Oké, designer en developer hier. Met alle respect, maar er wordt met veel bombarie een verhaal opgehangen over een groot project: de "nieuwe frontpage". Na jaren het lelijke eendje geweest te zijn zou je verwachten dat Tweakers met de tijd meegaat. Dat ze bij de websites van internationale collega's inspiratie opdoen voor hoe het ook kan, wat nieuwe technieken en trends zijn.
In plaatst daarvan wordt een beetje met de indeling van blokken gespeeld

Daarbij ook in de valkuil vallen van het teveel luisteren naar de feedback van een klein groepje opper"techneuten" (andere terminologie zal wel niet worden gewaardeerd) waardoor je een gedrochtelijk resultaat krijgt. Bijvoorbeeld wel het lettertype vergroten van nieuwstitels, maar niet de witruimte omdat er gezeurd wordt dat ze twee regels minder kunnen lezen

. Het is niet ALTIJD functie over vorm, de UX is niet ALTIJD alleen maar beter als je zo veel mogelijk kunt zien. Witruimte geeft ook rust, maakt het een mooier geheel. Als het aan die types ligt zitten we nog op Win98 en Office 2000 ofzo.
Het is vooral het kleine groepje mensen dat verandering niet kan handelen en daarom ook het hardste schreeuwt. Daarnaast zijn er ook gewoon een hele hoop mensen die niet weten wat ze willen en/of er geen verstand van hebben. Dan krijg je van die "buurvrouw Truus"-feedback zoals "ja ik zou dit blok naar rechts verplaatsen" of "dat logootje vind ik niet zo mooi staan want dan raak ik afgeleid". Allemaal totaal niet representatief. Jullie zijn de designers, de experts (hoop ik).
Ik moet dan ook meteen denken aan die aflevering van The Simpsons waar Homer ineens mag bepalen hoe een nieuwe auto eruit komt te zien
Natuurlijk ben ik er ook maar één. Gelukkig wel een onderwerp waar ik meen verstand van te hebben. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je als designer van Tweakers denkt "nice man, we hebben echt een vette website neergezet", en dat je de front-end zelf ook niet gewoon een beetje treurig vindt. Ik wil het verder ook niet denigrerend maken, maar jongens die net aan hun propedeusejaar beginnen kunnen het vaak (heel veel) beter dan hier.
Ik heb me al eens eerder met een kritische noot uitgelaten over de staat van de website. Waarom weet ik eigenlijk niet, want het kost me kostbare tijd en blijkbaar interesseert het niemand die daadwerkelijk wat te zeggen heeft

Maar dat zelfs Femme het met mij eens was, is toch wel een beetje schrijnend.
Tot slot: Tweakers is notabene een tech site. Hoe kun je dan niet mee gaan met trends in webdesign en UX? En heel eerlijk: wanneer je als designer Tweakers.net in je portfolio opneemt bij toekomstige sollicitaties, weet je in elk geval zeker dat je niet langs hoeft te komen voor een gesprek

We zitten in 2022 hè, niet 2012

Zeg maar het tech decennium waar ieders 12-jarige buurjongen dit niveau al ruim voorbij is.
Dat ik kritisch ben betekent overigens niet dat ik alleen maar negatief ben

Maar er is gewoon HEEL veel te halen. Zelfs in verband met mogelijk budgettaire redenen kan ik er gewoon niet bij dat het nog steeds van dit niveau is. Maar goed, we gaan zien wat de toekomst gaat brengen