goed om te zien dat er in het Glemmdal ook laadpalen zijnJapie.G schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:17:
[...]
Inderdaad zijn de mij bekende 22kw palen op bedrijventerreinen.
[Afbeelding]
Hier had de megane met zn 22kw boordladereen prettige financiële bijkomstigheid :-) (Okee, waar hebben e het over, maar toch leuk)
Gratz!dkln schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 07:51:
Knoop doorgehakt en de Megane (Iconic, zwart met grijs dak) besteld :-)
Nog binnen de 45k zodat je de SEPP van 2.950 euro kan meepakken?
Er zit nog genoeg in de pot!
Nou daar was ik niet helemaal uit. De catalogusprijs is onder de 45k maar de opties tillen hem erover heen. Het uitgebreide driving pakket (+2k) kleur (+800) en bekleding (+300).Zjanzjak schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:04:
[...]
Gratz!
Nog binnen de 45k zodat je de SEPP van 2.950 euro kan meepakken?
Er zit nog genoeg in de pot!
Al een redelijke tijd niet meer gepost op dit forum, bij deze nog een update over mijn Megane E-tech.
Auto is nu ruim een jaar oud, 36.000km op de teller, en het was een jaar met veel (heel veel) storingen.
In overleg met de leasemaatschappij gaat Renault binnenkort de computer/BSI vervangen.
Auto is nu ruim een jaar oud, 36.000km op de teller, en het was een jaar met veel (heel veel) storingen.
In overleg met de leasemaatschappij gaat Renault binnenkort de computer/BSI vervangen.
Het viel me vanochtend op dat de megane nog op zomertijd staat.
Heb ik ergens een configuratie gemist ?
die van mij is gewoon automatisch naar wintertijd gegaan...heb daar geen instelling voor gezien eigenlijk.als het ware schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:31:
Het viel me vanochtend op dat de megane nog op zomertijd staat.
Goed te doen hoor! Zeker doen!BVice schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:01:
[...]
goed om te zien dat er in het Glemmdal ook laadpalen zijnMisschien toch maar eens naar Saalbach met de EV dan
Same here..BVice schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:11:
[...]
die van mij is gewoon automatisch naar wintertijd gegaan...heb daar geen instelling voor gezien eigenlijk.
Vanmorgen de auto naar de schadehersteller gebracht. In oostenrijk is iemand met zn fietsendrager net tegen de achterkant van mijn megane gekomen. Toch even laten fixen. Krijg ik een VW lupo als leenauto mee. Ineens ga je de megane dan toch wel even weer extreem erg waarderen. Wat is het eigenlijk ook een fijne auto om in te rijden
[ Voor 56% gewijzigd door Japie.G op 01-11-2023 10:27 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Je moet je eerst aanmeldenMitch007m schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:50:
Ik kan mobiel internet niet aanklikken wat is daar de reden van weer iemand dat?
15x330 SW38
is wel een abonement voor nodigMitch007m schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:15:
Waar moet ik me aanmelden?
Gewoon via de hotspot van je telefoon internet gebruiken. Werk prima.
Op weg naar huis was de tijd wel goed.BVice schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:11:
[...]
die van mij is gewoon automatisch naar wintertijd gegaan...heb daar geen instelling voor gezien eigenlijk.
raar
Nou vandaag mijn Megane ontvangen. ‘t is vast geen verrassing dat ik enthousiast ben over de rij ervaringen. Hier en daar nog wat aan het puzzelen. Vraag: heb mijn iPhone via Bluetooth verbonden en CarPlay werkt echter zie ik de radio zenders niet meer als ik boven op middelste icoontje klik. Wel door te klikken op de noot afbeelding maar lijkt omslachtiger te zijn of maak ik ergens een denkfout. Verder werkt alles prima. Techno Gris Schiste en zwart dak, Harman Cardon, augmented visioen en drive assist. Gave bak!!
Media inclusief radiozenders valt altijd onder het tweede hoofdicoon, niet het middelste.helric66 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:52:
Vraag: heb mijn iPhone via Bluetooth verbonden en CarPlay werkt echter zie ik de radio zenders niet meer als ik boven op middelste icoontje klik. Wel door te klikken op de noot afbeelding maar lijkt omslachtiger te zijn of maak ik ergens een denkfout.
Ik zit nu op OpenR Link 2.2. Dit moet echter wel door de dealer gedaan worden.Razer schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:53:
Zie net dit in een Franse FB groep voorbij komen. Gaan we dan toch nog ooit updates krijgen?
[Afbeelding]
Merk je enig verschil in de snelheid waarop je contactpersonen bij de telefoonmodule verschijnen? Dat duurt bij mij soms bijna een minuut.Baaz schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:19:
[...]
Ik zit nu op OpenR Link 2.2. Dit moet echter wel door de dealer gedaan worden.
Is mij nooit opgevallen/gebruik ik nooit (CarPlay staat altijd aan). Dus dat kan ik niet zeggen.LaTiNo156 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:54:
[...]
Merk je enig verschil in de snelheid waarop je contactpersonen bij de telefoonmodule verschijnen? Dat duurt bij mij soms bijna een minuut.
[ Voor 3% gewijzigd door Baaz op 02-11-2023 11:18 ]
Dat is bij mij instant, gewoon nog op de oude versie (1.2). Hoeveel contactpersonen heb je?LaTiNo156 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:54:
[...]
Merk je enig verschil in de snelheid waarop je contactpersonen bij de telefoonmodule verschijnen? Dat duurt bij mij soms bijna een minuut.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
249 stuks. Misschien ligt het aan het type telefoon (oppo x3 pro)The Wizard schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:42:
[...]
Dat is bij mij instant, gewoon nog op de oude versie (1.2). Hoeveel contactpersonen heb je?
Normaal gesproken worden deze (gedeeltelijk?) uit je Google account geladen dacht ik. Heb je dat wel? Dan kan daar het verschil in zitten.LaTiNo156 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:50:
[...]
249 stuks. Misschien ligt het aan het type telefoon (oppo x3 pro)
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Ja ze staan allemaal in Google contactsThe Wizard schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:57:
[...]
Normaal gesproken worden deze (gedeeltelijk?) uit je Google account geladen dacht ik. Heb je dat wel? Dan kan daar het verschil in zitten.
het valt mij op dat de laatste dagen de ECO score bijna voor elke rit wordt gereset, en dat het scherm opstart in het scherm waarin je toegang moet geven tot de gegevensdeling. Dus je moet op OK (of akkoord oid) klikken om het scherm op te starten. Alsof er op de achtergrond een reset of update heeft plaatsgevonden. Google maps start dan ook helemaal opnieuw op (dus je begint met het maps logo op het grote scherm en pas daarna is de kaart zichtbaar).
Er zijn geen apps recent geupdate en er zijn ook geen andere updates in uitvoering.
Wel valt het me op dat bijvoorbeeld dat balkje links in Google Maps weer weg is. Kan het zijn dat er 'onzichtbare' updates op de achtergrond worden uitgevoerd?
Er zijn geen apps recent geupdate en er zijn ook geen andere updates in uitvoering.
Wel valt het me op dat bijvoorbeeld dat balkje links in Google Maps weer weg is. Kan het zijn dat er 'onzichtbare' updates op de achtergrond worden uitgevoerd?
ik neem die score's niet heel serieus meer, laatst een stuk van bijna 150 km bijna helemaal 130 gereden.....score 98/100BVice schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:21:
het valt mij op dat de laatste dagen de ECO score bijna voor elke rit wordt gereset, en dat het scherm opstart in het scherm waarin je toegang moet geven tot de gegevensdeling. Dus je moet op OK (of akkoord oid) klikken om het scherm op te starten. Alsof er op de achtergrond een reset of update heeft plaatsgevonden. Google maps start dan ook helemaal opnieuw op (dus je begint met het maps logo op het grote scherm en pas daarna is de kaart zichtbaar).
of rekenen ze alleen hoe je optrekt en afremt mee .... ja dat heb ik niet veel gedaan zo laat op zondag op de snelweg
het gaat me ook niet om de score, maar wel handig om je daadwerkelijke verbruik en daarmee je echte range in de gaten te houden...zeker op langere ritten van rond de 350 kilometer wil ik exact weten wat mijn verbruik is zodat ik beter in kan schatten of ik het wel of niet haal, en de indicatie in Google is daar te onbetrouwbaar voor.als het ware schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:16:
[...]
ik neem die score's niet heel serieus meer, laatst een stuk van bijna 150 km bijna helemaal 130 gereden.....score 98/100
of rekenen ze alleen hoe je optrekt en afremt mee .... ja dat heb ik niet veel gedaan zo laat op zondag op de snelweg
En die reset van de hele unit die automatisch gebeurt betekent ook dat je je route enz kwijt bent
[ Voor 6% gewijzigd door BVice op 03-11-2023 13:57 ]
Hoe kun je zien dat je het Orange abonnement kunt instellen? Ik heb bovendien een Hotspot/Tethering van Renault zelf ingesteld staan. Wachtwoord weet ik
Daar niet van. Wat is dat precies, een tijdelijke hotspotop kosten Renault?
Daar niet van. Wat is dat precies, een tijdelijke hotspotop kosten Renault?
Als je een account hebt aangemaakt via Orange dan heb je de eerste 6 maanden gratis 3GB om op te maken. Daarna moet je ofwel maandelijks betalen bij Orange, ofwel een Hotspot opzetten op je GSM en de Megane daarmee laten verbinden. Op een Android phone kan je dit via Macrodroid automatiseren.
Met de Hotspot van Android automotive deel je de internet verbinding van de auto, evt via Orange ofwel via je phone (wat een beetje onnozel is, als die ook een Hotspot heeft op staan).
Alleen de Google applicaties van de auto zelf hebben een internet verbinding via Renault. Die werken altijd.
Edit: op de foto op de vorige pagina van @Mitch007m kan je kijken bij Mobiel internet, als dat niet grijs is, is Orange actief dacht ik.
Edit 2: Klopt niet, ook als Orange actief is, is dit bij mij grijs. Ik had als test voor de updates alles even gereset en Orange terug geactiveerd voor een maandje - helpt trouwens niet voor de updates...
Met de Hotspot van Android automotive deel je de internet verbinding van de auto, evt via Orange ofwel via je phone (wat een beetje onnozel is, als die ook een Hotspot heeft op staan).
Alleen de Google applicaties van de auto zelf hebben een internet verbinding via Renault. Die werken altijd.
Edit: op de foto op de vorige pagina van @Mitch007m kan je kijken bij Mobiel internet, als dat niet grijs is, is Orange actief dacht ik.
Edit 2: Klopt niet, ook als Orange actief is, is dit bij mij grijs. Ik had als test voor de updates alles even gereset en Orange terug geactiveerd voor een maandje - helpt trouwens niet voor de updates...
[ Voor 20% gewijzigd door JanAd op 06-11-2023 12:57 ]
“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”
Dank je wel JanAd. Die is bij mij inderdaad nog grijs en als ik inlog op het onthemove account is er ook nog geen data verbruikt. Bij contracten is Remote Services pack nog in behandeling en MyRenault heeft batterij niveau nog niet getoond, dus ook niet als ie aan de lader staat. Verder na 4 dagen heel tevreden, alles werkt.
Als je wat terug leest hier, zijn er wel meer Tweakers geweest waarbij het even duurde voordat alles in orde was met Orange. Maar als je een account hebt en de VIN is ingegeven zou het toch na max een weekje moeten werken.
My Renault staat los van Orange, dat zou vrij snel moeten werken, eenmaal je de VIN ingeeft. Hoewel die app soms wel wat ‘kuren’ kan hebben.
My Renault staat los van Orange, dat zou vrij snel moeten werken, eenmaal je de VIN ingeeft. Hoewel die app soms wel wat ‘kuren’ kan hebben.
Ondanks dat Orange de eerste 6 maanden gratis is/was heb ik er nooit gebruik van gemaakt.
Komt ook omdat ik internet amper nodig heb.
Ben ook niet van de Spotify.
Studio Brussel, NPO-Radio 1 en wat andere zenders zijn voor mij meer dan genoeg.
Had gelezen op wat Renault Megane E-Tech facebook pagina's dat het soms wat 'strubbelingen' geeft na die 6 maanden, nou is dat wel heel marginaal maar toch, daarom besloten om er geen gebruik van te maken.
Wat anders, ben wat meer in laadverlies bij thuisladen gaan duiken.
Las ergens dat ze het over wel 30% (niet Megane gerelateerd overigens) hadden.
Ook hier te lezen: https://www.adac.de/rund-...luste-elektroauto-studie/
Nu laad ik sinds een tijdje wat meer thuis via de grannycharger en ik kom tot de conclusie dat het, tot nu toe, nooit meer dan 11% laadverlies is bij laden met 10A. Ook geconstateerd dat hoe langer ik laad hoe minder het laadverlies is. Als ik een uurtje of 10 a 12 laad dan zit ik rond de 10%, bij minder kruip ik naar de 11% maar laatst 17 uur geladen en toen was het laadverlies 9,5%.
Hoe zit dat bij jullie, qua verlies, bij thuisladen met een grannycharger?
Komt ook omdat ik internet amper nodig heb.
Ben ook niet van de Spotify.
Studio Brussel, NPO-Radio 1 en wat andere zenders zijn voor mij meer dan genoeg.
Had gelezen op wat Renault Megane E-Tech facebook pagina's dat het soms wat 'strubbelingen' geeft na die 6 maanden, nou is dat wel heel marginaal maar toch, daarom besloten om er geen gebruik van te maken.
Wat anders, ben wat meer in laadverlies bij thuisladen gaan duiken.
Las ergens dat ze het over wel 30% (niet Megane gerelateerd overigens) hadden.
Ook hier te lezen: https://www.adac.de/rund-...luste-elektroauto-studie/
Nu laad ik sinds een tijdje wat meer thuis via de grannycharger en ik kom tot de conclusie dat het, tot nu toe, nooit meer dan 11% laadverlies is bij laden met 10A. Ook geconstateerd dat hoe langer ik laad hoe minder het laadverlies is. Als ik een uurtje of 10 a 12 laad dan zit ik rond de 10%, bij minder kruip ik naar de 11% maar laatst 17 uur geladen en toen was het laadverlies 9,5%.
Hoe zit dat bij jullie, qua verlies, bij thuisladen met een grannycharger?
Mijn laatste laadsessies waren
28,88 op de laadpaal, 25,74 in de auto 12%
53,76 op de laadpaal, 49,0 in de auto 9%
Zeg maar 10% verlies vergelijkbaar met jouw waarden. En niet in de buurt van de 30% wat ik ook wel heel pessimistisch vind
Zeg maar 10% verlies vergelijkbaar met jouw waarden. En niet in de buurt van de 30% wat ik ook wel heel pessimistisch vind
Sinds gisteren, na een mislukte update, doen de regeneratie pedals aan het stuur het niet meer. Iemand dezelfde ervaring?
hoe weet je die 25,74 en 49,0 kWh in de auto? Overigens is op de laadpaal aflezen niet helemaal fair omdat je dan het eigen verbruik van de paal waarschijnlijk niet meeneemt, en juist dat toeneemt met de tijdsduur van je laadsessie. Eigenlijk zou je op de meter in je meterkast moeten kijken en zorgen dat er verder geen verbruik is.Sr_Ogel schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:58:
Mijn laatste laadsessies waren
Ik meet aan de meterkast kant met MID gecertificeerde meter. Granny is in mijn geval wel beduidend slechter dan een 11kw laadpunt. Er loopt sowieso ongeveer 200 tot 300w aan energie om het laadsysteem in werking te houden denk ik. Met een granny op 10a blijft er dan nog grofweg 2000w over voor daadwerkelijk laden. Bij een 11kw lader blijft er dan nog grofweg 10,7kw over om te laden. Dus procentueel gezien is een granny niet heel zuinig in het daadwerkelijk laden van de auto. Bij langer of korter laden blijft het laadverlies (in%) hetzelfde. Ongeveer 13% op een granny charger en ongeveer 3% op een 11kw punt in theorie.
In de praktijk op mijn oprit:
Granny ongeveer 10 tot 12 procent verlies
11kw lader ongeveer 5 procent verlies. (als de 11kw lader door loadbalancing minder hard gaat laden gaat het verlies weer omhoog)
- Aangezien ik aan meterkast kant meet, meet ik ook het verlies in de bekabeling naar de lader mee, en tevens het verbruik van de laadpaal zelf.
- Verbruik aan auto kant haal ik uit apps van de auto en vergelijk dat ook met het batterijpercentage tov de gekende capaciteit van de accu. Dat komt bij de megane goed overeen trouwens.
De verlieswaardes zijn bij mij ongeveer gelijk voor een Renault Megane en een Cupra Born.
Disclaimer :-P
Bovenstaande is niets wetenschappelijks, maar gebaseerd op eigen waarnemingen en 1,5 jaar lang meten. Volgens mij allemaal terug te herleiden naar het nodig zijn van een standaard stroom om de auto/BMS te poweren tijdens laden.
Daar op volgend een vraag. Wellicht weet iemand er hier meer over. De auto bevat lithium cellen dus is balanceren van de cellen van levensbelang om ernstige degradatie tegen te gaan. Ik zie bij de megane aan het einde van een laadsessie naar 100% de laadstroom teruglopen en nog een poos doorgaan nadat 100procent bereikt is. Ik weet dat de accu ongeveer 4kwh reservecapaciteit heeft maar die is naar ik aanneem altijd aanwezig tenzij je onder de 0% lading komt. Dat kan het dus niet zijn. Ik ga ervan uit dat het gedeelte na de 100% het balanceren van de cellen betreft. Ik concludeer dat uit de volgende waarnemingen.
- Het gedeelte na 100 procent duurt niet altijd even lang
- Het gedeelte na 100 procent gebeurt niet als de auto aan een DC snellader naar 100% geladen wordt.
Nu de vraag. Waar is die baseline stroom van 200/300w die ik denk te zien voor nodig tijdens het reguliere AC laden? Voor alleen een AC/DC conversie lijkt me dat een aardig verlies. Wordt er tijdens het reguliere laden met die 200/300w ook een ongoing cel-balancing uitgevoerd? Iemand die daar wat over kan zeggen?
In de praktijk op mijn oprit:
Granny ongeveer 10 tot 12 procent verlies
11kw lader ongeveer 5 procent verlies. (als de 11kw lader door loadbalancing minder hard gaat laden gaat het verlies weer omhoog)
- Aangezien ik aan meterkast kant meet, meet ik ook het verlies in de bekabeling naar de lader mee, en tevens het verbruik van de laadpaal zelf.
- Verbruik aan auto kant haal ik uit apps van de auto en vergelijk dat ook met het batterijpercentage tov de gekende capaciteit van de accu. Dat komt bij de megane goed overeen trouwens.
De verlieswaardes zijn bij mij ongeveer gelijk voor een Renault Megane en een Cupra Born.
Disclaimer :-P
Bovenstaande is niets wetenschappelijks, maar gebaseerd op eigen waarnemingen en 1,5 jaar lang meten. Volgens mij allemaal terug te herleiden naar het nodig zijn van een standaard stroom om de auto/BMS te poweren tijdens laden.
Daar op volgend een vraag. Wellicht weet iemand er hier meer over. De auto bevat lithium cellen dus is balanceren van de cellen van levensbelang om ernstige degradatie tegen te gaan. Ik zie bij de megane aan het einde van een laadsessie naar 100% de laadstroom teruglopen en nog een poos doorgaan nadat 100procent bereikt is. Ik weet dat de accu ongeveer 4kwh reservecapaciteit heeft maar die is naar ik aanneem altijd aanwezig tenzij je onder de 0% lading komt. Dat kan het dus niet zijn. Ik ga ervan uit dat het gedeelte na de 100% het balanceren van de cellen betreft. Ik concludeer dat uit de volgende waarnemingen.
- Het gedeelte na 100 procent duurt niet altijd even lang
- Het gedeelte na 100 procent gebeurt niet als de auto aan een DC snellader naar 100% geladen wordt.
Nu de vraag. Waar is die baseline stroom van 200/300w die ik denk te zien voor nodig tijdens het reguliere AC laden? Voor alleen een AC/DC conversie lijkt me dat een aardig verlies. Wordt er tijdens het reguliere laden met die 200/300w ook een ongoing cel-balancing uitgevoerd? Iemand die daar wat over kan zeggen?
Hallo allemaal,
Ik ben helemaal nieuw hier.
Zojuist de RENAULT MEGANE E-TECH (5-D) 60KWH EV
BUSINESS EDITION EVOLUTION 96KW AUT besteld in Blanc Glancier
De LM kon mij niet vertellen wat de levertijd op dit moment is op dit model.
Iemand een idee? Is Renault een beetje snel met leveren?
Ik ben benieuwd!
Ik ben benieuwd!
Het kleinste getal is dat wat er in de app staat als opgenomen vermogen. De grootste waarde is dat wat shell in rekening brengt bij de werkgever. Mijn laadpaal zal vast wat gebruiken maar dat is voor mij niet meetbaar. Dit is het best haalbare zonder andere verbruikers in de data.BVice schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:21:
[...]
hoe weet je die 25,74 en 49,0 kWh in de auto? Overigens is op de laadpaal aflezen niet helemaal fair omdat je dan het eigen verbruik van de paal waarschijnlijk niet meeneemt, en juist dat toeneemt met de tijdsduur van je laadsessie. Eigenlijk zou je op de meter in je meterkast moeten kijken en zorgen dat er verder geen verbruik is.
Nog steeds geen update gehad dus kan er niets zinnigs over zeggen.IJzebrand schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:04:
Sinds gisteren, na een mislukte update, doen de regeneratie pedals aan het stuur het niet meer. Iemand dezelfde ervaring?
Weet wel dat deMercer iets soortgelijks had;
Wie weet weet hij de oplossing.deMercer schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:03:
Wel hebben we er een ander probleem voor in de plaats gekregen: de flippers aan het stuur werken niet meer. De auto staat nu dus permanent in de standaard regeneratiestand, en dat kunnen we niet aanpassen. Best wennen, weer zoveel gebruik maken van het rempedaal. Hopelijk kan de dealer dit sneller oplossen dan het AC-laad probleem.
Zelf ben ik benieuwd naar de naam van de update?
Feli!novareach schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:49:
Hallo allemaal,
Ik ben benieuwd!
Levertijd was heel verschillend, ik heb een kleine 6 maanden moeten wachten, anderen veel langer en sommigen hadden 'em al na een aantal maanden.
Hoe het nu is durf ik niet te zeggen.
Op de Nederlandse (Renault Megane E-tech electric groep Nederland en België) facebook groep zag ik iemand voorbij komen die em na 6 weken al had.
Waar is de tijd dat we minstens 9 maanden moesten wachten en sommige hier die bestelde voor de release in juli ‘22 hebben zelfs bijna een jaar moeten wachten
Bij onze Megane werken de flippers al een tijdje niet meer nadat de dealer de auto heeft gerepareerd (omdat die niet meer wilde AC-laden). In de auto staat geen mislukte update die de flippers onbruikbaar gemaakt kan hebben, maar wellicht heeft de dealer een onzichtbare update uitgevoerd / geprobeerd uit te voeren.IJzebrand schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:04:
Oplossing hebben we nog niet, over twee weken gaat de auto weer naar de dealer om dit te herstellen.
Grats! Ik heb vorige week ook een Megane besteld maar die van mij zou op voorraad moeten zijn. Het chassisnummer heb ik inmiddels ook. Nu wachten en wachtennovareach schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:49:
Hallo allemaal,
Ik ben benieuwd!
Heb je er een besteld die niet op voorraad is?
IJzebrand schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:04:
Ja die gedachte had ik ook, een onzichtbare update uitgevoerd, maar goed, bij jou kan je dat niet zien daarom ben ik des te meer reuze nieuwsgierig om welke update het precies gaat bij Ijzebrand.deMercer schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:59:
In de auto staat geen mislukte update die de flippers onbruikbaar gemaakt kan hebben, maar wellicht heeft de dealer een onzichtbare update uitgevoerd / geprobeerd uit te voeren.
Oplossing hebben we nog niet, over twee weken gaat de auto weer naar de dealer om dit te herstellen.
Ik had hem binnen 5 weken, maar dat was een productieslot vanuit de lease maatschappijnovareach schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:49:
Hallo allemaal,
Ik ben benieuwd!
Overigens vandaag naar de garage geweest, voor wat kleinigheden.
De tik in het pedaal kon niks aan gedaan worden en er was geen software update.
Zoals anderen ook al ervaarden, als er geen update klaar staat voor de auto, voeren ze niks uit.
Wel mag ik binnenkort terug omdat er een terugroep actie is op de schokdempers achter (en dit was mij dan weer totaal niet opgevallen)
deMercer schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:59:
[...]
Dank voor de info. Ik ga ook wel even langs bij de dealer. Kan ook zijn dat het bij de jaarbeurt is gebeurd. Ik merkte het pas nadat ik 3 weken de auto niet had gebruikt.
Bij onze Megane werken de flippers al een tijdje niet meer nadat de dealer de auto heeft gerepareerd (omdat die niet meer wilde AC-laden). In de auto staat geen mislukte update die de flippers onbruikbaar gemaakt kan hebben, maar wellicht heeft de dealer een onzichtbare update uitgevoerd / geprobeerd uit te voeren.
Staat die terugroep actie ergens vermeld?HenriL schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:33:
[...]
Wel mag ik binnenkort terug omdat er een terugroep actie is op de schokdempers achter (en dit was mij dan weer totaal niet opgevallen)
Niet zover ik weet, stond alleen in het systeem toen ze checken voor acties onder mijn kenteken / vin. Misschien categorie; als er last ervaren wordt, dan vervangen.
Soort passieve actie.
Zal het eens navragen als ik ervoor terug mag!
Gisterenavond kwam er plots een OTA update binnen voor OpenR Link 2.1.0, de eerste update sinds een half jaar. De installatie ging soepel. Er zijn wat icoontjes gewijzigd en het systeem lijkt (nog) soepeler te werken. En blijkbaar zit er ook een update van het security patch niveau in. Die is bij mij van januari '22 naar maart '23 gegaan.
deze heb ik laatst via USB van de dealer gekregen. Inderdaad brengt het wat verbeteringen met zich mee.bhuurne schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:05:
Gisterenavond kwam er plots een OTA update binnen voor OpenR Link 2.1.0, de eerste update sinds een half jaar. De installatie ging soepel. Er zijn wat icoontjes gewijzigd en het systeem lijkt (nog) soepeler te werken. En blijkbaar zit er ook een update van het security patch niveau in. Die is bij mij van januari '22 naar maart '23 gegaan.
Ik heb de update gisteren ook OTA gehad. Behalve dat ik de dashboardverlichting moest dimmen heb ik nog geen verschillen gemerkt.bhuurne schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:05:
Ik merk na deze update wel wat verschillen:
Ik kan niet meer handmatig naar updates zoeken (keuze is nu 'greyed out')
De ECO meter start elke rit weer met score 100
Hallo allemaal,
Is iemand hier bekend met de optie "Virtual Key".
Ik heb deze optie toegevoegd omdat het maar 300 euro was, maar ik kan er op internet niks over vinden.
Ik hoor graag van jullie!
Ik heb deze optie toegevoegd omdat het maar 300 euro was, maar ik kan er op internet niks over vinden.
Google? Eerste hit:novareach schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:19:
Hallo allemaal,
https://www.renault.nl/hy...rid/digitale-sleutel.html
Fijn om te horen dat er bij mensen updates binnen rollen, kijken of mijn februari 2023 auto ook eindelijk eens updates gaat binnen krijgen! Kijken wie eerder is, @Zjanzjak of ik
[ Voor 20% gewijzigd door Razer op 07-11-2023 13:00 ]
Die optie voor handmatig updates zoeken is direct na starten altijd greyed out. Even geduld ;-)Ariebombari_Jet schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:16:
Ik merk na deze update wel wat verschillen:
Ecodrive meter start elke rit op 0. Ik weet alleen nog niet of hij nult na het bereiken van een ingevoerde bestemming of altijd na een poosje de auto uit te hebben gehad. In ieder geval beter dan de random resets die voor deze update aan de orde waren bij mij.
[ Voor 29% gewijzigd door Japie.G op 07-11-2023 13:05 ]
Omg... thanks!Razer schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:59:
[...]
Google? Eerste hit:
https://www.renault.nl/hy...rid/digitale-sleutel.html
Fijn om te horen dat er bij mensen updates binnen rollen, kijken of mijn februari 2023 auto ook eindelijk eens updates gaat binnen krijgen! Kijken wie eerder is, @Zjanzjak of ikDe begin 2023 update loze auto's
Lijkt me overigens echt een toffe optie aangezien ik de sleutels van de Megane echt niet mooi vind...
Dat is wel een understatement! Het lijkt wel alsof ze die zo cheap mogelijk eruit wilden laten zien. Schandalig eigenlijk. Zelfs die van de Zoe ziet er iets beter uit.novareach schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:16:
[...]
Omg... thanks!
Lijkt me overigens echt een toffe optie aangezien ik de sleutels van de Megane echt niet mooi vind...
Maar het meest teleurstellende is dat je de sleutels niet kunt koppelen aan een profiel zoadar de auto direct het juiste profiel kiest bij het openen.
Die optie was er vorig jaar nog niet. Ik zie nu ook dat in de handleiding uitgelegd staat hoe dit zou werken. (vanaf 1.30 voor de geinteresseerden: https://gb.e-guide.renaul...E-TECH-100_1402-4_ENG.pdf) Lijkt me dat dit ook achteraf nog wel toe te voegen is.
Er staat dat je de virtual key in je app moet zien, ik zie nergens een knopje in de app waar hij zou moeten zitte (heb de optie ook niet maar lijkt me dat iedereen dit in de app zou moeten zien dan).
Ben heel benieuwd of en hoe dit werkt @novareach
overigens wel lol om 'ik heb de optie toegevoegd omdat hij maa 300 euro was' maar je had dus geen idee wat het was?
Er staat dat je de virtual key in je app moet zien, ik zie nergens een knopje in de app waar hij zou moeten zitte (heb de optie ook niet maar lijkt me dat iedereen dit in de app zou moeten zien dan).
overigens wel lol om 'ik heb de optie toegevoegd omdat hij maa 300 euro was' maar je had dus geen idee wat het was?
[ Voor 11% gewijzigd door BVice op 07-11-2023 15:48 ]
Dit dus. Deze mogelijkheid had ik zo’n 20 jaar geleden al in mijn Seat Toledo, de sleutel was daar gekoppeld aan het geheugen van de elektrische verstelling van de stoelen en spiegels.LaTiNo156 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:31:
Maar het meest teleurstellende is dat je de sleutels niet kunt koppelen aan een profiel zoadar de auto direct het juiste profiel kiest bij het openen.
Is de indicatie van de stand van de regeneratie nog wel zichtbaar op het scherm? Bij ons is die namelijk verdwenen, als die bij jou nog zichtbaar is hebben we wellicht niet hetzelfde issue.IJzebrand schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:04:
Bijzonder eigenlijk, direct na het instappen zonder te starten is die optie wel beschikbaar.Japie.G schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:03:
[...]
Die optie voor handmatig updates zoeken is direct na starten altijd greyed out.
Gevalletje Franse logica?deMercer schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:21:
[...]
Bijzonder eigenlijk, direct na het instappen zonder te starten is die optie wel beschikbaar.
Thanks! Leuk om ff in te kijken. Is een leaseauto die ik vanuit de zaak krijg, omdat ik nog budget over had, heb ik hem maar aangevinkt. Inderdaad raar om te lezen besef ik nu hahah.BVice schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:45:
Die optie was er vorig jaar nog niet. Ik zie nu ook dat in de handleiding uitgelegd staat hoe dit zou werken. (vanaf 1.30 voor de geinteresseerden: https://gb.e-guide.renaul...E-TECH-100_1402-4_ENG.pdf) Lijkt me dat dit ook achteraf nog wel toe te voegen is.
Zodra hij binnen is post ik wel over hoe het werkt!
Ik ben ook heel erg benieuwd! Zeker een optie die ik ga toevoegen als deze los komt.novareach schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:23:
[...]
Thanks! Leuk om ff in te kijken. Is een leaseauto die ik vanuit de zaak krijg, omdat ik nog budget over had, heb ik hem maar aangevinkt. Inderdaad raar om te lezen besef ik nu hahah.
Zodra hij binnen is post ik wel over hoe het werkt!
Echter zag ik de optie net nergens staan tijdens het configureren van een nieuwe auto.
Joepie :-) Volgende week is de aflevering gepland van mijn nieuwe Megane :-) Can't wait :-)
Op directlease staat deze optie er wel bij, bij Renault op de website kon ik deze ook niet vinden inderdaad.Baaz schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:51:
[...]
Ik ben ook heel erg benieuwd! Zeker een optie die ik ga toevoegen als deze los komt.
Echter zag ik de optie net nergens staan tijdens het configureren van een nieuwe auto.
Ik heb een vraagje. Ik heb de equilibre uitvoering, met het 9" openR Link multimediasysteem.
Nu zag ik op een Facebook-groep de volgende foto voorbij komen.
Iemand met ook het 9'' systeem maar inclusief google integrated en dus ook de opties om apps erop te zetten. Helaas heb ik die optie niet en zie ook geen updates in mijn systeem. Ook al contact gehad met Renault, maar wacht nog steeds op reactie.
Zijn er hier mensen met een 9'' systeem inclusief google en zo ja hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen? Het lijkt me een simpele update dus dat dit voor iedereen mogelijk moet zijn. Of denk ik er te makkelijk over.
Heb de Megane nu een maand (zakelijke rijder) en ben zeer tevreden. Wat een heerlijke auto. Mis alleen de extra optie in het multimedia systeem die het 12'' systeem wel heeft.
Iemand met ook het 9'' systeem maar inclusief google integrated en dus ook de opties om apps erop te zetten. Helaas heb ik die optie niet en zie ook geen updates in mijn systeem. Ook al contact gehad met Renault, maar wacht nog steeds op reactie.
Zijn er hier mensen met een 9'' systeem inclusief google en zo ja hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen? Het lijkt me een simpele update dus dat dit voor iedereen mogelijk moet zijn. Of denk ik er te makkelijk over.
Heb de Megane nu een maand (zakelijke rijder) en ben zeer tevreden. Wat een heerlijke auto. Mis alleen de extra optie in het multimedia systeem die het 12'' systeem wel heeft.
/f/image/1Wicmftsg82w2OKpDAPU3vvY.png?f=fotoalbum_large)
Is dat niet enkel voor de UK auto’s. (Stuur rechts)
Die hadden geen optie om het grote 12” scherm te kiezen, maar kregen dan wel de volledige Google intergratie op de 9” versie.
Die hadden geen optie om het grote 12” scherm te kiezen, maar kregen dan wel de volledige Google intergratie op de 9” versie.
[ Voor 5% gewijzigd door JanAd op 08-11-2023 14:15 ]
Ik zie hier bij iedereen maar updates voorbij schieten.... Mijn auto heeft daar allemaal geen zin in, terwijl er genoeg software glitches te fixen zijn...
Sorry voor de vingervlekken door het licht
Sorry voor de vingervlekken door het licht
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jsqmMtzSQRIJkqjAGxGnLtbp.jpg?f=user_large)
Ik heb mijn Renault Megane E-tech EV60 Iconic op 21 september besteld. Blanc Glaceer en dak Noir Etoile met Gris Sable clair bekleding. Vrijdag 3 November is de auto afgeleverd bij mijn dealer en a.s. vrijdag ga ik deze ophalen.novareach schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:49:
Hallo allemaal,
Ik ben benieuwd!
Nice! Ik heb ook de lichte leren bekleding besteld. Ik ben benieuwd hoe je jeans vlekken kan voorkomen. Iemand ervaring met deze bekleding in de Megane?Piet62 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:19:
[...]
Ik heb mijn Renault Megane E-tech EV60 Iconic op 21 september besteld. Blanc Glaceer en dak Noir Etoile met Gris Sable clair bekleding. Vrijdag 3 November is de auto afgeleverd bij mijn dealer en a.s. vrijdag ga ik deze ophalen.
Ik heb van de week een fabrieksreset gedaan omdat bij mijn auto ook niets binnenkwam (auto is van maart 23), en zo waar…. een dag na de reset kwam de openRlink update binnen. Toeval? Geen idee, maar is wel geïnstalleerd nu…Razer schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:22:
Ik zie hier bij iedereen maar updates voorbij schieten.... Mijn auto heeft daar allemaal geen zin in, terwijl er genoeg software glitches te fixen zijn...
Sorry voor de vingervlekken door het licht![]()
[Afbeelding]
Renault Megane E-Tech Optimum charge Iconic
Thanks, wellicht iets om over een week of twee te proberen als er steeds meer signalen van nieuwe OpenRLink komen 😄Reet Petite schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:42:
[...]
Ik heb van de week een fabrieksreset gedaan omdat bij mijn auto ook niets binnenkwam (auto is van maart 23), en zo waar…. een dag na de reset kwam de openRlink update binnen. Toeval? Geen idee, maar is wel geïnstalleerd nu…
Reset d.m.v. Instellingen - Systeem - opties voor resetten - Herstel fabrieksinstellingen?
Aah dankje, dat wist ik niet. Dan zal die optie voor mij (en andere met 9” systeem) waarschijnlijk niet beschikbaar worden. JammerJanAd schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:13:
Is dat niet enkel voor de UK auto’s. (Stuur rechts)
Ondertussen een bericht gekregen van de LM!novareach schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:49:
Hallo allemaal,
Ik ben benieuwd!
De auto wordt op 29 december geleverd door Hedin Eindhoven!
Als je filmpjes wilt kijken op je scherm terwijl je geparkeerd staat (met dit ding kan het ook rijdend eigen risico) kan je kijken voor een android apple carplay box zoals deze bijv.VenPatrick schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:49:
Ik heb een vraagje. Ik heb de equilibre uitvoering, met het 9" openR Link multimediasysteem.
[Afbeelding]
Werkt prima, ik dacht probeer het voor die 60 euro. Je hebt ook duurdere die wat rapper zijn maar deze is prima.
:fill(white):strip_exif()/f/image/dpC4MrZs4zeyq6CAzvBiuzKk.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/pQGDE0imKXZnofH7lpgyJYW8.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/hgd5xIg2TnwRenFxRf8ucr5M.png?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Centauriprime op 09-11-2023 12:10 ]
15x330 SW38
Thx. Mijn sleutel was binnen 2 maanden al lelijker dan dat hij standaard al is. Goedkoop plastic wat niet goed samen met mijn pasjes houder (aluminium) in mijn broekzak samengaat.JanAd schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:42:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor wie de sleutel lelijk vind, ik heb 'destijds' deze besteld op Etsy.
Ik word even getriggerd door je derde foto.
Het lijkt er namelijk op dat de USB kabel naar beneden loopt, klopt dat? Al die inzetbakjes op Ali en Amazon hebben een mooi gat om een kabel doorheen te leiden, maar ik zie niet waar die naar toe zou moeten/kunnen gaan. Terwijl het toch handig kan zijn om iets aan een kabel te hebben (USB stick met muziek of zo) zonder dat de klep van de middenconsole open moet blijven,
Heb er al verschillende malen naar gezocht, dus hoop op de wijsheid van het forum (of jouw ervaring
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
In de Vivaldi browser kan je toch ook perfect YT kijken en dingen streamen (als je stilstaat).Centauriprime schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:09:
[...]
Als je filmpjes wilt kijken op je scherm terwijl je geparkeerd staat (met dit ding kan het ook rijdend eigen risico) kan je kijken voor een android apple carplay box zoals deze bijv.
Werkt prima, ik dacht probeer het voor die 60 euro. Je hebt ook duurdere die wat rapper zijn maar deze is prima.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/JvNuds29y8Xllgpe5xWvYUTP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door JanAd op 10-11-2023 06:32 ]
:strip_exif()/f/image/dT0k3XzMf6XzpVC1SR8KahzU.jpg?f=fotoalbum_large)
Zucht. Al 2 dagen dit. Dealer maar weer contacteren. Ik ben de software en update perikelen wel aardig zat zo🤣
Welke software updates?
Ik ga de dealer ook maar eens contacteren. Benieuwd of ze daar een beetje pro-actief in zijn.
Ik ga de dealer ook maar eens contacteren. Benieuwd of ze daar een beetje pro-actief in zijn.
Hmmm. Ik heb de megane op 10 februari 2023 opgehaald bij de dealer, maar nog nooit updates gekregen. Ook nu ziet hij geen updates. Zijn er mensen die hun megane later hebben gekregen, en al wel updates binnen hebben?
Oooh ik ben niet de enige dat scheelt dan, ik had levering 18 februari.Pepernootje schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:29:
Hmmm. Ik heb de megane op 10 februari 2023 opgehaald bij de dealer, maar nog nooit updates gekregen. Ook nu ziet hij geen updates. Zijn er mensen die hun megane later hebben gekregen, en al wel updates binnen hebben?
Ik kan me voorstellen dat ze de OTA geleidelijk uitrollen, en wij in onze 'Service update' al alle voorgaande zaken hadden zitten.
Dus ik wacht nog paar weken af, mocht ik de update dan niet hebben neem ik even contact op.
Laat je even weten mocht er in de tussentijd iets binnen springen?
ik zie dat je auto uit staat, klopt dat? Kun je hem eens een tijdje aan laten staan? Meestal komt hij dan wel binnen...Japie.G schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:03:
[Afbeelding]
Zucht. Al 2 dagen dit. Dealer maar weer contacteren. Ik ben de software en update perikelen wel aardig zat zo🤣
al gedaan. Zowel rijdend als niet rijdend.. nothing happens.. Het is inmiddels weer naar RenaultNL doorgestuurd. We wachten weer af.BVice schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:46:
[...]
ik zie dat je auto uit staat, klopt dat? Kun je hem eens een tijdje aan laten staan? Meestal komt hij dan wel binnen...
:strip_exif()/f/image/sgSNagoJQ8rJyRLKX8WtrPVS.jpg?f=fotoalbum_large)
Die laatste regel

Heb overigens niets gemerkt aan verschillen na deze update, jullie wel?
Heb je nog release notes gezien?deMercer schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:40:
Zojuist de update Driving Aids 1.1.0 binnen gekregen. Met Nederlandse omschrijving.
Ik kreeg vandaag een melding in de My Renault app (iOS) dat er een software update voor de auto klaar staat (in dit geval voor rijhulpmiddelen 1.1.0). Heeft iemand anders wel eens zo’n melding in de app gekregen?
kreeg die dus ook, maar helaas.. zie mijn vorige post.. mijn update gedeelte in de software hangt helemaal vastbhuurne schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:35:
Ik kreeg vandaag een melding in de My Renault app (iOS) dat er een software update voor de auto klaar staat (in dit geval voor rijhulpmiddelen 1.1.0). Heeft iemand anders wel eens zo’n melding in de app gekregen?
:strip_exif()/f/image/MOX3RhRwWjSpheAgvtwD3mBY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MyQD57eEH84b5c9Q2DrWoV0W.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 46% gewijzigd door Japie.G op 10-11-2023 14:39 ]
Hele multimedia systeem resetten door de aan/uit knop van MM systeem 15 seconden vast te houden vast al geprobeerd?Japie.G schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:37:
[...]
kreeg die dus ook, maar helaas.. zie mijn vorige post.. mijn update gedeelte in de software hangt helemaal vast
Jep.. Enige wat ik nog niet gedaan heb is echt een full reset vanuit de bootloeder. Ik wacht eerst even antwoord van RenaultNL afRazer schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:38:
[...]
Hele multimedia systeem resetten door de aan/uit knop van MM systeem 15 seconden vast te houden vast al geprobeerd?
Er zijn wat icoontjes gewijzigd. En ik heb het idee dat het net iets soepeler werkt.Majesty schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:02:
[Afbeelding]
Die laatste regel.
Heb overigens niets gemerkt aan verschillen na deze update, jullie wel?
En het ecodrive gedeelte werkt nu naar behorenbhuurne schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:39:
[...]
Er zijn wat icoontjes gewijzigd. En ik heb het idee dat het net iets soepeler werkt.
Ik heb het bij een eerdere update ook wel eens gehad. Uiteindelijk heeft Renault op de achtergrond (op de server) iets gereset, waarna de update alsnog doorging. Alternatieve optie is volgens Renault NL een reset in de auto naar fabrieksinstellingen.Japie.G schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:38:
[...]
Jep.. Enige wat ik nog niet gedaan heb is echt een full reset vanuit de bootloeder. Ik wacht eerst even antwoord van RenaultNL af
Vandaag voor de verandering weer eens naar updates gezocht.
EN WEET JE WAT!
Voor dit voertuig geen updates beschikbaar.
Maar zoals jullie inmiddels wel weten, I don't give a damn.
EN WEET JE WAT!
Idem hier, geen enkele update te bespeuren voorlopig. Heb de wagen sinds eind maart, sindsdien nog geen updates gekregen.Zjanzjak schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:35:
Vandaag voor de verandering weer eens naar updates gezocht.
EN WEET JE WAT!
13 januari (vrijdag de dertiende!) wagen opgehaald hier.maarten08 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:01:
[...]
Idem hier, geen enkele update te bespeuren voorlopig. Heb de wagen sinds eind maart, sindsdien nog geen updates gekregen.
Maar goed, in tegenstelling tot wat anderen hier slaap ik er geen seconde minder om, het boeit me zo niet.
Ik vind het wel vervelend voor sommigen als er bepaalde dingen, die wel enigszins noodzakelijk zijn, niet (goed) werken, die begrijp ik wel.
Maar voor mij, auto is HE-LE-MAAL naar mijn zin, rijdt naar mijn zin en wat ik niet heb kan ik ook niet missen dus het is goed. De glitches af en toe neem ik voor lief.
Vond het vervelender dat het begon te regenen vandaag toen ik de auto nog niet helemaal gewassen had.
DAT ZIJN PAS WORLD FIRST PROBLEMS!
Morgen maar weer uit zijn hok (garage) halen en verder schoonmaken.