Het grote Renault Megane E-Tech electric topic

Pagina: 1 ... 92 ... 94 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:04

JanAd

Wind’s howling

adinsx schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:35:
Ik was donderdag naar de dealer om te laten checken of er een OTA aan zit te komen omdat ik er nog wat mis.

Het fabriekssyateem liet zien dat er een OTA van 60Mb aan zit te komen voor de multimedia, maar… er staat ook een update van 1,3 Gb klaar! Die komt natuurlijk niet via OTA maar moet per USB bij de dealer. Wordt naar verwachting eind februari vrijgegeven. Ik gok op Android 12
Ah, ik moet begin maart binnen voor een jaarlijks onderhoud. Daar ga ik toch ook even achter vragen dan.

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbennink
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-05 16:01
Dat inplannen hoefde ik niet eens in de auto zelf te doen. Een keertje inplannen via de app werkte ook in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-05 14:55
JanAd schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:14:
[...]

Ah, ik moet begin maart binnen voor een jaarlijks onderhoud. Daar ga ik toch ook even achter vragen dan.
Ik zou zeker even laten noteren of ze het checken. Dan kunnen ze het wellicht meteen uitvoeren. Vermoeden is wel dat je eerst de laatste OTA gekregen moet hebben in de auto. Maar ook daarover helaas geen duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:54

The Wizard

Moderator Mobile
adinsx schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:35:
Ik was donderdag naar de dealer om te laten checken of er een OTA aan zit te komen omdat ik er nog wat mis.

Het fabriekssyateem liet zien dat er een OTA van 60Mb aan zit te komen voor de multimedia, maar… er staat ook een update van 1,3 Gb klaar! Die komt natuurlijk niet via OTA maar moet per USB bij de dealer. Wordt naar verwachting eind februari vrijgegeven. Ik gok op Android 12
Waarom zou die niet via OTA komen? Er zijn wel grotere updates gereleased via OTA.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Er zijn twee type updates, maar ik ken de afkorting zo niet meer

IVC en IVI ofzo? Het een stond voor OTA de ander een USB teken bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Zie pagina 16 van deze handleiding van Renault:

https://mdx.dcs.renault.c...Guide_Alliance_Update.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:09
Zou weer alles zeggend zijn over de staat waarin het update regime van Renault verkeert als de Android 12 update alleen bij de dealer geinstalleerd kan worden...

Daarbij staan heel veel dealers er niet op te springen dat mensen terug komen om een update te installeren, dus iedereen rijdt weer op verouderde software rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05 00:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kj2iL7lEkmHJSRHxP_3KH6VwJHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LCSMLzJJvEhzUEjCLTNbfHcJ.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn app ziet er sinds de vorige update zo uit. Iemand anders ook? Heb geen zin in herinstallatie aangezien die momenteel zowaar werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:57
LaTiNo156 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:43:
Mijn app ziet er sinds de vorige update zo uit. Iemand anders ook? Heb geen zin in herinstallatie aangezien die momenteel zowaar werkt.
Nergens last van, bij mij werkt het gewoon zoals het zou moeten zijn. App werkt trouwens al weer tijden goed.
Dit op een Samsung S22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Zjanzjak schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:50:
[...]

Nergens last van, bij mij werkt het gewoon zoals het zou moeten zijn. App werkt trouwens al weer tijden goed.
Dit op een Samsung S22.
Hier alweer een hele tijdje niet meer (Pixel 9 Pro). De klassieke server fout, Elke keer… Kelec werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toinesmit
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11-05 22:50
Probleem: Google maps komt niet naar voren scherm blijft blank. Scherm werkt slecht of reageert zelfs helemaal niet meer. Oplossing gevonden, misschien helpt het anderen met hetzelfde probleem!

Ik had Spotify en YouTube Music geïnstalleerd. Ik kwam erachter dat als je YouTube Music verwijdert, alles weer normaal werkt. Start de veilige modus en ga dan naar Google Playstore. Zoek naar YouTube Music en verwijder. Start alles opnieuw en het probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepThought042
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 27-05 15:01
toinesmit schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:48:
Probleem: Google maps komt niet naar voren scherm blijft blank. Scherm werkt slecht of reageert zelfs helemaal niet meer. Oplossing gevonden, misschien helpt het anderen met hetzelfde probleem!

Ik had Spotify en YouTube Music geïnstalleerd. Ik kwam erachter dat als je YouTube Music verwijdert, alles weer normaal werkt. Start de veilige modus en ga dan naar Google Playstore. Zoek naar YouTube Music en verwijder. Start alles opnieuw en het probleem is opgelost.
Herkenbaar... vrijdag werkte alles gewoon naar behoren, zaterdag ochtend geen google maps, kon ook niet naar de app's page, factory reset had geen zin (wellicht omdat ik tijdens de setup yt music mee heb laten installeren.

Heb net je workaround (safemode en yt-m verwijderen) en het lijkt te werken, het is wat mij betreft een tijdelijke workaround. gebruik YT-music namelijk best veel. Heb van de dealer nog geen oplossing ontvangen. wellicht zou het upgraden naar de nieuwe android versie het issue kunnen fixen...

Overigens ondanks dat de auto weer "normaal" lijkt te starten, maps weer werkt, en ik weer normaal naar het app scherm kan werkt de telematics connectie nog niet. krijg van de renault sap omgeving nogsteeds oude data terug en kan geen van de voertuig functies op afstand bedienen.

[ Voor 11% gewijzigd door DeepThought042 op 10-02-2025 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

DeepThought042 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:34:
[...]

Herkenbaar... vrijdag werkte alles gewoon naar behoren, zaterdag ochtend geen google maps, kon ook niet naar de app's page, factory reset had geen zin (wellicht omdat ik tijdens de setup yt music mee heb laten installeren.

Heb net je workaround (safemode en yt-m verwijderen) en het lijkt te werken, het is wat mij betreft een tijdelijke workaround. gebruik YT-music namelijk best veel. Heb van de dealer nog geen oplossing ontvangen. wellicht zou het upgraden naar de nieuwe android versie het issue kunnen fixen...

Overigens ondanks dat de auto weer "normaal" lijkt te starten, maps weer werkt, en ik weer normaal naar het app scherm kan werkt de telematics connectie nog niet. krijg van de renault sap omgeving nogsteeds oude data terug en kan geen van de voertuig functies op afstand bedienen.
Ik gebruik YT-music via Android Auto en niet via de 'native' app omdat je dan niet kan zappen via de dongle achter je stuur. Een makkelijke fix als je toch YTM wil gebruiken.

Edit: Ik had de bug daarnet ook :/
Toen ik even stopte bij de supermarkt, had ik geen geluid via AA. Dus ik zet YTM via AAOS op en idd Maps begint te flippen en gaat op zwart. Daarna begon al de rest ook vast te lopen en was het zonder muziek naar huis rijden.
Seves eens even kijken of het sluiten en half uurtje wachten trucje weer werkt.

Edit: Deze morgen werkte alles weer prima, ook de app :+

[ Voor 15% gewijzigd door JanAd op 11-02-2025 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
toinesmit schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:48:

Dank voor de tip.

Maar de soft reset bood dus geen soelaas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
LaTiNo156 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:43:
[Afbeelding]

Yep; hier ook op Android. Ik gok dat er ergens een vertaalslag ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ff aanhaken bij dit topic.
Aangezien ik in Juni een nieuwe leaseauto moet gaan rijden, met als harde eis vanuit de werkgever moet dit een EV worden, staat de Megane op mijn shortlist.

ben inmiddels wat YT testvideo's verder en het lijkt een serieuze kanshebber om mijn golf Variant 1.5 DSG op te volgen.

wat ik echter niet terug kan vinden is of de Megane een 12V boordaansluiting heeft, voor mijn koelbox op vakantie bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:40
Zit er wel in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeepThought042
Zjanzjak schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:58:
[...]

Dank voor de tip.

Maar de soft reset bood dus geen soelaas?
Voor mij iig niet: heb meerdere reboot's geprobeerd (lang power button op rechter scherm ingedrukt houden), daarnaast was factory reset ook niet voldoende (al hier had ik wel gelijk YT-music mee laten installeren).

De workaround van @toinesmit (safe mode, en verwijderen YT-music) )lijkt overigens "goed" te werken. De dealer bied momenteel nog geen oplossing/vertrouwen: werd terug gebeld door juffrouw Jannie die tot 3 keer toe vroeg of het niet om mijn telefoon ging |:(.

Wellicht komt er een update van de YT-m of Google play store services waardoor het magies weer gaat werken in de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepThought042
Klopt maar alleen voor in de cabine. dus het is een beetje de vraag waar je je koelbox wilt zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-05 10:59
Shanquish schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:57:
Aangezien ik in Juni een nieuwe leaseauto moet gaan rijden, met als harde eis vanuit de werkgever moet dit een EV worden, staat de Megane op mijn shortlist.

ben inmiddels wat YT testvideo's verder en het lijkt een serieuze kanshebber om mijn golf Variant 1.5 DSG op te volgen.

wat ik echter niet terug kan vinden is of de Megane een 12V boordaansluiting heeft, voor mijn koelbox op vakantie bijv.
die zit heel diep naar voren onder het beelscherm, rare plek dus flink snoer nodig.
Koelbox koelen voor vertrek, dan blijft ie we een dagje koel ;)
Bestaan er geen USB-C koelboxen tegenwoordig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:36
Wat betreft die yt music. Toen ik die opstarten werkte ytm, maar de rest viel allemaal uit. Via instellingen > apps kan je ytm sluiten en komt alles meteen weer terug.

Toch gek dat een app van Google zelf het zo sloopt

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Shanquish schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:57:

Zoals de anderen zeggen, alleen voorin. Ik heb een lange, dikke, 12V verlengkabel gelegd voor de koelbox achterin, werkte probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepThought042
Centauriprime schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:17:
Toch gek dat een app van Google zelf het zo sloopt
Tsja je moet maar eens door de systeem apps lopen, het is bizar hoeveel "hackwerk" ze nodig hadden om de auto te "integreren" in een android OS ;), begrijp me niet verkeerd ik ben over het algemeen erg tevreden over de infotainment implementatie, het YT-m issue is vermoedelijk een tijdelijk probleem.

Als ik het vergelijk met andere merken waar ik persoonlijk ervaring mee heb dan is de renault Open-R link android automotive best goed.

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
BVice schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:59:
[...]

die zit heel diep naar voren onder het beelscherm, rare plek dus flink snoer nodig.
Koelbox koelen voor vertrek, dan blijft ie we een dagje koel ;)
Bestaan er geen USB-C koelboxen tegenwoordig?
geen idee eigenlijk of dat soort koelboxen er zijn, maar fijn om te weten dat de 12V aansluiting er wel inzit, weer een zorg minder. de meegeleverde kabel van de koelbox zou lang genoeg moeten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• adinsx
M.b.t. de zwart / bevriezende schermen:
https://communaute-etech....em_iw8RFlH8vZ68qkN7mCps9Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guidoscm
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15-03 08:17
Ik heb een continue voeding kabel naar achteren getrokken.
Daar een 12v stekker in gebouwd.

Nu in de kofferbak ook een 12V aansluiting beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Externe update? Dus langs de dealer…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VJohn
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
The Wizard schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:16:
[...]

Externe update? Dus langs de dealer…
mise à jour à distance = remote update = update op afstand = FOTA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18:24
Mysterie van weigerende sleutel bij gebruik auto door dochter, batterijtje vervangen en lijkt het nu prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiegmundB
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-05 16:02
goedemorgen, ik heb me de laatste dagen zitten verdiepen in deze wagen. ik stap binnenkort namelijk over naar een werkgever die een mobiliteitsbudget aanbiedt. maw. ik kan een kleinere ev kiezen met daarnaast nog andere items in mijn loonpakket. de keuze lijkt me dan op de megane 60 iconic uit te komen. waarom?
zal er nooit met meer dan 2 inzitten, maak slechts paar keer per jaar een langere trip, entertainmentsysteem en uitrusting lijken me ok.
ik zag dat het mogelijk is om ipv de standaard 20 inch velgen, te kiezen voor de 18" velgen osten. zijn er mensen die deze hebben (of beter nog: de omschakeling van 20 naar 18 gemaakt hebben?) bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Mijn winterbanden zitten op een 18" velg, mijn zomerbanden op de 20"-ers. Ik merk eigenlijk niet veel verschil. Range is natuurlijk bijna niet in te schatten, omdat het verschil tussen zomer/winter vrij groot is. (en ik heb dan nog de 40kWh versie).
Wss zal het iets 'zachter' rijden. Over 2 weken wissel ik terug. Mogelijk ga ik dan even het verschil voelen, maar na een dag of 2 merk ik dat al niet meer.

Ik vind de 20" banden wel vééél mooier op de auto... :)

Dus die keuze lijkt me vooral iets van smaak te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-05 23:40
Helaas krijg ik hier minstens maandelijks mee te maken - en dan rijd hooguit 5-6 retourtjes met de auto per week. Belachelijk eigenlijk. Gelukkig is er dan CarPlay, zodat ik navigatie en Spotify kan starten. Al werkt de overstap naar CarPlay ook op dat moment verre van vlekkeloos. Ergens heeft het hele multimediasysteem een volledige vastloper.

Geforceerde herstart via de aan-uit knop werkt ook niet altijd. Soms is het een kwestie van dealen met het probleem en verhelpt het zichzelf na 20 minuten rijden. Vind het maar erg vreemd, maar kan mij voorstellen dat het voor Renault ook een lastig te reproduceren probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
SiegmundB schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:36:
ik zag dat het mogelijk is om ipv de standaard 20 inch velgen, te kiezen voor de 18" velgen osten. zijn er mensen die deze hebben (of beter nog: de omschakeling van 20 naar 18 gemaakt hebben?) bedankt alvast!
JanAd schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:59:
Mijn winterbanden zitten op een 18" velg, mijn zomerbanden op de 20"-ers. Ik merk eigenlijk niet veel verschil.
Ook niet qua comfort? Heb zelf 20" maar lijkt mij dat 18", met wat meer rubber, iets comfortabeler is?
JanAd schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:59:
Ik vind de 20" banden wel vééél mooier op de auto... :)

Dus die keuze lijkt me vooral iets van smaak te zijn.
Dat wel ja, maar goed wie weet boeit dat vraagsteller niet. :P

Wel vraag (uit interesse/nieuwsgierigheid) aan @SiegmundB : Omdat je zegt met niet meer dan 2 in de auto te zitten waarom niets iets kleiners als bijvoorbeeld de Renault 5 E Tech Electric? Of is het meer dat het gewoon kan en je er dus ook gewoon voor gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiegmundB
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-05 16:02
terechte vraag zjanzjak! hoewel ik de renault 5 absoluut geslaagd vind, denk ik toch dat de megane iets praktischer is. in de leasesimulatie is er op zich niet heel veel verschil tussen beide trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Zjanzjak schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:31:
[...]

[...]

Ook niet qua comfort? Heb zelf 20" maar lijkt mij dat 18", met wat meer rubber, iets comfortabeler is?

[...]
Ik heb het comfort altijd prima gevonden in de Mégane. De dikkere 18" banden zullen het zeker zachter maken, maar mij valt dat nu niet echt hard op. Ik ga blij zijn als m'n 20"ers er binnenkort weer op liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
ik heb nu alweer zo'n 2000km lang 'last' van de melding 'storing geluid exterieur'. Af en toe is de melding verdwenen maar komt vaak dezelfde dag weer terug.
Storing lijkt te willen zeggen dat het voetgangersgeluid een storing heeft, maar die werkt (in alle drie de standjes) gewoon prima.
Maar helaas is dit geen melding die zichzelf lijkt op te lossen.
Over een maand of 3 moet hij weer voor de beurt, maar als ik me er echt aan ga ergeren maak ik wel een tussentijdse afspraak. Of heeft hier iemand een fix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
(zoekt meteen hout) die ken ik nog niet, dus helaas geen fix.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekkert
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 24-05 15:13
Hallo allemaal, ik sluit ook aan bij dit topic. Gewisseld van werkgever en mijn Jeep Avenger achtergelaten. Binnenkort ga ik ik een Megane E Tech rijden, in het bekende rood metallic met zwarte dak, in de Techno uitvoering met een Pack Winter erop.
Auto komt uit de pool met beschikbare wagens bij de nieuwe werkgever en is van februari 2024. (Hoeft van mij niet perse nieuw en het levert nog een klein financieel voordeeltje op, dus helemaal happy zo.)

Gisteren even in de auto kunnen kijken en rijden en ik was vooral positief verrast door het algehele comfort en het uitrustingsniveau. Het was ook lekker stil in de auto, wat ik zelf erg waardeer.

Ik ben een Apple gebruiker en heb twee vraagjes waar ik met de zoekfunctie niet heel veel wijzer van werd:

1) Is die My Renault app wat? Als ik de recente revieuws in de app-store bekijk is dat niet best. Is het echt zo slecht?
(De app van de Jeep was - net als die van de meeste Stellantis producten - echt compleet onbruikbaar, die synchroniseerde nooit met de auto. Gelukkig heb je geen app nodig om te kunnen rijden :o )

2) De Megane draait helemaal op Android Auto. Ga ik echt belangrijke dingen missen als ik gewoon via Apple CarPlay aan de gang ga?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dekkert schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:13:
1) Is die My Renault app wat? Als ik de recente revieuws in de app-store bekijk is dat niet best. Is het echt zo slecht?
(De app van de Jeep was - net als die van de meeste Stellantis producten - echt compleet onbruikbaar, die synchroniseerde nooit met de auto. Gelukkig heb je geen app nodig om te kunnen rijden :o )

2) De Megane draait helemaal op Android Auto. Ga ik echt belangrijke dingen missen als ik gewoon via Apple CarPlay aan de gang ga?
1. De app is niet al te best maar vergeleken met de Stellantis app is het een stuk beter. Gelukkig is er een alternatieve app beschikbaar die de het bijna altijd doet. Zoek in de Appstore naar Kelec en gebruik de Renault app alleen nog voor de zaken die niet worden ondersteund door Kelec.

2. De Megane draait op Android Automotive, klein verschil qua naam maar is echt iets anders dan Android auto. Android automotive en Apple CarPlay werken prima naast elkaar en je kan zelf bepalen welke je gebruikt voor een bepaalde functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekkert
Dank!
- Ik ga zeker even naar die Kelec app kijken (y)
[edit: overigens vind ik het belangrijkste van de app dat ik de SOC kan zien, laden kan plannen en kan voorverwarmen/koelen. De rest is minder interessant.]

- Sorry voor de naamsverwisseling 8)7 , voorlopig ga ik dus lekker met Apple CarPlay aan de gang.

[ Voor 34% gewijzigd door Dekkert op 22-02-2025 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Dekkert schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:47:
- Sorry voor de naamsverwisseling 8)7 , voorlopig ga ik dus lekker met Apple CarPlay aan de gang.
het is niet een keuze OF carplay OF android automotive. Die auto draait gewoon op android automotive, dat kun je niet uitzetten.
Ja je kunt carplay toevoegen als je bijvoorbeeld een teams-call will doen, maar je navigatie via Google Maps kun je beter niet via Carplay doen, omdat de auto dit zelf al helemaal geintegreerd heeft. Het is onzinnig om die niet te gebruiken, want de Google Maps in de auto heeft betere functies dan Google Maps via Carplay.
Zelfde geldt voor Spotify, ja dat kan wel via Carplay, maar de auto zelf biedt geintegreerde Spotify die fijner werkt dan een scherm-kloon van je iphone.

Persoonlijk gebruik ik Carplay alleen voor Teams (en eerst flitsmeister maar nu niet meer).

[ Voor 4% gewijzigd door BVice op 24-02-2025 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Hoe gebruik je nu flitsmeister dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Surfroy01 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:18:
Hoe gebruik je nu flitsmeister dan?
niet meer :P of heel soms als 'second screen' door gewoon de telefoon open neer te zetten.
Word helemaal gek van alle meldingen, die je vroeger gewoon kon custumizen met een (eenmalig) aangeschafte pro-app, maar al die functies zijn er weer uitgehaald en kun je nu alleen in abonnementsvorm krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtFuji
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08:24
BVice schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:37:
[...]

niet meer :P of heel soms als 'second screen' door gewoon de telefoon open neer te zetten.
Word helemaal gek van alle meldingen, die je vroeger gewoon kon custumizen met een (eenmalig) aangeschafte pro-app, maar al die functies zijn er weer uitgehaald en kun je nu alleen in abonnementsvorm krijgen.
Ik gebruik Waze nu op de achtergrond in AppleCarplay als alternatief voor Flitsmeister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekkert
BVice schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:11:
[...]

……..want de Google Maps in de auto heeft betere functies dan Google Maps via Carplay.
Dank voor de toelichting!
Via CarPlay draai ik dan geen Google Maps maar de navigatie van Apple zelf (kaarten). Anders wordt het inderdaad onzinnig.
Maar ik ben gewoon niet zo’n Meta fan, ik blijf er liever vandaan. Ze hebben die hele integratie wel heel goed gedaan, ook met die laadstops in een route enz.

Waze, Flitsmeister enz. gebruik ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVice
Dekkert schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:19:
[...]

Dank voor de toelichting!
Via CarPlay draai ik dan geen Google Maps maar de navigatie van Apple zelf (kaarten). Anders wordt het inderdaad onzinnig.
Maar ik ben gewoon niet zo’n Meta fan, ik blijf er liever vandaan. Ze hebben die hele integratie wel heel goed gedaan, ook met die laadstops in een route enz.

Waze, Flitsmeister enz. gebruik ik niet.
dan zou ik mezelf afvragen of die Megane wel geschikt is, want die is echt om die Google Assistent heengebouwd.
het is meer dan alleen laadstops; als je bijvoorbeeld wilt weten met hoeveel batterij je ergens gaat aankomen, heb je de geïntegreerde Maps nodig, en ook als je de batterij wil preconditioneren voor snelladen zodat je de maximale snellaad-snelheid haalt. Zonder preconditioneren kun je niet zo snel snelladen. En ook het navigatiescherm achter het stuur, dit kan (voor zover ik weet) niet met Apple kaarten. Dus als je een kaart voor je neus wil hebben ben je aangewezen op de geintegreerde Maps.
En ook de hele google assistent, spraakopdrachten enz. Dat kan wel met Siri maar werkt een stuk minder vloeiend en Siri kan natuurlijk niet de temperatuur voor je aanpassen, stoelverwarming aanzetten enz.

Ik gebruik die assistent echt bijna dagelijks maar zit vrij veel op de weg en kom vaak op plekken die ik niet ken:
- zoek dichtstbijzijnde supermarkt
- dichtstbijzijnde laadpaal
- is winkel X nog open als ik aankom
- navigeer naar X
- zet stoelverwarming aan

voordeel is dat dat allemaal tijdens het rijden kan en je niet hoeft te typen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekkert
Thanks @BVice !

Tja, het is niet alleen de Megane, maar vele auto’s draaien op dit systeem inmiddels. Andere ontwikkelaars hebben die boot gemist (of helemaal niet zien aankomen) ben ik bang.
Ik zit ook dagelijks op de weg, veelal naar vaste of langdurige projectlocaties. Navigeren is dan geen noodzaak, maar de verkeersinformatie en eventuele snellere routes wel. Spraak assistent gebruik ik niet.

Het klopt wat je zegt dat de kaartweergave achter het stuur alleen kan met Google navigatie, niet met andere apps. In de auto waar ik even mee proef reed had dat aan staan en was op zich mooi! Maar het stond ook op het scherm in het midden, dat was een beetje overkill. Had geen tijd om uit te zoeken hoe ik dat moest aanpassen, dat komt nog wel. Wat heb jij op het scherm in het midden staan als je de kaartweergave achter het stuur hebt?

Ik vind het persoonlijk gewoon niet zo prettig om een datafabriek te zijn voor de grote tech bedrijven. Daarom heb ik ook geen accounts bij de bekende sociaal media platforms, en wilde ik zeker geen Chinees automerk.

Google/Meta is daar niet de enige in, maar spant wel de kroon. Je moet zoveel prijsgeven om van dit soort diensten gebruik te kunnen maken, en die voorwaarden worden steeds aangepast. Weigeren is nagenoeg geen optie, want dan werkt een hoop functionaliteit niet meer. Dat is wat mij tegen staat, de keuze ligt niet meer bij mij. (Tenzij ik de auto weiger, gebruik maak van het mobiliteitsbudget van de baas en met een oude benzine- of diesel auto ga rijden :o )

Maar ik kijk zeker uit naar de komst van de Megane, die weerstand zal ook wel slijten op den duur ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtFuji
Dekkert schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:29:
Thanks @BVice !

Tja, het is niet alleen de Megane, maar vele auto’s draaien op dit systeem inmiddels. Andere ontwikkelaars hebben die boot gemist (of helemaal niet zien aankomen) ben ik bang.
Ik zit ook dagelijks op de weg, veelal naar vaste of langdurige projectlocaties. Navigeren is dan geen noodzaak, maar de verkeersinformatie en eventuele snellere routes wel. Spraak assistent gebruik ik niet.

Het klopt wat je zegt dat de kaartweergave achter het stuur alleen kan met Google navigatie, niet met andere apps. In de auto waar ik even mee proef reed had dat aan staan en was op zich mooi! Maar het stond ook op het scherm in het midden, dat was een beetje overkill. Had geen tijd om uit te zoeken hoe ik dat moest aanpassen, dat komt nog wel. Wat heb jij op het scherm in het midden staan als je de kaartweergave achter het stuur hebt?

Ik vind het persoonlijk gewoon niet zo prettig om een datafabriek te zijn voor de grote tech bedrijven. Daarom heb ik ook geen accounts bij de bekende sociaal media platforms, en wilde ik zeker geen Chinees automerk.

Google/Meta is daar niet de enige in, maar spant wel de kroon. Je moet zoveel prijsgeven om van dit soort diensten gebruik te kunnen maken, en die voorwaarden worden steeds aangepast. Weigeren is nagenoeg geen optie, want dan werkt een hoop functionaliteit niet meer. Dat is wat mij tegen staat, de keuze ligt niet meer bij mij. (Tenzij ik de auto weiger, gebruik maak van het mobiliteitsbudget van de baas en met een oude benzine- of diesel auto ga rijden :o )

Maar ik kijk zeker uit naar de komst van de Megane, die weerstand zal ook wel slijten op den duur ;)
Ik hou zelf ook niet van die data honger, heb daarom voor de Megane een eigen Google account aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Boeit mij totaal niet, als ze willen mogen ze al die data hebben die ze uit de auto kunnen halen. :)
Met enige nuance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Dekkert schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:29:

In de auto waar ik even mee proef reed had dat aan staan en was op zich mooi! Maar het stond ook op het scherm in het midden, dat was een beetje overkill. Had geen tijd om uit te zoeken hoe ik dat moest aanpassen, dat komt nog wel. Wat heb jij op het scherm in het midden staan als je de kaartweergave achter het stuur hebt?
Spotify playlists om doorheen te scrollen, en op lange ritten in het donker zet ik het grote scherm soms uit/standby.

Met het ‘view’ knopje op het stuur wijzig je de weergave achter het stuur.

Een separaat Google account aanmaken is een goed idee, en spraak opdrachten gebruiken voor de Navi houdt je scherm ook mooi schoon van vette vingers 😎
Ben benieuwd of het je straks lukt om het systeem te negeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekkert
Hahaha, negeren zal niet gaan lukken denk. Ik wil toch een flink aantal van de functionaliteiten van de auto gebruiken @BVice .

Goede tip @AtFuji voor die separate account. Dat ga ik ieder geval doen, dom dat ik daar niet aan gedacht heb. Zal een leeftijdsdingetje zijn }:|

En @Zjanzjak , dat is nou net het punt. Je hebt geen invloed op die nuance. Bij iedere update staat er wel weer ergens een vinkje ‘aan’ wat je had uitgezet, en moet je weer de voorwaarden van Google accepteren waarbij er iedere keer weer een stukje van die nuance wordt afgehaald. En niet accepteren is eigenlijk geen keuze, dus geef je maar weer een stukje weg.

Het goede nieuws is dat de wagen klaar staat. Van binnen en buiten spin-en-span, kleine beurt gehad en iets gefixt aan de deurvanger van het bestuurdersportier want die liep niet goed. Als mijn laadtag binnen is ga ik hem halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Dekkert schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:19:
En @Zjanzjak , dat is nou net het punt. Je hebt geen invloed op die nuance. Bij iedere update staat er wel weer ergens een vinkje ‘aan’ wat je had uitgezet, en moet je weer de voorwaarden van Google accepteren waarbij er iedere keer weer een stukje van die nuance wordt afgehaald. En niet accepteren is eigenlijk geen keuze, dus geef je maar weer een stukje weg.
Ja erg hè! Het is me wat. Sjonge jonge jonge, stoute stoute jongens van Google toch. Rapalje! Gossiemikkie.
Dekkert schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:19:

Het goede nieuws is dat de wagen klaar staat. Van binnen en buiten spin-en-span, kleine beurt gehad en iets gefixt aan de deurvanger van het bestuurdersportier want die liep niet goed. Als mijn laadtag binnen is ga ik hem halen!
Maar toch veel plezier gewenst.
De mijne ga ik volgende week inleveren voor iets kleiners maar ook een stukje sneller.
Int blauw.

[ Voor 27% gewijzigd door Zjanzjak op 26-02-2025 22:04 ]

• Razer
Zjanzjak schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:01:
[...]

Ja erg hè! Het is me wat. Sjonge jonge jonge, stoute stoute jongens van Google toch. Rapalje! Gossiemikkie.

[...]

Maar toch veel plezier gewenst.
De mijne ga ik volgende week inleveren voor iets kleiners maar ook een stukje sneller.
Int blauw.
Toch al de keuze gemaakt voor de Alpine A290? :9~ :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
Razer schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:04:
Toch al de keuze gemaakt voor de Alpine A290? :9~ :D
Yup.

Ik ga er op achteruit qua ruimte en range, ook financieel niet echt handig om een nieuw gekochte auto na een goede 2 jaar in te ruilen maar ja.... vrouwlief en ik vinden 'em gewoon mooi. 8)

Echt niks mee met de Megane trouwens, rij er echt met plezier in. Nooit wat aan het handje geweest op wat bugjes (de app dus af en toe) na, waar ik al vrij snel mijn schouders over ophaal.

Enige jammere aan de A290 vind ik de laadpoort, vind het aan de bestuurderskant wat onlogischer.
Maar goed, dat nemen we maar voor lief. ;)

Blijf dit topic gewoon volgen want er zijn veel overeenkomsten.

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Zjanzjak schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:48:
[...]

Yup.

Ik ga er op achteruit qua ruimte en range, ook financieel niet echt handig om een nieuw gekochte auto na een goede 2 jaar in te ruilen maar ja.... vrouwlief en ik vinden 'em gewoon mooi. 8)

Echt niks mee met de Megane trouwens, rij er echt met plezier in. Nooit wat aan het handje geweest op wat bugjes (de app dus af en toe) na, waar ik al vrij snel mijn schouders over ophaal.

Enige jammere aan de A290 vind ik de laadpoort, vind het aan de bestuurderskant wat onlogischer.
Maar goed, dat nemen we maar voor lief. ;)

Blijf dit topic gewoon volgen want er zijn veel overeenkomsten.
Ik zou dolgelukkig zijn met de laadpoort aan de bestuurderskant.

Ik heb die klep er al een keer afgereden en al verschillende keren vergeten te sluiten...
Langs bestuurderskant zie je dat ding tenminste zitten 8)7

Ofwel een sensor die aangeeft dat je laadklep nog openstaat - bij de nieuwe Megane's zou dit al wel zijn blijkbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
Ik zou vooral heel blij zijn met een laadpoort achterin. Dan kan je tenminste normaal achteruit parkeren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BVice
liever eentje rechtsachter dan linksvoor.

Al vaker gezegd maar je parkeert vaker op je eigen weghelft (rechts), dan aan de tegenovergestelde kant...
Dus die laadpoort gaat er dan afgereden worden, of je kan uberhaupt niet laden tenzij je de kabel van linksvoor naar rechtsachter legt over de auto/onder de auto door? Of je moet op je eigen weghelft tegen het verkeer in parkeren?

• Zjanzjak
JanAd schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:59:

Ik heb die klep er al een keer afgereden en al verschillende keren vergeten te sluiten...
Mja, heb het 1 keer gehad dat ik em niet gesloten had, even wake up call want reed 'em er inderdaad bijna af.
Is mij daarna nooit meer gebeurd.

Maar dit dus;
twowheeler schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:02:
Ik zou vooral heel blij zijn met een laadpoort achterin. Dan kan je tenminste normaal achteruit parkeren
BVice schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:06:
liever eentje rechtsachter dan linksvoor.

Al vaker gezegd maar je parkeert vaker op je eigen weghelft (rechts), dan aan de tegenovergestelde kant...
Dus die laadpoort gaat er dan afgereden worden, of je kan uberhaupt niet laden tenzij je de kabel van linksvoor naar rechtsachter legt over de auto/onder de auto door? Of je moet op je eigen weghelft tegen het verkeer in parkeren?
Buiten dat, als ik snellaad is dat bij voorkeur bij de Tesla SuC's en bij veel locaties stond de Megane dan goed, nu zal ik bij sommige locaties vast wat boze gezichten krijgen als ik 2 plekken bezet houd. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVice
er zijn wel enkele situaties waarbij het met de Megane nu lastig is, met name bij 'dwarsparkeren' terwijl de linkerkant van een snellader al bezet is. In de praktijk is de kabel niet lang genoeg om over de motorkap te leggen of helemaal langs de auto.
Is vaak het geval bij de McDonalds, die die 50kW laders vaak in een hoekje zetten. Als dan alleen het hoek-plekje vrij is, ben je vaak kansloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekkert
twowheeler schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:02:
+1

En gefeliciteerd met de Alpine @Zjanzjak , gaaf ding! Veel plezierige en sportieve kilometers gewenst.

• Thargix
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13:54
JanAd schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:59:
[...]

Ofwel een sensor die aangeeft dat je laadklep nog openstaat - bij de nieuwe Megane's zou dit al wel zijn blijkbaar.
Sinds december 2024 de nieuwe Megane in bezit (iconic uitvoering) en ik kan bevestigen dat je inderdaad een melding krijgt als de laadklep nog open staat. Ook als die maar minimaal open staat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfroy01
Vandaag toch weer bericht op de navigatie dat ik met -8% thuis zou komen met nog 130km prik in de accu en een rit van 90km......... kwam uiteindelijk met nog 17% prik thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekkert
Nou, hij staat op de parkeerplaats! De laadtag was donderdag binnen, dus gisteren de auto opgehaald. De eerste 160 km zijn prima verlopen. Fijne auto om mee te rijden. Er hangt nog een wat vreemd luchtje in het interieur, waarschijnlijk van de chemische reiniging. Nu eens even uitzoeken hoe alles werkt, de info hier op het forum helpt daar zeker bij. Al wat puntjes opkunnen lossen met de zoekfunctie

Wel vind ik de DAB+ ontvangst matig met de Renault. Mijn vorige twee wagens (beide uit de Stellantis stal) ontvingen veel meer zenders, (incl. zender logo’s) en de ontvangst was veel stabieler. In de Megane valt de verbinding steeds weg, ook bij stilstand.
Ik las in eerdere berichten over de antennekabel, maar hoe kan ik die controleren?

Voor Spotify moet ik kennelijk een hotspot verbinding maken met mijn smartphone las ik in oudere posts. Is dat nog steeds zo of zijn er tweakers hier met een andere oplossing?

Moet ik om de MyRenault app te koppelen aan de auto langs de dealer?
En het Android systeem was nog ingelogd bij de vorige gebruiker. Dat zal dan wellicht ook voor de app gelden. Kan ik of de dealer die ontkoppelen?

[edit: deze dingen zijn gelukt toen ik wist dat je het scherm ook naar omlaag kon swipen |:( ]

Prettig weekend!

