Het grote Renault Megane E-Tech electric topic

Pagina: 1 ... 79 ... 98 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:54
Mjaa schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:18:
Ik moet altijd nog lachen als een snelle ouderwetse brandstofmotor BMW links naast mijn auto komt staan voor de stoplichten en bij groen me niet voorbij kan komen.
Ik moet altijd janken als een snelle ouderwetse brandstofmotor BMW binnen 5 minuten z'n tank vol gooit onder de overkapping en ik 30 minuten sta te blauwbekken aan de laadpaal zonder overkapping in de regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurrea
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-08 19:23
Ik zie dat velen de abrp app gebruiken voor navi. Oo zich snap ik wel waarom, maar is de standaard navi van de renault/google zo slecht dan? Die geeft toch ook aan waar en wanneer je moet laden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pbennink
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:22
Ik heb hier een verhaal gepost over de rit van Apeldoorn naar Porto met de Megane E-Tech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:15
Mjaa schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:18:
Ik moet altijd nog lachen als een snelle ouderwetse brandstofmotor BMW links naast mijn auto komt staan voor de stoplichten en bij groen me niet voorbij kan komen.
Heb ik met 'jonge gassies in 'snelle' golfies'.
Dikke pret.
Bushie schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:38:

Ik moet altijd janken als een snelle ouderwetse brandstofmotor BMW binnen 5 minuten z'n tank vol gooit onder de overkapping en ik 30 minuten sta te blauwbekken aan de laadpaal zonder overkapping in de regen.
Hij laadt alstie staat.
Op kantoor, soms thuis of net in Bergen op Zoom terwijl vrouwlief bij de smoelensmid was.
Klote dat jij een baan hebt en 4x op een dag in de regen je wagen moet laden.
Maar dan nog, was ik in de auto gebleven bij slecht weer, misschien heb ik te kort in dienst gezeten om buiten te gaan staan voor 30 minuten en dan te gaan blauwbekken maar goed, ieder zijn ding.
Spurrea schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:52:
Ik zie dat velen de abrp app gebruiken voor navi. Oo zich snap ik wel waarom, maar is de standaard navi van de renault/google zo slecht dan? Die geeft toch ook aan waar en wanneer je moet laden?
Vorig jaar 1x gebruikt (/getest) maar ik vind het niets, Google Maps in de auto doet, voor mij, zijn werk goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evonly
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01-02 16:50
Pepernootje schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:26:
[...]

Heb je toevallig de Smartcharge app gebruikt/geactiveerd?
Ik heb een actief account maar het slim laden is niet geactiveerd. Ik heb nu de auto losgekoppeld en daarna verwijderd. Ik ga even aankijken wat dit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainiac
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 25-05 23:12
Sinds gisteren wil mijn Megane Techno EV60 aan de easee home laadpaal thuis niet meer laden tot 100%. Ik laad altijd tot 100%, maar nu gaat hij niet verder dan 81%.

Na een stukje rijden, zelfde verhaal: de laad sessie stopt bij 81%. In het menu van de auto staat de grens gewoon op 100%.

Heeft iemand dit ook ervaren? Enig idee wat de oorzaak kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:11
Brainiac schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:18:
Sinds gisteren wil mijn Megane Techno EV60 aan de easee home laadpaal thuis niet meer laden tot 100%. Ik laad altijd tot 100%, maar nu gaat hij niet verder dan 81%.

Na een stukje rijden, zelfde verhaal: de laad sessie stopt bij 81%. In het menu van de auto staat de grens gewoon op 100%.

Heeft iemand dit ook ervaren? Enig idee wat de oorzaak kan zijn?
Even je instellingen in de auto keer op 90% zetten en dan weer terug naar 100%? Zou kunnen helpen.

Zou overigens niet elke keer naar 100% laden. 80% is voor dagelijks gebruik vaak voldoende en beter voor de accu. Mits je natuurlijk niet de 100% nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainiac
grote_oever schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:50:
[...]

Even je instellingen in de auto keer op 90% zetten en dan weer terug naar 100%? Zou kunnen helpen.

Zou overigens niet elke keer naar 100% laden. 80% is voor dagelijks gebruik vaak voldoende en beter voor de accu. Mits je natuurlijk niet de 100% nodig hebt.
Ik heb een lease auto dus als de accu al wat slijtage zou hebben door naar 100% te laden, dan zit ik daar eerlijk gezegd niet zo mee.

Tijdelijk de instelling naar 90 of 95% zetten maakt helaas geen verschil. Hij blijft de laadsessie beëindigen bij 81%. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basselt
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-09 18:40
Via Enode heb ik uiteindelijk een live-verbinding met ABRP 5.0.1 (premiumversie) kunnen leggen met mijn Megane Equilibre EV60. Eerder had ik dit via Tronity geprobeerd en dan zie ik in de app ‘connected’ maar verder doet de app (premiumversie) helemaal niets. Vraag: werken Enode en Tronity afzonderlijk van elkaar en kan ik dus mijn Tronityabo beëindigen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KavUxKa5l3SbsoW74_I4lEL-ibg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AKO8YfLBHT9Pk8INDkKtVx3Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Basselt op 30-06-2024 13:34 . Reden: Aanvulling versie ABRP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Brainiac schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:58:
Tijdelijk de instelling naar 90 of 95% zetten maakt helaas geen verschil.
En een soft reset?
Of anders hard reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:11
Brainiac schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:58:
[...]

Ik heb een lease auto dus als de accu al wat slijtage zou hebben door naar 100% te laden, dan zit ik daar eerlijk gezegd niet zo mee.

Tijdelijk de instelling naar 90 of 95% zetten maakt helaas geen verschil. Hij blijft de laadsessie beëindigen bij 81%. :?
En als je de instelling op 70% zet dan laat hij wel tot dat niveau op? Omdat het elke keer naar 81% is heb ik het idee dat het aan de auto ligt en niet aan de laadpaal. Want de laatpaal weet niet hoeveel procent de auto is. Mijn megane laat ook altijd to 81%, terwijl ik de auto op 80% heb! Volgens mij kun je in eerdere softwareversie aangeven of je op reis was (100%) of dagelijks gebruik (80%), maar dat is er volgens mij uit in de de huidige versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cliffhanger1970
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17-09 03:48
Basselt schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:44:
Via Enode heb ik uiteindelijk een live-verbinding met ABRP 5.0.1 (premiumversie) kunnen leggen met mijn Megane Equilibre EV60. Eerder had ik dit via Tronity geprobeerd en dan zie ik in de app ‘connected’ maar verder doet de app (premiumversie) helemaal niets. Vraag: werken Enode en Tronity afzonderlijk van elkaar en kan ik dus mijn Tronityabo beëindigen?
[Afbeelding]
Ik heb het nu ook werkend, en enkel via Enode. Tronity heeft het nooit gedaan bij mij. Overigens vind ik ABRP niet goed werken op Android Automotive. veel te traag. Via android auto/apple carplay werkt het wel soepel alleen de SOC loopt paar minuten achter. Ik gebruik ABRP alleen voor de langere vakantie ritten ter controle.

Renault Megane e-tech evolution-er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06 13:13
Zjanzjak schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:28:
[...]

Heb ik met 'jonge gassies in 'snelle' golfies'.
Dikke pret.

[...]

Hij laadt alstie staat.
en.
Maar dan nog, was ik in de auto gebleven bij slecht weer, misschien heb ik te kort in dienst gezeten om buiten te gaan staan voor 30 minuten en dan te gaan blauwbekken maar goed, ieder zijn ding.
Precies. Ideaal. Mis dat naar een tankstation totaal niet, of het moment in de ochtend 'Shit, ik had nog moeten tanken'. En als ik dan onderweg laad is dat een mooi moment om de mail bij te werken, collega's te bellen of domweg even Angry Birds aan te slingeren op het scherm. :+

Heeft iemand, die wellicht wat dichter bij het vuur zit, al zicht op dat Renault mogelijk gaat maken om de laadsnelheid in te perken? Per morgen start de terugleverkosten van Vattenfall. Op een zonnige dag heb ik tegen de 6000 watt zonnestroom wat teruggeleverd wordt, maar als ik de auto aan de wallbox hang gaat ie er nog 5000 bij halen vanaf het net. En dat is natuurlijk niet gunstig...

De wallbox (New Motion met alles erop en eraan) schijnt niet aan te passen te zijn (ligt inmiddels druk op vanuit ons bedrijf), al moet dat gewoon kunnen (aldus iemand van eLaadNL).

Plan B: Een andere stekker aan de laadkabel zetten met andere weerstand zodat de auto 'denkt' dat de kabel slechts geschikt is voor 6 kw.

Plan C: Een programmeur van NewMotion regelen en de 3-fase terug laten zetten op 1-fase (maar lastig als je wél snel wil laden thuis)

Plan D: géén idee 8)7

Oh, hier loopt de rode volle Techno nog lekker zijn kilometers. 43.000 inmiddels na 1 jaar en 3 maanden. Binnenkort mag ie even drie weken bijkomen en neemt zijn grotere broer, de GT205 Estate, het even over op zomervakantie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lfbh6yP-HyK8stUm5PTIBO8jye4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NOFXWwCNNWDWKaG5LqT5KJOd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosEV
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:34
Overschakelen naar Tibber dan zit je niet met een teruglever vergoeding 🙌🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:34

JanAd

Wind’s howling

adinsx schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:06:
[...]

Precies. Ideaal. Mis dat naar een tankstation totaal niet, of het moment in de ochtend 'Shit, ik had nog moeten tanken'. En als ik dan onderweg laad is dat een mooi moment om de mail bij te werken, collega's te bellen of domweg even Angry Birds aan te slingeren op het scherm. :+

Heeft iemand, die wellicht wat dichter bij het vuur zit, al zicht op dat Renault mogelijk gaat maken om de laadsnelheid in te perken? Per morgen start de terugleverkosten van Vattenfall. Op een zonnige dag heb ik tegen de 6000 watt zonnestroom wat teruggeleverd wordt, maar als ik de auto aan de wallbox hang gaat ie er nog 5000 bij halen vanaf het net. En dat is natuurlijk niet gunstig...

De wallbox (New Motion met alles erop en eraan) schijnt niet aan te passen te zijn (ligt inmiddels druk op vanuit ons bedrijf), al moet dat gewoon kunnen (aldus iemand van eLaadNL).

Plan B: Een andere stekker aan de laadkabel zetten met andere weerstand zodat de auto 'denkt' dat de kabel slechts geschikt is voor 6 kw.

Plan C: Een programmeur van NewMotion regelen en de 3-fase terug laten zetten op 1-fase (maar lastig als je wél snel wil laden thuis)

Plan D: géén idee 8)7

Oh, hier loopt de rode volle Techno nog lekker zijn kilometers. 43.000 inmiddels na 1 jaar en 3 maanden. Binnenkort mag ie even drie weken bijkomen en neemt zijn grotere broer, de GT205 Estate, het even over op zomervakantie.

[Afbeelding]
Blijkbaar kan je in zo’n wallbox 2 van de 3 fase kabels in de laadkabel zelf loskoppelen. Dat hebben ze hier gedaan toen ik problemen had met onze paal. (Moest 1 fase zijn, maar is 3 fase laadpaal)
Maar dan zak je natuurlijk naar ongeveer 3,5kWh.

Edit: Konden de Scenic rijders de laadsnelheid al niet aanpassen? Een optie die beschikbaar komt bij een eventuele update naar ORL3/AAOS12?

[ Voor 3% gewijzigd door JanAd op 01-07-2024 06:37 ]

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:50
adinsx schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:06:
Op een zonnige dag heb ik tegen de 6000 watt zonnestroom wat teruggeleverd wordt, maar als ik de auto aan de wallbox hang gaat ie er nog 5000 bij halen vanaf het net. En dat is natuurlijk niet gunstig...

[Afbeelding]
natuurlijk is de wallbox gewoon aan te passen, voor NewMotion is dat gewoon 1 druk op de knop van achter hun bureau, maar als zij van al hun assets en al hun klanten dit soort aanpassingen moeten doen, zijn het ineens heel veel knopjes.

Het is ook lastig, want eigenlijk wil je het niet permanent beperken, maar alleen als die zon er is. Dan is de wallbox (en de meeste andere reguliere thuisladers) niet ideaal; want die gaan gewoon altijd volle bak laden.
Permenent knijpen lijkt me niet per se een issue, als je NewMotion belt en zegt dat je hem terug geregeld wil hebben kan dat wel. De vraag is of je dat wil, je zult dan nooit meer sneller kunnen laden thuis.

Ergo; het is echt een gemis dat het met de Megane niet mogelijk is om in de auto een max. laadstroom in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• viggen60
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 21:33
Basselt schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:44:
[Afbeelding]
Ik heb mijn ABRP geconnecteerd met Enode zonder een Tronity abonnement te hebben en dat werkt prima. Volgens mij kan je jouw Tronity abonnement gewoon opzeggen en verder gaan met Enode ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Als je laadpaal met een losse laadkabel werkt, kun je een 1-fase laadkabel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:27
Ik las hier iemand zeggen dat de regeneratiestanden alleen maar het gevoel in je pedaal aanpast. Maar dat klopt toch niet?

Als ik gas loslaat en op dat moment de minimale regeneratie aan heb staan dan vertraagd die niet, maar klik ik deze hoger dan merk je dus dat de auto sneller vertraagd.

So far so good. Maar als ik gas geef en deze stabiel houdt, dan voel je ook direct vertraging.

Het lijkt me contraproductief dat de auto afgeremd worden tijdens het gasgeven. En minder efficiënt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
LaTiNo156 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:07:
Ik las hier iemand zeggen dat de regeneratiestanden alleen maar het gevoel in je pedaal aanpast. Maar dat klopt toch niet?

Als ik gas loslaat en op dat moment de minimale regeneratie aan heb staan dan vertraagd die niet, maar klik ik deze hoger dan merk je dus dat de auto sneller vertraagd.

So far so good. Maar als ik gas geef en deze stabiel houdt, dan voel je ook direct vertraging.

Het lijkt me contraproductief dat de auto afgeremd worden tijdens het gasgeven. En minder efficiënt?
De auto wordt niet afgeremd bij het ‘gas geven’, een gedeelte van het stroompedaal krijgt de functie van het rempedaal. Volgens mij werkt het als volgt (genoemde percentages zijn fictief, ook weet ik niet of het pedaal lineair werkt):
In stand 0 werkt het pedaal enkel als ‘gas’pedaal, pedaal niet intrappen geeft geen vermogen van de motor, pedaal 100% intrappen geeft volledig vermogen.
In stand 1 werkt de 1e 10% van het pedaal als omgekeerd rempedaal voor een beperkt remvermogen, de resterende 90% werkt als ‘gas’pedaal. Je hebt dus een kortere slag voor het doseren van het totale vermogen van de motor. Het nulpunt van het pedaal zit nu dus op 10%. Trap je het pedaal minder in, dan rem je, trap je het pedaal verder in, dan geef je ‘gas’.
In stand 2 werkt de 1e 20% van het pedaal als omgekeerd rempedaal voor een groter remvermogen. De resterende 80% werkt als ‘gas’pedaal. Je hebt nu dus een nog kortere slag voor dosering van het totale vermogen.
In stand 3 nog meer slag voor het omgekeerde rempedaal, en een nog kortere slag voor het ‘gas’pedaal.

Wat er dan dus gebeurt bij het wisselen van regeneratiestand bij het vasthouden van het stroompedaal in een bepaalde stand, is dat de vertaling van de stand van het pedaal naar het gevraagde (rem)vermogen wijzigt. Voorbeeld: regeneratiestand 0, stand stroompedaal 50%. Volledige slag pedaal voor ‘gas geven’, je krijgt 50% vermogen. Wissel je nu naar regeneratie stand 2, dan is de 1e 20% van de slag het omgekeerde rempedaal. Je moet dus in ieder geval het stroompedaal 20% intrappen om überhaupt ‘gas te geven’. Van de stand van 50% blijft nog 30% over, waarbij de totale beschikbare slag nog maar 80% is voor ‘gas geven’. Je krijgt dus nog maar 3/8 = 37,5% vermogen ipv de eerdere 50%. Je geeft dus effectief minder ‘gas’, waardoor je dus zult vertragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

LaTiNo156 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:07:

Dat ‘gevoel’ zorgt er bij mij voor dat ik altijd terug flipper naar ‘default’.

Ik ben dat default standje en het flipperen nu wel zo gewoon, dat ik mij in auto van m’n partner soms wat mispak op de remafstand. Je lost de gas, die auto remt niet af en de flippers zijn weg :+

Het blijft een leuke functie, elke rit opnieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVice
FrenkieVie schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:17:
Opgelost
In klimatisering planner een ‘planner’ aangemaakt
Eens deze planner1 uitgevoerd was
Werkte handmatig klimatisering aanzetten weer

Triest, enorm slechte app!

Ik had Renault gebeld, volgens hen moest ik fabrieksinstellingen reset uitvoeren

Dacht het niet Piet
even in perspectief zetten: als je een XC40 recharge, CX40 of wat dan ook uit die serie rijdt, kun je uberhaupt geen verwarming activeren in de app...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:54

The Wizard

Moderator Mobile
deMercer schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:24:
[...]

De auto wordt niet afgeremd bij het ‘gas geven’, een gedeelte van het stroompedaal krijgt de functie van het rempedaal. Volgens mij werkt het als volgt (genoemde percentages zijn fictief, ook weet ik niet of het pedaal lineair werkt):
In stand 0 werkt het pedaal enkel als ‘gas’pedaal, pedaal niet intrappen geeft geen vermogen van de motor, pedaal 100% intrappen geeft volledig vermogen.
In stand 1 werkt de 1e 10% van het pedaal als omgekeerd rempedaal voor een beperkt remvermogen, de resterende 90% werkt als ‘gas’pedaal. Je hebt dus een kortere slag voor het doseren van het totale vermogen van de motor. Het nulpunt van het pedaal zit nu dus op 10%. Trap je het pedaal minder in, dan rem je, trap je het pedaal verder in, dan geef je ‘gas’.
In stand 2 werkt de 1e 20% van het pedaal als omgekeerd rempedaal voor een groter remvermogen. De resterende 80% werkt als ‘gas’pedaal. Je hebt nu dus een nog kortere slag voor dosering van het totale vermogen.
In stand 3 nog meer slag voor het omgekeerde rempedaal, en een nog kortere slag voor het ‘gas’pedaal.

Wat er dan dus gebeurt bij het wisselen van regeneratiestand bij het vasthouden van het stroompedaal in een bepaalde stand, is dat de vertaling van de stand van het pedaal naar het gevraagde (rem)vermogen wijzigt. Voorbeeld: regeneratiestand 0, stand stroompedaal 50%. Volledige slag pedaal voor ‘gas geven’, je krijgt 50% vermogen. Wissel je nu naar regeneratie stand 2, dan is de 1e 20% van de slag het omgekeerde rempedaal. Je moet dus in ieder geval het stroompedaal 20% intrappen om überhaupt ‘gas te geven’. Van de stand van 50% blijft nog 30% over, waarbij de totale beschikbare slag nog maar 80% is voor ‘gas geven’. Je krijgt dus nog maar 3/8 = 37,5% vermogen ipv de eerdere 50%. Je geeft dus effectief minder ‘gas’, waardoor je dus zult vertragen.
Klopt helemaal! Bijna elke EV met aanpasbare recup werkt op deze manier.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evonly
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01-02 16:50
MooiWeb schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:30:
[...]

Ik heb precies hetzelfde probleem en heb al een tweede-lijns ticket lopen bij Renault.
Even een update van de acties die ik heb ondernomen.

Ik heb de smart charge app verwijderd en ook de auto daarvan losgekoppeld.

Alles werkt nu weer normaal en ook de app geeft weer meldingen zodra het laden start of afgelopen is.

De app heeft wel een update gehad dus of het nu aan het een of ander lag weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
BVice schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:42:
[...]

natuurlijk is de wallbox gewoon aan te passen, voor NewMotion is dat gewoon 1 druk op de knop van achter hun bureau, maar als zij van al hun assets en al hun klanten dit soort aanpassingen moeten doen, zijn het ineens heel veel knopjes.

Het is ook lastig, want eigenlijk wil je het niet permanent beperken, maar alleen als die zon er is. Dan is de wallbox (en de meeste andere reguliere thuisladers) niet ideaal; want die gaan gewoon altijd volle bak laden.
Permenent knijpen lijkt me niet per se een issue, als je NewMotion belt en zegt dat je hem terug geregeld wil hebben kan dat wel. De vraag is of je dat wil, je zult dan nooit meer sneller kunnen laden thuis.

Ergo; het is echt een gemis dat het met de Megane niet mogelijk is om in de auto een max. laadstroom in te stellen.
Klopt, ik ga morgen eens bellen met ze en heb inmiddels intern de druk opgevoerd samen met een bak andere EV-rijders. Zeker wanneer EV verplicht is vanaf 1-1-2025 in onze leaseregeling, wordt het interessant. Beetje druk op New Motion / Shell Recharge vanuit semi-overheid helpt wellicht iets.

En anders laat ik hem terugzetten. De momenten dat ik overdag wil laden werk ik thuis en kan ie mooi rustig aan met 6 kW (als ik de 16A naar 10A laat terugzetten volgens de installatiehandleiding van die wallbox) laden ipv 11. In de winterperiode kan ik het terug laten zetten, of ik hang de auto aan de 22 kW laadpaal in de wijk 50m verderop.

Mooiste is natuurlijk dat Renault het gaat mogelijk maken óf de loadbalancing zo te foppen is dat hij alleen het overschot naar de auto stuurt. Dat is het meest ideale scenario, maar over dat laatste zijn nog wat slimme Tweakers aan het puzzelen lees ik in een ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainiac
grote_oever schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:49:
[...]

En als je de instelling op 70% zet dan laat hij wel tot dat niveau op? Omdat het elke keer naar 81% is heb ik het idee dat het aan de auto ligt en niet aan de laadpaal. Want de laatpaal weet niet hoeveel procent de auto is. Mijn megane laat ook altijd to 81%, terwijl ik de auto op 80% heb! Volgens mij kun je in eerdere softwareversie aangeven of je op reis was (100%) of dagelijks gebruik (80%), maar dat is er volgens mij uit in de de huidige versie.
Het blijkt niet aan de auto te liggen maar aan de easee home laadpaal. Gisteren stopte het laden vrijwel direct bij 47%. Na de kabel er opnieuw ingeplugd te hebben ging het laden enorm traag (0.5 kWh). Daarna de auto aan een publieke paal gehangen en daar laadde de auto wel tot 100%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:27
deMercer schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:24:
[...]

Ik denk dat ik um nu vat! Ik ga morgen met dit in mijn achterhoofd rondrijden 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurrea
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-08 19:23
Wat zijn trouwens de voordelen als je verlengde garantie neemt? Ik heb de uitsluitingen bekeken op de website, maar dan blijft er volgens mij maar bar weinig over. En de meerprijs voor extra garantie is best fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:17
Denk dat het vooral heel voordelig voor Renault is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhyzX
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-08 15:48
Wij krijgen nu onderstaande melding. Laden lijkt inderdaad niet meer te werken. Heeft iemand dit al eens gehad? Kunnen we op de 1 of andere manier een “soft reset” uitvoeren? Gaat spannend worden of we thuiskomen met deze lading 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InhQDWizHFVP8CUfObIqg2xgYTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pTWXTKCRnvt6irINkZXrye6H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
PhyzX schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 19:52:
Wij krijgen nu onderstaande melding. Laden lijkt inderdaad niet meer te werken. Heeft iemand dit al eens gehad? Kunnen we op de 1 of andere manier een “soft reset” uitvoeren?
Je kan proberen om de uit de auto te gaan, de boel afsluiten, buiten 'sleutelbereik' van de auto lopen en dan 10 minuten wachten. Wil wel eens helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Wij krijgen nu onderstaande melding. Laden lijkt inderdaad niet meer te werken. Heeft iemand dit al eens gehad? Kunnen we op de 1 of andere manier een “soft reset” uitvoeren? Gaat spannend worden of we thuiskomen met deze lading 😅
Onze Megane staat inmiddels bijna twee weken bij de dealer met deze melding. Het afsluiten van de auto, een tijdje wachten en weer openen werkte bij ons in ieder geval niet. Hopelijk vergaat het jou beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:54

The Wizard

Moderator Mobile

[Afbeelding]
Je zou nog even kunnen proberen om de 12V los te koppelen om een harde reset te geven.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-08 19:04
devastator83 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:32:
Nu de megane een maand in gebruik. Rijdt echt heel fijn, vooral met de ACC en de lange dagelijkse files van/naar het werk.

Enkele problemen die ik ervaar:
  • Auto gaat niet altijd in de "D".
    Ik duw op de start knop en wacht tot de "systeem testen"uitgevoerd zijn. Zet de hendel in "D", maar de auto blijft in P. Voet van de rem en nog eens proberen, dan geeft ie aan dat ik de rem moet induwen om te veranderen. Rem opnieuw intrappen en hendel in "D", nog steeds niets. Als ik nogmaals op "start" druk, gaat het wel.
  • Lak in de ronding van de spiegel vertoont een barst
  • Laadklep raakt soms de carrosserie
  • De klep van de koffer is echt super k*t gemaakt. Bij regen loopt het water zo je nek in
  • De camera blijft soms hangen in de "korte" modus (laatste paar cm voor je ergens tegen rijdt)
De laadklep is bij mij ook. Ondertussen die door de spanning er volledig afgevallen.

Wat is jou productiedatum? Stockwagen?

Ik vind het namelijk verassend dit te lezen aangezien dit een fabrieksfout is die al gemeld is aan renault midden 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-09 14:53
DeJos1985 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:33:

De laadklep is bij mij ook. Ondertussen die door de spanning er volledig afgevallen.
Wat bedoel je hiermee, het klepje van waar je de laadkabel contact achter zit is er door spanning afgevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
Surfroy01 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:02:
[...]

Wat bedoel je hiermee, het klepje van waar je de laadkabel contact achter zit is er door spanning afgevallen?
Dat het klemmechanisme om het gelakte deel van de klep op zijn plaats te houden is afgebroken. Dit door de spanning bij openen/sluiten van de volledige laadklep met raken aan het spatbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Surfroy01 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:02:
Denk dat onderstaande foto van @DeJos1985 is in de facebook-groep en hij dit bedoelt;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70MiCPQlP7EpDUJpoQQjgstKsm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6aSyep3ywKvVaoNKTUEmwnf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• znight
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-09 13:43
Kan iemand mij uitleggen wat de knoppen doen links van het stuur? Boven de auto hold zitten 4 knoppen. (3 plaatsjes) kan het zo snel niet vinden in de handleiding.

Zover ik kan zien is de linkse om lane assist aan / uit te zetten, maar waar zijn de andere voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:01

Megalodon86

Enzyme X

Lane Assist inderdaad, en ik dacht tractiecontrole? En lichtsterkte van de knopjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Weet iemand de minimale laadsnelheid van de Megane? Ik ben, als tussenoplossing, met New Motion backoffice bezig om de laadsnelheid van de laadpaal thuis structureel omlaag te schroeven zolang dynamisch regelen nog niet mogelijk is gemaakt.

Moet wel op drie fase blijven (i.v.m. 3 fase omvormer zonnepanelen), dus ik hoor zo wat er mogelijk is. Maar wat accepteert de auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

znight schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:01:
Kan iemand mij uitleggen wat de knoppen doen links van het stuur? Boven de auto hold zitten 4 knoppen. (3 plaatsjes) kan het zo snel niet vinden in de handleiding.

Zover ik kan zien is de linkse om lane assist aan / uit te zetten, maar waar zijn de andere voor?

De hele playlist van Renault.
https://youtube.com/playl...f3umF&si=lyvKY3ehN9k-Y481

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
Zjanzjak schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:01:
[...]

Denk dat onderstaande foto van @DeJos1985 is in de facebook-groep en hij dit bedoelt;
[Afbeelding]
Klopt ik kreeg de foto niet gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
adinsx schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:26:
Weet iemand de minimale laadsnelheid van de Megane? Ik ben, als tussenoplossing, met New Motion backoffice bezig om de laadsnelheid van de laadpaal thuis structureel omlaag te schroeven zolang dynamisch regelen nog niet mogelijk is gemaakt.

Moet wel op drie fase blijven (i.v.m. 3 fase omvormer zonnepanelen), dus ik hoor zo wat er mogelijk is. Maar wat accepteert de auto?
Minimale laadstroom is 6 A, oftewel 1,4 kW. In ieder geval lukt het mij daarmee om de Megane op te laden. Dat is weliswaar met 1 fase (onze Megane heeft een 1 fase lader), maar wel met een 3 fase omvormer vd zonnepanelen.

Ik meen dat het voor 3 fasen laden ook minimaal 6 A is. Oftewel 4,2 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Megalodon86 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:47:
Lane Assist inderdaad, en ik dacht tractiecontrole? En lichtsterkte van de knopjes?
Klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
Vraagje. De wagen zal een week werkloos zijn (verlof).

Ik had in gedachten om de wagen op te laden tot 50% (batterij beschermen) en van de lader af te koppelen. (Onweer tijdens verlof en veiligheid). We hebben namelijk logees die op ons huis passen.

Is dat een goede strategie?

Op dit moment heb ik geen idee wat het sluimerverbruik per dag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adinsx
Ik heb vorig jaar met de zomervakantie (over twee weken weer) de Electric laten staan met 68%, en drie weken later stond ie op 66% meen ik. Geen enkel probleem. Zorg dat ie tussen 20-80% zit en dat je sleutel ver genoeg weg ligt / in een blikje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
deMercer schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:17:
[...]

Minimale laadstroom is 6 A, oftewel 1,4 kW. In ieder geval lukt het mij daarmee om de Megane op te laden. Dat is weliswaar met 1 fase (onze Megane heeft een 1 fase lader), maar wel met een 3 fase omvormer vd zonnepanelen.

Helder. Ik kan bij de New Motion backoffice de laadstroom laten terugzetten naar verschillende amperages, waaronder 8A. Dat zou dan een mooie oplossing tijdelijk zijn, mits wel op 3 fase.
Als ik de auto wél snel vol moet hebben hang ik hem wel aan een van de laadpalen in de wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:19
adinsx schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:26:

deMercer schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:17:
[...]

Dit kan ik bevestigen. Ik ben wat aan het experimenteren met mijn Easee laadpaal met loadbalancer kastje aan de P1 poort van mijn slimme meter en die kan ingesteld worden dat deze alleen zonnestroom gebruikt en die gaat ook niet lager dan 6A. Maar de Megane kan ik daarmee zowel op 1 fase als op 3 fase met 6A opladen.

Wat ik online daarvan ook vind is dat dat een standaard is (van de SMA website bijvoorbeeld):
The minimum charge current of the EV Charger is 6 A.
According to the IEC 61851 standard, a lower value is not permitted.
Since SMA meets the requirements of this standard, no lower value than 6 A can be set in the EV Charger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Invisible_man schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:15:
[...]

[...]

Dit kan ik bevestigen. Ik ben wat aan het experimenteren met mijn Easee laadpaal met loadbalancer kastje aan de P1 poort van mijn slimme meter en die kan ingesteld worden dat deze alleen zonnestroom gebruikt en die gaat ook niet lager dan 6A. Maar de Megane kan ik daarmee zowel op 1 fase als op 3 fase met 6A opladen.

Wat ik online daarvan ook vind is dat dat een standaard is (van de SMA website bijvoorbeeld):

[...]
de officiele standaard gaat idd tot 6A maar sommige modellen van Renault accepteren niks lager dan 12.5A. Gelukkig lijkt de Megane iets flexibeler te zijn met lagere laadstromen.
NB. bedenk wel dat met dit soort lage stromen je OBC aanzienlijk minder efficiënt draait en je dus relatief meer kWh's nodig hebt om je batterij vol te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door BVice op 10-07-2024 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
znight schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:01:

Megalodon86 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:47:
Toch nog een aanvulling: de laatste regelt (ook) de helderheid/lichtsterkte van de twee schermen als de automatische regeling daarvan UIT staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhyzX
deMercer schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 22:15:
[...]

Onze Megane staat inmiddels bijna twee weken bij de dealer met deze melding. Het afsluiten van de auto, een tijdje wachten en weer openen werkte bij ons in ieder geval niet. Hopelijk vergaat het jou beter.
Heb jij inmiddels al een update gehad vanuit de dealer? Onze Megane staat bij de garage sinds afgelopen maandag en het blijft angstvallig stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
DeJos1985 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:35:
Vraagje. De wagen zal een week werkloos zijn (verlof).

Ik had in gedachten om de wagen op te laden tot 50% (batterij beschermen) en van de lader af te koppelen. (Onweer tijdens verlof en veiligheid). We hebben namelijk logees die op ons huis passen.

Is dat een goede strategie?
Yup, en zit mooi qua percentage.
BVice schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:54:

NB. bedenk wel dat met dit soort lage stromen je OBC aanzienlijk minder efficiënt draait en je dus relatief meer kWh's nodig hebt om je batterij vol te krijgen.
Dit kan ik bevestigen, zelf laad ik van 8A tot 12A, en het verschil is best flink qua laadverlies.
Bij 10A en 12A merk ik dat verschil wat minder, zit het tussen de 8 a 10% maar bij 8A schiet het zo richting de 15% tot meer qua laadverlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
PhyzX schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:41:
Heb jij inmiddels al een update gehad vanuit de dealer? Onze Megane staat bij de garage sinds afgelopen maandag en het blijft angstvallig stil.
Nee, nog niets gehoord. Maar … via de app heb ik wel gezien dat ze de auto gisteren aan de lader hebben gehangen, en dat de auto weer kan laden.

Vorig jaar, toen de auto ook niet meer wilde laden maar zonder dat daar een foutmelding over verscheen, duurde het ook nog langer dan ik had verwacht nadat ik had gezien dat het laden weer mogelijk was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVice
deMercer schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:26:
[...]

Nee, nog niets gehoord. Maar … via de app heb ik wel gezien dat ze de auto gisteren aan de lader hebben gehangen, en dat de auto weer kan laden.
ik weet niet bij welke dealer je zit maar dit is ook mijn ervaring nu metverschillende Renault-dealers: je krijgt echt 0 informatie of feedback van wat ze doen, wanneer ze het doen en of het een beetje lukt. Waardoor je inderdaad maar in de app gaat kijken of die auto uberhaupt van z'n plek is geweest. Ik heb 'geluk' dat ik nog maar voor 2 beurtjes en 2 kleine fixjes terug hoefde, maar alle keren waren echt dramatisch qua communicatie.

[ Voor 7% gewijzigd door BVice op 12-07-2024 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Ik kreeg een berichtje van de dealer dat over 1,5 maand de 2 jaar fabrieksgarantie verloopt. Of ik nog iets heb waar naar gekeken moet worden.............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Surfroy01 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:52:
Ik kreeg een berichtje van de dealer dat over 1,5 maand de 2 jaar fabrieksgarantie verloopt. Of ik nog iets heb waar naar gekeken moet worden.............
dat is sjiek.
Ik heb de auto opgehaald bij dealer A, en laat het onderhoud (ivm afstand) uitvoeren bij dealer B.
Dealer A heeft mij sinds ik het doek van de auto heb afgetrokken precies 0x benaderd. Niet eens om te vragen of hij na 2 jaar niet eens voor onderhoud oid moest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
BVice schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 09:57:
ik weet niet bij welke dealer je zit maar dit is ook mijn ervaring nu metverschillende Renault-dealers: je krijgt echt 0 informatie of feedback van wat ze doen, wanneer ze het doen en of het een beetje lukt. Waardoor je inderdaad maar in de app gaat kijken of die auto uberhaupt van z'n plek is geweest. Ik heb 'geluk' dat ik nog maar voor 2 beurtjes en 2 kleine fixjes terug hoefde, maar alle keren waren echt dramatisch qua communicatie.
Ja, de service wat dat betreft is geen aanbeveling voor Renault.

Nog een ‘leuke’ ervaring: een paar weken terug hadden we een lekke band. Ik kon er nog net mee thuis komen. Na oppompen was de band na een uurtje staan al weer onbruikbaar. Zonder reserve band of reparatie kit kun je niet zoveel meer. Dus maar Renault assistance gebeld. Megane met een “flat bed” opgehaald en afgeleverd bij (een andere vestiging van) de dealer. “Nee, die banden hebben we niet op voorraad, dat gaat een dag of 2, 3 duren. Nee, een vervangende auto hebben we niet beschikbaar, die zijn allemaal in gebruik.”

Als de after sales service van de dealer niet verbetert, dan is dit onze laatste Renault geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:11

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
deMercer schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:09:
[...]

Ja, de service wat dat betreft is geen aanbeveling voor Renault.

Nog een ‘leuke’ ervaring: een paar weken terug hadden we een lekke band. Ik kon er nog net mee thuis komen. Na oppompen was de band na een uurtje staan al weer onbruikbaar. Zonder reserve band of reparatie kit kun je niet zoveel meer. Dus maar Renault assistance gebeld. Megane met een “flat bed” opgehaald en afgeleverd bij (een andere vestiging van) de dealer. “Nee, die banden hebben we niet op voorraad, dat gaat een dag of 2, 3 duren. Nee, een vervangende auto hebben we niet beschikbaar, die zijn allemaal in gebruik.”

Als de after sales service van de dealer niet verbetert, dan is dit onze laatste Renault geweest.
Zit bij mij gewoon een reparatie kit in een van de zijflappen in de kofferbak, inclusief pomp. Heb je daar al in gekeken?

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
BiG-GuY schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 18:23:
Zit bij mij gewoon een reparatie kit in een van de zijflappen in de kofferbak, inclusief pomp. Heb je daar al in gekeken?
:X

Nee, daar heb ik niet gekeken. Zodra we de auto weer terug hebben van de dealer, zal ik daar nog eens op zoek gaan. Heb de hele auto doorzocht, maar daar niet gekeken. Wellicht speelt het mee dat we de bodemverhoger hebben, dar ik er daardoor overheen heb gekeken.

Na het lezen en bekijken van de handleiding van de set, had het ook weinig uitgemaakt gezien de locatie van het lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhyzX
deMercer schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:26:
[...]

Vorig jaar, toen de auto ook niet meer wilde laden maar zonder dat daar een foutmelding over verscheen, duurde het ook nog langer dan ik had verwacht nadat ik had gezien dat het laden weer mogelijk was.
Ah, dat is mooi! Als ‘ie weer laadt zal het wel goed moeten komen toch?

Die van mij staat inmiddels ruim een week bij de garage. Heb vandaag weer eens gebeld (krijg geen proactieve updated helaas). Tot mijn verbazing blijkt dat ze een hele nieuwe elektromotor besteld hebben. Levertijd onbekend. Gaat nog wel even duren dus. Alles valt onder de garantie gelukkig.

Wel knap om binnen 1,5 jaar al een motor versleten te hebben. Dat belooft niet veel goeds!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDik0172
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-08-2024
Voor het eerst na 15 maanden heeft mijn Megane E-tech Iconic me in de steek gelaten. Ik kon niet in D N of R schakelen (en ja met m'n voet op het rempedaal). Waarschuwingsgeluid en service melding in het display "controleer exterieurgeluid" 🤔 vervolgens "controleer hill hold assist" daarna "alle rijhulpsystemen zijn uitgeschakeld". Uiteindelijk via Renault route service is de Megane met een bergingswagen afgevoerd naar de dealer. Bij de dealer helemaal niets kunnen vinden in service logboek met diagnose apparatuur Zelfs een reset was niet nodig. Iemand vergelijkbare ervaring? Alles werkt weer zoals het moet maar toch onbevredigend dat er geen oorzaak is gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Niet helemaal vergelijkbaar maar onze rijdende telefoons hebben soms wel eens meer wat nukken.

Als je in dit topic een beetje terugleest zie je dat van de 100 keer 99 keer de oplossing is;

De auto uit, afsluiten, buiten sleutel-bereik van de auto gaan, na een kwartiertje/half uurtje terugkomen.
En weer gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepernootje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:05
Onderweg op een vrijdagavond in oktober rode waarschuwingsmelding: Versnellingsbak risico op schade. Afgesleept na advies van Renault. Bij wachten op de Berger is de megane een uur afgesloten geweest maar melding was er nog steeds.
Maandagmiddag belde de garage: geen melding, niets te zien in logs. Kon hem weer ophalen. In januari gele service melding: P stand automaat defect. Ik kon hem ook niet meer in de P zetten. Ook de regeneratie flippers werkten niet. Bijna 10 weken bij de garage gestaan. Van alles vervangen en gecontroleerd. Kabelbomen, computer, uiteindelijk was het de mechanische versnellingsbak. Nu rijdt hij weer prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Pepernootje op 16-07-2024 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelsaus
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-03 18:02
Sorry als dit al eerder gemeld is en ik eroverheen gelezen heb, maar kan ik ergens vinden wat de laatste versie van OpenR Link is?
Ik heb een Megane Techno van april 2023, nog met het grote display en nog met de verschillende rij-modi.

Ik bedoel niet welke versie er momenteel aan boord is / de auto momenteel draait, maar de nieuwste versie die de auto zou moeten kunnen draaien.

Ik vermoed dat het niet de nieuwste versie is, aangezien ik in Google Maps niet kan navigeren met een minimale SoC op bestemming.
Ik kan via de App Store in de auto, de Google Maps app niet handmatig updaten.
Ik kan via de instellingen het OS van de auto niet handmatig updaten.
Is er een update die met USB / andere aansluiting gedaan moet worden die niet OtA komt?

[ Voor 5% gewijzigd door appelsaus op 17-07-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhyzX
Pepernootje schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:46:
[...]

Bijna 10 weken bij de garage gestaan.
10 weken?! Mijn God. Ik mag hopen dat je vervangend vervoer gekregen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepernootje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:05
PhyzX schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:08:
[...]

10 weken?! Mijn God. Ik mag hopen dat je vervangend vervoer gekregen hebt.
Zeker! Kosteloos in een megane techno mogen rijden. Ietsje minder uitgebreid uitgevoerd dan mijn eigen megane, maar dat vond ik niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakieRR
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17-08 15:45
The Wizard schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:33:
Kan iemand omschrijven hoe dat "gebonk" bij jullie klinkt? Ik merk bij last wissel (links/rechts) dat er een klein bonkje van de achteras klinkt, maar ik weet niet of dat hetzelfde is als hier in het forum beschreven.

Wat doen ze er eigenlijk aan en waar komt het vandaan? Klinkt als een te los rubbertje in de ophanging.
Zolang ik de auto heb (Maart '23) stoor ik mij mateloos aan het geluid achter in de auto. Het lijkt van de achteras te komen. Bij mij is het hoorbaar bij drempels en richels. Het klinkt alsof er iets los in de kofferbak ligt. Het doet zich voor bij zowel een normale als een (zeer) rustige rijstijl. Het geluid is soms ook hoorbaar bij het (rustig) nemen van een bocht binnen de bebouwde kom. Het lijkt dan alsof ‘iets zich zet’.

Ik ben daarvoor naar de dealer geweest (in Helmond). Zij onderkennen het geluid. Ze hebben de auto nagekeken en hebben mij te kennen gegeven dat de auto in orde is. Verder gaven ze aan dat bijgeluiden niet onder de garantie vallen en aankaarten bij Renault NL zinloos zou zijn.
Nu heb ik toch eens hier het hele forum gelezen en lees toch dat er aardig wat zijn die ook iets dergelijks melden maar ook dat de dealer bij hen wel oplossingen aandragen. Ik heb daarom zojuist de klacht bij Renault NL (website) aangegeven en wacht hoopvol af.
Waar zo'n forum al niet goed voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:53

Japie.G

Colour Classic

TweakieRR schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:24:
[...]

Zolang ik de auto heb (Maart '23) stoor ik mij mateloos aan het geluid achter in de auto. Het lijkt van de achteras te komen. Bij mij is het hoorbaar bij drempels en richels. Het klinkt alsof er iets los in de kofferbak ligt. Het doet zich voor bij zowel een normale als een (zeer) rustige rijstijl. Het geluid is soms ook hoorbaar bij het (rustig) nemen van een bocht binnen de bebouwde kom. Het lijkt dan alsof ‘iets zich zet’.

Ik ben daarvoor naar de dealer geweest (in Helmond). Zij onderkennen het geluid. Ze hebben de auto nagekeken en hebben mij te kennen gegeven dat de auto in orde is. Verder gaven ze aan dat bijgeluiden niet onder de garantie vallen en aankaarten bij Renault NL zinloos zou zijn.
Nu heb ik toch eens hier het hele forum gelezen en lees toch dat er aardig wat zijn die ook iets dergelijks melden maar ook dat de dealer bij hen wel oplossingen aandragen. Ik heb daarom zojuist de klacht bij Renault NL (website) aangegeven en wacht hoopvol af.
Jep daar is een bestaande oplossing voor. Bizar dat de dealer daar dan niet van weet.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dkln
  • Laatst online: 18-09 17:56
TweakieRR schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:24:
[...]

Dit heb ik ook gehad. Dit is een van de schokdempers achter. Vrij eenvoudige reparatie onder garantie. Ik heb dit afgelopen maart laten repareren _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
appelsaus schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:55:
Sorry als dit al eerder gemeld is en ik eroverheen gelezen heb, maar kan ik ergens vinden wat de laatste versie van OpenR Link is?
Ik heb een Megane Techno van april 2023, nog met het grote display en nog met de verschillende rij-modi.

Ik bedoel niet welke versie er momenteel aan boord is / de auto momenteel draait, maar de nieuwste versie die de auto zou moeten kunnen draaien.

Ik vermoed dat het niet de nieuwste versie is, aangezien ik in Google Maps niet kan navigeren met een minimale SoC op bestemming.
Ik kan via de App Store in de auto, de Google Maps app niet handmatig updaten.
Ik kan via de instellingen het OS van de auto niet handmatig updaten.
Is er een update die met USB / andere aansluiting gedaan moet worden die niet OtA komt?
2.1.2 uit m'n hoofd. Er is een 3.0 in de maak maar nog niet uitgerold.
Minimale SOC instellen werkt alleen als je bestemming buiten je huidige bereik ligt, dat realiseer je je wel?
Welke versie van Google Maps heb je momenteel in de auto?

Als er een update beschikbaar is kun je die downloaden en installeren. Voor Maps gaat dat via de Playstore, en voor het OS gaat dat via het voertuigmenu. Maar kan uiteraard alleen als er daadwerkelijk een update beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:42
Sinds Mei is Flitsmeister een betaalde functie om te gebruiken met Apple CarPlay. Ik ben best bereid te betalen, maar ik merk dat het gebruik van een GPS-dienst sowieso de accu flink leeg trekt. Zijn er ondertussen updates geweest om Flitsmeister te gebruiken in AAOS, zonder dat mijn telefoon leeg loopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:09
BVice schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:54:
[...]

2.1.2 uit m'n hoofd. Er is een 3.0 in de maak maar nog niet uitgerold.
Minimale SOC instellen werkt alleen als je bestemming buiten je huidige bereik ligt, dat realiseer je je wel?
Welke versie van Google Maps heb je momenteel in de auto?

Als er een update beschikbaar is kun je die downloaden en installeren. Voor Maps gaat dat via de Playstore, en voor het OS gaat dat via het voertuigmenu. Maar kan uiteraard alleen als er daadwerkelijk een update beschikbaar is.
V3 is in Frankrijk al lekker bezig met de uitrol.

Niet mijn foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVSpkrpWoQdfK0O9zUH6YD-bBm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMm4hQL1L2IFt4QlX1DCo0mY.jpg?f=fotoalbum_large
Sjeefr schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:25:
Sinds Mei is Flitsmeister een betaalde functie om te gebruiken met Apple CarPlay. Ik ben best bereid te betalen, maar ik merk dat het gebruik van een GPS-dienst sowieso de accu flink leeg trekt. Zijn er ondertussen updates geweest om Flitsmeister te gebruiken in AAOS, zonder dat mijn telefoon leeg loopt?
Waarom niet gewoon opladen in de auto? Ikzelf laad 's avonds bijna nooit op als ik de volgende dag naar werk ga, of de de soc is zo laag dat de wekker niet afgaat.
Maar het ruime uurtje naar werk is genoeg om tussen de 80 en 100 terecht te komen. Wat voor met de auto doen qua batterij besparing geldt ook voor de telefoon. :)
Ik laadt wel met kabel.

15x330 SW38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dkln
Centauriprime schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:54:
[...]

V3 is in Frankrijk al lekker bezig met de uitrol.

Niet mijn foto
[Afbeelding]

[...]

Waarom niet gewoon opladen in de auto? Ikzelf laad 's avonds bijna nooit op als ik de volgende dag naar werk ga, of de de soc is zo laag dat de wekker niet afgaat.
Maar het ruime uurtje naar werk is genoeg om tussen de 80 en 100 terecht te komen. Wat voor met de auto doen qua batterij besparing geldt ook voor de telefoon. :)
Ik laadt wel met kabel.
Volgens mij is dit geen foto van een Megane. De versnellingshendel is anders. Volgens mij is dit een foto van een Scenic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
dkln schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:57:
[...]

Volgens mij is dit geen foto van een Megane. De versnellingshendel is anders. Volgens mij is dit een foto van een Scenic?
Nee het is een megane, maar blijkbaar van de laatste revisie en kwam dus al met V3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GU5iqjhkHt_zpyRvDLAItaSIa8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/m5lWZpJSriGsYHg57DsumisN.png?f=user_large

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viggen60
Centauriprime schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:12:
[...]

Nee het is een megane, maar blijkbaar van de laatste revisie en kwam dus al met V3
[Afbeelding]
Leuke fotos. Valt ook op dat de cruis control knoppen anders zijn. Waar de "res" knop apart staat. En een veel uitgebreider view van de omgeving op het scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkln
Centauriprime schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:12:
[...]

[Afbeelding]
Ok TIL 8) Ik hoop dat onze hardware compatible is met V3 :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dkln
viggen60 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:17:
[...]

Leuke fotos. Valt ook op dat de cruis control knoppen anders zijn. Waar de "res" knop apart staat. En een veel uitgebreider view van de omgeving op het scherm
Oh ik heb dan weer precies dezelfde cruise control knoppen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:51
Tellerwerk scherm gaat op veel huidige Megane's niet geupdate worden vanwege te oude hardware. Alleen het media scherm gaat een update krijgen.
Daarbij is er nog geen enkele bestaande Megane waar V3 op uitgerold zijn, en is dit gewoon het 2024 model van de Megane die zo uit de fabriek rollen (inderdaad met dezelfde software als de Scenic, en enkele hardware aanpassingen in interieur en buitenzijde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Het vreemde is dat de dealer vanaf het begin (bij mij was dat juni 2022, voor ik bestelde) aangaf dat de Megane een update ging krijgen met dus dat ‘uitgebreidere beeld’ centreer op het dashboard.
De nieuwe look niet krijgen vind ik helemaal niet zo erg. Maar ik zou het wel erg jammer vinden moest die functie ook wegblijven. Kan soms wel handig zijn denk ik. Ik heb de 360° camera’s en sensoren…

Maarja, afwachten tot september - december zeker, zoals iemand hier eerder aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucantiek
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-08 11:17
Ik had al een tijdje niet meer gereden in de megane. Vandaag terug een ritje mee gemaakt en er was een verschil tov vroeger. De regeneratie bij de megane gaat niet tot volledige stilstand maar als ik vroeger dan bijremde tot volledige stilstand bleef de megane ook echt stilstaan, zelf zonder een voet op eender welke pedaal. Dat heb ik vandaag niet meer, de megane bllift in kruipstand staan. Is hier een instelling voor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
Lucantiek schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:54:
Ik had al een tijdje niet meer gereden in de megane. Vandaag terug een ritje mee gemaakt en er was een verschil tov vroeger. De regeneratie bij de megane gaat niet tot volledige stilstand maar als ik vroeger dan bijremde tot volledige stilstand bleef de megane ook echt stilstaan, zelf zonder een voet op eender welke pedaal. Dat heb ik vandaag niet meer, de megane bllift in kruipstand staan. Is hier een instelling voor ?
Geen idee wat je precies bedoelt. Maar de Megane heeft auto hold, daar moet je het rempedaal wel ver genoeg voor ingedrukt hebben. Doe je dat niet helemaal gaat de auto weer kruipen.

Ik heb de auto nu dik 1.5 jaar en dat gedrag is nooit anders geweest in mijn auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viggen60
Lucantiek schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:54:
De auto-hold knop zit links van stuur redelijk laag in je dashboard "kniehoogte". Langs de handrem knop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucantiek
Bedankt, dat is inderdaad het symbool. Helaas werkt het niet meer bij mij. Lichtje op deze auto-hold schakelaar aan maar de wagen blijft in kruipstand staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:01

Megalodon86

Enzyme X

viggen60 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:14:
[...]

De auto-hold knop zit links van stuur redelijk laag in je dashboard "kniehoogte". Langs de handrem knop
Toevallig vroeg ik me gisteren nog af waar die knop voor was. Dat mysterie ook weer opgelost :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
Lucantiek schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:29:
Bedankt, dat is inderdaad het symbool. Helaas werkt het niet meer bij mij. Lichtje op deze auto-hold schakelaar aan maar de wagen blijft in kruipstand staan.
'
Ook als je rempedaal hard genoeg door drukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Huh de Megane regenereert of remt helemaal niet af tot complete stilstand, stopt bij 10km/u dan met rem bijremmen tot stilstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjaa
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Autohold knopje is een soort automatische handrem als je auto op een helling staat. Als je de auto uitstapt rolt hij niet door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Mjaa schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:57:
Autohold knopje is een soort automatische handrem als je auto op een helling staat. Als je de auto uitstapt rolt hij niet door.
Autohold heeft helemaal niets te maken met hellingen of uitstappen. Autohold houdt de rem vast nadat je compleet tot stilstand bent gekomen. Dat doet die dan altijd, ongeacht of je op een helling staat of niet. Aangezien op het dashboard dan ook de remlichten branden in de Megane-avatar, vermoed ik dat het ook echt om de reguliere rem gaat. Stap je vervolgens uit, dan gaat de auto in stand P en gaat de handrem erop.

@Lucantiek De autohold werkt niet als je (als bestuurder) geen gordel draagt. Bij het verzetten van de auto na het openen / sluiten van de poort van onze oprit leek de autohold zich heel inconsistent te gedragen. Totdat ik erachter kwam dat die alleen niet werkte als ik de gordel niet droeg.

En wat anderen zeggen: je moet de rem ver / hard genoeg intrappen. Vooral als je het laatste stukje voor de complete stilstand probeert volledig schokvrij te stoppen en daarom het pedaal gedeeltelijk laat opkomen, treedt de autohold vaak niet in werking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lucantiek
@Lucantiek De autohold werkt niet als je (als bestuurder) geen gordel draagt. Bij het verzetten van de auto na het openen / sluiten van de poort van onze oprit leek de autohold zich heel inconsistent te gedragen. Totdat ik erachter kwam dat die alleen niet werkte als ik de gordel niet droeg.

Klopt, nu werkt het terug. Ik had de test gedaan op de inrit hier, zonder de gordel vast te klikken.
Bedankt allemaal voor de hulp en goede raad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgerdrum123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:32

[Afbeelding]
Heb je hier al een oplossing voor? Zit met de mijne in Frankrijk op vakantie. En heb deze melding net een tweede keer. De eerste keer in Duitsland kon de monteur niets vinden. Gereset en weer een paar dagen prima kunnen rijden. Nu net weer en kan idd niet laden. 🫣.
Ik begin m wel te knijpen nl. Is een reset mogelijk/goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
rutgerdrum123 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:30:
Heb je hier al een oplossing voor? Zit met de mijne in Frankrijk op vakantie. En heb deze melding net een tweede keer. De eerste keer in Duitsland kon de monteur niets vinden. Gereset en weer een paar dagen prima kunnen rijden. Nu net weer en kan idd niet laden. 🫣.
Ik begin m wel te knijpen nl. Is een reset mogelijk/goed?
Oei, dat is echt niet fijn. Een reset zou kunnen werken, maar niet altijd. Onze Megane had dezelfde melding, en daar werkte de reset helaas niet. Hopelijk werkt die bij nog wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• als het ware
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 11:13
Hallo....

Ik wilde de komende week met mijn megane naar engeland gaan, ik heb vernomen dat mijn koplampen daar iedereen in het gezicht te schijnen met het links rijden.
Weet iemand of er een instelling is waarmee ik dat kan aanpassen in de auto ? (afgezien van het afplakken met stikkers van de koplampen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
als het ware schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:12:
Hallo....

Ik wilde de komende week met mijn megane naar engeland gaan, ik heb vernomen dat mijn koplampen daar iedereen in het gezicht te schijnen met het links rijden.
Weet iemand of er een instelling is waarmee ik dat kan aanpassen in de auto ? (afgezien van het afplakken met stikkers van de koplampen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOpGa-MYmiTUS9dCVHjI2CEqT_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iEAEYi7i7hKflv3HRQx58ql9.png?f=fotoalbum_large

En als je adaptieve verlichting hebt kan het dus ook hier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bA4zNQ8YShKuxnXcs_60-YXw_8s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kSKvh0ThUl2iWzUrb8DJI379.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Centauriprime op 22-07-2024 13:01 ]

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• als het ware
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 11:13
Centauriprime schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:59:
[...]

[Afbeelding]

En als je adaptieve verlichting hebt kan het dus ook hier

[Afbeelding]
Heb ik eindelijk een goede reden waarom ik dat luminatie pack heb gekozen :-)
Thnx ;)

[ Voor 6% gewijzigd door als het ware op 22-07-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:39
Wat voor verbruiken halen jullie met dit weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:19
twowheeler schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:50:
Ik zit zo rond de 17,7 kWh/100 km volgens de auto (wat meer natuurlijk volgens de laadpaal).

Edit:
Volgens mijn laadpaal 20.08kWh/100km voor mijn laatste laadcyclus.

[ Voor 13% gewijzigd door Invisible_man op 22-07-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reet Petite
  • Laatst online: 28-08 08:20
twowheeler schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:50:
Met gemiddeld 100 km per uur, ecostand, snelweg 80% en 20% stadsverkeer haal ik zo’n 13,5 kWh.
Iconic 60, 220pk, optimum charge

Renault Megane E-Tech Optimum charge Iconic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgerdrum123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:32
deMercer schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:31:
[...]

Oei, dat is echt niet fijn. Een reset zou kunnen werken, maar niet altijd. Onze Megane had dezelfde melding, en daar werkte de reset helaas niet. Hopelijk werkt die bij nog wel!
Net weer gereset wat lijkt te werken. Hopelijk kom ik er gewoon mee in NL zodat mn eigen garage het op kan lossen.

Geeft niet veel vertrouwen helaas. Wat jammer is, want verder dik tevreden ermee. Laad snel genoeg, zuinig genoeg (13,7 per 100km) (nu iets meer) rijdt en zit lekker (met mn 1,95 m geen sinecure)

Jij al zicht op een werkende megane?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
rutgerdrum123 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:57:
Net weer gereset wat lijkt te werken. Hopelijk kom ik er gewoon mee in NL zodat mn eigen garage het op kan lossen.
Fijn dat de reset bij jou werkte. Welke reset was het trouwens? Auto uit, op slot en een tijd(je) wachten?
Een voorspoedige terugreis gewenst!
Jij al zicht op een werkende megane?
Nee, helaas niet. De Megane staat nu vier weken bij de garage. Ze wachten nog op twee benodigde onderdelen voordat ze aan de reparatie kunnen beginnen. Helaas is de levertijd daarvan ongewis. In ieder geval één onderdeel valt in de categorie “wereldwijde schaarste”. Zodra de onderdelen binnen zijn, beginnen ze aan de reparatie. Dat schijnt nogal ingewikkeld te zijn, want ze schatten nu in dat die 1 à 2 weken gaat duren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simiak
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-06 15:20
viggen60 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:17:
[...]

Ik ben benieuwd of de cruise control knoppen in de nieuwe revisie wel werken zoals het hoort. Renault weigert om mijn cruise control te repareren en zegt dat ik maar naar de rechtbank moet stappen.
Pagina: 1 ... 79 ... 98 Laatste