Het grote Renault Megane E-Tech electric topic

Pagina: 1 ... 91 ... 98 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:39
Surfroy01 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:18:
Grappig, vrouw en dochter zagen gisteren reclame voor de R5 en zeiden oooohhhhh die is leuk! Ik heb meteen een haakje als ik in de 2e helft van dit jaar een zakelijke lease EV ga rijden. Dan ruilen we de Fiat 500 en de Megane in voor een R5.......... Mijn vrouw stribbelde nog wat tegen, die 500 heb ik 10 jaar geleden voor mijn 50 ste verjaardag van je gekregen......... nou krijg je voor je 60ste de R5 :*)
Heb er een ochtend mee gereden en het rijdt echt heerlijk. Vond 'em zelfs iets fijner rijden dan m'n Megane en ook ietsies stiller. Voor de rest is het bijna thuiskomen als je de Megane gewend bent, veel van hetzelfde.
Ok R-link is wat aangepast maar toch. Enige tot nu toe wat ik minder vind is dat er niet echt 1 knop is voor het aan en uitzetten van de lane assist tijdens het rijden met de ACC. En kon ik 1 2 3 niet vinden hoe de spiegels niet in te laten klappen bij sluiten auto (ik vind dat spuug en spuuglelijk staan), was het eerste wat uitgezet werd toen ik de Megane in ontvangst nam destijds, maar goed, ook niet einde van de wereld als dat zo is.
Wel bijna. :P
Maar hoe dan ook, laat haar een goede proefrit doen en ze is zo om. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06 13:13
Surfroy01 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:18:
Grappig, vrouw en dochter zagen gisteren reclame voor de R5 en zeiden oooohhhhh die is leuk! Ik heb meteen een haakje als ik in de 2e helft van dit jaar een zakelijke lease EV ga rijden. Dan ruilen we de Fiat 500 en de Megane in voor een R5.......... Mijn vrouw stribbelde nog wat tegen, die 500 heb ik 10 jaar geleden voor mijn 50 ste verjaardag van je gekregen......... nou krijg je voor je 60ste de R5 :*)
De R5 is wel een flink maatje kleiner hoor, maar als je daarmee uit kan... Ik ga over een ruime twee jaar, wanneer ik de opvolger moet uitzoeken, voor een maatje meer. Wellicht de Scenic, maar eigenlijk wil ik niet inleveren op prestaties. Tijd voor een Alpine-versie van de Scenic dus :P

Ga binnenkort wel vijf dagen de R5 te leen krijgen. Eens kijken of ie écht zo lekker stuurt als dat iedereen zegt. Oude Clio II RS182 en Megane II F1-R26 tijden herbeleven lijkt me wel wat. Al zal ik dan de A290 te leen moeten krijgen denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:23
adinsx schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:51:
[...]

De R5 is wel een flink maatje kleiner hoor, maar als je daarmee uit kan... Ik ga over een ruime twee jaar, wanneer ik de opvolger moet uitzoeken, voor een maatje meer. Wellicht de Scenic, maar eigenlijk wil ik niet inleveren op prestaties. Tijd voor een Alpine-versie van de Scenic dus :P

Ga binnenkort wel vijf dagen de R5 te leen krijgen. Eens kijken of ie écht zo lekker stuurt als dat iedereen zegt. Oude Clio II RS182 en Megane II F1-R26 tijden herbeleven lijkt me wel wat. Al zal ik dan de A290 te leen moeten krijgen denk ik :+
Als je uit een Fiat 500 komt is de overgang niet zo groot. Ze vinden de Megane soms al lastig met parkeren, dus zou een R5 een optie zijn.

Daarnaast komt er een grote lease EV bij (Y/id7/A6/DS8) dus qua ruimte gaan we er onder aan de streep ruim op vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:24
Onze Megane is voor onderhoud geweest en vervangen klep motor.

Als vervanger een andere meegekregen. De simpele variant maar wel met 220 pk. Geen maps, dus geen voorverwarming voor laden etc.

Wat viel op: haalde vrij simpel 16kwh/100km. Maar stond wel op zomerbanden (2,3 bar).
Volgens mij geen warmtepomp aan boord (hoorde niks loeien). Hij kreeg de 220 pk met geen mogelijkheid goed aan de grond, ik vond het maar een nutteloze bak vermogen in deze opstelling.

Onze eigen megane is uitgelijnd (stuur stond scheef, onbegrijpelijk eigenlijk) en haalt nu op all-seasons makkelijk 18kwh/100 km. Voor het uitlijnen was dat een stuk onzuiniger. Ook is er een OTS update uitgevoerd. Wij hebben de 130 pk maar wel met alle pakketten. In de praktijk werkt dit prima, het zal me niks verbazen dat het dezelfde motor is. Ik verwacht bij warmer weer dus ook een betere score.

Klik in gaspedaal komt trouwens overeen met het punt waarbij je van gas los naar regenereren gaat. Werkt eigenlijk perst logisch.

Klepje lijkt nu iets meer uit te steken, maar we vinden het wel prima zo.

Het blijft gewoon een hele relaxte auto. Ik zou persoonlijk liever veel vermogen op de achterwielen hebben, voor wordt de boel vrij log qua gevoel. Nu eens uitkijken naar een roadtrip ofzo, helemaal elektrisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:22
twowheeler schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:43:
Onze Megane is voor onderhoud geweest en vervangen klep motor.

Hij kreeg de 220 pk met geen mogelijkheid goed aan de grond, ik vond het maar een nutteloze bak vermogen in deze opstelling.
ligt dat niet een beetje aan de rijstijl? Ik heb er echt geen moeite mee en de 'grip punten' zijn vrij voorspelbaar. Hij heeft vrij veel onderstuur maar het is enorm goed controleerbaar, zelfs met tractiecontrole aan laat hij vrij veel toe vind ik. Mag van mij prima naar de 300 pk in deze opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
En de 220pk's worden gedoseerd pas boven de 50km/u komen ze allemaal aan bod. Ik heb er persoonlijk ook geen moeite mee om rap weg te komen bij een stoplicht zonder wielspin, ze hebben dat prima gedaan bij Renault.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Boven de 70 km/u volgens mij zelfs pas. Ik moet zeggen op allseasons had ik wellicht meer verwacht dus ik geef vooral de schuld aan de banden (compromis van een compromis die allseason-dingen).

Qua verbruik gister (-1 's morgens, 's middags +4) met 110 op de CC en soms wat vlotter gemiddeld 17,8 kWh/100km. Mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark146
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-09 09:17
[quote]Zjanzjak schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:03:
[...]

En kon ik 1 2 3 niet vinden hoe de spiegels niet in te laten klappen bij sluiten auto (ik vind dat spuug en spuuglelijk staan), was het eerste wat uitgezet werd

Dat is niet de eerste keer dat je dat zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Mark146 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:22:
[quote]Zjanzjak schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:03:
[...]

En kon ik 1 2 3 niet vinden hoe de spiegels niet in te laten klappen bij sluiten auto (ik vind dat spuug en spuuglelijk staan), was het eerste wat uitgezet werd

Dat is niet de eerste keer dat je dat zegt.
en ook niet de tweede keer :9 en vermoedelijk niet de laatste.

Ik heb het nu ook even uitgezet want met de vorst vind ik het niet fijn dat ze elke ochtend krakend los komen, de motortjes zijn niet heel overtuigend in het uitklappen van de spiegels, laat staan met ijs er op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Surfroy01 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:25:
En de 220pk's worden gedoseerd pas boven de 50km/u komen ze allemaal aan bod. Ik heb er persoonlijk ook geen moeite mee om rap weg te komen bij een stoplicht zonder wielspin, ze hebben dat prima gedaan bij Renault.
Edoch, als het wegdek nat(tig) is, is het een ander verhaal.
Moet je toch met iets meer gevoel optrekken, tenminste dat is mijn ervaring.

[ Voor 10% gewijzigd door Zjanzjak op 15-01-2025 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Dat doet de 130 pk versie ook. Ze ontlopen elkaar niet veel. Enige momenten dat ik het echt handig vond was bij inhalen op de snelweg. Het was destijds een business uitvoering en wat mij betreft een goede keuze om alle luxe binnen te hebben en wat minder vermogen.

Voor echt lekker sturen pakken we de focus, maar moet zeggen dat de megane een fijn karakter heeft. Ja onderstuurt, maar ergens wel aanmoedigend qua plezier. Doet me denken aan een zwift, die was ook zo voorspelbaar. Renault weet duidelijk wat ze doen

[ Voor 29% gewijzigd door twowheeler op 15-01-2025 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErmeSloeber
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-01 10:11
Hallo,

Ik rijd nu sinds half november in de Renault Megane E-Tech ( EV60 Optimum Charge Techno Okt 2022)
Ben er zeer tevreden over.
Dankzij het lezen van de diverse forums en mijn eigen ervaring heb ik inzicht gekregen in de werking van de Megane en de instellingen.
Een ding waar ik nog niet achter ben is of je de bochtverlichting uit kunt zetten.Als ik een bocht maakt dan gaat er rechts of linksaf al naar gelang de richting van de bocht een extra lamp branden.Deze gaat weer uit als ik weer rechtdoor rijd.
Vraag is dus simpel: kan ik de vochtverlichting ook uitzetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Waarom zou je dat willen?

Ik vrees dat dit alleen via een dealer kan

[ Voor 47% gewijzigd door twowheeler op 16-01-2025 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErmeSloeber
Het voegt voor mij niet zoveel toe aan het zicht in het donker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 17:58

The Wizard

Moderator Mobile
ErmeSloeber schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:00:
Het voegt voor mij niet zoveel toe aan het zicht in het donker.
Knopje 4 Afbeeldingslocatie: https://be.e-guide.renault.com/sites/default/files/uas/nld/BCB/img_11014_hcb_001_1.png
naar boven klikken, dan gaat het "slimme" gedeelte uit, zie je linksonder in het dashboard.

Ik zou hem altijd aan laten staan, bij veranderde weersomstandigheden en bij donker past de verlichting zich aan (oa extra verlichting van de zijbermen). De medeweggebruikers zien het allemaal niet, de bochtverlichting is niet een mistlampje die gaat branden zoals bij de VAG auto's.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErmeSloeber
@ The Wizard, dank voor je reactie.
Volgens mij hebben we het over 2 verschillende soorten verlichting.
Jij hebt het over verlichting bij slecht weer, ik heb het over bochtverlichting.Staat zo ook in het instructieboekje,althans zo lees ik het.
Als ik het knopje aanzet zoals in jouw reactie dan blijft de bochtverlichting werken.Ook als ik het knopje weer in neutraal zet dan blijft de bochtverlichting werken.
Voor de volledigheid heb ik 2 plaatsjes toegevoegd uit het instructieboekje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYEwmwedIpCigQPYfbFggSwtz60=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6ede4Dkx7OsCCVqfVjCbaVng.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJBTD8LSzDg75-CUEhQSCofRSoM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IMZeYZ2NvTcB7alvWVjbCmLU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
ErmeSloeber schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:29:
Jij hebt het over verlichting bij slecht weer, ik heb het over bochtverlichting.Staat zo ook in het instructieboekje,althans zo lees ik het.
Als ik het knopje aanzet zoals in jouw reactie dan blijft de bochtverlichting werken.Ook als ik het knopje weer in neutraal zet dan blijft de bochtverlichting werken.
Voor de volledigheid heb ik 2 plaatsjes toegevoegd uit het instructieboekje.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah, is daar dus niet aan gekoppeld. Dan is het idd niet uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurgenKnops
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-09 21:19
Elektromotor 3.1.0. vandaag geïnstalleerd. Echt veel informatie krijg je er ook niet bij. Correctie van een softwareprobleem dat het laden kan verhinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik vind het dan weer knap irritant, zeker in de sport/persoonlijke modus zou dit m'n eigen keus moeten zijn. Heb geen nanny nodig en het heeft me in het begin wel eens verrast, zit je bij 50-60kmh opeens met wielspin omdat er nog een sloot vermogen vrij blijkt te komen.
twowheeler schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:43:
Klik in gaspedaal komt trouwens overeen met het punt waarbij je van gas los naar regenereren gaat. Werkt eigenlijk perst logisch.
Klopt, erg irritant ook als je precies op de snelheid rijdt op rechte stukken. TIkt het gaspedaal een paar per seconden in sommige gevallen, ik rij daarom vaak op de cruise control.

[ Voor 26% gewijzigd door neographikal op 19-01-2025 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentamster
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15-09 22:17
Hier inmiddels dik 70.000 km op de teller. Gaat om een Renault Megane Evolution, na een lange wachttijd geleverd in februari 2023.
Hele fijne en betrouwbare auto vind ik het.
Bij de vorige beurt na 60.000 km gevraagd hoe het met de banden zit, maar de All Weather banden die er bij oplevering op zijn gezet waren nog steeds okay qua profiel en hoefde niet te worden vervangen. Nog nooit zo lang met banden gedaan.

1 keer een wat vage melding gehad over de bandenspanning die niet meer gecheckt kon worden, maar die melding verdween na 200 km en nu staat de bandenspanning weer in het groen.
Laden lukt thuis altijd en onderweg een heel enkele keer niet meteen, maar heb het idee dat het dan meer met de lader te maken heeft dan met de auto.

Twee keer een onderhoudsbeurt gehad inmiddels, bij de 30.000 en 60.000 en geen bijzonderheden.

Wel een vraag, klopt het dat er bij de evolution geen mist-voorlampen optie zitten? Ik kan niet dat wieltje naar boven draaien zoals bij het bovenstaande plaatje en dus niet die conditie 'slecht weer' aanzetten. Mist achterlicht door hem naar onder te draaien gaat wel aan.
Geen drama hoor, maar vond het meer opvallend.

dank alvast en succes met de meganes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Ik had bij 2e jaarlijkse beurt zo rond de 35Kkm de opmerking dat de voorbanden in de gaten gehouden moeten worden qua profiel diepte..............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Ik had de sterknop op stuur ingesteld om luchtsysteem verversen oid te laten uitvoeren. Prima systeem omdat de auto af en toe naar kattepis kon stinken, sinds ik eens in de paar weken dit systreem aanklik geen last van vervelende geuren meer.

Echter gisteren werkte die knop ineens niet meer........ opnieuw ingesteld en het werkt weer...... ach die fransen ook, houden je altijd bij de les!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
ErmeSloeber schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:29:
je kunt het wel omzeilen door de slechtweer-verlichting handmatig aan te zetten, aangezien die dezelfde lampjes gebruikt als de bochtverlichting. Maar dat kan dan weer alleen als het donker is, aangezien de slechtweer verlichting niet handmatig aan te zetten is als het licht is (raar systeem).

Maar eens met wat hierboven gezegd werd: je vindt het overbodig, maar je zal er geen last van hebben als het aanstaat. Vooral niet druk om maken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Surfroy01 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:48:
Ik had de sterknop op stuur ingesteld om ...

Echter gisteren werkte die knop ineens niet meer........ opnieuw ingesteld en het werkt weer.
Heb ik ook een keer gehad ja, dat de Megane de ingestelde functie (360 graden camera) vergeten was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-09 21:33
JurgenKnops schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:00:
Elektromotor 3.1.0. vandaag geïnstalleerd. Echt veel informatie krijg je er ook niet bij. Correctie van een softwareprobleem dat het laden kan verhinderen.
Is er een nieuwe elektromotor update of bedoel je 2.1.0? Nieuwe update zou wel verklaren waarom de uitrol zo langzaam gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErmeSloeber
BVice schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:01:
[...]

je kunt het wel omzeilen door de slechtweer-verlichting handmatig aan te zetten, aangezien die dezelfde lampjes gebruikt als de bochtverlichting. Maar dat kan dan weer alleen als het donker is, aangezien de slechtweer verlichting niet handmatig aan te zetten is als het licht is (raar systeem).

Maar eens met wat hierboven gezegd werd: je vindt het overbodig, maar je zal er geen last van hebben als het aanstaat. Vooral niet druk om maken dus.
Ik heb er geen last van maar vroeg mij alleen af of het ook uitgezet kan worden.Dan heb ik in iedergeval de keuze om het wel of niet te gebruiken.Uit de reactie's blijkt dus dat het niet uitgezet kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-08 22:11
Vrouw deed deze morgen de laadklep dicht, viel het gespoten deel er ineens af

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JurgenKnops
ferjan schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:00:
[...]

Is er een nieuwe elektromotor update of bedoel je 2.1.0? Nieuwe update zou wel verklaren waarom de uitrol zo langzaam gaat...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NN3GICL06rghPUMp5Ac1xCNRi3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VIdNmpXLrK9fm3OfDF7IIHgb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:00

JanAd

Wind’s howling

devastator83 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:41:
Vrouw deed deze morgen de laadklep dicht, viel het gespoten deel er ineens af
Normaal gezien kan je deze er zeer eenvoudig terug opklikken/schuiven, als de 'lipjes' niet beschadigd zijn.

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-08 22:11
JanAd schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:05:
[...]

Normaal gezien kan je deze er zeer eenvoudig terug opklikken/schuiven, als de 'lipjes' niet beschadigd zijn.
Ik heb em er inderdaad gewoon terug opgeduwd, was gelukkig niet beschadigd (ook niet de lak). Maar toch wel punten af voor bouwkwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-09 21:33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 23:50
Is Renault begonnen met de uitrol van de nieuwe interface (AAOS 12 geloof ik?). Ik herken het design wat we een jaar geleden als preview hebben gezien, maar had het nog niet eerder in een Nederlandse Megane gezien.

Enerzijds "man, man, man, wat gaat het traag", anderzijds "Vroeger kregen auto's geen updates en keek je 10 jaar lang naar hetzelfde saaie schermpje".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:10
Sjeefr schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:22:
[...]

Is Renault begonnen met de uitrol van de nieuwe interface (AAOS 12 geloof ik?). Ik herken het design wat we een jaar geleden als preview hebben gezien, maar had het nog niet eerder in een Nederlandse Megane gezien.

Enerzijds "man, man, man, wat gaat het traag", anderzijds "Vroeger kregen auto's geen updates en keek je 10 jaar lang naar hetzelfde saaie schermpje".
Nee hoor, en dat design ga je ook niet krijgen op een 'oude' Megane.
De auto's die vanaf Q3 2024 uitgeleverd hebben, hebben dit design, en lijken ook qua andere updates voor de auto op een andere stream te lopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjeefr
Het zou toch kansloos zijn dat ze een interface update niet óók uitrollen voor oudere modellen. Het is een auto van 40K+, geen smartphone van €100 bij de Lidl? Sowieso al bizar hoeveel van de IT-gerelateerde zaken erg slecht werken op de Megane. Mijn grootste frustratie is echt de verbinding van de app met de auto. Dat werkt aanzienlijk vaker niet, dan wel. Ongeacht waar ik mijzelf en de auto zich bevinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
Sjeefr schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:49:
Het zou toch kansloos zijn dat ze een interface update niet óók uitrollen voor oudere modellen. Het is een auto van 40K+, geen smartphone van €100 bij de Lidl? Sowieso al bizar hoeveel van de IT-gerelateerde zaken erg slecht werken op de Megane. Mijn grootste frustratie is echt de verbinding van de app met de auto. Dat werkt aanzienlijk vaker niet, dan wel. Ongeacht waar ik mijzelf en de auto zich bevinden.
Welkom in de wereld van de auto-industrie, ik ben het helemaal met je eens.
Echter lijkt alleen Tesla dit een beetje op orde te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Vele hier blijven liever bij de oude interface, dan dat ze ongevraagd de nieuwe 'look' krijgen. 8)

@Sjeefr De KELEC app gebruiken. Die werkt wel fatsoenlijk.

@devastator83 idd bizar hoe los dat klepje zit. Als je weet hoe, heb je dat er in 1, 2, 3 af...

[ Voor 23% gewijzigd door JanAd op 22-01-2025 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:26

Sr_Ogel

Klop klop klop

Mijn grootste frustratie is echt de verbinding van de app met de auto. Dat werkt aanzienlijk vaker niet, dan wel. Ongeacht waar ik mijzelf en de auto zich bevinden.
Bij mijn laatste connectie probleem lag het totaal niet aan de auto maar aan de app zelf. Mobilize Smart Charge en mijn home assistant integratie werkten al weer maar de app kon nog steeds niet verbinden. Kennelijk moet je een auto fabrikant geen app laten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adinsx
Het zou toch kansloos zijn dat ze een interface update niet óók uitrollen voor oudere modellen.
Ik hoef die nieuwe interface niet hoor. Zoals ik hem nu heb (2022-Techo) is het veel fijner / groter qua kaart en de andere layouts. En ik begrijp de Fransen wel, want bij het oude laten qua interface (maar onderhuids wel naa AA12) geeft minder gezeur dan al die eigenaren die geen weet hebben van verandering / andere skin, en ineens ermee geconfronteerd worden.

Nee, dikke prima. Ik zal mijn Meggie ook weer eens laten checken op updates. Ben er al maanden mee gestopt het zoeken naar updates te forceren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurgenKnops
Sjeefr schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:22:
[...]

Zoals Razer idd zegt vanaf medio Q3 de nieuwe interface. Deze Megane is van augustus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:45
Als het een keuze zou zijn zou dat mooi zijn.

Wat hardware opslag betreft is de ruimte er wel.
Is "gewoon" een second screen applicatie.

15x330 SW38

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adinsx
Kreeg deze in de nieuwsbrief vandaag:

https://www.gps-rlink.com/2025/01/22/openr-link-3-2/

Staan wel wat interessante dingen in qua updates / nieuwigheden, etc.
OpenR Link 3.2.0

The electric Scenic inaugurates a major new version of OpenR Link. From mid-2024 onwards, all vehicles will be progressively factory-built directly with this version. In this article, I present the new features.

The first major change in this version is the switch from version 10 to version 12 of Android Automotive. Renault has taken advantage of this change to bring a number of new features, as you’ll see below.

The good news is that cars already built with an integrated Google Maps version (unfortunately not for the others), will receive this new version via a Fota update, with nothing to do (well, yes: you’ll have to validate the installation when the car display it!). No precise date from Renault today, but I’ve been promised it’s coming soon.

However, some of the new features presented below will only be available on vehicles built directly in the factory with this new version. Fortunately for vehicles receiving the update via Fota, they’ll still benefit from many new features!

For each new feature I will indicate, as soon as I have the information, whether or not the new feature will arrive via the update for vehicles built before mid-2024 with this icon set:

✅: The feature will be available via the FOTA update for older vehicles.

❌: The new feature will not be available via the FOTA update for older vehicles.

New features:
The new design is immediately noticeable (❌). The graphic theme is much more colorful, especially on the cluster with that diagonal intended to recall the Renault logo. We’re moving from (too?) sober meters to more assertively styled ones. But that’s just design, since the operating logic remains the same.

...
Voor plaatjes, even de link bekijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 18:19
Het kan helaas NOG erger! De MG van mijn vrouw verbind pakweg 1x per 2 maanden een keertje 😒

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
LaTiNo156 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:55:
Het kan helaas NOG erger! De MG van mijn vrouw verbind pakweg 1x per 2 maanden een keertje 😒
Ik lees meerdere ev-topics hier, diverse facebook-groepen, etc., van diverse merken ev's uiteraard, en hoe vaak ik dan lees hoe wAaRdElOos !!!! de app is.... Het is dus echt niet Renault gebonden inderdaad zoals je vrouw inmiddels kan beamen. ;) De apps van automerken waar het wel vlekkeloos werkt zijn meer uitzondering dan regel lijkt het wel. Zelf al een poosje nergens last meer van trouwens *klopt op hout*.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Centauriprime
Tronity houdt wel een mooi lijstje bij van de cloud diensten.

https://status.tronity.io/

Bij mij lijkt het vooral de auto en of de link van de auto naar de backend die na zo'n 12 uur stilstand zo nu en dan wegvalt. Maak je de auto ff wakker door ff de deur open en dicht is de verbinding er weer.

15x330 SW38

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BVice
Het zou toch kansloos zijn dat ze een interface update niet óók uitrollen voor oudere modellen.
ik redeneer andersom: ik koop (lease) een auto van 45k, die ik gekozen heb om functies, maar zeker ook looks. Ik zou het niet accepteren als die looks ineens gewijzigd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
adinsx schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:43:
Kreeg deze in de nieuwsbrief vandaag:

https://www.gps-rlink.com/2025/01/22/openr-link-3-2/

Staan wel wat interessante dingen in qua updates / nieuwigheden, etc.

[...]

Voor plaatjes, even de link bekijken
Nu nog de vraag wat en of we überhaupt ooit iets hiervan terug gaan zien op de 'oudere' Megane's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevamo
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-09 15:03
Razer schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:48:
[...]

Nu nog de vraag wat en of we überhaupt ooit iets hiervan terug gaan zien op de 'oudere' Megane's.
Ik denk het niet. Het heeft blijkbaar iets te maken met bepaalde hardware, dus dan heb je al meteen iets "ouds"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Als je in 2024 een Megane geleverd kreeg was het ook al een model van 3 jaar oud, en OpenR was bij de lancering in 2021 al relatief oud met Android10…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-08 19:04
devastator83 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:07:
[...]

Ik heb em er inderdaad gewoon terug opgeduwd, was gelukkig niet beschadigd (ook niet de lak). Maar toch wel punten af voor bouwkwaliteit
Dat kan er alleen maar afkomen als het klikkend klepje is losgekomen. Als je de tankklep er opklikt moet je een klik horen. Indien niet dan zal het klikkend klepje afgebroken zijn en zal hij er opnieuw afvallen.

Omdat mijn tankkep het spatbord raakt met lakschade als gevolg was dit klikkend klepje afgebroken en viel de tankklep er af.

Nieuwe tankklep geleverd en geïnstalleerd laar raakt nog meer. Niets aan te doen volgens de dealer. Leasing geïnformeerd en het is genoteerd.

Wagen was 4maanden oud bij eerste vaststelling. Klep afgebroken na 8 maanden dacht ik.

Dus gaat nog wel eens gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3ggel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 10:05
Hallo,
Vanmorgen stond de buurman bij mij aan de bel om te vragen of ik wist dat alle ramen van mijn auto open stonden. Dat wist ik dus niet.

Gisterenochtend heb ik de auto voor het laatst gebruikt. Kan het zijn dat met een toetscombinatie op de keycard de ramen te openen zijn? Dat lijkt me namelijk de meeste waarschijnlijk manier waarop dit gebeurd kan zijn.

Voor nu maar ramen dicht een vandaag heel vaak pre-conditionen met stoelverwarming om de zaak droog te krijgen. Het heeft namelijk de hele avond en nacht geregend.

Mochten jullie meer droog tips hebben, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterTe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 09:44
Fr3ggel schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:49:
Gisterenochtend heb ik de auto voor het laatst gebruikt. Kan het zijn dat met een toetscombinatie op de keycard de ramen te openen zijn?
Uit de handleiding (Mogelijk was dat het geval?):
Op afstand openen/sluiten van de ruiten

Als u, terwijl u de deuren van buitenaf ontgrendelt, de ontgrendelknop op de kaart
ingedrukt houdt, gaan alle ruiten met elektrische ruitbediening automatisch open.
Als u, terwijl u de deuren van buitenaf vergrendelt, de vergrendelknop op de kaart
ingedrukt houdt, gaan alle ruiten met elektrische ruitbediening automatisch dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3ggel
PeterTe schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:18:
Uit de handleiding (Mogelijk was dat het geval?):

[...]
Ja wellicht is het dat dan geweest. Ik had gisterenochtend nadat ik thuis kwam een reserve batterij in het zakje/hoesje met de keycard gestopt. Waarschijnlijk zal de batterij de open knop net op de open knop hebben gedrukt.
:-(

[ Voor 4% gewijzigd door Fr3ggel op 26-01-2025 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Fr3ggel schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:49:
Hallo,
Vanmorgen stond de buurman bij mij aan de bel om te vragen of ik wist dat alle ramen van mijn auto open stonden. Dat wist ik dus niet.

Gisterenochtend heb ik de auto voor het laatst gebruikt. Kan het zijn dat met een toetscombinatie op de keycard de ramen te openen zijn? Dat lijkt me namelijk de meeste waarschijnlijk manier waarop dit gebeurd kan zijn.

Voor nu maar ramen dicht een vandaag heel vaak pre-conditionen met stoelverwarming om de zaak droog te krijgen. Het heeft namelijk de hele avond en nacht geregend.

Mochten jullie meer droog tips hebben, dan hoor ik het graag.
Toen je in dit topic op 'ramen', of gerelateerde woorden, zocht had je onderstaande niet gevonden?
Frank S schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 07:36:
Toen ik wilde vertrekken tijdens een stortbui gisteren kwam ik er achter dat alle 4 de ramen open stonden, terwijl mijn auto op de oprit stond. We rijden nooit met open ramen, dus dat is per ongeluk gegaan. Is er een combinatie van knoppen op de afstandsbediening waardoor alle ramen in 1x geopend worden? (Ik kan nu wel bevestigen dat alle schakelaars op de portieren redelijk waterbestendig zijn...)
GentlemanLoser schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:53:
Heeft iemand hier toevallig ooit een storing gehad waarbij alle ramen geheel geopend worden?
Ik kreeg net een melding van de buurman dat alle ramen open stonden.
Gisteren voor het laatst gebruikt en natuurlijk correct afgesloten.
Nu heeft de auto blijkbaar de hele dag met alle ramen open gestaan. En toen ik aankwam waren de portieren ook niet gesloten.
Ik zal morgen even met de dealer bellen, maar wellicht komt iemand anders dit ook bekend voor?
Gelukkig geleerd dat zelfs in Amsterdam er veilige buurten zijn :)
Zjanzjak schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:42:
Lees op wat Engelse en Franse fora/facebook-groepen dat de ramen ongemerkt geopend zijn wat bij sommigen resulteerden dat ze een aqaurium aantroffen...
Uiteraard weten we dat het komt omdat het knopje op de key-fob een poosje ingedrukt wordt maar lijkt wel of het tijdens deze natte periode ineens wat meer voorkomt.
Of meer een geval dat het nu wat duidelijker is omdat de boel zeiknat wordt?

Zelf nog niet meegemaakt en ben er ook ietwat alert op, buiten dat, auto staat bijna altijd in de garage (thuis of op kantoor) maar hier personen die er laatst toch ook last van hadden?
Raam dan wel ramen geopend aantreffen bedoel ik dan.
Guglielmo schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:18:
Ik heb soms als ik ‘s morgens bij mijn Megane kom, dat het raam van mijn rechter achterportier een paar cm openstaat. Iemand hier ook last van?
corvankruchten schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:18:
Komt bij mij ook wel eens voor, dan heb ik bij uitstappen per ongeluk op knop in deurgreep gedrukt. Ik probeer er nu telkens aan te denken om te controleren voordat ik weg loop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr3ggel
Heej Zjanzjak.

Daar heb je een punt.
Sinds afgelopen zomer lees ik hier al mee, en ik had dit nog niet voorbij zien komen. Ik had er niet bij stil gestaan om te zoeken. Dat zal ik de volgende keer zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikw
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 18:49
Vandaag ook wat bijzonders. Vanaf begin van de rit naar huis al geen verbindingen zoals bluetooth en wifi. Ook geen geluid te krijgen uit Spotify of radio. Navigatie niet bereikbaar. Halverwege de rit ineens het scherm volledig op zwart, en begint er uit zichzelf een hard reset. Zie wat tekst in het scherm voorbij komen zoals wipe data, en wipe settings. Kleurstelling het tellerscherm veranderd ineens naar standaard blauw, en na reboot inderdaad alle settings, data, en verbindingen kwijt. Ook alle geïnstalleerde apps foetsie.
Haha, wat een maffe kar.
Nou, kan weer eens lekker een uurtje of meer aan de gang om alles weer in te gaan stellen.

Nog gekeken of het met een update te maken had, maar laatste update was connectiviteit van okt 2024.

Jorik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikw
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 18:49
Vincentamster schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:54:

Wel een vraag, klopt het dat er bij de evolution geen mist-voorlampen optie zitten? Ik kan niet dat wieltje naar boven draaien zoals bij het bovenstaande plaatje en dus niet die conditie 'slecht weer' aanzetten. Mist achterlicht door hem naar onder te draaien gaat wel aan.
Geen drama hoor, maar vond het meer opvallend.

dank alvast en succes met de meganes!
Hier een evolution 130pk 60kw uit nov 2022. Uitvoering verlichting voorzijde dus zonder swirl maar met horizontaal led balkje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scYwy7Y9pqKwm0g0haLEYl2u2E4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F0TTYL5s243K60jit1dlmaG7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb wel een knopje voor slecht weer verlichting. Bij activering is het effect echt minimaal in vorm van extra beetje lichtsterkte in de ledbalkjes.

Jorik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
jorikw schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:55:
[...]

Hier een evolution 130pk 60kw uit nov 2022. Uitvoering verlichting voorzijde dus zonder swirl maar met horizontaal led balkje.
[Afbeelding]

Ik heb wel een knopje voor slecht weer verlichting. Bij activering is het effect echt minimaal in vorm van extra beetje lichtsterkte in de ledbalkjes.
Je krijgt extra bermverlichting voor terug, vooral op donkere (snelwegen) is dit wel een fijne optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
Precies, scheelt soms best wel.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3ggel
Heeft iemand al bericht gehad over de hoogte van de motorvoertuigenbelastig vanaf 2025?

Ik zag dat de belasting voor onze 2e (benzine)auto al geincasseerd was, maar voor de Megane nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 09:41

Megalodon86

Enzyme X

Ik dacht alleen de vaste voet van €667?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-09 16:14
Fr3ggel schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:31:
Heeft iemand al bericht gehad over de hoogte van de motorvoertuigenbelastig vanaf 2025?
22€ / maand

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Megalodon86 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:53:
Ik dacht alleen de vaste voet van €667?
Dat is de BPM, geldt voor elke ev die nu (2025) gekocht wordt.
Bij de meeste ev's is de catalogusprijs dus simpelweg met €667 verhoogd.
Ik, Noord Brabant, €23, is bij mij de 27ste al afgeschreven. Kreeg daarvoor bericht dat de wegenbelasting voor mij €69 zou zijn per kwartaal maar blijkbaar schrijven ze dat per maand af. Bij mij dan. Helemaal goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr3ggel
Vaste voet is inderdaad BPM

Ik heb nog geen bericht gehad wat de kosten gaan worden.
En er is nog geen incasso gedaan of gepland.

Maar ik zie nu dat je de kosten kunt berekenen op de website van de belastingdienst dienst.
https://www.belastingdien...tuigenbelasting-berekenen

Ook bij mij €69 per 3 maanden.

Hebt u gekozen voor automatische incasso? Dan wordt iedere maand rond de 28e van de maand 1/3 deel van dit bedrag van uw rekening afgeschreven.

[ Voor 16% gewijzigd door Fr3ggel op 31-01-2025 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Gisteren belde mijn dochter op, papa ik krijg de auto niet uit, steeds bericht leg de sleutel in het vak, maar dat ligt ie al........ affijn auto uit en er weer in deed wonderen, ze kon hem weer uitzetten _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
De nieuwe test wagen van Renault 😃

https://media.renault.com...tric-efficiency/?lang=eng

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankK800i
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-08 22:36
Heb sinds twee weken last dat verbinding via Hotspot niet werkt. Auto verbindt wel met telefoon, maar geeft aan 'geen internet'. Spotify etc. werken ook niet.

Op mijn telefoon zie ik ook dat de Renault wel verbonden wordt, maar geen data gebruikt. Andere apparaten werken wel prima op de hotspot van m'n telefoon, dus daar lijkt het niet aan te liggen.

Iemand hier ervaring mee of een idee hoe dit te fixen?

Uiteraard op de Renault het wifi-netwerk al vergeten en opnieuw toegevoegd, telefoon herstart én naam/instellingen hotspot opnieuw gewijzigd....

MVG, Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWS-Megane
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:11
frankK800i schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:25:
Heb sinds twee weken last dat verbinding via Hotspot niet werkt. Auto verbindt wel met telefoon, maar geeft aan 'geen internet'. Spotify etc. werken ook niet.

Op mijn telefoon zie ik ook dat de Renault wel verbonden wordt, maar geen data gebruikt. Andere apparaten werken wel prima op de hotspot van m'n telefoon, dus daar lijkt het niet aan te liggen.

Iemand hier ervaring mee of een idee hoe dit te fixen?

Uiteraard op de Renault het wifi-netwerk al vergeten en opnieuw toegevoegd, telefoon herstart én naam/instellingen hotspot opnieuw gewijzigd....
Android auto 'checked' of er internet verbinding is door te kijken of bepaalde google services te bereiken zijn, zo niet, de uitroepteken en is alles geblokkeerd. Heb dit ook wel eens gehad, reboot van de telefoon loste het op. Heel irritant. Soms helpt het om de dns setting op de telefoon aan te passen.
Dat andere apparaten het wel doen klopt meestal, die doen niet zo'n check.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mngm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-08 13:38
Ik heb een tweedehanse Megane Techno EV60 220 Optimum Charge op het oog die te koop staat bij een Renault garage en die altijd als demo/directie wagen gebruikt is. Bouwjaar 2022, 40k kilometer en kost €24k, goeie deal lijkt me? Dit weekend een proefrit gedaan en zag er allemaal perfect uit. Ik twijfelde nog tussen een 2dehands model 3 uit 2019 of deze Megane, het zal toch de Megane worden denk ik.
Zijn er specifieke zaken waar jullie zouden op letten?

[ Voor 14% gewijzigd door mngm op 03-02-2025 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
mngm schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:56:
Ik heb een tweedehanse Megane Techno EV60 220 Optimum Charge op het oog die te koop staat bij een Renault garage en die altijd als demo/directie wagen gebruikt is. Bouwjaar 2022, 40k kilometer en kost €24k, goeie deal lijkt me? Dit weekend een proefrit gedaan en zag er allemaal perfect uit. Ik twijfelde nog tussen een 2dehands model 3 uit 2019 of deze Megane, het zal toch de Megane worden denk ik.
Zijn er specifieke zaken waar jullie zouden op letten?
Als het even kan een check op de batterij, er zal degradatie zijn maar tis fijn om te weten dat dat niet groot is.

Profiel banden.

Of het laadklepje inderdaad vervangen is (wat onder garantie viel en bij vele 'oudere' Megane's is gebeurd).
Check anders even of dat redelijk soepel open en dicht gaat bij geopende auto.

Of de welbekende bonk er niet is (even zoeken in dit topic, is bij sommigen verholpen want garantie).

Check de update geschiedenis, te vinden in het optie menu onder 'Voertuig', of je de meeste wel hebt.
Ook weer te vinden in dit topic welke dat dan zijn.

Staat laadkabel.

Dat zijn zo de zaken die mij 1 2 3 te binnen schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Poeh >20 mille afschrijven in krap 3 jaar............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Surfroy01 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:02:
Yup, de afschrijving gaat bij Renault vaker een stukje harder dan bij bepaalde andere merken. En ev's.
Wist ik toen ik de Megane kocht, en weet ik als de Alpine misschien ooit eens voor de deur staat.
Wijs? Nee. Maar bij mij wint mijn hart het vaak van mijn verstand. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12:48
Over een jaar zullen de eerste E-Techs wel onder de 20k duiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 10:31
Top. Ik neem hem in 2026 prive over van mijn vennootschap, dus hoe minder hij waard is des te beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Mwaa ik heb hem prive gekocht maar nu ga ik per september een zakelijke lease auto rijden dus wordt mijn Megane overbodig........... is ie net 3 jaar. Nouja misschien inruilen op een 4 of 5 dat ik er nog wat (meer) voor terug krijg, als vrouwlief van haar 500 af wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schmoove
Vandaag weer ritje naar Luxemburg. WLTP 430 km, werkelijke range 240 km tegen 110 km/u in Eco mode.
Het is eigenlijk te gek voor woorden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Schmoove schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:03:
Vandaag weer ritje naar Luxemburg. WLTP 430 km, werkelijke range 240 km tegen 110 km/u in Eco mode.
Het is eigenlijk te gek voor woorden...
Ik snap de frustratie soms wel maar dat dit vaak vermeldt word begint wel een beetje een baard te krijgen.

Niet specifiek naar jou gericht hoor maar ik kom soortgelijke teksten vaker hier tegen, zo ook op andere fora, facebook-groepen etc.. en het is elke keer ongeveer hetzelfde liedje. Ja het is vervelend maar ik denk dan: wat is de waarde om het elke keer aan te halen? De Renault (bij de Scenic is het ook en de bij de 5 schijnt het ook zo te zijn) blinkt helaas niet uit in de winter. En hoe. Maar ja, het is echt al bekend. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtFuji
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:59
Zjanzjak schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:48:
[...]

Ik snap de frustratie soms wel maar dat dit vaak vermeldt word begint wel een beetje een baard te krijgen.

Niet specifiek naar jou gericht hoor maar ik kom soortgelijke teksten vaker hier tegen, zo ook op andere fora, facebook-groepen etc.. en het is elke keer ongeveer hetzelfde liedje. Ja het is vervelend maar ik denk dan: wat is de waarde om het elke keer aan te halen? De Renault (bij de Scenic is het ook en de bij de 5 schijnt het ook zo te zijn) blinkt helaas niet uit in de winter. En hoe. Maar ja, het is echt al bekend. ;)
Dan vraag ik me af welke versie dat is van de Megane.
Ik haal ca.319+ km nu, of ligt dat bij mij aan de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankK800i
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-08 22:36
PWS-Megane schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:16:
[...]

Android auto 'checked' of er internet verbinding is door te kijken of bepaalde google services te bereiken zijn, zo niet, de uitroepteken en is alles geblokkeerd. Heb dit ook wel eens gehad, reboot van de telefoon loste het op. Heel irritant. Soms helpt het om de dns setting op de telefoon aan te passen.
Dat andere apparaten het wel doen klopt meestal, die doen niet zo'n check.
Dank! DNS setting aanpassen werkte, doet het nu weer vlekkeloos!

MVG, Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmoove
Zjanzjak schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:48:
[...]

Blinkt niet uit, is nogal een understatement. Ik haal minder dan 60% van het opgegeven bereik... met warmtepomp notabene. Sorry, maar dit grenst toch aan volksverlakkerij?
Ik ga me er verder niet heel druk over maken... het is wat het is en er is niets aan te doen. Maar volgende auto is zeker geen Renault meer.

Kan zijn dat je het liever niet leest, maar wat rijbereik betreft is Renault gewoon ruk. Lijkt me dat deze ervaringen interessant zijn voor potentiële kopers.

[ Voor 14% gewijzigd door Schmoove op 04-02-2025 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
Schmoove schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:36:
[...]

Blinkt niet uit, is nogal een understatement. Ik haal minder dan 60% van het opgegeven bereik... met warmtepomp notabene. Sorry, maar dit grenst toch aan volksverlakkerij?
Helemaal mee eens, identieke ervaring. Daarbij ben ik ook nog gewoon conservatieve rijder, ook 112 op de cruise en op Eco mode.

De Renaults blijken in de winter gewoon één van de EVs met het grootste verlies in rijbereik.

Voor mij een absolute no-go bij volgende EV keuze... Helaas was er toen ik de Megane bestelde nog geen winter ervaring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Ik heb de 40kW versie met warmtepomp en mijn bereik dondert onder de 200km. Dus de kans is idd groot dat de R5 dit ook gaat hebben.
Nu maakt dit voor mij wel geen fluit uit, ik laad thuis op en rij zo goed als nooit meer dan 80km op een dag, dus het verlies in bereik heeft bij mij amper impact.
Ik begin ook steeds vaker naar m’n werk te fietsen, dus over 3 jaar (privé financiering) wissel ik de Megane sowieso in voor iets kleiner, zoals een R5 of iets vergelijkbaar.
Verder nog altijd zeer blij met de auto, nu ondertussen 23 maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twowheeler
De negativiteit verbaast me wel. Onze megane zit de afgelopen tijd op 18kwh/100km en dat is met elke dag een ritje van 120km met grotendeels snelweg. Zo slecht is het niet hoor. Vergelijkbaar met andere EV's. Als je van merk wisselt ga je daar echt niks van merken tenzij je een totaal ander soort auto kost (iets laags en gestroomlijnd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Renault gaat wel wat harder dan de Toyotas die we hadden ja, maar zeker met een EV is een jong gebruikte erg aantrekkelijk. Veel kapot kan er niet, dus je kunt ook makkelijk een lease model kopen. Iets dat ik met een benzinemodel nooit zou doen.

Die van ons was een jaar oud en 250km op de teller: scheelde bijna 10k tov nieuw. Snel verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
Hoe accuraat is volgens jullie het bereik op het instrumentenpaneel achter je stuur, versus wat Google aangeeft? Vorige week moest ik retourtje huis > Eindhoven. Bij vertrek richting huis gaf 't scherm achter mijn stuur "150km, 51%" aan en zei Maps juist "130km afstand naar huis, je komt aan met 0%".

Tja, geen zin om nét voor het eind te laden, dus toen maar rustig aan gereden. De eerste 50km 100km/eco met airco op minimaal. Langzaam zei Google toen "je komt aan met 5%" en ben toen iets harder gaan rijden met de verwarming wat hoger. Uit eindelijk aankomen met 7% / 20km resterend, aldus het scherm achter 't stuur. Hetzelfde verschil tussen auto en Maps als aan het begin van de rit.

Als de auto zegt "je houdt nog 20km over", maar Maps zegt "je komt aan met 0% accu", zou je dan alsnog het gaspedaal dieper intrappen en de verwarming hoog zeggen of vertrouwen jullie toch meer op Maps?

p.s. ik kan nog steeds niet >100 in eco |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Sjeefr op 05-02-2025 09:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
Sorry, maar dit grenst toch aan volksverlakkerij?
Ja, en nu? Dan heb je dit gezegd in dit topic, en nu? Wat gaat het helpen?
Dat vraag ik me dan oprecht af.
Ik ga me er verder niet heel druk over maken...
En dan ook weer de oprechte vraag, je maakt je er niet druk om maar waarom zeg je het dan?
Kan zijn dat je het liever niet leest,
Neuh, maar wat ik zei, baard, we weten het nu echt wel. ;)
maar wat rijbereik betreft is Renault gewoon ruk. Lijkt me dat deze ervaringen interessant zijn voor potentiële kopers.
Ja klopt, maar daar is toch de zoekfunctie voor? Of moeten we dit nu stelselmatig op elke pagina van dit topic vermelden? Als men zich ook maar enigszins verdiept in deze wagen dan komt dit vrij snel naar voren.
Razer schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:39:
Voor mij een absolute no-go bij volgende EV keuze...
De volgende gaat voor mij waarschijnlijk de Alpine A290 worden, het iets sportievere broertje (komt van dezelfde lopende band in Douai) van de Renault 5 E Tech Electric. En dat met de wetenschap dat het in de winter nog minder zal zijn met het bereik. 8)
JanAd schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 06:23:
Dus de kans is idd groot dat de R5 dit ook gaat hebben.
Ga er maar van uit. ;) Heb al wat youtube-filmpjes gezien waar het wordt aangetoond en ook al op wat facebook-groepen voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtFuji
Zjanzjak schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:48:
[...]

Ja, en nu? Dan heb je dit gezegd in dit topic, en nu? Wat gaat het helpen?
Dat vraag ik me dan oprecht af.

[...]

En dan ook weer de oprechte vraag, je maakt je er niet druk om maar waarom zeg je het dan?

[...]

Neuh, maar wat ik zei, baard, we weten het nu echt wel. ;)

[...]

Ja klopt, maar daar is toch de zoekfunctie voor? Of moeten we dit nu stelselmatig op elke pagina van dit topic vermelden? Als men zich ook maar enigszins verdiept in deze wagen dan komt dit vrij snel naar voren.

[...]

De volgende gaat voor mij waarschijnlijk de Alpine A290 worden, het iets sportievere broertje (komt van dezelfde lopende band in Douai) van de Renault 5 E Tech Electric. En dat met de wetenschap dat het in de winter nog minder zal zijn met het bereik. 8)

[...]

Ga er maar van uit. ;) Heb al wat youtube-filmpjes gezien waar het wordt aangetoond en ook al op wat facebook-groepen voorbij zien komen.
De 40kW is ook het 'instapmodel" dus je moet de verwachtigingen daarvan ook minder hoog leggen dan de 60kW versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeepThought042
  • Registratie: September 2024
Ik vind de range van de megane niet tegen vallen, hij is redelijk vergelijkbaar met mijn Ampera-e en ID3 die ik hiervoor had.

Natuurlijk heb ik ook ritjes waar dat ik max 260km kan rijden. maar dit zijn altijd momenten dat het koud is en ik 200km lang een stevige wind tegen heb gehad.

Ik log de 100% range van mijn auto vanaf begin mei 2024, het gaat hier om een EV60 iconic met WP:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qj_VfK27glbqQBMh2utPk3CVQ7A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KBuVP3w7KyRZZeC5jrAX5joN.png?f=fotoalbum_large

In de zomer periode zijn 5 dips te zien door de caravan vakanties (wij trekken een carpento 360), de caravan weegt beladen 850kg en dit geeft ons en effectieve range van 210km op 100% soc (tuurlijk dit zijn zomer ranges).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
AtFuji schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:58:
De 40kW is ook het 'instapmodel" dus je moet de verwachtigingen daarvan ook minder hoog leggen dan de 60kW versie.
Ik heb helemaal geen verwachtingen, dat leeft vrij prettig kan ik je melden. ;)

Ben al lang geleden afgestapt van wat auto fabrikanten zeggen wat een auto allemaal kan, 87 x de wereld rond met 3 centiliter benzine als ik ze dan mocht geloven. En hoge inruilwaardes werden beloofd. Uh huh.

Maar goed, als je een auto puur op range koopt dan is de Renault misschien niet de meest verstandige keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtFuji
Zjanzjak schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:51:
[...]

Ik heb helemaal geen verwachtingen, dat leeft vrij prettig kan ik je melden. ;)

Ben al lang geleden afgestapt van wat auto fabrikanten zeggen wat een auto allemaal kan, 87 x de wereld rond met 3 centiliter benzine als ik ze dan mocht geloven. En hoge inruilwaardes werden beloofd. Uh huh.

Maar goed, als je een auto puur op range koopt dan is de Renault misschien niet de meest verstandige keuze.
Ik heb de Megane wel o.a. vanwege de range aangeschaft en tot nu toe heel tevreden.
Heb daarom ook voor de 60kW gekozen en niet de 40kW welke voor korte ritjes is, wordt ook gewoon vermeld overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

AtFuji schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:12:
[...]

Ik heb de Megane wel o.a. vanwege de range aangeschaft en tot nu toe heel tevreden.
Heb daarom ook voor de 60kW gekozen en niet de 40kW welke voor korte ritjes is, wordt ook gewoon vermeld overal.
In de zomer haal ik met de 40kW in Sportmodus toch bijna 300km. Wat mij zeker niet slecht lijkt.
Nu zit ik rond de 190km op 90% geladen, dus toch iets over 200km als ik herreken. Maar ook in Sportmodus en altijd met preconditioning, verwarming op 21 en dan nog zetel en stuur verwarming actief.
Dus niet echt 'Eco'. :+

Edit: Veel hangt wel af van de bestuurder en de ritten die je doet imo. Ik doe bv bijna nooit snelwegkilometers, dus dan geraak je al een heel pak verder. Moest ik met de 40kW-versie nu op snelweg tegen 125 gaan rondcrossen, haal ik wss de 150km niet eens.

