Toon posts:

Wat te doen met een brink heteluchtverwarming?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Wowter82
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 27-02-2022
afgesplitst van CVi (inductie verwarming) alternatief voor hoge temp CV?

Ik wil dit topic graag nieuw leven inblazen. Sinds juni 2021 ben ik namelijk bezig met TI Green voor een combinatie van CVi met Brink heteluchtverwarming. Dat is een nieuwe variant die ontwikkeld moet worden en dat gaat vooralsnog zeer moeizaam. Reden dat ik interesse heb in CVi is omdat dat voor mij de enige optie is om van het gas af te kunnen komen. In principe zou een hybride warmtepomp in mijn situatie de oplossing zijn, maar dat heeft ook allerlei nadelen. Niet in de laatste plaats dat je nog steeds gas nodig hebt.

Dat een CVi niet het meest efficiënt is en naar verhouding misschien meer elektriciteit verbruikt dan dat het huidige systeem gas, vind ik niet zo interessant. Elektriciteit wek ik deels zelf op met zonnepanelen dus ik verbruik liever veel elektriciteit in plaats van veel gas. Wel wil ik graag zekerheid dat een CVi überhaupt werkt en dat het een volwaardige verwarming zal zijn.

Ik ben blij dit topic gevonden te hebben maar de inhoud stemt natuurlijk niet tevreden. Maar de kritiek gaat als ik goed begrijp vooral over de efficiëntie en wel of geen meerwaarde in energieverbruik ten opzichte van een elektrische CV. En dat je net zo duur uit bent als met gas. Dat laatste staat nu in elk geval in een ander daglicht en regulier elektrisch verwarmen is bij mij niet mogelijk.

Wat info over de woning:
Vrijstaand, bouwjaar 1979, 325 m2, 850 m3
Vloerisolatie, spouwmuurisolatie
Ramen: nog origineel, aluminium kozijnen met dubbel glas. Dit is dan ook het grootste warmtelek. Vervanging is a) duur en b) tast het ontwerp aan.
Het huis heeft Brink luchtverwarming wat in principe niet is te vervangen.

Hoe kijken jullie hiernaar?

[Voor 3% gewijzigd door teacher op 17-02-2022 22:11]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:19

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Van luchtverwarming naar...
Daar kijken we dan bijvoorbeeld :)

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:32
Wowter82 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:38:
Ik wil dit topic graag nieuw leven inblazen. Sinds juni 2021 ben ik namelijk bezig met TI Green voor een combinatie van CVi met Brink heteluchtverwarming. Dat is een nieuwe variant die ontwikkeld moet worden en dat gaat vooralsnog zeer moeizaam. Reden dat ik interesse heb in CVi is omdat dat voor mij de enige optie is om van het gas af te kunnen komen. In principe zou een hybride warmtepomp in mijn situatie de oplossing zijn, maar dat heeft ook allerlei nadelen. Niet in de laatste plaats dat je nog steeds gas nodig hebt.

Dat een CVi niet het meest efficiënt is en naar verhouding misschien meer elektriciteit verbruikt dan dat het huidige systeem gas, vind ik niet zo interessant. Elektriciteit wek ik deels zelf op met zonnepanelen dus ik verbruik liever veel elektriciteit in plaats van veel gas. Wel wil ik graag zekerheid dat een CVi überhaupt werkt en dat het een volwaardige verwarming zal zijn.

Ik ben blij dit topic gevonden te hebben maar de inhoud stemt natuurlijk niet tevreden. Maar de kritiek gaat als ik goed begrijp vooral over de efficiëntie en wel of geen meerwaarde in energieverbruik ten opzichte van een elektrische CV. En dat je net zo duur uit bent als met gas. Dat laatste staat nu in elk geval in een ander daglicht en regulier elektrisch verwarmen is bij mij niet mogelijk.

Wat info over de woning:
Ramen: nog origineel, aluminium kozijnen met dubbel glas. Dit is dan ook het grootste warmtelek. Vervanging is a) duur en b) tast het ontwerp aan.

Stel, je gasverbruik is 2000 m3 per jaar. Dat komt overeen met ca 8,5 * 2000 = 17.000 kWh per jaar. Dan heb je een aardig zonnepark nodig. Dat is nog wel te doen, maar het wordt vervelend als salderen wordt afgeschaft. Ik zou daar echt rekening mee houden in de overweging.

• Wowter82
Dank voor de link.
Stel, je gasverbruik is 2000 m3 per jaar. Dat komt overeen met ca 8,5 * 2000 = 17.000 kWh per jaar. Dan heb je een aardig zonnepark nodig. Dat is nog wel te doen, maar het wordt vervelend als salderen wordt afgeschaft. Ik zou daar echt rekening mee houden in de overweging.
Ik had het dan ook over deels zelf opwekken.

• Joris748
Wowter82 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:10:
[...]

Dank voor de link.

[...]

Zonder salderen kun je maar een heel klein deel zelf opwekken. Over het algemeen is de opbrengst van je zonnepanelen peanuts in het stookseizoen.

Zelfs met een warmtepomp is het niet te doen. Heb in december 520 kWh verbruikt met de WP en slechts 216 kWh opgewekt (met een 10.000 Wp installatie).

Hoeveel verwacht jij te verbruiken in zo’n maand? Zal me niet verbazen als dat richting de 2500 kWh gaat voor alleen verwarmen. Zelfs met een 20.000 Wp installatie, wek je nog geen 20% van die 2500 kWh op. Voor de overige 2000 kWh reken je 600 EUR af.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Wowter82 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:10:
[...]

Dank voor de link.

[...]

Hoe denk je een significant deel zelf te gaan opwekken in de winter, wanneer het salderen is afgeschaft?

Met zonnepanelen wek je 70-80% van je jaaropbrengst op, op het moment dat je geen verwarming nodig hebt. Je kan straks als het salderen is afgeschaft je zonne-energie in de zomer verkopen voor een paar cent per kwh en in de winter mag je vervolgens stroom inkopen voor een veel hoger bedrag per kwh.

Nee, je wil echt niet resistief elektrisch verwarmen. Tenzij je heel graag van je geld af wilt en geen fuck om duurzaamheid geeft.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik denk dat je het topic maar beter ook net zo snel weer laat sterven.

CVi is niets anders dan COP1 elektrisch.

Stel je weet een heel nette 10000kWh op te wekken; Haal daar 3000kWh voor een gemiddelde woning aan normaal stroom af... Die 2000m³ van @Joris748 klinkt als een redelijke aanname.

Dan ga je 10000kWh inkopen. Dat gaat op het moment aan 42ct/kWh

Dus dat kost je €4200 euro.

Voor dat geld leg je vloerverwarming in de gehele begane grond.
En leidingen ergens anders heen? Lijkt me een eitje... Er zijn kokers door het gehele huis.
En als het ook maar half lijkt op hoe het in het huis van mijn ouders was... makkelijk te bereiken ook.

CVi, daar ga je... heel erg snel... heel erg veel spijt van krijgen...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Wowter82
Joris748 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:24:

Zonder salderen kun je maar een heel klein deel zelf opwekken. Over het algemeen is de opbrengst van je zonnepanelen peanuts in het stookseizoen.

Zelfs met een warmtepomp is het niet te doen. Heb in december 520 kWh verbruikt met de WP en slechts 216 kWh opgewekt (met een 10.000 Wp installatie).

Hoeveel verwacht jij te verbruiken in zo’n maand? Zal me niet verbazen als dat richting de 2500 kWh gaat voor alleen verwarmen. Zelfs met een 20.000 Wp installatie, wek je nog geen 20% van die 2500 kWh op. Voor de overige 2000 kWh reken je 600 EUR af.
Klopt, opbrengst is ook beperkt. Maar gasverbruik is ook niet mals. Gemiddeld gasverbruik voor een vrijstaande woning is 2.200 m3 voor een gemiddeld huishouden. Ik doe in mijn eentje:
2021: 1939.53 m3 (verwarming defect sinds maart of zo)
2020: 2467.29 m3
2019: 832.59 m3 (deel van het seizoen was de verwarming defect)
2018: 2097.24 m3 (eerste volledige jaar)

• Wowter82
Ronald schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:27:
Voor dat geld leg je vloerverwarming in de gehele begane grond.
Gewoon even de plavuizen aan de kant, verwarming uitrollen en inpluggen, tegeltjes terugleggen en de begane grond is behaaglijk warm :S
En leidingen ergens anders heen? Lijkt me een eitje... Er zijn kokers door het gehele huis.
Die kokers zijn er ja, maar die komen niet overal bij of langs plaatsen waar een radiator zou moeten staan. Zoals bij de vloer van de tweede verdieping. En die leidingen sluit je aan op een klassieke CV? Of op een warmtepomp? Wat is dan het voordeel ten opzichte van het heteluchtsysteem?

• Joris748
Wowter82 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:41:
[...]

Gewoon even de plavuizen aan de kant, verwarming uitrollen en inpluggen, tegeltjes terugleggen en de begane grond is behaaglijk warm :S

[...]

Die kokers zijn er ja, maar die komen niet overal bij of langs plaatsen waar een radiator zou moeten staan. Zoals bij de vloer van de tweede verdieping. En die leidingen sluit je aan op een klassieke CV? Of op een warmtepomp? Wat is dan het voordeel ten opzichte van het heteluchtsysteem?
Het voordeel is dat je opwekking en overdracht minder gecompliceerd is dan bij luchtverwarming.

Tweakers zijn altijd gevoelig voor terugverdientijd. Ga eens rekenen hoe lang het duurt om die, best ingrijpende, renovatie terug te verdienen.

Gebruik je talent om outside-the-box te denken (CVi, alle credits daarvoor) om een echt duurzame, betaalbare oplossing te vinden.

[Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 14-01-2022 23:07]

• Wowter82
Joris748 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:47:
Het voordeel is dat je opwekking en overdracht minder gecompliceerd is als bij luchtverwarming.
Voor zover ik heb begrepen is een warmtepomp ook complex, ongeacht wát het verwarmt. De CVi lijkt minder complex te zijn. Minder deelsystemen ook.
Gebruik je talent om outside-the-box te denken (CVi, alle credits daarvoor) om een echt duurzame, betaalbare oplossing te vinden.
Dank je. En eerlijk gezegd, betaalbaarheid is sowieso niet echt relevant. Ik heb een offerte liggen voor een nieuw Brink-systeem* met warmtepomp voor afgerond 20 mille. Dat is dus in principe het hoogst haalbare qua efficiëntie en duurzaamheid. De CVi zou daarbij de warmtepomp vervangen en de Allure voorzien van warmte.

*) Allure B40 39,5 kW + B40-R koel/warm 12,5/14 kW + warmtepompboiler 190 liter

Een snelle berekening van de netto energiebehoefte komt uit op 14 kW.

Dat het duur is en energie vreet is een gegeven als je een groot huis kiest.

Oh ja, en de opbrengst van de 12 zonnepanelen:
2021: 3.496 kWh
2020: 3.751 kWh
2019: 3.821 kWh
2018: 2.494 kWh (geïnstalleerd in mei)
Deze kan ik makkelijk en minimaal verdubbelen en dat ben ik dan ook van plan.

[Voor 8% gewijzigd door Wowter82 op 14-01-2022 23:17]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:15
Wat is nu het voordeel van een CVi boven een straal/convectorkacheltje?
''Je wilt dit een nieuw leven inblazen'' en ''je bent bezig samen met TI Green'' klinkt wel erg twijfelachtig samen met je niet bestaande postgeschiedenis. ''De CVi lijkt minder complex te zijn'' Tja wel een stuk complexer en duurder dan een convectorkacheltje van Eltherm. Met hetzelfde rendement en eventueel beter afregelbaar per ruimte.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Wowter82
Jim423 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 23:19:
Wat is nu het voordeel van een CVi boven een straal/convectorkacheltje?
Dat een CVi gebruikt maakt van de bestaande infrastructuur en losse kacheltjes een beetje armoedig zijn? :S
''Je wilt dit een nieuw leven inblazen'' en ''je bent bezig samen met TI Green'' klinkt wel erg twijfelachtig samen met je niet bestaande postgeschiedenis.
Fijn, zo wantrouwend. Ik zal de volgende keer eerst een noemenswaardige postgeschiedenis opbouwen voordat ik een topic ophaal. En wat klinkt er precies twijfelachtig? Dat ik een aanvraag heb gedaan bij een bedrijf? Heo moet je anders aan een voorstel en een offerte komen :?
''De CVi lijkt minder complex te zijn'' Tja wel een stuk complexer en duurder dan een convectorkacheltje van Eltherm. Met hetzelfde rendement en eventueel beter afregelbaar per ruimte.
Dank voor je suggesties. Ik bestel nog maar een paar dikke truien :w

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:15
Je kunt een (paar) PTC kanaalverwarmers plaatsen achter je Brink.
Zijn zo'n 130-300 euro per stuk. Gas is wel echt stukken goedkoper met dit verbruik maar dat wist je al. Je hebt wel een extra groep nodig maar dat heb je ook nodig voor die CVi (blauwe) doos.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Oh god.... Je steekt je houtkachel ook aan met 100-euro biljetten?

Als je dit serieus overweegt, snap je het of totaal niet. Of het interesseert je geen zak dat je een (paar) duizend euro per jaar over de balk knikkert, en waarvoor? Dat je aanschafprijs laag is?

Jim423 zijn advies is dan nog het beste, als je toch geld weg gaat gooien, dan iig niet aan zo'n COP1 CV-oplichterstoko, maar gewoon bewezen COP1 techniek voor de prijs die het zou moeten kosten.

• Ronald
  • Nu online
COP 1 == COP 1...
12kW == 12 kW

En electrische CV kost €1500. Ti-green €6000
Ja de woorden van @bbbrumbrum zijn terecht wat mij betreft.

Aan de ene kant speelt geld blijkbaar geen rol. En dan wordt de suggestie om een vloer te vervangen belachelijk gemaakt...

We hebben hier wat mij betreft iemand die bevestiging zoekt van een reeds gemaakte, maar zeer domme op korte en lange termijn dure, niet duurzame keuze.

Inzamelingsactie voor een potje zalf tegen de blaren waar op gezeten zal moeten worden?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Wowter82
Jim423 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 00:28:
Je kunt een (paar) PTC kanaalverwarmers plaatsen achter je Brink.
Dank je, kende ik nog niet.
bbbrumbrum schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 01:08:
Als je dit serieus overweegt, snap je het of totaal niet. Of het interesseert je geen zak dat je een (paar) duizend euro per jaar over de balk knikkert, en waarvoor? Dat je aanschafprijs laag is?
Ik snap het inderdaad totaal niet. Daarom was ik aan het zoeken naar bruikbare, objectieve informatie en om daar een beetje serieus en volwassen over van gedachten te kunnen wisselen. Dat heb ik helaas flink overschat.
Ronald schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 08:04:
En electrische CV kost €1500. Ti-green €6000
Leg mij eens uit hoe ik een elektrische CV koppel aan heteluchtverwarming.
Aan de ene kant speelt geld blijkbaar geen rol. En dan wordt de suggestie om een vloer te vervangen belachelijk gemaakt...
Ja, omdat het niet de kosten zijn waarom vloerverwarming niet realistisch is, maar omdat het een veel te ingrijpende verbouwing betekent. Is toch niet zo ingewikkeld?
We hebben hier wat mij betreft iemand die bevestiging zoekt van een reeds gemaakte, maar zeer domme op korte en lange termijn dure, niet duurzame keuze.
Lekker volwassen reactie. Nog meer aannames en veronderstellingen waar je vanaf wil?
Inzamelingsactie voor een potje zalf tegen de blaren waar op gezeten zal moeten worden?
Ook dank voor deze constructieve bijdrage.

• Ronald
  • Nu online
Wowter82 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:27:

Oh met excuses, ik dacht dat jij uitgezocht had dat dat kon: Ti-Green is immers niets anders dan een hele dure onzinnige manier van Elektrische CV zijn. Het ding adverteerd zichzelf immers als drop-in vervanging van een CV.

Blijkbaar een foute aanname _O-
[...]

Ja, omdat het niet de kosten zijn waarom vloerverwarming niet realistisch is, maar omdat het een veel te ingrijpende verbouwing betekent. Is toch niet zo ingewikkeld?
En nu ben je eerlijk over waarom je het niet wilt.
Lekker volwassen reactie. Nog meer aannames en veronderstellingen waar je vanaf wil?
Je krijgt letterlijk unaniem tegengas. Maar dat lijk je niet te willen horen. Ja dan doe ik lekker die aanname.
[...]

Ook dank voor deze constructieve bijdrage.
Graag gedaan
[...]

Dank je, kende ik nog niet.

[...]

Ik snap het inderdaad totaal niet. Daarom was ik aan het zoeken naar bruikbare, objectieve informatie en om daar een beetje serieus en volwassen over van gedachten te kunnen wisselen. Dat heb ik helaas flink overschat.
Als je serieus en volwassen over opties wil praten, moet je ook willen horen dat Ti-green een slechte oplossing is.

Maar gelukkig geef je aan wat het probleem is... Je snapt het echt niet. Dat is geen probleem an sich, echt niet. Maar je probeert vanuit die positie wel zelf een oplossing te bedenken... en dat is gewoon echt heel, heel erg moeilijk.

Vraag daadwerkelijke installateurs/experts, en leg die vooral voor aan het forum om te toetsen want er wordt enorm veel desinformatie verspreid, ja ook met name door bedrijven als Ti-green.

• Ivow85
  • Nu online
Wowter82 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 23:11:
[...]

Voor zover ik heb begrepen is een warmtepomp ook complex, ongeacht wát het verwarmt. De CVi lijkt minder complex te zijn. Minder deelsystemen ook.

[...]

Dank je. En eerlijk gezegd, betaalbaarheid is sowieso niet echt relevant. Ik heb een offerte liggen voor een nieuw Brink-systeem* met warmtepomp voor afgerond 20 mille. Dat is dus in principe het hoogst haalbare qua efficiëntie en duurzaamheid. De CVi zou daarbij de warmtepomp vervangen en de Allure voorzien van warmte.

*) Allure B40 39,5 kW + B40-R koel/warm 12,5/14 kW + warmtepompboiler 190 liter

Een snelle berekening van de netto energiebehoefte komt uit op 14 kW.

Dat het duur is en energie vreet is een gegeven als je een groot huis kiest.

Oh ja, en de opbrengst van de 12 zonnepanelen:
2021: 3.496 kWh
2020: 3.751 kWh
2019: 3.821 kWh
2018: 2.494 kWh (geïnstalleerd in mei)
Deze kan ik makkelijk en minimaal verdubbelen en dat ben ik dan ook van plan.
Je historische jaarverbruik is ruim 2000m³ gas. Uitgaande dat je een gemiddeld rendement haalt, haal je uit elke m³ gas 8,5kWh warmte. Je warmtebehoefte is op jaarbasis zo'n 17. 000-18.000kWh. Als je dat met COP1 gaat verwarmen, dan kost dat bij een voorzichtige stroomprijs van 0,25 per kWh maarliefst €4500,- aan elektriciteit op jaarbasis. Rekenen we met actuele stroomprijzen (€0,35 en hoger) , dan kost het zelfs €6300,- per jaar aan elektriciteit.
Maar je schrijft ook dat uit je warmteverliesberekening een energiebehoefte van 14kW komt. Een standaard huisaansluiting van 3x25A levert maximaal 17kW. Met je idee van COP1 verwarming ga jij niet toekomen met 3*25A. Je moet minimaal naar 3*35A. Dat kost nog eens 700 euro extra aan jaarlijks vastrecht. Terwijl je met een warmtepomp wel prima uit kunt met 3*25A.

Een warmtepomp draait makkelijk met een COP van 3,5. Om 18.000kWh warmte te produceren, heeft een warmtepomp nog geen 5200kWh elektriciteit nodig. Dat kost op jaarbasis bij een voorzichtige stroomprijs €1300 en bij de huidige hogere tarieven €1820 op jaarbasis.

De huidige zonnepanelen laat ik buiten beschouwing. Die zullen ongeveer je huishoudelijke elektra afdekken en kun je dus niet inzetten tbv warmte productie.
Leg je 15 extra zonnepanelen, dan heb je zolang je kan salderen een voordeel van van zo'n 5000 kWh per jaar, ofwel €1250 aan energiekosten bij 25ct/kWh.
15 zonnepanelen kosten ongeveer €5000 in aanschaf.

Rekenen over 15 jaar:
CVi:
Aanschaf €6000 + verzwaring elektra en groepenkast €1000 eenmalig = €7000 investering. Daarbij 15*(4500+700) = 78.000 energie en verhoogd vastrecht. Samen €85.000

CVi + extra zonnepanelen icm volledig salderen (wordt afgebouwd vanaf 2024/2025):
Aanschaf €6000 + verzwaring elektra en groepenkast €1000 + zonnepanelen €5000 eenmalig = €12000 investering. Daarbij 15*(3250+700) = €59.250 energie en verhoogd vastrecht. Samen €71.250

Warmtepomp:
Investering €20.000.
Energiekosten 15*1.300 =€19.500
Onderhoud gaan we uit van ongunstig geval, jaarlijks €250, ofwel €3750. Samen €43.250.

Warmtepomp + zonnepanelen icm volledig salderen:
Investering €25.000. Energiekosten €50*15 = €750 en onderhoud €3750. Totaal €29.500.

Bekeken over 15 jaar is de dure warmtepomp installatie in het meest gunstige geval dus €30.000 goedkoper dan je prachtige CVi installatie.
Maar omdat salderen wordt afgeschaft gaat het voordeel eerder richting 35000-40000.

Zelfs als je CVi zonder noemenswaardige onderhoudskosten tot wel twee keer zo lang mee gaat als een warmtepomp, ben je met de CVi over 30-40 jaar bekeken fors duurder uit.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:58
LOL COP 1 verwarming in een woning die in 2020 2500 m3 gas heeft verbruikt.

Ben je een trol of snap je het echt niet?

Hier een topic van een nieuwbouw appartement die het equivalent van 400 m3 / jaar verbruikt en de COP1 verwarming duur vindt
Energieverbruik appartement: 7300 kWh !?

Bij jou wordt het verbruik 6x hoger.

En aan een 3x25A aansluiting heb je niet voldoende als je met koud weer constant 12 tot 14 kW elektrisch verbruik hebt voor verwarming. De zwaardere netaansluiting kost zo uit mijn hoofd ook weer 500 euro per jaar extra.
Of je Ti-green moet load balancing ondersteunen.

Zo'n Ti-green of blauwe doos is echt de duurst denkbare oplossing. En qua milieu samen met een E CV het slechtst denkbaar.

Betere opties:
-gewoon een CV ketel houden, desnoods een armoedig COP1 kacheltje in een kamer die je wilt bijverwarmen.
-bijverwarmen met airco's, verbruiken weinig en je kunt er ook nog mee koelen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• bbbrumbrum
  • Niet online
Mwah ze zijn wel eerlijk over dat het COP1 is, alleen de website vermeld ook vaker “efficient” (waarmee ze doelen op geclaimde ~5% “winst” tov conventionele COP1 oplossingen). Terwijl daar “extreem inefficient” (namelijk minimaal 3x zo slecht als een WP) zou moeten staan.
En voor hetzelfde geld installeer je (zelf) makkelijk een WP!

@Wowter82 ik weet niet wat ze je wijsgemaakt hebben, maar er zit letterlijk geen enkel voordeel aan dit apparaat.

A. Hij is 3-4x zo duur als een electrische CV en net zo inefficient.
B. Hij 3-4x zo duur als een CV ketel én veel duurder in verbruik.
C. Hij is net zo duur als een WP maar verbruikt minimaal 3x (tot 5x) zoveel stroom.

De enige plek waar zo’n oplossing (en dan een normale eCV, niet dit oplichtersding) nut heeft is in een extreem goed geisoleerd of extreem klein huis waar een WP te duur zwaar of complex is voor het extreem geringe verbruik.
Wowter82 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:27:

De TI-green is een elektrische CV-ketel...!
Dus als je het weet voor de een weet je het ook voor de ander.

[Voor 59% gewijzigd door bbbrumbrum op 15-01-2022 11:35]

• _JGC_
  • Laatst online: 22:53
@bbbrumbrum Wat dat laatste betreft zou de voorkeur uitgaan naar losse elektrische paneeltjes ipv een compleet cv systeem.

• bbbrumbrum
  • Niet online
_JGC_ schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:21:
@bbbrumbrum Wat dat laatste betreft zou de voorkeur uitgaan naar losse elektrische paneeltjes ipv een compleet cv systeem.
True, maar je moet ook SWW maken ;)
Wat met een e-boiler overingens weer goed kan. Eigenlijk maakt de uitvoering niet uit, eCV, straalkachel, eboiler, elektriche vvw matten... Allemaal COP1 en relatief goedkoop.

[Voor 24% gewijzigd door bbbrumbrum op 15-01-2022 11:32]

• busscherski
20000 kWh en een 3x35A aansluiting.
Na afbouwen salderen heb je erg weinig aan je PV, kun je verwaarlozen

Momenteel goedkoopste aanbieder op gaslicht. 10k per jaar.

Edit: 5000 kWh (wat een warmtepomp ongeveer zou verbruiken) heb je icm een 3x25A aansluiting momenteel voor 1600 euro per jaar.

[Voor 10% gewijzigd door busscherski op 15-01-2022 11:50]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
CVi is niks anders dan een electrische ketel alleen sneller, maar als je beide systemen de hele dag gebruikt maakt het niks uit want een electrische ketel kan ook de hele tijd aan blijven op laag vermogen en zo kent het geen opwarmtijd.

Ik zou in jouw geval overal kleine convectorkachels ophangen want daarmee verwarm je alleen de daadwerkelijke ruimte waar je bevind en dus zo goedkoper uit, luchtverwarming kent enorm veel nadelen door het buizentraject verlies je veel warmte.

[Voor 64% gewijzigd door mr_evil08 op 15-01-2022 11:39]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• busscherski
mr_evil08 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:36:
CVi is niks anders dan een electrische ketel alleen sneller, maar als je beide systemen de hele dag gebruikt maakt het niks uit want een electrische ketel kan ook de hele tijd aan blijven op laag vermogen en zo kent het geen opwarmtijd.
Hoe kan CVi sneller zijn?

@Wowter82
Hoe is je denkwijze tot stand gekomen?

@mr_evil08
Ik zou in jouw geval overal kleine convectorkachels ophangen want daarmee verwarm je alleen de daadwerkelijke ruimte waar je bevind en dus zo goedkoper uit.
Goedkoper dan een E-CV maar duurder dan een CV ketel.

[Voor 22% gewijzigd door busscherski op 15-01-2022 11:41]

• mr_evil08
busscherski schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:39:
[...]

Hoe kan CVi sneller zijn?

@Wowter82
Hetzelfde als een inductiekookplaat die is ook veel sneller dan een ouderwetse elektrische kookplaat.

[Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 15-01-2022 11:40]

• _JGC_
bbbrumbrum schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:30:
[...]

Dat los je op met een boiler, geeft ook meer comfort dan een doorstroomtoestel.
Ik gooi hier binnenkort een 90 of 120 liter warmtepomp boiler op zolder boven de ketel, kosten 1300 euro, 600 subsidie en scheelt me 200 kuub gas per jaar. Ketel zal eerst nog als backup blijven. Zal vnml bijstoken als "naverwarming zonneboiler" om het water uit de warmtepomp naar 62 graden te brengen. Waar ketel nu 18KW gebruikt om tapwater van 5 graden naar 60 te brengen kan dat straks met 6KW (50 in, 70 uit, 5l/min).

@mr_evil08 Een keramische kookplaat werkt met contact voor het overbrengen van energie. Een gastoestel stookt de pan op en een deel van de energie gaat eromheen. Een inductie plaat brengt de energie in de pan zelf en daaronder gaat niks verloren.

Nu een inductie ketel: het water is niet magnetisch te maken, dus je zit al met een warmtewisselaar waar je de energie naartoe moet brengen. Dat geeft hetzelfde rendement als een element dat in het water ligt.

[Voor 25% gewijzigd door _JGC_ op 15-01-2022 11:47]

• Ivow85
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:30:
[...]

Wat met een e-boiler overingens weer goed kan. Eigenlijk maakt de uitvoering niet uit, eCV, straalkachel, eboiler, elektriche vvw matten... Allemaal COP1 en relatief goedkoop.
Alleen relatief goedkoop in aanschaf. Peperduur in gebruik. En daarmee alleen aantrekkelijk voor specifieke use-cases.

Voorbeelden van zulke specifieke use-cases zijn:
- Een klein infrarood paneel bij je werkplek, zodat wanneer je alleen thuis bent tijdens het werk je niet de cv voor het hele huis hoeft aan te zetten om het behaaglijk te hebben.
- Voor de logeerkamer die je in het tuinhuisje hebt geknutseld, waar maar maximaal 1 of 2 nachten per maand iemand verblijft.
- Een kleine goed geïsoleerde zelfstandige studio waarin geen ruimte is voor een serieuze technisch installatie en waar de jaarlijkse warmtebehoefte sowieso al zeer minimaal is. Een 30 liter boiler voor douchen en een 1kW elektrische wandconvector voor verwarming kan dan volstaan.

Een heel huis COP verwarmen in het Nederlandse klimaat is eigenlijk altijd een slecht en op termijn héél duur idee.

• mr_evil08
_JGC_ schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:41:
[...]

Dat los je op met een boiler, geeft ook meer comfort dan een doorstroomtoestel.
Ik gooi hier binnenkort een 90 of 120 liter warmtepomp boiler op zolder boven de ketel, kosten 1300 euro, 600 subsidie en scheelt me 200 kuub gas per jaar. Ketel zal eerst nog als backup blijven. Zal vnml bijstoken als "naverwarming zonneboiler" om het water uit de warmtepomp naar 62 graden te brengen. Waar ketel nu 18KW gebruikt om tapwater van 5 graden naar 60 te brengen kan dat straks met 6KW (50 in, 70 uit, 5l/min).
De reden waarom een (electrische)doorstroomtoestel niet gebruikt wordt is omdat je vaak je hoofdzekering moet verzwaren, je moet in korte tijd enorm veel energie leveren.

Kwa comfort maakt het niks uit een doorstroomtoestel is ook direct warm en kan onbeperkt leveren terwijl een boiler "leeg" raakt.

[Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 15-01-2022 11:44]

• busscherski
mr_evil08 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:40:
[...]
Hetzelfde als een inductiekookplaat die is ook veel sneller dan een ouderwetse elektrische kookplaat.
Allebei voegt een bepaalde hoeveelheid energie toe aan een bepaalde waterstroom. Inductie maakt dat echt niet sneller warm. Of je moet de benodigde energie om een gloeispiraal op te warmen meerekenen, dat zijn enkele seconden.

• Ivow85
  • Nu online
mr_evil08 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:40:
[...]

Een elektrische cv-ketel steekt alle energie direct in het water. De verwarmingsspiraal hangt namelijk in het water. Opwarmtijd van het systeem zelf is vrijwel nihil. Inductie gaat daar nauwelijks iets aan verbeteren.

Een elektrische kookplaat geeft warmte aan een stalen plaat die eerst opgewarmd moet worden. Die stalen plaat moet dan weer via geleiding warmte overdragen aan de pan, wat eigenlijk nooit optimaal gaat omdat de bodem van de pan in praktijk nooit perfect contact maakt met de hete stalen plaat. Vervolgens wordt de inhoud van de pan warm. Dat kost de nodige opwarmtijd en overdrachtsverliezen die het kookproces nodeloos vertragen. Bij een inductiekookplaat wordt de bodem van de pan verwarmd, is er daardoor nauwelijks opwarmtijd en zijn ook overdrachtsverliezen minimaal.

Voor je vergelijking moet je de Inductiekookplaat vergelijken met een waterkoker van hetzelfde vermogen.

• _JGC_
mr_evil08 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:43:
[...]

De reden waarom een (electrische)doorstroomtoestel niet gebruikt wordt is omdat je vaak je hoofdzekering moet verzwaren, je moet in korte tijd enorm veel energie leveren.

Kwa comfort maakt het niks uit een doorstroomtoestel is ook direct warm en kan onbeperkt leveren terwijl een boiler "leeg" raakt.
Een doorstroomtoestel moet eerst op temperatuur komen, of moet je vooraf warm houden.
Mijn cv ketel is een doorstromer, als die tapwater wil bereiden gooit die de volle 28KW tegen de wisselaar. Het duurt even voordat het water warm wordt. Vervolgens schakelt de ketel over op cv en gaat de warmte naar de verwarming. Omdat ik LTV verwarming heb krijg ik een minuut later gewoon weer een plens koud water.
Daarom dus een een warmtepompboiler: direct warm water en geen 28KW meer nodig.
De doorstromer blijft voorlopig om de nadelen van een boiler op te vangen, maar zal zeker gecapt worden op vermogen.

• mr_evil08
_JGC_ schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:56:
[...]

Een doorstroomtoestel moet eerst op temperatuur komen, of moet je vooraf warm houden.
Mijn cv ketel is een doorstromer, als die tapwater wil bereiden gooit die de volle 28KW tegen de wisselaar. Het duurt even voordat het water warm wordt. Vervolgens schakelt de ketel over op cv en gaat de warmte naar de verwarming. Omdat ik LTV verwarming heb krijg ik een minuut later gewoon weer een plens koud water.
Daarom dus een een warmtepompboiler: direct warm water en geen 28KW meer nodig.
De doorstromer blijft voorlopig om de nadelen van een boiler op te vangen, maar zal zeker gecapt worden op vermogen.
Hier een CV en tapcomfort uit maar is razend snel warm hoor.
Binnen 20 seconden warm water, die 28kw is alleen de 1e 5 seconden.

