Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-10 20:26
vandermark schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:08:
Ok, ik heb een specifieke vraag over de Corona zelf testen:

(1) Heb milde klachten, heze stem en lichte hoest. Komt goed overeen met hoe bij mij een verkoudheid gaat. Geen koorts
(2) Ik heb twee zelf testen gedaan en bij alle twee komt pas na ruim een uur een minimaal 2e streepje.

Ik heb n.a.v. daarvan alvast voor morgen een PCR test gepland bij de GGD.

Ik maak me voor mezelf geen zorgen maar mijn vrouw en ik wisselen elkaar af in bij mijn dochter zijn die herstelt in ziekenhuis. Daar kom ik vandaag net vandaan, dochter zelf is vandaag ook getest, die uitslag (pcr in ziekenhuis) komt morgen.

Er zijn diverse Belgische sites die aangeven dat bij te lang wachten bij de zelftest er een vals positief resultaat kan zijn. Sowieso staat overal dat de resultaten na 15-30 minuten niet meer te vertrouwen zijn. Ik dacht dat dat laatste vooral was dat dan een minimaal streepje vervaagd zou kunnen zijn, niet dat er een vals positief streepje zou kunnen komen na dik een uur.

Ik ga sowieso morgen een PCR test doen en ben gewoon benieuwd, weet iemand hier meer over deze vraag: Kan te lang wachten zorgen voor een verlaat 2e streepje die als vals positief moet worden gezien omdat die ruim na de betrouwbare periode van 15-30 minuten zichtbaar wordt.
Ik had met het oog op zekerheid zeker niet teveel vertrouwen gelegd op zelftesten. De zelftest geeft bijvoorbeeld ook 72 tot 80% vals negatieve uitslag met asymptomatische infecties.

https://www.umcutrecht.nl...20de%20Omicron%20variant.

Lastige en onzekere situatie ook. Sterkte voor jullie en hopelijk een voorspoedig herstel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10 20:46

Dennahz

Life feels like hell should.

President schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:24:
[...]

Tja, de leerkrachten voelen zich misschien fijner zonder ouders in de gangen/klas? Die hebben al te maken met 25 kinderen waarmee de hele dag in contact zijn... Los dat ze ook nog niet aan de beurt zijn voor een vaccinatie.
Je weet dat de meeste mensen totaal niet meer bezig zijn met corona en/of vaccinatie hé? :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-10 15:02
vandermark schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:08:
Ok, ik heb een specifieke vraag over de Corona zelf testen:
Ik werd zelf vorige week zaterdag verkouden. Mijn neus liep meerdere keren en een hoest. Later voelde ik het ook in de spieren trekken. Voelde echt als een stevige verkoudheid. Omdat ik een herhaalprik voor vandaag gepland had staan en in november/december naar Duitsland ga, heb ik meteen zondagochtend een test aangevraagd (werd niet vrolijk van de handleiding van de zelftest dus niet gekocht). Dan wist ik of het wel of niet Corona was en met die uitslag meteen een herstelbewijs voor nov/dec voor als Duitsland weer lastig zou worden plus dat herhaalprik dan def 3 maanden weg zou zijn. Zondagavond had ik al uitslag. Was negatief. Dat ondanks de goed aanwezige klachten. Inmiddels is het ergste voorbij en hoest ik af en toe nog. Herhaalprik heb ik wel een week verzet. Dus naar volgende week vrijdag. En alle buitenafspraken deze week afgezegd c.q. een week verplaatst (werk vanuit huis maar moest administratie voor de BTW halen). Morgen ga ik wel weer op pad maar overweeg eventueel een mondkapje mee te nemen voor mocht ik een hoestbui krijgen maar aan de andere kant verkoudheidsvrirus zal ook in België wel rondgaan naast het Coronavirus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-10 15:12
t_captain schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:42:
[...]

Ik zie momenteel een R-waarde van 1.06 voor infectiedatum 2-10. Dat cijfer is rap dalend: over 24 t/m 30 september zat het getal nog rond de 1.19 gemiddeld. Ik verwacht dat het de komende dagen onder 1 gaat zakken.
Die snelle daling van R is inderdaad doorgezet, Voor infectiedatum 5 oktober schat ik de R-waarde op 0.91.

We lijken qua infecties dus over de piek heen te zijn.

De piek van positieve tests (weekdag gecorrigeerd) zat ongeveer een week geleden rond de 2900, momenteel is het getal dik 2500.
[...]

Ook in de ziekenhuisopnames lijken we tegen de piek te zitten. Gemiddelde opnames kliniek per dag, weekdag gecorrigeerd:
* 26 t/m 30 sep: 113 (weekdag gecorrigeerd daggetal oplopend van +- 90 naar 130 binnen de week)
* 3 t/m 7 okt: 143 (weekdag gecorrigeerd daggetal ongeveer vlak binnen de week)
* 10 t/m 12 okt: 149 (weekdag gecorrigeerd daggetal lijkt dalend binnen de week)

Ziekenhuisopanmes lopen altijd achter de infecties aan. Piekvorming in opnames rond 10-10 is in lijn het piekvorming in infecties rond 3-10.
De afgelopen twee dagen helaas geen gunstige cijfers uit het ziekenhuis. Weekdag gecorrigeerd zitten de opnames op do en vr ongeveer op hetzelfde niveau als afgelopen maandag. Dus de piek lijkt ergens in de loop van deze week te liggen en niet aan het begin van de week.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
t_captain schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:15:
We lijken qua infecties dus over de piek heen te zijn.
En dat zonder grootschalige vaccinaties en maatregelen.

Dat ouderen en kwetsbare groepen het zekere voor het onzekere nemen is logisch, maar de noodzaak om de rest opnieuw te prikken ontgaat me. Merk om me heen weinig enthousiasme voor de herhaalprik, verwacht vooral onder jongeren een lage opkomst.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

hoevenpe schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:34:
[...]

En dat zonder grootschalige vaccinaties en maatregelen.

Dat ouderen en kwetsbare groepen het zekere voor het onzekere nemen is logisch, maar de noodzaak om de rest opnieuw te prikken ontgaat me. Merk om me heen weinig enthousiasme voor de herhaalprik, verwacht vooral onder jongeren een lage opkomst.
Ouderen en kwetsbaren krijgen het advies om zich te laten vaccineren. De overige mensen onder de 60 krijgen niet meer het advies om zich te laten vaccineren, maar wel de gelegenheid. Aldus Kuipers.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
TerraGuy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:25:
De overige mensen onder de 60 krijgen niet meer het advies om zich te laten vaccineren, maar wel de gelegenheid.
Helder.

Ben al maanden niet meer met corona bezig, dacht nav dit draadje dat iedereen zich weer moest laten prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:51:
[...]

Helder.

Ben al maanden niet meer met corona bezig, dacht nav dit draadje dat iedereen zich weer moest laten prikken.
Je moet sowieso niet, en hebt nooit gemoeten. Ik heb overigens afgelopen september nog een herinneringsbrief gekregen van rijksoverheid omdat ik niet geboosterd ben (ik heb wel de basisprikken gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
TerraGuy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:25:
[...]

Ouderen en kwetsbaren krijgen het advies om zich te laten vaccineren. De overige mensen onder de 60 krijgen niet meer het advies om zich te laten vaccineren, maar wel de gelegenheid. Aldus Kuipers.
Overigens behoort het behalen van een herhaalprik nog wel tot de basisadviezen, naast 'blijf thuis bij klachten en doe een test' en 'ga in isolatie bij een positieve test'.
Haal uw (herhaal)prik tegen corona. Ook als u verder helemaal gezond bent.
https://www.rijksoverheid...erzicht-coronamaatregelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:37

Killjoy

Klingon lawn products

hoevenpe schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:51:
[...]

Helder.

Het was voor mij inmiddels ook de grote ver van mijn bed show. Tot afgelopen zondag. Toen testte mijn vriendin positief. En afgelopen dinsdag mijn jongste dochter en ikzelf. Valt me tegen. Veel last van koorts, keel, neus, smaakverlies.

Enkele weken terug ook al gewone griep gehad. Dus het is deze maand feest -O-

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

zacht schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:37:
[...]
Overigens behoort het behalen van een herhaalprik nog wel tot de basisadviezen, naast 'blijf thuis bij klachten en doe een test' en 'ga in isolatie bij een positieve test'.
[...]
Zal het eens aan mijn anti-stoffen vragen of ze een refresher training willen.
Antivirus update’je klinkt wel goed iig.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Killjoy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:56:
Enkele weken terug ook al gewone griep gehad. Dus het is deze maand feest -O-
Zeker niet relaxed en beterschap!

Blijft de vraag of je preventief moet prikken voor de spreekwoordelijke griep, influenza is inmiddels vergelijkbaar en daar komt 65- ook niet voor een prik in aanmerking. Ergens moet je een grens trekken, zonder QR-code zie ik weinig toegevoegde waarde meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:37

Killjoy

Klingon lawn products

hoevenpe schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:14:
[...]

Blijft de vraag of je preventief moet prikken voor de spreekwoordelijke griep, influenza is inmiddels vergelijkbaar en daar komt 65- ook niet voor een prik in aanmerking. Ergens moet je een grens trekken, zonder QR-code zie ik weinig toegevoegde waarde meer.
Dank :)

De vraag gaat inderdaad zijn of de 'herhaalprik' voldoende meerwaarde heeft. En voor welke groepen. Zelf denk ik dat we toegaan naar een griepprik achtige oplossing. Na deze ervaring met corona ben ik in ieder geval blij met de drie eerder gehaalde prikken.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Dat is wel wat makkelijk gezegd: er was een behoorlijke druk waar je maar net tegen bestand moest zijn. Mijn vriendin heeft uiteindelijk toegegeven aan de druk omdat ze anders niet meer met collega's mee kon lunchen, en haar baas was ook van 'iedereen haalt maar mooi die prik (en tussen de regels door: want anders...)'. Uiteindelijk heeft ze er spijt van, want bijwerkingen en net zo lang ziek als ik zonder prik.

En ook ik heb aardig wat druk moeten weerstaan, vriendschappen die onder druk kwamen omdat ze alleen gevaccineerden over de vloer wilden hebben, heck, zelfs m'n moeder weigerde een poos dat ik haar een knuffel gaf terwijl m'n vriendin dat wel mocht '..want die is tenminste gevaccineerd'. Alsof ik besmettelijk was en weggeduwd werd door mijn eigen moeder, auw. Dat terwijl ze voordat ze gevaccineerd was nog steeds een knuffel van mij wilde. Na de prikken opeens een tijd niet meer terwijl zij toch juist een goede bescherming zou moeten hebben; ik heb die logica nooit begrepen. Verder nog een aantal cursussen die ik volgde waar ik eigenlijk niet naartoe mocht voor een paar maanden (maar wel illegaal geweest ben, met toestemming van de docent die daardoor wel risico liep maar anders dik in de rode cijfers zou belanden).

In dezelfde lijn zou je kunnen zeggen: 'niemand moet z'n verwarming lager zetten in deze tijd'. Helemaal juist, alleen kan niet iedereen de consequenties daarvan dragen. Maar er is nog altijd een keus, niets moet, al woon je in een tochtig huis en moet je leven van 40 euro in de week, je hebt nog steeds de keuze om de kachel op 20 te zetten. Je moet dan wel de schuldhulpverlening in na deze winter, maar hee, je hebt altijd keus om het aangenaam warm te stoken, niemand die je dwong.
zacht schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:37:
[...]

[...]

Volgens mij is dat dan meer een besluit van de overheid dan van de vaccinatie-expertgroep uit mijn link, die dus aangaven dat het vanuit hun expertise niet nuttig meer leek om vaccinatie te adviseren voor de gezonde populatie. De overheid kan dan alsnog iets anders adviseren natuurlijk, om hun eigen redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-10 15:12
[...]

In de huidige situatie lijkt de griepprik aanpak passend: focus op de kwetsbaren. Maar ik ben wel vóór keuze, de prik moet imho zonder drempels beschikbaar zijn voor iedereen die dat wil.

Persoonlijk heb ik geen behoefte aan deze ronde, ik heb de eerste twee rondes meegedaan en twee infecties meegemaakt. De eerste infectie (delta) was redelijk symptomatisch en duurde ongeveer zes dagen, de tweede (omocron) was licht symptomatisch en duurde minder dan een dag. Beide keren geen blijvende effecten. Resteert slechts het indirecte effect van daling in de R-waarde. Maar dat effect is niet lineair, het werkt pas als een zeer groot deel van de bevolking meedoet. Die tijd lijkt realistisch gezien voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
TerraGuy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:02:
[...]

Dat is wel wat makkelijk gezegd: er was een behoorlijke druk waar je maar net tegen bestand moest zijn.
Misschien heb ik inderdaad wel makkelijk praten met mijn basisprikken. Ik ben in ieder geval wel blij dat we nooit verder gegaan zijn dan het gedrocht 3G, en dat een negatieve test ook toegang gaf tot de zaken waar een CTB vereist was. Op persoonlijk gebied is er ook in mijn omgeving veel met modder gegooid, zowel van de geprikte kant als de niet-geprikte kant, dus ik begrijp zeker je punt.
[...]

Dat CTB zal er denk ik niet meer komen, ook al wil de politiek die optie openhouden. De huidige adviezen vanuit de overheid ondermijnen nu al de praktische mogelijkheid van een CTB. De huidige besmettingen worden veelal via zelftesten ontdekt, en bestaan op papier niet. Tussen een besmetting en een herhaalprik moet 3 maanden zitten, dus als je nu positief test kun je pas in 2023 een prik halen mocht je dat willen. En daarbij is de wil om te prikken enorm gedaald.
Ik ben sowieso afgehaakt met prikken, heb geen spijt van mijn basisprikken, en geen spijt van het niet nemen van de booster. Nu ben ik twee Covid-infecties verder en ik geloof het allemaal wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:20
[...]

Dat is wel wat makkelijk gezegd: er was een behoorlijke druk waar je maar net tegen bestand moest zijn. Mijn vriendin heeft uiteindelijk toegegeven aan de druk omdat ze anders niet meer met collega's mee kon lunchen, en haar baas was ook van 'iedereen haalt maar mooi die prik (en tussen de regels door: want anders...)'. Uiteindelijk heeft ze er spijt van, want bijwerkingen en net zo lang ziek als ik zonder prik.
Kennelijk ligt het dan vooral aan je omgeving of dat makkelijk gezegd is. Helemaal nergens in mijn privé en zakelijke omgeving heb ik namelijk enige vorm van druk ervaren. Van een groot deel van de mensen in beide omgevingen heb ik geen flauw idee of en hoe vaak ze gevaccineerd zijn, het is ook zelden een gespreksonderwerp geweest.
Ik ben vorige week tijdens een bedrijfsborrel besmet geraakt, uiteraard geen idee door wie en ook geen idee hoeveel collega's daar aanwezig wel of niet gevaccineerd zijn en wel of niet met klachten naar een borrel zijn gegaan.
Van de vaccinaties tot nu toe heb ik buiten één keer wat spierpijn nul last gehad. De corona die ik nu heb/had valt me echter nog flink tegen met al die mooie verhalen dat het niks (meer) voorstelt. Voor iemand als ik die al 30 tot 40 jaar niet serieus ziek is geweest is dat toch een vreemde gewaarwording.
Vervolgens kijk ik naar mijn vrouw die is twee weken terug gevaccineerd, nu door mij besmet maar heeft zo te zien en horen nauwelijks last van de besmetting en rolt er vlotter en soepeler doorheen dan ik.
Doe mij maar die vaccinatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
NMH schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:13:
Voor de mensen die zich afvragen wanneer zij aan de beurt zijn voor de nieuwe herhaalprik:

[...]
dit is echt een bizar verhaal geworden...

Begin van de week kan ik via site afspraak maken, maar kon geen goed moment vinden. Nu mag ik opeens niet meer, want mijn jaartal is nog niet en schatting is dat dat 3 weken kan duren. Dus we gaan momenteel achteruit... :/

Echt handig als docent ja...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

Verder nog een aantal cursussen die ik volgde waar ik eigenlijk niet naartoe mocht voor een paar maanden (maar wel illegaal geweest ben, met toestemming van de docent die daardoor wel risico liep maar anders dik in de rode cijfers zou belanden).
Ook toestemming van de andere cursisten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

ninjazx9r98 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:35:
[...]

Kennelijk ligt het dan vooral aan je omgeving of dat makkelijk gezegd is. Helemaal nergens in mijn privé en zakelijke omgeving heb ik namelijk enige vorm van druk ervaren. Van een groot deel van de mensen in beide omgevingen heb ik geen flauw idee of en hoe vaak ze gevaccineerd zijn, het is ook zelden een gespreksonderwerp geweest.
Dat klinkt heel relaxed :) Het zal zeker aan de omgeving liggen. Als je mensen met een sterke mening voor of tegen in je omgeving hebt zitten merk je het blijkbaar snel genoeg. Plus dat het afhangt van wat je doet in het leven: als je meerdere cursussen doet en af en toe uit eten gaat met partner of vrienden en dan wordt opeens geblokkeerd of moeilijk gemaakt (ik zou dan 3 a 4x per week naar de teststraat moeten) dan merk je ook wel oplopende druk. Die vrienden gaan dan gewoon uit eten of naar de klimhal zonder mij. Heb je een prikje dan merk je dat niet zo want je leven loopt op alle fronten gewoon door.

Ik kan me voorstellen dat het net zoiets is als een kleurtje hebben: als je blank bent denk je dat het wel meevalt, totdat je goed geïntegreerde slimme mensen met een kleurtje spreekt die wel degelijk nog steeds overal en nergens discriminatie merken.
Vervolgens kijk ik naar mijn vrouw die is twee weken terug gevaccineerd, nu door mij besmet maar heeft zo te zien en horen nauwelijks last van de besmetting en rolt er vlotter en soepeler doorheen dan ik.
Doe mij maar die vaccinatie.
Als je na vaccinatie gegarandeerd minder lang/erg ziek wordt, dan zou dat fijn zijn ja :)
42erik schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:22:
[...]

