Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 108 Laatste
Acties:
  • 899.874 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Str1ng
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
JMSL2022 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:06:
[...]

Weet je al welke omvormers je gaat gebruiken?
Als je bijvoorbeeld IQ8m gebruikt dan kom je met 12x330 Watt op 3960 Watt uit.
Of een 16A groep mag je maximaal 3600 Watt aansluiten, dan wordt het dus 20A.

Als je IQ7+ gebruikt dan wordt het 12x295 Watt is 3540 dus dat zou net gaan.
Ah niet volledige informatie. Excuus. Zijn iq8+. Die zitten op 300wtt Max uit me hoofd en zou precies 3,6 zijn.
Wat vind je van de lussen? Per fase maar voor de zekerheid 2 lussen maken? Ik weet niet wat voor marges ze hanteren met Max 8 micro’s op een 1fase q kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-10 13:04
Liggen die 24 panelen op 1 dakdeel? Dan zou ik alles verdelen over 3 fasen. Voordeel van Enphase is dat je altijd 1 of meerdere panelen erbij kan prikken.
Ik heb zelf 27 panelen op 2 dakdelen, verdeeld over 6 strengen naar 3 fases.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Str1ng
RobWest schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:53:
Liggen die 24 panelen op 1 dakdeel? Dan zou ik alles verdelen over 3 fasen. Voordeel van Enphase is dat je altijd 1 of meerdere panelen erbij kan prikken.
Ik heb zelf 27 panelen op 2 dakdelen, verdeeld over 6 strengen naar 3 fases.
Ja die wel, maar wil 1 fase overhouden om daar uiteindelijk nog 12 panelen op zuid oost te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09 17:31
Pazo schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:16:
2 systemen met 2 Envoy's? Waarom dat dan?
Een op de woning en een op de vrijstaande schuur. Vandaar dat er voor twee systemen gekozen is. Komen ook op een andere manier binnen.
MisterB schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:41:
Ja dat dus - HA = Home Assistant - google is your friend
Ja check. Dat had ik dus gedaan maar met al die afkortingen wist Google zelfs geen raad. Nu ik weet waar het voor staat ben ik al een eind verder en dat ziet er inderdaad wel goed uit.
Komt de Kwh meter dan op de plek waar nu de groep van Enphase zit of komt deze er afzonderlijk bij?

Ik zie dat dit, excl installateur, maar €100 zou kosten. Wat zou de upgrade van de envoy worden qua extra kosten? Iemand enig idee?

En is de home assistant dat met of zonder abonnement? Lees namelijk dat je beiden hebt maar was even benieuwd hoe jullie die gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door Pont Max op 29-03-2023 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
Die 12 panelen kan je dan ook weer over je 3 fasen verdelen. Dan heb je gedurende de hele dag een mooie verdeling over de 3 fasen.

Dit is de verdeling per fase op een bewolkte dag, 15 x NO + 12 x ZW:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MegP15aGwBwpCSIsp_DTX7bXco0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d3z2jIiGttmYLIP8Twsk8Fih.png?f=fotoalbum_large

Dit op een meer zonnige dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BT9jgz31Ycs8_RU9qhsTkErQ5CE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2EB9dnIMFwuUp2mMv3duCVpG.png?f=fotoalbum_large

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Pont Max schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:13:
[...]

Een op de woning en een op de vrijstaande schuur. Vandaar dat er voor twee systemen gekozen is. Komen ook op een andere manier binnen.

[...]

Ja check. Dat had ik dus gedaan maar met al die afkortingen wist Google zelfs geen raad. Nu ik weet waar het voor staat ben ik al een eind verder en dat ziet er inderdaad wel goed uit.
Komt de Kwh meter dan op de plek waar nu de groep van Enphase zit of komt deze er afzonderlijk bij?

Ik zie dat dit, excl installateur, maar €100 zou kosten. Wat zou de upgrade van de envoy worden qua extra kosten? Iemand enig idee?

En is de home assistant dat met of zonder abonnement? Lees namelijk dat je beiden hebt maar was even benieuwd hoe jullie die gebruiken.
Is een eenvoudige HomeWizard P1 meter al niet voldoende voor je?
Je wil toch alleen het gebruik/teruglevering op de meter zien?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Str1ng
[quote]RobWest schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:14:
Die 12 panelen kan je dan ook weer over je 3 fasen verdelen. Dan heb je gedurende de hele dag een mooie verdeling over de 3 fasen.

Check! Zo had ik nog niet gedacht. En 12 panelen op 16a zou moeten passen met iq8+. 12x300watt is 3600. Of zit je dan zo erg op het randje dat hij er uit zal klappen op piek dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09 11:08
Pazo schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:10:
[...]

Ik zie in de app wel degelijk wat aanpassingen. Visuele aanpassing, in bijv de icoontjes, maar er nu ook in het onderste gedeelte van het scherm een Prestatie-blok. Tevens is het stukje Netto geïmporteerd / geëxporteerd daar ook naar toe verhuisd en staat het niet meer in het overzichtje daarboven (dat vind ik dan wel weer jammer).

[Afbeelding]
Bij mij staat het Presentatie-blok onder de pagina ENERGIE en niet onder STATUS. Ook ontbreekt een toegevoegde knop Live-status.
Kennelijk toch een versie verschil? Ik heb 3.7.1.

pvoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobWest
Str1ng schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:42:
[quote]RobWest schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:14:

Check! Zo had ik nog niet gedacht. En 12 panelen op 16a zou moeten passen met iq8+. 12x300watt is 3600. Of zit je dan zo erg op het randje dat hij er uit zal klappen op piek dagen?
Jij hebt dan dus 36 panelen verdeelt over 2 dakvlakken. Dat zou dan 12 panelen per fase zijn. Maar die fasen zitten verdeelt over 2 dakvlakken, dus haal je nooit 12 maal het max van je micro's. Beide dakvlakken kunnen nooit tegelijk 100% zon opvangen.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Laatst online: 21:07

tomtom901

Moderator General Chat
Pazo schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:14:
[...]

Omdat ik een Envoy / Gateway metered heb met CT spoelen.
Is dat die Envoy S metered waar je dat mee kan zien? Gaaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:54
CeeBee schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:06:
[...]

Bij mij staat het Presentatie-blok onder de pagina ENERGIE en niet onder STATUS. Ook ontbreekt een toegevoegde knop Live-status.
Kennelijk toch een versie verschil? Ik heb 3.7.1.
Ah ja, ik heb nog 3.7.0.
Maar 3.7.1 crasht bij mij, dus ik blijft nog even bij 3.7.0 totdat er een nieuwe versie na 3.7.1. komt.
tomtom901 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:36:
[...]

Ja, als je Metered en het juiste aantal CT spoelen installeert kan je in de Enphase app en in Enlighten ook de verbruikskant zien. Bij de Standard zie je alleen de productiekant. Echter kan je het ook oplossen door zelf een p1 of kwh monitor te installeren, en het op die manier uitlezen, in bijvoorbeeld Home Assistant. Maar dat zie je dus niet terug in de Enphase app.

Enphase kan je dus ook koppelen / integreren in Home Assistant, en daar kan je uiteindelijk leuke dingen mee doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYfT1Kw7TFpiSshCuhdYxiZPrKg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oodzXs3JyAQK2dPKGb8sLyTU.jpg?f=user_large

[ Voor 51% gewijzigd door Pazo op 29-03-2023 19:44 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09 11:08
tomtom901 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:36:
[...]

Ja geïmporteerd, geproduceerd, geëxporteerd en netto geëxporteerd in 1 blik. + verbruikt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIuA5GUjZBhm5hQ7CcjrBSBQ1QM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9IGbaUXmTC1XMnE3KlpBjX1A.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door CeeBee op 29-03-2023 20:31 . Reden: Typo ]

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Laatst online: 21:07

tomtom901

Moderator General Chat
Pazo schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:37:
[...]

[...]

Ja, als je Metered en het juiste aantal CT spoelen installeert kan je in de Enphase app en in Enlighten ook de verbruikskant zien. Bij de Standard zie je alleen de productiekant. Echter kan je het ook oplossen door zelf een p1 of kwh monitor te installeren, en het op die manier uitlezen, in bijvoorbeeld Home Assistant. Maar dat zie je dus niet terug in de Enphase app.
Cool. Ik zie dat ik nog even terug mag naar de installateur voor de spoelen in onze (nieuwbouw)woning met Enphase. Oplevering duurt nog even maar kan maar goed zijn. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-10 20:26
Str1ng schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:21:
[...]

Ah niet volledige informatie. Excuus. Zijn iq8+. Die zitten op 300wtt Max uit me hoofd en zou precies 3,6 zijn.
Wat vind je van de lussen? Per fase maar voor de zekerheid 2 lussen maken? Ik weet niet wat voor marges ze hanteren met Max 8 micro’s op een 1fase q kabel?
Ik weet niet precies waar die 8 micro's per fase vandaan komen?
deze info komt van de Enphase site:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2U-K2fvLt2uM9K7KlTXg74sKH5I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r8s7fsj3nKVxkhApsc83TJmI.png?f=user_large
Daarin geven ze aan dat de kabels geschikt zijn voor maximaal 25 A

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:39
JMSL2022 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:01:
[...]

Ik weet niet precies waar die 8 micro's per fase vandaan komen?
deze info komt van de Enphase site:
[Afbeelding]
Daarin geven ze aan dat de kabels geschikt zijn voor maximaal 25 A
https://solarmagazine.nl/...tasheet-enphase-iq8-1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj.vollema
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 29-07 19:54
Hallo Tweakers,

Hoop niet te veel offtopic.

Ik ben sinds een week in het bezit van een Enphase Metered. Ik zie dat de onderkant van de meter volledig open ligt. Mijn vraag is of dit correct is of dat de installateur een afdekplaatje is vergeten aan te brengen.

Graag jullie reactie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTgwO3y6XKLUtB4WPi8KqEUAQLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPW82Ya3rjoN67u28SsmCCQ8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
jj.vollema schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:34:
Hallo Tweakers,

Ik ben sinds een week in het bezit van een Enphase Metered. Ik zie dat de onderkant van de meter volledig open ligt. Mijn vraag is of dit correct is of dat de installateur een afdekplaatje is vergeten aan te brengen.

Graag jullie reactie

[Afbeelding]
Zo klopt het. Er bestaat geen afdekplaatje.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
RobWest schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:14:
[...]

Volgens mij staat er 12 per fase
En 8 staat er ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
RobWest schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:14:
[...]

Volgens mij staat er 12 per fase
Tja 8 of 12, ik begrijpt niet helemaal wat het verschil is tussen die 2 kolommen.
Het lijkt erop dat ze vooral bang zijn voor de kabelweerstand waardoor de spanning oploopt.
Bij de IQ7+ staat maximaal 13 terwijl die maar 5W minder leveren.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:10
jj.vollema schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:34:
Hallo Tweakers,

Graag jullie reactie

[Afbeelding]
Alleen, waarom heb je een metered en geen aangesloten CT spoelen?

De foto laat ingezoomd trouwens wel een lelijk gestripte bruine draad zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:26
JMSL2022 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:41:
[...]

Tja 8 of 12, ik begrijpt niet helemaal wat het verschil is tussen die 2 kolommen.
Het lijkt erop dat ze vooral bang zijn voor de kabelweerstand waardoor de spanning oploopt.
Bij de IQ7+ staat maximaal 13 terwijl die maar 5W minder leveren.
In theorie kun je tot 12 panelen in één string plaatsen. Maar hierbij kan de communicatie een probleem opleveren. Hou je je aan 8 panelen in één string (met eventueel parallel 4 andere panelen) dan is die communicatie geen probleem.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Eddie_ schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 06:43:
[...]

In theorie kun je tot 12 panelen in één string plaatsen. Maar hierbij kan de communicatie een probleem opleveren. Hou je je aan 8 panelen in één string (met eventueel parallel 4 andere panelen) dan is die communicatie geen probleem.
Maar @Str1ng gaat ze op 2 dakdelen plaatsen in 6 strengen: 8+8+8 en 4+4+4

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Heb ik het niet goed gelezen dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loen
Goedemorgen!

Ik ben me aan het orienteren op het uitbreiden van mijn bestaande zonnepanelen.

Momenteel heb ik een SolarEdge 1 fase systeem wat max 3680W op levert (4500Wp). Deze is geinstalleerd toen ik nog een 1 fase meterkast had (had het beter gelijk kunnen fixen), maar ondertussen heb ik ook een elektrische auto voor de deur staan en daarvoor is de meterkast geupgrade naar een 3-fase aansluiting. De SolarEdge is daarbij aangesloten op fase 1.

De toenmalige installateur heeft 10 panelen op schuin dakdeel en 5 panelen op uitbouw/garage geplaatst. Ik ben met hen in onderhandeling om de 5 panelen ook naar het schuine dakdeel te verplaatsen, zodat ik ruimte krijg voor 8-10 panelen in portrait op het vlakke dak, ongeveer als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3faNP0Fcay-_6G819mB9UnrzolA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3shddWJL0bhe098lR6ZyyvT8.png?f=user_large

Omdat de 2 panelen smiddags eerder schaduw krijgen wil ik ook hier naar een systeem met optimizers of microomvormers, waarbij ook ik uit kom op Enphase.

Omdat dit een plat dak op 1 hoog is, vakmensen moeilijk te vinden zijn, en ik zelf relatief handig ben wil ik de installatie zelf gaan doen.

Om alle opbrengst zoveel mogelijk te spreiden, wil ik kijken om 5 panelen aan te sluiten op fase 2 en 5 op fase 3, waarbij fase 1 van het enphase systeem ongebruikt blijft (en dus de YMVK kabel zou 1 fase afgedopt hebben in de gietmof). Ik heb daar een paar open vragen over:
  1. Op de Q-relais kun je een fase uit schakelen schijnbaar, dus ik schakel dan fase 1 uit. Moet je deze nog wel aansluiten in de meterkast, of vinden jullie dat netter om alsnog te doen? Het zou een ferrietring en automaat schelen... Niet dat dat heel erg is
  2. Het worden waarschijnlijk 420 of 430Wp panelen, dus sowieso niet meer dan 5x 400W = 2000W per fase. Zouden julie dat nog steeds achter een B16 zetten, of zou een B10 beter zijn?
Zie ik daarbij nog dingen over het hoofd? Denk ik helemaal verkeerd?

Overigens, laat het me gerust weten als ik beter een eigen topic kan starten. Ik twijfelde een beetje.

[ Voor 6% gewijzigd door Loen op 30-03-2023 11:25 . Reden: Onnodige info weg gehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Ik snap er niet zo veel van. Je wil 2x5 1-fase kabel, maar ook 1x6?
En dan 2 panelen op fase 2 en 3
En waar sluit je de oude panelen op aan?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loen
RobWest schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:10:
Ik snap er niet zo veel van. Je wil 2x5 1-fase kabel, maar ook 1x6?
En dan 2 panelen op fase 2 en 3
En waar sluit je de oude panelen op aan?
Sorry voor de onduidelijkheid :) Ik heb de post even aangepast want het was alleen voor mij duidelijk denk ik ;)

De oude panelen hangen al aan fase 1 en blijven daar. Die kan ik niet spreiden over de andere fasen zonder de omvormer te vervangen.

Ik wil 5 van de nieuwe panelen met Enphase microomvormers op fase 2 en 5 van de nieuwe panelen op fase 3.