Een electrische doorstromer kun je in de badkamer hangen.
We praten over lullige seconden opwarmen, dit los je doorgaans op door eerst de kraan open en dan uitkleden, dan hoef je niet een paar seconden te wachten.

Beide systemen valt veel over te zeggen, een doorstromer is doorgaans ad-hoc en een boiler niet tenzij je die 24/7 warm houdt wat veel energie kost(stilstand verlies).

[Voor 35% gewijzigd door mr_evil08 op 15-01-2022 12:05]

• Wowter82
Dank voor de berekening en de cijfers, daar ga ik eens verder naar kijken. Ik heb in de meterkast trouwens een sterkstroomaansluiting.
busscherski schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:54:
Betere opties:
-gewoon een CV ketel houden, desnoods een armoedig COP1 kacheltje in een kamer die je wilt bijverwarmen.
Welke CV-ketel?
bbbrumbrum schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:55:
De TI-green is een elektrische CV-ketel...!
Dus als je het weet voor de een weet je het ook voor de ander.
Voor zover ik weet, is een elektrische CV de vervanging voor een reguliere gas-CV. Ofwel, voor het verwarmen van water. Een CVi doet dat inderdaad ook. Maar in mijn geval wordt dus gekeken naar een CVi in combinatie met heteluchtverwarming. Daar is een elektrische CV sowieso geen alternatief voor.
busscherski schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:39:
[...]
@Wowter82
- Huidige verwarming, Brink hetelucht, is defect en kan niet gerepareerd worden.
- Vervangen door nieuw standaard Brink-systeem met hybridewarmtepomp is in principe de enig beschikbare optie en dus hoogst haalbare in efficiëntie, kosten en duurzaamheid.
- Sterke wens om volledig gasloos te zijn. Liever hoge elektriciteitskosten dan hoge gaskosten. Natuurlijk wel binnen het redelijke, maar dat is juist waar ik wat meer inzicht in zoek.
- Compleet ander systeem (reguliere CV, airco, vloerverwarming) inbouwen is te ingrijpend en volgens mij niet haalbaar vanwege de constructie.
- TI Green zegt dat ze samen met Brink een CVi-heteluchtsysteem kunnen ontwikkelen. Dat klinkt interessant en dus laat ik dat voorstel uitwerken. Daarmee heb ik er niet al voor gekozen, daarmee sta ik nog steeds open voor andere opties, daarmee heb ik niks gezegd over de efficiëntie of over de kosten/baten.

[Voor 8% gewijzigd door Wowter82 op 15-01-2022 12:41]

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:52
Wowter82 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:36:
[...]
- Huidige verwarming, Brink hetelucht, is defect en kan niet gerepareerd worden.
- Vervangen door nieuw standaard Brink-systeem met hybridewarmtepomp is in principe de enig beschikbare optie en dus hoogst haalbare in efficiëntie, kosten en duurzaamheid.
Hetelucht-verwarming op gas dus? Waarom zou een lucht/lucht warmtepomp niet werken, daar hebben we een uitgebreid topic over op GOT? En als je bang bent dat het niet werkt, dan is een hybride-systeem toch het beste?

Anoniem: 511810

Uiteraard is het gebruik van inductie om warmte te creeren in een metalen buis (waar dan water door stroomt) nooit zo effcient als een resistief electrisch systeem. it is hierboven al eerder aangehaald en is simpele fysica, daar kan eenvoudigweg niet omheen.

Er zijn een paar reden te verzinnen waarom men voor een inductief systeem kiets ipv een resistief:

1) het kan zo zijn (maar dat ie ik nergens terug in de beschrijvingen of op de website) dat men een absorptie verwarming rond een inductieve verwarming gebouwd heeft. Dat zou wel een COP>`1 kunnen hebben, tegen een aanzienlijk hogere prijs en aanzienlijk meer ingeneering uitdagingen als een standaard warmtepomp...

2) het electrisch gedeelte zelf wordt niet (of nauwelijks) warm en kan daardoor langer mee (al is het dermate meer complex dat een simpele cascade van goedkope ovenelementen perpetueel simpeler en goedkoper is met een hoger element.

3) men staart zich blind op het warmwater (voor douchen/keuken) rendement zonder boiler.. Qooker nyone?Ook dat bestaat al... Een 3 fase electrische waterverwarming was er al decennia geleden en wordt in diverse landen werelswijd nog steeds gebruikt, zlefs geintegreerd in bijvoorbeeld een doucekop. Daar kan geen enkele indcutie lommel tegenop qua COP...

dus samenvatend: dit is bogus, behalve als ze de oude camping koelkast (waarbij het waakvlammetje vervangen is door een electrische verwaarming) uit de kast getrokken hebben maar ook dan i de COP en complexiteit extreem veel nadeliger als welke bestaande warmtepomp out there.

Ik daag ze uit om hier de discussie aan te gaan...

• Ivow85
  • Nu online
[...]

Dank voor de berekening en de cijfers, daar ga ik eens verder naar kijken. Ik heb in de meterkast trouwens een sterkstroomaansluiting.

[...]
De standaard 3*25A aansluiting is een "krachtstroom" aansluiting. Alleen beperkt tot 17kW, waarmee jij dus tekort zult komen als je al 14kW voor verwarming nodig hebt. Je hebt dan per fase als het koud is nog maar 1 kW over. Dat betekent simpelweg dat je hoofdzekeringen het niet meer aan kunnen wanneer je bijvoorbeeld iets simpels in huis doet als stofzuigen of een kopje thee/koffie zetten.

Je zal dus een verzwaarde huis aansluiting nodig hebben van 3*35A. Daarvoor moet je groepenkast aangepast worden en de netbeheerder moet langs komen. En zelfs 3*35A is nog krap, wanneer je in de winter al langere tijd 14kW (3*20A) nodig hebt om je huis op temperatuur te houden.

[Voor 12% gewijzigd door Ivow85 op 15-01-2022 13:13]

• Wowter82
bvdbos in "CVi (inductie verwarming) alternatief voor hoge temp CV?"bvdbos schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:44
Hetelucht-verwarming op gas dus? Waarom zou een lucht/lucht warmtepomp niet werken, daar hebben we een uitgebreid topic over op GOT? En als je bang bent dat het niet werkt, dan is een hybride-systeem toch het beste?
Dank je. Laatste pagina's doorgenomen, kennelijk behoudt meerderheid zijn CV als backup. Dus zie ik de meerwaarde niet van L/L. Want dan heb je dus nog steeds je normale verwarmingssysteem nodig en daar voeg je een ingewikkeld aircosysteem aan toe alleen maar om dat normale verwarmingssysteem iets minder te hoeven gebruiken. En dan wel je huis verbouwen met hak en breekwerk voor leidingen en het plaatsen van allemaal (zichtbare en dus lelijke) units, waarvan maar de vraag is of die het wel warm krijgen plus andere nadelen (reactie Kuusj met enigszins vergelijkbaar huis, Kuusj in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen").
Vervanging door een regulier hybridesysteem is dan zeker beter ja. Vandaar dat ik al zei dat dat in principe de meest voor de hand liggende oplossing is.

• busscherski
Ik bedoel een Gasgestookte HR-luchtverwarmer houden
Verkoopt Brink geen hetelucht verwarmers zonder warmtepomp meer?
Prima toch, waarom niet? Ik vermoed dat dit nog wel iets goedkoper kan dan 20k. Probeer elders eens een offerte te scoren.
- Sterke wens om volledig gasloos te zijn. Liever hoge elektriciteitskosten dan hoge gaskosten. Natuurlijk wel binnen het redelijke, maar dat is juist waar ik wat meer inzicht in zoek.
Een warmtepomp zal in de winter ook gedeeltelijk draaien op electriciteit opgewekt met aardgas. Nog niet zo gasloos als het lijkt.
Zo`n CVi verbruikt zoveel elektrische energie dat het al snel meer gas kost dan een gasgestookte luchtverwarmer. (dat gas is dan alleen elders voor je verbrand)
Hoe hoog de gasprijzen ook worden, de electriciteitsprijzen zullen mee omhoog gaan. Anders gaan mensen met COP1 stoken en dat is om meerdere redenen ongewenst. Reken er op dat je met COP1 minstens het dubbele blijft betalen dan met iets gasgestookts.
- Compleet ander systeem (reguliere CV, airco, vloerverwarming) inbouwen is te ingrijpend en volgens mij niet haalbaar vanwege de constructie.
Radiatoren hangen of vloerverwarming aanbrengen is inderdaad behoorlijk ingrijpend. Een paar airco's kan toch wel?
- TI Green zegt dat ze samen met Brink een CVi-heteluchtsysteem kunnen ontwikkelen. Dat klinkt interessant en dus laat ik dat voorstel uitwerken. Daarmee heb ik er niet al voor gekozen, daarmee sta ik nog steeds open voor andere opties, daarmee heb ik niks gezegd over de efficiëntie of over de kosten/baten.
Ik sta er een beetje van te kijken dat een gerespecteerd bedrijf als Brink zich in laat met de naar men zegt oplichters van TI green. Is dat wel echt waar?

• Wowter82
busscherski schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:47:
Ik bedoel een Gasgestookte HR-luchtverwarmer houden
Oke. Dus inderdaad 1-op-1 vervangen van huidige systeem inderdaad
Verkoopt Brink geen hetelucht verwarmers zonder warmtepomp meer?
Jawel, de warmtepomp is een optie in de offerte.
Prima toch, waarom niet? Ik vermoed dat dit nog wel iets goedkoper kan dan 20k. Probeer elders eens een offerte te scoren.
Offerte is voor drie apparaten: heteluchtverwarming + hybridewarmtepomp + boiler (Allure B40 39,5 kW + B40-R koel/warm 12,5/14 kW + warmtepompboiler 190 liter).
Een warmtepomp zal in de winter ook gedeeltelijk draaien op electriciteit opgewekt met aardgas. Nog niet zo gasloos als het lijkt.
Dat weet ik, met een hybride ben je niet gasloos. En dat zou ik dus wel willen, als het maar een beetje redelijk haalbaar is. Dat is inderdaad twijfelachtig.
Zo`n CVi verbruikt zoveel elektrische energie dat het al snel meer gas kost dan een gasgestookte luchtverwarmer. (dat gas is dan alleen elders voor je verbrand)
Hoe hoog de gasprijzen ook worden, de electriciteitsprijzen zullen mee omhoog gaan. Anders gaan mensen met COP1 stoken en dat is om meerdere redenen ongewenst. Reken er op dat je met COP1 minstens het dubbele blijft betalen dan met iets gasgestookts.
Ik moet mij nog eens goed verdiepen in de cijfers.
Radiatoren hangen of vloerverwarming aanbrengen is inderdaad behoorlijk ingrijpend. Een paar airco's kan toch wel?
Wordt er niet heel enthousiast van als ik dat topic zie. Ook ingrijpend, verschillende klachten over geluid en onvoldoende vermogen, veelal alsnog een CV als backup.
Ik sta er een beetje van te kijken dat een gerespecteerd bedrijf als Brink zich in laat met de naar men zegt oplichters van TI green. Is dat wel echt waar?
Ja, althans dat wordt mij verteld. Ik ben ook zeker nog niet overtuigd, sterker nog, mijn vertrouwen was al aan het afnemen.

• busscherski
Wowter82 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:59:
Wordt er niet heel enthousiast van als ik dat topic zie. Ook ingrijpend, verschillende klachten over geluid en onvoldoende vermogen, veelal alsnog een CV als backup.
Onvoldoende vermogen is het probleem niet bij gewone split airco's. Het punt is dat ze vooral goed verwarmen binnen 5 meter van de unit. En met zo`n groot huis heb je dan best veel units nodig als je het Brink systeem volledig buiten werking zou willen stellen.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
- TI Green zegt dat ze samen met Brink een CVi-heteluchtsysteem kunnen ontwikkelen. Dat klinkt interessant en dus laat ik dat voorstel uitwerken.
Kan maar zo dat ze die CVi dan aan een Elan hangen om zo indirect via water de lucht te verwarmen, wat dus met een normale elektrische cv ook zou kunnen:

https://www.brinkairshop....warming/indirect-gestookt

• Wowter82
Nielson schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 14:12:
Kan maar zo dat ze die CVi dan aan een Elan hangen om zo indirect via water de lucht te verwarmen, wat dus met een normale elektrische cv ook zou kunnen:
Nee, het gaat om een aanvulling op het Brink-systeem dat hoe dan ook geplaatst zou worden, de Allure B40 39,5 kW. Elan is te klein.

• Wowter82
busscherski schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 14:07:
Onvoldoende vermogen is het probleem niet bij gewone split airco's. Het punt is dat ze vooral goed verwarmen binnen 5 meter van de unit. En met zo`n groot huis heb je dan best veel units nodig als je het Brink systeem volledig buiten werking zou willen stellen.
Daarbij speelt mee dat de woonkamer een schuin plafond heeft van 2,4 oplopend naar iets van 5 meter. Als je dan al op 2,4m begint te verwarmen, gaat alles naar boven. Met luchtverwarming komt de warmte uit de vloer en heeft het meer gelegenheid om de ruimte te verwarmen.

• busscherski
Wowter82 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 14:26:
[...]

Daarbij speelt mee dat de woonkamer een schuin plafond heeft van 2,4 oplopend naar iets van 5 meter. Als je dan al op 2,4m begint te verwarmen, gaat alles naar boven. Met luchtverwarming komt de warmte uit de vloer en heeft het meer gelegenheid om de ruimte te verwarmen.
Er bestaan ook vloermodellen maar voor die paar duizend euro die je er mee bespaart zou ik denk ik voorlopig het Brink systeem wel willen houden. Als je tenminste geen koeling nodig hebt.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Wowter82 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 14:17:
[...]

Nee, het gaat om een aanvulling op het Brink-systeem dat hoe dan ook geplaatst zou worden, de Allure B40 39,5 kW. Elan is te klein.
En hoe dacht je 40kW COP1 te gaan leveren? Er klagen hier al mensen als een aannemer ze opzadelt met 3x35, jij hebt het hier over een volwaardige bedrijfsaansluiting….

Edit: de WP is ook maar 14kW, wss is de grotere capaciteit wisselaar nodig ivm lagere dT door de WP vriendelijkere temps tov gas-CV.

[Voor 13% gewijzigd door bbbrumbrum op 15-01-2022 15:24]

• Wowter82
bbbrumbrum schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:12:
En hoe dacht je 40kW COP1 te gaan leveren? Er klagen hier al mensen als een aannemer ze opzadelt met 3x35, jij hebt het hier over een volwaardige bedrijfsaansluiting….
Zover ben ik nog niet. Ik heb nu volgens mij al een paar keer genoemd dat ik in afwachting ben van een voorstel. En het is nog maar de vraag of dat voorstel er zal komen, gezien de tijd die het duurt.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:13

Yucon

*broem*

Ik ben wel benieuwd wat Brink van dit hele idee vindt. En ik zou beide partijen om een calculatie vragen van hun eigen systeem op basis van je verbruik van afgelopen jaar.

[Voor 6% gewijzigd door Yucon op 15-01-2022 18:22]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:59
Wowter82 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:38:

Wat info over de woning:

Als jij een elektrische CV nodig hebt koop dan zo iets van Bosch/Nefit/Masterwatt of een ander merken kosten fractie van deze Ti-green onzin.

• Wowter82
leonbong schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:33:
Als jij een elektrische CV nodig hebt koop dan zo iets van Bosch/Nefit/Masterwatt of een ander merken kosten fractie van deze Ti-green onzin.
Toevallig ook de rest van de berichten gelezen zodat je had kunnen weten dat een elektrische CV niet kan?
Yucon schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:18:
Ik ben wel benieuwd wat Brink van dit hele idee vindt. En ik zou beide partijen om een calculatie vragen van hun eigen systeem op basis van je verbruik van afgelopen jaar.
Ik ben daar ook benieuwd naar. En als dat niet heel snel vanuit TI Green komt, dan ga ik zelf bij Brink informeren. Want dan kan inderdaad blijken dat het luchtfietserij is.
Overigens heb ik dus al een offerte voor een regulier Brink-systeem dus dat is het punt niet.

[Voor 43% gewijzigd door Wowter82 op 15-01-2022 20:52]

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-05 10:49
Ti green IS een elektrische CV.

En wat van een wtw met enthalpiewisselaar en verwarmingsbatterij icm warmtepomp. Je zal dan continue moeten overventileren maar door de wtw weinig verlies. Narekenen of dit werkt met Ta van 35.

• leonbong
Wowter82 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:49:
[...]

Toevallig ook de rest van de berichten gelezen zodat je had kunnen weten dat een elektrische CV niet kan?

[...]

Ik ben daar ook benieuwd naar. En als dat niet heel snel vanuit TI Green komt, dan ga ik zelf bij Brink informeren. Want dan kan inderdaad blijken dat het luchtfietserij is.
Overigens heb ik dus al een offerte voor een regulier Brink-systeem dus dat is het punt niet.
De ti-green is een elektrische cv geen verschil in de aansluitwaarde.

Een elektrische cv van 11kW en ti-green van 11kW vereisen dezelfde elektrische aansluiting.

• Wowter82
Klopt. En dat is dus niet waar het om gaat.
leonbong schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:10:
De ti-green is een elektrische cv geen verschil in de aansluitwaarde.
Klopt. En dat is dus niet waar het om gaat.

• leonbong
Waar gaat het je dan wel om?

Want aan brink luchtverwarmer kan je elke ketel hangen als het ding maar heet water maakt wat door de wisselaar kan.
Je zou ook cv-pelletketel kunnen nemen, persoonlijk vind ik die dingen een milieudelict (fijn stof/bio massa) maar het kan wel.

[Voor 5% gewijzigd door leonbong op 15-01-2022 22:32]

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:47
[b]Wowter82 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:59:

...
Ik moet mij nog eens goed verdiepen in de cijfers.
...
Doe jezelf een plezier en begin daarmee. Dan zie je binnen 5 minuten dat het verwarmen met COP=1 een belachelijk idee is. Of dat ding nou electrische CV, TI-green, Wubaro of Wondermachine heet verandert daar niets aan.

Doe je huidige gasverbruik x8, zoveel kwh ga je verstoken. Als je even de prijs erbij pakt, heb je het direct warm zonder TI-green 😋

[Voor 14% gewijzigd door hesselbeertje op 15-01-2022 22:42]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:07

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Wowter82 je doet de aanname dat een ti-green iets kan wat een elektrische CV niet kan; namelijk de warmte naar je brink heteluchtverwarming leiden.

Hetelucht heb je in twee smaakjes: direct gestookt waarbij lucht via een gasbrander (en een rvs warmtewisselaar) heet wordt gemaakt en via ventilatoren in je huis geblazen wordt; een brink allure bijvoorbeeld. Het andere smaakje is indirect gestookt: hierbij wordt er, door een gasketel, water verwarmd en dat warme water gaat door een warmtewisselaar zoals de radiator van je auto, daar wordt lucht doorheen geblazen wat dan in je huis komt. Een brink elan werkt op deze manier.

Als je dus uitgaat van een brink elan -met een water/lucht warmtewisselaar- dan kan je dat water dus op elke manier verwarmen: traditioneel met gas, of met elektriciteit (of dat nu via een dompelaar of inductie is), of met een warmtepomp.

Voordeel van een warmtepomp is dat die via dezelfde kanalen kan koelen.
Het andere voordeel van een warmtepomp is dat er, door een vriendelijk stukje natuurkunde, je er 1kWh instopt, en er 3kWh warmte uitkrijgt. En warmtepompen zijn niet eng, je koelkast is er immers ook een.

Elektrisch verwarmen (dompelaar of inductie) kent dat natuurkundige truukje niet; elke 1 kWh die je erin stopt levert hooguit 1kWh aan warmte op. Daarmee is de prijs om je huis te verwarmen dus een factor 3 hoger; met jouw gasverbruik van 2020 gerekend, 5500 tegen 1850 euro per jaar.

Jouw keuze, jouw geld, maar ik weet waarvoor ik zou kiezen.

Wise enough to play the fool

• Wowter82
Om te bezien of er een realistisch alternatief is voor een Allure B40 39,5 kW + B40-R koel/warm 12,5/14 kW + warmtepompboiler 190 liter, wat in principe een prima oplossing is. Niet heel verrassend blijkt dat niet het geval te zijn, dus zal ik waarschijnlijk verder gaan met de beschikbare oplossing.
hesselbeertje schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:39:
Doe jezelf een plezier en begin daarmee. Dan zie je binnen 5 minuten dat het verwarmen met COP=1 een belachelijk idee is. Of dat ding nou electrische CV, TI-green, Wubaro of Wondermachine heet verandert daar niets aan.

Doe je huidige gasverbruik x8, zoveel kwh ga je verstoken. Als je even de prijs erbij pakt, heb je het direct warm zonder TI-green 😋
Jaja kalm maar, het is onderhand wel duidelijk dat het allemaal belachelijk is. Nog iets nieuws?
teacher schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:13:
je doet de aanname dat een ti-green iets kan wat een elektrische CV niet kan; namelijk de warmte naar je brink heteluchtverwarming leiden.

Hetelucht heb je in twee smaakjes: direct gestookt waarbij lucht via een gasbrander (en een rvs warmtewisselaar) heet wordt gemaakt en via ventilatoren in je huis geblazen wordt; een brink allure bijvoorbeeld. Het andere smaakje is indirect gestookt: hierbij wordt er, door een gasketel, water verwarmd en dat warme water gaat door een warmtewisselaar zoals de radiator van je auto, daar wordt lucht doorheen geblazen wat dan in je huis komt. Een brink elan werkt op deze manier.

Als je dus uitgaat van een brink elan -met een water/lucht warmtewisselaar- dan kan je dat water dus op elke manier verwarmen: traditioneel met gas, of met elektriciteit (of dat nu via een dompelaar of inductie is), of met een warmtepomp.

Voordeel van een warmtepomp is dat die via dezelfde kanalen kan koelen.
Het andere voordeel van een warmtepomp is dat er, door een vriendelijk stukje natuurkunde, je er 1kWh instopt, en er 3kWh warmte uitkrijgt. En warmtepompen zijn niet eng, je koelkast is er immers ook een.

