PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Tot welke temp verwarmt hij nu zonder automation? (en hoe vaak?)pentaw1nz schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:07:
Enige wat ik recent heb aangepast; ik had een automation waarbij iedere dag de WPB ging verwarmen tot 60 graden op het moment dat die dag de stroom het goedkoopst was.
staat op 50 ingesteld, ik weet eigenlijk niet wanneer hij normaliter aangaat. Ik zie hem wel eens per dag een paar uur draaien in HomeWizard grafiekjesjj85 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:10:
[...]
Tot welke temp verwarmt hij nu zonder automation? (en hoe vaak?)
Heb hem nu dus 14 maanden. Destijds zelf een goed luchtdoorlatend filterdoek geplaatst op de inlaat die ik regelmatig ververs. verder is er geen onderhoud geweest.Hij is nu 25 graden sinds bovenstaande post. Dus hij verwarmt wel.
[ Voor 25% gewijzigd door pentaw1nz op 17-12-2025 09:19 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Zou hem dan wat hoger zetten, 55grC bijv.pentaw1nz schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:18:
[...]
staat op 50 ingesteld, ik weet eigenlijk niet wanneer hij normaliter aangaat. Ik zie hem wel eens per dag een paar uur draaien in HomeWizard grafiekjes
Heb hem nu dus 14 maanden. Destijds zelf een goed luchtdoorlatend filterdoek geplaatst op de inlaat die ik regelmatig ververs. verder is er geen onderhoud geweest.Hij is nu 25 graden sinds bovenstaande post. Dus hij verwarmt wel.
Daarnaast zit er ook wel een verschil tussen verwarmen met warmtepomp of warmtepomp+element (boost).
Spiraal vd warmtepomp zit onderin het vat. Dus als je met warmtepomp verwarmt, dan verwarm je in principe het hele vat.
Element en temperatuursensor zit ongeveer halverwege. Dus daarmee verwarm je vooral de bovenste helft van het vat (ivm temperatuursgelaagdheid water).
Verder is het leidingwater nu ook een stukje kouder. Dus naar verhouding moet er meer warm water bijgemengd worden om tot een fijne douchetemperatuur te komen.
Zie ook vraag van @Tanuki en de onderliggende reacties
Tanuki in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
Ok, dank. Dus niet direct alarmerend.
Ik zal hem eens op 55 zetten, want eerder ging hij met mijn dynamische schakeling wel regelmatig naar 60 graden. Dat is er nu ook uit.
Ik zal hem eens op 55 zetten, want eerder ging hij met mijn dynamische schakeling wel regelmatig naar 60 graden. Dat is er nu ook uit.