Goeiemorgen! Ik heb een vraag aan mensen met een trekhaak(koffer). Op het trekhaakkoffer topic zag ik Megane staan bij de merken waarbij cruise control niet meer werkt als er iets op de trekhaak zit. Klopt dat? Ik wil binnenkort een trekhaakkoffer kopen, maar zou dat wel echt vervelend vinden. Juist op lange reizen waarbij je zon ding gebruikt, is CC superfijn.
Ik heb gisteren met een fietsendrager gereden.Remuzzz schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:44:
Goeiemorgen! Ik heb een vraag aan mensen met een trekhaak(koffer). Op het trekhaakkoffer topic zag ik Megane staan bij de merken waarbij cruise control niet meer werkt als er iets op de trekhaak zit. Klopt dat? Ik wil binnenkort een trekhaakkoffer kopen, maar zou dat wel echt vervelend vinden. Juist op lange reizen waarbij je zon ding gebruikt, is CC superfijn.
CC werkt gewoon. Alleen de parkeersensoren aan de achterkant niet.
Thanks voor je snelle en geruststellende bericht!Fr3ggel schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:05:
[...]
Ik heb gisteren met een fietsendrager gereden.
CC werkt gewoon. Alleen de parkeersensoren aan de achterkant niet.
Ik mag met grote regelmaat taxi diensten verlenen voor mijn kinderen om ze op te halen als het donker is *alleen in het donker naar huis fietsen is voor de dames geen optie vinden weRemuzzz schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:23:
[...]
Thanks voor je snelle en geruststellende bericht!
en de cc werkt uitstekend met de fietsendrager erop (acc in mijn geval)
Ik heb ook een trekhaak. Zodra ik de aanhanger aankoppel werken de sensors aan de achterzijde niet meer. Dat wordt ook gemeld in het dashboard. CC werkt wel gewoon.
Weet jij toevallig wat de garage bij jou gedaan heeft?FransDvntr schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:21:
Vandaag de update OpenR Link 3.2.0 gekregen. Kan nu niet meer zien war de temperatuur instelling is en ook de ventilatorsnelheid is niet meer te zien. Fijn zo’n update………
Garage weet ook niet direct hoe dit op te lossen, dus vrijdag de auto de hele dag naar de werkplaats.
Hier zelfde euvel na 3.2.0, echter weten ze bij mijn garage ook niet wat ze hiermee moeten...
Weet het niet precies meer. Volgens mij het een en ander gereset.Razer schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:53:
[...]
Weet jij toevallig wat de garage bij jou gedaan heeft?
Hier zelfde euvel na 3.2.0, echter weten ze bij mijn garage ook niet wat ze hiermee moeten...
Renault Megane E-Tech Optimum Charge Iconic (februari ‘24)
De garage moet de OpenRLink 2.2 Visuals USB eerst installeren en daarna opnieuw de OpenR Link 3.2.0, dan werkt alles weer!Razer schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:53:
[...]
Weet jij toevallig wat de garage bij jou gedaan heeft?
Ben benieuwd... Dealer keek wat glazig... Benieuwd hoe lang dit nog gaat duren.avdwerf schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:26:
[...]
De garage moet de OpenRLink 2.2 Visuals USB eerst installeren en daarna opnieuw de OpenR Link 3.2.0, dan werkt alles weer!
Ik ben er ook 3 keer voor teruggeweest en dit bleek uiteindelijk de oplossing te zijn. Geen idee waar ze die vandaan kunnen halen, maar die moet dus ergens beschikbaar zijn.Razer schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:36:
[...]
Ben benieuwd... Dealer keek wat glazig... Benieuwd hoe lang dit nog gaat duren.
Ik had daarstraks voor het eerst eens een update beschikbaar. Na vele malen controleren was dit nog nooit gebeurd, maar nu….tijdens het rijden… wel. Vervolgens na enkele seconden een melding “Update mislukt”, waarschijnlijk omdat ik reed. Ik kon in een glimp zien dat het ging om Elektromotor 2.2.0. Nu bij thuiskomst na 80x checken op updates telkens de melding “geen updates beschikbaar”. Frustrerend. Is het puur toeval dat dit soms werkt en meestal niet, of is er een handigheidje bekend waarmee er meer kans is op succes?
Voor zover ik weet niet. Hopelijk lukt het de volgende keer wel en kom je niet in hetzelfde schuitje als een aantal hier in dit topic en het Scenic E Tech topic, daar moest het, geloof ik, uiteindelijk door de dealer gedaan worden.MZ1980 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:43:
Frustrerend. Is het puur toeval dat dit soms werkt en meestal niet, of is er een handigheidje bekend waarmee er meer kans is op succes?
Hmmmm, vandaag voor het eerst problemen met het grote scherm / Android Auto. Eerst probleemloos een rit gereden, half uurtje op bezoek en toen we terug wilde rijden startte het scherm niet op. Auto een paar keer aan en uit gezet tot er weer leven in kwam. Vervolgens zijn alle instellingen en koppelingen weg. Geen verbinding te maken met CarPlay, de radiozenders zijn weg en niet te selecteren, de schermen hebben een andere layout. Net een half uurtje zitten puzzelen in de auto, maar geen succes. Zal een bezoekje aan de dealer worden denk ik.
Is dit een herkenbaar issue? Verder nog steeds 100% happy met de Megane. 110.000 op de teller en still going strong.
Is dit een herkenbaar issue? Verder nog steeds 100% happy met de Megane. 110.000 op de teller en still going strong.
Heb je niet toevallig een OTA update gehad? Check eens de update menu's.Dekkert schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:40:
Hmmmm, vandaag voor het eerst problemen met het grote scherm / Android Auto. Eerst probleemloos een rit gereden, half uurtje op bezoek en toen we terug wilde rijden startte het scherm niet op. Auto een paar keer aan en uit gezet tot er weer leven in kwam. Vervolgens zijn alle instellingen en koppelingen weg. Geen verbinding te maken met CarPlay, de radiozenders zijn weg en niet te selecteren, de schermen hebben een andere layout. Net een half uurtje zitten puzzelen in de auto, maar geen succes. Zal een bezoekje aan de dealer worden denk ik.
Als je scherm het verder nu doet, zou ik gewoon even factory reset doen en alles weer even instellen, op een kwartiertje ben je rond, scheelt je weer geregeld en gedoe met je dealer.
Je zou nog even een koude start kunnen proberen, de aan/uit knop ingedrukt houden totdat het systeem herstart.Dekkert schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:40:
7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)
Vanmorgen voor het eerst de actieve noodstop ondervonden... bijna met mn kop op het stuur haha. Ik remde al wel, maar niet hard genoeg volgens het systeem. Weer een ervaring rijker zal ik maar zeggen.
Die had ik laatst ook al eens ondervondenMegalodon86 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:55:
Vanmorgen voor het eerst de actieve noodstop ondervonden... bijna met mn kop op het stuur haha. Ik remde al wel, maar niet hard genoeg volgens het systeem. Weer een ervaring rijker zal ik maar zeggen.
Hebben alle Meganes deze functie? De mijne piept volgens mij alleen maar? Of ben ik dan nog niet dichtbij genoeg gekomen
Volgens mij zijn ze weer doorgegaan met de openrlink 3.2.0 update. Mijn my2023-2 versie heeft hem gister gehad. Gelukkig geen missende iconen.
Mooie update wel.
Mooie update wel.
Sinds een aantal weken blijft de 'Elektromotor 2.2.0' update mislukken. Afgelopen vrijdag onderhoud laten doen en gevraagd of ze die update konden installeren. Zaterdag stond ineens in de updategeschiedenis dat 'OpenR Link 3.2.0' twee keer mislukt is op vrijdag. Airco werkt maar is niet zichtbaar, achteruitrijcamera en parkeersensoren werken niet meer, menu 'Elektrisch' is verdwenen, navigatie geeft geen batterijpercentage meer aan, drive modes zijn corrupt (Sport = 'rt', Perso = 'so', Comfort = 'fort' en Eco is gewoon blanco). Vandaag de auto terug laten herstellen naar hoe het vorige week was. Ik had melding gedaan van de 'USB Visuals' update waarvan sprake was in deze thread, maar dealer keek me verward aan en vroeg waar ze die zouden moeten krijgen. Nu heb ik dus geen Elektromotor 2.2.0, en geen OpenR Link 3.2.0. De dealer gaf me niet veel vertrouwen dat dit niet gewoon opnieuw kan gebeuren. De wagen is van juni 2023.
Ik denk het wel, als ik nu op de website kijk heeft de goedkoopste het in ieder geval wel:Rascal schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:57:
Hebben alle Meganes deze functie? De mijne piept volgens mij alleen maar? Of ben ik dan nog niet dichtbij genoeg gekomen
AEBS oftewel "active emergency braking system met voetganger-, fietser- en kruisend verkeerdetectie".
En piepen doet hij bij mij ook wel eens, en corrigeren als ik volgens hem te dicht langs het randje ga. Maar echt zo'n noodrem was voor mij de eerste keer. En dat merk je wel even ja
Volgende week krijg ik een Megane etech uit 2024 als poolauto. Maak me wel een klein beetje zorgen om de binnenruimte, in mijn huidige auto heb ik 2x een cybex base plus bijbehorende stoeltjes op de achterbank, ik vraag me af of dit gaat passen bij de Megane. Ben zelf ook 1.96m lang, dus de stoel zal flink naar achteren moeten.
Meer lange mensen met deze auto en hoe zit het?
Ik heb trouwens een optimum, weet iemand of dat met adaptive cruise control is?
Ruimte achter is opzich prima maar ik vind persoonlijk dat de stoel te hoog is in de laagste stand. Ik ben 1 meter 92 en ben gewent om wat meer achterover/lager te zitten.KaiseRRuby schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:21:
Volgende week krijg ik een Megane etech uit 2024 als poolauto. Maak me wel een klein beetje zorgen om de binnenruimte, in mijn huidige auto heb ik 2x een cybex base plus bijbehorende stoeltjes op de achterbank, ik vraag me af of dit gaat passen bij de Megane. Ben zelf ook 1.96m lang, dus de stoel zal flink naar achteren moeten.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaring hierin.
Heb je wel wat hoofdruimte nog als je op de stoel zit?tlpeter schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:23:
[...]
Ruimte achter is opzich prima maar ik vind persoonlijk dat de stoel te hoog is in de laagste stand. Ik ben 1 meter 92 en ben gewent om wat meer achterover/lager te zitten.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaring hierin.
Ik heb ongeveer een vuistdikte aan ruimte over.KaiseRRuby schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:27:
[...]
Heb je wel wat hoofdruimte nog als je op de stoel zit?
Heb net even proefgezeten en de base van de Cybex stoeltjes gepast. Het past allemaal, maar daar is alles mee gezegd. Het is een voorloopauto, dus het moet maar op deze manier.tlpeter schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:42:
[...]
Ik heb ongeveer een vuistdikte aan ruimte over.
Ik kan me voorstellen dat je krap zit. Voor mij is het goed te doen.KaiseRRuby schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:21:
[...]
Heb net even proefgezeten en de base van de Cybex stoeltjes gepast. Het past allemaal, maar daar is alles mee gezegd. Het is een voorloopauto, dus het moet maar op deze manier.
optimum zegt alleen iets over het laden: dat is (was?) een 22kW AC lader en 130kW DC en volgens mij gewoon de standard configuratie in NL.KaiseRRuby schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:21:
Adaptive cruise is afhankelijk van ofwel MY ofwel uitvoering (evolution, techno, iconic etc)
Zo, ik heb hem binnen. Best een mooie wagen moet ik zeggen. Stukje kleiner dan de ID.5 die ik hiervoor reed, maar beide kinderstoeltjes passen goed achterin en de koffer is ook iets ruimer dan ik dacht. Ik moet zelf wel even mijn goede zitpositie bepalen, maar dat zal wat tijd kosten.
Dat Google besturingssysteem werkt mooi. Paar dingen die ik nog wil vragen:
- Ik heb de uitgebreide stoelen met massage. Is het mogelijk om 2 posities in te stellen, twee gebruikers met elk een eigen stoelkeuze (heb dit nog niet geprobeerd maar is even uit interesse)?
- Zitten er voor in de auto ergens aansluitingen om je telefoon op te laden (de draadloze werkt wel maar mijn telefoon schuift er overheen)?
- Kun je bij Google Maps (niet Android Auto maar het gewone besturingssysteem) ook sattelietweergave instellen?
- Je kunt een Spotify app installeren. Ik krijg een foutmelding bij installatie. Heb het gevoel dat Spotify die app ziet als een extra gebruiker, klopt dat?
- Kan ik de kleuren va het dashboard instellen? Ik rij nu comfort en dan is het blauw, maar zou ook wel een andere kleur willen
Dank voor de hulp alvast..
- Ik heb de uitgebreide stoelen met massage. Is het mogelijk om 2 posities in te stellen, twee gebruikers met elk een eigen stoelkeuze (heb dit nog niet geprobeerd maar is even uit interesse)?
- Zitten er voor in de auto ergens aansluitingen om je telefoon op te laden (de draadloze werkt wel maar mijn telefoon schuift er overheen)?
- Kun je bij Google Maps (niet Android Auto maar het gewone besturingssysteem) ook sattelietweergave instellen?
- Je kunt een Spotify app installeren. Ik krijg een foutmelding bij installatie. Heb het gevoel dat Spotify die app ziet als een extra gebruiker, klopt dat?
- Kan ik de kleuren va het dashboard instellen? Ik rij nu comfort en dan is het blauw, maar zou ook wel een andere kleur willen
In het voorste vakje van de middenarmsteun zit een USB-C poort, wellicht wat verstopt onder de te openen klep.KaiseRRuby schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:11:
Zo, ik heb hem binnen. Best een mooie wagen moet ik zeggen. Stukje kleiner dan de ID.5 die ik hiervoor reed, maar beide kinderstoeltjes passen goed achterin en de koffer is ook iets ruimer dan ik dacht. Ik moet zelf wel even mijn goede zitpositie bepalen, maar dat zal wat tijd kosten.
De kleuren kan je in het scherm ergens instellen ja, weet zo uit mijn hoofd zo niet exact hoe en wat, maar het is wel mogelijk dacht ik.
Voor de kleurtjes:
“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”
Positie zou moeten kunnen doormiddel van het gebruikte account (dacht ik)KaiseRRuby schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:11:
Je kunt (denk ik, weet het niet zeker) de sateliet weergave instellen.
Voor de Spotify app moet je een data abbonement hebben of een wifi hotspot (via telefoon) gebruiken. Ik gebruik hier Android auto voor.
De kleuren kun je zlef instellen of de knop multi-sense gebruiken (als je die hebt).
KaiseRRuby schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:11:
Helaas, nee.tlpeter schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:07:
Duidelijk.tlpeter schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:07:
[...]
Positie zou moeten kunnen doormiddel van het gebruikte account (dacht ik)
Voor de Spotify app moet je een data abbonement hebben of een wifi hotspot (via telefoon) gebruiken. Ik gebruik hier Android auto voor.
De kleuren kun je zlef instellen of de knop multi-sense gebruiken (als je die hebt).
Wel belachelijk eigenlijk. Je hebt AAOS en dan moet je toch nog AA gebruiken om het te hebben zoals je wil. Satelliet kan dus niet via het home screen en Spotify alleen met een databundel. Dan ga ik zelf ook maar AA gebruiken.
Prima wagen overigens, heb een vrij aangeklede met het grote scherm, modeljaar 2022 staat in de app maar uit 2024.
Het enige irritante is dat ik met mijn knie tegen dat laad dingetje aan kom. En dat mijn telefoon verschuift op het laadmatje.
Ik heb op mijn samsung (maar dat werkt ook vast op andere telefoons) een autostand die aan gaat bij verbinding via bluetooth. Ik heb ingesteld in die autostand dat hij dan automatisch op mijn telefoon de wifi-hotspot aanzet. De auto verbind vanzelf daarmee dus gebruikt gewoon de data via mijn telefoon. Werkt perfect voor spotify!KaiseRRuby schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:38:
[...]
Duidelijk.
Wel belachelijk eigenlijk. Je hebt AAOS en dan moet je toch nog AA gebruiken om het te hebben zoals je wil. Satelliet kan dus niet via het home screen en Spotify alleen met een databundel. Dan ga ik zelf ook maar AA gebruiken.
Prima wagen overigens, heb een vrij aangeklede met het grote scherm, modeljaar 2022 staat in de app maar uit 2024.
Het enige irritante is dat ik met mijn knie tegen dat laad dingetje aan kom. En dat mijn telefoon verschuift op het laadmatje.
[Afbeelding]
2022 kan imo niet, want die nieuwe interface-versie is enkel voor de auto's vanaf 2024. Mijn 03/23 heeft een andere interface en zou de nieuwe layout normaal gezien nooit krijgen.KaiseRRuby schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:38:
[...]
Duidelijk.
[Afbeelding]
Ik heb Spotify vrij lang gebruik 'native' in AAOS, dat ging prima het eerste jaar maar door aanpassingen in Android zelf (op mijn Pixel toen) werkte de app voor de automatische hotspot niet meer fatsoenlijk. Maar mits een hotspot via je phone of het (veel te dure) Orange-abo kan je perfect native app gebruiken.
Ik heb nu een iPhone en gebruik sindsdien Apple Carplay en YTmusic.
“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”
Ik zet gewoon standaard een hotspot aan als ik in de auto stap, kun je ook regelen met automations op je telefoon. Vind ik echt geen probleem.KaiseRRuby schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:38:
[...]
Duidelijk.
[Afbeelding]
M'n knie komt ook tegen het laaddingetje aan als ik 'm laat 'liggen', vind ik juist prettig.
Telefoon verschuift op het laadmatje? Wanneer? Bij het remmen? Bij mij nog nooit voorgekomen. Je moet inderdaad even schuiven om te merken wat de juiste plek is, maar bij mij blijft die gewoon liggen (Pixel 8 Pro met DBrand hoesje).
Je hebt een Pixel toch? Ik heb dit een tijd terug met mn (non-rooted) Pixel geprobeerd, maar het opstarten en sluiten van een hotspot na connectie met Bluetooth is mij niet geluktMajesty schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:25:
[...]
Ik zet gewoon standaard een hotspot aan als ik in de auto stap, kun je ook regelen met automations op je telefoon. Vind ik echt geen probleem.
Gisteren is de Megane op zijn eerste jaarlijks "onderhoud" geweest. Ik had gevraagd om te kijken of de 'one pedal' update beschikbaar was.
Bij afhalen niets veranderd.
Deze morgen was FOTA update electromotor 3.1.2 aan het downloaden.
Inmiddels is de installatie compleet en is one pedal een feit.
Het lijkt ook alsof het gaspedaal wat vinniger reageert...
One pedal wel telkens opnieuw instellen na starten van de wagen.
Bij afhalen niets veranderd.
Deze morgen was FOTA update electromotor 3.1.2 aan het downloaden.
Inmiddels is de installatie compleet en is one pedal een feit.
Het lijkt ook alsof het gaspedaal wat vinniger reageert...
One pedal wel telkens opnieuw instellen na starten van de wagen.