• chantalcoolsma
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:39
Is dat niet gewoon een dip omdat omvormer even verbinding met wifi verliest?

“Geeft niet, ik struikel ook weleens over mijn draadloze netwerk”

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05:25
chantalcoolsma schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:34:
Is dat niet gewoon een dip omdat omvormer even verbinding met wifi verliest?
Gegevens worden in een cache bijgehouden, als internet even wegvalt wordt de data later alsnog verstuurd.

Wat is de netspanning die de omvormer meet rond zo’n dip?

• Energeet
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-08 09:58
Hoi mensen; wie heeft er ervaring met de storing aan een Solaredge systeem met omvormer SE3000H waarbij de storingsmelding is: productieprobleem met een code rood 4? Zo te zien meet het systeem wel de temperaturen van de panelen maar de output is 0 watt. er hangen 10 panelen aan van 325 wpiek met optimizers P370. Sinds 15 april 2026 is de set op 0 gegaan met deze melding. Geprobeerd de set te resetten; geen effect. Wie herkent dit en weet een oplossing? Installateur is failliet gegaan; systeem is 6 jaar.

• Energeet
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-08 09:58
Als aanvulling op mijn vorige post: spanning systeem is ca. 380 V.

• Guitarman0179
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:38
Even voor de experts hier. Ik krijg binnenkort een warmtepomp en wil graag met HA de omvormer slim gaan sturen met dynamisch contrac.

Nou zit er een oude SE3000 omvormer op met CPU versie 2, waarbij modbus niet wordt ondersteund en ik geen firmware updates kan vinden want die publiceert SolarEdge niet meer.

Nou heb ik 2 opties:

- via Shelly gaan prutsen met RRCR waar ik niet heel makkelijk info over vindt.

- een nieuwe SE3000H kopen en de omvormer (laten) vervangen. Ik denk dat dit zelf te doen is. Wat zijn de ervaringen hiermee?

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:53
Als niet installer kan ik ze niet downloaden, maar je kunt ze wel zien toch.

Solaredge firmware

Alhoewel ik een nieuwere heb dan op de site staat.

• Guitarman0179
janne_nl schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:47:
Als niet installer kan ik ze niet downloaden, maar je kunt ze wel zien toch.

Solaredge firmware

Alhoewel ik een nieuwere heb dan op de site staat.
Ja ik vrees alleen dat ik daarmee geen Modbus krijg, ik kan het testen want ik heb via GitHub de oude configuratie app gevonden waarmee je via RS232 poort kan updaten

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:23
Guitarman0179 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:39:
Even voor de experts hier. Ik krijg binnenkort een warmtepomp en wil graag met HA de omvormer slim gaan sturen met dynamisch contrac.

Nou zit er een oude SE3000 omvormer op met CPU versie 2, waarbij modbus niet wordt ondersteund en ik geen firmware updates kan vinden want die publiceert SolarEdge niet meer.

Nou heb ik 2 opties:

- een nieuwe SE3000H kopen en de omvormer (laten) vervangen. Ik denk dat dit zelf te doen is. Wat zijn de ervaringen hiermee?
Je geeft bijna zelf het antwoord....
Persoonlijk zou ik proberen de RRCR aan de praat te krijgen met wat draadbrugjes. Als dat eenmaal werkt is de route via een shelly zeer zeker goedkoper en (aangezien je zo te zien behoorlijk handig bent met zelf-maak dingen) eigenlijk ook het makkelijkste. Geen verdwalen in installateur accounts. Geen risico dat je de optimizers niet aangemeld krijgt.
==> een minimale wijziging op iets dat werkt.

RRCR informatie staat in deze applicatie note:
https://knowledge-center....trol-application-note.pdf

NB, ik herken je dilemma. Ik heb met mijn zelfbouw home automation uit 2008 regelmatig het zelfde dilemma "iets eraan breien" of "met nieuwe spullen opnieuw maken".

[ Voor 6% gewijzigd door Stefannn op 14-08-2026 12:07 ]

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-08 17:16
De nieuwe omvormer ophangen en aansluiten stelt weinig voor. Als de huidige kabels lang genoeg zijn, is dat een kwestie van inprikken. Hou er rekening mee dat de nieuwe omvormer hoger kan zijn (met gevolgen voor de bekabeling). De SE3000H Home Wave gaat eruit en op veel plaatsen kun je alleen nog de 1-fase Home Hub krijgen. Zorgvuldig plannen dus.

De omvormer activeren is een ander verhaal. Dat doe je met de SolarEdge Go app en daarvoor heb je een SolarEdge installateursaccount nodig wat je vziw alleen krijgt als je de Edge Academy hebt doorlopen.

• ZwarteIJsvogel
Guitarman0179 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:58:
Ja ik vrees alleen dat ik daarmee geen Modbus krijg, ik kan het testen want ik heb via GitHub de oude configuratie app gevonden waarmee je via RS232 poort kan updaten
Je kunt geen 4.x firmware installeren op jouw huidige omvormer.

• Guitarman0179
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:06:
[...]

De nieuwe omvormer ophangen en aansluiten stelt weinig voor. Als de huidige kabels lang genoeg zijn, is dat een kwestie van inprikken. Hou er rekening mee dat de nieuwe omvormer hoger kan zijn (met gevolgen voor de bekabeling). De SE3000H Home Wave gaat eruit en op veel plaatsen kun je alleen nog de 1-fase Home Hub krijgen. Zorgvuldig plannen dus.

De omvormer activeren is een ander verhaal. Dat doe je met de SolarEdge Go app en daarvoor heb je een SolarEdge installateursaccount nodig wat je vziw alleen krijgt als je de Edge Academy hebt doorlopen.
Dank, ik kan nog een nieuwe SE3000H HD wave vinden voor 171 euro, dus vandaar de vraag :)

• Guitarman0179
Stefannn schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:05:
[...]

Je geeft bijna zelf het antwoord....
Persoonlijk zou ik proberen de RRCR aan de praat te krijgen met wat draadbrugjes. Als dat eenmaal werkt is de route via een shelly zeer zeker goedkoper en (aangezien je zo te zien behoorlijk handig bent met zelf-maak dingen) eigenlijk ook het makkelijkste. Geen verdwalen in installateur accounts. Geen risico dat je de optimizers niet aangemeld krijgt.
==> een minimale wijziging op iets dat werkt.

RRCR informatie staat in deze applicatie note:
https://knowledge-center....trol-application-note.pdf

NB, ik herken je dilemma. Ik heb met mijn zelfbouw home automation uit 2008 regelmatig het zelfde dilemma "iets eraan breien" of "met nieuwe spullen opnieuw maken".
Top, ik ga dit ook even onderzoeken. Gaat vooral om aan/uitzetten van de omvormer bij negatieve energieprijs, dus dan is 1 relais a voldoende
Guitarman0179 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:52:
[...]

Top, ik ga dit ook even onderzoeken. Gaat vooral om aan/uitzetten van de omvormer bij negatieve energieprijs, dus dan is 1 relais a voldoende
Pas bij -12ct is uitzetten voordelig… tussen 0 en -12ct wil je nul-op-meter regeling, anders ga je via de belasting betalen.

-12ct is ontzettend zeldzaam.

Lomp uitzetten van de omvormer via een relais is geen goed plan. Dan geef je elke keer de DC-relais in de omvormer een optater …

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 14-08-2026 12:58 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• janne_nl
Ik zou niet meer zoveel naar die -12 kijken, over een dikke 4 maanden kun je bij 0 al uitschakelen.

Maar idd, niet continu de omvormer hard uitschakelen op die manier.

Vraag me nu af wat er gebeurt als je een accu en backup interface hebt en de spanning valt weg terwijl de zon schijnt en de accu is niet leeg...

• ZwarteIJsvogel
Ronald schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:57:
Lomp uitzetten van de omvormer via een relais is geen goed plan. Dan geef je elke keer de DC-relais in de omvormer een optater …
Dat is geen probleem als je dat relais aan een RRCR ingang hangt. Dat heeft hetzelfde effect als de omvormer naar nul sturen via modbus.

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:52
twiks schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:39:
[...]

Ik heb vorige week donderdag dezelfde vervangende omvormer vervangen. Solaredge gaf aan dat je bij installatie de juiste QR code moet scannen (in mijn geval een 3000H). Nog even op zoek naar een installateur, want ik vermoed dat vervanging wat ingewikkelder gaat worden.
Ja die monteur zat te slapen haha zal de hitte geweest zijn denk ik ;)

Als je kabels lang genoeg zijn en je ruimte heb valt het fysiek vervangen mee. Maar je hebt wel een installateur account nodig om het in bedrijf te stellen. Ik heb zon account maar ik wist dat kabels verlengd moesten worden dus daar wilde ik niet aan beginnen. (Nog geen rekening ontvangen dus geen idee wat de kosten waren 😅)

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14-08 16:18
THM0 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:24:
[...]

Gegevens worden in een cache bijgehouden, als internet even wegvalt wordt de data later alsnog verstuurd.

Wat is de netspanning die de omvormer meet rond zo’n dip?
De netspanning ligt op dat moment stabiel op 234V.
Het heeft idd niet met wifi of zo te maken. Alles zit op kabel en is stabiel.

Komt bijna dagelijks eens voor in de namiddag.
Als ik op dat moment ga kijken zie en hoor ik de start-up en relais schakelen.

na 1-2min loopt alles terug normaal.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:23
Ronald schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:57:
[...]

Pas bij -12ct is uitzetten voordelig… tussen 0 en -12ct wil je nul-op-meter regeling, anders ga je via de belasting betalen.

-12ct is ontzettend zeldzaam.

De RRCR is niet lomp maar een speciaal daarvoor bedoelde input om via een aantal relais heel beheerst de power te regelen. Het heeft zelfs 4 nivos: 0/30/60/100%. Dit stamt uit de tijd dat modbus nog niet zo was ingeburgerd.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Mrdelange
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19:08
Smoke schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:01:
Een nieuwe omvormer moet via SE Go geactiveerd worden voordat deze iets gaat doen, als je niet in Go kan heb je geen correcte account hiervoor. Als ie online staat kan support de activatie en benodigde upgrades eventueel wel voor je uitvoeren.

Als de vorige trouwens maar 9 jaar oud is valt ie nog gewoon binnen garantie en had je zonder kosten een vervanger kunnen regelen.
Het activeren met de Go app was de oplossing! Dankjewel voor het advies.

Ik ga proberen de oude omvormer nog aan te melden voor garantie.

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:20
Een klein vraagje naar de deskundigen….

Vanaf 2006 eigenaar van een Solaredge systeem, super tevreden, nooit een probleem gehad.

Nu, wil ik, misschien, van internet provider veranderen, dat betekent een andere e-mail adres…

Volgens Solaredge kost €99…. Om email adres te veranderen..

Is het een grapje? Bestaat een workaround?

• janne_nl
Mijn installateur deed dat gewoon voor me toen. Intussen een provider onafhankelijk mail adres.

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:20
janne_nl schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:52:
Mijn installateur deed dat gewoon voor me toen. Intussen een provider onafhankelijk mail adres.
Mijn installateur is inmiddels failliet…… 😢

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:43

lc8

Nou heb ik 2 opties:

4/8/of 12 kanaals zigbee boardje van een tientje om die RRCR te sturen.. heel makkelijk in HA te integreren als je als ZHA of Z2M hebt .
maar je kunt je idd afvragen of je niet gewoon een omvormer update doet voor 200 euro..

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp, Solaredge PV

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:04
chulin schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:55:
[...]

Mijn installateur is inmiddels failliet…… 😢
Volgensmij zijn er genoeg hier met een installateurs account. (even in de search terugzoeken)

Overigens heb ik ook zo'n account dan kan je gratis van installateur veranderen en dan kan die voor je een nieuwe uitnodiging sturen

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sioUcTa91nVD0_dUzns4Ew7E3_g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lF2ToCgQ1s8ZKWfQkPh996jw.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SoIBHJ6c1pp5g0vOTAZCnvsziq4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GqtcxEKC1UyVh8x6E9SdjQoF.png?f=fotoalbum_tile
systeem live.. ook al klopt de grafic niet, (helaas haha) maar n u moet ik slapen. strak weer papa en echtgenoot spelen. gelukkig ben ik nachtdiensten gewend. alleen dat fluisterstil doen is wel een dingetje. snel mn verslag

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

@chulin Yep er zijn hier een boel (zelf-, oprechte) installateurs.
Als nieuwe installateur kunt u een klantinstallatie overnemen via een Site Transfer. Dit is gratis en verloopt als volgt:

Formulier invullen. Dien een siteover­dracht in via solaredge.com/site-transfer.
Toegang verkrijgen. Na goedkeuring krijgt u als nieuwe installateur beheertoegang tot het monitoringportaal van de klant.
Geen kosten. De overdracht is gratis wanneer ingediend door een installateur.
Deze informatie is afkomstig uit officiële SolarEdge-bronnen. Bevestig de details indien nodig via installeursondersteuning.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1 ... 125 126 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Omvormer sturen bij negatieve prijzen? Dat wordt uitgediept in SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.