Laat me beginnen met een stukje duiding van de cijfers.
Het is momenteel wat lastiger modelleren omdat het testbeleid te smal is.
EIgenlijk worden jonge, gezonde mensen amper getest, waardoor je in de cijfers het begin van een golf mist (typisch patroon: trendsettende leeftijdsgroep 18-25, kort daarna gevolgd door 13-17 en 25-29, daarna komen de 0-12 jarigen en de 40-49 jarigen en dan de rest). Door het kleine aantal tests dat voornamelijk bij de iets oudere mensen zit, mis je de eerste drie besmettingsgeneraties. Bij Omicronvarianten is dat ongeveer een week.
Het einde van een golf is wat meer diffuus verdeeld over de leeftijdsgroepen. Je ziet wel dat de cijfers onder de trendsettende groepen eerder dalen, maar het onderscheid tussen leeftijdsgroepen is minder scherp dan in de opflank.
Ik zie momenteel een R-waarde van 1.06 voor infectiedatum 2-10. Dat cijfer is rap dalend: over 24 t/m 30 september zat het getal nog rond de 1.19 gemiddeld. Ik verwacht dat het de komende dagen onder 1 gaat zakken.
RIVM schat voor 20-9 een R-waarde (uit meldingen, meest vergelijkbaar getal) van 1.18. Mijn model zag voor die datum 1.26. Voor 27-9 schat RIVM 1.13, mijn model 1.18.
Er zit dus wat afwijking tussen de modellen (testbeleid, weinig data jongere leeftijdsgroepen), maar de trends gaan wel gelijk op.
De voorlopige conclusie is dus dat we momenteel iets over de piek heen moeten zijn, al moet dat nog door nieuwere cijfers worden bevestigd.
Ook in de ziekenhuisopnames lijken we tegen de piek te zitten. Gemiddelde opnames kliniek per dag, weekdag gecorrigeerd:
* 26 t/m 30 sep: 113 (weekdag gecorrigeerd daggetal oplopend van +- 90 naar 130 binnen de week)
* 3 t/m 7 okt: 143 (weekdag gecorrigeerd daggetal ongeveer vlak binnen de week)
* 10 t/m 12 okt: 149 (weekdag gecorrigeerd daggetal lijkt dalend binnen de week)
Ziekenhuisopanmes lopen altijd achter de infecties aan. Piekvorming in opnames rond 10-10 is in lijn het piekvorming in infecties rond 3-10.
Dan de ligdagen:
* kliniek: gemiddeld 7.8, gemeten bij uitstroom
* IC: gemiddeld 4.6, gemeten bij uitstroom
Ik heb deze analyse heel lang niet meer gedraaid. Het getal voor de kliniek is ongeveer wat we gewend zijn. IC is nadrukkelijk lager dan vroeger. Dat was namelijk ten tijde van de delta vartiant typisch ~15 dagen of zelfs meer. Het beeld is dat de actuele varianten, samen met de toegenoemen immuniteit tgv vaccinaties en eerdere infecties, aanzienlijk minder kans op opname veroorzaken, veel minder kans op doorplaatsing naar de IC en als men dan toch op de IC komt, veel snellere uitplaatsing uit de IC terug naar de afdeling.