub omvormer moeten zijn.
Die is volgens mij niet compatibel met 400V batterij
Zie hier

Hoe, danwel of het met 10000H werkt weet ik niet.
Ik ga verder op wat mijn installateur voorstelt natuurlijk, hij is er vorige week nog voor langs geweest om het te bekijken en heeft daarop zijn offerte gemaakt.
Smoke schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:14:
[...]

Die 10000H is waarschijnlijk een multirange (Worden ook uitgestuurd voor RMAs), deze kan in Nederland maximaal op 5000W gezet worden. Wel iets om even in het achterhoofd te houden. Er zijn echter ook nog enkelfase Home Hubs in 5000W uitvoering die verder hetzelfde zijn.
De 10000H is inderdaad een multirange die de voorgaande modellen met elk hun eigen vermogen moet vervangen. In Vlaanderen mag hij maximaal op een monofasige huisaansluiting 5000W afgesteld worden (tenzij je woning 3-fasig 400V is aangesloten, dan mag het 6000W) en in Wallonië mag het ook monofasig op 6000W.

• jurgen purgen
Stefannn schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:10:
[...]

[...]

Met die prijzen zou ik toch over de grens in DE kijken. Ik had al een inline meter en heb die dus vervangen voor de BUI. Dus een deel vh werk was al gedaan. Moest helaas wel de datakabel vervangen ivm nieuwe locatie vd omvormer. Dus omdat er al een leiding aanwezig was heb ik daar wat tijd bespaard.
Ik heb de BUI zelf geplaatst in onder 2 uur, maar door de vervanging van de Inline meter was een deel vh werk eerder al gedaan in de groepenkast, maar ook dat hoeft niet zo lang te duren.

• jurgen purgen
Drwho1 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:58:
[...]

We hebben inderdaad al enkele jaren de 10Kw batterij van SE hangen, maar toen bij installatie was het nog niet mogelijk om ze als backup te gebruiken. Nu dat we de installatie grondig willen uitbreiden is die optie wel mogelijk. Je (of de vrouw in dit geval) hebt wel een punt natuurlijk, met de backupfunctie ga je batterij echt wel ten volle kunnen benutten in geval van stroomonderbreking.

Dat is de prijs inclusief materiaal en installatie.
Nu is het wel zo dat we in geval van "full optie" uitbreiding gaan voor 10 extra panelen, een nieuwe omvormer en de backup interface...dat is nagenoeg een nieuwe installatie bovenop onze bestaande 12 panelen.
https://thesunshinecompany.nl/solaredge-nexis-1-fase-2027/

Kan je het plan niet eventjes uitstellen?

• Drwho1
Ziet er leuk uit, maar op basis van de tekst zie ik er niet meteen de meerwaarde in voor onze situatie?
Als ik de belangrijkste zaken uit de samenvatting even erbij neem:

Nieuw platform: zonnepanelen, omvormer, batterij en energiemanagement als één systeem > het is nu toch ook al één systeem waarbij alles met elkaar "praat"?

Modulaire batterij: batterijblokken van 5 kWh nominaal, stapsgewijs uit te breiden > we hebben nu inderdaad de niet-modulaire, grote 10kWh batterij en er is ook geen ruimte meer voor uitbreiding.

Slimme sturing: ondersteuning voor eigen verbruik en dynamische energietarieven > dat kan je nu toch ook al allemaal instellen?

• Stefannn
Drwho1 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:31:
[...]

Ziet er leuk uit, maar op basis van de tekst zie ik er niet meteen de meerwaarde in voor onze situatie?

Nieuw platform: zonnepanelen, omvormer, batterij en energiemanagement als één systeem > het is nu toch ook al één systeem waarbij alles met elkaar "praat"?

Modulaire batterij: batterijblokken van 5 kWh nominaal, stapsgewijs uit te breiden > we hebben nu inderdaad de niet-modulaire, grote 10kWh batterij en er is ook geen ruimte meer voor uitbreiding.

Slimme sturing: ondersteuning voor eigen verbruik en dynamische energietarieven > dat kan je nu toch ook al allemaal instellen?
Ik zie trouwens dat de SExxxxH 1fase homehub wel met de 400V batterij kan.
Daar heb ik verder geen verstand van. Ik heb de 3 fase met laagvolt batterijen.

• jurgen purgen
Drwho1 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:31:
[...]

Uiteindelijk is de slimme aansturing softwarematig en voor alle apparaten van toepassing.
Qua platform is er wel een verandering in de vorm van een 1SKU omvormer, dat er nieuwe panelen komen heb ik niet naar gekeken.
Het voordeel vd Nexis is, mi, de 10 kW ontlading met 1 omvormer. Maar jij hebt al wat tech in huis Las ik.

Wilde je even dit bericht onder de attentie brengen aangezien je bezig was met een uitbreiding. Misschien zag je er wat in.

• Drwho1
jurgen purgen schreef op woensdag 9 september 2026 @ 20:04:
[...]

Uiteindelijk is de slimme aansturing softwarematig en voor alle apparaten van toepassing.
Qua platform is er wel een verandering in de vorm van een 1SKU omvormer, dat er nieuwe panelen komen heb ik niet naar gekeken.
Het voordeel vd Nexis is, mi, de 10 kW ontlading met 1 omvormer. Maar jij hebt al wat tech in huis Las ik.

Wilde je even dit bericht onder de attentie brengen aangezien je bezig was met een uitbreiding. Misschien zag je er wat in.
Begrijp me niet verkeerd, dat werd geapprecieerd. Ik had nog niet van Nexis gehoord, maar volg het ook niet zo. Nu we willen uitbreiden komt het weer wat onder mijn aandacht, verder is het allemaal redelijk set & forget.
We hebben sinds 2022 geloof ik de 400V home battery, toen (en dat is nog niet eens zolang geleden) was modulaire batterijen nog niet zo'n ding, nu is het eerder standaard...vandaag zou ik het ook zelf verkiezen.

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:28

HRV

[...]

Het probleem is dat als je aan het koken bent en de oven en de warmtepomp staan aan en je vraagt meer dan 16A op een fase, dan kan die 10000 omvormer van Solaredge dat niet aan.

Als hij dus op dat moment op noodstroom moet schakelen valt alles uit.

Als je eenmaal weet dat je op noodstroom zit, ja, dan kun je er rekening mee houden, maar om alsnog in het donker te zitten omdat die omvormer onderbemeten is voor de load van de woning vind ik persoonlijk niet een handige installatie.

• Stefannn
HRV schreef op donderdag 10 september 2026 @ 07:57:
[...]

Het probleem is dat als je aan het koken bent en de oven en de warmtepomp staan aan en je vraagt meer dan 16A op een fase, dan kan die 10000 omvormer van Solaredge dat niet aan.

Als je eenmaal weet dat je op noodstroom zit, ja, dan kun je er rekening mee houden, maar om alsnog in het donker te zitten omdat die omvormer onderbemeten is voor de load van de woning vind ik persoonlijk niet een handige installatie.
Persoonlijk heb ik de boel zo ingericht dat als de boel op noodstroom gaat de warmtepomp en laadpaal op “manual” gaan. Die gaan dus in eerste instantie uit.
Ik ga er wel vanuit dat ik “in een noodstroom situatie” bewust met energie om zal gaan stomweg omdat ik de accu niet in een paar uur leeg wil trekken.
Ik heb als test 24 uur op noodstroom geleefd zonder warmtepomp en laadpaal maar verder “zonder ergens op te letten” en dat ging eigenlijk helemaal goed.
Verder IS de beperking er natuurlijk wel.
Ieder voor zich om daar wel danwel niet mee in zee te gaan.
Persoonlijk vind ik dit dus slechts een heel klein minpunt. Ik zou de beslissing meer van andere aspecten af laten hangen.

• Stefannn
Drwho1 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 20:27:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, dat werd geapprecieerd. Ik had nog niet van Nexis gehoord, maar volg het ook niet zo. Nu we willen uitbreiden komt het weer wat onder mijn aandacht, verder is het allemaal redelijk set & forget.
We hebben sinds 2022 geloof ik de 400V home battery, toen (en dat is nog niet eens zolang geleden) was modulaire batterijen nog niet zo'n ding, nu is het eerder standaard...vandaag zou ik het ook zelf verkiezen.
Het nu van modulaire uitbreidbaarheid acht ik zeer twijfelachtig.
Het “werkt” als je binnen 2 jaar wil uitbreiden maar dan had je het met een beetje beter nadenken net zo goed meteen kunnen doen. Ontwikkelingen gaan snel. De kans dat je je modulaire systeem over 5 jaar kan uitbreiden is denk ik erg klein.
Grootste voordeel van modulariteit is dat het gewicht per unit beperkt blijft. De kennis die mijn systeem heeft aangelegd legt geen 400V batterijen aan ondanks dat veel oude Solaredge omvormers daar vrij eenvoudig mee uit te breiden zijn. Die batterij is meer dan 100kg. Dat krijgt hij in veel gevallen niet fatsoenlijk versjouwd.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

HRV schreef op donderdag 10 september 2026 @ 07:57:
[...]

Voordeel is dat de omschakeling naar de noodstroomvoorziening bij SolarEdge een moment van een paar seconden black-out met zich meebrengt. Daarmee is je geschetste aanleiding al niet meer van toepassing, die gaan namelijk even uit...

Vraag die je je eigenlijk moet stellen bij de keuze of je met hoog vermogen of met laag vermogen wilt kunnen laden en ontladen is of je een hoog of een laag voltage accu in huis wilt met verschillende risico's.

In mijn geval, na uitvoering meten, komt het scenario van een volop pompende warmtepomp met oven en kookplaat aan maar weinig voor. Tevens is de faseverdeling correct, dus komen we een heel eind met de verdeling over fases. Ergo: 5kW voldoet ruimschoots voor 99,9%. Daarna hebben we het systeem aangeschaft... fact driven. Het werd toen een upgrade naar een backup interface ipv een inline meter. Qua uren deed het niet zoveel...

• jurgen purgen
Stefannn schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:31:
[...]

Het nu van modulaire uitbreidbaarheid acht ik zeer twijfelachtig.
Het “werkt” als je binnen 2 jaar wil uitbreiden maar dan had je het met een beetje beter nadenken net zo goed meteen kunnen doen. Ontwikkelingen gaan snel. De kans dat je je modulaire systeem over 5 jaar kan uitbreiden is denk ik erg klein.
Grootste voordeel van modulariteit is dat het gewicht per unit beperkt blijft. De kennis die mijn systeem heeft aangelegd legt geen 400V batterijen aan ondanks dat veel oude Solaredge omvormers daar vrij eenvoudig mee uit te breiden zijn. Die batterij is meer dan 100kg. Dat krijgt hij in veel gevallen niet fatsoenlijk versjouwd.
Volgens SE is het mogelijk om oude en nieuwe batterijen te mixen. SoH is niet echt van belang omdat de accu's apart wordt aangesproken.

De lasten worden door de BMS zo verdeeld dat de oudere accu "werk te doen krijgt dat hij nog aan kan". Maar ik heb gelijk een volledige stack genomen ivm lage prijzen en groot verbruik per dag in de winter en de EV die overdag, als de PV actief is, van huis is. Zo kan die de opwek bufferen en in de avond na het koken en doen in de auto kan gooien.

Ps. En de volledige stack weegt 220 met de Link erop. Dan is het wel fijn dat het aparte segmenten zijn

[ Voor 4% gewijzigd door jurgen purgen op 10-09-2026 11:19 ]

• Stefannn
jurgen purgen schreef op donderdag 10 september 2026 @ 11:17:
[...]

Volgens SE is het mogelijk om oude en nieuwe batterijen te mixen. SoH is niet echt van belang omdat de accu's apart wordt aangesproken.

De lasten worden door de BMS zo verdeeld dat de oudere accu "werk te doen krijgt dat hij nog aan kan". Maar ik heb gelijk een volledige stack genomen ivm lage prijzen en groot verbruik per dag in de winter en de EV die overdag, als de PV actief is, van huis is. Zo kan die de opwek bufferen en in de avond na het koken en doen in de auto kan gooien.

Ps. En de volledige stack weegt 220 met de Link erop. Dan is het wel fijn dat het aparte segmenten zijn
Nou…
- Ik geloof niet dat je de 400V en laag volt kan mixen (of wel?) dus hij zit nu met zijn 400v batterij van 4 Jaar geleden nog niet op een dead end maar wel al op een beperkte keuze.
- zonnepanelen zijn na 2 of 3 jaar ook niet meer met exact zelfde type te krijgen.
- Ik heb zelf 2 enphase envoy modules sinds ik het enphase deel wat heb uitgebreid (die liggen op het schuurtje en DC leiding combineren met woonhuis dak was veel te onhandig). De nieuwe envoy ondersteunt welliswaar de oude microconverters maar niet tegelijk met nieuwe.

Wat ik dus wil zeggen….
Zekerheid dat je iets over 5 jaar nog probleemloos kan uitbreiden heb je echt niet.

• ZwarteIJsvogel
Stefannn schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:01:
- Ik geloof niet dat je de 400V en laag volt kan mixen (of wel?) dus hij zit nu met zijn 400v batterij van 4 Jaar geleden nog niet op een dead end maar wel al op een beperkte keuze.
Een 3-fase Home Hub met een Nexis batterijstack plus een stack van het oude 48V model kan ik mij nog wel voorstellen mits de software dat scenario ooit gaat ondersteunen (ik verwacht van niet). Maar voor de rest past het elektrisch gewoon al niet. Sowieso is vaag wat 'oude en nieuwe batterijen' zijn. Vaagheid en techniek gaan niet samen.
- zonnepanelen zijn na 2 of 3 jaar ook niet meer met exact zelfde type te krijgen.
Alleen al de afmetingen zijn een probleem. Mijn installatie (uit 2019) heeft panelen van 1650 x 991 mm. Die die vind je denk ik alleen nog op Marktplaats. Tegenwoordig is 1762 x 1134 de meest courante maat. En over 5 jaar?
- Ik heb zelf 2 enphase envoy modules sinds ik het enphase deel wat heb uitgebreid (die liggen op het schuurtje en DC leiding combineren met woonhuis dak was veel te onhandig). De nieuwe envoy ondersteunt welliswaar de oude microconverters maar niet tegelijk met nieuwe.

Wat ik dus wil zeggen….
Zekerheid dat je iets over 5 jaar nog probleemloos kan uitbreiden heb je echt niet.
Helemaal mee eens. Je hebt eerder zekerheid dat je tegen wat muren aan gaat lopen |:(

• jurgen purgen
Stefannn schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:01:
[...]

Nou…

Wat ik dus wil zeggen….
ik denk dat ik het niet goed verwoord heb maar ik bedoelde dus specifiek Nexis accu's op een BMS. Daar kan je dus een ouder systeem aanvullen
De Home Hub range zal je idd niet zo ff op de BMS vd Nexis aansluiten.

En wat je aangeeft mbt oudere tech die nu verkocht wordt voordat de Nexis komt, tja. ze gaan ervanuit dat je nu de juiste maat koopt en bij uitbreiding je oude systeem verkoopt.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:42
Vandaag zag ik eerst in de HomeWizard app, later in Home Assistant en als laatste in de SolarEdge app dat vandaag mijn zonnepanelen geen opbrengst hebben gehad. Dit is niet juist. Ik heb dit gemeld bij Zonneplan en via een link enkele controle stappen uitgevoerd. Hierbij is niks naar boven gekomen. Omvormer zelfs uit en aangezet. Idem voor het internet modem. In de Ziggo app zie ik de omvormer gewoon staan bij verbonden apparaten.

Heeft iemand nog tips? Binnen twee werkdagen (dus uiterlijk dinsdag) wordt er contact opgenomen.

De app toont dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06ld82mrREC4w7y4f-rTrHSDuFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2UCunVxBKDEvwQmBhCN2Am0j.jpg?f=fotoalbum_large En het display van de omvormer. Volgens AI is er niet veel aan de hand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZSSvDz6X17WPOph_89ncI_I5lw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s3ERpp9nC7toiWaPrS1MwZaz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door meesje op 11-09-2026 18:25 ]

• Stefannn
meesje schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 18:19:
Vandaag zag ik eerst in de HomeWizard app, later in Home Assistant en als laatste in de SolarEdge app dat vandaag mijn zonnepanelen geen opbrengst hebben gehad. Dit is niet juist. Ik heb dit gemeld bij Zonneplan en via een link enkele controle stappen uitgevoerd. Hierbij is niks naar boven gekomen. Omvormer zelfs uit en aangezet. Idem voor het internet modem. In de Ziggo app zie ik de omvormer gewoon staan bij verbonden apparaten.

Heeft iemand nog tips? Binnen twee werkdagen (dus uiterlijk dinsdag) wordt er contact opgenomen.

De app toont dit.

[Afbeelding] En het display van de omvormer. Volgens AI is er niet veel aan de hand.

[Afbeelding]
De server is gewoon online, er is dus geen storing met de app.
Het kan dan zijn dat de internet verbinding van je omvormer naar Solaredge een probleem heeft. Dan krijgen alle anderen ook geen data.

Display laat echter 0W zien. Geen opbrengst dus.
Heb je toevallig “negatieve tarief optimalisatie” aan staan in de app? Kan zijn dat daar iets niet helemaal mee klopt.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:42
Stefannn schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 18:32:
[...]

De server is gewoon online, er is dus geen storing met de app.
Het kan dan zijn dat de internet verbinding van je omvormer naar Solaredge een probleem heeft. Dan krijgen alle anderen ook geen data.

Display laat echter 0W zien. Geen opbrengst dus.
Heb je toevallig “negatieve tarief optimalisatie” aan staan in de app? Kan zijn dat daar iets niet helemaal mee klopt.
De door jou genoemde instelling kan ik niet vinden. Ik doe ook helemaal niks met SE app. Het viel me ook op dat ik opnieuw moest inloggen.

ChatGPT zag ook de 0W en gaf aan dat er wellicht geen zonneschijn meer was. Volgens mij scheen de zon nog wel een beetje, maar misschien toch te weinig opbrengst. Dat zie ik dus morgen wel. Er zit wellicht iets in mijn internet verbinding. Maar daarin is niks veranderd. De omvormer is met utp aangesloten.

• Stefannn
meesje schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 18:39:
[...]

De door jou genoemde instelling kan ik niet vinden. Ik doe ook helemaal niks met SE app. Het viel me ook op dat ik opnieuw moest inloggen.

ChatGPT zag ook de 0W en gaf aan dat er wellicht geen zonneschijn meer was. Volgens mij scheen de zon nog wel een beetje, maar misschien toch te weinig opbrengst. Dat zie ik dus morgen wel. Er zit wellicht iets in mijn internet verbinding. Maar daarin is niks veranderd. De omvormer is met utp aangesloten.
Als je er nooit wat aan gedaan hebt is het raar als het nu opeens anders is. Maar goed… verder ziet het display er niet raar uit.
In de app,
- 3 streepjes links boven
- instellingen
- electricteits tarief
En dan onderdaan “negatieve tarief optimalisatie”.
Dat moet “uit” staan
(Op zich kan het wel aan maar dan moet je veel meer instellen. Uit is nu gewoon goed).

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat een enorm prut systeem is die SolarEdge backup unit....
Allereerst kan hij niet overschakelen zonder power out, andere systemen kunnen dat prima.

Maar nu klapt hij de hoofdautomaat op 1 fase eruit omdat hij in al z'n wijsheid heeft besloten dat het gunstiger is om de panelen uit te schakelen en tijdens het laden van de auto & accu plus wasmachine gingen we over de max heen.
(SolarEdge snapt dus ook niks van salderen, hopelijk dat na het salderen de opties weer iets beter werken)

Misschien dat de installateur vergeten is in te stellen wat de max is van onze installatie oid, of het zit er überhaupt niet in. Maar dat je werkelijk niks kan zien... Elke andere laadpaal & EMS doet load balancing, behalve SolarEdge.
En dan heb ik het nog maar niet over de 'AI' die met 1 druk op de knop je instellingen vernageld. Want die had 'uiteraard' de laadpaal omgezet naar alleen laden met overschot. Dat was vandaag ook al een zoektocht waarom de laadpaal ineens niet meer begon te laden.

Het enige wat echt premium is, is de prijs, voor de rest is het zwaar teleurstellend.
Bij deze met stip de grootste miskoop ooit gemaakt.

• THM0
TheGhostInc schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:21:
Allereerst kan hij niet overschakelen zonder power out, andere systemen kunnen dat prima.

Maar nu klapt hij de hoofdautomaat op 1 fase eruit omdat hij in al z'n wijsheid heeft besloten dat het gunstiger is om de panelen uit te schakelen en tijdens het laden van de auto & accu plus wasmachine gingen we over de max heen.
(SolarEdge snapt dus ook niks van salderen, hopelijk dat na het salderen de opties weer iets beter werken)

Misschien dat de installateur vergeten is in te stellen wat de max is van onze installatie oid, of het zit er überhaupt niet in. Maar dat je werkelijk niks kan zien... Elke andere laadpaal & EMS doet load balancing, behalve SolarEdge.
En dan heb ik het nog maar niet over de 'AI' die met 1 druk op de knop je instellingen vernageld. Want die had 'uiteraard' de laadpaal omgezet naar alleen laden met overschot. Dat was vandaag ook al een zoektocht waarom de laadpaal ineens niet meer begon te laden.

Het enige wat echt premium is, is de prijs, voor de rest is het zwaar teleurstellend.
Dat de stroom uitvalt tijdens overschakelen is ruk en maar ook bekend. Dat had de installateur je wel even mogen vertellen.

Dat de hoofdzekering eruit klapt is een fout in de configuratie. Dat hoort niet. Het systeem heeft gewoon load balancing maar dat moet je goed aansluiten én goed configureren. Zit je laadpaal in de backup? Zo nee, is er wel een SolarEdge meter bijgeplaatst?

Verder ben ik het met je eens dat het in de huidige markt bepaald niet het beste systeem is, en enkel moet plaatsen als je echt het schaduw management nodig hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door THM0 op 12-09-2026 15:44 ]

• TheGhostInc
  • Niet online
THM0 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:43:
[...]

Dat de stroom uitvalt tijdens overschakelen is ruk en maar ook bekend. Dat had de installateur je wel even mogen vertellen.

Dat de hoofdzekering eruit klapt is een fout in de configuratie. Dat hoort niet. Het systeem heeft gewoon load balancing maar dat moet je goed aansluiten én goed configureren. Zit je laadpaal in de backup? Zo nee, is er wel een SolarEdge meter bijgeplaatst?

Verder ben ik het met je eens dat het in de huidige markt bepaald niet het beste systeem is, en enkel moet plaatsen als je echt het schaduw management nodig hebt.
Het is de officiële SolarEdge laadpaal en alles zit achter de backup unit (die ook de stroom meet)

Probleem is dat deze installateur ondertussen SolarEdge 'erbij' doet, na een overname. Heb al meerdere monteurs over de vloer gehad die niet of lang geleden zo'n installatie hadden gedaan. En die doen allemaal hun best, maar hebben niet de kennis.
Maar los daarvan is SolarEdge zo gesloten dat je ook niks kunt zien.

Maandag maar eens de installateur bellen...
En misschien kijken naar een koppeling met HA, krijg ik wat meer inzicht in wat het systeem nu de hele dag doet.

• Stefannn
TheGhostInc schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:21:

Dat PV eruit klapt was natuurlijk niet de bedoeling.
Dat klinkt als “niet goed ingestelde negatieve tarief optimalisatie”.
Dat wordt hier uitgebreid besproken.
Komt erop neer: “met salderen werkt het inderdaad niet betrouwbaar, je moet het uit zetten”. Volgend jaar zonder salderen zou het wel moeten kunnen werken.
De laadpaal zou verder wel loadbalancing moeten hebben. Ik heb geen Solaredge laadpaal dus kan daar niks van zeggen. Klinkt alsof die ook niet goed is ingesteld (ik neem aan dat die wel bestaat).

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:07
TheGhostInc schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 16:06:
[...]

Het is de officiële SolarEdge laadpaal en alles zit achter de backup unit (die ook de stroom meet)

Probleem is dat deze installateur ondertussen SolarEdge 'erbij' doet, na een overname. Heb al meerdere monteurs over de vloer gehad die niet of lang geleden zo'n installatie hadden gedaan. En die doen allemaal hun best, maar hebben niet de kennis.
Maar los daarvan is SolarEdge zo gesloten dat je ook niks kunt zien.

Maandag maar eens de installateur bellen...
En misschien kijken naar een koppeling met HA, krijg ik wat meer inzicht in wat het systeem nu de hele dag doet.
Ik begrijp je frustratie. Toch zou ik op basis van dit verhaal niet meteen concluderen dat de SolarEdge Backup Unit een “prut systeem” is.

Als er na een overname meerdere monteurs aan de installatie hebben gewerkt die weinig ervaring met SolarEdge hebben, zou ik eerst laten controleren of de configuratie en het energiemanagement correct zijn ingesteld. Zeker bij een combinatie van PV, accu, laadpaal en Backup Unit kan daar behoorlijk wat van afhangen.

Misschien ligt het uiteindelijk aan een beperking van SolarEdge, maar misschien ook aan de configuratie. Ik zou daarom eerst de installateur de installatie goed laten doormeten en uitlezen voordat ik een oordeel over de Backup Unit vel.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• janne_nl
Als jij een ups functionaliteit wil heb je een systeem nodig dat bij 3 fase zeker 17kW kan leveren anders krijg je geheid problemen. Als je dat met solaredge wil is een backup unit alleen niet voldoende en zul je per groep moeten kunnen schakelen in geval van een uitval van het grid. Vooralsnog werkt dr backup unit hiet meer dan prima.

De zonnepanelen zullen er ook niet uitklappen maar netjes gedimt worden, zo dat het gebruik ik huis netjes afgedekt wordt. Zoals al gezegd, lijkt aan de instellingen van je installatie te liggen.

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Load balancing bij SolarEdge staat onder de noemer Import Limit in de configuratie bij het vermogensbeheer en is binnen een paar seconden in te stellen door iemand die weet waar die optie staat. De enige vereiste is dat de EV lader uiteraard op hetzelfde netwerk zit en gekoppeld is aan de omvormer, maar als je gebruik van overtollige zonne-energie als optie hebt is dat zeker het geval.

Kleine tip voor je installateur: SolarEdge biedt een hele hoop trainingen aan die ze online kunnen volgen, zeker handig als ze niet primair SE doen omdat er hier en daar nogal wat verschillen zitten.

• TheGhostInc
  • Niet online
janne_nl schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 17:15:
Als jij een ups functionaliteit wil heb je een systeem nodig dat bij 3 fase zeker 17kW kan leveren anders krijg je geheid problemen.
Mijn ouders hebben een thuisbatterij met backup unit die zo snel schakelt dat je niet eens het licht ziet knipperen.
clodders schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 17:07:
[...]

Ik begrijp je frustratie. Toch zou ik op basis van dit verhaal niet meteen concluderen dat de SolarEdge Backup Unit een “prut systeem” is.

Als er na een overname meerdere monteurs aan de installatie hebben gewerkt die weinig ervaring met SolarEdge hebben, zou ik eerst laten controleren of de configuratie en het energiemanagement correct zijn ingesteld. Zeker bij een combinatie van PV, accu, laadpaal en Backup Unit kan daar behoorlijk wat van afhangen.

Misschien ligt het uiteindelijk aan een beperking van SolarEdge, maar misschien ook aan de configuratie. Ik zou daarom eerst de installateur de installatie goed laten doormeten en uitlezen voordat ik een oordeel over de Backup Unit vel.
Als ik zelf de instellingen zou kunnen bekijken, zou ik kunnen zien (of hier vragen) of het goed staat. Ik hoef het niet zelf te kunnen aanpassen. SolarEdge heeft het tot een kunst verheven om nul informatie te geven = prut.

Nu mag ik de installateur gaan bellen om te vragen of het ding goed staat geconfigureerd. En dan moet ik nog hopen dat de installateur z'n huiswerk heeft gedaan en anders... geen idee? Ik kan namelijk zelf nergens iets zien.
En sommige instellingen wil ik zelf beheren. Mijn laadpaal kan wisselen tussen 1 & 3 fase laden om maximaal te profiteren van het overschot. Die instelling zal ergens in een installateurs menu zitten, zal bij mij wel uitstaan of niet werken. Terwijl dit een functie is die problemen kan geven bij specifieke auto's en je dus moet kunnen in en uitschakelen.

Moraal van het verhaal:
Voor een premium systeem dat mij een stukje extra comfort/gemak had moeten bieden, heb ik nu een systeem dat nauwelijks doet wat het moet doen.

• janne_nl
TheGhostInc schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 22:57:
[...]

Mijn ouders hebben een thuisbatterij met backup unit die zo snel schakelt dat je niet eens het licht ziet knipperen.

[...]

Als ik zelf de instellingen zou kunnen bekijken, zou ik kunnen zien (of hier vragen) of het goed staat. Ik hoef het niet zelf te kunnen aanpassen. SolarEdge heeft het tot een kunst verheven om nul informatie te geven = prut.

Nu mag ik de installateur gaan bellen om te vragen of het ding goed staat geconfigureerd. En dan moet ik nog hopen dat de installateur z'n huiswerk heeft gedaan en anders... geen idee? Ik kan namelijk zelf nergens iets zien.
En sommige instellingen wil ik zelf beheren. Mijn laadpaal kan wisselen tussen 1 & 3 fase laden om maximaal te profiteren van het overschot. Die instelling zal ergens in een installateurs menu zitten, zal bij mij wel uitstaan of niet werken. Terwijl dit een functie is die problemen kan geven bij specifieke auto's en je dus moet kunnen in en uitschakelen.

Moraal van het verhaal:
Voor een premium systeem dat mij een stukje extra comfort/gemak had moeten bieden, heb ik nu een systeem dat nauwelijks doet wat het moet doen.
Hoeveel kW levert die dan? En wat als er meer afgenomen wordt dan geleverd kan worden? Zelf met 1 fase is 7kW best nog veel.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:57
[...]

[...]

Moraal van het verhaal:
je kan wel de hele tijd herhalen dat SE geen informatie geeft maar SE geeft heel veel informatie. Waarschijnlijk heeft jouw account niet genoeg rechten om dat te zien. Dat kan je installateur voor je aanpassen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Stefannn
Mijn ouders hebben een thuisbatterij met backup unit die zo snel schakelt dat je niet eens het licht ziet knipperen. .
Voor zover ik weet kan dat alleen als de power altijd via de inverter van de omvormer gaat.
Dat gaat gepaard met omvormer verliezen. Enig idee hoeveel dat is bij je ouders? Waardes van 100W zijn niet raar. Dat komt dan neer op 876kWh per jaar.
De backup unit van Solaredge betreft enkel een relais. Ik heb dat ding ook (en ben tevreden). Ik wil het verbruik daarvan nog een keer meten maar vermoed dat het niet zoveel is aangezien het enkel wat aanstuur electronica betreft.
En zoals @janne_nl zegt, levert dat systeem van je ouders ook echt 3x25A = 17kW? Dat is vrij fors. Was dat kwa prijs vergelijkbaar?

Anyway… ik zal niet zeggen dat Solaredge mega superieur boven andere oplossingen is maar ik heb het zelf en ben behoorlijk tevreden. Ik heb 89% gemeten RTE en dat heb ik van geen enkel ander merk al gezien. Die ene keer dat de stroom uitvalt kan ik best 6 secondes wachten.
Maar…. Je bent natuurlijk wel flink de sjaak als de boel verkeerd is ingesteld en je niet ziet hoe je dat oplost.

Instellen van import restrictie staat in deze appsnote maar dat kan enkel de installateur.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

[...]

[...]

Moraal van het verhaal:
Als je de loadbalancing even correct instelt ben je er en dat is waarschijnlijk gewoon niet gebeurd. Installateurs hebben namelijk voorheen nooit de loadbalancing echt hoeven instellen.

Hoe doe je dat? Gridinstellingen instellen in de inverter. Die kan je vinden via de webinterface of SolarEdge go app. Je stelt de limiet van de grid in op het maximum per fase (bij 3x25A dus 25A). Verder mogelijk als extra de import limit op 17250 (totaal, niet per fase) bij 3x25A (3x25x230).

Stel je dit in, knalt je fase er niet meer uit… want dan is je loadbalancing ingesteld.

Als je EV lader door je inverter in de installatie is opgenomen, dan kun je die volledig aansturen zoals je suggereert. Ook dit kan via de webinterface of SolarEdge go app. Waarschijnlijk heeft de installateur dit ook niet gedaan.

Eenmaal correct geconfigureerd kun je ook rustig de EV lader op 3x40 afzekeren als je bekabeling op orde is en de meterkast en de EV lader naar 32A zetten. Zo goed werkt het gewoon…

Succes…

[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 13-09-2026 17:26 ]

• jurgen purgen
net op YT SolarEdge Nexis Technical Office Hours
elke week een uurtje met het beantwoorden van vragen mbt de Nexis. mijn vraag is deels behandeld. Kan wel een email sturen om mn probleem beter uit te leggen.

schijnt nu elke week te zien te zijn tussen 2200-2300 op @SolarEdgeNorthAmerica

• Davem3
Vraagje

Ik ben ben ook bezig om naar een nexis omvormer tegaan

Nu heb ik 2 omvormer wat in word en de strings worden samengevoegd maar daar zitten verschillende optimizer op met 2 verschillende spanningen 48v en 60v dat moet dus anders de panelen zijn 285 watt welke optimizer kan ik, nu het beste er voor gebruiken en het gaat intotaal om 38 panelen het hoeft voor mij niet perse nieuwe optimizer te zijn

Gr dave
Pagina: 1 ... 126 127 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Omvormer sturen bij negatieve prijzen? Dat wordt uitgediept in SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.