“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”
Dit is een bug. Oplossing: kill app, clear storage en start opnieuw (moet je opnieuw inloggen). Dan is het schema in de app aangepast. Moet dat altijd doen bij aanpassen schema (android)Xanquezer schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:31:
[...]
Ja, zo zou het moeten.
Maar als ik een schema erin zet, wordt deze naar de auto verzonden en verdwijnt hij uit de app (alsof er niks in staat).
Ondertussen stapelen de problemen zich verder op, ook de interieur fan begint te rammelen.
Volgende week weer naar de garage.
Nee, die heb ik nog niet gehad.Megalodon86 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:39:
[...]
Ik kreeg vanmorgen ook nog een app update binnen, heb je die ook al gehad?
3.2 draait nog.
Was dat maar zo, we hebben zelfs de 12 volt accu los gehad voor n middag.PWS-Megane schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:34:
[...]
Dit is een bug. Oplossing: kill app, clear storage en start opnieuw (moet je opnieuw inloggen). Dan is het schema in de app aangepast. Moet dat altijd doen bij aanpassen schema (android)
De schema`s zitten in de ECU ofzo gebakken.
---
Vanmiddag weer naar de garage.
Kijken of ze t kunnen oplossen.
DPC Chef-kok :)
Volgens mij komen de openr link updates niet via OTA, alleen via de dealer. Moet je denk ik specifiek om vragen bij een beurt.JanAd schreef op maandag 1 juni 2026 @ 07:54:
[...]
Dan loopt mijn MY2023-01(?) toch serieus achter![]()
[Afbeelding]
De dealer wou geen updates installeren als er geen problemen waren. In maart nog gevraagd bij het jaarlijkse onderhoud.avdwerf schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:11:
[...]
Volgens mij komen de openr link updates niet via OTA, alleen via de dealer. Moet je denk ik specifiek om vragen bij een beurt.
Er is geen touw aan vast te knopen bij de updates van Renault (en Alpine).
Mij boeit het dan totaal weer niet, zo lang dat hok rijdt vind ik het best.
Jawel hoor, de mijne allemaal OTA gekregen.avdwerf schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:11:
[...]
Volgens mij komen de openr link updates niet via OTA, alleen via de dealer. Moet je denk ik specifiek om vragen bij een beurt.
Nu moet de Megane (Juli 2022) binnenkort weer een servicebeurt hebben en moet tevens gekeurd worden. Ik wil dan direct die openR link ge-update hebben naar versie 3.x USB
Nu heb ik in het verleden al een paar keer om software updates gevraagd bij mijn dealer, maar die doet niets met updates zolang er geen problemen zijn.
Heeft iemand van jullie al eens zoiets bij de dealer laten updaten en welke dealer was dat?
Ik zag iemand die openR link 3.3 usb noemde die door de dealer ge-installeerd was samen met OpenR Link 2.2 visuals USB.
Bij mij deden ze niet moeilijk, Van Mossel in Zaltbommel.Ariebombari_Jet schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:51:
Mijn huidige openR link is 2.1.2, ge-installeerd in februari 2024!
Nu moet de Megane (Juli 2022) binnenkort weer een servicebeurt hebben en moet tevens gekeurd worden. Ik wil dan direct die openR link ge-update hebben naar versie 3.x USB
Nu heb ik in het verleden al een paar keer om software updates gevraagd bij mijn dealer, maar die doet niets met updates zolang er geen problemen zijn.![]()
Heeft iemand van jullie al eens zoiets bij de dealer laten updaten en welke dealer was dat?
Ik zag iemand die openR link 3.3 usb noemde die door de dealer ge-installeerd was samen met OpenR Link 2.2 visuals USB.
We gaan het zien... het gaat allemaal nogal traag bij Renault.
[ Voor 57% gewijzigd door Schmoove op 02-06-2026 09:28 ]
Gister weggebracht.Xanquezer schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:57:
Vanmiddag weer naar de garage.
Kijken of ze t kunnen oplossen.
Renaultje 5 gekregen.
En vandaag kreeg ik een belletje, de sensor van het koelwater circuit is defect.
ICM de defect gedraaite airco pomp werkt alles niet meer.
Ze gaan het eerst proberen te repareren.
Nogmaals ook mijn bug aangehaald, dat er een precondition schema erin spookt, de garage gaat kijken om van andriod versie te upgraden.
Die van mij kreeg 29 Mei de Electric Motor 4.1.0 update.
Deze lost op dat ook spontaan "Battery Charging Impossible" wel eens verschijnt. Die van mij heeft dat maar 1 keer gedaan maar ging toch opladen.
En doet die 4.1.0 nog meer dan "charging impossible" oplossen?
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/met-deze-gefacelifte-renault-megane-e-tech-verdwijnt-het-oude-renault-design/Megalodon86 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:02:
Ze houden hem erg goed geheim, heb nog niks kunnen vinden hoe hij eruit gaat zien.
Precies ja
Enige dat ik hieraan denk te kunnen zien is dat hij iets meer op de nieuwe Clio gaat lijken.
Ik ben benieuwd naar de 'nieuwe' Megane.
Deze maand wordt die gepresenteerd.Megalodon86 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:02:
Ze houden hem erg goed geheim, heb nog niks kunnen vinden hoe hij eruit gaat zien.
@GuyBo Nee, de 4.1.0 update gaat volgens de release notes alleen maar daarover.GuyBo schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:30:
@Offperception . Had je dan eerder al Electromotor 3.1.2 binnengekregen (one pedal driving)?
En doet die 4.1.0 nog meer dan "charging impossible" oplossen?
Mijn auto heeft hiervoor alleen nog maar 2 service updates bij de dealer bij oplevering gehad en in de eerste weken dat ik 'm had, kreeg het openR link 3.5.0.
Ik heb hem terug, een werkorder van 4 kantjes, maar hij is terug.Xanquezer schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:04:
[...]
Gister weggebracht.
Renaultje 5 gekregen.
En vandaag kreeg ik een belletje, de sensor van het koelwater circuit is defect.
ICM de defect gedraaite airco pomp werkt alles niet meer.
Ze gaan het eerst proberen te repareren.
Nogmaals ook mijn bug aangehaald, dat er een precondition schema erin spookt, de garage gaat kijken om van andriod versie te upgraden.
Airco pomp vervangen.
Een slang van de accu (koelwater slang) is vervangen.
En waarschijnlijk is de auto nu echt gereset, want de schema`s zijn eruit.
(en nog wat kleine dingentjes)
Oftuwel nu rijd de auto zoals het moet, zonder probleempjes.
Even komende tijd afwachten en bekijken, er staan nog wat lange ritten op de planning.
En we zijn weer terug bij af, de auto houd zich verschrikkelijk in & doet ghostbraking als n gek.Xanquezer schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:25:
[...]
Ik heb hem terug, een werkorder van 4 kantjes, maar hij is terug.
Airco pomp vervangen.
Een slang van de accu (koelwater slang) is vervangen.
En waarschijnlijk is de auto nu echt gereset, want de schema`s zijn eruit.
(en nog wat kleine dingentjes)
Oftuwel nu rijd de auto zoals het moet, zonder probleempjes.
Even komende tijd afwachten en bekijken, er staan nog wat lange ritten op de planning.
Als je op de snelweg inhaalt, stottert die als n gek (we worden door elkaar geschut).
Ik zal eens kijken of ik even een filmpje kan uploaden naar hier, ben benieuwd of er meerdere zijn die dit hebben.
Maar inhouden terwijl je zelf voet op het gas hebt? Nee, nooit, klinkt niet goed, snel terug naar de garage!
Als je 120 rijd, en je wilt sneller om iets in te halen en de auto gaat stotteren, voel je je niet je niet meer veilig .Remuzzz schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:19:
Jemig wat een pech heb je! Ghostbreaking heb ik als de zon schijnt ongeveer 2/3 keer per rit (maakt niet heel veel uit of ik 100 km rijd of 25). In bewolkt weer of de avond heb ik het nooit. Maar ik vrees dat dat een beetje erbij hoort.
Maar inhouden terwijl je zelf voet op het gas hebt? Nee, nooit, klinkt niet goed, snel terug naar de garage!
Even snel inhalen lukt niet.
Bovenop alle pech, zit er nu ook nog n barst in de ruit van 30 cm...
Ik weet het allemaal niet meer, om even moedeloos van te worden.
Het lijkt alsof er lucht in t koelvloeistof Circuit zit, en de belletjes gaan langs de sensor, daarop reageert de auto...
Ik heb 130km gereden vandaag, alles ging goed, belletjes worden minder en het inhouden ook.
Weer jammer dat er niet goed ontlucht is bij de garage.
Voor komende vrijdag, wordt de voorruit vervangen.
Daarna hoop ik wel even van alle problemen af te zijn...
Maakt idd wel een vreemd geluid, op het eindXanquezer schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:16:
https://photos.app.goo.gl/ngnaj1KpxGRjosJr9
Het lijkt alsof er lucht in t koelvloeistof Circuit zit, en de belletjes gaan langs de sensor, daarop reageert de auto...
Ik heb 130km gereden vandaag, alles ging goed, belletjes worden minder en het inhouden ook.
Weer jammer dat er niet goed ontlucht is bij de garage.
Voor komende vrijdag, wordt de voorruit vervangen.
Daarna hoop ik wel even van alle problemen af te zijn...
7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)
HhahahhaaThe Wizard schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:07:
[...]
Maakt idd wel een vreemd geluid, op het eind
Zo voelde het
Is het 2025 model een goed jaar of beter om voor de 2026 te gaan? Is de tik in het gaspedaal nog aanwezig wanneer de auto gaat regenereren? Dingen die ik ook tijdens een proefrit kan uitproberen, maar als ik bij voorbaat al kennis weet van bepaalde problemen, scheelt dat ook weer...
Ik heb een MY25 en heb van de vele problemen waarover ik in dit forum last eigenlijk nog geen klachten gehad. Eerste maanden wat problemen met een sputterende App. Heel af en toe ghost brake, maar voor de rest een heerlijke auto om mee te rijden.
Ik geloof dat Renault de "kinderziekten", goed aangepakt heeft.
Ik merk helemaal niks meer van een tik. Alleen in het begin maar omdat ik op aan het letten was.morlune schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:30:
Ik overweeg een 2025 occasion model waarbij ik nog de garantie kan uitbreiden (jonger dan 22 maanden dus)
Is het 2025 model een goed jaar of beter om voor de 2026 te gaan? Is de tik in het gaspedaal nog aanwezig wanneer de auto gaat regenereren? Dingen die ik ook tijdens een proefrit kan uitproberen, maar als ik bij voorbaat al kennis weet van bepaalde problemen, scheelt dat ook weer...
Let op, de garantieverlenging kan enkel door 1e eigenaar gebeuren of bij een demo met minder dan 5000km. Althans dat was zo toen ik er nog werkte.morlune schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:30:
Ik overweeg een 2025 occasion model waarbij ik nog de garantie kan uitbreiden (jonger dan 22 maanden dus)
Ik zie dat sommige zaken ergens anders staan (bv geschiedenis van de updates) en verder is de lay-out wat strakker vormgegeven.
Tot nu toe werkt alles zoals gewend, geen onvolkomenheden tegen gekomen. Moest wel de radiozenders opnieuw in de favorieten zetten.
Mijn Megane (Techno 60kWh / AC 22 kW / DC 130 kW, is van oktober '22. Ben dus verrast dat ik de update nog kreeg.
En ondertussen kan ik zeggen dat bijna alles soepel(er) werkt. Behalve android auto koppeling met mn telefoon. Ik luister eigenlijk altijd spotify op die manier en het hapert en het stottert of helemaal geen geluid in eerste instantie. Of het geluid staat opeens heel hard. Na wat gedoe de rest van de rit geen last, maar als ik elke rit eerst 5 minuten aan het knoeien ben met mn geluid, is dat nogal een toestand.Megalodon86 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:31:
Mijn Megane is maart 2024 geregistreerd, maar versie is ook MY2023-2. Van de week OpenR link 3.2.0 gehad.
Ik kreeg 'm vanochtend in mijn oktober 2023 Megane inderdaad! Ben benieuwd hoe het eruit ziet als ik zo de auto weer ga pakkenErmeSloeber schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:29:
Gisteren uit het niets openR link 3.2.0 binnengekomen.Geen aankondiging vooraf gehad o.i.d., het stond er ineens op.Daarbij Android 12 met beveiligingsupdate van april 2025.Loopt nog een jaar achter maar goed, beter dan niks.
Ik zie dat sommige zaken ergens anders staan (bv geschiedenis van de updates) en verder is de lay-out wat strakker vormgegeven.
Tot nu toe werkt alles zoals gewend, geen onvolkomenheden tegen gekomen. Moest wel de radiozenders opnieuw in de favorieten zetten.
Mijn Megane (Techno 60kWh / AC 22 kW / DC 130 kW, is van oktober '22. Ben dus verrast dat ik de update nog kreeg.
Fijn dat je nu Google Maps en Waze van Android Auto ook op het scherm achter het stuur krijgt. Waze geinstalleerd op de Renault verschijnt er nu ook op.
[ Voor 8% gewijzigd door Kanarie op 15-06-2026 18:56 ]
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Inmiddels kunnen ervaren: moet zeggen dat er toch best wat (visuele) aanpassingen zijn. Heb het idee dat de letters (weer?) groter zijn geworden ook, dat had van mij niet gehoeven. Ook heeft Spotify niet meer de mogelijkheid 15 seconden terug of vooruit te spoelen als je een podcast luistert, vanuit het quick settings menu.Majesty schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:52:
[...]
Ik kreeg 'm vanochtend in mijn oktober 2023 Megane inderdaad! Ben benieuwd hoe het eruit ziet als ik zo de auto weer ga pakken. Wel fijn om eindelijk over te zijn naar Android 12 in ieder geval. Inderdaad een jaar achter, maar beter dan 3 jaar zoals eerst.
Notificatie menu is wel beter geworden in ieder geval, 'Eco drive' ziet er visueel ook aantrekkelijker uit.
Los daarvan blij dat het nu in ieder geval op Android 12 draait. Hopelijk dat we daardoor ook nog Gemini als vervanger van Google Assistant krijgen
Vraagje: Heb je daarvoor nog een handmatige openR link update laten doen bij de dealer (per USB)?ErmeSloeber schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:29:
Gisteren uit het niets openR link 3.2.0 binnengekomen.Geen aankondiging vooraf gehad o.i.d., het stond er ineens op.Daarbij Android 12 met beveiligingsupdate van april 2025.Loopt nog een jaar achter maar goed, beter dan niks.
Mijn JUL22 Techno staat nog steeds op openR link 2.1.2. en ik dacht dat er dan eerst een update door de dealer gedaan moest worden voordat de 3.x.x OTA updates weer verder gedownload kunnen worden.
Hier stond OpenR Link 2.1.2 er op, 30 mei werd 3.1.1 aangeboden en gisteren 3.2.1. Allemaal OTA.Ariebombari_Jet schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:15:
[...]
Vraagje: Heb je daarvoor nog een handmatige openR link update laten doen bij de dealer (per USB)?
Mijn JUL22 Techno staat nog steeds op openR link 2.1.2. en ik dacht dat er dan eerst een update door de dealer gedaan moest worden voordat de 3.x.x OTA updates weer verder gedownload kunnen worden.
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Bij mij is er geen dealer aan te pas gekomen.OpenR link 3.2.0 via OTA binnengekomen evenals de vorige versies.Ariebombari_Jet schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:15:
[...]
Vraagje: Heb je daarvoor nog een handmatige openR link update laten doen bij de dealer (per USB)?
OpenR link 3.1.0. is van 19 januari bij mij. OpenR link 3.2.0. van 14 juni.
[ Voor 6% gewijzigd door ErmeSloeber op 16-06-2026 09:48 ]
Ik heb een Samsung Galaxy S25 die met Android Auto verbindt met mijn Megane. Dit zou automatisch moeten gaan, maar dat ging het in de praktijk eigenlijk nooit. Dus dan klikte ik op Android Auto op de middenconsole en dan verbond hij met mijn telefoon. Dan werkt alles (navigatie, spotify, teams etc).
Sinds de laatste update (voor mij dan de laatste tenminste: 3.2.0) verbindt mijn telefoon direct bij het instappen. Dat is in principe fijn, ware het niet dat het geluid het vervolgens niet doet. Spotify speelt bijvoorbeeld gewoon door als ik daarvoor op mijn telefoon afspeelde, maar geen geluid.
De oplossing lijkt vooralsnog simpel maar vervelend: android auto geforceerd opnieuw starten vanaf de middenconsole.
Herkent iemand dit probleem? Ik vind het goed vervelend.
Maar, welke functionaliteit mis je dan naast Teams wat het zo vervelend maakt?Megalodon86 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:03:
Ik begin het nu toch wel zat te worden.
Ik heb een Samsung Galaxy S25 die met Android Auto verbindt met mijn Megane. Dit zou automatisch moeten gaan, maar dat ging het in de praktijk eigenlijk nooit. Dus dan klikte ik op Android Auto op de middenconsole en dan verbond hij met mijn telefoon. Dan werkt alles (navigatie, spotify, teams etc).
Sinds de laatste update (voor mij dan de laatste tenminste: 3.2.0) verbindt mijn telefoon direct bij het instappen. Dat is in principe fijn, ware het niet dat het geluid het vervolgens niet doet. Spotify speelt bijvoorbeeld gewoon door als ik daarvoor op mijn telefoon afspeelde, maar geen geluid.
De oplossing lijkt vooralsnog simpel maar vervelend: android auto geforceerd opnieuw starten vanaf de middenconsole.
Herkent iemand dit probleem? Ik vind het goed vervelend.
Persoonlijk ook geen voorstander van Teams in de auto maar dat terzijde, ieder zijn ding.
Teams gebruik ik zelden, het gaat om Spotify. Daar luister ik muziek mee in de auto. Maar zonder geluid heb ik daar niet veel aan.
Waarom niet de stock Spotify app van Android Automotive?Megalodon86 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:32:
De functionaliteit die ik mis is het geluid![]()
Teams gebruik ik zelden, het gaat om Spotify. Daar luister ik muziek mee in de auto. Maar zonder geluid heb ik daar niet veel aan.
Ik gebruik echt zelden CarPlay/Android Auto. Alleen als een app niet beschikbaar is (Nugs.net bijvoorbeeld). Ik voel echt 0 reden om niet Spotify van Android Automotive te gebruiken. Hetzelfde als TuneIn etc., allemaal prima apps.
Huh?Megalodon86 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:32:
Want, zie onderstaande;
Gewoon de spotify app downloaden in de wagen zelf en klaar ben je. Wel hotspot aan uiteraard.Razer schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 23:11:
Waarom niet de stock Spotify app van Android Automotive?
Ik gebruik echt zelden CarPlay/Android Auto. Alleen als een app niet beschikbaar is (Nugs.net bijvoorbeeld). Ik voel echt 0 reden om niet Spotify van Android Automotive te gebruiken. Hetzelfde als TuneIn etc., allemaal prima apps.
Ja dat heb ik gedaan inderdaad. Nu werkt het 'soms'. Beter dan niet, maar nog steeds hinderlijk.tlpeter schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:18:
Stel anders in dat afspelen niet automatisch start. Dit loste het voor mij op in het verleden.
Ik heb geen data abbonement meer. Maar hotspot kan ik eens proberen ja. Wel sneu dat het nodig is, want werkte voorheen wel....Zjanzjak schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 07:34:
[...]
Huh?
Want, zie onderstaande;
[...]
Gewoon de spotify app downloaden in de wagen zelf en klaar ben je. Wel hotspot aan uiteraard.
Linksom of rechtsom heb je toch data-toevoer nodig, thuis, onderweg, op de camping, etc..Megalodon86 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:12:
Ik heb geen data abbonement meer. Maar hotspot kan ik eens proberen ja. Wel sneu dat het nodig is, want werkte voorheen wel....
Snap niet wat er sneu is aan dat je betaalt voor een internet-abonnement?
Je KREEG van Renault, bij nieuwaankoop, 6 maanden gratis van Orange, weliswaar niet veel bytes, maar toch, maar eens houdt het op, in dit geval na 6 maanden.
Jouw eigen internet is toch ook niet gratis? Voor niets gaat de zon op hè.
Als mijn dochter meerijdt doet ze niets anders dan hotspot aan en spotify aan.
Works like a charm.
Even goede automatisering maken dat je hotspot automatisch aan gaat zodra je in auto stapt, en je hebt er geen omkijken meer naar. Werkt hier al 3.5 jaar 99,9% van de tijd perfect.
Enige keren dat ik CarPlay/Android Auto zie is als er een inkomende of uitgaande oproep is. Verder gebruik ik voor alles de Android Automotive apps.
Je begrijpt me verkeerd. Met "sneu" doelde ik op het feit dat iets dat prima werkte opeens niet meer werkt na een update. En dat er vervolgens een workaround nodig is. Had niks te maken met wel of geen data abbo.Zjanzjak schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:21:
[...]
Linksom of rechtsom heb je toch data-toevoer nodig, thuis, onderweg, op de camping, etc..
Snap niet wat er sneu is aan dat je betaalt voor een internet-abonnement?![]()
Je KREEG van Renault, bij nieuwaankoop, 6 maanden gratis van Orange, weliswaar niet veel bytes, maar toch, maar eens houdt het op, in dit geval na 6 maanden.
Jouw eigen internet is toch ook niet gratis? Voor niets gaat de zon op hè.
Als mijn dochter meerijdt doet ze niets anders dan hotspot aan en spotify aan.
Works like a charm.
En ik denk toch dat je verkeerd denkt. De functionaliteit die je had lag niet aan de update (want je had internet in de auto) maar het feit dat je gratis Orange abonnement ophoudt.Megalodon86 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:08:
Je begrijpt me verkeerd. Met "sneu" doelde ik op het feit dat iets dat prima werkte opeens niet meer werkt na een update. En dat er vervolgens een workaround nodig is. Had niks te maken met wel of geen data abbo.
Spotify downloaden in je auto is verre van een workaround, sterker nog het is zoveel beter dan de manier hoe jij het deed, dat is pas een work around namelijk.
Hoewel ik wel moet zeggen dat ik vlak na de auto software update, ook een android update van mn telefoon heb gekregen, dus het kan ook nog aan mn telefoon liggen
Helemaal in het begin heb ik de native spotify app wel geprobeerd (indd via die 6 maanden van orange), maar daar werd ik niet blij van omdat die nooit mn playlist overpakte maar gewoon random iets begon te spelen wat ik 3 dagen daarvoor luisterde. dus ik zie niet in waarom dat beter zou zijn. Maargoed, misschien na al dit gedoe, dat het nu wél meerwaarde heeft. ik ga in ieder geval de hotspot methode maar proberen...
[ Voor 11% gewijzigd door Megalodon86 op 18-06-2026 15:00 ]
Omdat mijn Android telefoon draadloos verbindt met de auto voor Android Auto, kan ik mijn telefoon niet gebruiken als hotspot voor de auto (want draadlooks AA is een soort ad-hoc WiFi+BT), dus dan ben ik maar op Android Auto op de telefoon zelf overgeleverd. Heb al het een en ander geprobeerd om toch de hotspot te laten werken, maar niet gelukt. Misschien moet ik AA naar bekabeld forceren al weet ik niet hoe dat moet.
Ik navigeer dan ook via mijn telefoon, ook Spotify via de telefoon. Alleen als ik nauwkeuriger wil weten of ik nog genoeg batterij overhou waar ik naartoe wil dan gebruik ik de native Google Maps van de auto.
Het klopt dat Maps (en bijvoorbeeld play store) in een aparte bundel zit. Bij een nieuwe auto krijg je die 5 jaar gratis.Offperception schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:47:
Ik heb in mijn nieuwe zakelijk lease MY25 nooit het data abonnement gehad van Orange, al blijft gek genoeg de native Google Maps wel werken, dus dat zal wel een interne databundel hebben?
Omdat mijn Android telefoon draadloos verbindt met de auto voor Android Auto, kan ik mijn telefoon niet gebruiken als hotspot voor de auto (want draadlooks AA is een soort ad-hoc WiFi+BT), dus dan ben ik maar op Android Auto op de telefoon zelf overgeleverd. Heb al het een en ander geprobeerd om toch de hotspot te laten werken, maar niet gelukt. Misschien moet ik AA naar bekabeld forceren al weet ik niet hoe dat moet.
Ik navigeer dan ook via mijn telefoon, ook Spotify via de telefoon. Alleen als ik nauwkeuriger wil weten of ik nog genoeg batterij overhou waar ik naartoe wil dan gebruik ik de native Google Maps van de auto.
Ik kan daarnaast prima gebruik maken van mijn bluetooth hotspot icm draadloos android auto. Ik moet na herstart telefoon Hotspot via Bluetooth wel opnieuw inschakelen. En dan soms ook in de auto settings bij je telefoon het schuifje internettoegang ook weer aan.
Als het om Spotify gaat... waarom? Serieus, waarom zou je dat doen? Gemak dient de mens.Megalodon86 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:58:
Ik heb de auto nu ruim 2 jaar, en heb altijd android auto gebruikt vanaf mijn telefoon, nooit de native apps.
Als je dit vanaf dag 1 had gedaan had je nooit dit 'probleem' gehad ook nog eens.
Het werkt naadloos, doet wat jij wilt, speelt wat jij wilt dat er gespeeld wordt. Hier nog nooit de dingen meegemaakt die jij allemaal opsomt. Spotify works like a charm op deze manier.
Ja dan denk ik dus eerder aan dit omdat het perfect werkte (Renault Megane E Tech) en werkt (Alpine A290) bij mij. Auto in, hotspot automatisch verbinden, spotify starten en gaan.Megalodon86 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:58:
Hoewel ik wel moet zeggen dat ik vlak na de auto software update, ook een android update van mn telefoon heb gekregen, dus het kan ook nog aan mn telefoon liggenin ieder geval, ik ben niet blij met de update.
Hoe dan ook, probeer het uit en kijk of het wat voor je is.
Sorry hoor maar nu ga je er toch volledig aan voorbij dat Android auto eerst wel werkte en nu niet meer (goed)Zjanzjak schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:58:
Je moet uiteraard doen waar jij je goed bij voelt, maar;
[...]
Als het om Spotify gaat... waarom? Serieus, waarom zou je dat doen? Gemak dient de mens.
Als je dit vanaf dag 1 had gedaan had je nooit dit 'probleem' gehad ook nog eens.![]()
Het werkt naadloos, doet wat jij wilt, speelt wat jij wilt dat er gespeeld wordt. Hier nog nooit de dingen meegemaakt die jij allemaal opsomt. Spotify works like a charm op deze manier.
[...]
Ja dan denk ik dus eerder aan dit omdat het perfect werkte (Renault Megane E Tech) en werkt (Alpine A290) bij mij. Auto in, hotspot automatisch verbinden, spotify starten en gaan.
of iemand spotify native wil draaien of via android auto mag diegene zelf weten maar het mag verwacht worden dat beiden werkt!
Hotspotje aan en spotify vanuit de auto doe ik ook overging (met Macrodroid een automation die de hotspot aanzet bij bleutooth met de auto)
Ik verschil hier sterk... zeer sterk in mening van.Megalodon86 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:03:
was android auto het gemakkelijkst
Verder voor de niet begrijpende lezers;
En;Zjanzjak schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:58:
Je moet uiteraard doen waar jij je goed bij voelt
Sorry hoor....Zjanzjak schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:58:
Ik heb gisteren alle apps, op zowel telefoon als auto ,die ook maar enigzins misschien te maken hadden met het probleem gereset, ontkoppeld, cache geleegd etc etc etc. Daarna kreeg ik bij het instappen het hele rataplan van telefoon koppelen aan auto weer voor mn kiezen, dat heb ik doorlopen en het lijkt erop dat het weer werkt; vanmorgen stapte ik in de auto en werkte het weer als vanouds.
Als het probleem toch weer terug komt, ga ik die hotspot + native apps doen. Bedankt allen.
Toen ik mijn MY23 Megane 2 maanden geleden kocht stond er in de update lijst een 2-maal gefaalde openR link update (ik geloof de 3.1.0 update destijds). Deze heb ik bij de dealer via de USB gekregen.
Nu heb ik gister de openR link 3.2.0 update gekregen welke weer 2 keer gefaald was. Vanmorgen kreeg ik de 3.2.1 update en je raadt het al, weer 2 keer gefaald. Nu heb ik inmiddels de dealer gebeld en een afspraak gemaakt voor het halen van de update en mogelijk uitzoeken waarom deze updates altijd falen.
Mijn vraag: Is dit een bekend probleem (van de MY23) en is er iets wat ik kan doen om deze update wel te laten slagen?
Ah, Gemini wist er al van, had ik meteen moeten doen...
[ Voor 27% gewijzigd door Megalodon86 op 19-06-2026 13:40 ]
Het faalt niet altijd.misterblokhead schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:32:
Mijn vraag: Is dit een bekend probleem (van de MY23) en is er iets wat ik kan doen om deze update wel te laten slagen?
Dit is ook soms een teken dat er iets niet in orde is.Megalodon86 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:37:
Viel me zojuist op dat mijn welkomsmuziekje ook niet meer speelt.
10 tegen 1 dat er hier voorlopig niets aan gebeurt door Renault d.m.v. een nieuwere update (OTA), hopelijk misschien bij de dealer eerder via USB. Tot die tijd... sterkte.
YouTube: 2027 Renault Megane Facelift: New Tech, Wild New Look!
Dus waarschijnlijk morgen meer nieuws.
- Goed gelukte facelift, mijns inziens niet gekunsteld;
- Nieuwe accu: 67kWh LFP met 500km range en max. 165kW snelladen.
Verder nieuw kleurtje en (voolopig?) 2 uitrustingsversies: Techno en Esprit Alpine.
LFP, interessant. Benieuwd wat dat met het gewicht doet.Marcel6971 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:25:
En er is meer nieuws!
- Goed gelukte facelift, mijns inziens niet gekunsteld;
- Nieuwe accu: 67kWh LFP met 500km range en max. 165kW snelladen.
Verder nieuw kleurtje en (voolopig?) 2 uitrustingsversies: Techno en Esprit Alpine.
[ Voor 10% gewijzigd door tlpeter op 22-06-2026 09:23 ]
Voor een heel andere bumper (dat F1 geval is weg), verlichting en grill ook anders. Renault logo is ook iets lager, hapt geen stukje meer uit de motorklep.
Achter is de lichtenunit "3D", steekt helemaal uit. En ook een hele nieuwe bumper.
En natuurlijk de iets grotere accu, met daarom een groter bereik, en sneller laden.
[ Voor 23% gewijzigd door Megalodon86 op 22-06-2026 09:30 ]
Dat vind ik (ondanks tot nu toe weinig snelladen) toch een gemis.
Zowel 22kw als de snellaadpaal. Net voor maandagmiddag werkte de app na 2,5 dagen plots terug en konden we terug laden. Niet echt een gerust gevoel dat er ergens een Renault server moet werken om te kunnen laden. Komt dit maar tegen net je op reis vertrekt met uw wagen.
Maar soit, ik ben er net geraakt met de lading en voor de rest een heel tevreden Megane eigenaar. De voorbije vakantie had ik als huurwagen een bijna nieuwe BMW 118D van de M-serie. Een prachtige wagen maar qua rijplezier, comfort en afwerking scoort de Megane Iconiq veel beter.
Ik ben op het moment zoekend naar een nieuwe auto en bovenstaande vind ik wel opvallend… wat is de connectie tussen de app en laden? De auto moet toch zelfstandig kunnen functioneren? Had je geen pech met de laadpaal?Hallomethans schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:29:
Het gehele weekend en maandagvoormiddag werkte de app niet en kon ik ik ook de Renault site niet bereiken door een gedeeltelijke uitval van de Renault servers. Op zich niet echt een groot probleem dacht ik tot ik wou laden. Dat ging dus ook niet meer.
Zowel 22kw als de snellaadpaal. Net voor maandagmiddag werkte de app na 2,5 dagen plots terug en konden we terug laden. Niet echt een gerust gevoel dat er ergens een Renault server moet werken om te kunnen laden. Komt dit maar tegen net je op reis vertrekt met uw wagen.
Maar soit, ik ben er net geraakt met de lading en voor de rest een heel tevreden Megane eigenaar. De voorbije vakantie had ik als huurwagen een bijna nieuwe BMW 118D van de M-serie. Een prachtige wagen maar qua rijplezier, comfort en afwerking scoort de Megane Iconiq veel beter.
Ik kon mijn Megane (MY25) op een publieke laadpaal gewoon laden tijdens die storing van de app. Dus naar mijn ervaring kan de auto prima laden zonder de app.tjubbie schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:50:
[...]
Ik ben op het moment zoekend naar een nieuwe auto en bovenstaande vind ik wel opvallend… wat is de connectie tussen de app en laden? De auto moet toch zelfstandig kunnen functioneren? Had je geen pech met de laadpaal?
Gek genoeg kreeg ik wel notificaties van de app met statusupdates over het laden zonder goed in de app ingelogd te zijn. Mogelijk loopt die service weer via andere servers dan de hoofd-app zelf?
15x330 SW38
Welke app gebruik je dan? En wil de auto niet laden of wil de laadpaal niet laden? De enige eventuele app die je nodig hebt om te laden is de app van de laadpas die je wilt gebruiken. De Renault app is hiervoor niet nodig. Zolang je auto in ingesteld op direct laden (dus geen schema) of als zoals hierboven vermeld het 'klok'-knopje bij de laadpoort gebruikt is er geen beperking vanuit de auto.Hallomethans schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:32:
2 22kw palen en een snellader geprobeerd. Telkens op een andere locatie. De auto weigerde te laden. Ik kon zowel voor de app als de website mijn inloggegevens zelfs niet invoeren. Direct serverprobleem. Op een Franse chatgroep gezien dat ik niet de enigste was. Maar er waren ook vele zonder problemen. Maar er moet dus ergens toch een connectie zijn tussen het myrenaultprofiel en de auto om te kunnen laden denk ik dan?
Heel mooie facelift! Het zal niet meer voor mij zijn. Ik ga max nog voor een R5 formaat.
YouTube: MEGA-update voor Renault Megane E-TECH (2026)! - ALLE NOVITEITEN - AutoRAI TV
Hallomethans schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:32:
Maar er moet dus ergens toch een connectie zijn tussen het myrenaultprofiel en de auto om te kunnen laden denk ik dan?
Nee
Volgens mij is er een gewichtstoename van 7 kg 70 kg benoemd in de eerder geposte YouTube video. En de auto staat ietsjes hoger op de wielen om de bodemvrijheid gelijk te houden t.o.v. pre-facelift (accu is wat hoger).morlune schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:04:
[...]
LFP, interessant. Benieuwd wat dat met het gewicht doet.
Nee, dat lijkt me enigszins onmogelijk. Heb er ook nog nooit van gehoord. We rijden inmiddels bijna twee jaar met veel plezier in onze Megane en ondanks dat de app er idd regelmatig even uitligt heb ik nooit problemen gehad met laden. Zou ook wel een beetje heel gek zijn mocht er wel zo'n connectie wel bestaan.
Gaat een of andere idiote hackersgroep een EV merk hacken, nu betalen want anders blokkeren we alle laadsessies.
Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.
Gewichtstoename is 70 kg door de grotere accu.GTB schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:42:
[...]
Volgens mij is er een gewichtstoename van 7 kg benoemd in de eerder geposte YouTube video. En de auto staat ietsjes hoger op de wielen om de bodemvrijheid gelijk te houden t.o.v. pre-facelift (accu is wat hoger).
- Iemand hier die een dakkoffer heeft en hem wil verhuren 22-7 tot 8-8?
- Iemand ervaringen met huren bij een professionele partij?
Zo snel mogelijk regelen, als je niet al te laat bent nu op een koffer te huren voor de vakantie.KaiseRRuby schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:44:
Tips gevraagd rondom een dakkoffer op de Megane etech. Heb hem maar 1 vakantie nodig dus wil gaan huren:
- Iemand hier die een dakkoffer heeft en hem wil verhuren 22-7 tot 8-8?
- Iemand ervaringen met huren bij een professionele partij?
Als je een trekhaak hebt misschien een trekhaakkoffer overwegen, beter voor je range.
Heb je een tip waar ik die koffer kan huren?RobbieT schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:33:
[...]
Zo snel mogelijk regelen, als je niet al te laat bent nu op een koffer te huren voor de vakantie.
Als je een trekhaak hebt misschien een trekhaakkoffer overwegen, beter voor je range.
Ik kan deze wel noemen, maar voor hetzelfde geld woon je in Groningen:KaiseRRuby schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:25:
[...]
Heb je een tip waar ik die koffer kan huren?
https://topspace.nl/dakko...thule-backup-900-trekhaak
https://www.paddockone.nl/verhuur/
Overigens heb ik zelf geen ervaring met huren daar, alleen met kopen bij Paddock One.
Paar dagen erna ook meteen 3.5.0 gehad. Toch blij dat m'n bijna 4 jaar oude Megane netjes bij blijftMajesty schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:52:
[...]
Ik kreeg 'm vanochtend in mijn oktober 2023 Megane inderdaad! Ben benieuwd hoe het eruit ziet als ik zo de auto weer ga pakken. Wel fijn om eindelijk over te zijn naar Android 12 in ieder geval. Inderdaad een jaar achter, maar beter dan 3 jaar zoals eerst.
:strip_exif()/f/image/lsQLlp45XtTnNgqQFaTnCqmN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TNBaTmdwFi71WHA4MSnKfiSU.jpg?f=fotoalbum_large)