• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:03

Miezie

Niet te moeilijk doen...

WaTTe44 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 07:52:
[...]

Dit is inderdaad een HA-integratie probleem. Zie deze link voor meer info: https://github.com/home-assistant/core/issues/162122
Dit is de API integratie… niet de modbus variant.

Ik heb het gedrag met modbus hier ook gezien, maar inmiddels niet meer. Meestal helpt een reboot. Oja: ik draai modbus proxy ertussen ivm evcc, dus zou zeggen dat het aan de inverter ligt.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:38
Er wordt hier veel gesproken over schaduw, i.v.m. nut v/d optimizers.

Misschien rare vraag, maar *wanneer* is het relevantie schaduw waar de optimizers hun nut bewijzen? Gedeeltelijke schaduw, dus een schoorsteen houdt de avondzon tegen op paneel 2 terwijl 1 en 3 (links en rechts ervan) wel directe zon krijgen?

Of is dit ook van toepassing op een OZ dak, waar vanaf zeg 15:00 geen directe zon op schijnt? Wel veel indirect licht, maar al die panelen aan die kant geen directe zon meer (dan krijgen de panelen aan de WN kant wel de avondzon?)

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door testmanager op 05-02-2026 09:10 ]

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

Met de aankoop van een nieuw huis ook een PV installatie (30 panelen) met een omvormer erbij gekregen. Nu wil ik graag kijken of het mogelijk is om hier een batterijsysteem op aan te sluiten, maar ik kom er niet uit...

Omvormer PN: SE15-TW000BNN4
Het lijkt dus een apart / buitenlands model te zijn, want die code kan ik bijna nergens terugvinden. Hij lijkt wel op deze: https://www.solaredge.com...d-power-datasheet-nld.pdf

In een Facebook post wordt er gerefereerd aan een optie om hem te koppelen aan Victron batterijen, maar daar staat geen verdere uitleg bij. De SolarEdge medewerker kwam niet verder dan het doorsturen van de PDF specsheet van hun eigen batterij, dus daar kom ik ook niet verder.

Heeft iemand een idee of dit mogelijk is? Of ontkom ik er niet aan om de omvormer te vervangen?

Omelette du fromage!

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:52
dxta schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:41:
Met de aankoop van een nieuw huis ook een PV installatie (30 panelen) met een omvormer erbij gekregen. Nu wil ik graag kijken of het mogelijk is om hier een batterijsysteem op aan te sluiten, maar ik kom er niet uit...

Omvormer PN: SE15-TW000BNN4
Het lijkt dus een apart / buitenlands model te zijn, want die code kan ik bijna nergens terugvinden. Hij lijkt wel op deze: https://www.solaredge.com...d-power-datasheet-nld.pdf

In een Facebook post wordt er gerefereerd aan een optie om hem te koppelen aan Victron batterijen, maar daar staat geen verdere uitleg bij. De SolarEdge medewerker kwam niet verder dan het doorsturen van de PDF specsheet van hun eigen batterij, dus daar kom ik ook niet verder.

Heeft iemand een idee of dit mogelijk is? Of ontkom ik er niet aan om de omvormer te vervangen?
Denk dat het van belang is of er SE optimizers achter de panelen zitten? Als dat het geval is zit je vast aan een SE omvormer als je DC retrofit wilt laden, ook de batterijen van SolarEdge kan je dan koppelen met DC. Ieder ander merkt omvormer zal alleen via AC gekoppeld kunnen worden (omzetverlies).

Indien je geen optimizers het van SE ben je vrij in de keuze van batterijsysteem / omvormer mits deze omvormer geschikt is voor batterijen uiteraard.

Nadelen thuisbatterij Solaredge

- max 5kWh laden / ontladen
- softwarematig weinig invloed en inzicht in forecast
- hybride omvormers SE8k bijv. maken aardig lawaai

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:49

Smoke

Maverick Reploid

TW is de landcode van Taiwan, dus het lijkt inderdaad wel een buitenlands model te zijn. Daar zou echter geen verschil ten opzichte van de gewone RW versies in moeten zitten. Volgens het partnummer is het verder een standaard 3-fase omvormer met een piekvermogen van 15kW. Hier kan je sowieso (nog) geen batterij van SolarEdge op aansluiten, dus het alternatief is AC-gekoppeld gaan werken. Dat kan via nog een SolarEdge omvormer, of via een ander merk.

Optimizers van SolarEdge zullen ook gewoon aanwezig zijn anders zal die installatie helemaal niks doen. Als je naar een ander merk voor de PV-omvormer wil gaan zal je ze echter wel moeten weghalen wat ook extra werk met zich meebrengt.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04:25
Smoke schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:13:
TW is de landcode van Taiwan, dus het lijkt inderdaad wel een buitenlands model te zijn. Daar zou echter geen verschil ten opzichte van de gewone RW versies in moeten zitten. Volgens het partnummer is het verder een standaard 3-fase omvormer met een piekvermogen van 15kW. Hier kan je sowieso (nog) geen batterij van SolarEdge op aansluiten, dus het alternatief is AC-gekoppeld gaan werken. Dat kan via nog een SolarEdge omvormer, of via een ander merk.

Optimizers van SolarEdge zullen ook gewoon aanwezig zijn anders zal die installatie helemaal niks doen. Als je naar een ander merk voor de PV-omvormer wil gaan zal je ze echter wel moeten weghalen wat ook extra werk met zich meebrengt.
Ter aanvulling: ook even checken welke optimizers op het dak liggen, en of die compatibel zijn met een Home Hub omvormer. Als het C&I optimizers zijn heb je goede kans dat het niet gaat werken.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:10
GMJansen schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 02:07:
zo, hehe, was even klungelen in de Designer met de panelen op noord en zuid kant zien te leggen. Maar het is gelukt!
13x zuid en 4x noord in de designer + SE7k, advies=
1 string met 17x S440, net geen 7kWp
6250kW /jr opbrengst.
Waarbij de noord panelen dus geen rol van betekenis spelen want ze kunnen hun stroom niet kwijt omdat op moment dat ze zon zien de zuid panelen vol schaduw liggen…

Dit is de slecht begrepen beperking van solaredge.

Met de 13 zuid heb je met s440 0,0 schaduw beheer ruimte.

Je doet elk mogelijk voordeel van solaredge teniet…

Gooi die omvormer op marktplaats in plaats van eigenwijs zijn… dit topic hebben @teacher en ik geschreven exact om dit probleem….

Je bent een gewaarschuwd mens.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:05
Ronald schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:26:
[...]

Waarbij de noord panelen dus geen rol van betekenis spelen want ze kunnen hun stroom niet kwijt omdat op moment dat ze zon zien de zuid panelen vol schaduw liggen…

Dit is de slecht begrepen beperking van solaredge.

Met de 13 zuid heb je met s440 0,0 schaduw beheer ruimte.

Je doet elk mogelijk voordeel van solaredge teniet…

Gooi die omvormer op marktplaats in plaats van eigenwijs zijn… dit topic hebben @teacher en ik geschreven exact om dit probleem….

Je bent een gewaarschuwd mens.
Enige nuancering, het hangt wel af van de hellinghoek waar de panelen onder liggen, en hoe het geheel zich gedraagt. Als de noord panelen sowieso nooit direct zonlicht krijgen zullen ze alleen minimaal wat doen als het toch bewolkt weer is en dus inderdaad heel weinig opleveren. Als het geheel vrijwel vlak (0-21 graden) ligt, dan kunnen die panelen in een aantal situaties nog iets bijdragen.
Ik denk wel dat separate kleine strings zonder optimizers (en solaredge) in dit geval veel beter zou werken en goedkoper is.

• Ronald
@Beer070 ik heb panelen op 13/13 oost west… ik weet hoe de boel zich gedraagt.

Bij vlakke ligging geld nog steeds dat noord vooral bij lage zonnestand beschenen worden en zuid dus weinig helpt

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:05
Ronald schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:09:
@Beer070 ik heb panelen op 13/13 oost west… ik weet hoe de boel zich gedraagt.

