@Ivow85 da's nou het verschil tussen een COP van 1 en een COP van 4 

Het gaat over warmteverlies, wat altijd primaire thermische energie betreft. De COP van de WP heeft hier niets mee te maken, een 15kW WP geeft dan ook 15kW thermisch, de aansluit waarde is natuurlijk veel lager maar daar gaat het hier niet over.MikeyMan schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 07:37:
@Ivow85 da's nou het verschil tussen een COP van 1 en een COP van 4
Iknow, was ook niet heel serieusbbbrumbrum schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:18:
[...]
Het gaat over warmteverlies, wat altijd primaire thermische energie betreft. De COP van de WP heeft hier niets mee te maken, een 15kW WP geeft dan ook 15kW thermisch, de aansluit waarde is natuurlijk veel lager maar daar gaat het hier niet over.
30kW warmteverlies, misschien toch maar eens de ophaalbrug van het kasteel wat vaker dichthouden?
SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie
Zou wat zijn. Dan is zelfs een 3x35A aansluiting niet meer voldoende en moet je naar 3x50A. Dan betaal je hier in de regio alleen al aan vastrecht bijna 1500 EUR per jaarMikeyMan schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:26:
[...]
Iknow, was ook niet heel serieus
Maar als dit klopt, en je er een COP1 systeem in hangt, zul je toch die 30kW er ook in moeten stoppen.
Het is nog maar de vraag of je die verzwaring kunt doen, wellicht moet dan ook de kabel en de hoofdzekeringkast vervangen worden en zul je een nieuwe groepenkast moeten plaatsen die geschikt is voor 3 x63A. Dus alleen met meer vastrecht ben je er nog lang niet. 3x25 is echt het praktisch maximum en dan moet je al rare dingen doen wil dat niet uitkunnen.Joris748 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:49:
[...]
Zou wat zijn. Dan is zelfs een 3x35A aansluiting niet meer voldoende en moet je naar 3x50A. Dan betaal je hier in de regio alleen al aan vastrecht bijna 1500 EUR per jaar
[Voor 36% gewijzigd door Mylo1 op 17-02-2022 20:23]
Downloadlink naar de beknopte versie: https://we.tl/t-tENfhy5wIVbusscherski schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:29:
Kun je het rapport eens in het geheel delen?
Ik heb heel veel data, maar volgens mij geen totale glasoppervlakte. Wel heb ik een alternatieve berekening voor als ik het glas zou vervangen door HR++, dan kan ik met 5 kW minder toeIvow85 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 06:54:
30,6kW klinkt mij wel heel extreem.
Dat is viermaal zoveel als de capaciteit van de warmtepomp die volgende week in onze woning geplaatst wordt. Wij krijgen een 7,5kW model als all-electric oplossing.
Onze huidige woning heeft isolatie die vergelijkbaar is met jouw woning.
Bouwjaar 1979, 2/1kap originele spouw isolatie (5cm). Beneden origineel dubbel glas, boven enkel glas. Vloer en dak later geïsoleerd met 10cm isolatiemateriaal.
153m²/543m³.
Op basis van grof vergelijk tussen de woningen zou je komen op zo'n 15kW voor jouw woning. Op basis van jouw historisch gasverbruik nog lager.
Tenzij je uitzonderlijk veel glasoppervlak hebt. Want een spouwmuur met 5cm steenwol heeft een Rc van ongeveer 1,5. En oud dubbel glas heeft een U-waarde van ongeveer 2,8 als het nog niet lek is. Wat gelijk staat aan een Rc van 0,35. Elke vierkante meter glas in je gevel geeft je vier keer zoveel verlies als een vierkante meter muur.
Wat betreft het originele glas en originele alu kozijnen en de kosten voor het vervangen daarvan: je zit sowieso aardig in de buurt van de technische levensduur ervan. Noodzaak tot vervangen ligt niet meer ver in de toekomst.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Wise enough to play the fool
[Voor 40% gewijzigd door teacher op 17-02-2022 22:19]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Je zit op ruim 100 W/m² wat hoog is maar niet extreem. Een jaren 60 woning zonder verdere isolatie zit boven de 150 W/m².Wowter82 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:43:
[...]
Downloadlink naar de beknopte versie: https://we.tl/t-tENfhy5wIV
Evt. kan ik ook het totaalrapport van 63 pagina's uploaden.
[...]
Ik heb heel veel data, maar volgens mij geen totale glasoppervlakte. Wel heb ik een alternatieve berekening voor als ik het glas zou vervangen door HR++, dan kan ik met 5 kW minder toe![]()
Gebruiksoppervlakte zoals berekend 292 m^2, inhoud 805 m^3.
Ivow85 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:34:
Het lukt mobiel even niet goed om het document te openen.
Maar...
5kW besparen door glas van oud dubbel naar HR++ te vervangen? Hoe dan?
Even rekenen:
U-waarde Hr++ = ongeveer 1W/K/m²
U-waarde oud dubbelglas is ongeveer 2,8W/K/m²
Verschil is dus 1,8W/K/m²
Uiterste temperatuur waarmee gerekend wordt is in Nederland meestal - 15 (-10 aan de kust) en de kamertemperatuur voor de meeste kamers 20 graden. Een dT van 35.
35*1,8 = 63W verminderd warmteverlies per m² glas. Uitgaande van 5kW op de totale woning zou je dan ongeveer 80m² glas hebben. Dat is héél veel glas. Zelfs voor een groot huis.
En die opgegeven 30kW lijkt gezien de reactie van @teacher bovendien inclusief de berekende overcapaciteit ivm snelle opwarming. Bij een warmtepomp wil je zo'n snelle opwarming niet. Wat is het werkelijke warmteverlies wat uit de berekening komt?
De huidige verwarming is een bestaande gasgestookte luchtverwarmer. Op zijn best klopt de 45. Maar in mijn ouderlijk huis was de retour toch echt het trappenhuis... En zeker geen 35 gradenSuperbeagle schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:54:
[...]
Las in het rapport dat je trouwens al op lage temperatuur verwarmt.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.
SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie
[Voor 4% gewijzigd door teacher op 21-02-2022 21:45]
Google Pixel 7 Macbook Pro 2023 16" Apple iPhone 14 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 LG G2 OLED evo Gallery Edition Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details