Wij hebben hier ook nog enkel de laatste update welke van aflevering was (oktober)
Vandaag een dikke 320km gemaakt. Het was achteraf niet nodig maar toch even een stukkie fastcharge gedaan op de terugweg. Ik had de fastned lader als bestemming in gegeven en dan zie je het volgende gebeuren (zoals al eerder opgemerkt).DeJos1985 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:27:
Ik ben al 2x gaan snelladen met mijn megane evolution super charge 60kw 130pk. 1x gestart bij 40% en, 1x bij 23%. Ik kom niet boven de 60kW uit, ook niet bij de start van het laden.
Deze wagen kan toch volgens fastned curve 130kW laden bij opstart? Als het nu 100kW is ipv 130kW ok maar 60kW vind ik dan weer erg laag?
Fout of hebben jullie deze ervaring ook?
:strip_exif()/f/image/xXWP3PF1a8JAzIvb3aFurIEC.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijdens regeneratie zie je toch een positief verbruik. Maw de accu preconditioning is bezig.
:strip_exif()/f/image/O6UndCD0ZwU6jsVFhi38Dyz8.jpg?f=fotoalbum_large)
En dat resulteerde in prima 130kw laadsnelheid bij een buitentemp van -1. Dik tevreden!
Verder hele rit in -1 gereden en dat resulteerde in een real life bereik van 334km. Ook prima wat mij betreft.
[ Voor 3% gewijzigd door Japie.G op 01-12-2023 22:24 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Dank voor de nuttige link. Temperatuur heeft precies enorm invloed. Al ging ik er van uit dat preheating invloed heeft een als je aan het snelladen bent de batterij opwarmt waardoor het laden sneller gaat. Dat was helaas niet het geval.ebis schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:34:
[...]
Heeft alles met de temperatuur te maken. Kijk maar eens op https://support.fastned.n...st-can-my-vehicle-charge- wat de invloed van de temperatuur op de laadsnelheid is.
Dat lukt me dus niet...mss eens een andere paal gebruiken. Het preheaten start als je op google maps de bestemming activeerd, toch?Japie.G schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:18:
[...]
Vandaag een dikke 320km gemaakt. Het was achteraf niet nodig maar toch even een stukkie fastcharge gedaan op de terugweg. Ik had de fastned lader als bestemming in gegeven en dan zie je het volgende gebeuren (zoals al eerder opgemerkt).
[Afbeelding]
Tijdens regeneratie zie je toch een positief verbruik. Maw de accu preconditioning is bezig.
[Afbeelding]
En dat resulteerde in prima 130kw laadsnelheid bij een buitentemp van -1. Dik tevreden!
Verder hele rit in -1 gereden en dat resulteerde in een real life bereik van 334km. Ook prima wat mij betreft.
Een ietwat "domme" vraag. Je zit in de auto en je moet het handvat van de bijrijderszijde openen om iemand binnen te laten. Hoe doe je dat?
Ik dacht gelezen te hebben op de fysieke knop rechts onder het scherm drukken. Maar blijkbaar gaat het handvat dan maar 2 sec uit om daarna terug in te schieten.
Tweede vraag. Stoppen van laden via de app lijkt niet direct te werken. Ik kan dit precies omzeilen door dan gepland laden op een later tijdstip te activeren. Beetje rare manier van werken maar zo kan het wel. Hoe doen jullie dit?
Ik dacht gelezen te hebben op de fysieke knop rechts onder het scherm drukken. Maar blijkbaar gaat het handvat dan maar 2 sec uit om daarna terug in te schieten.
Tweede vraag. Stoppen van laden via de app lijkt niet direct te werken. Ik kan dit precies omzeilen door dan gepland laden op een later tijdstip te activeren. Beetje rare manier van werken maar zo kan het wel. Hoe doen jullie dit?
[ Voor 27% gewijzigd door DeJos1985 op 02-12-2023 08:31 ]
Gewoon de klink indrukken, hij komt dan naar buiten zetten.DeJos1985 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:23:
Een ietwat "domme" vraag. Je zit in de auto en je moet het handvat van de bijrijderszijde openen om iemand binnen te laten. Hoe doe je dat?
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Je moet idd een snellader als bestemming of, logischer, als tussenpunt opgeven. Preheaten gaat dan automatisch werken vanaf een bepaalde afstand/tijd. 5 tot 10 minuten is te kort om de batterij op de juiste temperatuur te krijgen met dit weer, je kan gerust ruim van te voren de bestemming invoeren, hij gaat niet de hele tijd de accu verwarmen.DeJos1985 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:15:
[...]
Dat lukt me dus niet...mss eens een andere paal gebruiken. Het preheaten start als je op google maps de bestemming activeerd, toch?
Zo ben ik vorig jaar naar Zweden gereden, Maps zelf alle tussenstops laten invullen (Tesla SuC's), keurig ca. 15 min voor het bereiken van de laadpaal begon de accu voor te verwarmen.
Kan het ook van binnenuit?The Wizard schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:44:
[...]
Gewoon de klink indrukken, hij komt dan naar buiten zetten.
Voor zover ik weet niet, dus als je iemand binnen wilt laten die niet bekend is met de auto dan heb je een uitdaging!
Auto op slot doen en dan er van af?
Na eerdere upates omtrent mijn zomervakantie verbruik, nu een winterse trip.
Gisterochtend de auto vol geduwd met 2 koffers, en nog 6 pakken haardhout, auto was dus redelijk vol met bagage, richting Frankrijk gereden. Daar waar ik in de zomer met vergelijkbare bagage en 110 km/h op de cruise rond de 15.1 kW/100km uit kwam, was het gisteren na 500km rijden 20.3 kW/100km. Het weer heeft een flinke impact.
Het is de hele route rond de -3 buiten geweest, en nog wat “bergen”/heuvels onderweg gehad. De procenten verdwenen bij Maps als sneeuw voor de zon. Bij elke tussenstop kwam ik uiteindelijk met 10/15% minder batterij aan dan vooraf geschat. De tegenovergestelde ervaring van de zomervakantie dus.
Onderweg 2x geladen van rond de 25-30% accu naar 80%, om uiteindelijk met 40% accu op de eindbestemming aan te komen. In de winter met deze omstandigheden kost de reis je dus wel meer dan uur extra tijd ten opzichte van een bezine auto. Niet heel dramatisch, wel iets om rekening mee te houden
Voor mij persoonlijk is het wel stuk fijner rijden tijdens de zomer, dan komen de lengtes van de stops wel redelijk overeen met wanneer je normaal ook wel zou willen stoppen. Nu was het echt omdat de auto alweer aan de lader moest.
Gisterochtend de auto vol geduwd met 2 koffers, en nog 6 pakken haardhout, auto was dus redelijk vol met bagage, richting Frankrijk gereden. Daar waar ik in de zomer met vergelijkbare bagage en 110 km/h op de cruise rond de 15.1 kW/100km uit kwam, was het gisteren na 500km rijden 20.3 kW/100km. Het weer heeft een flinke impact.
Het is de hele route rond de -3 buiten geweest, en nog wat “bergen”/heuvels onderweg gehad. De procenten verdwenen bij Maps als sneeuw voor de zon. Bij elke tussenstop kwam ik uiteindelijk met 10/15% minder batterij aan dan vooraf geschat. De tegenovergestelde ervaring van de zomervakantie dus.
Onderweg 2x geladen van rond de 25-30% accu naar 80%, om uiteindelijk met 40% accu op de eindbestemming aan te komen. In de winter met deze omstandigheden kost de reis je dus wel meer dan uur extra tijd ten opzichte van een bezine auto. Niet heel dramatisch, wel iets om rekening mee te houden
Voor mij persoonlijk is het wel stuk fijner rijden tijdens de zomer, dan komen de lengtes van de stops wel redelijk overeen met wanneer je normaal ook wel zou willen stoppen. Nu was het echt omdat de auto alweer aan de lader moest.
[ Voor 10% gewijzigd door Razer op 02-12-2023 14:06 ]
Netjes die laadsnelheid!Japie.G schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:18:
Bereik van 334km is naar behoren, voor mij dan, velen zijn er ontevreden over maar ik denk dat die zich meer vastpinnen op de WLTP. Tuurlijk is de ene EV de andere niet, en zal het verlies in de winter bij een ander merk wellicht een stuk minder zijn maar dat zal mij, persoonlijk, een worst zijn. Het is, zoals het is.
Jij had toch ook geen warmtepomp trouwens?
Ik haal nogal eens dochterlief op bij de trein~ en/of bushalte, ik doe het als volgt, auto in parkeerstand en zodra ze zowat voor de deur staat druk ik inderdaad op het knopje om de auto van het slot af te halen.DeJos1985 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:23:
Works like a charm.
Ik heb wel een warmtepomp. Boordtemperatuur op 20 graden staan gisteren 👍🏼Zjanzjak schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:24:
[...]
Netjes die laadsnelheid!
Bereik van 334km is naar behoren, voor mij dan, velen zijn er ontevreden over maar ik denk dat die zich meer vastpinnen op de WLTP. Tuurlijk is de ene EV de andere niet, en zal het verlies in de winter bij een ander merk wellicht een stuk minder zijn maar dat zal mij, persoonlijk, een worst zijn. Het is, zoals het is.
Jij had toch ook geen warmtepomp trouwens?
Ja, middels de ontgrendelknop van de portieren - de meest rechter fysieke knop. Vandaag, na de auto al ruim een jaar te hebben, viel me pas voor het eerst op dat de portiergrepen voor naar buiten komen als je de portieren ontgrendelt.
Ik druk altijd op de knop met het slotje onderop het dashbord. Daarmee vergrendel en ontgrendel je de portieren en komt de handgreep naar buiten.jeanpaulh schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:27:
[...]
Voor zover ik weet niet, dus als je iemand binnen wilt laten die niet bekend is met de auto dan heb je een uitdaging!
Bij mij doet de Renault app het weer eens niet goed. Als ik Laadbeheer wil instellen geeft ie een foutmelding. Melding van gemaakt en krijg als antwoord dat “de afdeling” ermee bezig is. De zoveelste keer….
Verder is Google Maps off-line. Geen idee hoe ik dat zelf kan aanpassen. Iemand?
Verder is Google Maps off-line. Geen idee hoe ik dat zelf kan aanpassen. Iemand?
Enige wat ik kan bedenken is een soft reset door de aan uit knop op het scherm 5 seconden in te drukken.IJzebrand schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:33:
Geweldig, wat een eenvoud. Dank. Ben weer online!Zjanzjak schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:36:
[...]
Enige wat ik kan bedenken is een soft reset door de aan uit knop op het scherm 5 seconden in te drukken.
Ik moet nog mijn eerste lange rit maken, maar hoe vind hij de Tesla SuC’s op de route? Handmatig invoeren? En dan herkend de auto ze als: hiervoor moet ik voorverwarmen?The Wizard schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:47:
[...]
Je moet idd een snellader als bestemming of, logischer, als tussenpunt opgeven. Preheaten gaat dan automatisch werken vanaf een bepaalde afstand/tijd. 5 tot 10 minuten is te kort om de batterij op de juiste temperatuur te krijgen met dit weer, je kan gerust ruim van te voren de bestemming invoeren, hij gaat niet de hele tijd de accu verwarmen.
Zo ben ik vorig jaar naar Zweden gereden, Maps zelf alle tussenstops laten invullen (Tesla SuC's), keurig ca. 15 min voor het bereiken van de laadpaal begon de accu voor te verwarmen.
Je kan als EV pas Tesla ingeven (pasje symbool) als je alleen via Tesla SuC's wil laden. Dan je verre bestemming invoeren en hij gaat automatisch tussenstops inplannen. Mocht je het niet halen door een hoger verbruik dan verwacht dan geeft ie het ook aan en vraagt of ie een (extra) tussenstop mag inplannen. Behoorlijk hufterproof. Hij gaat idd automatisch voorverwarmen.HenriL schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:19:
[...]
Ik moet nog mijn eerste lange rit maken, maar hoe vind hij de Tesla SuC’s op de route? Handmatig invoeren? En dan herkend de auto ze als: hiervoor moet ik voorverwarmen?
[ Voor 4% gewijzigd door The Wizard op 03-12-2023 19:26 ]
Hoe is jullie ervaring met de Megane en Tesla laders? Ik heb nu al een paar gestaan dat de kabel tekort was of dat ik associaal moest parkeren om de kabel erin te kunnen doen
Zelfde ervaring bij Tesla. Moest over de drempel rijden om kabel aan te sluiten.
Er had al iemand een stuk van de behuizing gereden om de kabel te kunnen koppelen!
Er had al iemand een stuk van de behuizing gereden om de kabel te kunnen koppelen!
Afgelopen zomer ging het bij de allerlaatste laadstop mis. Net te ver over die betonnen balk gereden en boem tegen de paal aan. Paar stukjes lak zijn gesneuveld. Was erg pijnlijk gezien de auto zo nieuw is. Fixen zou ~1000 ballen kosten dus heb het maar zo gelaten.jerjer schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:35:
Hoe is jullie ervaring met de Megane en Tesla laders? Ik heb nu al een paar gestaan dat de kabel tekort was of dat ik associaal moest parkeren om de kabel erin te kunnen doen
Dus het kan, maar dan moet je heeeel voorzichtig zijn xD
Er zijn ook drive thru stijl Tesla stations, waar ze langs je auto staan. Die zijn hartstikke prima voor ons mits je tegen de eigenlijke richting in parkeert.
Helaas zijn er niet zoveel van deze te vinden in NL. Ik weet dat ze vaak zo in Noorwegen en Zweden staan.
Haha dat doet ik al genoeg voor mijn vrouwtjeMjaa schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:08:
Of naar buiten lopen en netjes de portier voor iemand open doen.
Ja die knop heb ik ontdekt maar dan gaat het portier maar 3sec open. Dat is me dus te kort.deMercer schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:50:
[...]
Ja, middels de ontgrendelknop van de portieren - de meest rechter fysieke knop. Vandaag, na de auto al ruim een jaar te hebben, viel me pas voor het eerst op dat de portiergrepen voor naar buiten komen als je de portieren ontgrendelt.
Dat ga ik eens proberen. Dank.IJzebrand schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:20:
[...]
Ik druk altijd op de knop met het slotje onderop het dashbord. Daarmee vergrendel en ontgrendel je de portieren en komt de handgreep naar buiten.
Verkeerde geleverde megane (7kW ipv 22kW) vandaag nog een ontdekking gedaan. Het is een megane evolution 130pk 60kW
Op mijn persoonlijke offerte staat de volgende opties incluis:
*Getinte ramen
*Persoonlijk instelbare verlichting bij de voorportieren.