Bij vlakke ligging geld nog steeds dat noord vooral bij lage zonnestand beschenen worden en zuid dus weinig helpt
Ik zou zeggen dat bij vlakke ligging (horizontale panelen op een vrijwel plat dak) de noord panelen juist wel veel helpen als de zon hoog staat.
Bij een lage zon is oost/west onder een grotere hoek juist beter, dus productiever in de winter en ochtend/avond. De nuancering was niet voor jouw ongeëvenaarde kennis bedoeld, maar voor eventuele minder ervaren lezers. Sorry als dat niet duidelijk was

• Ronald
@Beer070 het zijn de noord gerichte panelen door de hulp nodig hebben. Daarom werkt het niet

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
GMJansen schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 02:07:
zo, hehe, was even klungelen in de Designer met de panelen op noord en zuid kant zien te leggen. Maar het is gelukt!
13x zuid en 4x noord in de designer + SE7k, advies=
1 string met 17x S440, net geen 7kWp
6250kW /jr opbrengst.

Dus tja, zeg t maar!
ja, doe het niet op deze manier. Je volgende posts gaan dan over dat je je opbrengst niet haalt en dat je systeem inkakt. Lees de topicstart, daar staat precies dit beschreven als rode vlag.

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 05-02-2026 22:13 ]

Wise enough to play the fool

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-02 00:39
Dank allen voor het meedenken.
Het ging mij er zeker niet om dat ik per sé een SE wil gebruiken, maar de plussen en minnen wilde horen en afwegen.

In mijn geval dus beter een normale stringomvormer. En dat is prima!
In een paar dagen hier toch een mooi resultaat gehaald en weer wat kennis erbij opgedaan.

Offtopic: inderdaad offtopic, dus we houden het lekker bij de techniek.

[ Voor 33% gewijzigd door teacher op 05-02-2026 23:42 ]

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-02 00:39
Even een vraag over SE icm. PVoutput.
Ik heb vandaag een systeem erin gezet met de API.
Ik las dat ik ook de spanningen zou moeten kunnen zien (ik zie echter niks). Weet iemand hoe dat zou moeten werken en welke spanningen je dan ziet?

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:50
Vandaag weer vreemde reactie in mijn SE installatie.

Hij produceert, zie ik de app, echter in plaats van naar mijn accu te sturen, levert hij terug naar het net. Dat zie ik echter niet in de SE app, maar via een aparte kWh meter.

Ook zie ik in de app achter de status van de omvormer de melding "fout" staan.

Kijk ik bij de accu status, deze blijft op de energie spaar modus staan. Verder vind ik geen info.

Tja hoe krijg ik de zon productie wel degelijk in mijn accu?
Afgelopen dagen kwam er wel degelijk iets in de accu.

Zondag: Ik heb gisteravond via de chatrobot melding gedaan van de storing bij SE.
Vanochtend via hen een terug melding gekregen: ze hebben alles doorgecheckt en de omvormer een firmware update gegeven. Inderdaad draait alles weer, nu nog zonniger weer.

[ Voor 25% gewijzigd door dinandus op 08-02-2026 21:15 . Reden: zondag update ]

• Rijksweg62
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17-02 14:37
Wat is er gebeurt met de monitorings-pagina van mySE (monitoring.solaredge.com) ?

Er is nog maar een beperkt regeltje te zien en meer niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYr6_IqSzRbo736m7YUS-3Bc8K8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IgKk78Ixhn24VQK4Fl4sEDC4.png?f=fotoalbum_large

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Klik op de naam van je installatie, dan zou je het dashboard moeten krijgen. Er is afgelopen week een update geweest op monitoring met een nieuw design om dit gelijk te trekken met het C&I design, blijkbaar hebben ze besloten om gebruikers met 1 site ook de lijst te geven ipv direct naar het dashboard te gaan.

• dinandus
Ook even via de web site versie gekeken, inderdaad een andere structuur.
Echter als ik dan op mijn naam in de regel met installatie wil kijken, komt er een fout melding, en gebeurt er niets meer. Ook bij herhaald proberen, blijf de fout melding komen.

Update, opnieuw geprobeerd, en was nog ingelogd, dan nu alles duidelijk inzichtelijk.
Ik zie niet zo snel wat er vernieuwd is, lijkt mij op de vorige versie.

[ Voor 24% gewijzigd door dinandus op 09-02-2026 16:43 . Reden: update, nu gelijk werkend. ]

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-02 15:05
dinandus schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:14:
Ook even via de web site versie gekeken, inderdaad een andere structuur.
Echter als ik dan op mijn naam in de regel met installatie wil kijken, komt er een fout melding, en gebeurt er niets meer. Ook bij herhaald proberen, blijf de fout melding komen.
Kan zonder problemen mijn gegevens op de site inzien

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Rijksweg62 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:35:
Wat is er gebeurt met de monitorings-pagina van mySE (monitoring.solaredge.com) ?

Er is nog maar een beperkt regeltje te zien en meer niet.

[Afbeelding]
Dit is hetzelfde beeld als een installateur al jaren heeft als hij meerdere klanten in zijn dashboard ziet.

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-02 15:05
Get!em schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:48:
[...]

Dit is hetzelfde beeld als een installateur al jaren heeft als hij meerdere klanten in zijn dashboard ziet.
Als je nogmaals op je naam klikt dan open het volgende schermAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xczuZbz5geRsxOtVwfpL10kn9J4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/upKP7D9Sthqm9Kz6urJny8iM.png?f=fotoalbum_large

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• Rijksweg62
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17-02 14:37
clodders schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:21:
[...]

Als je nogmaals op je naam klikt dan open het volgende scherm[Afbeelding]
Eerst werkte het doorklikken niet (meer);
call gedaan bij Support Center van SE; zij hebben mijn accountnaam verwijdert en weer opnieuw ingevoerd:
EN HET WERKT WEER! :)

• Frank0378
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-02 17:19
Sinds kort in het bezit van de EV charger pro met daarbij een solaredge omvormer en batterij, maar ik vraag mij af hoe slim de charger is. Ik heb nu 2 tijdsblokken gemaakt waarmee ik de hoogste prijzen blokkeer met laden ook heb ik laden met overtollige zonne energie ingeschakeld.

Het valt mij op dat als het tijdsblok start de auto gelijk begint met laden en niet wacht tot er een goedkopertarief in dat tijdsblok is zoals solaredge beweert, heb ik een instelling verkeerd staan of zit het hem ergens anders in?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Frank0378 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:55:
Sinds kort in het bezit van de EV charger pro met daarbij een solaredge omvormer en batterij, maar ik vraag mij af hoe slim de charger is. Ik heb nu 2 tijdsblokken gemaakt waarmee ik de hoogste prijzen blokkeer met laden ook heb ik laden met overtollige zonne energie ingeschakeld.

Het valt mij op dat als het tijdsblok start de auto gelijk begint met laden en niet wacht tot er een goedkopertarief in dat tijdsblok is zoals solaredge beweert, heb ik een instelling verkeerd staan of zit het hem ergens anders in?
Neuh, dit is de definitie van slim… als je auto ondersteunt wordt door bijvoorbeeld de anwb slim laden app heb je wat je wilt. Of door evcc of…

Punt is dat je voor echt slim laden eigenlijk een koppeling wilt met de auto zodat je de soc van de auto weet. Die is er vooralsnog nog niet (iso15118 gaat dat wel brengen), zolang zul je zelf met de auto moeten koppelen en dat heb ik bij laadpaalboeren nog niet gezien.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• dinandus
@Miezie Je kunt de auto dan misschien een tijd van laden instellen, zodat hij gaat laden als er midden op de dag voldoende zon is?
Je kunt denk ik eerst de accu en dan je auto met overtollige zon laden, of net andersom, net wat je prio heeft? Nu met dit weer natuurlijk niet zo veel keus?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

dinandus schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:41:
@Miezie Je kunt de auto dan misschien een tijd van laden instellen, zodat hij gaat laden als er midden op de dag voldoende zon is?
Je kunt denk ik eerst de accu en dan je auto met overtollige zon laden, of net andersom, net wat je prio heeft? Nu met dit weer natuurlijk niet zo veel keus?
Je kunt een gericht schema instellen zodat je zeker weet dat de auto de volgende dag vol is. En daaromheen zonneladen. Dat kan prima werken. Echter, met salderen niet per se heel hard nodig.

Wat je met evcc kan doen is de auto en de lader koppelen en dan zonneladen en dat gegarandeerd vol incl lage tarieven compleet inplannen. Het is een marginale optimalisatie, maar wel wat je eigenlijk gewoon wilt. Daarnaast kan evcc ook vol gas laden als de stroom gratis is of bijna gratis.

Ik verwacht het komende jaar wel wat onfwikkeling op het slimme laden, want voor 2027 is er nog wel eea te winnen. Met name bij dynamische contracten.

• WSterckx
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-02 22:18
Hoi,

Ik geef toe, ik heb niet uren zitten zoeken maar toch vond ik niet direct letterlijk volgend probleem:

Ik heb een SolarEdge omvormer met thuisbatterij en zonnepanelen, en een dynamisch energiecontract. Op zich werkt alles prima. De batterij staat ingesteld op 'Time of Use' / Utility Rate Plan waardoor deze met de elektriciteitsprijzen rekening houdt. Als er geen zon verwacht wordt laadt de batterij 's nachts daarom (een deel) van de batterij op om de duurdere uren door te komen. Alleen: ze doet dat ongewild altijd aan 5 kW. Gevolg: ik trek onnodig hoge piekstromen en kan binnenkort een hoger capaciteitstarief gaan betalen omdat mijn batterij blijkbaar enkel laadt aan 5 kW piek ipv bijvoorbeeld 3 uur aan 1,66 kW... Probleem is dat ook mijn warmtepomp graag dynamisch stuurt en dat die op dezelfde uren hetzelfde doet => gevolg: 's nachts piekstromen richting +8 kW. die eigenlijk nergen nodig voor zijn (toch niet die van de batterij). Ik heb al via mijn installateur alles geprobeerd, die krijgt het niet voor elkaar dat te verlagen. Support SolarEdge zegt dat het niet aan te passen is, maar die begrijpt mijn vraag volgens mij ook maar half (duidelijk een vertaalde chat waarop je zit). Ik lees op internet hier en daar dat je via ModBus en/of Home Assistant wel zulke import limits zou kunnen stellen maar zo ver ben ik nog niet. Een oplossing?

• lunnie
WSterckx schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:15:
Hoi,

Ik geef toe, ik heb niet uren zitten zoeken maar toch vond ik niet direct letterlijk volgend probleem:

Ik heb een SolarEdge omvormer met thuisbatterij en zonnepanelen, en een dynamisch energiecontract. Op zich werkt alles prima. De batterij staat ingesteld op 'Time of Use' / Utility Rate Plan waardoor deze met de elektriciteitsprijzen rekening houdt. Als er geen zon verwacht wordt laadt de batterij 's nachts daarom (een deel) van de batterij op om de duurdere uren door te komen. Alleen: ze doet dat ongewild altijd aan 5 kW. Gevolg: ik trek onnodig hoge piekstromen en kan binnenkort een hoger capaciteitstarief gaan betalen omdat mijn batterij blijkbaar enkel laadt aan 5 kW piek ipv bijvoorbeeld 3 uur aan 1,66 kW... Probleem is dat ook mijn warmtepomp graag dynamisch stuurt en dat die op dezelfde uren hetzelfde doet => gevolg: 's nachts piekstromen richting +8 kW. die eigenlijk nergen nodig voor zijn (toch niet die van de batterij). Ik heb al via mijn installateur alles geprobeerd, die krijgt het niet voor elkaar dat te verlagen. Support SolarEdge zegt dat het niet aan te passen is, maar die begrijpt mijn vraag volgens mij ook maar half (duidelijk een vertaalde chat waarop je zit). Ik lees op internet hier en daar dat je via ModBus en/of Home Assistant wel zulke import limits zou kunnen stellen maar zo ver ben ik nog niet. Een oplossing?
Het klinkt alsof je dezelfde situatie hebt als die ik heb.

Ik heb het net enkele dagen in Predbat / home assistent hangen en ik moet zeggen dat voelt een stuk prettiger. Ik heb nu in ieder geval inzicht in de forecast, iets wat je bij SE helemaal niet hebt. Je hebt dus geen idee wat hij wil gaan doen en waarom. Je hebt geen sturing over het verlies waar rekening mee wordt gehouden etc etc.

In de configuratie van Predbat kan je aangeven wat het max charge en discharge vermogen is dus daar heb je invloed op.

Tot nu toe bevalt dat goed 😊

Ander vraagje, welke omvormer heb je? En mag ik vragen of deze ook een ontzettend hard tonaal geluid maakt bij volle 5 kWh laden?

Ik heb m op zolder staan en ik wordt er werkelijk niet goed van zo’n herrie.

• WSterckx
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-02 22:18
lunnie schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:28:
[...]

Het klinkt alsof je dezelfde situatie hebt als die ik heb.

Ik heb het net enkele dagen in Predbat / home assistent hangen en ik moet zeggen dat voelt een stuk prettiger. Ik heb nu in ieder geval inzicht in de forecast, iets wat je bij SE helemaal niet hebt. Je hebt dus geen idee wat hij wil gaan doen en waarom. Je hebt geen sturing over het verlies waar rekening mee wordt gehouden etc etc.

In de configuratie van Predbat kan je aangeven wat het max charge en discharge vermogen is dus daar heb je invloed op.

Tot nu toe bevalt dat goed 😊

Ander vraagje, welke omvormer heb je? En mag ik vragen of deze ook een ontzettend hard tonaal geluid maakt bij volle 5 kWh laden?

Ik heb m op zolder staan en ik wordt er werkelijk niet goed van zo’n herrie.
Oke bedankt voor de tip, dat ga ik dan ook maar proberen. Is dat via bekabeld netwerk of hoe krijg je toegang tot deze instellingen? Gaat dat ook over wifi?

Ik heb een SE-10K-RWS. Die maakt een soort lawaai, meer dan ik verwacht had, maar die hangt ook in een ruimte met mijn ventilatieunit. Met de gang er tussen (en 2 gesloten deuren) hoor ik die alleszins niet in mijn slaapkamer.

• lunnie
WSterckx schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:38:
[...]

Oke bedankt voor de tip, dat ga ik dan ook maar proberen. Is dat via bekabeld netwerk of hoe krijg je toegang tot deze instellingen? Gaat dat ook over wifi?

Ik heb een SE-10K-RWS. Die maakt een soort lawaai, meer dan ik verwacht had, maar die hangt ook in een ruimte met mijn ventilatieunit. Met de gang er tussen (en 2 gesloten deuren) hoor ik die alleszins niet in mijn slaapkamer.
Binnen home assistant installeer je de SolarEdge modbus. Die maakt een aantal sensoren aan die je kan gebruiken binnen Predbat.

Ik kan je wel mijn voorbeeld apps.yaml sturen als je dat wil dan heb je een idee.

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-02 19:05

lc8

lunnie schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:40:
[...]

Binnen home assistant installeer je de SolarEdge modbus. Die maakt een aantal sensoren aan die je kan gebruiken binnen Predbat.

Ik kan je wel mijn voorbeeld apps.yaml sturen als je dat wil dan heb je een idee.
en neem dan meteen 'modbus multi' want die werkt beter

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Je kan ook in de omvormer in SetApp de externe import inperken, dat doen al die stukken software uiteindelijk voor je. Maar met SetApp gebruiken hoef je de rest allemaal niet te doen ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Miezie op 11-02-2026 17:55 ]

• nonkel_ir
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-02 11:56
Frank0378 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:55:

Ik heb ook recent de nieuwe Solaredge one Pro EV-lader laten installeren. Afgaande op de commerciële bla-bla leek deze paal dynamic load balancing te ondersteunen, maar dat lijkt nu alsnog niet het geval te zijn. Volgens mijn installateur kan je enkel het vermogen beperken maar zonder dat hierbij rekening gehouden wordt met andere verbruikers in huis. Zijn er mensen die al ervaring hebben met deze paal? Kunnen zij bevestigen dat de laadpaal totaal geen dynamic load balancing ondersteunt (ik bedoel dus dat ik verwacht dat de laadpaal minder stroom gaat leveren (of tijdelijk zelfs geen stroom) als er andere verbruikers in huis teveel stroom van het net halen)? Momenteel zwaar teleurgesteld in zowel deze laadpaal als in de installateur om me vooraf niet correct te informeren (dynamic load balancing had ik als nummer 1 vereiste genoemd)

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:44
nonkel_ir schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:33:
[...]

Ik heb ook recent de nieuwe Solaredge one Pro EV-lader laten installeren. Afgaande op de commerciële bla-bla leek deze paal dynamic load balancing te ondersteunen, maar dat lijkt nu alsnog niet het geval te zijn. Volgens mijn installateur kan je enkel het vermogen beperken maar zonder dat hierbij rekening gehouden wordt met andere verbruikers in huis. Zijn er mensen die al ervaring hebben met deze paal? Kunnen zij bevestigen dat de laadpaal totaal geen dynamic load balancing ondersteunt (ik bedoel dus dat ik verwacht dat de laadpaal minder stroom gaat leveren (of tijdelijk zelfs geen stroom) als er andere verbruikers in huis teveel stroom van het net halen)? Momenteel zwaar teleurgesteld in zowel deze laadpaal als in de installateur om me vooraf niet correct te informeren (dynamic load balancing had ik als nummer 1 vereiste genoemd)
Ik heb de SolarEdge EV lader. Ik had het probleem dat mijn inkomende automaat van 25A afgevallen was doordat mijn warmtepomp, batterij en wagen gelijktijdig inschakelden bij de goedkoopste tarieven. (Wagen had ik zelf zo gepland) Ik vroeg mijn installateur om dit op te lossen door de import limit correct op 25A in te stellen. Volgens hem was dit ingesteld maar werkte de sturing van SolarEdge niet. Uiteindelijk zelf contact opgenomen met SolarEdge. Zij hebben die 25A ingesteld want dit bleek de installateur toch niet gedaan te hebben. Afgelopen zaterdag getest wat er gebeurde wanneer de auto en batterij allebei aan het laden waren en ik grote verbruikers bij inschakelde. Eerst begon het laden van de wagen terug te schakelen tot dit niet lager kon. (6A) Nadien stopte het laden. Vervolgens begon het laden van de batterij te verminderen. Dit werkte dus perfect.

Een probleem dat ik wel heb is dat ik via de view only van de Setapp niet kan verbinden met mijn omvormer om andere instellingen na te kijken. Ik krijg steeds de foutmelding ‘fetching files failed’. De firmware is zeker up to date.

• rh63nl
  • Laatst online: 21:54
nonkel_ir schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:33:
[...]

De SolarEdge EV pro heeft wel degelijk lokale load balancing, moet ingesteld worden op de omvormer als limiet in ampere's. Als de installateur niet weet hoe het moet kan SolarEdge support het wel voor je instellen op de juiste waarde (25A). De lader gaat dan de laadstroom beperken als een van de fases boven de 25A komt, de regeling is snel. Verder moet op de EV pro de backoffice op SolarEdge Home staan.

Wat nog niet werkt is een backoffice connectie naar een andere backoffice dan SolarEdge Home gecombineerd met local load balancing. Dat moet opgelost gaan worden met een software update, datum helaas nog onbekend heb ik van SolarEdge begrepen.

• rh63nl
Davy_Rx schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:07:
[...]

Ik heb de SolarEdge EV lader. Ik had het probleem dat mijn inkomende automaat van 25A afgevallen was doordat mijn warmtepomp, batterij en wagen gelijktijdig inschakelden bij de goedkoopste tarieven. (Wagen had ik zelf zo gepland) Ik vroeg mijn installateur om dit op te lossen door de import limit correct op 25A in te stellen. Volgens hem was dit ingesteld maar werkte de sturing van SolarEdge niet. Uiteindelijk zelf contact opgenomen met SolarEdge. Zij hebben die 25A ingesteld want dit bleek de installateur toch niet gedaan te hebben. Afgelopen zaterdag getest wat er gebeurde wanneer de auto en batterij allebei aan het laden waren en ik grote verbruikers bij inschakelde. Eerst begon het laden van de wagen terug te schakelen tot dit niet lager kon. (6A) Nadien stopte het laden. Vervolgens begon het laden van de batterij te verminderen. Dit werkte dus perfect.

Een probleem dat ik wel heb is dat ik via de view only van de Setapp niet kan verbinden met mijn omvormer om andere instellingen na te kijken. Ik krijg steeds de foutmelding ‘fetching files failed’. De firmware is zeker up to date.
Om in de omvormer instellingen te komen kun je ook verbinden met de wifi van de omvormer en dan verbinden met 172.16.0.1 dan kom je op de instellingen van de omvormer.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Die load balancing werkt prima als je de inverter maxcurrent en import limit goed instelt of via elke OCPP backend die je gebruikt die ook loadbalancing kan doen…

De gemiddelde installateur valt hier kennelijk wat door de mand, want die limits moet je eigenlijk ook gewoon even netjes instellen als je een accu of zonneinstallatie neerzet.

[ Voor 35% gewijzigd door Miezie op 12-02-2026 23:52 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

rh63nl schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:44:
[...]

De SolarEdge EV pro heeft wel degelijk lokale load balancing, moet ingesteld worden op de omvormer als limiet in ampere's. Als de installateur niet weet hoe het moet kan SolarEdge support het wel voor je instellen op de juiste waarde (25A). De lader gaat dan de laadstroom beperken als een van de fases boven de 25A komt, de regeling is snel. Verder moet op de EV pro de backoffice op SolarEdge Home staan.

Wat nog niet werkt is een backoffice connectie naar een andere backoffice dan SolarEdge Home gecombineerd met local load balancing. Dat moet opgelost gaan worden met een software update, datum helaas nog onbekend heb ik van SolarEdge begrepen.
Local LB met andere backoffices werkt idd niet, maar als je bijv EVCC gebruikt en daar heb je de loadbalancing ingesteld werkt het wel.. of bijv plugchoice met hun opties tot loadbalancing. Dit omdat de OCPP implementatie verder uitstekend is.

• rh63nl
Miezie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 23:50:
[...]

Local LB met andere backoffices werkt idd niet, maar als je bijv EVCC gebruikt en daar heb je de loadbalancing ingesteld werkt het wel.. of bijv plugchoice met hun opties tot loadbalancing. Dit omdat de OCPP implementatie verder uitstekend is.
Die opties ga ik ook maar eens proberen, heeft SolarEdge wat tijd om het te fixen. Voor mij blijft een integratie in de SolarEdge EMS wel belangrijk, ik heb ook een SolarEdge hot water controller en sg ready op de warmtepomp met een SolarEdge home controller dus het is eigenlijk wel het beste als er maar 1 EMS de baas is.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

rh63nl schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:45:
[...]

Die opties ga ik ook maar eens proberen, heeft SolarEdge wat tijd om het te fixen. Voor mij blijft een integratie in de SolarEdge EMS wel belangrijk, ik heb ook een SolarEdge hot water controller en sg ready op de warmtepomp met een SolarEdge home controller dus het is eigenlijk wel het beste als er maar 1 EMS de baas is.
Ik ben het helemaal met je eens dat het gewoon standaard moet werken, je hebt alles in huis voor loadbalancing… en dan werkt het niet als je de backoffice wijzigt :/

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:29
Mijn SolarEdge 12.5K is volgens de app een uur geleden gestopt met leveren, ondanks dat er nog zon was. Nu knipperen om de zoveel tijd alle 3 de lampjes tegelijkertijd aan en uit. Kan iemand zeggen wat er aan de hand is?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Leesvoer:
https://e-wndr.nl/kennisc...laredge-omvormer-lampjes/

Heb je al via de lokale webserver eventuele meldingen bekeken? Zie topicstart.

Wise enough to play the fool

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Ook rechtstreeks bij de bron verkrijgbaar. Als alle 3 gelijktijdig knipperen zou dit moeten betekenen dat de omvormer aan het pairen is, maar dat zou niet continu mogen gebeuren (maximaal 3 minuten) of hij moet vastgelopen zijn in een pairing-actie waarbij hij niet op veilige spanning (voor pairing onder de 50VDC) kan komen. Dit kan voorkomen als een optimizer defect is en de volledige paneelspanning doorlaat. Het probleem is echter dat die pairing alleen verdergaat als de spanning voldoende zakt (Dus als het donker wordt) maar dan kunnen er uiteraard geen optimizers gevonden worden en is de productie weg. Het komt soms wel voor dat de optimizers ook zonder gepaired te zijn nog gewoon hun werk doen maar dat komt niet vaak voor.

Een pairing kan lokaal worden gedaan maar ook van afstand worden gestart door de installateur of support als onderdeel van optimizer-troubleshooting, dus ik zou ook even checken of alle optimizers nog werk(t)en. Als het via je installateur is gegaan mag ik hopen dat die wel even contact met je opneemt, en support gaat voor zover ik weet niet random omvormers opnieuw pairen.

Alternatief is dat ie ergens anders in vastloopt en steeds blijft herstarten, maar dan zouden ze een tijdje vast moeten blijven branden en dan kort uitgaan tot de volgende herstart.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 00:06
Ik krijg geen data door van mijn omvormer (se9k) hebben meer mensen dit?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• lunnie
Sportmind schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:13:
Wat voor melding krijg je? Ik heb soms ook een melding dat er geen communicatie mogelijk is. Even opnieuw verbinden met je router is vaak de oplossing

• Sportmind
lunnie schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:17:
[...]

Wat voor melding krijg je? Ik heb soms ook een melding dat er geen communicatie mogelijk is. Even opnieuw verbinden met je router is vaak de oplossing
Ik zie in de app alleen dat de laatste update 8 uur geleden was. Ik zal eens kijken of ik hem opnieuw kan connecten op afstand...

@lunnie Dat was het. Dank!

[ Voor 3% gewijzigd door Sportmind op 17-02-2026 15:09 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:58
Sportmind schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:13:
Ja hier ook

• dinandus
Ik had laatst op een dag ook helemaal geen doorgifte van gegevens.

Via de chat contact met SE back up office gehad, bleek dat er een nieuwe software uitrol kwam, en daags erna werkte alles weer.

Ze melden via een mail terug koppeling, dat ze het systeem van mij hadden doorgenomen, en een nieuwe software hadden gepust.

• Klapperdeklap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-02 14:01
Ben zelf ook aan het stoeien geweest met de juiste instellingen voor de aanvullende kosten in de time of use optie voor SolarEdge. Mijn leverancier is Tibber en heb om te beginnen eens een overzicht gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LP057izvZpDkvAFRIwM-6ZBaUCc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GLaqX0DseeEPg4nL0udgpkSW.png?f=fotoalbum_large

Conclusie is dat het met de BTW op nul klopt qua tarieven, het verschil tussen import en export is gelijk aan de verkoopvergoeding excl. BTW.

Met de BTW op 21% krijg je de tarieven niet kloppend voor de export:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRcxVT4kuKcLZEaCFgiu8HEr8RQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sYWPNVYZMDXwuvMMu2LFrrbL.png?f=fotoalbum_large

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:19
Ik heb ook bij import 21% btw en bij export 0%. Dan kom ik redelijk in de buurt van wat ik wil, terugleveren uitschakelen als de prijs te negatief wordt.

Dus als de kale stroomprijs lager wordt dan -0.092 ct zou de teruglevering moeten stoppen. En volgend jaar als bij 0 ct. Ben benieuwd of er dan iets geregeld wordt, anders zullen de gascentrales toch wel wat harder moeten draaien. Nu heb ik ook een accu, dus daar niet zo veel last van.

• janne_nl
hm, het lijkt dat ik het backup percentage niet meer op 0% kan zetten. Het schijnt goed te zijn om dat elke paar maanden een keer te doen, maar nu gaat hij niet meer naar 0%. Tenminste, na opslaan staat hij weer op 30%. Begin december ging dat wel nog.

Iemand anders daar ook last van?

• Sportmind
Ik probeerde gister connectie te maken met mijn se9k via Setapp. Ik wil modbus aanzetten. Het lukte eerst alleen om connectie te maken waarna de app bleef hangen. Vervolgens geeft de app de melding dat Setapp wordt uitgefaseerd en Solaredge one moet worden gebruikt. Daar lukt het niet mee want ik ben geen installateur. Kan ik op een andere manier de modbus aanzetten? Heb mijn installateur ook al even gevraagd of hij het kan doen, maar wil zelf ook de omvormer kunnen uitlezen.

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-02 10:34
Sportmind schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 07:05:
Ik probeerde gister connectie te maken met mijn se9k via Setapp. Ik wil modbus aanzetten. Het lukte eerst alleen om connectie te maken waarna de app bleef hangen. Vervolgens geeft de app de melding dat Setapp wordt uitgefaseerd en Solaredge one moet worden gebruikt. Daar lukt het niet mee want ik ben geen installateur. Kan ik op een andere manier de modbus aanzetten? Heb mijn installateur ook al even gevraagd of hij het kan doen, maar wil zelf ook de omvormer kunnen uitlezen.
Volgens mij heb je helemaal geen app nodig, wanneer je verbinding maakt met de omvormer (via wifi) kan je de interne webserver benaderen via het ip-adres http://172.16.0.1/. Van hieruit kun je modbus activeren.

• Sportmind
mkroes schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 07:30:
[...]

Volgens mij heb je helemaal geen app nodig, wanneer je verbinding maakt met de omvormer (via wifi) kan je de interne webserver benaderen via het ip-adres http://172.16.0.1/. Van hieruit kun je modbus activeren.
Dank! Het is gelukt.

• Sportmind
Hallo allen,

Ik loop toch nog wat te hannesen met de modbus TCP en specifiek om de active power control te vinden (zichtbaar te krijgen?) in Home Assistant. Ik wil graag dat wanneer mijn (Balans energie) accu richting de 95% gaat en daardoor de omvormer deels gaat terugleveren, de Solaredge omvormer naar 0 terugregelen. Volgende stappen heb ik al uitgevoerd:

- Modbus TCP aangezet in de omvormer
- Solaredge Modbus Multi geinstalleerd, Home Assistant ziet de omvormer, incl 26 entities
- In configurations, power control aangevinkt en "enable site limit control", dan ziet HA 32 enitities
Toch kan ik de active power control niet terugvinden in Home Assistant. Vergeet ik nog iets?

Ik had eerst de "gewone" Solaredge integration lopen, die heb ik nu uitstaan.

Ik benader de omvormer nu overigens via WiFi, kan dat overigens nog verschil maken? Ik ga nog een draadje trekken maar voor nu is het even proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sportmind op 22-02-2026 16:41 ]

• dinandus
@Sportmind waarom niet binnen het SE zelf instellen?

• Sportmind
dinandus schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:29:
@Sportmind waarom niet binnen het SE zelf instellen?
Ik heb geen Solaredge gekoppelde accu. Ik heb het even in mijn post aangepast.

[ Voor 8% gewijzigd door Sportmind op 22-02-2026 16:42 ]

• churchlane
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:08
Sportmind schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:41:
[...]

Vraagje off-topic....

Heb je wel een "off-grid" functionaliteit op je Balans Batterij systeem? En hoe bevalt je de combinatie SE en Balans Batterij? Laadt je de Balans Batterij wel met je SE pv? Ik neem aan dat je pv met een SE inverter je gehele huissysteem van elektra voorziet, maar gaat overtollige pv wel in je Balans Batterij?
Misschien moeten we dit even in een pm belichten?

Gasloze woning (A+++) 2x Ecoforest ecoGEO+ 5-22 12x bodembron - 68 SolarFrontier 11.560Wp zuid - 34 SE P300 optimizers - SE 12,5K 3 fase / 52 DMEGC 23.400Wp noord - 52 S440 optimizers - SE 10K 3 fase / SE 23kW batterij - Xpeng G9 98 kW - SE One EV-lader

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Sportmind schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:26:
Hallo allen,

Ik loop toch nog wat te hannesen met de modbus TCP en specifiek om de active power control te vinden (zichtbaar te krijgen?) in Home Assistant. Ik wil graag dat wanneer mijn (Balans energie) accu richting de 95% gaat en daardoor de omvormer deels gaat terugleveren, de Solaredge omvormer naar 0 terugregelen. Volgende stappen heb ik al uitgevoerd:

- Solaredge Modbus Multi geinstalleerd, Home Assistant ziet de omvormer, incl 26 entities
- In configurations, power control aangevinkt en "enable site limit control", dan ziet HA 32 enitities
Toch kan ik de active power control niet terugvinden in Home Assistant. Vergeet ik nog iets?

Ik benader de omvormer nu overigens via WiFi, kan dat overigens nog verschil maken? Ik ga nog een draadje trekken maar voor nu is het even proberen.
Limit control aan en dan site limit dacht ik… zie: https://github.com/WillCo...s-%E2%80%90-Configuration

[ Voor 4% gewijzigd door Miezie op 22-02-2026 17:49 ]

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-02 19:05

lc8

Sportmind schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:26:
Hallo allen,

als het goed is heb je dan nu:
number.solaredge_i1_active_power_limit
als je daar een andere waarde in schrijft: bijv 50% ipv 100%.. dan stopt ie bij 50% van het max-vermogen.

Advanced power ocntrol heb je volgens mij niet nodig.

het is wel handig om voor je solaredge effe een dashboardje/card aan te maken. Voorbeeld hieronder, dan heb je alle entities bij elkaar: (zelf effe device name van de omvormer juist invullen, of gewoonvia front-end aanmaken)
code:
1
2
3
4
5
6
7
type: custom:auto-entities
card:
  type: entities
filter:
  include:
    - device: Solaredge I1
  exclude: []

[ Voor 13% gewijzigd door lc8 op 22-02-2026 19:04 ]

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• Sportmind
lc8 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:59:
[...]

als het goed is heb je dan nu:
number.solaredge_i1_active_power_limit
als je daar een andere waarde in schrijft: bijv 50% ipv 100%.. dan stopt ie bij 50% van het max-vermogen.
Dank voor je bericht. Die active power limit zie ik er niet tussen staan. Ook niet als ik zoek op "number". Ik zie alleen number.solaredge_i1_site_limit en die staat op unavailable.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat ik "keep modbus connection open" moet aanvinken? Ben er vanmiddag mee bezig geweest en de laatste verandering is sinds die tijd.

Ik zie ook sites waarin inderdaad bij de andere integration (solaredge modbus) je gelijk die power limit kan aansturen. Misschien die andere integratie eens proberen, maar hoorde van meerderen hier dat de multi goed werkt. Ben alleen wat huiverig om te gaan schrijven in de omvormer en wanneer dat niet goed gaat heb ik te weinig kennis om dat weer even te fixen.

[ Voor 13% gewijzigd door Sportmind op 22-02-2026 21:35 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Sportmind schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:22:
[...]

Dank voor je bericht. Die active power limit zie ik er niet tussen staan. Ook niet als ik zoek op "number". Ik zie alleen number.solaredge_i1_site_limit en die staat op unavailable.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat ik "keep modbus connection open" moet aanvinken? Ben er vanmiddag mee bezig geweest en de laatste verandering is sinds die tijd.

Ik zie ook sites waarin inderdaad bij de andere integration (solaredge modbus) je gelijk die power limit kan aansturen. Misschien die andere integratie eens proberen, maar hoorde van meerderen hier dat de multi goed werkt. Ben alleen wat huiverig om te gaan schrijven in de omvormer en wanneer dat niet goed gaat heb ik te weinig kennis om dat weer even te fixen.
Lees de documentatie die ik linkte even door. Site limit staat alles onder ;). Ook even de external production op je in laten werken… als je die continue invult (om de 30 seconden oid) heb jij op de export met een goed geconfigureerde site limit je loadbalancing op de inverter werkend.

Oh wacht… ik heb die import/export meter :/ dus hier werkt het…

[ Voor 3% gewijzigd door Miezie op 22-02-2026 22:36 ]

• Sportmind
Miezie schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:34:
[...]

Oh wacht… ik heb die import/export meter :/ dus hier werkt het…
Das wel handig, die meter. Daar dacht ik ook nog aan (minder tweaken, want ik zit er niet zo diep in). Maar in mijn geval loopt alle huisload via mijn batterijomvormer ivm backup functie. Hardop denkend: Ik denk dat wanneer ik dan een ontlaad activering vanuit de batterij heb, de modbus meter mijn Solaredge gaat terugregelen naar 0 omdat ie in lijn loopt en denkt dat dat teruglevering is (is het ook, maar dan bedoeld). Kan hem denk ik ook niet tussen huisload en batterij zetten want dan "ziet" de meter dat ik teruglever terwijl ik dan gewoon de accu wil laden met zonnestroom.

[ Voor 6% gewijzigd door Sportmind op 22-02-2026 22:47 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Maarruh, hoe realistisch is her scenario van max ontladen met max productie eigenlijk? En hoe beïnvloed dat je opbrengsten bij balans? Als er een overvloed is aan stroom moet het er juist in… en tegen die tijd dat je een keer max wilt ontladen zit je aan de randen van de dag lijkt me, waardoor er wel weer ruimte is voor die 12kW

[ Voor 7% gewijzigd door Miezie op 22-02-2026 23:08 ]

• Sportmind
Miezie schreef op zondag 22 februari 2026 @ 23:07:
Maarruh, hoe realistisch is her scenario van max ontladen met max productie eigenlijk? En hoe beïnvloed dat je opbrengsten bij balans? Als er een overvloed is aan stroom moet het er juist in… en tegen die tijd dat je een keer max wilt ontladen zit je aan de randen van de dag lijkt me, waardoor er wel weer ruimte is voor die 12kW
Ik heb de accu pas 12 dagen maar heb al twee keer de auto in de middag moeten "inzetten" omdat de balans batterij vol raakte.

Ontladen (en opladen) gaat niet op EPEX maar straks op Tennet vraag voor op- of afregeling van de netfrequentie (aFRR). Dit kan dus de hele dag door zijn, wanneer de netfrequentie maar dient te worden bijgestuurd. Zal vast een relatie hebben met veel of weinig invoeding maar niet 1-op-1 heb ik begrepen.

Ik merk dat de accu nu al vrij snel volloopt omdat vanuit balans automatisch op prijs wordt geladen (vaak komt de accu niet onder de 50% tot nu toe). Gevolg: een zonnige dag en de accu zit vol. Eigenlijk doordat een te hoge SoC wordt aangehouden en er nog geen rekening wordt gehouden met verwachte zonopbrengst. Wanneer er dan teruggeleverd wordt is dat tegen niet te voorspellen onbalanstarieven. Dat zal meestal wel loslopen maar kan ook soms zomaar in de euro's per kWh schieten. Mooi als dat de invoedvergoeding is, minder als het de invoedprijs is. Vandaar dat ik het terugregelen van de Solaredge in ieder geval achter de hand wil hebben.

Sowieso moet ik maar eens gaan ervaren wat het gedrag van de aFRR markt is als de vergunning er eenmaal is voor Balans.

Het is nog een pilot, maar in de zomer aan het eind van dag/avond/nacht de accu legen tot 20-25% op EPEX zou niet heel onlogisch zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Sportmind op 22-02-2026 23:40 ]

• Sportmind
Ik denk dat dit kan werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0s_vfiB_4d_zcu64bxM3y9xhgY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbSahARx04mrTshhNUrvosku.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSv2FWDCk7cpsGJDlFa6BPOfC8c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pw6V1dBi37hVp37W8yLNhC16.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik lees de balansaccu SoC al uit in home assistant. Als die 95% bereikt kan ik production control laten activeren en bv op 200W zetten (sluipverbruik). Een tweede automation bij accu = 90% of lager kan ik production control weer op disabled laten zetten.

Wat vinden jullie?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Ik lees je verhaal nog eens na… je realiseert je dat dat de zonnestroom altijd tegen EPEX prijs verrekend wordt toch? De onbalans prijzen gaan enkel en alleen over je accu. En dan nog specifieker: de soc van je accu. Daar kan balans je op afrekenen.

Je productie inperken kan prima, maar economisch heeft het nu en in de toekomst voor onbalanshandel geen toegevoegde waarde.
Voor salderen heb je zoveel als mogelijk zonnestroom nodig. Dus preventief inperken is niet handig in dit jaar. Voor volgend jaar zet je de panelen responsief op eigen verbruik bij negatieve prijzen en dan zit de inline meter als eerste in de keten. Bij negatieve prijzen incl belastingen zet je de panelen uit. De accu is hierin nog steeds geen partij, het gaat daar om de SoC.

Zo zou ik het doen, tenzij de kleine lettertjes anders zijn.

• Sportmind
Miezie schreef op maandag 23 februari 2026 @ 07:59:
Ik lees je verhaal nog eens na… je realiseert je dat dat de zonnestroom altijd tegen EPEX prijs verrekend wordt toch?

[....]

Zo zou ik het doen, tenzij de kleine lettertjes anders zijn.
Klopt, maar daarnaast wordt er verrekend op onbalanstarieven (de kleine lettertjes waar je het over had).

Balans Energie in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

Ontopic: het is gelukt met de production control van de se9k! Net even handmatig getest en bij activeren kan ik het vermogen mooi terug laten lopen naar in dit geval 200W. Bij disable gaat de productie weer naar normaal. Nu even een automation maken en dan werkt het. Dank voor jullie tips!

• dinandus
Sportmind schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:41:
[...]

Ik denk dat we langs elkaar heen communiceerden, wel een SE systeem, SE omvormer?
Ik heb het niet specifiek over de accu gehad, terwijl je blijft praten over je SE integratie?

• Sportmind
dinandus schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:20:
[...]

Ik denk dat we langs elkaar heen communiceerden, wel een SE systeem, SE omvormer?
Ik heb het niet specifiek over de accu gehad, terwijl je blijft praten over je SE integratie?
Aah dat denk ik ook. Ik dacht dat je zoiets bedoelde als "binnen de reguliere Solaredge software" en dat jij dus dacht dat ik een Solaredge accu heb die kon praten met de omvormer (om teruglevering te voorkomen als die vol zou raken). My bad.

• Antares
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:52
Hoi allen, Ik zou een Solaredge One EV charger PRO laten installeren binnen 3 weken. Echter vertelt het installatiebedrijf me nu dat een backoffice niet mogelijk is.

Echter op de datasheet is OCPP 1.6J wel ondersteund. Dit is toch hetgeen nodig is voor zakelijk te verrekenen met mijn zakelijke RFID badge?

Groet, Alain

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Antares schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:42:
Hoi allen, Ik zou een Solaredge One EV charger PRO laten installeren binnen 3 weken. Echter vertelt het installatiebedrijf me nu dat een backoffice niet mogelijk is.

Echter op de datasheet is OCPP 1.6J wel ondersteund. Dit is toch hetgeen nodig is voor zakelijk te verrekenen met mijn zakelijke RFID badge?

Groet, Alain
Het kan wel, maar je mist loadbalancing (wel via een omweg te regelen). Als je op safe wilt gaan installeer je de NexBlue Edge Max zonder gedoe, als je wel SolarEdge wilt kan het prima. De installateur moet maar even aangeven dat ze sales mislopen door die loadbalancing en de druk op de software update doorvoeren (technisch kan het prima). De OCPP regelt dit inderdaad.

Als je ook maandelijks een export kunt opsturen van de transacties, ben je er ook... dat kan namelijk prima met de mySolarEdge app.

[ Voor 10% gewijzigd door Miezie op 23-02-2026 10:48 ]

• Antares
Miezie schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:47:
[...]

Het kan wel, maar je mist loadbalancing (wel via een omweg te regelen). Als je op safe wilt gaan installeer je de NexBlue Edge Max zonder gedoe, als je wel SolarEdge wilt kan het prima. De installateur moet maar even aangeven dat ze sales mislopen door die loadbalancing en de druk op de software update doorvoeren (technisch kan het prima). De OCPP regelt dit inderdaad.

Als je ook maandelijks een export kunt opsturen van de transacties, ben je er ook... dat kan namelijk prima met de mySolarEdge app.
Bedankt voor je feedback! Ik laat een ganse setup installeren: zonnepanelen, laadpaal en thuisbatterij. Dit alles in het ecosysteem van SolarEdge vond ik wel een prettige meerwaarde hebben naar integratie toe.
Er wordt tevens een SolarEdge 3f inline meter geplaatst. Deze dient toch voor zowel het handelen via thuisbatterij als load balancing voor de laadpaal ?

Het zakelijk verekenen dient te gebeuren met de RFID chip van het bedrijf op een MID gecertifiëerde laadpaal. Ze accepteren geen extract van transacties. Waarom vermeld je een software update? Is het momenteel dan niet mogelijk met die laadpaal om te werken met een backoffice?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Antares schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:05:
[...]

Bedankt voor je feedback! Ik laat een ganse setup installeren: zonnepanelen, laadpaal en thuisbatterij. Dit alles in het ecosysteem van SolarEdge vond ik wel een prettige meerwaarde hebben naar integratie toe.
Er wordt tevens een SolarEdge 3f inline meter geplaatst. Deze dient toch voor zowel het handelen via thuisbatterij als load balancing voor de laadpaal ?

Het zakelijk verekenen dient te gebeuren met de RFID chip van het bedrijf op een MID gecertifiëerde laadpaal. Ze accepteren geen extract van transacties. Waarom vermeld je een software update? Is het momenteel dan niet mogelijk met die laadpaal om te werken met een backoffice?
Het ligt in de weg van solaredge om de loadbalancing te regelen met een software update wanneer je een andere ocpp backoffice installeert. Dit hebben ze vooralsnog niet. Om een backoffice te installeren voor verrekening zou je TAP Electric kunnen overwegen, zij hebben ook een loadbalancing oplossing beschikbaar, als je dit navraagt kan tegen een kleine meerprijs je probleem ondervangen worden.
Als je een complete set-up overweegt zou ik verder adviseren de inline meter weg te laten en daar de backup interface te overwegen voor eilandbedrijf bij stroomuitval.

Met V2G in de toekomst en je verdere keuze van complete integratie kan ik je keuze goed volgen.

Kan je ook niet andermaal de werkgever vragen of je een CSV extract kan insturen? Je kan de laadtransacties prima administreren met je auto/chip. Voor wat je nastreeft is je geïntegreerde set-up namelijk verstandig richting de toekomst.

• dinandus
Toevallig net een gesprek gehad met een verkoper, adviseur inzake een EV ONE PRO lader van jawel SE.
Kies ook voor deze, omdat ik de rest ook van ze heb, inclusief een 9,7 Accu.
Zij monteren altijd een load balancing systeem extra erbij in hun aansluit schema. Dit zit dan ook als extra item wel apart benoemd in hun offerte, nu afwachten wat het mag gaan kosten.
Dit als de bekend extra beveiliging zeg maar.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

dinandus schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:24:
Toevallig net een gesprek gehad met een verkoper, adviseur inzake een EV ONE PRO lader van jawel SE.
Kies ook voor deze, omdat ik de rest ook van ze heb, inclusief een 9,7 Accu.
Zij monteren altijd een load balancing systeem extra erbij in hun aansluit schema. Dit zit dan ook als extra item wel apart benoemd in hun offerte, nu afwachten wat het mag gaan kosten.
Dit als de bekend extra beveiliging zeg maar.
hoe ziet dat er dan uiteindelijk uit? Welk device is het?

• janne_nl
Als het bijd e Solaredge one hetzelfde werkt als bij mijn huidige Solaredge lader, dan gebruikt Solaredge het OCCP zelf voor communicatie.

De Solaredge One is een Nextblue charger (de Delta Max). Die heb ik voor mijn zoon gekocht, installatie volgt nog en die is voorzien van MID meter en gaat via backoffice met e-Flux communiceren. Mooie en degelijke laadpaal voor zover ik nu kan zien.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

janne_nl schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:37:
Als het bijd e Solaredge one hetzelfde werkt als bij mijn huidige Solaredge lader, dan gebruikt Solaredge het OCCP zelf voor communicatie.

De Solaredge One is een Nextblue charger (de Delta Max). Die heb ik voor mijn zoon gekocht, installatie volgt nog en die is voorzien van MID meter en gaat via backoffice met e-Flux communiceren. Mooie en degelijke laadpaal voor zover ik nu kan zien.
Klopt qua communicatie, echter bij jou gaat dan de load balancing nog via modbus. Dat moet nog zegmaar bij de one. Ach ja, verder werkt het uitstekend.
En wat je zegt: degelijke lader 💪

• dinandus
@Miezie zogauw ik de offerte binnen heb laat ik het hier weten, ik heb nu geen details bij de hand.
Ik ging ervan uit dat de inline meter ook wel de stroom afname "balanceerde". Maar deze installateur, landelijk werkend, zet er een aparte zelfstandige load balancer tussen, om het helemaal op "safe" te spelen.

• rh63nl
Miezie schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:36:
[...]

hoe ziet dat er dan uiteindelijk uit? Welk device is het?
Ben ook zeer benieuwd.... Vrees dat het betekent dat er een 3-fase energy meter van SE meegenomen wordt op de offerte....

• Antares
Miezie schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:59:
[...]

Het ligt in de weg van solaredge om de loadbalancing te regelen met een software update wanneer je een andere ocpp backoffice installeert. Dit hebben ze vooralsnog niet. Om een backoffice te installeren voor verrekening zou je TAP Electric kunnen overwegen, zij hebben ook een loadbalancing oplossing beschikbaar, als je dit navraagt kan tegen een kleine meerprijs je probleem ondervangen worden.
Als je een complete set-up overweegt zou ik verder adviseren de inline meter weg te laten en daar de backup interface te overwegen voor eilandbedrijf bij stroomuitval.

Met V2G in de toekomst en je verdere keuze van complete integratie kan ik je keuze goed volgen.

Kan je ook niet andermaal de werkgever vragen of je een CSV extract kan insturen? Je kan de laadtransacties prima administreren met je auto/chip. Voor wat je nastreeft is je geïntegreerde set-up namelijk verstandig richting de toekomst.
De noodstroomvoorziening lijkt me redelijk zinloos in onze regio. Zodra we regelmatig problemen krijgen, zal daar wel verandering in komen 😉.
Ik heb geprobeerd om mijn bedrijf te overtuigen maar daar zit helaas geen beweging in.
janne_nl schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:37:

Nu begin ik wel wat stress te krijgen. Ik zie zowel de SolarEdge ONE EV charger PRO als de Nextblue Delta Max niet terug in compatibele laadstations bij zowel e-flux (OCP) als Last Miles Solutions (mijn laadpas netwerk)…
Maar ik lees toch correct dat de SE PRO wel degelijk OCPP 1.6J en dus zakelijk verrekenen ondersteund?! Of moet ik toch kijken of mijn installateur de Zaptec Go2 kan installeren in de plaats?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Antares schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:48:
[...]

De noodstroomvoorziening lijkt me redelijk zinloos in onze regio. Zodra we regelmatig problemen krijgen, zal daar wel verandering in komen 😉.
Ik heb geprobeerd om mijn bedrijf te overtuigen maar daar zit helaas geen beweging in.

[...]

Nu begin ik wel wat stress te krijgen. Ik zie zowel de SolarEdge ONE EV charger PRO als de Nextblue Delta Max niet terug in compatibele laadstations bij zowel e-flux (OCP) als Last Miles Solutions (mijn laadpas netwerk)…
Maar ik lees toch correct dat de SE PRO wel degelijk OCPP 1.6J en dus zakelijk verrekenen ondersteund?! Of moet ik toch kijken of mijn installateur de Zaptec Go2 kan installeren in de plaats?
De noodstroomvoorziening lijkt me steeds zinvoller en het prijsverschil is niet zo groot.

Als je stress hebt gewoon wat anders doen en de baas laten betalen ;). Ik denk dat 1 OCPP backoffice instellen prima lukt ;).

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

dinandus schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:40:
@Miezie zogauw ik de offerte binnen heb laat ik het hier weten, ik heb nu geen details bij de hand.
Ik ging ervan uit dat de inline meter ook wel de stroom afname "balanceerde". Maar deze installateur, landelijk werkend, zet er een aparte zelfstandige load balancer tussen, om het helemaal op "safe" te spelen.
Landelijk werkend heb ik niet zoveel mee ;). Ik kan me er een beeld bij vormen, maar om nou teveel te betalen voor iets wat in de basis niet nodig is…

• Antares
Miezie schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:30:
[...]

De noodstroomvoorziening lijkt me steeds zinvoller en het prijsverschil is niet zo groot.

Als je stress hebt gewoon wat anders doen en de baas laten betalen ;). Ik denk dat 1 OCPP backoffice instellen prima lukt ;).
Is de noodstroomvoorziening in de plaats van een 3f inline meter? Mogelijks wel interessant om die upgrade toch te vragen...

Ik kan je niet helemaal volgen. Denk je / Weet je dat 1 OCPP backoffice instellen op de SolarEdge Charger PRO mogelijk is? Of dat het beter is om voor een geconfirmeerde Zaptec te gaan die zeker werkt met LastMileSolutions en e-flux? Een beetje stress is voor mij geen probleem als de finale oplossing maar een laadpaal is die ik kan gebruiken met mijn laadpas van het werk - en dat mijn werkgever dat automatisch verrekend. :-)

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Antares schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:29:
[...]

Is de noodstroomvoorziening in de plaats van een 3f inline meter? Mogelijks wel interessant om die upgrade toch te vragen...

Ik kan je niet helemaal volgen. Denk je / Weet je dat 1 OCPP backoffice instellen op de SolarEdge Charger PRO mogelijk is? Of dat het beter is om voor een geconfirmeerde Zaptec te gaan die zeker werkt met LastMileSolutions en e-flux? Een beetje stress is voor mij geen probleem als de finale oplossing maar een laadpaal is die ik kan gebruiken met mijn laadpas van het werk - en dat mijn werkgever dat automatisch verrekend. :-)
Als het niet werkt is de OCPP implementatie aan de andere kant niet kloppend ;). Want de SolarEdge ondersteunt het gewoon (zonder die loadbalancing).

Die BUI is in plaats van de inline meter… die zit namelijk ook gewoon in de BUI.

• janne_nl
Antares schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:48:
[...]

[...]

De noodstroomvoorziening is geen ups, het duurt even voordat hij schakeld. De stroom valt even uit dus.

En de OCCP, e-flux geeft aan dat in principe elke lader met een goede occp versie moet werken. Daar maak ik me niet zo druk om bin een losse lader.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04:25
Miezie schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:49:
[...]

Die BUI is in plaats van de inline meter… die zit namelijk ook gewoon in de BUI.
Als je de laadpaal (of andere verbruikers) buiten backup wilt houden (wat voor een laadpaal best verstandig is) heb je alsnog een losse Inline Meter nodig.

• Antares
Miezie schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:49:
[...]

Als het niet werkt is de OCPP implementatie aan de andere kant niet kloppend ;). Want de SolarEdge ondersteunt het gewoon (zonder die loadbalancing).

janne_nl schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:56:
[...]

De noodstroomvoorziening is geen ups, het duurt even voordat hij schakeld. De stroom valt even uit dus.

En de OCCP, e-flux geeft aan dat in principe elke lader met een goede occp versie moet werken. Daar maak ik me niet zo druk om bin een losse lader.
Als jullie beiden het al zeggen dat een backoffice moet lukken, ga ik het wel proberen. Ik dacht zelf dat het geen probleem zou geven. Thans, tot ik op LastMileSolutions en e-flux me op een ander spoor bracht…
Ik heb alvast de noodstroomvoorziening aangevraagd dan ipv de 3f inline meter. Voor een beperkte meerprijs doe ik zeker niets foutief. Hopelijk lukt dit nog na de goedgekeurde offerte! Was een goed idee !!
THM0 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:46:
[...]

Als je de laadpaal (of andere verbruikers) buiten backup wilt houden (wat voor een laadpaal best verstandig is) heb je alsnog een losse Inline Meter nodig.
Voor mij mag dat er bij inzitten. Zeker als V2G / V2H functionaliteit mogelijk wordt.

• donderz
  • Registratie: Maart 2006
Ik heb enkele maanden terug ook een SolarEdge batterij laten plaatsen en ben nu eens naar het kijken hoe ik best gebruik maak van dynamische tarieven. Als ik bij mijn huidige leverancier (in België) kies voor een dynamisch tarief, lijkt de uiteindelijke kost mij zo bepaald te worden:
afname: Belpex_15 * 1,07 + 7 + 5.35 (kosten netbeheerder)
injectie: Belpex_15 * 0,86 - 5
https://www.energyknights...iffchart/agilioronline/nl

Nu vraag ik me af hoe ik dat kan omzetten naar de waardes in de SolarEdge app onder "time of use".
Hier kan ik enkel aanvullende kosten en BTW ingeven. Moet ik dan met de BTW gaan spelen om de belpex factor (1,07 voor afname, 0.86 voor injectie) op te vangen?
Bijvoorbeeld moet ik dan voor import bij BTW 1.1342 ingeven (1,07 belpex facttor * 1,06 BTW) en bij vaste kost 12.77 (7 * 1.06 + 5,35 netbeheerder)

Dit lijkt me vergezocht maar ik zie geen betere oplossing.
Is dit bij andere energieleveranciers anders, of hoe lossen andere mensen dit probleem op?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

THM0 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:46:
[...]

Je kunt ook gewoon de aardlek omzetten…

Pagina: 1 ... 107 108 Laatste

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.