BVice schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:57:
Die camera herken ik, daarom heb ik bewust gekozen die optie NIET aan te vinken. Maar het moet mogelijk zijn de gewone spiegel te gebruiken toch?
In de praktijk merk ik dat ik vooral de buitenspiegels gebruik, ik kijk alleen in de binnenspiegel om even de achterbank te checken wat daar wordt uitgevroten.
De buitenspiegels zijn groot, waar zit die dode hoek dan als je gewoon de buitenspiegels gebruikt?
Qua range, bedoel je 350 aan een stuk of 175 heen-175terug? Dat laatste is lastiger dan 1 lange rit, waarbij je 's winters inderdaad (lang) geen 2x175km op een batterij kan rijden. Eens dat dat tegenvalt. Maar zijn er geen laadopties op locatie of onderweg? Als je 350km niet in 1x haalt zou dat met 5 minuten laden wel moeten lukken.
De achteruitkijkspiegel kan idd gebruikt worden als normale spiegel, maar die is dan wel aan de kleine kant.
De dode hoeken heb ik het meeste last van als ik bijvoorbeeld rechtsaf moet en paralel aan de weg loopt een rij parkeerplaatsen met geparkeerde auto's (of struiken) en dan daarnaast weer een fietspad.
Als je dan voor een stoplicht staat en rechtsaf gaat heb je geen idee wat daar vandaan komt (en dat gaat soms verdomd snel met fatbikes en elektrische fietsen

)
Komt denk ik ook omdat de ramen klein zijn en de stijlen heel breed, precies op de plaatsen waar ik dan zicht nodig heb.
Dan moet ik de parallelweg of het fietspad oprijden om te checken of er niets aankomt.
En ja, onderweg stoppen om bij te laden is uiteraard een optie, maar het voelt als een stap terug na 2 jaar lang vrijwel probleemloos zonder stoppen of bijladen heen en weer te zijn gereden.
Ik denk dat het mogelijk is af en toe aan een Vattenfall-paal bij te laden voor ik terug ga, en onderweg bij een snellader langs de A1 is ook niet echt moeilijk, en het gaat ook snel als de accu al behoorlijk leeg is.
Het is alleen flink puzzelen.
De Kona kon ik in de zomer tot 80% of 90% opladen en dan kon ik heen en weer..
De Megane wil ik zuinig op zijn (ik vind het namelijk echt een waanzinnig mooie auto), dus eigenlijk niet te vaak boven de 80% en onder de 20% laden.
Zonder eigen laadpaal (ik moet op straat laden) is dat dan misschien net weer iets te veel gedoe om én zuinig op de auto én zuinig op mijn gemoedsrust te zijn.
Kan gewoon ook zijn dat ik niet flexibel genoeg ben en alles wil zoals het hiervoor ging
Ik heb veel affiniteit met elektrisch rijden, maar ik merk dat ik onrustig wordt van de beperkingen die ik door de Megane ondervind.
First world problem, I know
[
Voor 12% gewijzigd door
barnas op 01-09-2025 19:33
]