Het grote Renault Megane E-Tech electric topic

Pagina: 1 ... 101 102 Laatste
Acties:

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
vrolijkefluiter schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:20:
Voor de toekomstige lezers met hetzelfde probleem: ik ben ermee naar de garage gegaan. Zij hebben het opgelost met een herprogrammering o.i.d. Frappant was dat de laadpaal hier in de wijk nog steeds ervoor zorgt dat de auto in storing gaat. Bij andere laadpalen is dat gelukkig niet meer zo. Dus ik laat deze bewuste paal maar links liggen in de toekomst...
Dat is een betere oplossing dan een compleet nieuwe OBC. Wel wilde de Megane na de nieuwe OBC weer overal laden, gelukkig ook thuis.
Dat brengt me wel op een ander issue wat ik heb met de Megane: als ik sta te laden bij mijn werkgever (groot laadplein) eindigt mijn laadsessie op het moment dat iemand anders een laadsessie start bij dezelfde paal. Volgens de fles manager heeft het te maken met de loadbalancing van de palen. Mijn Megane herstart de sessie alleen niet - een Tesla doet dat bijvoorbeeld wel (laatst getest met een collega :) ). Behoorlijk onhandig want nu gebeurt het regelmatig dat ik net binnen ben maar dan weer kan omkeren om opnieuw de sessie te starten. Iemand ervaring mee?
Daar had onze Megane ook last van, dat die een onderbroken laadsessie veelvuldig niet wilde herstartten. Wij la(ad)en normaliter thuis enkel met overschot aan zonnestroom, en dat geeft ook geregeld een onderbreking in de laadsessie. De Megane herstartte na een onderbreking vaker niet dan wel. En dat lag niet aan de laadpaal, onze nieuwe EV (KIA EV3) herstart elke keer zonder probleem.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:22
Voor de toekomstige lezers met hetzelfde probleem: ik ben ermee naar de garage gegaan. Zij hebben het opgelost met een herprogrammering o.i.d. Frappant was dat de laadpaal hier in de wijk nog steeds ervoor zorgt dat de auto in storing gaat. Bij andere laadpalen is dat gelukkig niet meer zo. Dus ik laat deze bewuste paal maar links liggen in de toekomst...
Fijn dat het opgelost is, ben stiekem wel benieuwd naar waar die laadpaal zich dan precies bevindt.
Dat brengt me wel op een ander issue wat ik heb met de Megane: als ik sta te laden bij mijn werkgever (groot laadplein) eindigt mijn laadsessie op het moment dat iemand anders een laadsessie start bij dezelfde paal. Volgens de fles manager heeft het te maken met de loadbalancing van de palen. Mijn Megane herstart de sessie alleen niet - een Tesla doet dat bijvoorbeeld wel (laatst getest met een collega :) ). Behoorlijk onhandig want nu gebeurt het regelmatig dat ik net binnen ben maar dan weer kan omkeren om opnieuw de sessie te starten. Iemand ervaring mee?
1 keer met de Megane meegemaakt in Domburg (Parkeerplaats de Molen), gebeurde na 20 minuten, gelukkig is Domburg niet groot dus even terug gelopen en sessie weer gestart, daarna alles weer ok.

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Hier ook 3.1.0 eindelijk ook ontvangen, nu 3.2.0 nog om naar AAOS12 te gaan, mogelijk dat ze die uitrol nu even stop gezet hebben vanwege de issues? Ondertussen rijden we nog met een beveiligingspatch niveau uit september 2023 >:) .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEJqt1cYA2ivvz3wTbFNlQy4NAM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T25uuHgmULTf6rMF518gFoU7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbqcOBsu3w6-udaDRFzum8nQEH0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKFbrWMLYx1VmS6yo7HDyqZ5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfufCUoTt2jS0DKonf7-CV9SBtM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKVeRL1FpUMsIoTAfNxLSbmV.jpg?f=fotoalbum_tile
Hier nog een interessante website met wat meer info over de releases overigens.
En deze specifiek over de (grote) veranderingen van 3.2.0.

[ Voor 48% gewijzigd door Majesty op 23-01-2026 11:33 ]

• FransDvntr
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20:02
Auto is vandaag bij de dealer geweest. Ze hebben het probleem (gelukkig) op kunnen lossen. Kennelijk was alleen een reset van de radio nodig om alles weer werkend te krijgen.

Renault Megane E-Tech Optimum Charge Iconic (februari ‘24)

• Majesty
  • Niet online
FransDvntr schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:52:
Auto is vandaag bij de dealer geweest. Ze hebben het probleem (gelukkig) op kunnen lossen. Kennelijk was alleen een reset van de radio nodig om alles weer werkend te krijgen.
Reset van de radio? Hoe gaat dat in z'n werk?

• FransDvntr
Majesty schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:31:
[...]

Reset van de radio? Hoe gaat dat in z'n werk?
Geen idee. Ik was zelf op mijn werk, dus heb niet gezien wat ze gedaan hebben. Weet alleen dat het gewerkt heeft.

Kreeg ook een melding in de app dat ik binnenkort weer een update kan verwachten. Dit keer elektromotor 1.1.0

[ Voor 16% gewijzigd door FransDvntr op 24-01-2026 08:01 ]

• Zjanzjak
Uiteraard zwaar concept maar man man, om je vingers bij af te likken zo;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKwgmIbY9LmF0_Ih0SRscSGHHg8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mGEDJp8qzSBlp2TgDciIEwSo.jpg?f=user_large

Renault Megane: een geweldige look en ultra-snel laden voor de volgende generatie

Maar 2028 is nog wel een poosje weg.

• Megalodon86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:40

Megalodon86

Enzyme X

Er komt toch ook eerst nog een facelift aan? Die zal hierop kunnen lijken. Beetje een combinatie van de huidige Megane en de nieuwe Clio.

• jevamo
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 30-01 15:08
grote_oever schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:41:
Vanmorgen bij het dicht drukken van de laadklep brak het slotje af en is terug in de auto geschoten. Had alles sneeuw vrij gemaakt, maar vergeten dat slotje volledig vastgevroren was.

Heb al even gekeken of het slotje van de laadklep terug te drukken is, maar volgens mij is hij normaal vast gemaakt aan de binnenkant van de auto.

Iemand soort gelijk probleem gehad?

[Afbeelding]
Ik heb dit ook gehad met het dichtdoen van het klepje. Ik heb secondelijm er tussen gedaan en toen een aantal sec het palletje goed naar voren getrokken. De lijm is mooit uitgehard en het klepje sluit weer zoals het hoort :)

• jevamo
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 30-01 15:08
Sinds kort heb ik het probleem dat wanneer de kofferbak open gaat, de indicator op het dashboard niet meer reageert. Wel als een van de andere deuren open gaan. Ook de kofferbak verlichting doet het niet.
Of het er mee te maken heeft weet ik niet, maar ook begint willekeurig het gordel alarm af te gaan, ook al zit ik alleen in de auto en ligt er niks op de achterbank. Daarbij komt de storing exterieur geluid ook willekeurig voorbij.

Geen idee of deze issues met elkaar verband houden, maar het wordt denk ik tijd voor een bezoek aan de garage. Heeft er iemand al eens een probleem gehad m.b.t. de kofferbak indicator?

• jerjer
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:00
Toevallig vandaag reactie gehad van Renault omtrent AAOS12:
Bedankt voor uw vraag over de update naar Android 12, voor het openR link systeem in uw Renault Megane.

Om deze software update te installeren, zal er eerst een voorbereidende software update door uw Renault dealer moeten worden geïnstalleerd. Wanneer deze op de juiste manier wordt geïnstalleerd zal de update naar AAOS 12 (Android Automotive Operating Software), beschikbaar staan in de toolbox voor Renault dealers. Waarna zij deze voor u kunnen downloaden en installeren.

Wij willen u er vriendelijk op wijzen dat de kosten voor het installeren van deze software update voor rekening van de klant zijn. Uw Renault dealer kan u meer vertellen over deze kosten

• Zjanzjak
jerjer schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:05:

Wij willen u er vriendelijk op wijzen dat de kosten voor het installeren van deze software update voor rekening van de klant zijn. Uw Renault dealer kan u meer vertellen over deze kosten
Que?
Valt dit niet onder garantie?

• _jap_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:53
Zjanzjak schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:21:
[...]

Que?
Valt dit niet onder garantie?
Sterker nog, voor het laten installeren van de "zappi fix" van de OBC (in combinatie met een overpriced beurt, het is niet alsof ik daar alleen maar voor gratis service kom) kreeg ik na enig stennis schoppen slechts de helft van het oorspronkelijk in rekening gebrachte bedrag op de rekening omdat de garantietermijn verlopen zou zijn. Dit terwijl dat gewoon een ACTIS ding is. Ik heb er verder geen halszaak van gemaakt want ik wilde graag m'n auto weer meenemen bij de dealer :)

De aftersales was in mijn geval echt ruk bij Renault / Zeeuw & Zeeuw.

De verbetering is dat ze kennelijk nu in ieder geval _vooraf_ aangeven dat er geld voor gevraagd wordt.

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:08
De Renaultdealers staan over het algemeen bekend om hun slechte service en andere fratsen.

