Toon posts:

Het grote Renault Megane E-Tech electric topic

Pagina: 1 ... 36 ... 43 Laatste
Acties:

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:23
deMercer schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:24:
Vanochtend kwam ik erachter dat er spontaan lading uit de accu lijkt te verdwijnen in een specifieke situatie:

Kennen meer mensen dit fenomeen van verdwijnende lading? Ik ben benieuwd naar de achtergrond hiervan.
Zelf geen ervaring mee, maar volgens mij heb ik soortgelijke dingen wel eens gelezen op een Frans forum.
Kan me alleen niet heugen wat de oorzaak was en de eventuele oplossing.

https://forums.automobile...gane-e-tech-electric-365/

Hier bijvoorbeeld iets wat er een beetje op lijkt:

https://forums.automobile...ionnement-anormale-51716/

• Luke.warm
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:56
vayshen schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:35:

Vermoedelijk verbruikt hij wel wat om o.a verbonden te blijven met 4g, je sleutel radio te ontvangen en andere zaken maar dat zou niet zoveel moeten kosten. En de accu niet onder 0 laten komen maar daar is de laatste tijd geen sprake van hier.
Dat is volgens mij allemaal apparatuur die via de gewone accu gaan, niet via de tractie batterij.
Surfroy01 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:48:
Ik zie wel actie radius vermindering dus bij parkeren met warme accu x km en dan smorgens y km door bv koude.
Dat klinkt aannemelijk, maar ik ben me niet bewust van verschillen die ik zie in het percentage enkel in het bereik.

Zeker het percentage dat demercer noemt van 4% dat is 2,4kw uitgaande van een EV60. Ik vind dat erg veel, dat is flink meer dan het (sluip)verbruik bij mij in huis ‘s nachts. Dat verbruik ligt continue tussen 0,1 en 0,15 kW Waarbij met name de Quooker aandeel heeft. Op een nacht tussen 12 en 6 is het hooguit afgerond Max 1 kWh. Dus een stuk minder dan 4%

Kan bijna niet anders dat er iets actief gekoeld of verwarmd wordt in de auto. Andere processen gebruiken niet zoveel stroom.

• Luke.warm
Zjanzjak schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:12:
[...]

Zelf geen ervaring mee, maar volgens mij heb ik soortgelijke dingen wel eens gelezen op een Frans forum.

Dat laatste draadje wordt een recente elektomotor update genoemd als vermoedelijke aanleiding voor het ineens leeglopen van de tractiebatterij. @deMercer Heb je recent een update gehad?

• RoLeaf
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-06 11:37
deMercer schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:24:
Vanochtend kwam ik erachter dat er spontaan lading uit de accu lijkt te verdwijnen in een specifieke situatie:

Gisteravond de auto geparkeerd met 23% lading resterend, de auto niet aan de laadpaal gehangen. Vanochtend de auto aan de laadpaal gehangen zodat de overproductie van de zonnepanelen de auto in gaat. De resterende lading op dat moment: 19%. Dus 4% kwijt geraakt in de nacht. Een paar weken terug had ik ook al het idee dat dit optrad in een vergelijkbare situatie, maar was niet helemaal zeker.

Kennen meer mensen dit fenomeen van verdwijnende lading? Ik ben benieuwd naar de achtergrond hiervan.

Voor de goede orde: dit treedt enkel op in nachten nadat de auto is gebruikt en niet meer is opgeladen. In nachten na een dag dat de auto niet is gebruikt, of een dag dat de auto werk is gebruikt maar ook (deels) is opgeladen, treedt dit niet op.
Dit fenomeen is bekend. Als de accu afkoelt dan kun je de laatste kWh-tjes er niet meer uithalen. Hierdoor loopt de accucapaciteit terug en ook het percentage. Als de accu weer opwarmt dan komen ze terug.

• RoLeaf
Ik heb het volgende probleem: Via de achterluidsprekers hoor ik af en toe op hoog/vol volume een geluid die me doet denken aan een mondharmonica voor ca. een seconde. Je schrikt behoorlijk van dit geluid. Ik heb dan de radio aan en tot nog toe is het alleen opgetreden tijdens reclame, niet tijdens de filemeldingen.

Heeft iemand dit ook? Enig idee waar dit aan ligt?

• vayshen
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-06 01:06
RoLeaf schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:29:
Ik heb het volgende probleem: Via de achterluidsprekers hoor ik af en toe op hoog/vol volume een geluid die me doet denken aan een mondharmonica voor ca. een seconde. Je schrikt behoorlijk van dit geluid. Ik heb dan de radio aan en tot nog toe is het alleen opgetreden tijdens reclame, niet tijdens de filemeldingen.

Heeft iemand dit ook? Enig idee waar dit aan ligt?
Misschien iets meer info? Heb je de HK set of standaard speakers? FM en/of DAB?
Ik herken het niet maar ik heb zelde de radio aan en als ik het gebruik is het altijd DAB. Standaard speakers heb ik.

• RoLeaf
vayshen schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:25:
[...]

Misschien iets meer info? Heb je de HK set of standaard speakers? FM en/of DAB?
Ik herken het niet maar ik heb zelde de radio aan en als ik het gebruik is het altijd DAB. Standaard speakers heb ik.
Het betreft standaard speakers, DAB+.

• TaxiGilbert
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20:49
Iemand een Zappi charger? Blijkbaar duiken daar problemen op?
https://myenergi.info/ren...ng-issues-t7780-s160.html
'Same here when arriving home on say 10% charge. Car on instant. Zappi on fast plugging in produces the flashing orange Renault light. Then you hear the Zappi clicking and the Renault will flash blue. the My Renault app will send me a confirmation of charge starting and on the second blue led flash I hear the dreaded Renault relays clicking and then the flashing red charge error.
I then get a my Renault app notification of charge interrupted.
Then the dance starts. Unplug, lock. Unlock. Re plug, retry. Over and over.
Then the dance starts'
Renault onderzoekt dit en werkt aan een oplossing :(

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Zjanzjak schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:12:
[...]

Deze zal ik eens doornemen, dank voor de links.
Luke.warm schreef op maandag 27 maart 2023 @ 00:00:
Dat laatste draadje wordt een recente elektomotor update genoemd als vermoedelijke aanleiding voor het ineens leeglopen van de tractiebatterij. @deMercer Heb je recent een update gehad?
Ja, anderhalve week geleden is "Elektromotor 0.2.1" geïnstalleerd. Maar daarvoor had ik het ook al een keer bemerkt.
Luke.warm schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:53:
[...]

Dat is volgens mij allemaal apparatuur die via de gewone accu gaan, niet via de tractie batterij.
Dat klopt volgens mij inderdaad. Maar de tractiebatterij zorgt er wel voor dat de gewone accu op peil blijft, ook als de auto een tijdje niet wordt gebruikt.
Zeker het percentage dat demercer noemt van 4% dat is 2,4kw uitgaande van een EV60.
De eerste keer dat ik dit fenomeen zag, was het nog erger: toen was het verschil maar liefst 7%. En inderdaad bij een EV60. Toen was het wel iets kouder dan nu, en was de update "Elektromotor 0.2.1" nog niet geïnstalleerd.

Overigens zag ik vanochtend (na een dag de auto niet te hebben gebruikt) dat het ladingspercentage 's nachts weer iets was gedaald: van 53% naar 51%. Dit heb ik nog niet eerder gezien. Ook het verwachte bereik is iets gedaald: van 170km naar 162km.
RoLeaf schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:06:
Dit fenomeen is bekend. Als de accu afkoelt dan kun je de laatste kWh-tjes er niet meer uithalen. Hierdoor loopt de accucapaciteit terug en ook het percentage. Als de accu weer opwarmt dan komen ze terug.
Dat verklaart één en ander!

• RoLeaf
TaxiGilbert schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:56:
https://myenergi.info/ren...ng-issues-t7780-s160.html
'Same here when arriving home on say 10% charge. Car on instant. Zappi on fast plugging in produces the flashing orange Renault light. Then you hear the Zappi clicking and the Renault will flash blue. the My Renault app will send me a confirmation of charge starting and on the second blue led flash I hear the dreaded Renault relays clicking and then the flashing red charge error.
I then get a my Renault app notification of charge interrupted.
Then the dance starts. Unplug, lock. Unlock. Re plug, retry. Over and over.
Then the dance starts'
Renault onderzoekt dit en werkt aan een oplossing :(
Ja, ik laad ook niet storingsloos. Is in onderzoek: link

• TaxiGilbert
RoLeaf schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:28:
[...]

Ja, ik laad ook niet storingsloos. Is in onderzoek: link
Blijkbaar zou dit enkel met de V1 zo zijn en de V2.1 zou wel feilloos werken...

• deMercer
  • Niet online
TaxiGilbert schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:56:
Geen Zappi hier, maar een Fronius Wattpilot. En in combinatie met de Megane ervaar ik ook soms problemen bij het opladen met enkel overproductie van de zonnepanelen. Bij variaties in opgewekte stroom en verbruik kan het voorkomen dat de laadsessie wordt onderbroken omdat er geen/onvoldoende overproductie meer is. Is er vervolgens weer voldoende overproductie, dan gaat het laden weer verder. Heel vaak gaat dit ook goed, maar soms geeft de Megane ten onrechte aan dat deze compleet is opgeladen, terwijl dat niet zo is.

• RoLeaf
TaxiGilbert schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:35:
[...]

Blijkbaar zou dit enkel met de V1 zo zijn en de V2.1 zou wel feilloos werken...
Ook met V2.1 zijn problemen gerapporteerd.

Verder is het volgende probleem gerapporteerd:
Dylan98 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 00:27:
Net voor de tweede keer een stroomstoring gehad met de zappi. Slaat bij het instellen van vertraagd laden steeds na exact 36 minuten af… altijd rond 23:54. Met andere auto’s geen problemen.
Dit zou wel eens een probleem kunnen zijn bij iedereen die op zonne-energie wil laden.

• deMercer
  • Niet online
Luke.warm schreef op maandag 27 maart 2023 @ 00:00:
Dat laatste draadje wordt een recente elektomotor update genoemd als vermoedelijke aanleiding voor het ineens leeglopen van de tractiebatterij.
Na lezing van dit genoemde draadje (met dank aan Google Translate, mijn Frans is nogal roestig) lijkt het er inderdaad sterk op dat er een link is met update "Elektromotor 0.2.1". Ik ga de komende tijd de lading van de Megane 's avonds en 's ochtends bijhouden.

• NielsFPS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:40
Hoi, ik heb eind januari mijn renault megane evolution ER ontvangen (pack winter & advanced drive assist). Nu is het zo dat ik de eerste weken had dat één van mn spiegels naar de grond ging wijzen als ik ging inparkeren maar dit gebeurt nu al een tijdje niet meer. Is het mogelijk dit ergens in de instellingen weer terug te draaien zodat deze functie het weer doet? Ook zie ik bij de update historie alleen een service update staan die eind januari is uitgevoerd en zegt de auto verder up-to-date te zijn zou dit komen doordat het een lease auto is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoLeaf
NielsFPS schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:19:
Hoi, ik heb eind januari mijn renault megane evolution ER ontvangen (pack winter & advanced drive assist). Nu is het zo dat ik de eerste weken had dat één van mn spiegels naar de grond ging wijzen als ik ging inparkeren maar dit gebeurt nu al een tijdje niet meer. Is het mogelijk dit ergens in de instellingen weer terug te draaien zodat deze functie het weer doet?
Er zit een knopje op de deur voor de betreffende speigel. Lampje aan dan beweegt de spiegel mee, lampje uit niet.

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-05 08:40
Als ik door mijn binnenspiegel kijk, gewoon een analoge, lijkt het alsof er op mijn achterruit een slecht geplakt folie zit. Herkent iemand dit? Is het glas nu zo matig van kwaliteit?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NielsFPS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:40
Surfroy01 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:50:
Als ik door mijn binnenspiegel kijk, gewoon een analoge, lijkt het alsof er op mijn achterruit een slecht geplakt folie zit. Herkent iemand dit? Is het glas nu zo matig van kwaliteit?
Ik heb dit ook en mijn nieuwe achterruit (ruit was ingeslagen) heeft hetzelfde. Misschien dat het iets met de achterruitverwarming te maken heeft?

• Zjanzjak
Dat niet, wel als ik de achteruit schoonmaak zie ik de markeringen van waar ze de ruit in de fabriek hebben gegrepen met waarschijnlijk van die zuignapdingapparaten. 4 rondjes met daarin ook weer kleinere rondjes.
Heel soms zie ik het ook onder een hele specifieke lichtinval hoek.

Wat anders, hier in het dorp de 2de Megane E Tech!
Een blauwe, maar wel een deelauto van onzeauto . com.

• Surfroy01
NielsFPS schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:12:
[...]

Ik heb dit ook en mijn nieuwe achterruit (ruit was ingeslagen) heeft hetzelfde. Misschien dat het iets met de achterruitverwarming te maken heeft?
Ok dan is het niet exemplarisch............ maar wel vreemd, of goedkoop glas. Balen dat je raam ingeslagen was, baldadigheid of diefstal?

• Surfroy01
Zjanzjak schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:42:
[...]

Dat niet, wel als ik de achteruit schoonmaak zie ik de markeringen van waar ze de ruit in de fabriek hebben gegrepen met waarschijnlijk van die zuignapdingapparaten. 4 rondjes met daarin ook weer kleinere rondjes.
Heel soms zie ik het ook onder een hele specifieke lichtinval hoek.

Wat anders, hier in het dorp de 2de Megane E Tech!
Een blauwe, maar wel een deelauto van onzeauto . com.

[Afbeelding]
Ja die rondjes zie ik ook als ik door spiegel kijk onder bepaalde lichtinval (meestal met regen).

Ik begin ze hier in het westen van het land ook meer te zien, rijden er nog 2 in het dorp en op werk stond er 1 te laden.

• cvrnd
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 04-06 00:50
Sinds een tijdje werkt het voorverwarmen op afstand niet meer. Meer mensen last van?
Is denk ik sinds een update van de app.

Als we de app openen dan zegt die gelijk al ‘Klimatisering is bezig’. Dan na 5 seconden is dat weer weg en staat er gewoon weer ‘Klimatisering starten’. Maar als ik daar op klik dan krijg ik de melding dat ‘klimaatbeheersing al is ingeschakeld.

Heel irritant met deze koude nachten.

• Surfroy01
Bij mij doet hij het soms de eerste keer niet. Dan even wachten weer verzenden en dan doet hij het wel.

Overigens gisteren auto weg gezet met exact de km’s en % accu wat hij vanmorgen laat zien, geen verlies.

• deMercer
  • Niet online
Surfroy01 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:49:
Overigens gisteren auto weg gezet met exact de km’s en % accu wat hij vanmorgen laat zien, geen verlies.
De app laat in jouw geval nu de gegevens van gisteren zien. Pas als er weer activiteit is (bijvoorbeeld herkennen sleutel of opladen) worden de gegevens geüpdate.

Had ik ook vanochtend. Precies dezelfde gegevens als gisteravond, maar er stond dan ook dat het de gegevens van gisteravond waren. Met sleutel naar de auto toelopen, zien dat de auto de sleutel heeft gezien, en weer in de app kijken. Gegevens bijgewerkt, nog wel hetzelfde percentage maar een paar kilometer bereik verloren.

• deMercer
  • Niet online
cvrnd schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:04:
Sinds een tijdje werkt het voorverwarmen op afstand niet meer. Meer mensen last van?
Is denk ik sinds een update van de app.

Als we de app openen dan zegt die gelijk al ‘Klimatisering is bezig’. Dan na 5 seconden is dat weer weg en staat er gewoon weer ‘Klimatisering starten’. Maar als ik daar op klik dan krijg ik de melding dat ‘klimaatbeheersing al is ingeschakeld.

Heel irritant met deze koude nachten.
Mijn ervaring met het starten van de klimatisering vanuit de app is erg wisselend. Soms werkt het perfect, soms werkt het totaal niet en soms gaat het zoals @Surfroy01 aangeeft de 1e keer niet maar de 2e keer wel. De laatste keer dat ik het heb gebruikt ging het perfect.

Als ik de app open, krijg ik (gelukkig) niet de melding "Klimatisering is bezig". Er loopt niet toevallig al een ingeplande klimatisering?

• vayshen
Ik dacht dat dat door de automatische dim functie kwam. Heb vaak het gevoel dat ook de rest van mn cabine aan de donkere kant is door de gewone spiegel. Vooral als het bijna avond is en meer mensen lichten aan hebben.

• Surfroy01
deMercer schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:56:
[...]

De app laat in jouw geval nu de gegevens van gisteren zien. Pas als er weer activiteit is (bijvoorbeeld herkennen sleutel of opladen) worden de gegevens geüpdate.

Had ik ook vanochtend. Precies dezelfde gegevens als gisteravond, maar er stond dan ook dat het de gegevens van gisteravond waren. Met sleutel naar de auto toelopen, zien dat de auto de sleutel heeft gezien, en weer in de app kijken. Gegevens bijgewerkt, nog wel hetzelfde percentage maar een paar kilometer bereik verloren.
De auto was al open geweest vanmorgen...........

• deMercer
  • Niet online
Surfroy01 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:22:
De auto was al open geweest vanmorgen...........
Voordat je de screenshot maakte? En heb je toen ook de gegevens in de app geüpdate voor het maken van de screenshot? Want er staat nu "Laatste autoactiviteit: 27-03-2023 16:18" in de screenshot. Dat lijken mij nog het ladingspercentage en geschatte bereik van gistermiddag te zijn, niet die van deze ochtend.

Bij mij stond er vanochtend, voordat ik naar de auto toeliep, ook nog "Laatste autoactiviteit: 27-03-2023 om 19:41" (wederom een klein verschil tussen iOS en Android, in Android staat er "om" tussen de datum en de tijd, in iOS niet). Pas nadat ik met de sleutel naar de auto was gelopen en de app had afgesloten en opnieuw gestart (helaas is het verversen van de gegevens na een recente update niet meer mogelijk met een "veeg naar beneden"-beweging) gaf de app de gegevens van vanochtend weer ("Laatste autoactiviteit: 28-03-2023 om 09:00").

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Surfroy01
Screenshot was van gisteren, verkeerde gepost, vanmorgen zelfde % en km's op de teller in auto als per screenshot gisteren.

• hessel98
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-05 12:44
Klopt het dat de ACC nu standaard meegeleverd wordt? ook als de auto al vorig jaar is besteld? Productiedatum van de mijne was 13 maart van dit jaar.
Model betreft een Evolution ER

[Voor 9% gewijzigd door hessel98 op 28-03-2023 16:17]

• Zjanzjak
hessel98 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:16:
Klopt het dat de ACC nu standaard meegeleverd wordt? ook als de auto al vorig jaar is besteld? Productiedatum van de mijne was 13 maart van dit jaar.
Model betreft een Evolution ER
Als het ten tijde van je bestelling niet standaard was dan kan je er van uit gaan dat het er niet op zit helaas.

• hessel98
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-05 12:44
Zjanzjak schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:54:
[...]

Als het ten tijde van je bestelling niet standaard was dan kan je er van uit gaan dat het er niet op zit helaas.
Ah oke, ik had vernomen van een andere post dat diegene het wel had gekregen zonder te bestellen. We gaan het donderdag zien als die afgeleverd wordt.

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 02-06 20:05
In mijn online zoektocht hier terechtgekomen. Ik vind het wat lastig in te schatten hoe groot de auto nu is, maar ook bv de kofferruimte.

Is de achterbank ruim genoeg voor een gezin met 2 puber (de oudste is de 1,80 al voorbij)? En als de achterbank neergeklapt wordt past er dan makkelijk een fiets achterin?

Nu een Megane Estate en die ruimte is wel wenselijk om te behouden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Andres
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:08
Heb hiervoor ook een Estate gehad en de ruimte in de koffer is een stuk minder. In de Estate gooide ik mijn racefiets met gemak erin. Nu moet het voorwiel eruit en past het net.
Achterin gaat met pubers mijn inziens prima. Even de voorstoelen omhoog zodat ze de voeten eronder kwijt kunnen. Een rit naar Frankrijk zal minder comfortabel wezen maar in Nederland goed te doen.

• sanger1981
Kijk, dat is precies waar ik naar op zoek was. Jammer wel eigenlijk dat de ruimte zoveel minder is.

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:30
Vanavond na een lange rit incl file de navigatie ingesteld oo de snellader bij Shell. Was benieuwd naar de laadsnelheid bij SoC van 25%. Viel niet tegen, maar algemene beeld is wel dat ie na 20 minuten nog op 56 kW zat en daar in de buurt bleef.

Verder blijft het heerlijk rijden. Vandaag wel een keer gehad dat volume alsmaar harder wilde. Na veel drukken op zachter knopje had ik hem onder controle. En wat me opviel: vanmorgen kort voor ik ging via de app het 'nu klimatiseren' aangezet. De auto was lekker warm maar viel me op dat ook de ruitenwissers een keer heen en weer waren geweest. Prima maar... zou ie dat ook doen bij een stevigere ijslaag? Dat kon dan namelijk wel eens vervelend uitpakken... Iemand ervaring ermee?

• vayshen
Weer iets geks: de zijparkeersensoren willen niet 'aan'. In de infotainment stond dat schuifertje uit. Terug naar aan, en een paar seconden later schuift ie weer terug naar uit. Aan de grafiek ook te zien, die groene 'bumpers' verdwijnen ook tegelijkertijd. Morgen ff een vinger langs de sensoren om te kijken of dat helpt.

Tot slot, mijn auto heeft toch de parkeersensoren update van vorig jaar te pakken! Dat was een van de eerste updates. Dus toch maar wachten - ik vermoed dat er na een update een X aantal dagen overheen moet gaan voordat ie weer naar een update hapt. Voor de stabiliteit. Mocht er dan toch niet nog een nieuwe opduiken ga ik wel naar de garage want ik mis nog heel veel updates!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:02
vayshen schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:52:
Weer iets geks: de zijparkeersensoren willen niet 'aan'. In de infotainment stond dat schuifertje uit. Terug naar aan, en een paar seconden later schuift ie weer terug naar uit. Aan de grafiek ook te zien, die groene 'bumpers' verdwijnen ook tegelijkertijd. Morgen ff een vinger langs de sensoren om te kijken of dat helpt.

Tot slot, mijn auto heeft toch de parkeersensoren update van vorig jaar te pakken! Dat was een van de eerste updates. Dus toch maar wachten - ik vermoed dat er na een update een X aantal dagen overheen moet gaan voordat ie weer naar een update hapt. Voor de stabiliteit. Mocht er dan toch niet nog een nieuwe opduiken ga ik wel naar de garage want ik mis nog heel veel updates!
Die zij parkeersensoren doen het alleen als de motor actief is, dan is dat schuifje gewoon aan. Met alleen in stand-by modus niet...

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:48
Over parkeersensoren gesproken, bij regen is het beeld bij inparkeren slecht te zien door de regendruppels voor de lenzen.

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:42
ik vind de camera's sowieso slecht geplaatst, worden erg snel smerig, met name de lage camera achter is erg snel onbruikbaar.

• goofer_nieuw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-06 08:43
hansgrave schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:16:
Over parkeersensoren gesproken, bij regen is het beeld bij inparkeren slecht te zien door de regendruppels voor de lenzen.[Afbeelding]
Is iets wat de meeste achteruitrijcamera's last van hebben?
308 Gti en seat Leon (station) hadden het zelfde euvel.

[Voor 28% gewijzigd door goofer_nieuw op 29-03-2023 08:29]

• Bushie
goofer_nieuw schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:28:
[...]

