Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Ter info: er is om 19:15 een kamerdebat met maar liefst 6 aanwezigen inclusief een voorzitter en de minister over de staat van het corona-archief.

Dat is dus het archief zonder de SMSjes van de MP, want die zijn zoals bekend tegen de wet in vernietigd.

Verder erg fijn dat de rest van de Tweede Kamer geïnteresseerd lijkt te zijn in het archief dat bij de parlementaire enquete uiteraard niet op orde blijft te zijn. Want ja, wie gaat er nu écht evalueren?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-10 22:12

Mfpower

In dubio

Real schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:35:
Ter info: er is om 19:15 een kamerdebat met maar liefst 6 aanwezigen inclusief een voorzitter en de minister over de staat van het corona-archief.

Dat is dus het archief zonder de SMSjes van de MP, want die zijn zoals bekend tegen de wet in vernietigd.

Verder erg fijn dat de rest van de Tweede Kamer geïnteresseerd lijkt te zijn in het archief dat bij de parlementaire enquete uiteraard niet op orde blijft te zijn. Want ja, wie gaat er nu écht evalueren?
Wie? Er is een congres geweest omdat de overheid het niet deed. Wat journalisten van o.a. Correspondent en follow the money hebben daar o.a. het media beleid bekeken. Maar het is helaas een privaat initiatief, de overheid schitterde in afwezigheid. Link: https://pandemische-paraatheid.com/

En het interview met daarin ook ewald engelen:
YouTube: #1016: Zijn onze media nog te redden? | Congres Pandemische Paraatheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:26
1. P.H. Omtzigt Omtzigt 3 min
2. H.P.M. Hijink SP 3 min
3. M. Agema PVV 3 min
4. J.Z.C.M. Tielen VVD 3 min
5. W. Paulusma D66 1 min

https://www.tweedekamer.n.../activiteit?id=2022A05064

[ Voor 20% gewijzigd door Eärendil op 04-10-2022 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Eärendil schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:53:
[...]
1. P.H. Omtzigt Omtzigt 3 min
2. H.P.M. Hijink SP 3 min
3. M. Agema PVV 3 min
4. J.Z.C.M. Tielen VVD 3 min
5. W. Paulusma D66 1 min
Grappig: op debatdirect.nl staan VVD en D66 niet, maar wel Vd Plas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Omtzigt gaat er gelijk met gestrekt been in. Heeft overduidelijk geen vertrouwen in de staat van het archief. Bij de stukken van Algemene Zaken ontbreken schijnbaar onder andere de stukken over de speech vanuit het Torentje over groepsimmuniteit. Wil dat de Inspectie wordt gevraagd om de 'hotspot' met documenten onderzoekt.

Heijink (SP) vreest ook dat er veel informatie is kwijtgeraakt. Interruptie D66 met vraag of SP niet bang is dat Kamer nu niet werk van parlementaire enquêtecommissie aan het doen. Heijink ziet geen probleem.

PVV voert woord mede namens BBB. Noemt onder andere dat er geluidsopnames van OMT 'Wob-baar' opgeslagen zijn. Maar wat is 'Wob-baar'? Interruptie D66 met vraag of PVV niet bang is dat Kamer nu niet werk van parlementaire enquêtecommissie aan het doen. PVV ziet geen probleem.

VVD: begint eerst met uitleg over de hotspot en noemt dat inrichting hotspots nog niet goed loopt. Wil weten of ministeries voldoende bekend zijn met de hotspot. Interruptie Omtzigt: (1) hotspot VWS is geëindigd in maart 2022, Tielen (VVD): ook zonder hotspot moeten documenten bewaard blijven (2) VWS lijst wel voorbereiding OMT vergadering, maar OMT vergadering zelf niet in de lijst, wat vindt VVD daarvan? Tielen: misschien besluitenlijsten voldoende. Interruptie PVV: waarom wil VVD niet weten hoe besluiten binnen OMT tot stand zijn gekomen? Tielen: wil wel weten, maar hoeft niet via een woordelijk verslag.

D66: ultrakorte bijdrage, hoopt dat regering de documenten op orde heeft voor de parlementaire enquête. Interruptie Omtzigt: hoe weet de Kamer dat archief compleet is? Paulusma (D66): heeft gewoon vertrouwen in het kabinet, hoeft dus niet te controleren. Omtzigt: veel bewijzen dat archieven in het algemeen niet op orde zijn gezien bijvoorbeeld Wob procedures die eindigen met dwangsommen. D66: herhaalt gewoon vertrouwen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
We gaan momenteel harder dan Dansen met Jansen èn we liggen 'voor' op vorig jaar. Voorlopig komen we qua maatregelen niet verder dan prikken met een vaccin gericht op de BA1-variant, terwijl de BA5-variant al langere tijd dominant is. Het vaccin dat daar op gericht is ligt klaar, maar we prikken we nog niet mee.
Week 39 2022 – De afgelopen week werden er gemiddeld 656 COVID-patiënten per dag in de Nederlandse ziekenhuizen behandeld, dat is een stijging van 36% ten opzichte van de week ervoor. Van deze patiënten verbleven er 621 op de verpleegafdeling.

Het gemiddeld aantal COVID-patiënten dat afgelopen week op de verpleegafdeling werd opgenomen bedroeg 113: een stijging van 71% ten opzichte van de week ervoor.

Niet eerder steeg het aantal ziekenhuisopnames zo hard, alleen bij de start van de ‘Dansen met Janssen-golf’ in zomer 2021 was de groeifactor hoger.

Er verblijven nu bijna twee keer zoveel COVID-patiënten op de verpleegafdeling ten opzichte van vorig jaar begin oktober, toen de herfstgolf van 2021 nog moest beginnen.
Bron: https://lcps.nu/weekoverz...nten-stijgt-exponentieel/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmJvd0OhMRMRZjAhnfnbnyGso7Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AaF5D4WZ6txkaH8Yxj0vyptg.png?f=user_large

Bron: https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/varianten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:29
zacht schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:50:
We gaan momenteel harder dan Dansen met Jansen èn we liggen 'voor' op vorig jaar. Voorlopig komen we qua maatregelen niet verder dan prikken met een vaccin gericht op de BA1-variant, terwijl de BA5-variant al langere tijd dominant is. Het vaccin dat daar op gericht is ligt klaar, maar we prikken we nog niet mee.
is dit niet ook een beetje selectief shoppen in de cijfers? zoals @t_captain aangeeft is deze golf al enige tijd lopend, dus je verwacht dat dit eerder gaat afvlakken dan de golf van vorig jaar (die piekte rond eind november, rond de datum dat er aanvullende strenge maatregelen werden ingevoerd). vorig jaar hadden we delta en maatregelen, nu omicron en niets aan maatregelen. Is naar mijn mening nogal een 'appels en peren' vergelijking. Daarnaast weet ik dat vorig jaar mensen MET covid amper werden opgenomen, en dat opnames dus voor 80-90%+ VANWEGE covid waren, en veel mensen thuis werden behandeld. In mijn praktijk wel de nodige meldingen, maar amper zorg behoefte.
In het regionale ziekenhuis is er vooral hinder van het nabellen van patienten en uitval personeel. Er is geen cohort, en voor zover ik weet zijn daar ook geen directe plannen voor (de afdeling is weer terug verbouwd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
brothermaynard schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:11:
[...]

is dit niet ook een beetje selectief shoppen in de cijfers? zoals @t_captain aangeeft is deze golf al enige tijd lopend, dus je verwacht dat dit eerder gaat afvlakken dan de golf van vorig jaar (die piekte rond eind november, rond de datum dat er aanvullende strenge maatregelen werden ingevoerd). vorig jaar hadden we delta en maatregelen, nu omicron en niets aan maatregelen. Is naar mijn mening nogal een 'appels en peren' vergelijking. Daarnaast weet ik dat vorig jaar mensen MET covid amper werden opgenomen, en dat opnames dus voor 80-90%+ VANWEGE covid waren, en veel mensen thuis werden behandeld. In mijn praktijk wel de nodige meldingen, maar amper zorg behoefte.
In het regionale ziekenhuis is er vooral hinder van het nabellen van patienten en uitval personeel. Er is geen cohort, en voor zover ik weet zijn daar ook geen directe plannen voor (de afdeling is weer terug verbouwd)
Dat percentage 80-90%+ VANWEGE Covid zou ik graag onderbouwd zien, want ik heb er min of meer een actieve herinnering aan dat dat lager lag.

Verder wel met je eens dat er min of meer appels, peren en/of bananen vergeleken wordt. De banaan is in dit geval wellicht de enorme arbeidskrapte die er is. Ik zit nu thuis met Covid en dat mede betekent dat we te weinig personeel hebben, dicht zijn, en gezien de aard van de werkzaamheden (kinderopvang) een hoop gezinnen met werk in de problemen komen omdat hun kinderen nergens terecht kunnen. Wellicht is dat wel een van de grootste problemen waar we tegen aanlopen: door extra uitval vanwege Covid niet genoeg personeel om toch al wankele sectoren draaiende te houden, met alle gevolgen van dien. En dan kijk ik ook naar het onderwijs en de zorg.
Je kunt het selectief shoppen in cijfers noemen, het effect voor o.a. de zorgbelasting kan hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Je bedoeld dat we een vaccin voor Omicron, nu gebruiken voor een Omicron variant? ;)
Dat vind ik niet heel erg schokkend en dat is al stukken beter dan het originele vaccin wat veel meer afweek van de varianten die rondwaarden. :)

verder zal het voornamelijk afhangen van het beslissingsmoment waarop de vaccin variant gekozen wordt, en wat de aanbieders op dat moment aan het produceren zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 05-10-2022 12:54 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Laatst online: 18:06
Weet iemand hoe het zit met de griepgroep prik? Ik heb mijn griepprik uitnodiging liggen maar geen uitnodiging ontvangen voor corona vaccinatie.Is mijn griep prik brief voldoende bewijs of moet ik wachten op een uitnodiging?

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 18:25

[...]

Bron: https://lcps.nu/weekoverz...nten-stijgt-exponentieel/

[Afbeelding]

Bron: https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/varianten
Ondertussen zitten wij nog onder de cijfers van de "De grote zomergolf" weet je nog toen de wereld in leek te storten.

Inmiddels heeft bijna iedereen het wel een keer gehad, sommige zelf 2 of 3 keer. Dat in combinatie met minder ziekmakende Omikron variant zal de samenleving niet veel pijn meer doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-10 15:12
Agent47 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:18:
[...]

En nog lang niet iedereen mag de booster wederom halen dacht ik...
Wat ik heel vreemd vind. We hadden op enig moment in de boosterronde toch min of meer "iedereen mag komen zonder afspraak"? Omdat we nu naar een situatie gaan waarin we iets minder breed vaccineren, en bovendien meer verdeeld over de tijd, nam ik aan dat we die situatie gewoon zouden vasthouden.

Is de actuele prik aangepast aan de actuele varianten? Of prikt met met dezelfde vaccins als vorig jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
A propos model: we lijken de komende week tegen een piek in positieve tests aan te lopen.

Weekdag gecorrigeerd zitten we reeds 4 dagen op positieve tests 2200-2300, de sterke stijging lijkt dus even eruit. En de R-waarde zie ik ineens vrij snel dalen, 1.19 op infectiedatum 25-9 (zat tussen 1.25 en 1.3).

Omdat we vooral aan de kwetsbare kant van het spectrum testen momenteel, is dit niet de "hele golf" maar vooral de golf onder de iets oudere generaties die je in de getallen ziet. Typisch lopen de jongvolwassenen en jongeren voor, kun besmettingen zijn vermoedelijk al op/over de piek (koffiedik kijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-10 13:24
Wat stel je voor qua maatregelen dan? Lockdowns?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Mosterd na de maaltijd. Als je nu op de rem moet trappen, versnel je slechts de neergaande curve; we lijken al tegen de piek te lopen. Ik zie in de zorgvraag geen reden dat dat nodig zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
t_captain schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:44:
[...]

Is de actuele prik aangepast aan de actuele varianten? Of prikt met met dezelfde vaccins als vorig jaar?
We prikken nu vooral met bivalente vaccins tegen omicron BA1. De wat meer up to date B4/5 vaccins zijn wel goedgekeurd, maar de werkzaamheid is nog niet heel sterk onderzocht (maar wel aannemelijk) en de voorraad nof beperkt
Bivalent wil zeggen: vaccinatie tegen meerdere ziekte-agentia, in dit geval dus de 'wild type=wuhan'stam en de omicron variant (mn de eerste variaties daarin). Je zult altijd achter mutaties aan blijven lopen, omdat die niet te voorspellen zijn (een beetje zoals bij het griep vaccin, daar wordt een 'educated guess' gedaan over de antigenen die prevalent zullen zijn, wat soms heel succesvol is en soms... wat minder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
zacht schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:28:
[...]

Dat percentage 80-90%+ VANWEGE Covid zou ik graag onderbouwd zien, want ik heb er min of meer een actieve herinnering aan dat dat lager lag.
geen cijfers helaas, is voor mijn praktijk (2x normgrootte +/- 4500 pt) en mijn diensten op de huisartsenpost de persoonlijke (n=1 observatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

TimDJ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:57:
Weet iemand hoe het zit met de griepgroep prik? Ik heb mijn griepprik uitnodiging liggen maar geen uitnodiging ontvangen voor corona vaccinatie.Is mijn griep prik brief voldoende bewijs of moet ik wachten op een uitnodiging?
Ik heb als griepprik haler al wel een extra uitnodiging gehad via de huisarts.
Wellicht per praktijk verschillend?

Ook via de werkgever al uitnodiging. En dan straks nog op jaartal. Meestal 3 dubbel.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Veiligheidsrisico Brabant zuid Oost en Brabant noord rijden we overigens weer erg veel corona ritten. (Vanwege covid).
En erg veel overplaatsingen tussen ziekenhuizen ivm plaatsgebrek.

En erg veel personele uitval die ook echt ziek zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:11

Stoney3K

Flatsehats!

MarcoC schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:56:
[...]

Wat stel je voor qua maatregelen dan? Lockdowns?
@zacht heeft gewoon geen zin in de kerstdiners met de schoonfamilie, dat mag ie ook gewoon zeggen natuurlijk :+

Serieus: Ik ben wel benieuwd hoe deze boosterrondes straks weer gevolgen gaan hebben voor de eisen om bepaalde landen in of uit te mogen reizen.

[ Voor 20% gewijzigd door Stoney3K op 05-10-2022 18:47 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:46:
[...]

@zacht heeft gewoon geen zin in de kerstdiners met de schoonfamilie, dat mag ie ook gewoon zeggen natuurlijk :+

Serieus: Ik ben wel benieuwd hoe deze boosterrondes straks weer gevolgen gaan hebben voor de eisen om bepaalde landen in of uit te mogen reizen.
Ik heb geen schoonfamilie, dat scheelt. Ik ben eenvoudig weg te verbaasd om te reageren. Voorlichting, benadrukken basisregels, vragen aan sectoren (hallo KHN!) om hun plannen/scenarios te openbaren, informatie over eventuele testlocaties, informatie over waarom u met dit vaccin geprikt wordt en niet met dat nieuwere, dat zijn dingen die me eerst te binnen schieten. Nu klinkt er vooral een oorverdovende stilte. Lockdowns, CTB's? Nee, dank u. Ik neem wel aan dat de skiërs onder ons al een beetje tactisch aan het plannen zijn met prikken n.a.v. de ervaringen van vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:52
Is het al echt weer zo erg aan het worden dan?

De huidige variant is toch niet zo schadelijk meer? Iedereen die ik ken heeft het minimaal al 1 keer gehad. In de meeste gevallen een snotneus en soms een paar dagen op bed.

Kan mij voorstellen dat het voor de oudere generatie nog wel schadelijker zou kunnen zijn. Maar om hier nu alweer alles op slot te gooien zie ik niet gebeuren. Dan is echt heel de economie naar de klote en gaan we allemaal failliet.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:45
wodkabuikje schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:11:

De huidige variant is toch niet zo schadelijk meer? Iedereen die ik ken heeft het minimaal al 1 keer gehad. In de meeste gevallen een snotneus en soms een paar dagen op bed.

Kan mij voorstellen dat het voor de oudere generatie nog wel schadelijker zou kunnen zijn. Maar om hier nu alweer alles op slot te gooien zie ik niet gebeuren. Dan is echt heel de economie naar de klote en gaan we allemaal failliet.
Ik heb het nog steeds niet gehad, en zo ken ik nog een hoop mensen die het ook nog niet hebben gehad. Maar ik ga wel weer een prikkie halen tzt.

De economie is toch al naar de klote, glijden we gezellig met zijn allen de afgrond in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:34

Op dit moment zit ik thuis met Corona. Laat ik zo zeggen, het is mij wel meegevallen maar toch hoop ik niet dat ik weer krijg.

Voor mijn werk maakt het ook "niks" uit dat ik er niet ben, het is geen belangrijk werk wat in de problemen komt. (Enige wat beetje balen is, ik heb volgende week vrij en had deze week een paar projecten staan om af te ronden, maar dat wordt dus na mijn vakantie nog maar).

Maar als ik bijv bij Kinderdagverblijf of in ziekenhuizen had gewerkt, die al te weinig personeel hebben, en dan nog uitvallen door ziekte (of het Corona is of iets anders maakt niet heel veel uit) dan gaat dat wel enorm wankelen.
Het is dus niet zozeer de ziekte dat het lastig maakt, maar de gevolgen ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46
zacht schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:06:
[...]

Ik heb geen schoonfamilie, dat scheelt. Ik ben eenvoudig weg te verbaasd om te reageren. Voorlichting, benadrukken basisregels, vragen aan sectoren (hallo KHN!) om hun plannen/scenarios te openbaren, informatie over eventuele testlocaties, informatie over waarom u met dit vaccin geprikt wordt en niet met dat nieuwere, dat zijn dingen die me eerst te binnen schieten. Nu klinkt er vooral een oorverdovende stilte. Lockdowns, CTB's? Nee, dank u. Ik neem wel aan dat de skiërs onder ons al een beetje tactisch aan het plannen zijn met prikken n.a.v. de ervaringen van vorig jaar.
Waarvoor dan toch? De laatste variant is voor velen niet veel meer dan een verkoudheid of hooguit een stevige griep.

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ephymerous schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:05:
[...]
Waarvoor dan toch? De laatste variant is voor velen niet veel meer dan een verkoudheid of hooguit een stevige griep.
Voor de mensen die er wel door in het ziekenhuis of op de IC komen?

Zodra dat te veel dreigt te worden zal de overheid (te laat) maatregelen gaan nemen.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 05-10-2022 22:09 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:07

Ik hoor om me heen genoeg mensen die het hebben. En ikzelf ook, 3 weken geleden. De 1e keer. 3 dagen op bed gelegen, en ik ben nog steeds niet hersteld (ik kan op dit moment 500m hardlopen, wat eerst 20km was). Dat gezegd, ik heb veruit de ergste klachten van iedereen om me heen en de meesten kijken met een snufje of een kuchje rond te lopen.

Ik verwacht echter geen lockdowns. De risicogroepen lijken goed beschermd te worden, en dat zal de druk op de zorg hopelijk behapbaar houden.

Waar ik wel voor vrees is dat de overheid heel slecht zicht er op heeft vanwege zelf testen. Wat bij de GGD aan komt waaien is slechts een fractie.

[ Voor 9% gewijzigd door Nat-Water op 05-10-2022 22:15 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:21

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Gelukkig zijn er meer meetmethoden en is de bezetting in de ziekenhuizen eenvoudig te meten.

De golven zijn nu korter en intenser. Door de vrije verspreiding worden er meer mensen tegelijk ziek. De kwetsbaren beschermen is waar de focus dan ook op ligt.

We zitten nu aan het begin van de najaarsgolf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WJAxtPbxKr_16MN8O7C-2t7jAY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3COJ8xQJdB6uu5RIirFCg0PS.png?f=user_large

Meer data:
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken

Ook valt op dat op dit moment vooral ouderen zijn opgenomen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/voaPmAKKpV38lcisZYWC_wI__yw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6USuYPVCvsLGAC0FpHzQuoFL.jpg?f=fotoalbum_large
https://coronadashboard.r...delijk/ziekenhuis-opnames

Mogelijke verklaring, puur omdat die groep kwetsbaarder is en dat de vaccinatieronde nog niet voldoende is gezet. In ieder geval is er geen reden tot paniek :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Laatst online: 23:46
YakuzA schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:08:
[...]

Voor de mensen die er wel door in het ziekenhuis of op de IC komen?

Zodra dat te veel dreigt te worden zal de overheid (te laat) maatregelen gaan nemen.
Kwetsbaren vaccineren, dat is het enige dat je kan doen. De maatschappij (ook al is het een beetje) op slot gooien heeft nare consequenties voor de algemene gesteldheid. Dat is inmiddels wel duidelijk toch?

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
ephymerous schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 07:04:
[...]

Kwetsbaren vaccineren, dat is het enige dat je kan doen. De maatschappij (ook al is het een beetje) op slot gooien heeft nare consequenties voor de algemene gesteldheid. Dat is inmiddels wel duidelijk toch?
Er is meer dan prikken en 'lockdowns'. Voorlichting, informatie, herhalen basisregels, mondkapjes in het OV, om maar wat te noemen. En verder denk ik nog steeds dat de arbeidskrapte een bottleneck kan worden bij oplopende besmettingen. Dan kun je de scholen etc wel open willen houden, als er geen personeel is dan houdt dat op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 00:08
@tweakduke en ook voor de rest:
Het heeft vrijwel geen nut om naar de "positieve testen" te kijken, althans de aantallen. Procentuele stijgingen kan je wellicht nog naar kijken.
Waarom:
Je wordt nu geacht een zelftest te doen en zover ik weet is het niet/lastig mogelijk om die uitslag door te geven. Dus zullen de meeste dat niet doen.
Alleen bepaalde uitzonderingen kunnen een PCR test doen bij de GGD, waarmee het dus een kleine groep is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:21

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Plenkske schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:50:
Het heeft vrijwel geen nut om naar de "positieve testen" te kijken, althans de aantallen. Procentuele stijgingen kan je wellicht nog naar kijken.
Waarom:
Je wordt nu geacht een zelftest te doen en zover ik weet is het niet/lastig mogelijk om die uitslag door te geven. Dus zullen de meeste dat niet doen.
Alleen bepaalde uitzonderingen kunnen een PCR test doen bij de GGD, waarmee het dus een kleine groep is.
Precies, een beeld krijgen van hoeveel mensen besmet zijn dat is onderhand niet meer aan de orde, maar dat hoeft ook niet in dit stadium.

De druk op de zorg blijven meten blijft wel belangrijk en daarnaast zullen bijvoorbeeld scholen met een hoger ziekteverzuim te maken kunnen krijgen, maar naar mijn mening lost men dat lokaal op. Door bijvoorbeeld een klas naar huis te sturen, landelijke vergaande maatregelen daar is weinig of geen draagvlak voor en is naar mijn idee ook niet nodig.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Laatst online: 16-10 15:02
Trichoglossus schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:18:
[...]

Ik heb het nog steeds niet gehad, en zo ken ik nog een hoop mensen die het ook nog niet hebben gehad. Maar ik ga wel weer een prikkie halen tzt.
Idem hier. Ik begreep dat de uitnodiging nu door de huisartsen wordt verstuurd. Ik val sinds dit jaar in de Griepprikgroep. Die prik krijg ik de 26e (1e keer). Zodra de uitnodiging voor de booster er is, komt die afspraak er ook. Weet iemand trouwens of je een minimale tijd tussen die 2 moet hebben? Ik ga zelf zo zo zorgen dat er een dag of 4-5 of een week tussen zit.

Inzake de vaccinatie is het wel een rommeltje. Mijn vader was aan de beurt dus mijn moeder wilde meteen mee. Dan moet je bellen maar ze kwam er dagen niet doorheen. Dus via internet afspraak vader en dan gokken dat ze meteen als vorige keer ook mag. Inmiddels is haar jaar ook aan de beurt dus na tip afspraak op dezelfde dag en lokatie gemaakt. Dan schijn je samen te mogen. Ze mogen vandaag.

Maar probleem 2 zijn de lokaties. De lokatie hier (plaats met 20k inwoners) is gesloten ivm asielopvang. Je mag nu of naar Tiel of Leerdam of Nieuwegein of Utrecht of Zaltbommel. Ze hebben gelukkig een auto maar ouderen zonder wordt dat wel even regelen. Dan loop je dus risico dat sommige ouderen het laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:50:
Waarom:
Dat laatste klopt niet. Hoewel de overheid op haar info-pagina er min of meer een negatief advies over geeft kan iedereen zich laten testen bij de GGD, om bijvoorbeeld een herstelbewijs te krijgen om op verkansie te kunnen gaan. Ik zit nu thuis met Covid, als ik van plan was om met de Kerst te gaan skiën zou ik nu ook naar de GGD gaan, i.v.m. bijvoorbeeld de CTB-ervaringen met de Oostenrijkse overheid de afgelopen seizoenen en het feit dat ik nu minimaal drie maanden moet wachten voor ik überhaupt een booster mag nemen.
Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat bijna niemand momenteel naar de GGD gaat, en en het natte vingerwerk blijft hoeveel positieve gevallen er daadwerkelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
martwoutnl schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:08:
[...]

Idem hier. Ik begreep dat de uitnodiging nu door de huisartsen wordt verstuurd. Ik val sinds dit jaar in de Griepprikgroep. Die prik krijg ik de 26e (1e keer). Zodra de uitnodiging voor de booster er is, komt die afspraak er ook. Weet iemand trouwens of je een minimale tijd tussen die 2 moet hebben? Ik ga zelf zo zo zorgen dat er een dag of 4-5 of een week tussen zit.
https://www.rivm.nl/covid.../herhaalprik-tegen-corona
U mag beide prikken tegelijkertijd of kort na elkaar krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10 21:28
haribold schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:30:
Het zit achter een betaalmuur, maar een genuanceerder geluid over de ventilatie op scholen:
https://www.volkskrant.nl...het-coronavirus~be33ae1b/

De uitkomsten van een onderzoek die suggereren dat uitgebreide luchtverspreiding van corona niet zozeer voorkomt op scholen, ook niet bij verminderde ventilatie.

Met name de reactie van Marc Bonten (niet een van de onderzoekers) is een nuchter geluid dat hopelijk meer weerklank gaat vinden:
[...]
Wat gek zeg... waar zou die weerstand toch vandaan komen?

Dat komt omdat de meerderheid van de ouders hebben gemerkt dat hun kind of kinderen niet tot nauwelijks problemen hebben met een Corona besmetting. Mijn kinderen hebben het allemaal 1 tot 2 keer gehad; hooguit een dag een kuchje, en een beetje loom. Dag erna weer springlevend. Op hun school heb ik geen signalen gezien of gehoord dat anderen kinderen in hun klas in de problemen zijn gekomen. Daarnaast helpt de vaccinatie niet tot nauwelijks in het beperken van de verspreiding. De enige remedie is thuis blijven (laten we het woord quarantaine niet meer gebruiken), tot je weer beter bent.

Onder de leraren wel uitval door long covid. Die bescherm je wel door vrijwillig te vaccineren. Net zoals de griepprik ook voor de zwakkeren en ouderen is en op vrijwillige basis gebeurd. Ik betwijfel long covid voorkomen had kunnen worden met het vaccin. Aangezien de wetenschap er nog niet uit is wat het veroorzaakt en wie er precies vatbaar voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
haribold schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:30:
Het zit achter een betaalmuur, maar een genuanceerder geluid over de ventilatie op scholen:
https://www.volkskrant.nl...het-coronavirus~be33ae1b/

De uitkomsten van een onderzoek die suggereren dat uitgebreide luchtverspreiding van corona niet zozeer voorkomt op scholen, ook niet bij verminderde ventilatie.

Met name de reactie van Marc Bonten (niet een van de onderzoekers) is een nuchter geluid dat hopelijk meer weerklank gaat vinden:
[...]
Terechte weerstand omdat het toch niet goed werkte bij hele grote groepen. Ik verwacht van een vaccin dat deze wel wat langer werkt dan 10 weken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Laatst online: 16-10 15:02
Bedankt. Mijn moeder is vandaag geprikt en heeft dit daar bij een GGD-arts ook nagevraagd. Die bevestigde dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Fornoo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:58:
Wat gek zeg... waar zou die weerstand toch vandaan komen?

Dat komt omdat de meerderheid van de ouders hebben gemerkt dat hun kind of kinderen niet tot nauwelijks problemen hebben met een Corona besmetting. Mijn kinderen hebben het allemaal 1 tot 2 keer gehad; hooguit een dag een kuchje, en een beetje loom. Dag erna weer springlevend. Op hun school heb ik geen signalen gezien of gehoord dat anderen kinderen in hun klas in de problemen zijn gekomen. Daarnaast helpt de vaccinatie niet tot nauwelijks in het beperken van de verspreiding. De enige remedie is thuis blijven (laten we het woord quarantaine niet meer gebruiken), tot je weer beter bent.

Onder de leraren wel uitval door long covid. Die bescherm je wel door vrijwillig te vaccineren. Net zoals de griepprik ook voor de zwakkeren en ouderen is en op vrijwillige basis gebeurd. Ik betwijfel long covid voorkomen had kunnen worden met het vaccin. Aangezien de wetenschap er nog niet uit is wat het veroorzaakt en wie er precies vatbaar voor is.
De opmerking van Bonten gaat niet over kinderen, het gaat over het omarmen van maatregelen waarvan de werking niet op objectieve, betrouwbare wijze kan worden vastgesteld (mondkapjesplicht, ventilatie) tegenover maatregelen waarbij wel gedegen objectief onderzoek gedaan wordt (farmaceutisch ingrijpen). De effectiviteit van vaccins is met gedegen medicijnonderzoek onderbouwd en later ondersteund met objectieve gegevens uit de praktijk (bijvoorbeeld aan de hand van ziekenhuisopnames). De weerstand tegen vaccineren onder volwassenen kan toch niet begrepen worden aan de hand van een anekdote over kinderen? Of zoals in een post later, aan een losse bewering dat een vaccin maar 10 weken werkt? Het nut van de vaccinaties is de afgelopen jaren met degelijker bewijs aangetoond.

Dit in tegenstelling tot maatregelen als mondkapjesplicht en ventilatie. Alle onderzoeken, of ze nu wel of geen nuttige werking suggereren, hebben als rode draad dat ze vol gebreken zitten. Dan passen de bevindingen van een onderzoek waarin met doorlopende metingen in klaslokalen, onder verschillende en wisselende ventilatieomstandigheden, geen virusdeeltjes werden opgevangen, niet in het straatje van sommigen en wordt met man en macht gewezen op allerlei gebreken, soms terecht, soms verondersteld. Maar de onderzoeken met andere bevindingen rammelen even goed, er staat geen overtuigend bewijs tegenover het aangehaalde onderzoek, alle reden om kritisch en genuanceerd te blijven over de ventilatiecampagne die nu door de politiek is ingezet en al jaren een fanatieke aanhang vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10 21:28
haribold schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:14:
[...]
De opmerking van Bonten gaat niet over kinderen, het gaat over het omarmen van maatregelen waarvan de werking niet op objectieve, betrouwbare wijze kan worden vastgesteld (mondkapjesplicht, ventilatie) tegenover maatregelen waarbij wel gedegen objectief onderzoek gedaan wordt (farmaceutisch ingrijpen). De effectiviteit van vaccins is met gedegen medicijnonderzoek onderbouwd en later ondersteund met objectieve gegevens uit de praktijk (bijvoorbeeld aan de hand van ziekenhuisopnames). De weerstand tegen vaccineren onder volwassenen kan toch niet begrepen worden aan de hand van een anekdote over kinderen? Of zoals in een post later, aan een losse bewering dat een vaccin maar 10 weken werkt? Het nut van de vaccinaties is de afgelopen jaren met degelijker bewijs aangetoond.
Ok, dan was je post niet helemaal duidelijk. Want als je het eerst over ventilatie op scholen hebt, en het daarna over vaccineren hebt is de link snel gelegd dat je daarmee kinderen bedoeld... Terwijl dat blijkbaar niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Laatst online: 18-10 11:29

Goner

What can I do you for ?

[...]
Ik hoop het niet zeg ... wij vlogen vorig jaar de dag na de 'ontdekking' van Omicron van Zuid Afrika naar huis. Veel gedoe, PCR test op laatste moment in Kaapstad en toch maar GGD test (niet verplicht ?!) op Schiphol gedaan. 5 dagen quarantaine en weer test.
En willen in November toch wel weer naar Ouma in ZA.

Zojuist 5e prik gehaald, Moderna dit keer. En weer een nieuwe locatie, Rotterdam Feyenoord. Heel groot, dus ging soepel.
Nu maar afwachten.

[ Voor 6% gewijzigd door Goner op 08-10-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:08
Er zullen vast landen zijn die eisen gaan stellen, maar het lijkt me sterk dat dit weer 'het normaal' wordt. Volgens mij is het nut daarvan toch wel erg beperkt gebleken. Combineer dat feit met de onderhand toch wel variabele hoeveelheden boosters en prikmomenten. Ook is er politiek toch wel een spreiding in de steun hirevan - dat wordt een chaos - juist voor de groep zonder (bekend) verhoogd risico...

[ Voor 3% gewijzigd door eric.1 op 08-10-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Ik kwam dit toevallig tegen, wellicht oud nieuws. Een pdf-bestand met de maatregelen per sector afhankelijk van de stand van de 'corona-thermometer'. Opvallend is het ontbreken van de sectoren onderwijs en kinderopvang.

directe pdf-link maatregelen per sector

Corona thermometer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

zacht schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 08:42:
Ik kwam dit toevallig tegen, wellicht oud nieuws. Een pdf-bestand met de maatregelen per sector afhankelijk van de stand van de 'corona-thermometer'. Opvallend is het ontbreken van de sectoren onderwijs en kinderopvang.

Corona thermometer
Opvallend dat ze daar nog altijd die alcohol-handpompjes als 'maatregel' voorstellen terwijl je echt vraagtekens kan zetten op de effectiviteit. Het is toch al aangetoond dat de grootste invloed van verspreiding toch airborne besmettingen en luchtverplaatsing is.

Als het om de 'juridisch afdwingbare' maatregelen gaat dan hangt een hoop natuurlijk af van de beschikbare handhaving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-10 20:26
Stoney3K schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:26:
[...]

Opvallend dat ze daar nog altijd die alcohol-handpompjes als 'maatregel' voorstellen terwijl je echt vraagtekens kan zetten op de effectiviteit. Het is toch al aangetoond dat de grootste invloed van verspreiding toch airborne besmettingen en luchtverplaatsing is.

Als het om de 'juridisch afdwingbare' maatregelen gaat dan hangt een hoop natuurlijk af van de beschikbare handhaving.
Je zegt het zelf eigenlijk al, alleen lijkt te suggereren dat alleen de grootste invloed van verspreiding van belang is.

Desinfectie middelen zijn schijnbaar niet ineffectief met oppervlakte bestrijding.

https://www.science.org/c...revent-spread-coronavirus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
zacht schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 08:42:

Corona thermometer
Ik vind dat niet zo opvallend, als je bedenkt dat er aangegeven is dat er in het onderwijs niet meer ingegrepen zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

wimpo schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:52:
[...]

Je zegt het zelf eigenlijk al, alleen lijkt te suggereren dat alleen de grootste invloed van verspreiding van belang is.

Desinfectie middelen zijn schijnbaar niet ineffectief met oppervlakte bestrijding.

https://www.science.org/c...revent-spread-coronavirus
Dan gaat het dus om zeep of bleekmidel. Die zijn wel effectief tegen virussen, alcohol doet weinig tegen virussen, vooral veel tegen bacteriën.

Als je van mensen gaat verwachten dat ze 'desinfecteren' met 2 druppeltjes alcohol-gel dan zorg je misschien voor een vals gevoel van veiligheid.

Handen wassen werkt uiteraard wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
42erik schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:35:
[...]

Ik vind dat niet zo opvallend, als je bedenkt dat er aangegeven is dat er in het onderwijs niet meer ingegrepen zal worden.
Dat scholen open blijven wil niet zeggen dat ze geen maatregelen kunnen treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-10 22:12

Mfpower

In dubio

42erik schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:35:
[...]

Dat is niet waar, ze zouden alleen niet meer volledig sluiten. Halve klassen, afstand houden en andere maatregelen blijven gewoon mogelijk.

Maar ja als er weer een heftige variant rondgaat zullen ze wel moeten. Helemaal als die bijvoorbeeld ook (net zo) gevaarlijk voor kinderen is. Op voorhand iets dergelijks besluiten is mooi qua intentie maar in sommige gevallen niet haalbaar. Ik hoop in elk geval dat het niet nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haribold
  • Niet online
zacht schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:08:
[...]

Dat scholen open blijven wil niet zeggen dat ze geen maatregelen kunnen treffen.
Er is apart aandacht besteed aan het onderwijs en de opvang door het kabinet.

https://www.rijksoverheid...elen-opleving-coronavirus

Inclusief tafereeltjes als looproutes en het mondkapjesritueel, termen als griep+ en buitenspelen "waar het kan" (het staat er letterlijk tussen) en zelfs ideeën als preventief testen van kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
haribold schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:27:
[...]
Er is apart aandacht besteed aan het onderwijs en de opvang door het kabinet.

https://www.rijksoverheid...elen-opleving-coronavirus

Inclusief tafereeltjes als looproutes en het mondkapjesritueel, termen als griep+ en buitenspelen "waar het kan" (het staat er letterlijk tussen) en zelfs ideeën als preventief testen van kinderen.
Thnx, ik ben werkzaam in de sector, ik wist dat er een plan in de maak was, maar dit is volkomen langs me heen gegaan. Buitenspelen waar het kan, dat is wel een hele dikke facepalm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
zacht schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:08:
[...]

Da's waar, maar als je het onderwijs volledig doorgang wil geven, wat het idee gelukkig is, kom je niet veel verder dan de schoonmaakzuilen, de co2meter, looproutes en mondkapje in de gang.

Maar je hebt gelijk, die kunnen prima in dat document erbij. Ik had hem wat te zwart wit in mijn hoofd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
  • Laatst online: 14-10 20:26
Stoney3K schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:51:
[...]

Dan gaat het dus om zeep of bleekmidel. Die zijn wel effectief tegen virussen, alcohol doet weinig tegen virussen, vooral veel tegen bacteriën.

Als je van mensen gaat verwachten dat ze 'desinfecteren' met 2 druppeltjes alcohol-gel dan zorg je misschien voor een vals gevoel van veiligheid.

Handen wassen werkt uiteraard wel.
Het gaat voornamelijk om zeep en bleekmiddel. Andere vormen worden ook wel aangestipt. Maar daar zijn ze minder stellig over.

En ik deel je vermoeden.

Het overmatige gebruik kan ons mischien wel duur komen te staan zelfs.
https://www.nature.com/articles/s43856-021-00070-8

Echt een goed antwoord is er niet eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

42erik schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:59:
[...]

Da's waar, maar als je het onderwijs volledig doorgang wil geven, wat het idee gelukkig is, kom je niet veel verder dan de schoonmaakzuilen, de co2meter, looproutes en mondkapje in de gang.

Maar je hebt gelijk, die kunnen prima in dat document erbij. Ik had hem wat te zwart wit in mijn hoofd
Waarbij handpompjes en looproutes volgens eerder gequote artikel waarschijnlijk weinig uithalen.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Stoney3K schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:26:
Er is niets juridisch afdwingbaar. De nieuwe Wpg had Kuipers vorige maand door de Tweede Kamer heen willen duwen, maar tot op heden is die nog niet ingediend. Handhaving is dus nog heel ver weg.

Enige wat mogelijk is dat coronaregels nu via de huisregels opgelegd worden, ergo de sectorplannen. Alleen zijn die net zo min juridisch bindend. Als de Albert Heijn wel mondkapjes verplicht, maar de Jumbo niet? Niemand kan de Jumbo dwingen en het zou zomaar een concurrentievoordeel kunnen zijn om zo min mogelijk van de zwaardere delen van het sectorplan ten uitvoering te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
OVV keek naar avondklok, mondkapprotocol en scholensluiting: wat ging er mis bij tweede coronagolf?

Morgen verschijnt het tweede rapport van de OVV over de Nederlandse aanpak van corona. Ditmaal zal het rapport gaan over de vaccinatiestrategie, de avondklok, de schoolsluiting en de mondkapjesplicht.

Het nieuwe deel in de serie van drie verslagen zou nog kritischer zijn dan het voorgaande deel en mogelijk politieke gevolgen hebben in Den Haag, aldus ingewijden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Politieke gevolgen?
Zoals?

Kuipers gaat echt niet opstappen voor de fouten van Hugo.
Hugo neemt geen verantwoordelijkheid meer, niet meer zijn probleem.
Rutte is alles vergeten.

De rest roeptoetert een keer dat het echt niet kan en er echt iets moet veranderen en vervolgens eten ze samen een vega-bitterbal en begint het weer van voor.

Serieuze politieke gevolgen geloof ik niet meer zo in. Geen enkel ander schandaal heeft voor gevolgen gezorgd.
Van Groningen tot toeslagen tot vluchtelingen tot tja.. ga maar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Dennis1812 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:24:
Politieke gevolgen?
Zoals?

Rutte is alles vergeten.

De rest roeptoetert een keer dat het echt niet kan en er echt iets moet veranderen en vervolgens eten ze samen een vega-bitterbal en begint het weer van voor.

Serieuze politieke gevolgen geloof ik niet meer zo in. Geen enkel ander schandaal heeft voor gevolgen gezorgd.
Juist, en als aanvulling: we worden dan weer murw geluld door Rutte/VVD en de D66-consultants laten elkaar weer spreadsheets zien waaruit blijkt dat het allemaal wel reuze meevalt dankzij cijfergoochelarij. :/

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Rutte is alles vergeten.
Staatsrechtelijk gezien is Kuipers nu verantwoordelijk voor het beleid van zijn voorganger. De situatie in het kabinet zal wel oncomfortabel zijn omdat De Jonge daar nog altijd zit in zijn nieuwe ministerschap. Mocht Kuipers ten val komen dan blijft de "dader" zitten in het kabinet. Gezien dat D66 al geen goede band meer had met het CDA zal dat de relaties niet ten goede komen.

Ik ben wel benieuwd naar de inhoud van het rapport en hoe het kabinet het deze keer recht gaat pogen te praten. Vorige keer kregen we een onsamenhangende rant van De Jonge gevolgd door de echte verdediging dat alles nieuw was. De onderwerpen die nu aan bod komen zal die laatste verdediging lastig zijn, of ze moeten toegeven dat na dik een jaar corona ze nog geen idee hadden wat ze deden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

CMD-Snake schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:33:
[...]

Staatsrechtelijk gezien is Kuipers nu verantwoordelijk voor het beleid van zijn voorganger. De situatie in het kabinet zal wel oncomfortabel zijn omdat De Jonge daar nog altijd zit in zijn nieuwe ministerschap. Mocht Kuipers ten val komen dan blijft de "dader" zitten in het kabinet. Gezien dat D66 al geen goede band meer had met het CDA zal dat de relaties niet ten goede komen.

Ik ben wel benieuwd naar de inhoud van het rapport en hoe het kabinet het deze keer recht gaat pogen te praten. Vorige keer kregen we een onsamenhangende rant van De Jonge gevolgd door de echte verdediging dat alles nieuw was. De onderwerpen die nu aan bod komen zal die laatste verdediging lastig zijn, of ze moeten toegeven dat na dik een jaar corona ze nog geen idee hadden wat ze deden.
Nieuwe variant, nieuwe situatie, effect vaccinaties, alles eng, code zwart, OMT advies, blabla.

En dan vanaf t begin weer repeat. Verwacht je echt daadwerkelijk een constructieve evaluatie en verantwoording? Ik ben bang dat je teleurgesteld gaat worden.

Ik hoop met je mee hoor. Maar ik geloof er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
Dennis1812 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:38:
[...]

Nieuwe variant, nieuwe situatie, effect vaccinaties, alles eng, code zwart, OMT advies, blabla.

En dan vanaf t begin weer repeat. Verwacht je echt daadwerkelijk een constructieve evaluatie en verantwoording? Ik ben bang dat je teleurgesteld gaat worden.

Ik hoop met je mee hoor. Maar ik geloof er niet in.
Bijkomend nadeel is dat de oppositie geen front lijkt te kunnen vormen ( hoewel een exit van Rutte-IV wellicht verbindend werkt) en er in de coalitie geen belang is bij steun aan een motie van wantrouwen. Het kabinet, maar ook de coalitiepartijen imploderen als Kuijpers sneuvelt op dit dossier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:49

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Volgens mij is de verwachting dat het helemaal niet zo'n scherp rapport wordt, toch? Een echt objectieve evaluatie zou waardevol kunnen zijn, maar is lastig. Tegelijk is er echt niemand te vinden die zijn standpunt over mondkapjes, vaccins, qr codes of avondklok obv het rapport aanpast, daar zit iedereen veel te veel voor in zijn rabbithole denk ik.

Daarmee denk ik wel dat het rapport mogelijk scherp gaat zijn op besluitvorming, communicatie etc, maar niet op de inhoudelijke beslissingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Politieke gevolgen?
Zoals?

Rutte is alles vergeten.

Welke fouten? Welk schandaal? Waar heb je het over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
ZieMaar! schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:44:
Volgens mij is de verwachting dat het helemaal niet zo'n scherp rapport wordt, toch? Een echt objectieve evaluatie zou waardevol kunnen zijn, maar is lastig. Tegelijk is er echt niemand te vinden die zijn standpunt over mondkapjes, vaccins, qr codes of avondklok obv het rapport aanpast, daar zit iedereen veel te veel voor in zijn rabbithole denk ik.

Daarmee denk ik wel dat het rapport mogelijk scherp gaat zijn op besluitvorming, communicatie etc, maar niet op de inhoudelijke beslissingen.
Inderdaad. Die intense drang om iemands hoofd op het hakblok te leggen vind ik toch wat angstaanjagend. Er moet en zal iemand boeten. Erg primitief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

MarcoC schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:34:
[...]
Welke fouten? Welk schandaal? Waar heb je het over?
Welke schandalen deze personen veroorzaakt hebben? Of specifiek op covid?

Indien dat laatste, tja, dat gaat weer blijken uit dat vernietigende rapport. Mijn mening over besluiten die genomen zijn is daarin irrelevant.

En dan moet je dus denken aan wijzigen OMT adviezen en dat soort geraaskal. Ongeacht mijn oordeel daarover. Dat doet er dus niet toe. Ik reageerde op iemand die het een spannend rapport vind met verregaande politieke gevolgen.

Ik geloof niet dat die gevolgen er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Het rapport van de OVV is er: https://www.onderzoeksraa...eptember-2020---juli-2021

Zo snel even te zien weinig schokkends. Aanbevelingen zijn een rijtje 'Borg X, Zorg voor kennis Y, Verhelder Z' die weinig concrete kritiek hebben. Als beknopt overzicht van wat we al wisten is het waardevol.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 00:31

D4NG3R

kiwi

:)

Het blijft toch sowieso zo'n heerlijk discussie.

Er is ingegrepen > ingrijpen had mogelijk geen effect > waarom is er ingegrepen? :(
Er is niet ingegrepen > ingrijpen had mogelijk wel effect > waarom is er niet ingegrepen? :(

In dat opzicht kan je het nooit goed doen, afaik zijn de meeste maatregelen wel gedaan gebaseerd op advies van instanties die er verstand van (horen te) hebben met de kennis van toen.

Idem met het moment waarop (niet) ingegrepen is, het is voor sommigen altijd te vroeg of laat geweest.

Iedereen weet het altijd beter.. na de tijd. |:(

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 12-10-2022 10:45 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:09
Op de (basis)school van mn kinderen is het alweer zover dat ouders vanaf nu niet meer in school mogen komen en afstand moeten houden.

Paniekvoetbal als je t mij vraagt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-10 09:34
Bouke-p schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:13:
Op de (basis)school van mn kinderen is het alweer zover dat ouders vanaf nu niet meer in school mogen komen en afstand moeten houden.

Inderdaad paniekvoetbal. En de kinderen krijgen straks weer lekker een enorme dosis aan zelftest meuk mee. Dacht dat we aan het milieu moesten denken, weet je hoeveel plastic troep dat oplevert of je ze nou wel of niet gebruikt.

Mag hopen dat ik nog wel naar binnen mag om de jongste in de klas te brengen, die zit in groep 2 en dat mag vooralsnog op de dinsdag en de vrijdag. Vind het gewoon erg belangrijk om even in de klas te neuzen en een beetje sociaal contact met ouders te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-10 12:38

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Persoonlijk vind ik dit een verademing. Wegbrengen gaat zoveel sneller.

Mijn zus is directeur op een hele grote school in Amsterdam en daar is het al weer een grote chaos met zieke leerkrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Er is geen eenduidige wetenschappelijke kennis over welke maatregel in welke mate werkt. Het kabinet is verplicht om te doen alsof ze weten dat de maatregel die ze nemen gaat werken maar zeker kunnen ze het niet weten.
Het OMT sluit niet uit dat mondkapjes kunnen werken, maar het adviesteam van de overheid is vooral bang dat mensen die mondkapjes dragen zich minder goed aan andere maatregelen zullen houden. Daardoor zou het effect van bijvoorbeeld de anderhalve meter afstand weer teniet worden gedaan. Wetenschappelijke studies die de Corona Gedragsunit van het RIVM aandraagt, komen tot verschillende conclusies. Deze studies sluiten negatieve gedragseffecten niet uit, maar tonen ze zeker ook niet aan.
Voor mondkapjes kan je ook de avondklok invullen, 1,5 meter afstand of in je elleboog hoesten. In deze onzekere situatie kunnen allerlei partijen vrijelijk met hun eigen stellingen komen die uit onwetendheid, kwade wil of alternatieve belangen komen en niet van die van het RIVM te onderscheiden lijken te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Nee hoor. Bijvoorbeeld de werking van mondkapjes heeft het RIVM al in 2009 aangetoond:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18612429/

Dit advies is geschreven mede namens de vorige directeur van het CIb:

https://www.c19redteam.nl...alentie_COVID-19_V1.0.pdf

Maar het OMT adviseerde volgens de OVV buiten hun kennisdomein door vast te houden aan bijvoorbeeld het argument van schijnveiligheid omdat risicocompensatie zou kunnen optreden. Terwijl het gedragsteam daar geen bewijs voor had en uit wetenschappelijk onderzoek later ook bleek dat het inderdaad niet klopt.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35087100/

Dat heeft niks te maken met 'achteraf' weten hoe het zit, maar met een onlogische aanname die het gebruik van mondkapjes heeft ondermijnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-10 20:49
MarcoC schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:37:
[...]

Inderdaad. Die intense drang om iemands hoofd op het hakblok te leggen vind ik toch wat angstaanjagend. Er moet en zal iemand boeten. Erg primitief.
Dat is van alle tijden klaarblijkelijk. Het valt alleen meer op in huidige tijden (met laagdrempelige social media etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:10
DLSS schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:35:
[...]

Dat is van alle tijden klaarblijkelijk. Het valt alleen meer op in huidige tijden (met laagdrempelige social media etc.)
offtopic:
Bovendien hebben we het letterlijke hakblok vervangen door een riante wachtgeldregeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-10 20:49
migchiell schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:44:
[...]

offtopic:
Bovendien hebben we het letterlijke hakblok vervangen door een riante wachtgeldregeling :)
Goed goed, ik zal me weer terugtrekken in de mist als “mee lezer”. 😅🌫👀 B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
Vlassie1980 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:20:
[...]

Inderdaad paniekvoetbal. En de kinderen krijgen straks weer lekker een enorme dosis aan zelftest meuk mee. Dacht dat we aan het milieu moesten denken, weet je hoeveel plastic troep dat oplevert of je ze nou wel of niet gebruikt.

Mag hopen dat ik nog wel naar binnen mag om de jongste in de klas te brengen, die zit in groep 2 en dat mag vooralsnog op de dinsdag en de vrijdag. Vind het gewoon erg belangrijk om even in de klas te neuzen en een beetje sociaal contact met ouders te hebben.
Bij ons is ook een peuterklas(2 tot 4jaar oud), die mogen wel naar binnen gebracht worden. Verder enkel kinderen die net in groep 1 beginnen.

Het gaat mij ook niet om t sochtends in school brengen, die van mij (4, 7 en 8 ) doen dat zelf. Die willen papa en mama niet in school.
Het gaat mij erom dat de 10weken gesprekken en alle andere interacties met leraren nu buiten moeten. Ook weer dat overdreven afstand houden.

Er word nog wel verwacht dat ouders savonds de lokalen schoon maken(1xper week).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Behalve voor wat gemak voor de ouders dat ze minder met andere ouders hoeven praten zal dit geen/weinig effect hebben idd.
De besmettingen lopen toch wel via de kinderen :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-10 09:34
Bouke-p schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:51:
[...]

Bij ons is ook een peuterklas(2 tot 4jaar oud), die mogen wel naar binnen gebracht worden. Verder enkel kinderen die net in groep 1 beginnen.

Het gaat mij ook niet om t sochtends in school brengen, die van mij (4, 7 en 8) doen dat zelf. Die willen papa en mama niet in school.
Het gaat mij erom dat de 10weken gesprekken en alle andere interacties met leraren nu buiten moeten. Ook weer dat overdreven afstand houden.

Er word nog wel verwacht dat ouders savonds de lokalen schoon maken(1xper week).
Ja, bij groep 5 zeggen ze buiten school ook gewoon doei en zie je ze niet meer. Maar het is wel fijn om in de onderbouw nog steeds naar binnen te kunnen af en toe. En inderdaad liever een gesprek op school dan weer via Teams.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10 20:46

Dennahz

Life feels like hell should.

Vlassie1980 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:20:
[...]

Die tests kan je gewoon weigeren hoor, hebben wij ook gedaan. Het is geen verplichting :) Hoe meer mensen het actief weigeren, hoe sneller ze met die ongein ophouden.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:24

s3n

Telegraaf artikel, wellicht met wat stemmingmakerij:
https://www.telegraaf.nl/...-herhaalprik-tegen-corona

Ik wil niet voordringen, maar ik wil wel een prik. Het risiconiveau gaat omhoog, maar het priktempo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:57
s3n schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:59:
Telegraaf artikel, wellicht met wat stemmingmakerij:
https://www.telegraaf.nl/...-herhaalprik-tegen-corona

Ik wil niet voordringen, maar ik wil wel een prik. Het risiconiveau gaat omhoog, maar het priktempo niet.
Ik heb voorgedrongen zonder dat ik me er bewust van was, ik was gewoon naar de afspraken site gegaan, netjes ingevuld en ik mocht een afspraak maken, zonder dat ik een brief of iets had (waar in de vragenlijst wel naar gevraagd werd). Op de locatie werd er wel naar gevraagd, maar mocht uiteindelijk wel doorlopen. Maar als ze niet willen dat ik voordring of voor niets naar de locatie ga, moet die vragenlijst mij geen afspraak laten maken als ik aangeef geen brief te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
ZieMaar! schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:44:
Volgens mij is de verwachting dat het helemaal niet zo'n scherp rapport wordt, toch?
De 'scherpte' zit erin dat het kabinet voor de eerste periode nog onwetendheid kon claimen. De periode welke nu geëvalueerd wordt in het OVV rapport is dat verweer lastiger, tenzij ze zichzelf een brevet van onvermogen willen afgeven.

Daarnaast raakt men nu wel aan de gevoeligste onderwerpen: mondkapjesplicht en de avondklok. Het derde rapport zal dan ook wel de coronapas behandelen.
OVV in coronarapport: effecten ingrijpende maatregelen nog steeds onduidelijk

Rammelende besluitvorming, onduidelijke rolverdeling tussen kabinet en OMT plus geen evaluatie van de genomen maatregelen.

Dit heeft ook gevolgen voor de nieuwe versie van de Wpg welke de oude bevoegdheden van het kabinet moet gaan verankeren:

Coronarapport bevestigt dat kabinet 'maar wat aanrommelt', zegt oppositie

Het kabinet wil wederom de mogelijkheid krijgen tot verstrekkende maatregelen zonder dat ze kunnen zeggen of die effectief zijn geweest en daarmee ook proportioneel waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
“ De raad waarschuwt voor het creëren van verwachtingen die niet kunnen worden waargemaakt en adviseert het kabinet om de genomen maatregelen "zo spoedig mogelijk" te evalueren. ”
Op zich zeker een goed idee, maar het zo spoedig mogelijk betekent voor de afronding van een grondige eerste evaluatie in dit kader maar zo tenminste ~3-5 jaar kan ik me voorstellen.

Wat sneller mogelijk zou zijn is ook een eerste evaluatie van hoe toekomstige evaluaties beter kunnen worden gefaciliteerd.

[ Voor 21% gewijzigd door begintmeta op 13-10-2022 03:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De evaluatie van de maatregelen wordt lastig. Het aantal besmettingen per dag (dat je weet, er zijn er meer) is het resultaat van miljoenen beslissingen die al dan niet door maatregelen worden beïnvloed. Of juist door weerstand tegen de maatregelen zijn gemotiveerd om maar eigenwijs te kunnen zijn. En de opbebouwde weerstand, het klimaat en nog een onbekend aantal andere factoren met onbekende invloed op elkaar.

De evaluatie zal dan ook moeten worden geëvalueerd om te kunnen bepalen of de correctie conclusies zijn getrokken en niet naar de gewenste is toegwerkt.

Hoe dan ook, nog werk genoeg voor evaluatoren, waaronder het OVV.

Er is wel een middel voor betere evaluatie: betere informatie over wat iedereen doet. Maar ja, privacy....

[ Voor 16% gewijzigd door IJzerlijm op 13-10-2022 07:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:49

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
CMD-Snake schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:45:
[...]

De 'scherpte' zit erin dat het kabinet voor de eerste periode nog onwetendheid kon claimen. De periode welke nu geëvalueerd wordt in het OVV rapport is dat verweer lastiger, tenzij ze zichzelf een brevet van onvermogen willen afgeven.

Daarnaast raakt men nu wel aan de gevoeligste onderwerpen: mondkapjesplicht en de avondklok. Het derde rapport zal dan ook wel de coronapas behandelen.

[...]

OVV in coronarapport: effecten ingrijpende maatregelen nog steeds onduidelijk

Rammelende besluitvorming, onduidelijke rolverdeling tussen kabinet en OMT plus geen evaluatie van de genomen maatregelen.

Dit heeft ook gevolgen voor de nieuwe versie van de Wpg welke de oude bevoegdheden van het kabinet moet gaan verankeren:

Coronarapport bevestigt dat kabinet 'maar wat aanrommelt', zegt oppositie

Het kabinet wil wederom de mogelijkheid krijgen tot verstrekkende maatregelen zonder dat ze kunnen zeggen of die effectief zijn geweest en daarmee ook proportioneel waren.
Het rapport is zeker niet mild op proces, helemaal eens. Maar je ziet ook dat ze expliciet wegblijven bij effect van de maatregelen. Het advies of de conclusie op bijv de avondklok gaat eigenlijk vooral over communicatie (wees eerlijker over onzekerheid etc).

Ik verwacht niet dat dit rapport echt impact heeft op de huidige koers, mensen of regering. Maar ik heb nog niet alle 280 pagina’s gelezen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-10 11:24

Barrycade

Through the...

Ik heb blijkbaar onder een steen geleefd over dit onderwerp, (er is namelijk nog wel wat anders aan de gang in de wereld) maar verbaas me als ik lees dat sommige Tweakers al de scholen niet meer in kunnen.

Of ligt dat een beetje aan de regio? Ik heb nog niet op het Dashboard gekeken, ha net even gekeken naar de rioolwater metingen, woon precies in een lichtblauwe gemeente. Dat verklaart wellicht waarom ik nog niet echt wat meegekregen heb.

Ok nou, gezellig, allemaal veel sterkte deze herfst en dan zijn we er weer klaar mee/voor in de feestmaand.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
Laat me beginnen met een stukje duiding van de cijfers.

Het is momenteel wat lastiger modelleren omdat het testbeleid te smal is.

EIgenlijk worden jonge, gezonde mensen amper getest, waardoor je in de cijfers het begin van een golf mist (typisch patroon: trendsettende leeftijdsgroep 18-25, kort daarna gevolgd door 13-17 en 25-29, daarna komen de 0-12 jarigen en de 40-49 jarigen en dan de rest). Door het kleine aantal tests dat voornamelijk bij de iets oudere mensen zit, mis je de eerste drie besmettingsgeneraties. Bij Omicronvarianten is dat ongeveer een week.

Het einde van een golf is wat meer diffuus verdeeld over de leeftijdsgroepen. Je ziet wel dat de cijfers onder de trendsettende groepen eerder dalen, maar het onderscheid tussen leeftijdsgroepen is minder scherp dan in de opflank.

Ik zie momenteel een R-waarde van 1.06 voor infectiedatum 2-10. Dat cijfer is rap dalend: over 24 t/m 30 september zat het getal nog rond de 1.19 gemiddeld. Ik verwacht dat het de komende dagen onder 1 gaat zakken.

RIVM schat voor 20-9 een R-waarde (uit meldingen, meest vergelijkbaar getal) van 1.18. Mijn model zag voor die datum 1.26. Voor 27-9 schat RIVM 1.13, mijn model 1.18.
Er zit dus wat afwijking tussen de modellen (testbeleid, weinig data jongere leeftijdsgroepen), maar de trends gaan wel gelijk op.

De voorlopige conclusie is dus dat we momenteel iets over de piek heen moeten zijn, al moet dat nog door nieuwere cijfers worden bevestigd.

Ook in de ziekenhuisopnames lijken we tegen de piek te zitten. Gemiddelde opnames kliniek per dag, weekdag gecorrigeerd:
* 26 t/m 30 sep: 113 (weekdag gecorrigeerd daggetal oplopend van +- 90 naar 130 binnen de week)
* 3 t/m 7 okt: 143 (weekdag gecorrigeerd daggetal ongeveer vlak binnen de week)
* 10 t/m 12 okt: 149 (weekdag gecorrigeerd daggetal lijkt dalend binnen de week)

Ziekenhuisopanmes lopen altijd achter de infecties aan. Piekvorming in opnames rond 10-10 is in lijn het piekvorming in infecties rond 3-10.

Dan de ligdagen:
* kliniek: gemiddeld 7.8, gemeten bij uitstroom
* IC: gemiddeld 4.6, gemeten bij uitstroom

Ik heb deze analyse heel lang niet meer gedraaid. Het getal voor de kliniek is ongeveer wat we gewend zijn. IC is nadrukkelijk lager dan vroeger. Dat was namelijk ten tijde van de delta vartiant typisch ~15 dagen of zelfs meer. Het beeld is dat de actuele varianten, samen met de toegenoemen immuniteit tgv vaccinaties en eerdere infecties, aanzienlijk minder kans op opname veroorzaken, veel minder kans op doorplaatsing naar de IC en als men dan toch op de IC komt, veel snellere uitplaatsing uit de IC terug naar de afdeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
Barrycade schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:09:
Ik heb blijkbaar onder een steen geleefd over dit onderwerp, (er is namelijk nog wel wat anders aan de gang in de wereld) maar verbaas me als ik lees dat sommige Tweakers al de scholen niet meer in kunnen.

Of ligt dat een beetje aan de regio? Ik heb nog niet op het Dashboard gekeken, ha net even gekeken naar de rioolwater metingen, woon precies in een lichtblauwe gemeente. Dat verklaart wellicht waarom ik nog niet echt wat meegekregen heb.

Ok nou, gezellig, allemaal veel sterkte deze herfst en dan zijn we er weer klaar mee/voor in de feestmaand.
Ik,en andere niet blije ouders, hebben navraag gedaan bij de school en dit blijkt een beslissing te zijn die school zelf genomen heeft.
Geen gedwongen iets dus, maar eigen beslissing op basis van de oplopende besmettingen.

Totale onzin als je het mij vraagt en het doet ook echt niks behalve onvrede, onrust en verdeeldheid onder de ouders kweken.
Plus onzekerheid en angst bij de kinderen dat ze straks weer thuis moeten blijven of niet meer vrij mogen bewegen in school.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
IJzerlijm schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:23:
Er is geen eenduidige wetenschappelijke kennis over welke maatregel in welke mate werkt. Het kabinet is verplicht om te doen alsof ze weten dat de maatregel die ze nemen gaat werken maar zeker kunnen ze het niet weten.

[...]

Voor mondkapjes kan je ook de avondklok invullen, 1,5 meter afstand of in je elleboog hoesten. In deze onzekere situatie kunnen allerlei partijen vrijelijk met hun eigen stellingen komen die uit onwetendheid, kwade wil of alternatieve belangen komen en niet van die van het RIVM te onderscheiden lijken te zijn.
Achteraf is het heel makkelijk om het juiste beleid te verzinnen. Er wordt hier ook vooral gesproken over het Nederlandse kabinet, maar het beleid dat hier is gevoerd is niet wezenlijk anders dan wat in de meeste andere landen is gevoerd. Hoogstens kan je zeggen dat de maatregelen hier minder ver gingen dan in andere Europese landen.

Kennelijk wist de rest van de wereld dus ook het tovermiddel niet, wellicht omdat dat er gewoon niet is en was. Er is ook nooit iemand geweest die heeft beweerd dat iets "de oplossing" was, er is altijd gesproken over een combinatie van maatregelen waarvan de effecten van een individuele maatregel niet becijferd konden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Frame164 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:07:
[...]

Achteraf is het heel makkelijk om het juiste beleid te verzinnen. Er wordt hier ook vooral gesproken over het Nederlandse kabinet, maar het beleid dat hier is gevoerd is niet wezenlijk anders dan wat in de meeste andere landen is gevoerd. Hoogstens kan je zeggen dat de maatregelen hier minder ver gingen dan in andere Europese landen.
De grootste kritiek van de OVV is dan ook meer op de communicatiestrategie, bijvoorbeeld de persconferenties waarin het kabinet heel stellig beweerde dat een maatregel maar heel kort zou duren maar er de volgende conferentie alleen maar gezegd werd "Oh nee, toch niet", zonder verdere uitleg. Dat is één van de redenen waardoor het vertrouwen is beschadigd.

Je had in zo'n situatie als kabinet natuurlijk prima kunnen zeggen dat de omstandigheden in de tussentijd zijn veranderd, en de noodzaak voor het voortzetten van een maatregel gewoon uitleggen. En ook 'We blijven voorlopig even voorzichtig" was dan een prima rechtvaardiging geweest.

In plaats daarvan was de meeste communicatie meer een verwijtend vingertje naar de burger dat de maatregelen niet voldoende werden nageleefd, en dat kwam bij de burger aan als maatregelen die 'voor straf' werden verlengd of extra maatregelen die erbij kwamen. De maatregelen zelf waren niet eens zo zeer het probleem, maar wel de manier waarop ze gecommuniceerd werden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Frame164 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:07:
[...]
het beleid dat hier is gevoerd is niet wezenlijk anders dan wat in de meeste andere landen is gevoerd.
De wet van Rutte zegt, dat een uitspraak van Rutte in een politiek debat ter verdediging van het eigen beleid waarschijnlijk niet waar is tot het tegendeel is bewezen.

Het nut van mondkapjes heeft het RIVM bijvoorbeeld al in 2009 aangetoond:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18612429/

Dit advies is geschreven mede namens de vorige directeur van het CIb:

https://www.c19redteam.nl...alentie_COVID-19_V1.0.pdf

Maar het OMT adviseerde volgens de OVV buiten hun kennisdomein door vast te houden aan bijvoorbeeld het argument van schijnveiligheid omdat risicocompensatie zou kunnen optreden. Terwijl het gedragsteam daar geen bewijs voor had en uit wetenschappelijk onderzoek later ook bleek dat het inderdaad niet klopt.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35087100/

Dat heeft niks te maken met 'achteraf' weten hoe het zit, maar met een onlogische aanname die het gebruik van mondkapjes heeft ondermijnd. En dus was het beleid dat hier is gevoerd wel wezenlijk anders dan wat in de meeste andere landen is gevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Overigens is er nog niemand die er in dit forum iets over heeft opgemerkt geloof ik. Zoek de verschillen.

Kuipers april 2021:

https://www.metronieuws.n...ndklok-nauwelijks-effect/

Kuipers nu:

https://www.skipr.nl/nieu...regels-moeilijk-te-meten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loonatick78
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-10 15:30
Real schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:59:
Overigens is er nog niemand die er in dit forum iets over heeft opgemerkt geloof ik. Zoek de verschillen.

Kuipers april 2021:

Kuipers nu:

Ach ja, de firma list en bedrog is er niets bij, hij zit nu op een andere stoel en kan dat dus sowieso niet meer roepen.

Ik ben gestopt met het actief volgen van de politiek en het politieke debat, scheelt mij persoonlijk een hoop ergernis. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Real schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:59:

Kuipers april 2021:

Kuipers nu:

Er is sprake van voortschrijdend wetenschappelijk inzicht/dat was een leugentje voor bestwil/we zitten nu in een andere fase/je moet mijn woorden in context plaatsen/daar heb ik geen actieve herinnering aan [omcirkel uw gewenste reactie]

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02:13

NMH

Moderator General Chat
Voor de mensen die zich afvragen wanneer zij aan de beurt zijn voor de nieuwe herhaalprik:
Iedereen tussen de 40 en 60 jaar mag vanaf volgende week een afspraak maken om een herhaalprik tegen corona te krijgen. De week daarna is iedereen tussen de 12 en 40 aan de beurt, heeft minister Kuipers (Volksgezondheid) gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 13:46
Ok, ik heb een specifieke vraag over de Corona zelf testen:

(1) Heb milde klachten, heze stem en lichte hoest. Komt goed overeen met hoe bij mij een verkoudheid gaat. Geen koorts
(2) Ik heb twee zelf testen gedaan en bij alle twee komt pas na ruim een uur een minimaal 2e streepje.

Ik heb n.a.v. daarvan alvast voor morgen een PCR test gepland bij de GGD.

Ik maak me voor mezelf geen zorgen maar mijn vrouw en ik wisselen elkaar af in bij mijn dochter zijn die herstelt in ziekenhuis. Daar kom ik vandaag net vandaan, dochter zelf is vandaag ook getest, die uitslag (pcr in ziekenhuis) komt morgen.

Er zijn diverse Belgische sites die aangeven dat bij te lang wachten bij de zelftest er een vals positief resultaat kan zijn. Sowieso staat overal dat de resultaten na 15-30 minuten niet meer te vertrouwen zijn. Ik dacht dat dat laatste vooral was dat dan een minimaal streepje vervaagd zou kunnen zijn, niet dat er een vals positief streepje zou kunnen komen na dik een uur.

Ik ga sowieso morgen een PCR test doen en ben gewoon benieuwd, weet iemand hier meer over deze vraag: Kan te lang wachten zorgen voor een verlaat 2e streepje die als vals positief moet worden gezien omdat die ruim na de betrouwbare periode van 15-30 minuten zichtbaar wordt.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 13:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Z9TBhP2bbq9NI27_y_MRTGRGm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9uQcdtFKtw4xyeZUpU0CTCM0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooFAlcatCbG1dmdBQwc-5Mk5G7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFf392OKemj4GG0GrZOVYD2A.jpg?f=fotoalbum_large

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:58
Bouke-p schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:01:
[...]

Ik,en andere niet blije ouders, hebben navraag gedaan bij de school en dit blijkt een beslissing te zijn die school zelf genomen heeft.
Geen gedwongen iets dus, maar eigen beslissing op basis van de oplopende besmettingen.

Totale onzin als je het mij vraagt en het doet ook echt niks behalve onvrede, onrust en verdeeldheid onder de ouders kweken.
Plus onzekerheid en angst bij de kinderen dat ze straks weer thuis moeten blijven of niet meer vrij mogen bewegen in school.
Tja, de leerkrachten voelen zich misschien fijner zonder ouders in de gangen/klas? Die hebben al te maken met 25 kinderen waarmee de hele dag in contact zijn... Los dat ze ook nog niet aan de beurt zijn voor een vaccinatie.

Na de eerste leugens dat kinderen amper corona konden hebben en/of verspreiden, geef ik de helemaal gelijk dat ze voor hij eigen veiligheid kiezen!

Los daarvan ben ik wel blij dat de ouders van mijn leerlingen gewoon de klas in mogen en komen :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haribold
  • Niet online
President schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:24:
[...]

Tja, de leerkrachten voelen zich misschien fijner zonder ouders in de gangen/klas? Die hebben al te maken met 25 kinderen waarmee de hele dag in contact zijn... Los dat ze ook nog niet aan de beurt zijn voor een vaccinatie.
Ze moeten zich na schooltijd toch echt in de gevaarlijke buitenwereld begeven. Of gaan ze dan in maanpakken hun boodschappen doen en zich voor het komende half jaar isoleren van uitjes, feestjes en andere gelegenheden?

Dit is weer zo'n voorbeeld van het dwangmatig willen opleggen van rituelen door een klein groepje mensen in deze samenleving.
t_captain schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:42:
Laat me beginnen met een stukje duiding van de cijfers.
Gelukkig blijft er in dit topic ook een nuchtere en interessante blik op de cijfers (y). Mooie duiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:20
vandermark schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:08:
Ok, ik heb een specifieke vraag over de Corona zelf testen:

(1) Heb milde klachten, heze stem en lichte hoest. Komt goed overeen met hoe bij mij een verkoudheid gaat. Geen koorts
(2) Ik heb twee zelf testen gedaan en bij alle twee komt pas na ruim een uur een minimaal 2e streepje.

Ik heb n.a.v. daarvan alvast voor morgen een PCR test gepland bij de GGD.
Zo begon het bij mij ook begin deze week alleen kwam dat lichte streepje na 10 tot 15 minuten en moest je de test echt goed in het licht houden om die te zien. Zelftest is overigens gedaan door mijn vrouw die verpleegkundige is en een stuk dieper m'n neus in ging dan ik zou doen en ook de keel heeft ze meegenomen.
Volgende ochtend werd ik wakker met het gevoel in m'n keel alsof ik gebroken glas had gegeten, was m'n stem zo hees dat m'n vrouw even dacht dat ik boos was toen ik wat probeerde te zeggen en had ik vlagen van 'hoofdpijn' die net zo snel kwamen als ze vertrokken.
Vrouw heeft nog wat zelftesten gehaald bij de apotheek omdat ze op diverse plekken niet beschikbaar waren en binnen één minuut na het druppelen stonden er daar twee dikke rode strepen.

Wij hebben de eerst test dus maar gezien als net te vroeg afgenomen waardoor ik op het randje zat.
Pagina: 1 ... 75 ... 83 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.