[ Voor 5% gewijzigd door Dekkert op 01-03-2025 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Dekkert schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:26:
Voor Spotify moet ik kennelijk een hotspot verbinding maken met mijn smartphone las ik in oudere posts. Is dat nog steeds zo of zijn er tweakers hier met een andere oplossing?
Je zou een Orange abonnement (bij nieuwkoop krijgen de Megane bezitters 3 maanden gratis) kunnen nemen maar dat is best prijzig. Zou het lekker bij de hotspot houden. Als je een iPhone hebt kan je het zo instellen dat als je de auto instapt je automatisch verbindt.

Hoe dan ook, veel (uitzoek)plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbekewouter
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:37
Zijn er nog mensen bij wie de renault app er nu al een paar dagen uit ligt? Dit weekend plots uitgelogd geweest, en ik geraak met geen stokken meer ingelogd. Telkens melding dat er een serverfout is opgetreden. Ook Kelec heeft het momenteel moeilijk om data op te halen bij mij, maar daar komt er wel nog data binnen.

Edit: en zo magisch als het een paar dagen geleden stopte met werken werkt alles sinds vanmorgen plots opnieuw perfect |:(

[ Voor 16% gewijzigd door verbekewouter op 05-03-2025 09:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
verbekewouter schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:57:
Zijn er nog mensen bij wie de renault app er nu al een paar dagen uit ligt? Dit weekend plots uitgelogd geweest, en ik geraak met geen stokken meer ingelogd. Telkens melding dat er een serverfout is opgetreden. Ook Kelec heeft het momenteel moeilijk om data op te halen bij mij, maar daar komt er wel nog data binnen.
Hier werkt 'ie op dit moment prima. Maar laatst ook hetzelfde gehad. Wellicht ligt het aan de login server? Wel echt een hele onbetrouwbare app vind ik. Gebruik zelf ook Kelec voor voorverwarmen, die van Renault werkt dat vaker niet dan wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
Zjanzjak schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:59:
[...]

Je zou een Orange abonnement (bij nieuwkoop krijgen de Megane bezitters 3 maanden gratis) kunnen nemen maar dat is best prijzig. Zou het lekker bij de hotspot houden. Als je een iPhone hebt kan je het zo instellen dat als je de auto instapt je automatisch verbindt.

Hoe dan ook, veel (uitzoek)plezier!
Even voor de compleetheid: Met een android ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

verbekewouter schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:57:
Hier werkt de app al maanden meer niet dan wel. Ik kijk er eerlijk gezegd bijna niet meer naar. (Android 15)
KELEC werkt hier zo goed als altijd.

[ Voor 4% gewijzigd door JanAd op 04-03-2025 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
hier juist heel stabiel, ik gebruik het klimatiseren weer dagelijks nu het weer vriest; 's ochtends vanuit een programma maar 's middags en 's avonds vanuit de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
twowheeler schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:57:
Even voor de compleetheid: Met een android ook.
Mijn geheugen is ook niet meer wat het geweest is, nu je het zegt begint er wel iets te dagen dat dat ook kan maar klaarblijkelijk ben ik dat vergeten. Maar was het met een iPhone niet iets makkelijker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:49
Zjanzjak schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:24:
[...]

Mijn geheugen is ook niet meer wat het geweest is, nu je het zegt begint er wel iets te dagen dat dat ook kan maar klaarblijkelijk ben ik dat vergeten. Maar was het met een iPhone niet iets makkelijker?
Bij Android ligt het er een beetje aan welk merk je hebt. Op een Samsung kan je "Modes and Routines" gebruiken. Bij sommige merken heb je een app als Tasker nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan--Jan
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 21-05 19:07
Beste Megane e-tech forum leden. Sinds twee weken hebben wij een Megane etech techno 60kWh 220pk. Twee dingetjes die me we wat zorgen baren:

1 Na laden aan snellader klinkt er over de geluidsinstallatie vd auto een hard knetterend geluid. Eerst linksvoor, dan linksachter dan rechtsachter dan rechtsvoor en zo weer rond. Duurt ongeveer 2 minuten. Auto of display uitschakelen maakt geen enkel verschil. Lastig te omschrijven. Ongeveer het geluid zoals tijdens elektrisch lassen maar harder.

2 De tractie batterij verliest 's nachts zomaar 5% van z'n lading. Dat is 3kWh. Hoe is dat mogelijk? Dat gebruiken we in 24uur nog niet eens aan stroom in ons huishouden. En wat gebeurt er als we de auto wegzetten met 25% lading en gebruiken 'em een week niet?? Waar blijft die 3 kWh?

Hiervoor hadden we Kona electric, die had dit soort verliezen niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:37

Japie.G

Colour Classic

Jan--Jan schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 07:59:
Beste Megane e-tech forum leden. Sinds twee weken hebben wij een Megane etech techno 60kWh 220pk. Twee dingetjes die me we wat zorgen baren:

1 Na laden aan snellader klinkt er over de geluidsinstallatie vd auto een hard knetterend geluid. Eerst linksvoor, dan linksachter dan rechtsachter dan rechtsvoor en zo weer rond. Duurt ongeveer 2 minuten. Auto of display uitschakelen maakt geen enkel verschil. Lastig te omschrijven. Ongeveer het geluid zoals tijdens elektrisch lassen maar harder.

2 De tractie batterij verliest 's nachts zomaar 5% van z'n lading. Dat is 3kWh. Hoe is dat mogelijk? Dat gebruiken we in 24uur nog niet eens aan stroom in ons huishouden. En wat gebeurt er als we de auto wegzetten met 25% lading en gebruiken 'em een week niet?? Waar blijft die 3 kWh?

Hiervoor hadden we Kona electric, die had dit soort verliezen niet.
1 lijkt me niet goed, zou ik mee naar de dealer gaan
2, als je de auto laat staan en de temperatuur buiten loopt weer op heb je je 5% weer terug. Die weergave van percentage (en resterendekm's) zijn van veel dingen afhankelijk. Percentage met name temperatuur. Je verliest die capaciteit niet echt. Als dat wel zo is, dus als je die 5% er na een uurtje in de zon niet weer 'bij' hebt moet je ook hiermee naar de dealer :-)

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLUHD
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-03 23:14
Dag Tweakers,
sinds een aantal weken een gelukkige gebruiker van een Megane E-Tech MY25 Evolution (met het Google Automotive pakket)
Een aantal vragen aangezien ik het nergens anders op internet kan terugvinden.

Ik gebruik zowel de Renault als de Kelec app omdat het er op lijkt dat ik via Kelec geen programma's kan wijzigen of laadlimieten kan aanpassen. (Alle respect voor de ontwikkelaar, ik begrijp het volkomen!)
Ik stel me enkel wel wat vragen bij het 'pre-heat' gedeelte van Kelec, het lijkt erop dat de app (of de auto) de gekozen temperatuur volledig negeert en gewoon een default temperatuur kiest zoals de Renault app doet. De pre-heat start wel effectief in de auto maar hier komt enkel koude lucht uit. Zeker niet de warm zelf gekozen temperatuur die ik vraag.
Via een planning in de auto lijkt dit wel correct te gaan.

Klopt het dat je in de MY25 modellen (dat zijn die met Android 12 en de nieuwe interface) niet meer de keuze hebt om de kleur van je scherm-achtergrond aan te passen? Notuleer hier wel bij dat ik niet beschik over de Drive Sense knop en dus niet kan schakelen tussen verschillende rijmodi, enkel eco aan/uit)

Ik lijk ook niet direct een lijn te vinden in het feit waarom de 'leaving home' verlichting de ene keer wél wilt inschakelen bij het ontgrendelen van de auto en de andere keer niet. De wagen staat steeds in een garage in het donker. Ik heb ook de 'lichtshow' trouwens nog nooit gezien op deze wagen, waarschijnlijk is dit niet beschikbaar op de Evolution.

Verder dan dit een heel comfortable auto, 22Kwh gemoedsvrij laden, en het OS gedraagt zich voorlopig zeer goed maar verdorie ik mis mijn middenarmsteun 😩😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
KLUHD schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:31:
Klopt het dat je in de MY25 modellen (dat zijn die met Android 12 en de nieuwe interface) niet meer de keuze hebt om de kleur van je scherm-achtergrond aan te passen? Notuleer hier wel bij dat ik niet beschik over de Drive Sense knop en dus niet kan schakelen tussen verschillende rijmodi, enkel eco aan/uit)
In de Megane die ik had (Techno 2023) kon je de achtergrond kleur alleen aanpassen in de perso-mode, niet in de andere modi waar ik verder uit kon kiezen (sport, eco, comfort).
KLUHD schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:31:
Ik lijk ook niet direct een lijn te vinden in het feit waarom de 'leaving home' verlichting de ene keer wél wilt inschakelen bij het ontgrendelen van de auto en de andere keer niet. De wagen staat steeds in een garage in het donker. Ik heb ook de 'lichtshow' trouwens nog nooit gezien op deze wagen, waarschijnlijk is dit niet beschikbaar op de Evolution.
Die verlichting werkt vaak wel maar soms niet, zoals wel eerder gesteld, de wegen van Renault zijn soms ondoorgrondelijk. Met de app was dat soms ook zo. ;)

Hoe dan ook, veel plezier met de wagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Zjanzjak schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:27:
[...]

In de Megane die ik had (Techno 2023) kon je de achtergrond kleur alleen aanpassen in de perso-mode, niet in de andere modi waar ik verder uit kon kiezen (sport, eco, comfort).

[...]

Die verlichting werkt vaak wel maar soms niet, zoals wel eerder gesteld, de wegen van Renault zijn soms ondoorgrondelijk. Met de app was dat soms ook zo. ;)

Hoe dan ook, veel plezier met de wagen!
Ik kan in alle Modi de kleurtjes toch aanpassen :P (Techno '23)

Ik dacht nu wel dat de Evolution die optie en de lichtshow niet had. Die versie heeft iets andere koplampen dan de rest en geen 'dynamische pinkers'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
JanAd schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:32:
Ik kan in alle Modi de kleurtjes toch aanpassen :P (Techno '23)
Ah ok, heb mij er eigenlijk nooit zo in verdiept dus dan zou het zo maar eens kunnen dat ik het dan ook kon. Kan het alleen niet meer controleren. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adinsx
de kinderen hier hadden het snel gevonden en ongeveer alle 256.000 opties wel geprobeerd ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
adinsx schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:53:
de kinderen hier hadden het snel gevonden en ongeveer alle 256.000 opties wel geprobeerd ;-)
_O-

Al met de 5 gereden!?

Rij nu een kleine week in de A290 en ik kan al wat dingen melden, iets stugger dan de 5, en de voorstoelen kunnen blijkbaar niet helemaal naar beneden, dat was net even zweten bij de Ikea. :X
Maar gelukt, wel echt net an met 2 Kallax-kasten in de verpakking.

Voor de rest, lekker fel als het moet, binnenin minder rijgeluid dan de Megane, iets fijnere (logischere?) benadering van de ACC, bedroevend weinig opbergruimte voorin (maar dat wist ik), veel stabieler op de weg dan de Megane (duh) is wat mij zowat een beetje te binnen schiet. En oh, ben echt een rustige rijder maar dit karretje nodigt zo uit tot 'spielerei', zeker op alle lokale binnendoor weggetjes hier in Brabant.

Binnenkort (road)tripje zuid Frankrijk. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:40
Waanzinnig leuk zo’n A290! Avondje mee gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jap_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-05 15:48
Recent heb ik een afspraak bij de dealer gemaakt voor een beurt van onze Megane (geleverd begin 2023), met het verzoek om ook de Zappi-fix (Actis / BT 82668) alvast klaar te zetten. Dat gaan ze in ieder geval uitzoeken.

In de bevestiging staat ook "OTS 0EDW ... Laadklep" en als ik op OTS 0EDW zoek krijg ik welgeteld 1 resultaat, namelijk een Duitse thread waarin staat dat het om het vervangen van een stelmotor van de laadklep gaat.

Bij mijn weten is er ook geen probleem met onze laadklep, zijn er toevallig mensen hier die weten wat dit zou moeten oplossen?
Ok ik ben blont, dit topic staat vol met laadklep-issues. Mooi dat we er geen last van hebben gehad tot nu toe ;)

[ Voor 8% gewijzigd door _jap_ op 11-03-2025 10:16 . Reden: ik ben blont ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

De mijne gaat morgen binnen (ook begin 2023), ik ben benieuwd of ze iets extra gaan uitvoeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
JanAd schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:56:
De mijne gaat morgen binnen (ook begin 2023), ik ben benieuwd of ze iets extra gaan uitvoeren...
Ik had 'em begin januari nog gedaan, de gebruikelijke jaarlijkse 'beurt' toen gingen ze het laadklepje vervangen..... voor de 2de keer! Beide keren had ik weinig tot geen last, zeker niet na de 1ste vervanging, toen echt nooit meer problemen gehad en gaf dit ook aan begin januari maar ze stonden erop dat ze het moesten vervangen. 8)7 Naja hun tijd en geld (alhoewel ze dat vast niet zelf betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
Updatessss:

https://www.autoweek.nl/a...or-renault-megane-e-tech/

One pedal
Elektrische Renaults hadden tot nu toe geen echte one-pedal-driving-functie, maar dat gaat nu veranderen. Te beginnen met de Megane introduceert Renault deze functie alsnog, maar je kunt het ook laten installeren op Meganes die vanaf maart 2024 zijn geproduceerd. ‘One pedal’ zorgt ervoor dat de auto met ‘gas los’ vlot afremt tot stilstand, zodat het meestal niet meer nodig is om het rempedaal te gebruiken. Wie het liever niet heeft, kan de functie met de recuperatie-flippers achter het stuur uitschakelen.

Jammer... Had dit ook wel op mijn 2023 Megane willen hebben....

[ Voor 70% gewijzigd door Razer op 12-03-2025 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05 00:25
Elektrische Renaults hadden tot nu toe geen echte one-pedal-driving-functie, maar dat gaat nu veranderen. Te beginnen met de Megane introduceert Renault deze functie alsnog, maar je kunt het ook laten installeren op Meganes die vanaf maart 2024 zijn geproduceerd. ‘One pedal’ zorgt ervoor dat de auto met ‘gas los’ vlot afremt tot stilstand, zodat het meestal niet meer nodig is om het rempedaal te gebruiken. Wie het liever niet heeft, kan de functie met de recuperatie-flippers achter het stuur uitschakelen.
Alhoewel de auto niet helemaal tot stilstand komt werkt het nu toch al zo?

Leuk dat er V2L aan wordt toegevoegd, maar de echte game-changer word V2H!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
LaTiNo156 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:26:
[...]

Alhoewel de auto niet helemaal tot stilstand komt werkt het nu toch al zo?

Als die niet helemaal tot stilstand komt is het geen one pedal driving, je hebt dat nog je second pedal nodig om tot stilstand te komen. Ik deze nieuwe update stopt hij dus wel helemaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Razer op 12-03-2025 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 10:35

Megalodon86

Enzyme X

Razer schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:17:
Updatessss:

One pedal

Oh dat is spijtig, die van mij is van februari 2024 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thimonnn
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-05 16:00
Hallo allemaal :)

Ik ben aan het overwegen om een Megane E-Tech aan te schaffen (het liefst de Iconic). Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Zijn er al specifieke mankementen aan deze auto's bekend? En welke dingen vallen tegen van de auto?

Alvast bedankt _/-\o_

p.s. ik snap dat het antwoord misschien ergens in dit topic behandeld wordt, alleen het zijn wel erg veel pagina's om door te nemen waar ook veel andere dingen besproken worden. B.v.d. voor jullie begrip en evt. hulp. Een kort antwoord is ook van harte welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

_jap_ schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:50:
Recent heb ik een afspraak bij de dealer gemaakt voor een beurt van onze Megane (geleverd begin 2023), met het verzoek om ook de Zappi-fix (Actis / BT 82668) alvast klaar te zetten. Dat gaan ze in ieder geval uitzoeken.

In de bevestiging staat ook "OTS 0EDW ... Laadklep" en als ik op OTS 0EDW zoek krijg ik welgeteld 1 resultaat, namelijk een Duitse thread waarin staat dat het om het vervangen van een stelmotor van de laadklep gaat.

Bij mijn weten is er ook geen probleem met onze laadklep, zijn er toevallig mensen hier die weten wat dit zou moeten oplossen?
Ok ik ben blont, dit topic staat vol met laadklep-issues. Mooi dat we er geen last van hebben gehad tot nu toe ;)
Bij mij hebben ze niks vervangen, ook geen software updates.

Nuja, ik heb eigenlijk ook helemaal geen problemen. Buiten dan de My Renault-app (dat nu wel weer werkt) en heel soms de typische software gremlins van Renault die opduiken. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris2010
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 13-03 09:10
Mijn Renault MEGANE E-TECH techno EV60 220pk optimum charge is net 2 jaar en 6 weken oud en vandaag gehoord dat mijn storing 'batterij opladen onmogelijk' betekend dat de electromotor vervangen moet worden... 6 weken uit de garantie :(
Ik rij er met plezier al 2 jaar in maar dit is wel een domper....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
@chris2010 Er bestaat zoiets als een normale te verwachten levensduur. Van een electromotor is die veel meer, dus ik zou het met je verkoper daar eens over hebben, en vragen hoe hij dat op denkt te lossen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
LaTiNo156 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:26:
Alhoewel er al wat auto's zijn die dat kunnen denk ik dat er nog wel wat water door de Maas stroomt eer dat allemaal goed functioneert.
thimonnn schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:27:
Ik ben aan het overwegen om een Megane E-Tech aan te schaffen (het liefst de Iconic). Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Zijn er al specifieke mankementen aan deze auto's bekend? En welke dingen vallen tegen van de auto?
De specifieke mankementen zijn eigenlijk wel opgelost, zelf nooit ergens last van gehad in de dik 2 jaar dat ik 'em heb gereden. Ook met heel veel plezier in gereden. Er zijn wat mensen die ontzettend over de pis gaan omdat de app wel eens wat mankementen vertoont, wat mij dan weer totaal niet boeit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
chris2010 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:59:
Mijn Renault MEGANE E-TECH techno EV60 220pk optimum charge is net 2 jaar en 6 weken oud en vandaag gehoord dat mijn storing 'batterij opladen onmogelijk' betekend dat de electromotor vervangen moet worden... 6 weken uit de garantie :(
Ik rij er met plezier al 2 jaar in maar dit is wel een domper....
Coulance regeling is zeker van toepassing, willen ze daar niet aan mee werken dan zou ik zeker de rechtsbijstand inschakelen.

Vind het vreemd dat de electromotor vervangen moet worden, klinkt meer als een inverter dingetje, zoals de ICCU problemen bij de Kia's/Hyundai's (is de boordlader van AC --> DC (HV en LV).

[ Voor 6% gewijzigd door The Wizard op 13-03-2025 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtFuji
Razer schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:17:
Updatessss:

One pedal

Ik vraag me af wanneer deze update dan komt....vind ik een gemis dat er geen one-pedal op zit.
Heb tot nu toe nog maar 1 update gehad, augustus 2024, verder nog niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbekewouter
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:37
AtFuji schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:49:
[...]

Ik vraag me af wanneer deze update dan komt....vind ik een gemis dat er geen one-pedal op zit.
Dan ben je reeds verder dan bij mij. Mijn Megane is van November 2023 en in dat anderhalf jaar nog 0 updates gekregen. Ik vraag mij af of dat iets is dat de garage kan uitschakelen, want ik herrinner mij nog dat tijdens de introductie het update scherm, ik mij daar niets moest van aantrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• als het ware
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-05 19:05
AtFuji schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:49:
[...]

Wat is het verschil tussen regen en one-pedal ?
Is one pedal dat de auto voledig tot stilstand komt terwijl regen alleen maar afremt totdat je onder een bepaalde snelheid komt ?

Ik vindt dat laatste stukje uitrollen eigenlijk wel prettig, als dit het verschil is hoop ik dat one-pedal ook met een uit optie komt.

[ Voor 12% gewijzigd door als het ware op 13-03-2025 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtFuji
als het ware schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:47:
[...]

Wat is het verschil tussen regen en one-pedal ?
Is one pedal dat de auto voledig tot stilstand komt terwijl regen alleen maar afremt totdat je onder een bepaalde snelheid komt ?

Ik vindt dat laatste stukje uitrollen eigenlijk wel prettig, als dit het verschil is hoop ik dat one-pedal ook met een uit optie komt.
Ja, ipv uitrollen kan je met 1 pedaal tot stilstand komen. Wat ik zo van de andere post begrijp is dat je het uit/aan kan zetten met de regeneratie flippers dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
chris2010 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:59:
Balen zeg. Maar wel herkenbaar: dit hadden wij vorig jaar net voor de zomer, zo tussen de 1,5 en 2 jaar nadat de onze Megane kregen. Ook de melding "Batterij opladen niet mogelijk" met als resultaat dat de elektromotor (+ nog wat andere zaken) zijn vervangen.
Wat anderen ook al zeggen: een elektromotor heeft normaliter een (veel) langere levensduur, dus ik zou het niet meer dan normaal vinden dat Renault met een coulance-regeling komt.

Omdat we in het eerste jaar onze Megane ook al twee maanden moesten achterlaten bij de dealer ivm een laadprobleem, gaan we onze Megane vervangen voordat de garantieperiode (hier in Spanje 3 jaar) voorbij is. Na 11 jaar Renaults gereden te hebben, stappen we over naar een Zuid-Koreaans merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
The Wizard schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:37:
Vind het vreemd dat de electromotor vervangen moet worden, klinkt meer als een inverter dingetje, zoals de ICCU problemen bij de Kia's/Hyundai's (is de boordlader van AC --> DC (HV en LV).
Ja, ik vond het ook vreemd. Maar wij hadden dezelfde melding, en in onze Megane is onder garantie de elektromotor verholpen nav deze storing.
Pagina: 1 ... 92 ... 94 Laatste