als het ware schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:45:
Hallo,
Ik wilde graag mijn ervaring delen met koppelen van je android mobiel met de e-tech.
Om alle functionaliteit goed aan de praat te krijgen schieten de handleidingen hier en daar wel wat te kort in mijn ogen.
De e-tech heeft draadloze wifi (zijn er uitvoeringen zonder ?), en ook nog eens wireless charging.
Eindelijk van dat gedoe met draadjes af in de auto......
Om de android auto app goed te koppelen met de auto zodat niet alleen bellen, maar ook de media en het internet tethering via de draadloze verbinding aan de praat te krijgen had ik nogal wat uitdagingen.
Android auto krijgt nogal wat updates en ze zijn niet allemaal even netjes, ik had dus last van wat zooi/cruft/gerommel/ouwe configs die ervoor zorgde dat het net niet helemaal lekker werkte.
De bluetooth configs zijn ook niet triviaal meer met alle functionaliteit die er tegenwoordig allemaal op zit, dus ook die wilde ik voor de zekerheid maar verwijderen.
Dit was niet eenvoudig omdat:
- Android auto telkens de (corrupte??) bluetooth verbinding herstelt als deze weg is.
- Android auto zichzelf telkens herstart als je hem uitzet.
Mocht je 'android auto' met usb gebruiken verbreek dan de usb verbinding tussen de auto en je mobiel.
Alle data weg te gooien uit android auto:
Eerst de app echt uitschakelen/disablen in android (dit is niet hetzelfde als de app stoppen)
Als de app dan nog draaid stop deze dan
verwijder niet alleen de cache maar ook alle opgeslagen data van de app.
Alle configuraties die er ooit waren van android auto zijn dan weg, ook alle android auto data en whatever je voor creatiefs hebt gedaan met android auto
Zet de app nog niet aan.
Verwijder je bluetooth koppeling uit je telefoon.
Verwijder ook je bluetooth koppeling uit je auto.
Zet nu de android auto app weer aan (enable) in de configuratie van je telefoon.
Start android auto (doet die waarschijnlijk automatisch)
Als je internet vanuit de auto via je mobiel wilt laten lopen
Zet je bluetooth tethering aan in je mobiel
Dit zit bij mij onder 'netwerk en internet' -> 'hotspot en tethering' -> 'bluetooth tethering'
gezien de oneindige variaties op android zal dat waarschijnlijk afwijken bij jouw mobiel.
Mocht je een usb data kabel hebben in je auto dan kun je deze nu weer aansluiten
In mijn vorige renault waren niet alle usb poorten geschikt om voor android auto te gebruiken,
maar waarschijnlijk heb je dit allang uitgeprobeerd en weet je welke poort je moet hebben.
Mocht je draadloos willen, koppel dan nu je mobiel via bluetooth aan je auto.
Android auto neemt nu waarschijnlijk de procedure over.
Als het niet zo is start android auto dan op je mobiel.
Volg de instructies op de scherm
EN, geen idee welke je eerst moet doen ik deed maar wat en het kwam goed.
Vanaf dit moment heb ik utgevoerd wat de app me vroeg, alle rechten, privacy gevoelige data etc overgedragen aan google en renault ( die zijn toch geheel betrouwbaar

)
Ik heb nu een draadloze verbinding tussen de auto en mijn mobiel, de auto gaat via mijn mobiel naar internet toe.
Als je in de auto (dus niet je mobiel) nu ook nog een wifi hotspot configureerd en daarop de rest van de familie toegang geeft weet je zeker dat je data bundel op is voor je bij oma bent
Cheers