Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-10 16:27

Baseman77

We move

Bouke-p schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:37:
We slaan echt door met zn allen! Er is echt niks mis met af en toe verkouden zijn of een griepje doorlopen.
Je claim dat we echt doorslaan is op basis van een eigen verzinsel van je.
Er is namelijk niemand die zegt dat er iets mis is met af en toe verkouden zijn of een griepje doorlopen.

Het enige dat aangegeven wordt is dat je op die momenten beter thuis kunt werken (of ziek kunt melden) i.p.v. heel stoer 'gewoon' naar je werk gaan en je collega's besmetten. Indien mogelijk natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:31

D4NG3R

kiwi

:)

Bouke-p schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:37:
We slaan echt door met zn allen! Er is echt niks mis met af en toe verkouden zijn of een griepje doorlopen.
Prima dat jij van mening bent dat er 'echt niks' mis is met je knap beroerd voelen of zelfs in het ziekenhuis te belanden.

Ik ben zelf in ieder geval klaar met het bagatelliseren van wat we in het verleden inderdaad doodnormaal vonden. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:09
Baseman77 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:42:
[...]

Je claim dat we echt doorslaan is op basis van een eigen verzinsel van je.
Er is namelijk niemand die zegt dat er iets mis is met af en toe verkouden zijn of een griepje doorlopen.

Het enige dat aangegeven wordt is dat je op die momenten beter thuis kunt werken (of ziek kunt melden) i.p.v. heel stoer 'gewoon' naar je werk gaan en je collega's besmetten. Indien mogelijk natuurlijk.
Nee, thuis blijven met een snotneus is onzinnig. Er moet al een bonus komen om fulltime te werken en dan moeten we ook nog met elke snotneus thuis blijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
D4NG3R schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:45:
[...]

Prima dat jij van mening bent dat er 'echt niks' mis is met je knap beroerd voelen of zelfs in het ziekenhuis te belanden.

Ik ben zelf in ieder geval klaar met het bagatelliseren van wat we in het verleden inderdaad doodnormaal vonden. :)
Overdrijf t lekker ff.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Exact wat zou ik moeten overdrijven? Ziektebeelden verschillen sterk tussen mensen, waar de ene een snotneus oploopt ligt de ander een week lang te creperen of erger.

Van verkoudheid gaan de meeste mensen inderdaad niet dood, maar voelen velen zich wel een week goed kut. Griep is alweer een heel ander verhaal, dat wil je een ander niet aan doen. Covid doet daar weer een schep bovenop.

Waarom zou je dat gaan zitten bagatelliseren, omdat jij er toevallig nooit last van hebt? Omdat 'we' dat altijd 'normaal' vonden? Covid begon ook ooit als 'maar een griepje', die mening is inmiddels ook hard bij gedraaid ondanks dat het nog altijd vooral (maar niet exclusief) ouderen/mensen met een zwakkere gezondheid raakt.

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 29-09-2022 15:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beuker19
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-10 12:44

beuker19

Killerbeuker is so OP

IJzerlijm schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:15:
We zouden eerst moeten beginnen met ons druk maken wie door wie besmet is om er mee op te houden. De privacy garandeert dat ook als iemand bewust ziek en besmettelijk er op uit gaat we nooit zullen weten hoeveel mensen ie vermoord heeft. Of toch bij oma op bezoek zodat de erfenis wat sneller komt.
Wat een zieke redenering :r
dan komt het er eigenlijk op neer dat alle Corona en Griep doden + heel veel mensen met een hele zwakke gezondheid eigenlijk allemaal vermoord zijn.

En als het zo makkelijk is om geen griep/corona op te lopen en het door te geven waren deze ziektes al lang uitgestorven.

Kijk naar China en hun zero covid beleid en je ziet dat het gewoon onmogelijk is.

En sommige mensen worden liever aangestoken en ''vermoord'' door naasten dan eenzaam dood te gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door beuker19 op 29-09-2022 15:10 ]

Blizzard: killerbeuker#2427 Teamspeak : BuG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baseman77

Baseman77

We move

Bouke-p schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:46:
Nee, thuis blijven met een snotneus is onzinnig. Er moet al een bonus komen om fulltime te werken en dan moeten we ook nog met elke snotneus thuis blijven?
Je overdrijft blijkbaar graag en je leest niet goed.

Ik heb het over een verkoudheid, niet een snotneus.
Daarbij geef ik aan dat je, indien mogelijk, op zo'n moment beter enkele dagen thuis kunt werken i.p.v. naar kantoor te gaan en collega's aan te steken. Ik weet niet hoe jij thuis werkt, maar ik werk dan ook daadwerkelijk (over het algemeen met meer productiviteit dan op kantoor, dus soms in minder uren).

In het geval van griep ben je gewoon ziek en dien je zeker thuis te blijven, maar dan met een ziektemelding erbij.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Baseman77 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:16:
[...]

Daarbij geef ik aan dat je, indien mogelijk, op zo'n moment beter enkele dagen thuis kunt werken i.p.v. naar kantoor te gaan en collega's aan te steken. Ik weet niet hoe jij thuis werkt, maar ik werk dan ook daadwerkelijk (over het algemeen met meer productiviteit dan op kantoor, dus soms in minder uren).

In het geval van griep ben je gewoon ziek en dien je zeker thuis te blijven, maar dan met een ziektemelding erbij.
En wat als thuiswerken niet mogelijk is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baseman77

Baseman77

We move

zacht schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:29:
Dan ga je naar je werk lijkt me.

Het gaat mij om het naar kantoor gaan bij een verkoudheid met het risico collega's aan te steken, terwijl je thuis kunt werken. Ik had verwacht dat dit gedrag flink afgenomen/verdwenen zou zijn door de lessen van corona, maar dat blijkt tegen te vallen. Zoals de wegen ook weer vol staan.

Ik snap dat niet. Blijkbaar hebben we veel moeite met het leren van recente lessen en hebben we de neiging te vervallen in patronen die we gewend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

zacht schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:29:
[...]

Bij voorkeur meld je je dan ziek, maar de sociale acceptatie (en voor velen nog veel belangrijker; sociale vangnet) is daarvoor niet breed genoeg. Zeer zeker iets waar aan gewerkt zou moeten worden.

Als je wel de mogelijkheid hebt, ben je een aardige snotneus ( :+ ) om toch op werk te verschijnen.

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:40
Bij een verkoudheid krijgt 1/8 niet langdurige (en vaak ook echt zeer serieuze) klachten.......Als we dat doortrekken dan hebben we over een aantal jaren een serieus probleem met het aantal arbeidskrachten en de instroom van de WIA.

Er valt echt wel iets voor te zeggen om een beleid te volgen wat Duitsland heeft. Daar is d eboel ook gewoon open, maar met enkele voorzorgsmaatregelen.

Tevens de WHO zegt ook: de panademie is op z'n retour MITS we enkele basismaatregelen blijven houden. Zoals thuisblijven bij klachten, testen, vaccineren ,etc.

Covid is niet hetzelfde als de griep of een verkoudheid. Het ook hetzelfde behandelen is ook gewoon raar.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:45

Stoney3K

Flatsehats!

Adlermann schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:00:
[...]

Covid is niet hetzelfde als de griep of een verkoudheid. Het ook hetzelfde behandelen is ook gewoon raar.
In hoeverre is die uitspraak nog waar met omicron en de laatste vaccinatieronde?

En covid is inmiddels endemisch. Het gaat dus nooit meer verdwijnen. Welke maatregelen zijn er dan redelijk om de rest van iedereens leven nog vol te houden? De houding van het kabinet "Laat het aan de markt over" lijkt me in ieder geval dan geen optie, want dan gaat er straks een hoop geld verloren worden. Aan ziekteverzuim enerzijds en aan terug lopende omzetten anderzijds omdat mensen minder risico's willen lopen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
Stoney3K schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:04:
[...]

In hoeverre is die uitspraak nog waar met omicron en de laatste vaccinatieronde?

En covid is inmiddels endemisch. Het gaat dus nooit meer verdwijnen. Welke maatregelen zijn er dan redelijk om de rest van iedereens leven nog vol te houden? De houding van het kabinet "Laat het aan de markt over" lijkt me in ieder geval dan geen optie, want dan gaat er straks een hoop geld verloren worden. Aan ziekteverzuim enerzijds en aan terug lopende omzetten anderzijds omdat mensen minder risico's willen lopen.
Die is nog steeds correct. Omicron is helemaal niet veel milder, maar door de vaccinaties heeft wel dat effect. Maar de laatste vaccinatieronde is nog LANG niet klaar. WE zijn nu net weer bezig...Omicron van zichzelf is vergelijkbaar met de wuhan-variant. Maar minder erg dan delta!

Je kan ook langdurige covid krijgen na vaccinatie (kans is heel iets kleiner en iets minder erg, maar nog steeds substantieel).

Endemisch betekent niet niks doen, dat is wat hier ervan gemaakt wordt vaak. Het is heel duidelijk, als er grote schade aan de bevolking wordt aangericht (en die kans is nog steeds aanwezig). Dan moet je de boel gewoon goed in de gaten houden en maatregelen. Lockdowns zijn denk ik ver weg, maar als we niet bereid zijn die maatregelen an de voorkant te nemen (e.g., mondkapjes, gewoon ziek melden bij klachten of thuiswerken, etc). Dan wordt dat wel weer mogelijk ja..

Maar we gaan het zien deze winter. Ik ben heel benieuwd :)

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-10 09:34
Adlermann schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:00:
[...]

De Alfa en Delta variant niet nee, maar Omicron geeft een heel wat ander beeld.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/B4B8YMt.png
Het rode gedeelte is de periode vanaf Omicron. Hier zien we duidelijk een enorm aantal besmettingen ten opzichte van de oudere varianten en de sterfte neemt daarna enorm af. Ik denk dat het voorbij is, en dat men zich niet meer zo gek moet laten maken met draconische maatregelen.

De cijfers komen trouwens van https://www.worldometers.info/coronavirus/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adlermann
Vlassie1980 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:11:
[...]

De Alfa en Delta variant niet nee, maar Omicron geeft een heel wat ander beeld.

[Afbeelding]
Het rode gedeelte is de periode vanaf Omicron. Hier zien we duidelijk een enorm aantal besmettingen ten opzichte van de oudere varianten en de sterfte neemt daarna enorm af. Ik denk dat het voorbij is, en dat men zich niet meer zo gek moet laten maken met draconische maatregelen.

De cijfers komen trouwens van https://www.worldometers.info/coronavirus/
Dat kan je zo niet zeggen. Omicron zit in een gevaccineerde wereld en waar veel besmettingen zijn geweset. In landen waar de vaccinatiegraad heel laag is (en weinig besmettingen zijn geweest), is omicron nog ontzettend dodelijk. Wat je hier doet, is observeren naar ervaren effecten. Je ziet dus niet de causale relaties er onder. Aan de hand van dit plaatje, kun je helemaal niks zeggen.

Als je causale relaties wilt vinden, moet je dieper kijken dan alleen naar observaties.

En het long-covid-verhala kun je hier ook niet aan aflezen. Alleen long-covid is reden genoeg om voorzichtig te blijven. Dat is al onderscheidend genoeg van verkoudheid/griep.

[ Voor 11% gewijzigd door Adlermann op 29-09-2022 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-10 09:34
Adlermann schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:14:
[...]

Dat kan je zo niet zeggen. Omicron zit in een gevaccineerde wereld en waar veel besmettingen zijn geweset. In landen waar de vaccinatiegraad heel laag is (en weinig besmettingen zijn geweest), is omicron nog ontzettend dodelijk. Wat je hier doet, is observeren naar ervaren effecten. Je ziet dus niet de causale relaties er onder. Aan de hand van dit plaatje, kun je helemaal niks zeggen.

Als je causale relaties wilt vinden, moet je dieper kijken dan alleen naar observaties.

En het long-covid-verhala kun je hier ook niet aan aflezen. Alleen long-covid is reden genoeg om voorzichtig te blijven. Dat is al onderscheidend genoeg van verkoudheid/griep.
Laten we even een land pakken met lage vaccinatiegraad, Zuid-Afrika bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/E7rWble.png

Long Covid, zijn er al wat meer statistieken bekend hoe dat werkt met Omicron? Ik zie alleen maar rapporten over de laatste 2 jaar.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Adlermann schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:14:
[...]
Het risico op long-covid kun je onmogelijk uitsluiten omdat je met een endemisch virus te maken hebt. Mensen hebben op elk moment, wat je ook doet, een kans om besmet te raken. De enige manier om long-covid te voorkomen, is die kans naar nul krijgen: Met een endemisch virus zijn we dat station dus gepasseerd.

Kijk naar China als een voorbeeld waarin heel krampachtig geprobeerd wordt om besmettingen te voorkomen, en zelfs met extreme maatregelen lukt dat nog niet. Dus laten we daar vooral steeds meer van af proberen te stappen, en accepteren dat mensen besmet raken. En ons vooral concentreren op beperken van de gevolgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
Vlassie1980 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:18:
[...]

Laten we even een land pakken met lage vaccinatiegraad, Zuid-Afrika bijvoorbeeld:

[Afbeelding]

Long Covid, zijn er al wat meer statistieken bekend hoe dat werkt met Omicron? Ik zie alleen maar rapporten over de laatste 2 jaar.
Het is milder, maar niet mild. In ZA heb je wel veel besmettingsgolven gehad en die helpen natuurlijk ook, die conditie stond gewoon in m'n post.) Zie hier een korte post over the lancet. Marion Koopmans had er ook een postje over.

Er is een recente review study, die aantoont dat het vaccinatie IETS helpt. Maar erg onzeker allemaal. En ook long-covid niet naar 0 brengt. Echter. Dit is de state of the art. En die omvat nog veel onzekerheid.
Stoney3K schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:22:
[...]

Het risico op long-covid kun je onmogelijk uitsluiten omdat je met een endemisch virus te maken hebt. Mensen hebben op elk moment, wat je ook doet, een kans om besmet te raken. De enige manier om long-covid te voorkomen, is die kans naar nul krijgen: Met een endemisch virus zijn we dat station dus gepasseerd.

Kijk naar China als een voorbeeld waarin heel krampachtig geprobeerd wordt om besmettingen te voorkomen, en zelfs met extreme maatregelen lukt dat nog niet. Dus laten we daar vooral steeds meer van af proberen te stappen, en accepteren dat mensen besmet raken. En ons vooral concentreren op beperken van de gevolgen.
Klopt, risico naar 0 kan niet (dat kan sowieso niet). Maar dat betekent niet dat je geen (milde) maatregelen kunt nemen die het risico fors verlagen.
De beste maatregel, blijf thuis bij klachten. Is vrij mild, en heeft een groot effect. Ook mondkapjes in drukke plekken (duitsland gaat dat ook weer doen), is een vrij milde maatregel.

Lockdowns moeten we niet meer aan beginnen. Maar er zit heel veel tussen niks doen en alles op slot. Ik vind stuitend hoe snel mensen zich aanstellen en dan maar gewoon niks willen blijven doen.

Wil ik terug naar hoe het was? Nee natuurlijk niet! Maar je kan best de richtlijnen van de WHO blijven volgen. Dat zijn de experts.

[ Voor 41% gewijzigd door Adlermann op 29-09-2022 16:30 ]

• Bouke-p
Baseman77 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:16:
[...]

Ik vind thuisblijven met een verkoudheidje ook overdreven. Nies je elke 3seconden een zakdoek vol, dan is het wat anders maar wat snotteren en een vervelende keel is geen reden om thuis te blijven.
Kun je thuiswerken, dan is dat natuurlijk prima maar dat kan niet iedereen.

Het word ook gewoon wel erg makkelijk om thuis te blijven en achterover te gaan zitten.
Misschien overdrijf ik, maar ik vind echt dat we aan het doorslaan in dit alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Adlermann schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:24:
[...]

De beste maatregel, blijf thuis bij klachten. Is vrij mild, en heeft een groot effect. Ook mondkapjes in drukke plekken (duitsland gaat dat ook weer doen), is een vrij milde maatregel.

Lockdowns moeten we niet meer aan beginnen. Maar er zit heel veel tussen niks doen en alles op slot. Ik vind stuitend hoe snel mensen zich aanstellen en dan maar gewoon niks willen blijven doen.

Wil ik terug naar hoe het was? Nee natuurlijk niet! Maar je kan best de richtlijnen van de WHO blijven volgen. Dat zijn de experts.
"Blijf thuis bij klachten" is heel effectief als coronaklachten specifiek waren, maar dat zijn ze niet, met name met omicron zijn het gewoon vrij algemene verkoudheidsklachten.

Als ik me ziek en futloos voel dan heb ik sowieso geen zin om ergens naartoe te gaan, dus dan blijf ik inderdaad thuis, maar niet als ik een willekeurige niesbui heb die ook van een allergie of verkoudheid kan komen.

En dat gaat nog eens dubbel op als ik iets op de agenda heb staan waar ik veel geld voor heb betaald, zoals een festival of een vakantie naar het buitenland. Dan heb je het wel over een financieel risico van honderden of duizenden euro's wat elke dag boven je hoofd kan hangen, dus dan denk ik wel 3 keer na voordat ik zeg "Nee, doe maar niet". Voor een dagje Efteling vind ik het wat anders.

Lockdowns moeten we inderdaad niet meer hebben, maar ik durf het zelfs sterker te stellen dat we ook het schrappen van grote evenementen of het invoeren van coronatoegangsbewijzen zoveel mogelijk moeten proberen te vermijden, want dat is het coronarisico afwentelen op een specifieke sector die het financieel al niet makkelijk heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door Stoney3K op 29-09-2022 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Bouke-p schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:37:
[...]

Het word ook gewoon wel erg makkelijk om thuis te blijven en achterover te gaan zitten.
Misschien overdrijf ik, maar ik vind echt dat we aan het doorslaan in dit alles.
Dat moet je ook niet vergeten, het zou me dan weinig verbazen als je ineens veel "coronagevallen" krijgt op maandagochtend nadat er gevoetbald is. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Adlermann
Stoney3K schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:45:
[...]

"Blijf thuis bij klachten" is heel effectief als coronaklachten specifiek waren, maar dat zijn ze niet, met name met omicron zijn het gewoon vrij algemene verkoudheidsklachten.

Als ik me ziek en futloos voel dan heb ik sowieso geen zin om ergens naartoe te gaan, dus dan blijf ik inderdaad thuis, maar niet als ik een willekeurige niesbui heb die ook van een allergie of verkoudheid kan komen.

En dat gaat nog eens dubbel op als ik iets op de agenda heb staan waar ik veel geld voor heb betaald, zoals een festival of een vakantie naar het buitenland. Dan heb je het wel over een financieel risico van honderden of duizenden euro's wat elke dag boven je hoofd kan hangen.

Lockdowns moeten we inderdaad niet meer hebben, maar ik durf het zelfs sterker te stellen dat we ook het schrappen van grote evenementen of het invoeren van coronatoegangsbewijzen zoveel mogelijk moeten proberen te vermijden, want dat is het coronarisico afwentelen op een specifieke sector die het financieel al niet makkelijk heeft.
En ik was even vergeten erbij te zeggen: en dan doe je een zelftest. (wat ook de richtlijnen nog zijn). Is die negatief, dan ga je weer lekker alles doen. Dat doe ik ook. Maar is ie positief dan blijf je 5 dagen thuis. Zo moeilijk is dat niet. Maar, ik heb na bijna 3 jaar nog steeds geen covid-19 gehad (tot en metde eerste booster). En altijd netjes getest. Ik ben benieuwd wanneer ik 5 dagen thuis moet blijven. Maar ik ben dus nu al 1,5 dag thuis geweest omdat ik moest zelftesten.

Dat is bv bij mij op het werk ook gewoon beleid (onderwijsinstelling). We kunnen ons geen structurele uitval permiteren. Dan liever af en toe een lesje laten uitvallen, dan langdurig mensen verliezen.
Grote evenementen afzeggen liever ook niet meer, horeca ook open. Maar ik verhoog liever de kans om die dingen open te houden door wat simpele dingen te doen, die een groot effect hebben.

Risico naar 0 kan niet (met je eens, dat kan bijna nooit). Maar er is een behoorlijk resultaat te realiseren, zonder ingrijpende maatregelen.

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Als iedereen maar thuis blijft vanwege een positieve test, dan blijft personeelsuitval maar doorgaan en doorgaan. We hebben nu toch onderhand wel door dat corona niet meer een zodanige bedreiging vormt dat we besmettingen moeten gaan indammen. Als iedereen toch vroeg of laat besmet wordt, is het sturen van de timing (of wat het doel ook mag zijn van allerlei gewenste maatregelen, het lijkt meer op een ondoordachte reflex) nutteloos. Het levert daarentegen wel allerlei nadelen op.

Wat we geleerd hebben van de afgelopen jaren is dat er een groep in de samenleving blijft die maar blijft doordrammen met het uitvergroten van de gevolgen van corona, het liefst allerlei rituelen wil opleggen aan anderen ook al is de werking van die rituelen dubieus (ik noem de mondkapjesplicht) en als het ware verlangt naar een slaafs systeem, met de ratio op nul, waarin je braaf volgt wat opgelegd wordt. Voor die mensen zijn er genoeg landen op de wereld waar je naartoe kunt emigreren, niemand onthoudt je de toegang tot zulke paradijzen. Ik zie in Nederland liever een gezonde open samenleving, zonder leefregels van artsen en extremisten.

Ik krijg hier en daar wat mee van de discussie die speelt in de Tweede Kamer over coronamaatregelen. Het niveau van de deelnemers is toch echt schrikbarend, alle nuchterheid heeft plaats gemaakt voor hysterie. We moeten als samenleving maar hopen dat een wettelijke grondslag voor allerlei nieuwe idiotie op korte termijn niet van de grond komt. De houding van de Kamerleden doet mij echter vrezen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

haribold schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:52:
Als iedereen toch vroeg of laat besmet wordt
Als je niet weet waarover je praat, waarom dan toch je mening geven? De kliniisch kwetsbare groepen bedanken je hartelijk voor je egoisme en gebrek aan inzicht.
Wat we geleerd hebben van de afgelopen jaren is dat er een groep in de samenleving blijft die maar blijft doordrammen .... zonder leefregels van artsen en extremisten.
Je hebt blijkbaar niet door dat jij de extremist bent.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

gambieter schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:22:
[...]

Als je niet weet waarover je praat, waarom dan toch je mening geven? De kliniisch kwetsbare groepen bedanken je hartelijk voor je egoisme en gebrek aan inzicht.
Even wat kort door de bocht, maar die klinisch kwetsbare groepen zullen toch altijd een risico blijven lopen? En dat is niet beperkt tot corona maar dat breidt zich uit naar alle infectieziekten.

Ik denk zelf dat we als het om corona gaat nu wel onze due diligence gedaan hebben: Aanbieden van vaccinaties en de golven voldoende dempen dat de zorgcapaciteit nu langzaam weer kan herstellen. Misschien zijn we er nog niet, maar de end-game moet wel zijn dat we weer 100% zonder maatregelen kunnen gaan. Hooguit dat er wat adviezen over blijven maar niet dat iemand gelijk voor rotte vis wordt uitgemaakt als ie met een hoestje of een snotneus in de tent van Lowlands staat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Niet even, dat doe je continue. Elke keer dat je het woord "endemisch" misbruikt doet gewoon zeer.

Je kunt discussieren over wat niveau van rekening houden met er nodig is, maar het extremisme van "iedereen mag doodvallen, ik weiger me elke aanpassing of mild ongemak als ik er niet voor betaald krijg" zegt veel.
Stoney3K schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:35:
Ik denk zelf dat we als het om corona gaat nu wel onze due diligence gedaan hebben:
Alsof een infectieziekte een checklist gebruikt... Nee dus. Zoals met elke ziekte: je bent er niet opeens klaar mee, alleen maar omdat er wat mensen het zat zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door gambieter op 29-09-2022 18:46 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

gambieter schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:42:
[...]

Niet even, dat doe je continue. Elke keer dat je het woord "endemisch" misbruikt doet gewoon zeer.

Je kunt discussieren over wat niveau van rekening houden met er nodig is, maar het extremisme van "iedereen mag doodvallen, ik weiger me elke aanpassing of mild ongemak als ik er niet voor betaald krijg" zegt veel.
Dat is dan ook niet wat ik stel. Het is alleen wel zo dat bepaalde aanpassingen gewoon consequenties hebben, zoals hoger ziekteverzuim omdat mensen thuis moeten blijven of een lagere bezetting op festivals/horeca omdat mensen het risico op annuleren (op eigen kosten) niet willen nemen. En een bank zal uitval door corona in die sectoren dan ook als ondernemersrisico gaan zien en niet meer als overmacht.
Alsof een infectieziekte een checklist gebruikt... Nee dus. Zoals met elke ziekte: je bent er niet opeens klaar mee, alleen maar omdat er wat mensen het zat zijn.
Het is uiteindelijk toch een kosten-baten afweging die je maakt net zoals in elke andere risico-analyse. Het ene extreme van "iedereen mag doodvallen" is net zo erg als "het doel heiligt de middelen" aan de andere kant, zoals je in China ziet.

Maar dan blijft gewoon de vraag, waarom is dit met corona wel aan de hand (ook nu nog) en passen we dezelfde denkwijze niet toe op andere infectieziekten, zelfs als die veel gevaarlijker zijn? Daar lopen die klinisch kwetsbare groepen toch altijd al risico op?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Zonder leefregels van artsen.
Rookverbod is ook een initiatief van de tabaksindustrie?
Net als de suikertaks? Vermindering van zout iname?
En ga zo maar door.

Gelukkig zijn er artsen dagelijks bezig ook voor jouw gezondheid

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Misschien wel goed voor iedereen die hier komt om de publicaties van deze filosoof eens te lezen:

https://msteenhagen.medium.com/

Met name die van 15 mei met de titel 'De groei van gezondheid-suprematisme' is denk ik de moeite waard.

Daarin wordt betoogd dat er tijdens de pandemie een stroming lijkt te zijn ontstaan van mensen die zich qua gezondheid superieur voelen t.o.v. anderen en zich mede daarom verzetten tegen allerlei middelen als mondkapjes. Het fascinerende daaraan is dat die mensen niet van zichzelf door lijken te hebben dat ze zich op die manier gedragen of zo denken.

In het stuk vraagt de auteur zich ook af in hoeverre deze denkwijze geen vorm van fascisme is en of dus de mensen die zo denken wel van zichzelf doorhebben welke raakvlakken er zijn met die historische stroming.

Het betoog heeft denk ik ook raakvlakken met het boek 'Eigen welzijn eerst' van Roxane van Iperen, waarin ze onder andere ingaat op wat ze 'welness rechts' noemt:

https://www.roxanevaniperen.nl/eigen-welzijn-eerst

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Stoney3K schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:06:
Maar dan blijft gewoon de vraag, waarom is dit met corona wel aan de hand (ook nu nog) en passen we dezelfde denkwijze niet toe op andere infectieziekten, zelfs als die veel gevaarlijker zijn? Daar lopen die klinisch kwetsbare groepen toch altijd al risico op?
Wat doen we dan niet met andere (infectie)ziekten? Voor griep vaccineren we, we hebben allerlei behandelingen voor chronische ziekten, en bij transplantaties maken we een afweging welke personen er het meeste baat bij hebben (geen levers voor mensen die niet stoppen met drinken, bijvoorbeeld). Er is heel veel voorlichting aangaande SOAs, ivm voedselallergien dwingen we fabrikanten duidelijk te zijn op het label en kunnen ze aangeklaagd worden als het niet klopt, etc.

Je doet alsof de maatregelen voor Covid uniek zijn. Dat zijn ze niet, alleen moesten ze versneld en harder worden ingesteld vanwege de heel erg snelle en gemakkelijke verspreiding.

Opnieuw: je hebt niet echt verstand van zaken. En dat hebben de meeste mensen met sterke meningen over Covid niet, en dat is een probleem. Niet elke mening is gelijk.
Real schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:07:
Misschien wel goed voor iedereen die hier komt om de publicaties van deze filosoof eens te lezen:

https://msteenhagen.medium.com/

Met name die van 15 mei met de titel 'De groei van gezondheid-suprematisme' is denk ik de moeite waard.
Interessant :) . Ik vind deze wel goed: ‘You had one job’

Je kunt inderdaad niet snel wat doen aan de aangeboren/veroorzaakte kwetsbaarheid van bepaalde mensen, maar je kunt wel wat doen aan de omgeving en condities waardoor je de risicos vermindert. Iemand die een voedselallergie heeft zal zelf uit moeten kijken, maar als samenleving moeten we ook zorgen voor de omstandigheden dat ze zichzelf kunnen beschermen, zoals verplicht aangeven op verpakking wat er in het voedsel zit, en degenen straffen die dat niet doen of liegen. En ja, dat maakt producten duurder, en zo hebben we er allemaal "last" van.

[ Voor 34% gewijzigd door gambieter op 29-09-2022 19:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

gambieter schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:14:
[...]

Wat doen we dan niet met andere (infectie)ziekten?
Voor andere infectieziekten is er nooit grootschalig preventief getest. En covid is vrij uniek in het feit dat we nu mensen zonder symptomen, puur op basis van het testresultaat en de conclusie dat ze besmettelijk kunnen zijn, vragen om te isoleren.

Dat soort maatregelen zijn prima te verdedigen met de korte termijn maar op de lange termijn moet je toch aan andere maatregelen gaan denken. Of er rekening mee houden dat er structureel meer mensen uitvallen omdat ze positief testen.

[ Voor 21% gewijzigd door Stoney3K op 29-09-2022 19:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• haribold
  • Niet online
Anderen uitmaken voor egoïst, extremist, geen verstand van zaken hebbend, omdat ze niet netjes in de pas lopen met je eigen ideologie, is ook zo'n symptoom van de laatste jaren. Veelal vanuit de hoek die vooral anderen wilde onderwerpen aan nutteloze rituelen en vergaande dwangmaatregelen. Jezelf als deugend neerzetten, tegenover degenen die zogenaamd niet deugen omdat ze anders denken of op een andere wijze waarde hechten aan het leven en het samenleven. Mensen uitsluiten omdat ze zelf over hun lichaam beschikken. Te meer een aanleiding om de samenleving nog verder te normaliseren en vrij te houden van dergelijke invloeden, normaal anderen vrij en in hun waarde laten. Zonder een vals schuldgevoel te voeden.

Wat filosofen en willekeurige auteurs verder neerpennen, dat kennen we nu wel. Iedereen moet zelf maar beslissen of ze zich laten inpakken door dat soort artikelen, het blijven simpele gedachtegangen met een vaste beperkte aanhang. Ik zie de waarde niet.... maar dat zal zijn omdat ik een egoïstische extremist zonder inzicht ben (ik zal het bedroevende niveau van kwalificaties maar alvast zelf invullen ;))

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

haribold schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:36:
Anderen uitmaken voor egoïst, extremist, geen verstand van zaken hebbend, omdat ze niet netjes in de pas lopen met je eigen ideologie, is ook zo'n symptoom van de laatste jaren. Veelal vanuit de hoek die vooral anderen wilde onderwerpen aan nutteloze rituelen en vergaande dwangmaatregelen. Jezelf als deugend neerzetten, tegenover degenen die zogenaamd niet deugen omdat ze anders denken of op een andere wijze waarde hechten aan het leven en het samenleven (...)
Je hebt niet door dat je met termen als 'deugen', 'hysterie', en 'slaafse dwangmaatregelen' zelf eerder de extremist aan het uithangen bent?

De maatregelen zijn niet genomen omdat iemand ze zo ontzettend leuk vond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:39
Bouke-p schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:37:
[...]

Ik vind thuisblijven met een verkoudheidje ook overdreven. Nies je elke 3seconden een zakdoek vol, dan is het wat anders maar wat snotteren en een vervelende keel is geen reden om thuis te blijven.
Kun je thuiswerken, dan is dat natuurlijk prima maar dat kan niet iedereen.

Sjah, het ligt er maar ook net aan hoe dat verkoudheidje erin slaat. Duf, hoofdpijn, schrale keel en snotteren is anders niet bevordelijk voor de productiviteit. Dat vrolijk verspreiden in een kantoor is ook niet ideaal en onder de streep mogelijk nog wel kostbaarder.

Altijd maar door blijven werken ook al voel je je niet lekker vind ik anders ook niet echt normaal. En thuis kunnen werken is natuurlijk geen excuus om deze lat hoger te leggen.

• zacht
  • Niet online
D4NG3R schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:51:
[...]

Bij voorkeur meld je je dan ziek, maar de sociale acceptatie (en voor velen nog veel belangrijker; sociale vangnet) is daarvoor niet breed genoeg. Zeer zeker iets waar aan gewerkt zou moeten worden.

Als je wel de mogelijkheid hebt, ben je een aardige snotneus ( :+ ) om toch op werk te verschijnen.
En dus ook geen supermarktbezoek etcetera? Of zorg je met een verkoudheid (nogmaals, met negatieve Covid-test) alleen voor geen contact met je collega's?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
gambieter schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:14:
[...]
Je kunt inderdaad niet snel wat doen aan de aangeboren/veroorzaakte kwetsbaarheid van bepaalde mensen, maar je kunt wel wat doen aan de omgeving en condities waardoor je de risicos vermindert.
Inderdaad. Dat is een belangrijk punt waar het om draait. En waar zowel Kuipers als De Jonge dus vrij consequent de bal steeds weer bij het individu leggen.

Van Iperen beschrijft ook dat het individualisme een oorzaak vormt voor het anti-overheid denken, mede omdat die overheid er steeds minder voor de burger is. Het risico daarvan is dat er een gevoel ontstaat wat de Amerikaanse schrijfster Barbara Ehrenreich 'the fear of falling' noemde. De angst om ineens niet meer comfortabel te kunnen leven en vast te houden aan wat je hebt. Dat leidt tot een mentaliteit die vooral draait om individuele rechten en niet om de plichten die er onvermijdelijk ook zijn.

https://www.groene.nl/art...y-lieve-en-het-moederhart

Ik denk verder dat bijvoorbeeld de ontkenning over long covid of het zoveel mogelijk vermijden van dat onderwerp ook voortkomt uit de gedachte dat ziekte vooral anderen zal overkomen. Wat dus niet klopt.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

zacht schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:02:
[...]

En dus ook geen supermarktbezoek etcetera? Of zorg je met een verkoudheid (nogmaals, met negatieve Covid-test) alleen voor geen contact met je collega's?
De supermarkt komt toch gewoon bij je thuis?
5 dagen indien je klachtenvrij bent na die 5 dagen.
Is dat echt teveel gevraagd?

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

Een paar maatregelen zijn prima wat mij betreft. Vooral testen bij klachten en eventueel thuisblijven indien je daadwerkelijk klachten hebt lijkt me best zinvol.

Doet me eraan denken dat ik een paar nieuwe testen scoor, ik heb nog wel maar de datum is inmiddels verlopen.

Afgelopen voorjaar ben ik voor het eerst in de kroeg geweest sinds het uitbreken van corona en heb het meteen opgepikt ondanks vaccinaties en booster. Voor mij was het niet zo erg maar voordat ik klachten kreeg en me heb laten testen heb ik wel anderen besmet. Ook iemand die heel gevoelig is en erg moet letten op gezondheid.

Dat wil ik in ieder geval geen tweede keer op mijn geweten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Dennis1812 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:30:
[...]

De supermarkt komt toch gewoon bij je thuis?
5 dagen indien je klachtenvrij bent na die 5 dagen.
Is dat echt teveel gevraagd?
Je mist het gesprek. Het gaat over thuisblijven bij een verkoudheid als je niet huis kunt werken. Geen Covid, geen griep, maar een verkoudheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:10

Mfpower

In dubio

We zijn elkaar lekker de maat aan het nemen hier zeg. Zowel Corona als de maatregelen hebben de maatschappij echt ver uit elkaar gedreven en heel veel schade gedaan (en ironisch genoeg ook voorkomen, afhankelijk van je perspectief ).

Het lastige is dat het lijden van de een niet te meten valt aan het lijden van de ander. Triest hoe ver dit is gekomen, ik heb nog steeds mensen in m’n omgeving die elkaar niet meer kunnen luchten of zien na corona(pas), zoveel verdeeldheid is er en ik zie dezelfde argumentaties voorbij komen als hier op het forum.

De verdeel-en-Heers taktiek van de overheid werkt want we gaan op elkaar zitten bashen terwijl het dodelijk stil blijft bij de eindverantwoordelijken, die tot op de dag van vandaag niets hebben geëvalueerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Fors verkouden = thuisblijven.

Al die minder slimme personen die stijf van de pcm en neusspray kwamen werken zijn gewoon gestoord.
Zeker voor alle beroepen die gewoon thuis kunnen werken.

Op mijn werk momenteel 11 vd 40 positief. Zijn weer externe werkplekken ingericht waar je solo kan werken.
(Thuiswerken gaat niet ivm soft en hardware welke niet zomaar thuis gebruikt kan worden)

• Bouke-p
Dennis1812 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:40:
Fors verkouden = thuisblijven.

Al die randdebielen die stijf van de pcm en neusspray kwamen werken zijn gewoon gestoord.
Zeker voor alle beroepen die gewoon thuis kunnen werken.

Op mijn werk momenteel 11 vd 40 positief. Zijn weer externe werkplekken ingericht waar je solo kan werken.
(Thuiswerken gaat niet ivm soft en hardware welke niet zomaar thuis gebruikt kan worden)
Goed voor de discussie dit zeg. Blijkbaar kunnen die personen werken als ze neusspray gebruiken en valt het dus wel een beetje mee.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik durf sterk te twijfelen aan de productiviteit.

Maar je hebt een punt over mijn terminologie. Ik pas hem aan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
De regering stelt CO2 meters ein-de-lijk verplicht in scholen:
Omdat de urgentie mogelijk niet op alle plekken vanzelf gevoeld is zal ik nu ook met een verplichting komen voor alle scholen in het primair en voorgezet onderwijs om in iedere klas een werkende CO2-meter te hebben hangen.
En daar blijft het niet bij:
Ik wil geen kansen laten liggen om coronabesmettingen op scholen te voorkomen of terug te dringen. Daarom wil ik ook de inzet van luchtreiniging optimaal benutten en scholen die dat willen verder ondersteunen in het gebruik hiervan. Dit kan bijdragen aan oplossingen voor de korte termijn en daarnaast ook aan de opbouw van wetenschappelijke kennis over de effectiviteit en veiligheid van luchtreiniging in de klas.
Goed nieuws dus!

https://www.rijksoverheid...npak-onderwijshuisvesting

[ Voor 9% gewijzigd door Real op 30-09-2022 10:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mfpower schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:40:
De verdeel-en-Heers taktiek van de overheid werkt want we gaan op elkaar zitten bashen terwijl het dodelijk stil blijft bij de eindverantwoordelijken, die tot op de dag van vandaag niets hebben geëvalueerd.
Dat is ook zo heerlijk makkelijk. Gewoon "de overheid" de schuld geven. Dan hoeft niemand bij zichzelf te raden te gaan, we hebben de schuldige aangewezen en kunnen weer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Real schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:28:
De regering stelt CO2 meters ein-de-lijk verplicht in scholen:

[...]

