Nou ik blijf erbij dat dat links achter zoals bij deTesla, een hele goede plek is. Achteruit parkeren tegen het laadstation is ook veiliger bij het wegrijden. Je kan dan nog wel het hele laadstation meenemen als je helemaal vergeetachtig bent en niet weet wat ontkoppelen is. Weer niet zo’n ramp, want het is geen gasstation.
Wegrijden met je kabel aan je Renault zal niet gebeuren, dan krijg je een keurige melding dat die eerst los gekoppeld moet worden.
Antwoord gehad van Renault op mijn klacht over het falende update beleid:
(dit is een onderdeel ervan, daarbij nog excuses voor de vertraging gehad):
(dit is een onderdeel ervan, daarbij nog excuses voor de vertraging gehad):
Nog niet erg bevredigend, maar het is iets.Ik heb uw vragen even moeten uitzetten naar Frankrijk. De verwachting is dat eind dit jaar AAOS 12 beschikbaar komt.
De vraag aangaande de security patches(updates) heb ik voor u nog uitstaan. Wanneer ik hier meer informatie over heb dan zal ik direct contact met u opzoeken.
Ik heb ook antwoord gehad ivm de Zappi-update:
Beetje vreemd... Ik heb nu een afspraak 15/11. Hopelijk helpt het.Er is inderdaad een update ter beschikking, maar niet voor alle software.
We moeten eerst kijken of uw software op onze lijst voorkomt .
Staat hij op onze lijst dan mag er een nieuwe opgezet worden , staat hij niet op de lijst mag het NIET.
Als je wilt dat we dit nakijken en als het mag updaten kan je een afspraak maken.
[ Voor 5% gewijzigd door JanAd op 05-10-2023 09:18 ]
“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”
Gewoon rijden, zal er vanzelf doorheen komen!Lucantiek schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:18:
Heb ook juist mijn google account verwijderd en terug ingesteld maar geen verandering.
Ik ken in mijn stad al verschillende laadpalen waar je met een aansluiting linksachter niet zal kunnen laden als het voorste parkeervak bezet is. Zijn dus allemaal langs-parkeer situaties en niet haaks parkeren.Mjaa schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 01:28:
Nou ik blijf erbij dat dat links achter zoals bij deTesla, een hele goede plek is. Achteruit parkeren tegen het laadstation is ook veiliger bij het wegrijden. Je kan dan nog wel het hele laadstation meenemen als je helemaal vergeetachtig bent en niet weet wat ontkoppelen is. Weer niet zo’n ramp, want het is geen gasstation.
Wegrijden met ingeplugde kabel is inderdaad niet mogelijk (dat weet je toch wel?). De auto start niet en kan niet in een versnelling worden gezet als er een kabel in zit.
Idd, voor zover ik weet kan geen enkele elektrische auto wegrijden met een aangesloten kabel.BVice schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:27:
[...]
Ik ken in mijn stad al verschillende laadpalen waar je met een aansluiting linksachter niet zal kunnen laden als het voorste parkeervak bezet is. Zijn dus allemaal langs-parkeer situaties en niet haaks parkeren.
Wegrijden met ingeplugde kabel is inderdaad niet mogelijk (dat weet je toch wel?). De auto start niet en kan niet in een versnelling worden gezet als er een kabel in zit.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
OK ik heb het nog niet uitgeprobeerd. Stel je hebt net je laadsessie afgesloten met een kaart maar de laadkabel steekt nog in het contact van je auto. Kan je dan er niet mee wegrijden?
Ik heb exact dit ook gehad, de enige oplossing is een volledig reset van de auto (naar fabrieksinstellingen) hierna kwamen alle updates keurig binnen, niets anders werkte.Lucantiek schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:18:
Heb ook juist mijn google account verwijderd en terug ingesteld maar geen verandering.
Wellicht hebben anderen met een iphone hetzelfde issue: Het systeem wil niet automatisch met de hotspot verbinden.
Ik heb het in ieder geval opgelost met de opdrachten app. Met de automatisering kun je aangeven dat er iets moet gebeuren zodra een carplay verbinding heeft gemaakt.
Hij activeert bij mij dan nu de hotspot en hij start de app van TomTom Go op (want hele dag donkere modus, betere max snelheid vergeleken met wat de auto denkt en flitsers en… grafisch het mooiste naar mijn smaak). Je krijgt in je auto als hij carplay opstart dan meteen die app op het scherm. Werkt als een zonnetje. Altijd meteen verbinding nu en m’n favo navigatie meteen op het scherm.
Ik weet niet of iedereen dit herkent: Het geluid in de techno is veel beter als je 1 van de 4 equalizer opties van het systeem gebruikt. Dat werkt zover ik weet alleen als je spotify/podcast etc gebruikt op de auto zelf ipv carplay. Vandaar m’n voorkeur aan de automatische hotspot verbinding.
Anyway. Top auto.
Ik heb het in ieder geval opgelost met de opdrachten app. Met de automatisering kun je aangeven dat er iets moet gebeuren zodra een carplay verbinding heeft gemaakt.
Hij activeert bij mij dan nu de hotspot en hij start de app van TomTom Go op (want hele dag donkere modus, betere max snelheid vergeleken met wat de auto denkt en flitsers en… grafisch het mooiste naar mijn smaak). Je krijgt in je auto als hij carplay opstart dan meteen die app op het scherm. Werkt als een zonnetje. Altijd meteen verbinding nu en m’n favo navigatie meteen op het scherm.
Ik weet niet of iedereen dit herkent: Het geluid in de techno is veel beter als je 1 van de 4 equalizer opties van het systeem gebruikt. Dat werkt zover ik weet alleen als je spotify/podcast etc gebruikt op de auto zelf ipv carplay. Vandaar m’n voorkeur aan de automatische hotspot verbinding.
Anyway. Top auto.
/f/image/7uO234dY7n9qCUzBLKI3peNI.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Megane_etech op 05-10-2023 23:00 ]
Bij mij werkt het automatisch vinden van de hotspot wel op de iphone. Dat komt denk ik door dat ik Spotify app ook op automotive heb gezet. De Spotify app via de IPhone gebruik ik niet en CarPlay zet ik uit.
Het geluid is zo beter te regelen van Spotify en je krijgt een mooier overzicht van muziek van Spotify op je scherm dan met CarPlay.
Nee, de auto weet dat er nog een stekker aan de auto kant ingestoken isMjaa schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:46:
OK ik heb het nog niet uitgeprobeerd. Stel je hebt net je laadsessie afgesloten met een kaart maar de laadkabel steekt nog in het contact van je auto. Kan je dan er niet mee wegrijden?
Ik heb recent een proefrit gemaakt met de Megane, wat rijdt dat heerlijk. Helaas is de auto te klein voor ons gezin met 3 kleine kinderen, dus het is even wachten op de prijzen van de Scenic.
Zijn er nog tips die ik vanuit jullie mee kan nemen vanuit de Megane richting de Scenic E-Tech Electric?
Zijn er nog tips die ik vanuit jullie mee kan nemen vanuit de Megane richting de Scenic E-Tech Electric?
Dan heeft geen enkele zin aangezien het een compleet nieuwe auto is. De enige overeenkomst tussen de oude en nieuwe versie is de naam en verder niets.Mjaa schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:18:
Tik op Google; Hoe betrouwbaar is een Renault scenic.
Mee eens. Ik had de hoop dat er nog een estate variant zou komen met een wat ruimere achterbank, vergelijkbaar met de 'oude' varianten. Daar heb ik nog niets van langs zien komen qua concept versies of wat dan ook.Mjaa schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:38:
Met het doorzetten van de naam Megane was dat ook vreemd. Toen was het een gezinswagen en nu is dat minder.
De Scenic lijkt daarmee dus de voor de hand liggende keuze als elektrische gezinsauto.
In, onder andere deze tread, las ik wel dat de Megane achterin niet echt ruim was maar had stiekem de hoop dat het toch ruim genoeg zou zijn. Helaas is dat dus niet het geval. De kofferbak was prima, maar de achterbank gaat gewoon in onze situatie echt niet lukken.
Zit ik dan toch…. op een mg4 forum??Mjaa schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:05:
Vroeger gebruikte ik Tom Tom, maar nou ik gratis Googlemaps kan gebruiken zou het dom dom zijn omdat niet te doen.
Is de megane hardwarematig uitgerust met bidirectioneel laden?
Ik lees er namelijk verschillende dingen van en de zoe kan het al.
Softwarematig staat het 100% niet actief
Nee helaas niet, ik had er op gehoopt...DeJos1985 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 22:29:
Misschien dat de facelift het later krijgt. De 5 die straks uitkomt zou het wel krijgen.
Na 5 komt 4 die is best leuk. https://www.ad.nl/auto/re...r4-komt-in-2025~a8e69c51/
De Zoe heeft 55 minuten laadtijd nodig om weer 250 km verder te kunnen. Daar heb je dan weer niks aan.
Heeft iemand enig idee hoe je je mobiele netwerk in de megane reset? Ik heb de orange databundel en nog zat mb over, maar geen app laad over deze bundel.
Het werkte de eerste 2 weken, orange account is gekoppeld aan VIN etc. Zodra ik mijn telefoon hotspot aanzet is er niks aan de hand.
Het werkte de eerste 2 weken, orange account is gekoppeld aan VIN etc. Zodra ik mijn telefoon hotspot aanzet is er niks aan de hand.
[ Voor 31% gewijzigd door HenriL op 07-10-2023 14:55 ]
De zoe kan het ook niet. Er is een kleine test oplage van de zoe gemaakt (ongeveer 10 stuks) die het kon bij speciale laadpalen.DeJos1985 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 22:29:
Hallo allemaal,
ik heb de automatisering in mijn Iphone 14 gezet en die werkt wel alleen de hotspot verbinding wordt niet gemaakt als de carplay actief is.
Weet iemand zo welke instellingen er in je telefoon aangepast moeten worden om wat in het franse documentje genoemd wordt? Het zogenaamde verbinding delen?
Zijn er al mensen die een goede oplossing hebben gevonden voor het opladen van hun case-loze telefoon (iPhone?) m.b.t. het wegglijden op de laadplek. Heb nu sinds twee weken een iPhone 15 pro, hiervoor een 12, en met de nóg grotere lenzen schuift ie al helemaal weg bij iedere scheet.
Optimaal zou zijn een frame dat je in die ruimte plaatst die precies goed is voor je toestel. Helaas zelf geen 3D-print ervaring, dus niet zelf te realiseren. Ik zou er in ieder geval zeker geld voor over hebben!
Optimaal zou zijn een frame dat je in die ruimte plaatst die precies goed is voor je toestel. Helaas zelf geen 3D-print ervaring, dus niet zelf te realiseren. Ik zou er in ieder geval zeker geld voor over hebben!
[ Voor 6% gewijzigd door Sjeefr op 09-10-2023 12:40 ]
Ik heb iets gevonden op Thingiverse: https://www.thingiverse.com/thing:6023183 Voor mij werkt dit. (Ik heb een iPhone 14)Sjeefr schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:40:
Zijn er al mensen die een goede oplossing hebben gevonden voor het opladen van hun case-loze telefoon (iPhone?) m.b.t. het wegglijden op de laadplek. Heb nu sinds twee weken een iPhone 15 pro, hiervoor een 12, en met de nóg grotere lenzen schuift ie al helemaal weg bij iedere scheet.
Deze heb ik al ruim een halfjaar in mijn auto. Werkt perfect voor mijn iPhone 12.corvankruchten schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:04:
[...]
Ik heb iets gevonden op Thingiverse: https://www.thingiverse.com/thing:6023183 Voor mij werkt dit. (Ik heb een iPhone 14)
Kan ik dus zeker aanbevelen
[ Voor 4% gewijzigd door Razer op 09-10-2023 15:45 ]
Is het jullie ook opgevallen dat er behoorlijk wat remstof op de velgen komt ondanks het allergrootste deel v.d. tijd regeneratief remmen ? Met name op de zwarte delen in dit erg goed zichtbaar !
Bij Kia EV's en Hybrides (waar ik ook ervaring mee heb) is dit vrijwel nihil.
Iemand hiervoor een verklaring ?
P.S. Ik ben zeker geen rempiloot en groot voorstander van "het nieuwe rijden".
viel mij ook op ja.Hc Baco schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:06:
Is het jullie ook opgevallen dat er behoorlijk wat remstof op de velgen komt ondanks het allergrootste deel v.d. tijd regeneratief remmen ? Met name op de zwarte delen in dit erg goed zichtbaar !
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Type remblok? Die Kia's/hybride regenereren die tot 0 km/u? Wij moeten vanaf wat is het 13km/u bijremmen tot stilstand.
Maar ik vind het verwaarloosbaar als ik het vergelijk met mijn ICE (ok Porsche is misschien niet maatgevend
)
Maar ik vind het verwaarloosbaar als ik het vergelijk met mijn ICE (ok Porsche is misschien niet maatgevend
Nee, de Kia's regenereren ook niet tot stilstand. Vergelijkbaar met de Renault.Surfroy01 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:19:
Type remblok? Die Kia's/hybride regenereren die tot 0 km/u? Wij moeten vanaf wat is het 13km/u bijremmen tot stilstand.
Maar ik vind het verwaarloosbaar als ik het vergelijk met mijn ICE (ok Porsche is misschien niet maatgevend)
Dus vind het wel opvallend want was het niet gewend.
Uiteraard wel veeel minder dan een ICE maar dat is logisch!
Misschien is de remkracht harder bij grotere wielen. Aan de andere kant is het een lichtgewicht auto met dunne accu. Is de remstof bruin of zwart?
Voor mij viel het al eens op dat de stof bruin is, dit in tegenstelling tot alle andere auto's die ik hiervoor heb gereden waar het zwarte stof betrof.Mjaa schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:30:
Misschien is de remkracht harder bij grotere wielen. Aan de andere kant is het een lichtgewicht auto met dunne accu. Is de remstof bruin of zwart?
Bruin inderdaad. Wellicht remschijfroest door het weinige gebruik?hansgrave schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:21:
[...]
Voor mij viel het al eens op dat de stof bruin is, dit in tegenstelling tot alle andere auto's die ik hiervoor heb gereden waar het zwarte stof betrof.
Kreeg uiteindeljjk een telefoontje van RenaultNL met als strekking dat het toch echt de bedoeling is dat de dealer contact opneemt met RenaultNL en niet de klant. Ze konden me verder 0 info geven omtrent software beleid of het opnieuw aanbieden van gefaalde OTA updates. Wel hebben ze mijn dealer ingelicht en zodoende heb ik de wagen vanmorgen naar de dealer gebracht. Kijken wat er uit komt vandaag op software gebied..
Update: Werd net gebeld dat herprogrammeren niet is gelukt en dat de auto moet blijven staan. Oh oh oh wat een feest🤪
Update2: Ben er even heen geweest. Ik praat nu de monteur na. Er was een paar dagen geleden blijkbaar nieuwe software voor de ecu uitgekomen die ze geladen hebben. Maar blijkbaar kost het controleren van de software tot 12 uur aan tijd. Tot die tijd kan de auto niet rijden. Pas als al die checks compleet zijn geeft de auto zichzelf weer vrij. De OTA software updates die mislukt zijn zitten tevens in de nieuw geladen ecu software. De mislukte status blijft voor eeuwig in het ota update overzicht staan, maar de betreffende updates zijn dus wel degelijk geïnstalleerd! (Gezien op de Renault laptop). Beetje stom dat ze die ota lijst niet updaten. Verder hebben ze de laatste OpenRlink USB update geïnstalleerd welke als het goed is ook een nieuwer security level bevat. Duimen dat morgen alles weer werkt en alle vaagheden als sneeuw voor de zon verdwenen zijn 😎
[ Voor 34% gewijzigd door Japie.G op 11-10-2023 14:18 ]
Voor wie interesse heeft in de nieuwe Pixel phones. De 8 Pro past perfect in het oplaadvak, blijft netjes recht liggen en laadt direct op zonder te moeten 'friemelen'.
De Pixel 7 moest ik telkens schuin leggen.
De Pixel 7 moest ik telkens schuin leggen.
Ik mag over een maandje ook binnen komen voor updates (oplaadprobleem met eigen laadpaal)... Zal maar direct een vervangwagen meenemen danJapie.G schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:56:
Update2: Ben er even heen geweest. Ik praat nu de monteur na. Er was een paar dagen geleden blijkbaar nieuwe software voor de ecu uitgekomen die ze geladen hebben. Maar blijkbaar kost het controleren van de software tot 12 uur aan tijd. Tot die tijd kan de auto niet rijden. Pas als al die checks compleet zijn geeft de auto zichzelf weer vrij. De OTA software updates die mislukt zijn zitten tevens in de nieuw geladen ecu software. De mislukte status blijft voor eeuwig in het ota update overzicht staan, maar de betreffende updates zijn dus wel degelijk geïnstalleerd! (Gezien op de Renault laptop). Beetje stom dat ze die ota lijst niet updaten. Verder hebben ze de laatste OpenRlink USB update geïnstalleerd welke als het goed is ook een nieuwer security level bevat. Duimen dat morgen alles weer werkt en alle vaagheden als sneeuw voor de zon verdwenen zijn 😎
Zeiden ze bij mij ook, maar vraag van dealer aan Renault NL lijkt ergens anders aan te komen waar geen echt antwoord komt.. Ik had hiervoor een Espace die versnellingsbak problemen had, dealer kwam niet verder. Klacht via Renault NL die we dan weer naar dealer verwees en bak werd vervangen. Kortom, via deze weg lijkt het erop dat klachten serieuzer worden genomen, klant heeft blijkbaar meer invloed dan dealer,Japie.G schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:56:
Kreeg uiteindeljjk een telefoontje van RenaultNL met als strekking dat het toch echt de bedoeling is dat de dealer contact opneemt met RenaultNL en niet de klant.
Kreeg vanmorgen telefoontje dat de auto weer klaar staat om op te halen. Zal laten weten of ik ergens verschillen zie/merk :-) Ik zie wel in de log van de dealer dat ACTIS OPLOSSING 82668 is uitgevoerd. Dat is in ieder geval de oplossing voor het smart charging probleem als ik het goed heb begrepen.JanAd schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:19:
Voor wie interesse heeft in de nieuwe Pixel phones. De 8 Pro past perfect in het oplaadvak, blijft netjes recht liggen en laadt direct op zonder te moeten 'friemelen'.
De Pixel 7 moest ik telkens schuin leggen.![]()
[...]
Ik mag over een maandje ook binnen komen voor updates (oplaadprobleem met eigen laadpaal)... Zal maar direct een vervangwagen meenemen dan
Die moet ik idd hebben... Of het gaat werken, da's iets andersJapie.G schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:51:
[...]
Kreeg vanmorgen telefoontje dat de auto weer klaar staat om op te halen. Zal laten weten of ik ergens verschillen zie/merk :-) Ik zie wel in de log van de dealer dat ACTIS OPLOSSING 82668 is uitgevoerd. Dat is in ieder geval de oplossing voor het smart charging probleem als ik het goed heb begrepen.
Auto opgehaald. Ik heb de eerder genoemde OpenRlink 2.2 (zal wel 1.2.2 zijn) gekregen met de 2023 kernel en maart 2023 security level. Stuk beter dan de januari 2022 die ik eerder had. Verder merk ik een andere gasmapping en lijken een paar domme bugs nu verdwenen. Ben benieuwd! Eens een paar dagen gaan ervaren!
Wat is gasmapping?Japie.G schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:20:
Verder merk ik een andere gasmapping en lijken een paar domme bugs nu verdwenen. Ben benieuwd! Eens een paar dagen gaan ervaren!
Welke bugs, specifiek, zijn er verdwenen?
Voor de rest gewoon benieuwd hoe het nu gaat haha
Tja gasmapping.. heel verhaal om uit te leggen... Zie hier altijd mensen over regeneratiestanden praten etc.. Er zijn geen verschillende standen van regeneratie, het zijn slechts verschillende mappigs van de neutraalpositie van het pedaal aan een throttlecurve. Tevens de oorzaak van het hikje als je ACC aan of uit zet. Dat hokje is helemaal logisch uit te leggen. Echter is dat nu na de update anders. Waarschijnlijk wordt de geselecteerde throttlecurve nu meegenomen in de ACC, waar dat voorheen niet zo was. Als ik een keer zin heb zal ik het eens proberen te verwoorden en uit te leggen haha..
Bugs waarvan ik last had die nu lijken opgelostt (n= 1 dag, dus kan ook toeval zijn)
* Bijrijders portier openen deed radio aan, nu niet meer
* eco drive spontane reset, meerdere keren per rit, niet meer gezien.
* Ik had een bepaald punt op mijn woon-werk route waar ik altijd een 'ghost-brake' had. Vandaag ineens niet meer.
* Ik heb (nog) geen smart lader maar volgens de documentatie moet dat probleem nu weg zijn. Kan ik helaas niet testen.
Verder gaat het super en blijf ik het een verdomd fijne wagen vinden :-) (Alleen een tikkie te klein)
Bugs waarvan ik last had die nu lijken opgelostt (n= 1 dag, dus kan ook toeval zijn)
* Ik had een bepaald punt op mijn woon-werk route waar ik altijd een 'ghost-brake' had. Vandaag ineens niet meer.
* Ik heb (nog) geen smart lader maar volgens de documentatie moet dat probleem nu weg zijn. Kan ik helaas niet testen.
Verder gaat het super en blijf ik het een verdomd fijne wagen vinden :-) (Alleen een tikkie te klein)
Heeft iemand een idee hoe ik het vertragende effect mbt audio kan oplossen? Bij mij zit er zo’n 2 sec vertraging tussen afspelen op telefoon en het geluid uit de boxen. Dit is geen probleem bij muziek via spotify oid, maar wel als je stilstaand bijv. een filmpje wilt bekijken vanaf je telefoon. Zowel bedraad als via CarPlay doet dit zich voor.
heb je een idee welke fixes in welke update zaten? Of is dit moeilijk na te gaan?Japie.G schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:13:
Tja gasmapping.. heel verhaal om uit te leggen... Zie hier altijd mensen over regeneratiestanden praten etc.. Er zijn geen verschillende standen van regeneratie, het zijn slechts verschillende mappigs van de neutraalpositie van het pedaal aan een throttlecurve. Tevens de oorzaak van het hikje als je ACC aan of uit zet. Dat hokje is helemaal logisch uit te leggen. Echter is dat nu na de update anders. Waarschijnlijk wordt de geselecteerde throttlecurve nu meegenomen in de ACC, waar dat voorheen niet zo was. Als ik een keer zin heb zal ik het eens proberen te verwoorden en uit te leggen haha..
Ik moet binnenkort voor de 60k beurt en wilde OpenR 2.2 gelijk laten installeren. En eventueel die Laad-update.
Heb jij specifiek gevraagd om extra checks/updates op pedaal-gedrag etc?
irritant inderdaad maar kan me herinneren van vorige auto's dat dit nooit lekker werkte (video op telefoon en audio via bluetooth auto)larskov schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:54:
Heeft iemand een idee hoe ik het vertragende effect mbt audio kan oplossen? Bij mij zit er zo’n 2 sec vertraging tussen afspelen op telefoon en het geluid uit de boxen. Dit is geen probleem bij muziek via spotify oid, maar wel als je stilstaand bijv. een filmpje wilt bekijken vanaf je telefoon. Zowel bedraad als via CarPlay doet dit zich voor.
Helaas, ik heb geen idee wat in wat zit. Ik heb niet gevraagd om een update omtrent pedaal gedrag. Wel vertelde de monteur me dat er nieuwe ECU software geladen is (omdat de beschikbaarheid hiervan voor de monteur ook een verrassing was moest ik de auto lang laten staan), ik ga ervan uit dat dit soort autotechnische dingen als gasmapping daar in zitten.BVice schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:48:
[...]
heb je een idee welke fixes in welke update zaten? Of is dit moeilijk na te gaan?
Ik moet binnenkort voor de 60k beurt en wilde OpenR 2.2 gelijk laten installeren. En eventueel die Laad-update.
Heb jij specifiek gevraagd om extra checks/updates op pedaal-gedrag etc?
Hoelang heb je jouw Megane al?Japie.G schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:53:
[...]
Helaas, ik heb geen idee wat in wat zit. Ik heb niet gevraagd om een update omtrent pedaal gedrag. Wel vertelde de monteur me dat er nieuwe ECU software geladen is (omdat de beschikbaarheid hiervan voor de monteur ook een verrassing was moest ik de auto lang laten staan), ik ga ervan uit dat dit soort autotechnische dingen als gasmapping daar in zitten.
Ik heb wat schrik dat de dealer moeilijk gaat doen...
Zeer vreemd geschreven en erg onduidelijkEr is inderdaad een update ter beschikking, maar niet voor alle software.
We moeten eerst kijken of uw software op onze lijst voorkomt .
Staat hij op onze lijst dan mag er een nieuwe opgezet worden , staat hij niet op de lijst mag het NIET.
Gek, die van ons heeft nu ook een beurt na eerste jaar gehad maar niets ge-update..Japie.G schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:20:
Auto opgehaald. Ik heb de eerder genoemde OpenRlink 2.2 (zal wel 1.2.2 zijn) gekregen met de 2023 kernel en maart 2023 security level. Stuk beter dan de januari 2022 die ik eerder had. Verder merk ik een andere gasmapping en lijken een paar domme bugs nu verdwenen. Ben benieuwd! Eens een paar dagen gaan ervaren!
beveiligingspatch: 1 september 2022
Android versie: 10
OpenRlink 1.1.2: 25 februari 2023
Laatste update: elektromotor 0.2.1 op 18 maart 2023
Mij is het volgende overkomen na 6 maanden en 12000 storingsvrije km.
Afgelopen maandag naar Schiphol voor een korte vakantie krijg ik de melding onderweg. OPLADEN NIET MOGELIJK CONTROLEER ELEKTRISCH SYSTEEM. Twee rode lampjes op het dashboard,een van de accu
En wat nu,wij willen op vakantie. Garage gebeld voor advies en de dame aan de telefoon zei meteen stoppen dus dat zou einde vakantie betekenen ik ging daar niet mee akkoord omdat de auto het verder normaal deed uitgezonderd cc en regenereren. Na wat aandringen een monteur aan de lijn gekregen en die adviseerde om door te rijden en de auto op Schiphol te parkeren en hem 15 min uit te zetten en op slot te doen.
Dat was een goed advies want daarna was de storing weg.
Op de terugweg de storing ook niet meer gehad.
Zou ik de auto na moeten laten kijken bij de garage of niet?
Afgelopen maandag naar Schiphol voor een korte vakantie krijg ik de melding onderweg. OPLADEN NIET MOGELIJK CONTROLEER ELEKTRISCH SYSTEEM. Twee rode lampjes op het dashboard,een van de accu
En wat nu,wij willen op vakantie. Garage gebeld voor advies en de dame aan de telefoon zei meteen stoppen dus dat zou einde vakantie betekenen ik ging daar niet mee akkoord omdat de auto het verder normaal deed uitgezonderd cc en regenereren. Na wat aandringen een monteur aan de lijn gekregen en die adviseerde om door te rijden en de auto op Schiphol te parkeren en hem 15 min uit te zetten en op slot te doen.
Dat was een goed advies want daarna was de storing weg.
Op de terugweg de storing ook niet meer gehad.
Ik heb hem sinds mei dit jaar, maar de auto zelf is van juni 2022. Je moet bij de dealer op de een of andere manier flink aandringen op sofrware updates. Het is klaarblijkelijk niet standaard dat ze dit doen..JanAd schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:58:
[...]
Hoelang heb je jouw Megane al?
Ik heb wat schrik dat de dealer moeilijk gaat doen...
[...]
Zeer vreemd geschreven en erg onduidelijk
Wat eigenlijk gewoon raar is: de computer is een essentieel onderdeel van de auto, maar ook kwetsbaar dus moeten updates nou eenmaal geïnstalleerd worden.Japie.G schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:26:
[...]
Ik heb hem sinds mei dit jaar, maar de auto zelf is van juni 2022. Je moet bij de dealer op de een of andere manier flink aandringen op sofrware updates. Het is klaarblijkelijk niet standaard dat ze dit doen..
Maar tegelijkertijd: als je met een “gewone” auto bij de dealer komt zal die ook de bandenspanning niet controleren tenzij je er specifiek om vraagt…
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Nee, tenzij de foutmelding aanhoudt.Mark146 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:54:
De auto afsluiten en een klein kwartier met rust laten (plus voldoende afstand tussen sleutel en auto) is voor 95% van de gevallen gewoon de oplossing. Voor veel foutmeldingen in de Megane.
Een enkeling heeft echt pech en moet naar de garage, als ik jou was zou ik me er verder niet druk om maken.
Wel iets om een hartverlamming van te krijgen. Dus voortaan als je het vliegtuig halen moet een kwartier extra incalculeren.
Wat vervelend! In Nederland gelukkig geen last van, zeer hoge uptime van het netwerk. In welk land ervaar jij dit vooral? België was je van toch? Nu Fastned daar wat meer voet aan de grond krijgt zal de uptime ook daar wel stijgenMjaa schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 02:28:
Zelf moet ik nog wennen aan het feit dat veel snelladers langs de weg kapot zijn en dat je halverwege bij het snelladen stroomuitval hebt en weer eens een ander station moet proberen.
[ Voor 11% gewijzigd door BVice op 15-10-2023 13:41 ]
Met dit weer kom je toch snel 60 km minder ver op een lading dan met 8 graden warmer weer en minder wind. Best een klimaatgevoelig wagentje.
Mwoah, mijn ev6 heeft hetzelfde. Bij de dalende temperaturen is het wel efficiënter om de WP te hebben, kan wat schelen.Mjaa schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:06:
Met dit weer kom je toch snel 60 km minder ver op een lading dan met 8 graden warmer weer en minder wind. Best een klimaatgevoelig wagentje.
Ik merkte het ook vandaag en gisteren, je ziet de procenten naar beneden lopen met een klein ritje snelweg of stadsverkeer.
Ik had de teller deze morgen gereset en het sprong van 220km (op 80% EV40) naar 180km
Nuja, voor mij is de range bijzaak. Ik kom met 2x laden (thuis tot 80%) per week perfect rond.
Nuja, voor mij is de range bijzaak. Ik kom met 2x laden (thuis tot 80%) per week perfect rond.
Vooral de regen heeft een enorme impact.
15x330 SW38
regen heeft zeker impact maar het is nu vooral de flinke temperatuursdaling die de meeste impact heeft. Vooral bij korte ritjes als telkens de batterij opnieuw verwarmd moet worden.
Geldt niet alleen voor de Megane hoor, zijn meer merken waarbij dit zo werkt.Zjanzjak schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:16:
[...]
Nee, tenzij de foutmelding aanhoudt.
De auto afsluiten en een klein kwartier met rust laten (plus voldoende afstand tussen sleutel en auto) is voor 95% van de gevallen gewoon de oplossing. Voor veel foutmeldingen in de Megane.
Een enkeling heeft echt pech en moet naar de garage, als ik jou was zou ik me er verder niet druk om maken.
Heeft iemand hier toevallig ooit een storing gehad waarbij alle ramen geheel geopend worden?
Ik kreeg net een melding van de buurman dat alle ramen open stonden.
Gisteren voor het laatst gebruikt en natuurlijk correct afgesloten.
Nu heeft de auto blijkbaar de hele dag met alle ramen open gestaan. En toen ik aankwam waren de portieren ook niet gesloten.
Ik zal morgen even met de dealer bellen, maar wellicht komt iemand anders dit ook bekend voor?
Gelukkig geleerd dat zelfs in Amsterdam er veilige buurten zijn
Nu heeft de auto blijkbaar de hele dag met alle ramen open gestaan. En toen ik aankwam waren de portieren ook niet gesloten.
Ik zal morgen even met de dealer bellen, maar wellicht komt iemand anders dit ook bekend voor?
Sleutel in broekzak en het ‘open’ knopje ingedrukt gehouden..GentlemanLoser schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:53:
Heeft iemand hier toevallig ooit een storing gehad waarbij alle ramen geheel geopend worden?
precies, en ga daar pls niet de dealer voor bellen, want die gaat precies hetzelfde zeggen. Als mensen voor dit soort dingen een dealer bellen snap ik dat die wachttijden zo lang zijn...
Het is geen storing.GentlemanLoser schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:53:
Gebeurt vaker, een bloemlezing;
Frank S schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 07:36:
Toen ik wilde vertrekken tijdens een stortbui gisteren kwam ik er achter dat alle 4 de ramen open stonden, terwijl mijn auto op de oprit stond. We rijden nooit met open ramen, dus dat is per ongeluk gegaan. Is er een combinatie van knoppen op de afstandsbediening waardoor alle ramen in 1x geopend worden? (Ik kan nu wel bevestigen dat alle schakelaars op de portieren redelijk waterbestendig zijn...)
Zjanzjak schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 07:57:
Als je het 'open' knopje een paar seconden ingedrukt houdt dan gaan alle ramen open.
Heb het al een paar keer voorbij zien komen bij diverse mensen hier maar ook op andere fora.
Meest gelezen 'in de broekzak' (te strakke broek?), 1 persoon had iets boven op de sleutel gelegd wat kennelijk zo zwaar was dat het knopje ingedrukt werd en bij 1 iemand was waarschijnlijk de kat de boosdoener.
LaTiNo156 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:00:
Haha, dat laatste is zeer zeker mogelijk, onze kat kickt erop om op afstandsbedieningen, telefoons en laptops te gaan liggen, dus op een sleutel gaan zitten is dan niet zo raar
Ja je hebt altijd van dat soort dingetjes met EV. Laatst reed ik achteruit en daarna vooruit, bleef mijn achteruitcamera doordraaien op mijn scherm. Dan is het weer tijd om flink op de knoppen te drukken en te resetten.
Dat heeft niets is met een EV te maken. Dat is gewoon de software van de auto en kan met elk type en merk gebeuren.Mjaa schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:25:
Ja je hebt altijd van dat soort dingetjes met EV. Laatst reed ik achteruit en daarna vooruit, bleef mijn achteruitcamera doordraaien op mijn scherm. Dan is het weer tijd om flink op de knoppen te drukken en te resetten.
Mijn lader staat zo ingesteld dat hij altijd stroom mag geven als de auto er om vraagt. Ik zie vaak dat als ik de auto aan de stekker laat zitten dat de auto zo’n 8 uur na het beëindigen van de laadsessie een beetje stroom verbruikt. Ongeveer 0,4kwh.
:strip_exif()/f/image/RUmvcqlSp9OFlC9kFQkbbchK.jpg?f=fotoalbum_large)
Herkennen meer mensen dit? Enig idee wat de auto doet op dat moment?
:strip_exif()/f/image/RUmvcqlSp9OFlC9kFQkbbchK.jpg?f=fotoalbum_large)
Herkennen meer mensen dit? Enig idee wat de auto doet op dat moment?
Nu de temperaturen dalen, wat doen jullie met de banden?
Ik zit nog op zomerbanden. Ik rij 'maar' een 10.000km/jaar op 95% secundaire wegen.
Evt de banden zelf wisselen lijkt me niet al te duur, een set op velgen zit tegen de €2000 dacht ik.
Ik zit nog op zomerbanden. Ik rij 'maar' een 10.000km/jaar op 95% secundaire wegen.
Evt de banden zelf wisselen lijkt me niet al te duur, een set op velgen zit tegen de €2000 dacht ik.
Ik rijd iets meer dan 20.000 km per jaar, winterbanden zijn aan mij niet besteed.JanAd schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:08:
Nu de temperaturen dalen, wat doen jullie met de banden?
Veiliger?
Ongetwijfeld, laat dat duidelijk zijn, geen discussie maar een echte winter is al heel lang niet meer aan de orde, die anderhalve dag sneeuw per jaar is daarom, voor mij, niet echt reden om winterbanden te nemen.
Ja ik weet dat men (vooral de bandenfabrikanten) zegt dat als de temperatuur onder de 7 graden daalt dat je dan naar winterbanden moet, die uitspraak neem ik met een korreltje zout, en voor lief.
Ik reis ook niet naar wintersport-oorden.
Mocht het dan toch sneeuwen dan blijf ik lekker thuis want ik bepaal zelf de dagen dat ik naar kantoor ga (gemiddeld 2 x per week) en een keertje een dag, 2 dagen, een week, skippen is geen probleem.
Bij regen pas ik sowieso mijn snelheid aan (en dan te bedenken dat ik bij mooi weer normaliter niet eens boven de 100 uit kom) en rijd wat defensiever (als in bijv. meer afstand houden).
Voor mij persoonlijk vind ik het dus onzin maar hé, voor een ander, en zeker voor de mensen die veel op de weg moeten zijn kan het zo maar anders zijn.
Ik gebruik die 2000 euro dus liever ergens anders voor.
On topic;
EEN NIEUWE GLITCH !!!!! WHOOP WHOOP !

Ja mensen, onze rijdende telefoon verraste mij weer.
Wilde de auto na het wassen in de garage zetten, druk op de startknop, blauw balkje met melding 'Ready' verschijnt (heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel soms verschijnt dat niet na indrukken startknop trouwens), ik zet em in D(rive), de D verschijnt, ik laat de rem los en....... NIETS.
Ook niet bij pedaal indrukken.
Huh? Weer in P, en weer in D.... niets. Hmm, de boel uitzetten, 10 seconden wachten, en weer aanzetten.
Et voila, we doen het weer.
Schouders ophalen, 'het zal wel' mompelen, en weer door.
ik moet verplicht winterbanden van 'de zaak'. Over 2 weken worden ze weer gemonteerd. Op de zomerbanden staat nu ongeveer 35.000km, op de winterbanden 20.000. Ik heb geen extra set velgen.
Als ik de auto privé zou rijden zou ik een extra velgenset aanschaffen met winterbanden. En dat hoeft heus geen 2000 euro te kosten, gewoon een tweedehands setje opzoeken.
Bij het telkens wisselen van de banden om dezelfde set velgen moet er ook telkens opnieuw gebalanceerd worden. En je zit vast aan de relatief dure bandenmaat op de 20" velgen. Ik zou 20" zomerbanden en 18" winterbanden nemen denk ik, tenzij er een 20" set voor een mooie prijs voorbij komt.
Als ik de auto privé zou rijden zou ik een extra velgenset aanschaffen met winterbanden. En dat hoeft heus geen 2000 euro te kosten, gewoon een tweedehands setje opzoeken.
Bij het telkens wisselen van de banden om dezelfde set velgen moet er ook telkens opnieuw gebalanceerd worden. En je zit vast aan de relatief dure bandenmaat op de 20" velgen. Ik zou 20" zomerbanden en 18" winterbanden nemen denk ik, tenzij er een 20" set voor een mooie prijs voorbij komt.
[quote]Zjanzjak schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:35:
Ik heb altijd een extra set velgen met winterbanden bij mijn auto's gehad maar met de huidige winters rij ik gewoon op de 20" zomerbanden door de winter, ok afgelopen winter heb de Megane een jaar. En voor de wintersport altijd trouw winterbanden, daar stop ik ook mee, vriend van mij rijd al heel zijn leven op zomerbanden in de wintersport, komt overal boven (tip voor als je voorbanden gaan slippen helling op, achteruit erop)
Ja die ken ik, had ik laatst ook een keertje. Maar ik moest zelfde de windows truuk uithalen, auto uit op slot van slot.........On topic;
EEN NIEUWE GLITCH !!!!! WHOOP WHOOP !![]()
Wilde de auto na het wassen in de garage zetten, druk op de startknop, blauw balkje met melding 'Ready' verschijnt (heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel soms verschijnt dat niet na indrukken startknop trouwens), ik zet em in D(rive), de D verschijnt, ik laat de rem los en....... NIETS.
Huh? Weer in P, en weer in D.... niets. Hmm, de boel uitzetten, 10 seconden wachten, en weer aanzetten.
Ik heb altijd een extra set velgen met winterbanden bij mijn auto's gehad maar met de huidige winters rij ik gewoon op de 20" zomerbanden door de winter, ok afgelopen winter heb de Megane een jaar. En voor de wintersport altijd trouw winterbanden, daar stop ik ook mee, vriend van mij rijd al heel zijn leven op zomerbanden in de wintersport, komt overal boven (tip voor als je voorbanden gaan slippen helling op, achteruit erop)
[ Voor 3% gewijzigd door Surfroy01 op 18-10-2023 09:55 ]
Maar die 20" maken juist de auto compleet, daar zou ik dus niet aan toe geven!BVice schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:05:
ik moet verplicht winterbanden van 'de zaak'. Over 2 weken worden ze weer gemonteerd. Op de zomerbanden staat nu ongeveer 35.000km, op de winterbanden 20.000. Ik heb geen extra set velgen.
Dit had ik afgelopen weekend ook voor het eerstZjanzjak schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:35:
[...]
On topic;
EEN NIEUWE GLITCH !!!!! WHOOP WHOOP !![]()
voor die paar maandjes...Surfroy01 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:51:
[...]
Maar die 20" maken juist de auto compleet, daar zou ik dus niet aan toe geven!
heb je wel banden met M+S logo? Dat is een verplichting in bijv. Duitsland als je in winterse omstandigheden rijdt. nee er wordt niet gehandhaafd voor zover ik weet, maar als je een aanrijding veroorzaakt kan het gedoe met je verzekering opleveren. Ik rijd veel in Duitsland dus vandaar dat ik ook bij winterbanden blijf.Surfroy01 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:50:
En voor de wintersport altijd trouw winterbanden, daar stop ik ook mee, vriend van mij rijd al heel zijn leven op zomerbanden in de wintersport, komt overal boven (tip voor als je voorbanden gaan slippen helling op, achteruit erop)
Deze zijn wel netjes.ThiNij schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:56:
[...]
Die playlist heb ik ook al vanaf het begin doorgenomen, toch wel handig moet ik zeggen.
De velgen zijn 18" Elsinki velgen, en daar staat ook het nieuwe Renault logo al op, zelfs de verkoper was verbaasd dat die er al op zaten.
[Afbeelding]
Ik had ze voor mij zelf al eens gephotoshopt op de afbeelding van de auto om te zien hoe ze stonden. Is toch net weer anders dan de huidige standaard velgen. De zomerbanden (en standaard velgen) gaan er dan dit voorjaar op.
[Afbeelding]
Ik had die vorige winter al eens opgezocht. Geen idee of ze nog leverbaar zijn nu.
/f/image/cDlM9mvJEpGHxEtz14ikMjLb.png?f=fotoalbum_large)
Niet naar de M+S logo kijken, maar naar het sneeuwvlokje in een berg, dat is de officiële aanduiding voor een winterband (of all-season geschikt voor sneeuw).BVice schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:58:
[...]
heb je wel banden met M+S logo? Dat is een verplichting in bijv. Duitsland als je in winterse omstandigheden rijdt. nee er wordt niet gehandhaafd voor zover ik weet, maar als je een aanrijding veroorzaakt kan het gedoe met je verzekering opleveren. Ik rijd veel in Duitsland dus vandaar dat ik ook bij winterbanden blijf.
dat klopt inderdaad, het heet tegenwoordig 3PMSF.The Wizard schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:22:
[...]
Niet naar de M+S logo kijken, maar naar het sneeuwvlokje in een berg, dat is de officiële aanduiding voor een winterband (of all-season geschikt voor sneeuw).
Inmiddels hebben we onze Megane, die weigerde nog langer via AC te laden, terug. Het heeft ruim 8 weken geduurd, maar we kunnen hem nu weer opladen. In die 8 weken hebben we rondgereden in een vervangende dieselauto. Wat is een elektrische auto toch een enorme vooruitgang tov een ICE auto.
Wel hebben we er een ander probleem voor in de plaats gekregen: de flippers aan het stuur werken niet meer. De auto staat nu dus permanent in de standaard regeneratiestand, en dat kunnen we niet aanpassen. Best wennen, weer zoveel gebruik maken van het rempedaal. Hopelijk kan de dealer dit sneller oplossen dan het AC-laad probleem.
De dag nadat we de Megane terug hadden, hebben we ruim anderhalve week in Nederland moeten zijn ivm privé omstandigheden. In die periode hebben we flink wat kilometers in een gehuurde VW ID.3 gemaakt. In veel opzichten ook een erg fijne auto. Op sommige punten fijner dan de Megane (rijcomfort, zicht rondom, stoelen, ruimte achterbank), op sommige punten minder (snelheid DC-laden, overzichtelijkheid infotainmentsysteem). En wat een echte dealbreaker zou zijn zouden we moeten kiezen: de achtelijke touch-knoppen op het stuur. Die werken echt ontzettend beroerd.
Wat ons ook opviel is dat de elektrificatie van het wagenpark en de bijbehorende infrastructuur in Nederland een stuk verder is dan hier in Spanje. Dat wisten we natuurlijk wel, maar het is toch anders om dat in de praktijk te ervaren. Het aantal snelladers en hun snelheid is jaloersmakend hoger.
Wel hebben we er een ander probleem voor in de plaats gekregen: de flippers aan het stuur werken niet meer. De auto staat nu dus permanent in de standaard regeneratiestand, en dat kunnen we niet aanpassen. Best wennen, weer zoveel gebruik maken van het rempedaal. Hopelijk kan de dealer dit sneller oplossen dan het AC-laad probleem.
De dag nadat we de Megane terug hadden, hebben we ruim anderhalve week in Nederland moeten zijn ivm privé omstandigheden. In die periode hebben we flink wat kilometers in een gehuurde VW ID.3 gemaakt. In veel opzichten ook een erg fijne auto. Op sommige punten fijner dan de Megane (rijcomfort, zicht rondom, stoelen, ruimte achterbank), op sommige punten minder (snelheid DC-laden, overzichtelijkheid infotainmentsysteem). En wat een echte dealbreaker zou zijn zouden we moeten kiezen: de achtelijke touch-knoppen op het stuur. Die werken echt ontzettend beroerd.
Wat ons ook opviel is dat de elektrificatie van het wagenpark en de bijbehorende infrastructuur in Nederland een stuk verder is dan hier in Spanje. Dat wisten we natuurlijk wel, maar het is toch anders om dat in de praktijk te ervaren. Het aantal snelladers en hun snelheid is jaloersmakend hoger.
Dat is best vervelend, Anthony had destijds ook problemen, klein beetje gerelateerd aan jouw probleem, wel niet helemaal hetzelfde maar wie weet kan je onderstaande oplossing aandragen bij jouw dealer:deMercer schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:03:
AnthonyR schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:22:
Opgelost na een herprogrammering. Geen storingen te vinden, software bleef verder ook gelijk, dus hoe en wat blijft een klein raadsel.
Alleen vind ik de ID3 spuug en spuuglelijk.deMercer schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:03:
De dag nadat we de Megane terug hadden, hebben we ruim anderhalve week in Nederland moeten zijn ivm privé omstandigheden. In die periode hebben we flink wat kilometers in een gehuurde VW ID.3 gemaakt. In veel opzichten ook een erg fijne auto.

Maar goed, voor mij is een wagen emotie, ik ga nooit zo voor het praktische meer voor het mooie.
Buiten dat, komt de Megane er volgens mij toch net iets beter uit dan de ID3.
Maar een ID3 is dan wel weer fijner rijden dan een diesel/benzine wagen.
Eens kijken wat de dealer ervan zegt morgen. Ik zal wat je aangeeft meenemen, wellicht helpt dat.Zjanzjak schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:12:
Anthony had destijds ook problemen, klein beetje gerelateerd aan jouw probleem, wel niet helemaal hetzelfde maar wie weet kan je onderstaande oplossing aandragen bij jouw dealer:
De indicator van de regeneratiestand is overigens ook niet meer aanwezig in het display achter het stuur. Vergelijkbaar als wanneer je op de CC rijdt.
Ja, mooi is die niet, de ID.3. Ook de ID.4 en ID.5 niet, trouwens. Van binnen is de ID.3 ook niet erg fraai, maar qua materiaalgebruik minder erg dan ik had verwacht.Alleen vind ik de ID3 spuug en spuuglelijk.
Dat sowieso! En stukken goedkoper om te huren: de ID.3 inclusief gratis laden bij Shell Recharge had een lagere huurpijs dan een Fiesta / Polo op benzine waarbij we zelf nog de (dure!) brandstof zouden moeten betalen. Een no-brainer dus, zeker in Nederland met de goede laadinfrastructuur.Maar een ID3 is dan wel weer fijner rijden dan een diesel/benzine wagen.
Als je het goed wil doen moet je ongeveer nu het winterrubber eronder hebben t/m Maart (wanneer het onder de 8 graden kan worden) dat is een half jaar!
En ik rijd met banden die jaarrond in NL goedgekeurd zijn (ook al zijn het zomer banden), mijn auto is bij een nederlandse verzekering maatschappij verzekerd die geen melding makat dat ik in de winter winterbanden nodig heb in het buitenland, ik denk dat Duitsland weinig te zeggen heeft over schade vergoeding uitkeren omdat wanneer er schade veroorzaakt is door mijn zomerbanden het sowieso mijn schuld is. Ik denk dat het een broodje aap verhaal is.
De grap is wel dat we vroeger maar 1 type band hadden, toen hielden we meer afstand, anticipeerde beter en bij te weinig grip op de wintersport deed je sneeuwkettingen om (of de kanten van je latten laten slijpen).
[ Voor 4% gewijzigd door Surfroy01 op 20-10-2023 08:42 ]
Overigens gisteren mijn vrouw in paniek, ik sta in de file en Googlemaps zegt dat ik met -7% aankom en stuurt mij nu naar allerlei laadpunten. Hoeveel bereik staat er linksonder in dashboard scherm? uhhh nog 190km, niets aan de hand dus. Maar die google maps is weer flink van slag. Uiteindelijk kwam ze thuis met nog 30% en 130km bereik.
het is zeker geen broodje aap verhaal, ik heb ervaring met de boetes en ken ook iemand die inderdaad aansprakelijk werd gesteld voor een forse schade na een aanrijding die vervolgens niet werd gedekt door zijn verzekering (want ja jouw nederlandse verzekering vindt ook dat jij je aan regels van andere landen moet houden als je in die landen bij een ongeval betrokken bent, het is gewoon een verkeersregel, en laten verzekeraars nu toevallig 1 doel hebben en dat is iets vinden waardoor ze niet zouden hoeven uitkeren)Surfroy01 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:39:
[...]
Als je het goed wil doen moet je ongeveer nu het winterrubber eronder hebben t/m Maart (wanneer het onder de 8 graden kan worden) dat is een half jaar!
En ik rijd met banden die jaarrond in NL goedgekeurd zijn (ook al zijn het zomer banden), mijn auto is bij een nederlandse verzekering maatschappij verzekerd die geen melding makat dat ik in de winter winterbanden nodig heb in het buitenland, ik denk dat Duitsland weinig te zeggen heeft over schade vergoeding uitkeren omdat wanneer er schade veroorzaakt is door mijn zomerbanden het sowieso mijn schuld is. Ik denk dat het een broodje aap verhaal is.
De grap is wel dat we vroeger maar 1 type band hadden, toen hielden we meer afstand, anticipeerde beter en bij te weinig grip op de wintersport deed je sneeuwkettingen om (of de kanten van je latten laten slijpen).
Maar wat je zegt over voorzichtig rijden is idd het allerbelangrijkste, een winterband geeft je niet het recht om als een idioot in winterse omstandigheden te rijden, helaas is het aanpassingsvermogen van de gemiddelde NL automobilist helaas veelal afwezig.
Ik rij meestal 4-5 maanden op winterbanden. Toevallig in een periode dat de auto toch amper gewassen wordt dus van een afstandje zie je dan toch niet of er 18 of 20"op ligt
Heeft iemand de manier gevonden om Lane Departure volledig uit te schakelen. 100% volledig, dus ook uitgeschakeld op smalle 80km wegen. Dan trekt ie naar links aan het stuur wanneer je te dicht bij de berm komt of teveel over t rode fietsdeel rijdt en dus ook wanneer er een tegenligger aankomt waarvoor je juist zo rechts mogelijk op de weg wil rijden. Ik meen dat ik alles heb uitgevinkt. Maar hij blijft storend actief.
Om het niet een te lang verzekerings verhaal te maken, ja verzekeraars zoeken altijd redenen om niet uit te hoeven keren maar ik denk dat je hier met een goede specialist wel zeker uitkomt. Want stel je rijd te hard en veroorzaakt een aanrijding, keren ze dan ook niet uit?BVice schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:43:
[...]
het is zeker geen broodje aap verhaal, ik heb ervaring met de boetes en ken ook iemand die inderdaad aansprakelijk werd gesteld voor een forse schade na een aanrijding die vervolgens niet werd gedekt door zijn verzekering (want ja jouw nederlandse verzekering vindt ook dat jij je aan regels van andere landen moet houden als je in die landen bij een ongeval betrokken bent, het is gewoon een verkeersregel, en laten verzekeraars nu toevallig 1 doel hebben en dat is iets vinden waardoor ze niet zouden hoeven uitkeren)
Maar wat je zegt over voorzichtig rijden is idd het allerbelangrijkste, een winterband geeft je niet het recht om als een idioot in winterse omstandigheden te rijden, helaas is het aanpassingsvermogen van de gemiddelde NL automobilist helaas veelal afwezig.
Ik rij meestal 4-5 maanden op winterbanden. Toevallig in een periode dat de auto toch amper gewassen wordt dus van een afstandje zie je dan toch niet of er 18 of 20"op ligt
Nou in de winter met al dat zout was ik mijn wagen juist! Maar vuil of niet, ik zie echt wel het verschil tussen die 2 duimen
Doet het knopje links van je stuur niet wat je ervan verwacht ?Wees schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:45:
Heeft iemand de manier gevonden om Lane Departure volledig uit te schakelen. 100% volledig, dus ook uitgeschakeld op smalle 80km wegen. Dan trekt ie naar links aan het stuur wanneer je te dicht bij de berm komt of teveel over t rode fietsdeel rijdt en dus ook wanneer er een tegenligger aankomt waarvoor je juist zo rechts mogelijk op de weg wil rijden. Ik meen dat ik alles heb uitgevinkt. Maar hij blijft storend actief.
(zwarte knop met een weg symbool erop met geel lampje erachter als het actief is)
Mijn vrouw zet daarmee altijd de lane-assist uit met dezelfde argumentatie, en daarna heeft ze er geen last meer van.
Zal zo foto ervan posten
:strip_exif()/f/image/9mvBZylglHtPDOIn4NFVrhFK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door als het ware op 20-10-2023 10:41 ]
Inmiddels teruggeweest hiervoor en allebei de problemen opgelost: tikkende pedaal is er niet meer alsook het tikken met sturen tijdens langzaam rijden (schokdemper probleem). Tevreden met mijn dealer! (Renault Nieuwendijk)Majesty schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:24:
[...]
Afgelopen woensdag geweest. Geen terugroepacties werkzaamheden uitgevoerd want die waren niet beschikbaar op mijn kenteken. Wel hebben ze gekeken naar het tikkende pedaal probleem en waarempel de oorzaak gevonden, zeggen ze. Eerst getest met een ander pedaal erin, maar dat hielp niet. Na 3,5 uur kwamen ze erachter dat er wat mis was met de veer achter het pedaal. Die is nu besteld, over 2 weken een nieuwe afspraak. Dan wordt ook meteen de schokdemper vervangen vanwege het tikken tijdens het sturen op lage snelheden (weer een ander issue). Beide onder garantie overigens.
Was uiteindelijk 152 euro kwijt, voornamelijk kosten van de interieurfilter.