(de opmerking over een 1 fase q cable met 6 aansluitingen is om de afstand naar de laatste 2 panelen te overbruggen zonder extra verbindingen aan te leggen tussen 2 stukjes 1 fase q cable)

Hopelijk verduidelijkt dat wat?

[ Voor 7% gewijzigd door Loen op 30-03-2023 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
Volgens mij kan je niet fase 1 uitschakelen op je Q-Relay, wel fase 3.

Je kan dan toch je oude panelen op fase 3 zetten (kwestie van draadje omzetten in je meterkast lijkt me) en dan je nieuwe panelen op fase 1 en 2.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loen
RobWest schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:35:
Volgens mij kan je niet fase 1 uitschakelen op je Q-Relay, wel fase 3.

Je kan dan toch je oude panelen op fase 3 zetten (kwestie van draadje omzetten in je meterkast lijkt me) en dan je nieuwe panelen op fase 1 en 2.
Gevonden inderdaad, bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iwDDcjaxsehE1BlhJe08YVuoEg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rbt9Ilg5vXOrdejhLQnD13aC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:58

Roy

Hobbies?

Aankomende week wil ik een 8 panelen met een Enphase systeem op het dak leggen. Hiervoor moet ik even de meterkast aanpassen. Ik wil tussen mijn 2 bestaande aardlekschakelaars een alamat 16A plaatsen waar ik het Q-relais en de Envoy op aansluit. Aangezien ik dit uiteraard volgens alle regels wil doen heb ik een paar dingen waar ik tegenaan loop:
  • Officieel mag op de schroefverbinding van een alamat maar 1 ader worden geklemd, maar ik wil ook graag de Envoy hierop aansluiten. Wat is hiervoor de juiste oplossing?
  • Er is te weinig ruimte tussen beide aardlekschakelaars voor de alamat + qrelais, dus 1 van de twee moet ik even opschuiven. Op dit moment is er een draad met vaste kern gebruikt, maar ik lees dat een 6mm2 zachte kern + adereindhulsen tegenwoordig meer gangbaar is. Het lijkt me dan verstandig om dat direct aan te passen. Is het dan wijs om tussen de alamat en het Q-relais ook 6mm2 te gebruiken of is dit te dik? De panelen worden via 4mm2 Ymvk aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zppRadmRt8lVQcy41ulrTnt9kAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s0NOdyRanGind0ObDMUO7CR6.jpg?f=fotoalbum_large

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Je moet doen wat voor jou het beste uitkomt maar 6 kwadraat naar de Envoy is wel overkill. Als je met adereindhulzen gaat werken dan kun je ook van die dubbele adereindhulzen gebruiken en op die manier twee kabels samenvoegen. En die kan dan weer in je aardlekautomaat aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Roy schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:49:
Aankomende week wil ik een 8 panelen met een Enphase systeem op het dak leggen. Hiervoor moet ik even de meterkast aanpassen. Ik wil tussen mijn 2 bestaande aardlekschakelaars een alamat 16A plaatsen waar ik het Q-relais en de Envoy op aansluit. Aangezien ik dit uiteraard volgens alle regels wil doen heb ik een paar dingen waar ik tegenaan loop:
  • Officieel mag op de schroefverbinding van een alamat maar 1 ader worden geklemd, maar ik wil ook graag de Envoy hierop aansluiten. Wat is hiervoor de juiste oplossing?
  • Er is te weinig ruimte tussen beide aardlekschakelaars voor de alamat + qrelais, dus 1 van de twee moet ik even opschuiven. Op dit moment is er een draad met vaste kern gebruikt, maar ik lees dat een 6mm2 zachte kern + adereindhulsen tegenwoordig meer gangbaar is. Het lijkt me dan verstandig om dat direct aan te passen. Is het dan wijs om tussen de alamat en het Q-relais ook 6mm2 te gebruiken of is dit te dik? De panelen worden via 4mm2 Ymvk aangesloten.
[Afbeelding]
Je kunt evt 2x deze op de alamat zetten:
Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/96a2b60ff2dca338e0afce2d9634ed3f/a/f/aftakblok_universeel_2_x_10_mm_aansluiting_onder.jpg
Dan kun je met 4mm2 of 6mm2 verder naar het Q-Relais en 2,5mm2 naar de Envoy.

Ik zou zelf denk ik 4mm2 soepel naar het Q-relay doen en ook 4mm2 soepel naar de Envoy d.m.v. een dubbele andereindhuls, is wel enorm overkill, maar wel netjes.

p.s. Op de foto is het niet zichtbaar, maar heb je ook een hoofdschakelaar onderop?

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy

Roy

Hobbies?

henkNL schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:10:
[...]

Je kunt evt 2x deze op de alamat zetten:
[Afbeelding]
Dan kun je met 4mm2 of 6mm2 verder naar het Q-Relais en 2,5mm2 naar de Envoy.

Ik zou zelf denk ik 4mm2 soepel naar het Q-relay doen en ook 4mm2 soepel naar de Envoy d.m.v. een dubbele andereindhuls, is wel enorm overkill, maar wel netjes.

p.s. Op de foto is het niet zichtbaar, maar heb je ook een hoofdschakelaar onderop?
Dan lijkt me inderdaad 4mm2 soepel met een dubbele adereindhuls wel de mooiste oplossing. Ik vind die aftakblokjes er altijd een beetje rommelig uitzien :). Dan maar liever een beetje overkill maar wel netjes.

Ik heb helaas geen hoofdschakelaar (meterkast van 2002), maar wel een uitschakelbare hoofdzekering. Die wil ik gewoon even uitschakelen als ik aan het werk ben. Het is balen dat de toevoerkabels niet lang genoeg zijn anders had ik er een hoofdschakelaar tussen geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aa-j68ghiTjkct4UIAwigSP0xG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OnFKb7iLtiF2CvrCxWPMjMVo.jpg?f=fotoalbum_large

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvs
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-02 10:30

fvs

jeroen3 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:00:
@fvs enphase heeft hier geen voorzieningen voor.
Afhankelijk van wat je wil doen met die twee contacten kun je wat andere automatisering toevoegen. Simpele current window relays of geavanceerdere spullen die via de api praten met de envoy of je p1 poort van de meter. Of wellicht met eigen ct's.
Bedankt voor je reactie! Zonde dat het niet kan. Heb je een voorbeeld van een current window relay of een spoel die ertussen kan?

Wellicht dat https://www.econo.nl/stro...roomverwarmers-instelbaar geschikt is. Deze kan dan tussen de IQ-Relay en de aardelekschakelaar geplaatst worden. Als ik het goed begrijp kun je hier de drempel instellen en biedt deze een NC/NO contact.

Ik ben op zoek naar iets vergelijkbaars van ABB, omdat (heel toevallig eigenlijk) alle partijen die iets in mijn meterkast kwamen installeren onderdelen van ABB hebben gebruikt. Maar zo te zien is dit een specialistisch iets?

[ Voor 6% gewijzigd door fvs op 30-03-2023 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-10 14:49
Roy schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:21:
[...]

Dan lijkt me inderdaad 4mm2 soepel met een dubbele adereindhuls wel de mooiste oplossing. Ik vind die aftakblokjes er altijd een beetje rommelig uitzien :). Dan maar liever een beetje overkill maar wel netjes.

Ik heb helaas geen hoofdschakelaar (meterkast van 2002), maar wel een uitschakelbare hoofdzekering. Die wil ik gewoon even uitschakelen als ik aan het werk ben. Het is balen dat de toevoerkabels niet lang genoeg zijn anders had ik er een hoofdschakelaar tussen geplaatst.

[Afbeelding]
waar gaat jou P1 kabel heen? :) wat heb je op je nasi draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy

Roy

Hobbies?

chimera2 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:39:
[...]

waar gaat jou P1 kabel heen? :) wat heb je op je nasi draaien?
https://www.domoticz.com/ :)

Trouwens iemand nog een goede tip voor een krimptang voor de adereindhulzen?

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06-2024
Roy schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:21:
[...]
Het is balen dat de toevoerkabels niet lang genoeg zijn anders had ik er een hoofdschakelaar tussen geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AV_JMWV9ONqfmUlk_VxNckKwGdw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JiQmDDRlAD0pFJd3HebMBQGL.png?f=fotoalbum_large

Als je die aanvoerdraden uit die blokjes loshaalt en recht naar boven strekt, dan kun je daar toch een hoofdschakelaar plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:08
@fvs het grootste probleem wat je hebt is dat je graag iets wil bereiken wat je nog niet hebt beschreven.

Met een current monitoring relay, bijvoorbeeld finder 70.51, kun je zien of ergens stroom loopt. Nadeel is dat het vrij prijzig spul is, en vaak ook groter dan wat past (in hoogte) in je meterkast. Dan moet je er een los kastje bij maken. Wellicht is andere automatisering, een zigbee relais o.i.d wat je aan homeassistant knoopt. Wat met de enphase api praat, de tijd weet en je p1 meter uitleest een beter idee. Dan kun je namelijk de hele waarheidstabel van die 2 inputs bedienen.
En als je er dan achter komt dat je eigenlijk al voldoende hebt aan alleen “is er zon” dan je dan het stroomrelais plaatst en kijkt naar, >30% pv stroom, wp op turbo.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 30-03-2023 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 00:32
JvdA schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:41:
[...]

Daar heb je gelijk in, maar ivm ruimte gebrek in mijn meterkast is dit wel de optie met de meeste ruimte besparing. losse aarlek met een 3fase krachtgroep is 8 breed, een 3fase aardlekautomaat is 4.

Maar waarom moet eigelijk de envoy achter een losse groep? Ik kan dat niet goed terugvinden?
edit: ik zie de post van @Pazo en het is niet nodig, wel makkelijk.

Op dit moment heb ik al een 3fase aardlek met 3fase automaat voor kookplaat. Deze wil ik dan vervangen voor een 3fase aarlekautomaat zodat er wat ruimte vrij komt.
Ik loop er nu tegenaan bij het 'inleren' van de CT spoelen, dat ik de PV moet onderbreken, dat vraagt de Toolkit App. Onderbreken kan met de 3-fase aardlekautomaat, maar de Envoy S Metered krijgt daar ook stroom van. Dan zou de unit die de CT's inleert, uit gaan tijdens het inleren!

Iemand dit al eens tegengekomen? Dan lijkt het erop dat je voor accurate CT metingen alsnog een extra aardlekautomaat moet installeren, alleen voor het korte moment (1x en nooit méér) dat je even de Envoy aan wilt hebben terwijl de PV onderbroken is... Prijzig genoeg en vergt best veel ruimte weer.

Edit: of kan ik gewoon de Q-relay als breaker gebruiken?

Systeem: 3 fase Envoy S metered met 3 fase PV. Gebouwd volgens het 3-fase schema in de startpost.

[ Voor 14% gewijzigd door 896gerard op 31-03-2023 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
896gerard schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 01:49:
[...]

Ik loop er nu tegenaan bij het 'inleren' van de CT spoelen, dat ik de PV moet onderbreken, dat vraagt de Toolkit App. Onderbreken kan met de 3-fase aardlekautomaat, maar de Envoy S Metered krijgt daar ook stroom van. Dan zou de unit die de CT's inleert, uit gaan tijdens het inleren!

Iemand dit al eens tegengekomen? Dan lijkt het erop dat je voor accurate CT metingen alsnog een extra aardlekautomaat moet installeren, alleen voor het korte moment (1x en nooit méér) dat je even de Envoy aan wilt hebben terwijl de PV onderbroken is... Prijzig genoeg en vergt best veel ruimte weer.

Systeem: 3 fase Envoy S metered met 3 fase PV. Gebouwd volgens het 3-fase schema in de startpost.
Ik weet niet of het nodig is maar voor het "inleren" heb ik de spanning er niet afgehaald.
De spanning van de kast afhalen kan ik mij wel voorstellen als je de draad door de hele kast moet doorvoeren.
Ik heb de kabels doorgevoerd, kabels aangesloten, spoelen erop geklikt en in de Enlighten manager de spoelen ingeschakeld.
Klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:24
Mijn vraag is of dit correct is of dat de installateur een afdekplaatje is vergeten aan te brengen.
Stoorde mij hier ook aan. Volgens mij moet alle minstens dubbel geisoleeerd zijn en zijn die twee kleine stukjes ader die je ziet niet zo toegestaan. Ik heb alles zelf aangesloten en er zelf een stukje draadgoot onder gezet waar ik de kabels door geleid heb. Is de kans op aanraken van die 2 aders ook bijna geheel mee voorkomen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49lTV-0CdzRXjWMNRh_ivJajXzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJJr9YBycUVnLvnj9qUbv88f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:24
Trouwens iemand nog een goede tip voor een krimptang voor de adereindhulzen?
https://www.sandervunderi...esult/?q=adereindhulstang

Ik heb de 6mm rode variant gekocht. Werkt prima. Als je veel 6mm zou krimpen zou ik wellicht de grotere kiezen omdat je voor die dikke diameters veel kracht moet zetten met de hand. De dunnere diameters gaan prima en kosten weinig kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zou eigenlijk gaan voor 16mm. Daarmee kan je ook de 6mm duo hulzen krimpen :Y

Ik heb deze: https://www.elektramat.nl...kant-z-62-0-005-06-41246/

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:59
PJVD2 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:00:
Hallo allemaal,

Binnenkort worden op mijn dak (33graden, west georiënteerd) 10 Jinko Tiger Neo 425wp panelen geplaatst. Het bedrijf dat dit gaan leggen biedt nu een upgrade aan voor de omvormers voor ca €25 per omvormer.
De oorspronkelijke offerte was met Enphase iQ7+, de upgrade zijn iQ8M.
Is het slim hier voor te kiezen? Ik heb een deel van het forum gelezen, maar ben inmiddels de draad een beetje kwijt. Later inschakelen, minder aftoppen, ligging west etc…

Ik hoop dat iemand wat duidelijkheid kan scheppen…
Persoonlijk zou ik er wel voor kiezen. Het piekvermogen met de IQ8M is hoger dan de IQ7+.
De IQ7+ gaat tot 295W en de IQ8M gaat tot 330.

Ik ga binnenkort 450w panelen installeren en zat eerst te denken aan de IQ8M, maar denk dat ik toch voor de IQ7A ga. Dan zit ik met 10 panelen aan de max van 1 fase 16A.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
mike123 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 06:56:
[...]

Ik weet niet of het nodig is maar voor het "inleren" heb ik de spanning er niet afgehaald.
De spanning van de kast afhalen kan ik mij wel voorstellen als je de draad door de hele kast moet doorvoeren.
Ik heb de kabels doorgevoerd, kabels aangesloten, spoelen erop geklikt en in de Enlighten manager de spoelen ingeschakeld.
Klaar.
Ik bedoel heel specifiek deze stap in het instellen van de meters: Schakel de PV-onderbrekers UIT en tik vervolgens op volgende.

Heb inderdaad eerst ook snel doorgeklikt. Maar mijn nul-waarde staat nu op 80W waardoor de Envoy denkt dat ik de hele nacht door blijf produceren. :o

Probleem is dat je voor deze instelstap PV productie móet hebben. Dus het is niet mogelijk om het 's nachts in te stellen. Je moet éérst productie hebben, dan PV uit en dan is er een nullijn bekend.

Mijn theorie is dat het Nederlandse schema met één aardlekautomaat niet toelaat om in de app deze stap te nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHrO1WGZRpUXBsBzJlZbc4AriMg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C5qLvWUUKDY8kzWmVPYS84g9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
[...]

Dat was exact de reden dat ik zowel de Envoy als de PV achter een eigen automaat heb zitten, kunnen ze beide onafhankelijk van elkaar uit :)

Als het goed is werkt het ook als je de testknop van de Q-relay indrukt, dan gaat de spanning er ook af.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyja19
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-05-2023
Even een vraag vanuit België: 3 fase netwerkaansluiting zonder N (zogenaamd delta netwerk).
We hebben een Envoy S-metered en na (ernstig) aandringen werden hierop ook 5 (geen 6, wegens de 3F zonder N?) CT-spoelen geïnstalleerd.

Helaas houdt de monitoring geen steek:
1) De import vanaf het net blijft op 0 staan/0% grid dependence (en hoe leuk we dat ook zouden vinden, dat kan niet kloppen ;) )
2) Consumed en Export geven compleet tegenstrijdige cijfers
Gisterennamiddag hadden we 11,0kWh productie - 8kWh consumptie - 3kWh export
We dachten toen nog dat de installateur gewoon de spoelen voor consumptie en export had omgewisseld, omdat de zogenaamde consumptie wel min of meer overeenkwam met wat onze (voorlopig nog) analoge meter was teruggedraaid.
Helaas blijkt het ingewikkelder dan dat, aangezien ook vannacht de import dus op 0 bleef staan en export en consumed beiden op 0,1kWh.
Deze voormiddag hebben we dan weer tot nu toe zogenaamd 2,3kWh productie - 0,7kWh consumptie - 1,6kWh export, en de consumptiemeting draait zelfs af en toe achteruit...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ldu2Gm57BkOY-_6kCCchmF2EmTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86DcYp1hkdBGsGhcLspHhm83.jpg?f=fotoalbum_large

Nu lees ik hier en daar dat een Envoy-S metered niet zou werken op een delta grid... Klopt dit en is dit dan inderdaad het resultaat? (Best teleurgesteld in de installateur in dit geval, die heel goed wist welke aansluiting we hadden)
Of is er toch ergens iets verkeerds aangesloten en valt er toch nog iets beters van te maken qua monitoring?

Indien niet... brengt dit me bij mijn volgende vraag

Enphase kan je dus ook koppelen / integreren in Home Assistant, en daar kan je uiteindelijk leuke dingen mee doen:
Beste Pazo,
Begrijp ik het goed dat als we inderdaad de monitoring via de Envoy S-metered niet in orde krijgen, we eenmaal we een digitale meter hebben (we schakelen verplicht om hier in België bij een nieuwe installatie van zonnepanelen) wel zouden kunnen een P1-meter aanschaffen (die consumptie en teruglevering meet) en dan in HomeWizard de productiedata van de Envoy integreren, om zo toch nog een volledig beeld te krijgen? En is dit mogelijk in de gratis versie van HomeWizard?
Of gaat dit niet werken doordat de andere CT-spoelen de boel in de war sturen en/of hebben we dan ook nog een kWh-meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamesz
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-06-2023
Pazo schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:09:
[...]

Dat was exact de reden dat ik zowel de Envoy als de PV achter een eigen automaat heb zitten, kunnen ze beide onafhankelijk van elkaar uit :)

Als het goed is werkt het ook als je de testknop van de Q-relay indrukt, dan gaat de spanning er ook af.
Dit is dus zoals ik het ook gedaan heb. Zowel de Envoy als de PV achter een eigen automaat en die twee automaten achter een eigen aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
[...]

Je kan hiervoor de testknop op het q-relais gebruiken, dan wordt de spanning naar de panelen kortstondig verbroken en is de productie dus nul.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
freyja19 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:12:
Beste Pazo,
Begrijp ik het goed dat als we inderdaad de monitoring via de Envoy S-metered niet in orde krijgen, we eenmaal we een digitale meter hebben (we schakelen verplicht om hier in België bij een nieuwe installatie van zonnepanelen) wel zouden kunnen een P1-meter aanschaffen (die consumptie en teruglevering meet) en dan in HomeWizard de productiedata van de Envoy integreren, om zo toch nog een volledig beeld te krijgen? En is dit mogelijk in de gratis versie van HomeWizard?
Of gaat dit niet werken doordat de andere CT-spoelen de boel in de war sturen en/of hebben we dan ook nog een kWh-meter nodig?
Mbt dat delta grid durf ik geen antwoord op te geven.

Als het niet lukt met de CT spoelen, kan de Envoy de productie kant uitlezen vanuit de micro's. De consumptiekant zou je dan kunnen oppakken met bijvoorbeeld een P1 meter. Ik weet niet hoe dat in BE zit, maar hier in NL hebben we slimme meters waaruit alle fasen zijn uitlezen door middel van de P1 poort. Ik gebruik p1monitor van Ztatz op een RPi. Die kan ik integreren / uitlezen in Home Assistant (niet Home Wizard; ken ik niet). Envoy kan je ook integreren in Home Assistant. Zo kan je zowel productie als consumptie kant zonder CT spoelen uitlezen via de slimmer meter, de Envoy en Home Assistant.

EDIT: Ik lees net op de roadmap van Ztatz dat ze aan het onderzoeken zijn om ook de Envoy te kunnen uitlezen in P1mon :)
https://www.ztatz.nl/p1-monitor-roadmap/
Enphase Omvormer: Graag zou ik de mogelijkheid willen hebben om de bruto levering van mijn Enphase Enlighten zonnepanelen systeem via de Enphase API in te kunnen inlezen en zichtbaar te maken in P1monitor. Enphase biedt gratis 10 hits per minuut met een Max van 10.000 hits per maand aan (Watt free optie).
Documentatie: https://developer.enphase.com/docs (verzoeken 21). Als iemand zijn API key wil delen dan kan ik daar mee testen.

[ Voor 17% gewijzigd door Pazo op 31-03-2023 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterGV
  • Laatst online: 21-02 16:18
Roy schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:49:
[Afbeelding]
Bij mij zitten deze blokjes in de meterkast.
Recent gekocht omdat ik zag dat een installateur ooit 2 draden in 1 klem had gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPNOLeQHwlSBuigq_i5V97m06qI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YU1mFbR52FbiryslaKdhfMq3.jpg?f=fotoalbum_large

6 x 500Wp + IQ8M (3x zuid & 3x west platdak 8° diy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 06:46
Hier ook een nieuwe enphase installatie van wel 6 panelen.
6 stuks sunpower SPR-P6-410 en enphase iq7a

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
jacovn schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:46:
Ik ben (oprecht) heel benieuwd hoeveel vermogen die gaan leveren met deze combinatie.
Heb je ze al draaien? (zondag wordt het heel zonnig).

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroen3
jacovn schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:46:
Uhm... ik weet niet of dat de best combi is. Dat levert volgens mij nog minder op dan met de IQ7+, maximaal 270W vanwege de limiet op stroom van de IQ7A.

Vul het paneel zelf even in in deze calculatiesheet die ik met @Pazo gemaakt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
Daniel. schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:32:
[...]

Persoonlijk zou ik er wel voor kiezen. Het piekvermogen met de IQ8M is hoger dan de IQ7+.
De IQ7+ gaat tot 295W en de IQ8M gaat tot 330.

Ik ga binnenkort 450w panelen installeren en zat eerst te denken aan de IQ8M, maar denk dat ik toch voor de IQ7A ga. Dan zit ik met 10 panelen aan de max van 1 fase 16A.
Ik zou een beetje oppassen met de IQ7A, die zijn vooral geschikt voor panelen met een hoge DC-spanning en een lage stroom. De maximale stroom van de IQ7A is 10.2 Ampere. De IQ8M heeft die beperking niet.
En anders is het misschien handiger om nog even te wachten op de IQ8A maar die zullen wel een stukje duurder zijn.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@JMSL2022 De IQ7A past goed bij panelen met een Vmp van ~40V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
jeroen3 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:20:
Die ik nu op het oog heb hebben een vmp van 41.7
en zijn 450w totaal per paneel. Vandaar de iq7a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Volgens de calculator op Enphase moet het werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
jeroen3 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:20:
De 450Wp panelen hebben kennelijk (meestal) een wat hogere spanning dus dat zou dan wel goed gaan.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterGV
JMSL2022 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:19:
[...]

Ik zou een beetje oppassen met de IQ7A, die zijn vooral geschikt voor panelen met een hoge DC-spanning en een lage stroom. De maximale stroom van de IQ7A is 10.2 Ampere. De IQ8M heeft die beperking niet.
En anders is het misschien handiger om nog even te wachten op de IQ8A maar die zullen wel een stukje duurder zijn.
Precies om die reden heb ik de IQ8M bij panelen van 500Wp (Vmp 37,5 V / Imp 13,3A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
MisterGV schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:44:
[...]

Precies om die reden heb ik de IQ8M bij panelen van 500Wp (Vmp 37,5 V / Imp 13,3A)
Aah dan zou ik graag even weten welke omvormers jullie aanraden bij deze panelen.
https://drive.google.com/...ia6-x/view?usp=share_link

Ik dacht dus aan de 7A vanwege de maximale watt wat die kunnen leveren maar als de 8M beter zijn dan is dat ook geen probleem. Ze worden zowel landscape als portrait geplaats. 6 aan de voorkant en 4 aan de achterkant.

Ik ga ze zelf leggen, maar wat nou het beste is dat is wel een uitzoekwerk. Ik gebruik in ieder geval wel tools zodat ik wel weet dat het goed gaat. Maar of dat het beste is natuurlijk aan de experts.

[ Voor 14% gewijzigd door Daniel. op 31-03-2023 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
JMSL2022 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:03:
[...]

Ik ben (oprecht) heel benieuwd hoeveel vermogen die gaan leveren met deze combinatie.
Heb je ze al draaien? (zondag wordt het heel zonnig).
Vandaag bewolkt en regen nog 3.5 kW

Panelen hebben een VOC van 35.9 V
Vmpp is 29.9 V
Isc 14.63 A

Ik lees bij de iq7a
366 VA MET 230 VAC
18–58 V
Idc 10.2

Panelen liggen op 10 graden helling richting 225 graden.

Ik heb nagevraagd of dit de juiste types waren, en dat werd bevestigd.

[ Voor 29% gewijzigd door jacovn op 31-03-2023 21:21 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
jacovn schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:55:
[...]

Vandaag bewolkt en regen nog 3.5 kW

Panelen hebben een VOC van 35.9 V
Vmpp is 29.9 V
Isc 14.63 A

Ik lees bij de iq7a
366 VA MET 230 VAC
18–58 V
Idc 10.2

Panelen liggen op 10 graden helling richting 225 graden.

Ik heb nagevraagd of dit de juiste types waren, en dat werd bevestigd.
Ik ben vooral benieuwd wat ze zondag doen aan piekvermogen.
Die van mij liggen pal op het zuiden met een hellingshoek van 15 graden en die zie ik wel regelmatig 295 Watt/stuk leveren, ik heb toen ook naar de IQ7A gekeken maar had niet het idee dat dat meer op zou leveren.
Vandaar mijn interesse.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@jacovn Als ik reken met SPR-P6-410-BLK dan kom ik met de IQ7A het slechtste uit de vergelijking.
Hij zit buiten de Vmpp range, hij gaat ver over de stroomgrens en begrenst het vermogen rond de 275W, de DC/AC ratio is slechts 1.02, en dit paneel duikt zelfs onder de startspanning van de IQ7A als hij in de zon ligt. Technisch gaat de omvormer niet stuk, dus de calculator van enphase zegt "top (y) gaan met die hap*", maar ideaal is anders.

Nu kan ik er enorm naast zitten, ik ben daarom net als @JMSL2022 erg benieuwd naar de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterGV
[quote]Daniel. schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:54:
[...]
...
Zo te zien kunnen je panelen met zowel de 7A Imp 10,2A als de 8M Imp 12A.
Je panelen bij (NOCT)800W/m² 8,7A en bij 1000W/m² 10,85A.

1000W/m² bij optimale oriëntatie (zuid) en optimale hellingshoek (35-40°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterGV
JMSL2022 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:30:
[...]

Ik ben vooral benieuwd wat ze zondag doen aan piekvermogen.
Die van mij liggen pal op het zuiden met een hellingshoek van 15 graden en die zie ik wel regelmatig 295 Watt/stuk leveren, ik heb toen ook naar de IQ7A gekeken maar had niet het idee dat dat meer op zou leveren.
Vandaar mijn interesse.
Mooi vergelijk met die van @jacovn
Ik had vandaag 3,6 kWh bij bewolkt en regen. M'n set bijna een week en nog geen volle zonnige dag gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:41
Nu het er toch weer over gaat...
Heb ik nu van mijn 15 panelen 3 Risen Titan S 395Wp panelen op zuid liggen (4 gaat niet i.v.m. ruimte maar er is nog wat plaats) met IQ7+ en hier zie ik eigenlijk het meerdendeel van de tijd dus 295W per omvormer.
Stel ik haal deze drie micro's en panelen er af en leg deze ergens anders.
Welke Tier 1 all black panelen icm. IQ7A zijn dan aan te raden/het perfecte paar?
Ik moet toch zoeken rond de Voc 40V+, Vmpp 40V+ en Isc 10/11A?
Ik zelf kan niet echt iets vinden waarvan ik zeg ja dit is hem (in all black dan).
Ikzelf kom continu op +/- 460Wp white backsheet panelen uit.
Wie is ook op deze ontdekkingsreis en heeft de tip ongeacht de maat?

[ Voor 9% gewijzigd door Vogels60 op 01-04-2023 11:11 ]

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
MisterGV schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:04:
[quote]Daniel. schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:54:
[...]

[...]

Zo te zien kunnen je panelen met zowel de 7A Imp 10,2A als de 8M Imp 12A.
Je panelen bij (NOCT)800W/m² 8,7A en bij 1000W/m² 10,85A.

1000W/m² bij optimale oriëntatie (zuid) en optimale hellingshoek (35-40°)
Optimaal zullen ze niet staan maar uit veiligheidsoverweging kan ik dus beter voor de 8M gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
jeroen3 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:53:
@jacovn Als ik reken met SPR-P6-410-BLK dan kom ik met de IQ7A het slechtste uit de vergelijking.
Hij zit buiten de Vmpp range, hij gaat ver over de stroomgrens en begrenst het vermogen rond de 275W, de DC/AC ratio is slechts 1.02, en dit paneel duikt zelfs onder de startspanning van de IQ7A als hij in de zon ligt. Technisch gaat de omvormer niet stuk, dus de calculator van enphase zegt "top (y) gaan met die hap*", maar ideaal is anders.

Nu kan ik er enorm naast zitten, ik ben daarom net als @JMSL2022 erg benieuwd naar de resultaten.
https://enphase.com/nl-be...ntegreerde-mc4-data-sheet

Max. DC-ingangsspanning 58 V
Bereik ingangsbedrijfsspanning PV 18 V - 58 V
Min./max. startspanning 33 V/58 V
Max. kortsluitstroom DC (module Isc) 15 A

https://sunpower.maxeon.c...mc4_ds_en_a4_547495_1.pdf
Rated Voltage (Vmpp) 29.9 V
Rated Current (Impp) 13.73 A

De Vmpp zit onder de startspanning van de micro, dus starten zal wel issue zijn.
Dicht bewolkt hier, de 3 leds zijn groen. Wordt niets geproduceerd.
Mijn solardege systeem met 32 panelen levert 44 watt.

Een IQ8AC-72-M-INT was beter geweest als ik de datasheets lees.

[ Voor 44% gewijzigd door jacovn op 01-04-2023 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterGV
@jacovn
Inmiddels al aan?

De 6x IQ8M begonnen om 7:35 en rond 8uur zo'n 35w en 8:30 100w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ja wel aan maar het regent hier. Ook wel redelijk vroeg aan maar productie is waardeloos.
Nu 300 watt op mijn solaredge systeem.
Het enpahse systeem op 100 watt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 896gerard
JMSL2022 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:51:
[...]

Je kan hiervoor de testknop op het q-relais gebruiken, dan wordt de spanning naar de panelen kortstondig verbroken en is de productie dus nul.
Om even terug te koppelen: dit is gelukt met de testknop, De Q relay is maar 1-2 seconden uit dus je moet snel zijn omdat er ook in de app op een vinkje getikt moet worden. Dus geen directe noodzaak nu om de envoy S achter een aparte alamat te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waps61
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:09
In het kader van optimalisatie:
Heeft iemand ervaring met een (intelligente/automatische) fase switch voor 1-fase PV installaties?
Een apparaatje dat de fase spanning meet op L1, L2 en L3 en degene met de laagste spanning selecteert om terug te leveren, zodat je minder leveringsproblemen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
Waps61 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:09:
In het kader van optimalisatie:
Heeft iemand ervaring met een (intelligente/automatische) fase switch voor 1-fase PV installaties?
Een apparaatje dat de fase spanning meet op L1, L2 en L3 en degene met de laagste spanning selecteert om terug te leveren, zodat je minder leveringsproblemen hebt.
Ik weet niet of dat bestaat maar op zich wel een leuk idee.
Aan de andere kant verwacht ik niet dat de spanningen over de verschillende fasen heel erg veel wisselen onderling, dan is misschien handiger om regelmatig de spanningen te meten en dan de laagste selecteren.
Bij voorkeur meten als het zonnig is en dan je eigen installatie uit zetten :)

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassmaniac88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-05 18:32
Ik heb een vraag over de Enphase IQ8plus data sheet waar moet ik nou naar kijken om te achterhalen hoeveel wat een omvormer echt opbrengt?
ik heb 2 aanbiedingen liggen 1 serieel geschakeld maar ook 1 parallel met Enphase IQ8plus omvormers
erzouden dan 410 watt allblack panelen op het dak komen, maar 1 partij zegt dat ik dan bijna 30% niet gebruik van mijn zonnepanelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsjU5yYTfm9Y_fUzUQ8NixNlrbE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ro7rCSNll5AnxEJWsOqvzkb0.png?f=fotoalbum_large
De een zegt dat ik naar de maximaal ingangsvermogen moet kijken maar de andere zegt dat het uitgangsvermogen telt.
ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

De IQ8+ doet max 300W. Als je panelen hebt die meer Wp zijn, maakt dat niet uit. De omvormer dan zal eerder aftoppen op zijn max. Is al vaker besproken in dit topic.

[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 01-04-2023 11:35 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassmaniac88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-05 18:32
ow dankjewel! Ik zal het nog is terug zoeken, dan heb ik er waarschijnlijk overheen gelezen of gemist :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
bassmaniac88 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:31:
Ik heb een vraag over de Enphase IQ8plus data sheet waar moet ik nou naar kijken om te achterhalen hoeveel wat een omvormer echt opbrengt?
ik heb 2 aanbiedingen liggen 1 serieel geschakeld maar ook 1 parallel met Enphase IQ8plus omvormers
erzouden dan 410 watt allblack panelen op het dak komen, maar 1 partij zegt dat ik dan bijna 30% niet gebruik van mijn zonnepanelen.
[Afbeelding]
De een zegt dat ik naar de maximaal ingangsvermogen moet kijken maar de andere zegt dat het uitgangsvermogen telt.
Om je jaaropbrengst uit te rekenen moet je naar het totale Wp vermogen van de zonnepanelen kijken en dat maal 0.9. Er zijn ook hele mooie tooltjes voor bedacht.

Jaaropbrengst bij bijvoorbeeld 3000Wp aan zonnepanelen is 3000x0,9 = 2700kWh.
Dat hangt ook nog af van je ligging en uiteraard ook van het weer.

De gekozen omvormers hebben ook nog wel wat invloed, maar niet meer dan enkele procenten.
Bij 410Wp panelen zou ik echter wel gaan voor de IQ8m ipv de IQ8+.

Stringomvormer kan ook maar dan moet je niet teveel schaduw hebben op je dak.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waps61
bassmaniac88 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:31:
[Afbeelding]
Meer vermogen dan de IQ8+ kan leveren (300VA/omvormer) is qua opbrengst wel interessant. Met 410Wp ben je aan het overdimensioneren en dat levert je meer op dan je verliest door aftoppen. zie hier voor heo dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waps61
JMSL2022 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:19:
[...]

Ik weet niet of dat bestaat maar op zich wel een leuk idee.
Aan de andere kant verwacht ik niet dat de spanningen over de verschillende fasen heel erg veel wisselen onderling, dan is misschien handiger om regelmatig de spanningen te meten en dan de laagste selecteren.
Bij voorkeur meten als het zonnig is en dan je eigen installatie uit zetten :)
Scheelt bij mij toch wel zo'n 5V tussen de verschillende fasen (of meer op dit moment). EN handmatig omswitchen wil ik niet; dat moet nu juist automatisch :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bi9ksuo9SrMWYR2d4Qk4IivTx8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kyVDz7w9ZxYBKzvK5Hs4nLdb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Waps61 op 01-04-2023 12:28 . Reden: plaatje bijgevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Waps61 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:24:
[...]

Meer vermogen dan de IQ8+ kan leveren (300VA/omvormer) is qua opbrengst wel interessant. Met 410Wp ben je aan het overdimensioneren en dat levert je meer op dan je verliest door aftoppen. zie hier voor heo dat werkt.
Dat linkje naar de solar bouwmarkt wijst nog naar het oude advies (op basis van IQ7). Ergens in dit forum is een nieuwer advies geplaatst. Kon dat zo 1-2-3 niet vinden, maar volgens mij is dit de URL naar hat advies: hier.

[ Voor 5% gewijzigd door kdekker op 01-04-2023 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-10 19:59
kdekker schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:54:
[...]

Dat linkje naar de solar bouwmarkt wijst nog naar het oude advies (op basis van IQ7). Ergens in dit forum is een nieuwer advies geplaatst. Kon dat zo 1-2-3 niet vinden, maar volgens mij is dit de URL naar hat advies: hier.
Bij de pagina van de IQ8 omvormer is het nieuwe advies te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
mvdnes schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:20:
[...]

Bij de pagina van de IQ8 omvormer is het nieuwe advies te vinden.
Mijn link was dood/verkeerd. Raar, want ik dacht toch echt daarvoor dezelfde tabel gezien te hebben. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:17
Waps61 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:26:
[...]

Scheelt bij mij toch wel zo'n 5V tussen de verschillende fasen (of meer op dit moment). EN handmatig omswitchen wil ik niet; dat moet nu juist automatisch :)[Afbeelding]
Gedachten experiment: wat zal er gebeuren met het voltage van fase 3 als je je zonnepanelen omzet naar die fase?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waps61
RichieB schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:17:
[...]

Gedachten experiment: wat zal er gebeuren met het voltage van fase 3 als je je zonnepanelen omzet naar die fase?
@RichieB ;De PV is aangesloten op L3, nu dus toevallig de laagste waarde. Maar ook regelmatig de hoogste. Tuurlijk zal de spanning oplopen naarmate er meer wordt aangeboden. Maar het idee is dat op het moment op bv L3 de spanning dusdanig hoog wordt dat de converters uitschakelen ene fase gekozen wordt waar nog ruimte is. Dat is mijn gedachten experiment ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Hoogste netspanning bij (afgelopen jaar):
L1: 239V
L2: 242V
L3: 242V

Panelen aangesloten op L1 (SolarEdge systeem, 14 panelen) en L3 (Enphase 4 panelen).

@Waps61 Heb jij je netspanning ook in beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Waps61 Het probleem is dat je eerste moet bepalen hoeveel je PV bijdraagt aan de hoogte van de huidige spanning. Is dat 1V, 2V of 5V? Pas dan weet je of het zinvol is om over te schakelen op een andere fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waps61
Eddie_ schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:33:
Hoogste netspanning bij (afgelopen jaar):
L1: 239V
L2: 242V
L3: 242V

Panelen aangesloten op L1 (SolarEdge systeem, 14 panelen) en L3 (Enphase 4 panelen).

@Waps61 Heb jij je netspanning ook in beeld?
@Eddie; zie mijn screenshot in deze post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ohja, dus je zit al op de juiste fase met je panelen. Ik vind je idee wel erg interessant!
(duidelijk overzicht, waar is dit van?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waps61
RichieB schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:36:
@Waps61 Het probleem is dat je eerste moet bepalen hoeveel je PV bijdraagt aan de hoogte van de huidige spanning. Is dat 1V, 2V of 5V? Pas dan weet je of het zinvol is om over te schakelen op een andere fase.
@RichieB ; Ik redeneer andersom; als mijn panelen uitvallen en ik zie bv 243V op L3 en maar 239 op bv L2 zou ik willen omschakelen naar L2. Nu zijn er in min wijk heeeel veel huizen met panelen, die allemaal op L1,L2, L3 of alle drie zitten. Mijn individuele bijdrage aan het voltage zal dus een marginale rol hebben, maar iedereen bij elkaar zal significant zijn en daarom zou ik willen kunnen switchen 8) totdat iedereen dat gaat doen, dan heeft het niet veel zin meer denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waps61
Eddie_ schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:40:
Ohja, dus je zit al op de juiste fase met je panelen. Ik vind je idee wel erg interessant!
(duidelijk overzicht, waar is dit van?)
@Eddie; komt uit het P1 monitor programma van ZTATZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ik ken P1 monitor niet, maar ben enthousiast gebruiken van DSMR-Reader, ook een Nederlands product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:41
@Waps61 Je continu verbruik zit nu zo te zien op L2 en je panelen op L3, vanwege die lagere spanning wil je op L3 met je panelen maar is het dan niet beter dat je je continu verbruikers ook op L3 zet dan kan je dat al enigszins "low" tech wat afvangen?

Je panelen liggen nu in 1 enkelfase string? Op zuid?

[ Voor 4% gewijzigd door Vogels60 op 01-04-2023 19:00 ]

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waps61
Vogels60 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:00:
@Waps61 Je continu verbruik zit nu zo te zien op L2 en je panelen op L3, vanwege die lagere spanning wil je op L3 met je panelen maar is het dan niet beter dat je je continu verbruikers ook op L3 zet dan kan je dat al enigszins "low" tech wat afvangen?

Je panelen liggen nu in 1 enkelfase string? Op zuid?
@Vogels60 ; De screenshot is op een regenachtige dag en idd de panelen zitten op L3 een 1-fase met 10 Iq8+ omvormers in 1 string op 201 graden( dus iets door zuid). Op dagen met mooiweer ziek omvormers uitvallen en geen stroom leveren. Dat is het moment waarop op L3 243 V werd gemeten (met een manuele voltmeter) terwijl er op de andere draden iets van 238, 239 V stond op dat moment. Mijn screenshot was om te laten zien dat ik soms meer dan 5V per fase meet....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
Waps61 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:42:
[...]

@RichieB ; Ik redeneer andersom; als mijn panelen uitvallen en ik zie bv 243V op L3 en maar 239 op bv L2 zou ik willen omschakelen naar L2. Nu zijn er in min wijk heeeel veel huizen met panelen, die allemaal op L1,L2, L3 of alle drie zitten. Mijn individuele bijdrage aan het voltage zal dus een marginale rol hebben, maar iedereen bij elkaar zal significant zijn en daarom zou ik willen kunnen switchen 8) totdat iedereen dat gaat doen, dan heeft het niet veel zin meer denk ik...
Het heeft mega veel zin als iedereen het doet, want in de limiet is er dan geen verschil meer tussen de fases.. Maar de laatsten die zoiets in huis halen hebben wel een oneindige terugverdientijd >:)

Ik denk dat je naar zoiets op zoek bent (maar kijk vooral in de details of het echt goed past):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbNxIySvAZTVNZnsDtMjufQWUt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wS0MVHDV1FcTFurSQcUXEQ9Y.png?f=fotoalbum_large

Even protocol doorkrijgen... dat is het lastigste stuk dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waps61
RichieB schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:57:
Ik ken P1 monitor niet, maar ben enthousiast gebruiken van DSMR-Reader, ook een Nederlands product.
@RichieB ; P1 monitor draait op een dedicated Raspberry Py 3B+ in de meterkast. DSMR reader kan je volgens mij ook op een willekeurig systeem draaien in een docker omgeving. Dat laatste ondersteund mijn Synology niet en DSM V7 ondersteund ook geen USB-drivers meer.
Persoonlijk ben ik zeer te spreken over alle mogelijkheden van P1 monitor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waps61
896gerard schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:14:
[...]

Het heeft mega veel zin als iedereen het doet, want in de limiet is er dan geen verschil meer tussen de fases.. Maar de laatsten die zoiets in huis halen hebben wel een oneindige terugverdientijd >:)

Ik denk dat je naar zoiets op zoek bent (maar kijk vooral in de details of het echt goed past):
[Afbeelding]

Even protocol doorkrijgen... dat is het lastigste stuk dan
@896gerard ; Ik zoek hem eigenlijk precies andersom, dus van 1 fase in naar een van de 3 uit. Deze sturen volgens mij 1 van de 3 in naar de enige uit.... Maar ik laat mij graag voorlichten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
Waps61 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:12:
[...]

@Vogels60 ; De screenshot is op een regenachtige dag en idd de panelen zitten op L3 een 1-fase met 10 Iq8+ omvormers in 1 string op 201 graden( dus iets door zuid). Op dagen met mooiweer ziek omvormers uitvallen en geen stroom leveren. Dat is het moment waarop op L3 243 V werd gemeten (met een manuele voltmeter) terwijl er op de andere draden iets van 238, 239 V stond op dat moment. Mijn screenshot was om te laten zien dat ik soms meer dan 5V per fase meet....
Hopelijk heeft die voltmeter een lichte afwijking want de omvormers schakelen pas af bij 253 Volt. Dat zou dus betekenen dat er 10 Volt verlies zit tussen de omvormer en de plak waar je gemeten hebt (meterkast?).

Maar wat RichieB zegt is wel relevant, wat is de spanningsverhoging ten gevolgen van je eigen panelen?

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Waps61 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:16:
[...]

@RichieB ; P1 monitor draait op een dedicated Raspberry Py 3B+ in de meterkast. DSMR reader kan je volgens mij ook op een willekeurig systeem draaien in een docker omgeving. Dat laatste ondersteund mijn Synology niet
Je kan DSMR-Reader prima draaien op een Raspberry Py 3B+ of willekeurig ander systeem. Je hoeft geen docker te gebruiken (doe ik zelf ook niet). Je kan P1-Monitor ook in een docker draaien.
en DSM V7 ondersteund ook geen USB-drivers meer.
[...]
Wat bedoel je daarmee? De laatste versie van DSMR-Reader is v5.10.3 en ondersteunt precies dezelfde USB hardware als P1-Monitor.

[ Voor 8% gewijzigd door RichieB op 01-04-2023 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@RichieB DSM v7 is van de Synology NAS. Ik had daar Domoticz op draaien in een Docker maar liep ook tegen de USB beperkingen aan. Draai Domoticz nu op een Raspberry Pi 4.

Pagina: 1 ... 57 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica