Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
Wat bedoel je met 'niet werkt'? Dat het 0% effect heeft? Dat het de pandemie niet voorkomt? Dat het de drager niet in 100% van de gevallen beschermt?stylezzz schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:17:
[...]
Dat dit lapje stof niet werkt weet ik inmiddels wel. Maar goed, er was een plicht en sommige mensen reageerden nogal awkward als je het durfde om je zonder mondkapje ergens te begeven... Dus je doet het toch maar
Overigens ben ik netjes opgevoed. Rechtstreeks in iemands gezicht hoesten of kuchen heb ik nog nooit gedaan.
[ Voor 5% gewijzigd door BarôZZa op 19-09-2022 11:26 ]
Zucht, ik val in herhaling.Real schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:20:
[...]
Zie RIVM onderzoek. Ontkracht dat dan. En waarom zou je het over een 'lapje stof' hebben als je veel effectievere mondkapjes hebt en kunt gebruiken.
Je bedoelt.... Als iedereen z'n gordel goed draagt en niet bijvoorbeeld onder de oksel dan werken ze goed....stylezzz schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:53:
[...]
Dat is het.... Mondkapjes zouden kunnen werken, maar absoluut niet op de manier zoals we ze in nederland hebben gebruikt. Hell, je kwam zelfs volk tegen wat die dingen zelf had gefabriceerd om maar wat 'modieus' over te komen. En dan in de supermarkt natuurlijk.... Je staat nooit langer als 5 seconden naast dezelfde persoon (althans, zo doe ik boodschappen) dus besmettingen kwamen daar al amper voor. Wat een hel....
Dan ben ik blij dat jij je mondkapje altijd volgens protocol gedragen hebt.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---
weggehaald
[ Voor 124% gewijzigd door stylezzz op 19-09-2022 11:45 . Reden: dont feed the troll zegt men wel eens ]
Grappig dat je bij deze situatie het stellig met de wetenschap eens bent, want ook bij autogordels is er een minderheid die ze weigert te dragen vanuit de overtuiging dat deze dodelijk zijn.stylezzz schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:37:
[...]
Poeh... Het moet niet gekker worden. Hoeveel verkeersdoden dat die gordels in auto's hebben voorkomen zijn we het allemaal wel over eens toch?
Ja, dat kunnen ze zeer zeker zijn. Er zullen vast wel gevallen zijn waarbij iemand juist door het dragen van een autogordel is overleden. Maar het feit dat het in bijna alle overige gevallen juist bewezen levens red wordt dan even genegeerd.
Buiten het feit om dat het autogordel-voorbeeld kant noch wal raakt @Coach4All, een autogordel draag je voor jezelf, een mondmasker draag je om besmetting van een ander te voorkomen. Ze doen weinig (niet niks!) als je zelf geen drager van het virus bent.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Over auto's en mondkapjes gesproken;D4NG3R schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:51:
[...]
Grappig dat je bij deze situatie het stellig met de wetenschap eens bent, want ook bij autogordels is er een minderheid die ze weigert te dragen vanuit de overtuiging dat deze dodelijk zijn.
Ja, dat kunnen ze zeer zeker zijn. Er zullen vast wel gevallen zijn waarbij iemand juist door het dragen van een autogordel is overleden. Maar het feit dat het in bijna alle overige gevallen juist bewezen levens red wordt dan even genegeerd.![]()
offtopic:
Buiten het feit om dat het autogordel-voorbeeld kant noch wal raakt @Coach4All, een autogordel draag je voor jezelf, een mondmasker draag je om besmetting van een ander te voorkomen. Ze doen weinig als je zelf geen drager van het virus bent.
Afgelopen week op de ring... maar ze hadden wel hun mondkapjes op

plaatjes van FB
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
In het Duitse OV zijn de kapjes nog steeds verplicht. Ik krijg het al benauwd als ik die mensen in de bussen zie zitten. Gelukkig heeft Nederland dat snel laten varen.ArcticWolf schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:01:
[...]
Over auto's en mondkapjes gesproken;
Afgelopen week op de ring... maar ze hadden wel hun mondkapjes op![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
plaatjes van FB
2 weken geleden was ik voor het werk in Duitsland. Bij de klant (multinational) moesten bij alle binnenruimtes weer de mondkapjes gedragen worden.

Bijzonder weer hoor...Amd RuLuzzz schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:29:
[...]
In het Duitse OV zijn de kapjes nog steeds verplicht. Ik krijg het al benauwd als ik die mensen in de bussen zie zitten. Gelukkig heeft Nederland dat snel laten varen.
2 weken geleden was ik voor het werk in Duitsland. Bij de klant (multinational) moesten bij alle binnenruimtes weer de mondkapjes gedragen worden.
Ik was 2 weken geleden op Lanzarote en daar dus ook in het OV en Tui zei al, koop een mondkapje voor de toerbus... Maar je kon ze niet eens in de supermarkt kopen. Alleen bij de bus chauffeur of in het hotel, echt apart.
Maar goed, genoeg die zich er niet aan houden.
https://trialsjournal.bio...0.1186/s13063-022-06704-z
Het is gewoon lastige materie om buiten laboratoria te onderzoeken op werking.The study in question raises intriguing questions about the role of public health interventions in changing behavioral patterns to decrease COVID case rates in low- and middle-income countries. The mask intervention was highly effective at modifying behaviors (distancing, mask-wearing, symptom reporting). Nonetheless, the data is consistent with mask wearing having modest or no direct effect on COVID-related outcomes in this experimental setting.
[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 19-09-2022 13:37 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Dat geldt natuurlijk ook de andere kant op dat er mythische, WoW-achtige werking aan een mondkapje gegeven wordt. Duitsland (met name Lauterbach) gelooft daar bv. nog steeds in.IJzerlijm schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:08:
Zelfs als er een geweldig onderzoek komt zal het niet veel mensen ertoe brengen te accepteren dat die gehate mondkapjes werken. Er is inmiddels zoveel moeite gestoken in het ontkennen van enig nut dat simpelweg het onderzoek niet geloven veel makkelijker is.
Bij zoveel wisseling in testresultaat zou het imo altijd een eigen afweging moeten zijn en nooit een plicht. Het is namelijk de snelste manier om vertrouwen in maatregelen te schaden door zaken in te voeren om het invoeren. Oftewel: men wil laten zien dat er 'politieke daadkracht' is geweest. Beetje zelfde als de situatie om de avondklok en de lockdowns kosten ook nogal moeite zoals China laat zien.
[ Voor 26% gewijzigd door Señor Sjon op 19-09-2022 13:50 ]
Denk dat de meeste het wel geloven en dat ze linksom of rechtsom corona toch wel krijgen of niet en daar doet een mondkapje niks aan af.IJzerlijm schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:08:
Zelfs als er een geweldig onderzoek komt zal het niet veel mensen ertoe brengen te accepteren dat die gehate mondkapjes werken. Er is inmiddels zoveel moeite gestoken in het ontkennen van enig nut dat simpelweg het onderzoek niet geloven veel makkelijker is.
Duitsland: De man met de hamer ziet overal spijkers.Señor Sjon schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:36:
[...]
Dat geldt natuurlijk ook de andere kant op dat er mythische, WoW-achtige werking aan een mondkapje gegeven wordt. Duitsland (met name Lauterbach) gelooft daar bv. nog steeds in.
Nederland: Het kind met het badwater weggooien.
Van beiden valt wat te leren. Vooral hoe het niet moet.
Daar snij je (pun intendedCid Highwind schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:37:
[...]
Misschien dat het kaasplakjesmodel maar weer van stal gehaald moet worden? De maatregelen gaan immers hand in hand met andere maatregelen, sowieso in ziekenhuizen, waar medewerkers nog altijd om de andere dag een zelftest moeten doen. Niet dat die tegenwoordig nog wat aanduiden, zo zwak de virale last heden ten dage is. Maar bij symptomen is het meteen een retourtje PCR-hok.
Dat vind ik een dooddoener. Ja, landen zijn verschillend, dus er zitten verschillen in. Die moet je zoveel mogelijk meenemen in een onderzoek, en dat kan tijd kosten en je kan dingen over het hoofd zien. Maar het hoeft ook niet perfect om een globaal beeld te krijgen van de praktijk van een maatregel. Het is verder hetzelfde virus, en daarom zien we ook vergelijkbare patronen terugkomen: als wij een golf krijgen, krijgen de oosterburen en zuiderburen etc dat ook, ze pieken ongeveer op hetzelfde moment, zijn op hetzelfde moment ongeveer weer voorbij, relatieve stijgingen ontlopen elkaar niet zoveel etc. Ondanks verschillen is het in de praktijk zo anders niet.En dan nog los van hoe er vele verschillende parameters en variabelen zijn waardoor je Duitse cijfers niet met de Nederlandse vergelijken kunt om daaruit te concluderen dat maskers niet werken. Naar maskers an sich is gewoon onderzoek gedaan, volgens mij liggen er geen reden voor om dezen in twijfel te trekken.
Verder is Duitsland niet het enige land met mondkapje-plicht in het OV volgens mij. Als de info nog up-to-date is, dan hebben bijv Griekenland en Spanje ook die plicht. Dat geeft alweer meer landen om te vergelijken. Ook daar verlopen de corona-patronen hetzelfde, ook al zijn het compleet andere landen met andere gebruiken met duizend-en-één variabelen die anders zouden kunnen zijn. Lijkt me zeer de moeite waard om daar kennis uit te destilleren
Dat maskers werken in een gecontroleerde setting hoeft nog niets te zeggen over de praktijk. Ontelbaar veel onderzoeken over verschillende zaken geweest die in gecontroleerde omstandigheden tot positieve conclusies kwamen die in de praktijk weer verdwenen, om wat voor reden dan ook.
Ze zeggen ook "This reanalysis thus complicates drawing any causal link between masks and the observed decrease in population-rate of symptomatic seropositivity." Dat klinkt alsof het niet keihard bewezen is dat het écht werkt, zoals soms gesteld wordt. Het zou kunnen werken, maar misschien ook niet, in ieder geval geen overduidelijk effect.Señor Sjon schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:44:
De grootste test was vorig jaar in Bangladesh met grote controlegroepen. Recent is daar deze reactie op verschenen (er zijn er veel meer. Zeker toen de onderliggende data beschikbaar kwam, kwam er ook aardig wat kritiek op):
https://trialsjournal.bio...0.1186/s13063-022-06704-z
[...]
Het is gewoon lastige materie om buiten laboratoria te onderzoeken op werking.
Voor mij zal het wel uitmakenIJzerlijm schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:08:
En hoe moet het dan wel? Zijn er landen die het beter doen?Cid Highwind schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:52:
[...]
Duitsland: De man met de hamer ziet overal spijkers.
Nederland: Het kind met het badwater weggooien.
Van beiden valt wat te leren. Vooral hoe het niet moet.
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
https://www.rijksoverheid...n-motie-inzake-long-covid
Schijnbaar staat de teller nu op 1 op de 8 mensen die klachten houdt. En de eerste keuringen bij het UWV zitten erop. De vraag is hoeveel dat er gaan worden, want pas na twee jaar worden mensen gekeurd.
Even in de gaten houden dus hoe dit getal zich ontwikkelt en of nieuwe varianten of vaccinatie een verschil maken. Maar voor de mensen die volledig worden afgekeurd is het een drama uiteraard.
Aangezien gewoon een feit is dat mondkapjes werken omdat ze virusdeeltjes tegen houden die in of uit geademd worden, is het raar om dat dan proberen weg te cijferen door te kijken hoeveel mensen dat kunnen saboteren door ze verkeerd te gebruiken?TerraGuy schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:10:
[...]
Daar snij je (pun intended) een goed punt aan, waar ik ook al op hint: werkt deze/een maatregel wel op zichzelf, of heeft het in de praktijk geen zin omdat er zoveel gaten inzitten dat het virus links- of rechtsom toch wel verspreidt? Waarbij dus een conclusie kan zijn: we doen óf alle maatregelen óf niks, want 'een beetje maatregelen' heeft amper zin; daarvoor wil je dus onderzoek doen, heeft het zin om miljoenen mensen met mondkapjes op te zadelen elke dag? Zo ja: doen. Zo nee: afschaffen.
Dat is gewoon de moderne variant van het paard achter de wagen spannen.
Een lucht gedragen virus komt via de lucht je keel/neus en longen in. Dus als een mondkapje voorkomt dat ze bij het ene mens eruit vliegen in één (kleine) waterdruppel of bij een ander naar binnen schieten, voorkomt dat gewoon verspreiding.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Het is bijna oktober en er is gelukkig in de verste verte geen lockdown in zicht...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Tot zover de theorie, die klopt, dat is uitgezocht en goed bevonden. Alleen, in hoeverre werkt dat in de praktijk, dat is dus de vraag. Zeker als je je mondkapje niet continu ophebt maar alleen in het OV, zoals in meerdere landen nu. Als ik die landen vergelijk met landen zonder, zie ik dus geen duidelijk verschil dat t effect heeft in de praktijk. Het virus verspreidt zich toch wel, blijkbaar. Kun je 't net zo goed niet doen. Of ik zie iets over het hoofd, maar nog niemand heeft daar iets zinnigs over gezegd, behalve dat er onderzoek is gedaan dat het in de praktijk moeilijk aan te tonen is of het iets doet of niet.YakuzA schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:55:
[...]
Aangezien gewoon een feit is dat mondkapjes werken omdat ze virusdeeltjes tegen houden die in of uit geademd worden, is het raar om dat dan proberen weg te cijferen door te kijken hoeveel mensen dat kunnen saboteren door ze verkeerd te gebruiken?
Dat is gewoon de moderne variant van het paard achter de wagen spannen.
Een lucht gedragen virus komt via de lucht je keel/neus en longen in. Dus als een mondkapje voorkomt dat ze bij het ene mens eruit vliegen in één (kleine) waterdruppel of bij een ander naar binnen schieten, voorkomt dat gewoon verspreiding.
Omdat we nu de tijd hebben om eens goed te onderzoeken of het in de praktijk eigenlijk wel zin heeft als de overheid mondkapjes weer gaan verplichten in het OV, in plaats van rücksichtslos weer in te voeren 'om maar iets te doen'?
Ik kan me nog goed herinneren dat Jaap van Dissel (en anderen) dit vorig jaar zo rond dit tijdstip ook zeidenHet is bijna oktober en er is gelukkig in de verste verte geen lockdown in zicht...
Ondanks die 87% gevaccineerd begon het hele circus gewoon weer, nog geen 4 weken later! Gelukkig kwam omikron ons redden vanaf december, ondanks dat het nog even duurde voordat dat goed en wel tot hem doordrong.Lockdownmaatregelen als winkel-, schoolsluiting of avondklok zijn komende winter niet reëel, stelt Van Dissel. De Deltavariant wordt -hoewel besmettelijker- voor een groot deel toch onschadelijk gemaakt door de vaccins. Bijna 87 procent van de Nederlandse volwassenen heeft een eerste inenting gehad. ,,We zitten in een principieel andere situatie dan vorig jaar”, zegt Van Dissel.
Ik verwacht geen groot probleem de komende winter, hoogstens dat er in paniek toch weer oude maatregelen van stal worden gehaald want een (niet zo ernstige) golf krijgen we vrijwel zeker.
Zeker bij omikron, met zijn gigantische besmettelijlheid waarbij BCO eigenlijk niet meer mogelijk is kun je jezelf dit inderdaad afvragen. Waar je bij eerdere varianten als alpha en delta nog met wat telefoontjes een 'best guess' kon doen of dat iemand op school, werk of in de bus besmet was geraakt is dat bij omikron niet meer mogelijk.TerraGuy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 00:55:
[...]
Tot zover de theorie, die klopt, dat is uitgezocht en goed bevonden. Alleen, in hoeverre werkt dat in de praktijk, dat is dus de vraag. Zeker als je je mondkapje niet continu ophebt maar alleen in het OV, zoals in meerdere landen nu. Als ik die landen vergelijk met landen zonder, zie ik dus geen duidelijk verschil dat t effect heeft in de praktijk. Het virus verspreidt zich toch wel, blijkbaar. Kun je 't net zo goed niet doen. Of ik zie iets over het hoofd, maar nog niemand heeft daar iets zinnigs over gezegd, behalve dat er onderzoek is gedaan dat het in de praktijk moeilijk aan te tonen is of het iets doet of niet.
[...]
Omdat we nu de tijd hebben om eens goed te onderzoeken of het in de praktijk eigenlijk wel zin heeft als de overheid mondkapjes weer gaan verplichten in het OV, in plaats van rücksichtslos weer in te voeren 'om maar iets te doen'?
[...]
Ik kan me nog goed herinneren dat Jaap van Dissel (en anderen) dit vorig jaar zo rond dit tijdstip ook zeidenMaand later in oktober zelfs, zie ik:
[...]
Ondanks die 87% gevaccineerd begon het hele circus gewoon weer, nog geen 4 weken later! Gelukkig kwam omikron ons redden vanaf december, ondanks dat het nog even duurde voordat dat goed en wel tot hem doordrong.
Ik verwacht geen groot probleem de komende winter, hoogstens dat er in paniek toch weer oude maatregelen van stal worden gehaald want een (niet zo ernstige) golf krijgen we vrijwel zeker.
Als dat gebeurt verwacht ik wel degelijk grote problemen de komende winter, want de bereidheid van zowel de winkeliers als de bevolking voor al te drastische ingrepen zal niet groot zijn.TerraGuy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 00:55:
Ondanks die 87% gevaccineerd begon het hele circus gewoon weer, nog geen 4 weken later! Gelukkig kwam omikron ons redden vanaf december, ondanks dat het nog even duurde voordat dat goed en wel tot hem doordrong.
Wat de verzachtende omstandigheid ook was (omikron), iedereen weet nog heel goed dat de overheid eind vorig jaar over-reageerde. We zijn nu een jaar verder, de cijfers zijn significant lager dan een jaar geleden en Corona is voor een groot deel van de bevolking inmiddels iets uit de geschiedenisboeken.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dat eerste is duidelijk, evalueren, leren, verbeteren.TerraGuy schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:10:
[...]
En hoe moet het dan wel? Zijn er landen die het beter doen?
Dat tweede is irrelevant, er is binnen Nederland ruimte genoeg voor verbetering en het Nederlandse volkje is eigenaardig genoeg om geen maatregelen van het buitenland 1 op 1 op te kunnen projecteren als zijnde succesmodel. Ik heb enkel Nederland en Duitsland aangehaald omdat beiden zijn doorgeschoten in hun visie met betrekking tot de werking van beschermende maskers en de geïmplementeerde maatregelen. De waarheid ligt niet altijd in het midden, maar dit is nu net een topic waar dat bij deze twee voorbeelden wel het geval is.
Stap 1 is dus onderkennen dat het een werkend middel is. Stap 2 is na te gaan of het ook het juiste middel is om in te zetten als maatregel gegeven de context. We zijn nu bij stap 2 aangekomen, mensen die anno 2022 nog steeds niet aan stap 1 voorbij komen hebben geen zinnige bijdrage in het debat en vormen enkel een stoorfactor met het in den treure herhalen van een niet met feiten onderbouwde mening.
Erm, stap 1 is juist erg relevant omdat de praktijktesten de theorietesten weerleggen.Cid Highwind schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:43:
[...]
Stap 1 is dus onderkennen dat het een werkend middel is. Stap 2 is na te gaan of het ook het juiste middel is om in te zetten als maatregel gegeven de context. We zijn nu bij stap 2 aangekomen, mensen die anno 2022 nog steeds niet aan stap 1 voorbij komen hebben geen zinnige bijdrage in het debat en vormen enkel een stoorfactor met het in den treure herhalen van een niet met feiten onderbouwde mening.
Incorrect. De theorietest, zoals hier gisteren gepost, waarvan sowieso in de randvoorwaarden wordt gesteld dat het zich betrekt op andere omstandigheden dan representatief voor westerse landen, gaat in op maskers als maatregel. Niet als middel.Señor Sjon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:22:
[...]
Erm, stap 1 is juist erg relevant omdat de praktijktesten de theorietesten weerleggen.
Praktijktesten is simpel. Draag een mondkapje een tijdje en het is vochtig aan de binnenkant. En dat is, als je niet likt aan het masker, de damp in je adem die je niet ziet tenzij het koud is of je op een raam ademt. Dat vocht is ook hoe het virus zich verspreidt en nu zit het in je masker in plaats van dat het door de lucht zweeft. Of die 43,981% of 74,901% van het totaal is wat je zonder masker had uitgestoten is niet te bepalen maar het doet iets.Señor Sjon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:22:
[...]
Erm, stap 1 is juist erg relevant omdat de praktijktesten de theorietesten weerleggen.
Er is veel onbekend maar dat het virus zich niet als losse deeltjes verplaatst maar in aerosolen is wel bewezen.
[ Voor 8% gewijzigd door IJzerlijm op 20-09-2022 09:45 ]
Nou zou ik het zo ook niet neerzetten. Tijdens de zomervakantie zijn een aantal mensen om mij heen ziek geworden inclusief mijzelf. Je bent toch minimaal een week echt ziek thuis met 39 graden koorts. En recent op het werk is ook Corona uitgebroken na een bedrijfsuitje. Dat heeft ook geleid tot een ziekteverzuim van 10% en tientallen mensen die gemiddeld een week echt niet konden werken.alexbl69 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:16:
[...]
Als dat gebeurt verwacht ik wel degelijk grote problemen de komende winter, want de bereidheid van zowel de winkeliers als de bevolking voor al te drastische ingrepen zal niet groot zijn.
Wat de verzachtende omstandigheid ook was (omikron), iedereen weet nog heel goed dat de overheid eind vorig jaar over-reageerde. We zijn nu een jaar verder, de cijfers zijn significant lager dan een jaar geleden en Corona is voor een groot deel van de bevolking inmiddels iets uit de geschiedenisboeken.
Ik snap dat we vooruit willen als maatschappij en niet meer willen denken aan die vervelende Corona jaren. En groot kans dat je Corona gewoon overleeft. Maar het is als persoon gewoon kut dat je minimaal een week op bed ligt en als bedrijf kun je ook niets met een ziekteverzuim van 10+%. Ik zou het niet raar vinden als er weer wat meer aan preventie gedaan gaat worden (verplicht dan wel optioneel).
De houding pre-corona was in het westen sowieso al bagger.Robkazoe schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:49:
[...]
Nou zou ik het zo ook niet neerzetten. Tijdens de zomervakantie zijn een aantal mensen om mij heen ziek geworden inclusief mijzelf. Je bent toch minimaal een week echt ziek thuis met 39 graden koorts. En recent op het werk is ook Corona uitgebroken na een bedrijfsuitje. Dat heeft ook geleid tot een ziekteverzuim van 10% en tientallen mensen die gemiddeld een week echt niet konden werken.
Ik snap dat we vooruit willen als maatschappij en niet meer willen denken aan die vervelende Corona jaren. En groot kans dat je Corona gewoon overleeft. Maar het is als persoon gewoon kut dat je minimaal een week op bed ligt en als bedrijf kun je ook niets met een ziekteverzuim van 10+%. Ik zou het niet raar vinden als er weer wat meer aan preventie gedaan gaat worden (verplicht dan wel optioneel).
(stront)Verkouden? Je komt maar naar werk. Maakt geen fuck uit dat vervolgens de hele zaak keldert in efficiëntie terwijl iedereen zich miserabel voelt. Het is toch maar een verkoudheidje?

Blijf thuis. Ziek uit. Beter om 1 persoon tot 100% te missen, dan 10 personen die maar half het werk kunnen verzetten omdat ze zich bagger/futloos voelen.
Voor ziekteverzuim is mijn criterium "Kan ik zelf effectief mijn werk doen ja/nee". Het probleem is dat wanneer je ziekteverzuim moet gaan baseren op besmettelijkheid, dat mensen dat zelf niet meer kunnen beoordelen. Dan zal je dus preventief en stelselmatig (of steekproefsgewijs) moeten gaan testen waarbij het testresultaat bindend wordt of je verplicht ziek thuis moet blijven. Dat lijkt me geen heel erg wenselijke situatie en ik denk ook niet dat die erg praktisch uit te voeren is (niet alleen voor corona).D4NG3R schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:57:
[...]
De houding pre-corona was in het westen sowieso al bagger.
(stront)Verkouden? Je komt maar naar werk. Maakt geen fuck uit dat vervolgens de hele zaak keldert in efficiëntie terwijl iedereen zich miserabel voelt. Het is toch maar een verkoudheidje?
Blijf thuis. Ziek uit. Beter om 1 persoon tot 100% te missen, dan 10 personen die maar half het werk kunnen verzetten omdat ze zich bagger/futloos voelen.
Anders zal je naar een veel ruimhartiger verzuimbeleid moeten gaan waarin mensen zelf aangeven dat ze zich ziek melden als ze grieperig/verkouden/corona zijn. Dan wordt de bewijslast van 'ziek' dus een heel stuk minder, en dan ben ik juist bang dat je veel ziekmeldingen op maandagochtend erbij gaat krijgen.
Wordt wat dat betreft op de werkvloer een beetje een 'damned if you do, damned if you don't' situatie waar je moeilijk echt uit kan komen.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Dat is wel vervelend als dat zo is. Mijn ervaring is dat een tweede besmetting 4 maanden later niet noemenswaardig meer is, paar dagen rauwe keel, wat snotterig en wat minder energie, maar in principe gratis vakantieRobkazoe schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:49:
[...]
Nou zou ik het zo ook niet neerzetten. Tijdens de zomervakantie zijn een aantal mensen om mij heen ziek geworden inclusief mijzelf. Je bent toch minimaal een week echt ziek thuis met 39 graden koorts. En recent op het werk is ook Corona uitgebroken na een bedrijfsuitje. Dat heeft ook geleid tot een ziekteverzuim van 10% en tientallen mensen die gemiddeld een week echt niet konden werken.
Het kan wel zijn dat het voor sommigen nog steeds een probleem blijft. Dan lijkt het me verstandig te kijken waarom dat zo is. Hoogstwaarschijnlijk is/blijft er een verband tussen gezondheid en ernst van corona, dus kijken naar wat je kan doen kan geen kwaad. Sinds ik gezond ben gaan eten en wat supplementen neem, ben ik van 3x ziek per jaar naar 0x gegaan, dus wie weet is daar voor anderen ook nog winst te behalen. Ik geloof er niet in dat er op individueel niveau niets gedaan kan worden, een 'het overkomt je nu eenmaal'. Het zal bij de één wat meer en de ander wat minder zijn, dat wel.
Uit onderzoek lijkt in ieder geval te komen dat de ernst van corona verhoogt wordt naarmate je meer pondjes aan je lijf hebt hangen.
Daar kan op maatschappelijk niveau of - als je daarop niet wilt wachten - individueel niveau toch zeker wat mee gedaan worden.A total of 208 studies with 3 550 997 participants from over 32 countries were included in this meta-analysis. Being overweight was associated with an increased risk of COVID-19-related hospitalisations (OR 1.19, 95% CI 1.12 to 1.28, n=21 studies), but not death (OR 1.02, 95% CI 0.92 to 1.13, n=21). However, patients with obesity were at increased risk of both COVID-19-related hospitalisations (OR 1.72, 95% CI 1.62 to 1.84, n=58) and death (OR 1.25, 95% CI 1.19 to 1.32, n=77). Similarly, patients with extreme obesity were at increased risk of COVID-19-related hospitalisations (OR 2.53, 95% CI 1.67 to 3.84, n=12) and death (OR 2.06, 95% CI 1.76 to 3.00, n=19). There was a linear dose–response relationship between these obesity categories and COVID-19 outcomes, but the strength of the association has decreased over time.
N = 1, maar dit was mijn tweede ziekmelding in 14 jaar werken.TerraGuy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:31:
[...]
Dat is wel vervelend als dat zo is. Mijn ervaring is dat een tweede besmetting 4 maanden later niet noemenswaardig meer is, paar dagen rauwe keel, wat snotterig en wat minder energie, maar in principe gratis vakantieMijn immuunsysteem pakt het prima op
Ben benieuwd hoe dat gemiddeld is voor de mensen.
Het kan wel zijn dat het voor sommigen nog steeds een probleem blijft. Dan lijkt het me verstandig te kijken waarom dat zo is. Hoogstwaarschijnlijk is/blijft er een verband tussen gezondheid en ernst van corona, dus kijken naar wat je kan doen kan geen kwaad. Sinds ik gezond ben gaan eten en wat supplementen neem, ben ik van 3x ziek per jaar naar 0x gegaan, dus wie weet is daar voor anderen ook nog winst te behalen. Ik geloof er niet in dat er op individueel niveau niets gedaan kan worden, een 'het overkomt je nu eenmaal'. Het zal bij de één wat meer en de ander wat minder zijn, dat wel.
Uit onderzoek lijkt in ieder geval te komen dat de ernst van corona verhoogt wordt naarmate je meer pondjes aan je lijf hebt hangen.
[...]
Daar kan op maatschappelijk niveau of - als je daarop niet wilt wachten - individueel niveau toch zeker wat mee gedaan worden.
Persoonlijk heb ik me niet eens ziek gemeld, maar gewoonweg een weekje thuis gewerkt. Het is dat de zelftest toen meteen covid aangaf, anders was ik de volgende dag gewoon in de auto gestapt naar het werk. Maar goed dusTerraGuy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:31:
[...]
Dat is wel vervelend als dat zo is. Mijn ervaring is dat een tweede besmetting 4 maanden later niet noemenswaardig meer is, paar dagen rauwe keel, wat snotterig en wat minder energie, maar in principe gratis vakantieMijn immuunsysteem pakt het prima op
[...]
Daar kan op maatschappelijk niveau of - als je daarop niet wilt wachten - individueel niveau toch zeker wat mee gedaan worden.
Het grappige is dat niemand deze feiten (inmiddels kunnen we toch wel spreken van feiten, denk ikTerraGuy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:31:
[...]
M'n eerste coronabesmetting was in februari dit jaar en was een halve dag ziek. Overigens kwam dat ook alleen maar omdat ik me de week ervoor teveel had uitgeput met sporten. M'n vriendin en kinderen hadden het ook in die periode en merkten er eigenlijk helemaal niks van. Ja, lichte verhoging en wat snotterig. Poeh poeh
Je gaat eraan voorbij dat we in 2020 en 2021 te maken hadden met andere varianten van het coronavirus. Neemt niet weg dat de huidige omikronvarianten voor verreweg de meesten niet meer als een verkoudheidje inhouden. Laten we hopen dat we deze winter zonder al teveel ellende gaan doorkomen.Dennahz schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:16:
[...]
Het grappige is dat niemand deze feiten (inmiddels kunnen we toch wel spreken van feiten, denk ik) wou horen in 2020/2021. Ben online best vaak uitgemaakt voor asociaal. Puur omdat ik geen prik genomen had. Ondertussen nam ik supplementen, at (relatief) gezond en was ik constant aan het hardlopen en wandelen. Gelukkig zijn we hier thuis niet gevoelig voor die sociale "druk" en hebben we het dus ook niet als dusdanig opgevat. Lekker ons eigen ding gedaan in die periode
![]()
M'n eerste coronabesmetting was in februari dit jaar en was een halve dag ziek. Overigens kwam dat ook alleen maar omdat ik me de week ervoor teveel had uitgeput met sporten. M'n vriendin en kinderen hadden het ook in die periode en merkten er eigenlijk helemaal niks van. Ja, lichte verhoging en wat snotterig. Poeh poeh
Die eerste variant had ik ook zeker niet willen hebben, maarrrr.... eerlijk is eerlijk: *knip* voor dit soort uitspraken zien we altijd graag een onderbouwing met betrouwbare bronnen.stylezzz schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:28:
[...]
Je gaat eraan voorbij dat we in 2020 en 2021 te maken hadden met andere varianten van het coronavirus. Neemt niet weg dat de huidige omikronvarianten voor verreweg de meesten niet meer als een verkoudheidje inhouden. Laten we hopen dat we deze winter zonder al teveel ellende gaan doorkomen.
Over deze winter maak ik me absoluut niet druk. Hoop gewoon dat ze niet weer allerlei maatregelen willen gaan invoeren. Zeker die QR.... Hoop toch op wat meer burgerlijke ongehoorzaamheid dan deze keer
[ Voor 10% gewijzigd door defiant op 26-09-2022 00:14 ]
Ik ben van mening dat we die 2 jaar ellende van lockdowns etc. niet voor niks hebben doorstaan. Maar goed, nu ben ik ook naasten verloren hieraan, ik gok jij niet en dat veranderd het perspectief natuurlijk gigantisch....Dennahz schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:33:
[...]
Die eerste variant had ik ook zeker niet willen hebben, maarrrr.... eerlijk is eerlijk: *knip*
Over deze winter maak ik me absoluut niet druk. Hoop gewoon dat ze niet weer allerlei maatregelen willen gaan invoeren. Zeker die QR.... Hoop toch op wat meer burgerlijke ongehoorzaamheid dan deze keer
Een winter zonder maatregelen lijkt me heerlijk, scheelt wat kilometers naar belgie rijden
[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 26-09-2022 00:14 ]
Ugh... heftigstylezzz schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:46:
[...]
Ik ben van mening dat we die 2 jaar ellende van lockdowns etc. niet voor niks hebben doorstaan. Maar goed, nu ben ik ook naasten verloren hieraan, ik gok jij niet en dat veranderd het perspectief natuurlijk gigantisch....
Ben zelf niemand verloren door corona (wel m'n moeder doodziek gezien door die eerste variant). Dus idd, m'n mening en ervaringen zijn anders.
De eerste lockdown vond ik terecht. Daarna werd het begrip ervoor steeds minder en die laatste was echt too much.
Mijn begrip voor de maatregelen verdween compleet na het invoeren van de coronapas op 25 september 2021. En die avondklok....

Laten we hopen dat het deze winter inderdaad een beetje normaal blijft. Al vind ik verplicht thuiswerken geen slechte maatregel 😉
[ Voor 5% gewijzigd door Dennahz op 25-09-2022 23:07 ]
Het is inderdaad een kwestie van perspectief... moet zeggen dat ik die laatste lockdown van december vorig jaar ook heb vervloekt. De rekenmachines van het rivm wisten het niet meer.... dus we mikken het hele land maar weer dicht. En dat zeg ik nu niet met kennis achteraf...Dennahz schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:06:
[...]
Ugh... heftigHet spijt me om dat te horen. Wil het ook zeker niet bagatelliseren. Zeker de eerste varianten niet.
Ben zelf niemand verloren door corona (wel m'n moeder doodziek gezien door die eerste variant). Dus idd, m'n mening en ervaringen zijn anders.
De eerste lockdown vond ik terecht. Daarna werd het begrip ervoor steeds minder en die laatste was echt too much.
Mijn begrip voor de maatregelen verdween compleet na het invoeren van de coronapas op 25 september 2021. En die avondklok....![]()
Laten we hopen dat het deze winter inderdaad een beetje normaal blijft. Al vind ik verplicht thuiswerken geen slechte maatregel 😉
Thuiswerken geloof ik wel even. Met de huidige energieprijzen is kantoor een stuk goedkoper.
Waar ik me vooral zorgen om maak is dat er straks gehandeld gaat worden op speculatieve "wat als" retoriek. De omikron-variant blijkt nu vrij onschuldig, maar het verbaast me vrij weinig als de overheis straks zonder duidelijke onderbouwing toch besluit om maatregelen in te stellen "voor het geval dat" en dan achteraf de conclusie trekken dat de maatregelen hebben gewerkt.stylezzz schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:28:
[...]
Je gaat eraan voorbij dat we in 2020 en 2021 te maken hadden met andere varianten van het coronavirus. Neemt niet weg dat de huidige omikronvarianten voor verreweg de meesten niet meer als een verkoudheidje inhouden. Laten we hopen dat we deze winter zonder al teveel ellende gaan doorkomen.
Dan blijf je hangen in de preventieparadox: De bekende anti-olifanten-spray die duidelijk effectief is om olifanten uit de voortuin te houden, want we hebben geen olifant in de tuin gezien. Dus we blijven doorgaan met sproeien, want stel je voor dat je anders olifanten krijgt.
Op een gegeven moment moet je de beslissing nemen dat het echt 100% klaar, klaar is. Dan kunnen er nog wel adviezen blijven staan, maar iedereen mag zelf met zijn gezonde verstand besluiten of ie zich er aan houdt of niet. Wanneer na deze winter geen noemenswaardige problemen ontstaan in de ziekenhuizen, denk ik dat ook het quarantaine-advies niet meer houdbaar is omdat het alleen maar zorgt voor onnodig ziekteverzuim.
Wanneer er nog wel problemen ontstaan dan ben ik benieuwd of bepaalde sectoren (met name de retail, evenementen en de horeca) daar heel vrolijk van gaan worden, want ook banken gaan coronasluitingen dan als ondernemersrisico zien en misschien zelfs bankgaranties intrekken bij de volgende lockdowns. Dan krijg je dus een behoorlijke kaalslag in de middenstand.
Ja maar wat zou dan de conclusie zijn, was de angst reëel voor olifanten? Althans genoeg onderbouwd om te verantwoorden? Of is het een vorm van strategische maatregel(len) met andere intenties?Stoney3K schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:30:
[...]
Waar ik me vooral zorgen om maak is dat er straks gehandeld gaat worden op speculatieve "wat als" retoriek. De omikron-variant blijkt nu vrij onschuldig, maar het verbaast me vrij weinig als de overheis straks zonder duidelijke onderbouwing toch besluit om maatregelen in te stellen "voor het geval dat" en dan achteraf de conclusie trekken dat de maatregelen hebben gewerkt.
Dan blijf je hangen in de preventieparadox: De bekende anti-olifanten-spray die duidelijk effectief is om olifanten uit de voortuin te houden, want we hebben geen olifant in de tuin gezien. Dus we blijven doorgaan met sproeien, want stel je voor dat je anders olifanten krijgt.
Op een gegeven moment moet je de beslissing nemen dat het echt 100% klaar, klaar is. Dan kunnen er nog wel adviezen blijven staan, maar iedereen mag zelf met zijn gezonde verstand besluiten of ie zich er aan houdt of niet. Wanneer na deze winter geen noemenswaardige problemen ontstaan in de ziekenhuizen, denk ik dat ook het quarantaine-advies niet meer houdbaar is omdat het alleen maar zorgt voor onnodig ziekteverzuim.
Wanneer er nog wel problemen ontstaan dan ben ik benieuwd of bepaalde sectoren (met name de retail, evenementen en de horeca) daar heel vrolijk van gaan worden, want ook banken gaan coronasluitingen dan als ondernemersrisico zien en misschien zelfs bankgaranties intrekken bij de volgende lockdowns. Dan krijg je dus een behoorlijke kaalslag in de middenstand.
De verantwoording zou direct verband moeten hebben met een oorzaak en logisch gevolg, anders ben ik bang dat het vertrouwen nog meer beschadigd word. Mocht er vervolgens nog een situatie zich voordoen waarbij vergelijkbare maatregelen wel zouden kunnen/moeten helpen, zou je nog meer tegenslag kunnen verwachten op basis van ervaring.
Het is denk ik van belang dat het vertrouwen eerst weer opgebouwd word.
Buiten dit draadje is het praktisch 100% klaar, hoeveel mensen hebben het nog over corona?Stoney3K schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:30:
Zolang de instroom in de zorg laag blijft horen we er niets meer over...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Een bekende uitspraak over in het verleden behaalde resultaten gaat hier natuurlijk ook op. Als er maatregelen genomen worden om een bestaande variant te dempen, dan is dat een gegronde zorg, maar je moet uitkijken dat je geen preventieve maatregelen gaat nemen om een mogelijke nieuwe variant tegen te willen houden die nog niet bestaat. "Want die variant ontstaat nu niet door de maatregelen."wimpo schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:03:
[...]
Ja maar wat zou dan de conclusie zijn, was de angst reëel voor olifanten? Althans genoeg onderbouwd om te verantwoorden? Of is het een vorm van strategische maatregel(len) met andere intenties?
Dat is een cirkel waar je namelijk nooit meer uit gaat komen.
Ik kom toch elke week nog genoeg berichten tegen van "sorry, kan niet naar werk komen, want positieve coronatest" terwijl het dan om mensen gaat die zich verder een dagje brak voelen en daarna weer kiplekker.hoevenpe schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:05:
[...]
Buiten dit draadje is het praktisch 100% klaar, hoeveel mensen hebben het nog over corona?
Zolang de instroom in de zorg laag blijft horen we er niets meer over...
En dan lig je er toch een hele week uit vanwege het isolatie-advies. Misschien had je dat niet eens gemerkt als je geen test had gedaan.

Vaak bu'j te bang!
Je hoort het meeste bij sporters die uitgesloten worden na een positieve test. En van het weekend bij MotoGP had iedereen weer mondkapjes. Zal vermoedelijk bij de F1 in de Aziatische rondes ook zo zijn.Stoney3K schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:08:
[...]
Ik kom toch elke week nog genoeg berichten tegen van "sorry, kan niet naar werk komen, want positieve coronatest" terwijl het dan om mensen gaat die zich verder een dagje brak voelen en daarna weer kiplekker.
En dan lig je er toch een hele week uit vanwege het isolatie-advies. Misschien had je dat niet eens gemerkt als je geen test had gedaan.
En dat wordt bij ons ook gewoon gestimuleerd.Stoney3K schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:08:
[...]
Ik kom toch elke week nog genoeg berichten tegen van "sorry, kan niet naar werk komen, want positieve coronatest" terwijl het dan om mensen gaat die zich verder een dagje brak voelen en daarna weer kiplekker.
Dat ik me een dagje brak voel (goed, het waren er achteraf vier) en weer verder kon, zegt niet dat mijn twintig jaar oudere collega er hetzelfde vanaf komt.
Olifanten zijn toch ook natuurlijkIJzerlijm schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:18:
Toch weer 4 mensen gisteren doodgetrapt door die olifanten, ruim 22 duizend in totaal sinds olifanten in 2020 in Nederland opdoken. Misschien wel meer, een hoop mensen met een verpletterd lichaam worden als natuurlijke dood genoteerd.

Dat is precies het punt: Het thuis blijven vanwege besmettelijkheid is iets wat nu alleen voor corona gebeurt. Moeten we dat blijven doen tot in de treurnis? Want het is een endemisch virus geworden, dus die kans op besmetting zal altijd aanwezig blijven. Dat zal de maatschappij vroeg of laat toch moeten gaan accepteren, net zoals met alle andere besmettelijke luchtwegziektes.MikeyMan schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:24:
[...]
En dat wordt bij ons ook gewoon gestimuleerd.
Dat ik me een dagje brak voel (goed, het waren er achteraf vier) en weer verder kon, zegt niet dat mijn twintig jaar oudere collega er hetzelfde vanaf komt.
Wanneer er een nieuwe variant opduikt die aanzienlijk ernstiger is dan omicron wordt het natuurlijk een andere situatie, en het is prima om daar maatregelen voor achter de hand te houden, maar als die ergere variant uitblijft dan kunnen de zelftesten volgend jaar ook de prullenbak in.
Wat moet ik me hierbij voorstellen?Stoney3K schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:30:
[...]
Op een gegeven moment moet je de beslissing nemen dat het echt 100% klaar, klaar is.
"De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat het coronavirus 100% klaar is,
verzoekt de regering uit te spreken dat het 100% klaar is,
en gaat over tot de orde van de dag.
Stoney3K"
Het is voor mij betekenisloos wat je zegt.
Ik had de eerste twee dagen niks spannends. Begon pas op dag vijf echt vervelend te worden.-tom-562 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:13:
Zijn er dan nog serieus mensen die een week in isolatie blijven bij een positieve test zonder noemenswaardige klachten?
https://www.eo.nl/podcasts/long-covid-de-schaduwpandemie
Uit de titelpagina:
Deze pagina is ook interessant:Long Covid, de schaduwpandemie
Tienduizenden Nederlanders houden langdurig klachten na een corona-infectie. Het gaat vaak om voorheen fitte mensen die niet eens in het ziekenhuis hebben gelegen. Voor sommige mensen is deze ziekte zo verlammend dat ze al langer dan één of twee jaar bijna niets meer kunnen.
1 op de 10 jongeren noemt Long Covid ‘geen echte ziekte’
Toch altijd weer shockerend dat mensen iets zelf ‘geen echte ziekte’ noemen zodat ze kunnen doen alsof er verder niks aan de hand is. Het lijkt ook enigszins op de ontkenning van klimaatverandering of stikstofproblemen. Wat is nog meer ‘geen echte ziekte’ volgens die mensen?
Biden en de WHO bezigen al wel dat soort uitspraken.MarcoC schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:28:
[...]
Wat moet ik me hierbij voorstellen?
"De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat het coronavirus 100% klaar is,
verzoekt de regering uit te spreken dat het 100% klaar is,
en gaat over tot de orde van de dag.
Stoney3K"
Het is voor mij betekenisloos wat je zegt.
En welk besluit wordt er dan precies genomen?Señor Sjon schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:30:
[...]
Biden en de WHO bezigen al wel dat soort uitspraken.
Bij die uitspraak denk ik aan zaken als ME, CVS en fibromyalgie die ook door huisartsen niet (altijd) worden erkend. Eigenlijk vrij triest, dat een arts eigenlijk zegt dat de vermoeidheid gewoon in je hoofd zit.Real schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:30:
Wat is nog meer ‘geen echte ziekte’ volgens die mensen?
[ Voor 14% gewijzigd door Stoney3K op 27-09-2022 09:33 ]
Tsjah, als ik zie hoe ziek ik al was als redelijk fitte dertiger. Zo ziek ben ik in jaren niet geweest.Stoney3K schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:28:
[...]
Dat is precies het punt: Het thuis blijven vanwege besmettelijkheid is iets wat nu alleen voor corona gebeurt. Moeten we dat blijven doen tot in de treurnis? Want het is een endemisch virus geworden, dus die kans op besmetting zal altijd aanwezig blijven. Dat zal de maatschappij vroeg of laat toch moeten gaan accepteren, net zoals met alle andere besmettelijke luchtwegziektes.
Wanneer er een nieuwe variant opduikt die aanzienlijk ernstiger is dan omicron wordt het natuurlijk een andere situatie, en het is prima om daar maatregelen voor achter de hand te houden, maar als die ergere variant uitblijft dan kunnen de zelftesten volgend jaar ook de prullenbak in.
Tsja, en hier was het 1,5 dag ziek, 2 dagen uitzieken en weer dooorrrr. Idem voor de rest van de gezinsleden.MikeyMan schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:33:
[...]
Tsjah, als ik zie hoe ziek ik al was als redelijk fitte dertiger. Zo ziek ben ik in jaren niet geweest.
Mijn punt was niet hoeveel last ik ervan had. Mijn punt was dat een week thuisblijven waarin ik nog goeddeels productief was, er wellicht voor heeft gezorgd dat de rest van het bedrijf gewoon door kon.Señor Sjon schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:35:
[...]
Tsja, en hier was het 1,5 dag ziek, 2 dagen uitzieken en weer dooorrrr. Idem voor de rest van de gezinsleden.
Als de baas dan vindt dat ik me ziek moet melden, prima, dan was ik drie dagen echt ziek geweest, en de rest gewoon op kantoor.
[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 27-09-2022 09:37 ]
Als IT'er heb je de luxe om thuis te werken, maar als je in een staalfabriek op de werkplaats staat dan is een week thuis blijven toch 1 FTE minder aan productiecapaciteit.MikeyMan schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:36:
[...]
Mijn punt was niet hoeveel last ik ervan had. Mijn punt was dat een week thuisblijven waarin ik nog goeddeels productief was, er wellicht voor heeft gezorgd dat de rest van het bedrijf gewoon door kon.
Als de baas dan vindt dat ik me ziek moet melden, prima, dan was ik drie dagen echt ziek geweest, en de rest gewoon op kantoor.
Zelfde met bijvoorbeeld winkels en horeca.
Over de uitspraken van KHN ga ik trouwens verder niks zeggen, die hebben zich niet heel populair gemaakt de afgelopen tijd.
Ja, uiteraard. Is echter geen kwestie van een goede of een foute keuze lijkt me.Stoney3K schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:41:
[...]
Als IT'er heb je de luxe om thuis te werken, maar als je in een staalfabriek op de werkplaats staat dan is een week thuis blijven toch 1 FTE minder aan productiecapaciteit.
Dat lijkt me wijsOver de uitspraken van KHN ga ik trouwens verder niks zeggen, die hebben zich niet heel populair gemaakt de afgelopen tijd.
In het begin van de crisis was het natuurlijk nog een gegrond argument, omdat men nog niet wist in hoeverre een variant af zou wijken van de heersende versie en wat dit betekent voor de met moeite opgebouwde immuniteit, of hoe het de vaccins zou ontlopen. Tevens was een andere onbekende factor hoe schadelijk het gemuteerde virus zou zijn. De kans dat er nu een variant komt welke even dodelijk is als OG covid en zich even makkelijk laat verspreiden als Omikron, lijkt me erg klein. Klein genoeg om het what-if scenario niet als doorslaggevend argument toe te kunnen passen om de hele maatregelenkoffer weer open te trekken.Stoney3K schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:06:
[...]
Een bekende uitspraak over in het verleden behaalde resultaten gaat hier natuurlijk ook op. Als er maatregelen genomen worden om een bestaande variant te dempen, dan is dat een gegronde zorg, maar je moet uitkijken dat je geen preventieve maatregelen gaat nemen om een mogelijke nieuwe variant tegen te willen houden die nog niet bestaat. "Want die variant ontstaat nu niet door de maatregelen."
Dat is een cirkel waar je namelijk nooit meer uit gaat komen.
Zijn er dan mensen die zich laten testen wanneer ze geen klachten hebben? En die dan bovendien nog een positieve melding krijgen?-tom-562 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:13:
Zijn er dan nog serieus mensen die een week in isolatie blijven bij een positieve test zonder noemenswaardige klachten?
Zoals hierboven al gezegd, denk aan sporters die door de organisatie worden verplicht om zich te laten testen om deel te mogen nemen aan de wedstrijd. Ook al hebben ze geen klachten.Cid Highwind schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:06:
Zijn er dan mensen die zich laten testen wanneer ze geen klachten hebben? En die dan bovendien nog een positieve melding krijgen?
Of mensen die voor bepaalde landen nog moeten testen voor een reisverklaring.
[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 27-09-2022 10:17 ]
Ze worden bijna nooit h(erkend). Lees de ervaringen naar wens van deze patiënten, net zoals van vele LC patiënten. De regering vind het allemaal niet interessant genoeg om er geld in te steken. Onderzoeken worden uitgesteld.Stoney3K schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:31:
[...]
Bij die uitspraak denk ik aan zaken als ME, CVS en fibromyalgie die ook door huisartsen niet (altijd) worden erkend. Eigenlijk vrij triest, dat een arts eigenlijk zegt dat de vermoeidheid gewoon in je hoofd zit.
Voor LC zouden biomedische onderzoeken moeten komen hier in Nederland, kuipers zijn eerste reactie was, er lopen er 12, nu heeft hij toch maar een rectificatie naar de kamer gestuurd dat het r maar 1 volledig biomedisch was, ipv 12, de rest heeft een biomedisch component, en dat is toch niet hetzelfde.
https://www.rijksoverheid...n-motie-inzake-long-covid
In de Atlantic staat ook een mooi stuk over LC en de mensen die het al aan zagen komen en waarschuwde.
https://www.theatlantic.c...octors-long-covid/671518/
Het is schandalig dat Nederland voor de slachtoffers zo weinig gedaan heeft.
Dat zijn alleen niet dezelfde mensen als degenen waar jij op doelde met de uitspraakStoney3K schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:17:
[...]
Zoals hierboven al gezegd, denk aan sporters die door de organisatie worden verplicht om zich te laten testen om deel te mogen nemen aan de wedstrijd. Ook al hebben ze geen klachten.
Of mensen die voor bepaalde landen nog moeten testen voor een reisverklaring.
"ik kom toch elke week nog genoeg berichten tegen van "sorry, kan niet naar werk komen, want positieve coronatest" terwijl het dan om mensen gaat die zich verder een dagje brak voelen en daarna weer kiplekker."
Vandaar mijn vraag. Ik merk het bij mij namelijk eerder andersom: Men blijft thuis omdat men zich niet 100% lekker voelt, ook al ligt er een negatieve coronatest voor. Overigens een schuitje waar ik nu zelf in zit. Maar gelukkig voor de zaak kan ik vanuit huis werken en was ik zoals gewoonlijk vooral in het weekend te brak om te werken. Slecht gepland allemaal
En ja, die reisverklaring, men kiest er zelf voor naar een land te willen waar dat nog nodig is. Niet per sé het meest alledaagse scenario ook natuurlijk en eveneens niet van toepassing op bovenstaand citaat.
Dat klopt, alleen zullen er ook genoeg mensen zijn die "uit voorzorg" gaan testen omdat iemand in de directe omgeving positief is getest. Een soort van emergent bron- en contactonderzoek dusCid Highwind schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:27:
[...]
Dat zijn alleen niet dezelfde mensen als degenen waar jij op doelde met de uitspraak
"ik kom toch elke week nog genoeg berichten tegen van "sorry, kan niet naar werk komen, want positieve coronatest" terwijl het dan om mensen gaat die zich verder een dagje brak voelen en daarna weer kiplekker."
Vandaar mijn vraag. Ik merk het bij mij namelijk eerder andersom: Men blijft thuis omdat men zich niet 100% lekker voelt,
Thuis blijven als je je niet lekker voelt kan ik zeker in komen (en dat zou bij werkgevers ook veel normaler moeten zijn) maar ik hoop wel dat we vroeg of laat van dat testen-zonder-klachten en quarantaine-advies af zijn. Dat is op de lange termijn namelijk ook niet houdbaar.
Veel kinderen die bij de eerste snotneus direct in de stress raken, kan niet goed zijn.
Er is lange tijd de aanname geweest dat als ze niets kunnen vinden dat het dan maar in je hoofd zit. Dit is ook helaas lang bevestigd geweest door medische studies die na jaren pas zijn teruggetrokken, o.a. dat cognitieve gedragstherapie zou helpen bij dergelijke aandoeningen. Inmiddels zijn er twee positieve ontwikkelingen: 1) die studies zijn teruggetrokken en 2) dankzij long covid zijn er nu inmiddels zoveel mensen met CVS-achtige klachten dat dat gewoon niet meer alleen op psychologie kan worden teruggeworpen en er eindelijk onderzoek naar gedaan wordt.Stoney3K schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:31:
[...]
Bij die uitspraak denk ik aan zaken als ME, CVS en fibromyalgie die ook door huisartsen niet (altijd) worden erkend. Eigenlijk vrij triest, dat een arts eigenlijk zegt dat de vermoeidheid gewoon in je hoofd zit.
Maar ook als je wél wat vindbaars hebt kun je hier tegenaan lopen; zo heb ik in 2016 een jaar met diagnose burnout en CVS rondgelopen terwijl ik een zeldzame langzaam groeiende bacterie in mijn hersenen had zitten die uiteindelijk dodelijk zou zijn geweest. Ik heb (vier!) artsen versleten voor iemand de test wilde doen, want in de verwijzingsbrieven stond "waarschijnlijk burnout" waardoor al die artsen een bias hadden en me niet wilden testen (ik dacht gezien mijn symptomen al lang dat ik dit had, maar ik kreeg te horen dat ik teveel googelde, en het was toch zeldzaam). Met schaamrood op de kaken kwam de laatste arts met de positieve test terug, en een recept voor antibiotica. Gelukkig helemaal hersteld, maar heb 2 jaar niet gewerkt wat ook een paar weken hadden kunnen zijn. Heeft niet echt geholpen in m'n vertrouwen in de medische wereld.
Daarnaast heb ik ook nog 9 maanden long covid gehad, met tachycardia en druk op de borst waarbij ik weer tegen dezelfde muren aanliep ("ja een griepje duurt soms ook lang voor je herstelt") waarbij het 5 maanden heeft geduurd voordat een arts een keer een ECG wilde maken om uit te sluiten of er niet echt iets met m'n hart aan de hand was. Gelukkig was het niet zo, maar de stress die je hebt als je steeds druk op je borst hebt is niet grappig.
Wat ik maar wil aangeven is dat bias heel groot kan zijn en zo maar de "wetenschap" in de weg zou kunnen staan. Ik zag het aan het begin van de pandemie "kinderen verspreiden niet" terwijl de internationale consensus inmiddels al heel anders was. Idem met asymptomatische verspreiding en aerosolen. We hebben nog wel een weg te gaan voordat we ons door zgn. wetenschap moeten laten leiden. (nog even los van dat er andere afwegingen bestaan dan die van besmetting alleen als het gaat om maatregelen).
https://www.tweedekamer.n.../groen-van-prinstererzaal
Heftig inderdaad. Tegelijkertijd is het denk ik wel logisch dat artsen terughoudend zijn. We hebben zowat de beste zorg ter wereld maar de kosten stijgen super snel (opzich logisch) maar ergens moet er wel een rem zitten op kosten.Mfpower schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:38:
[...]
Er is lange tijd de aanname geweest dat als ze niets kunnen vinden dat het dan maar in je hoofd zit. Dit is ook helaas lang bevestigd geweest door medische studies die na jaren pas zijn teruggetrokken, o.a. dat cognitieve gedragstherapie zou helpen bij dergelijke aandoeningen. Inmiddels zijn er twee positieve ontwikkelingen: 1) die studies zijn teruggetrokken en 2) dankzij long covid zijn er nu inmiddels zoveel mensen met CVS-achtige klachten dat dat gewoon niet meer alleen op psychologie kan worden teruggeworpen en er eindelijk onderzoek naar gedaan wordt.
Maar ook als je wél wat vindbaars hebt kun je hier tegenaan lopen; zo heb ik in 2016 een jaar met diagnose burnout en CVS rondgelopen terwijl ik een zeldzame langzaam groeiende bacterie in mijn hersenen had zitten die uiteindelijk dodelijk zou zijn geweest. Ik heb (vier!) artsen versleten voor iemand de test wilde doen, want in de verwijzingsbrieven stond "waarschijnlijk burnout" waardoor al die artsen een bias hadden en me niet wilden testen (ik dacht gezien mijn symptomen al lang dat ik dit had, maar ik kreeg te horen dat ik teveel googelde, en het was toch zeldzaam). Met schaamrood op de kaken kwam de laatste arts met de positieve test terug, en een recept voor antibiotica. Gelukkig helemaal hersteld, maar heb 2 jaar niet gewerkt wat ook een paar weken hadden kunnen zijn. Heeft niet echt geholpen in m'n vertrouwen in de medische wereld.
Daarnaast heb ik ook nog 9 maanden long covid gehad, met tachycardia en druk op de borst waarbij ik weer tegen dezelfde muren aanliep ("ja een griepje duurt soms ook lang voor je herstelt") waarbij het 5 maanden heeft geduurd voordat een arts een keer een ECG wilde maken om uit te sluiten of er niet echt iets met m'n hart aan de hand was. Gelukkig was het niet zo, maar de stress die je hebt als je steeds druk op je borst hebt is niet grappig.
Wat ik maar wil aangeven is dat bias heel groot kan zijn en zo maar de "wetenschap" in de weg zou kunnen staan. Ik zag het aan het begin van de pandemie "kinderen verspreiden niet" terwijl de internationale consensus inmiddels al heel anders was. Idem met asymptomatische verspreiding en aerosolen. We hebben nog wel een weg te gaan voordat we ons door zgn. wetenschap moeten laten leiden. (nog even los van dat er andere afwegingen bestaan dan die van besmetting alleen als het gaat om maatregelen).
Ja zeker en dat zal ik blijven doen, mede ook door verplichtingen bij enkele zakelijke relaties.-tom-562 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:13:
Ik kom met regelmaat op locaties met (soms zeer) kwetsbare personen zoals zorginstellingen en enkele in mijn familie werken in de gezondheidszorg (ouderenzorg) of vallen zelf onder de groep kwetsbare personen.
Gezien de sociale en zakelijke kring waar ik mij in beweeg, vind ik het mijn verantwoordelijkheid dat zoveel mogelijk voorkomen beter is dan genezen. Dat ik dan besluit om een weekje te gaan thuiswerken bij een positieve COVID-19 zelftest is voor mij een zeer kleine moeite.
Wat wijsheid is weet niemand. Zoals eerder aangegeven is het voor de een minder dan een griepje en is de ander doodziek. Neem je het risico dat een positief getest persoon met een lichte snotneus twee anderen besmet die vervolgens behoorlijk ziek uitvallen, of gok je er op dat het wel losloopt?Stoney3K schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:41:
[...]
Als IT'er heb je de luxe om thuis te werken, maar als je in een staalfabriek op de werkplaats staat dan is een week thuis blijven toch 1 FTE minder aan productiecapaciteit.
Over de uitspraken van KHN ga ik trouwens verder niks zeggen, die hebben zich niet heel populair gemaakt de afgelopen tijd.
Dat risico lopen we toch bij alle andere infectieziektes toch ook?zacht schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:12:
[...]
Wat wijsheid is weet niemand. Zoals eerder aangegeven is het voor de een minder dan een griepje en is de ander doodziek. Neem je het risico dat een positief getest persoon met een lichte snotneus twee anderen besmet die vervolgens behoorlijk ziek uitvallen, of gok je er op dat het wel losloopt?
Het is juist een afweging die je moet maken van uitval van productiviteit (FTE ziekteverzuim) aan de ene kant en het risico op ernstig ziek/overlijden aan de andere kant.
Met omikron en de laatste vaccinatieronde is die afweging steeds meer aan het kantelen naar een situatie waarin we het gewoon los kunnen laten. En als we besluiten om dat niet te doen, dan zouden we (in theorie) ook dezelfde strategie toe moeten passen op ziektes zoals de griep, die in het winterseizoen ongeveer op hetzelfde niveau van ernst zit als de omikron-variant.
De najaarsgolf waarover gesproken wordt, is niet bepaald nieuw. Modelmatig zie ik de R-waarde op infectiedatum 21-8 door de 1 heen kruisen, die datum zou ik als start van de golf aanduiden. Door de kleine aantallen positieve tests is het een tijd lang onder de radar gebleven (zoals ook in de twee voorgaande twee zomers gebeurde).
Momenteel (infectiedata 14 ... 18 september):
R-waarde: omstreeks 1.25 (range 1.20 ... 1.31).
Positieve tests per dag (weekdag gecorrigeerd): 1500 a 1600 momenteel, was ongeveer 900 direct voor begin van de golf. We zijn ongeveer 75% gestegen in de afgelopen 5.5 week.
Opmerkelijk is dat het hospitalisatie-risico na positieve test stijgt. Vaak zie je aan het begin van een golf het omgekeerde effect: de golf zet in bij de jongere generaties en leidt in deze fase tot weinig opnames en dalende verhouding opnames/infecties. Nu dus het omgekeerde beeld, meer infecties icm stijgend hospitalisatierisico. De stijging van opnamerisico zie je doorgaans in een iets latere fase van de golf, waarin de besmettingen verspreiden van de jongere naar de oudere generaties.
Ik zie deze verklaring ook in de cijfers van RIVM:
https://www.rivm.nl/nieuw...eren-en-testen-belangrijk
Grafiek "per leeftijdsgroep". Opmerkelijk is dat de stijging vooral zit bij de leeftijdsgroepen vanaf 40 jaar. De trendsettende leeftijdsgroepen (18-24, gevolgd door 25-29 en 13-17) vertonen juist een dalend of bijna vlakke incidentie.
Mijn conclusie is dat we niet in de opgaande flank van de golf zitten maar in de piekfase van stabiel hoge besmettingen. Door het testbeleid worden jongeren amper getest en hebben de we opgaande flank gemist. Ik schat vanuit de cijffers dat de golf eigenlijk nog een maand eerder is gestart, midden in de zomer. Dan resteert op de typische levensduur van een golf nog ongeveer 1 maand, wel de maand met de hoogste aantallen opnames.
leuk om je weer te zien posten met een analyse. Inhoudelijk denk ik dat je deels gelijkt hebt, in ieder geval met het begin van de golf (half-eind augustus), en de gebruikelijke 'levensduur' daarvan.t_captain schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:54:
Lange tijd afwezig geweest omdat corona niet meer zo actueel was en het aangepaste testbeleid mijn modellen onbruikbaar maate. Nu haalt het toch weer mondjesmaat de frontpage van de grote media en is het testbeleid alweer een tijd stabiel.
De najaarsgolf waarover gesproken wordt, is niet bepaald nieuw. Modelmatig zie ik de R-waarde op infectiedatum 21-8 door de 1 heen kruisen, die datum zou ik als start van de golf aanduiden. Door de kleine aantallen positieve tests is het een tijd lang onder de radar gebleven (zoals ook in de twee voorgaande twee zomers gebeurde).
Momenteel (infectiedata 14 ... 18 september):
R-waarde: omstreeks 1.25 (range 1.20 ... 1.31).
Positieve tests per dag (weekdag gecorrigeerd): 1500 a 1600 momenteel, was ongeveer 900 direct voor begin van de golf. We zijn ongeveer 75% gestegen in de afgelopen 5.5 week.
Opmerkelijk is dat het hospitalisatie-risico na positieve test stijgt. Vaak zie je aan het begin van een golf het omgekeerde effect: de golf zet in bij de jongere generaties en leidt in deze fase tot weinig opnames en dalende verhouding opnames/infecties. Nu dus het omgekeerde beeld, meer infecties icm stijgend hospitalisatierisico. De stijging van opnamerisico zie je doorgaans in een iets latere fase van de golf, waarin de besmettingen verspreiden van de jongere naar de oudere generaties.
Ik zie deze verklaring ook in de cijfers van RIVM:
https://www.rivm.nl/nieuw...eren-en-testen-belangrijk
Grafiek "per leeftijdsgroep". Opmerkelijk is dat de stijging vooral zit bij de leeftijdsgroepen vanaf 40 jaar. De trendsettende leeftijdsgroepen (18-24, gevolgd door 25-29 en 13-17) vertonen juist een dalend of bijna vlakke incidentie.
Mijn conclusie is dat we niet in de opgaande flank van de golf zitten maar in de piekfase van stabiel hoge besmettingen. Door het testbeleid worden jongeren amper getest en hebben de we opgaande flank gemist. Ik schat vanuit de cijffers dat de golf eigenlijk nog een maand eerder is gestart, midden in de zomer. Dan resteert op de typische levensduur van een golf nog ongeveer 1 maand, wel de maand met de hoogste aantallen opnames.
Waar je analyse wellicht niet 100% klopt is de R-waarde, die uit de positieve tests wellicht correct is, maar tesamen met je andere 'twijfelpunt'(opname risico) wel een belangrijke pitfall heeft: namelijk de selectie-bias die in de positieve tests zit. Veel mensen uit de laag risico groep (N=2 bij ons thuis) doen namelijk geen confirmatie test bij GGD (heeft immers geen zin). Hierdoor vind je relatief meer positieve tests in de kwetsbare groep (immers opname of vaker toch een GGD-test) en daarmee (wellicht) een fout-hoge R-waarde (de hoge R in de de jongere groepen is deels onder de radar gepasseerd) en een hoger opname risico (immers meer kwetsbaren testen GGD dan niet kwetsbaren, die hebben daarbij een van nature hoger risico)
Maar je doorschemerende conclusie: 'zal voorlopig wel loslopen' kan ik me wel in vinden
Klopt, waarbij voor corona de praktijk was dat je ondanks een verkoudheid gewoon naar je werk kon komen. Dat je daarna collega's besmette waardoor de kans op ziekteverzuim steeg deed er niet toe, vreemd genoeg.Stoney3K schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:53:
Dat risico lopen we toch bij alle andere infectieziektes toch ook?
Dankzij corona zou men tegenwoordig 'gewoon' kunnen thuiswerken (indien mogelijk) bij een verkoudheid, maar je merkt alweer dat we nogal hardleers zijn. Een verkoudheid is geen reden om thuis te werken en sowieso zijn er weer dagelijks overal files. Business as usual.
De mensheid blinkt niet uit in lerend vermogen.
Dit is nu de 2e keer dat ze positief test in 2 jaar tijd. Ookal heeft ze in Januari haar booster gehad, toch heeft ze het nu weer te pakken.
Ik test weer negatief en heb nergens last van. Ook de vorige keer dat zij het had bleef ik maar negatief testen. Ook heb ik nergens last van.
Blijf het maar vreemd vinden dat ik maar niet positief test, ookal heb ik al vaker mensen om mij heen gehad die wel positief testen.
Ik moet zelf heel eerlijk zeggen dat het hele thuiswerken voor mij (als kenniswerker) niks is. Wat je krijgt is dat werk en privé echt enorm door elkaar heen gaan lopen, in plaats van dat je je werk op je werkplek kan laten en gewoon de deur van kantoor achter je dicht kan trekken.Baseman77 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:14:
[...]
Klopt, waarbij voor corona de praktijk was dat je ondanks een verkoudheid gewoon naar je werk kon komen. Dat je daarna collega's besmette waardoor de kans op ziekteverzuim steeg deed er niet toe, vreemd genoeg.
Dankzij corona zou men tegenwoordig 'gewoon' kunnen thuiswerken (indien mogelijk) bij een verkoudheid, maar je merkt alweer dat we nogal hardleers zijn. Een verkoudheid is geen reden om thuis te werken en sowieso zijn er weer dagelijks overal files. Business as usual.
De mensheid blinkt niet uit in lerend vermogen.
Waar ik totaal geen moeite mee heb is dat mensen met klachten thuis blijven tot de klachten over zijn, om te voorkomen dat anderen worden besmet, want dat is met griep/verkoudheid ook verstandig. Waar het IMO een beetje scheef loopt is dat we met corona nog altijd alles en iedereen lopen te testen en een positieve testuitslag (ook zonder klachten) betekent dat je thuis zou moeten blijven. De uitslag van de test, niet de klachten, zijn dus leidend. En eigenlijk zou je dat dus consequent óf ook moeten doen voor verkoudheid/griep/enz., of consequent ook niet voor corona en moeten accepteren dat je altijd een risico hebt dat mensen elkaar zonder symptomen alsnog besmetten. Immers die zie je nu met corona wel omdat je er op test, maar bij verkoudheid en griep blijven die onder de radar.
Als je je continu zorgen blijft maken over asymptomatische verspreiding dan is het einde zoek, want dat gaat (met een endemisch virus) namelijk nooit stoppen.
[ Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 29-09-2022 11:16 ]
Het laatste vind ik logisch, je kunt namelijk nog klachten gaan ontwikkelen en in de tussentijd anderen aansteken. Dus wat is het probleem met 5 dagen isolatie om te voorkomen dat je anderen besmet met corona?Stoney3K schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:11:
Waar het IMO een beetje scheef loopt is dat we met corona nog altijd alles en iedereen lopen te testen en een positieve testuitslag (ook zonder klachten) betekent dat je thuis zou moeten blijven.
Het eerste vind ik niet kloppen, momenteel dan. Testen gebeurt namelijk normaal gesproken alleen nog maar bij klachten of na (nauw) contact met iemand die kort daarna positief test. Dat vind ik heel wat anders dan dat "altijd alles en iedereen" loopt te testen.
Wat ik bedoel is, waarom doen we dat nu met corona wel en niet met andere besmettelijke ziektes? In het begin en met de delta-variant was dat te verdedigen, nu met omikron en met de vaccinatierondes tegen omikron, steeds en steeds minder.Baseman77 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:26:
[...]
Het laatste vind ik logisch, je kunt namelijk nog klachten gaan ontwikkelen en in de tussentijd anderen aansteken. Dus wat is het probleem met 5 dagen isolatie om te voorkomen dat je anderen besmet met corona?
Het ziektebeeld en het risico van corona komen nu aardig in de buurt van griep, dus als je consequent wil zijn, dan zal je dat testbeleid ook toe moeten passen op mogelijke griepgevallen, voor altijd. Of moeten accepteren dat je met corona uiteindelijk wel asymptomatische besmettingen gaat krijgen.
Ik denk namelijk dat het "testen en 5 dagen isolatie" beleid niet op de lange termijn (dus tussen nu en 5 jaar) praktisch vol te houden valt. Uiteindelijk krijg je ook dat mensen gewoon stoppen met testen en dan ben je even ver van huis.
En dat gaat natuurlijk niet alleen op voor werkplekken. Die 5 dagen isolatie betekent ook dat je bijvoorbeeld niet op vakantie of naar een festival "mag" waar je honderden euro's voor betaald hebt, het aantal mensen wat vrijwillig dat financiële risico neemt en uit voorzorg een test doet zal uiteindelijk kleiner en kleiner worden. Ik heb nog nooit iemand ontmoet die vanwege een verkoudheid besluit om dan maar niet naar Lowlands te gaan.
[ Voor 22% gewijzigd door Stoney3K op 29-09-2022 12:30 ]
Degenen die daar over klagen zijn een variant van de "Waarom zou ik een condoom omdoen, ik wordt toch niet zwanger" of "waarom mag ik geen onbeschermde sex hebben met een SOA?" houding. Alleen de ikke ikke ikke en niet willen nadenken over wat het betekent voor andere mensen.Baseman77 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:26:
Het laatste vind ik logisch, je kunt namelijk nog klachten gaan ontwikkelen en in de tussentijd anderen aansteken. Dus wat is het probleem met 5 dagen isolatie om te voorkomen dat je anderen besmet met corona?
Je zou hopen dat mensen iets geleerd hebben de laatste jaren, maar dat is ijdele hoop.
[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 29-09-2022 12:40 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Eén groot verschil: Condooms kun je meer vergelijken met mondkapjes. Je zou het eerder moeten vergelijken met het doen van een SOA-test élke keer voordat je met iemand seks gaat hebben.gambieter schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:40:
[...]
Degenen die daar over klagen zijn een variant van de "Waarom zou ik een condoom omdoen, ik wordt toch niet zwanger" of "waarom mag ik geen onbeschermde sex hebben met een SOA?" houding. Alleen de ikke ikke ikke en niet willen nadenken over wat het betekent voor andere mensen.
Je zou hopen dat mensen iets geleerd hebben de laatste jaren, maar dat is ijdele hoop.
Als dat zo was, hadden we geen vergrijzing.Stoney3K schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:44:
[...]
Eén groot verschil: Condooms kun je meer vergelijken met mondkapjes. Je zou het eerder moeten vergelijken met het doen van een SOA-test élke keer voordat je met iemand seks gaat hebben.
Ik denk dat deze ouderwetse houding juist voor problemen zorgt.zacht schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:05:
Maar verkoudheid, moeten we daarna nu ook al mee thuis blijven? Nog even en de mannengriep wordt officieel erkend.
Beter om 1 persoon uit te laten zieken of indien mogelijk thuis te laten werken, dan heel de zaak beroerd voor zich uit te hebben staren terwijl er veel minder werk wordt verzet.
In (oost) Azië moet je het niet flikken om snotterend op je werk te komen, ondertussen heb ik ook het punt bereikt dat ik samen met meerdere collega's mensen toch aardig scheef aankijk als ze met 'maar een verkoudheidje' op werk komen. Totaal onnodig dat ik me een week beroerd moet voelen omdat een ander het niks voor vind stellen en/of er weinig last van heeft.
[ Voor 27% gewijzigd door D4NG3R op 29-09-2022 13:17 ]
Met werkplekken kun je dat inderdaad makkelijker zeggen omdat het (financiële) risico daarvan niet bij de zieke zelf ligt. Je wordt niet op je salaris gekort als je een paar dagen thuis zit met corona.D4NG3R schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:13:
[...]
Ik denk dat deze ouderwetse houding juist voor problemen zorgt.
Beter om 1 persoon uit te laten zieken of indien mogelijk thuis te laten werken, dan heel de zaak beroerd voor zich uit te hebben staren terwijl er veel minder werk wordt verzet.
Bij vakanties en andere vrije-tijds dingen is dat anders, dan draag je het risico van besmet raken en je geld feitelijk weg gooien als je thuis moet blijven helemaal zelf. Zelfs toen het Testen voor Toegang-beleid er nog was, werd er gezegd "eigen schuld, dikke bult" als je positief testte en naar huis werd gestuurd, als dat op die manier als advies blijft denk ik dat er uiteindelijk minder mensen naar festivals of op vakantie zullen gaan. Of die adviezen simpelweg naast zich neer gaan leggen.
Dit dus ik was vroeger ook zo iemand die onder de paracetemol en neusspray op kantoor ging zitten. Niemand wordt daar (letterlijk) beter van.D4NG3R schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:13:
[...]
In (oost) Azië moet je het niet flikken om snotterend op je werk te komen, ondertussen heb ik ook het punt bereikt dat ik samen met meerdere collega's mensen toch aardig scheef aankijk als ze met 'maar een verkoudheidje' op werk komen. Totaal onnodig dat ik me een week beroerd moet voelen omdat een ander het niks voor vind stellen en/of er weinig last van heeft.
Maar de hamvraag blijft dus welk recht belangrijker is; Dat van jouw om vakantie te vieren, of dat van velen om niet door jouw besmet te hoeven worden?Stoney3K schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:19:
Bij vakanties en andere vrije-tijds dingen is dat anders, dan draag je het risico van besmet raken en je geld feitelijk weg gooien als je thuis moet blijven helemaal zelf. Zelfs toen het Testen voor Toegang-beleid er nog was, werd er gezegd "eigen schuld, dikke bult" als je positief testte en naar huis werd gestuurd, als dat op die manier als advies blijft denk ik dat er uiteindelijk minder mensen naar festivals of op vakantie zullen gaan. Of die adviezen simpelweg naast zich neer gaan leggen.
Geeft ook wel mooi aan waar de prio ligt bij dat soort werkgevers. Een hele afdeling half zo productief, stijf van de paracetamol voor zich uit laten staren weegt schijnbaar op tegen 1 persoon die er even niet is.Señor Sjon schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:51:
Genoeg werkgevers die bonussen geven bij geen ziekmelding, je de eerste ziektedag zelf laten betalen, etc, etc. Dus dan komt men wel stijf van de paracetamol naar kantoor.
Pietje heeft geen dag gemist, gast heeft laatst nog door z'n verkoudheid heen gebikkeld! Kudos!
Het feit dat Pietje er direct voor gezorgd heeft dat 3 anderen ziek thuis zaten negeren we doodleuk even. Oh, en die 3 krijgen ook geen bonus.
Begrijp me niet verkeerd, ik snap prima dat niet iedereen de luxe heeft om thuis te werken of zelfs in een lastig parket zit waarbij een dag zonder loon al het einde van de wereld is. Dat probleem moeten we echter met z'n allen willen gaan dragen. Iets wat ik niet (op korte) termijn zie gebeuren, zelfs na de laatste paar jaar.

@Stoney3K zie m'n edit hierboven; Compleet eens met het bericht hieronder.
[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 29-09-2022 14:08 ]
Als je ervoor kiest dat het laatste recht belangrijker is, dan houdt dat dus ook in dat je voor een vakantie of een festival schadeloos gesteld moet kunnen worden als je positief test op Covid (desnoods via een gecertificeerde PCR). Daar zou dan een fonds voor opgezet moeten worden, ofwel vanuit de industrie ofwel vanuit de overheid.D4NG3R schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:03:
[...]
Maar de hamvraag blijft dus welk recht belangrijker is; Dat van jouw om vakantie te vieren, of dat van velen om niet door jouw besmet te hoeven worden?
Wanneer dat niet zo is dan zullen er straks véél minder mensen op vakantie en naar een festival gaan en dan gaat die branche echt enorme klappen krijgen. Dat was ook één van de punten van kritiek als TvT permanent zou worden: Wie gaat dan het risico van (verplichte) annulering precies dragen?
Dat staat nog los van het principe dat het virus endemisch is, en er dus geen sprake meer is van een "recht" om niet besmet te worden. Die verantwoordelijkheid is dan niet meer persoonlijk geworden, de kans dat je besmet kan raken is bij een endemisch virus gewoon 1. De vraag is alleen wannéér, en we moeten langzaam stoppen met de vraag door wie.
[ Voor 16% gewijzigd door Stoney3K op 29-09-2022 14:08 ]
[ Voor 14% gewijzigd door IJzerlijm op 29-09-2022 14:16 ]
Absoluut eens, zo zwart-wit is het (jammer genoeg?) niet, maar het mag wel eens genormaliseerd worden dat je je afzondert bij symptomen. Ook straks wanneer we stoppen met (zelf)testen.Señor Sjon schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:11:
Het recht om niet besmet te worden... Dat is toch onuitvoerbaar? Corona is niet de enige besmettelijke ziekte (was het maar zo overzichtelijk).
Blijf thuis werken zou ik zeggen, in een bubbel en laat je boodschappen bezorgen.D4NG3R schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:13:
[...]
We slaan echt door met zn allen! Er is echt niks mis met af en toe verkouden zijn of een griepje doorlopen.
Ik vraag me af hoe lang het duurt voordat we Amerikaanse toestanden krijgen en bij de 1e nies een pak antibiotica naar binnen schuiven.
Met symptomen ben ik dat inderdaad met je eens, maar de symptomen van corona zijn zo algemeen dat dan iedereen die een allergie of chronische luchtwegaandoening heeft, de helft van het jaar thuis zou moeten blijven of een industriële voorraad aan testen af zou moeten nemen.D4NG3R schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:25:
[...]
Absoluut eens, zo zwart-wit is het (jammer genoeg?) niet, maar het mag wel eens genormaliseerd worden dat je je afzondert bij symptomen. Ook straks wanneer we stoppen met (zelf)testen.
Lijkt me ook niet erg handig.
Vermoord nog wel?IJzerlijm schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:15:
We zouden eerst moeten beginnen met ons druk maken wie door wie besmet is om er mee op te houden. De privacy garandeert dat ook als iemand bewust ziek en besmettelijk er op uit gaat we nooit zullen weten hoeveel mensen ie vermoord heeft. Of toch bij oma op bezoek zodat de erfenis wat sneller komt.
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.
Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.