Om een of andere reden zitten deze 2 opties ook niet bij de afgeleverd wagen.
Nog niets van leasing gehoord, maandag nog maar eens bellen.
Met de gen 4 palen is dat probleem opgelostjerjer schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:35:
First V4 Supercharger stalls now open in Harderwijk 🇳🇱!
— Tesla Charging (@TeslaCharging) 15 maart 2023
Stalls are equipped with a longer cable, providing easy access for all EVs. pic.twitter.com/TnY3dBoyhP
15x330 SW38
Die kabels zijn lang maar nog erg stijf. Was te doen, en misschien ligt het aan de nieuwheid ofzo, maar toch moeilijker insteken dan een zoals Fastned opgestelde paal: naast ipv voor of achter de auto.
In tegenstelling tot de Alpatronics en die van Ionity is er geen wendbare haak waar de kabel aan hangt als de kabel om je auto moet.
In tegenstelling tot de Alpatronics en die van Ionity is er geen wendbare haak waar de kabel aan hangt als de kabel om je auto moet.
Dat is dezelfde knop als die ik bedoel. Dat zal je dan niet verder helpen.
Wellicht maakt het verschil of de auto in D of P staat?DeJos1985 schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:43:
[...]
Ja die knop heb ik ontdekt maar dan gaat het portier maar 3sec open. Dat is me dus te kort.
Het schijnt als je die knop langer dan vijf seconden indrukt dat de achterklep ook ontgrendeld is. Misschien blijven de portieren daardoor ook langer open.
als je de ontgrendelknop onder het schermpje gebruikt blijven de portierhendels wel langer naar buiten dan 3 seconden. Maar als je de auto in R zet gaan ze direct weer naar binnen.
Net geprobeerd, dan schakel je de automatische vergrendeling aan en uit 😁Mjaa schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:53:
Het schijnt als je die knop langer dan vijf seconden indrukt dat de achterklep ook ontgrendeld is. Misschien blijven de portieren daardoor ook langer open.
mag ik vragen welke softwareversie jij er op hebt zitten? Ik zie bij jou "i-Mededelingen"; die heb ik niet.... Mijn SW-versie is 283C34072R en mij wordt verzekerd door Renault Nederland dat dit de laatste versie is. Ik heb een Iconic EV60 optimum charge full option. (wellicht dat daardoor verschillen in software ontstaan net als groot en klein scherm zoals Renault Nederland aangeeft....)adinsx schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:14:
Iemand al erachter wat de 'slideshow' onder DAB betekent? Ik merkte gister dat ik ineens een bericht in beeld kreeg over verkeersinformatie en het geluid behoorlijk harder ging. In de instellingen zag ik ineens veel meer opties, en onder DAB een optie 'Slideshow'. Ik denk allemaal gekomen na de Rlink 2.1 update van even terug (Rijhulpsystemen 1.1.0 kwam daarna en hier ook al gedeeld).
Kan alleen nergens op het www een bron vinden wat er nou aangepast is en wat het nut is. Behalve dan de t*ring schrikken van die Verkeersmelding. Snel de boel weer uitgezet
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/ewQoLBZZCCGE93l9kYJWqJ3z.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Reet Petite op 04-12-2023 14:02 . Reden: toevoegen afbeelding ]
Renault Megane E-Tech Optimum charge Iconic
Aha de auto stond toen in R denk ik. Thx!BVice schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:50:
als je de ontgrendelknop onder het schermpje gebruikt blijven de portierhendels wel langer naar buiten dan 3 seconden. Maar als je de auto in R zet gaan ze direct weer naar binnen.
Wat ik erg leuk vind om te merken en wat mij betreft echt de verdiensten is van de Megane: Ik vindt het leuk/interessant om die auto mee te pakken.
Ik heb via mijn werkgever nog een auto uit de pool kunnen kiezen (focus station ecoboost hybrid). Dit bewust gedaan omdat ik nog geen EV wil rijden ivm mijn woon werk verkeer en de vakanties.
Echter, mijn vriendin heeft nu al enige tijd de Megane en het is nu elk weekend steeds meer de vraag: welke auto pakken we. Het is wel interessant om te zien dat het bereik nu een stuk kleiner wordt (de Focus haalt 960km). We hebben geen laadpaal voor ons huis, dus in het weekend is het toch vaak de Focus. Maar ik pak ook graag de Megane mee. Het is gewoon een hele fijn en (in vergelijking met mijn Focus) een luxe auto. Ik vind de Focus wel meer een rijdersauto als ik een stukje weg met fijne bochten pak. Wellicht dat na 2024 er ook eentje uit het prive rijden gaat.
Maar ik moet zeggen: de megane heeft er wel voor gezorgd dat ik een stuk minder op kijk naar de overstap naar EV. Zeker met het hele Google systeem werkt het gewoon erg prettig. Als ik mijn auto inlever, wat in 2027 zal zijn, is het dan ook geen ramp wat anders te gaan rijden. Zeker gezien de sprongen die er nu worden gemaakt op EV gebied.
Ik heb via mijn werkgever nog een auto uit de pool kunnen kiezen (focus station ecoboost hybrid). Dit bewust gedaan omdat ik nog geen EV wil rijden ivm mijn woon werk verkeer en de vakanties.
Echter, mijn vriendin heeft nu al enige tijd de Megane en het is nu elk weekend steeds meer de vraag: welke auto pakken we. Het is wel interessant om te zien dat het bereik nu een stuk kleiner wordt (de Focus haalt 960km). We hebben geen laadpaal voor ons huis, dus in het weekend is het toch vaak de Focus. Maar ik pak ook graag de Megane mee. Het is gewoon een hele fijn en (in vergelijking met mijn Focus) een luxe auto. Ik vind de Focus wel meer een rijdersauto als ik een stukje weg met fijne bochten pak. Wellicht dat na 2024 er ook eentje uit het prive rijden gaat.
Maar ik moet zeggen: de megane heeft er wel voor gezorgd dat ik een stuk minder op kijk naar de overstap naar EV. Zeker met het hele Google systeem werkt het gewoon erg prettig. Als ik mijn auto inlever, wat in 2027 zal zijn, is het dan ook geen ramp wat anders te gaan rijden. Zeker gezien de sprongen die er nu worden gemaakt op EV gebied.
Ik heb al ruim een week de nieuwe update van de Renault App maar sinds vandaag krijg ik van de app de volgende melding
- VirtualKey, Your Smartphone is your car key
Hebben meer mensen dit opeens?
Ik heb met geupdate.
Maar nog geen melding over de key functies.
Maar nog geen melding over de key functies.
Misschien moet ik maar m'n Renault app verwijderen en opnieuw installeren. Ik heb kennelijk de nieuweste versie maar mijn app icon heeft niet die regenboog kleuren en heb ook nog nooit de OTA notificaties daar binnengekregen.
Misschien is alleen de iOS versie zo ver en loopt de Android versie nog ver achter
Ik neem aan dat je pas die nieuwe functionaliteit van de app kunt gebruiken vanaf OpenR 2.1.2. Want in die beschrijving stond al dat de nieuwe dingen pas dan geactiveerd worden. 2.1.0 is dus waarschijnlijk een voorbereidings patch.
Misschien is alleen de iOS versie zo ver en loopt de Android versie nog ver achter
Ik neem aan dat je pas die nieuwe functionaliteit van de app kunt gebruiken vanaf OpenR 2.1.2. Want in die beschrijving stond al dat de nieuwe dingen pas dan geactiveerd worden. 2.1.0 is dus waarschijnlijk een voorbereidings patch.
Woensdag gaat de nieuwe software in de auto, gelijk proberen. De huidige app en instelopties in de auto zijn waardeloos, erg beperkt, hopelijk lost dit het op
gelijk eens vragen of de acc te activeren valt, bij de vorige infotainment kon het wel 
Verder tevreden met de auto, prima reiswagen. Paar minpuntjes; erg weinig grip op de voorwielen, met regen op max de cruise control aanzetten geeft altijd een tik in de aandrijflijn en instellen voor het laden is erg beperkt. Maar verder, als je deze setup in een wat lagere auto zet dan heb je echt een goed sturende wagen. Stijf chassis, strak stuurhuis (weinig gevoel maar dat is normaal), goed compromis qua demping. D'r zit geen rammeltje in de auto, bereik is prima, voelt tot nu toe erg degelijk en best stoere lijnen (voor een suv
)
Verder tevreden met de auto, prima reiswagen. Paar minpuntjes; erg weinig grip op de voorwielen, met regen op max de cruise control aanzetten geeft altijd een tik in de aandrijflijn en instellen voor het laden is erg beperkt. Maar verder, als je deze setup in een wat lagere auto zet dan heb je echt een goed sturende wagen. Stijf chassis, strak stuurhuis (weinig gevoel maar dat is normaal), goed compromis qua demping. D'r zit geen rammeltje in de auto, bereik is prima, voelt tot nu toe erg degelijk en best stoere lijnen (voor een suv
Ik kan een hele reeks aan pasjes vinden in google maps die ik kan selecteren maar die van Tesla staat daar niet bij. Ook laat hij niet altijd laadstations van Tesla zien, die moet ik zelf zoeken in de Tesla app en dan in google maps invoeren.The Wizard schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:26:
[...]
Je kan als EV pas Tesla ingeven (pasje symbool) als je alleen via Tesla SuC's wil laden. Dan je verre bestemming invoeren en hij gaat automatisch tussenstops inplannen. Mocht je het niet halen door een hoger verbruik dan verwacht dan geeft ie het ook aan en vraagt of ie een (extra) tussenstop mag inplannen. Behoorlijk hufterproof. Hij gaat idd automatisch voorverwarmen.
Nu heb ik nog de oude R-link en volgens mij ook google maps versies........
Vanochtend de nieuwste versie van de Android MyRenault app geïnstalleerd, en een paar uur later kreeg ik ook die melding. De app vraagt ook continue om permissie om met apparaten verbinding te maken - wat ik tot nu toe steeds weiger.jerjer schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:38:
Ik heb al ruim een week de nieuwe update van de Renault App maar sinds vandaag krijg ik van de app de volgende melding
Bij mij is het de onderste optie in de lijst met netwerken, iets als “SuC (non Tesla)”.Surfroy01 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:58:
Ik kan een hele reeks aan pasjes vinden in google maps die ik kan selecteren maar die van Tesla staat daar niet bij. Ook laat hij niet altijd laadstations van Tesla zien, die moet ik zelf zoeken in de Tesla app en dan in google maps invoeren.
Ik heb ook nog de oude R-link versie trouwens, maar al wel de nieuwe Google Maps.
Leuk om te horen hoe de Megane je hart veroverd heeft.twowheeler schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:55:
Denk idd dat tegen 2027 er nog een heel stuk verbeterd zal zijn, ook qua range, en dat de overstap voor jou nog makkelijker zal zijn naar EV. De Megane zal tegen die tijd vast ook verbeterd zijn, maar Renault (of eigenlijk heten ze dan 'Ampere') zal dan ook wat nieuwe modellen hebben die aantrekkelijk voor je zijn.
Buiten dat, genoeg andere merken dan om uit te kiezen, er komt nog heel wat leuks aan!
Ik update de app bewust niet, tenzij ik niet anders kan, maar tot die tijd wacht ik liever tot de update van R-Link er is want ik lees links en rechts nogal wat gemopper over de update van de app icm het nog niet hebben van de update van R-Link. De app werkt nu perfect voor mij, dus ik zie geen reden tot update.jerjer schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:38:
'If it ain't broke, don't fix it' ook. En, wat ik niet heb, kan ik ook niet missen.
Surfroy01 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:58:
Volgens mij staat dit los van elkaar en zit het in Google Maps en doet de versie van R-link er niet toe.deMercer schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:38:
Bij mij is het de onderste optie in de lijst met netwerken, iets als “SuC (non Tesla)”.
Ik heb ook nog de oude R-link versie trouwens, maar al wel de nieuwe Google Maps.
Nog even over onderstaande;
Het is rustig, geen melding meer gehad in de app. en in de auto al helemaal niet.Zjanzjak schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:03:
Ik dus ook. En een handvol mensen hier boven dus ook.
Wilde even kijken hoe ver de auto geladen was en toen kreeg ik die melding.
Auto van begin januari dit jaar, ga ik het dan eindelijk meemaken, een OTA update!?
Ik denk dat ik de popcorn erbij pak als het zover is, en een feesthoedje opdoe tijdens de update, heugelijk feit.
Toch haha.
Maar goed, we gaan het zien, Elektromotor 1.1.0 oid, wat de update precies inhoudt weet ik alleen niet.
Zoals gezegd, wat ik niet heb kan ik ook niet missen, auto is in huidige staat zonder 1 enkele update al meer dan goed genoeg voor mij. Dikke prima was het al.
Vanochtend nog wel even paar keer de functie geprobeerd of er nieuwe updates waren, maar nee.
Zag ook op wat facebook-groepen dat meerdere mensen wel de melding in de app hadden gekregen maar niet de daadwerkelijke update. We gaan het zien. De popcorn blijft dus nog even onuitgepakt.
Zou R-link niet met Google maps communiceren? Anyhow ik zal straks even kijken of ik toch die SuC kan vinden.Zjanzjak schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:27:
[...]
Volgens mij staat dit los van elkaar en zit het in Google Maps en doet de versie van R-link er niet toe.
Sinds afgelopen vrijdag een 7 maanden oude zwarte EV60 Evolution ER als voorloopauto gekregen die ik een jaar puur zakelijk ga rijden (dus helaas wel netjes de ritten bijhouden).
Auto rijdt heerlijk, enige wat ik echt mis is ACC (helaas wel aangegeven door Athlon dat dit erop zat
), dus helaas dan maar een jaartje met CC......
Vergeleken met de Mazda MX-30 EV die wij privé rijden is de Megane wat stiller, stuurt wat lekkerder en vooral comfortabeler geveerd, wat ik dan weer mis is stoel- en stuurverwarming (al voelt het stuur en de stoel niet koud aan bij voorverwarmen van de auto in de ochtend) en vooral ACC, ook zijn de speakers in de Mazda een stuk beter.
Wat echt heerlijk is het rijbereik, waar de Mazda bij deze weersomstandigheden ophoudt bij 160 km, geeft de Megane een rijbereik aan van 310 km (Logisch ook 30kWh vs 60kWh).
In de app al wel de melding gekregen dat er binnenkort een update aan zit te komen.
Het Android multimedia systeem werkt top, net zoals Spotify en Google maps (dit gebruik ik ook op mijn Iphone).
Auto rijdt heerlijk, enige wat ik echt mis is ACC (helaas wel aangegeven door Athlon dat dit erop zat
Vergeleken met de Mazda MX-30 EV die wij privé rijden is de Megane wat stiller, stuurt wat lekkerder en vooral comfortabeler geveerd, wat ik dan weer mis is stoel- en stuurverwarming (al voelt het stuur en de stoel niet koud aan bij voorverwarmen van de auto in de ochtend) en vooral ACC, ook zijn de speakers in de Mazda een stuk beter.
Wat echt heerlijk is het rijbereik, waar de Mazda bij deze weersomstandigheden ophoudt bij 160 km, geeft de Megane een rijbereik aan van 310 km (Logisch ook 30kWh vs 60kWh).
In de app al wel de melding gekregen dat er binnenkort een update aan zit te komen.
Het Android multimedia systeem werkt top, net zoals Spotify en Google maps (dit gebruik ik ook op mijn Iphone).
Stappenplannetje:Surfroy01 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:58:
[...]
Ik kan een hele reeks aan pasjes vinden in google maps die ik kan selecteren maar die van Tesla staat daar niet bij. Ook laat hij niet altijd laadstations van Tesla zien, die moet ik zelf zoeken in de Tesla app en dan in google maps invoeren.
:strip_exif()/f/image/sI0gplhlusRHqoI3fG2X1wsN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/52mgnSEIWUGUABSIhGtUBd0T.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oNFtyZWyzlAPjWyfn6zyApJB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nG2A1lxfofdotN2iYcxvoQvK.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan zijn dat je het "pinpasje" in het 2e plaatje nog erbij moet aanzetten, maar dat weet ik niet zeker. Geen zin om meer terug te lopen
[ Voor 5% gewijzigd door The Wizard op 05-12-2023 16:48 ]
Dat was hier al vaker voorgekomen, volgens mij was het een kwestie van opnieuw aanmelden.
Edit:
deMercer in "Het grote Renault Megane E-Tech electric topic"
Edit:
[ Voor 35% gewijzigd door The Wizard op 05-12-2023 19:58 ]
Nog een vraagje:
Wat is nu echt de juiste manier om een laadsessie te beëindigen? Bij snelladen eindigen we altijd netjes aan de lader zelf. Bij een openbare paal, wat dien je dan te doen? Eindigen door de pas nogmaals langs de paal te halen en te wachten tot hij de boel vrijgeeft of gewoon unlocken via het knopje achter de klep en daarna alles loskoppelen? Dat laatste voelt wel het meest grof, maar werkt eigenlijk wel altijd.
Wat is nu echt de juiste manier om een laadsessie te beëindigen? Bij snelladen eindigen we altijd netjes aan de lader zelf. Bij een openbare paal, wat dien je dan te doen? Eindigen door de pas nogmaals langs de paal te halen en te wachten tot hij de boel vrijgeeft of gewoon unlocken via het knopje achter de klep en daarna alles loskoppelen? Dat laatste voelt wel het meest grof, maar werkt eigenlijk wel altijd.
Het hangt een beetje van de paal af. Sommige kun je alleen je kabel ontkoppelen door je pas er langs te halen. Bij andere is de knop op de auto voldoende is mijn ervaring.
Ik gebruik altijd de pas op de laadpaal voor vrijgeven en dan druk ik op het knopje op de megane om vervolgens de kabel los te halen en op te bergen in het daarvoor bestemde vak in de kofferbak.
Bij natte/vieze kabel haal ik meestal een doekje over de kabel vor het opbergen
Precies dit, op deze manier doe ik dit ook altijd.goofer_nieuw schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:22:
Ik gebruik altijd de pas op de laadpaal voor vrijgeven en dan druk ik op het knopje op de megane om vervolgens de kabel los te halen en op te bergen in het daarvoor bestemde vak in de kofferbak.
To be more specific, dit is de methode die ik echt altijd hanteer bij AC laden;
Kabel in laadpunt
Kabel in auto
Pas langs laadpunt
En dan omgekeerd maar met knopje erbij, dus;
Pas langs laadpunt
Knopje om te ontgrendelen (ook als het lampje al wit of groen kleurt)
Kabel uit auto
Kabel uit laadpunt.
Heel soms, als het laden bij een openbaar laadpunt niet wil dan wil ik de methode wel eens veranderen.
Dat dan weer wel. Maar zoveel AC laad ik niet openbaar buiten vakantie of een dagje/weekendje weg.
AC laden gebeurt, bij elkaar, voor 95% thuis (garage) en/of op kantoor (garage) dus geen last van vieze of natte kabel.
het maakt niet heel veel uit hoe je een laadsessie beëindigt. De PP in de stekker zorgt ervoor dat het relais van de paal al open gaat voordat je de stekker volledig hebt verwijderd dus je kan sowieso geen vlamboog trekken als je 'onder spanning' de kabel zou verwijderen.
Sommige publieke palen zijn zo ingesteld dat als de stekker uit de auto wordt verwijderd, de stekker op de laadpaal ook wordt vrijgegeven. Maar niet elke paal / aanbieder heeft dit zo ingesteld.
Voor de laadpaal is het beter om met de laadpas uit te checken omdat de laadpaal dan zelf de spanning kan uitschakelen en daarna pas het relais opent. Dit zou beter zijn voor de levensduur van het relais.
Sommige publieke palen zijn zo ingesteld dat als de stekker uit de auto wordt verwijderd, de stekker op de laadpaal ook wordt vrijgegeven. Maar niet elke paal / aanbieder heeft dit zo ingesteld.
Voor de laadpaal is het beter om met de laadpas uit te checken omdat de laadpaal dan zelf de spanning kan uitschakelen en daarna pas het relais opent. Dit zou beter zijn voor de levensduur van het relais.
Hallo allemaal,
Misschien een erg algemene vraag maar kan door de vreugde bijna niet meer wachten haha!
Hoelang duurt het tot de auto word afgeleverd als deze binnen is gemeld bij de Dealer?
Het gaat om een Megane E-Tech EV besteld bij Hedin Automotive.
Wat kan ik verwachten? Enkele dagen of weken?
Alvast bedankt!
Misschien een erg algemene vraag maar kan door de vreugde bijna niet meer wachten haha!
Hoelang duurt het tot de auto word afgeleverd als deze binnen is gemeld bij de Dealer?
Alvast bedankt!
Ik doe het daarentegen altijd via het knopje naast de laadpoort. Het pasje ligt altijd in de auto, geen zin om 'm eerst te pakken.
15x330 SW38
Zal ik dat eens proberen, ik ga er vanuit dat je je google profiel even aan en uit moet zetten.The Wizard schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:57:
Dat was hier al vaker voorgekomen, volgens mij was het een kwestie van opnieuw aanmelden.
Edit:
Ik heb een nieuw profiel aangemaakt, en daarin waren de opties voor laadnetwerken weer wel beschikbaar.Surfroy01 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:55:
Zal ik dat eens proberen, ik ga er vanuit dat je je google profiel even aan en uit moet zetten.
Om continue meldingen over het compleet maken van je profiel te voorkomen, zou ik eerst een nieuw profiel aanmaken, en daarna pas het oude profiel verwijderen.
Ik heb een keer gehad dat de kabel aan laadstation daardoor niet los gelaten werd, ook niet met pasje. Gelukkig storingsnummer op paal gebeld en binnen 10 seconden was ie los.Centauriprime schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:54:
Ik doe het daarentegen altijd via het knopje naast de laadpoort. Het pasje ligt altijd in de auto, geen zin om 'm eerst te pakken.
het hangt sterk af van de aanbieder en het type laadpaal of deze vanzelf de stekker los laat als de autozijde niet meer verbonden is. Het is een instelling.Surfroy01 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:19:
[...]
Ik heb een keer gehad dat de kabel aan laadstation daardoor niet los gelaten werd, ook niet met pasje. Gelukkig storingsnummer op paal gebeld en binnen 10 seconden was ie los.
Er zijn EV's (zoals de oude Nissan Leaf) waaarbij de kabel aan de autozijde niet is vergrendeld. Als je die dan los haalt komt hij bij de paal ook vrij en wordt het nogal makkelijk om laadkabels te stelen.
Als je meerdere aangevinkt hebt, dan kiest hij op basis van route en SoC meest optimale laadstop. Als je per se bij Tesla wilt, moet je alleen Tesla aanvinken.Surfroy01 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:13:
Ik denk dat er een probleem met Google maps was want zojuist deed deze het niet. De reset knop ingedrukt en eenmaal opgestart;
[Afbeelding]
Staan de passen er weer in. Maar wat blijkt ik heb alles al aangevinkt erin staan incl de Superchargers. Toch vreemd dat hij tesla stations niet meeneemt in routes.
[Afbeelding]
Bij mij zat er een weekje tussen aankomst en uitlevering. Maar dat kan sterk verschillen van dealer tot dealer en de drukte in het filiaal. Moeilijk in te schatten dus…novareach schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:37:
Hallo allemaal,
Alvast bedankt!
“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”
Herkenbaarnovareach schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:37:
Hallo allemaal,
Alvast bedankt!
Vandaag naar de dealer geweest, we hebben in ieder geval de nieuwe sleutel. Ze zouden ook de software hebben bijgewerkt, ik heb alleen het idee dat ik nog op de oude software zit? Ik zie niet de openr link 2.x staan? Als je in de auto updates probeert op te halen zegt hij dat er geen updates zijn.
:strip_exif()/f/image/8dSeOHzp9hnqI9NVih9yUU8e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8dSeOHzp9hnqI9NVih9yUU8e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/H08PwQQC3SyK6A5XuW3pnTwU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door neographikal op 06-12-2023 15:18 ]
Ik heb een aantal maal in Duitsland gehad dat hij aangaf waar ik kon laden, en als je die voorbij rijdt gaat hij nieuwe zoeken, maar nam niet de Tesla station die dan de beste optie was.jevamo schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:55:
[...]
Als je meerdere aangevinkt hebt, dan kiest hij op basis van route en SoC meest optimale laadstop. Als je per se bij Tesla wilt, moet je alleen Tesla aanvinken.
Razer in "Het grote Renault Megane E-Tech electric topic"neographikal schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:18:
Vandaag naar de dealer geweest, we hebben in ieder geval de nieuwe sleutel. Ze zouden ook de software hebben bijgewerkt, ik heb alleen het idee dat ik nog op de oude software zit? Ik zie niet de openr link 2.x staan? Als je in de auto updates probeert op te halen zegt hij dat er geen updates zijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Moet je voor de gein eens in dit topic zoeken op het woordje 'touw' 9 van de 10 berichten gaan hier namelijk over, en dat er geen touw aan vast te knopen is.novareach schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:37:
Hallo allemaal,
Alvast bedankt!
Ik deed het net zelf weer en moest echt lachen hoe vaak dat woord voorkomt bij deze vraagstelling.
neographikal schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:18:
Ik mis dat hele icoontje daar zelfs, het nieuwe zie ik niet, maar de oude ook niet, vreemd.
In de categorie vreemd; ik had al gezien dat je nu ook 3D hebt, is bij instellingen aan of uit te zetten, maar ik had dit dus niet, af en toe keek ik wel eens bij instellingen of ik het inmiddels ook had maar nee.
Toevallig, echt toevallig keek ik nog eens bij de instellingen toen ik net van kantoor (Rotterdam) naar huis (durp in Brabant) reed, nope, geen 3D, Google Maps was dus ook in 2D, rijd ik later het dorp in, zie ik ineens alle huizen in 3D staan!

Nu stelt het 3D gebeuren nou ook weer niet heel veel voor in dit geval maar toch grappig om Google Maps zo te zien.
@ janAd Sorry als ik het over het hoofd gezien heb, lees veel mee, maar mis wel eens wat. Heb jij al een update gehad? Ik heb ook een Ev40 Techno en nog niks gezien, zou graag de ecostand op 115 acc zetten.
Leuk feitje, net een afspraak in gepland voor onderhoud.
Vroeg of ze de accu konden checken (State Of Health).
Blijkbaar krijgt Renault, elke keer als je een laadsessie start de actuele SOH door.
Die van mij zit nog op 98% na 9 maanden en 28.000 km.
Geen idee of jullie dit weten, maar is er ergens een poll/tabel waar men dit invult om een beetje inzicht te krijgen in de te verwachten levensduur? Dit scheelt namenlijk per accu en zeker per Btm.
Blijkbaar krijgt Renault, elke keer als je een laadsessie start de actuele SOH door.
Geen idee of jullie dit weten, maar is er ergens een poll/tabel waar men dit invult om een beetje inzicht te krijgen in de te verwachten levensduur? Dit scheelt namenlijk per accu en zeker per Btm.
Nee nog niks hier. De dealer zou onlangs wel 2 firmware updates hebben uitgevoerd, maar dat is nergens zichtbaar.Larsdedj schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:00:
@ janAd Sorry als ik het over het hoofd gezien heb, lees veel mee, maar mis wel eens wat. Heb jij al een update gehad? Ik heb ook een Ev40 Techno en nog niks gezien, zou graag de ecostand op 115 acc zetten.
Als Renault meldingen krijgt per laadsessie, dan waren er dat vandaag 45 van mij…
De laadpaal technici is langs geweest en het probleem is nog steeds niet opgelost. Maar ze wijzen nu wel niet meer naar Renault. Het is opnieuw doorgegeven aan hun technische dienst (voor de software/firmware van de laadpaal) en ze gaan mij opbellen…

Ik heb zojuist een update voor Google Maps gehad. Toen ik in Amersfoort was had ik een 3d weergave van gebouwen!
Ik zal morgen even kijken wat de versie is en update datum, want misschien is het puur gepusht en niet direct door een update, zoals Google meestal doet (net als de nieuwe kleuren, waar ik nog steeds aan moet wennen).
Ik zal morgen even kijken wat de versie is en update datum, want misschien is het puur gepusht en niet direct door een update, zoals Google meestal doet (net als de nieuwe kleuren, waar ik nog steeds aan moet wennen).
En laad jij vaak naar 100% of 90%? of de aanbevolen 80%?Larsdedj schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:00:
Ik heb zelf geen laadpaal thuis, dus laad gewoon op werk altijd naar 100, 1x per week.
ik vraag me af of ik daarmee de batterij sneller slijt dan de rijders die vaak bij een snellader staan.
Ik laad sinds maart 2x week met een granny naar 80%. (woensdag en in het weekend). Dat is voor m'n normaal woon-werk verkeer voldoende.HenriL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:23:
[...]
En laad jij vaak naar 100% of 90%? of de aanbevolen 80%?
Ik heb zelf geen laadpaal thuis, dus laad gewoon op werk altijd naar 100, 1x per week.
ik vraag me af of ik daarmee de batterij sneller slijt dan de rijders die vaak bij een snellader staan.
Ik laad alleen naar 100% als ik langere tripjes moet doen, wat ongeveer 1x per maand gebeurd.
DC laden heb ik nog maar 4x gedaan, puur omdat ik ff tijd had en ik langs de snelweg kon stoppen.
AC laden doe ik als het mogelijk is aan bv. winkels ongeacht het niveau van de batterij. Meestal een paar keer per maand.
Edit: ik rijd gemiddeld 900km/maand en ik laad gemiddeld 160kWh/maand (juli trekt m'n gemiddelde serieus naar beneden omdat we opreis waren met een andere auto).
[ Voor 12% gewijzigd door JanAd op 07-12-2023 12:36 ]
Persoonlijk maak ik mij niet druk over de accu degradatie, gewoon laden hoe het voor je eigen situatie het beste is.HenriL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:23:
[...]
ik rij ongeveer 1000km per week, en laad eigenlijk elke dag (nacht) gewoon naar 100%. Vandezomer deed ik 'm naar 80% maar met de huidige temperaturen wordt het me te krap en wil ik niet afhankelijk zijn van laders bij klanten of onderweg...
Ik rij met gemak 320 km met volle batterij, wat rustiger rijden en verwarming op 20,5.
Zelf laad ik standaard tot 80. Vaak op vrijdag tot 95. Ik laad elke dag.HenriL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:23:
[...]
....
Ben zelf Engineer in een project met elektrische aandrijflijnen voor vrachtwagentrailers, dus weet wel e.e.a. van Lfp/Nmc accu's.
In de regel kan je beter vaak laden, als vol laden. Aan de laadpaal wordt je accu volgens mij geconditioneerd qua temperatuur en kun je dus ook pre-heaten wat weer goed is voor je range.
25 - 75 is optimaal voor NMC accu's.(strikt genomen is 55 - 65% het beste) De waarde die je auto aangeeft is niet helemaal correct.
In werkelijkheid is 0 % zo'n 10 % en 95% zo'n 100% om ons als consument te beschermen.
Dus, pendelen tussen 20 en 80% ga je uiteindelijk de meeste Km's mee maken.
Zelfs wanneer je dus je best doet zal je de accu nooit super snel om zeep helpen.
Granny chargen in de winter is ook niet ideaal. een accu opladen onder 0 graden zorgt voor scheurtjes in het scheidingsmateriaal in de cellen omdat de weerstand toeneemt. als je met hele lage stromen laad zal de accu gewoon afkoelen en op gegeven moment onder 0 komen. Tenzij de warmte pomp gaat verwarmen natuurlijk, maar dat zal met het lange laadproces niet zo efficiënt worden. 11 - 22KW is beter. Een accu voelt zich tijdens gebruik het lekkerst bij 25 graden. Tijdens opslag is een lagere temperatuur (+- 10 Gr) beter.
Uiteindelijk moet je gewoon doen wat jou het beste past. Ik heb tijdens ritten naar Z-fr ook 10 keer achter elkaar snel geladen met warme buiten temperaturen en de accu ook een keer op 0% gehad. Zolang het excessen zijn is er niks aan de hand. Denk wel dat als je in de regel 100% laad, meestal fast charged en ook nog vaak tot 0% leeg rijdt dat je snellere degradatie gaat zien. Maar zelfs dan garandeert Renault 70% SOH na 8 jaar en ik meen 160 of 180K.
Ik laad gelukkig altijd in een warme garageLarsdedj schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:58:
[...]
Granny chargen in de winter is ook niet ideaal. een accu opladen onder 0 graden zorgt voor scheurtjes in het scheidingsmateriaal in de cellen omdat de weerstand toeneemt. als je met hele lage stromen laad zal de accu gewoon afkoelen en op gegeven moment onder 0 komen. Tenzij de warmte pomp gaat verwarmen natuurlijk, maar dat zal met het lange laadproces niet zo efficiënt worden. 11 - 22KW is beter.
11kW en meer laden thuis wordt in BE kei hard afgestraft… Geen kat gaat hier nog zo’n zware thuisladers zetten met dank aan het capaciteitstatief.

Ik kom met dit weer ook rond de 310 a 320 km ver, dit met een 60kWh 130pk versie met winterbanden.helric66 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:03:
[...]
Ik rij met gemak 320 km met volle batterij, wat rustiger rijden en verwarming op 20,5.
Je verhaal klopt, mooi beschreven! Voor de duidelijkheid, je bedoelt neem ik aan:Larsdedj schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:58:
[...]
De waarde die je auto aangeeft is niet helemaal correct.
In werkelijkheid is 0 % zo'n 10 % en 95% zo'n 100% om ons als consument te beschermen.
[…]
0% op display is technisch 10% in de batterij
100% op display is technisch 95% in de batterij
Ergens stat een filmpje waar iemand de celspanningen meer tijden laden/ontladen en daar zie je inderdaad dat Renault hele veilige marges aanhoudt.
Enige waar ik mee blijf zitten is dat het BMS alleen bij een AC charge tot 100% een celbalancing lijkt uit te voeren. Ik kan me toch bijna niet voorstellen dat er onder de 100pct niet actief gebalanceerd wordt.
Bij een AC charge tot 100pct SoC (op t scherm;-) )zie je na het bereiken van de 100pct een variërende tijd van extra lading op een lagere laadstroom. Moet haast celbalancing zijn. Zou heel graag een tool hebben om alle cellen te kunnen lezen :-) Mooie techniek allemaal.
@Japie.G Klopt idd, miss net iets te onduidelijk ;P
Ook die cell balancing klopt. Ik denk dat die data best goed beschermd wordt door renault i.v.m. Concurentie?Tot 100% laden af en toe ook goed om te doen. Daarom moet je het zeker niet vermijden als je een lange rit gaat maken. maar mensen die hem altijd tot 100% laden om vervolgens tot 70% leeg te rijden en weer op te laden zou ik aanraden om dat niet te doen als ze de levensduur belangrijk vinden.
@JanAd Ja snap ik, dan 'laad' je het wel achterwege ha ha. Maar idd in een warme garage is altijd beter en ben ik stiekem wel jaloers op. Zowiezo laden op eigen terrein Super handig, moet het met gemeente paaltjes doen.
T is inderdaad super interessant en super leuk om ook professioneel mee bezig te zijn, Zal weer stoppen met spammen
Hoop wel dat ik ook een update krijg met mijn obsolete geworden EV40 Techno die niet meer leverbaar is.
Ook die cell balancing klopt. Ik denk dat die data best goed beschermd wordt door renault i.v.m. Concurentie?Tot 100% laden af en toe ook goed om te doen. Daarom moet je het zeker niet vermijden als je een lange rit gaat maken. maar mensen die hem altijd tot 100% laden om vervolgens tot 70% leeg te rijden en weer op te laden zou ik aanraden om dat niet te doen als ze de levensduur belangrijk vinden.
@JanAd Ja snap ik, dan 'laad' je het wel achterwege ha ha. Maar idd in een warme garage is altijd beter en ben ik stiekem wel jaloers op. Zowiezo laden op eigen terrein Super handig, moet het met gemeente paaltjes doen.
T is inderdaad super interessant en super leuk om ook professioneel mee bezig te zijn, Zal weer stoppen met spammen
Hoop wel dat ik ook een update krijg met mijn obsolete geworden EV40 Techno die niet meer leverbaar is.
[ Voor 14% gewijzigd door Larsdedj op 07-12-2023 20:20 . Reden: missende informatie ]
In België was de EV40 BC Techno precies maar een paar maanden te koop… Daarna was hij verdwenen van de Renault site. Ik hoop ook dat het voor de updates niks uitmaakt. Onze EV40’s zijn qua software ed toch identiek aan de EV60.
Kan ik morgen even naar kijken. Ik heb die functies (op mijn volle Techno EV60-220) sinds de Rlink FOTA update. Ik denk dat de softwareversie inderdaad verschilt qua uitvoering. Die van jou moet de massagestoelen laten zien, bij mij niet.Reet Petite schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:53:
[...]
mag ik vragen welke softwareversie jij er op hebt zitten? Ik zie bij jou "i-Mededelingen"; die heb ik niet.... Mijn SW-versie is 283C34072R en mij wordt verzekerd door Renault Nederland dat dit de laatste versie is. Ik heb een Iconic EV60 optimum charge full option. (wellicht dat daardoor verschillen in software ontstaan net als groot en klein scherm zoals Renault Nederland aangeeft....)
[Afbeelding]
Maar die functie zat dus in de Rlink update.
Dit was inderdaad het probleem. De firmware is gedowngrade naar 6.3.0 en nu werkt het weerCentauriprime schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:03:
[...]
Heb je de firmware van de alfen op 6.4.0 of 6.5.0 staan toevallig. Ik vermoed van wel.
Beste doe je een downgrade terug naar 6.3.0
Er zit echt een mayor bug in alles boven de 6.3.0 die dit gedrag veroorzaakt. De paal claimed dat de auto om 1 fase vraagt.
Thanks voor dit inzicht! interessant om meer te weten van de chemie erachter. Ik denk als lease rijder dat ik er uiteindelijk niet te moeilijk over ga doen. Bij warmere temperaturen (want meer range) niet tot 100% laden en nu doen wat het meest praktisch is, zou vol te houden moeten zijn.Larsdedj schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:58:
[...]
Uiteindelijk moet je gewoon doen wat jou het beste past. Ik heb tijdens ritten naar Z-fr ook 10 keer achter elkaar snel geladen met warme buiten temperaturen en de accu ook een keer op 0% gehad. Zolang het excessen zijn is er niks aan de hand. Denk wel dat als je in de regel 100% laad, meestal fast charged en ook nog vaak tot 0% leeg rijdt dat je snellere degradatie gaat zien. Maar zelfs dan garandeert Renault 70% SOH na 8 jaar en ik meen 160 of 180K.
Herinner me een EV6 die als lesauto ingezet was en ondanks het vele laden amper degratatie van de accu vertoonde. Het verschilt dus vast ook nog per auto, per manier van laden, etc.
Hoi beste Tweakers,
Ik zit een beetje met een "luxeprobleem". Ik ga mijn 3 jaar oude BMW X1 benzine verkopen (of laten overnemen) en ga terug naar Renault. Heb voordien altijd met Renault gereden. Ben dus even "vreemd" gegaan, maar mag terug! ;-)
Ik ben een particulier uit België van 51. Dus kan niets inbrengen enz..
Nu heb ik een budget van 50K... ik ben aan het twijfelen tussen de Austral OF dus de Megane E-tech..
Austral blijft wel een verbrandingsmotor.. en dat MOET er blijkbaar allemaal uit.
Of wachten op de Scenic?
Heb 2 kinderen die intussen 20 en 23 zijn met hun eigen wagen....
Ik rijd 15000 km op een jaar.
Merci voor het advies!!
Dekwoje
Ik zit een beetje met een "luxeprobleem". Ik ga mijn 3 jaar oude BMW X1 benzine verkopen (of laten overnemen) en ga terug naar Renault. Heb voordien altijd met Renault gereden. Ben dus even "vreemd" gegaan, maar mag terug! ;-)
Ik ben een particulier uit België van 51. Dus kan niets inbrengen enz..
Nu heb ik een budget van 50K... ik ben aan het twijfelen tussen de Austral OF dus de Megane E-tech..
Austral blijft wel een verbrandingsmotor.. en dat MOET er blijkbaar allemaal uit.
Of wachten op de Scenic?
Heb 2 kinderen die intussen 20 en 23 zijn met hun eigen wagen....
Ik rijd 15000 km op een jaar.
Merci voor het advies!!
Dekwoje
Als je niet regelmatig met de kinderen op pad gaat waarom zou je dan de grote Austral aanschaffen? Megane is achterin niet heel ruim maar ik heb die ruimte ook niet nodig. Het elektronische rijden is gewoon top.
?Mjaa schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:56:
Ik zou voor de duurste gaan. Geld moet rollen.
Als je vreest dat de Megane mogelijk wat te krap gaat zijn, is de Scenic de ideale oplossing imo.
Mijn vriendin krijgt binnenkort een BMW x1 als bedrijfswagen (vervangt een Mini Cooper Countrymen), dan kunnen we eens vergelijken. De X1 lijkt me toch iets ruimer dan de Megane.
Met al wat oudere kinderen zou ik gewoon kiezen voor het model dat je het mooiste vind. Zo vaak gaan ze niet meerijden als ze al een eigen wagen hebben.
Mijn vriendin krijgt binnenkort een BMW x1 als bedrijfswagen (vervangt een Mini Cooper Countrymen), dan kunnen we eens vergelijken. De X1 lijkt me toch iets ruimer dan de Megane.
Met al wat oudere kinderen zou ik gewoon kiezen voor het model dat je het mooiste vind. Zo vaak gaan ze niet meerijden als ze al een eigen wagen hebben.
Het gaat vooral over;JanAd schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:02:
Als je vreest dat de Megane mogelijk wat te krap gaat zijn, is de Scenic de ideale oplossing imo.
- volledig elektrisch OF de nieuwste hybride?
Prijs van beide komt ongeveer overeen..
Haha met elektrisch ben je het meest milieuvriendelijkst. Met een hybride bespaar je tijd bij lange ritten.
Een hybride zonder stekker heb ik persoonlijk nooit overwogen... Ik zou direct voor elektrisch gaan.
Maar je vraagt dat natuurlijk op de forum pagina vol met Megane eigenaars
Het zal er wat vanaf hangen of je kan leven met de 'andere mindset' van het elektrisch rijden en of je Range anxiety hebt
Edit: Het hangt voor een deel ook af van je infrastructuur thuis hé. Heb je een oprit waar evt een laadpaal kan gezet worden? Heb je zonnepanelen liggen? Allemaal dingen die extra handig zijn als je voor een EV gaat.
Maar je vraagt dat natuurlijk op de forum pagina vol met Megane eigenaars
Het zal er wat vanaf hangen of je kan leven met de 'andere mindset' van het elektrisch rijden en of je Range anxiety hebt
Edit: Het hangt voor een deel ook af van je infrastructuur thuis hé. Heb je een oprit waar evt een laadpaal kan gezet worden? Heb je zonnepanelen liggen? Allemaal dingen die extra handig zijn als je voor een EV gaat.
[ Voor 26% gewijzigd door JanAd op 08-12-2023 21:37 ]