• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online

Mrlten

Premium Deluxe Plus

ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:51:
Een 2200W quooker hoort op een eigen groep te zitten en die kun je buiten het backupgebeid (eiland) plaatsen. Hetzelfde geldt voor andere niet-essentiële grootverbruikers.
Daar hadden we helemaal niet aan gedacht, die heeft volgens mijn pa zijn eigen groep inderdaad. Dan is dat de oplossing voor hun :)

  • havisoft
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-06 19:39
ddgcpeters schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:14:
[...]

Bij opnieuw instellen is het volgens mij 1 vd opties, en anders zit hij onder het tandwieltje bij de integratie.

[Afbeelding]
Bedankt voor jouw behulpzame reactie! Ik zie nu wel de benodigde entiteiten.

NIBE VVM_S320 + S2125-12 met RMU_S40 | PV SolarEdge SE9k 8.500 KWh per jaar


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:43
Mrlten schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:34:
[...]

Die 3 dingen tegelijk hoeft ook niet en dat is ook niet wat mijn ouders verwachten. Het rottige aan de quooker is dat ie uit zichzelf aanspringt en dan een x-aantal seconden ~2200W trekt. Dus als je in de backup modus zelf bewust bent wat je wel/niet tegelijk aan kunt hebben staan, dan komt die quooker er overheen walsen en laat de batterij trippen.

Eigenlijk moet die quooker gewoon uit in de backup modus, maar mijn ouders willen niet aan de Home Assistant om het met een slimme schakelaar te gaan regelen.
Als de quooker niet op eigen groep zit kan je er ook gewoon een werkschakelaar tussen zetten. Dan kan je hem uit zetten als de boel in backup gaat. Zelfs als het eerst een keer tript is dat geen ramp. Uitzetten en batterij resetten.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-06 12:41
RSalters schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:55:
[...]
SolarEdge 12k 3-fase omvormer, 43 panelen 16kWp
Heb je al geprobeerd met de P(V) instellingen de export te beperken? Bij 108 of 109% spanning (V) teruggaan naar 10% vermogen (P) bijvoorbeeld? Dan heb je nog je eigen opwek voor eigen gebruik. Je kunt dan ook een eventuele batterij laden zonder een backup mode te hoeven forceren.

  • lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-06 23:11

lc8

ddgcpeters schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:14:
[...]

Bij opnieuw instellen is het volgens mij 1 vd opties, en anders zit hij onder het tandwieltje bij de integratie.

[Afbeelding]
das een goeie!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjt1CvGOa9H9WS81ypYqyXaEhmE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7yIOj205fv6x0MV3Ks12euCd.png?f=fotoalbum_large

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp, Solaredge PV


  • Skyllaer
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 24-06 16:17
mdvmine schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:46:
[...]


Heb je al geprobeerd met de P(V) instellingen de export te beperken? Bij 108 of 109% spanning (V) teruggaan naar 10% vermogen (P) bijvoorbeeld? Dan heb je nog je eigen opwek voor eigen gebruik. Je kunt dan ook een eventuele batterij laden zonder een backup mode te hoeven forceren.
Gaat niet veel helpen. is een europese norm die bepaald dat bij 230V +10% omvormers moeten uitschakelen. zijn omvormer actief knijpen is maar een "pleister op de wonde". (als ik me niet vergis voor NL valt deze onder : systeemcode elektriciteit rond hoofdstuk 2.2.25 ergens)

Er zitten teveel PV-opwekkers opgemofd op dezelfde fase van dezelfde kabel.

Enigste technische oplossing hiervoor is netstudie + netuitbreiding. het vermogen verdelen over meerdere kabels (en dan symmetrisch over de fases verdelen)

moesten ze iedereen zover krijgen om op dezelfde kabel hun PV-installatie actief te laten knijpen tot hun eigen verbruik zouden ze ook al geholpen zijn. Maarja terugleveren met een terugdraaiende teller is voor het moment nog hot.

enigste manier dat je je PV-installatie kan en mag gebruiken als de netspanning 253V aangetikt heeft is als hij geen netspanning meer opmerkt (en je dus eilandwerking hebt geforceerd)

in een ver verleden ooit voor enexis gewerkt, enigste zorgwekkende is dat 's nachts de netspanning ook 241V is. Naar mijn idee zitten er dus een aantal "grotere spelers" met batterijen die vermoedelijk 's nachts ontladen tegen hoge tarieven aangezien het verwachte gedrag zodra de PV-installaties niets meer leveren = dat de netspanning terug gaat stabiliseren rond de 230V

[ Voor 3% gewijzigd door Skyllaer op 19-06-2026 15:55 ]

SE10K-RWS , 20x 400WP , 15kwh batterij


  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:33
@Skyllaer veel te kort door de bocht om te zeggen dat dat niet gaat werken.
Je hebt spanning val over de eigen kabels. Daarnaast heb je ook nog te maken met de netimpedantie… beperken vermogen kan dus echt wel invloed hebben op wat de omvormer aan spanning ziet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:17
Mrlten schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:04:
Daar hadden we helemaal niet aan gedacht, die heeft volgens mijn pa zijn eigen groep inderdaad. Dan is dat de oplossing voor hun :)
Bedenk wel dat de ingreep in de meterkast hierdoor complexer wordt. De standaardaanpak bestaat uit een kabel van de hoofdschakelaar naar de BUI en een kabel van de BUI naar het verdeelblok in de groepenkast. Als je groepen buiten het backupgebied wilt laten, moet je in de groepenkast plaats hebben/maken voor een tweede verdeelblok.

  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:17
Skyllaer schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:46:
Gaat niet veel helpen. is een europese norm die bepaald dat bij 230V +10% omvormers moeten uitschakelen. zijn omvormer actief knijpen is maar een "pleister op de wonde". (als ik me niet vergis voor NL valt deze onder : systeemcode elektriciteit rond hoofdstuk 2.2.25 ergens)
In de toepasselijke Europese norm (EN 50549-1:2019) staat 15% en de meeste Europese landen zitten daar dacht ik ook al op. In 2023 wilde de ACM op voorstel van de netbeheerders er ook hier 15% van maken, maar na bedenkingen van o.a. de brandweer is het voorstel de ijskast in gegaan. Sindsdien is het stil op dit front. Het voorstel van de netbeheerders was overigens complexer dan alleen het percentage verhogen.

  • Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10:30
Theovelders schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 23:29:
Verzonden vanaf mijn Galaxy


Onderwerp: Export limition/zero-export instellen

Ik heb drie SolarEdge SE2200HD wave omvormers met 3 sets zonnepanelen verdeeld over drie fasen en ik wil de export limitation / zero-export instellen voor minimale teruglevering vanaf 2027. Welke SolarEdge Smart Meter of een ander slim systeem van bijvoorbeeld HomeWizard heb ik hiervoor nodig en ondersteunen deze dan ook mijn omvormers.Ik heb een slimme meter met P1 en twee HomeWizard batterijen. Daarbij zijn mijn drie omvormers gekoppeld aan de HomeWizard App waardoor ik ze kan uitlezen. 

Ik wil de overproductie van de zonnepanelen voor 2027 beperken om natuurlijk de terug lever kosten te beperken. Ik wil het liefst een kant en klaar systeem, ik kan zelf niet programmeren. Ik ben benieuwd of er ideeën of betaalbare oplossingen zijn voor mijn probleem !!
Ik heb inmiddels de SolarEdge Inline Energie meter 3 fase model MTR-240-3PC1 D-A-MW gemonteerd in de meterkast. Hij moet nog wel gekoppeld worden aan de Master omvormer met de daarbij verbonden 2 Slave omvormers. Alles is verbonden met de Modbus RS485. Daarbij heb ik ook twee HW plugin batterijen en natuurlijk de P1 meter. De 3 SolarEdge omvormers SE2200H zijn ook gekoppeld aan de HW app.

Mijn vraag is nu, tot hoe ver mag ik de export verlagen om toch de P1 meter de indruk te geven dat hij met de overproductie toch de twee HW batterijen mag gaan opladen. Ik wil absoluut bijna niets het net op laten gaan, ik had het idee om de Export te beperken tot 0,2 Kwh. Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere tweakers. Tenslotte maken de twee HW batterijen deeluit van het woning verbruik maar ik krijg nog nergens een antwoord op mijn vraag. Tenslotte is de SolarEdge Inline Energie meter een dynamische meter die de verlaging zou aanpassen aan de vraag van de verbruikers.

  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:43
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:13:
[...]

Bedenk wel dat de ingreep in de meterkast hierdoor complexer wordt. De standaardaanpak bestaat uit een kabel van de hoofdschakelaar naar de BUI en een kabel van de BUI naar het verdeelblok in de groepenkast. Als je groepen buiten het backupgebied wilt laten, moet je in de groepenkast plaats hebben/maken voor een tweede verdeelblok.
@Mrlten
Je kan het ook gewoon achter de backup unit laten. Als het grid uitvalt zo snel mogelijk de groep afschakelen. Wellicht valt de batterij dan in storing maar die kan je eenvoudig resetten.
Als het grid elke week zou uitvallen een beetje prut. Maar met die “hooguit 1x per jaar” erg werkbaar.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online

Mrlten

Premium Deluxe Plus

ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:13:
[...]

Bedenk wel dat de ingreep in de meterkast hierdoor complexer wordt. De standaardaanpak bestaat uit een kabel van de hoofdschakelaar naar de BUI en een kabel van de BUI naar het verdeelblok in de groepenkast. Als je groepen buiten het backupgebied wilt laten, moet je in de groepenkast plaats hebben/maken voor een tweede verdeelblok.
Daar kwamen wij ook achter, er is dan ook een extra energie meter nodig omdat de omvormer anders niet weet wat het huis in totaal verbruikt, dus hoeveel vermogen uit de PV naar de batterijen kan.
Stefannn schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:16:
[...]

@Mrlten
Je kan het ook gewoon achter de backup unit laten. Als het grid uitvalt zo snel mogelijk de groep afschakelen. Wellicht valt de batterij dan in storing maar die kan je eenvoudig resetten.
Als het grid elke week zou uitvallen een beetje prut. Maar met die “hooguit 1x per jaar” erg werkbaar.
Dat lijkt mij wel de beste oplossing indd. Met de Home Hub 10kW versie hebben ze 3,3kW per fase beschikbaar en 5kW in totaal. Als de kookplaat op de andere fasen dan de quooker zit dan zijn we er al en verwacht ik eigenlijk geen problemen voor hun.

  • Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Theovelders schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:34:
[...]

Ik heb inmiddels de SolarEdge Inline Energie meter 3 fase model MTR-240-3PC1 D-A-MW gemonteerd in de meterkast. Hij moet nog wel gekoppeld worden aan de Master omvormer met de daarbij verbonden 2 Slave omvormers. Alles is verbonden met de Modbus RS485. Daarbij heb ik ook twee HW plugin batterijen en natuurlijk de P1 meter. De 3 SolarEdge omvormers SE2200H zijn ook gekoppeld aan de HW app.

Mijn vraag is nu, tot hoe ver mag ik de export verlagen om toch de P1 meter de indruk te geven dat hij met de overproductie toch de twee HW batterijen mag gaan opladen. Ik wil absoluut bijna niets het net op laten gaan, ik had het idee om de Export te beperken tot 0,2 Kwh. Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere tweakers. Tenslotte maken de twee HW batterijen deeluit van het woning verbruik maar ik krijg nog nergens een antwoord op mijn vraag. Tenslotte is de SolarEdge Inline Energie meter een dynamische meter die de verlaging zou aanpassen aan de vraag van de verbruikers.
Ik heb zelf nog geen thuisbatterij maar draai mijn omvormer wel in zero export bij te lage energieprijzen (lees: echt zero export, niet uitschakelen o.i.d.). Ik heb er al wel een beetje over nagedacht hoe ik zoiets moet aansturen als de thuisbatterij niet geïntegreerd is in SolarEdge. Mogelijk dat andere tweakers een beter idee hebben :)

Als je de omvormers én batterijen beide op een automatische zero export laat staan dan gaan ze elkaar denk ik tegen werken. Stel je zet je tv aan en er is 200 watt nodig, dan gaan ze beide dat proberen te leveren en krijg je dus 200 watt teveel. Dan zien beide systemen dat er 200 watt wordt geëxporteerd en gaan ze weer beide het vermogen terugschroeven, dat zou denk ik een tijdje zo blijven schommelen (en nog erger bij hogere vermogens).

Ik denk daarom dat je een van de systemen zelf moet gaan aansturen met hoeveel watt er in/uit mag gaan en dit continu gaat bijsturen adhv P1/energie meter gegevens.

  • ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:55
Mrlten schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:08:
[...]

Ik heb zelf nog geen thuisbatterij maar draai mijn omvormer wel in zero export bij te lage energieprijzen (lees: echt zero export, niet uitschakelen o.i.d.). Ik heb er al wel een beetje over nagedacht hoe ik zoiets moet aansturen als de thuisbatterij niet geïntegreerd is in SolarEdge. Mogelijk dat andere tweakers een beter idee hebben :)

Als je de omvormers én batterijen beide op een automatische zero export laat staan dan gaan ze elkaar denk ik tegen werken. Stel je zet je tv aan en er is 200 watt nodig, dan gaan ze beide dat proberen te leveren en krijg je dus 200 watt teveel. Dan zien beide systemen dat er 200 watt wordt geëxporteerd en gaan ze weer beide het vermogen terugschroeven, dat zou denk ik een tijdje zo blijven schommelen (en nog erger bij hogere vermogens).

Ik denk daarom dat je een van de systemen zelf moet gaan aansturen met hoeveel watt er in/uit mag gaan en dit continu gaat bijsturen adhv P1/energie meter gegevens.
Maar zou je niet gewoon bij PV levering je thuisaccu gewoon op iets als 'Charge Only' zetten en je PV je huis laten draaien plus evt wat de thuisaccu wil laden. Idd met HA oid

  • Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online

Mrlten

Premium Deluxe Plus

ddgcpeters schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:28:
[...]

Maar zou je niet gewoon bij PV levering je thuisaccu gewoon op iets als 'Charge Only' zetten en je PV je huis laten draaien plus evt wat de thuisaccu wil laden. Idd met HA oid
Ook dat kan elkaar tegen gaan werken. Je stelt de batterij in op alleen opladen met overtollig PV en de omvormer op 100 watt export (zodat je altijd overtollig PV hebt voor de batterij). De omvormer zorgt voor 100 watt export, de batterij ziet 100 watt export en gaat 100 watt laden, daarna ziet de omvormer 0 export en gaat een tandje harder werken voor opnieuw 100 watt export etc etc... Dan kom je vanzelf op het punt dat of de batterij op maximaal vermogen aan het laden is, of de omvormer op maximaal vermogen aan het opwekken is.