Is iets wat de meeste achteruitrijcamera's last van hebben?
308 Gti en seat Leon (station) hadden het zelfde euvel.
VW/Mercedes (en waarschijnlijk nog wel meer merken), laten de camera in/uit klappen, dat werkt echt goed om de lens schoon te houden. zeker bij auto's met de achterwielen zo ver op de hoeken geplaatst als bij de Megane, achterzijde van de auto is in het weer van de afgelopen weken nauwelijks schoon te houden. De top-cam achter wordt dan nog vrij gehouden door de ruitenwisser, maar de onderste cam geeft het snel op qua visibility.

[Voor 28% gewijzigd door Bushie op 29-03-2023 09:00]

• Razer
De camera's zijn mijn grootste ergernis, inderdaad bij slecht weer haast onbruikbaar. Dat was in mijn vorige auto echt stukken beter geregeld (Mercedes A-klasse uit 2018). Die klapte inderdaad in en uit bij een parkeeractie. Echt top, die is nooit vuil geweest in de 4.5 jaar dat ik met die auto gereden heb.

• RoLeaf
Vraagje: Weet iemand het juiste "hey google" commando om in de navigatie de route te annuleren. Als ik "stop navigatie" of "route annuleren" zeg, dan stopt de navigatie inderdaad, maar de radio gaat dan ook uit.

• goofer_nieuw
Bushie schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:47:
[...]
VW/Mercedes (en waarschijnlijk nog wel meer merken), laten de camera in/uit klappen, dat werkt echt goed om de lens schoon te houden. zeker bij auto's met de achterwielen zo ver op de hoeken geplaatst als bij de Megane, achterzijde van de auto is in het weer van de afgelopen weken nauwelijks schoon te houden. De top-cam achter wordt dan nog vrij gehouden door de ruitenwisser, maar de onderste cam geeft het snel op qua visibility.
[Afbeelding]
Dank voor de heldere uitleg. Had dit nog niet eerder gezien. Waarschijnlijk op de wat luxere modellen of ook op de Golf/polo?

• Surfroy01
Ik heb hiervoor diverse VW's gereden en inderdaad die camera achter/in het logo is zeer prettig. Nooit vuil wel vaak als je bij vrienden of familie langzaam wegrijdend (zwaaien) dat je geattendeerd wordt op dat je camera nog aanstaat....... maarja is hetzelfde met de uitklappende deurhendels bij de Megane.....

• Zjanzjak
RoLeaf schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:15:
Vraagje: Weet iemand het juiste "hey google" commando om in de navigatie de route te annuleren. Als ik "stop navigatie" of "route annuleren" zeg, dan stopt de navigatie inderdaad, maar de radio gaat dan ook uit.
Maf, want dat is wel het juiste commando (stop navigatie na hey google) maar bij mij blijft de radio dan aan.
Zou even niet weten hoe dat nog anders te formuleren. Lijkt op een bugje bij jou.

• Bushie
'stop navigatie" werkt bij mij ook probleemloos, radio etc blijft gewoon aan

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-05 15:48
Wat stemcommando's betreft, is hier een lijstje van toevallig? Ik zou er best wel meer mee willen doen met de context van de auto. Ik heb het, bijvoorbeeld, een keer voor elkaar gekregen om de navigatiestem in- en uit te schakelen, maar sindsdien nooit meer gelukt. Stem staat meestal uit, maar op lange ritten (volgende afslag +30km) is het prettig een herinnering te krijgen voor als je weer eens in gedachte verzonken bent.

• Bushie
Wat stemcommando's betreft, is hier een lijstje van toevallig?
Alle gore vragen worden steevast beantwoord met "ik begrijp er niks van" :) ;)

• Luke.warm
deMercer schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:59:
[...]

Deze vind ik mooi: 'Zet de temperatuur op 70 graden.' _/-\o_ 8)
Ik zat me ook al te verwonderen over hoe ze werken vanuit de klantbeleving bij Google…

Vertalen met Google.translate en go! Niet even omrekenen naar 21*C

• Larsdedj
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:25
Megane sinds gisteren opgehaald.
T rijd Fantastisch. Paar dingen die ik al tegen kwam op het forum die mij ook opvallen en aanwezig zijn:

- Tikje in het gaspedaal. Opzich niet storend voor mij maar wel merkbaar
- Advanced drive assist wijkt standaard af naar rechts.
- klimatiseren vanuit huis maakt best veel geluid (alsof je in de file met de airco rijdt zegmaar)

Al met al niet heel storend, je krijgt er een prachtige auto voor terug.
Verbruik is redelijk tot goed met de huidige temperaturen.
Voor-climatiseren kostte me ong 2 kwh zag ik ( met WP) ben benieuwd hoe veel dit zonder warmtepomp is om te vergelijken.

Tot nu toe enkel AC geladen 1 keer. Ging lekker snel ( 25 --> 91% in 80 minuten). 40Kwh accu is snel vol als je m niet helemaal leeg rijdt. (bij een 22Kw paal)
Binnenkort DC maar eens proberen..
Tot nu toe valt de range van +- 240KM alleen snelweg bij ong 5 graden mij behoorlijk mee. Rij 104 op de comfort stand:)

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:46
Sjeefr schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:26:
Wat stemcommando's betreft, is hier een lijstje van toevallig? Ik zou er best wel meer mee willen doen met de context van de auto. Ik heb het, bijvoorbeeld, een keer voor elkaar gekregen om de navigatiestem in- en uit te schakelen, maar sindsdien nooit meer gelukt. Stem staat meestal uit, maar op lange ritten (volgende afslag +30km) is het prettig een herinnering te krijgen voor als je weer eens in gedachte verzonken bent.
Tijdens de proefrit kon in de temperatuur wijzigen, stoelverwarming aan/uit en radio bedienen etc.

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:04

JanAd

Toss a coin...

Larsdedj schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:33:
Megane sinds gisteren opgehaald.
T rijd Fantastisch. Paar dingen die ik al tegen kwam op het forum die mij ook opvallen en aanwezig zijn:

- Tikje in het gaspedaal. Opzich niet storend voor mij maar wel merkbaar
- Advanced drive assist wijkt standaard af naar rechts.
- klimatiseren vanuit huis maakt best veel geluid (alsof je in de file met de airco rijdt zegmaar)

Al met al niet heel storend, je krijgt er een prachtige auto voor terug.
Verbruik is redelijk tot goed met de huidige temperaturen.
Voor-climatiseren kostte me ong 2 kwh zag ik ( met WP) ben benieuwd hoe veel dit zonder warmtepomp is om te vergelijken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tot nu toe enkel AC geladen 1 keer. Ging lekker snel ( 25 --> 91% in 80 minuten). 40Kwh accu is snel vol als je m niet helemaal leeg rijdt. (bij een 22Kw paal)
Binnenkort DC maar eens proberen..
Tot nu toe valt de range van +- 240KM alleen snelweg bij ong 5 graden mij behoorlijk mee. Rij 104 op de comfort stand:)
Enkel op secundaire wegen haal ik momenteel 15,3kWh/100km met de EV40, in Perso stand (mix van sport/comfort).

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

• goofer_nieuw
Vraagje:

Als ik Android Auto gebruik voor apps die de megane met Android Automotive (nog) niet heeft:

- flitsmeister
- whatsapp
etc.

kan ik dan de automotive apps ook gebruiken (iig Google maps)?
Of is het een keuze voor Android Auto of Android Automotive?

Is het verder mogelijk om de Android Automotive met internet toegang te geven via hotspot of USB kabel?

heeft iemand hier al ervaringen mee?

• deMercer
  • Niet online
goofer_nieuw schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:45:
Als ik Android Auto gebruik voor apps die de megane met Android Automotive (nog) niet heeft:
...
Ik vermoed dat het de keuze is tussen Android Auto of Android Automotive. De ingebouwde Google Maps is volgens nog een speciaal geval.
Is het verder mogelijk om de Android Automotive met internet toegang te geven via hotspot of USB kabel?
Via hotspot toegang tot internet geven is mogelijk.