En daar blijft het niet bij:

[...]

Goed nieuws dus!

https://www.rijksoverheid...npak-onderwijshuisvesting
Sowieso best wel gaar dat dit 'ons' tot voor kort weinig boeide, 25+ kinderen in een benauwd lokaal? Lekker boeiûh. :')

Ik kan mij de lagere- en middelbare school herinneren als 1 groot gaapfestijn, en niet omdat de stof nou allemaal zo saai was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bouke-p
D4NG3R schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:05:
[...]

Sowieso best wel gaar dat dit 'ons' tot voor kort weinig boeide, 25+ kinderen in een benauwd lokaal? Lekker boeiûh. :')

Ik kan mij de lagere- en middelbare school herinneren als 1 groot gaapfestijn, en niet omdat de stof nou allemaal zo saai was.
Hoe hebben we het toch allemaal overleefd he?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Bouke-p schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:13:
[...]

Hoe hebben we het toch allemaal overleefd he?
Is dat een reden om het niet beter te willen maken voor de mensen na ons?

'Wij hebben het zo gedaan, dus jullie nu ook!' ;)

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 30-09-2022 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
D4NG3R schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:05:
[...]

Zie ook deze video, waarin wordt uitgelegd dat een hoog CO2 niveau mensen dommer maakt:

https://www.universiteitv...chte-ventilatie-je-dommer

Het is wat mij betreft al zo lang een no-brainer dat je de CO2 niveaus omlaag moet brengen, dat ik me haast begin af te vragen of de mensen die hierover moesten beslissen misschien zelf steeds in een slecht geventileerde ruimte aan het werk waren.

[ Voor 55% gewijzigd door Real op 30-09-2022 14:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

D4NG3R schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:39:
'Wij hebben het zo gedaan, dus jullie nu ook!' ;)
Een internet versie daarvan is deze:
If you argue that others must continue to suffer because you once suffered and you turned out ok…

I would argue that you did not, in fact, turn out ok.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Real schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:54:
[...]

Zie ook deze video, waarin wordt uitgelegd dat een hoog CO2 niveau mensen dommer maakt:

https://www.universiteitv...chte-ventilatie-je-dommer

Het is wat mij betreft al zo lang een no-brainer dat je de CO2 niveaus omlaag moet brengen, dat ik me haast begin af te vragen of de mensen die hierover moesten beslissen misschien zelf steeds in een slecht geventileerde ruimte aan het werk waren.
Het feit dat ze daar nu met CO2 meters willen gaan werken geeft ook al wel aan hoe weinig geld/moeite er daadwerkelijk tegenaan wordt gegooid. Wat is nu het plan dan? Heel de klas naar buiten toe of de ramen wijd open voor 5 minuten als de CO2 waarde boven X komt? Dan met z'n allen weer naar binnen en/of de ramen potdicht? Daar is toch niks structureels aan..

Fix die ventilatie. :|

Maar goed, dit gaat enigszins buiten de hele covid-discussie om.

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 30-09-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:24
Sissors schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:42:
[...]

Dat is ook zo heerlijk makkelijk. Gewoon "de overheid" de schuld geven. Dan hoeft niemand bij zichzelf te raden te gaan, we hebben de schuldige aangewezen en kunnen weer door.
Zelden is de politiek een dusdanig representatieve afspiegeling van de maatschappij geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Sissors schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:42:
[...]

Dat is niet helemaal wat ik bedoel. Uiteraard hebben mensen verantwoordelijkheid, maar de meeste mensen zijn geen virologen/sociologen/omt/politici of zelfs hoog opgeleid en dan moet er gewoon duidelijk zijn wat nu de bedoeling is (en waarom). Van een overheid verwacht je daarom wel enige sturing, en ook duidelijke afwegingen, en natuurlijk een evaluatie zodat de sturing nauwkeurig afgestemd kan zijn op wat er op een bepaald moment nodig is (met inachtneming van de consequenties van maatregelen op de maatschappij natuurlijk). Van een individuele burger kun je dat niet verwachten, die heeft niet de resources voor onderzoek of evaluatie. Ik neem dus vooral de overheid kwalijk dat ze dat juist ook niet doen en daarmee dus geen verantwoordelijkheid nemen. Er gelden nu amper / geen regels, er is nauwelijks communicatie van de overheid, wat moet jan met de pet dan doen? Niet iedereen is een "tweaker" die het grote plaatje continu afweegt tegen zijn eigen belangen.

Ondertussen neemt iedereen elkaar hier de maat terwijl nog amper duidelijk is wat de effecten van maatregelen nou eigenlijk zijn, en op welke manier / hoe bijvoorbeeld kwetsbaren beschermd moeten worden. Laat staan dat iemand dat zelf kan afwegen of daarmee bezig is / kan zijn / moet zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Mfpower op 30-09-2022 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Mfpower schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:29:
[...]
Ondertussen neemt iedereen elkaar hier de maat terwijl nog amper duidelijk is wat de effecten van maatregelen nou eigenlijk zijn, en op welke manier / hoe bijvoorbeeld kwetsbaren beschermd moeten worden. Laat staan dat iemand dat zelf kan afwegen of daarmee bezig is / kan zijn / moet zijn.
Men neemt elkaar de maat zodra zonder verdere argumenten maatregelen worden afgedaan als niet effectief, omdat, als je tussen de regels doorleest, men ze niet leuk vindt en men niet bereid is persoonlijke ongemakken te ondergaan zelfs wanneer dit voor de samenleving in z'n geheel baat zou hebben.

Nadruk op "zou". Het kan immers zijn dat ook bewezen wordt dat men inderdaad gelijk heeft, maar daar waar men aan de ene kant bereid is te accepteren dat dat het resultaat van een evaluatie is, is de andere kant voor geen enkel argument ontvankelijk en heb ik ook niet de illusie dat enig vorm van wetenschappelijk bewijs geaccepteerd zal worden.
Het liefste zie ik vandaag nog een onderzoek verschijnen wat die maskers tot volstrekt onnuttig verklaart en een lockdown ineffectief, ook al staat het haaks op hoe ik hier achter stond destijds. Dat zou immers betekenen dat we ze nooit meer hoeven te gebruiken, wat mij een stuk belangrijker is dan achteraf m'n gelijk te krijgen over m'n standpunten in 2020/2021 :)
Niet iedereen is een "tweaker" die het grote plaatje continu afweegt tegen zijn eigen belangen.
Dat is ook in orde. Het probleem is dat er mensen zijn die daartoe perfect in staat zijn, of het haarfijn uitgelegd krijgen, maar hier alsnog geen boodschap aan hebben. Dat mag, maar voel je dan niet aangevallen als anderen rechtzetten wat zojuist kromgepraat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:20

ericplan

5180 Wp PV

Mocht je een booster willen, dat kan vanaf nu voor iedereen geboren vóór 2005 op planjeprik.nl

[ Voor 33% gewijzigd door ericplan op 30-09-2022 18:51 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Cid Highwind schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:46:
[...]

Het liefste zie ik vandaag nog een onderzoek verschijnen wat die maskers tot volstrekt onnuttig verklaart en een lockdown ineffectief, ook al staat het haaks op hoe ik hier achter stond destijds. Dat zou immers betekenen dat we ze nooit meer hoeven te gebruiken, wat mij een stuk belangrijker is dan achteraf m'n gelijk te krijgen over m'n standpunten in 2020/2021 :)
Ik denk dat we het er wél over eens kunnen worden dat die alcohol-gels overal eigenlijk alleen maar hebben gezorgd voor schijnveiligheid: Tegen virussen haalt alcohol namelijk niet zo bijzonder veel uit (tegen bacteriën wel). Toch word je er met name in Zuid-Europa nog overal mee dood gegooid ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
Stoney3K schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:14:
[...]

Ik denk dat we het er wél over eens kunnen worden dat die alcohol-gels overal eigenlijk alleen maar hebben gezorgd voor schijnveiligheid: Tegen virussen haalt alcohol namelijk niet zo bijzonder veel uit (tegen bacteriën wel). Toch word je er met name in Zuid-Europa nog overal mee dood gegooid ;)
Dat was toch vooral om e-coli te bestrijden tijdens de grote kaklintcrisis van Maart 2020? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:50
ericplan schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:11:
Mocht je een booster willen, dat kan vanaf nu voor iedereen geboren vóór 2005 op planjeprik.nl
[Embed]
Kan morgen al, da's rap en lekker op tijd, nog mooi zo voor m'n vakantie :)

Hmm.. GGD meld toch wat anders inmiddels:

Edit:

Wat een clusterfuck weer. Ik heb de afspraak nu geannuleerd.

[ Voor 23% gewijzigd door TheRicolaa10 op 30-09-2022 20:24 ]

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006

ericplan

5180 Wp PV

TheRicolaa10 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:03:
[...]
Kan morgen al, da's rap en lekker op tijd, nog mooi zo voor m'n vakantie :)

Hmm.. GGD meld toch wat anders inmiddels:
[Twitter]
Ik ga het morgen zien. Zit met bouwjaar 1955 natuurliijk wel dicht tegen de grens. Als het een fout is, dat is het wel een suffe. Kirsten Verdel, doorgaans goed geïnformeerd, heeft maar 33k volgers.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-10 16:01
ericplan schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:15:
[...]

Ik ga het morgen zien. Zit met bouwjaar 1955 natuurliijk wel dicht tegen de grens. Als het een fout is, dat is het wel een suffe. Kirsten Verdel, doorgaans goed geïnformeerd, heeft maar 33k volgers.
Ik heb ook een afspraak voor zondag ochtend (bouwjaar 1968). Ik ga gewoon, zie het wel.

Geloof dat die site nog steeds open staat, maar ja... IT & overheid & weekend, of zo iets.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-10 14:36

psy

Nog steeds verplicht aan de Moderna als 50 plusser? Heb er niet zo'n goede herinneringen aan als Pfizer _O-

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
TheRicolaa10 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:03:
Wat een clusterfuck weer. Ik heb de afspraak nu geannuleerd.
Naja kennelijk een communicatiedeskundige, die er niet over gaat, die kennelijk iets ontdekt en het maar aan de grote klok gaat hangen, waarbij ze zich zelf betiteld als "vacinatieomroeper".

Misschien is het ouderwetsch, maar de (massa)communicatie in deze toch maar overlaten aan diegene die er over gaat ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:56
D4NG3R schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:42:
[...]

Het feit dat ze daar nu met CO2 meters willen gaan werken geeft ook al wel aan hoe weinig geld/moeite er daadwerkelijk tegenaan wordt gegooid. Wat is nu het plan dan? Heel de klas naar buiten toe of de ramen wijd open voor 5 minuten als de CO2 waarde boven X komt? Dan met z'n allen weer naar binnen en/of de ramen potdicht? Daar is toch niks structureels aan..

Fix die ventilatie. :|

Maar goed, dit gaat enigszins buiten de hele covid-discussie om.
Ik werk op een school. Op elke school heeft de overheid betaald voor een CO2-meter in elk lokaal. Nu een paar maanden later is duidelijk waar en hoeveel de ventilatie faalt. In mijn nask-lokaal is het goed, want het lokaal is groter en heeft standaard extra ventilatie.
De stap die nu genomen wordt, is dat er nu gericht geïnvesteerd wordt in de correcte ventilatie.

(Er zijn trouwens leerlingen die rechtstreeks in de meter blazen, met als gevolg enorm hoge metingen. Op zich wat rebels, maar stiekem leren ze dus wel onbewust dat ze de stof CO2 uitademen en hoe een meter niet altijd te vertrouwen is bij een onderzoek.)

De ramen staan vrijwel overal in het enorme schoolgebouw open, dat zou de corona moeten bestrijden. Daar heb ik ook moeite mee, omdat er dus enorm veel gas verstookt wordt.
Het helpt niks, aangezien er op mijn school afgelopen week in elke klas een 20% afwezig was wegens corona. Ook bij docenten zelf loopt het sterk op momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

psy schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:26:
Nog steeds verplicht aan de Moderna als 50 plusser? Heb er niet zo'n goede herinneringen aan als Pfizer _O-
Tsja. Niks is helemaal verplicht.
Als je aan de balie zei dat je perse Pfizer wilde, kreeg je als 50+ gewoon Pfizer.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:31:
[...]

Tsja. Niks is helemaal verplicht.
Als je aan de balie zei dat je perse Pfizer wilde, kreeg je als 50+ gewoon Pfizer.
Helaas niet in Eindhoven, ik probeer dat al sinds de eerste booster, maar nog steeds mag ik geen Pfizer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

zacht schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 02:56:
[...]

Helaas niet in Eindhoven, ik probeer dat al sinds de eerste booster, maar nog steeds mag ik geen Pfizer.
Rijd je naar helmond. Daar geven (gaven) ze wel Pfizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 02:57:
[...]

Rijd je naar helmond. Daar geven (gaven) ze wel Pfizer
Top, ga ik proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:11:
Waar het IMO een beetje scheef loopt is dat we met corona nog altijd alles en iedereen lopen te testen en een positieve testuitslag (ook zonder klachten) betekent dat je thuis zou moeten blijven.
Als de richtlijnen gevolgd worden, test je zonder klachten helemaal niet. Quarantainecheck eindigt elke situatie met "wanneer test je? Al je klachten ontwikkelt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Playa del C. schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:47:
[...]
De stap die nu genomen wordt, is dat er nu gericht geïnvesteerd wordt in de correcte ventilatie.
Een mooi voorbeeld waar het 'zichtbaar' maken van slechte luchtkwaliteit toe kan leiden.
Het helpt niks, aangezien er op mijn school afgelopen week in elke klas een 20% afwezig was wegens corona. Ook bij docenten zelf loopt het sterk op momenteel.
'Het helpt niks' is geen juiste conclusie. Leerlingen en docenten kunnen bijvoorbeeld ook thuis besmet raken en in een vorige alinea gaf je aan dat er blijkbaar ook lokalen zijn waar de luchtkwaliteit niet voldoende is.

Ventilatie en luchtkwaliteit is een van de vele maatregelen die je kunt nemen om de kans op een besmetting te verkleinen. Het is geen magische oplossing die alle besmettingen in Nederland ineens doet stoppen. Als je vlakbij iemand gaat staan die (achteraf) besmettelijk blijkt te zijn in een goed geventileerde ruimte, kun je nog steeds besmet raken. Buiten ook. Alleen is de kans kleiner en vooral als je meerdere maatregelen stapelt (ventilatie, afstand, zelftesten en isolatie etc.)

Dat wordt ook wel het gatenkaasmodel genoemd. Elke maatregel op zich is niet perfect en de ene beter dan de ander, maar gezamenlijk kunnen ze wel een belangrijk verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
42erik schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:55:
[...]
Als de richtlijnen gevolgd worden, test je zonder klachten helemaal niet. Quarantainecheck eindigt elke situatie met "wanneer test je? Al je klachten ontwikkelt"
Wat op zich gek is, want het is al vanaf begin 2020 bekend dat mensen ook besmettelijk zijn voor ze klachten hebben. En sommige mensen zijn besmettelijk zonder dat ze klachten krijgen.

Het hele idee dat je vooral besmettelijk bent met klachten is verkeerd. Dat zou kunnen, maar hoeft niet.

Er zijn dus genoeg situaties te bedenken waar je uit voorzorg kunt testen om de kans op een besmetting te verkleinen. Maar een negatieve test betekent omgekeerd nooit dat je zeker niet besmettelijk bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Real schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:05:
[...]

Wat op zich gek is, want het is al vanaf begin 2020 bekend dat mensen ook besmettelijk zijn voor ze klachten hebben. En sommige mensen zijn besmettelijk zonder dat ze klachten krijgen.

Het hele idee dat je vooral besmettelijk bent met klachten is verkeerd. Dat zou kunnen, maar hoeft niet.

Er zijn dus genoeg situaties te bedenken waar je uit voorzorg kunt testen om de kans op een besmetting te verkleinen. Maar een negatieve test betekent omgekeerd nooit dat je zeker niet besmettelijk bent.
Dat is inderdaad ook de valkuil waardoor zaken als Testen voor Toegang niet gingen werken. Er is niet echt een methode waardoor je de besmettelijkheid van een individu met genoeg zekerheid naar nul kan brengen. Ook een negatieve test biedt geen garanties, alleen een positieve test biedt een vrij hoge kans dat je ook besmettelijk bent.

De hele reden waarom er altijd gezegd is dat je alleen bij klachten moet testen is omdat de testen enorm onbetrouwbaar zijn (kans op valsnegatieven) zonder klachten enerzijds, en anderzijds omdat het anders gewoon achterlijk veel testen zou kosten. Dat is gewoon niet praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:56
Real schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:01:
[...]

Een mooi voorbeeld waar het 'zichtbaar' maken van slechte luchtkwaliteit toe kan leiden.

[...]

'Het helpt niks' is geen juiste conclusie. Leerlingen en docenten kunnen bijvoorbeeld ook thuis besmet raken en in een vorige alinea gaf je aan dat er blijkbaar ook lokalen zijn waar de luchtkwaliteit niet voldoende is.

Ventilatie en luchtkwaliteit is een van de vele maatregelen die je kunt nemen om de kans op een besmetting te verkleinen. Het is geen magische oplossing die alle besmettingen in Nederland ineens doet stoppen. Als je vlakbij iemand gaat staan die (achteraf) besmettelijk blijkt te zijn in een goed geventileerde ruimte, kun je nog steeds besmet raken. Buiten ook. Alleen is de kans kleiner en vooral als je meerdere maatregelen stapelt (ventilatie, afstand, zelftesten en isolatie etc.)

Dat wordt ook wel het gatenkaasmodel genoemd. Elke maatregel op zich is niet perfect en de ene beter dan de ander, maar gezamenlijk kunnen ze wel een belangrijk verschil maken.
Had het complete verhaal moeten vertellen. Je hebt gelijk verder, ventileren werkt perfect als extra maatregel, maar ik bedoelde: leerlingen en docenten komen blijkbaar alsnog teveel in contact, waardoor alsnog iedereen ziek wordt uiteindelijk. Vandaar dat ik niet fan ben van het constant opengooien van alle ramen. Stervens koud, enorme verspilling en alsnog worden corona-besmettingen uiteindelijk niet of nauwelijks geremd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:24

NMH

Moderator General Chat
ericplan schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:11:
[Embed]
Ondertussen heeft het ook nos.nl gehaald:
Mensen die geen extra risico lopen op ernstige gevolgen van een corona-infectie, kunnen voor hun beurt een afspraak maken voor een herhaalprik. Het softwareprogramma waarmee de afspraken worden gemaakt, is niet ontworpen voor miljoenen gebruikers, zegt een woordvoerder van GGD GHOR, de belangenbehartiger van de 25 GGD's.
Kort samengevat: het kan maar het is niet de bedoeling en je hebt kans dat je geweigerd wordt als ze bij de priklocatie controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:08

Goner

What can I do you for ?

Heb de brief gehad van RIVM en wil een afspraak maken en gelijk ook voor m'n vrouw.
Krijg in de procedure op planjeprik.nl nergens een optie om dat te regelen voor twee. Iemand die weet hoe dat werkt of wordt het weer bellen ... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Real schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:05:
[...]

Dat heeft er volgens mij mee te maken dat het in de wereld niet alleen over een virus gaat, maar over een balans tussen en virus en een doorfunctionerende maatschappij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
42erik schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:13:
[...]
Dat heeft er volgens mij mee te maken dat het in de wereld niet alleen over een virus gaat, maar over een balans tussen en virus en een doorfunctionerende maatschappij
Je weet als overheid dat mensen ook besmettelijk kunnen zijn zonder klachten, maar communiceert dat testen alleen hoeft bij klachten, zonder erbij te zeggen dat het gaat om een doorfunctionerende maatschappij?

Zoiets?

Lijkt mij nogal onethisch eigenlijk. Dan hoort een overheid te zeggen dat het ze gaat om een doorfunctionerende maatschappij, maar mensen ook zonder klachten besmettelijk kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Real schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:17:
[...]

Je weet als overheid dat mensen ook besmettelijk kunnen zijn zonder klachten, maar communiceert dat testen alleen hoeft bij klachten, zonder erbij te zeggen dat het gaat om een doorfunctionerende maatschappij?

Zoiets?

Lijkt mij nogal onethisch eigenlijk. Dan hoort een overheid te zeggen dat het ze gaat om een doorfunctionerende maatschappij, maar mensen ook zonder klachten besmettelijk kunnen zijn.
Sorry hoor, maar dat weet iedereen toch al lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Goner schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:35:
Heb de brief gehad van RIVM en wil een afspraak maken en gelijk ook voor m'n vrouw.
Krijg in de procedure op planjeprik.nl nergens een optie om dat te regelen voor twee. Iemand die weet hoe dat werkt of wordt het weer bellen ... ?
Volgens mij kan dat inderdaad nog steeds niet online. Mijn vader heeft uiteindelijk voor zichzelf online een afspraak gemaakt en zijn vrouw zonder afspraak meegenomen. Was geen punt, maar het hangt waarschijnlijk van de GGD af of daar een probleem van gemaakt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
NMH schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:33:
[...]

[...]

Kort samengevat: het kan maar het is niet de bedoeling en je hebt kans dat je geweigerd wordt als ze bij de priklocatie controleren.
Fraai staaltje communicatie wel van de GGD. :/

Eerder deze maand nog bezorgde berichten op de NOS dat nog niet de helft van de volwassenen überhaupt een booster wil en nu gooien ze de bal vol op die verschrikkelijke "mensen die de controles weten te omzeilen" en "voordringen ten koste van anderen"... ipv; Fijn dat jullie zo enthousiast zijn maar we hebben een foutje gemaakt, dit was niet de bedoeling en we gaan de boel ASAP fixen.

Ik heb deze methode gebruikt; Er was geen controle te omzeilen, gisteravond een afspraak gemaakt zonder een woord te liegen en kon vanochtend terecht op het dichtstbijzijnde vaccinatiepunt. Dus blijkbaar loopt dat ten koste van anderen ook nog wel los :X

Disclaimer: Ben zorgmedewerker, dus niet "fout" maar dit was gewoon makkelijker dan via mn werkgever. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Op veler verzoek heeft het kabinet een MIT opgezet. Een Maatschappelijk Impact Team, naast het OMT.

Hierbij het eerste advies:

https://www.rijksoverheid...dvies-fit-voor-het-najaar

[ Voor 27% gewijzigd door Real op 01-10-2022 23:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 01:06
Vaccinatie tegen SARS-CoV-2 verlaagt het risico op langdurige COVID na infectie met slechts ongeveer 15%, volgens een onderzoek onder meer dan 13 miljoen mensen 1 . Dat is het grootste cohort dat tot nu toe is gebruikt om te onderzoeken hoeveel vaccins beschermen tegen de aandoening, maar het is onwaarschijnlijk dat de onzekerheid een einde zal maken.

https://www.nature.com/ar...witter#Echobox=1664353089

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
NMH schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:33:
[...]

[...]

Ik kom daar nu pas achter. :+
Zit ik hier tussen de 60+ die massaal in de rij staan voor Moderna, en enkel mijn vriendin en ik voor Pfizer.

* Ik heb gewoon rijskoverheid bezocht en doorgeklikt...

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 02-10-2022 12:29 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

QSYS schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 03:56:
Vaccinatie tegen SARS-CoV-2 verlaagt het risico op langdurige COVID na infectie met slechts ongeveer 15%, volgens een onderzoek onder meer dan 13 miljoen mensen 1 . Dat is het grootste cohort dat tot nu toe is gebruikt om te onderzoeken hoeveel vaccins beschermen tegen de aandoening, maar het is onwaarschijnlijk dat de onzekerheid een einde zal maken.

https://www.nature.com/ar...witter#Echobox=1664353089
Er zijn geen 13 miljoen mensen onderzicht, de gegevens van 13 miljoen mensen zijn gebruikt. Gegevens die al dan niet compleet zijn.
There were 33,940 and 4,983,491 participants in the BTI group and a contemporary control group of users of the Veterans Health Administration from 1 January 2021 to 31 October 2021 with no record of a positive SARS-CoV-2 test, respectively.
De groep veteranen is al een zelf selecterende groep van voornamelijk mannen in een bepaalde leeftijd. Deze cijfers extrapoleren naar de hele bevolking is niet perse mogelijk, het onderzoek geeft zelf ook al aan dat het alleen de groep 'gevaccineerd maar toch meetbaar ziek' vergelijkt met 'ongevaccineerd en meetbaar ziek' waarbij de groep 'gevaccineerd maar nooit meetbaar ziek na besmetting' buiten beeld valt. Die zijn niet van 'gevaccineerd en nooit besmet' te onderscheiden.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 01:06
IJzerlijm schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:46:
[...]

Er zijn geen 13 miljoen mensen onderzicht, de gegevens van 13 miljoen mensen zijn gebruikt. Gegevens die al dan niet compleet zijn.

[...]

De groep veteranen is al een zelf selecterende groep van voornamelijk mannen in een bepaalde leeftijd. Deze cijfers extrapoleren naar de hele bevolking is niet perse mogelijk, het onderzoek geeft zelf ook al aan dat het alleen de groep 'gevaccineerd maar toch meetbaar ziek' vergelijkt met 'ongevaccineerd en meetbaar ziek' waarbij de groep 'gevaccineerd maar nooit meetbaar ziek na besmetting' buiten beeld valt. Die zijn niet van 'gevaccineerd en nooit besmet' te onderscheiden.
Dus het percentage dat het beschermt klopt niet, als ik jou begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

De groep veteranen is al een zelf selecterende groep van voornamelijk mannen in een bepaalde leeftijd.
Zelf selecterend? Sure. Maar bepaalde leeftijd? We hebben het niet specifiek over veteranen van een bepaalde oorlog. Een veteraan kan een twintiger zijn die in Afghanistan heeft gediend of een honderdjarige die WO2 heeft meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
downtime schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:58:
[...]

Zelf selecterend? Sure. Maar bepaalde leeftijd? We hebben het niet specifiek over veteranen van een bepaalde oorlog. Een veteraan kan een twintiger zijn die in Afghanistan heeft gediend of een honderdjarige die WO2 heeft meegemaakt.
In Amerika is iedereen die in dienst gezeten heeft een veteraan. Dat kan dus werkelijk variëren van 1 week dienst tot 30+ jaar.
Er zijn daar, dacht ik, ook veel meer vrouwen in dienst dan bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Bouke-p schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:58:
[...]

In Amerika is iedereen die in dienst gezeten heeft een veteraan. Dat kan dus werkelijk variëren van 1 week dienst tot 30+ jaar.
Ik denk dat je gelijk hebt maar wist het niet zeker.
Er zijn daar, dacht ik, ook veel meer vrouwen in dienst dan bij ons.
Ja maar niettemin is het zelf selecterend. Minder vrouwen dan het percentage in de rest van de samenleving, meer armen dan in de rest van de samenleving, meer ethnische minderheden dan in de rest van de samenleving, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

[...]

De groep veteranen is al een zelf selecterende groep van voornamelijk mannen in een bepaalde leeftijd. Deze cijfers extrapoleren naar de hele bevolking is niet perse mogelijk
Natuurlijk zitten daar beperkingen aan, maar zo kan je wel alles afschieten. Vooral gezien zover mij bekend is hoewel er uiteraard verschillen zijn tussen bijvoorbeeld mannen en vrouwen met betrekking tot covid, er tot nu toe geen gigantische v erschillen zijn. En of het nou uiteindelijk 15% of 10% of 20% is, maakt nou ook geen wereld van verschil meer uit.
het onderzoek geeft zelf ook al aan dat het alleen de groep 'gevaccineerd maar toch meetbaar ziek' vergelijkt met 'ongevaccineerd en meetbaar ziek' waarbij de groep 'gevaccineerd maar nooit meetbaar ziek na besmetting' buiten beeld valt. Die zijn niet van 'gevaccineerd en nooit besmet' te onderscheiden.
Dat is natuurlijk wel een valide punt. Al verbaasd het resultaat mij dan nog wel. Want het vaccin is altijd primair goed geweest om te voorkomen dat je in het ziekenhuis komt, niet voorkomen dat je ziek wordt. Mijn onderbuik zou denken dat degene die in het ziekenhuis kwamen ook grotere kans kregen op long covid. Maar als het vaccin wel beschermd tegen in het ziekenhuis komen, maar niet tegen long covid, dan zouden dus relatief veel gevaccineerde die niet direct ernstig ziek werden, toch long covid gekregen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haribold
  • Niet online
Het zit achter een betaalmuur, maar een genuanceerder geluid over de ventilatie op scholen:
https://www.volkskrant.nl...het-coronavirus~be33ae1b/

De uitkomsten van een onderzoek die suggereren dat uitgebreide luchtverspreiding van corona niet zozeer voorkomt op scholen, ook niet bij verminderde ventilatie.

Met name de reactie van Marc Bonten (niet een van de onderzoekers) is een nuchter geluid dat hopelijk meer weerklank gaat vinden:
‘Ik hoop dat dit onderzoek bijdraagt aan een meer genuanceerdere discussie over dit onderwerp. We hebben gezien dat veel mensen allerlei dingen omarmen waarvan we de werking domweg niet goed kunnen objectiveren, zoals mondkapjes en ventilatie. Terwijl vaccinatie, waarvan we de werking wél kunnen objectiveren, op weerstand stuit.’

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loekf2
Charly schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:40:
[...]

Fraai staaltje communicatie wel van de GGD. :/

Eerder deze maand nog bezorgde berichten op de NOS dat nog niet de helft van de volwassenen überhaupt een booster wil en nu gooien ze de bal vol op die verschrikkelijke "mensen die de controles weten te omzeilen" en "voordringen ten koste van anderen"... ipv; Fijn dat jullie zo enthousiast zijn maar we hebben een foutje gemaakt, dit was niet de bedoeling en we gaan de boel ASAP fixen.

Ik heb deze methode gebruikt; Er was geen controle te omzeilen, gisteravond een afspraak gemaakt zonder een woord te liegen en kon vanochtend terecht op het dichtstbijzijnde vaccinatiepunt. Dus blijkbaar loopt dat ten koste van anderen ook nog wel los :X

Disclaimer: Ben zorgmedewerker, dus niet "fout" maar dit was gewoon makkelijker dan via mn werkgever. O-)
Ik heb hem vanmorgen ook gehaald na een afspraak vrijdagavond online gemaakt te hebben. Geen vragen bij de ingang. Ik voeld me gesterkt omdat ik wel de griepvaccinatie via de huisarts krijg. Sta alleen niet op de "grieplijst" bij de GGD/RIVM, omdat mijn huisarts zich te strak aan de criteria hield in 2021.

(iets met te vaak last van oren en "holtes")

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-10 15:12
We zitten aardig hoog qua infecties. De R-waarde lijkt volgens mijn model ook de afgelopen dagen stabiel tussen 1.25 en 1.3 te hebben gezeten. En ook anekdotisch: ik hoor vandaag van covid bij buren en bij een collega.

Vind De R-waarde wel hoog. Wijst op een vrij sterke immuun-evasiteit van de nieuwe subvarianten Ba2.75 en 4.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 13:43

Agent47

I always close my contracts.

t_captain schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:11:
We zitten aardig hoog qua infecties. De R-waarde lijkt volgens mijn model ook de afgelopen dagen stabiel tussen 1.25 en 1.3 te hebben gezeten. En ook anekdotisch: ik hoor vandaag van covid bij buren en bij een collega.

Vind De R-waarde wel hoog. Wijst op een vrij sterke immuun-evasiteit van de nieuwe subvarianten Ba2.75 en 4.6
En nog lang niet iedereen mag de booster wederom halen dacht ik...

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:Nu de nieuwe vaccinatiecampagne op stoom begint te komen mogen ook weer meer en meer Tweakers de prik halen. Bij deze een vriendelijke herinnering dat vaccinatieervaringen en dergerlijke in De Covid kroeg mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
haribold schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:30:
De uitkomsten van een onderzoek die suggereren dat uitgebreide luchtverspreiding van corona niet zozeer voorkomt op scholen, ook niet bij verminderde ventilatie.
Welnee. Er is gemeten in relatief goed geventileerde klassen met aerosol-vangers aan het plafond

Alsof je nagaat of je nat wordt van de regen met of zonder paraplu, Maar dan doe je dat niet in de zomer terwijl er droog weer wordt voorspeld. Want dan zul je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat het lastig was om vast stellen hoe goed de paraplu werkt.

Wat dit onderzoek eerder lijkt aan te tonen is dat ventilatie goed werkt. Maar dat wisten we natuurlijk al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
En wat hebben mondkapjes hiermee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Real schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:14:
[...]

Welnee. Er is gemeten in relatief goed geventileerde klassen met aerosol-vangers aan het plafond

Alsof je nagaat of je nat wordt van de regen met of zonder paraplu, Maar dan doe je dat niet in de zomer terwijl er droog weer wordt voorspeld. Want dan zul je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat het lastig was om vast stellen hoe goed de paraplu werkt.

Wat dit onderzoek eerder lijkt aan te tonen is dat ventilatie goed werkt. Maar dat wisten we natuurlijk al.
Ik vond vooral het commentaar van Bonten bijzonder, die de rol van zowel de mondkapjes als die van ventilatie enigszins onderuit schoffelt.

Edit: en het volgende over het nieuwe vaccin zegt:

Bijzonder, aangezien er momenteel in Nederland nog met de 'oude nieuwe variant', het anti-BA1-vaccin geprikt wordt. In Duitsland schijnen ze al wel de anti-BA5-prik te prikken.

[ Voor 18% gewijzigd door zacht op 03-10-2022 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
zacht schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:18:
[...]
Ik vond vooral het commentaar van Bonten bijzonder, die de rol van zowel de mondkapjes als die van ventilatie enigszins onderuit schoffelt.
Ik was je een minuut voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

haribold schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:30:
Het zit achter een betaalmuur, maar een genuanceerder geluid over de ventilatie op scholen:
https://www.volkskrant.nl...het-coronavirus~be33ae1b/

Met name de reactie van Marc Bonten (niet een van de onderzoekers) is een nuchter geluid dat hopelijk meer weerklank gaat vinden:
[...]
Er is van alles mis met dat stuk. Alleen al als je de bron erbij pakt zie je dat er allerlei omstandigheden zijn waardoor dit stuk niet zo sterk is, zoals het feit dat er juist enorm werd geventileerd in die periode (meer dan normaal).
limitations should be addressed: first, reporting on SARS-CoV-2 infections to schools may have been incomplete and resulted in underestimation of the actual incidence. Second, detailed information
about the location of transmission (in or outside school environment) could not be obtained. Third,
the sample size in this study was not sufficient to determine statistical significance of small effect sizes. Fourth, CO2 concentration was only measured for one or two days during the study period in a selection of classrooms per school, and thus might not be representative for the entire study period
and school. However, we selected the classrooms and days to represent the different ventilation regimes covering within school variation during routine use and adjusted for outside CO2 concentrations. During the study period, there was additional attention for optimal ventilation and windows and doors of classrooms were frequently open. Our results can therefore not be extrapolated
to conditions where this does not apply. If doors and windows were closed more often, this would probably have resulted in CO2 thresholds being exceeded more frequently
Doet me denken aan het RIVM onderzoek in het begin van de pandemie waarbij kinderen niet zouden verspreiden, waarbij dat onderzoek tijdens de lockdown is gedaan toen de scholen dicht waren. Toen wereldwijd andere studies het tegendeel al bewezen kwamen ze daar nog even mee.

Nog even en asymptomatische verspreiding wordt ook weer ontkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Mfpower schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:44:
[...]
Er is van alles mis met dat stuk.
De titel van het krantenartikel is ook problematisch.

Als de woorden 'geen bewijs' in de titel staan, is dat een ontzettend onduidelijke boodschap. Dat kan namelijk grofweg twee dingen betekenen die nogal tegenstrijdig zijn:

- er is nog geen bewijs voor dit verschijnsel (dat op zich wel waarschijnlijk is)
- er is wederom geen bewijs (dit verschijnsel is waarschijnlijk niet waar)

https://astralcodexten.su...no-evidence-is-a-red-flag

Maar in dit geval is 'geen bewijs' ook nog eens volstrekt te verwachten. De onderzoekers probeerden namelijk bewijs te verzamelen voor een verschijnsel dat juist door ventilatie moeilijk meetbaar is en dat bewijs werd vervolgens verzameld terwijl er veel werd geventileerd.

De inleiding van het krantenartikel is ook opvallend. In die inleiding wordt namelijk gesteld dat verspreiding niet zozeer plaats vindt via de lucht, maar door nauw contact. Zelfs al zou dat kloppen, dan zul je bij aerogene verspreiding natuurlijk ook vooral door nauw contact besmettingen vinden. Want dan sta je veel dichterbij en is de hoeveelheid besmettelijke lucht die je inademt ook veel groter.

Overigens heeft het RIVM vorig jaar al gepubliceerd dat ventilatie prima werkt. Zie pagina 23:

https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2021-0207.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loekf2
zacht schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:18:
[...]

Edit: en het volgende over het nieuwe vaccin zegt:
[Twitter]

Bijzonder, aangezien er momenteel in Nederland nog met de 'oude nieuwe variant', het anti-BA1-vaccin geprikt wordt. In Duitsland schijnen ze al wel de anti-BA5-prik te prikken.
Ik kreeg zondag ook de BA.1 booster. Ik gok dat ze deze maand nog steeds met BA.1 booster prikken, ondanks dat (schijnt) de griep prik groepen nu mogen komen.

GZ-raad verschuilt zich achter "we weten nog steeds niet of het echt verschil maakt".

EDIT: de 0.5 ml dosis maakt wel uit qua bijwerkingen. Ik had normaal zo'n 36 uur last van Moderna (koude rillingen etc). Nu toch wel 2 dagen (zeg 48 uur).

[ Voor 8% gewijzigd door loekf2 op 04-10-2022 17:59 ]

Pagina: 1 ... 74 ... 83 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.