Zet nu de magnetron aan, 1000 watt aan import. De batterij gaat met 1000 watt minder opladen, de omvormer zat misschien al aan z'n max vermogen dus die kan niet harder werken, tot zover geen problemen. Gaat de magnetron uit dan ziet de batterij 1000 watt aan beschikbare PV en gaat met 1000 watt extra laden. De omvormer ziet 1000 watt aan export en gaat 900 watt minder opwekken. Hier heb je de situatie dat ze elkaar tegen gaan werken. Ik ga er in dit verhaal wel vanuit dat de batterij en omvormer beide even snel reageren op een veranderend vermogen, in de praktijk zal de omvormer waarschijnlijk wel sneller zijn (de SolarEdge inline meter update vaker dan de slimme meter) en misschien dat de batterij niet direct alle beschikbare PV gaat proberen te gebruiken.

Maar dit lijkt mij een leuke test voor @Theovelders :)

  • ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:55
Mrlten schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:53:
[...]

Ook dat kan elkaar tegen gaan werken. Je stelt de batterij in op alleen opladen met overtollig PV en de omvormer op 100 watt export (zodat je altijd overtollig PV hebt voor de batterij). De omvormer zorgt voor 100 watt export, de batterij ziet 100 watt export en gaat 100 watt laden, daarna ziet de omvormer 0 export en gaat een tandje harder werken voor opnieuw 100 watt export etc etc... Dan kom je vanzelf op het punt dat of de batterij op maximaal vermogen aan het laden is, of de omvormer op maximaal vermogen aan het opwekken is.

Zet nu de magnetron aan, 1000 watt aan import. De batterij gaat met 1000 watt minder opladen, de omvormer zat misschien al aan z'n max vermogen dus die kan niet harder werken, tot zover geen problemen. Gaat de magnetron uit dan ziet de batterij 1000 watt aan beschikbare PV en gaat met 1000 watt extra laden. De omvormer ziet 1000 watt aan export en gaat 900 watt minder opwekken. Hier heb je de situatie dat ze elkaar tegen gaan werken. Ik ga er in dit verhaal wel vanuit dat de batterij en omvormer beide even snel reageren op een veranderend vermogen, in de praktijk zal de omvormer waarschijnlijk wel sneller zijn (de SolarEdge inline meter update vaker dan de slimme meter) en misschien dat de batterij niet direct alle beschikbare PV gaat proberen te gebruiken.

Maar dit lijkt mij een leuke test voor @Theovelders :)
Zat meer te denken om dan de accu niet meer naar de export te laten luisteren, maar sturen via HA en wat de panelen kunnen leveren. Hoewel ik dan de theorerische max opwek van dat moment moet weten, aangezien ik alleen zie wat er uit de omvormer komt. Als ik die heb geknepen en ik wil gaan laden zal ik wel moeten weten hoeveel vermogen er nog te halen is.. |:( Daar nog even over nadenken.

  • Chutney
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:47
Ben er bijna uit wat ik wil gaan bestellen. Wellicht kunnen jullie nog even mee kijken?


Situatie, tuin op het zuid-westen. Schuin dak heeft een dakkapel voor en achter.

Voor: 4 panelen boven het dakkapel (mooi voor in de ochtend en geen schaduw over de gehele dag.

Achter: 4 panelen boven het dakkapel (staat na 11u vol in de zon tot aan de hele avond). 3 panelen onder het dakkapel.

Home Hub 5kW icm 3x accu pack in totaal 13,8kW.

Aiko panelen van 490w, full black glas glas met SE omvormers 500b (korte string).

3 fase inline meter + backup box.

Nog zaken ter overweging? Ik twijfel nog over de omvormer qua formaat. 8 of 10kW zou ook kunnen maar minder rendement gezien de hoeveelheid zonnepanelen die ik kwijt kan?

  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:33
@Chutney geheel terug naar de tekentafel. Dat legplan is ongeschikt voor solaredge. Uitleg in topicstart, hoofdstuk tuinhuisje

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:43
ddgcpeters schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:07:
[...]

Zat meer te denken om dan de accu niet meer naar de export te laten luisteren, maar sturen via HA en wat de panelen kunnen leveren. Hoewel ik dan de theorerische max opwek van dat moment moet weten, aangezien ik alleen zie wat er uit de omvormer komt. Als ik die heb geknepen en ik wil gaan laden zal ik wel moeten weten hoeveel vermogen er nog te halen is.. |:( Daar nog even over nadenken.
@Mrlten ,
Het kan zijn dat ik het niet helemaal snap.
Maar als je via modbus bestuurt:
- battery mode 1; charge PV excess only.
- export limit op 0 (of klein beetje positief om afnemen bij variatie te voorkomen)
Dan heb je toch wat je wilt?

Anders gezegd…
Voor zover ik tot nog toe kan zien hoef je met je home automation geen actieve controle te doen als je Solaredge in de juiste control modus plaatst.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:43
Chutney schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:27:
Ben er bijna uit wat ik wil gaan bestellen. Wellicht kunnen jullie nog even mee kijken?


Situatie, tuin op het zuid-westen. Schuin dak heeft een dakkapel voor en achter.

Voor: 4 panelen boven het dakkapel (mooi voor in de ochtend en geen schaduw over de gehele dag.

Achter: 4 panelen boven het dakkapel (staat na 11u vol in de zon tot aan de hele avond). 3 panelen onder het dakkapel.

Home Hub 5kW icm 3x accu pack in totaal 13,8kW.

Aiko panelen van 490w, full black glas glas met SE omvormers 500b (korte string).

3 fase inline meter + backup box.

Nog zaken ter overweging? Ik twijfel nog over de omvormer qua formaat. 8 of 10kW zou ook kunnen maar minder rendement gezien de hoeveelheid zonnepanelen die ik kwijt kan?
Naast commentaar van @Ronald ,
- als je een backup unit erbij neemt dan kan je de inline meter weglaten. Dan heb je voor wel heel erg weinig meerprijs opeens een offgrid oplossing.
- en dan inderdaad minimaal de 8, maar beter de 10kW omvormer. Ik heb niet het idee dat het veel efficiency verschil is. Aansturing is (gok ik) exact hetzelfde. Ik gok dat er een paar extra power mosfets in zitten. Dan heb je tenminste fatsoenlijke backup power.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:33
Short string is wat betreft accu een doodgeboren kind. Kan alleen een enkele 400V module op.
S500b voor 4 per richting is zelfs op de short string of enkelfase niet oké… s650a is afaik alleen voor de 750V 3-fase bedoelt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online

Mrlten

Premium Deluxe Plus

@Stefannn Theovelders geeft aan dat hij HomeWizard batterijen heeft, die integreren niet met het SolarEdge platform waardoor de omvormer geen flauw benul heeft dat die aanwezig zijn. Hierdoor kan je het opladen van de batterijen met PV overschot, draaiende in de zero export modus, niet overlaten aan de omvormer.