Elektrisch verwarmen (dompelaar of inductie) kent dat natuurkundige truukje niet; elke 1 kWh die je erin stopt levert hooguit 1kWh aan warmte op. Daarmee is de prijs om je huis te verwarmen dus een factor 3 hoger; met jouw gasverbruik van 2020 gerekend, 5500 tegen 1850 euro per jaar.

Jouw keuze, jouw geld, maar ik weet waarvoor ik zou kiezen.
Zoals al eerder aangegeven is een Elan te klein. Zoals al eerder aangegeven heb ik een op zich prima oplossing liggen. Zoals al eerder aangegeven ben ik in afwachting van een voorstel dat misschien helemaal niet gaat komen. Zoals al eerder aangegeven worden er nog geen keuzes gemaakt maar ben ik, probeer ik informatie in te winnen.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:47
Wowter82 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:50:
[...]

Om te bezien of er een realistisch alternatief is voor een Allure B40 39,5 kW + B40-R koel/warm 12,5/14 kW + warmtepompboiler 190 liter, wat in principe een prima oplossing is. Niet heel verrassend blijkt dat niet het geval te zijn, dus zal ik waarschijnlijk verder gaan met de beschikbare oplossing.

[...]

Jaja kalm maar, het is onderhand wel duidelijk dat het allemaal belachelijk is. Nog iets nieuws?

[...]

Zoals al eerder aangegeven is een Elan te klein. Zoals al eerder aangegeven heb ik een op zich prima oplossing liggen. Zoals al eerder aangegeven ben ik in afwachting van een voorstel dat misschien helemaal niet gaat komen. Zoals al eerder aangegeven worden er nog geen keuzes gemaakt maar ben ik, probeer ik informatie in te winnen.
Ik ben wel kalm hoor, maar probeer je te behoeden voor een hele dure fout. Wat je er mee doet moet je helemaal zelf weten.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Wowter82
hesselbeertje schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:54:
Ik ben wel kalm hoor, maar probeer je te behoeden voor een hele dure fout. Wat je er mee doet moet je helemaal zelf weten.
Ja dank je. Dat hebben acht anderen ook al duidelijk gemaakt. En zoals ik al eerder heb aangegeven is het ook erg onwaarschijnlijk, ben ik mij bewust van de kanttekeningen en de risico's en heb ik een prima oplossing liggen. Alleen komt er dus mogelijk een voorstel dat een alternatief kan zijn, en dat lijkt inderdaad niet heel realistisch. Zoals al eerder aangegeven.

• teacher

teacher

Dysgaf!

[...]

[...]

Zet je twee elans neer. Of een elan voor de benedenverdieping en een multisplit lucht/lucht warmtepomp voor de bovenverdieping... kan allemaal. :Y of laat eens een warmteverliesberekening maken, want 40kW aan warmte is best riant veel.

Oh, en die informatie die krijg je hier wel. Best handig zo'n forum. :Y

• busscherski
Waarom is een Elan te klein? Met een 14 kW COP1 verwarmer had je het toch ook gered?

• bbbrumbrum
  • Niet online
busscherski schreef op zondag 16 januari 2022 @ 00:05:
[...]

Waarom is een Elan te klein? Met een 14 kW COP1 verwarmer had je het toch ook gered?
Zoals eerder aangegeven :P is de 40kW capaciteit wss met een hogere dT/Ta berekend dan je met een WP wilt gebruiken.

• Wowter82
teacher schreef op zondag 16 januari 2022 @ 00:04:
Zet je twee elans neer. Of een elan voor de benedenverdieping en een multisplit lucht/lucht warmtepomp voor de bovenverdieping... kan allemaal. :Y of laat eens een warmteverliesberekening maken, want 40kW aan warmte is best riant veel.

Oh, en die informatie die krijg je hier wel. Best handig zo'n forum. :Y
Ja en ik ga dus niet hobbybobben met een unitje hier en een unitje daar. En die informatie is inderdaad nuttig en heb ik inderdaad hier gevonden, ik heb dan ook nergens gezegd dat het niet zinvol is. Maar wel dat er erg veel herhaald wordt en ook op een vervelende toon. Warmteverliesberekening zou inderdaad kunnen, al is op zich wel duidelijk wat het probleem is (de ramen).
busscherski schreef op zondag 16 januari 2022 @ 00:05:
Die 14 kW komt uit een snelle berekening met een aantal aannames en is dus niet betrouwbaar. Geoffreerd is, nogmaals, een Allure 39,5 kW.
bbbrumbrum schreef op zondag 16 januari 2022 @ 00:08:
Zoals eerder aangegeven :P is de 40kW capaciteit wss met een hogere dT/Ta berekend dan je met een WP wilt gebruiken.
Ik vind het bewonderenswaardig dat je zulke goede aannames kunt doen zonder nauwelijks iets af te weten van de woning, het voorstel en de offerte.

Hierbij nog een opmerking van de installateur, die overigens niets te maken heeft met TI:
Voor de Allure B-40 zijn geen water gevoerde wisselaars beschikbaar enkel DX-wisselaars (koudemiddel). Ik denk dat het TI Green systeem misschien wel geschikt kan zijn voor een indirect gestookt luchtverwarmingssysteem. Het zwaarste indirect gestookte model is de Elan 25 die ongeveer de helft van de capaciteit kan leveren van een allure B-40. Ik ben bang dat u hiermee uw woning niet (duurzaam) op temperatuur gaat krijgen met deze capaciteit.
TI denkt daar anders over maar dat wordt langzamerhand erg twijfelachtig.

[Voor 30% gewijzigd door Wowter82 op 16-01-2022 00:18]

• busscherski
Wowter82 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 00:13:
Die 14 kW komt uit een snelle berekening met een aantal aannames en is dus niet betrouwbaar. Geoffreerd is, nogmaals, een Allure 39,5 kW.
14 kW komt anders wel overeen met een vermogensberekening op basis van historisch gasverbruik. En die kloppen elke keer.
Voor een verwarmingssysteem waar je bij koud weer geen nachtverlaging toepast, zoals een E CV of warmtepomp is het wel juist.
Als je wel nachtverlaging wilt toepassen bij koud weer is meer vermogen wel fijn. En met een gasgestookt apparaat is het ook erg makkelijk om veel vermogen aan te bieden.
Ik vind het bewonderenswaardig dat je zulke goede aannames kunt doen zonder nauwelijks iets af te weten van de woning, het voorstel en de offerte.
Dat komt omdat @bbbrumbrum veel van de techniek snapt.
De anderen die hier reageren snappen er ook veel van, lastig om te communiceren met iemand die er heel veel minder van snapt. (no offence)

• Ronald
  • Nu online
Er zitten gemiddeld 3000 graaddagen in een jaar.
Je verbruikt 2000m² per jaar.

Dus 1.5m³ per graaddag.

Bij -10 buiten, en 20 graden binnen heb je 30 graaddagen op een dag, en zou je 45 m³ gas nodig hebben.
45m³ gas geeft ongeveer 383 kWh warmte.
Dat komt neer op een etmaalgemiddelde van 16kW. Maar dit getal is te hoog, want je hebt ook gas verbruikt voor sanitair warm water (en koken?)

Die 14kW kan dus best wel eens heel dichtbij zitten!

Dus als je weet hoeveel gas je in een maand in de zomer verbruikt, reken je dat om naar een jaar en haal je dat van de 2000 af.

De berekening op basis van graaddagen is verder meer nauwkeurig te maken met dagelijkse meterstanden in de winterperiode.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Wowter82 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 00:13:
[...]

en ook op een vervelende toon.
[...]
Wellicht kan je ook even naar je eigen toonzetting kijken in deze....

Je kan dus berekenen wat je warmteverlies is, wat je warmtebehoefte is, of je kan het afleiden uit je gasverbruik. 40kW is echt veel, dan heb je of een lek huis, of ie woont in een loods ofzo... ;)

Maar nu even een andere vraag: wil je wel advies? Want het lijkt alsof je je plan al klaar hebt en alle informatie die je hier krijgt maar onzin vindt. Er is hier bizar veel kennis aanwezig. Trust me on this.

[Voor 35% gewijzigd door teacher op 16-01-2022 00:51]

• Wowter82
Ronald schreef op zondag 16 januari 2022 @ 00:37:
Er zitten gemiddeld 3000 graaddagen in een jaar.
Je verbruikt 2000m² per jaar.

Dus 1.5m³ per graaddag.

Bij -10 buiten, en 20 graden binnen heb je 30 graaddagen op een dag, en zou je 45 m³ gas nodig hebben.
45m³ gas geeft ongeveer 383 kWh warmte.
Dat komt neer op een etmaalgemiddelde van 16kW. Maar dit getal is te hoog, want je hebt ook gas verbruikt voor sanitair warm water (en koken?)

Die 14kW kan dus best wel eens heel dichtbij zitten!

Dus als je weet hoeveel gas je in een maand in de zomer verbruikt, reken je dat om naar een jaar en haal je dat van de 2000 af.

De berekening op basis van graaddagen is verder meer nauwkeurig te maken met dagelijkse meterstanden in de winterperiode.
Koken is elektrisch. Zou het wel bijzonder vinden als die 14 dicht bij de waarheid zit, want voor die berekening heb ik echt een paar aannames en grove inschattingen gedaan. Gasverbruik in de zomermaanden zit zo rond de 30 m3.
Dank voor je berekening. Ik probeer hem te reproduceren maar ik kan die graaddagen niet plaatsen, volgens mindergas.nl zouden het er voor mij 226 zijn. De sommen zelf, 3000/2000=1,5; 30*1,5=45 en 383/24=16 snap ik, maar die 3000 en 30 niet. En wat moet ik van 2000 afhalen, mijn zomerverbruik *12? Dat zou dan 1640 worden. Uiteindelijk kom ik dan op 19,5 uit in plaats van 16 (of 14).
teacher schreef op zondag 16 januari 2022 @ 00:38:
[...]
Maar nu even een andere vraag: wil je wel advies? Want het lijkt alsof je je plan al klaar hebt en alle informatie die je hier krijgt maar onzin vindt. Er is hier bizar veel kennis aanwezig. Trust me on this.
Ik wil wel advies, maar het heeft niet zoveel zin als meerdere personen even hard roepen hoe belachelijk iets is, ook niet als ik wél op het punt zou staan ergens een handtekening onder te zetten. In mijn eerste bericht had ik al gezegd dat het met TI zeer moeizaam verloopt en dat heb ik daarna nog een paar keer herhaald. Aan de kennis twijfel ik ook niet, maar goed.

Plan A ligt inderdaad al klaar, dat is de reguliere vervanging waar ik een offerte voor heb liggen. Plan B is TI Green en dat wordt met de dag onwaarschijnlijker. Daarom was ik hier beland, om te zien wat daar de ideeën over zijn. Dat is inmiddels wel duidelijk. Aangedragen alternatieven voor een eventueel plan C blijken niet echt haalbaar te zijn. Rest de vraag of er binnen plan A nog verfijning of variatie mogelijk is. En daarvoor zijn wel wat nuttige dingen gezegd zoals de berekeningen.

• Ronald
  • Nu online
Wowter82 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:47:
[...]

Koken is elektrisch. Zou het wel bijzonder vinden als die 14 dicht bij de waarheid zit, want voor die berekening heb ik echt een paar aannames en grove inschattingen gedaan. Gasverbruik in de zomermaanden zit zo rond de 30 m3.
Dank voor je berekening. Ik probeer hem te reproduceren maar ik kan die graaddagen niet plaatsen, volgens mindergas.nl zouden het er voor mij 226 zijn. De sommen zelf, 3000/2000=1,5; 30*1,5=45 en 383/24=16 snap ik, maar die 3000 en 30 niet. En wat moet ik van 2000 afhalen, mijn zomerverbruik *12? Dat zou dan 1640 worden. Uiteindelijk kom ik dan op 19,5 uit in plaats van 16 (of 14).
Excuses, ik heb 2 waardes (2000 en 3000) verwisseld... en dat is me niet opgevallen omdat mijn eind waarde aansloot bij eerdere schattingen van anderen.

Dus nogmaals, uitgebreid en aangepast met de extra info,

Je geeft aan 2000m³ per jaar te gebruiken.
In de zomer 30m³. Aangezien je in de zomer niet zou moeten verwarmen is de aanname dat dit voor je sanitair warm water is. In 12 maanden wordt dit dus inderdaad 360m².
Bij gelijk douche/bad gebruik is het in de winter zelfs hoger; het leiding water is dan wat koeler. Lees: je zou bij gelijk douche/bad gebruik zelfs minder aan verwarming verstoken.

We nemen aan dat je verwarming dus 1640m³ per jaar gebruikt.

Van 1 jan 2021 tot en met 31 dec 2021 waren er bij gemiddelde etmaal temperatuur binnen van 18 graden, en stook grens 18 graden (de standaardwaarden van mindergas.nl) 2819,96 Gewogen graaddagen.

Je verbruikt dus 1640m³ gas verdeeld over 2819,96 graaddagen:
1640m³ / 2819,96graaddagen = 0,58m³ / graaddag (Op dit punt had ik de waardes verwisseld!)

Voor 7 februari 2021 geld bij etmaalgemiddelde 18 graden dat er 24,31 graaddagen waren.
Het is veiliger om met -10 te werken: 28 graaddagen, dus dat gebruik ik

28graaddagen x 0,58m³/graaddag = 16,28m³/dag (enorm verschil, door de grote fout van de 2 verwisselde getallen, en de aanpassingen in de andere getallen)

In 1m³ gas haalt een gemiddelde ketel ongeveer 8,5kWh warmte. Dit is een aanname: een goed afgestelde ketel kan hoger zitten, een slechte en op hoge temperatuur werkende ketel minder (Dan verlies je het HR effect)

Ik reken de warmtevraag nu om naar kWh:

16,28m³/dag x 8,5kWh/m³ = 138kWh/dag

Er zitten 24 uren in een dag (ja echt ;-))
Een warmtepomp die in 24 uur 138kWh kan maken houdt dus het huis warm bij -10. (Let wel: Houdt warm, niet 'krijgt warmer')

138kWh/dag / 24uur/dag = 5,76kWh/uur ofwel... 5,76kW
Dit is niet de te adviseren capaciteit van een warmtepomp! Slechts het etmaalgemiddelde wat behaald moet worden.

Dat gaan we toetsen met de koevlaas formule.

1640m³ x 8.5kWh/m³ / 1650 (normdraaiuren) = 8,44kW: Een 9kW warmtepomp is een richting.

Nu ga je denken: hier klopt geen drol van, want dit is echt heel veel orde-groottes anders dan je tot nu verteld is... maar als hier nog fouten in zitten, dan krijg ik zo echt wel de overige forumleden om mijn oren...

• Wowter82
Dank je voor deze uitwerking! Interessante materie. De aangeboden warmtepomp van 14 kW lijkt mij hierbij te passen, maar ik weet niet wat voor bandbreedte gebruikelijk is. Verschil van +5 kan plausibel zijn omdat die 2000 kuub waarschijnlijk niet maatgevend is. Ik heb al een paar keer een defecte verwarming gehad, ik heb bewust wat matiger gestookt omdat het een beetje uit de klauwen liep en het warmteverlies via de ramen is denk ik ook wel een factor.

• Ronald
  • Nu online
Het enige nadeel van een wat zwaardere WP (naast dat hij iets duurder is) dat hij ook minder ver terug moduleert. Wat van belang is als het niet heel koud is. Warmtepompen worden inefficiënt bij korte runs.

De vraag is nog hoe de warmte in je luchtsysteem komt, wat neem ik aan de bedoeling is?
Volgens datasheet kan een 25kW Elan die je met 50 graden water voedt en waar 30 graden uit komt doet slechts 47% van die 25kW.. een kW of 12 dus.
Dat is sowieso nog een behoorlijk hoge temperatuur voor een WP (efficiëntie daalt, maar veel beter dan de CVi) en ook veel deltaT, kan een WP daarmee overweg?

Nog een vraagstuk: de Elan zal wel behoorlijk moeten werken; dus relatief hoge niet heel warme luchtstroom. Dat kan nog een effect op de beleving hebben.

• Wowter82
Het gaat om een Allure B40 39,5 kW + B40-R koel/warm 12,5/14 kW + warmtepompboiler 190 liter.

• Ronald
  • Nu online
Maar de Allure is toch een direct gasgestookt apparaat? en 'B40-R koel/warm' kan ik nergens vinden (Google komt in dit topic uit)

• teacher

teacher

Dysgaf!

Allure is idd direct gestookt. Er kan wel een topkoeler op. En ja, dat is een warmtepomp, die boven de 5 graden verwarmt (eronder pakt de gasbrander het op) en hij kan dus koelen.

• Wowter82
Klopt teacher. Ik zat te zoeken naar nadere info, maar copy-paste uit de offerte is wel zo makkelijk:

Met deze topkoeling installatie kunt u in de warme zomer periode de luchtvochtigheid op een
plezierig niveau brengen en de binnen temperatuur overdag een aantal graden verlagen.
Met de warmtepompfunctie kunt u de woning energiezuinig verwarmen tot een buitentemperatuur
van ca. 4°C zonder gas te verbruiken met een rendement van maar liefst bijna 400%. Wanneer de
buitentemperatuur verder daalt gaat het Allure toestel automatisch over op HR gasverwarming.

Technische specificaties warmtepomp / Topkoeling
Allure B‐40 HR
Koelvermogen: 12,5 kW
verwarmingsvermogen: 14,0 kW
Spanning: 230V / max. 3,89 kW
af te zekeren met 25A traag
Afm. Condensor: 1.290x900x330mm (HxBxD)
Koudemiddel: R410a
Gewicht: 98kg

Hiervoor monteren wij een koelblok (verdamper) bovenop het Allure toestel, welke d.m.v. koperen
geïsoleerde koelleidingen wordt aangesloten op de INVERTER condensingsunit welke buiten op een
nader te bepalen plaats geplaatst wordt op massieve kunststof balken of wandconsoles.

[Voor 32% gewijzigd door Wowter82 op 19-01-2022 22:05]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dus volgens offerte krijg je je huis warm met 14kW. Bij -5 wordt dat wellicht spannender, maar ik neem ook aan dat brink een hele veilige marge heeft genomen; deze fabrikant staat toch bekend vanwege "comfort".

En dan vraag ik mij echt of hoe de installateur aan 40kW komt. Een allure moduleert tot 25%, dus minimaal 10kW. Daarna gaat ook een allure pendelen. @Wowter82 heb je dat wel eens ervaren?

• Wowter82
Die warmtepomp-topkoeler komt (als optie) bovenop de reguliere B40:

Wij bieden u aan een direct gestookte Brink Allure ter vervanging van het huidige installatie.

Direct gestookte luchtverwarmer Allure B‐40
Modulerende verwarmingscapaciteit van: 9,5 ~ 39,5 kW
instelbare luchthoeveelheid: 750 ~ 3400 m³ p/u
Instelbare uitblaastemperatuur: 30 ~70 °C
Spanning: 230V
Afmeting: 1200 x 600 x 740mm

De brander en de ventilator worden geheel automatisch traploos geregeld, waardoor precies de juiste hoeveelheid warmte wordt geleverd die op ieder moment benodigd is. Hierdoor wordt een zeer hoog comfort bereikt. Het toestel is voorzien van een energiezuinige gelijkstroomventilator, waardoor het stroomverbruik met meer dan 50% wordt gereduceerd t.o.v. de traditionele wisselstroomventilatoren.

• Ronald
  • Nu online
Kijk, waarom vind ik dat niet bij Brink zelf... Is dit dan feitelijk een L/L warmtepomp die zijn lucht door de Alure het systeem in gooit?

Die 4 graden is een (inmiddels achterhaalde) standaardwaarde voor omslagpunt bij hybride (CV) systemen.
Ooit was dit de temperatuur dat door de immer dalende COP van de warmtepomp het gebruik van gas goedkoper werd. Dat klopt nu meestal niet meer en je wilt nu tot het gaatje op de warmtepomp draaien.

Als mijn berekening een correcte indicatie is, en de topkoeler bij -10 nog minimaal een 10-12kW kan maken dan zou de hele Allure redelijk zonde zijn; dat is geen goedkoop apparaat.

@teacher Ik ben opgegroeid in een huis met eerst Carrier luchtverwarmer, later Brink. De vraag is of dat ding 30-40 jaar terug kon moduleren. Ik heb nooit temperatuur variatie gemerkt; iets wat ik later in CV/radiator verwarmde huizen wel had... En dat was toen nog enkelglas ;-)

• Wowter82

• Ronald
  • Nu online
Wat mooi is: dat omslagpunt kan dus ingesteld worden tussen -15 en 15
Ik zie alleen niet hoeveel warmte hij nog kan maken bij -10 :(

• Wowter82
Ben bang dat ik niet meer info heb of meer kan vinden dan jij :)
Mocht ik er mee verder gaan, wat aannemelijk is, kan ik het wel een keer vragen.

• teacher

teacher

Dysgaf!

https://www.avu-bv.nl/wp-...11/TF_AU36LRLA_F_14-1.pdf
Verm. max. bij -5°/-10°/-15°C kW 12,4/11,34/10,23

Dus 11,34 bij -10

Misschien kan brink ook een general AO54RIYF leveren, die doet:
Verm. max. bij -5°/-10°/-15°C kW14,99/13,33/11,78
https://www.avu-bv.nl/wp-...2019/11/TF_AB54LRTA_F.pdf

13,33 bij -10

Stel je nu eens voor dat je, met een iets dikke lucht/lucht airco, je die hele b40 weg kan laten (goed, je hebt de ventilator en de filters nodig).

Dat scheelt je de aanschaf van een b40, 2000 kuub gas (elk jaar!), en het hebben van een gasaansluiting met de daarbij behorende vaste kosten. Met de besparing daarvan koop je nieuwe kozijnen. Win-win.

[Voor 37% gewijzigd door teacher op 20-01-2022 10:03]

• Ronald
  • Nu online
Kom je dan niet gewoon op een dikke kanaal L/L WP ;-) ?

Die kom ik in 15kW tegen voor minder dan mij ooit verteld is wat een Brink kost.

En als dat voldoende is... is dit zo goed als het lands goedkoopst verduurzaamde woning 8)7

[Voor 25% gewijzigd door Ronald op 20-01-2022 00:01]

• teacher

teacher

Dysgaf!

nou, precies dat! :Y

• Ronald
  • Nu online
Dan denk ik dat het advies aan @Wowter82 moet zijn:

- Laat een professionele warmteverliesberekening maken door een onafhankelijke partij.
Waarom? Je bent niet gerust op het in jouw ogen lage vermogen waarop we in indicatieve berekeningen uitkomen.
Ja dit kost geld, maar voor jouw gemoedsrust is dit denk ik ruim voldoende belangrijk.
- Laat een offerte opmaken voor een geschikte verwarmende kanaal Lucht-warmtepomp (a.k.a. Airco, je krijgt dus ook dat voordeel van de topkoeler via Brink)

Je zal al een onafhankelijke gasgestookte warmwater oplossing hebben; Deze kan vervangen worden door een warmtepompboiler, maar dat heeft minder hoge prioriteit. Wel nuttig omdat je zo geheel van gas zou moeten kunnen, en dat op zich bespaard weer geld.

• Ivow85
  • Nu online
Ronald schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 00:00:
Kom je dan niet gewoon op een dikke kanaal L/L WP ;-) ?
Dit lijkt me een prima optie. Desnoods even kijken of je de kanalen van de bovenverdieping en benedenverdieping kan splitsen en twee kanaal airco’s monteren. Maar eigenlijk lijkt dat me niet nodig. Voor de zakelijke markt zullen toch wel kanaal airco's te verkrijgen zijn die bij - 10 nog gemakkelijk 14kW warmte leveren? Desnoods een cascade-opstelling van twee buiten units.

• Ronald
  • Nu online
Voor bijna 5K heb ik 13.3 gevonden bij -10. 5K is wat geloof ik alleen de Allure al kost; dus koopie.

• busscherski
Misschien wel even opletten wat de eisen zijn qua kanaal diameter. Hebben jullie dat scherp?

• Wowter82
En toen kwam plan C bovendrijven :) Ik kan het op hoofdlijnen volgen, maar sommige technische details gaan mijn pet te boven. Ik zal nog eens rustig naar de genoemde opties kijken. Interessant in elk geval om zo wat andere invalshoeken te horen (y)
teacher schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 23:03:
Misschien kan brink ook een general AO54RIYF leveren, die doet:
Ik werk met een onafhankelijk installateur, dus combi van merken hoeft niet bij voorbaat lastig te zijn. En ik heb dacht ik al eens gevraagd of je niet "gewoon" een airco op de kanalen kan aansluiten en dat zou niet kunnen.
Ronald schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:34:
Dan denk ik dat het advies aan @Wowter82 moet zijn:

- Laat een professionele warmteverliesberekening maken door een onafhankelijke partij.
Waarom? Je bent niet gerust op het in jouw ogen lage vermogen waarop we in indicatieve berekeningen uitkomen.
Ja dit kost geld, maar voor jouw gemoedsrust is dit denk ik ruim voldoende belangrijk.
- Laat een offerte opmaken voor een geschikte verwarmende kanaal Lucht-warmtepomp (a.k.a. Airco, je krijgt dus ook dat voordeel van de topkoeler via Brink)

Je zal al een onafhankelijke gasgestookte warmwater oplossing hebben; Deze kan vervangen worden door een warmtepompboiler, maar dat heeft minder hoge prioriteit. Wel nuttig omdat je zo geheel van gas zou moeten kunnen, en dat op zich bespaard weer geld.
Dank je. Wv-berekening lijkt mij sowieso wel interessant, dan weet ik ook of de ramen echt zo'n probleem zijn als dat ik vermoed. Zal eens kijken wat er voor aanbieders zijn.
Lucht-warmtepomp / airco zou heel mooi zijn, maar zoals gezegd is volgens mij al eens aangegeven door de installateur dat het niet zou kunnen. Maar ik zal het eens nagaan.
Warmwater is inderdaad een aparte gasboiler (die al vervangen zou gaan worden door een warmtepompboiler).
Ronald schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:04:
Voor bijna 5K heb ik 13.3 gevonden bij -10. 5K is wat geloof ik alleen de Allure al kost; dus koopie.
Richting de 9K ;)

• Ronald
  • Nu online
@Wowter82 Staar je alsjeblieft niet blind op 1 installateur; Voor zover ik het kan oordelen heb je genoeg aan; en zou je een hoger comfort moeten ervaren met een Allure 25. Dat zij de 40 aan bieden is voor mij een waarschuwing. Het is niet alsof je, zoals bij een CV-combiketel, een stort douche mee kunt stoken.

Vraag dus zeker ook informatie op bij een installateur met een andere/duurzame invalshoek.

Maar eerst die warmte verliesberekening. Dat gaat echt een belangrijk gegeven zijn voor wat er bij jouw kan.

• Wowter82
Vier offertes aangevraagd voor een berekening.

Op mijn mail van een week geleden aan TI Green heb ik nog geen reactie }:|

• Wowter82
Interessant 8)7
Offerte 1: € 395,-
Offerte 2: € 999,-

Derde bedrijf heeft vriendelijk bedankt want te druk dus nog even afwachten waar nummer 4 mee komt...

• busscherski
Ti-green is nu ook vermeld in dit artikel.
https://larsboelen.nl/cop1-sanity-checker/
Stond al in de lijst onder de oude naam 'De Groene Goirlese Inductie Oplossing van Henk Verhagen'

• busscherski
Wowter82 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:04:
Interessant 8)7
Offerte 1: € 395,-
Offerte 2: € 999,-

Derde bedrijf heeft vriendelijk bedankt want te druk dus nog even afwachten waar nummer 4 mee komt...
Die van € 395,- is wel erg goedkoop. Ik vraag me af hoe precies die berekening wordt.

• Wowter82
Ik heb inderdaad ook meer fiducie in een wat duurdere, al is dit wel een erg groot verschil. Nog even goed in de details duiken en een keus maken. De laatste offerte is overigens nog niet binnen.

Interessante link van Lars. Mijn vertrouwen in TI is inmiddels ook afgerond 0.

• Wowter82
De derde en laatste offerte zit er mooi tussenin met 695 euro :)
1: € 395
2: € 999
3: € 695

De duurste lijkt ook meest compleet en meest op maat. Zij namen ook nog contact met mij op over de beschikbaarheid van digitale tekeningen. Die zijn er niet, ik heb alleen de verkoopbrochure met plattegronden in pdf en die ook gedeeld. Ik heb toen aangegeven dat ik wel de 40 jaar oude bouwtekeningen heb. Dat zou ook bruikbaar zijn en een locatiebezoek uitsparen. Met nummer 3 is nog niet gesproken over bouwtekeningen. De duurste heeft ook de meest uitgebreide resultaat-/productbeschrijving. Nu kan ik aannemen dat nummer 3 iets vergelijkbaars oplevert, maar dat is in elk geval niet zo uit de offerte op te maken. Copy-paste:

Nummer 2
Warmteverliesberekening
Het maken van een nauwkeurige warmteverliesberekening op basis van de verstrekte bouwkundige gegevens
(actuele plattegronden, aanzichten, doorsneden en details), installatieconfiguratie en vastgestelde
uitgangspunten.
- Opzetten van een 3-dimensionaal gebouwmodel op basis van de analoge tekeningen
- Warmteverliesberekening volgens ISSO 51 (woningbouw)
- Resultaten per vertrek en voor de gehele woning
- Vaste constructies (ramen en deuren) worden gedetailleerd berekend met afzonderlijke invoer van het
glas, de kozijnen, raamwerk en koudebruggen (lineaire warmtedoorgangscoëfficiënt afstandhouders
beglazing)
- Indien meerdere verwarmingssystemen worden toegepast, zal voor elk afzonderlijk systeem het
benodigde totaalvermogen worden bepaald

Nummer 3
Werkzaamheden
- Warmteverliesberekening:
o De te vervaardigen warmteverliesberekening zal worden uitgevoerd conform de berekeningsmethode ISSO 51 (geldt voor woningen).
o De berekening zal worden uitgevoerd middels het programma VABI Elements.
o De berekening zal geheel worden uitgevoerd conform de gekozen norm.
Prestatie
- De complete warmteverliesberekening zal digitaal in PDF-formaat worden verstrekt.
- Opleveren van de toelichtende en verklarende rapportage.

De goedkoopste valt sowieso af want daar zat geen enkele toelichting of onderbouwing bij.

Wat denken jullie?

• Wowter82
De berekening is gemaakt en de resultaten zijn binnen. Ik heb erg veel informatie ontvangen waar ik mij nog in moet verdiepen, maar als ik het goed begrijp, is het "totaal aansluitvermogen verwarmingssysteem incl. voorverwarming en vorstbeveiliging" de belangrijkste waarde, en moet een vervangend verwarmingssysteem minimaal dat vermogen kunnen leveren?
Die waarde is 30,6 kW.

• busscherski
Warmteverliesberekeningen komen altijd hoger uit dan capaciteitsberekeningen op basis van historisch gasverbruik (koevlaas methode). 30.6 kW lijkt me wel wel heel veel.
Kun je het rapport eens in het geheel delen?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
TI-Green even mailen, of ze er ook 4 in cascade kunnen plaatsen? :+

Een airco (L/L) of hete lucht verwarming is wel een ander verhaal. Hetzelfde verschil als een CV-installatie op 65C of een warmtepomp die op 30C verwarmt. Bij een lagere temperatuur heb je meer volume nodig om dezelfde capaciteit te halen. Ergo, je hebt grotere buizen nodig. Of je water of lucht rondpompt maakt daarin niet uit.

Een unit boven en eentje beneden is sowieso geen slecht plan. Met 2 units heb je bij storing nog iets van verwarming en je kunt boven en beneden onafhankelijk(er) regelen. Ook kun je dan je buislengte inkorten, daardoor kun je makkelijker aan de juiste luchtvolumes komen.
Maar het klinkt sowieso als een grondige renovatie die nodig is... helaas.

• Ivow85
  • Nu online
30,6kW klinkt mij wel heel extreem.

Dat is viermaal zoveel als de capaciteit van de warmtepomp die volgende week in onze woning geplaatst wordt. Wij krijgen een 7,5kW model als all-electric oplossing.
Onze huidige woning heeft isolatie die vergelijkbaar is met jouw woning.
Bouwjaar 1979, 2/1kap originele spouw isolatie (5cm). Beneden origineel dubbel glas, boven enkel glas. Vloer en dak later geïsoleerd met 10cm isolatiemateriaal.
153m²/543m³.

Op basis van grof vergelijk tussen de woningen zou je komen op zo'n 15kW voor jouw woning. Op basis van jouw historisch gasverbruik nog lager.

Tenzij je uitzonderlijk veel glasoppervlak hebt. Want een spouwmuur met 5cm steenwol heeft een Rc van ongeveer 1,5. En oud dubbel glas heeft een U-waarde van ongeveer 2,8 als het nog niet lek is. Wat gelijk staat aan een Rc van 0,35. Elke vierkante meter glas in je gevel geeft je vier keer zoveel verlies als een vierkante meter muur.

Wat betreft het originele glas en originele alu kozijnen en de kosten voor het vervangen daarvan: je zit sowieso aardig in de buurt van de technische levensduur ervan. Noodzaak tot vervangen ligt niet meer ver in de toekomst.

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee