Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
als het ware schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:47:
Wat is het verschil tussen regen en one-pedal ?
Is one pedal dat de auto voledig tot stilstand komt terwijl regen alleen maar afremt totdat je onder een bepaalde snelheid komt ?
Klopt. Volgens mij zit het verschil 'm erin dat de auto zonder one-pedal driving enkel de elektromotor aanspreekt voor het afremmen, en naarmate je langzamer gaat, is het remmend vermogen daarvan steeds lager. Voor het complete one-pedal driving moet de auto ook de remmen gebruiken.
Ik vindt dat laatste stukje uitrollen eigenlijk wel prettig, als dit het verschil is hoop ik dat one-pedal ook met een uit optie komt.
Ben ik met je eens. Vooral bij manoevreren in bijv. parkeergarages kan het complete one pedal driving, zeker icm een Auto Hold erg vervelend werken, heb ik gemerkt bij andere EVs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:33

The Wizard

Moderator Mobile
deMercer schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:08:
[...]

Klopt. Volgens mij zit het verschil 'm erin dat de auto zonder one-pedal driving enkel de elektromotor aanspreekt voor het afremmen, en naarmate je langzamer gaat, is het remmend vermogen daarvan steeds lager. Voor het complete one-pedal driving moet de auto ook de remmen gebruiken.
Nee hoor, bij one pedal driving wordt alleen de elektro motor gebruikt voor het afremmen. Bij alle andere standen wordt idd voor het laatste stukje de fysieke remmen gebruikt, bij one pedal driving wordt gewoon wat stroom door de elektromotor heen geleid om echt te laten stoppen. Tenminste, in de Tesla die ik heb gereden en mijn eigen EV6.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
The Wizard schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:49:
Nee hoor, bij one pedal driving wordt alleen de elektro motor gebruikt voor het afremmen. Bij alle andere standen wordt idd voor het laatste stukje de fysieke remmen gebruikt, bij one pedal driving wordt gewoon wat stroom door de elektromotor heen geleid om echt te laten stoppen. Tenminste, in de Tesla die ik heb gereden en mijn eigen EV6.
Aha, dat wist ik niet. Qua idee dus vergelijkbaar met het omdraaien van een straalmotor om een vliegtuig af te remmen na het landen? Goh, weer wat geleerd. Thankx! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-05 21:34
Ik hoef one-pedal-niet hoor. Dan moet je altijd je voet op het pedaal houden, ook bij kruipen.

Overigens, het kan alleen met terugwerkende kracht via een update geïnstalleerd worden op Megane's van ná maart 2024 las ik ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-05 11:24

Sr_Ogel

Klop klop klop

Vandaag onderhoud 90k beurt. Kreeg een benzine hybride scenic automaat als vervangend vervoer.

Dashboard met groot scherm en ook Google maps op het instrumentenpaneel. (Beide opties niet in mijn 2023 Megane equilibre.) Oude instrumentenpaneel snel weer teruggezet en grote scherm was vooral erg aanwezig.

Maar grootste reden dat ik blij was mijn Megane weer te mogen ophalen is toch wel hoe fijn elektronisch rijden is. De automaat bakte er niks van, telkens hoog in de touren. Dan ga je de soepelheid en stilte van een elektrische aangedreven auto toch wel op waarde schatten. Moest ook nog krabben vanmorgen.

Rijd 7 jaar elektrisch 3 verschillende auto's gehad maar wat mij betreft hoef ik niet meer terug naar ice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:30
Het was geen hybride Scenic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:58

WouterG

Dit is geen ondertitel

Vandaag bij de leasemaatschappij een bestelling gedaan voor een Techno, zijn net vandaag de configuraties gewijzigd. Nu is de Techno standaard voorzien van 18" velgen en een 9" schermpje. Benieuwd of de leasemaatschappij de oude configuratie nog kan leveren. 20" velgen en het 12" scherm zijn nu opgenomen in de esprit alpine versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Zie dat de configurator nu ook bijgewerkt is inderdaad. Ik dacht dat de Esprit Alpine uitvoering boven de Iconic kwam maar hij zit er tussenin voor de oude prijs van de Techno zo te zien. Wel mooie velgen maar qua lak enkel grijs of zwart te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• znight
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-05 20:18
Blijft toch raar om de Evolution eruit te halen, om vervolgens de Techno een kleiner scherm etc. te geven. Als je de auto wil verkopen, heb je dadelijk 2 techno versies met verschillende standaarden. Wordt het niet bepaald duidelijker op.

@thimonnn Heb er nu zo'n 10k km opzitten. Heb de oude Techno uitvoering. Rijd zeer fijn en 22 KwH laden vind ik ook wel prettig. Verder een meer dan prima multimedia systeem. Enige nadelen die ik ondervind zijn: Telefoon wordt soms niet herkend / foutmelding. Dit is weg de volgende keer weer weg. Bereik... Ik heb wel een stevige rechtervoet, rij vaak kleine stukjes en verwarm auto 2x per dag voor, maar in de winter 280 km max en afgelopen zomer 350-360 km. Denk dat andere Tweakers hoger uitkomen :) Laatste puntje is nog de Renault App. Die werkt bij mij vaker niet dan wel.. Serverfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:43

JanAd

Wind’s howling

Amai, ja wat een verschil in de configurator nu.
De huidige Techno is eerder de Equilibre van vroeger met dan wel de 'alu' randjes buiten.
Vreemd dat de Alpine volledig zwarte trims heeft langs de buitenkant. Dat vind ik persoonlijk veel goedkoper ogen. Hoewel in bepaalde kleur combo's is het wel mooi precies.
Onze Techno 'Soren' velg is ook volledig uit het gamma verdwenen precies.

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Oeh, ben heel benieuwd wat dit gaat betekenen voor de assistent in de auto. Momenteel kun je daar weinig anders aan vragen dan de weg, het weer of hele simpele rekensommen. Als het inderdaad Gemini wordt, zou dat in mijn ogen echt geweldig zijn. Kun je tenminste een fatsoenlijk gesprek voeren :D.

nieuws: Google gaat Assistent overal vervangen door Gemini

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

De nieuwe mat-grijze kleur is wel mooi maar daar mag je ook 1800 EUR extra voor aftikken.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.group.renault.com/ren/master/renault-new-cars/product-plans/megane-e-tech-electrique/megane-bcb-my24/megane-bcb-my24-overview-003-desktop.jpg.ximg.largex2.webp/552d5de20e.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 18:18
Majesty schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:26:
Oeh, ben heel benieuwd wat dit gaat betekenen voor de assistent in de auto. Momenteel kun je daar weinig anders aan vragen dan de weg, het weer of hele simpele rekensommen. Als het inderdaad Gemini wordt, zou dat in mijn ogen echt geweldig zijn. Kun je tenminste een fatsoenlijk gesprek voeren :D.

nieuws: Google gaat Assistent overal vervangen door Gemini
Dat dacht ik ook, maar in de commentaren van dat artikel lees je best negatieve verhalen over Gemini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
LaTiNo156 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:17:
[...]

Dat dacht ik ook, maar in de commentaren van dat artikel lees je best negatieve verhalen over Gemini
Heel wisselend met name. Ik denk dat van verschillende Gemini versies gebruik gemaakt wordt en wisselend in NL en EN. Maar los daarvan: kan het veel slechter dan de huidige Assistant? :P

(oké ja dat kan, er zijn genoeg auto's waar de assistant echt dramatisch is, ben zelf echt zeer tevreden met Google Automotive in zijn geheel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Majesty schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:26:
Als de huidige bediening van de autofuncties (bv aan- of uitzetten vd stoelverwarming) maar minstens net zo goed werken als nu, geloof ik het wel. Ik zit er niet echt op te wachten om met mijn auto een gesprek te voeren ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
kazuka schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:41:
De nieuwe mat-grijze kleur is wel mooi maar daar mag je ook 1800 EUR extra voor aftikken.
Ja, matte lakken zijn duur bij alle merken volgens mij. Vind matte lak best fraai eerlijk gezegd, maar de meerprijs heb ik er niet voor over. En de extra moeite qua onderhoud zie ik ook niet zitten.

Laat een ander dat maar kopen, ik kijk er dan wel naar :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
deMercer schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:09:
[...]

Als de huidige bediening van de autofuncties (bv aan- of uitzetten vd stoelverwarming) maar minstens net zo goed werken als nu, geloof ik het wel. Ik zit er niet echt op te wachten om met mijn auto een gesprek te voeren ...
Ieder z'n ding natuurlijk. Ik wel in ieder geval, gigantische bron aan informatie in de vorm van een persoonlijke assistent. Maar we gaan het zien in welke vorm het (al dan niet) toegevoegd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3ggel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:40
adinsx schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:13:
Ik hoef one-pedal-niet hoor. Dan moet je altijd je voet op het pedaal houden, ook bij kruipen.

Overigens, het kan alleen met terugwerkende kracht via een update geïnstalleerd worden op Megane's van ná maart 2024 las ik ergens.
Weet iemand meer over die one pedal update?
Is dat een update die via OTA (over the air) komt? Of is dat een update die de dealer moet installeren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BVice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:22
Fr3ggel schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:20:
[...]

Weet iemand meer over die one pedal update?
Is dat een update die via OTA (over the air) komt? Of is dat een update die de dealer moet installeren?
renault kennende komt die update helemaal niet, of pas over een paar jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hallomethans
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 04-05 12:36
Hallo beste Megane e-tech rijders,

Ik heb net een nieuwe Megane e tech Iconiq aangekocht en al geleverd gekregen wegens een stockwagen.
Ik dacht dat hij full option was maar het pack augmented vision is het enigste dat er niet op zit en dat is wel wat teleurstellend. Stom misverstand dus....

Zou dit achteraf, mits bijbetalen natuurlijk, nog geactiveerd/geïnstalleerd kunnen worden?

Thanks voor jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
heb je die vraag al aan je dealer gesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuyBo
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 05-05 12:01
@Hallomethans Ik heb een iconic in bestelling en pack AV bijbesteld. Bestelling begin januari, levering eind mei. Ik denk niet dat dit kan nabesteld worden aangezien de achteruitkijkspiegel met camera en de 360° camera(s).
Ik geloof dat er hardwarematige ingrepen nodig zijn die niet nadien kunnen uitgevoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hallomethans
BVice schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:27:
heb je die vraag al aan je dealer gesteld?
Neen, de enige dealer in de streek is niet de beste in communiceren. Ik zou eens persoonlijk moeten passeren maar nog niet gedaan wegens uit de route en nog geen tijd gehad. Vandaar ik hier eens probeer ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hallomethans
GuyBo schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:48:
@Hallomethans Ik heb een iconic in bestelling en pack AV bijbesteld. Bestelling begin januari, levering eind mei. Ik denk niet dat dit kan nabesteld worden aangezien de achteruitkijkspiegel met camera en de 360° camera(s).
Ik geloof dat er hardwarematige ingrepen nodig zijn die niet nadien kunnen uitgevoerd worden.
Daar vrees ik dus ook voor maar misschien zijn de camera's wel aanwezig maar niet geactiveerd. De binnenspiegel vervangen zou niet echt een probleem mogen zijn.
Maar ik vrees er dus ook voor.
Maar wel een topwagen, rijdt zalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Hallomethans schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:21:
[...]

Daar vrees ik dus ook voor maar misschien zijn de camera's wel aanwezig maar niet geactiveerd. De binnenspiegel vervangen zou niet echt een probleem mogen zijn.
Maar ik vrees er dus ook voor.
Maar wel een topwagen, rijdt zalig.
De camera’s in de buitenspiegels en vooraan (in het logo) zie je duidelijk zitten, als die er zijn is er mss een kans. Ontbreken deze dan kan je het wel vergeten denk ik.
De camera voor de binnenspiegel zit vanboven in de achterruit en is dus niet dezelfde als de ‘achteruit-rij camera’, die kan je ook niet zomaar ‘bijplaatsen’ gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hallomethans
JanAd schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:51:
[...]

De camera’s in de buitenspiegels en vooraan (in het logo) zie je duidelijk zitten, als die er zijn is er mss een kans. Ontbreken deze dan kan je het wel vergeten denk ik.
De camera voor de binnenspiegel zit vanboven in de achterruit en is dus niet dezelfde als de ‘achteruit-rij camera’, die kan je ook niet zomaar ‘bijplaatsen’ gok ik.
Ah, je kan die camera's zien zitten. Ga ik morgen eens bekijken. Bedankt voor tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Hallomethans schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:54:
[...]

Ah, je kan die camera's zien zitten. Ga ik morgen eens bekijken. Bedankt voor tip!
als je niet het optiepakket Augmented Vision hebt, zitten die camera's er niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hallomethans
BVice schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:47:
[...]

als je niet het optiepakket Augmented Vision hebt, zitten die camera's er niet
Was te verwachten. Spijtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• als het ware
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:46
Dag allemaal,

Ik heb het vervelende genoegen van een ster in mijn voorruit, ik herinner mij allerlei verhalen en bovendien negatieve ervaringen van mede etech rijders bij het vervangen van de ruit. Vooral mbt tot de lane assist die dan niet fatsoenlijk meer schijnt te werken.

Nou hoop ik dat dit putje (want dat is het eigenlijk) in mijn voorrruit hersteld kan worden zonder de voorruit te vervangen. Maar als dit wel zou moeten gebeuren kan ik dat dan bij de carglass laten doen of is het verstandiger om erop te staan dat de renault dealer dit doet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:36

Megalodon86

Enzyme X

Gezien de verhalen zou ik voor de Renault Dealer gaan. Maar zelf (gelukkig) geen ervaring met die toestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:21
als het ware schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:50:
Dag allemaal,

Ik heb het vervelende genoegen van een ster in mijn voorruit, ik herinner mij allerlei verhalen en bovendien negatieve ervaringen van mede etech rijders bij het vervangen van de ruit. Vooral mbt tot de lane assist die dan niet fatsoenlijk meer schijnt te werken.

Nou hoop ik dat dit putje (want dat is het eigenlijk) in mijn voorrruit hersteld kan worden zonder de voorruit te vervangen. Maar als dit wel zou moeten gebeuren kan ik dat dan bij de carglass laten doen of is het verstandiger om erop te staan dat de renault dealer dit doet ?
Hoi, zoekfunctie soms best handig.
Sr_Ogel schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:57:
Gisteren mijn voorruit moeten vervangen van mijn Megane. Ging niet van harte. Ze hadden moeite met het softwarematig weer goed krijgen van de rijhulpsystemen. Het was niet hun eerste Megane maar ze hebben er wisselend succes mee.

Uiteindelijk was hij binnen de maximale afgegeven tijd klaar maar had ook een half uur eerder gekund als het na de eerste testrit al goed was geweest.

De leverancier van het apparaat waarmee ze dit moeten inregelen had al gezegd ga maar naar de dealer.

Ben mijn haan op de voorruit nu kwijt. Kennelijk mag alleen Renault zelf die ramen plaatsen. Rij je zonder haan (links voor) is de ruit dus al eens vervangen buiten Renault om. Verder dezelfde ruit overigens.
jevamo schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:23:
Vandaag bij Carglass geweest om de voorruit te vervangen (zaten 2 sterretjes in). Vooraf netjes op de hoogte gesteld dat het ongeveer 2,5u kan duren incl. kalibreren rijhulpsystemen. ook de toevoeging dat het soms nog wel eens mis kan gaan en dat je dan naar de dealer moet.

Met dat laatste zinnetje werd ik er niet echt gerust op, maar goed. Altijd uitgaan van het goede. De ruit was binnen no time vervangen en toen kwam dus het kalibreren. Dat moest rijdend gebeuren, dus de monteur ging netjes op pad. Bij terugkomst even aan de computer en je raad het al... Kalibreren mislukt, dus weer een rondje rijden. Ook na dat rondje weer mislukt. Er is uiteindelijk ergens met Renault in Engeland contact geweest en die hebben op afstand iets ingeladen/gereset. Poging 3 met het rijdend kalibreren wederom mislukt.

Na dik 3u bij carglass te hebben doorgebracht het advies gekregen om een afspraak te maken bij de dealer en die het euvel te laten verhelpen en de factuur aan carglass te richten. Er stond binnenkort al een onderhoudsafspraak dus even gebeld of ze dit er ook bij konden doen. Werd genoteerd, dus moet goed komen. Onderweg door het menu op het dashboard gebladerd en zag geen storing (wel het indicatie lampje van de auto met soort sterretje vooraan). Lane assist deed zn werk in ieder geval nog wel en ook het detecteren van de afstand tot je voorganger. Alleen verkeersborden (max snelheid) stond niet in het dashboard viel mij op.

Eenmaal thuis gekomen bedacht ik me dat het wellicht zou helpen om de auto op slot te laten gaan. ver genoeg weg te lopen met je sleutel en na 10 a 15 minuten eens te gaan kijken in de auto of de storing (melding camera voor registreerd niet) weg zou zijn. in het verleden wel eens meegemaakt met een natte parkeersensor of met te veel mist dat de voorganger niet gedetecteerd kan worden.

En ja hoor, geen melding meer in het display. Kortweg, de test systeem fase goed doorgekomen. Een stuk gereden en alles lijkt het weer (goed) te doen. Voor de zekerheid toch even naar laten kijken met het onderhoud.

Mochten er hier mensen zijn die ooit de voorruit moeten laten vervangen en hier ook tegenaan lopen. Laat de monteur bij een dergelijke foutmelding tijdens kalibreren eerst even de auto op slot staan (ver genoeg weg met de sleutel) en na een kwartier het opnieuw proberen. Dat kan een paar testritjes schelen (en ook wat wachttijd)
jevamo schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:30:
Twee weken geleden van Carglass een belletje gehad of ze de kalibratie mochten afronden (hebben een kalibratierapport nodig t.b.v. facturering naar leasemaatschappij). Na 2,5 uur gepiel met de computer is het niet gelukt om de kalibratie af te kunnen ronden. Kennelijk zit er iets achter een bepaalde firewall waar alleen de dealer bij kan.

Uiteindelijk een afspraak in laten plannen bij de Renault dealer en daar staat de auto vandaag. Hopelijk krijgen zij het wel voor elkaar. Overigens had ik na de 1e keer dat het niet lukte verder geen foutmeldingen meer in het display en de laneassist e.d. werkte verder prima. Bleef netjes tussen de lijnen houden en camera t.b.v. snelheidsborden ook geen afwijkingen.
Doe er je voordeel mee met deze quotes, aan jou welke weg je wilt bewandelen.
Ik zou het alleen wel weten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• als het ware
Zjanzjak schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:43:
[...]

Hoi, zoekfunctie soms best handig.

[...]

[...]

[...]

Doe er je voordeel mee met deze quotes, aan jou welke weg je wilt bewandelen.
Ik zou het alleen wel weten. ;)
Ik moest al naar de dealer voor de jaarlijkse beurt, het putje in de voorruit staat daar nu ook bij op de todo list.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepernootje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 22:26
als het ware schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:50:
Dag allemaal,

In februari dit jaar heb ik mijn voorruit laten vervangen bij Carglass vanwege een barst ontstaan door een steen. Ik heb zelf een full option Iconic (vab feb 2023), en alle rijhulpmiddelen doen het gewoon prima na de vervanging.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

kazuka schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:41:

[Afbeelding]
Knoop doorgehakt en de Esprit Alpine uitvoering besteld als volgende lease auto, in deze mat grijze kleur *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vU-2ZK0nBDUV_bbp7CYp8jRFADQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Q7cou2pDCXvRH1jXvsc4Lra.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbIBTJjePjmav2eCH0t1Xl8haeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jfSM9OjnfXpI4uJ7AzYcLEUL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

Mooie bak! Ook fan van de velgen O+

Lijkt wel alsof de middenconsole meer naar de bestuurder gedraaid is als voorheen? Of is dat gezichtsbedrog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Etten89
  • Laatst online: 19-04 07:35
Goedendag!

Ik heb een probleem met mijn Renault Megane Electric Etech, uit december 2024. Vrij jong dus.
Sinds 2 weken denk ik heb ik problemen met laden bij de laadpaal.

Als ik de kabel aansluit, tag tegen de laadpaal houd, begint de auto met laden maar na enkele minuten stopt hij weer. Dan gaat die weer verderf stopt die weer en ga zo maar door. (Zie foto)
Ik heb vaak gehad dat die dit door de nacht heen wel 20x herhaalt (uiteindelijk wel helemaal oplaad) maar sinds eergisteren laad die soms ook niet helemaal meer op.
App geeft deze meldingen van stoppen en laden, en op de laadpaal knippert die dan tussen zandloper en laden.
Heeft iemand hier ook problemen mee?
Laadpalen zijn van Vattenfall

GroetjesAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3O24mdh29LVZpOT0OqQIxLQXSOE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d403xB6w48YS69Haj7s4PJUn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Etten89 op 21-03-2025 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Etten89 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:00:

Nee, en ik kan mij zo 1 2 3 ook niet heugen dat iemand uit dit topic dit ook had.

Lopen er geen laadprogramma's in de My Renault-app die misschien de boel verstoren?
Alhoewel mij dat sterk lijkt.
Is het alleen bij Vattenfall?
Heb je ook wel eens geprobeerd om te laden bij een andere CPO?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Kon de Smart Mobilize app de laadbeurten niet verstoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:08
Goedendag!

Ik heb een probleem met mijn Renault Megane Electric Etech, uit december 2024. Vrij jong dus.

Als ik de kabel aansluit, tag tegen de laadpaal houd, begint de auto met laden maar na enkele minuten stopt hij weer. Dan gaat die weer verderf stopt die weer en ga zo maar door. (Zie foto)
Ik heb vaak gehad dat die dit door de nacht heen wel 20x herhaalt (uiteindelijk wel helemaal oplaad) maar sinds eergisteren laad die soms ook niet helemaal meer op.
App geeft deze meldingen van stoppen en laden, en op de laadpaal knippert die dan tussen zandloper en laden.

Groetjes[Afbeelding]
Ik heb iets soortgelijks als ik mijn auto op de oprit aan mijn eigen laadpaal zet rond de tijd dat ik ook aan het koken ben. Ik heb een laadpaal met loadbalancing (kastje op de P1 poort van de slimme meter in de meterkast) zodat ik niet een hoofdzekering er uit laat klappen en als ik op één van mijn drie fasen minder dan 6A beschikbaar heb voor de laadpaal, stopt hij met laden. Hierom heb ik ook een laadprogramma ingesteld dat mijn auto altijd om 12 uur nachts gaat opladen zodat het huishoudgebruik en het laden elkaar niet in de weg zitten.

Kan jij wanneer hij wel aan het laden is het laadvermogen ook monitoren? Die 6A grens is vrij universeel meen ik, dus wellicht dat je daar aan kan zien dat het kritisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjeerd.kuiper
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11-05 17:37
Hallo mede Megane E-Tech bezitters.
Ik heb een vraag over de parkeerstand. Handleiding is niet helemaal duidelijk:

[Druk met stilstaande auto en draaiende motor of ingeschakeld contact op de knop 2 om de stand P in te schakelen.
WAARSCHUWING
Controleer of het controlelampje P verschijnt op het instrumentenpaneel, voordat u de auto verlaat.
Risico dat de auto wegrolt.]

en

[Parkeren van de auto
Stand P wordt automatisch ingeschakeld en, indien aanwezig, wordt de elektronische parkeerrem ingeschakeld wanneer:
de motor wordt uitgeschakeld;
de veiligheidsgordel van de bestuurder wordt losgemaakt en de auto stilstaat;
en
het bestuurdersportier wordt geopend en de auto stilstaat.]

We zetten meestal de auto uit en stappen uit. Moet de auto eerst in P stand gezet worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:31
Nee hoor, gaat normaal vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ben wel benieuwd hoe Android Automative gaat bevallen. Kom uit een Model 3 en die software vond ik voortreffelijk en is voor mij nog altijd de maatstaf. Maar AA komt denk ik wel het dichtst in de buurt, ook 1 van de redenen waarom VAG modellen afvielen want die hebben echt nog wel een inhaalslag te maken.

Doet Renault ook aan major updates voor AA? Ik begreep dat ze momenteel op versie 12 zitten maar de meest recente versie is 14 zo te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoLeaf
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-05 16:57
... Ik heb vaak gehad dat die dit door de nacht heen wel 20x herhaalt (uiteindelijk wel helemaal oplaad) maar sinds eergisteren laad die soms ook niet helemaal meer op.
...
Ik heb in Rouen ook één keer gehad dat bij een middagpauze bij een paaltje er ruim 100 laadsessies waren geweest, elk enkele seconden. Ik heb nu de auto 2 jaar. 1 x voorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:25
kazuka schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:49:
Doet Renault ook aan major updates voor AA? Ik begreep dat ze momenteel op versie 12 zitten maar de meest recente versie is 14 zo te zien?
:X ;w Renault en updates....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik lees hier dat ze begin dit jaar een flinke update (3.2.0) uitgebracht hebben, heb jij deze nog niet gekregen?

https://www.gps-rlink.com...nr-link-software-updates/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHfowe7e1bYJr1vpgFEF_O8vXW8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mxbs41WlevpmcVvSMKA0YwGu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
kazuka schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:00:
[...]

Ik lees hier dat ze begin dit jaar een flinke update (3.2.0) uitgebracht hebben, heb jij deze nog niet gekregen?

https://www.gps-rlink.com...nr-link-software-updates/

[Afbeelding]
Nope en gaat waarschijnlijk ook nooit komen, Renault gebruikt verschillende hardware, auto's van voor een bepaalde datum in 2024 hebben de oude interface en zitten nog op 2.1.1, en gaan waarschijnlijk ook niet meer heel veel updates krijgen.

Daarbij komt nog.. Dat ik gevraagd heb tijdens de laatste beurt alles te updaten, maar geeft de dealer aan dat de policy van Renault is dat er alleen updates uitgerold worden door de dealer als die is om actieve problemen op te te lossen, en dat zij anders niet op verzoek of pro-actief updates gaan uitrollen.

[ Voor 17% gewijzigd door Razer op 26-03-2025 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Razer schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:06:
[...]

Nope en gaat waarschijnlijk ook nooit komen, Renault gebruikt verschillende hardware, auto's van voor een bepaalde datum in 2024 hebben de oude interface en zitten nog op 2.1.1, en gaan waarschijnlijk ook niet meer heel veel updates krijgen.

Daarbij komt nog.. Dat ik gevraagd heb tijdens de laatste beurt alles te updaten, maar geeft de dealer aan dat de policy van Renault is dat er alleen updates uitgerold worden door de dealer als die is om actieve problemen op te te lossen, en dat zij anders niet op verzoek of pro-actief updates gaan uitrollen.
Yep, hier waren ook 2 verschillende bezoeken nodig om ze te overtuigen om de 2.2 USB update te installeren, beetje stennis schoppen en klagen dat er bugs in zitten (was ook het geval trouwens :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• als het ware
ze zijn als de dood dat het niet meer werkt als ze het doen, en daarna kunnen ze het niet meer maken want ze hebben de kennis niet in huis.

Ik zelf heb dat probleem ervaren bij bochane, die hadden destijds maar 1 persoon die de kennis in huis had om de onboard android te kunnen debuggen/updaten/configureren.
En die pendeld dus de hele tijd tussen de diverse vestigingen van bochane om de software problemen van de nieuwe modellen autos van renault te fixen.

Ik moest dus wachten tot ik een plekje kon krijgen op de dag dat mijn bochane vestiging zijn werkplek was.
Tel daar nog bij op dat die persoon ook wel eens een dagje vrij/training/something heeft en je kunt een eeuwigheid op je auto onderhoud wachten

het antieke 'don't fix it if it ain't broken' beleid werkt niet meer voor hedendaagse software.
Software is tegenwoordig zo complex dat het niet meer de vraag is of het kapot is, maar hoe veel en hoe erg de 'production' release kapot is.
Production release is niet een bugvrije release maar een release die draaid en waar ze zelf geen critica/major bugs meer in kunnen vinden.

Je moet echt minsten 1 keer per maand updaten, alleen al om de security bugs eruit te halen. Er is een reden dat google elke maand security releases doet van zelfs ongeloofelijk oude android releases (zoals de versie die in de renault megane etech uit 2023 zit)

[ Voor 31% gewijzigd door als het ware op 26-03-2025 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
als het ware schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:30:
ze zijn als de dood dat het niet meer werkt als ze het doen, en daarna kunnen ze het niet meer maken want ze hebben de kennis niet in huis.

Ik zelf heb dat probleem ervaren bij bochane, die hadden destijds maar 1 persoon die de kennis in huis had om de onboard android te kunnen debuggen/updaten/configureren.
En die pendeld dus de hele tijd tussen de diverse vestigingen van bochane om de software problemen van de nieuwe modellen autos van renault te fixen.

Ik moest dus wachten tot ik een plekje kon krijgen op de dag dat mijn bochane vestiging zijn werkplek was.
Tel daar nog bij op dat die persoon ook wel eens een dagje vrij/training/something heeft en je kunt een eeuwigheid op je auto onderhoud wachten

het antieke 'don't fix it if it ain't broken' beleid werkt niet meer voor hedendaagse software.
Software is tegenwoordig zo complex dat het niet meer de vraag is of het kapot is, maar hoe veel en hoe erg de 'production' release kapot is.
Production release is niet een bugvrije release maar een release die draaid en waar ze zelf geen critica/major bugs meer in kunnen vinden.

Je moet echt minsten 1 keer per maand updaten, alleen al om de security bugs eruit te halen. Er is een reden dat google elke maand security releases doet van zelfs ongeloofelijk oude android releases (zoals de versie die in de renault megane etech uit 2023 zit)
Helemaal eens. Ik vind het nog steeds waardeloos dat er geen maandelijkse (of op z'n minst ieder kwartaal) security updates uit komen voor de auto. Gelukkig doet Google regelmatig serverside updates voor hun eigen applicaties zodat we niet volledig afhankelijk zijn van het update beleid van Renault.

Tesla is wat dat betreft toch nog steeds koning in software beleid vind ik, @kazuka . Weet niet hoe het er in de andere AAOS auto's aan toe gaat zoals de Polestar bijvoorbeeld.

Also, voor de Amsterdammers onder ons, ik las met enthousiasme dit bericht: nieuws: ANWB laat klanten slim laden met korting bij publieke laadpalen in Am...

Maar na het instellen van de app bleek dat (of course) de Renault hier niet geschikt voor is. Weet iemand er meer over toevallig, of het nog gaat komen? Ze (ANWB) zijn in ieder geval goedkoper dan ik dacht qua laden bij mij in de buurt.

[ Voor 13% gewijzigd door Majesty op 26-03-2025 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Dit is blijkbaar toch een omslag die traditionele autofabrikanten nog moeten maken, er zou veel meer geïnvesteerd moeten worden in de software kant. Tesla heeft daar een flinke voorsprong omdat ze puur een EV toko zijn en er de nadruk op hebben gelegd vanaf het begin maar ik zie ook flinke sprongen bij alle Chinese modellen die de markt nu overspoelen.

Wel apart want volgens mij hebben alle moderne en toekomstige Renault modellen AA aan boord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
kazuka schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:52:
Dit is blijkbaar toch een omslag die traditionele autofabrikanten nog moeten maken, er zou veel meer geïnvesteerd moeten worden in de software kant. Tesla heeft daar een flinke voorsprong omdat ze puur een EV toko zijn en er de nadruk op hebben gelegd vanaf het begin maar ik zie ook flinke sprongen bij alle Chinese modellen die de markt nu overspoelen.
Volgens mij heeft het feit dat Tesla enkel EV's maakt hier niets mee te maken, enkel het feit dat ze een jonge autofabrikant zijn. Als Tesla ICE auto's zou maken, zouden ze volgens mij nog steeds dezelfde voorsprong hebben.
Wel apart want volgens mij hebben alle moderne en toekomstige Renault modellen AA aan boord?
Klopt. En niet alleen de EV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jap_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-05 22:06
_jap_ schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:50:
Recent heb ik een afspraak bij de dealer gemaakt voor een beurt van onze Megane (geleverd begin 2023), met het verzoek om ook de Zappi-fix (Actis / BT 82668) alvast klaar te zetten. Dat gaan ze in ieder geval uitzoeken.
Wat een extreem slechte service, de dealer / Renault wil hier (de Zappi-fix dus) meer dan 160 euro voor hebben want de auto is meer dan twee jaar oud en dit valt daardoor - ondanks dat het een defect bij levering betreft - niet onder garantie; bij gods gratie bieden ze 50% coulance. Dat zijn gouden bits kennelijk. Helaas werd dit pas na het verrichten van de werkzaamheden verteld.

IEDEREEN: Doe jezelf een lol en dien nu een verzoek in om dit toe te passen als je auto jonger dan 2 jaar is, want wie weet heeft de bezitter van je auto in de toekomst wel een Zappi aan z'n huis of een soortgelijke moderne lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Majesty schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:44:
[...]

Also, voor de Amsterdammers onder ons, ik las met enthousiasme dit bericht: nieuws: ANWB laat klanten slim laden met korting bij publieke laadpalen in Am...

Maar na het instellen van de app bleek dat (of course) de Renault hier niet geschikt voor is. Weet iemand er meer over toevallig, of het nog gaat komen? Ze (ANWB) zijn in ieder geval goedkoper dan ik dacht qua laden bij mij in de buurt.
In navolging hierop: https://www.anwb.nl/auto/...e-autos-kunnen-slim-laden
In dit lijstje staat onze auto wel, gek genoeg. Zou leuk zijn als het nog mogelijk gaat zijn. Ik vind het idee van vaste tijdstippen laden en geld krijgen wanneer je 'm op tijd weg haalt wel een mooi idee. Naast het laden op gunstige tijdstippen voor het balanceren van het net natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Goedendag!

Groetjes[Afbeelding]
Dat is 'Slim Laden' waarschijnlijk, dit begint normaal te worden bij openbare laadpalen, vooral in piekuren kan het laden even onderbroken worden bijvoorbeeld om overbelasting van het net tegen te gaan of andere slimme dingen. Dat is bij TotalEnergies en Equans net zo.
Als je niet vollaadt is dat wel een probleem. In e toekomst zal dat ook vaker voor gaan komen want hoe meer laadpalen en auto's erbij komen, hoe meer aansluitingen het net moeten delen en dus hoe minder vermogen er per laadpaal beschikbaar zal zijn.

Check even op de site van avttenfall en/of de gemeente waar je zit voor meer info.

[ Voor 9% gewijzigd door BVice op 27-03-2025 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsdedj
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-05 15:45
Net bij de renault dealer geweest voor 'onderhoud' (ofwel, checks).
Grappig dat ze nog steeds niet standaard de SOH (sate of health) van je batterij op het rapport zetten. is haast belangrijker dan de km stand bij een EV.
Die van mij zit nu op 95% met 91000KM op een EV40. Geregeld snelladen en meestal 10 - 90% cycles.

Verder was er niks bijzonders.

Had bewust gevraagd om een update naar 3.2.0. Mijn auto is in maart 2023 geleverd.
Het is echt om te huilen hoe weinig renault intern deelt met hun dealers, zelf weten ze ook niks. Het linkje wat hier eerder gedeeld werd was voor hen waardevolle informatie.

Als ik het goed begrijp zij mijn auto toch gewoon geupdate moeten worden naar Android 12 middels 3.2.0? Op dit moment heb ik namenlijk wel 3.1.0 er op staan wat suggereert dat android 12 er aan komt. Zijn er andere leden die een auto hebben uit deze maand of eerder die al op 3.2.0 draaien?

Reden voor mij is wat verbeterde functionaliteiten qua snelkoppelingen in het hoofdscherm, laten zien van laadsnelheid DC en het soms haperen van de native spotify (heel irritant).

[ Voor 4% gewijzigd door Larsdedj op 01-04-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:36
Wat is nu de laatste stand qua updates? ik heb vorig jaar september de laatste gekregen en wel de connectiviteit 3.1.0. Tractieaccu 1.1.0 Maart '24 en openRlink 2.1.2 Januari vorig jaar.

Ik krijg af en toe de melding als ik de auto instap DC laden niet mogelijk. Maar is dus niet altijd en eerlijk gezegd laad ik de auto nu enkel aan huis. Is dat een hardware of software dingetje van DC niet kunnen laden melding?

Ohja, er heeft een onverlaat vermoedelijk met trekhaak tegen de bumper voor gezeten, net naast nummerplaat maar daar is dus wat plastic gebroken en gekraakt, uiteraard geen melding van schuldige. Gezeur, kost mij 135 euro, 5 trede en paar ritjes naar hersteller.

[ Voor 24% gewijzigd door Surfroy01 op 09-04-2025 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtFuji
  • Laatst online: 16:38
Surfroy01 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:14:
Wat is nu de laatste stand qua updates? ik heb vorig jaar september de laatste gekregen en wel de connectiviteit 3.1.0. Tractieaccu 1.1.0 Maart '24 en openRlink 2.1.2 Januari vorig jaar.

Ik krijg af en toe de melding als ik de auto instap DC laden niet mogelijk. Maar is dus niet altijd en eerlijk gezegd laad ik de auto nu enkel aan huis. Is dat een hardware of software dingetje van DC niet kunnen laden melding?

Ohja, er heeft een onverlaat vermoedelijk met trekhaak tegen de bumper voor gezeten, net naast nummerplaat maar daar is dus wat plastic gebroken en gekraakt, uiteraard geen melding van schuldige. Gezeur, kost mij 135 euro, 5 trede en paar ritjes naar hersteller.
Ik heb gisteren via de Renault dealer OpenR link 3.3 usb geïnstalleerd gekregen, kon alleen via de dealer.
Had last van af en toe vastlopende maindisplay soms, hopelijk nu opgelost.
Wat er verder in de update zit weet ik niet, kan ook nog niets op internet erover vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Hier dezelfde stand van de updates, alleen iets andere data: Connectiviteit 3.1.0 ook in 09-24, OpenR Link 2.1.2 al in 01-24 en Tractieaccu 1.1.0 alweer bijna 2 jaar geleden in 07-23. En daar tussendoor nog Rijhulpmiddelen 1.1.0 in 11-23.
Balen! :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
AtFuji schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:03:
Ik heb gisteren via de Renault dealer OpenR link 3.3 usb geïnstalleerd gekregen, kon alleen via de dealer.
Had last van af en toe vastlopende maindisplay soms, hopelijk nu opgelost.
Wat er verder in de update zit weet ik niet, kan ook nog niets op internet erover vinden.
Van wanneer is jouw Megane?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TeeT_At_Touch
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-04 15:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gae8oVZx9VbGx-q8DaAIOsMBPUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXs4NL7gaDa7PKaVO6slcSz8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcXmKFKiEFMJcSQyuER7ZIfhPpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v4OwwUeAJ7QrQPUb7W18zP2e.jpg?f=fotoalbum_large

Ik was afgelopen vrijdag (4-4) heel op mijn gemakje binnen door naar naar Belgie gereden
Eerst km of 7 op 80km weg (ik rij dan 84). Daarna binnendoor via 60km (64) wegen en stukje 50km
Ik rijd zoveel mogelijk op Adapt.Cruise Control, comfort stand, airco aan en lekker muziekje erbij.
Gewoon lekker rustig de auto laten bollen Op de terugweg dacht ik, ik zal mijn verbruik eens bekijken
Toen ik een verbruik van 11,6 zag begon het pas echt leuk te worden.
Heenweg niet echt ergens rekening mee gehouden, maar op de terug weg mijn best gedaan om het verbruik zo laag mogelijk te houden. Google navigatie af laten remmen bij rotondes en bochten, en optrekken zoals de auto dat vanzelf zou doen (ikzelf zou het iets vlotter doen, maar het was intussen een spelletje aan het worden om te kijken hoe ik thuis aan zou komen.
Uiteindelijk reed ik thuis na 87km de straat in en kwam ik uit op 11,5 kWh/100km...Wow ! _/-\o_
Gestopt om de foto's te maken en daarom zie je bij berbruik nu ook --,- staan.
Bij het tot 100% opladen gaf hij al een bereik aan van 438km...leek me wat veel.
Maar ok,,,WLTP is 450, dus zou moeten kunnen, wordt vanzelf snel minder dacht ik nog.
Maar dat viel dus heel erg mee.
Nu, met 82% geeft hij nog 375 aan.
Ik moet wel zeggen dat op die rit naar Belgie er bijna geen verkeer op de weg was en dat er dus niemand last had van mijn toch wat ingehouden rijstijl ;)
Natuurlijk ga ik die score niet volhouden,
Maar zeker na mijn toch wel tegenvallend verbruik in de koude maanden (Brrrr :? ) was ik blij verrast.

Als ik al een klacht heb over mijn iconic uitvoering, is het dat af en toe mijn linker achter raam soms zomaar een paar cm open staat. Bij het rijden merk ik dan (nog meer) windgeruis. :|
Want het windgeruis is toch een puntje van kritiek.
Is pas echt vervelend als je hem in de wasstraat wast en te laat ziet dat de hele binnenkant (achterbank en stoelen ) onder de zeepsop is gespoten. :-( (1 keer gebeurt)

Maar verder helemaal top auto ! _/-\o_Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/co25b8dw6FPinTPtXO3Anx-AGRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKAQOpNlsExSxNb4tfNXUevl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtFuji
  • Laatst online: 16:38
deMercer schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:05:
[...]

Oktober 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
De mijne is van Sep '22 volgens mij is daar een dingetje dat op deze eerste versies bepaalde software updates niet meer kunnen............ Ik heb sowieso een aantal updates afgedwongen via de service desk omdat ze steeds faalden via OTA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Die melding kreeg ik ook wel eens toen ik de Megane nog had, en verdween dan binnen een aantal seconden. Niets om je zorgen over te maken want het snelladen werkt nog gewoon kan ik je uit gebruikerservaring melden. Ik schaarde het onder 1 van de glitches die de Megane had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goofer_nieuw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:19
same here :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

@TeeT_At_Touch mooie score zeg. Ik haal hem net met 95% van de lader en hij geeft aan 332 km nog... (17.4 kWh/100)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Ok, dat is dan een Megane met nieuwere hardware dan de mijn (augustus 2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Surfroy01 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:57:
De mijne is van Sep '22 volgens mij is daar een dingetje dat op deze eerste versies bepaalde software updates niet meer kunnen............
Dat heb ik ook begrepen inderdaad. Geldt dus ook voor de mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
@TeeT_At_Touch: Zo’n score red ik niet. Respect _/-\o_ Langdurig verbruik is nu 14,6 kWh / 100 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmoove
Iemand al een Megane E-Tech tweedehands proberen te verkopen?
Megane Iconic van Oktober 2022, 51.000km. Hoogste bod was 22.000. 30.000 Afschrijving in 2.5 jaar.
Er is blijkbaar momenteel totaal geen interesse in tweedehands elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:04
@Schmoove Ik snap niet dat je hier verbaasd over bent. Jij hebt blijkbaar ooit 52 k voor een C-segmenter betaald. Dat is heel erg veel geld, en veel meer dan je normaliter voor een C-segmenter zou betalen.
In een markt die nog zo hard in ontwikkeling is (steeds betere specs tegen steeds lagere prijzen) is zoiets alleen verstandig als je een auto helemaal wilt afrijden, óf het niet erg vindt om veel af te schrijven.

Iemand die nu in de markt is voor een EV vergelijkt die met een nieuwe, en komt dan tot de conclusie dat ie er een bepaald bedrag voor over heeft. Ik vind 22 k al veel. Zou er nog minder voor over hebben.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schmoove
Het verbaasd me niet heel erg. Ik had hier eigenlijk stiekem ook wel op gegokt.
De auto verkoop ik uit mijn vennootschap aan prive, dus ik ben gebaat bij een zo laag mogelijke marktwaarde. Slechtste bod was 16.000 ex btw, beste 22.000 incl. btw... wat iets minder is dan 20.000 ex btw.
Ik kan de auto nu voor een zeer schappelijk bedrag overnemen en daar ben ik alleen maar blij mee natuurlijk.

Maar goed er is blijkbaar 0,0 interesse in tweedehands elektrisch. Aan de ene kant begrijpelijk, er komt nog zoveel aan wat verder ontwikkeld is en gewoon beter is. Aan de andere kant, je kan nu echt voor een zeer goede prijs een hele goede auto in huis halen.

[ Voor 7% gewijzigd door Schmoove op 14-04-2025 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
gister nieuwe ruitenwissers en het afgebroken kofferbak-dopje laten monteren. De storing 'Geluid Exterieur' die 2 weken terug is verholpen is niet meer teruggekomen.
Binnenkort de 120k beurt en zomerbandjes. Wat ook betekent dat het leasecontract z'n laatste jaar is ingegaan.

En om ook even in te haken op de update-discussie: ook ik heb inmiddels sinds bezit van de auto (08-22) de laatste update in 08-24 gehad (uit m'n hoofd was dat 3.1.0). Ik heb er persoonlijk geen vertrouwen meer in dat de auto nog updates gaat krijgen, wat zou betekenen dat de eerste serie Meganes niet naar Android 12 gaat. Sowieso zou de HMI al niet mee veranderen dus je zou waarschijnlijk weinig merken aan de update.

Waar 'mijn' Megane nog steeds afwijkt tov z'n leeftijdsgenoten is het herkennen van tijdsgebonden snelhiedslimieten (icoontje met snelheidsbord+klokjej). Dat doet hij simpelweg niet, bij mij is het een icoontje met de snelheid en een vakje met [...] er in. En hij neemt dus op de NL snelwegen nooit de snelheid goed over. In Duitsland ziet hij wel de 'regen' geboden snelheidslimiet (icoontje snelheid met regenwolkje erbij)

[ Voor 4% gewijzigd door BVice op 15-04-2025 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Dat zijn serieuze km's, de mijne staat op net 30k km's na 2,5 jaar. Maar hoogst waarschijnlijk gaat deze er in het najaar uit. Ik ga zekelijk weer een lease auto rijden en de misses wil deze niet als 'haar' auto...... misschien inruilen op een R4 of R5...........

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GuyBo
Eigenlijk toch wel straf dat een auto -waarvan het merk publiciteit maakt met over-the-air updates- na dik twee jaar nog nauwelijks updates krijgt.
Nog slechter dan een goedkope telefoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
BVice schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:37:
De storing 'Geluid Exterieur' die 2 weken terug is verholpen is niet meer teruggekomen.
Hoe is het verholpen? Of was er een oorzaak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVice
Zjanzjak schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:29:
[...]

Hoe is het verholpen? Of was er een oorzaak?
volgens mij is de ECU van het voetgangerswaarschuwingssysteem geflashed of geüpdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hallomethans
Hoe tover je die mooie ronde wijzers op jouw instrumentenpaneel? Ik heb de iets lelijkere look met schuine strepen nu en kan maar niet vinden hoe ik deze kan veranderen naar de klassieke stijl. Volgens chatgpt zit er een button "scherm" onder de instellingen en onder systeem maar bij mij dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

Dat is de nieuwe versie, volgens mij kan je niet kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Hallomethans schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:03:
[...]

Hoe tover je die mooie ronde wijzers op jouw instrumentenpaneel? Ik heb de iets lelijkere look met schuine strepen nu en kan maar niet vinden hoe ik deze kan veranderen naar de klassieke stijl. Volgens chatgpt zit er een button "scherm" onder de instellingen en onder systeem maar bij mij dus niet.
De ronde wijzers horen bij de oude software en is niet beschikbaar op jou versie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr3ggel
Hallomethans schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:03:
[...]

Dat is het nadeel van ChatGPT. Als dat iets niet weet dan verzint het iets.

Maar jij hebt blijkbaar (net als o.a. ikzelf) een nieuwer model met Android 12.
En helaas is de weergave niet aan te passen naar de klassieke met ronde wijzers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Surfroy01
Kijk dan heeft het ineens een voordeel als je de eerste versie van de Megane hebt........ ronde tellers :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-05 21:34
Nog een voordeel: Geen bemoeiende ISA ;-)

Mijn 08-2022 (03-2023 geïmporteerd en in de lease genomen) doet het hier meer dan prima. OTA's komen niet meer binnen, maar dat heb ik al meer voorbij zien komen hier. Terwijl enige tijd terug de dealer wel kon zien dat er een forse update aan zat te komen. Mogelijk alleen via de dealer dus...

66k op de teller in een goede twee jaar. Nog een jaar of drie te gaan, of ik moet eerder de 200.000 aantikken. Dat zal wel niet. Of ik moet vaker met de Megane ipv de trein naar Brussel en Den Haag gaan, dan lukt het wellicht. Filerijden is alleen niet mijn hobby ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hallomethans
De Megane 6 weken in mijn bezit en daar is het eerste defectje al. Hopelijk blijft het bij deze ene zeg.

Bij de passagierszetel werkt de “easy acces” niet meer en maakt de motor die de zetel voor en achteruit doet bewegen een vreselijk geluid.
Maar hij gaat wel nog vooruit en achteruit.
Maar eens bellen naar de dealer….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuyBo
@Hallomethans , Heeft de passagiersstoel dan easy acces? Op mijn bestelbrief staat vermeld dat de bestuurdersstoel easy acces heeft, van de passagiersstoel is geen sprake?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hallomethans
GuyBo schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:25:
@Hallomethans , Heeft de passagiersstoel dan easy acces? Op mijn bestelbrief staat vermeld dat de bestuurdersstoel easy acces heeft, van de passagiersstoel is geen sprake?
Jazeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuyBo
Benieuwd, nog een maand wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redhawk668
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:44
Vorige week de Megane bij de garage gehad voor een onderhoudsbeurtje. Nieuw interieurfiltertje er in, nagelopen. Geen bijzonderheden gevonden. Bij het rijden over klinkerwegen had ik een 'rammel' in de achterklep, dat is verholpen. Na twee jaar en 54k aan kilometers, heeft de accu nog 97% capaciteit. Vind ik netjes. Voor de rest komen er nog andere rubbers op de achter schokdempers wegens een 'plok' geluid wat ik af en toe hoor bij het rijden over drempels. Schijnt vaker voor te komen bij de serie die ik heb.

Ook nog gevraagd naar de Android 12 update, maar die kon de dealer niet uitvoeren. Dan betwijfel ik of de update nog voor deze uitkomt.

De zomerbandjes er weer op, die gaan de volgende wissel niet meer meemaken. Zit nog zo'n 3 mm profiel op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
frankK800i schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:25:
Heb sinds twee weken last dat verbinding via Hotspot niet werkt. Auto verbindt wel met telefoon, maar geeft aan 'geen internet'. Spotify etc. werken ook niet.

Op mijn telefoon zie ik ook dat de Renault wel verbonden wordt, maar geen data gebruikt. Andere apparaten werken wel prima op de hotspot van m'n telefoon, dus daar lijkt het niet aan te liggen.

Iemand hier ervaring mee of een idee hoe dit te fixen?

Uiteraard op de Renault het wifi-netwerk al vergeten en opnieuw toegevoegd, telefoon herstart én naam/instellingen hotspot opnieuw gewijzigd....
Heb je hier uiteindelijk nog een oplossing voor gevonden? Ik heb al 2 maanden dat de auto wel verbind maar geen internet heeft.
Ik heb nu uiteindelijk ten einde raad een 4g mobiele hotspot van huawei om de auto mee te verbinden, maar ook hier "geen internet" 😑

Ik heb alles al geprobeerd, 2 telefoons, hotspot ww gewijzigd, ww vergeten you name it 😒

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Hoeveel groter is een Megane E-tech in vergelijking met een 4 E-tech? Vind ik ook wel een leuke, die nieuwe 4 <3

R7 9700X / GB B650 Gaming X AX / RTX 5070 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Over kleur perikellen gesproken nav schade, mijn Megane had voorbumper schade (iemand met trekhaak tegen aan gezeten) maar door ABS herstel prima gerepareerd, geen kleur verschil zichtbaar! Overigens wist ik het niet eens maar precies op de plekzit het klepje met sleepoog erachter, nog wat geleerd ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Majin Buu schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:50:
Hoeveel groter is een Megane E-tech in vergelijking met een 4 E-tech? Vind ik ook wel een leuke, die nieuwe 4 <3
De 4 is 7cm hoger, 7cm korter en 2cm breder (spiegels niet meegerekend) dan de Megane.

Ook een stukje goedkoper en meer keuze qua kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankK800i
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-05 19:59
LaTiNo156 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:31:
[...]

Heb je hier uiteindelijk nog een oplossing voor gevonden? Ik heb al 2 maanden dat de auto wel verbind maar geen internet heeft.
Ik heb nu uiteindelijk ten einde raad een 4g mobiele hotspot van huawei om de auto mee te verbinden, maar ook hier "geen internet" 😑

Ik heb alles al geprobeerd, 2 telefoons, hotspot ww gewijzigd, ww vergeten you name it 😒
Dit was een waardevolle bijdrage. Ik heb uiteindelijk alles gereset, maar denk dat die DNS tip de cruciale was.
PWS-Megane schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:16:
[...]

Android auto 'checked' of er internet verbinding is door te kijken of bepaalde google services te bereiken zijn, zo niet, de uitroepteken en is alles geblokkeerd. Heb dit ook wel eens gehad, reboot van de telefoon loste het op. Heel irritant. Soms helpt het om de dns setting op de telefoon aan te passen.
Dat andere apparaten het wel doen klopt meestal, die doen niet zo'n check.

MVG, Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
frankK800i schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 23:00:
[...]

Dit was een waardevolle bijdrage. Ik heb uiteindelijk alles gereset, maar denk dat die DNS tip de cruciale was.

[...]
Wat moet je dan aanpassen aan de DNS?
Ik kan zowel in de hotspot settings als in de mobile huawei wifi router geen aanpassingen maken aan de DNS servers

[ Voor 15% gewijzigd door LaTiNo156 op 26-04-2025 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
It's a miracle. Vrijdag een beurt gehad en toen ik thuiskwam kreeg ik de open r-link 3.1usb binnen.

Nu is mijn hotspot issue opgelost! Of dat komt door de update of omdat er iets gereset is, who knows 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmoove
LaTiNo156 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:02:
It's a miracle. Vrijdag een beurt gehad en toen ik thuiskwam kreeg ik de open r-link 3.1usb binnen.

Nu is mijn hotspot issue opgelost! Of dat komt door de update of omdat er iets gereset is, who knows 😊
Open r-link 3.1usb via OTA, of hebben ze dit bij de dealer geïnstalleerd?

[ Voor 3% gewijzigd door Schmoove op 04-05-2025 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
LaTiNo156 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:02:

Dit zal wel gewoon een update via de dealer zijn geweest toch?

Ik afgelopen week nog maar deze update gevraagd, antwoord: 'We installeren geen updates als er geen problemen zijn'.

Heerlijk dit update beleid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
Schmoove schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:32:
[...]

Open r-link 3.1usb via OTA, of hebben ze dit bij de dealer geïnstalleerd?
Geen idee, ik had om updates gevraagd. Hij kwam uiteindelijk OTA toen ik thuis kwam ennde auto uitschakelde, maar ik vermoed dat de dealer toch iets heeft moeten triggeren. Het kan geen toeval zijn. Mijn laatste update was in september

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
LaTiNo156 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:08:
[...]

Geen idee, ik had om updates gevraagd. Hij kwam uiteindelijk OTA toen ik thuis kwam ennde auto uitschakelde, maar ik vermoed dat de dealer toch iets heeft moeten triggeren. Het kan geen toeval zijn. Mijn laatste update was in september
Als er USB bij staat dan is het een dealer geïnstalleerde update, deze worden niet verspreid via OTA. Kan wel zijn dat je de update nog moest starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr3ggel
Bij mij wordt op dit moment de “OPENR LINK 3.2.0” gedownload. Ik zie niets staan van USB en ik heb ook geen contact met de dealer gehad.
Dus lijkt erop dat 3.2 gewoon vanzelf via OTA binnen komt.
Ik heb een 2024 model.

[ Voor 3% gewijzigd door Fr3ggel op 06-05-2025 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Er is precies geen R5-topic, maar de meeste hier zullen dit ook wel eens interessant vinden:

Pagina: 1 ... 93 94 Laatste