• larskov
  • Laatst online: 15-05 12:48
Zijn er meer mensen die sinds de 2 meest updates van de R-link niet meer draadloos kunnen verbinden met CarPlay? Sindsdien kan ik alleen nog maar met een draadje verbinden. Of hebben jullie suggesties? Ik heb tot nu toe mijn tel er helemaal uitgegooid en opnieuw gekoppeld, maar zonder resultaat 🤔

• JanAd

JanAd

Toss a coin...

goofer_nieuw schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:45:
Vraagje:

- flitsmeister
- whatsapp
etc.

heeft iemand hier al ervaringen mee?
Veel Tweakers hier gebruiken de Hotspot van de Smartphone ipv het betalende Orange Abo.
Werkt uitstekend bij mij. Via MarcroDroid start de Hotspot vanzelf zodra m'n Pixel via BT verbinding maakt met de Megane.
Voor iPhone's gaat dat via 'Automatisering'' oid ook.

Zelf heb ik AA volledig uitgeschakeld omdat ik enkel de native apps wens te gebruiken (vind ik mooier op het scherm, AA is wat te groot 'geschaald' imo).
Dat ik daardoor WhatsApp mis vind ik eerder een voordeel, dan word je tijdens het rijden tenminste niet afgeleid. :+
De mix van AA en Spotify native deed bij mij erg raar. Ook Google Maps deed dan soms wat lastig. Dus ik heb resoluut voor 'alleen' Android Automotive gekozen.

Voor flitsmeister:
frankkie12345 in "Het grote Renault Megane E-Tech electric topic"

[Voor 13% gewijzigd door JanAd op 30-03-2023 08:39]

• WalterBurgez
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-05 09:53
Ik heb de Renault Megane Evolution 60kw nu al 2 maanden in mijn bezit.
Hiervoor nog nooit een elektrische auto gereden, maar ik ervaar een soort zoemende hoge toon (beetje zoals sommige ali express opladers, die hebben ook wel eens dat zoemende geluid).
Dit is aanwezig vanaf 115km/u, tussen de 16kWh en 30kWh. Als ik mijn pedaal weer los laat dan verdwijnt dit zoomend geluid.
Is dit normaal bij elektrische auto's? Hebben meer mensen hier last van?

• goofer_nieuw
JanAd schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:24:
[...]

Veel Tweakers hier gebruiken de Hotspot van de Smartphone ipv het betalende Orange Abo.
Werkt uitstekend bij mij. Via MarcroDroid start de Hotspot vanzelf zodra m'n Pixel via BT verbinding maakt met de Megane.

Zelf heb ik AA volledig uitgeschakeld omdat ik enkel de native apps wens te gebruiken (vind ik mooier op het scherm, AA is wat te groot 'geschaald' imo).
Dat ik daardoor WhatsApp mis vind ik eerder een voordeel, dan word je tijdens het rijden tenminste niet afgeleid. :+
De mix van AA en Spotify native deed bij mij erg raar. Ook Google Maps deed dan soms wat lastig. Dus ik heb resoluut voor 'alleen' Android Automotive gekozen.

Voor flitsmeister:
Dank voor je scherpe en heldere uitleg!

Heb inderdaad deze post over flitsmeister gevonden:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72420818

Morgen auto ophalen en dan alles beetje leren kennen. Kijk er naar uit :)

• TaxiGilbert
JanAd schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:24:
[...]

Voor flitsmeister:
Ik heb de AA ook uitgeschakeld omdat ik die wat te 'bombastisch' vindt. Ik zit wel wat te knoeien met de Hotspot, wil niet werken met mijn Samsung S20, zal wel aan mij liggen, dus nog even verder proberen.
Ook heb ik het probleem dat als de telefoon gaat, hij niet de ringtone pakt ingesteld maar de telefoon gewoon zelf rinkelt...Niet dat dit zo een groot 'probleem' is...
En nog altijd als ik de passagiersdeur open, de muziek (keihard) begint te spelen, passagierdeur dicht ( nog altijd aan het speken ) en als ik dan de chauffeurskant open doe, gaat de muziek uit..
Franse slag zeker? :)

• JanAd

JanAd

Toss a coin...

TaxiGilbert schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:46:
[...]

Ik heb de AA ook uitgeschakeld omdat ik die wat te 'bombastisch' vindt. Ik zit wel wat te knoeien met de Hotspot, wil niet werken met mijn Samsung S20, zal wel aan mij liggen, dus nog even verder proberen.
Ook heb ik het probleem dat als de telefoon gaat, hij niet de ringtone pakt ingesteld maar de telefoon gewoon zelf rinkelt...Niet dat dit zo een groot 'probleem' is...
En nog altijd als ik de passagiersdeur open, de muziek (keihard) begint te spelen, passagierdeur dicht ( nog altijd aan het speken ) en als ik dan de chauffeurskant open doe, gaat de muziek uit..
Franse slag zeker? :)
Dat met die muziek doet de mijne ook. Ik zet daarom de muziek altijd op pauze bij het uitstappen/stoppen. Via de Widget of via Spotify zelf. Dan start de muziek niet meer vanzelf. ;)

• RoLeaf
WalterBurgez schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:24:
Ik heb de Renault Megane Evolution 60kw nu al 2 maanden in mijn bezit.
Hiervoor nog nooit een elektrische auto gereden, maar ik ervaar een soort zoemende hoge toon (beetje zoals sommige ali express opladers, die hebben ook wel eens dat zoemende geluid).
Dit is aanwezig vanaf 115km/u, tussen de 16kWh en 30kWh. Als ik mijn pedaal weer los laat dan verdwijnt dit zoomend geluid.
Is dit normaal bij elektrische auto's? Hebben meer mensen hier last van?
Gokje: Zou dit de accukoeling kunnen zijn? Dit zou je kunnen zien als extra verbruik in het "Verbruik: Dynamische monitoring" scherm.

Zelf nog amper ervaring boven de 115km/u.

• Bushie
zojuist zag ik terwijl mijn auto thuis geparkeerd stond, dat de spiegels niet ingeklapt waren, deur hendels waren wel "ingevouwen". Bij naderen van de auto reageerde deze niet, geen unlock poging of knipperen van lampen. Bij voelen aan de deuren waren deze niet op slot. Bij weer weglopen reageerde de auto ook niet. Bij drukken op de lock button op de afstandsbediening klonk er een heel mager claxon geluidje maar auto ging niet op slot, alle deuren en achterklep gecontroleerd maar alles zat wel dicht. stukje wezen rijden, auto weer geparkeerd en alles functioneert weer.

• DeJos1985
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:54
Voila vandaag mijn Renault Megane Evolutione EV60 130 PK besteld met een ton aan opties en accesoires.
Al de opties bijgenomen. Dus eigenlijk is deze wagen bijna uitgerust zoals een iconic versie, op het interieur na.

Accesoires, trekhaak, fietsenrek, extra oplaadkabels, dubbele kofferbodem, extra beschermhoes etc etc.
Oja en een draagbaar koffieautomaat :p.

Bewust gekozen voor de 130Pk versie om eventuele toekomstige belastingen (in Belgie) te minimaliseren. (Belasten op Pk's, gewicht, verbruik.... wie zal het zeggen). Vandaar ook dat ik de XC40 en ID4 heb laten varen. Qua rijkbereik leunt de megane theoretisch bij de XC40/ID4 aan. De XC40 heeft wel een upgrade van 70km gehad, dus hopelijk kan renault dat ook waarmaken.

[Voor 25% gewijzigd door DeJos1985 op 30-03-2023 18:09]

• Larsdedj
Gebruik zelf AA voor spotify/flitsmeister. mar gebruik maps in de auto zelf :)
Kan hellaas geen hotspot en AA tegelijk, maar is niet zo erg werkt opzich prima zo!

• guido66
  • Laatst online: 22:26
DeJos1985 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:07:
Voila vandaag mijn Renault Megane Evolutione EV60 130 PK besteld met een ton aan opties en accesoires.
Al de opties bijgenomen. Dus eigenlijk is deze wagen bijna uitgerust zoals een iconic versie, op het interieur na.

Accesoires, trekhaak, fietsenrek, extra oplaadkabels, dubbele kofferbodem, extra beschermhoes etc etc.

Bewust gekozen voor de 130Pk versie om eventuele toekomstige belastingen (in Belgie) te minimaliseren. (Belasten op Pk's, gewicht, verbruik.... wie zal het zeggen). Vandaar ook dat ik de XC40 en ID4 heb laten varen. Qua rijkbereik leunt de megane theoretisch bij de XC40/ID4 aan. De XC40 heeft wel een upgrade van 70km gehad, dus hopelijk kan renault dat ook waarmaken.
Die upgrade bij Volvo komt door andere hardware in het nieuwe modeljaar, het is niet zo dat bestaande modellen extra range krijgen. Dus ik begrijp niet waarop je hoop voor extra range op je Megane vandaan komt.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• JanAd

JanAd

Toss a coin...

DeJos1985 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:07:

Qua power rijdt de 130PK ook nog heel lekker hoor. Nog geen seconde spijt gehad in de EV40.
Alleen die dubbele bodem, ik weet niet of ik die ga blijven gebruiken. Het is wel nuttig voor de lagere laaddrempel. Maar de onderverdeling er onder is in praktijk niet echt handig vind ik.

• DeJos1985
guido66 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:27:
[...]

Die upgrade bij Volvo komt door andere hardware in het nieuwe modeljaar, het is niet zo dat bestaande modellen extra range krijgen. Dus ik begrijp niet waarop je hoop voor extra range op je Megane vandaan komt.
Aha, ok ik dacht dat dit enkel was door softwareupgrade. Dank voor de info. Wat is er juist veranderd weet je dat ook?

Dan kan de XC40 extended wel een stuk verder. Ik dacht 570km (theorie)

[Voor 4% gewijzigd door DeJos1985 op 30-03-2023 20:19]

• DeJos1985
JanAd schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:43:
[...]

Qua power rijdt de 130PK ook nog heel lekker hoor. Nog geen seconde spijt gehad in de EV40.
Alleen die dubbele bodem, ik weet niet of ik die ga blijven gebruiken. Het is wel nuttig voor de lagere laaddrempel. Maar de onderverdeling er onder is in praktijk niet echt handig vind ik.
Ja klopt, ik ben gaan testrijden met de 130 en 220pk en eerlijk, tot 90km per uur voelt de 130pk even snel aan, al kan dat mijn persoonlijke ervaring zijn. Hogere snelheden heb ik niet getest.

Ikzelf ben een hele rustige chauffeur en zie eerlijk gezegd de meerwaarde niet van die massa's pk's (Bij alle Ev's trouwens). Vooral gevaarlijk vind ik dat omdat je nu sommige E-rijders extreem snel ziet inhalen / zigzaggen. Dat brengt de flow in het verkeer niet echt ten goede.

Daarbij is het aandeel benzine/dieselwagens overheersend waardoor je meestal toch een voorganger hebt die geen 220pk heeft :P

220pk een leuk hebbedingetje maar ik heb er geen nood aan. Ieder zijn smaak natuurlijk.

• Larsdedj
Inderdaad ook de EV60 220PK gereden. Is wel sneller hoor, duidelijk merkbaar is het niet omdat de megane niet 100% koppel geeft vanaf 0. Dat is bij een tesla wel anders zegmaar.

Al met al is de 130Pk vlot zat. zowiezo, als je het vermogen continue aanspreekt zul je zeer waarschijnlijk weinig km's kunnen maken.

Een ding valt mij wel op: T.o.v. vele andere EV's voelt dit meer als een conventionele auto dan als een ruimteschip. En dat vind ik best fijn. Is een persoonlijke mening, maar toch. krijg de opmerking wel vaker.

• DeJos1985
Larsdedj schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:44:
Inderdaad ook de EV60 220PK gereden. Is wel sneller hoor, duidelijk merkbaar is het niet omdat de megane niet 100% koppel geeft vanaf 0. Dat is bij een tesla wel anders zegmaar.

Al met al is de 130Pk vlot zat. zowiezo, als je het vermogen continue aanspreekt zul je zeer waarschijnlijk weinig km's kunnen maken.

Een ding valt mij wel op: T.o.v. vele andere EV's voelt dit meer als een conventionele auto dan als een ruimteschip. En dat vind ik best fijn. Is een persoonlijke mening, maar toch. krijg de opmerking wel vaker.
Ik heb testritten gedaan met de Megane, ID4 en XC40. Welliswaar ongeveer 20 minuutjes.
De megane kwam er als het meest wendbare uit, volgens mij omdat hij een stuk lager is dan de ID4/Volvo.

Wat voor mij de doorslag heeft gegeven om de megane te nemen is dat deze in lager vermogen/gewicht beschikbaar is (toekomstige taksen), ik met mijn budget trekhaak en fietsendrager en andere opties kon bijnemen. Het interieur van de megan vind ik van alle 3 het meest "high tech". Ook de knoppen om de verwarming te bedienen stond me aan.
Qua rijbereik in theorie presteert de megane minder goed als zijn collega's. Ook is de megane qua kofferruimte kleiner dan de collega's.

De volvo XC40 vind ik het meest klassevolle van de 3. Nadeel is dat deze wagen duurder is en ik dus een keuze moest maken tussen winterpack of trekhaak. Daarbij enkel beschikbaar in extended versie aan een gefilpte 250pk 8)7

De ID4 was zowel met trekhaak als zetelverwarming binnen budget al vond ik dat interieur mij niet aanspreken. Ik vind dat het lijkt op mario kart. Zo een klein schermpje voor je stuur. Ook vond ik de bedieningen niet zo handig. Allemaal touch bediening, al kan dat wel wennen natuurlijk.

Dat is de reden dat ik voor Renault ben gegaan en niet voor de ID4 of Volvo. Zou het iemand interesseren ;)

• corvankruchten
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:16
Toen ik de eerste keer achteruit reed, ging mijn rechterspiegel idd naar beneden zodat ik de stoeprand kon zien. Maar de 2e keer werkte dit meer. De desbetreffende knop van de speigel moet dus idd actief staan indien je deze functie wil :)
[/quote]

Precies zoals het in de handleiding staat.

• Surfroy01
Ik heb ook met een ID 4 en XC40 gereden, maar vind de Megane gewoon het fijnst rijden en de looks vind ik weergaloos tov van deze andere 2. Ik heb ook nog in een Cupra Born gereden vond ik qua looks ook erg fraai maar viel af vanwege geen trekhaak (voor wielrenfietsen) mogelijk. De XC40 vond ik erg zwaar en lomp en daardoor oncomfortabel afgeveerd, en ik heb een aantal Volvo's gehad waaronder diverse XC's waar ik zeer tevreden over was.......

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-05 15:48
Even nieuwsgierig hoe het gaat m.b.t. major software updates in de automotive wereld. Nu kan ik niet vinden op welke versie de Megane draait en wat de meest recente versie bij Google zelf is. Maar even in z'n algemeenheid: Hoe groot is de kans dat er in de komende jaren (1-4 of 5+) nog een grote update gaan zien? Bij Android en iOS updates krijgen we elk jaar weer een paar nieuwe functies, verbeteringen, etc. Nu is de automotive industrie een stuk trager, maar is wat we nu hebben (m.u.v. fixes) hetzelfde wat we ook over 4 jaar zullen hebben?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:37
Sjeefr schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:10:
Even nieuwsgierig hoe het gaat m.b.t. major software updates in de automotive wereld. Nu kan ik niet vinden op welke versie de Megane draait en wat de meest recente versie bij Google zelf is. Maar even in z'n algemeenheid: Hoe groot is de kans dat er in de komende jaren (1-4 of 5+) nog een grote update gaan zien? Bij Android en iOS updates krijgen we elk jaar weer een paar nieuwe functies, verbeteringen, etc. Nu is de automotive industrie een stuk trager, maar is wat we nu hebben (m.u.v. fixes) hetzelfde wat we ook over 4 jaar zullen hebben?
Ik zou er niet te veel op rekenen. De Megane draait Android Automotive 10, de meest recente is Android Android Automotive 13. Dus ze lopen wat dat betreft al achter. De Polestar gebruikt Android 11 en die was er eerder dan de Megane.
Software updates, ze komen mondjesmaat binnen. Ik zit nog steeds te wachten op de OpenR Link software update bijvoorbeeld.

Autobouwers hebben nou niet echt een goed trackrecord wat software updates betreft. Over het algemeen moet je er rekening mee houden dat wat je koopt, dat dat het wel zo'n beetje is.

Ik denk dat momenteel alleen Tesla daar het goede voorbeeld geeft.
Maar goed, ik heb graag ongelijk wat dit betreft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• goofer_nieuw
En nu ook onderdeel van de megane e-tech community :)

Gisteren de Megane mogen ophalen. Nu rond de 85 km gereden. Eerste indruk sluit ik me aan wat ik hier al heb gelezen:

- Zeer fijne auto met goed wegligging, voelt totaal niet als een zware auto
- Tractieproblemen bij (zeer) nat weer geen issue tot zover. Heb assertief gereden, geen stoplichtsprint.
- Alles koppelen en instellen gaat vrijwel vanzelf, zeer eenvoudig
- Disney plus / Youtube kunnen kijken via vivaldi browser was het hoogtepunt voor mijn 20-jarige zoon :)
(disney plus weigerde een video op te starten)
- Nog een een goede / comfortabel oplossing voor het opbergen laadkabel vinden, zeker als deze nat is geworden :)
- Android Automotive werkt prima, nut/noodzaak voor Android auto lijkt inderdaad klein.
- Connectie via hotspot werkt ook zeer goed en eenvoudig
- Wel nog een keer flitsmeister installeren, deze mis ik wel

ben wel bang dat mijn eco score de komende tijd (nog) niet optimaal gaat zijn :)
vandaag de eerste serieuze kilometers maken.

• Zjanzjak
goofer_nieuw schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:02:
En nu ook onderdeel van de megane e-tech community :)

- Heb assertief gereden, geen stoplichtsprint.

- Wel nog een keer flitsmeister installeren, deze mis ik wel
Netjes!

Welke kleur is het geworden?

Ben ook niet van het hard rijden enzo, en zeker niet om de stoere jongen uit te hangen, maar een stoplichtsprint is soms handig. Dan laat deze wagen je iig niet in de steek.
Maar de grootste 'sport' is voor mij toch om zo zuinig aan te doen daarom rij ik voor 99% in Eco modus.

Ik ken Flitsmeister van naam, uiteraard, zelf nooit gebruikt want niet nodig vond/vind ik maar meer en meer lees ik dat mensen dit willen. Wat doet het, naast het gebruikelijke, wat het dan zo interessant maakt?

• BramVice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-06 13:34
De interface van Flitsmeister is erg fijn en bij traject controles zie je je actuele gemiddelde, en de waarschuwingen voor files, afsluitingen en bijvoorbeeld aankomende pijlwagens en hulpverleningsvoertuigen zijn handig.

• BramVice
goofer_nieuw schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:02:
- Nog een een goede / comfortabel oplossing voor het opbergen laadkabel vinden, zeker als deze nat is geworden :).
Er zit toch een handige bak in de kofferruimte? De truc is om hem in drieën te wikkelen, niet in vieren ;)

[Voor 9% gewijzigd door BramVice op 01-04-2023 18:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• goofer_nieuw
Zjanzjak schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:31:
[...]

Netjes!

Welke kleur is het geworden?
(donker) blauw met zwarte bovenkant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• goofer_nieuw
BramVice schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:13:
[...]

Er zit toch een handige bak in de kofferruimte? De truc is om hem in drieën te wikkelen, niet in vieren ;)
Check, zal het eens proberen. maar dan nog wil voorkomen dat deze bak echt vies wordt.
Wel een gedegen dikke kabel trouwens!
Als ik deze vergelijk met de laadkabels bij laadpalen bij mij in de wijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hansgrave
  • Laatst online: 17:48
Wat vinden jullie van de claxon? Die vind ik weinig indruk maken,,,,

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zjanzjak
BramVice schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:12:
De interface van Flitsmeister is erg fijn en bij traject controles zie je je actuele gemiddelde, en de waarschuwingen voor files, afsluitingen en bijvoorbeeld aankomende pijlwagens en hulpverleningsvoertuigen zijn handig.
Ah ok, naja, traject controles is niet aan mij besteed, cruise control op de juiste snelheid en gaan. De keren dat ik boven de grens kom en een boete riskeer is geloof ik 384 jaar geleden dus ook snelheidscamera's heb ik geen last van. Files eigenlijk nooit last van op mijn traject naar kantoor wat ik 1 a 2 keer per week rijd.
Bij de enkele keren dat er dan file is blijf ik lekker thuis of ga een stuk later naar kantoor.
En de rest geloof ik allemaal wel, voor een ander misschien reuzehandig of fijn, maar mijn interesse is in ieder geval niet gewekt haha.
Toch bedankt voor de info.
goofer_nieuw schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:23:

(donker) blauw met zwarte bovenkant.
Nice ! 8)
hansgrave schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:54:
Wat vinden jullie van de claxon? Die vind ik weinig indruk maken,,,,
Ja tis geen misthoorn idd, maar was genoeg om een vrachtwagenchauffeur te laten stoppen die in een dorpje de bocht te krap nam en bijna mijn zijkant mee nam, de claxon deed toen zijn werk. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BramVice
goofer_nieuw schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:25:
[...]

Check, zal het eens proberen. maar dan nog wil voorkomen dat deze bak echt vies wordt.
Wel een gedegen dikke kabel trouwens!
Als ik deze vergelijk met de laadkabels bij laadpalen bij mij in de wijk.
Die bak is juist handig niet bekleed zodat die lekker vies mag worden en je hem makkelijk weer kan uitzuigen en afnemen.

De kabel is dik omdat het een 3 fase 32A kabel is, de meeste andere EV’s hebben maar 16A of zelfs maar 1 fase

• arnieo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-06 14:06
JanAd schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:39:
[...]

Mss een verschil tussen de Andriod app en iOS? Of een verschil tussen onze landen? In FR kunnen ze precies veel meer zien in de app dan wij.
Mijn scherm op m'n Pixel 7 is anders dan wat @Scratch1972 toont. Als ik een screenshot neem is het beeld helemaal zwart :?

Je kan ook kijken bij My Renault online, via de website.
Daar bij Mijn Auto - Mijn uitrusting - staat dezelfde lijst. Bv:

[Afbeelding]
Bovenstaande lijkt voor mij niet meer te werken.
Zowel in de app als op de website kan ik deze opties niet vinden. Of zit ik gewoon verkeerd te kijken?

• sanger1981
Na het afgelopen weekend een rondje auto dealers gedaan te hebben en de Megane EV in het echt te hebben gezien ben ik toch een beetje teleurgesteld in het wat beperkte formaat. Ik vind het echt een fantastische auto om te zien, de zit en de cockpit zijn echt 1 van de mooiere die ik gezien heb, maar is dit wel groot genoeg als gezinsauto...

Ik had als criteria dat een racefiets achterin zou moeten kunnen. Dat moet met enige moeite wel lukken. Maar de bagageruimte an sich lijkt wel heel erg klein... Passen met de lange pubers achterin moeten we nog doen.

Zijn er mensen die hem als gezinsauto gebruiken en hoe zijn de ervaringen?

• BramVice
sanger1981 schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:19:
Na het afgelopen weekend een rondje auto dealers gedaan te hebben en de Megane EV in het echt te hebben gezien ben ik toch een beetje teleurgesteld in het wat beperkte formaat. Ik vind het echt een fantastische auto om te zien, de zit en de cockpit zijn echt 1 van de mooiere die ik gezien heb, maar is dit wel groot genoeg als gezinsauto...

