Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 11:20
Dat is technisch niet een kwestie van bijpluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
ArjenIsM3 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:02:
Is er al praktijkervaring qua actieradius? Gister een korte proefrit gemaakt bij de dealer. Die gaf aan dat het in theorie ongeveer 470 is (wist ik al) maar dat ze het in de praktijk nog niet wisten. Toen ik in de volgeladen demo auto stapte gaf hij 330km actieradius aan. En dat met de dikste accu/motorisering. Viel me nogal tegen. Of is daar een andere verklaring voor? Overigens had die demo auto ook het vage getik in het gaspedaal (wat dan waarschijnlijk weer afkomstig is van het rempedaal?). Hopelijk kunnen ze dat oplossen. Nogal irritant. Ook irritant is dat hij niet echt over one pedal driving beschikt. Je moet hem altijd zelf stoppen met de rem. Ook vond ik de maximale regeneratie stand nog niet agressief genoeg. Gister ook in de XC40 gereden en die vond ik toch een stukje fijner rijden. Voelde ook vlotter ondanks dat het op papier eigenlijk niets scheelt. Interieur mooier en ook ruimer. In de XC40 kon ik comfortabel achter mezelf zitten. In de Megane zat ik dan met mijn knieën tegen de stoel. Kofferruimte dan wel weer prima. Twijfel nog of deze Megane wat voor me is of dat ik beter voor een XC40/Polestar 2/Kia EV6 kan gaan. Belangrijkste argument voor de Megane is natuurlijk het kostenplaatje. Scheelt toch al gauw 80 euro netto.
Aardig verschil in prijs toch inderdaad? Tussen die auto's. Hoe lang ben je dat je met je knieën tegen jezelf aan zit? Ik ben 1.90 en kan qua knieën in ieder geval ruim achter mezelf zitten, het is eerder de hoogte die problemen oplevert, achterin. Maar goed, ik zal zelf niet vaak achter de bestuurder zitten in de auto. Ik koop een auto ook niet voor familie, vrienden of kennissen, maar voor onszelf.

470 is WLTP en (natuurlijk) niet haalbaar. Zelf heb ik her en der tussen 340-390km range gezien op filmpjes. Rijd je vaak grote afstanden of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:07
Majesty schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:24:
[...]

Aardig verschil in prijs toch inderdaad? Tussen die auto's. Hoe lang ben je dat je met je knieën tegen jezelf aan zit? Ik ben 1.90 en kan qua knieën in ieder geval ruim achter mezelf zitten, het is eerder de hoogte die problemen oplevert, achterin. Maar goed, ik zal zelf niet vaak achter de bestuurder zitten in de auto. Ik koop een auto ook niet voor familie, vrienden of kennissen, maar voor onszelf.

470 is WLTP en (natuurlijk) niet haalbaar. Zelf heb ik her en der tussen 340-390km range gezien op filmpjes. Rijd je vaak grote afstanden of?
Zeker. De Megane EV kan dan ook praktisch zonder eigen bijdrage (afhankelijk van de opties). Een XC40/EV6/Polestar 2 niet. Dan moet ik bijbetalen maar dat vind ik geen ramp. Je bent langer dan ik (1,82m) maar wellicht is onze zithouding anders. In de Volvo zat ik in ieder geval een stuk beter achterin. En inderdaad, de auto zal voornamelijk 1 of 2 personen vervoeren maar het komt toch nog regelmatig voor dat ik vrienden of familie achterin heb. Ook doen we nog wel eens tripjes naar het buitenland daarmee. In de huidige auto (Polo Highline R-line, benzine) is dat niet ideaal dus het zou fijn zijn als dat beter is in de volgende. En met de Megane heb ik niet het idee dat ik nou veel beter zit achterin. Hij schijnt qua lengte/wielbasis ook een beetje tussen een Clio en een Megane in te zitten (bron: YouTube) dus dat zou het kunnen verklaren.

Dat de 470 km niet haalbaar is snap ik. Die WLTP waarde haalt eigenlijk geen enkele auto, maar de ene komt er wel dichter in de buurt dan de andere. Ik rij regelmatig 200km+ op een (werk)dag en heb thuis niet de mogelijkheid om te laden. Langs de route die ik het vaakst rij staan geen snelladers (N-wegen in het noorden). Op locatie laden kan soms maar niet altijd. Datzelfde geldt voor de locaties waar mijn vrouw voor werk komt. Dat betekent dat de actieradius toch wat ruimer moet zijn dan wanneer ik wel de mogelijkheid zou hebben om thuis te laden of wanneer er voldoende snelladers langs de route zouden staan. 300km in de winter bij hoofdzakelijk 100km/h met verwarming aan zou ideaal zijn. Dan kan ik een dag naar werk en weer terug zonder te hoeven (kunnen) laden en dan de volgende dag weer op werk komen om hem dan hopelijk daar weer vol te kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinceub1972
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14-06-2024
ArjenIsM3 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:47:
[...]

Zeker. De Megane EV kan dan ook praktisch zonder eigen bijdrage (afhankelijk van de opties). Een XC40/EV6/Polestar 2 niet. Dan moet ik bijbetalen maar dat vind ik geen ramp. Je bent langer dan ik (1,82m) maar wellicht is onze zithouding anders. In de Volvo zat ik in ieder geval een stuk beter achterin. En inderdaad, de auto zal voornamelijk 1 of 2 personen vervoeren maar het komt toch nog regelmatig voor dat ik vrienden of familie achterin heb. Ook doen we nog wel eens tripjes naar het buitenland daarmee. In de huidige auto (Polo Highline R-line, benzine) is dat niet ideaal dus het zou fijn zijn als dat beter is in de volgende. En met de Megane heb ik niet het idee dat ik nou veel beter zit achterin. Hij schijnt qua lengte/wielbasis ook een beetje tussen een Clio en een Megane in te zitten (bron: YouTube) dus dat zou het kunnen verklaren.

Dat de 470 km niet haalbaar is snap ik. Die WLTP waarde haalt eigenlijk geen enkele auto, maar de ene komt er wel dichter in de buurt dan de andere. Ik rij regelmatig 200km+ op een (werk)dag en heb thuis niet de mogelijkheid om te laden. Langs de route die ik het vaakst rij staan geen snelladers (N-wegen in het noorden). Op locatie laden kan soms maar niet altijd. Datzelfde geldt voor de locaties waar mijn vrouw voor werk komt. Dat betekent dat de actieradius toch wat ruimer moet zijn dan wanneer ik wel de mogelijkheid zou hebben om thuis te laden of wanneer er voldoende snelladers langs de route zouden staan. 300km in de winter bij hoofdzakelijk 100km/h met verwarming aan zou ideaal zijn. Dan kan ik een dag naar werk en weer terug zonder te hoeven (kunnen) laden en dan de volgende dag weer op werk komen om hem dan hopelijk daar weer vol te kunnen laden.
Volvo zit helemaal zwaar naar WLTP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
Vinceub1972 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:34:
[...]

Volvo zit helemaal zwaar naar WLTP
Klopt, en is ook niet vlot leverbaar. Kijk nu voornamelijk naar de EV6 77.8kwh Plus en Polestar 2 SMLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
ArjenIsM3 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:47:
[...]

Dan zullen we anders zitten denk ik ja, misschien heeft de één een langer onderlichaam dan de ander en vice versa. Eens dat in de Mégane niet top zit achterin, naar mijn mening ook te donker en een te laag plafond. Dat zal met de Volvo beter zijn, maar die auto is dan ook een aardige slag groter (en duurder).

Wat betreft je rijafstanden: dat zijn aardige stukken die je aflegt voor je werk. 300km in de winter wordt wel krap denk ik, misschien helpt een warmtepomp daar nog bij. Maar daarvoor zou je denk ik gebruikerstesten af moeten wachten, er staan er al een aantal op YouTube.
Overigens lees ik voor de KIA EV6 77kwh ook een geschat rijbereik van 285km in de winter, op snelwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVice
  • Laatst online: 12-09 09:58
Die 300km aan één stuk zal wel gaan maar zoals je hem schetst moet je bedenken dat daar 2x een koude start in de ochtend bij zit, in het ergste geval met bevroren ruiten. Mijn ervaring na 50k elektrische kilometers is dat de koude starts met vorst mega veel energie vreten. Als je eenmaal op de snelweg bent gaat het wel maar die eerst 5 a 10 kilometer die nodig zijn om het interieur warm te krijgen en eventueel de spiegels te ontdooien hebben de meeste impact. De ruiten ontdooi ik via de laadpaal dus kost me geen range maar als je thuis niet kunt laden moet je die ook meetellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 23:25
BVice schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:59:
Die 300km aan één stuk zal wel gaan maar zoals je hem schetst moet je bedenken dat daar 2x een koude start in de ochtend bij zit, in het ergste geval met bevroren ruiten. Mijn ervaring na 50k elektrische kilometers is dat de koude starts met vorst mega veel energie vreten. Als je eenmaal op de snelweg bent gaat het wel maar die eerst 5 a 10 kilometer die nodig zijn om het interieur warm te krijgen en eventueel de spiegels te ontdooien hebben de meeste impact. De ruiten ontdooi ik via de laadpaal dus kost me geen range maar als je thuis niet kunt laden moet je die ook meetellen.
Precies dit. Met voorverwarmen stookt mijn auto met ca.7kW gedurende 30 minuten. Doe je dit 2x op een dag ben je zomaar 7kWh oftwel ruim 10% van je capaciteit kwijt.

Ik zou altijd voorverwarmen via de laadpaal als dit mogelijk is, dan heb je zowel een warme auto en een gunstig verbruik.

Wellicht dat het met WP iets minder is maar veel zal het niet schelen.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVice
mijn woon-werk afstand is 125 kilometer. Ik rij in een e-Golf met op papier 32 kWh bruikbaar. Is al een iets oudere auto dus ik denk dat er iets meer dan 30 kWh bruikbaar is. Ik heb geen warmtepomp in de auto.

Ik verwarm altijd via mijn thuislader. Bij temperaturen onder de -5 rij ik die 30kWh volledig leeg op een rit van 125 kilometer. Daarbij heb ik de stoelverwarming aan, interieurverwarming op 20, rij ik max 110 km/u en van die 125 kilometer is 115 kilometer snelweg. Dan is dus 30 kWh helemaal op na 125km.
Bij een buitentemperatuur van 25 graden doe ik er dubbel (!) zoveel kilometers mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
BVice schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:53:
mijn woon-werk afstand is 125 kilometer. Ik rij in een e-Golf met op papier 32 kWh bruikbaar. Is al een iets oudere auto dus ik denk dat er iets meer dan 30 kWh bruikbaar is. Ik heb geen warmtepomp in de auto.

Ik verwarm altijd via mijn thuislader. Bij temperaturen onder de -5 rij ik die 30kWh volledig leeg op een rit van 125 kilometer. Daarbij heb ik de stoelverwarming aan, interieurverwarming op 20, rij ik max 110 km/u en van die 125 kilometer is 115 kilometer snelweg. Dan is dus 30 kWh helemaal op na 125km.
Bij een buitentemperatuur van 25 graden doe ik er dubbel (!) zoveel kilometers mee.
De 10 jaar oude e-golf is niet echt goed vergelijkingsmateriaal lijkt me, als je een vergelijking probeerde te trekken. Tenzij het een leuke anekdote is natuurlijk ;).

Ik verwacht eigenlijk inmiddels al wel meer mensen die hun auto hebben kunnen ophalen hier, waar blijven de foto's? >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Majesty op 07-07-2022 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curfs67
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 28-11-2022
Wij hebben op 28 februari besteld. Volgens de dealer is de productiedatum 13 september 🤔.
We kunnen niet meer dan afwachten. Voor iedereen die hem al heeft, veel rijplezier 😃. Deel ook jullie ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinceub1972
  • Laatst online: 14-06-2024
Zou het zo kunnen zijn dat kleinere dealers later aan de beurt zijn met hun eerste leveringen? Of is dat onzin…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arno.stolk
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-08 09:46
Majesty schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:42:
[...]
Ik verwacht eigenlijk inmiddels al wel meer mensen die hun auto hebben kunnen ophalen hier, waar blijven de foto's? >:)
Morgen om 16:00 afspraak met de dealer om mijn auto in ontvangst te nemen. Zin in!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzebrand
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-07 20:34
Wat de levering betreft is het gissen. De mijne is op 10 maart besteld. Productie staat nu op 12 september, levering waarschijnlijk een paar weken daarna. Ik weet van de dealer dat er ook af en toe auto’s tussen zitten die vroeger geleverd kunnen worden. Heeft te maken met de serieproductie in Douai. En dan sturen ze ‘m maar vast door…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
ik heb ook begin maart besteld, de auto is gebouwd en op transport gegaan en staat nu al een paar weken op het depot in NL. Helaas niemand die weet wanneer hij van het depot naar de dealer wordt gebracht...heb inmiddels contact gezocht met de importeur. Ben benieuwd.
[...]

De 10 jaar oude e-golf is niet echt goed vergelijkingsmateriaal lijkt me, als je een vergelijking probeerde te trekken. Tenzij het een leuke anekdote is natuurlijk ;).
op zich is de technologie niet zo veranderd. Het zegt zeker iets over hoeveel energie er nodig is om een interieur te verwarmen. Ook qua efficiency van de elektromotor zie je nog geen baanbrekende vernieuwingen.

[ Voor 48% gewijzigd door BVice op 07-07-2022 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kl4ver
  • Laatst online: 10-09 16:34
Van de week ook een proefrit mogen maken bij Stam in Utrecht na mijn Evolution (zakelijke lease) begin maart te hebben besteld.
De veelgenoemde tik in het 'gas'pedaal merkte ik ook maar enkel direct nadat ik het rempedaal had gebruikt. Na regeneratief remmen voelde ik hem niet. Verder natuurlijk een super rij-ervaring en prachtige cockpit (al waren alle hendels wel wat verwarrend in het begin). Enige kleine nadelen vond ik dat de lane assist in vergelijking met mijn huidige Opel niet geweldig werkt op 1baans wegen en dat hij automatisch zijn snelheid aanpast aan de matrix-en verkeersborden. Daardoor remt hij plotseling hard af ipv dat hij zich rustig uit laat rijden. Dat laatste is vast uit te zetten.
Verder is de verwachte levering 3 dagen naar voren gehaald, van 31 naar 28 oktober :9 Afwachten maar!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/La0uCx0vdrv0i5s4f1ovmJgOAgA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnWDpO3Dr3x64smmse08otww.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentinoa88
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-06-2024
IJzebrand schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:56:
Wat de levering betreft is het gissen. De mijne is op 10 maart besteld. Productie staat nu op 12 september, levering waarschijnlijk een paar weken daarna. Ik weet van de dealer dat er ook af en toe auto’s tussen zitten die vroeger geleverd kunnen worden. Heeft te maken met de serieproductie in Douai. En dan sturen ze ‘m maar vast door…..
Waar vinden jullie je productiedatum? Ik heb mijn VIN nummer en verwachte leverdatum.
Jullie VIN nummer al terug te vinden in de Renault app of site?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb deze Megane ook op het oog, maar dan pas volgend jaar. Ik kan dus lekker afwachten wat de rest ervan vind. Ik zag er vandaag wel eentje staan in het dorp. Een van de eersten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TJmafpeExLrdG-i9MiDO6YTqiQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sjcQZslxabAMUJdEaIPNti4a.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KuN0wK3FL79uCpLOcF7_ECbjySI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nMNzBF0Xirh6rxn0FZ1ANpNv.jpg?f=user_large

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
ArjenIsM3 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:02:
Is er al praktijkervaring qua actieradius? Gister een korte proefrit gemaakt bij de dealer. Die gaf aan dat het in theorie ongeveer 470 is (wist ik al) maar dat ze het in de praktijk nog niet wisten. Toen ik in de volgeladen demo auto stapte gaf hij 330km actieradius aan. En dat met de dikste accu/motorisering. Viel me nogal tegen. Of is daar een andere verklaring voor? Overigens had die demo auto ook het vage getik in het gaspedaal (wat dan waarschijnlijk weer afkomstig is van het rempedaal?). Hopelijk kunnen ze dat oplossen. Nogal irritant. Ook irritant is dat hij niet echt over one pedal driving beschikt. Je moet hem altijd zelf stoppen met de rem. Ook vond ik de maximale regeneratie stand nog niet agressief genoeg. Gister ook in de XC40 gereden en die vond ik toch een stukje fijner rijden. Voelde ook vlotter ondanks dat het op papier eigenlijk niets scheelt. Interieur mooier en ook ruimer. In de XC40 kon ik comfortabel achter mezelf zitten. In de Megane zat ik dan met mijn knieën tegen de stoel. Kofferruimte dan wel weer prima. Twijfel nog of deze Megane wat voor me is of dat ik beter voor een XC40/Polestar 2/Kia EV6 kan gaan. Belangrijkste argument voor de Megane is natuurlijk het kostenplaatje. Scheelt toch al gauw 80 euro netto.
Toch bijzonder om te zien dat de fabrikanten geen realistisch bereik aangeven, terwijl dit al lang duidelijk is bij gebruikers. Een EV verbruikt in de zomer ca 15 kwh/100 km en in de winter ca 20.
Dus met een accu van 60 of 40 kwh kan je simpel je bereik berekenen.
Je gaat nooit tot 0% terug. In de praktijk van 90 tot 10 %, hou je met een 40kwh, dus effectief 32kwh= rond de 200 km in de zomer.

Alles natuurlijk afh. van temperatuur en rijstijl, airco /verwarming

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterTe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-09 08:26
Kaaschef schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:47:
[...]

Toch bijzonder om te zien dat de fabrikanten geen realistisch bereik aangeven, terwijl dit al lang duidelijk is bij gebruikers. Een EV verbruikt in de zomer ca 15 kwh/100 km en in de winter ca 20.
Dus met een accu van 60 of 40 kwh kan je simpel je bereik berekenen.
Je gaat nooit tot 0% terug. In de praktijk van 90 tot 10 %, hou je met een 40kwh, dus effectief 32kwh= max 200 km in de zomer.

Alles natuurlijk afh. van temperatuur en rijstijl, airco /verwarming
Op de Duitse Renault site kan je het bereik simuleren, dit lijkt realistischer. Op de Nederlandse site zijn ze nog mee bezig met het plaatsen van deze pagina zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
PeterTe schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:56:
[...]

Op de Duitse Renault site kan je het bereik simuleren, dit lijkt realistischer. Op de Nederlandse site zijn ze nog mee bezig met het plaatsen van deze pagina zie ik.
Dat lijkt best realistisch,

die WLTP op de NL website is echt onzin. Ik hekel ook dat niet duidelijk aangeven is wat de snellaad snelheid is in Kw/h. Blijft erg vaag op de Renault website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05:37
Kaaschef schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:00:
[...]

Dat lijkt best realistisch,

die WLTP op de NL website is echt onzin. Ik hekel ook dat niet duidelijk aangeven is wat de snellaad snelheid is in Kw/h. Blijft erg vaag op de Renault website.
Laadtijd staat ook op dezelde dld site vermeld

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzebrand
Als je wilt weten wat de productiedatum is, gewoon aan de dealer vragen. Die kan het op het scherm zien….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-09 15:49

JanAd

Wind’s howling

Op de Belgische site staat die simulator en de laadgegevens ook.
Bij ons zijn wel net de EV40 versies aangepast. Eerst was er enkel de Standard Charge (AC 7kw - geen DC), nu staat ook de Boost Charge (22kw - 85kw) erbij - die op de NL site al veel langer stond.

Ik heb dadelijk terug een afspraak bij de garage om mijn bestelling aan te passen. Ik had eerst de EV40 Techno Standard Charge, maar nu die Boost Charge er is wil ik dat zeker aanpassen. (Gelukkig geen probleem voor de garage).
Edit: aanpassing in orde. EV40 Techno Boost Charge besteld. ETA eind december.

[ Voor 17% gewijzigd door JanAd op 08-07-2022 14:53 ]

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dana
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-11-2022
Just got an update from the dealer for the EV60 Techno we ordered on 8th of April.

Build date: 12 Sept
Delivery date: 8 Oct

Its a big improvement from the original estimated delivery in December :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 23:29
YouTube: Deze elektrische Renault rijdt als een zonnetje!

Bright review, klopt het dat navigatie niet zelf laadpallen uitzoekt op een route en adviseert waar te laden als je lange route maakt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dylan98
  • Laatst online: 21-07 19:22
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lr09umo4GN5SDq--BghJ-dnRrA8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqiNa8T7Am1vCA4RbeVjXkkI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQJu4JZ1z38aFDKnJrufhYPdDvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uTrvawo3pge1XEA6TOZE2E1S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsk4-i2cscCUiq-CjuC1XdLk18U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n1efGGkyJXdZgVqfON4uMl0k.jpg?f=fotoalbum_large

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschoorl2
Petertje750 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:41:
YouTube: Deze elektrische Renault rijdt als een zonnetje!

Bright review, klopt het dat navigatie niet zelf laadpallen uitzoekt op een route en adviseert waar te laden als je lange route maakt?
Nee dat klopt niet (in ieder geval niet voor de de 12” openR link uitvoering - techno en iconic). Laadpalen worden gepland, inclusief laadtijd, duur en verwachte percentages. Je kunt ook filteren op laad snelheid en laadpaal leverancier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arno.stolk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9ADPmTYZT41yuCOq-lBN7bPT9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0VisMnnpNkPVhlrwlLabxpeY.jpg?f=fotoalbum_large
Hij is er, hoor. Rijdt fijn, zoals bekend. Lane keep assist icm adaptive cruise control zijn heerlijk. Beetje met de muziek mee trommelen op het stuur is voldoende om het systeem tevreden te stellen ;-).
Ik moet nog wat meer kilometers maken om te voelen wat dat tikje op het vermogen pedaal nou precies is en wanneer het optreedt. Het lijkt 1 klein tikje te zijn als ie over gaat van vermogen leveren naar opwekken.Maar het was een beetje moeilijk te achterhalen terwijl er een vragenvuur over de auto van mijn kinderen op me af kwam :-).

Oja, met de Vivaldi browser kon ik niet F1tv kijken. De browser wordt niet ondersteund, zo lijkt het :-(. Wel weer blij met Storytel als native app, al moet ik nog uitzoeken hoe ik audio books kan downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoLeaf
  • Laatst online: 05-09 15:22
Apart rijgedrag bij vaart verminderen.

In mijn beperkte proefrit heb ik naast vele positieve ervaringen wel vreemd rijgedrag ervaren die mij doen twijfelen.

Ten eerste is gaat bij het iets gas terugnemen de vertraging abrupt over naar de ingestelde regeneratiestand. Dit voelt schokkerig aan.

Bij stilstand kwam bij de eerste keer de auto ook met een schok tot stilstand. Door bij de tweede keer het rempedaal een stukje los te laten ging de auto weer versnellen. Ook als je meteen bij stilstand van de rem afgaat dan gaat de auto weer rijden. Dit gedrag kan ik mij voorstellen bij een benzinemotor met een minimum stationair toerental maar bij een e-auto is dit m.i. ongewenst.

Mijn huidige goedkopere e-auto werkt heel simpel met one-pedal drive. Beetje gas terug is een beetje vertragen, meer gas terug meer vertragen. Dit tot stilstand. Geen gekkigheden als versnellen als je niet op het gaspedaal drukt. Heel simpel en comfortabel.

Wat zijn jullie ervaringen? Hoe lukt het wel om comfortabel vaart te verminderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lucantiek
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-08 11:17
""Ook als je meteen bij stilstand van de rem afgaat dan gaat de auto weer rijden.""

Bij meerdere merken is dit zo. Ook kan je bij sommige merken dit instellen. Men noemt dit de "kruipstand".En dit kan je in of uitschakelen.
Dus als je het rempedaal lost vertrekt de wagen. En vermits de megane niet volledig tot stilstand komt vermoed ik dat deze alleen de kriuipstand heeft en is deze niet in of uit te schakelen. Ik heb normaal deze week mijn megane ter beschikking en kan het dan testen. Ik laat het u dan weten.

[ Voor 9% gewijzigd door Lucantiek op 09-07-2022 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucantiek
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-08 11:17
""Wat zijn jullie ervaringen? Hoe lukt het wel om comfortabel vaart te verminderen?""

Met de peddels links en rechts van het stuur kan je het regeneratief remmen instellen. Bij de megane heb je 4 standen van niet afremmen naar fors afremmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arno.stolk
Dat tikje is er inderdaad op het punt dat de auto overgaat van vermogen leveren naar regenereren. Het is zowel de ene kant op als de andere kant op, en bij mij voel je het niet alleen. Je hoort het tikje ook. Ik was op een bochtige weg met veel fietsers en daar heb ik een tijdje precies op die grens gereden. Dat auto stond in Eco stand met de regeneratie stand op gemiddeld. Die eco stand is ook voor je passagiers fijn omdat ik nog moet wennen om soepel gebruik te maken van het gaspedaal icm regeneratief remmen. Vrij opvallend dat je dat tikje ook echt kunt horen. En ik ben zeer benieuwd of dat bij anderen ook het geval is, of dat het aan het exemplaar ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babtvt
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:16
Klopt ik heb exact dezelfde ervaring, nu 2x gereden met 2 verschillende auto's en bij beide auto's speelde het probleem.
Het valt inderdaad op als je een tijdje rond het omslagpunt rijd, bijvoorbeeld inderdaad op een dijk, maar ook langzaam in een file of in stadsverkeer bij drukte.

En je hoort het inderdaad ook, en je ziet het rempedaal bewegen.

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babtvt
RoLeaf schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:00:
Apart rijgedrag bij vaart verminderen.

In mijn beperkte proefrit heb ik naast vele positieve ervaringen wel vreemd rijgedrag ervaren die mij doen twijfelen.

Bij stilstand kwam bij de eerste keer de auto ook met een schok tot stilstand. Door bij de tweede keer het rempedaal een stukje los te laten ging de auto weer versnellen. Ook als je meteen bij stilstand van de rem afgaat dan gaat de auto weer rijden. Dit gedrag kan ik mij voorstellen bij een benzinemotor met een minimum stationair toerental maar bij een e-auto is dit m.i. ongewenst.

Mijn huidige goedkopere e-auto werkt heel simpel met one-pedal drive. Beetje gas terug is een beetje vertragen, meer gas terug meer vertragen. Dit tot stilstand. Geen gekkigheden als versnellen als je niet op het gaspedaal drukt. Heel simpel en comfortabel.

Wat zijn jullie ervaringen? Hoe lukt het wel om comfortabel vaart te verminderen?
Wat je kunt doen is een stand activeren waarbij de auto stil blijft staan, links onder het stuur zit een knop met een A erop. Als je die in drukt dan blijft de auto op de rem staan bij verkeerslichten en dergelijke. Je kunt dan je voet van het pedaal halen, remlichten blijven ook daadwerkelijk aan staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Babtvt op 09-07-2022 16:07 ]

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babtvt
Lucantiek schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:45:
""Wat zijn jullie ervaringen? Hoe lukt het wel om comfortabel vaart te verminderen?""

Met de peddels links en rechts van het stuur kan je het regeneratief remmen instellen. Bij de megane heb je 4 standen van niet afremmen naar fors afremmen
Wat mij opviel was dat bij het verlaten van de auto, en later weer terug komen je de regeneratie stand weer opnieuw moet instellen met de flippers. Ik heb nog niet uitgevonden of je dit ook in een persoonlijk menu kunt vastleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 11:20
Babtvt schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 16:06:
[...]

Wat mij opviel was dat bij het verlaten van de auto, en later weer terug komen je de regeneratie stand weer opnieuw moet instellen met de flippers. Ik heb nog niet uitgevonden of je dit ook in een persoonlijk menu kunt vastleggen.
Dit is niet in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiba
  • Laatst online: 11-05-2023
Maakt bij degene die hem al hebben de auto verbinding met het netwerk of moest je dit ook instellen?
Bij mij geeft hij het volgende weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmuQITBDMXcHA_c3NZotf-fFgM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81StTOr1gRT17xt1jWUuDmsp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door Wiba op 09-07-2022 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arno.stolk
Wiba schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:50:
Maakt bij degene die hem al hebben de auto verbinding met het netwerk of moest je dit ook instellen?
Buj mij staat alles op die pagina op ACTIEF. Geen activeringsfouten oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiba
arno.stolk schreef op zondag 10 juli 2022 @ 07:11:
[...]

Buj mij staat alles op die pagina op ACTIEF. Geen activeringsfouten oid
Heb je verder niks moeten doen dan van aanmelden ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arno.stolk
Wiba schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:47:
[...]

Heb je verder niks moeten doen dan van aanmelden ofzo?
Ik heb er helemaal niets voor gedaan. Ik neem dan aan dat de dealer het ea heeft geactiveerd.

Wel is het me nog niet gelukt om het data abonnement te activeren. De auto verwijst naar de myrenault app en daar in kan ik niets vinden. Zelf denk ik dat ik in mijn Orange account moet iets moet activeren maar het lukt niet om mijn auto daar te registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
arno.stolk schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 15:00:
Dat auto stond in Eco stand met de regeneratie stand op gemiddeld. Die eco stand is ook voor je passagiers fijn omdat ik nog moet wennen om soepel gebruik te maken van het gaspedaal icm regeneratief remmen. Vrij opvallend dat je dat tikje ook echt kunt horen. En ik ben zeer benieuwd of dat bij anderen ook het geval is, of dat het aan het exemplaar ligt...
wat doet de ECO stand met regeneratief remmen? Of bedoel je dat het gaspedaal gewoon wat rustiger reageert dan?

Ik heb zaterdag proefgereden in een iconic en expliciet gelet op de pedalen en inderdaad ook duidelijk gemerkt dat hij af en toe wat 'flippert'. Benieuwd of dit gaat irriteren op de lange termijn.
Ook de binnenspiegel bibbert flink, zelfs als je stil staat resoneert hij lichtjes mee (op de aircopomp oid of de bass van het HK systeem?).
Verder vind ik dat mijn oude goedkopere e-Golfje net wat soepeler lijkt om te gaan met remmen en acceleren. Maar dat zal een kwestie van gewenning zijn.

Vraagje: zoals aangegeven lijkt mijn auto 'geblokkeerd' op het depot in NL. Auto zou vorige week afgeleverd worden maar dit is niet gebeurd. Nu weet niemand meer wanneer dan wel. Heeft iemand al succesvol contact gekregen met de importeur over een reden hiervoor + verwachting? Eigenlijk vind ik 'we hebben geen idee, morgen of eind december' niet acceptabel....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JMeij
  • Laatst online: 14-07-2022
Vorige week binnenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6s6oEKkQnyvsl8POZuM4S9Of6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhCU78NMP61DQvmmLzOV8Zvk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMeij
  • Laatst online: 14-07-2022
Ik zit alleen nog met connectivity tussen auto en iphone middels de my renault app. Geen mogelijkheid om zaken vanaf telefoon in te stellen, daarnaast ook zelfde melding als Wibe hierboven schreef. Iets vergeten te activeren? Google account en my renault account doen het gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arno.stolk
BVice schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:19:
[...]
wat doet de ECO stand met regeneratief remmen? Of bedoel je dat het gaspedaal gewoon wat rustiger reageert dan?
Het gaspedaal reageert inderdaad behoorlijk anders tussen ECO en SPORT. Dus het 'omslagpunt' ligt waarschijnlijk ook op een andere plaats bij het indrukken van het pedaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Heeft iemand met deze Megane al eens een snellader geprobeerd? Laadt hij echt maar de eerste 10% met 130 KW en zakt dan omlaag? De laadcurves uit dit topic maken mij niet echt enthousiast over lange trips met deze auto.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 22:27
Ben ook wel benieuwd hoe deze auto softwarematig gaat evolueren over tijd.
Gaan we nieuwe features krijgen bijvoorbeeld zoals bij Tesla?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:44
@Schmoove ervaringen met AAOS (wat Renault openR Link noemt) vind je in de topics van de Polestar 2, de Volvo XC40 en het AAOS topic. De ontwikkelingen zijn de afgelopen 2 zeer langzaam gegaan. Nog steeds geen Netflix om maar eens wat te noemen. Of koppeling met een agenda.

Google maps is stapsgewijs steeds beter geworden, en pas sinds enkele weken hebben we satellietview in maps. Ook Youtube Music is in de loop van de tijd wel wat beter geworden.

Je hebt meerdere partijen die iets moeten doen, in tegenstelling tot Tesla:

Google moet meer functionaliteit vrijgeven voor app ontwikkelaars.
App ontwikkelaars moeten aangepaste apps maken
Autofabrikanten moeten toestaan dat apps bepaalde zaken mogen doen.

Je hebt dus een kip en ei situatie, maar dan nog wat lastiger.

Ik vermoed dat AAOS volwassen genoemd kan worden over een jaar of 5, maar alleen als er nog meer fabrikanten mee gaan doen, zodat het voor app ontwikkelaars interessanter wordt. De aantallen gebruikers zijn nog erg laag.

Flitsmeister doet al zijn best, maar wordt gedwarsboomd door de restricties die Google oplegt.

Wat niet wegneemt dat de basisfuncties zeer goed zijn. Maar verwacht niet dezelfde mogelijkheden en vrijheid als op een Android telefoon. Jullie hebben al wel direct Android Auto, die zie ik bij Polestar/Volvo nog niet snel verschijnen. Carplay is net uit na een jaar van vertragingen.

[ Voor 20% gewijzigd door guido66 op 11-07-2022 20:48 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 23:25
arno.stolk schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:35:
[Afbeelding]
Hij is er, hoor. Rijdt fijn, zoals bekend. Lane keep assist icm adaptive cruise control zijn heerlijk. Beetje met de muziek mee trommelen op het stuur is voldoende om het systeem tevreden te stellen ;-).
Ik moet nog wat meer kilometers maken om te voelen wat dat tikje op het vermogen pedaal nou precies is en wanneer het optreedt. Het lijkt 1 klein tikje te zijn als ie over gaat van vermogen leveren naar opwekken.Maar het was een beetje moeilijk te achterhalen terwijl er een vragenvuur over de auto van mijn kinderen op me af kwam :-).

Oja, met de Vivaldi browser kon ik niet F1tv kijken. De browser wordt niet ondersteund, zo lijkt het :-(. Wel weer blij met Storytel als native app, al moet ik nog uitzoeken hoe ik audio books kan downloaden.
Heb je Vivaldi in desktop mode staan? Dit kan namelijk het verschil zijn. Op de P2 werkt F1TV gewoon via Vivaldi! Heb hier al uitvoerig gebruik van gemaakt ;).

(Overigens heeft de P2 onbeperkt data, weet niet hoeveel Renault heeft maar met F1TV gaat het best hard ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glVQ8uFCC-RxybRHYXTHTCA4zd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTysf6i3z9SxW9uMKpMCe05i.jpg?f=fotoalbum_large

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoLeaf
  • Laatst online: 05-09 15:22
Babtvt schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 16:00:
Klopt ik heb exact dezelfde ervaring, nu 2x gereden met 2 verschillende auto's en bij beide auto's speelde het probleem.
Het valt inderdaad op als je een tijdje rond het omslagpunt rijd, bijvoorbeeld inderdaad op een dijk, maar ook langzaam in een file of in stadsverkeer bij drukte.

En je hoort het inderdaad ook, en je ziet het rempedaal bewegen.
Dank jullie voor de reacties.
De AUTOHOLD functie zal mijn favoriet worden. De trapsgewijze vertraging blijf ik matig vinden. Ik zie ook bij vele andere merken daar de nodige opmerkingen over. Ik ga voor deze auto en zal wel een of andere manier vinden om dit gedrag beperkt te houden. Ondertussen ga ik extra genieten van mijn huidige auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arno.stolk
RoLeaf schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:55:
[...]

Dank jullie voor de reacties.
De AUTOHOLD functie zal mijn favoriet worden. De trapsgewijze vertraging blijf ik matig vinden. Ik zie ook bij vele andere merken daar de nodige opmerkingen over. Ik ga voor deze auto en zal wel een of andere manier vinden om dit gedrag beperkt te houden. Ondertussen ga ik extra genieten van mijn huidige auto.
Als je op een weg rijdt waar je continue dat getik voelt, dan levert het ook niet op en zet ik de regeneratie helemaal uit. Probleem opgelost. Die standen leveren alleen veel op als je echt moet remmen voor stoplichten, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hc Baco
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-09 13:05
Is er al iemand die duidelijkheid heeft gekregen over de frequentie en onderhoudstarieven die gehanteerd gaan worden ?
Normaal gesproken zijn die voor een EV erg laag.
Krijg echter een aanbod om het onderhoud voor 3 jaar / 50.000km af te kopen voor €500.
Vindt dit eigenlijk best duur (vergelijkbaar met een niet EV) en niet echt een aanbieding bij de aankoop van een nieuwe auto.
Iemand hier al meer zicht op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emvee72
  • Laatst online: 11-09 11:10
Hc Baco schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:45:
Is er al iemand die duidelijkheid heeft gekregen over de frequentie en onderhoudstarieven die gehanteerd gaan worden ?
Krijg echter een aanbod om het onderhoud voor 3 jaar / 50.000km af te kopen voor €500.
Vindt dit eigenlijk best duur (vergelijkbaar met een niet EV) en niet echt een aanbieding bij de aankoop van een nieuwe auto.
Ik heb bij bestelling (maart) EUR 99 betaald voor 3 jaar onderhoud (was actie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BliXem
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 19:24
Hc Baco schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:45:
Hier een deal gemaakt dat het eerste onderhoud gratis was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arno.stolk
Rene schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:35:
[...]

Heb je Vivaldi in desktop mode staan? Dit kan namelijk het verschil zijn. Op de P2 werkt F1TV gewoon via Vivaldi! Heb hier al uitvoerig gebruik van gemaakt ;).

(Overigens heeft de P2 onbeperkt data, weet niet hoeveel Renault heeft maar met F1TV gaat het best hard ;) )
Thanks, klopt inderdaad. Je moet de desktop mode gebruiken. En ik gebruik mijn telefoon als hotspot dus dan loopt de data via mijn telefoon abonnement. De Renault heeft namelijk maar een paar Gb gratis, daarna moet je toch echt flink betalen voor de data.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arno.stolk
Binnen 3 dagen de subsidie op mijn rekening gestort gekregen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
arno.stolk schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:40:
Binnen 3 dagen de subsidie op mijn rekening gestort gekregen 👍
Wow, da's lekker snel! Dat had ik niet verwacht.

Hebben de personen die het getik in het pedaal voelen, dit ook besproken met de dealer? Ik heb nog geen 'officiële' reactie vanuit Renault gelezen hierover namelijk, vraag me af of het over een productiefout gaat (dat zou best een probleem zijn voor ze), of dat het by design is, wat me dan ook wel weer merkwaardig lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Over de laadcurve, Instadriver heeft hem gemeten. Valt wel een beetje tegen, hopelijk kan Renault dit nog aanpassen zodat de 130 kW een beetje langer gehandhaaft wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corvankruchten
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-08 14:28
Vanochtend eindelijk eens een proefrit kunnen maken. Uurtje gereden, snelweg, stad. In een full option iconic, zelfde als ik besteld heb. Nou, ik denk dat ik ga annuleren 😄😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
corvankruchten schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:50:
Vanochtend eindelijk eens een proefrit kunnen maken. Uurtje gereden, snelweg, stad. In een full option iconic, zelfde als ik besteld heb. Nou, ik denk dat ik ga annuleren 😄😂
Wel zo handig om erbij te vermelden wat daarvoor je motivatie is? Of mis ik een grapje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corvankruchten
Majesty schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:11:
[...]

Wel zo handig om erbij te vermelden wat daarvoor je motivatie is? Of mis ik een grapje?
Sorry, was grapje. Wij hebben er super in gereden. Mijn verwachtingen zijn overtroffen. We hebben niet echt lang gereden (half uurtje). Maar wel bv de rijassisntie op snelweg uitgeprobeerd.Daar hebben wij nog geen ervaring mee. Het voelde griezelig, maar werkte super. Ook de adaptieve cruisecontrol werkte heel soepel.
Inbebouwde kom met de hoogste regeneratie is het eenvoudig rijden. Slechts enkele keren rempedaal gebruikt. Die rem werkte dat wel heel abrupt, maar dat ligt dan waarschijnlijk aan mij.

Verkoper vertelde dat mijn auto begin oktober wordt verwacht. Ik kan niet wachten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corvankruchten
[quote]BliXem schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:28:

Enige missers waren toch dat je geen geheugenfunctie hebt van 2 personen (wel 1) van de bestuurdersstoel. En geen elektrische achterklep.

Verkoper vertelde mij dat er voor elk profiel op het Google scherm er een geheugenfunctie voor de stoel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emvee72
Gisteren ook mijn in-maart-uit-de-folder-bestelde Techno 60 220 in ontvangst genomen. Eerste indruk.... wauw..... goede looks, goede afwerking en die sport stand :-) Merk alleen dat ik nog niet de juiste zitpositie heb gevonden..... Semi-one pedal werkt tot nu toe prima. Ik zal over een tijdje meer ervaringen delen. Intussen rijd ik met een big smile rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baaz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-08 15:53
emvee72 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 07:02:
Gisteren ook mijn in-maart-uit-de-folder-bestelde Techno 60 220 in ontvangst genomen. Eerste indruk.... wauw..... goede looks, goede afwerking en die sport stand :-) Merk alleen dat ik nog niet de juiste zitpositie heb gevonden..... Semi-one pedal werkt tot nu toe prima. Ik zal over een tijdje meer ervaringen delen. Intussen rijd ik met een big smile rond.
Gefeliciteerd! Is het zo dat de prijs van jouw auto onder de subsidie grens zit? Ik vernam ergens dat de subsidie auto's er eerder uit gaan dan die daar boven zitten. Ik heb de mijne ook in maart besteld (Boven de 45K) maar er is helaas nog weinig bekend wanneer de auto geleverd wordt :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emvee72
Baaz schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 07:16:
[...]

Gefeliciteerd! Is het zo dat de prijs van jouw auto onder de subsidie grens zit? Ik vernam ergens dat de subsidie auto's er eerder uit gaan dan die daar boven zitten. Ik heb de mijne ook in maart besteld (Boven de 45K) maar er is helaas nog weinig bekend wanneer de auto geleverd wordt :'(
De fiscale waarde ligt exact EUR 50 onder de grens...dus voldoe aan de voorwaarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
zijn er al mensen die hun auto in ontvangst genomen hebben die ook een warmtepomp hadden besteld?
Ik weet nu van enkele megane's die niet uitgeleverd mogen worden maar wel klaar staan, en die hebben allemaal een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emvee72
BVice schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:25:
zijn er al mensen die hun auto in ontvangst genomen hebben die ook een warmtepomp hadden besteld?
Ik weet nu van enkele megane's die niet uitgeleverd mogen worden maar wel klaar staan, en die hebben allemaal een warmtepomp.
Yes de mijne gisteren opgehaald (Techno 60 220) met WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
OK dan blijft het een raadsel waarom sommige wel en sommige niet worden uitgeleverd. Ik ben nog steeds in afwachting tot hij van het depot wordt getransporteerd naar de dealer...zou in week 27 gebeuren maar hij is nog steeds 'geblokkeerd'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschoorl2
Vandaag een Tesla supercharger in Eindhoven geprobeerd. Ook met de korte kabel past het prima. Ik stond al op 70% en hij laadde dan met 45kW. Volgende keer maar eens met 10% beginnen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQ3vfLcBgLcQlCWRwxxpvQ05htU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/edKxRnKgnoJ8oQbLop1NIBsG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baaz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-08 15:53
Even een technische vraag:
Als je op het rempedaal drukt gebruik je dan ten alle tijden je motorrem (regeneratie) zonder dat de remmen echt bekrachtigd worden (voor echt stilstaan worden natuurlijk wel de remmen gebruikt ;))? Of remt de auto alleen af op de motor als je de regeneratiestand gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzebrand
De Megane electric is een van de weinige auto’s die 22 kWh kan laden. Maar hoe kom je er achter waar er 22 kWh publieke laadpalen zijn? Want bij een 11kWh paal heb je er niets aan……
Heeft iemand een tip? Mooi zou natuurlijk zijn als er een app is waar alleen 22 kWh laadpalen worden aangegeven. Of als een app als Chargemap deze laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank S
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-07 08:32
In de app van Shell Recharge (voorheen New Motion) kun je filteren op zowel connector-type als laadsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-09 22:44

ThsAdrns

Be the change!

In de diverse apps en achterliggende databases is dit meestal wel te zien en vaak ook te filteren. Houd er rekening mee dat de genoemde Shell Recharge database zeer veel fouten bevat; als je iets opzoekt wat kritisch is, is het goed om nog even ook in Chargemap of een ander overzicht te kijken.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 22:03
Als VW ID.3 (maar ex- renault megane rijder) eens even de Megane electric bekeken in de showroom.

Zoals reviewers al aangeven erg mooi afgewerkt. Echt vele malen beter dan de VW ID.3. Verder is het entertainment systeem veel mooier/vloeiender en vooral logischer.

Wat ik tegen vond vallen is de interieurruimte van de Megane. Op papier is de kofferbak groter maar heb wel het idee dat hij smaller en korter is. Wel dieper. Mijn gevoel zegt dat de ID.3 op dit punt praktischer is.

Verder kon ik zo snel niet echt een lekkere zitpositie vinden. Had het idee dat de ruststeun voor je linkervoet te dichtbij staat waardoor je geen goede ondersteuning hebt van je linkerbovenbeen in de stoel. Verder is de ruimte op de achterbank en zitpositie duidelijk minder. Als ik vooral alleen zou rijden zou ik voor de Megane gaan. Als gezinsauto vind ik de ID.3 geschikter.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
IJzebrand schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 07:35:
De Megane electric is een van de weinige auto’s die 22 kWh kan laden. Maar hoe kom je er achter waar er 22 kWh publieke laadpalen zijn? Want bij een 11kWh paal heb je er niets aan……
Heeft iemand een tip? Mooi zou natuurlijk zijn als er een app is waar alleen 22 kWh laadpalen worden aangegeven. Of als een app als Chargemap deze laat zien.
Veel dubbele laadpalen zijn max 17kW. Dit omdat een 3x25A netaansluiting vrij standaard is en in verhouding goedkoper dan een zwaardere. Als je op zo'n laadpaal een Mégane aansluit en je de enige auto bent dan kun je op 17kW laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVice
Die 17kW klopt niet helemaal, de netaansluiting is wel 3x25A maar de stopcontacten zijn vaak op 20A of soms zelfs 16A beveiligd. De grootste kans op 22kW is op een laadplein met meerdere palen achter 1 aansluiting, waar een lage bezetting is.
Hoe dan ook is 11kW of 13,8 kW ook nog best prima.

Grappig je afweging voor gezinsauto, ik ben juist voor de Megane als gezinsauto gegaan ivm de grotere kofferruimte. De interieur ruimte op de achterbank is met kleinere kinderen geen probleem verwacht ik, maar als je wat oudere kids hebt wil je wellicht de ruimte op de achterbank van de ID3.
En daarnaast speelde voor mij de looks van zowel interieur als exterieur eigenlijk de belangrijkste rol in de keuze en de ID3 viel daarom al direct af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
BVice schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:30:
Die 17kW klopt niet helemaal, de netaansluiting is wel 3x25A maar de stopcontacten zijn vaak op 20A of soms zelfs 16A beveiligd. De grootste kans op 22kW is op een laadplein met meerdere palen achter 1 aansluiting, waar een lage bezetting is.
Hoe dan ook is 11kW of 13,8 kW ook nog best prima.
Ik heb met mijn vorige auto, Hyundai Ioniq, met 1 fase lader vaak gemerkt dat er op ongeveer 5,6kW geladen werd bij die palen. Bij aansluiting van 2 auto zakte dat dan terug naar 3,7kW. Dus verwacht eigenlijk dat dat bij de Mégane ook gebeurt maar dan op 3 fasen. (Dus x 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
er zit wel verschil in weet ik inderdaad. In theorie zou je bij een tweede aangesloten (1 fase) auto dan nog steeds 5,6 kW moeten krijgen. Maar als er een 3 fase auto bij komt is 3,7 kW weer vreemd, want dat zou betekenen dat er 7,2 kW op één van de fases wordt toebedeeld en dat past niet op die 25A aansluiting. Tenzij jij als 1 fase auto 1x16A krijgt en de 3 fase auto 3x9A (want dan is in ieder geval 1 van de fases volledig belast op 25A). Maar ook dit zal allemaal verschillen per merk laadpaal.

Feit is dat de Renault Megane altijd de maximale capaciteit uit een AC lader zal halen, of het nu een 3x16A, 3x32A of 1x32A is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:08
Nou, daar gaan we dan. Hier ook de keus gemaakt voor de Megane Techno EV60.

Voor ons de enige elektrische gezinsauto met redelijke kofferbakruimte, zonder dat het een (mini)SUV is. En het Google-systeem ziet er ook wel heel gebruiksvriendelijk uit. Blij om eindelijk de overstap naar elektrisch rijden te kunnen maken.

Volgens de dealer hier in België zou ie al in januari geleverd moeten kunnen worden...

Niks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gersmolders
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-08 11:31
Hebben ze ook gezegd in welk jaar?; Ik heb de mijne in december 2021 besteld!! Nog steeds niet bekend wanneer levering is, eerst Mei dan Juli, nu heb ik gehoord misschien in oktober, communicatie tussen klant,dealer en Renault. NL verloopt heel stroef, de Renault site is ook waardeloos, probeer al weken met VIN.nr in te loggen maar geeft steeds aan onbekend nr. of niet bereikbaar, m.a.w ben ik heel teleurgesteld betreffende Renault en overweeg de bestelling te annuleren, ik hoop dat u meer succes hebt, gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

@gersmolders Ik heb de mijne ook recent besteld (30/6), toen zei men nog eind december 2022, maar best pas laten inschrijven in januari. Dus ik verwacht mijn Megane ook begin januari 2023 zoals @minitrue .
Ook wel in België.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.Scheeringa
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-09-2022
De vraag die iedereen beantwoord wil hebben:
Ja je kan F1 kijken met Viaplay in de Megane via de browser Vivaldi. Geen beeld tijdens het rijden uiteraard. Misschien dat daar ooit nog een work around voor te vinden is.

Inmiddels een paar week aan de rit met de Megane Etech Techno als demonstratieauto.

Geen straf!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vRtAUvi72VKVPfsQI3R0CI63P8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l6N53imPRRpy0R8XYF6TqhtH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiba
D.Scheeringa schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:42:
De vraag die iedereen beantwoord wil hebben:
Ja je kan F1 kijken met Viaplay in de Megane via de browser Vivaldi. Geen beeld tijdens het rijden uiteraard. Misschien dat daar ooit nog een work around voor te vinden is.

Inmiddels een paar week aan de rit met de Megane Etech Techno als demonstratieauto.

Geen straf!

[Afbeelding]
Hoe krijg je vivaldi geïnstalleerd is dat via Apple carplay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:44
@Wiba Via de Google playstore uiteraard: https://play.google.com/s...NO1ljKPhR8&hl=en_US&gl=US

Dit staat in de 1e post in dit topic, overigens.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emvee72
Tot nu toe zeer tevreden! Als ik toch een missertje mag noemen.... een ledje bovenin het bakje waar je de telefoon oplaadt te verlichten is geen overbodige luxe. In het donker graai je nl. steeds mis.... Maar goed je kunt niet alles hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzebrand
@arno.stolk je schrijft dat je binnen 3 dagen de subsidie hebt ontvangen. Is de prijsverhoging van de Megane nog van invloed geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emvee72
Hier ook subsidie binnen 3 werkdagen uitgekeerd. In maart besteld, prijsverhoging is niet verdisconteerd, dus fiscale waarde keurig onder 45k grens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:43
Benieuwd of de nieuwe eigenaren gebruik maken van een nieuw google account of hun eigen, bestaande, account gebruiken?
Zelf een beetje huiverig omdat er inmiddels zoveel zaken via mijn huidige account gaan namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arno.stolk
emvee72 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:17:
Hier ook subsidie binnen 3 werkdagen uitgekeerd. In maart besteld, prijsverhoging is niet verdisconteerd, dus fiscale waarde keurig onder 45k grens
Same here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
Zjanzjak schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:49:
Benieuwd of de nieuwe eigenaren gebruik maken van een nieuw google account of hun eigen, bestaande, account gebruiken?
Zelf een beetje huiverig omdat er inmiddels zoveel zaken via mijn huidige account gaan namelijk.
Ben ook benieuwd. Is het ook zonder account te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:43
orillion schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:23:
[...]

Ben ook benieuwd. Is het ook zonder account te gebruiken?
Voor zover ik weet niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 14:13
Ben even benieuwd, als snelle vraag: is deze auto meer te vergelijken met een ID.3 of met een Ionic 5? Qua binnenruimte? Wij willen een andere auto en hebben zo'n ding voor op de achterbank waar de maxicosi in kan (zo'n draaibaar ding), dat neemt nogal wat ruimte in. Hoe verhoudt deze auto zich met de genoemde modellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVice
ID3 absoluut, waarbij de ID3 zelfs nog wat ruimer is van binnen.
Maar een auto uitzoeken op een draaibare Maxi Cosi die waarschijnlijk maar een paar maanden in gebruik is gaat wel ver, zeker als je bedenkt dat het nog wel eens een dik half jaar tot een jaar kan duren voordat je de auto zult hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.Scheeringa
KaiseRRuby schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:58:
Ben even benieuwd, als snelle vraag: is deze auto meer te vergelijken met een ID.3 of met een Ionic 5? Qua binnenruimte? Wij willen een andere auto en hebben zo'n ding voor op de achterbank waar de maxicosi in kan (zo'n draaibaar ding), dat neemt nogal wat ruimte in. Hoe verhoudt deze auto zich met de genoemde modellen?
Ionic 5 is groter, maxi cosi draaibaar past prima.
Blijft ruimte genoeg voor de bijrijder

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.Scheeringa
Beenruimte met 1,88 voor in
Maxicosi achterin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNrOLfJ-Y-zNd27M5f5QF_4YrCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QMLriZuQ3IthdU7NXE3248W5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEbvpP2WfWLFHmBm2BgBZ6ZKjAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ovoJZlC4iflPp8RVTO7vKSEI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VBmaster1986
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-11-2023
Ik rijd momenteel een E-Golf, maar ben op zoek naar een vervanger. Afgelopen week heb ik proefgereden in de Megane E-Tech. Kort daarvoor ook in een ID3 Max.
Als ik ze vergelijk:
- ID3 is veel ruimer van binnen. Ik had daar wel een "wow" gevoel, zeker ook achterin en i.c.m. panoramadak.
- Bij de Megane E-tech vond ik de beenruimte voorin ook erg beperkt. Het lijkt wel alsof de motor heel dicht tegen het interieur aan zit, waardoor je de benen niet goed kan strekken (zowel als bestuurder, alsook als passagier). Hebben meer mensen hier last van? Ik ben zelf 1.93m lang, dus misschien dat dit ook meespeelt.
- Megane E-tech is wel veel beter qua software. Alles werkt heel soepel en snel. Bij de ID3 vond ik het scherm niet altijd even vlot reageren.

Al met al vind ik de Megane E-tech een erg mooie auto, maar ik vind hem wel erg compact.

[ Voor 5% gewijzigd door VBmaster1986 op 19-07-2022 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emvee72
Vanochtend eerste probleem: onder het rijden verhoogde radio langzaam vanzelf tot volume max. (en dat is echt hard). Volume bediening aan stuur of scherm reageerde niet meer; ook de multisense reageerde niet meer. Ben moeten stoppen en heb auto uitgezet, maar zonder resultaat. Uiteindelijk maar verder gerreden en dat was geen pretje. Na een tijdje ging het volume weer vanzelf zachter (en weer luider). Ik vermoed een software probleem. Zijn er al meer mensen die dit is overkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
emvee72 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 06:52:
Vanochtend eerste probleem: onder het rijden verhoogde radio langzaam vanzelf tot volume max. (en dat is echt hard). Volume bediening aan stuur of scherm reageerde niet meer; ook de multisense reageerde niet meer. Ben moeten stoppen en heb auto uitgezet, maar zonder resultaat. Uiteindelijk maar verder gerreden en dat was geen pretje. Na een tijdje ging het volume weer vanzelf zachter (en weer luider). Ik vermoed een software probleem. Zijn er al meer mensen die dit is overkomen?
Vervelend! Zelfs aan / uit hielp niet, dat is wel heftig. Je bent in ieder niet de eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

VBmaster1986 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 00:39:

Al met al vind ik de Megane E-tech een erg mooie auto, maar ik vind hem wel erg compact.
Als je puur naar de buitenafmetingen kijkt is er bijna geen verschil met de huidige Clio of de Captur… voor mij is dat persoonlijk een pluspunt als ‘woon-werk auto’. De Austral is meer gericht op mensen die een elektrische gezinsauto zoeken lijkt mij.
Ik ben benieuwd hoe Renault zijn elektrisch gamma verder gaat uitbouwen de komende jaren. :)

[ Voor 9% gewijzigd door JanAd op 19-07-2022 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVice
JanAd schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:29:
[...]

Als je puur naar de buitenafmetingen kijkt is er bijna geen verschil met de huidige Clio of de Captur… voor mij is dat persoonlijk een pluspunt als ‘woon-werk auto’. De Austral is meer gericht op mensen die een elektrische gezinsauto zoeken lijkt mij.
Ik ben benieuwd hoe Renault zijn elektrisch gamma verder gaat uitbouwen de komende jaren. :)
de Austral is er alleen als Hybrid...
Pagina: 1 ... 9 ... 98 Laatste