Toon posts:

Wat te doen met een brink heteluchtverwarming?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Ivow85 da's nou het verschil tussen een COP van 1 en een COP van 4 :P

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 07:37:
@Ivow85 da's nou het verschil tussen een COP van 1 en een COP van 4 :P
Het gaat over warmteverlies, wat altijd primaire thermische energie betreft. De COP van de WP heeft hier niets mee te maken, een 15kW WP geeft dan ook 15kW thermisch, de aansluit waarde is natuurlijk veel lager maar daar gaat het hier niet over.

30kW warmteverlies, misschien toch maar eens de ophaalbrug van het kasteel wat vaker dichthouden? :+

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bbbrumbrum schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:18:
[...]

Het gaat over warmteverlies, wat altijd primaire thermische energie betreft. De COP van de WP heeft hier niets mee te maken, een 15kW WP geeft dan ook 15kW thermisch, de aansluit waarde is natuurlijk veel lager maar daar gaat het hier niet over.

30kW warmteverlies, misschien toch maar eens de ophaalbrug van het kasteel wat vaker dichthouden? :+
Iknow, was ook niet heel serieus ;)

Maar als dit klopt, en je er een COP1 systeem in hangt, zul je toch die 30kW er ook in moeten stoppen.

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20-03 10:18
Met interesse het topic doorgelezen maar jullie zijn we afgedewaald van het initiële onderwerp. Hoeveel van dit soort knutsel-ontwerpen zijn er eigenlijk in de markt, die inductiedoos was nieuw voor mij, dat blauwe ding uit hardenberg had ik al eerder voorbij zien komen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er echt mensen zijn die dit hebben opgehangen en al geconfronteerd zijn met de jaarafrekening. De enige manier om hiermee je huis te verwarmen zonder dat je in de schuldsanering komt is het ding voor de meter aan te sluiten (maar dat is geloof ik niet helemaal de bedoeling).

Anyway het lijkt een kwestie van tijd tot er weer een nieuwe zelfbenoemde raketgeleerde opstaat gesteund door een doorgedraaide marketeer die een nieuw revelutionair product uitbrengt o.b.v. een nieuwe, door de mensheid nog niet ondekte technologie die volledig is doorgerekend met de 1ste wet van behoud van ellende: P-in = P-uit.

Ik ben benieuwd wat er nog gaat komen, zou leuk zijn dit soort “uitvindingen” als collectie onder te brengen in een tentoonstelling.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:18
@Mylo1
Lars Boelen houdt al een soort overzicht bij in dat blog dat ik eerder deelde.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:17
MikeyMan schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:26:
[...]

Iknow, was ook niet heel serieus ;)

Maar als dit klopt, en je er een COP1 systeem in hangt, zul je toch die 30kW er ook in moeten stoppen.
Zou wat zijn. Dan is zelfs een 3x35A aansluiting niet meer voldoende en moet je naar 3x50A. Dan betaal je hier in de regio alleen al aan vastrecht bijna 1500 EUR per jaar :o

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20-03 10:18
Joris748 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:49:
[...]

Zou wat zijn. Dan is zelfs een 3x35A aansluiting niet meer voldoende en moet je naar 3x50A. Dan betaal je hier in de regio alleen al aan vastrecht bijna 1500 EUR per jaar :o
Het is nog maar de vraag of je die verzwaring kunt doen, wellicht moet dan ook de kabel en de hoofdzekeringkast vervangen worden en zul je een nieuwe groepenkast moeten plaatsen die geschikt is voor 3 x63A. Dus alleen met meer vastrecht ben je er nog lang niet. 3x25 is echt het praktisch maximum en dan moet je al rare dingen doen wil dat niet uitkunnen.

Ik heb zelf een paar jaar 3x35 gehad maar na het herverdelen van wat grootverbruikers over de verschillende fasen past het allemaal net. Daarna weer terug naar 3x25A. In de tijd dat ik 3x35A had hebben we meerdere keren een behoorlijke tijd een stroomstoring gehad met een leuke vergoeding vanuit Liander dus dat was een mooie korting op het vastrecht.

Recent is er een laadpaal 11kw bijgekomen, maar die draait met name in de daluren en heeft loadbalancing via de P1 poort. Voor een COP1 cv/ww is dat onhandig als die iedere keer uit wordt gezet omdat je wilt koken, strijken, thee wilt zetten of de was wilt wassen/drogen. Ik meende gelezen te hebben dat die inductieketel niet kon moduleren dus het is een gevalletje alles of niets.

[Voor 36% gewijzigd door Mylo1 op 17-02-2022 20:23]

• Wowter82
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 27-02-2022
busscherski schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:29:
Kun je het rapport eens in het geheel delen?
Downloadlink naar de beknopte versie: https://we.tl/t-tENfhy5wIV
Evt. kan ik ook het totaalrapport van 63 pagina's uploaden.
Ivow85 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 06:54:
30,6kW klinkt mij wel heel extreem.

Dat is viermaal zoveel als de capaciteit van de warmtepomp die volgende week in onze woning geplaatst wordt. Wij krijgen een 7,5kW model als all-electric oplossing.
Onze huidige woning heeft isolatie die vergelijkbaar is met jouw woning.
Bouwjaar 1979, 2/1kap originele spouw isolatie (5cm). Beneden origineel dubbel glas, boven enkel glas. Vloer en dak later geïsoleerd met 10cm isolatiemateriaal.
153m²/543m³.

Op basis van grof vergelijk tussen de woningen zou je komen op zo'n 15kW voor jouw woning. Op basis van jouw historisch gasverbruik nog lager.

Tenzij je uitzonderlijk veel glasoppervlak hebt. Want een spouwmuur met 5cm steenwol heeft een Rc van ongeveer 1,5. En oud dubbel glas heeft een U-waarde van ongeveer 2,8 als het nog niet lek is. Wat gelijk staat aan een Rc van 0,35. Elke vierkante meter glas in je gevel geeft je vier keer zoveel verlies als een vierkante meter muur.

Wat betreft het originele glas en originele alu kozijnen en de kosten voor het vervangen daarvan: je zit sowieso aardig in de buurt van de technische levensduur ervan. Noodzaak tot vervangen ligt niet meer ver in de toekomst.
Ik heb heel veel data, maar volgens mij geen totale glasoppervlakte. Wel heb ik een alternatieve berekening voor als ik het glas zou vervangen door HR++, dan kan ik met 5 kW minder toe :)
Gebruiksoppervlakte zoals berekend 292 m^2, inhoud 805 m^3.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:05
@Wowter82 Je adres staat nog op pagina 2.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even de download link weggehaald ivm adres,

Wise enough to play the fool

• Wowter82
Dank! Aangepast.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:41
@Wowter82 select copy-paste komt het adres er nog steeds uit

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Mylo1 je kunt prima een zware aansluiting krijgen. Of je het wilt betalen is een tweede :+

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Twee dingen vallen me op:
Je hebt een groot huis!
Je huis is lek, er zijn flinke verliezen op transmissie en ventilatie.
Er wordt gerekend met een opwarmtijd van twee uur. Dan heb je idd vermogen nodig.

en je hebt nu een eigen topic

Ik heb even snel gescand, maar ik zou dus serieus overwegen om wat geld te stoppen in isolatie en verbetering van de schil. Ook de kozijnen. Verder zorgt de manier waarop de brink werkt dat er ( al naar gelang de stand van de wisselklep) dat er warmte uit je huis gedrukt wordt.

[Voor 40% gewijzigd door teacher op 17-02-2022 22:19]

• Ronald
Wat mij op valt:

Ze berekenen 300 liter /per seconde/ aan ventilatie. Dat klinkt eerder als een zeef dan een muur :?
Woonvertrekken worden op behoorlijk comfortabele temperatuur berekend, dat geeft iets (10%?) hogere waardes.

De zitkamer is ongeveer even groot als bij mij in een tussenwoning. Die hield ik met 4kW warm bij -8 en storm... Inclusief verlies aan kruipruimte door ongeïsoleerde verwarmde vloer. Dus 7kW transmissie en ventilatie voelt erg pittig aan. Het is niet alsof isolatie op welke manier dan ook bij mij in orde is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:42
Het lukt mobiel even niet goed om het document te openen.

Maar...
5kW besparen door glas van oud dubbel naar HR++ te vervangen? Hoe dan?

Even rekenen:
U-waarde Hr++ = ongeveer 1W/K/m²
U-waarde oud dubbelglas is ongeveer 2,8W/K/m²

Verschil is dus 1,8W/K/m²

Uiterste temperatuur waarmee gerekend wordt is in Nederland meestal - 15 (-10 aan de kust) en de kamertemperatuur voor de meeste kamers 20 graden. Een dT van 35.

35*1,8 = 63W verminderd warmteverlies per m² glas. Uitgaande van 5kW op de totale woning zou je dan ongeveer 80m² glas hebben. Dat is héél veel glas. Zelfs voor een groot huis.

En die opgegeven 30kW lijkt gezien de reactie van @teacher bovendien inclusief de berekende overcapaciteit ivm snelle opwarming. Bij een warmtepomp wil je zo'n snelle opwarming niet. Wat is het werkelijke warmteverlies wat uit de berekening komt?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Superbeagle
  • Laatst online: 20:34

Superbeagle

Always smile

Wowter82 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:43:
[...]

Downloadlink naar de beknopte versie: https://we.tl/t-tENfhy5wIV
Evt. kan ik ook het totaalrapport van 63 pagina's uploaden.

[...]

Ik heb heel veel data, maar volgens mij geen totale glasoppervlakte. Wel heb ik een alternatieve berekening voor als ik het glas zou vervangen door HR++, dan kan ik met 5 kW minder toe :)
Gebruiksoppervlakte zoals berekend 292 m^2, inhoud 805 m^3.
Je zit op ruim 100 W/m² wat hoog is maar niet extreem. Een jaren 60 woning zonder verdere isolatie zit boven de 150 W/m².

Je ventilatieverlies is ook hoog met ruim 9 kW. Doe een blowerdoortest en laat vervolgens de kieren dichten. Let dan wel op voldoende ventilatie. Ik doe een wilde gok dat het nog 7 kW scheelt.

Samen met de HR++ ramen scheelt het dan 12 kW op de 30 kW waardoor je uitkomt op 18 kW. Dan zit je al rond de 60 W/m² wat erg geschikt is voor LTV.

Mogelijk zie je kansen voor nog verdere isolatie?

Las in het rapport dat je trouwens al op lage temperatuur verwarmt.

• Superbeagle
  • Laatst online: 20:34

Superbeagle

Always smile

Ivow85 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:34:
Het lukt mobiel even niet goed om het document te openen.

Maar...
5kW besparen door glas van oud dubbel naar HR++ te vervangen? Hoe dan?

Even rekenen:
U-waarde Hr++ = ongeveer 1W/K/m²
U-waarde oud dubbelglas is ongeveer 2,8W/K/m²

Verschil is dus 1,8W/K/m²

Uiterste temperatuur waarmee gerekend wordt is in Nederland meestal - 15 (-10 aan de kust) en de kamertemperatuur voor de meeste kamers 20 graden. Een dT van 35.

35*1,8 = 63W verminderd warmteverlies per m² glas. Uitgaande van 5kW op de totale woning zou je dan ongeveer 80m² glas hebben. Dat is héél veel glas. Zelfs voor een groot huis.

En die opgegeven 30kW lijkt gezien de reactie van @teacher bovendien inclusief de berekende overcapaciteit ivm snelle opwarming. Bij een warmtepomp wil je zo'n snelle opwarming niet. Wat is het werkelijke warmteverlies wat uit de berekening komt?
Members only: Warmteverlies
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Ronald
Superbeagle schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:54:
[...]

Las in het rapport dat je trouwens al op lage temperatuur verwarmt.
De huidige verwarming is een bestaande gasgestookte luchtverwarmer. Op zijn best klopt de 45. Maar in mijn ouderlijk huis was de retour toch echt het trappenhuis... En zeker geen 35 graden ;)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:18
Totaal transmissieverlies van 17330 W lijkt me een plausibel getal uit een warmteverliesberekening.
Totaal ventilatieverlies van 9170 W lijkt me erg hoog. Dat zal berekend zijn op basis van die erg hoge 292 liter ventilatie per seconde. Ik heb het niet scherp maar verwacht dat als je huis een beetje voor elkaar is de ventilatie ongeveer 3x lager zou moeten zijn.
Opwarmtoeslag is niet van toepassing in geval je kamertemperatuur constant is (zoals bij een warmtepomp).

Dan kom je voor een warmtepomp volgens deze berekening ergens tussen 21 en 26 kW uit. Uiteraard kun je niet zoveel COP 1 verwarming aansluiten op je 3 x 25A aansluiting maar ook een warmtepomp met dat vermogen en geschikt voor een 3 x 25A aansluiting ken ik niet.

Warmteverliesberekeningen komen altijd hoger uit dan een vermogensberekening op basis van historisch gasverbruik. (2500 m3 gas x 8 kWh / m3) / 1749 vollast uren = 11.4 kW
https://installtek.nl/informatie/indicatietabellen

De vermogensberekening op basis van historisch gasverbruik is in mijn ervaring best accuraat. En ik zie meestal dat een warmteverliesberekening op het dubbele vermogen uitkomt, geen verrassing.

Het viel me wel op dat in het document staat dat je afgiftesysteem voldoende heeft aan een CV aanvoertemperatuur van 45 graden. Dan is het (conceptueel / in theorie) al geschikt om de ketel te vervangen door een L/W warmtepomp (dan kun je de rest van het Brink spul houden). Maar met je netaansluiting komt niet veel verder dan een warmtepomp van 16 kW thermisch dus dan moet je het warmteverliesrapport een beetje ter zijde schuiven en er de vermogensberekening op basis van historisch gasverbruik voor terugnemen. Daarnaast zit je er mee dat deze apparaten misschien niet perfect op elkaar afgestemd zijn. Dit lijkt me voor jou als, met alle respect, niet heel technisch onderlegd persoon toch iets te experimenteel.

Je huidige hybryde aanbieding met Brink 14 kW hybride warmtepomp kan een optie zijn. Ik mis info over de warmtepomp. Als die ook nog 14 kW kan leveren bij een buitentemperatuur van -7 C dan verwacht ik dat je de gasketel in de praktijk helemaal niet meer nodig hebt. Dan hangt die er vooral om de warmteverliesberekening tevreden te stellen en misschien een keertje leuk om het huis op te warmen na een vakantie in de winter.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Wowter82
@teacher dank voor het uitsplitsen tot eigen topic.

Al die getallen beginnen aardig te duizelen. Het lijkt mij erg lastig om tot voldoende zekerheid over getallen te komen om de haalbaarheid van alternatieven goed te kunnen afwegen. Dan zou er onder de streep geen andere optie overblijven dan "gewoon" vervangen door een gelijksoortig systeem maar dan gevoed door een warmtepomp, zoals al geoffreerd.

Glas vervangen gaat volgens mij richting de 30K en dan moet daar nog de verwarming bij. Dan ben ik minstens 2x zo duur uit. En volgens mij zou ik alleen nog het dak nog verder kunnen isoleren, al weet ik niet hoe dan en ook niet of dat zoden aan de dijk zet.

Dank in elk geval voor alle input, het is hoe dan ook interessant om zo eens bewuster te kijken naar deze materie. Maar ik wil op een gegeven moment wel een knoop doorhakken :)

Ik zal de reacties nog eens goed doornemen om te zien wat haalbaar kan zijn en/of wat de moeite is om nader uit te zoeken en of ik nog ergens aanvullende informatie kan geven.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

@Wowter82 je hebt in ieder geval enorm veel geleerd in een maandje tijd. Hiervoor dacht je nog dat een ti-green een oplossing was en reageerde je nogal... verrast op de informatie die je kreeg. ;)

Laat ik voorop stellen dat isoleren altijd zin heeft, zeker je dak, zeker je ramen.
Twee lichtere systemen (een voor boven + heet water, een voor beneden) lijkt mij geen verkeerde oplossing.

Keep us posted!

[Voor 4% gewijzigd door teacher op 21-02-2022 21:45]

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee