Het loopt hier wel allemaal door elkaar heen: met en zonder SE-batterij gekoppeld en dan nog eens verschillende omvormers van diverse leeftijden en meer of minder accessoires zoals gekoppelde meters. Dat maakt het niet overzichtelijker.
Nou ga ik daar nog wat anders aan toevoegen, want ik zit aan het andere eind van het spectrum: ik heb twee omvormers, waarvan één SE5K van ca. 5 jaar oud. De andere is een ruim 10 jaar oude StecaGrid 5503 waar helemaal nix aan te regelen is helaas.
Aan mijn SE5K (version 0004.0022.0044 , staat in mijn integratie) heb ik geen inline meter gekoppeld. Afgezien van het feit dat mijn groepenkast al uitpuilt heeft dat ook weinig zin. Er zijn inmiddels al meerdere systemen die NOM kunnen regelen (waaronder Zappi en Zendure batterijen) en die kunnen toch nooit tegelijk in die modus draaien. Teveel kapiteins op het schip gaat geheid mis.
Daarnaast maak ik gebruik van Home Assistant om diverse dingen in goede banen te leiden.
Op mijn HA heb ik daarom de SolarEdge Modbus Multi integratie (V3.2.3) draaien. En omdat ik sinds begin dit jaar een dynamisch contract heb en sinds een week of twee ook twee Zendure-batterijen ben ik aan het puzzelen hoe ik alles een beetje in de hand kan houden. Daarom wil ik die SE-omvormer toch graag gaan regelen. De zwaar negatieve prijzen van vanmiddag maakten al dat ik beide omvormers uit moest schakelen.
Vandaag heb ik handmatig eens aan wat knoppen gezeten van die HA-integratie, maar de werking is me allerminst duidelijk. Is er ergens een goede handleiding? Ik heb her en der gezocht maar nix gevonden. Heb ik er overheen gekeken of op de verkeerde plekken?
Zo merkte ik dat als ik de Active Power Limit naar 50% schuif, dat die even later weer terugschuift. En als die die op 100% zet en de Site Limit op 2750 zet, dat de Active Power Limit opeens meeschuift naar 50%.
En is die Site Limit (in W) in mijn geval (zonder gekoppelde meter) de limiet van de omvormer?
En is de Active Power Limit (in %) het percentage van het maximale vermogen van de omvormer of van de opbrengst op dat moment?
En waarom reageert de omvormer soms meteen, soms na10-20 seconde, soms na veel meer dan een halve minuut en soms helemaal niet?
Ik heb ‘m nog niet aangestuurd via scripts in HA. Ik neem aan dat die identiek werken aan de situatie dat je in de integratie aan de knoppen zit?
Kortom: ik heb wat hulp nodig.