Even een vraag vanuit België:
3 fase netwerkaansluiting zonder N (zogenaamd delta netwerk).
We hebben een Envoy S-metered en na (ernstig) aandringen werden hierop ook 5 (geen 6, wegens de 3F zonder N?) CT-spoelen geïnstalleerd.
Helaas houdt de monitoring geen steek:
1) De import vanaf het net blijft op 0 staan/0% grid dependence (en hoe leuk we dat ook zouden vinden, dat kan niet kloppen

)
2) Consumed en Export geven compleet tegenstrijdige cijfers
Gisterennamiddag hadden we 11,0kWh productie - 8kWh consumptie - 3kWh export
We dachten toen nog dat de installateur gewoon de spoelen voor consumptie en export had omgewisseld, omdat de zogenaamde consumptie wel min of meer overeenkwam met wat onze (voorlopig nog) analoge meter was teruggedraaid.
Helaas blijkt het ingewikkelder dan dat, aangezien ook vannacht de import dus op 0 bleef staan en export en consumed beiden op 0,1kWh.
Deze voormiddag hebben we dan weer tot nu toe zogenaamd 2,3kWh productie - 0,7kWh consumptie - 1,6kWh export, en de consumptiemeting draait zelfs af en toe achteruit...
Nu lees ik hier en daar dat een Envoy-S metered niet zou werken op een delta grid... Klopt dit en is dit dan inderdaad het resultaat? (Best teleurgesteld in de installateur in dit geval, die heel goed wist welke aansluiting we hadden)
Of is er toch ergens iets verkeerds aangesloten en valt er toch nog iets beters van te maken qua monitoring?
Indien niet... brengt dit me bij mijn volgende vraag
Ja, als je Metered en het juiste aantal CT spoelen installeert kan je in de Enphase app en in Enlighten ook de verbruikskant zien. Bij de Standard zie je alleen de productiekant. Echter kan je het ook oplossen door zelf een p1 of kwh monitor te installeren, en het op die manier uitlezen, in bijvoorbeeld Home Assistant. Maar dat zie je dus niet terug in de Enphase app.
Enphase kan je dus ook koppelen / integreren in Home Assistant, en daar kan je uiteindelijk leuke dingen mee doen:
Beste Pazo,
Begrijp ik het goed dat als we inderdaad de monitoring via de Envoy S-metered niet in orde krijgen, we eenmaal we een digitale meter hebben (we schakelen verplicht om hier in België bij een nieuwe installatie van zonnepanelen) wel zouden kunnen een P1-meter aanschaffen (die consumptie en teruglevering meet) en dan in HomeWizard de productiedata van de Envoy integreren, om zo toch nog een volledig beeld te krijgen? En is dit mogelijk in de gratis versie van HomeWizard?
Of gaat dit niet werken doordat de andere CT-spoelen de boel in de war sturen en/of hebben we dan ook nog een kWh-meter nodig?