Ik rij nu bijna een jaar in de megane ETECH. Ik heb hem destijds gekozen 'vanaf yotube'. De showroom modellen waren nog niet beschikbaar. Ik vond het design, het rijbereik , de schermen van het dashboard en de bijbehorende infotainment erg mooi.Daarop heb ik hem gekozen.
Na een jaar de volgende opmerkingen :
ten eerste : Auto's boeien mij niet vreselijk veel. Waar ik wel veel mee heb is muziek. Dus dat vind ik meestal het belangrijkste item in een auto.
Het open R-link systeem en de ingebouwde google navigatie werkt voor mij helemaal top. Als spotify het doet dan roep je gewoon een nummer en het wordt afgespeeld. ideaal.
- Ik heb echter best wel vaak een 'bug' dat 'spotify tijdelijk niet bereikbaar is- BEHOORLIJK IRRITANT.
Is dat herkenbaar voor anderen? Na een half uur of na ene uur kan het zomaar weer vanzelf opgelost zijn. Het ligt iig niet aan het wel of niet hebben van een data verbinding. Die heb ik gewoon.
- Daarnaast is er een 'agenda-app' aanwezig in R-link , maar die werkt niet. Ik heb hier over gemaild met de klanten service maar die schijnt ook niet te gaan werken. (als iemand hier andere info over heeft hoor ik het graag.)
- En wat ik echt mis : Whats app en flitsmeister.
Deze zaken zijn op te lossen door apple car play te gebruiken. Daar is wel een agenda , daar is wel flitsmeiser en ook is daar whatsapp die dmv siri behoorlijk goed met je stem te bedienen zijn. (al vind ik het in de spotify app altijd wel wat armoedig.) via apple car play heb je namelijk niet de hele afspeellijst beschikbaar i\\op het scherm. na 3x naar beneden scrollen houdt het op. Dat is dus echt een beperking.
Daarnaast kan je ook niet meer roepen : ' Hey google bel JAN/KEES/PIET' want je telefoon is nu verbonden met 'siri' en apple carplay staat het niet toe dat google dan ook toegang heeft.
Ook kan je de navigatie niet meer op het scherm tpv het stuur weergeven (iets dat ik altijd doe). het komt alleen nog op het scherm in het midden terecht.
Kortom : het overschakelen naar carplay geeft je toegang tot whatsapp en de agenda maar het levert ook beperkingen op. Bovendien is het behoorlijk nutteloos om android automotive in te bouwen en dan alles via apple car play te doen. Iedereen heeft apple carplay. Wat voegt open Rlink dan nog toe?
Kortom : Ik vind dit echt een hele mooie auto , maar het ontbreken van whats app en een agenda app in Rlink is voor mij een nadeel.
Ik begrijp ook niet waarom WA dat niet gewoon ontwikkeld.
Daarnaast een tip : De navigatie van google maps staat (natuurlijk) in verbinding met het internet. Die data wordt echter niet afgerekend via orange / je data bundel. Ook als je google podcasts of google nieuws luistert dan kun je je data bundel uit laten staan. Je kunt wel gewoon luisteren. het enige waar je dan nog een data bundel voor nodig hebt is spotify en andere apps.
[
Voor 10% gewijzigd door
Martijn198106 op 23-11-2023 09:40
]