Hier ook super tevreden van de wagen hoor, begrijp me niet verkeerd. Ik geniet elke rit opnieuw, wat een fijne wagen!Zjanzjak schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:29:
[...]
13 januari (vrijdag de dertiende!) wagen opgehaald hier.
Maar goed, in tegenstelling tot wat anderen hier slaap ik er geen seconde minder om, het boeit me zo niet.
Ik vind het wel vervelend voor sommigen als er bepaalde dingen, die wel enigszins noodzakelijk zijn, niet (goed) werken, die begrijp ik wel.
Maar voor mij, auto is HE-LE-MAAL naar mijn zin, rijdt naar mijn zin en wat ik niet heb kan ik ook niet missen dus het is goed. De glitches af en toe neem ik voor lief.
Vond het vervelender dat het begon te regenen vandaag toen ik de auto nog niet helemaal gewassen had.
DAT ZIJN PAS WORLD FIRST PROBLEMS!
Morgen maar weer uit zijn hok (garage) halen en verder schoonmaken.
Huh, wat een vreemde omschrijving. De Eco-modus valt nu toch al te selecteren via Multi Sense? Of is dit een andere Eco modus?
Ja, dezelfde tekst als @Japie.G heeft gepost.Heb je nog release notes gezien?
Toch echt bizar… Hier niks sinds 28 februari 2023. Nuja, volgende woensdag heb ik een afspraak bij de garage voor updates (ivm laadprobleem met Cenenergy laadpaal). Ik ga jou foto afdrukken en meenemen
Ik ben helemaal tevreden met de auto ondanks dat stomme laadprobleem. Ik lig er net als @Zjanzjak zeker niet wakker van, maar helemaal correct is het nu ook weer niet.
Ik ben helemaal tevreden met de auto ondanks dat stomme laadprobleem. Ik lig er net als @Zjanzjak zeker niet wakker van, maar helemaal correct is het nu ook weer niet.
“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”
Hoe heb jij de lijst met updates in omgekeerd chronologische volgorde gekregen? Is dat sinds de meest recente OpenR update? Ik moet nog altijd naar beneden scrollen om de meest recente update te zien.adinsx schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:54:
Hier vanmiddag ook die update melding in de app, en vanmiddag meteen geïnstalleerd. Twee dagen terug de OpenR update. Blijkbaar mislukte de rijhulpsystemen toen. Inmiddels een groen vinkje in de geschiedenis.
Is sinds laatste open r link update 👌🏻deMercer schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 18:14:
[...]
Hoe heb jij de lijst met updates in omgekeerd chronologische volgorde gekregen? Is dat sinds de meest recente OpenR update? Ik moet nog altijd naar beneden scrollen om de meest recente update te zien.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Zijn de remote services pack bij jou al actief?helric66 schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:13:
Dank je wel JanAd. Die is bij mij inderdaad nog grijs en als ik inlog op het onthemove account is er ook nog geen data verbruikt. Bij contracten is Remote Services pack nog in behandeling en MyRenault heeft batterij niveau nog niet getoond, dus ook niet als ie aan de lader staat. Verder na 4 dagen heel tevreden, alles werkt.
Bij mij na een week nog altijd niet.
Wel actief orange data (dank tweakers forum
verder geweldige auto. Merk wel dat het audio profiel bij start naar default gaat tot ik de muziek app zelf open. Maar minor dingetje denk ik
Valt me nu pas op haha. Maar dat zal na de Rlink update zijn geweest ja.deMercer schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 18:14:
[...]
Hoe heb jij de lijst met updates in omgekeerd chronologische volgorde gekregen? Is dat sinds de meest recente OpenR update? Ik moet nog altijd naar beneden scrollen om de meest recente update te zien.
Auto van feb 23 en nog altijd niks, nada, nougabollen van updates ontvangen
Zojuist dan toch maar een volledige reset gedaan. En inderdaad is het probleem weg nu. Echter is ook de gehele vastgelopen update nergens meer te bekennen. Ook niet geregistreerd als mislukt.. vaag gedoe allemaal haha!bhuurne schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:44:
[...]
Ik heb het bij een eerdere update ook wel eens gehad. Uiteindelijk heeft Renault op de achtergrond (op de server) iets gereset, waarna de update alsnog doorging. Alternatieve optie is volgens Renault NL een reset in de auto naar fabrieksinstellingen.
Ik was pas bij de dealer en die zeiden gewoon; er staat geen update voor jouw auto. Ik kon het ook niet forceren via usb oid. Ze zeiden; als je je update nodig hebt, komt deze vanzelf. Ook al zei ik dat er een 2.1 versie is van Rlink.
Wellicht wordt de update over een paar dagen opnieuw aangeboden en zou het dan hopelijk wel goed moeten gaan. Ik las op een Duits forum dat na reset na fabrieksinstellingen binnen paar dagen de update opnieuw aangeboden wordt, waarna de installatie wel goed gaat.Japie.G schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:49:
[...]
Zojuist dan toch maar een volledige reset gedaan. En inderdaad is het probleem weg nu. Echter is ook de gehele vastgelopen update nergens meer te bekennen. Ook niet geregistreerd als mislukt.. vaag gedoe allemaal haha!
Ze kunnen niet alle auto's in een keer updaten hèHenriL schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:10:
Ik was pas bij de dealer en die zeiden gewoon; er staat geen update voor jouw auto. Ik kon het ook niet forceren via usb oid. Ze zeiden; als je je update nodig hebt, komt deze vanzelf. Ook al zei ik dat er een 2.1 versie is van Rlink.
Ik moet wel zeggen dat ik een week of twee terug de hele boel terug op fabrieksinstellingen heb gezet omdat de playstore updates het niet deden. Ota's wel overigens.bhuurne schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:23:
[...]
Wellicht wordt de update over een paar dagen opnieuw aangeboden en zou het dan hopelijk wel goed moeten gaan. Ik las op een Duits forum dat na reset na fabrieksinstellingen binnen paar dagen de update opnieuw aangeboden wordt, waarna de installatie wel goed gaat.
Inmiddels heeft m'n vriendin haar Megane e tech kunnen ophalen. Fijne wagen, wel even wennen vanaf een dieseltje.
Paar vragen:
We hebben nu best vaak dat de volume bediening niet de media maar de navigatie veranderd. Soms werkt het wel, soms niet. Iemand die weet waarom? Is dit een bug?
Kan je via de app de klimaatverandering uitzetten? Als je deze bijvoorbeeld indrukt omdat je een beetje in de app zit te klooien.
Hoe gebruiken jullie een Flitsmeister of Waze in combinatie met de ingebouwde navigatie? De ingebouwde is erg fijn omdat hij zelf zegt waar te laden, android auto kan dat niet(?).
Heeft iemand het scheidingswandje wel ontvangen voor in de middenconsole?
Paar vragen:
We hebben nu best vaak dat de volume bediening niet de media maar de navigatie veranderd. Soms werkt het wel, soms niet. Iemand die weet waarom? Is dit een bug?
Kan je via de app de klimaatverandering uitzetten? Als je deze bijvoorbeeld indrukt omdat je een beetje in de app zit te klooien.
Hoe gebruiken jullie een Flitsmeister of Waze in combinatie met de ingebouwde navigatie? De ingebouwde is erg fijn omdat hij zelf zegt waar te laden, android auto kan dat niet(?).
[ Voor 5% gewijzigd door twowheeler op 12-11-2023 13:34 ]
Mijn dealer in Harderwijk vond voor mijn auto ook geen updates. Maar ik kon wel een lijst met updates die er volgens dit forum zouden zijn indienen. Daarna een afspraak gemaakt en hebben ze toch een aantal updates geïnstalleerd zodat er toch wat irritaties weg zijn gewerkt (binnenverlichtingsstrip die vaak uit ging, leeslampje die vaak aan ging en niet meer uit, ACC die bokkig was, ACC in ECO modus die niet sneller in te stellen was dan 100 km/u, Open R-link naar versie 2.x, Android beveiligingspatch)HenriL schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:10:
Volgende week een afspraak om rubber stootblokken te monteren om het aanslaan van de achtervering te voorkomen/verminderen.
Dus heel blij met mijn dealer
EV3 Adv+ LR 19"
Dat denk ik wel. Zelf heb ik dit de afgelopen week ook 2x gehad, daarvoor nooit. Ik denk dat dit een nieuwe feature (lees: bug) is.twowheeler schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:26:
De klimaatverandering kun je helaas niet met de app beïnvloeden. Elektrisch rijden is op zich een goede stap, maar gewoon uitzetten gaat niet met de app.twowheeler schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:26:
Maar zonder gekheid: voor zover ik weet kun je met de app alleen de auto voorverwarmen of koelen; verder niets.
Ja; die zat er bij ons gewoon bij.twowheeler schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:26:
Scheidingswandje is vanaf de Techno standaard meen ik. Check even de actuele prijslijst waar de lijst met standaard en optie uitrusting in staat.
Heb je wel de doorlopende strip tussen de achterlichten incl. 3D effect achterlichten. Zo nee, dan heb je geen Techno of Iconic en geen standaard scheiding als ik het goed heb.
Hier vandaag de auto weer eens lekker (met de hand zoals altijd) gewassen. Ongemerkt was de kleur flink dof geworden.
:strip_exif()/f/image/RcnNFZmiZFaSjhCrklZmJnU8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7mLaCIEJF8OJLBxeC46Cn2L9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VyMX2WY6hI0bIE6vnP9ESQe4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pGGMlPG1b5TAdhHDnnzHYR8e.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu hopen dat het een paar dagen droog blijft
Heb je wel de doorlopende strip tussen de achterlichten incl. 3D effect achterlichten. Zo nee, dan heb je geen Techno of Iconic en geen standaard scheiding als ik het goed heb.
Hier vandaag de auto weer eens lekker (met de hand zoals altijd) gewassen. Ongemerkt was de kleur flink dof geworden.
:strip_exif()/f/image/RcnNFZmiZFaSjhCrklZmJnU8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7mLaCIEJF8OJLBxeC46Cn2L9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VyMX2WY6hI0bIE6vnP9ESQe4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pGGMlPG1b5TAdhHDnnzHYR8e.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu hopen dat het een paar dagen droog blijft

Net een factory reset gedaan met de ijdele hoop dat er wellicht updates gevonden zouden worden maar helaas...
Daarnaast als bonus kan ik niet meer met de app met de auto verbinden... Zucht... 🙄
Daarnaast als bonus kan ik niet meer met de app met de auto verbinden... Zucht... 🙄
We wonen in Nederland hè.
Die van mij eergister ook goed gewassen en snel nog even high gloss spray over de deuren gedaan en toen m'n garage in want begon te druppelen buiten. Gister en vandaag lokaal wat gereden, was droog, maar ga dinsdag naar Antwerpen (45 min. rijden) en ben bang dat het dan niet droog blijft. Naja, heb ik weer wat te doen woensdag!
Zat net even te dagdromen bij dit plaatje, if only:

Het is inderdaad een vervelende bug.twowheeler schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:26:
.
Paar vragen:
Wel kan je rechts op het pijltje klikken.
Daar kan je alle volumes instellen.
Nee, helaas niet.[b]twowheeler in "Het grote Renault Megane E-Tech electric topic"
Ik rijd nu op de Google maps.[b]twowheeler in "Het grote Renault Megane E-Tech electric topic"
Op de achtergrond draait FM via Android Auto voor de waarschuwingen.
Voorheen altijd met Waze gereden.
De ingebouwde Waze houd helaas geen rekening met de accu capaciteit.
Nee, dit is alleen in de luxure versies.[b]twowheeler in "Het grote Renault Megane E-Tech electric topic"
Ik heb een evolution business.
Ook de doorlopende Led strip op de kofferbak en in de voordeur zitten niet in de evolution.
De strip in de deur staat wel op de lijst met items die op de auto zitten, dus dat mag de dealer nog uitleggen.
dit is voor mij de reden om dit inderdaad niet te doen, benieuwd of je de verbinding weer aan de gang krijgt.LaTiNo156 schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:07:
Net een factory reset gedaan met de ijdele hoop dat er wellicht updates gevonden zouden worden maar helaas...
Ik heb ook een factory reset gedaan. Uiteindelijk moet je ook in de app even de verbinding met de auto verwijderen en ook connectie met de auto. Dan weer aanmelden en de boel kan weer ingesteld worden.BVice schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:35:
[...]
dit is voor mij de reden om dit inderdaad niet te doen, benieuwd of je de verbinding weer aan de gang krijgt.
Helaas bij mij nog de melding dat er geen update beschikbaar is
Voor het eerst maar eens bij een Tesla supercharger geladen nu het snelladen bij een Shellcharger van de ene dag op de andere drie keer zo duur is geworden.
Alleen het opladen bij de Tesla supercharger ging niet sneller als 30 kW. Dat is nou niet echt supersnel. Waar ligt dat aan? Koude accu of accu niet leeg genoeg gereden of is mijn accu al half versleten.
Alleen het opladen bij de Tesla supercharger ging niet sneller als 30 kW. Dat is nou niet echt supersnel. Waar ligt dat aan? Koude accu of accu niet leeg genoeg gereden of is mijn accu al half versleten.
Heb veel bij tesla geladen, ik haal daar dezelfde snelheden als bij andere aanbieders. De 130kw daar ook wel eens aangetikt. Kapotte stall te pakken? Drukte? Omgevingstemperatuur?Mjaa schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:38:
Voor het eerst maar eens bij een Tesla supercharger geladen nu het snelladen bij een Shellcharger van de ene dag op de andere drie keer zo duur is geworden.
Nee niet druk of kapotte charger. Maar mijn accu was nog aardig vol, maar zelfs dan bij andere snelladers zakt het snelladen niet lager als 40 kW.
Als je niet via de navi naar de Tesla SuC rijdt dan warmt ie de accu niet op, en haal je max 30 kW.Mjaa schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:38:
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Dat, maar soms wil wisselen van laadpunt bij Tesla ook wel eens helpen, been there, done that.The Wizard schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:50:
Als je niet via de navi naar de Tesla SuC rijdt dan warmt ie de accu niet op, en haal je max 30 kW.
En niet alleen bij Tesla.
Klopt, maar bij Telsa SuC kan je ca 40 kW halen als deze in de noodloop staat. Bij een onverwarmde accu krijg ik standaard 30 kW, ongeacht welke snellader.Zjanzjak schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:07:
[...]
Dat, maar soms wil wisselen van laadpunt bij Tesla ook wel eens helpen, been there, done that.
En niet alleen bij Tesla.
Ah, dat verklaart waarom ik vorig weekend ook maar rond de 30kW kreeg bij Fastnet. ik had de snellader wel ingegeven, maar die is maar een paar kilometer van m’n huis. Soc was ook wel 50%.
Was nog maar de 3de keer aan een DC lader sinds ik de wagen heb (maart “23).
Was nog maar de 3de keer aan een DC lader sinds ik de wagen heb (maart “23).
In de herfstvakantie ritje naar Berlijn gemaakt ( 1750 heen en weer ), eerste keer een 'verre' reis met de Megane. Door de jungle aan laadpalen en prijzen besloten om een abo te nemen op Tesla en enkel via Tesla snelladers te rijden en dit is 100% meegevallen. Altijd plaats, app werkt direct, dicht bij autosnelwegen ( meestal met eetgelegenheid ) en goedkoop
. Dus via ABRP de route uitstippelen met enkel Tesla, dan die stops in Google Maps, bij laden de nieuwe bestemming ingeven en wachten tot ik op 10% kwam ( met beetje marge van 5% soms ). Ik heb nooit de waarden van SOC gehanteerd die ABRP gaf. Deze manier werkte voor mij het makkelijkste. Heb wel 2 bedenkingen.
- Hoe weet je of de accu geconditioneerd wordt voor snelladen? Er wordt geen enkele waarschuwing gegeven ofzo?
- De laadcycli starte meestal aan 130kw (door natuurlijk onder rond de 10% aan te komen) maar de laadcurve van de Megane gaat snel naar beneden dat je bij 50% nog aan 85kw zit te laden. Dan vraag ik mij af of de meerprijs voor een Optimum Charge te verantwoorden is tov een Boost Charge ( die nu niet meer te verkrijgen is, alle Meganes laden nu max 130kw )
- Hoe weet je of de accu geconditioneerd wordt voor snelladen? Er wordt geen enkele waarschuwing gegeven ofzo?
- De laadcycli starte meestal aan 130kw (door natuurlijk onder rond de 10% aan te komen) maar de laadcurve van de Megane gaat snel naar beneden dat je bij 50% nog aan 85kw zit te laden. Dan vraag ik mij af of de meerprijs voor een Optimum Charge te verantwoorden is tov een Boost Charge ( die nu niet meer te verkrijgen is, alle Meganes laden nu max 130kw )
Is dit nu echt zo? Heb de vraag hier al eens vaker gesteld, maar nooit antwoord op gekregen.The Wizard schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:50:
[...]
Als je niet via de navi naar de Tesla SuC rijdt dan warmt ie de accu niet op, en haal je max 30 kW.
Hoe bepaalt de auto wanneer hij de accu moet gaan voorverwarmen, puur aan de hand van het feit dat je naar een laadstation navigeert? Stel je wilt er alleen heen om koffie te halen, gaat 'ie dan ook verwarmen?
En hoe ver van te voren gebeurt dat opwarmen eigenlijk?
He, wat? Sinds wanneer kan dat (eindelijk)?Danois55 schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:52:
[...]
(...) ACC in ECO modus die niet sneller in te stellen was dan 100 km/u, (...)
Staat ergens op dit forum. Na de update kun je in ECO de ACC tot 115km/u instellen.Sjeefr schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:13:
[...]
He, wat? Sinds wanneer kan dat (eindelijk)?
EV3 Adv+ LR 19"
ik weet niet of dit echt een update is, of gewoon een setting die de dealer laat wijzigen. Ik heb de auto gewoon bij de dealer gezet met de vraag of dit anders kon, en dat bleek te kunnen. Maar of het een update was of gewoon een setting, dat weet ik niet.Danois55 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:16:
[...]
Staat ergens op dit forum. Na de update kun je in ECO de ACC tot 115km/u instellen.
nee dat is niet zo. Ook als je 'onverwarmd' bij een snellader stopt kun je best snel laden (mits je batterij bijna leeg is). Alleen om echt die 130kW te halen moet je aan een paar voorwaarden voldoen, en dan helpt dat preconditionen wel.Majesty schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:10:
[...]
Is dit nu echt zo? Heb de vraag hier al eens vaker gesteld, maar nooit antwoord op gekregen.
Hoe bepaalt de auto wanneer hij de accu moet gaan voorverwarmen, puur aan de hand van het feit dat je naar een laadstation navigeert? Stel je wilt er alleen heen om koffie te halen, gaat 'ie dan ook verwarmen?
En hoe ver van te voren gebeurt dat opwarmen eigenlijk?
verder is het niet heel transparant inderdaad. Dat vind ik het irritante aan google, soms weigert hij gewoon om bijvoorbeeld een heel logisch fastned station als laad-optie weer te geven en dan kun je niet anders dan hem gewoon als bestemming te kiezen en niet per se als laadstop. Geen idee of hij dan wel die preconditioning doet....
Ik heb het idee dat als je het doet, hij 10-15 minuten van tevoren actie onderneemt.
Maar als de buitentemperatuur ook rond de 25 graden ligt is dat voorverwarmen van de batterij niet nodig.
Ook als je bij koude temperaturen al een heel stuk hebt gereden is de batterij al redelijk warm.
[ Voor 18% gewijzigd door BVice op 14-11-2023 14:43 ]
Die laadstops zijn af en toe toch bijzonder.BVice schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:41:
[...]
nee dat is niet zo. Ook als je 'onverwarmd' bij een snellader stopt kun je best snel laden (mits je batterij bijna leeg is). Alleen om echt die 130kW te halen moet je aan een paar voorwaarden voldoen, en dan helpt dat preconditionen wel.
verder is het niet heel transparant inderdaad. Dat vind ik het irritante aan google, soms weigert hij gewoon om bijvoorbeeld een heel logisch fastned station als laad-optie weer te geven en dan kun je niet anders dan hem gewoon als bestemming te kiezen en niet per se als laadstop. Geen idee of hij dan wel die preconditioning doet....
Ik heb het idee dat als je het doet, hij 10-15 minuten van tevoren actie onderneemt.
Maar als de buitentemperatuur ook rond de 25 graden ligt is dat voorverwarmen van de batterij niet nodig.
Ook als je bij koude temperaturen al een heel stuk hebt gereden is de batterij al redelijk warm.
Zo had ik toen ik naar Frankrijk reed voorstel voor een laadstop van 9 minuten bij een snellader die 175 KWh max kon leveren, waarna ik een klein half uur later een stop zou hebben van 1,5 uur bij een lader die maximaal 22 KWh zou kunnen leveren…
Ik heb dat maar omgedraaid: ruim een half uur aan de snellader gehangen en een klein half uur aan de 22 KWh lader.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
De voorwaarden voor preconditioneren zijn eerder al een keer aan bod gekomen in dit forum:
Op een Duits forum heeft iemand een keer het preconditioneren uitgebreid uitgezocht: https://www.megane-e-foru...n/?postID=19731#post19731
Op de laatste pagina’s wordt ook beschreven dat je kunt zien aan de powermeter (klokje rechts) en huidig verbruik dat preconditioneren actief is. Als de powermeter net onder nul zit in het blauw (dus eigenlijk aan het regenereren is), laat het verbruik toch nog een licht positieve waarde zien (als preconditioneren niet actief is, is dat zoals gewoonlijk een negatief getal). Toevallig was me dat ook opgevallen afgelopen zomer, een paar kilometer voor een geplande snellaadstop. Toen stond de wijzer licht negatief, maar verbruik gaf toch nog iets van 3 - 4 kW aan. Dat kwam overeen met de 5 kW verbruik die het preconditioneren vraagt.
- DC fast charger is selected in car navigation as destination (does not work with AC charger as destination)
- distance to selected DC charger is less than 50km
- battery SoC is 10% or more
- battery heater draws 5 kW during preconditioning
Op een Duits forum heeft iemand een keer het preconditioneren uitgebreid uitgezocht: https://www.megane-e-foru...n/?postID=19731#post19731
Op de laatste pagina’s wordt ook beschreven dat je kunt zien aan de powermeter (klokje rechts) en huidig verbruik dat preconditioneren actief is. Als de powermeter net onder nul zit in het blauw (dus eigenlijk aan het regenereren is), laat het verbruik toch nog een licht positieve waarde zien (als preconditioneren niet actief is, is dat zoals gewoonlijk een negatief getal). Toevallig was me dat ook opgevallen afgelopen zomer, een paar kilometer voor een geplande snellaadstop. Toen stond de wijzer licht negatief, maar verbruik gaf toch nog iets van 3 - 4 kW aan. Dat kwam overeen met de 5 kW verbruik die het preconditioneren vraagt.
Wat ingewikkeld maak je hetTaxiGilbert schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:55:
In de herfstvakantie ritje naar Berlijn gemaakt ( 1750 heen en weer ), eerste keer een 'verre' reis met de Megane. Door de jungle aan laadpalen en prijzen besloten om een abo te nemen op Tesla en enkel via Tesla snelladers te rijden en dit is 100% meegevallen. Altijd plaats, app werkt direct, dicht bij autosnelwegen ( meestal met eetgelegenheid ) en goedkoop. Dus via ABRP de route uitstippelen met enkel Tesla, dan die stops in Google Maps, bij laden de nieuwe bestemming ingeven en wachten tot ik op 10% kwam ( met beetje marge van 5% soms ). Ik heb nooit de waarden van SOC gehanteerd die ABRP gaf. Deze manier werkte voor mij het makkelijkste. Heb wel 2 bedenkingen.
Maar alle EV60's hebben toch standaard Optimum charge? De laadcurve van de Megane is gewoon niet de beste, helaas...
⚡️ EV40 Standard charge
→ Type 2 charger – 7 kW (AC)
This standard option is appropriate for low to moderate use with slow charging at home. In fact, this entry-level version doesn’t offer rapid charging. You therefore have to plug in for about 3½ hours to charge from 20 to 80%.
⚡️ EV40 Boost charge
→ Type 2 charger – 22 kW (AC) and Combo CCS – 85 kW (DC)
This version is great for more intensive usage and more frequent charging away from home. The rapid charger is ideal to optimise charging time on longer trips. You should bank on about 30 minutes to charge from 20 to 80% in DC current.
⚡️ EV60 Super charge
→ Type 2 – 7 kW (AC) and Combo CCS – 130 kW (DC)
Through its longer range and high rapid-charging capacity, this version is best for frequent usage, including long trips. Indeed, a 30-minute top-up is all you need to recover a range of 300 km/185 miles.
⚡️ EV60 Optimum charge
→ Type 2 chargers – 22 kW (AC) and Combo CCS – 130 kW (DC)
Finally, as the name suggests, this option offers the best charging performance. It is designed for drivers who cover long distances with their electric vehicle every day.
Je ziet het idd aan het verbruik, deze loopt met ca 5 kW op, valt op als je een beetje constant rijd.bhuurne schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:58:
De voorwaarden voor preconditioneren zijn eerder al een keer aan bod gekomen in dit forum:Zie https://www.speakev.com/t...nditioning-tricks.174471/
- DC fast charger is selected in car navigation as destination (does not work with AC charger as destination)
- distance to selected DC charger is less than 50km
- battery SoC is 10% or more
- battery heater draws 5 kW during preconditioning
Helaas geeft de Megane niet aan wanneer de preconditioning loopt (bij mijn EV6 wordt dit wel aangegeven). Ook kan je niet via OBD aflezen wat de temp etc is.
Ik heb +- een jaar geleden ook mijn voorkeuren voor laadnetwerken opgegeven, maar kan inmiddels niet meer terugvinden waar dat in te stellen is. Heb al diverse zoektochten ondernomen, helaas zonder succes. Kun je een hint geven? Dank alvast!The Wizard schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:28:
Wat ingewikkeld maak je het. Je kan in Google Maps aangeven dat je alleen bij Tesla wil laden, dan plant ie alle laadstops via de SuC's, werkt perfect.
Auto is nu even weg, kan het niet nakijken. Het was een laadpas symbooltje bovenin, maar geen idee of je eerst een route moet plannen of niet.deMercer schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:46:
[...]
Ik heb +- een jaar geleden ook mijn voorkeuren voor laadnetwerken opgegeven, maar kan inmiddels niet meer terugvinden waar dat in te stellen is. Heb al diverse zoektochten ondernomen, helaas zonder succes. Kun je een hint geven? Dank alvast!
Iemand al erachter wat de 'slideshow' onder DAB betekent? Ik merkte gister dat ik ineens een bericht in beeld kreeg over verkeersinformatie en het geluid behoorlijk harder ging. In de instellingen zag ik ineens veel meer opties, en onder DAB een optie 'Slideshow'. Ik denk allemaal gekomen na de Rlink 2.1 update van even terug (Rijhulpsystemen 1.1.0 kwam daarna en hier ook al gedeeld).
Kan alleen nergens op het www een bron vinden wat er nou aangepast is en wat het nut is. Behalve dan de t*ring schrikken van die Verkeersmelding. Snel de boel weer uitgezet
:strip_exif()/f/image/QTAKz0zVuM7OAmioRnf5uzBU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hznBWaSczwm2ZCBNOhnni6GQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan alleen nergens op het www een bron vinden wat er nou aangepast is en wat het nut is. Behalve dan de t*ring schrikken van die Verkeersmelding. Snel de boel weer uitgezet
:strip_exif()/f/image/QTAKz0zVuM7OAmioRnf5uzBU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hznBWaSczwm2ZCBNOhnni6GQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YxgmbQkq5nT2ZdUxpTpEfQX9.jpg?f=fotoalbum_large)
Traffic/news ta had je ook op de fm band.
Slideshow geeft de uitzenders de mogelijkheid om url's met plaatjes mee te sturen via dab+. Een radio met scherm zou die dan kunnen laten zien en laten wisselen elke 30 sec ofzo.
Slideshow geeft de uitzenders de mogelijkheid om url's met plaatjes mee te sturen via dab+. Een radio met scherm zou die dan kunnen laten zien en laten wisselen elke 30 sec ofzo.
15x330 SW38
Ah, het eerst een route plannen (met wellicht een benodigde laadstop) zou weleens de gouden tip kunnen zijn. Ik zal dat eens nader bekijken. Dank!The Wizard schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:49:
Auto is nu even weg, kan het niet nakijken. Het was een laadpas symbooltje bovenin, maar geen idee of je eerst een route moet plannen of niet.
Als pre-conditioning alleen werkt door je navigatie in te stellen zal dat dus ook niet werken bij de Equilibre. Die heeft van zichzelf geen navigatie. Goed om rekening mee te houden dus. Bij koud weer vertrekken met een lage accu lading en DC moeten laden betekent het dat je nog even een kwartiertje extra laadtijd moet calculeren. Nu komt dit scenario voor mij niet snel op mijn pad.
Merk wel dat ik de "beperkingen" van de Equilibre graag meer had gehoord. Vanwege een beperkt leasebudget en de toen nog niet standaard warmtepomp heb ik voor de Equilibre gekozen. De features die meekomen met de volledige google integratie die de equilibre dus niet heeft kunnen best bepalend worden voor het rijgenot. Een en afhankelijk van je usecase.
(zo miste ik de google integratie bij een stedentripje naar Parijs. Met ABRP lukt het ook maar is toch minder voor geschikt voor de argeloze gebruiker die ontzorgd wil worden)
Merk wel dat ik de "beperkingen" van de Equilibre graag meer had gehoord. Vanwege een beperkt leasebudget en de toen nog niet standaard warmtepomp heb ik voor de Equilibre gekozen. De features die meekomen met de volledige google integratie die de equilibre dus niet heeft kunnen best bepalend worden voor het rijgenot. Een en afhankelijk van je usecase.
(zo miste ik de google integratie bij een stedentripje naar Parijs. Met ABRP lukt het ook maar is toch minder voor geschikt voor de argeloze gebruiker die ontzorgd wil worden)
ik snap wat je zegt maar ik vind zelf de optie om Google snelladers te laten kiezen erg onhandig. Ik gebruik die functie dus nooit.
Je kunt wel eea selecteren, maar zoals hierboven aangegeven de selectie om alleen bij Tesla te laden kan (volgens mij?) niet, omdat je alleen kan selecteren op welke passen worden ondersteund en niet op welk netwerk het is.
En hij stuurt je soms ver van de snelweg af om een paar uur aan een AC paal te gaan hangen terwijl je een paar kilometer voor je op de snelweg dan een DC lader hebt, die hij volledig negeert (terwijl deze gewoon bechikbaar is).
De stembediening voor navi en gewoon random vragen (waar is de dichtstbijzijnde appie, is winkel X nog open enz) werkt echt fantastisch
Je kunt wel eea selecteren, maar zoals hierboven aangegeven de selectie om alleen bij Tesla te laden kan (volgens mij?) niet, omdat je alleen kan selecteren op welke passen worden ondersteund en niet op welk netwerk het is.
En hij stuurt je soms ver van de snelweg af om een paar uur aan een AC paal te gaan hangen terwijl je een paar kilometer voor je op de snelweg dan een DC lader hebt, die hij volledig negeert (terwijl deze gewoon bechikbaar is).
De stembediening voor navi en gewoon random vragen (waar is de dichtstbijzijnde appie, is winkel X nog open enz) werkt echt fantastisch
[ Voor 10% gewijzigd door BVice op 15-11-2023 09:07 ]
Nou, het mysterie is opgelost. De optie die ik bedoel is "EV-betalingsfilters" (één-na-laatste optie indien aanwezig) onder "Instellingen" van de navigatie. Deze is wel aanwezig als het profiel van mijn vrouw actief is, maar niet als mijn eigen profiel actief is?!?Ik heb +- een jaar geleden ook mijn voorkeuren voor laadnetwerken opgegeven, maar kan inmiddels niet meer terugvinden waar dat in te stellen is. Heb al diverse zoektochten ondernomen, helaas zonder succes.
:strip_exif()/f/image/yHpDrsjdtwX2w7VOGxBh8jHj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LroMi9UWgM5dlUi5hoLIJUmj.jpg?f=fotoalbum_large)
In mijn profiel heb ik in het verleden bepaalde voorkeuren aangegeven, in het profiel van mijn vrouw is dat niet gebeurd.
Vraag is nu hoe deze optie weer beschikbaar te krijgen in mijn profiel. Iemand een idee?
De nieuwe maps kleurstelling is effe wennen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/D9aDaKqiD2BTXCINNQsufrOE.png?f=user_large)
15x330 SW38
Behalve dan dat je niet met je stem kunt navigeren naar een contactpersoonBVice schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:06:

Of je moet een specifiek commando gebruiken (dat ik nog niet heb ontdekt).
Zodirect mijn Megane E-Tech Iconic opgehaald. Wat een auto
Nu nog een paar dagen uitzoeken hoe alles precies werkt en waar alles zit
Dit inderdaad, de assistent is toch nog vrij beperkt in wat het kan beantwoorden vind ik. Hopelijk in de toekomst mogelijkheid tot GPTs achtige assistentLaTiNo156 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:27:
[...]
Behalve dan dat je niet met je stem kunt navigeren naar een contactpersoon![]()
Zelfde hier, schrok me de blubber toen ik ineens verkeersinformatie te horen kreeg tijdens het luisteren van Spotify.adinsx schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:14:
Iemand al erachter wat de 'slideshow' onder DAB betekent? Ik merkte gister dat ik ineens een bericht in beeld kreeg over verkeersinformatie en het geluid behoorlijk harder ging. In de instellingen zag ik ineens veel meer opties, en onder DAB een optie 'Slideshow'. Ik denk allemaal gekomen na de Rlink 2.1 update van even terug (Rijhulpsystemen 1.1.0 kwam daarna en hier ook al gedeeld).
Wat me ook opvalt is dat echt tegenwoordig standaard de melding krijg dat er een milieuzone op mijn route ligt wanneer ik ga navigeren. Ja, dat weet ik wel, daarom rijd ik elektrisch
Dat heb ik echt nog nooit gehad, dat ik naar een AC lader wordt gestuurd om een paar uur stil te staan. Dat gaat toch niemand doen onderweg? Lijkt me eerder een bug?BVice schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:06:
ik snap wat je zegt maar ik vind zelf de optie om Google snelladers te laten kiezen erg onhandig. Ik gebruik die functie dus nooit.
Allez, mijn auto is even binnen geweest. Ze hebben 2 ‘updates’ gedaan - onzichtbaar/verborgen blijkbaar want er staat bij de updates na ‘Service update van 28 februari’ nog steeds niks nieuw in de lijst.
Het opladen thuis op de Cenenergy laadpaal werkt nog steeds niet. Het laden lijkt te starten en dan breekt de paal of de auto het af… De laadsessie komt wel in de app te voorschijn. Dus het laden lijkt echt even te starten.
Heel bizar…
Het opladen thuis op de Cenenergy laadpaal werkt nog steeds niet. Het laden lijkt te starten en dan breekt de paal of de auto het af… De laadsessie komt wel in de app te voorschijn. Dus het laden lijkt echt even te starten.
Heel bizar…
@JanAd ik ken deze laadpaal verder niet, maar kun je niet op een of andere manier inloggen op de paal? Die wij hebben heeft een webinterface beschikbaar waar je veel aanvullende gegevens en logging kunt inzien.
Nee, die is geplaatst via het werk van m’n partner. Wij kunnen niks aan die paal doen. Haar hybride wagen kan wel gewoon laden. Maar ik ga die firma nog eens opbellen want de Megane geeft eigenlijk geen fout weer. Led bij het laadcontact wordt ook even blauw en springt dan naar wit.
[ Voor 6% gewijzigd door JanAd op 15-11-2023 20:16 ]
Even checken: Heb je misschien de mobilize smart charge app ingesteld op slim/uitgesteld laden?JanAd schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:15:
Nee, die is geplaatst via het werk van m’n partner. Wij kunnen niks aan die paal doen. Haar hybride wagen kan wel gewoon laden. Maar ik ga die firma nog eens opbellen want de Megane geeft eigenlijk geen fout weer. Led bij het laadcontact wordt ook even blauw en springt dan naar wit.
Welke gaat het precies om? Als ik zo kijk zouden de arca en domia het wel moeten doen. De easy hybrid heb ik m'n twijfels bij.JanAd schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:15:
15x330 SW38
Ik zie Arca staan bij de laadgegevens van m’n Partner. Het lullige is, dat als we de installatie willen laten controleren, we dat zelf moeten betalen. Aangezien de auto van m’n vriendin wel kan laden.Centauriprime schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:28:
[...]
Welke gaat het precies om? Als ik zo kijk zouden de arca en domia het wel moeten doen. De easy hybrid heb ik m'n twijfels bij.
Maar de paal lijkt dus af te slaan zodra de auto effectief begint te laden. Woning is wel op 1 fase en er zit een load balancer achter waar we ook niet aan kunnen en geen idee hoe die is ingesteld. We hebben al pieken over de 7kW gehad (totaal verbruik) dus erg efficiënt is die LB niet ingesteld gezien het Belgische capaciteitstarief.
Nooit gebruikt die app, op andere laadpunten en met de granny kan ik prima laden. Het is enkel de thuislaadpaal waarop ik problemen heb.Pepernootje schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:36:
[...]
Even checken: Heb je misschien de mobilize smart charge app ingesteld op slim/uitgesteld laden?
Edit: mss moet ik die wel eens instellen

Controleer ook even of er een load balancing module actief is. [Edit] ik lees net dat doe actief is.JanAd schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:15:
. Led bij het laadcontact wordt ook even blauw en springt dan naar wit.
Grote kans dat deze ingrijpt.
Mijn shell recharge paal stopte deze week steeds, dit was op het moment dat de oven aanstond.
De Load balancing greep dus netjes in om de alles niet te overbelasten.
[ Voor 8% gewijzigd door guidoscm op 16-11-2023 06:50 ]
Ik zou het zelf ook in de hoek van de load balancing gaan zoeken. Mijn gok is dat de Megane een hoger minimum laadvermogen vraagt dan de load balancer denkt beschikbaar te hebben. De andere wagen (hybride meen ik gelezen te hebben) zal een lager minimaal laadvermogen hebben.
Je kunt eens proberen de load balancing te foppen. In Nederland heb je eigenlijk 2 opties: er zit een stekkertje in je slimme meter (in de P1 poort), of je werkt met CT klemmen om de stroom te meten.
In het eerste geval kun je het stekkertje er gewoon uit trekken. Wanneer je CT klemmen hebt is het wat lastiger en moet het deksel van de groepenkast er even af om de CT klem los te halen.
Doe de laatste optie dus alleen als je er voldoende vertrouwen in hebt en weet wat je aan het doen bent!
Je kunt eens proberen de load balancing te foppen. In Nederland heb je eigenlijk 2 opties: er zit een stekkertje in je slimme meter (in de P1 poort), of je werkt met CT klemmen om de stroom te meten.
In het eerste geval kun je het stekkertje er gewoon uit trekken. Wanneer je CT klemmen hebt is het wat lastiger en moet het deksel van de groepenkast er even af om de CT klem los te halen.
Doe de laatste optie dus alleen als je er voldoende vertrouwen in hebt en weet wat je aan het doen bent!
Dat kan/moet ik via Siri doen................LaTiNo156 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:27:
[...]
Behalve dan dat je niet met je stem kunt navigeren naar een contactpersoon![]()
Bedankt voor de tips hierboven, ik ga de firma volgende week nog eens opbellen en eens horen wat ze daar zeggen… Desnoods toch maar eens een technieker laten komen want een granny is niet altijd even praktisch, het laden duurt errrrrgggg lang als de auto onder de 20% zakt
Al een geluk dat ik geen EV60 heb
Kwam gisteravond laat (na een mooie wedstrijd Ajax - PSG overigens met de oudste dochter), thuis met 5%. Dat laden duurde ook wel even vannacht haha.
De oorzaak: De laadpaal (stonden er een stuk of 20) in de Arena Dome werkten niet vreemd genoeg. Stekker erin, kaart ervoor, leek even goed te gaan en toen op rood. Beide aansluitingen op de paal. Heb het maar gelaten en kwam dus nog thuis (met 130-140 karren).
Nog niet eerder gehad dat een paal weigert
De oorzaak: De laadpaal (stonden er een stuk of 20) in de Arena Dome werkten niet vreemd genoeg. Stekker erin, kaart ervoor, leek even goed te gaan en toen op rood. Beide aansluitingen op de paal. Heb het maar gelaten en kwam dus nog thuis (met 130-140 karren).
Nog niet eerder gehad dat een paal weigert
Is er al meer bekend over de integratie van TRONITY of ondersteuning van een OBD Dongel voor live data?
Ik krijg alleen met m’n ons Dongel Carscanner aan de praat.
Ik krijg alleen met m’n ons Dongel Carscanner aan de praat.
Zit ook aan Michelin te denken als volgende band, mag ik vragen hoeveel je kwijt was bij je dealer?larskov schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:34:
Overigens na 20k km m’n voorbanden kaal. En dan nog niet eens als een idioot gereden. Dealer zei dat de Continental af fabriek niet de beste waren. Nu zitten er Michelins E extra load op.
€200 per band incl montage maar dan matsten ze me nog, omdat ze stiekem al vrij veel van dit soort gevallen mee hebben gemaakt. 18 inch. Relatief dun. Gewicht elektromotor voorin. 160kw vermogen. Dat is de combi. Die michelens rijden voor nu top. Maar echt. Met vochtig weer, niet meer dan 20% gas geven want je fabrieksbanden verdwijnen als een Magnum in de woestijn.
Tiens, de mijne is met Goodyears (20”) geleverd.
De winterbanden, ook Goodyear, lopen vertraging op omdat Renault ze niet uitlevert. De logo-doppen (in het midden van de velg) zijn niet leverbaar
De winterbanden, ook Goodyear, lopen vertraging op omdat Renault ze niet uitlevert. De logo-doppen (in het midden van de velg) zijn niet leverbaar
[ Voor 61% gewijzigd door JanAd op 17-11-2023 21:15 ]
Donderdagavond op de weg terug van een fantastisch concert in het Bimhuis maar ff gecheckt of ik een update kon krijgen want ook hier niks sinds juni - en dan was dat nog een inhaal...overigens mis ik nog steeds alle Open R updates.
Maar goed, toch eindelijk iets binnen! De Rijhulpsystemen update 1.1.0.
Vanochtend getest en ja, nu kan ik in Eco 115 rijden. Ook lijkt de throttle respons niet tot amper te veranderen tussen de verschillende regen niveaus.
Dus ja, die aanpassing lijkt gebonden te zijn aan deze update. Nog ff wennen maar zeker een verbetering voor mij.
Inmiddels voor december een kleine beurt gepland. Moest kennelijk eigenlijk al in juni gebeuren maar kreeg nu pas een berechtje erover in de app. Hopelijk geen gevolgen voor de garantie op de accu enzo xD.
Beetje lame want ik ben net de 20k voorbij..straks voor 25k moet de grote beurt gebeuren dacht ik.
Maar goed, toch eindelijk iets binnen! De Rijhulpsystemen update 1.1.0.
Vanochtend getest en ja, nu kan ik in Eco 115 rijden. Ook lijkt de throttle respons niet tot amper te veranderen tussen de verschillende regen niveaus.
Dus ja, die aanpassing lijkt gebonden te zijn aan deze update. Nog ff wennen maar zeker een verbetering voor mij.
Inmiddels voor december een kleine beurt gepland. Moest kennelijk eigenlijk al in juni gebeuren maar kreeg nu pas een berechtje erover in de app. Hopelijk geen gevolgen voor de garantie op de accu enzo xD.
Beetje lame want ik ben net de 20k voorbij..straks voor 25k moet de grote beurt gebeuren dacht ik.
Wat bedoel je hier precies mee?vayshen schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 00:10:
Ook lijkt de throttle respons niet tot amper te veranderen tussen de verschillende regen niveaus.
Knap... Dit is bij mij op de af-fabriek banden met 22K op de teller, toevallig deze week wissel gehad naar nieuwe winterbanden:larskov schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:34:
Overigens na 20k km m’n voorbanden kaal. En dan nog niet eens als een idioot gereden. Dealer zei dat de Continental af fabriek niet de beste waren. Nu zitten er Michelins E extra load op.
Stock banden van februari dit jaar met 22K op de teller:
Links achter : 5.9 mm
Links voor : 5.0 mm
Rechts achter : 5.6 mm
Rechts voor : 5.1 mm
Sinds gisteren mijn nieuwe leaseauto op mogen halen. Instapmodel. Equilibre EV60 220pk.
In dit instapmodel zitten slechts 4 Arkamis/Arkamys speakers. Enkel aan de voorzijde, dus achterin zitten géén speakers. Als groot muziekliefhebber kan ik jullie mededelen dat de audiokwaliteit vér beneden de maat is! Ik ben absoluut geen kenner of audiofiel, maar deze speakers klinken wel héél beroerd.
De equalizer is dermate summier dat je vrijwel niks kunt aanpassen. Zelfs bij een laag volume kraakt de bas als een dolle.
Aangezien ik een leaseauto heb zal een audio upgrade (op eigen kosten) er waarschijnlijk niet inzitten, maar ik ga het wel proberen. Als het al zou mogen, dan dient de boel bij einde leasecontract, ondanks upgrade, naar de originele configuratie te worden hersteld. Ik zie dat Renault dealer Bochane paketten aanbied van Focal speakers.
Heeft iemand ervaring met deze speakers? Ik zou zelf opteren voor het premium pakket, met subwoofer. Het zal ongetwijfeld beter klinken dan de Arkamis speakers, maar is het daadwerkelijk een wereld van verschil?
Wat zijn jullie ervaringen met de 4 Arkamis speakers?
Helaas kon ik enkel kiezen uit de Equilibre. Anders had ik zeker de Lounge edition besteld met het Harman Kardon pakket.
In dit instapmodel zitten slechts 4 Arkamis/Arkamys speakers. Enkel aan de voorzijde, dus achterin zitten géén speakers. Als groot muziekliefhebber kan ik jullie mededelen dat de audiokwaliteit vér beneden de maat is! Ik ben absoluut geen kenner of audiofiel, maar deze speakers klinken wel héél beroerd.
De equalizer is dermate summier dat je vrijwel niks kunt aanpassen. Zelfs bij een laag volume kraakt de bas als een dolle.
Aangezien ik een leaseauto heb zal een audio upgrade (op eigen kosten) er waarschijnlijk niet inzitten, maar ik ga het wel proberen. Als het al zou mogen, dan dient de boel bij einde leasecontract, ondanks upgrade, naar de originele configuratie te worden hersteld. Ik zie dat Renault dealer Bochane paketten aanbied van Focal speakers.
Heeft iemand ervaring met deze speakers? Ik zou zelf opteren voor het premium pakket, met subwoofer. Het zal ongetwijfeld beter klinken dan de Arkamis speakers, maar is het daadwerkelijk een wereld van verschil?
Helaas kon ik enkel kiezen uit de Equilibre. Anders had ik zeker de Lounge edition besteld met het Harman Kardon pakket.
1 jaar of 30.000km. Die van mij was ik ook net wat laat mee omdat ik hem vanaf half maart nieuw rij (import), maar de auto van 30-8-2022 is. Lekker voor de bijtelling, maar dus ook al ongemerkt een jaar 'oud'.vayshen schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 00:10:..straks voor 25k moet de grote beurt gebeuren dacht ik.
Schade bij de dealer voor de eerste beurt: 112,50. Controlerondje en een pollenfilter.
Voor Athlon overigens, maar ik zie de kosten in de portal terug.
Ik heb Focal Audio gehad in m'n Clio. Ik vond die zeer aangenaam klinken. Ik heb nu de Harman/Kardon set in m'n Megane Techno. Het is natuurlijk moeilijk te vergelijken, maar de losse sub in de koffer met de Focal had toch net wat meer kracht dan de sub van de Megane. Verder was/ben ik heel tevreden over beide sets.equilibreev60 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:20:
Sinds gisteren mijn nieuwe leaseauto op mogen halen. Instapmodel. Equilibre EV60 220pk.
Stock audio speakers zijn nooit mijn ding geweest
Ok, dank voor je reactie! Ben benieuwd of ze bij Bochane een set hebben welke te beluisteren is als zijnde demo, want feitelijk schaf je anders iets aan waarvan je niet weet hoe het eindresultaat zal klinken. Beter dan de huidige situatie, dat moet haast wel...JanAd schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:53:
[...]
Ik heb Focal Audio gehad in m'n Clio. Ik vond die zeer aangenaam klinken. Ik heb nu de Harman/Kardon set in m'n Megane Techno. Het is natuurlijk moeilijk te vergelijken, maar de losse sub in de koffer met de Focal had toch net wat meer kracht dan de sub van de Megane. Verder was/ben ik heel tevreden over beide sets.
Dat is toch juist de bedoeling van die knop. Sport is feller en reactieve dan eco.Razer schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:46:
[...]
Denk het gevoel, dat het 'gas' verder / harder ingedrukt moet worden in bijvoorbeeld ECO mode. Ik voel ook een heel groot verschil tussen de verschillende modi.
Nee wat ik ook merk met de regeneratie. Als je die zwaarder zet moet je wat meer gas bij gegeven en vice versa. Je went eraan, maar mooi dat ze 't oplossen.
15x330 SW38
Ik vond het in de Clio toch dag en nacht verschil.equilibreev60 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:55:
[...]
Ok, dank voor je reactie! Ben benieuwd of ze bij Bochane een set hebben welke te beluisteren is als zijnde demo, want feitelijk schaf je anders iets aan waarvan je niet weet hoe het eindresultaat zal klinken. Beter dan de huidige situatie, dat moet haast wel...
Na 20k km je banden kaal rijden is best knap. Ik zal zelf eens kijken na 20k km of ik minder dan 4mm profiel op de banden heb.
Dat is het pedaal gevoel dat ik bedoeldeCentauriprime schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:56:
[...]
Nee wat ik ook merk met de regeneratie. Als je die zwaarder zet moet je wat meer gas bij gegeven en vice versa. Je went eraan, maar mooi dat ze 't oplossen.
Goodyear banden r20 voor naar 20k km zitten nu op 5 tot 5.5 mm. 2 mm versleten in 8 maanden. Gaat toch wel snel met die grote banden.
Dat valt toch erg mee? Dat betekent dus - bij gelijkblijvende slijtage - 60k km voor 6mm. Dat is voor een voorwielaangedreven auto met meer dan 200pk een prima score. “Levensduur” van banden gaat in principe in afstand, niet in tijd. Dat jij die 60km in 2 jaar rijdt …Mjaa schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:08:
Goodyear banden r20 voor naar 20k km zitten nu op 5 tot 5.5 mm. 2 mm versleten in 8 maanden. Gaat toch wel snel met die grote banden.
Bedankt allen voor de antwoorden op wat vragen die ik even terug heb gesteld.
Inmiddels is de Megane een volle week deelgenoot van ons huishouden en hebben we er al aardig wat km's mee gemaakt.
We hadden/hebben last van de bug dat de volume bediening vaak niet over de muziek gaat maar de navigatie blijft volgen. Inmiddels lijkt dit te zijn opgelost: we hebben Spotify op de auto zelf geïnstalleerd en deze tezamen met andere apps (Flitsmeister) uitgezet in android auto. Nu lijkt android auto het volume niet meer over te nemen.
Wel iets raars: nu een aantal keer gehad dat zodra de auto in de achteruit gaat de buitenspiegel beweegt. Ik vermoed dat dan net het afstellingsknopje aanstaat. Iemand die dit kan duiden?
Verder valt op dat dit wel echt een hele makkelijke auto is als eerste EV. Ik zal zelf misschien ook naar een ev moeten en eigenlijk hebben alleen Renault en Volvo met android automotive goed voor elkaar dat er én wordt genavigeerd én de laadstops worden ingeregeld. Maakt het voor ons heel makkelijk om gewoon te gaan. Zo konden we gisteren onverwachts niet op locatie laden en daarom even onderweg aan de snellader, dit regelt de Megane dan perfect. Pas in een id3 gereden, en die leek dat niet te ondersteunen. Android auto heeft zo te zien geen toegang tot die informatie via de telefoon .
De auto zal nog voor wat kleine dingetjes naar de dealer moeten, maar dat is prima.
We hebben overigens nog geen update gehad, maar dat zal ongetwijfeld vanzelf komen. Ik hoop dat daarmee de "offline" melding die maps geeft ook verdwijnt.
Inmiddels is de Megane een volle week deelgenoot van ons huishouden en hebben we er al aardig wat km's mee gemaakt.
We hadden/hebben last van de bug dat de volume bediening vaak niet over de muziek gaat maar de navigatie blijft volgen. Inmiddels lijkt dit te zijn opgelost: we hebben Spotify op de auto zelf geïnstalleerd en deze tezamen met andere apps (Flitsmeister) uitgezet in android auto. Nu lijkt android auto het volume niet meer over te nemen.
Wel iets raars: nu een aantal keer gehad dat zodra de auto in de achteruit gaat de buitenspiegel beweegt. Ik vermoed dat dan net het afstellingsknopje aanstaat. Iemand die dit kan duiden?
Verder valt op dat dit wel echt een hele makkelijke auto is als eerste EV. Ik zal zelf misschien ook naar een ev moeten en eigenlijk hebben alleen Renault en Volvo met android automotive goed voor elkaar dat er én wordt genavigeerd én de laadstops worden ingeregeld. Maakt het voor ons heel makkelijk om gewoon te gaan. Zo konden we gisteren onverwachts niet op locatie laden en daarom even onderweg aan de snellader, dit regelt de Megane dan perfect. Pas in een id3 gereden, en die leek dat niet te ondersteunen. Android auto heeft zo te zien geen toegang tot die informatie via de telefoon .
De auto zal nog voor wat kleine dingetjes naar de dealer moeten, maar dat is prima.
We hebben overigens nog geen update gehad, maar dat zal ongetwijfeld vanzelf komen. Ik hoop dat daarmee de "offline" melding die maps geeft ook verdwijnt.
Nou, het is niet helemaal anders of weg, maar vroeger als je de pedaal zeg 30% indrukte kreeg je een bepaalde vermogen, ik zeg X voor het gemak. Maar veranderde je de regen niveau dan was hetzelfde 30% intrappen heel anders dan X vermogen.
Nu lijkt het veel dichterbij X te zijn. In mijn geval was het vaak zo dat als ik tijdens het rijden naar een hoger regen niveau ging met de pedals dan ging de auto plots vrij hard afremmen. Nu is dat verschil veel minder en is niet zo'n remschok meer.
Beetje moeilijk te verwoorden, maar iig is het voor mij erop vooruit gegaan. Wel grappig te zien dat er eigenlijk best veel tech in de rem en gas pedalen zit van de Megane. Want er zit ook duidelijk iets dat lijkt op de Adaptive Triggers van Playstation 5's Dualsense achter het gaspedaal: bij eco voelt hij zwaarder dan in Comfort. Geen idee of dit vaker voorkomt in auto's maar voor mij is het nieuw.
Mijn vrouw heeft via haar werk de Renault gekregen als lease auto. De auto rijdt erg fijn en zal zeker gaan bevallen. Er zijn een paar dingen waar we nog niet achter zijn nl:
Als ik Apple CarPlay in beeld wil hebben stopt de radio met spelen. Is daar iets aan te doen?
Ik las iets over de smartphone als sleutel maar kan niet vinden hoe dat in te stellen. Is dat wel mogelijk?
Als ik Apple CarPlay in beeld wil hebben stopt de radio met spelen. Is daar iets aan te doen?
Ik las iets over de smartphone als sleutel maar kan niet vinden hoe dat in te stellen. Is dat wel mogelijk?
Volkomen normaal, je kan dat instellen door in R de spiegels te verzetten. De Megane zal dan in R de linker of rechterspiegel automatisch verzetten. Je moet wel links in je portier het verstelknopje van die spiegel activeren (ledje brand). Als je geen spiegel hebt aangeklikt via die instelknopjes zal de spiegel ook niet draaien.twowheeler schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:35:
Zelfs met de 360° camera's gebruik ik die functie bijna dagelijks bij het binnenrijden van m'n garage.
Ah op die fiets, dank voor de uitleg, zelf ervaar ik dat trouwens niet.vayshen schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:44:
Nou, het is niet helemaal anders of weg, maar vroeger als je de pedaal zeg 30% indrukte kreeg je een bepaalde vermogen, ik zeg X voor het gemak. Maar veranderde je de regen niveau dan was hetzelfde 30% intrappen heel anders dan X vermogen.
Nu lijkt het veel dichterbij X te zijn. In mijn geval was het vaak zo dat als ik tijdens het rijden naar een hoger regen niveau ging met de pedals dan ging de auto plots vrij hard afremmen. Nu is dat verschil veel minder en is niet zo'n remschok meer.
Beetje moeilijk te verwoorden, maar iig is het voor mij erop vooruit gegaan. Wel grappig te zien dat er eigenlijk best veel tech in de rem en gas pedalen zit van de Megane. Want er zit ook duidelijk iets dat lijkt op de Adaptive Triggers van Playstation 5's Dualsense achter het gaspedaal: bij eco voelt hij zwaarder dan in Comfort. Geen idee of dit vaker voorkomt in auto's maar voor mij is het nieuw.
Aangaande het Eco en Comfort verschil lijkt me dat gewoon te zitten in het regeneratieve.
Ik zie dat altijd als een ouderwetse fiets met dynamo voor het licht, hoe harder ik die dynamo tegen het voorwiel aan zou drukken hoe zwaarder het fietsen wordt, alleen bij de auto win je wat energie terug.
Ik denk dat de dynamo bij Eco wat zwaarder tegen het voorwiel drukt dan bij de Comfort-stand als je het naar een fiets vertaalt. Wat me ook logisch lijkt but correct me if I am wrong.
Ideaal, wij maakten er nog geen gebruik van maar ben nu wel geboeid het te proberen.JanAd schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:35:
[...]
Volkomen normaal, je kan dat instellen door in R de spiegels te verzetten. De Megane zal dan in R de linker of rechterspiegel automatisch verzetten. Je moet wel links in je portier het verstelknopje van die spiegel activeren (ledje brand). Als je geen spiegel hebt aangeklikt via die instelknopjes zal de spiegel ook niet draaien.
Zelfs met de 360° camera's gebruik ik die functie bijna dagelijks bij het binnenrijden van m'n garage.
Overigens vraag ik me ook af waarom niet meer fabrikanten een 22kw boordlader hebben. Hier in de wijk zijn best wat punten die dat ondersteunen en dan scheelt het echt serieus tijd.
Het zou zomaar kunnen dat als ik aan een nieuwe auto moet én het een ev moet zijn er straks twee meganes voor de deur staan.
Het lijkt mij onlogisch om tijdens het rijden proberen stroom terug te winnen door de auto af te remmen. Dan moet je dus extra stroom gebruiken om dezelfde snelheid te blijven rijden.Zjanzjak schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:00:
[...]
Ik zie dat altijd als een ouderwetse fiets met dynamo voor het licht, hoe harder ik die dynamo tegen het voorwiel aan zou drukken hoe zwaarder het fietsen wordt, alleen bij de auto win je wat energie terug.
Ik denk dat de dynamo bij Eco wat zwaarder tegen het voorwiel drukt dan bij de Comfort-stand als je het naar een fiets vertaalt. Wat me ook logisch lijkt but correct me if I am wrong.
Als dat minder energie zou kosten dan wat het oplevert heb je een perpeteum mobilae.
Ik denk dat het gewoon een fout was in de software en dat de auto pas de dynamo tegen de band aan moet drukken zodra je het gas loslaat.
waar ik al bang voor was is nu gebeurd: ik heb een fabrieks reset gedaan van OpenR, omdat ik hoopte dat daarmee wat dingetjes waren opgelost. Ik krijg de auto nu niet meer gekoppeld met de app.
Heb de auto verwijderd uit de app en met de VIN weer toegevoegd, paar keer in- en uitgelogd etc etc. Toen ik de auto net had duurde het een paar dagen, maar die zijn inmiddels al voorbij. Moet ik meer geduld hebben of kan ik wat anders proberen?
Daarnaast krijg ik nu ook de melding 'profiel niet voltooid', en hij vraagt om het data abo te activeren. Dit heb ik vorig jaar al gedaan, die Orange data is inmiddels op. De auto heeft daar nooit over geklaagd, ik gebruikte gewoon een hotspot sindsdien.
Mobilize Smart Charging heeft ook geen verbinding meer en ook die koppel-procedure lukt niet.
EDIT: ok te weinig geduld gehad, zojuist wederom uit- en ingelogd in de auto en nu doet hij het weer
Hij blijft vooralsnog wel zeuren om het voltooien van het profiel...
Heb de auto verwijderd uit de app en met de VIN weer toegevoegd, paar keer in- en uitgelogd etc etc. Toen ik de auto net had duurde het een paar dagen, maar die zijn inmiddels al voorbij. Moet ik meer geduld hebben of kan ik wat anders proberen?
Daarnaast krijg ik nu ook de melding 'profiel niet voltooid', en hij vraagt om het data abo te activeren. Dit heb ik vorig jaar al gedaan, die Orange data is inmiddels op. De auto heeft daar nooit over geklaagd, ik gebruikte gewoon een hotspot sindsdien.
Mobilize Smart Charging heeft ook geen verbinding meer en ook die koppel-procedure lukt niet.
EDIT: ok te weinig geduld gehad, zojuist wederom uit- en ingelogd in de auto en nu doet hij het weer
[ Voor 9% gewijzigd door BVice op 20-11-2023 11:56 ]
Bij het bestellen begin dit jaar heb ik de winterbanden direct meebesteld, 2 weken geleden gemonteerd en hier zaten de logo doppen niet eens in. Toch maar eens een berichtje doen naar mijn dealer.JanAd schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:13:
Tiens, de mijne is met Goodyears (20”) geleverd.
Wat heb je nou precies gedaan, want ik heb sinds de factory reset precies hetzelfde probleem als jij?BVice schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:27:
Heb je ook in de app iets gewijzigd, geuninstalled of iets dergelijks?
1. in de auto na de reset ingelogd op MyRenaultLaTiNo156 schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:42:
[...]
Wat heb je nou precies gedaan, want ik heb sinds de factory reset precies hetzelfde probleem als jij?
Heb je ook in de app iets gewijzigd, geuninstalled of iets dergelijks?
2. ik heb de app op mijn mobiel NIET uninstalled (zie daar het nut niet van). Wel heb ik in de app onderin het hoofdscherm op 'deze auto verwijderen' geklikt en 'overige' als reden opgegeven.
3. Vervolgens heb ik auto opnieuw toegevoegd in de app met behulp van de VIN (weer verwijderd en weer toegevoegd en in- en uitgelogd enz enz en dit een paar dagen achter elkaar)
toen gebeurde er niks en ben ik hier gaan klagen
4. Vervolgens even online op myrenault.nl gecheckt of het profiel idd nog bestond, dat bleek zo te zijn
4. Vervolgens in de auto het MyRenault account weer weggegooid en opnieuw toegevoegd en alle machtigingen enz gegeven. En echt direct kwam de auto online in de app.
Kan me heugen dat ik dit in het begin had, bewust Orange niet genomen en had het idee dattie daarom juist bleef 'zeuren' om dat onvoltooide profiel. Na een maand ofzo verdween de melding echter en daarna nooit meer gezien. 0 updates hier nog steeds maar mochten er problemen optreden dat updates blijven hangen en niet door zetten etc. dan ga ik dus geen factory reset doen.BVice schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:27:
En anders is dit natuurlijk het laatste redmiddel!
ik hoope dmv de reset ook o.a. die nieuwe OpenR binnen te krijgen, aangezien ik de andere updates meestal op de dag van de release binnenhad (te merken aan het feit dat meerdere mensen dan ineens riepen dat er een update klaar stond).Zjanzjak schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:06:
[...]
0 updates hier nog steeds maar mochten er problemen optreden dat updates blijven hangen en niet door zetten etc. dan ga ik dus geen factory reset doen.
Dus ik heb al veel updates gehad, maar de laatste 2 (OpenR en Rijhulp) blijven nu achterwege. En na de reset helaas nog steeds.
Bovendien is ook de OpenHaard app verdwenen uit de appstore, en na de reset ben je al je apps kwijt dus die kan ik niet meer terug krijgen. Dus nu geen vuur meer op het scherm. Wat een gemis
Ik ga volgende week al weer afscheid nemen van mijn Megane eTech.
Reden is dat ik een andere baan gevonden heb. Nou kon ik mijn auto wel meenemen, maar als ik nu precies dezelfde auto bestel heb ik zo’n € 5.000 bijtelling minder per jaar. En aangezien dat tegen 22% gaat, is dat dus bijna € 5.000 over een periode van 4 jaar. Best veel geld, eigenlijk.
Ik zit er een beetje dubbel in:
Aan de ene kant vond ik de Megane echt een fijne auto. Rijgedrag, vering, dat is prima. Lekker snel ook (ik had de Techno 60 Kw/220 PK).
Aan de andere kant vond ik de range toch wat tegenvallen. Met 250 kilometer was het ver op. Verder bleef ik ruzie houden met de cruise control: daar zit een logica achter die ik niet snap of aan kan wennen.
Over een maand of 2 mag ik weer een auto uitkiezen. Mijn nieuwe werkgever heeft nog geen verplichting om electrisch te rijden, maar persoonlijk vind ik eigenlijk dat wel de beste optie (milieu-oogpunt). Tegen die tijd zal ik me weer melden in dit topic, maar ik zit toch ook met een schuin oog naar de Cupra Born te kijken. Met andere woorden: alle opties liggen weer op tafel
Reden is dat ik een andere baan gevonden heb. Nou kon ik mijn auto wel meenemen, maar als ik nu precies dezelfde auto bestel heb ik zo’n € 5.000 bijtelling minder per jaar. En aangezien dat tegen 22% gaat, is dat dus bijna € 5.000 over een periode van 4 jaar. Best veel geld, eigenlijk.
Ik zit er een beetje dubbel in:
Aan de ene kant vond ik de Megane echt een fijne auto. Rijgedrag, vering, dat is prima. Lekker snel ook (ik had de Techno 60 Kw/220 PK).
Aan de andere kant vond ik de range toch wat tegenvallen. Met 250 kilometer was het ver op. Verder bleef ik ruzie houden met de cruise control: daar zit een logica achter die ik niet snap of aan kan wennen.
Over een maand of 2 mag ik weer een auto uitkiezen. Mijn nieuwe werkgever heeft nog geen verplichting om electrisch te rijden, maar persoonlijk vind ik eigenlijk dat wel de beste optie (milieu-oogpunt). Tegen die tijd zal ik me weer melden in dit topic, maar ik zit toch ook met een schuin oog naar de Cupra Born te kijken. Met andere woorden: alle opties liggen weer op tafel
[ Voor 6% gewijzigd door Pietervs op 22-11-2023 13:46 ]
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40