Hier extra documentatie van Solaredge gevonden mbt werking van hun controller
Ik heb wat langer dynamisch (time of use) gedraaid.
Ik heb gebruikt:
Afnemen: 0.112 euro, 0%btw
Terugleveren: -0.112 euro, 0%btw
Resultaat hier onder.
Wat er gebeurt:
- laden tijdens laagste tarief in de nacht
- direct daarna “nul op meter”, dus leven vanuit batterij
- als er genoeg PV komt: volledige drain van batterij tegen redelijk hoog ochtend tarief
- rond middag laden bij negatief bruto tarief
- idle zolang er nog genoeg PV is voor verbruik
- hele avond “nul op meter”
Voor 2027 is dat een heel goede strategie.
Voor 2026 “niet slecht”, maar kan beter.
Solaredge heeft kennelijk als strategie:
- batterij laden bij laagste tarief OF negatief bruto tarief
- eerste prio zoveel mogelijk “nul op meter” uit batterij te leven
- als er batterij capaciteit over is betreffende load dumpen tegen hoogste prijs
Mijn mening:
- Laden bij negatief bruto tarief is een bugje. Is trouwens niet extreem erg. Is vaker gezegd hier.
- zoveel mogelijk uit de batterij te leven is goed voor 2027 maar nu niet.
- Dumpen tegen laagste prijs is goed.
Dan viel nog op dat de batterij ‘s nachts inderdaad bij het laagste tarief werd opgeladen maar daarna direct al overging op “nul op meter”. Ik heb het tarief gecheckt en dat was daarna inderdaad 0.001 euro lager. Kennelijk vond hij een spread van 0.001 euro genoeg voor een batterij cycle.
Ik heb de setting nu aangepast zoals @
lunnie hem heeft:
Afnemen: 0.112 euro, 0% btw
Terugleveren: -0.092 euro, 0% btw
Dat genereert 0.02 euro boete voor een batterij cycle. We zullen zien.
Kwa “leren” dat hier vaak gezegd wordt.
Op zich klopt dat hij moet inleren.
Dat is een gevolg van de voorkeur voor “nul op meter”. Solaredge probeert zoveel mogelijk gebruik af te dekken met “nul op meter” en het overschot te dumpen tegen hoogste prijs. Dat dumpen kan ook VOOR de “nul op meter” stretch zijn. Hij leert kennelijk een gebruiks patroon en als hij denkt dat je de rest van de avond maar de helft van de batterij vulling nodig heeft dan dumpt hij rond bijvoorbeeld 19:00 tegen hoog tarief de vulling die waarschijnlijk niet nodig is.
Nogmaals… in 2027 prima, maar nu is dat leren niet nodig. Alles rond 19:00 dumpen levert meer op.
Dat gezegd hebbende….
De setting is niet beroerd.
Ik ga dit verder optimaliseren met eigenbouw aansturing over modbus maar als je gewoon alles via Solaredge wil controleren werkt het heel behoorlijk.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV