idem hier, en zeker met het automatiseren van de hotspot heb je er eigenlijk geen omkijken meer naar. Enige nadeel is dat alleen ik een groot data abonnement heb en m'n partner niet, dus die heeft dan geen internet in de auto tenzij ze zelf een hotspot zou aanmaken enz maar dat is, ik citeer, "veeeeel te veel moeite" dus die gebruikt gewoon bluetooth om muziek te streamen en gebruikt verder geen apps in AAOS.JanAd schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:21:
[...]
Bij mij heeft dat prima gewerkt. Aangezien ik de native AAOS apps gebruik en geen Android Auto is de gsm dus wat overbodig in de auto dan.
Ik heb de oorspronkelijke 3GB opgebruikt en nadien heb ik wat gewisseld tussen een Hotspot op de phone via MacroDroid en af en toe een maandje Orange.
Activatie verliep telkens vlot en altijd vrijwel onmiddellijk. Alleen de eerste activatie duurde een dag ofzo.
Maar sinds dat Proximus in België eindelijk de datalimieten aan het optrekken is voor mobile abo’s, heb ik Orange niet meer gebruikt.
Moest ik voor een redelijke prijs direct een jaar data kunnen kopen, pakweg 100GB oid zou ik het zeker overwegen omdat het meestal net iets vlotter werkte dan via een Hotspot. 5GB voor 9,99 euro is te weinig Data voor teveel Geld imo.
Hier bij mijn 2e hands Megane werkte het wel, maar was niet eerder gebruikt door de voorgaande eigenaar.Centauriprime schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:09:
Hoe is jullie ervaring met het orange abbo?
Sinds ik de auto heb juli 23 altijd gebruik gemaakt van tethering via hotspot.
Nu op vakantie dacht ik drie weken geleden laat ik eens gebruik maken van de gratis 3gb. Aangemeld bij orange en gekoppeld aan de vin. Maar na een week nog niets in de auto en bij orange staat nog 3gb resterend.
Gemeld bij Renault en krijg ik nu door dat het mobiele internet in de auto al eens gekoppeld is aan een ander orange account en ik dus nooit meer gebruik kan maken van mobiel internet in de auto. De auto was helemaal nieuw.
Met andere woorden bij bijv een 2ehands auto gaat het ook nooit werken.
Keuze van Orange krijg ik door?
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Yep, soms erg irritant als je meerdere stops gepland hebt. Het is een behoorlijk buggy systeem. Op de terugweg vanuit Zweden zoomde de kaart op de dashboard helemaal uit tot heel Europa en 5 min voor de stop zoomde hij weer in. Dat heeft ie de hele rit gedaan. Heenweg totaal geen problemen. Lijkt wel of bij elke Maps update er meer bugs geïntroduceerd worden.Zjanzjak schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:03:
[...]
Wat anders;
Heel soms ben ik in Google Maps mijn laatste bestemmingen ineens kwijt.
Geen probleem verder en 'Hey Google' is zo geroepen maar het viel me op.
Anderen dit ook wel eens?
Yep, hier ook. Gewoon geautomatiseerd hotspot aan en klaarBVice schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:12:
[...]
idem hier, en zeker met het automatiseren van de hotspot heb je er eigenlijk geen omkijken meer naar. Enige nadeel is dat alleen ik een groot data abonnement heb en m'n partner niet, dus die heeft dan geen internet in de auto tenzij ze zelf een hotspot zou aanmaken enz maar dat is, ik citeer, "veeeeel te veel moeite" dus die gebruikt gewoon bluetooth om muziek te streamen en gebruikt verder geen apps in AAOS.
Geautomatiseerd?!
Is dat goed te doen?

Hier ook altijd gewoon de telefoon hotspot gebruikt voor internet. Werkt prima, ook over de grens. Soms valt het natuurlijk even uit als je er net over bent omdat de telefoon moet overschakelen maar verder vlekkeloos.
Op Android met Macrodroid, op iPhone met Automation oid(?). Edit: 'Opdrachten'
Als je even zoekt binnen dit topic vind je alle info.
Werkt prima, Hotspot wordt automatisch geactiveerd zodra de gsm de auto detecteert via BT.
De Wifi van de auto verbindt dan vanzelf met de gsm.
Ik laat de Hotspot ook stoppen zodra de gsm verbinding verliest via BT.
Als je Android Auto of Apple Carplay gebruikt is dat in principe wel niet nodig.
[ Voor 6% gewijzigd door JanAd op 30-08-2024 15:50 ]
“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”
Ik moet ook elke keer handmatig mn hotspot activeren, in de zin van dat de auto niet direct het signaal oppakt. Standaard staat BT aan om mn iphone. Ook 5G en wifi staan standaard aan. Desondanks moet ik in de auto handmatig mn iphonehotspot selecteren.
Ik lees iets over Automation en zoeken binnen dit topic. Maar ik zal wel verkeerd zoeken? Op mn iphone krijg ik op de term automation geen voltreffers.
Ik lees iets over Automation en zoeken binnen dit topic. Maar ik zal wel verkeerd zoeken? Op mn iphone krijg ik op de term automation geen voltreffers.
‘Opdrachten’ in t NederlandsSpurrea schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:29:
Ik moet ook elke keer handmatig mn hotspot activeren, in de zin van dat de auto niet direct het signaal oppakt. Standaard staat BT aan om mn iphone. Ook 5G en wifi staan standaard aan. Desondanks moet ik in de auto handmatig mn iphonehotspot selecteren.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Op een Samsung kun je Modes and Routines gebruiken om de hotspot aan te zetten als hij met de bluetooth van de auto connecteert.
voor de iPhone:
1. Open de standaard IOS app 'Opdrachten'
2. onderaan naar 'automatisering'
3.+ klikken voor nieuwe automatisering
4.kies: 'wanneer carplay verbinding maakt' + voer onmiddelijk uit, zonder melding
5. kies 'nieuwe lege automatisering'
6. 'voeg taak toe'
7. zoek naar 'hotspot' en selecteer de taak 'Stel persoonlijke hotspot in' en kies voor 'zet aan'
Klaar.
Doe nu een tweede automatisering, zelfde als bovenstaand maar dan met 'als carplay verbinding verbreekt' en 'zet hotspot uit'
dit alles is nodig omdat bij een iPhone, ook al staat je hotspot altijd aan, deze niet altijd actief zichtbaar is voor de auto.
Kanttekening: als je snel in en uit stapt werkt de automatisering soms niet, omdat carplay dan te snel wordt gedeactiveerd en weer geactiveerd.
4.kies: 'wanneer carplay verbinding maakt' + voer onmiddelijk uit, zonder melding
6. 'voeg taak toe'
7. zoek naar 'hotspot' en selecteer de taak 'Stel persoonlijke hotspot in' en kies voor 'zet aan'
Klaar.
Doe nu een tweede automatisering, zelfde als bovenstaand maar dan met 'als carplay verbinding verbreekt' en 'zet hotspot uit'
dit alles is nodig omdat bij een iPhone, ook al staat je hotspot altijd aan, deze niet altijd actief zichtbaar is voor de auto.
Kanttekening: als je snel in en uit stapt werkt de automatisering soms niet, omdat carplay dan te snel wordt gedeactiveerd en weer geactiveerd.
[ Voor 21% gewijzigd door BVice op 30-08-2024 15:41 ]
Thanks! 😎BVice schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:38:
voor de iPhone:
6. 'voeg taak toe'
Klaar.
Im getting too old for this shit 😂
Ideaal die opdrachten. Al koppel ik hem aan de bluetooth ipv Carplay omdat carplay niet actief hoef te zijn bij mij op de achtergrond. Hang als je toch bezig bent / aan het oefenen het automatisch inschakelen van Flitsmeister er ook aan.
Ik heb thuis ook diverse Hue-lampen gekoppeld middels 'automatiseren' of 'opdrachten' (heb zowel een iPhone (zakelijk) als Android (privé). Wordt je wel lui van. Telefoon op de draadloze oplader + Wifi thuis = lamp slaapkamer uit.
Ik heb thuis ook diverse Hue-lampen gekoppeld middels 'automatiseren' of 'opdrachten' (heb zowel een iPhone (zakelijk) als Android (privé). Wordt je wel lui van. Telefoon op de draadloze oplader + Wifi thuis = lamp slaapkamer uit.
Eigenlijk is het toch te absurd voor woorden dat Renault auto's levert met software die een abonnement vereist bij 1 specifieke dure provider terwijl de meeste mensen maandelijks gigabytes overhouden van hun eigen abonnement.
En als ik dan lees hier dat als het orange abonnement al eerder is gebruikt jij die als nieuwe eigenaar niet meer kunt gebruiken? Wtf? Echt idioot!
Sowieso vind ik dat je de mogelijkheid moet bieden om je eigen sim te gebruiken.
Het is leuk dat een mobiele hotspot werkt, maar het zuigt de batterij van je telefoon leeg, je telefoon wordt heet en als je tegelijk draadloos wilt laden dan stopt ie met laden omdat ie te heet is.
Het is gewoon koppelverkoop op een zeer klantonvriendelijke manier.
En als ik dan lees hier dat als het orange abonnement al eerder is gebruikt jij die als nieuwe eigenaar niet meer kunt gebruiken? Wtf? Echt idioot!
Sowieso vind ik dat je de mogelijkheid moet bieden om je eigen sim te gebruiken.
Het is leuk dat een mobiele hotspot werkt, maar het zuigt de batterij van je telefoon leeg, je telefoon wordt heet en als je tegelijk draadloos wilt laden dan stopt ie met laden omdat ie te heet is.
Ik heb met een Pixel 7 en nu 8 nooit hitte problemen gehad door op te laden en de hotspot te samen te gebruiken en ik doe dat nu toch al een goeie anderhalf jaar. (Ik leg de phone altijd in het laadvak)
En de Pixels staan toch niet echt bekend om hun goede koeling
Al ben ik wel helemaal akkoord dat het Orange abo idioot is… je zou gewoon een eigen e-Sim moeten kunnen activeren oid. Het Orange aanbod voor de Megane is ook gewoon niet meer van deze tijd.
En de Pixels staan toch niet echt bekend om hun goede koeling
Al ben ik wel helemaal akkoord dat het Orange abo idioot is… je zou gewoon een eigen e-Sim moeten kunnen activeren oid. Het Orange aanbod voor de Megane is ook gewoon niet meer van deze tijd.
Geen idee wat voor telefoon je hebt maar met draadloos opladen en hotspot (en 4 gebruikers waar 2 kinderen continue op youtube, etc zitten) gedurende 23 uur geen centje pijn. Uiteraard wordt de telefoon wel warm maar geen oververhitting, etc. Samsung S23U.LaTiNo156 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:42:
Eigenlijk is het toch te absurd voor woorden dat Renault auto's levert met software die een abonnement vereist bij 1 specifieke dure provider terwijl de meeste mensen maandelijks gigabytes overhouden van hun eigen abonnement.
Is dat die waar dan ook de laadsnelheid te zien zal zijn?adinsx schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:19:
Hennie weer de eer de eerste te zijn? Update komt net binnen
Ook benieuwd naar wat er nog meer bij komt.
Ik heb vanaf dag 1 in mijn renault dat orange abbotje genegeerd, veel bluetooth ellende gehad (werkt nu heel veel beter), en dankzij de matige documentatie best lang gedaan over hoe nou met de hotspot om te gaan.The Wizard schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:01:
[...]
Geen idee wat voor telefoon je hebt maar met draadloos opladen en hotspot (en 4 gebruikers waar 2 kinderen continue op youtube, etc zitten) gedurende 23 uur geen centje pijn. Uiteraard wordt de telefoon wel warm maar geen oververhitting, etc. Samsung S23U.
Nu ik de hotspot wel snap gebruik ik deze als de bluetooth weer eens irritant doet, met mijn mobo aan een kabeltje om deze op te laden. De mobiel word een heel klein beetje warm als ik dat doe.
Opladen met wireless doe ik liever niet want ook mijn toestel wordt dan heet, ook als ik geen gebruik maak van android auto/navigatie/hotspot (nokia xr20).
Mijn mobo heeft daar geen last van als ik mijn anker wireless chargers gebruik in huis terwijl de mobo gewoon spotify staat te streamen.
Ik heb het met 2 oppos gehad, x3 pro en x5 nu.The Wizard schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:01:
[...]
Geen idee wat voor telefoon je hebt maar met draadloos opladen en hotspot (en 4 gebruikers waar 2 kinderen continue op youtube, etc zitten) gedurende 23 uur geen centje pijn. Uiteraard wordt de telefoon wel warm maar geen oververhitting, etc. Samsung S23U.
Blijkbaar een Oppo issue.
Ik krijg net in de app de melding dat er binnenkort een update aankomt.adinsx schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:19:
Hennie weer de eer de eerste te zijn? Update komt net binnen
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/P3oN3LVXQPusGuh1zbnQf9kT.jpg?f=fotoalbum_large)
pbennink in "Het grote Renault Megane E-Tech electric topic"bhuurne schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:00:
[...]
Ik krijg net in de app de melding dat er binnenkort een update aankomt.
[Afbeelding]
Geen nieuwe helaas. Ben benieuwd wanneer de eerste naar android 12 gaat.
[ Voor 6% gewijzigd door Japie.G op 31-08-2024 14:53 ]
Ik heb mijn nieuwe Megane E-tech een paar dagen geleden opgehaald. Ik zie nergens iets van een update, maar als ik bij systeeminfo ga kijken dat staat er al Android 12.
:strip_exif()/f/image/C6LTj7ymRZUav9eTbVMPYJX2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 54% gewijzigd door Fr3ggel op 31-08-2024 16:26 ]
Jij hebt in je auto al Android 12 met de nieuwe interface.Fr3ggel schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:26:
Ik heb mijn nieuwe Megane E-tech een paar dagen geleden opgehaald. Ik zie nergens iets van een update, maar als ik bij systeeminfo ga kijken dat staat er al Android 12.
[Afbeelding]
Daar lijkt het inderdaad op.
Het viel me al op dat de auto waar ik weken geleden een proefrit deed een andere interface (digitale snelheidsmeter en vermogensmeter) had.
Het viel me al op dat de auto waar ik weken geleden een proefrit deed een andere interface (digitale snelheidsmeter en vermogensmeter) had.
Je hebt waarschijnlijk een nieuw nieuw model gekocht, en dus geen voorraad model. Voorraad modellen hebben de “oude” interface nog.Fr3ggel schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:36:
Daar lijkt het inderdaad op.
13 augustus besteld, deze week geleverd en de subsidie-verdubbel-korting gekregen (die volgens mij enkel op voorraad modellen geldt).Spurrea schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:37:
[...]
Je hebt waarschijnlijk een nieuw nieuw model gekocht, en dus geen voorraad model. Voorraad modellen hebben de “oude” interface nog.
Maakt niet veel uit, maar ik ga er wel vanuit dat ik een voorraad model heb.
Net even de auto aan de thuislader geslingerd. Hij startte keurig met 4,9kwh (23a afgezekerd), maar hij zakte vrij snel terug naar 2,3kwh. Wel zat de soc al op 73%. Nu is het bekend dat bij snelladen de snelheid fors daalt hoe voller de auto is, maar geldt de afname ook bij ac laden?
Nee, hooguit de laatste paar procent. Vreemd wel.Spurrea schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:52:
Net even de auto aan de thuislader geslingerd. Hij startte keurig met 4,9kwh (23a afgezekerd), maar hij zakte vrij snel terug naar 2,3kwh. Wel zat de soc al op 73%. Nu is het bekend dat bij snelladen de snelheid fors daalt hoe voller de auto is, maar geldt de afname ook bij ac laden?
Hier onlangs de New Motion Wallbox laten terugzetten naar 8 ipv 16A. Wel gewoon 3 fase maar de laadsnelheid is daarmee 5,2 kW ipv 11,3.
Ideaal met dit zonnige weer. Nagenoeg alleen zonnestroom de auto in.
Overigens blijft ie die laadsnelheid dus vasthouden tot 98% of iets dergelijks
Ik denk dat de Mobilize app de boel dwars zat. Heb nog beetje “ruzie” met dat uitgesteld laden.
Als ik namelijk de kabel inplug, begint de auto te laden zodra ik mn druppel langs de wallbox haal. Omdat (blijkbaar) uitgesteld laden nog ingesteld was, werd het laden na een minuutje onderbroken. Ik schakelde toen in de Mobilize app het uitgesteld laden uit, en toen ging de snelheid maar naar 2,3kwh. Nu staat ie overigens weer op 4,9kwh zag ik zojuist.
Als ik namelijk de kabel inplug, begint de auto te laden zodra ik mn druppel langs de wallbox haal. Omdat (blijkbaar) uitgesteld laden nog ingesteld was, werd het laden na een minuutje onderbroken. Ik schakelde toen in de Mobilize app het uitgesteld laden uit, en toen ging de snelheid maar naar 2,3kwh. Nu staat ie overigens weer op 4,9kwh zag ik zojuist.
Ja hoor, bij de eerste poging om naar updates te zoeken vanavond en meteen 3.1 connections update gevonden. 9MB groot maar dus die is zo binnen.
Ben beniewd. Ik ben ook niet helemaal dol op de nieuwe look die de Scenic en nieuwe Meganes hebben. Maar sommige dingen zoals het laten zien van laadsnelheid van AC is wel fijn; wel heel frappant dat het kennelijk niet for DC is?! Die Fransen, wat is het toch...
Ben beniewd. Ik ben ook niet helemaal dol op de nieuwe look die de Scenic en nieuwe Meganes hebben. Maar sommige dingen zoals het laten zien van laadsnelheid van AC is wel fijn; wel heel frappant dat het kennelijk niet for DC is?! Die Fransen, wat is het toch...
Ik hoop eigenlijk puur op de Android 12 update zonder de look - aangezien mijn Megane al ‘wat ouder is’ en mogelijk het nieuwe Dashboard niet ondersteund. Ook op het centrale scherm vind ik die gekleurde randen minder mooi dan de volledig zwarte look die we nu hebben.vayshen schreef op zondag 1 september 2024 @ 00:55:
Ja hoor, bij de eerste poging om naar updates te zoeken vanavond en meteen 3.1 connections update gevonden. 9MB groot maar dus die is zo binnen.
Maarja, we gaan niet kunnen kiezen gok ik.
Zijn er hier al met oudere (+1 jaar) Megane’s die de update ontvangen?
eens, ik heb de auto gekocht vanwege verschillende -technische- features en de “look” is mede bepalend geweest in de aanschaf. Bizar dat je geen keuze (wellicht) hebt. Hiervoor reed ik Citroën en had ik keuze uit 4 verschillende “look-modi’ zeg maar en dat beestje was uit 2015…. Vernieuwing is niet altijd verbetering al is dit natuurlijk heel persoonlijk.
Renault Megane E-Tech Optimum charge Iconic
Volgens mij nog niemand hier, wel hebben @Bvice en @adinsx al de voorbereiding van de update binnen voor zover ik weet. Beide wagens zijn van augustus 2022.JanAd schreef op zondag 1 september 2024 @ 09:02:
Zijn er hier al met oudere (+1 jaar) Megane’s die de update ontvangen?
Voor mensen die hun Megane geintegreerd hebben in HA: ik heb een PR ingediend waarmee je de klimatisatie schedules kan aanpassen.
Zelf gebruik ik em al even om de A/C automatisch te schedulen 8u nadat ik op het werk ben aangekomen.
Zelf gebruik ik em al even om de A/C automatisch te schedulen 8u nadat ik op het werk ben aangekomen.
Vandaag een lange rit gedaan bij 30 graden over de Zeeuwse eilanden. Verbruik zakte naar 13,7/100. Airco gewoon aan, radio aan, etc. Well bijna alleen maar 80km wegen.
Ik ben voornemens om een afneembare trekhaak aan te schaffen.
Bij de Renault dealers kost dat inclusief montage 1100 euro.
Bij mijn vorige 3 auto's heb ik bij een Belgische trekhaakshop hier over de grens (waar monteren van trekhaken lopende band werk is) met tevredenheid goedkoop een (merk)trekhaak laten plaatsen.
Mijn vorige auto's waren allen brandstof auto's en bepaald geen rijdende computers (jongste was van 2011)..
Ook voor de Megane E-tech heb ik daar geinformeerd naar de prijs. Ze vragen daar 695 euro inclusief montage en met originele Renault bekabeling (dat zou nodig zijn voor de driving assist-achtige zaken goed te laten werken) en 13polige stekker..
Via een kennis die daar werkt kan ik nog korting krijgen.
Dat leek me wel een goede deal t.o.v. de dealer prijzen.
Echter nu ik hier op het forum de verhalen lees over foutmeldingen na het vervangen van de voorruit en na schadeherstel aan een portier begin ik wel te twijfelen.
Heeft iemand advies?
En weet iemand hoe het zit met fabrieksgarantie bij montage van trekhaak door een 3e partij?
Bij mijn vorige 3 auto's heb ik bij een Belgische trekhaakshop hier over de grens (waar monteren van trekhaken lopende band werk is) met tevredenheid goedkoop een (merk)trekhaak laten plaatsen.
Mijn vorige auto's waren allen brandstof auto's en bepaald geen rijdende computers (jongste was van 2011)..
Ook voor de Megane E-tech heb ik daar geinformeerd naar de prijs. Ze vragen daar 695 euro inclusief montage en met originele Renault bekabeling (dat zou nodig zijn voor de driving assist-achtige zaken goed te laten werken) en 13polige stekker..
Echter nu ik hier op het forum de verhalen lees over foutmeldingen na het vervangen van de voorruit en na schadeherstel aan een portier begin ik wel te twijfelen.
Heeft iemand advies?
En weet iemand hoe het zit met fabrieksgarantie bij montage van trekhaak door een 3e partij?
Volgens mij heeft iemand in dit forum ook al problemen gehad met een trekhaak die achteraf is geplaatst.
Zou her dus even goed checken.
Zou her dus even goed checken.
Klopt, ik heb deze binnen sinds gisterochtend. (hier ook gepost)Zjanzjak schreef op zondag 1 september 2024 @ 09:37:
[...]
Volgens mij nog niemand hier, wel hebben @Bvice en @adinsx al de voorbereiding van de update binnen voor zover ik weet. Beide wagens zijn van augustus 2022.
:strip_exif()/f/image/wwDYnyfjXQm6XM8GzJFAMXU7.jpg?f=fotoalbum_large)
is idd een voorbereidende update, net als de 2.X destijds, waren ook 3 stappen.
Overigens heb ik begrepen dat de Meganes die niet af-fabriek Android 12 hebben, NIET de nieuwe interface krijgen met deze updates.
De laadsnelheid die wordt weergegeven bij het laden is onderdeel van een 'Elektromotor' update zag ik, dus dat is ook weer wat anders. Hopelijk komen er gewoon weer wat pakketjes achter elkaar.
Overigens heb ik begrepen dat de Meganes die niet af-fabriek Android 12 hebben, NIET de nieuwe interface krijgen met deze updates.
De laadsnelheid die wordt weergegeven bij het laden is onderdeel van een 'Elektromotor' update zag ik, dus dat is ook weer wat anders. Hopelijk komen er gewoon weer wat pakketjes achter elkaar.
Dat is tegenstrijdig met mijn info, ik heb onlangs ook contact gehad met RenaultNL over App issues (hier gedeeld). Destijds zeiden ze dat het naar alle Meganes komt en dat de uitrol start in september. Gezien de posts over voorbereidende updates lijkt het te kloppen.BVice schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:11:
is idd een voorbereidende update, net als de 2.X destijds, waren ook 3 stappen.
Maargoed, we zullen zien, het is ook maar net wie je spreekt bij Renault.

Ik geef niet veel om de nieuwe look, er zitten vooral veel bugs in de huidige versie.
Zoals; haperende carplay als je snel in en uitstapt, onscherpe kaart op het scherm achter je stuur, Carplay bijna altijd gedwongen stoppen om niet enkel audio te connecten, Uitgezoomde kaart, slechte laadstop planning.
De auto doet soms compleet alsof je nieuw bent en vraagt om gebruikersvoorwaarden te accepteren. Navigatie route kwijt als je even een laadstop doet, maar als je een dag later instapt staat er nog steeds 'welkom thuis' bijv. etc. etc.
Bovenstaande zal niet allemaal aan Android 10 toe te schrijven zijn, maar na een jaartje rijden zijn dit de 'ergenissen' in een super fijne auto verder
We krijgen wél Android12 onder de digitale motorkap, maar niet de nieuwe interfaces. Dat bedoelt @BVice volgens mij, en zo las ik het ook op buitenlandse FB-groepen. Mij best, want ik vind de nieuwe interface nog niet zo lekker als wat we nu hebben.
Af en toe een soft-reset helpt overigens om OpenR bij de les te houden
BVice schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:11:

Totaal geen probleem voor mij haha, ben niet zo'n fan van dat nieuwe uiterlijk.
Eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat ik zo vertrouwd/gewend ben aan het huidige uiterlijk dat ik het liever ook niet zie veranderen.
En nog eerlijker, ik mis eigenlijk niets, zie het meer als een 'nice to have' ipv een 'need to have'.
dit bedoel ik inderdaad. Maargoed, is sowieso afwachtenadinsx schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:16:
We krijgen wél Android12 onder de digitale motorkap, maar niet de nieuwe interfaces. Dat bedoelt @BVice volgens mij, en zo las ik het ook op buitenlandse FB-groepen. Mij best, want ik vind de nieuwe interface nog niet zo lekker als wat we nu hebben.
ik snap dat je dit wilt maar dat zou toch ondenkbaar zijn, hoe het nu gaat is echt doodnormaal vind ik. Bij veel andere merken krijg je bijvoorbeeld de app een tijdje gratis, maar daarna is het gewoon een betaalde dienst. Ik heb altijd maandelijks moeten betalen om mijn volkswagen voor te kunnen verwarmen. En zodra ik dat abonnement had opgezegd is die functie direct weg, dus helaas, geen app meer.LaTiNo156 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:42:
Zelfde geldt voor kaart-updates enz. Dan vind ik Renault nog redelijk soepel dat dit allemaal ook kan met een hotspot. Dat kan bij weinig andere merken...
dit is geen update van de app maar een teken dat je auto niet verbonden is of de servers er weer uit liggen. Ik heb momenteel gewoon verbinding.novareach schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:58:
Zijn er meer mensen waarbij de app is geupdate?
De batterijpercentage en klimatisering knop is verdwenen.
Niet heel gebruiksvriendelijk zo
[Afbeelding]
App ligt er hier ook weer uit. Het is wel heel extreem zeg de laatste weken. Wat een wanproduct op deze manier.novareach schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:58:
Zijn er meer mensen waarbij de app is geupdate?
De batterijpercentage en klimatisering knop is verdwenen.
Niet heel gebruiksvriendelijk zo
[Afbeelding]
Ik ben het wel met LaTiNo156 eens.
Er moet gewoon een simkaart slot in zitten. Bring your own SIM and go.
Niet dat gezeur met een hardcoded eSIM bij 1 provider. Het is gewoon een domme oplossing.
Ook wat betreft updates voor de V1 Meganes.
Als de oude graphics blijven... ok fine (liever gewoon nieuwe graphics, maar ok). Maar als dat ook betekend dat we geen nieuwe features krijgen die met de nieuwe software komen.. ik noem maar wat... in de nieuwe software versie zie je in de display live verkeer om je heen.
/f/image/eipYN2xtpR3LlHyIIwzCYkHm.png?f=fotoalbum_large)
Als we dat soort features niet krijgen... dan ben ik wel klaar met Renault.
Ik moet er nog 2 jaar mee rijden, maar zoals het er nu naar uitziet gaat dit de laatste Renault zijn.
Hoewel het een prima auto is verwacht ik voor 54.000 euro toch wel iets meer.
Zeker wat software betreft valt hij mij vies tegen... te veel bugs, te traag update beleid. Ze zouden er, wat mij betreft, naar moeten streven om ieder kwartaal een update uit te brengen.
Niet dat gezeur met een hardcoded eSIM bij 1 provider. Het is gewoon een domme oplossing.
Als de oude graphics blijven... ok fine (liever gewoon nieuwe graphics, maar ok). Maar als dat ook betekend dat we geen nieuwe features krijgen die met de nieuwe software komen.. ik noem maar wat... in de nieuwe software versie zie je in de display live verkeer om je heen.
/f/image/eipYN2xtpR3LlHyIIwzCYkHm.png?f=fotoalbum_large)
Ik moet er nog 2 jaar mee rijden, maar zoals het er nu naar uitziet gaat dit de laatste Renault zijn.
Zeker wat software betreft valt hij mij vies tegen... te veel bugs, te traag update beleid. Ze zouden er, wat mij betreft, naar moeten streven om ieder kwartaal een update uit te brengen.
[ Voor 8% gewijzigd door Schmoove op 02-09-2024 13:11 ]
maar waar vergelijk je het dan mee? Neem een XC40 recharge, redelijk dezelfde prijs categorie, die heeft niet eens de mogelijkheid om via een app te verwarmen! Android Auto? Nee, wel automotive. CarPlay? Haha paar jaartjes wachten en nu is het er eindelijk. Laat staan dat die verder ooit een update krijgt...Schmoove schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:23:
VW ID3 update? Kom over een paar weken maar langs bij de dealer. Dan lukt het heel misschien.
De Megane kan absoluut beter, maar doet het wat mij betreft echt een stuk beter dan de directe concurrentie.
Nee klopt, ik weet niet of andere fabrikanten het beter doen.BVice schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:00:
[...]
maar waar vergelijk je het dan mee? Neem een XC40 recharge, redelijk dezelfde prijs categorie, die heeft niet eens de mogelijkheid om via een app te verwarmen! Android Auto? Nee, wel automotive. CarPlay? Haha paar jaartjes wachten en nu is het er eindelijk. Laat staan dat die verder ooit een update krijgt...
VW ID3 update? Kom over een paar weken maar langs bij de dealer. Dan lukt het heel misschien.
De Megane kan absoluut beter, maar doet het wat mij betreft echt een stuk beter dan de directe concurrentie.
Het enige wat ik constateer is dat Renault het niet heel goed doet wat software betreft en dat valt mij heel erg tegen. Bij een nieuw auto ga ik daar zeker extra op letten. Wat het dan wordt... geen idee.
Mijn Mégane is bijna 2 jaar oud en hoop toch eigenlijk wel dat wij Android 12 krijgen met de opties zoals in bovenstaand screenshot te zien zijn. Zou niet weten waarom het niet zou kunnen? Tenzij er een processor/grafische chip update is toegevoegd aan de nieuwere modellen. Ik vind bovenstaande feature wel erg nuttig en mooi. Zou zonde zijn als de informatie niet getoond wordt (auto's om je heen) terwijl die wel aanwezig is namelijk.Schmoove schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:23:
Ik ben het wel met LaTiNo156 eens.
Als de oude graphics blijven... ok fine (lever gewoon nieuwe graphics, maar ok). Maar als dat ook betekend dat we geen nieuwe features krijgen die met de nieuwe software komen.. ik noem maar wat... in de nieuwe software versie zie je in de display live verkeer om je heen.
[Afbeelding]
Ik ben niet bekend met het update beleid van andere auto's, maar ben wel van mening dat als je AAOS op je auto's zet, je je gewoon hoort te houden aan de security eisen. Dat betekent maandelijks (of in ieder geval ieder kwartaal) security patches doorvoeren. Die brengt Google gewoon uit voor hun software.
Mijn Megane kan dit al sterker nog tot nu toe hebben al mijn auto's deze feature al. sterker nog tijdens het rijlessen moest ik ook met deze technologie oefenen. kan me er nog een herinneren bij afslaan binnen spiegel buiten spiegel over de schouder dan richting aangeven dan richting veranderen en als laatste na controle in de binnenspiegelMajesty schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:13:
[...]
Mijn Mégane is bijna 2 jaar oud en hoop toch eigenlijk wel dat wij Android 12 krijgen met de opties zoals in bovenstaand screenshot te zien zijn. Zou niet weten waarom het niet zou kunnen? Tenzij er een processor/grafische chip update is toegevoegd aan de nieuwere modellen. Ik vind bovenstaande feature wel erg nuttig en mooi. Zou zonde zijn als de informatie niet getoond wordt (auto's om je heen)

Ik rij een scenic nu met de nieuwere layout, maar iig het infotainment gedeelte heeft dezelfde hardware als in mijn voorgaande megane. Wellicht dat dat losstaat van het dashboard gedeelte, dat kan ik niet zien.
Ik vond de nieuwe looks ook superlelijk vergeleken met de megane. Maar in alle eerlijkheid moet ik nu zeggen dat het mij nu toch beter bevalt dan in de megane. Het kijkt rustiger en belangrijke info is makkelijker afleesbaar. Zal vast ook persoonlijk zijn. Ik ben iig flink van mening veranderd :-)
Ik vond de nieuwe looks ook superlelijk vergeleken met de megane. Maar in alle eerlijkheid moet ik nu zeggen dat het mij nu toch beter bevalt dan in de megane. Het kijkt rustiger en belangrijke info is makkelijker afleesbaar. Zal vast ook persoonlijk zijn. Ik ben iig flink van mening veranderd :-)
Precies, de zin en onzin van rij-"hulp"-systemen!DeepThought042 schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:24:
[...]
Mijn Megane kan dit al sterker nog tot nu toe hebben al mijn auto's deze feature al. sterker nog tijdens het rijlessen moest ik ook met deze technologie oefenen. kan me er nog een herinneren bij afslaan binnen spiegel buiten spiegel over de schouder dan richting aangeven dan richting veranderen en als laatste na controle in de binnenspiegel
Precies, dat valt veel gemakkelijker op te lossen (of veiliger te maken) met technologie die toch al aanwezig is in de autoDeepThought042 schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:24:
[...]
Mijn Megane kan dit al sterker nog tot nu toe hebben al mijn auto's deze feature al. sterker nog tijdens het rijlessen moest ik ook met deze technologie oefenen. kan me er nog een herinneren bij afslaan binnen spiegel buiten spiegel over de schouder dan richting aangeven dan richting veranderen en als laatste na controle in de binnenspiegel
Ik ook, import uit Duitsland. Bouwmaand juni 2022. Hoeveel features we krijgen zullen we zien, maar het is veilig te stellen dat alle Meganes de 3.0 update gaan krijgen.Zjanzjak schreef op zondag 1 september 2024 @ 09:37:
[...]
Volgens mij nog niemand hier, wel hebben @Bvice en @adinsx al de voorbereiding van de update binnen voor zover ik weet. Beide wagens zijn van augustus 2022.
We hebben hier ook achteraf de trekhaak laten plaatsen bij Profile. Geen enkel probleem, alles werkt zoals het hoort. Zijn gewoon dezelfde onderdelen als bij de dealer, originele kabelboom en trekhaak. Bij de dealer bestellen ze dezelfde onderdelen.Fr3ggel schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:14:
Ik ben voornemens om een afneembare trekhaak aan te schaffen.
Heeft iemand advies?
Ik ga volgende week (vrij spontaan) twee weken richting Andorra en omstreken, mochten jullie nog tips hebben, altijd welkom! Ik had al even een paar mooie Spanje reisverslagen teruggelezen uit dit topic.
Het volgende al geregeld:
- Laadpas van Shell, anwb, Vandebron, Tesla abonnement, Ionity app ingericht, ABRP just in case
- Tolbadge niet gedaan gezien ik vermoed dat de rijen niet zo lang zijn, tenzij het ergens anders nog nuttig voor is?
- Vignet voor milieuzones ben ik rijkelijk laat mee, maar heb ik nog nooit gedaan voor doorreis door Frankrijk eigenlijk. Nodig?
- Ik heb nog geen Granny charger, dat lijkt me wel handig om in ieder geval bij te hebben. Mocht iemand tips hebben graag, anders bestel ik deze
Thanks
.
- Laadpas van Shell, anwb, Vandebron, Tesla abonnement, Ionity app ingericht, ABRP just in case
- Tolbadge niet gedaan gezien ik vermoed dat de rijen niet zo lang zijn, tenzij het ergens anders nog nuttig voor is?
- Vignet voor milieuzones ben ik rijkelijk laat mee, maar heb ik nog nooit gedaan voor doorreis door Frankrijk eigenlijk. Nodig?
- Ik heb nog geen Granny charger, dat lijkt me wel handig om in ieder geval bij te hebben. Mocht iemand tips hebben graag, anders bestel ik deze
Thanks
[ Voor 4% gewijzigd door Majesty op 03-09-2024 07:32 ]
Er is een apart topic over internationale EV reizen, maar hier my 2 cents:Majesty schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 07:32:
Ik ga volgende week (vrij spontaan) twee weken richting Andorra en omstreken, mochten jullie nog tips hebben, altijd welkom! Ik had al even een paar mooie Spanje reisverslagen teruggelezen uit dit topic.
Thanks.
- Ik denk dat je een flinke overkill aan laadpassen hebt haha. Alleen vandebron of shell of anwb was zat geweest. Tesla heb ik echt nog nooit gebruikt, omdat die niet direct langs de snelweg zitten en die paar euro is het me niet waard om van de snelweg af te gaan.
- Ik vind het zelf fijn om de route wel helemaal te plannen, dus waar je gaat stoppen en hoe lang minimaal. Ik doe dat via ABRP + zelf palen zoeken via Chargemap. De auto zelf geeft via Maps vreemde laadsuggesties dus daar kun je niet helemaal op vertrouwen.
niet helemaal on-topic maar nee, voor een doorreis in Frankrijk heb je geen Crit'Air sticker nodig. Je kan hem altijd bestellen en kijken of hij nog op tijd is maar is geen issue. Ik heb wel een tolbadge maar ben best vaak in Frankrijk. Maar is idd geen must. Je hoeft niet te stoppen bij de poortjes dus in theorie is het zuiniger
Die granny lijkt me prima, ik heb een vergelijkbare van de LIDL. In 2 jaar/100.000km nog nooit gebruikt (ja 1x om te testen). Zonde eigenlijk.
Good point, had het beter daar kunnen plaatsen. Wat betreft de hoeveelheid laadpassen: die heb ik al sinds aanschaf van de auto 2 jaar terug met het idee van 'kan altijd handig zijn'. Het is me een paar keer overkomen dat ik ze toch allemaal nodig heb gehad tijdens een reis. Iets met obscure laadpalen.BVice schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:34:
[...]
Er is een apart topic over internationale EV reizen, maar hier my 2 cents:
- Ik denk dat je een flinke overkill aan laadpassen hebt haha. Alleen vandebron of shell of anwb was zat geweest. Tesla heb ik echt nog nooit gebruikt, omdat die niet direct langs de snelweg zitten en die paar euro is het me niet waard om van de snelweg af te gaan.
- Ik vind het zelf fijn om de route wel helemaal te plannen, dus waar je gaat stoppen en hoe lang minimaal. Ik doe dat via ABRP + zelf palen zoeken via Chargemap. De auto zelf geeft via Maps vreemde laadsuggesties dus daar kun je niet helemaal op vertrouwen.
niet helemaal on-topic maar nee, voor een doorreis in Frankrijk heb je geen Crit'Air sticker nodig. Je kan hem altijd bestellen en kijken of hij nog op tijd is maar is geen issue. Ik heb wel een tolbadge maar ben best vaak in Frankrijk. Maar is idd geen must. Je hoeft niet te stoppen bij de poortjes dus in theorie is het zuiniger
Die granny lijkt me prima, ik heb een vergelijkbare van de LIDL. In 2 jaar/100.000km nog nooit gebruikt (ja 1x om te testen). Zonde eigenlijk.
Maps geeft mij over het algemeen altijd vrij goede suggesties, ook in Frankrijk, maar goede tip om het er inderdaad naast te houden. Die tolbadge lijkt me toch wel interessant eigenlijk!
De granny nooit nodig gehad bij een hotel en/of camping of iets dergelijks? Kan me voorstellen dat het dan handig kan zijn. Dank voor de tips!
Dat vignet duurt ruim een week voordat je dat binnen hebt. Echter je mag ook tijdelijk zonder rijden, als je het betaalbewijs maar bij je hebt. Ik ben overigens onlangs naar Parijs gegaan zonder vignet en betaalbewijs (ook te laat aangevraagd)... niet gepakt.Majesty schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 07:32:
Thanks.
granny laden op de camping is vaak streng verboden, werd bij mij ook actief op gecheckt en in Italië wel eens gehoord dat je 300 euro kon lappen als je werd betrapt.Majesty schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:22:
[...]
Good point, had het beter daar kunnen plaatsen. Wat betreft de hoeveelheid laadpassen: die heb ik al sinds aanschaf van de auto 2 jaar terug met het idee van 'kan altijd handig zijn'. Het is me een paar keer overkomen dat ik ze toch allemaal nodig heb gehad tijdens een reis. Iets met obscure laadpalen.
Maps geeft mij over het algemeen altijd vrij goede suggesties, ook in Frankrijk, maar goede tip om het er inderdaad naast te houden. Die tolbadge lijkt me toch wel interessant eigenlijk!
De granny nooit nodig gehad bij een hotel en/of camping of iets dergelijks? Kan me voorstellen dat het dan handig kan zijn. Dank voor de tips!
In Frankrijk staan bij veel supermarkten wel 50kW laders en dan ben je tijdens je boodschappen vol genoeg. En ook de standaard 22kW laders werken prima om tijdens een stadsbezoekje oid vol te komen.
De laadpaal-advies functie in Maps was stuk toen ik in Frankrijk was, de megane bleef alleen maar palen in NL adviseren.
Tolbadge is gewoon een luxe, ik ben er blij mee maar is geen must
Dat kan voor minder als je een beetje handig bent en dit aandurft. Ik heb vorige week bij een grote onderdelenwebshop in het noorden des lands een (afneembare) trekhaak en kabelboom gekocht, voor ongeveer 390 euro, en omdat ik een nieuw mailalias gebruikte ging er nog 10 procent af. Komende vrijdag wil ik kijken of ik het in twee a drie uur in een hobbygarage in de buurt zelf in kan bouwen, dus dan komt er nog iets van max 50 euro aan huur van een brug bij. Het lijkt in ieder geval niet al te moeilijk te zijn (grofweg bodemplaat achter eraf, trekhaakconstructie erin schroeven, kabelboom aansluiten, bodemplaat er weer op); bovendien heb ik dit met een vorige auto ook zelf gedaan en die trekhaak is er nooit afgevallenFr3ggel schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:14:
Ik ben niet echt bang voor invloed op garantie. Zoals al eerder in deze thread gezegd, de dealer gebruikt dezelfde spullen.En weet iemand hoe het zit met fabrieksgarantie bij montage van trekhaak door een 3e partij?
Mocht je een undo willen doen:bij de montage van een afneembare trekhaak moet je een stukje uit de (plastic) bodemplaat knippen dus dat is een issue als je alle trekhaakspullen er weer af wil halen in geval van garantiegezeur. Bij de montagehandleiding voor een vaste trekhaak leek dat gat er niet te zijn maar dat snap ik nog niet helemaal want op een of andere manier moet er toch ergens een trekhaak naar buiten komen.
De bedrading is wel zonder sporen te undo-en, dwz mijn exemplaar heeft gewoon al uit de fabriek een paar stekkertjes in de kabelboom achter waar je dan je trekhaakkabelboom tussen kan prikken, en die nieuwe kabelboom zou dan ook de lampjes en rijhulpsystemen achter uit moeten schakelen als er een aanhanger aan zit.
Ik vond de Granny charger afgelopen vakantie naar Z-Frankrijk ideaal. de stroompunten op de camping waren 10A en mij werd zelfs aangeraden vanuit de eigenaren deze te gebruiken. Ik heb dus alleen daar en snachts geladen in 12 uur ong 50%, toch lekker om terug van kamperen met 100% te vertrekken naar NL.Majesty schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 07:32:
Thanks.
Idd, ik gebruik de granny charger ook veel op vakantie of thuis (af en toe). Ik zou wel een versie kiezen die van 6 tot 16A kan gaan, er zijn ook versies die niet verder gaan dan 10 of 13A. Advies is om niet op 16A te laden, alleen als je zeker weet dat de groep + stopcontact aan kan.HenriL schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:45:
[...]
Ik vond de Granny charger afgelopen vakantie naar Z-Frankrijk ideaal. de stroompunten op de camping waren 10A en mij werd zelfs aangeraden vanuit de eigenaren deze te gebruiken. Ik heb dus alleen daar en snachts geladen in 12 uur ong 50%, toch lekker om terug van kamperen met 100% te vertrekken naar NL.
Heb de Megane nu bijna een jaar, daarvoor 5 jaar in de Zoe gereden. Daar had ik de originele granny charger bijgekocht en dus nog in bezit nu. Die heb ik in die vijf jaar 2x nodig gehad en dat was in een tijd waar publiek laden nog veel minder gemeengoed was.
Zie zelf niet zo’n nut meer in de granny charger voor onderweg, als je je routes goed plant en je rijgedrag erop aanpast, kom je niet voor verrassingen te staan. Ligt natuurlijk wel aan in welke landen je gaat rijden.
Zie zelf niet zo’n nut meer in de granny charger voor onderweg, als je je routes goed plant en je rijgedrag erop aanpast, kom je niet voor verrassingen te staan. Ligt natuurlijk wel aan in welke landen je gaat rijden.
Dank voor je antwoord._jap_ schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:05:
[...]
Dat kan voor minder als je een beetje handig bent en dit aandurft. Ik heb vorige week bij een grote onderdelenwebshop in het noorden des lands een (afneembare) trekhaak en kabelboom gekocht, voor ongeveer 390 euro, en omdat ik een nieuw mailalias gebruikte ging er nog 10 procent af. Komende vrijdag wil ik kijken of ik het in twee a drie uur in een hobbygarage in de buurt zelf in kan bouwen, dus dan komt er nog iets van max 50 euro aan huur van een brug bij. Het lijkt in ieder geval niet al te moeilijk te zijn (grofweg bodemplaat achter eraf, trekhaakconstructie erin schroeven, kabelboom aansluiten, bodemplaat er weer op); bovendien heb ik dit met een vorige auto ook zelf gedaan en die trekhaak is er nooit afgevallen
[...]
Ik ben niet echt bang voor invloed op garantie. Zoals al eerder in deze thread gezegd, de dealer gebruikt dezelfde spullen.
Mocht je een undo willen doen:bij de montage van een afneembare trekhaak moet je een stukje uit de (plastic) bodemplaat knippen dus dat is een issue als je alle trekhaakspullen er weer af wil halen in geval van garantiegezeur. Bij de montagehandleiding voor een vaste trekhaak leek dat gat er niet te zijn maar dat snap ik nog niet helemaal want op een of andere manier moet er toch ergens een trekhaak naar buiten komen.
De bedrading is wel zonder sporen te undo-en, dwz mijn exemplaar heeft gewoon al uit de fabriek een paar stekkertjes in de kabelboom achter waar je dan je trekhaakkabelboom tussen kan prikken, en die nieuwe kabelboom zou dan ook de lampjes en rijhulpsystemen achter uit moeten schakelen als er een aanhanger aan zit.
Ik ga niet zelf aan de montage beginnen. Maar ik heb wel een trekhaakspecialist welke veel goedkoper is dan de Renault dealer.
Ik ben niet zo bang voor de montage van de trekhaak. Maar meer voor eventuele computer/electronica problemen.
Maar als het daadwerkelijk een kwestie is van een kabeltje inprikken (plug & play), dan zou ik het wellicht wel aandurven.
Als je de trekhaak gemonteerd en aangesloten heb dan lees ik graag je ervaringen daarover.
Ook bij de vaste trekhaak moet er een stukje uit de bodemplaat inderdaad. Maar is erg minimaal. Als je hem netjes uitsnijdt kun je hem wellicht zelfs weer terug plaatsen._jap_ schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:05:
[...]
Weet jij hoe het met de zekering zit? Je zal toch ergens naar voren toe een zekering moeten plaatsen, zo dicht mogelijk bij de 12V accu. En dus ook een kabel naar voren moeten trekken, dus alle interieur panelen los klikken. Ook geen ramp maar 2-3 uur vind ik zeer ambitieus. Ik had bij een vorige auto al zeker 2-3 uur nodig om de bumper + panelen te verwijderen.
Zijn er eigenlijk al Megane rijders hier die hun audio (niet zijnde Haram Kardon) wat hebben uitgebreid met een kleine subwoofer?
Mij is verteld dat er in de software een aanpassing gedaan moet worden. Voor mij de reden geweest om de haak door de dealer te laten plaatsen. Ben ook wel benieuwd of het zelf te doen is zonder problemen. Er reageert wel het een en ander anders met de aanhanger er achter. Inderdaad de radars voor dode hoek detectie etc werken niet en en dat staat dan ook in beeld dat dit door aanhanger komt._jap_ schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:05:
[...]
Dat kan voor minder als je een beetje handig bent en dit aandurft. Ik heb vorige week bij een grote onderdelenwebshop in het noorden des lands een (afneembare) trekhaak en kabelboom gekocht, voor ongeveer 390 euro, en omdat ik een nieuw mailalias gebruikte ging er nog 10 procent af. Komende vrijdag wil ik kijken of ik het in twee a drie uur in een hobbygarage in de buurt zelf in kan bouwen, dus dan komt er nog iets van max 50 euro aan huur van een brug bij. Het lijkt in ieder geval niet al te moeilijk te zijn (grofweg bodemplaat achter eraf, trekhaakconstructie erin schroeven, kabelboom aansluiten, bodemplaat er weer op); bovendien heb ik dit met een vorige auto ook zelf gedaan en die trekhaak is er nooit afgevallen
[...]
Ik ben niet echt bang voor invloed op garantie. Zoals al eerder in deze thread gezegd, de dealer gebruikt dezelfde spullen.
Ben benieuwd of het echt in de software aangezet moet worden of dat het alleen het stekkertje insteken is..
De dealer heeft mij wel meer onzin verkocht helaas🤣
[ Voor 64% gewijzigd door Japie.G op 03-09-2024 19:16 ]
Goed punt - de kabelboom die ik hier heb liggen doet standaard geen geschakelde of permanente 12V dus hoeft er niets op de accu aangesloten te worden.BVice schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:09:
Weet jij hoe het met de zekering zit? Je zal toch ergens naar voren toe een zekering moeten plaatsen, zo dicht mogelijk bij de 12V accu.
Misschien dat er wel al bekabeling voor een geschakelde en permanente 12V van voor naar achter ligt, lijkt me niet iets om twee kabelbomen voor te hebben in je productielijn. Als er hier iemand is met toegang tot Dialogys dan kan die dat vast opzoeken.
Nee hoor, geen aanpassing nodig, je plaatst gewoon een extra module in de bestaande kabelboom:Japie.G schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:14:
[...]
Mij is verteld dat er in de software een aanpassing gedaan moet worden. Voor mij de reden geweest om de haak door de dealer te laten plaatsen. Ben ook wel benieuwd of het zelf te doen is zonder problemen. Er reageert wel het een en ander anders met de aanhanger er achter. Inderdaad de radars voor dode hoek detectie etc werken niet en en dat staat dan ook in beeld dat dit door aanhanger komt.
Ben benieuwd of het echt in de software aangezet moet worden of dat het alleen het stekkertje insteken is..
De dealer heeft mij wel meer onzin verkocht helaas🤣
:strip_exif()/f/image/f2zcUFblYMRX7NG3Z13bYbvk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wid35PKeLYeAx6ld8MO81ek2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LJixH4Wrn8wdX4BVNqX4FNHQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m0W2VYZ93MHXKH6AMoUVQsDf.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wil mijn gewone achteruitkijkspiegel vervangen door een automatisch dimmende (niet die met camerabeeld, maar eentje die vanzelf dimt), de spiegel heb ik al via een sloopbedrijf, maar ik ben nog op zoek naar tekeningen/videootjes/tips/... hoe ik de behuizing loshaal om de huidige spiegel te vervangen. Alle tips worden zeer gewaardeerd!
Interessant! Is dat Renault informatie? Achter “Kabelset ingeleerd in boordcomputer” staat een kruisje. Hoe moet ik dat lezen? Dat betekent dat dit niet nodig is?The Wizard schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:49:
[...]
Nee hoor, geen aanpassing nodig, je plaatst gewoon een extra module in de bestaande kabelboom:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is via trekhaakcentrum gedaan, je krijgt alle papieren gewoon mee naar huis. Klopt idd, is geen inleer nodig in de computer, de computer in de auto ziet dat er een extra computer toegevoegd is en deze wordt automatisch opgenomen in het CAN bus systeem.Japie.G schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:38:
[...]
Interessant! Is dat Renault informatie? Achter “Kabelset ingeleerd in boordcomputer” staat een kruisje. Hoe moet ik dat lezen? Dat betekent dat dit niet nodig is?
potverdorie dan ben ik dus verkeerd (voor)(op)gelicht* destijds, maar good to know. Want rij nu een scenic en daar moet de haak nog onder. Daar gaat Japie.G geen 1100 meer voor neerleggen dan....The Wizard schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:54:
[...]
Dit is via trekhaakcentrum gedaan, je krijgt alle papieren gewoon mee naar huis. Klopt idd, is geen inleer nodig in de computer, de computer in de auto ziet dat er een extra computer toegevoegd is en deze wordt automatisch opgenomen in het CAN bus systeem.
*doorhalen wat niet van toepassing is
[ Voor 6% gewijzigd door Japie.G op 04-09-2024 14:20 ]
Heb zojuist 2 nieuwe voorbanden besteld om in oktober te plaatsen omdat ik nu onder 3mm kom. Meer dan 700 euro! Nieuwe Megane kopers hebben me toch geluk dat jullie gratis kunnen kiezen voor de 18" bij de Techno uitvoering..dat kon ik niet!
Kost bij mij 220 euro die beurtSurfroy01 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:35:
Vrijdag auto de 2e jaarlijkse beurt laten geven, 118 euro en volledig vol geladen......... EV rijden blijft nog steeds erg goedkoop!
Dan zou ik nog even wat gaan rondbellen. Voor dat bedrag heb ik er vier nieuwe onder laten leggen.vayshen schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:55:
Heb zojuist 2 nieuwe voorbanden besteld om in oktober te plaatsen omdat ik nu onder 3mm kom. Meer dan 700 euro! Nieuwe Megane kopers hebben me toch geluk dat jullie gratis kunnen kiezen voor de 18" bij de Techno uitvoering..dat kon ik niet!
Het heeft even geduurd, maar we hebben onze Megane weer terug! 
Nadat eind juni de melding "batterij opladen niet mogelijk" verscheen en we de Megane naar de dealer hebben gebracht, hebben we de Megane gisteravond weer kunnen ophalen. Het heeft dus ruim 2 maanden geduurd, maar dan heb je ook wat: er zit inmiddels een compleet nieuwe elektromotor in, welke gelukkig volledig onder garantie is vervangen. Het merendeel van die ruim 2 maanden was overigens wachttijd op de benodigde onderdelen, die liggen kennelijk niet op voorraad.
Eén vreemd dingetje: de richtingaanwijzers maakten eerst geen geluid. Ook op het hoogste volume waren ze niet te horen. Na een paar minuten deden ze het opeens wel?!? Nu was op dat moment wel de installatie van de update Connectiviteit 3.1.0 bezig. Zou dat er wellicht mee te maken kunnen hebben?
Klopt het trouwens dat er geen licht in de knop voor de alarmlichten gaat branden als je die inschakelt? Ik kan me niet meer herinneren hoe dat was, maar het viel nu - zeker omdat er eerst geen geluid te horen was - erg op dat er geen zichtbare indicatie in de schakelaar was te zien. En in de meeste / alle andere auto's die we hebben gehad, brandde er wel altijd licht in die schakelaar.
Nadat eind juni de melding "batterij opladen niet mogelijk" verscheen en we de Megane naar de dealer hebben gebracht, hebben we de Megane gisteravond weer kunnen ophalen. Het heeft dus ruim 2 maanden geduurd, maar dan heb je ook wat: er zit inmiddels een compleet nieuwe elektromotor in, welke gelukkig volledig onder garantie is vervangen. Het merendeel van die ruim 2 maanden was overigens wachttijd op de benodigde onderdelen, die liggen kennelijk niet op voorraad.
Eén vreemd dingetje: de richtingaanwijzers maakten eerst geen geluid. Ook op het hoogste volume waren ze niet te horen. Na een paar minuten deden ze het opeens wel?!? Nu was op dat moment wel de installatie van de update Connectiviteit 3.1.0 bezig. Zou dat er wellicht mee te maken kunnen hebben?
Klopt het trouwens dat er geen licht in de knop voor de alarmlichten gaat branden als je die inschakelt? Ik kan me niet meer herinneren hoe dat was, maar het viel nu - zeker omdat er eerst geen geluid te horen was - erg op dat er geen zichtbare indicatie in de schakelaar was te zien. En in de meeste / alle andere auto's die we hebben gehad, brandde er wel altijd licht in die schakelaar.
Dat is wel erg veel. Wij waren voor twee voorbanden iets meer dan € 400 kwijt bij de betere bandenboer, dus niet bij de dealer.vayshen schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:55:
Heb zojuist 2 nieuwe voorbanden besteld om in oktober te plaatsen omdat ik nu onder 3mm kom. Meer dan 700 euro!
Wij hadden ook veel liever de 18" gehad, maar we zouden dan een compleet nieuwe set velgen en banden moeten kopen. Dat werd ons toch te gortig. Mooi dat die optie er nu tenminste is idd.Nieuwe Megane kopers hebben me toch geluk dat jullie gratis kunnen kiezen voor de 18" bij de Techno uitvoering..dat kon ik niet!
Zijn ze van goud?vayshen schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:55:
Heb zojuist 2 nieuwe voorbanden besteld om in oktober te plaatsen omdat ik nu onder 3mm kom. Meer dan 700 euro!
Precies, dat werd mij ook verteld. Ik bood zelfs aan de 20" op een showmodel met 18" te ruilendeMercer schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:52:
[...]
Dat is wel erg veel. Wij waren voor twee voorbanden iets meer dan € 400 kwijt bij de betere bandenboer, dus niet bij de dealer.
[...]
Ja daar begin ik ook aan te denken.
Wij hadden ook veel liever de 18" gehad, maar we zouden dan een compleet nieuwe set velgen en banden moeten kopen. Dat werd ons toch te gortig. Mooi dat die optie er nu tenminste is idd.
Hier idem dito, maar werd helaas niet aangenomen.vayshen schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:09:
Ik bood zelfs aan de 20" op een showmodel met 18" te ruilen
Ik vind de standaard 20" Techno en Iconic banden net één van de mooiste dingen op de Megane. 
Ik had wel graag de optie voor 4-seizoens banden gehad. Die keuze had ik dan weer niet.
Ik had wel graag de optie voor 4-seizoens banden gehad. Die keuze had ik dan weer niet.
Smaken verschillenJanAd schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:48:
Ik vind de standaard 20" Techno en Iconic banden net één van de mooiste dingen op de Megane.
Ik vind persoonlijk de velgen echt te groot om nog mooi te zijn. Maar mijn voornaamste redenen om de voorkeur te geven aan de 18" zijn: 1) comfort, 2) verbruik/range en 3) kosten banden.
Bijzonder, die keuze had ik juist wel. Ook kon ik kiezen voor banden die beter bestand zijn tegen lekken (moet je alleen niet een lek aan de rand van het loopvlak oplopen, dan heb je er alsnog niets aan weet ik uit ervaringIk had wel graag de optie voor 4-seizoens banden gehad. Die keuze had ik dan weer niet.

Helemaal eens. De 20" wielen geven de Megane juist wat extra gave looks.JanAd schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:48:
Ik heb wel 4Season erop liggen maar totaal niet tevreden over qua grip op metname nat wegdek. Beetje sportief sturen en je glibbert alle kanten op (Goodyear vector3 spul). Na een rotonde goed gasgeven levert bij 70 kmu nog gripverlies op. Nee... en ik had het kunnen weten. 4seasons zijn een compromis van een compromis, maar de werlgever staat een extra wielenset niet toe... Wisselen óp de velgen zag ik zelf niet zitten.
Binnenkort zijn de voorbanden aan vervanging toe (na 48.000 km nu op 3mm), en dan ga ik CrossClimate proberen te krijgen.
Prive auto's altijd op Michelin staan (PilotSport5 weliswaar), dus eens kijken of dat op nat beter gaat...
Sow… wat is de Maps route planning met laders een drama geworden.
Momenteel op vakantie op rondreis door Europa. Vorig jaar 0x andere apps gebruikt, dit jaar slaan de laad suggesties helemaal nergens op. Laadpalen tientallen kilometers van snelweg af, laadpalen in andere omgevingen etc.
Ook geschatte accu percentage bij bestemmingen zijn way of. Op een route van 3 uur scheelt het geregeld 15 procent of meer.
Voor deze reis nu helemaal handmatig over op ABRP. Maps denkt vervolgens bij volgende laad locatie dat ik met 0 procent aankom, 3u later netjes met 17 procent aan de laadpaal.
Ergens hebben ze het afgelopen halfjaar iets goed om zeep geholpen bij Google/Renault.
Momenteel op vakantie op rondreis door Europa. Vorig jaar 0x andere apps gebruikt, dit jaar slaan de laad suggesties helemaal nergens op. Laadpalen tientallen kilometers van snelweg af, laadpalen in andere omgevingen etc.
Ook geschatte accu percentage bij bestemmingen zijn way of. Op een route van 3 uur scheelt het geregeld 15 procent of meer.
Voor deze reis nu helemaal handmatig over op ABRP. Maps denkt vervolgens bij volgende laad locatie dat ik met 0 procent aankom, 3u later netjes met 17 procent aan de laadpaal.
Ergens hebben ze het afgelopen halfjaar iets goed om zeep geholpen bij Google/Renault.
Ik heb er ook mijn vraagtekens bij. Heb op onze roadtrip afgelopen maand door Polen steeds zelf het laadstation zelf ingegeven, naar gelang we wilden stoppen. In de praktijk kwam het erop neer 300 km (snelweg) verder een laadstation selecteren met vertrek op 100%.Razer schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:15:
Sow… wat is de Maps route planning met laders een drama geworden.
Tijdens het rijden een marge aanhouden van 30 km verschil (resterend aantal km volgens auto en googlemaps aantal km nog te rijden). Dat bepaalde de snelheid, wat neerkwam op 120-130 km/h continu.
Tussendoor snelladen tot ongeveer 90% (aankomst was meestal rond 10%, waarbij googlemaps bij de start -7% aangaf)) in 35-40 mins en weer door.
Viel ontzettend mee allemaal, zelfs in Polen met substantieel veel minder laadstations, in Duitsland alleen Tesla gebruikt.
Ben er verder weinig mee bezig geweest, range van de auto is prima!
2 weken geleden weigerde de westfalia afneembare trekhaak om nog vast te haken. Weg gebracht, ja er zit verf in het mechaniek wat afbrokkelt en daardoor werkt ie niet meer. Nieuwe haak ging 6-8 weken duren, repareren 4 weken...........
En vorige week wilde het laadklapje niet meer dicht, vergrendelen. Had ik al vaker last van, wat kruipolie hielp prima dan deed ie het weer een maand goed. Nu geolied en wat harder dicht gedrukt, dat palletje waar mee vergrendeld wordt, plop naar binnen gedrukt, dus klep kon niet meer vergrendeld worden. Staat sinds maandag bij de dealer, ze wachten nog op 1 onderdeel, de slotfunctie zodat ie niet op slot open gemaakt kan worden. Dat staat nog in backorder, kan de auto wel ophalen want er is mee te rijden.
En vorige week wilde het laadklapje niet meer dicht, vergrendelen. Had ik al vaker last van, wat kruipolie hielp prima dan deed ie het weer een maand goed. Nu geolied en wat harder dicht gedrukt, dat palletje waar mee vergrendeld wordt, plop naar binnen gedrukt, dus klep kon niet meer vergrendeld worden. Staat sinds maandag bij de dealer, ze wachten nog op 1 onderdeel, de slotfunctie zodat ie niet op slot open gemaakt kan worden. Dat staat nog in backorder, kan de auto wel ophalen want er is mee te rijden.
Iemand enig idee waarom de auto/app uit zichzelf de privacysettings wijzigt? Deze worden uitgezet door welke omstandigheid het ook mag zijn, zonder dat ik er aan zit. Gevolg is dat de MR-app de auto niet ziet. Als ik dan in de auto weer de “gegevens delen” aanzet, is het probleem opgelost…. voor een paar dagen.
Ja dat klopt.deMercer schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:47:
….
Ik hoor bij mij het geluid (wat je ook bij de richtingaanwijzer hoort).
En ik zie op het Dashboard beide richtingaanwijzerpijlen knipperen (Android 12 UI).
In de knop zelf krijg ik geen lichtsignalen.
Heb ik voor een tripje Frankfurt maandag/dinsdag genoeg aan mijn TNM MultiTankcard of is het verstandig nog een app te downloaden? (Naast Fastned).
Eerste trip Duitsland in met de Electric. In theorie moet de Shell recharge (The New Motion) voldoen lijkt me? Of zijn de ervaringen anders?
Eerste trip Duitsland in met de Electric. In theorie moet de Shell recharge (The New Motion) voldoen lijkt me? Of zijn de ervaringen anders?
Geen problemen gehad met puur de Shell Recharge laaddruppel toen we door Duitsland, Denemarken en Zweden reden.adinsx schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:55:
Heb ik voor een tripje Frankfurt maandag/dinsdag genoeg aan mijn TNM MultiTankcard of is het verstandig nog een app te downloaden? (Naast Fastned).
Je kan in de Shell Recharge app zien welke laadpalen ondersteund worden en er waren genoeg aanbieders in alle drie de landen die gewoon werkten.