Ik had als criteria dat een racefiets achterin zou moeten kunnen. Dat moet met enige moeite wel lukken. Maar de bagageruimte an sich lijkt wel heel erg klein... Passen met de lange pubers achterin moeten we nog doen.

Zijn er mensen die hem als gezinsauto gebruiken en hoe zijn de ervaringen?
ik heb 2 kids (4&8). Ik moet de auto nog zo'n 4 jaar rijden, dus heb ook wel nagedacht over de langere termijn.
Het was een afweging tussen range vs ruimte, daar komt het eigenlijk telkens op neer. Ja, een ID4/Enyaq/EV6/IONIQ5/XC40 is ruimer, maar met het vergelijkbare batterijpakket komen die allemaal (veel) minder ver dan de Megane (hoewel de afname van range in de winter bij de Megane wel groot is en de XC40 een upgrade heeft gekregen). En die extra ruimte zit ook niet zozeer in de kofferruimte, maar meer op bijvoorbeeld de achterbank.

Ik vervoer meerdere malen per week een fiets, maar ik heb er een hekel aan om dat ding in de auto te vervoeren. Daar is een trekhaak+fietsendrager voor uitgevonden. Maar het past wel in de auto. Voorwiel moet er wel uit, maar dat is bij bovengenoemde andere modellen waarschijnlijk niet anders.

[Voor 3% gewijzigd door BramVice op 03-04-2023 09:32]

• sanger1981
BramVice schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:32:
[...]

ik heb 2 kids (4&8). Ik moet de auto nog zo'n 4 jaar rijden, dus heb ook wel nagedacht over de langere termijn.
Het was een afweging tussen range vs ruimte, daar komt het eigenlijk telkens op neer. Ja, een ID4/Enyaq/EV6/IONIQ5/XC40 is ruimer, maar met het vergelijkbare batterijpakket komen die allemaal (veel) minder ver dan de Megane (hoewel de afname van range in de winter bij de Megane wel groot is en de XC40 een upgrade heeft gekregen). En die extra ruimte zit ook niet zozeer in de kofferruimte, maar meer op bijvoorbeeld de achterbank.

Ik vervoer meerdere malen per week een fiets, maar ik heb er een hekel aan om dat ding in de auto te vervoeren. Daar is een trekhaak+fietsendrager voor uitgevonden. Maar het past wel in de auto. Voorwiel moet er wel uit, maar dat is bij bovengenoemde andere modellen waarschijnlijk niet anders.
Op basis van jouw bericht ben ik eens gaan kijken naar de inhoud van de bagageruimtes en tot mijn verrassing is die van de Megane dus groter dan die van de XC40... Dat had ik dus totaal niet verwacht.

Dat van de fietsendrager heb je een goed punt. Ik ben gewend om mijn fiets in zijn geheel in de oude Megane te vervoeren omdat dat makkelijk past. Maar zo een fietsendrager is natuurlijk ook wel heel erg mooi.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PatrickN68
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-06 23:07
sanger1981 schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:46:
[...]

Op basis van jouw bericht ben ik eens gaan kijken naar de inhoud van de bagageruimtes en tot mijn verrassing is die van de Megane dus groter dan die van de XC40... Dat had ik dus totaal niet verwacht.

Dat van de fietsendrager heb je een goed punt. Ik ben gewend om mijn fiets in zijn geheel in de oude Megane te vervoeren omdat dat makkelijk past. Maar zo een fietsendrager is natuurlijk ook wel heel erg mooi.
Kijk ook even hier!
https://insideevs.com/new...ne-etech-banana-box-test/

Ik heb zelf toevallig mijn nieuwe racefiets opgehaald. Ging er redelijk makkelijk in, en er lagen al 2 kinderstoelen in ;-)

[Voor 9% gewijzigd door PatrickN68 op 03-04-2023 10:58]

• Surfroy01
Ik heb een (afneembare) trekhaak voor fietsendrager maar het is wel een geklooi om die haak erin te zetten. Dat was bij mijn VAG's wel wat makkelijker, knopje indrukken en hij viel er zo onderuit, hoefde je enkel nog vast te klikken, en opbergen idem dito, duwde je zo onder je bumper weg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BramVice
Ik heb een vaste trekhaak. Zag de meerwaarde van een afneembare niet. Op mijn Alfa had ik dit wel omdat dat wat beter smoelde tussen de uitlaten in.

Wat betreft de koffer ruimte van de Megane vs XC40: de opgegeven inhoud is alleen onder de hoedenplank. Bij de Megane is er ook niets meer boven de hoedenplank, maar bij de XC40 kun je nog wel even doorstapelen. Dus in de praktijk heeft de xc40 wel degelijk meer liters.

• sanger1981
PatrickN68 schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:56:
[...]

Kijk ook even hier!
https://insideevs.com/new...ne-etech-banana-box-test/

Ik heb zelf toevallig mijn nieuwe racefiets opgehaald. Ging er redelijk makkelijk in, en er lagen al 2 kinderstoelen in ;-)
Dat is wel gek. Meer liters maar minder dozen.... Maar evengoed, 6 of 7 dozen maakt niet extreem veel verschil misschien.

Doet het me toch heroverwegen....

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:37
Weet iemand of het gebruikersprofiel aan de sleutel te koppelen is?
Dus stap in met sleutel A, dan wordt profiel X geactiveerd en stap in met sleutel B dan wordt profiel Y geactiveerd.
Ik vind daar niets van terug in het instructieboekje.

Het lijkt ook niet echt out-of-the-box te werken.

[Voor 11% gewijzigd door Schmoove op 03-04-2023 13:34]

• Razer
Is het ook mogelijk om verschillende bestuurdersstoel profielen in te stellen voor één gebruiker in de auto? In principe gebruikt mijn vriendin mijn auto maar incidenteel, als ze de bob is bijvoorbeeld ;) Zou fijn zijn als je de stoel dan gewoon even op een andere gebruiker zijn instellingen kunt zetten. Of moet ik hiervoor echt een nieuwe profiel aan de auto koppelen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PatrickN68
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-06 23:07
sanger1981 schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:32:
[...]

Dat is wel gek. Meer liters maar minder dozen.... Maar evengoed, 6 of 7 dozen maakt niet extreem veel verschil misschien.

Doet het me toch heroverwegen....
Het vak voor de kabel (30 liter) wordt ook meegerekend in het totaal aantal liters. Daar past geen bananendoos in ;-)
Ik kom van een Megane 4 GT Estate station, die eigenlijk te groot werd voor ons met 2 kinderen (2,5 en 5) voor dagelijks gebruik. Laatst een week weggeweest en geen ruimte te kort gekomen.
Samen met 2 fietsen + 1 kleine fiets op het fietsendrager ging dat prima.

Ik heb de auto prive gekocht, en vond het gewicht van de EV wel belangrijk ivm de aanstaande wegenbelasting te betalen vanaf 2025/2026.
De E-tech is een stuk lichter dan de concurrentie.

Al met al valt de auto vbw ruimte en actieradius wel prima mee.

• Surfroy01
Maar hoeveel zal dat gaan schelen qua wegenbelasting? Ik heb de megane ook oa gekozen vanwege het gewicht maar meer omdat ik het onzinnig vind hoeveel SUV achtige auto's wegen en een beetje de plank misslaan. Ik vind dat Citroen een leuke protype heeft met de Oli......(1000kg).

• sanger1981
BramVice schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:15:
Wat betreft de koffer ruimte van de Megane vs XC40: de opgegeven inhoud is alleen onder de hoedenplank. Bij de Megane is er ook niets meer boven de hoedenplank, maar bij de XC40 kun je nog wel even doorstapelen. Dus in de praktijk heeft de xc40 wel degelijk meer liters.
Ah, dat is inderdaad wel een behoorlijk verschil dan.
Pagina: 1 ... 36 ... 43 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee