larskov schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 04:03:
Ik heb een etech zonder trekhaak, maar wel een fietsenrek nodig voor mijn mountainbike van een bescheiden 11 kg.
Dus optie is of achterklep bevestiging, of 2 dakdragers met daarop een apart rek (veel €€€) Iemand hier ervaring mee?
Renault biedt vrijwel niets aan. Je hebt genoeg universele rekken online, maar daarvan zeggen ze dat de etech 50/50 kans heeft of hij past.
Je klikt hem dan tussen je dak en je achterspoiler en onderaan je achterklep.
Dit wordt dan weer afgeraden als de spoiler van plastic is ( wat ik wel vermoed).
Iemand vergelijkbare situaties hierin?
Bvd!
de plastic spoiler van de megane is best groot en kraakt al als je er even aan wiebelt, ik wil niet weten wat er gebeurt als je daar een rek aan hangt. Hij is ook hoogglans zwart, wat heel snel krast, zeker als daar wat spanbandjes overheen getrokken worden. Sowieso zul je dan alsnog een extra lichtbalk en kentekenplaathouder moeten monteren, die je nog weer los moet kopen en op de een of andere manier aansluiten op de bestaane verlichting.
Dakdragers zijn een prima optie, die kun je rond de 200 euro wel vinden, en dan nog een fietsendrager voor op je dakdragers. Tweedehands hou je het prima betaalbaar.
Zuignap dragers zoals hierboven genoemd zijn ook een optie.
Maar een trekhaak zou inderdaad het beste zijn, iets duurder maar dan heb je meer mogelijkheden qua fietsendragers. Op elke auto die ik kocht of leaste heb ik een trekhaak gemonteerd of laten monteren, scheelt je zoveel gedoe, en ik heb minimaal 1x per week een fiets achterop de auto staan.
Goedkoopste optie is je fiets in de auto vervoeren, even het voorwiel er uit dan past het prima. Maar als je kinderen hebt moet je eerst die zitjes enz verwijderen, niet ideaal.