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 09:49
Zjanzjak schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 23:01:
Uiteraard zwaar concept maar man man, om je vingers bij af te likken zo;

[Afbeelding]

Renault Megane: een geweldige look en ultra-snel laden voor de volgende generatie

Maar 2028 is nog wel een poosje weg.
Deze zelfgecreëerde concept is een lelijk ding. Gelukkig is het slechts een concept, en de huidige Megane vind ik een stuk mooier. Ze zouden daar op moeten voortbouwen.

• Zjanzjak
DeJurist schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:15:
Deze zelfgecreëerde concept is een lelijk ding. Gelukkig is het slechts een concept, en de huidige Megane vind ik een stuk mooier. Ze zouden daar op moeten voortbouwen.
Gelukkig is smaak persoonlijk. Of zoals we wel eens zeggen, over smaak valt niet te twisten.
Ik zeg alleen niet; het IS mooi maar ik VIND het mooi, want mening en geen feit. ;)

Maar goed, zoals je al zegt, het is slechts concept.
We gaan het zien tegen die tijd, 2028 duurt nog wel even.

• tjeerd.kuiper
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 07-02 15:21
Ja, dit is natuurlijk een concept. maar het achterraam lijkt nog kleiner dan huidige Megane. Terwijl ik nu al idee heb door een brievenbus te moeten gluren

• Zjanzjak
tjeerd.kuiper schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 18:43:
Ja, dit is natuurlijk een concept. maar het achterraam lijkt nog kleiner dan huidige Megane. Terwijl ik nu al idee heb door een brievenbus te moeten gluren
Bij de Megane destijds (en de Alpine A290 nu) heb ik gelijk de middelste hoofdsteun verwijderd. Meer cosmetisch omdat ik het niet mooi vind maar helpt ook ietwat bij het zicht naar achteren. Maar met of zonder middelste hoofdsteun, ik heb het nooit als een belemmering ervaren bij de Megane en nu de Alpine A290.
Al zou ik geen achterruit hebben, dat gaat mij nooit weerhouden om niet voor een ev te gaan.

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:02
Nauw zonder achterruit (a la de Polestar) zou ik toch niet kiezen. Meer omdat ik een beeldscherm spiegel niet trek qua gezichtsvermogen. Mijn ogen moeten zich steeds even herpakken als ik in die spiegel keek (proefrit Megane), Kleine achterruit maakte ik mij zorgen om in begin echter nooit als hinderlijk ervaren. In de R5 van mijn eega ook niet. Nu in de ID.7 met relatief grotere achterruit merk ik weinig verschil mbt de Renaults.

• JanAd
  • Laatst online: 17:20

JanAd

Wind’s howling

Surfroy01 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:08:
Mijn ogen moeten zich steeds even herpakken als ik in die spiegel keek (proefrit Megane),
Ik was oorspronkelijk ook geen fan, maar dat went imo zeer snel. Nu kan ik niet meer zonder die 'camera'-spiegel. Staat altijd op bij mij :)

[ Voor 4% gewijzigd door JanAd op 30-01-2026 09:04 ]

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:06

The Wizard

Moderator Mobile
JanAd schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:03:
[...]

Ik was oorspronkelijk ook geen fan, maar dat went imo zeer snel. Nu kan ik niet meer zonder die 'camera'-spiegel. Staat altijd op bij mij :)
Yep, hier ook, is een kwestie van gewenning, duurt wel eventjes, langer dan een gemiddelde proefrit duurt. Je hebt een veel grotere view dan bij een ouderwetse binnenspiegel en je kan ook de auto volproppen en je hebt nog steeds zicht :P

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

• Surfroy01
En so hep elluk nadeel sen foordeel zie een groot filosoof ooit.............

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:19
JanAd schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:03:
[...]

Alleen tijdens achteruit rijden/inparkeren zet ik dat uit.

• Vincentamster
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-02 22:18
jevamo schreef op maandag 26 januari 2026 @ 07:15:
[...]

Ik heb dit ook gehad met het dichtdoen van het klepje. Ik heb secondelijm er tussen gedaan en toen een aantal sec het palletje goed naar voren getrokken. De lijm is mooit uitgehard en het klepje sluit weer zoals het hoort :)
Ik heb dit ook nu, het palletje is denk ik van het klepje de auto ingeschoten. Maar hoe heb je hem er weer uitgekregen? Pas daarna kan ik met secondelijm aan de slag lijkt me?

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-02 10:07
Check-check dubbel check: is bij anderen de Renault app ook kapot? "Fout opgetreden, probeer opnieuw". Al hele dag, geen update beschikbaar in de Apple app store.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:50

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Sjeefr schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:43:
Check-check dubbel check: is bij anderen de Renault app ook kapot? "Fout opgetreden, probeer opnieuw". Al hele dag, geen update beschikbaar in de Apple app store.
Werkt hier gewoon. Ook de API (Home Assistant) en de alternatieve Kelec app.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Sjeefr
Kanarie schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:47:
[...]

Werkt hier gewoon. Ook de API (Home Assistant) en de alternatieve Kelec app.
Ah de alternatieve Kelec app start al zo’n half jaar niet meer op bij mij. ‘Kan geen verbinding maken met server’. Wat gek dat t bij jou wel werkt.

• Zjanzjak
Sjeefr schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:57:
Ah de alternatieve Kelec app start al zo’n half jaar niet meer op bij mij. ‘Kan geen verbinding maken met server’. Wat gek dat t bij jou wel werkt.
Allebei de apps werken hier, wel android.
Vergeet niet dat je wagen het soms leuk vindt om bij privacy en delen met Renault ineens de boel op 'Alles weigeren' te zetten. Al paar keer meegemaakt, boel op 'Alles accepteren' gezet en het werkte weer.

• Sjeefr
Thanks, dat werkte uit eindelijk. Vanochtend flink door de instellingen gegaan en alhoewel alle privacy settings goed stonden, werkte de verbinding wel weer na privacy uit- en weer aan te zetten. Dankje :) De Kelec app werkt overigens nog steeds niet.

• Zjanzjak
Sjeefr schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:20:
Thanks, dat werkte uit eindelijk. Vanochtend flink door de instellingen gegaan en alhoewel alle privacy settings goed stonden, werkte de verbinding wel weer na privacy uit- en weer aan te zetten. Dankje :) De Kelec app werkt overigens nog steeds niet.
Ja dat aan en uitzetten van de privacy settings is iets wat ik vaak als eerste doe bij dit soort problemen.
Dat de Kelec app bij jou niet werkt is wel vreemd, die doet het juist altijd. Tenzij er echt wat mis is aan de Renault server kant. Misschien verwijderen, opnieuw installeren en aanmelden een idee?

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:55
jerjer schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:05:

[...]
Ik heb via de renault website een klacht ingediend omtrent het updatebeleid, aangegeven dat ik het niet vond kunnen hoe ze daar mee omgingen. Vandaag een telefoontje dat de lokale dealer contact opneemt om m'n auto gratis te update naar Android Automotive 12. Uur later al gebeld en ga er vrijdag langs voor de update. Misschien voor jou ook het proberen waard.

• Majesty
  • Niet online
avdwerf schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:29:
[...]

Ik heb via de renault website een klacht ingediend omtrent het updatebeleid, aangegeven dat ik het niet vond kunnen hoe ze daar mee omgingen. Vandaag een telefoontje dat de lokale dealer contact opneemt om m'n auto gratis te update naar Android Automotive 12. Uur later al gebeld en ga er vrijdag langs voor de update. Misschien voor jou ook het proberen waard.
Ben benieuwd, houd ons op de hoogte :). Ben ook benieuwd hoe het zit met je security patch datum na het updaten. Goed dat je een klacht hebt ingediend overigens!

[ Voor 10% gewijzigd door Majesty op 04-02-2026 08:44 ]

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik ben ook erg benieuwd, moet de volgende jaarbeurt inplannen, zou fijn zijn als de ze update meenemen.

• BVice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:17
ben vooral benieuwd hoe ze dit soort dingen wat meer op landelijk niveau gaan inregelen.
Mijn dealer zegt nog steeds dat lokaal updaten verboden is tenzij er een duidelijke storing in het systeem zit.
Onlangs zelfs een medewerker die zei dat voor updates een separaat contract moest worden afgesloten omdat mijn auto al uit 2022 was. Dus updates zouden niet meer gedekt worden (slaat natuurlijk nergens op)

• avdwerf
Majesty schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:43:
[...]

Ben benieuwd, houd ons op de hoogte :). Ben ook benieuwd hoe het zit met je security patch datum na het updaten. Goed dat je een klacht hebt ingediend overigens!
Razer schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:21:
Ik ben ook erg benieuwd, moet de volgende jaarbeurt inplannen, zou fijn zijn als de ze update meenemen.
Vooralsnog geen goed nieuws. 3 maal geprobeerd 3.2.0 erop te krijgen zonder succes, hij weigerde elke keer. En als kers op de taart kan ik mijn temperatuur ook niet meer zien/bedienen en denkt mijn wagen voortaan dat ie een benzine is (verbruik in l/100km en batterijbeheer volledig uit de menu's verdwenen). Renault Service was niet meer bereikbaar dus moet dinsdag terug. Blijkt dus allemaal nog niet zo eenvoudig

• Rascal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:46
Als ik dit zo lees hoeft een update van mij niet zo nodig, en begrijp ik de terughoudendheid van dealers om deze niet te installeren. Wat een blamage van Renault dat updatebeleid....

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Nu online

HermanGast

Exige GT3

deMercer schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:44:
[...]

Er zijn situaties denkbaar dat een lader een laadsessie tijdelijk stopt. Normaliter hervat de auto het laden als de laadpaal de laadsessie weer voortzet. Helaas wil het nog wel eens voorkomen dat de Megane het laden dan niet hervat. Vaak wel, maar niet altijd. Mijn vermoeden hierbij is dat als de onderbreking van de laadsessie langer duurt dan een bepaalde tijd, de Megane "in slaap valt" en het laden niet meer hervat.
Zelfde issue met de Alpine A290. Bij slim laden na een eerste sessie gaat de auto in slaapstand en denkt de lader dat de accu vol is. Beetje balen als je daar vlak voor vertrek achterkomt.
Wat helpt is het wakkerschudden van de auto met de app. Even lichten laten knipperen is al voldoende. Dat wordt geen hobby midden in de nacht. Dus nu op zoek naar een script (M5stack in C) dat dit automatiseert.

A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• JanAd
  • Laatst online: 17:20

JanAd

Wind’s howling

Rascal schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:36:
Als ik dit zo lees hoeft een update van mij niet zo nodig, en begrijp ik de terughoudendheid van dealers om deze niet te installeren. Wat een blamage van Renault dat updatebeleid....
Idd, ik moet volgende maand gaan. Ik zal maar niks zeggen over de updates. Alles werkt prima atm.

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

• FransDvntr
avdwerf schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 07:49:
[...]

[...]

Vooralsnog geen goed nieuws. 3 maal geprobeerd 3.2.0 erop te krijgen zonder succes, hij weigerde elke keer. En als kers op de taart kan ik mijn temperatuur ook niet meer zien/bedienen en denkt mijn wagen voortaan dat ie een benzine is (verbruik in l/100km en batterijbeheer volledig uit de menu's verdwenen). Renault Service was niet meer bereikbaar dus moet dinsdag terug. Blijkt dus allemaal nog niet zo eenvoudig
Ik had ook het probleem na updaten naar 3.2.0 dat temperatuur instelling, ventilator instelling, etc. niet meer werkte. Auto is toen naar dealer terug geweest. Die hebben voor zo ver ik weet alleen de radio gereset (weet niet hoe precies) en daarna werkte alles weer. Woensdag was ik nog even bij de en de monteur gaf aan dat er in de middag net nadat ik de auto weer had opgehaald (was 23-01-26) een melding vanuit Renault Nederland kwam m.b.t. problemen met updaten naar 3.2.0. Er werd ook aangegeven wat gedaan kon worden om probleem op te lossen.

Als het goed is zou je dealer dus precies moeten weten wat ze moeten doen.

• Rascal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:46
Weet iemand of het mogelijk is een 220 V2L adapter aan te sluiten op een Megane uit 2023?

Zoals ik nu lees kan het alleen met nieuwere modellen (2025)

Zou graag een bakje koffie zetten op vakantie :)

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:54
Rascal schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:53:
Weet iemand of het mogelijk is een 220 V2L adapter aan te sluiten op een Megane uit 2023?

Als je in de Renault app bij Eigenschappen kijkt onder het kopje TECHNIEK EN VEILIGHEID,
staat er dan:
bi-directionele lader met een max vermogen van 11kW AC en 100kW DC ?

Zo staat het bij de R5 aangegeven.

Als je lader bi-directioneel is dan zou het moeten werken lijkt me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOfsvnPzAaYYhD9QG_QCYIjvaY4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/N7MpG1PtlAjcohKEs0YfZX4i.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door RobbieT op 08-02-2026 20:07 ]

• avdwerf
FransDvntr schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:29:
[...]

Ik had ook het probleem na updaten naar 3.2.0 dat temperatuur instelling, ventilator instelling, etc. niet meer werkte. Auto is toen naar dealer terug geweest. Die hebben voor zo ver ik weet alleen de radio gereset (weet niet hoe precies) en daarna werkte alles weer. Woensdag was ik nog even bij de en de monteur gaf aan dat er in de middag net nadat ik de auto weer had opgehaald (was 23-01-26) een melding vanuit Renault Nederland kwam m.b.t. problemen met updaten naar 3.2.0. Er werd ook aangegeven wat gedaan kon worden om probleem op te lossen.

Als het goed is zou je dealer dus precies moeten weten wat ze moeten doen.
Had idd al een foto voorbij zien komen. Maar bij mij is het wel iets meer dan de temperatuur. Ik mis dus het volledig elektrische deel in het hele systeem. Batterijinstellingen zijn weg, verbruik is in liters/km, maps laat geen percentages meer zien bij aankomst. Parkeersensoren werken niet meer, de achteruitrijcamera doet het niet. Hoop dus dat ze hem gefixt krijgen, dinsdag weer terug. Dinsdag konden ze contact opnemen met Renault NL als ze tegen problemen aan zouden lopen dus ga er maar vanuit dat het goed komt.

• Zjanzjak
Rascal schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:53:

Nee, het 2023-model had nog geen V2L.

• GuyBo
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09-02 22:04
BVice schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:06:
ben vooral benieuwd hoe ze dit soort dingen wat meer op landelijk niveau gaan inregelen.
Mijn dealer zegt nog steeds dat lokaal updaten verboden is tenzij er een duidelijke storing in het systeem zit.
Onlangs zelfs een medewerker die zei dat voor updates een separaat contract moest worden afgesloten omdat mijn auto al uit 2022 was. Dus updates zouden niet meer gedekt worden (slaat natuurlijk nergens op)
In de Renault App staat onder het deel "mijn contracten".
Daarin zie je tot wanneer de updates beschikbaar gesteld worden.
Na verloop moet je een abonnementje?, verlenging? ... erbij nemen???? Zal wel betalen worden.

• BVice
GuyBo schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:25:
[...]

In de Renault App staat onder het deel "mijn contracten".
Daarin zie je tot wanneer de updates beschikbaar gesteld worden.
Na verloop moet je een abonnementje?, verlenging? ... erbij nemen???? Zal wel betalen worden.
ja uiteraard tot 2027 ergens, en het was begin 2025 dat de baliemedewerker dit zei...

• Surfroy01
If it aint broke don't fix it, ik maakte mij in het begin ook druk over de wispelturigheid van OTA updates. Maar zolang het rijd en alles het doet zou ik niet wakker liggen van updates die je niet krijgt. Dat is de instelling die we met de R5 waar we de Megane op ingeruild hebben ook. En mijn andere EV, ID.7 idem dito.

• avdwerf
Surfroy01 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:43:
If it aint broke don't fix it, ik maakte mij in het begin ook druk over de wispelturigheid van OTA updates. Maar zolang het rijd en alles het doet zou ik niet wakker liggen van updates die je niet krijgt. Dat is de instelling die we met de R5 waar we de Megane op ingeruild hebben ook. En mijn andere EV, ID.7 idem dito.
Deels mee eens. Ik verwacht ook geen nieuwe dingen o.i.d., maar wel dat het achterliggende android systeem up-to-date is en niet op een beveiligingspatch draait die inmiddels al 3 jaar oud is. Ding hangt toch thuis ook via wifi aan het netwerk, dat moet gewoon veilig zijn.

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:04

WouterG

Dit is geen ondertitel

Vanmorgen startte mijn grote scherm niet op, toch weggereden in de hoop dat hij weer aan zou gaan. Helaas ook geen verwarming en hij begon ook te bokken met het regenereren. Daarom weer omgedraaid naar huis. Onderweg kwam nog heel kort een rode melding in beeld over een oververhitte elektromotor maar die was direct weer weg.
Daarom rustig doorgereden en thuis weggezet. Na een half uurtje nog eens geprobeerd en alles werkte weer. Toch even langs de garage en daar moest ik hem laten staan, behoorlijk wat storingen te zien in het systeem volgens de monteur.
Later op de dag weer opgehaald, er was een software update uitgevoerd, verder niets. Niet terug te zien in de GUI dus had wat twijfels. Tot mijn vrouw vroeg of ik nu dan misschien One Pedal Drive had. En die staat er nu op, het kan dus wel.
Megane van begin 2025 die het eerst niet had.

• Zjanzjak
WouterG schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:38:
Vanmorgen startte mijn grote scherm niet op,
Ook dit soort dingen meegemaakt, in de Megane E Tech en nu in de Alpine A290 (eigenlijk ook Renault) ook wel eens. Wat in 95% van de gevallen helpt, een soft reset, en anders, auto afsluiten, sleutel meer dan 10 meter verwijderd van voertuig, half uurtje.... uurtje wachten, et voila, de boel werkt weer.

Maar goed, je hebt nu iig OPD. ;)

• Fr3ggel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:38
Vanmorgen startte mijn grote scherm niet op, toch weggereden in de hoop dat hij weer aan zou gaan. Helaas ook geen verwarming en hij begon ook te bokken met het regenereren. Daarom weer omgedraaid naar huis. Onderweg kwam nog heel kort een rode melding in beeld over een oververhitte elektromotor maar die was direct weer weg.
Daarom rustig doorgereden en thuis weggezet. Na een half uurtje nog eens geprobeerd en alles werkte weer. Toch even langs de garage en daar moest ik hem laten staan, behoorlijk wat storingen te zien in het systeem volgens de monteur.
Later op de dag weer opgehaald, er was een software update uitgevoerd, verder niets. Niet terug te zien in de GUI dus had wat twijfels. Tot mijn vrouw vroeg of ik nu dan misschien One Pedal Drive had. En die staat er nu op, het kan dus wel.
Megane van begin 2025 die het eerst niet had.
Dat heb ik eind 2024 ook een keer gehad (toen de auto slechts 2 maanden oud was). Ik moest echter over de snelweg, en zelf als ik langzaam reed blijf de melding over een overhitte motor steeds terugkomen. Dus eerste afrit er maar af en Renault assistance gebeld. Al voordat de sleepwagen ter plekke was werkte alles weer nadat ik even 5 minuten met de keycard uit de buurt van de auto was geweest.
De Renault assistance assisteert niet echt. Die slepen alleen op en brengen de auto naar de dealer (en mijzelf naar huis).
De dealer heeft inderdaad bij mij wat resets uitgevoerd en aangezet dat ik een bepaalde OTA update zou krijgen (die binnen een maand ook daadwerkelijk kwam) en daarna heb ik er nooit meer last van gehad.

Welke update is bij jou geinstalleerd? Ik ben wel benieuwd in welke update die one pedal feature zit.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:09
Vanmorgen startte mijn grote scherm niet op, toch weggereden in de hoop dat hij weer aan zou gaan.
Ook veel gehad en uiteindelijk is entertainment systeem vervangen. Daarna nooit meer problemen gehad. Bij mij was de oplossing om een aantal seconden de powerknop van het scherrm in te drukken. Deze harde reset zorgde ervoor dat alleen grote scherm opnieuw opstart.

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:04

WouterG

Dit is geen ondertitel

Fr3ggel schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:09:
[...]

Welke update is bij jou geinstalleerd? Ik ben wel benieuwd in welke update die one pedal feature zit.
Dat kan ik dus niet terugvinden, hij staat niet in het scherm met de updates. Alleen een service update in begin 2025 is daarin terug te vinden, daar zat de one pedal in ieder geval nog niet in.

• BVice
nog een vraagje, wel over de Scenic maar geldt eigenlijk ook voor de megane:

de 22kW boordlader is optioneel. Hij staat omschreven als '22kW boordlader met V2L functie' (andere bidirectionele functies volgen later).'

Als je niet die 22kW boordlader kiest, heb je dan via de standaard 11kW boordlader alsnog V2L (met die adapter)? Of kun je de adapter alleen gebruiken in combinatie met de 22kW OBC?

Als je in de configurator gewoon de adapter bestelt krijg je geen melding dat die alleen zou werken in combinatie met de 22kW OBC. En ook nergens staat een * of opmerking hierover.

[ Voor 18% gewijzigd door BVice op 11-02-2026 20:16 ]

• mikeyfire643
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:14
Ik heb een nieuwe scenic, met 11 kwh lader en in de renault app staat onboard bidirectionele ac lader. Eind deze week/begin volgende week krijg ik de adapter en kan ik het met 100% zekerheid zeggen. :) Maar kan eigenlijk niet missen :)

[ Voor 14% gewijzigd door mikeyfire643 op 11-02-2026 20:33 ]

• BVice
mikeyfire643 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:32:
Ik heb een nieuwe scenic, met 11 kwh lader en in de renault app staat onboard bidirectionele ac lader. Eind deze week/begin volgende week krijg ik de adapter en kan ik het met 100% zekerheid zeggen. :) Maar kan eigenlijk niet missen :)
dit had ik inderdaad gezien, alleen die toevoeging 'met V2L functie' stond alleen bij de 22kW lader.

Maar het zou mij dan ook verbazen als dat niet met de 11kW kan.
Ik had het dan wel weer logischer gevonden als er een standaard 'unidirectionele' 11kW lader was, en de 22kW bidirectioneel inclusief adapter een optiepakket was. Maargoed ik denk dat ze een beetje strugglen om de meerwaarde van de bidirectionele lader te vermarkten aangezien de use case (nog) mega beperkt is en er weinig duidelijkheid is over of dit binnen afzienbare tijd thuis/op straat aanslaat.

• mikeyfire643
BVice schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:02:
[...]

dit had ik inderdaad gezien, alleen die toevoeging 'met V2L functie' stond alleen bij de 22kW lader.

Maar het zou mij dan ook verbazen als dat niet met de 11kW kan.
Ik had het dan wel weer logischer gevonden als er een standaard 'unidirectionele' 11kW lader was, en de 22kW bidirectioneel inclusief adapter een optiepakket was. Maargoed ik denk dat ze een beetje strugglen om de meerwaarde van de bidirectionele lader te vermarkten aangezien de use case (nog) mega beperkt is en er weinig duidelijkheid is over of dit binnen afzienbare tijd thuis/op straat aanslaat.
Usecase: Al twee keer Liander onderhoud gehad, dan is toch wel leuk dat je alles kan aansluiten op je auto. Of je staat bijvoorbeeld bij een evenement om warme koffie te serveren :). Geen aggregaat ofzo nodig :)

• BVice
mikeyfire643 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:07:
[...]

Usecase: Al twee keer Liander onderhoud gehad, dan is toch wel leuk dat je alles kan aansluiten op je auto. Of je staat bijvoorbeeld bij een evenement om warme koffie te serveren :). Geen aggregaat ofzo nodig :)
Alles aansluiten op je auto? Alleen individuele appartaten met een stekker ja. Maar 'je hele huis' laten draaien op de auto kan nog niet.
De V2L use case is een leuke gimmick, ik doel meer op de V2G / V2H use case waar je (nog) dedicated laadpalen voor nodig gaat hebben + een externe applicatie (mobilize) die dit aanstuurt.

[ Voor 11% gewijzigd door BVice op 12-02-2026 14:28 ]

• mikeyfire643
BVice schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:27:
[...]

Alles aansluiten op je auto? Alleen individuele appartaten met een stekker ja. Maar 'je hele huis' laten draaien op de auto kan nog niet.
De V2L use case is een leuke gimmick, ik doel meer op de V2G / V2H use case waar je (nog) dedicated laadpalen voor nodig gaat hebben + een externe applicatie (mobilize) die dit aanstuurt.
Zolang je niet gaat koken e.d. kom je een eind met 16 Ampere (-+ 3600 watt). En is voor een situatie waar je gewoon je basislast online wil houden. Dat is maar 3 a 4 ampere.

Ook heb ik een V2G Laadpaal, alleen moet Renault dit nog open zetten zonder mobilize contract. Laadpaal krijgt binnenkort een update en dat is V2G daar op 3 fase.

[ Voor 11% gewijzigd door mikeyfire643 op 12-02-2026 14:38 . Reden: Toevoeging en typo's ]

• BVice
mikeyfire643 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:36:
[...]

Zolang je niet gaat koken e.d. kom je een eind met 16 Ampere (-+ 3600 watt). En is voor een situatie waar je gewoon je basislast online wil houden. Dat is maar 3 a 4 ampere.

Ook heb ik een V2G Laadpaal, alleen moet Renault dit nog open zetten zonder mobilize contract. Laadpaal krijgt binnenkort een update en dat is V2G daar op 3 fase.
mijn huis heeft geen stekker waar ik een V2L adapter op zou kunnen inpluggen.

Welke laadpaal heb je?

• RobbieT
BVice schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:27:
[...]

De V2L use case is een leuke gimmick
Is met kamperen anders wel erg prettig.

Zo'n 1 pits inductiekookplaat werkt veel beter dan een camping gasstel, en is een stuk veiliger dan zo'n gasfles in je auto.
https://www.ikea.com/nl/n...laat-1-zone-wit-80590155/

Die camping gas kooktoestellen zijn vaak erg traag, zeker vergeleken met zoiets.
En zo gaat ook een koelkastje, of waterkoker erg goed.

Is het dan een gimmick? Zo ja dan wel een hele handige.

• mikeyfire643
BVice schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:03:
[...]

mijn huis heeft geen stekker waar ik een V2L adapter op zou kunnen inpluggen.

Welke laadpaal heb je?
Charge Amps Luna

V2l Stekker heeft gewoon een Schuko stekker uit. Haspel uitrollen en daar zaken op aansluiten.

• BVice
mikeyfire643 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:33:
[...]

Charge Amps Luna

V2l Stekker heeft gewoon een Schuko stekker uit. Haspel uitrollen en daar zaken op aansluiten.
ja 'zaken' op aansluiten snap ik, dat is mijn hele punt: je kan er individuele apparaten op aansluiten, maar je huis op de V2L adapter laten draaien kan niet.
Mocht dat ooit mogelijk worden moet je een speciale gecertificeerde laadpaal hebben en een stukje software om dat te managen.
Terwijl de meeste mensen die dit willen juist geen extern beheerde software pakketten willen. Want wat is autarkie als je afhankelijk bent van een software abo

• BVice
RobbieT schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:28:
[...]

Is met kamperen anders wel erg prettig.

Zo'n 1 pits inductiekookplaat werkt veel beter dan een camping gasstel, en is een stuk veiliger dan zo'n gasfles in je auto.
https://www.ikea.com/nl/n...laat-1-zone-wit-80590155/

Die camping gas kooktoestellen zijn vaak erg traag, zeker vergeleken met zoiets.
En zo gaat ook een koelkastje, of waterkoker erg goed.

Is het dan een gimmick? Zo ja dan wel een hele handige.
ga jij dan op de parking van de camping staan koken?

• RobbieT
BVice schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:25:
[...]

ga jij dan op de parking van de camping staan koken?
Zat campings waar je gewoon de auto naast de tent mag neerzetten.
Pagina: 1 ... 101 102 Laatste