Het grote Renault Megane E-Tech electric topic

Pagina: 1 ... 90 ... 98 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 16:16
Zjanzjak schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:17:
[...]

Voor Spotify heb je een 'eigen' internetverbinding nodig. Renault geeft je 6 maanden gratis internet via Orange daarna kan je kiezen om dat om te zetten in een abonnement van Orange (duur) of zelf je eigen abonnement te gebruiken en je telefoon te laten dienen als hotspot om zodoende weer gebruik te maken van o.a. Spotify.

Misschien is dat voor jou van toepassing?

Zo niet, kan je ook nog een soft reset proberen, of, wat rigoreuzer, een fabriek reset.
Nope, denk het niet, we hebben de auto net dik vijf maanden, neem aan dat die genoemde zes maanden lopen vanaf het moment dat je hem ophaalt toch? Mocht het wel zo zijn zou dat ronduit klantonvriendelijk zijn, ik hoor dit nu voor het eerst namelijk. Ga wel even naar de mogelijkheden van een reset kijken.

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:58

The Wizard

Moderator Mobile
DePaul schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:42:
[...]

Nope, denk het niet, we hebben de auto net dik vijf maanden, neem aan dat die genoemde zes maanden lopen vanaf het moment dat je hem ophaalt toch? Mocht het wel zo zijn zou dat ronduit klantonvriendelijk zijn, ik hoor dit nu voor het eerst namelijk. Ga wel even naar de mogelijkheden van een reset kijken.
Niet alleen zes maanden maar ook een bepaald aantal GB, net wat als eerste bereikt wordt. Vermoedelijk is dat het geval. De meesten hier zetten de hotspot functie aan op hun telefoon voor de externe apps. Hier met Tasker (Android), maar met een iPhone zijn zulke zaken ook goed te automatiseren.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06 13:13
The Wizard schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:43:
[...]

Niet alleen zes maanden maar ook een bepaald aantal GB, net wat als eerste bereikt wordt. Vermoedelijk is dat het geval. De meesten hier zetten de hotspot functie aan op hun telefoon voor de externe apps. Hier met Tasker (Android), maar met een iPhone zijn zulke zaken ook goed te automatiseren.
Nadeel bij Iphone is dat wanneer je in de auto niet bent ingelogd in iCloud, hij niet automatisch zal verbinden, maar alleen wanneer het hotspot instellingenscherm op de telefoon open staat.

Althans, ik heb nog geen omweg gevonden op mijn iPhone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:59
DePaul schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:42:
Klantonvriendelijk of niet maar ik weet nu haast wel zeker dat het gratis abonnement bij jou verlopen is.
En dat dat dus de oorzaak is, en daar gaat een reset je niet bij helpen. ;)
Dat wordt een hotspot gebruiken in het vervolg, of je neemt het retedure abonnement bij Orange.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuyBo
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 01-09 23:04
Hoi,

Ik lees dit topic al een hele tijd. Enkele weken terug wezen kijken bij Renault en de Megane E tech Iconic spreekt ons enorm aan.

Ik vraag me af waar je precies kan vinden wat precies de verschillen zijn tussen de MY25 en de vorige editie?
Ik zag al dat de interface anders is ( vond de vorige wel mooier) maar is de hardware ook veranderd?

Ik blijf me verbazen over de niet aflatende stroom van klachten over de App, verbindingsproblemen...ik meen ook al opmerkingen in die zin gelezen te hebben op het forum van Scenic?

Ik maak me ook wel een beetje zorgen over de diverse terugkerende laad"problemen", tikkende pedalen, laadpoortjes, verbindingsproblemen... en kleine akkefietjes die toch heel frequent vermeld worden.

Ik ga maandag testrijden en als het goed is meteen bestellen, maar vraagje: Vinden jullie de Mégane E tech een "betrouwbare wagen" na het ondervinden van al die - meestal kleine- mankementjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het is een Renault met de bijbehorende Franse quirks. Wij hebben er toen 1 voor 35k ex subsidie incl trekhaak (33k netto) op de kop kunnen tikken die zo goed als nieuw was. Voor dat geld heb je er een competente wagen aan die redelijk snel laadt (maar wel vlot knijpt), net interieur, mooie displays en die (op fors onderstuur op nat wegdek na) strak stuurt.

Maar alle probleempjes die we hebben gehad zijn domweg irritant en het feit dat ze er nog steeds in zitten zegt iets over de QA en processen van Renault: die is matig. Lijstje even opgezocht:
  1. De fout met snelladers die ons drie dagen deed stranden en die vaker voor komt
  2. Bonkende achteras
  3. Rechter koplamp die het een dag niet deed en sindsdien spontaan weer wel
  4. De knoppen op het display voor airco/stoelverwarming die je regelmatig 3-4x moet indrukken voordat ze reageren
  5. De tik in de cruise control bij inschakelen als je regeneratie niet in de laagste stand staat
  6. Tik in het gaspedaal rondom de neutraalstand
  7. Tik in het rempedaal wanneer je hem voor het stoplicht dieper intrapt voor hold
  8. De app met bugs en onvolledige functionaliteit
  9. Software update die halverwege crashte waardoor ik Android auto via de bootloader moest resetten
  10. Software infrastructuur die niet altijd betrouwbaar is en valt het op de vrijdagmiddag uit dan kun je tot maandag wachten
Wij zijn net buiten de garantie nu en het is geen lease-wagen, dus ik zit wel een beetje met m'n vingers gekruisd. Voor 33k hebben we er een nette wagen aan met wat onhebbelijkheden. Moest ik er nu 1 nieuw kopen voor ±45k? Dan keek ik naar iets als een Kia of (en dan moet er wel fors geld bij) een Lexus.

De A-naar-B auto moet hier gewoon betrouwbaar zijn.

[ Voor 67% gewijzigd door neographikal op 04-01-2025 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-09 12:21

JanAd

Wind’s howling

GuyBo schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 08:12:
Hoi,

Ik lees dit topic al een hele tijd. Enkele weken terug wezen kijken bij Renault en de Megane E tech Iconic spreekt ons enorm aan.

Ik vraag me af waar je precies kan vinden wat precies de verschillen zijn tussen de MY25 en de vorige editie?
Ik zag al dat de interface anders is ( vond de vorige wel mooier) maar is de hardware ook veranderd?

Ik blijf me verbazen over de niet aflatende stroom van klachten over de App, verbindingsproblemen...ik meen ook al opmerkingen in die zin gelezen te hebben op het forum van Scenic?

Ik maak me ook wel een beetje zorgen over de diverse terugkerende laad"problemen", tikkende pedalen, laadpoortjes, verbindingsproblemen... en kleine akkefietjes die toch heel frequent vermeld worden.

Ik ga maandag testrijden en als het goed is meteen bestellen, maar vraagje: Vinden jullie de Mégane E tech een "betrouwbare wagen" na het ondervinden van al die - meestal kleine- mankementjes?
Buiten wat zever met m'n laadklep - mijn eigen schuld trouwens, wat problemen met de app/verbinding My Renault (heeft geen impact op het rijden zelf) valt het goed mee hier.
Met de auto zelf heb ik eigenlijk bijna geen problemen gehad en als er iets fout liep is het telkens: Auto afsluiten, kwartiertje wachten, probleem verdwenen.

Bij de nieuwere Megane's zou er een melding zijn als je de laadklep laat open staan, dat heeft mijn 'oudere' versie niet. |:(

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuyBo
@neographikal Is toch al een heel lijstje. Vooral het niet wegwerken van al die irritaties maakt het allemaal dat je minder plezier gaat beleven aan je wagen natuurlijk. Trouwens, een bonkende achteras lijkt me nu niet meteen zomaar een dingetje?

@JanAd Alhoewel ik zelf wel niet zo'n ding maak over even het probleempje laten "overgaan" door even te stoppen, de boel afsluiten en business as usual, vrees ik toch dat mijn vrouw daarmee zal moeten leren omgaan...

Wat ik ook meen te merken zijn de lange wachttijden bij dealers als er iets moet gefikst worden en de grote verschillen tussen de service die geboden wordt bij verschillende dealers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

In mijn geval was het enkel het geluid dat plots niet meer werkte. Dus dat had ook geen invloed op het rijden. Dat is in 22 maanden ook maar 2x gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Vinden jullie de Mégane E tech een "betrouwbare wagen" na het ondervinden van al die - meestal kleine- mankementjes?
Ja.
Ik heb trouwens geen mankementjes, hoogstens een paar keer (op de vingers van 1 hand te tellen) in de afgelopen 2 jaar wat rare meldingen gehad. Vaak op te lossen door soft reset (5 seconden werk), en 1 keer de wagen uurtje laten staan en daarna was de melding weg. In alle omstandigheden kon de auto gewoon blijven rijden trouwens.

Dat de app een paar keer van slag is geweest geeft bij mij maar 1 reactie, ik haal mijn schouders op en denk, het zal wel, morgen weer een dag. Onhandig of vervelend? Ach ja.

Voor de rest is het (zoals vele andere ev's) een telefoon op wielen.
Ik volg hier op tweakers en diverse specifieke ev gerelateerde facebook-groepen diverse merken ev.
Mijn conclusie, dat er bij elk merk wel wat te klagen valt.

Al met al zijn de kinderziektes (bonkende achteras, laadklepje wat niet goed werkte, wat software bugjes, etc..) wel verdwenen en vind ik dit een betrouwbare wagen. In tegenstelling tot een paar in dit topic die klaarblijkelijk een maandagochtend wagen (zoek maar eens op gebruiker Bushie) hadden en wat anders zijn gaan rijden. Bij hen was het ook de ene ellende na de andere ellende dus kon dat wel begrijpen.

Hoe dan ook, succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• als het ware
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-09 08:41
Verwijderd schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:05:
[...]

Het warm worden ansich zit ik niet zo over in hoor, maar het feit dat hij eigenlijk helemaal niet oplaadt (en zelfs ontlaad) vind ik toch wel bijzonder, zeker in combinatie met die warmte.
mijn ervaring met mijn nokia XR20 .. het is lastig om de mobiel goed geplaatst te krijgen op de oplader, gelukkig is er een symbooltje op je scherm dat aangeeft als de mobiel goed ligt.

En hij wordt echt heel erg warm, ik heb hier geen last van met mijn wireless anker opladers in huis die ook nog eens veel sneller opladen

Te warm is slecht voor de levensduur van de mobiel accu, daarom probeer ik de wireless charger in de auto zo min mogelijk te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Vinden jullie de Mégane E tech een "betrouwbare wagen" na het ondervinden van al die - meestal kleine- mankementjes?
Wij hebben onze Megane nieuw gekocht.

1) De eerste 25 maanden dat wij onze Megane hadden, heeft deze 2x voor in totaal bijna 5 maanden bij de dealer gestaan vanwege laadproblemen. De 1e keer was de laadpoort defect, de 2e keer is de elektromotor vervangen. Dat de reparaties zolang hebben geduurd, had beide keren te maken met ontzettend lange levertijden van de vervangende onderdelen. Dat heeft Renault totaal niet op orde. Als je pech hebt, zul je zelf voor vervangend vervoer moeten zorgen.

2) Ook de banden zijn een probleem: het zijn ontzettend incourante maten, en het vervangen van een niet-repareerbare lekke band zou 3 dagen duren.

3) Ik krijg het niet voor elkaar om fatsoenlijk een USB-stick met muziek te gebruiken. Diverse sticks (die in andere auto's gewoon werken) geprobeerd, maar in 95% van de gevallen na het opstarten van de auto herkent deze de stick of compleet niet, of is vergeten welke selectie je de vorige keer had gemaakt en welk nummer aan het afspelen was.

4) Wisselen van profiel werkt slecht: na opstarten auto werkt het wisselen van het profiel niet, je moet deze handeling 2x uitvoeren. Wisselt het profiel uiteindelijk, dan zijn niet alle instellingen onthouden en zul je alsnog bepaalde instellingen zelf goed moeten zetten (zo staat in mijn profiel de klimaatregeling altijd uit, en ook de delta's mbt snelheden worden steeds naar 0 gezet).
e
5) De schermen willen nog weleens na starten vd auto op de felste stand staan. Selecteren van "automatisch aanpassen" is dan niet mogelijk, en het duurt dan een tijd(je) voordat de auto spontaan deze instelling alsnog zelf selecteert.

6) Als je van de Renault app weinig verwacht, dan valt elke keer dat 'ie werkt positief mee ;)

7) De verwarming krijgt het wel warm in de auto, maar als de auto op temperatuur is, gaat de klimaatregeling alsnog vaak koude lucht blazen en is het alsnog oncomfortabel in de auto.

De auto zelf rijdt heerlijk (voor een deel inherent aan het feit dat het een elektrische auto is): stil, comfortabel. Ook het feit dat het infotainmentsysteem op Google Automotive is gebaseerd, is bijzonder prettig.

Zouden wij met de kennis en ervaringen van nu wederom voor een elektrische Renault kiezen? Waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 16:16
Zjanzjak schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:01:
[...]

Klantonvriendelijk of niet maar ik weet nu haast wel zeker dat het gratis abonnement bij jou verlopen is.
En dat dat dus de oorzaak is, en daar gaat een reset je niet bij helpen. ;)
Dat wordt een hotspot gebruiken in het vervolg, of je neemt het retedure abonnement bij Orange.
Hmm, dit schept toch wel een ander licht op de zaak. Dan helpt resetten zeker niet. Dit moet het dan wel zijn. Ik ga mijn iPhone dan maar als hotspot standaard instellen dan. Kan ik ook nog ergens in de instellingen zien hoeveel data ik had?

Maar absoluut heel bijzonder (zeg maar klantonvriendelijk) dat daar helemaal NIETS over gecommuniceerd is door de dealer. Geen woord.

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

DePaul schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:52:
[...]

Hmm, dit schept toch wel een ander licht op de zaak. Dan helpt resetten zeker niet. Dit moet het dan wel zijn. Ik ga mijn iPhone dan maar als hotspot standaard instellen dan. Kan ik ook nog ergens in de instellingen zien hoeveel data ik had?

Maar absoluut heel bijzonder (zeg maar klantonvriendelijk) dat daar helemaal NIETS over gecommuniceerd is door de dealer. Geen woord.
Je kan het Orange abo wel opvolgen en evt verlengen als je hier een account hebt:
https://internetonthemove...iness.com/renault/#/login

Ik heb dat al een paar keer geactiveerd, werkt op zich prima. Maar ik vind het wat te duur ivm met de massa’s data die je tegenwoordig bij je gsm-abo hebt. Het is ook alleen zinvol als je apps via AAOS gebruikt en geen Android Auto of Apple CarPlay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
GuyBo schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:23:
@neographikal Is toch al een heel lijstje. Vooral het niet wegwerken van al die irritaties maakt het allemaal dat je minder plezier gaat beleven aan je wagen natuurlijk. Trouwens, een bonkende achteras lijkt me nu niet meteen zomaar een dingetje?
Ach, gemengd gevoel. Ik ben een autoliefhebber maar dit is voor mij puur een vervoermiddel dat ons duurzaam en niet al te duur van A naar B moet brengen. Mijn vriendin was helemaal weg van het model en ik kon de meerprijs van de i4 niet rechtvaardigen (die neus....) Dus werd het deze wagen. Zolang hij ons zonder gedonder transporteert is echt geen gekke deal, van binnen is het dikke prima, van buiten best een leuk design. Hij is behoorlijk zuinig, het laden gaat redelijk zolang je geen Tesla-snelheden verwacht, bereik is okay.

Maar wat me tegenstaat is dat een heel aantal issues er vanaf dag 1 inzitten en bij latere wagens nog steeds in zitten ondanks dat ze bekend zijn en ondanks dat de dealers aangeven dat het wel vaker voorkomt. Het tikkende gaspedaal/rempedaal/cruise control valt binnen een half uur rijden met de auto op. Dit hadden ze tijdens de ontwikkelfase al moeten pakken, maar zeker na meldingen moeten oplossen in de volgende productieruns / softwareupdates.

Feitelijk weet je dan al genoeg, geeft weinig vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuyBo
JanAd schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:37:
In mijn geval was het enkel het geluid dat plots niet meer werkte. Dus dat had ook geen invloed op het rijden. Dat is in 22 maanden ook maar 2x gebeurd.
Zou ik ook niet om geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuyBo
@neographikal

Maar wat me tegenstaat is dat een heel aantal issues er vanaf dag 1 inzitten en bij latere wagens nog steeds in zitten ondanks dat ze bekend zijn en ondanks dat de dealers aangeven dat het wel vaker voorkomt. Het tikkende gaspedaal/rempedaal/cruise control valt binnen een half uur rijden met de auto op. Dit hadden ze tijdens de ontwikkelfase al moeten pakken, maar zeker na meldingen moeten oplossen in de volgende productieruns / softwareupdates.

Dat dus... Inderdaad.
Is net dat wat me verontrust...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18:47
Vandaag ondervonden dat de traction control prima functioneert, zelfs met zomerbanden zonder slip heuvel op in de sneeuw wegrijden, chapeau. Ook werkt de app bij mij in de 30 maanden dat ik de auto heb prima, 1 keertje een paar uur niet, maar net ook weer heerlijk voor kunnen verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuyBo
Leuk om ook eens positieve feed back te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visje99
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-06 10:19
neographikal schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:29:
..
  1. De fout met snelladers die ons drie dagen deed stranden en die vaker voor komt
  2. Bonkende achteras
  3. Rechter koplamp die het een dag niet deed en sindsdien spontaan weer wel
  4. De knoppen op het display voor airco/stoelverwarming die je regelmatig 3-4x moet indrukken voordat ze reageren
  5. De tik in de cruise control bij inschakelen als je regeneratie niet in de laagste stand staat
  6. Tik in het gaspedaal rondom de neutraalstand
  7. Tik in het rempedaal wanneer je hem voor het stoplicht dieper intrapt voor hold
  8. De app met bugs en onvolledige functionaliteit
  9. Software update die halverwege crashte waardoor ik Android auto via de bootloader moest resetten
  10. Software infrastructuur die niet altijd betrouwbaar is en valt het op de vrijdagmiddag uit dan kun je tot maandag wachten
..
Dat is wel een hele lijst....
Mijn ervaring is totaal anders. Na 73k en 23 maandenen rijd ik volkomen tevreden in deze mooie auto. Je wilt toch niet in zo'n VW i-nog wat gezien worden.....
Over de laadmankementen: nooit last van gehad. Een paar keer laadproblemen bleek altijd aan de laadpaal te liggen.
De apps en de software: in het begin wat problemen met Android Auto opstarten maar dat is al > 1 jaar geleden.
Al die tikken: ik zal mogelijk wat te weinig opmerkzaam zijn, maar ik heb het nog nooit gemerkt. En dus al helemaal geen ergernis opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuyBo
@ visje99

Begrijpelijk dat mensen eerder geneigd zijn hun frustratie van zich af te schrijven. In sommige gevallen met recht en reden. Er zitten hier toch enkele tweakers die echt wel heel erg veel pech hebben gehad.
Het geeft moed om te zien dat er ook mensen zijn die nauwelijks problemen ondervinden.
Die verbindingsproblemen zijn blijkbaar een Renault probleem, want ik lees bij de Scenic -rijders dat precies dezelfde problemen daar de kop opsteken. Bij het verder uitrollen van open-R zal men daar toch iets moeten aan gaan doen.
Ik ga in elk geval met open geest testrijden en proberen die kleine defecten op de achtergrond te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Hier inmiddels 60k in een kleine twee jaar op de klok en ook ik ervaar niet heel veel issues, terwijl mijn EV60-220 Techno een van de eerste is (productie juli 2022). Dat tikje in het rempedaal op de kanteling tussen regenereren en accelereren is inderdaad irritant. Auto heeft er al een update voor gehad, hielp heel even maar kwam snel weer terug. De laatste tijd hoor ik het echter nauwelijks meer. Ik let er minder op.

Verbindingsproblemen lees ik veel over, maar heb er weinig gedoe mee. Vastlopen OpenR ook nauwelijks, onlangs kon ik de stoelverwarming niet aanzetten. Even soft-reset en 20s later werkte alles weer prima.

Enige gedoe was dat de koplampen het ineens niet deden na het laden incl. de melding in dashboard. Na een ruim uur geparkeerd staan (had toch een afspraak) deden ze het gelukkig weer. Oftewel, veelal software-gerelateerde dingetjes.

Laden nooit issues gehad. Ja, bij een Ecotap-paal wil hij het soms niet doen, maar ach, ik laad eigenlijk nooit pas wanneer het écht nodig is. Dan heb ik toch al een Fastned gepakt ergens onderweg.

Range winter: ja, verschil zomer/winter is best fors. Krap aan 300km, mede door vlotte rijstijl. In de zomer 400km. Ook dat went qua planning. Maar als je iets anders verwacht dan moet je ergens anders voor kiezen wellicht.

Al met al, dik tevreden. Soms is het lekker om in auto nummer twee (Megane IV GT205 Estate) te stappen en te genieten van het geluid, betere onderstel en vooral betere stoelen. Anderzijds geniet ik in de Electric weer van de souplesse en stilte om me heen. Héérlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuyBo
@adinsx Nice to hear.

Uiteraard is het een meevallertje dat je een meeting hebt wanneer je lichten het plots niet meer doen. Indien je net ergens dringend heen moet, is het andere koek.
Dit soort dingetjes zorgen ervoor dat het altijd toch weer eens een gok is wanneer je naar je wagen loopt.
Maar inderdaad, op 2 jaar, met 60K op de teller eerder mineur feitje.
Bedankt voor de update!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Ook hier in >2 jaar met 35Kkm eigenlijk niet veel te klagen. Tik in pedaal had ik zeker maar is na eerste keer aan gegeven te hebben voor 95% verdwenen en eigenlijk niet meer opvallend. Ik ben mij aan het inlezen voor een opvolger ID.7/A6etron/Y. En ook daar gaat het zeker niet allemaal foutloos. Oké de Y ws beste keuze qua techniek maar ik vind de andere 2 toch ook grote kanshebbers. En misschien de scenic? Ik wil wat meer reikwijdte, mijn 60kw techno doet nu net te weinig. Ik moet regelmatig zakelijk 300km enkele reis en nu in de winter gaat dat niet in 1 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuyBo
@Surfroy01
Inderdaad, Uit quasi alle testen die ik heb bekeken blijkt dat het rangeverlies in de winter bij de Mégane nogal hoog ligt. In mijn geval maakt dat niet zo veel uit. Meestal geen lange ritten en indien wel, is het vakantie en dan nemen we gewoon de tijd.
Ik twijfel(de) lang over de Ioniq5 maar vind de Mégane toch gewoon mooier.
Kreeg de offerte voor een Iconic met de lichtgrijze stoelen ( om achteraan een beetje klichter te maken), Refale grijs, zwart dak met Augm. Vision & Adv. Dr Assistant, afneembare trekhaak.
Ik zag nu pas dat 22Kw lader nu ook al een optie geworden is, dus die zal er nog bij moeten.
Wat wordt er toch gegoocheld met die optiepaketten / inbegrepen...steeds weer veranderend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-08 22:11
JanAd schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:03:
[...]

Ik heb de 8Pro gehad, nu de 9Pro. Laden ging doorgaans prima, maar je moet de juiste positie vinden. Ik heb altijd een Spigen Air case gebruikt en dat werkte toch 90% van de tijd als je eenmaal de sweet-spot hebt gevonden.

De Pixels worden imo altijd wel warm tijdens het draadloze opladen. Ik maak me daar eigenlijk geen zorgen over.

[Afbeelding]

De klep zit er hier terug op, de kleur is niet perfect. Maar het was dit of de hele zijkant spuiten.
Ik ben vooral blij dat ik terug een klep heb 😅 De factuur volgt nog, dus die onaangename verrassing is pas voor 2025.
Hier is heel het spatbord opnieuw gespoten. Sindsdien zie ik geen verschil meer.

Wat me wel opvalt als we met 4 in de auto zitten met temperaturen rond het vriespunt: de achterste ruiten worden 'beslagen' met de airco in 'auto' stand. Dat heb ik tot op heden bij nog geen enkele andere wagen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Ik stapte gisteren in de auto nadat ik hem had laten voorverwarmen in de sneeuw, het voelde als een sauna (zo warm en vochtig) met alle ramen beslagen. Meen begrepen te hebben dat het met de luchtroosters te maken heeft, die blijven open staan waardoor er vochtdamp van buiten naar binnen kan. Denk er nooit aan om die steeds dicht te doen voor afsluiten auto.

Maar ik heb het ook nog nooit zo erg gehad in deze auto, beslagen ramen. Met zijn 2'n ontwasemt de airco het voorste deel wel snel maar achter zijruiten blijven vaak nog beslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goofer_nieuw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 19:07
Ook hier met 21 maanden en 53k op de teller zeer te spreken over de megane. Paar kleine irritaties voornamelijk rondom Google maps

Enkele keren wegvallen mobiele verbinding en dus geen live verkeersinormatie. (3x gebeurd in 21 maanden).

Maps die de laadstation bij langere ritten niet altijd logisch/optimaal kiest/plant

Daarnaast 1 keer niet kunnen snelladen wat was verholpen door auto 20 minuten op slot te laten staan.

Android auto enkele wat issues met verbinden maar ook al la ge tijd zeer stabiel.

Rijplezier en betrouwbaarbeid voeren voor mij toch echt wel de boventoon.

Zeer fijne auto om te rijden. En te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkln
  • Laatst online: 16:38
Chiming in: Na 13 maanden nu 15k op de teller. Zeer tevreden!

Kleine irritante dingen:
- Grote velgen dus vrij rumoerig op hogere snelheden en ruw asfalt (100+)
- Tik in pedaal is irritant maar mee te leven (inmiddels aan gewend)
- Paar keer korte netwerk verbinding problemen gehad (servers Renault/Google)
- Een enkele keer werkte een laadpaal niet mee. Nog niet achter of het dan aan mijn pas/passen ligt/lag of aan de Renault. Over het algemeen problemen vooral met Alfen gehad. Maar niet noemenswaardig tot zover en heeft nooit tot grote problemen geleid :)

Design en rijcomfort is nog steeds vet en ik geniet er nog elke dag van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:18
ik vind de verhouding tussen innovaties/functies en bugs/irritaties echt prima. Google Maps werkt niet perfect, maar alsnog 10x fijner dan een geïntegreerde TomTom (Stellantis) of alsnog je mobiel op een of andere lelijke houder moeten zetten om Maps voor je neus te hebben.

De app werkt soms niet goed, maar Volvo heeft nog niet eens een app om voor te verwarmen. Mijn vorige auto had de app alleen als betaalde functie.

Ghost Brakes van de ACC zijn irritant maar zeldzaam, en mijn ervaring is dat andere auto's dit minstens zo vaak hebben, of de ACC (bijv bij VW) werkt gewoon niet fijn (houdt te hard in).

Daarnaast zit er een verschil in betrouwbaarheid en dingen die niet fijn zijn. Als je dit topic doorleest zijn er misschien 5 mensen geweest die echt een fatale fout hebben gehad (auto rijdt/laadt niet meer). Het overgrote gedeelte gaat over kleinigheidjes. En die heb je denk ik bij elk nieuw model wel.
En als je naar Tesla kijkt waar geen onderdelen leverbaar zijn (schade? dikke pech, jaartje wachten op een bumper), daar word je ook niet gelukkig van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuyBo
@BVice ,@dkln , @goofer_nieuw

Inderdaad, meestal kleine irritaties die -wanneer je ze allemaal na elkaar opgelijst ziet staan zoals in dit forum- de indruk wekken dat er altijd wel iets scheelt aan de auto.

Wat blijkbaar wel irriteert bij veel mensen is een gebrek aan communicatie vanwege Renault. Welke updates zijn de laatste? wat brengen ze in? Wat patchen ze? Zou, volgens wat ik hier lees wel beter kunnen.

Ook de veranderingen aan de wagens... Ik las over nieuwe spiegels om CX te verbeteren, over de nieuwe interface... maar echt de verschillen tussen MY25 en de vorige edities kan ik nergens terugvinden op de site.

De vele veranderingen van wat in de wagen begrepen is en wat dan een optie is, wijzigt om de haverklap.
Zo kwam ik pas te eten dat de 22KW lader bij de Iconic een optie geworden is...

Ik dacht vandaag te gaan proefrijden maar het is pas morgen. Waarschijnlijk nog met de kalender van vorig jaar in mijn hoofd gedacht dat het op maandag was, terwijl het op dinsdag is.

Ik kijk er alvast naar uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVice
GuyBo schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:52:
@BVice ,@dkln , @goofer_nieuw

Wat blijkbaar wel irriteert bij veel mensen is een gebrek aan communicatie vanwege Renault. Welke updates zijn de laatste? wat brengen ze in? Wat patchen ze? Zou, volgens wat ik hier lees wel beter kunnen.

Ook de veranderingen aan de wagens... Ik las over nieuwe spiegels om CX te verbeteren, over de nieuwe interface... maar echt de verschillen tussen MY25 en de vorige edities kan ik nergens terugvinden op de site.

De vele veranderingen van wat in de wagen begrepen is en wat dan een optie is, wijzigt om de haverklap.
Zo kwam ik pas te eten dat de 22KW lader bij de Iconic een optie geworden is...

Ik dacht vandaag te gaan proefrijden maar het is pas morgen. Waarschijnlijk nog met de kalender van vorig jaar in mijn hoofd gedacht dat het op maandag was, terwijl het op dinsdag is.

Ik kijk er alvast naar uit.
een dealer zou je wel moeten kunnen vertellen wat er veranderd is met de facelift.
Wat betreft communicatie: dit is (zoals bij alle autodealers) niet OK. Maar ook daar: weet jij van je huidige auto op welke firmware de motor draait en welke updates daar voor zijn? Niemand die dat weet.
Dat is weer het nadeel van Renault: door updates door klanten te laten doen via FOTA, krijgen die klanten meer vragen. Waarom hij wel en ik niet, en wanneer dan wel enz. Als de dealer de updates zou doen zou je al 80% minder vragen hebben. En als tweakers niet bestond, 90% minder.

Wat mij betreft stoppen die firmware updates, de bugs zijn er nu toch wel uit. Wat nog mist is de laatste Android (12?) maar ik 'mis' het niet (ben eerlijk gezegd eerder bang dat er iets minder goed gaat werken dan andersom).

22kW lader: heeft vooral meerwaarde in het buitenland, er zijn niet veel palen in NL die sneller dan 3x20A (14kW) kunnen laden. Dus die 11kW moet voldoende zijn, bovendien komen er steeds meer 50kW DC laders bij in NL. Wat is de meerprijs van 22kW laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuyBo
@BVice
Ik ga morgen dan ook letterlijk vragen naar die "veranderingen" of updates. Hoop wel dat er idd een antwoord op komt.
Je hebt zeker een punt dat indien we niet zouden weten dat er updates komen, we er ook geen vragen of twijfels zouden over hebben. Echter, het systeem is er nu eenmaal en dan zou de communicatie ook in die zin moeten aangepast worden.
Optie 22KW lader is 1.500€.Ik weet niet hoe het in België zit met die 22KW laders. Mijn huidige auto is een Prius PHV en die wordt altijd thuis opgeladen (granny), dus echt geen ervaring met publieke laadinfrastructuur.
Zal het er ook nog eens met de dealer over hebben want indien het hier is zoals in NL, dan zou het misschien wel eens een nutteloze bijkomende uitgave kunnen zijn. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
GuyBo schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:52:
Wat blijkbaar wel irriteert bij veel mensen is een gebrek aan communicatie vanwege Renault.
Helemaal eens hoor, de communicatie laat te wensen over, maar moet je voor de gein eens wat willekeurige topics van diverse merken ev's hier op Tweakers eens een beetje lezen. Het is niet echt een typische Renault probleem. ;) Gebeurt bij meerdere merken.

Wat anders, ik lees net op de Engelse Megane E Tech facebook-groep dat er wat problemen zijn met de update van de 'My Renault'-app. De iPhone gebruikers kunnen de app niet meer gebruiken na de update.
Ze hebben het daar over versie 6.04 wat de boosdoener is, op mijn android zit ik op 6.06.
Uiteraard is Kelec de wat fijnere app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:29

Japie.G

Colour Classic

Zjanzjak schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:05:
[...]

Helemaal eens hoor, de communicatie laat te wensen over, maar moet je voor de gein eens wat willekeurige topics van diverse merken ev's hier op Tweakers eens een beetje lezen. Het is niet echt een typische Renault probleem. ;) Gebeurt bij meerdere merken.

Wat anders, ik lees net op de Engelse Megane E Tech facebook-groep dat er wat problemen zijn met de update van de 'My Renault'-app. De iPhone gebruikers kunnen de app niet meer gebruiken na de update.
Ze hebben het daar over versie 6.04 wat de boosdoener is, op mijn android zit ik op 6.06.
Ah dat is het. App dood inderdaad na update. Maargoed, die kelec app is inderdaad sowieso stukken beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Japie.G op 06-01-2025 18:17 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuyBo
Japie.G schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:17:
[...]

Ah dat is het. App dood inderdaad na update. Maargoed, die kelec app is inderdaad sowieso stukken beter.
Heeft die Kelc App alle features die de My Renault App heeft? Had er nog nooit over gehoord eer ik op dit furum ging lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
BVice schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:19:
22kW lader: heeft vooral meerwaarde in het buitenland, er zijn niet veel palen in NL die sneller dan 3x20A (14kW) kunnen laden. Dus die 11kW moet voldoende zijn, bovendien komen er steeds meer 50kW DC laders bij in NL. Wat is de meerprijs van 22kW laden?
Is het standaard dan een 11 kW lader? In 2022 was het standaard een enkelfase 7,4 kW lader (althans, hier in ES). 22 kW was toen een optie van €1.500,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuyBo
@deMercer

Ik meen dat ik het eerder gezien had als standaard bij de Iconic...Misschien vergis ik me, toch al enkel keren dat die optielijsten veranderd zijn.

Ik merkte het op toen ik de specificaties op de offerte doornam en dan ook gaan kijken...Teruggevonden in de optielijst.

Momenteel ben ik er niet meer zo van overtuigd dat dit een nuttige optie is, in mijn situatie dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepernootje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:41
[...]

Vandaag de app geupdate naar 6.04 op mijn iPhone, en inderdaad, de app werkt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
[...]
Dank voor de waarschuwing. Zit zelf nog op 6.0.3, en 6.0.4 staat klaar om binnenkort automatisch ge-update te worden. Heb de automatische updates maar even uitgezet.

Wel mooi om de omschrijving van de update te lezen weet hebbend van dit probleem:
This version includes some minor changes which make your application better.
Every day we continue our efforts to improve your experience.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Ik ben mij losjes aan het orienteren voor een zakelijke leasebak welke ik over een half jaar mag uitzoeken, heb nu de id.7/A6etron/Y/DS8 op het vizier en die laatste is nog niet op de markt maar over die eerste 3 lees je toch ook weer dingen dat je denkt hmmmmm dan is de Megane niet eens zo slecht.

En het is dat de Scenic precies hetzelfde interieur heeft als de Megane (dashboard) anders zou die ook nog mogelijk een optie zijn (vanwege grotere afmeting en de grote(re) batterij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Surfroy01 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:24:
En het is dat de Scenic precies hetzelfde interieur heeft als de Megane (dashboard) anders zou die ook nog mogelijk een optie zijn (vanwege grotere afmeting en de grote(re) batterij).
bevalt het dashboard je niet?

Maar ik zou het wel weten met die opties die je noemt, en ik meen te herinneren dat jij een BMW geschiedenis had? Dan wil je toch gewoon premium (dus de Audi)? Mega dikke wagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redhawk668
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-05 13:04
Ik heb mijn Megane E-Tech Evolution sinds oktober 2023 en er is inmiddels 43K mee gereden. In die tijd heb ik eigenlijk weinig problemen ondervonden, hij heeft z'n eerste onderhoudsbeurt gehad en geen gekke dingen uit gekomen.

Voor de rest wat problemen gehad met banden (eerst een schroef in een van de zomerbanden, daarna een winterband met een spijker er in. Die moest vervangen worden) maar dat is de Megane niet aan te rekenen.

De app daarentegen doet het 9 van de 10 keer niet, krijg een server fout. Soms werkt die, maar meestal gebruik ik de kelec app, die werkt gewoon.

Wat me wel opvalt, is dat de actieradius behoorlijk achteruit gaat als het koud en vochtig is. Ik mag in m'n handen knijpen als ik de 300km haal, meestal zit ik zo rond de 250km. In de zomer/lente zit ik rond de 400km, dus dat vind ik wel een significant verschil.

Verder bevalt de auto me gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Nou weet ik wel dat de Megane een minder rijbereik heeft in de winter, ook mij bekend (ik klaag er alleen niet/nooit over) maar ik vond het filmpje van Rick van de Westelaken a.k.a. youtube'r 'Ketel Klets' best interessant; EV: winter rijbereik?

Ok, het is een ander merk maar is soms best wel van toepassing van mensen die vaak een ander merk ev hiervoor hebben gereden en een soort appels met peren vergelijk gaan doen.
Let wel, ik ga niet ontkennen dat de Megane er wat slechter vanaf komt in de winter maar in bepaalde gevallen valt er best wat over te zeggen qua rijbereik in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
BVice schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:04:
[...]

bevalt het dashboard je niet?

Maar ik zou het wel weten met die opties die je noemt, en ik meen te herinneren dat jij een BMW geschiedenis had? Dan wil je toch gewoon premium (dus de Audi)? Mega dikke wagen
Hahahaha ja wel hoor, en het heeft een voordeel dat je niet hoeft te wennen aan een nieuw dashboard. Maar dan rijd ik al 3 jaar in de (prive) EV en als ik dan 4-5 jaar in een leasebak van de zaak moet rijden wil ik graag iets anders om op uit te kijken. Ik rijd meestal om de 3 jaar een andere auto. Twijfel nog wat ik met de Megane doe, 4 auto's is met zijn 2,5 personen (dochter woont weer half thuis) best wel wat overdreven. Had al voorgesteld de 500 eruit te doen maar toen kreeg ik een gezicht van mijn ega die op onweer stond......... dat is mijn auto! Tsa de Porsche doe ik natuurlijk niet graag weg dus denk ik dat ik de Megane maar slachtoffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• als het ware
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-09 08:41
Zjanzjak schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:28:
Nou weet ik wel dat de Megane een minder rijbereik heeft in de winter, ook mij bekend (ik klaag er alleen niet/nooit over) maar ik vond het filmpje van Rick van de Westelaken a.k.a. youtube'r 'Ketel Klets' best interessant; EV: winter rijbereik?

Ok, het is een ander merk maar is soms best wel van toepassing van mensen die vaak een ander merk ev hiervoor hebben gereden en een soort appels met peren vergelijk gaan doen.
Let wel, ik ga niet ontkennen dat de Megane er wat slechter vanaf komt in de winter maar in bepaalde gevallen valt er best wat over te zeggen qua rijbereik in de winter.
Het blijft een gevoel die range van "maar" 300 km bij koud weer.

Hoe vaak rij je nou echt 300 km op een dag ?

Als ik naar kantoor ga doe ik heen en terug in totaal 155km, en daarna thuis, als er nog 35-40% op de meter staat aan het eigen oplaadpunt met 22kw...in minder dan 1 uur istie weer vol. (80%)
Ik had de mazzel dat mijn huis 3 fases in de meterkast heeft en dus 22kw oplader kon plaatsen, maar achteraf gezien was dat dus niet nodig.

Maar goed...300km echt ruim voldoende voor mijn dagelijkse ritjes.
Alleen in de vakanties is het behelpen, maar dat wist ik van te voren al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 10:31
Probleem is dat als er 300 op de teller staat, dat je geluk hebt als je er effectief 250 mee haalt.
Dus de WLTP belofte is 430... Maar dat is overdreven, dus effectief, misschien 400. Dan in de winter geeft hij 300 aan en haal je maar 250.
Ik vind het nogal een verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Surfroy01
Prive heb ik er ook geen problemen mee met de range maar in mijn nieuwe zoektocht naar een zakelijke auto moet ik elke week 300km enkele reis maken, dat rij ik in 1 keer en wil ik niet onderweg hoeven te laden. De Megane heeft een wltp van 470km, in de praktijk zonder wp is dat bij mij 400 zomer en nu krap 300 winter. Ik ga niet lopen neuzelen op eco airco uit etc. Ik rij in sport modus wel met stoel en stuur verwarming aan en de rest op 20 graden. Snelheid snelweg is 120+..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtFuji
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14:07
Schmoove schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:42:
Probleem is dat als er 300 op de teller staat, dat je geluk hebt als je er effectief 250 mee haalt.
Dus de WLTP belofte is 430... Maar dat is overdreven, dus effectief, misschien 400. Dan in de winter geeft hij 300 aan en haal je maar 250.
Ik vind het nogal een verschil.
Hangt ervan af of je een warmtepomp hebt of niet, scheelt veel: https://arstechnica.com/c...-for-evs-with-heat-pumps/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 10:31
AtFuji schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:30:
[...]

Hangt ervan af of je een warmtepomp hebt of niet, scheelt veel: https://arstechnica.com/c...-for-evs-with-heat-pumps/
Wel of geen warmte pomp... het zal wel.
Ik heb een Megane e-Tech Iconic, met de 60kw batterij en warmptepomp. Alle toeters en bellen zitten erop, dus dat gaat het probleem niet zijn.

Gewoon een real-life voorbeeld. Ik rij eens in de zoveel tijd van huis naar Luxemburg. Ik laad dan tot 100% op en met deze temperaturen geeft hij een bereik van 300 km aan. Ik kom effectief met 10% aan in Luxemburg
De afstand van mij thuis naar mijn eindbestemming is 213 kilometer. Dat betekend dus dat het echte bereik 234 km is en geen 300 zoals bij vertrek aangegeven. Dit is een verschil van meer dan 20%.

WLTP is praktisch al een leugen. Het bereik wat de auto zelf aangeeft is ook al overschat.

Voor mij is dit eerder een EV probleem dan een Megane probleem. Ik weet ook niet of andere merken dit beter doen. Maar duidelijk is wel voor mij dat er volgende keer een auto met 700+ WLTP moet komen. Mijn vrouw mag de Megane hebben, die doet toch enkel ritjes van max 40 km.

Ben niet ontevreden met de Megane. Het is mijn eerste electrisch auto, maar ik kan ook niet zeggen dat ik er nou helemaal door overtuigd ben. De software issues... al zijn ze klein, het feit dat Renault er werkelijk niets aan doet en de range... mwoh... ik verlang soms wel terug naar mijn Mercedes E Coupe waar ik 1200 km mee kon dieselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Dat is grappig want ik heb een Techno met 60kw accu en geen warmtepomp en ik scoor dezelfde verbruikscijfers. Bij aanschaf werd er gedacht dat de wp een km of 50 in de winter aan bereik zou helpen, maar blijkbaar ook dat niet.

Ook ik kijk naar een 600-700km wltp zodat je er netto 400km aan over houd in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:08
Even een wellicht domme vraag, die warmtepomp regelt zich zelf automatisch neem ik aan? Of is dat iets wat je zelf nog aan moet zetten ofzo?

Qua verbruik (met warmtepomp dus) had ik in de zomer voor mijn woon/werkverkeer (30km snelweg waar ik 100 tot 105 km/h rijd) 10% lading nodig enkele reis, nu in de winter is dat 14%. Maar in het begin (heb hem in de zomer gekregen) reed ik altijd op de eco stand en nu altijd in de comfort stand, dus dat scheelt ook weer iets, vooral met het optrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfroy01
Warmtepomp gaat automatisch voor het verwarmen van je interieur (en ook accu?) Waar dat zonder wp met een elektrisch element gaat die meer stroom vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Overigens rijd ik altijd in sport stand, merkte weinig verbruiks verschil met comfort. En eco vertik ik, dan fiets ik wel, daar heb ik geen auto voor gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Schmoove schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:47:
[...]

Gewoon een real-life voorbeeld. Ik rij eens in de zoveel tijd van huis naar Luxemburg. Ik laad dan tot 100% op en met deze temperaturen geeft hij een bereik van 300 km aan. Ik kom effectief met 10% aan in Luxemburg
De afstand van mij thuis naar mijn eindbestemming is 213 kilometer. Dat betekend dus dat het echte bereik 234 km is en geen 300 zoals bij vertrek aangegeven. Dit is een verschil van meer dan 20%.
Exact dit vind ik ook tegenvallen. Mijn woon-werk is soms 130km, dus 's ochtends 130km, dagje staan, 's middags 130km terug. Bij echte kou en als er dan ook nog neerslag valt, is hij echt wel onder de 10% bij thuiskomst. Met een gemiddelde snelheid van 60-70 km/u want alles valt binnen de 100km/u wegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuyBo
Proefrit zit erop en meteen besteld.
Iconic in Rafale grijs / zwart dak , met de lichtgrijze stoelen, Augmented vision & Advanced driving assist.
De 22KW lader heb ik laten vallen.
De levering zou in apr/ mei zijn...
Er werd me een gratis slimme laadpaal aangeboden waarop je het vermogen kan afstellen.
Afwachten waarmee ze komen alvorens een definitieve beslissing te nemen.
Tijdens de proefrit echt geprobeerd om de tik in het stroompedaal uit te lokken... Niets gevoeld. Geen klik bij het remmen. Wel duidelijk dat je het stroompedaal dieper moet indrukken wanneer de flippers op Max staan. Dit leidde echter niet tot hoger stroomverbruik.
Ik was echt enthousiast en begin nu al af te tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:52
Hier dezelfde dramatische ervaringen in de winter, het verschil tussen zomer en winter is gewoon te groot.

In de zomer inderdaad makkelijk 400/420km range met wat gecombineerd verbruik. In de winter van 100% naar 0% is hier ook echt maximaal 260-270km. Tweede kerstdag naar familie enkele reis 268km, 115 km/h op de cruise control, met 100% vertrokken en met 3% thuis aankomen, als ik de snelheid had gereden die mocht had je onderweg nog eens kunnen gaan laden.

In de zomer overigens niks te klagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtFuji
Razer schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:50:
Hier dezelfde dramatische ervaringen in de winter, het verschil tussen zomer en winter is gewoon te groot.

In de zomer inderdaad makkelijk 400/420km range met wat gecombineerd verbruik. In de winter van 100% naar 0% is hier ook echt maximaal 260-270km. Tweede kerstdag naar familie enkele reis 268km, 115 km/h op de cruise control, met 100% vertrokken en met 3% thuis aankomen, als ik de snelheid had gereden die mocht had je onderweg nog eens kunnen gaan laden.

In de zomer overigens niks te klagen...
Welke versie? Ik zit op een daadwerkelijke range van 319 km gemiddeld (20" winterbanden).
MY25 Techno Comfort range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:52
AtFuji schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:55:
[...]

Welke versie? Ik zit op een daadwerkelijke range van 319 km gemiddeld (20" winterbanden).
MY25 Techno Comfort range.
Full option Iconic, incl warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Surfroy01 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:03:
Warmtepomp gaat automatisch voor het verwarmen van je interieur (en ook accu?) Waar dat zonder wp met een elektrisch element gaat die meer stroom vraagt.
Nope, alleen interieur, accu verwarming is gewoon plain old elektrisch elementje. Koeling is wel gecombineerd met de interieur airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtFuji
The Wizard schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:48:
[...]

Nope, alleen interieur, accu verwarming is gewoon plain old elektrisch elementje. Koeling is wel gecombineerd met de interieur airco.
Een PDF wat ik vond op internet van Renault geeft het volgende aan:

Renault Megane E-Tech 100% electric comes with a heat pump linked to a battery and engine heat-management system, which automatically regulates battery and engine temperature, and ensures the thermal comfort of the passenger compartment whatever the weather.

https://cdn.group.renault....asset.pdf/6c02e9759e.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
AtFuji schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:21:
[...]

Een PDF wat ik vond op internet van Renault geeft het volgende aan:

Renault Megane E-Tech 100% electric comes with a heat pump linked to a battery and engine heat-management system, which automatically regulates battery and engine temperature, and ensures the thermal comfort of the passenger compartment whatever the weather.

https://cdn.group.renault....asset.pdf/6c02e9759e.pdf
Klopt, maar hij gebruikt niet de WP voor het verwarmen van de batterij, maar haalt de warmte uit de batterij/motor/inverter om de WP te "voeden" om het interieur te verwarmen. Zo ver ik weet is er geen enkele EV met een WP die accu verwarmd. Je kan gerust de verwarming aan laten in de winter zonder dat de accu verwarming er last van heeft, in de zomer wordt het niet aangeraden om de accu koeling en airco tegelijk aan te hebben, je krijgt dan ook een melding in het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Ah de app ligt er weer eens uit, nou moet ik potjandosie zelf maar uitvogelen wanneer de wagen klaar met laden is hier op kantoor. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
GuyBo schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:12:
Proefrit zit erop en meteen besteld.
Iconic in Rafale grijs / zwart dak , met de lichtgrijze stoelen, Augmented vision & Advanced driving assist.
De 22KW lader heb ik laten vallen.
De levering zou in apr/ mei zijn...
Er werd me een gratis slimme laadpaal aangeboden waarop je het vermogen kan afstellen.
Afwachten waarmee ze komen alvorens een definitieve beslissing te nemen.
Tijdens de proefrit echt geprobeerd om de tik in het stroompedaal uit te lokken... Niets gevoeld. Geen klik bij het remmen. Wel duidelijk dat je het stroompedaal dieper moet indrukken wanneer de flippers op Max staan. Dit leidde echter niet tot hoger stroomverbruik.
Ik was echt enthousiast en begin nu al af te tellen.
Gefeliciteerd, dat tikken in gaspedaal openbaarde zich bij mij pas na een paar duizend km en vooral bij lage snelheid. Maar het lijkt mij dat ze dat nu wel ondervangen hebben bij de nieuwste modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Zjanzjak schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:09:
Ah de app ligt er weer eens uit, nou moet ik potjandosie zelf maar uitvogelen wanneer de wagen klaar met laden is hier op kantoor. :P
Ik heb nergens last van, dochter had de auto vannacht geladen en zag precies op hoeveel % hij staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Surfroy01 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:25:
Ik heb nergens last van, dochter had de auto vannacht geladen en zag precies op hoeveel % hij staat.
Bij het laden kreeg ik nog de melding dattie begonnen was met laden iets na 7 uur, toen ik tussentijds even wilde checken moest ik mij ineens aanmelden, maar dat krijg ik nu dus niet voor elkaar.

Geen man overboord, 22 kW laders hier op kantoor en van 37% naar 80% duurt dan net iets meer dan een uur dus toen ik mij bedacht dat het laden wel eens klaar kon zijn ging ik naar de auto en kwam precies aan toen het laden klaar was. 8)

Zal vast wel weer goed komen met de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
dat is de nieuwe update van de app, ik lees elders dat na de update van gisteren de app niet meer wil openen. Ik was snel genoeg om de automatische updates van de app in m'n telefoon uit te schakelen, anders had ik vanmorgen het ijs van de ramen moeten krabben, kon nu gewoon via de app ontdooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuyBo
Surfroy01 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:24:
[...]

Gefeliciteerd, dat tikken in gaspedaal openbaarde zich bij mij pas na een paar duizend km en vooral bij lage snelheid. Maar het lijkt mij dat ze dat nu wel ondervangen hebben bij de nieuwste modellen.
Dank, heb echt geprobeerd, lage snelheid, hoogste regeneratievermogen, gespeeld gaspedaal...
De meesten lijken aan dat tikje te wennen, dus toch niet onoverkomelijk...

Ik blijf aftellen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
BVice schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:15:
dat is de nieuwe update van de app, ik lees elders dat na de update van gisteren de app niet meer wil openen. Ik was snel genoeg om de automatische updates van de app in m'n telefoon uit te schakelen, anders had ik vanmorgen het ijs van de ramen moeten krabben, kon nu gewoon via de app ontdooien
Dat was voor iPhone gebruikers van toepassing, niet op mijn android (Samsung S22).

Heb ik eergister ook melding van gemaakt hier;
Inmiddels werkt de app weer en zit ik nog steeds op versie 6.06. ;)
Denk even hiccupje van de server en zoals we inmiddels weten heeft de 1 daar wel last van, de ander totaal niet, ongeacht welk type telefoon je hebt ook nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22:24
Op de iPhone kan ik nog steeds niet inloggen, maar ik krijg wel pushberichten over laadstatus :D
Kelec werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3ggel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 10:05
Ik zie op social media nu wat berichten voor komen dat de iOS app weer werkt bij degenen die ge-update hebben. Kan iemand dat bevestigen (ik heb auto updates namelijk tijdelijk uitgezet)?

En over de de auto zelf:
Ik heb de megane pas vanaf eind augustus en inmiddels een kleine 4k op de teller.
De tik in het gaspedaal heb ik nooit gemerkt. Dus denk niet dat die er is bij mij.
Verder eigenlijk nooit echt grote problemen gehad. Ik heb een paar keer een soft-reset van het scherm gedaan.
En ik heb een keer een storing gehad die opgelost was nadat ik een kwartier met de key uit de buurt van de auto was geweest.
De app is redelijk buggy (met name connectiviteit). Maar icm de Kelec app werkt het meestal wel.
Ook stoor ik me wel eens aan het geluid van de wind als ik op de snelweg rijd (ook bij 100 km/h).
Dit is mijn eerste EV en het verschil in range in zomer en winter is groter dan ik had verwacht, maar eigenlijk geen probleem voor mij.
Voor de rest vind ik het een prima auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:57
Fr3ggel schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:02:
Ik zie op social media nu wat berichten voor komen dat de iOS app weer werkt bij degenen die ge-update hebben. Kan iemand dat bevestigen (ik heb auto updates namelijk tijdelijk uitgezet)?
Hier niet, elke keer "server fout". Echt balen om in de ochtend niet de auto voor te kunnen verwarmen vanuit huis 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3ggel
ralphkeb schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:06:
[...]

Hier niet, elke keer "server fout". Echt balen om in de ochtend niet de auto voor te kunnen verwarmen vanuit huis 8)
Gebruik de Kelec app.
Die is nog niet beschikbaar in de App Store, maar wel op TestFlight (Apple’s “App Store“ voor beta / test versies van apps).
https://testflight.apple.com/join/7AB8Di71

[ Voor 20% gewijzigd door Fr3ggel op 08-01-2025 16:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:38

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhuurne
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:27
ralphkeb schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:06:
[...]

Hier werkt de app op iOS weer. Moest deze wel even helemaal afsluiten en daarna opnieuw inloggen. Daarna deed die het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3ggel
bhuurne schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:04:
[...]

Hier werkt de app op iOS weer. Moest deze wel even helemaal afsluiten en daarna opnieuw inloggen. Daarna deed die het weer.
Hier inmiddels ook.
Ik had het eerst op de iPad getest. Daar werkt het.

Dus iPhone app afgesloten en daarna ge-update.
En het werkte. Ik hoefde niet eens opnieuw in te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quorton
  • Laatst online: 19-03 20:06
Het aanzetten van de verwarming via de app, werkt dat alleen als de auto internet heeft, en dan bedoel ik niet de standaard internet verbinding voor de navigatie, maar die extra betaalde internetverbinding (als je bv spotify wilt draaien) ?
Wilde het daarstraks eens uitproberen op het werk, maar die optie gaf aan dat hij geen verbinding kon krijgen met de auto.

Quadcore 6600 @ 3,3Ghz, 4 GB, 2 TB raid 5, GF 8400GS
P4 2.8G, 2 GB, 500GB diskspace, GF FX5200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Quorton schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:30:
Het aanzetten van de verwarming via de app, werkt dat alleen als de auto internet heeft, en dan bedoel ik niet de standaard internet verbinding voor de navigatie, maar die extra betaalde internetverbinding (als je bv spotify wilt draaien) ?
Wilde het daarstraks eens uitproberen op het werk, maar die optie gaf aan dat hij geen verbinding kon krijgen met de auto.
Je hebt geen extra betaalde internetverbinding nodig om bijv. de verwarming aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkln
Ik gebruik eigenlijk best vaak een 22kw lader. Op kantoor en rond mijn huis zijn diverse 22kw te vinden. Is wel fijn om met “normaal” laden snel je auto op te laden.

Over de range: met deze koude periode haal ik de 300km wel. In de zomer 400+. Iconic full option hier op de 20” velgen. Misschien heb ik ze wel veel te hard opgeblazen XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:08
Quorton schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:30:
Ik heb die betaalde internetverbiding via Renault niet, doe alles via wifi, thuis op de oprit vanuit mijn huis en onderweg via hotspot op mijn telefoon. Ik kan via de app de verwarming gewoon aan zetten en andere functies werken ook gewoon, maar krijg zo nu en dan ook meldingen dat hij geen verbinding kan maken, maar dan start het voorverwarmen vaak wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:47
dkln schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:20:
Ik gebruik eigenlijk best vaak een 22kw lader. Op kantoor en rond mijn huis zijn diverse 22kw te vinden. Is wel fijn om met “normaal” laden snel je auto op te laden.

Over de range: met deze koude periode haal ik de 300km wel. In de zomer 400+. Iconic full option hier op de 20” velgen. Misschien heb ik ze wel veel te hard opgeblazen XD
Hier ook. Dit is echt een vergeten maar groot voordeel van de megane. Zo vaak dat de auto veel sneller klaar is dan al haar vag zusjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:57
bhuurne schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:04:
[...]Hier werkt de app op iOS weer. Moest deze wel even helemaal afsluiten en daarna opnieuw inloggen. Daarna deed die het weer.
Hier nog steeds niet, maar net de Kelec app geïnstalleerd en dan werkt het perfect.

M.i. ook nog een vooruitgang t.a.v. de Renault app….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
dkln schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:20:

als de palen in je straat 11kW waren en een paar straten verderop 22, zou je er dan voor omrijden? Het is logisch dat als een 22kW het dichtstbijzijnd is, je die vaak gebruikt.

Van welke aanbieder is die paal? En hoe weet je zeker dat die 22kW is? Info in de apps klopt vaker niet dan wel. Ik laadt ook wel eens publiek, die paal staat als 22kW lader geregistreerd maar ik weet dat er een mooie 3x16A automaat in zit

[ Voor 21% gewijzigd door BVice op 09-01-2025 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NimmaRoc
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-08 11:45
Ik laad thuis op de 22kW lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
BVice schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:37:
als de palen in je straat 11kW waren en een paar straten verderop 22, zou je er dan voor omrijden?
Ja, ik verplaatst sowieso mijn wagen als ik klaar met laden ben, als het dan 2x sneller gaat vind ik dat win-win, en die 5 a 10 minuten extra lopen boeien mij dan niet zo. Ik sneller de auto weer voor de deur, of nabij, en een ander kan weer gebruik maken van het laadpunt.
En hoe weet je zeker dat die 22kW is? Info in de apps klopt vaker niet dan wel.
Klopt, maar dat heb je wel heel snel door, ga laden, en het is ook maar 1 keer, je hoeft niet elke keer weer te proberen of dat ene specifieke laadpunt ineens geen 22 kW meer levert. ;)
Zo kwam ik er achter dat de 60 laadpunten bij mij in de openbare (wel betaalde) garage bij kantoor geen 11 kW leveren, zo staat het in elke app, maar juist 22 kW maar dat was weer toeval, 22 is/was niet nodig, maar nu wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkln
[...]

als de palen in je straat 11kW waren en een paar straten verderop 22, zou je er dan voor omrijden? Het is logisch dat als een 22kW het dichtstbijzijnd is, je die vaak gebruikt.

Van welke aanbieder is die paal? En hoe weet je zeker dat die 22kW is? Info in de apps klopt vaker niet dan wel. Ik laadt ook wel eens publiek, die paal staat als 22kW lader geregistreerd maar ik weet dat er een mooie 3x16A automaat in zit
Het ligt aan de situatie. Soms ga ik impromptu op pad en dan wil er ff snel wat bijladen voordat ik vertrek. En ja: het is vrij eenvoudig te zien of het echt 22kw is. De laadtijd die de Renault aangeeft is dan 2x zo laag dan normaal ;) En het is vrij eenvoudig te zien in een charging app zoals die van Shell.

Die 22kw wordt niet altijd gehaald. Soms wordt het afgeknepen als er iemand anders staat te laden.

Het gaat in dit geval om een paar Park N Charge palen bij ons in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkln
Op kantoor haal ik de 22kw altijd. Weet niet wie de aanbieder is. Maar altijd fijn om met weer genoeg lading en een warme auto naar huis te gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B R M
Is het ook te zien in Google Maps of iets 22kW is? Is dat dan een paal met indicatie 'snel'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
B R M schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:28:
Is het ook te zien in Google Maps of iets 22kW is? Is dat dan een paal met indicatie 'snel'?
Nee, buiten dat, 22 kW laden is AC bij de Megane, geen DC (= snelladen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 09:41

Megalodon86

Enzyme X

Bij mij in de buurt staan alleen maar 11 en 16kW AC laders helaas. Gelukkig wel wat (super)snelladers, maarja, die zijn ook duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Megalodon86 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:43:
Gelukkig wel wat (super)snelladers, maarja, die zijn ook duurder.
Tenzij het een Tesla SUC is, die zijn in de regel zelfs goedkoper.

Wat anders, vandaag de Megane voor de jaarlijkse 'beurt' naar de garage, kreeg een nieuwe 5 mee als leenauto. Wat rijdt dat prettig zeg! Ik vind het ietsies stiller in de cabine dan de Megane tijdens rijden.
Voor de rest is de interface en instellingen bijna hetzelfde als bij de Megane, kon alleen nergens vinden waar je het automatisch naar binnen klappen van de spiegels (ik vind dat VERSCHRIKKELIJK) bij sluiten van de auto ongedaan kon maken. En Reno was soms hinderlijk aanwezig. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dkln
Haha hoezo is het inklappen verschrikkelijk? Ik heb juist het tegenovergestelde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Zjanzjak schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:03:
[...]
En Reno was soms hinderlijk aanwezig. :+
Dat snap ik nu echt niet, dat ze zo’n’ Clippy 2.0-ding in een auto steken.
Hopelijk is dat volledig en voor eeuwig uit te schakelen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B R M
Zjanzjak schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:38:
[...]

Nee, buiten dat, 22 kW laden is AC bij de Megane, geen DC (= snelladen).
Hoezo nee? En ik stel ook nergens dat het snelladen is.
Ik zie in maps de categorieën langzaam, gemiddeld, snel, zeer snel, super snel voorbij komen bij oplaadpunten. Je zou dan toch verwachten dat een 22kW lader onder een van die categorieën valt?

[ Voor 5% gewijzigd door B R M op 09-01-2025 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:38
B R M schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:04:
[...]

Hoezo nee? En ik stel ook nergens dat het snelladen is.
Ik zie in maps de categorieën langzaam, gemiddeld, snel, zeer snel, super snel voorbij komen bij oplaadpunten. Je zou dan toch verwachten dat een 22kW lader onder een van die categorieën valt?
Volgens mij zit het zo in google maps

Type 2 AC
  • 3 kW – 6 kW slow
  • 7kW en 22kW medium
  • 43kW fast
Niet echt handig als je t mij vraagt, maar ja de meeste mensen snappen dat beter dan een getal in kW.

[ Voor 14% gewijzigd door Centauriprime op 09-01-2025 21:56 ]

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
dkln schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:34:
Haha hoezo is het inklappen verschrikkelijk? Ik heb juist het tegenovergestelde!
Het gaat mij niet om de functionaliteit maar hoe het eruit ziet, vind het geen ponem, afgrijselijk, tenenkrommend, en ga zo maar door.
En ja, ik begrijp de functionaliteit maar ik laat dat aan mij voorbij gaan. ;)
JanAd schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:47:
Dat snap ik nu echt niet, dat ze zo’n’ Clippy 2.0-ding in een auto steken.
Hopelijk is dat volledig en voor eeuwig uit te schakelen >:)
Ik kon het iig niet vinden, maar denk het wel.
Waren nog wel een paar dingetjes dan net iets anders dan in de Megane maar goed, kwestie van wennen.
Het reed wel net wat fijner dan de Megane vond ik.
Vond 'em ook wat rustiger binnen, leek wel of er ietsies minder geluid van buitenaf binnenkwam.
Ehm, jij vraagt of dat zichtbaar is, ik zeg nee.
Hoezo vraag je, dat zou ik niet weten maar het antwoord blijft nee, het is niet zichtbaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zjanzjak
Renault 5/Alpine A290 car of the year 2025! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gah
  • Laatst online: 14-05 13:30

gah

Zag laatst dat de motorkap en het dak van mijn lease Megane Etech vol met kleine deuken zaten. De auto staat onder eikenbomen geparkeerd en er valt wel eens een eikel op. Bij het inleveren van mijn vorige lease auto werd extra gecheckt op schade door vallende eikels. Daar was niets aan de hand en ook met vorige auto's nooit iets mis (al deze auto's stonden op dezelfde plaats geparkeerd).
Heeft iemand dit vaker gezien? Is het een trend dat fabrikanten (in ieder geval Renault) extra dun of slechte kwaliteit (slap) staal gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Wat waren de vorige auto's? Ook EV's waarbij gewicht van belang is? Het kan zijn dat de motorkap / het dak van aluminium zijn om gewicht te besparen. Zou er even naar moeten zoeken of dat ook het geval is bij de Megane overigens, maar zou wel een verklaring kunnen zijn.

En anders: goede lente/zomer geweest voor de eikels wellicht? ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Surfroy01
Grappig, vrouw en dochter zagen gisteren reclame voor de R5 en zeiden oooohhhhh die is leuk! Ik heb meteen een haakje als ik in de 2e helft van dit jaar een zakelijke lease EV ga rijden. Dan ruilen we de Fiat 500 en de Megane in voor een R5.......... Mijn vrouw stribbelde nog wat tegen, die 500 heb ik 10 jaar geleden voor mijn 50 ste verjaardag van je gekregen......... nou krijg je voor je 60ste de R5 :*)
Pagina: 1 ... 90 ... 98 Laatste