  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:43
Mrlten schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:33:
@Stefannn Theovelders geeft aan dat hij HomeWizard batterijen heeft, die integreren niet met het SolarEdge platform waardoor de omvormer geen flauw benul heeft dat die aanwezig zijn. Hierdoor kan je het opladen van de batterijen met PV overschot, draaiende in de zero export modus, niet overlaten aan de omvormer.
Ah… dat had ik gemist.
Anyway… “ziedaar het voordeel van PV en batterij van 1 merk”.
Als mensen het vragen zeg ik dat ook altijd (niet perse Solaredge), “probeer PV en batterij van 1 merk te hebben met gecombineerde besturing”.
Groot voordeel dat de “snelle actieve besturing die de belasting en wolken probeert te volgen” dan in de firmware van het systeem zit en je de home automation enkel als “mode selector” hoeft te gebruiken. Dat voorkomt dat die snelle regellus over “minder stabiele en tragere” interfaces loopt.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10:30
Mrlten schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:33:
@Stefannn Theovelders geeft aan dat hij HomeWizard batterijen heeft, die integreren niet met het SolarEdge platform waardoor de omvormer geen flauw benul heeft dat die aanwezig zijn. Hierdoor kan je het opladen van de batterijen met PV overschot, draaiende in de zero export modus, niet overlaten aan de omvormer.
De tijd zal het leren !! :)

  • Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:19

Smoke

Maverick Reploid

Chutney schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:27:
Ben er bijna uit wat ik wil gaan bestellen. Wellicht kunnen jullie nog even mee kijken?


Situatie, tuin op het zuid-westen. Schuin dak heeft een dakkapel voor en achter.

Voor: 4 panelen boven het dakkapel (mooi voor in de ochtend en geen schaduw over de gehele dag.

Achter: 4 panelen boven het dakkapel (staat na 11u vol in de zon tot aan de hele avond). 3 panelen onder het dakkapel.

Home Hub 5kW icm 3x accu pack in totaal 13,8kW.

Aiko panelen van 490w, full black glas glas met SE omvormers 500b (korte string).

3 fase inline meter + backup box.

Nog zaken ter overweging? Ik twijfel nog over de omvormer qua formaat. 8 of 10kW zou ook kunnen maar minder rendement gezien de hoeveelheid zonnepanelen die ik kwijt kan?
Zoals aangegeven te weinig per richting, en in totaal heb je soeiwso te weinig panelen voor een Home Hub, omdat je er minimaal 14 zal moeten hebben (Er is geen short string versie van de Home Hub). Met S650A heb je wel een string die lang genoeg is, maar gaan de verschillende orientaties het tuinhuisje-effect geven.


Als je niet flink meer panelen per orientatie kwijt kan, is je dak gewoon niet geschikt voor SolarEdge. Zelfs een enkelfase-installatie gaat niet goed werken en dan heb je uiteraard ook geen volledige backup.

  • miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:07
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:10:
[...]

Ik heb geen idee wat je precies wilt omzetten naar wat... Kun je dit toelichten? Modbus/RTU omzetten naar Modbus/TCP vereist wel iets meer dan zo'n splitter. Het zijn twee verwante maar verschillende protocollen.

Je zegt dat de SE 3000 geen modbus/TCP ondersteunt. Ik neem aan dat de SE3000 firmware 2.x draait. Correct?

Wat zou kunnen werken (ik heb het nooit uitgeprobeerd) is dat je de SE4000H gebruikt als gateway. Je verbindt de twee omvormers met RS485 waar bij de SE4000H leader/master is (met modbus ID 1) en de SE3000 follower/slave (met een modbus ID anders dan 1). Zie dit document: https://knowledge-center....tation-technical-note.pdf (pagina 8: Multiple Inverter Connection, Option 2).

De SE4000H verstuurt dan ook de data naar het monitoring platform. De ethernetverbinding met de SE3000 komt te vervallen.
Situatie is idd oude omvormer uit 2014 die in de garage hangt. Ik kan niet direct zien welke firmware er is, dat staat niet op het menu wat ik zo 1,2,3 kan zien... De SE4000H hangt op zolder, dus ver uit elkaar...

Ik wil de SE3000 koppelen aan mijn Homey, zodat ik hem volgend jaar kan uitzetten ipv terugleveren... Wat ik begreep is dat mijn SE3000 dus wel RTU heeft, maar geen TCP, maar dat het @Linea wel gelukt was om dat signaal om te zetten en op te vangen..... Vandaar de vraag...

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539


  • Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:19

Smoke

Maverick Reploid

Met de knop onderop kan je door de verschillende status-schermen scrollen, daar ga je ook de CPU versie zien. Als het CPU 2 is heb je sowieso geen directe ondersteuning voor Modbus RTU of TCP. Je zou dan wel de 4000H kunnen aansturen en dmv site limits indirect kunnen sturen.

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mrlten schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:33:
@Stefannn Theovelders geeft aan dat hij HomeWizard batterijen heeft, die integreren niet met het SolarEdge platform waardoor de omvormer geen flauw benul heeft dat die aanwezig zijn. Hierdoor kan je het opladen van de batterijen met PV overschot, draaiende in de zero export modus, niet overlaten aan de omvormer.
Kan prima. Mits je ook een inline meter hebt. Je zet de mode op export limit en site limit dan niet op exact nul, maar op bijv 100W

https://github.com/WillCodeForCats/solaredge-modbus-multi/wiki/Power-Control-Options-%E2%80%90-Configuration#site-limit-control-mode

De 100W export zorgt ervoor dat de HomeWizard gaat laden, SolarEdge schaalt op om de 100W vast te houden.
Heb je een laadpaal van een ander merk, en kun je die aansturen met EVCC, dan kun je ook daar via o.a. met parameter residualpower het nulpunt verschuiven.

Evcc kan overigens de batterij dan ook weer uitlezen/controleren. En zal ook niet lang meer duren dat dimmen van PV ook ondersteunt wordt.


Toegegeven, ze kennen elkaar nog steeds niet, je hebt 3 losse kapiteins. Maar je kunt ze in iedergeval zelf laten varen.

[ Voor 18% gewijzigd door Get!em op 22-06-2026 11:31 ]


  • miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:07
Smoke schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:17:
Met de knop onderop kan je door de verschillende status-schermen scrollen, daar ga je ook de CPU versie zien. Als het CPU 2 is heb je sowieso geen directe ondersteuning voor Modbus RTU of TCP. Je zou dan wel de 4000H kunnen aansturen en dmv site limits indirect kunnen sturen.
is idd versie 2..... Dus geen enkele manier van aansturing daarin helaas?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539


  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:17
Smoke schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:17:
Met de knop onderop kan je door de verschillende status-schermen scrollen, daar ga je ook de CPU versie zien. Als het CPU 2 is heb je sowieso geen directe ondersteuning voor Modbus RTU of TCP. Je zou dan wel de 4000H kunnen aansturen en dmv site limits indirect kunnen sturen.
Betekent dat dat een omvormer met CPU 2.x wel als follower/slave kan fungeren voor een 4.x leader/master? Of liggen die versies te ver uit elkaar?

  • HLN
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-06 19:37

HLN

Is er toevallig iemand die weet of en hoe je local control van de EV one charger pro aan kunt vliegen? Ik wil het graag integreren met Home Assistant, maar heb daarin nog geen uitkering/bediening van de lader kunnen vinden…

  • Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:02

Miezie

Niet te moeilijk doen...

HLN schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:30:
Is er toevallig iemand die weet of en hoe je local control van de EV one charger pro aan kunt vliegen? Ik wil het graag integreren met Home Assistant, maar heb daarin nog geen uitkering/bediening van de lader kunnen vinden…
EVCC

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron


  • adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-06 15:15
miel schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:37:
[...]

Situatie is idd oude omvormer uit 2014 die in de garage hangt. Ik kan niet direct zien welke firmware er is, dat staat niet op het menu wat ik zo 1,2,3 kan zien... De SE4000H hangt op zolder, dus ver uit elkaar...

Ik wil de SE3000 koppelen aan mijn Homey, zodat ik hem volgend jaar kan uitzetten ipv terugleveren... Wat ik begreep is dat mijn SE3000 dus wel RTU heeft, maar geen TCP, maar dat het @Linea wel gelukt was om dat signaal om te zetten en op te vangen..... Vandaar de vraag...
Ik heb zelf mijn SE2200 geupdate naar een versie waar wel TCP Modbus op beschikbaar is. Weet niet of dat bij de SE3000 ook mogelijk is maar ik zou verwachten van wel. De SE3000 heeft ook een display toch?

Software versies:
https://www.solaredge.com/en/support/inverters-with-display
Upgraden met sd-card:
https://knowledge-center....r_using_micro_sd_card.pdf
Configuratie na update via display:
Pagina 11: https://knowledge-center....tation-technical-note.pdf

[ Voor 17% gewijzigd door adjego op 23-06-2026 09:27 ]

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)


  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:17
adjego schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:22:
Ik heb zelf mijn SE2200 geupdate naar een versie waar wel TCP Modbus op beschikbaar is. Weet niet of dat bij de SE3000 ook mogelijk is maar ik zou verwachten van wel. De SE3000 heeft ook een display toch?
Welke CPU-versie draait je SE2200 nu?

  • adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-06 15:15
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:46:
[...]

Welke CPU-versie draait je SE2200 nu?
Nu geen meer want die is gehemeld, maar ik draaide deze:

Single Phase Inverter without HD-Wave Technology
- CPU: 3.2537
- DSP1: 1.210.217/1.210.1427
- DSP2: 2.52.507

Dit is de laatste nieuwe versie en ik heb dit zeker na 2020 gedaan, dus die versie is nog steeds de meest recente voor deze units.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)


  • miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:07
Solaredge support gaf aan dat ze het remote konden doen die firmware, maar dat modbus tcp nooit zou werken op mijn model uit 2014...... :-(

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539


  • adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-06 15:15
miel schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:19:
Solaredge support gaf aan dat ze het remote konden doen die firmware, maar dat modbus tcp nooit zou werken op mijn model uit 2014...... :-(
Volgens mij zit er nul verschil in een SE2200 en een SE3000 behalve meer output AC. En bij mijn SE2200 werkte Modbus TCP prima ;)

[ Voor 6% gewijzigd door adjego op 23-06-2026 14:24 ]

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)


  • miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:07
De firmware update heeft niet gewerkt, dus volgens solaredge support werkt deze gewoon niet op mijn omvormer... de master slave optie is er een die ze nog nooit gedaan hebben met Modbus TCP support, dus ook die lijkt af te vallen.... ik gok dat de route "nieuwe omvormer van marktplaats voor weinig" een snellere en makkelijkere optie is :-)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539


  • Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:19

Smoke

Maverick Reploid

Een firmware upgrade zou sowieso niet werken, want CPU 2 en CPU 3 zijn gewoon verschillende hardware.

  • miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:07
Smoke schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:38:
Een firmware upgrade zou sowieso niet werken, want CPU 2 en CPU 3 zijn gewoon verschillende hardware.
dat blijkt nu idd te kloppen....dus mijn enige optie lijkt een nieuwe omvormer te zijn, gelukkig zijn die mega betaalbaar (175 euro nieuw), alleen even de installatie bekijken..

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539


  • adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-06 15:15
miel schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:07:
[...]

dat blijkt nu idd te kloppen....dus mijn enige optie lijkt een nieuwe omvormer te zijn, gelukkig zijn die mega betaalbaar (175 euro nieuw), alleen even de installatie bekijken..
Ik heb pas geleden via marktplaats een SE3680H aangeschaft voor 60 euro ;) Setapp er aan gehangen en gaan met die zonnestroom ;)

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)


  • Skyllaer
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 24-06 16:17
Ronald schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:31:
@Skyllaer veel te kort door de bocht om te zeggen dat dat niet gaat werken.
Je hebt spanning val over de eigen kabels. Daarnaast heb je ook nog te maken met de netimpedantie… beperken vermogen kan dus echt wel invloed hebben op wat de omvormer aan spanning ziet.
Hey whatever floats your boat.

als je spanningsval over je eigen kabels hebt liggen, is je binnenkomende kabel 1: niet dik genoeg, 2 interne bekabeling niet voldoende.

Hier ligt een 16mm2 van het net tot binnen. en van daaruit met kammen intern in de kast weer verder verdeelt. dan maximale op de omvormer aangesloten wat kon. (Overkill maar toch)

netimpedantie valt wat over te zeggen, we weten niet hoever de poster op de lijn aangesloten zit, hoever hij van het trafohuisje zit, en hoe lang zijn eigen ac-kabel van aan straat tot binnen is.

het punt blijft, zelfs als je je vermogen gaat knijpen, wie zegt dat je buren dat ook gaan doen? die blijven doorgaan.

jij moet al je spanning hoger hebben liggen dat het net om terug te leveren. als het net 230V op dat moment is, moet jij al minimaal 230.1V gaan maken om op het net te kunnen plaatsen. Je buurman zit dat gebeuren en gaat uiteindelijk mee omhoog klimmen. Teveel mensen zo op dezelfde lijn zorgt dat je dus boven 253V komt en de omvormer uitklapt. Door jezelf te gaan limiteren win je potentiëel een paar minuten.

Ik wil je gerust de spanningsval over kabels gaan uitrekenen met bijhorende kabelkwadraturen, om je zelfs te laten zien dat je hier pas echt op lange lengtes last van gaat hebben. (gebruiken op het werk hiervoor zelfs Caneco en doen dit met regelmaat nog steeds voor TenneT en Enexis)

SE10K-RWS , 20x 400WP , 15kwh batterij


  • Antares
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-06 16:18
Dag heren,

Wat zijn jullie SE thuisbatterij settings?

In het verleden had ik "Time Of Use" opstaan maar dit werkte niet goed met batterij te ontladen tijdens de avondspitsuren. Redelijk snel ben ik overgeschakeld naar "Manual Control" om mijn financieel rendement te maximaliseren. Echter kruipt hier wel veel tijd in.

Lang verhaal kort - mijn dynamisch energiecontract - export settings stonden foutief, dus naar alle waarschijnlijkheid was dit de boosdoener die "Time Of Use" foutief deed werken. Dit heb ik ondertussen gecorrigeerd. Als ik dit terug activeer met de juiste settings, zal de batterij dan wel degelijk laden en ontladen op basis van de minimum en maximumprijzen? Of heeft SE niet echt een setting die het batterijgebruik optimaliseerd voor dagelijkse 'trading'?

Momenteel laad ik mijn batterij 'manueel' op van 0 naar 100% aan het maximum vermogen van de omvormer (5kW) wanneer de dynamische energieprijs het laagste is en ontlaad ik 'm weer wanneer de prijs het hoogste is.

Bijvraag - Negative Rate Optimization: Indien NRO opstaat - wordt dan enkel de zonnepanelen uitgeschakeld of gans de omvormer? M.a.w. kan ik met NRO geactiveerd de thuisbatterij opladen vanuit het net met negatieve prijzen en de zonnepanelen tijdelijk uitzetten?

Alvast bedankt voor jullie expertise! :)

  • janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:46
Solaredge heeft voorkeur voor de batterij laden op zon, ook als de prijs laag is. Dit is natuurlijk wel duurzamer dan uit het net. Als je dat anders wil, zul je dat zelf moeten regelen.

  • dddddaaf
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-06 18:47
dddddaaf schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:14:
[...]


Opnieuw een update: Zonneplan bevestigt dat er nog garantie op de hardware zit, maar vraagt desondanks nog altijd (veel) meer dan 500 euro aan arbeids- en servicekosten voor de vervanging van de defecte optimizer. Ik zie vanzelfsprekend dus af van de reparatie door Zonneplan en ga op zoek naar een lokale installateur die SolarEdge hardware verkoopt en installeert.
Het is alweer even geleden, maar morgenvroeg om 7:00 komt een monteur van een lokale SolarEdge dealer dan eindelijk de defecte optimizer vervangen. E.e.a. heeft langer geduurd omdat Zonneplan al een vervangende optimizer bij SolarEdge besteld en geregistreerd had nog voordat ik überhaupt toestemming gegeven heb om daadwerkelijk tot vervanging over te gaan.

  • clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:52
Antares schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:42:
Dag heren,

Wat zijn jullie SE thuisbatterij settings?

In het verleden had ik "Time Of Use" opstaan maar dit werkte niet goed met batterij te ontladen tijdens de avondspitsuren. Redelijk snel ben ik overgeschakeld naar "Manual Control" om mijn financieel rendement te maximaliseren. Echter kruipt hier wel veel tijd in.

Lang verhaal kort - mijn dynamisch energiecontract - export settings stonden foutief, dus naar alle waarschijnlijkheid was dit de boosdoener die "Time Of Use" foutief deed werken. Dit heb ik ondertussen gecorrigeerd. Als ik dit terug activeer met de juiste settings, zal de batterij dan wel degelijk laden en ontladen op basis van de minimum en maximumprijzen? Of heeft SE niet echt een setting die het batterijgebruik optimaliseerd voor dagelijkse 'trading'?

Momenteel laad ik mijn batterij 'manueel' op van 0 naar 100% aan het maximum vermogen van de omvormer (5kW) wanneer de dynamische energieprijs het laagste is en ontlaad ik 'm weer wanneer de prijs het hoogste is.

Bijvraag - Negative Rate Optimization: Indien NRO opstaat - wordt dan enkel de zonnepanelen uitgeschakeld of gans de omvormer? M.a.w. kan ik met NRO geactiveerd de thuisbatterij opladen vanuit het net met negatieve prijzen en de zonnepanelen tijdelijk uitzetten?

Alvast bedankt voor jullie expertise! :)
Kijk ook eens even op "SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout” dan zie je wat er aan de hand is

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.


  • Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:02

Miezie

Niet te moeilijk doen...

clodders schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:54:
[...]

Kijk ook eens even op "SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout” dan zie je wat er aan de hand is
Dit topic tracken lijkt me nuttiger rondom NRO en de verwijzing naar de officiële documentatie die ik hier gedaan heb: Miezie in "Het grote SolarEdge topic" Scheelt een hoop suggestieve posts lezen. Daarbij: NRO zal niet zo snel meer van nut zijn dit jaar.

Verder als toevoeging op de originele vraag: TimeOfUse zal handelen en zelfconsumptie bevorderen. Pure handel doet het niet. Wat dit betekent? Maximale aan- en verkoop met aftrek van verwacht eigengebruik. Heb je over? Gaat het er later nog even uit tegen een net wat suboptimaler tarief. Pure handel is niet de intentie van SolarEdge and they are right als je het mij vraagt.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron


  • nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-06 15:28
Ik zie via de HA modbus integratie met enige regelmaat (1-3 keer per dag) een status code 7 langskomen op mijn SE17K. tegelijkertijd zie ik dan een vendor status 16 en heel soms ook vendor status 83. Dit duurt nooit langer dan 1 meetperiode (5 minuten) én komt alleen voor tijdens het produceren van stroom maar ik zie geen relatie met netspanning, vermogen of heatsink temperatuur. Ik heb geen goede lange termijn historie omdat homeassistant deze uitmiddelt. Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?

De P1 meter bevestigt het wegvallen van het vermogen tijdens de statuscode 7's

[ Voor 7% gewijzigd door nl0pvm op 25-06-2026 14:28 ]


  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:17
Status code 7 is FAULT, maar dat was denk ik wel duidelijk. De vendor status zou volgens de SunSpec monitoring technical note de foutcode moeten zijn volgens de installation guide, maar het is onduidelijk hoe de mapping precies is.

  • Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-06 22:05

Bravo

Second Best

Ter uitbreiding van een installatie van een SE3000 met 14 panelen hebben mijn ouders de volgende offerte ontvangen voor een batterij. Huidige aansluiting 1 fase, blijkbaar wordt er meegedacht om op termijn naar 3-fase te gaan.
Graag hoor ik van de specialisten hier of deze offerte compleet is, of dat er iets raars in zit:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
1. Lees ik nu goed dat er geen Backup functie aanwezig is?
2. De batterij kan 5kW leveren, de omvormer 3kW. Dus beschikbaar terugleververmogen is 3kW?

🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10


  • Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online

Mrlten

Premium Deluxe Plus

@Bravo Ik zie geen offerte staan (custom css had 't onzichtbaar gemaakt). Maar is die SE3000 battery-ready of wordt die vervangen door een nieuwe omvormer? Zo ja, dan heb je misschien wat aan deze informatie over hoeveel de omvormer per fase uit de batterij kan leveren in backup modus: Het grote SolarEdge topic - Duurzame energie en installaties - GoT

[ Voor 6% gewijzigd door Mrlten op 27-06-2026 10:07 ]


  • JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-06 22:26
Ik zie iets staan over batterij van 9,7kWh.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple


  • Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:19

Smoke

Maverick Reploid

Op basis van die gegevens lijkt het erop dat de omvormer niet vervangen wordt, maar als het een SE3000H met SetApp is, is deze gewoon compatibel met de 400V batterij (Bij versie met display moet er een nieuw communicatiebord in).

Belangrijke kanttekeningen: Als ze naar 3-fase gaan is enkel een 3-fase omvormer voor korte strings (max 5kW) mogelijk met dezelfde batterij, die geen backup kan doen. Mocht dit wel gewenst zijn zal zowel omvormer als batterij vervangen moeten worden en in het slechtste geval ook de optimizers of er moeten panelen bij afhankelijk van wat er nu ligt. Als het meerdere orientaties zijn heb je ook kans op een tuinhuisje-scenario met een normaal 3-fase systeem.

De huidige omvormer kan maximaal 3kW uit de batterij leveren of AC laden, maar kan wel met 5kW vanuit DC laden indien er voldoende PV beschikbaar is.

  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:17
Bravo schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:36:
Ter uitbreiding van een installatie van een SE3000 met 14 panelen hebben mijn ouders de volgende offerte ontvangen voor een batterij. Huidige aansluiting 1 fase, blijkbaar wordt er meegedacht om op termijn naar 3-fase te gaan.
Graag hoor ik van de specialisten hier of deze offerte compleet is, of dat er iets raars in zit:

[...]

1. Lees ik nu goed dat er geen Backup functie aanwezig is?
Correct. Met een SE3000 is geen backup mogelijk. Met een 3-fase short string omvormer overigens ook niet.
2. De batterij kan 5kW leveren, de omvormer 3kW. Dus beschikbaar terugleververmogen is 3kW?
Correct.

Dit gaat alleen werken als de omvormer een SE3000H is (zonder display). De HV-batterij is niet compatibel met de oude modellen met display. In dat geval moet de omvormer worden vervangen. Als je ouders backup willen, moet de omvormer sowieso worden vervangen door bv. een SE3000H Home Hub.

Problematischer is de wens om op termijn naar 3-fase te gaan. De installateur neemt dit mee door nu al de groepenkast voor te bereiden voor 3-fase. Dat is goed. De Eaton Medusa is een prima kast (3x12 posities). Deze zit met wat ik in de offerte zie wel al zo goed als vol. Ik heb hier 2 jaar geleden het dubbele model geplaatst (6x12 posities). Daar moet je uiteraard wel de ruimte voor hebben.

Als je nu een 1-fase systeem met backup neerzet, heb je daar weinig aan bij 3-fase. Voor een 3-fase omvormer zijn 14 panelen (vermoedelijk met P300 optimizers) te weinig. Dan moeten er minstens 2 panelen bij en moet ook de ligging van de huidige 14 zodanig zijn dat dit gaat werken met een 3-fase omvormer. Bij bv. een OW-ligging zal dat niet het geval zijn.

Die HV-batterij zou ik sowieso niet in huis willen. Ze is van het NMC-type en daarbij zijn de brandrisico's aanzienlijk hoger dan bij LFP. De installateur is zich daar kennelijk van bewust en heeft een brandwerende plaat in de offerte gezet.

Een alternatief is wachten op de 1-fase Nexis (die is in aantocht, beschikbaarheid onbekend). Deze gebruikt LV-batterijen van het LFP-type. Het 3-fase model gebruikt dezelfde batterijen waardoor je de omvormer kunt vervangen zonder dat de batterijen op Marktplaats hoeven. Van de Nexis is geen short string model aangekondigd.

Om te kunnen beoordelen wat zinnige mogelijkheden zijn, zou ik eerst onderzoeken of het huis geschikt is voor een 3-fase SolarEdge PV-installatie (de short string daargelaten). Wat is de ligging van de huidige panelen? Is er ruimte voor 2 extra panelen? Een Google Earth plaatje van het huis zou handig zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 27-06-2026 07:39 ]


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:43
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 07:33:
[...]

Correct. Met een SE3000 is geen backup mogelijk. Met een 3-fase short string omvormer overigens ook niet.

[...]

Correct.

Dit gaat alleen werken als de omvormer een SE3000H is (zonder display). De HV-batterij is niet compatibel met de oude modellen met display. In dat geval moet de omvormer worden vervangen. Als je ouders backup willen, moet de omvormer sowieso worden vervangen door bv. een SE3000H Home Hub.

Problematischer is de wens om op termijn naar 3-fase te gaan. De installateur neemt dit mee door nu al de groepenkast voor te bereiden voor 3-fase. Dat is goed. De Eaton Medusa is een prima kast (3x12 posities). Deze zit met wat ik in de offerte zie wel al zo goed als vol. Ik heb hier 2 jaar geleden het dubbele model geplaatst (6x12 posities). Daar moet je uiteraard wel de ruimte voor hebben.

Als je nu een 1-fase systeem met backup neerzet, heb je daar weinig aan bij 3-fase. Voor een 3-fase omvormer zijn 14 panelen (vermoedelijk met P300 optimizers) te weinig. Dan moeten er minstens 2 panelen bij en moet ook de ligging van de huidige 14 zodanig zijn dat dit gaat werken met een 3-fase omvormer. Bij bv. een OW-ligging zal dat niet het geval zijn.

Die HV-batterij zou ik sowieso niet in huis willen. Ze is van het NMC-type en daarbij zijn de brandrisico's aanzienlijk hoger dan bij LFP. De installateur is zich daar kennelijk van bewust en heeft een brandwerende plaat in de offerte gezet.

Een alternatief is wachten op de 1-fase Nexis (die is in aantocht, beschikbaarheid onbekend). Deze gebruikt LV-batterijen van het LFP-type. Het 3-fase model gebruikt dezelfde batterijen waardoor je de omvormer kunt vervangen zonder dat de batterijen op Marktplaats hoeven. Van de Nexis is geen short string model aangekondigd.

Om te kunnen beoordelen wat zinnige mogelijkheden zijn, zou ik eerst onderzoeken of het huis geschikt is voor een 3-fase SolarEdge PV-installatie. Wat is de ligging van de huidige panelen? Is er ruimte voor 2 extra panelen. Een Google Earth plaatje van het huis zou handig zijn.
@Bravo
Ik heb even getwijfeld of ik er op zou reageren, maar met de reactie van @ZwarteIJsvogel doe ik dat bij deze.
Ik sluit me volledig bij @ZwarteIJsvogel aan. Maar eigenlijk sterker: “Ik zou niet voor de aangeboden 9.8kWh HV batterij gaan”.
Kwa offerte is er niet heel veel mis, maar ik zou niet voor de HV gaan maar op 1 of andere manier naar LFP.
De HV batterij is een wat ouder type. En het is SMC technologie die intrinsiek onveiliger is. Met alles wat @ZwarteIJsvogel zegt denk ik dat je over niet eens al te lange tijd met een verouderd system zit dat op zich prima blijft werken maar slecht integreert met nieuwe ontwikkelingen.
Naar LFP gaan is dan niet zo simpel.
Ik zou sowieso wel voor Solaredge gaan. Ik heb zelf sinds maart 14.4kWh Solaredge 48V batterij met backup unit en dat bevalt me prima. Het is een groot voordeel dat de batterij blijft laden van PV bij stroomuitval en het is een groot voordeel dat PV en batterij vanuit hetzelfde systeem bestuurd worden.
Je mogelijkheden zijn dan:
- ombouwen naar 3 fase en met homehub een aantal 48V batterijen van 4.8kWh per stuk. Met de paneel-uitdagingen die @ZwarteIJsvogel schetst.
- wachten op nexis. Op zich kan dat, maar bij Solaredge wordt “wachten” vaak meerdere malen verlengd.
Bij minimaal 2 batterijen geeft Solaredge tot eind december een flinke cashback op homehub dus dat kan nog goed uitpakken.

Mbt offerte… ik heb half half het idee dat de installatie kosten enigszins dubbelop zijn. Meterkast staat er ook op voor 975 euro bijvoorbeeld. Maar dat kan ik niet overzien.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:17
Stefannn schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 07:51:
- wachten op nexis. Op zich kan dat, maar bij Solaredge wordt “wachten” vaak meerdere malen verlengd.
Helaas wel. SolarEdge is berucht voor vertraging bij aangekondigde producten. Van de 1-fase Nexis zag ik onlangs concrete tekenen dat deze in aantocht is. 2e helft 2027 lijkt mij een redelijke schatting.
Bij minimaal 2 batterijen geeft Solaredge tot eind december een flinke cashback op homehub dus dat kan nog goed uitpakken.
Dat is alleen voor 3-fase. Probleem bij de ouders van @Bravo is dat de verzwaring van de aansluiting naar 3-fase nog moet plaatsvinden. Die kun je pas aanvragen nadat de groepenkast klaar is gemaakt voor 3-fase. De aanvraag zal dus pas (ruim) na 1 juli kunnen worden gedaan. Met het nieuwe beleid per 1 juli kom je ook als kleinverbruiker gewoon achteraan in de wachtrij. Een verzwaring kan daardoor heel lang gaan duren (denk jaren, niet maanden).

  • Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-06 22:05

Bravo

Second Best

@Stefannn @ZwarteIJsvogel @Smoke : Dank voor jullie bespiegelingen, erg prettig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2q20Jb8QOaCGGGdt-4idO9ICrSI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EOnUbBmGqAOFEcp3GaxKnCXo.png?f=fotoalbum_large
Het is een omvormer uit 2018, in de monitoringapp is het als SE3000 benoemd. Ik zal zoeken of ik een exactere specificatie kan terugvinden. 3000H klinkt wel bekend.

Deze installatie is al een keertje eerder in dit topic besproken als een half tuinhuisje Bravo in "Het grote SolarEdge topic" .Origineel 11 zonnepanelen in een 7/4 verhouding op West en Oost van ca 45 graden met P300 optimizers. Nadien nog 3 panelen toegevoegd op oost (12/13/14) met S440 optimizers voor een 7/7 verhouding (en grotendeels oplossen tuinhuisje probleem) en 2 optimizers vervangen ivm defect, dit zijn P401's.
Van 3,3 kWp naar 4,2 kWp gegaan. In de praktijk is 2kW de max (ook door 253V problematiek).

Op het schuurdak is geen ruimte voor uitbreiding van het aantal panelen. NMC is minder bezwaarlijk, de installatie staat in/op een vrijstaande schuur, niet in huis.
Dat de groepenkast gelijk helemaal vol zit is mijn schuld, ik heb gezegd dat ze alle posities gelijk moesten vullen. Niet dat er zoveel groepen in gebruik zijn, maar dan hoef je later niet weer aan de slag.

Goed om te weten dat het aantal panelen de beperking is om naar een 3-fasen model te switchen met backup functionaliteit. Dat had wel in de onderbouwing van de keuzes in de offerte mogen staan.

[ Voor 23% gewijzigd door Bravo op 27-06-2026 18:43 ]

🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10


  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:17
Bravo schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:30:
[Afbeelding]
Het is een omvormer uit 2018, in de monitoringapp is het als SE3000 benoemd. Ik zal zoeken of ik een exactere specificatie kan terugvinden. 3000H klinkt wel bekend.
CPU firmware 3.x is SE3000 met display. SolarEdge heeft voor zover ik weet geen batterijoplossing voor deze omvormer. Leuk dat je de laatste twee posities van het serienummer hebt afgedekt, maar deze kunnen eenvoudig worden berekend uit de eerste acht 8)
Deze installatie is al een keertje eerder in dit topic besproken als een half tuinhuisje Bravo in "Het grote SolarEdge topic" .Origineel 11 zonnepanelen in een 7/4 verhouding op West en Oost van ca 45 graden met P300 optimizers. Nadien nog 3 panelen toegevoegd op oost (12/13/14) met S440 optimizers voor een 7/7 verhouding (en grotendeels oplossen tuinhuisje probleem) en 2 optimizers vervangen ivm defect, dit zijn P401's.
Van 3,3 kWp naar 4,2 kWp gegaan. In de praktijk is 2kW de max (ook door 253V problematiek).
Deze ligging van de panelen is ongeschikt voor een reguliere 3-fase omvormer (Home Hub, Home Wave, Nexis). Voor 3-fase is alleen een short string geschikt, maar dan zit je vast aan de HV-batterij en is de installatie niet geschikt voor backup. Van de 3-fase Home Hub is er geen short string variant en voor de Nexis heb ik ook nog geen aankondiging gezien. Of die er komt, staat in de sterren.
Op het schuurdak is geen ruimte voor uitbreiding van het aantal panelen. NMC is minder bezwaarlijk, de installatie staat in/op een vrijstaande schuur, niet in huis.
Nu een 1-fase Home Wave (H-versie) met HV-batterij en later een 3-fase short string is een begaanbare route, maar zonder backup. Of wachten totdat de aansluiting is verzwaard (dat kan zoals gezegd lang duren) en dan meteen een 3-fase short string. De optie om nu een 1-fase Home Hub met HV-batterij en backup te plaatsen is m.i. alleen zinnig als je afziet van een upgrade naar 3-fase.

Edit: de eerste route is onzin. Zonder backup kun je de 1-fase omvormer rustig laten zitten bij een upgrade naar 3-fase. Het is warm...

[ Voor 3% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 27-06-2026 15:41 ]


  • Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:19

Smoke

Maverick Reploid

Op basis van het serienummer kan ik al zien dat het wel een SE3000H is (De voorgangers beginnen met 7F), CPU 3 betekent echter dat er ook nog een nieuw communicatiebord in zal moeten om met de inline meter en 400V batterij te kunnen werken.


Zo te zien is dat niet in de offerte opgenomen, of ze moeten dat onder de kosten van de Home Network plugin hebben bijgevoegd. Ik krijg echter een beetje het idee dat de installateur niet weet dat dat nodig is omdat ze het anders benoemen (en over een SetApp plugin spreken) en die kit wel meer dan 45 euro kost.

  • Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10:30
Is recent de MySolaredge vernieuwd ? Hij is totaal anders dan bij mijn andere twee SolarEdge overzichten van de resultaten van de zonnepanelen.

  • dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:05
Tja, somige installateurs, dan wel verkoop sales managers verkopen je van alles. Zelf al aanwezig functionerende rand apparatuur, als je niet even flink oplet.

Ik zelf had naast de wallbox EV One Pro ook de Back Up Interface besproken, aparte offerte voor gekregen, die ondertekend. Ervan uitgaande dat je dus een betrouwbaar en goed advies krijgt.
Had in maart 2024 de hierboven ook genoemde 400 V accu laten installeren, daar moest toen natuurlijk gelijk een inline meter bij, 1 Fase. Naast de Ev One Pro zou ik nog een aparte load balancing unit moeten laten plaatsen, anders zou het niet functioneren. Volgens mij was de Inline meter al prima in staat om het load balancing te verzorgen, maar nee, moest een aparte a 450,- E.

Dan komt het, nu maanden wachten na de ondertekening van beide offertes, bericht terug dat de inkoper had gezien dat mijn 3500 H omvormer dus niet geschikt was voor de Back Up Interface! Keuze was of geen BUI of een nieuw Home Hub omvormer a 2000,- E. Dus gelijk maar afgezien van de BUI, daar de omvormer pas in 2019 is opgehangen, en in principe nog jaren meekan.

Ook kwam de materieel man tot de conclusie dat ik geen aparte load balancing nodig had, de al aanwezige Inline Meter kan dat prima combineren. Anders had ik nog de HWZ P1, welke ook kan load balancing doen.

Dus door hier goed door jullie allemaal geinformeerd te worden, kan ik het nu met alleen de EV One Pro wall box af. Zo ook mooi flink wat Euri`s kunnen besparen.

  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:17
Smoke schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:17:
Op basis van het serienummer kan ik al zien dat het wel een SE3000H is (De voorgangers beginnen met 7F), CPU 3 betekent echter dat er ook nog een nieuw communicatiebord in zal moeten om met de inline meter en 400V batterij te kunnen werken.
Handig om te weten, dat met die serienummers.
Zo te zien is dat niet in de offerte opgenomen, of ze moeten dat onder de kosten van de Home Network plugin hebben bijgevoegd. Ik krijg echter een beetje het idee dat de installateur niet weet dat dat nodig is omdat ze het anders benoemen (en over een SetApp plugin spreken) en die kit wel meer dan 45 euro kost.
Dat kitje kost inderdaad heel wat meer. Momenteel zelfs meer dan een complete nieuwe omvormer. De 1-fase Home Waves gaan her en der voor afbraakprijzen de deur uit.

  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:17
Theovelders schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:31:
Is recent de MySolaredge vernieuwd ? Hij is totaal anders dan bij mijn andere twee SolarEdge overzichten van de resultaten van de zonnepanelen.
Met versie 3 heeft mySolarEdge een flinke facelift gekregen, maar dat is toch alweer ruim 2 maanden geleden. Ik vind het wel goed uitzien zo.
Pagina: 1 ... 122 123 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Omvormer sturen bij negatieve prijzen? Dat wordt uitgediept in SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.