[ Voor 16% gewijzigd door JanAd op 05-02-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Sjeefr schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:14:
Hoe accuraat is volgens jullie het bereik op het instrumentenpaneel achter je stuur, versus wat Google aangeeft? Vorige week moest ik retourtje huis > Eindhoven. Bij vertrek richting huis gaf 't scherm achter mijn stuur "150km, 51%" aan en zei Maps juist "130km afstand naar huis, je komt aan met 0%".

Tja, geen zin om nét voor het eind te laden, dus toen maar rustig aan gereden. De eerste 50km 100km/eco met airco op minimaal. Langzaam zei Google toen "je komt aan met 5%" en ben toen iets harder gaan rijden met de verwarming wat hoger. Uit eindelijk aankomen met 7% / 20km resterend, aldus het scherm achter 't stuur. Hetzelfde verschil tussen auto en Maps als aan het begin van de rit.

Als de auto zegt "je houdt nog 20km over", maar Maps zegt "je komt aan met 0% accu", zou je dan alsnog het gaspedaal dieper intrappen en de verwarming hoog zeggen of vertrouwen jullie toch meer op Maps?

p.s. ik kan nog steeds niet >100 in eco |:(
Ik heb in het verleden wel eens gehad dat ik op de teller met 30% aan zou komen en volgens google moest ik onderweg bijladen. De teller heeft het altijd goed. Bij google ging hij gaande de reis van negatief langzaam oplopen naar uiteindelijk hetzelfd % als je teller. Overigens heb ik dit al een hele lange tijd niet meer meegemaakt, dat verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schmoove
DeepThought042 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:50:
Ik vind de range van de megane niet tegen vallen, hij is redelijk vergelijkbaar met mijn Ampera-e en ID3 die ik hiervoor had.

Natuurlijk heb ik ook ritjes waar dat ik max 260km kan rijden. maar dit zijn altijd momenten dat het koud is en ik 200km lang een stevige wind tegen heb gehad.

Ik log de 100% range van mijn auto vanaf begin mei 2024, het gaat hier om een EV60 iconic met WP:
[Afbeelding]

In de zomer periode zijn 5 dips te zien door de caravan vakanties (wij trekken een carpento 360), de caravan weegt beladen 850kg en dit geeft ons en effectieve range van 210km op 100% soc (tuurlijk dit zijn zomer ranges).
Kijk dat is leuk zo'n grafiek. Die heb ik ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QB0YeRqVkWavo8U94G2-nB38o8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mGas8uJtA634SWUzjOHTlX6b.png?f=fotoalbum_large

Daaruit zou je kunnen concluderen dat de range in de zomer ongeveer 400 is en in de winter 300. Met een uitschieter hier en daar naar boven en naar beneden. En als ik nu in de auto stap, dan geeft hij, bij 100% ook effectief een range van 300+ km aan. Als dit ook echt zo was, dan prima.
Echter daar zit dan nog zo'n 20% marge op. Met die 300 km aan range kan ik effectief maar 240 km rijden. In de zomer is die marge waarschijnlijk kleiner. Maar de range in de winter valt gewoon heel erg tegen... als je het afzet tegen de belofte. Het is dan effectief maar 56% van de beloofde range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWS-Megane
Schmoove schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:28:
[...]

[Afbeelding]

Daaruit zou je kunnen concluderen dat de range in de zomer ongeveer 400 is en in de winter 300. Met een uitschieter hier en daar naar boven en naar beneden. En als ik nu in de auto stap, dan geeft hij, bij 100% ook effectief een range van 300+ km aan. Als dit ook echt zo was, dan prima.
Echter daar zit dan nog zo'n 20% marge op. Met die 300 km aan range kan ik effectief maar 240 km rijden. In de zomer is die marge waarschijnlijk kleiner. Maar de range in de winter valt gewoon heel erg tegen... als je het afzet tegen de belofte. Het is dan effectief maar 56% van de beloofde range.
Bij mij is het bereik echt weer omhoog gegaan nadat ik de kachel min of meer uitgezet heb. Stond eerst op auto.
Met jas aan in de auto hoeft het ook geen 20 graden te zijn.
Suggestie is ook dat stoelverwarming efficiënter is dan de hele auto verwarmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BVice
Schmoove schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:28:
[...]

dit is precies het probleem en daarom ook totaal zinloos om de 'range bij 100% SOC' te gaan loggen. Want die weergegeven range zegt weinig over wat je daadwerkelijk gaat halen, het algoritme wat achter deze bepaling zit ljkt niet alleen uit te gaan van het afgelopen verbruik maar probeert er ook nog een positieve afronding van te maken.
Dus ook de mensen die hier zeggen 'ik haal deze weken nog steeds 300+ kilometer': rij je die dan ook echt, of zeg je dat omdat je op het scherm een range van 300 ziet staan?
Ik denk dat ik het meeste in de Megane heb gereden en de range bij 0 graden en normale verwarming/rijgedrag is MAXIMAAL zo'n 300 kilometer, die ALLEEN te halen is als je hem non-stop rijdt. Dus ook 2x150km is NIET haalbaar als daar wat uren tussen zitten.
Je kunt gaan smokkelen door de verwarming onder de 20 graden te zetten, of op Eco rijden of een begrenzer op 100km/u. Maar dat valt voor mij niet meer onder 'normaal' rijgedrag.

Je kunt daar wat van vinden, te weinig, genoeg of teveel afwijking tov fabrieks opgave. Als je het vergelijkt met de afwijking van fabrieksopgave tov benzine auto's vind ik het acceptabel. En ook 300km is een nette range. Ik ben wel blij dat ik niet op wintersport ga ;)

[ Voor 7% gewijzigd door BVice op 07-02-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoLeaf
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-09 15:22
Airco onterecht aan in My Renault app

In de My Renault app (Andriod) op de telefoon staat de airco altijd aan sinds enige weken. In de auto staat de airco gewoon uit (tenzij ik rij). Hierdoor kan ik op de telefoon geen commando geven om de auto even voor te verwarmen.

Iemand deze problemen ook gehad? Hoe dit te resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWS-Megane
RoLeaf schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:12:

In de My Renault app (Andriod) op de telefoon staat de airco altijd aan sinds enige weken. In de auto staat de airco gewoon uit (tenzij ik rij). Hierdoor kan ik op de telefoon geen commando geven om de auto even voor te verwarmen.

Wellicht helpt dit.
Forceer stop van de renault app.
clear storage
Bij opstarten moet je dan opnieuw inloggen.
Actuele gegevens worden opgehaald
Ik moet dit elke keer doen als ik charge schedule via app aanpas, wellicht dat het hiervoor ook helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
RoLeaf schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:12:

even in de auto zelf een klimatiseringsmoment inplannen schijnt ook te helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
BVice schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:29:

even in de auto zelf een klimatiseringsmoment inplannen schijnt ook te helpen
Niet schijnt, het helpt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:59
Binnenkort komt er ook een Esprit Alpine variant met sportievere stoelen op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Ik was donderdag naar de dealer om te laten checken of er een OTA aan zit te komen omdat ik er nog wat mis.

Het fabriekssyateem liet zien dat er een OTA van 60Mb aan zit te komen voor de multimedia, maar… er staat ook een update van 1,3 Gb klaar! Die komt natuurlijk niet via OTA maar moet per USB bij de dealer. Wordt naar verwachting eind februari vrijgegeven. Ik gok op Android 12
Pagina: 1 ... 91 ... 98 Laatste