Ook toestemming van de andere cursisten?
Twee docenten gaven aan niet naar vaccinatiestatus te vragen, dus daar was er een gemixte groep met alleen mensen die het allemaal geen probleem vonden. De derde docent heeft de groepen gesplitst in gevaccineerd en ongevaccineerd, dus daar had je wat meer zekerheid als je niet bij ongevaccineerden wilde zijn ;) Ongeveer een derde van de leerlingen zat in de ongevaccineerde groep, en die docent had er geen behoefte aan om maandenlang 1/3e van het inkomen te moeten missen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
TerraGuy schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:08:

Twee docenten gaven aan niet naar vaccinatiestatus te vragen, dus daar was er een gemixte groep met alleen mensen die het allemaal geen probleem vonden. De derde docent heeft de groepen gesplitst in gevaccineerd en ongevaccineerd, dus daar had je wat meer zekerheid als je niet bij ongevaccineerden wilde zijn ;) Ongeveer een derde van de leerlingen zat in de ongevaccineerde groep, en die docent had er geen behoefte aan om maandenlang 1/3e van het inkomen te moeten missen.
Kijk, dat valt me dan alweer heel erg mee.
Ik kan me voorstellen dat het net zoiets is als een kleurtje hebben: als je blank bent denk je dat het wel meevalt, totdat je goed geïntegreerde slimme mensen met een kleurtje spreekt die wel degelijk nog steeds overal en nergens discriminatie merken.
Maar dit valt me dan heel erg tegen... Je issues die je over jezelf afroept, waar je zelf alle invloed op hebt en het gevolg van je eigen keuze zijn... Die je zelfs kunt oplossen met een testje... Die vergelijken met rascisme... Waar geen enkele invloed op bestaat en al jarenlang een enorm probleem is en heel wat verder gaat dan een keertje niet kunnen klimmen... En dat dat zelfs zo formuleren... :r :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

42erik schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:22:
[...]

Kijk, dat valt me dan alweer heel erg mee.

[...]

Maar dit valt me dan heel erg tegen... Je issues die je over jezelf afroept, waar je zelf alle invloed op hebt en het gevolg van je eigen keuze zijn... Die je zelfs kunt oplossen met een testje... Die vergelijken met rascisme... Waar geen enkele invloed op bestaat en al jarenlang een enorm probleem is en heel wat verder gaat dan een keertje niet kunnen klimmen... En dat dat zelfs zo formuleren... :r :r
Ik had het over of je het merkt. De rest mag je vinden natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
TerraGuy schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:08:
[...]

Dat klinkt heel relaxed :) Het zal zeker aan de omgeving liggen. Als je mensen met een sterke mening voor of tegen in je omgeving hebt zitten merk je het blijkbaar snel genoeg. Plus dat het afhangt van wat je doet in het leven: als je meerdere cursussen doet en af en toe uit eten gaat met partner of vrienden en dan wordt opeens geblokkeerd of moeilijk gemaakt (ik zou dan 3 a 4x per week naar de teststraat moeten) dan merk je ook wel oplopende druk. Die vrienden gaan dan gewoon uit eten of naar de klimhal zonder mij. Heb je een prikje dan merk je dat niet zo want je leven loopt op alle fronten gewoon door.
Kennelijk niet alleen de omgeving maar ook hoe je er zelf mee om gaat. Wij hebben gewoon besloten om niet uit eten te gaan en de meeste in onze omgeving ook. Uit eten is een uitje en met alle regels er omheen was het dat niet meer voor ons dus blijven wij liever weg ondanks de vaccinatie. Cursussen doe ik ook met regelmaat maar daar heeft de werkgever een streep gezet door cursussen op locatie. Geen online mogelijkheid dan kijken we of een ander dat wel kan en anders stellen we het uit.
Werkelijk? Verder alles goed met je?
Vreemd en walgelijk kijkje in je keuken geef je hier.
Als je na vaccinatie gegarandeerd minder lang/erg ziek wordt, dan zou dat fijn zijn ja :)
Als je gegarandeerd minder ziek wordt van corona dan van een vaccinatie wat je een beetje leek te suggereren met die anekdote over je vriendin dan zou dat ook fijn zijn ja :)
Als die docent voor/bij mij zou werken had hij wat mij betreft maanden/jaren 3/3e van z'n inkomen mogen missen. Kennelijk is groepsdruk hier ineens niet zo'n probleem....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

ninjazx9r98 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:26:
[...]

Kennelijk niet alleen de omgeving maar ook hoe je er zelf mee om gaat. Wij hebben gewoon besloten om niet uit eten te gaan en de meeste in onze omgeving ook. Uit eten is een uitje en met alle regels er omheen was het dat niet meer voor ons dus blijven wij liever weg ondanks de vaccinatie. Cursussen doe ik ook met regelmaat maar daar heeft de werkgever een streep gezet door cursussen op locatie. Geen online mogelijkheid dan kijken we of een ander dat wel kan en anders stellen we het uit.
Dat kan ook, gewoon alles afzeggen voor iedereen, dan merk je het niet. Dat was in mijn omgeving dus helaas anders..
Werkelijk? Verder alles goed met je?
Vreemd en walgelijk kijkje in je keuken geef je hier.
Dank je :) En ja, het één is een keuze van mijzelf en een kleurtje hebben (zoals mijn vriendin heeft) niet, maar er zijn wel degelijk overeenkomsten die je dan merkt.
[...]

Als je gegarandeerd minder ziek wordt van corona dan van een vaccinatie wat je een beetje leek te suggereren met die anekdote over je vriendin dan zou dat ook fijn zijn ja :)
Ik bedoelde niet dat te suggereren, gewoon wat mijn vriendin overkwam en waardoor zij spijt heeft gekregen. Zij had namelijk het idee opgepikt uit de kranten om na vaccinatie niet meer zo ziek te worden, en dat viel dus tegen. Plus maandenlang ineens de menstruatie overhoop.
[...]

Als die docent voor/bij mij zou werken had hij wat mij betreft maanden/jaren 3/3e van z'n inkomen mogen missen. Kennelijk is groepsdruk hier ineens niet zo'n probleem....
Tja, niet iedereen kan maandenlang 1/3e van het inkomen missen, zeker niet omdat er al 1,5 jaar een flink lager inkomen in zat en het spaargeld op was. De tegemoetkomingsregeling stopte ook net. Wellicht is dat ook zoiets, als je niet tegen faillissement aan zit te hikken en/of de schuldhulpverlening in moet dan valt het allemaal wel mee en is het prima om zulke offers te blijven brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
[...]

Als die docent voor/bij mij zou werken had hij wat mij betreft maanden/jaren 3/3e van z'n inkomen mogen missen.
Waarom dat? Dit is een serieuze vraag, ik kan dit niet volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
zacht schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:48:
[...]

Waarom dat? Dit is een serieuze vraag, ik kan dit niet volgen.
Vanwege de eerdere opmerking hierover:
Verder nog een aantal cursussen die ik volgde waar ik eigenlijk niet naartoe mocht voor een paar maanden (maar wel illegaal geweest ben, met toestemming van de docent die daardoor wel risico liep maar anders dik in de rode cijfers zou belanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Als die docent voor/bij mij zou werken had hij wat mij betreft maanden/jaren 3/3e van z'n inkomen mogen missen.
Gevaccineerd zijn is gelukkig geen verplichting, die vierde prik eisen gaat heel slecht worden voor de omzet... ;)

Sowieso wordt er steeds minder getest, zonder klachten is het enige potentiële gevolg dat je een week binnen mag gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
hoevenpe schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:55:
[...]

Gevaccineerd zijn is gelukkig geen verplichting, die vierde prik eisen gaat heel slecht worden voor de omzet... ;)

Sowieso wordt er steeds minder getest, zonder klachten is het enige potentiële gevolg dat je een week binnen mag gaan zitten.
Ook voor jou, eerder werd dit gezegd:
Ging me dus niet om een vaccinatie verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:55:
[...]

Vanwege de eerdere opmerking hierover:

[...]
Geen van de cursisten vond het een probleem, en er was zelfs nog de (in mijn ogen nare) splitsing tussen wel en niet-gevaccineerden. Ik zie het probleem niet. Maar wie ben ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
zacht schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:05:
[...]

Geen van de cursisten vond het een probleem, en er was zelfs nog de (in mijn ogen nare) splitsing tussen wel en niet-gevaccineerden. Ik zie het probleem niet. Maar wie ben ik.
Nou ja, leuk dat geen van de cursisten het geen punt vond, maar dan was het alsnog tegen de regels in die juist verspreiding probeerden te voorkomen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
42erik schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:13:
Nou ja, leuk dat geen van de cursisten het geen punt vond, maar dan was het alsnog tegen de regels in die juist verspreiding probeerden te voorkomen...
Kan me niet herinneren dat gevaccineerden en ongevaccineerden scheiden een regel was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:24:
[...]

Kan me niet herinneren dat gevaccineerden en ongevaccineerden scheiden een regel was.
Dat zeg ik ook niet... Die ongevaccineerden hadden daar op die manier helemaal niet mogen zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
42erik schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:25:
Dat zeg ik ook niet... Die ongevaccineerden hadden daar op die manier helemaal niet mogen zijn
Waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Omdat we een coronapas hadden misschien...? :?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
42erik schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:47:
Omdat we een coronapas hadden misschien...? :?
Dan hadden ongevaccineerden nog steeds kunnen testen, los van de vraag of een cursuslocatie niet als werk of onderwijs gezien zou moeten worden. In mijn herinnering is daar nooit een QR-code plicht geweest.

De polarisatie tussen gevaccineerden en ongevaccineerden heeft de maatschappij veel schade gedaan, zat er toen ook fel in maar achteraf ben ik daar niet trots op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
zacht schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:05:
[...]

Als niemand het een probleem vond dan is illegaal ineens legaal geworden en wat te denken van groepsdruk wat nogal een probleem was in de posting waarin de cursus benoemd werd?
Jij wilt bijv geen training volgen bij een trainer die er allmeaal niet zo'n probleem van maakt want hij wil z'n centjes niet missen. Ben jij dan de spelbreker die zich toch terug trekt en die trainer alsnog een deel van z'n centjes door z'n neus boort? Is het wel een vrije keus om je last minute terug te trekken en krijg jij of je werkgever dan wel geld terug?

De reden waarom het illegaal was is tot op heden niet genoemd, daar mogen we kennelijk naar gissen en de persoon om wie het gaat laat (bewust?) weinig los over de exacte situatie en waarom het nu precies illegaal was dat hij naar die cursus ging.
Eerst was het illegaal, toen waren er ineens drie trainers die cursisten een keuze gaven om wel, niet of maakt me niet uit met gevaccineerden in een training te zitten.
Of het was helemaal niet illegaal en dat werd genoemd om het een beetje extra aan te zetten of het was illegaal (actieve besmetting?) om daar heen te gaan te gaan.
Blijf het een apart fenomeen vinden dat dergelijke anekdotes vaak omhuld zijn met allerlei rookgordijnen en bij vragen/opmerkingen komt er dan net weer wat meer informatie los maar ook weer niet genoeg om het echt duidelijk te maken waarna iedereen, inclusief ondergetekende, lekker door blijft speculeren.

@hoevenpe
Ffies snel gegoocheld en het is nogal wisselend of QR codes verplicht waren. Ik kom verrassend veel opleieders tegen die destijds aangeven dat trainingen werden gegeven in/op een horeca locatie met daarbij automatisch de verplichting tot het tonen van een QR code. Bij sommige zie je dan ook weer staan dat het afhankelijk is van de locatie of een QR code verplicht was.
Ook opvallend dat het nog steeds terug te vinden is alsof het allemaal nog steeds actueel is :)

[ Voor 12% gewijzigd door ninjazx9r98 op 15-10-2022 15:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
42erik schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:13:
[...]

Goed punt. Ik spreek denk ik te veel met de kennis van nu. Deze captain Hindsight is in ieder geval blij dat we van die enorm effectieve toestand af zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:54:
[...]

Dan hadden ongevaccineerden nog steeds kunnen testen,
Ja, dat is ook zeker zo, dat ze dat hadden kunnen doen. Maar dat gebeurde dus niet zo te lezen. Dus hadden ze daar niks te zoeken zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
42erik schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:02:
Dus hadden ze daar niks te zoeken zo
Het voelt gelukkig alweer lang geleden, maar de QR-code was toch alleen in de horeca en bij evenementen?

Op kantoor, de werkvloer en in het onderwijs is het gelukkig nooit verplicht geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:09:
[...]

Het voelt gelukkig alweer lang geleden, maar de QR-code was toch alleen in de horeca en bij evenementen?

Op een kantoor, de werkvloer en in het onderwijs is het gelukkig nooit verplicht geweest.
Ik weet dat er bij conferentie-centra vaak ook een QR-code nodig was. Koningshof Veldhoven bijvoorbeeld. Ik weet dat een vriend van mij een verplichte cursus van zijn werk daar niet kon volgen omdat hij weigerde mee te doen aan 3G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:09:
[...]

Op kantoor, de werkvloer en in het onderwijs is het gelukkig nooit verplicht geweest.
Sportscholen, dansscholen, conferenties...

Terraguy merkt zelf al op dat het illegaal was, dus ik snap niet wat je nu moeilijk zit te doen en zit te zoeken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-10 22:12

Mfpower

In dubio

ninjazx9r98 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:56:
[...]

@hoevenpe
Ffies snel gegoocheld en het is nogal wisselend of QR codes verplicht waren. Ik kom verrassend veel opleieders tegen die destijds aangeven dat trainingen werden gegeven in/op een horeca locatie met daarbij automatisch de verplichting tot het tonen van een QR code. Bij sommige zie je dan ook weer staan dat het afhankelijk is van de locatie of een QR code verplicht was.
Ook opvallend dat het nog steeds terug te vinden is alsof het allemaal nog steeds actueel is :)
Het stond in de kleine lettertjes maar wanneer het een zakelijke / werkgerelateerde aangelegenheid was, dan mocht de horeca niet eens een QR code vragen. Bijna niemand weet dit en ik kwam er ook pas laat achter nadat er een artikel over kwam, omdat sommige mensen werk of politiek gerelateerd (ik dacht fvd leden) zonder QR achteraf tóch onterecht geweigerd waren in een hotel of zaaltje oid.

Edit: ik moest hard zoeken naar de bron maar het heeft te maken met lid 8 uit de wet:
Ten aanzien van personen die beroeps- of bedrijfsmatig werkzaam- heden verrichten worden geen regels als bedoeld in het eerste lid gesteld.
Een vergadering in een hotel betekent dus een bedrijfsmatige werkzaamheid. Bron: https://www.eerstekamer.n...ijzigd_voorstel_van_wet_2

[ Voor 16% gewijzigd door Mfpower op 15-10-2022 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-10 22:12

Mfpower

In dubio

zacht schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:22:
[...]

Ik weet dat er bij conferentie-centra vaak ook een QR-code nodig was. Koningshof Veldhoven bijvoorbeeld. Ik weet dat een vriend van mij een verplichte cursus van zijn werk daar niet kon volgen omdat hij weigerde mee te doen aan 3G.
Dat gebeurde heel veel maar het mocht dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Opvallend genoeg noemt de Nederlandse overheid allerlei maatregelen, maar iets heel simpels krijgt wederom niet of nauwelijks aandacht.

Mondkapjes. En dan ook mondkapjes van voldoende kwaliteit uiteraard.

In Duitsland daarentegen is die discussie er wél. En is het ook de Duitse minister van volksgezondheid die oproept tot het gebruik ervan. Wel weer jammer dat de nieuwszender een regulier medisch mondmasker op de achtergrond van de presentator laat zien. In het ziekenhuis draagt het personeel duidelijk een betere variant, maar daar loopt helaas ook iemand rond met een baard.

https://www.bnnvara.nl/jo...m-herinvoering-mondkapjes

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-10 15:04

Snow_King

Konijn is stoer!

Real schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:34:
Opvallend genoeg noemt de Nederlandse overheid allerlei maatregelen, maar iets heel simpels krijgt wederom niet of nauwelijks aandacht.

In Duitsland daarentegen is die discussie er wél. En is het ook de Duitse minister van volksgezondheid die oproept tot het gebruik ervan. Wel weer jammer dat de nieuwszender een regulier medisch mondmasker op de achtergrond van de presentator laat zien. In het ziekenhuis draagt het personeel duidelijk een betere variant, maar daar loopt helaas ook iemand rond met een baard.

Maar wie stelt de vraag of we daar ook nog bereid toe zijn?

Ik ben dat in ieder geval niet. Corona is klaar, voorbij, verleden tijd. Ik ga geen mondkapje meer dragen. Vreselijke en achterlijke dingen vind ik het.

Dat is mijn probleem met top-down zulke maatregelen (evt) opdringen: Wie zegt dat de maatschappij er nog zin in heeft?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:58
Snow_King schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:19:
[...]

Maar wie stelt de vraag of we daar ook nog bereid toe zijn?

Ik ben dat in ieder geval niet. Corona is klaar, voorbij, verleden tijd. Ik ga geen mondkapje meer dragen. Vreselijke en achterlijke dingen vind ik het.

Dat is mijn probleem met top-down zulke maatregelen (evt) opdringen: Wie zegt dat de maatschappij er nog zin in heeft?
Tja, ik ben er wel toe bereid. Corona is nog actueel en we zijn weer genoeg besmettingen en ziekenhuisopnames. Als een simpel mondkapje daarin kan helpen, meteen uitvoeren.

Er zijn vast ook mensen die een 'verplichting tot het dragen van een gordel in de auto' vreselijk en achterlijk vonden... Of die van een helm... Nu nog een fietshelm verplichten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
In Duitsland daarentegen is die discussie er wél.
Was een paar weken geleden in München en tot mijn verbazing zijn mondkapjes daar nog verplicht in het OV.

Zelfs veel gezagsgetrouwe Duitsers negeren dat inmiddels zodat je als Hollander gewoon zonder de metro in kan stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:30:
[...]
zodat je als Hollander gewoon zonder de metro in kan stappen.
Het schijnt dat Nederlanders in het OV of op andere plekken waar mondkapjes gedragen worden in het buitenland erg makkelijk te identificeren zijn als Nederlander.

Wat vooral opvallend is, is dat het verschil tussen Duitsland en Nederland zo groot is wat betreft de overheid. Je kunt uiteraard discussiëren wanneer wel of niet een bepaald advies gegeven moet worden. Maar in dit geval is het wel opvallend dat de minister in Nederland de 'thermometer' een stap laat oplopen en de overheid allerlei maatregelen opsomt, maar mondkapjes niet.

Of loopt die pagina achter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:09

Dus naast mondkapjes verplichten ook maar verplicht scheren?
Dat de politie zeg maar inspecties uitvoert zoals in t leger?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Real schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:45:
[...]

Het schijnt dat Nederlanders in het OV of op andere plekken waar mondkapjes gedragen worden in het buitenland erg makkelijk te identificeren zijn als Nederlander.

Wat vooral opvallend is, is dat het verschil tussen Duitsland en Nederland zo groot is wat betreft de overheid. Je kunt uiteraard discussiëren wanneer wel of niet een bepaald advies gegeven moet worden. Maar in dit geval is het wel opvallend dat de minister in Nederland de 'thermometer' een stap laat oplopen en de overheid allerlei maatregelen opsomt, maar mondkapjes niet.

Of loopt die pagina achter?
Het is niet iets typisch Nederlands om geen mondkapje te dragen. In bijvoorbeeld Zweden is het mondkapje nooit verplicht geweest. Minister Lauterbach komt ook een beetje over als doorgedraaid. Je ziet dat de hang naar mondkapjes, en met name het willen opdringen van een plicht, een wat sektarische inslag heeft. Het is een ritueel, zonder degelijke wetenschappelijk onderbouwing. Lauterbach wist zelfs enkele weken geleden een heel slecht onderzoek aan te halen over de effectiviteit van mondkapjes, waar hij zelf nog wat onware beweringen aan toevoegde. Het zal maar de minister van je land zijn. Typisch ook dat juist in landen als Duitsland, Oostenrijk en ook Italië het handelen van de overheden met betrekking tot mondkapjesplicht en bijvoorbeeld ook de coronatoegangsbewijzen zo extreem is. Die landen lijken niets te hebben geleerd van hun geschiedenis. Het steekt ook schril af met nuchtere landen waar het gezonde verstand meer heerst, zoals Zwitserland, Denemarken en Zweden.

Hiervoor haalde je aan dat de ziekenhuizen in Duitsland weer zouden "volstromen", als ik de link naar de onbetrouwbare website Joop mag geloven. Goh, wat bijzonder, je zou toch zeggen dat landen met mondkapjesplicht het toch juist veel beter onder controle hebben? Dat is pas wat opvallend is! Waarom leg je geen verbanden? Of mag het geloof in mondkapjes niet aangetast worden door logica? Moet de samenleving zich gaan gedragen naar jouw overtuigingen en ideologie - want in het buitenland doen ze het ook en dat dienen we slaafs te volgen.

Laten we alsjeblieft niet meer aan die idiotie van mondkapjes beginnen, de samenleving is klaar met het gepreek en gaat weer vrij leven. De statistieken laten zien dat onder de huidige varianten het coronavirus geen bijzondere maatregelen meer vraagt, laat staan niet werkende maatregelen. De overheid krijgt ook door dat de strategie van drammen zonder onderbouwing niet meer werkt en geeft zelfs heel nuchter ook geen advies meer voor vaccinaties voor gezonde 60-minners, gewoon naar gedegen medische inzichten. We zullen zien hoe fijn, vrij en succesvol Duitsland de komende maanden de winter gaat beleven. Mij voorlopig niet gezien in dat land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Bouke-p schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:05:
[...]
Ten eerste gaat dat over een werknemer in een ziekenhuis en het is de werkgever van dat ziekenhuis die (waarschijnlijk ook in Duitsland) een instructierecht heeft dat zich daar als het veiligheid betreft weleens toe zou uit kunnen strekken. Of dat gebeurt is vervolgens aan dat zielenhuis uiteraard.

Maar ten tweede heb ik het nergens over 'verplichten'. Daar kom jij nu mee aan zetten toch?
Het mag allemaal wel wat minder op de persoon. Waarom zo'n flamboyante reactie? Het gaat over de communicatie van een mondkapje in twee buurlanden. Niet over een of ander zwaarwegende ingreep in jouw persoonlijke leven. Dat lijk jij ervan te maken, maar het ontgaat mij volkomen waarom of ik begrijp je verkeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
haribold schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:08:
Minister Lauterbach komt ook een beetje over als doorgedraaid. Je ziet dat de hang naar mondkapjes, en met name het willen opdringen van een plicht, een wat sektarische inslag heeft. Het is een ritueel, zonder degelijke wetenschappelijk onderbouwing.
Het is symboolpolitiek: vrijwel niemand had een mondkapje op in metrostations, op weg naar het oktoberfest waar je uren met duizenden in dampende bierhallen, tenten en kelders aan het zingen en schreeuwen bent.

Alsof 10 minuten in het metrostel met een 10x eerder gedragen vod dan enig verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:07
President schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:28:
[...]

Tja, ik ben er wel toe bereid. Corona is nog actueel en we zijn weer genoeg besmettingen en ziekenhuisopnames. Als een simpel mondkapje daarin kan helpen, meteen uitvoeren.

Er zijn vast ook mensen die een 'verplichting tot het dragen van een gordel in de auto' vreselijk en achterlijk vonden... Of die van een helm... Nu nog een fietshelm verplichten....
Het moet natuurlijk wel proportioneel zijn. Als auto's 5 km/u rijden dan gaat ook niemand een autogordel dragen. En zo voelt het nu een beetje, alsof corona 5 km/u gaat.

Zodra het weer urgent wordt ben ik de eerste die 'm opdoet, maar dat is het imo nu alles behalve.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• haribold
  • Niet online
Real schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:22:Het mag allemaal wel wat minder op de persoon. Waarom zo'n flamboyante reactie? Het gaat over de communicatie van een mondkapje in twee buurlanden. Niet over een of ander zwaarwegende ingreep in jouw persoonlijke leven. Dat lijk jij ervan te maken, maar het ontgaat mij volkomen waarom of ik begrijp je verkeerd.
Volgens mij gaat het wel om een ingreep in mijn persoonlijke leven. De discussie over een mondkapjesplicht wordt in dit geval niet begonnen om daadwerkelijk over het nut daarvan te discussiëren, maar om een uitkomst met mondkapjesplicht te bewerkstelligen. In Nederland is de mondkapjesplicht ooit ingevoerd omdat de media een soort campagne voerden voor die plicht, met argumenten als "in het buitenland doen ze het ook". Deze gang van zaken heeft ertoe geleid dat we hier in Nederland ook een mondkapjesplicht kregen, niet omdat daarvan ook daadwerkelijk een nut werd verwacht. Ik heb daarom weerstand tegen een ieder die weer een begin maakt aan het maatregelengedram en uit die weerstand ook.

Dit argument over het buitenland wordt hier nu ook weer naar voren gehaald. Er wordt gedaan alsof het opvallend is dat Nederland geen mondkapjesadvies geeft, terwijl in Duitsland de mondkapjesmanie nooit is geëindigd en nu nog eens wordt aangewakkerd. Het is juist opvallend dat in Duitsland geen beleid met gezond verstand kan worden gevoerd, terwijl er voorbeelden zijn van landen die alles beter onder controle hebben dan Duitsland, zonder maatregelen. Landen met ook nog een iets hoger niveau van ontwikkeling en welvaart dan Duitsland, landen om als voorbeeld te nemen dus. Sterker nog: het Nederland van nu dus. Als ik me straks weer in een samenleving moet rondbewegen waarin iedereen als een clown een opgelegd mondkapjesritueel uitvoert - want we moeten ineens wat, zonder echte aanleiding, en het buitenland doet dit, zonder enig aangetoond nut, en paniekzaaiende media dringt ons dit op - dan is dat wel degelijk ingrijpend op mijn persoonlijke leven. De aanzet tot zo'n samenleving leidt bij mij al tot verweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-10 15:04

Snow_King

Konijn is stoer!

hoevenpe schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:23:
[...]

Het is symboolpolitiek: vrijwel niemand had een mondkapje op in metrostations, op weg naar het oktoberfest waar je uren met duizenden in dampende bierhallen, tenten en kelders aan het zingen en schreeuwen bent.

Alsof 10 minuten in het metrostel met een 10x eerder gedragen vod dan enig verschil maakt.
Ik heb ook 6 uur in de ICE naar München gezeten. Mondkapjes dragen wisselde onder passagiers en personeel ook heel erg. FFP2 was het al zeker niet wat men droeg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
haribold schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:24:
[...]
Volgens mij gaat het wel om een ingreep in mijn persoonlijke leven.
OK, tja daar kun je allen zelf over oordelen uiteraard. Persoonlijk vind ik het nogal overtrokken om het dragen van een mondkapje een ingreep in je persoonlijk leven te noemen.

Maar als je er op die manier over denkt heeft het denk ik ook weinig zin om met elkaar in discussie te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:11

Stoney3K

Flatsehats!

Real schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:20:
[...]

OK, tja daar kun je allen zelf over oordelen uiteraard. Persoonlijk vind ik het nogal overtrokken om het dragen van een mondkapje een ingreep in je persoonlijk leven te noemen.
Ik in principe ook niet, alleen vind ik dat wel een ander verhaal wanneer dat verplicht wordt en er dus ook op wordt gehandhaafd, in plaats van een algemene consensus dat het gewoon een goed idee is of een kwestie is van goed fatsoen.

Het is dan ook niet zo zeer het mondkapje wat ik dan zo'n probleem vind, maar wel de mate van micro-management die me tegen de haren in strijkt. Je merkte ook al van politie en BOA's dat ze niet zaten te wachten op het handhaven van mondkapjes en anderhalve meters.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Stoney3K schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:04:
Het is dan ook niet zo zeer het mondkapje wat ik dan zo'n probleem vind, maar wel de mate van micro-management die me tegen de haren in strijkt. Je merkte ook al van politie en BOA's dat ze niet zaten te wachten op het handhaven van mondkapjes en anderhalve meters.
Micromanagement en willekeur. Groepen met een sterke lobby konden coronamaatregelen voor zichzelf veranderen of afzwakken. Zo wisten OV vakbonden een vrijstelling te krijgen voor het personeel. Idem voor politie en boa's, die hoefden geen mondkapje op omdat het ze zou hinderen in hun functie. Dankzij die laatste kon je in theorie beboet worden voor het niet dragen van een mondkapje door een boa wie zelf geen mondkapje droeg.
Bouke-p schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:05:
Je maakt een grapje, maar corona-twitteraar Eric Feigl-Ding begon eerder dit jaar al een kruistocht tegen gezichtsbeharing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

ninjazx9r98 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:56:
[...]

De reden waarom het illegaal was is tot op heden niet genoemd, daar mogen we kennelijk naar gissen en de persoon om wie het gaat laat (bewust?) weinig los over de exacte situatie en waarom het nu precies illegaal was dat hij naar die cursus ging.
Eerst was het illegaal, toen waren er ineens drie trainers die cursisten een keuze gaven om wel, niet of maakt me niet uit met gevaccineerden in een training te zitten.
Of het was helemaal niet illegaal en dat werd genoemd om het een beetje extra aan te zetten of het was illegaal (actieve besmetting?) om daar heen te gaan te gaan.
Het waren vrijetijdscursussen, met voor mij wel een vleug werkgerelateerdheid, maar ik betaalde gewoon als consument. Het was illegaal simpelweg omdat ongevaccineerden zoals ik niet meer aan dat soort cursussen mochten meedoen, of alleen bij overleggen van een testbewijs. Dat zou voor mij 3x per week een ritje ggd worden, voor toen nog onbekend hoe lang. Daarvoor paste ik. Gelukkig kon ik gewoon doorgaan met de cursussen, maar ik mocht daar dus van de overheid niet zijn en de docenten riskeerden een flinke boete. Aangezien het water bij in ieder geval twee docenten (zzp'ers) al aan de lippen stond en de overheid net de coronasteun voor bedrijven had stopgezet, hebben ze de keus voor overleven gekozen in plaats van navolging.

Hierboven in dit topic rekent t_captain voor dat we al in een dalende trend zitten qua besmettingen hier in Nederland. Dan zijn maatregelen zoals mondkapjes toch niet meer nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
TerraGuy schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 00:45:
[...]

Het waren vrijetijdscursussen, met voor mij wel een vleug werkgerelateerdheid, maar ik betaalde gewoon als consument. Het was illegaal simpelweg omdat ongevaccineerden zoals ik niet meer aan dat soort cursussen mochten meedoen, of alleen bij overleggen van een testbewijs. Dat zou voor mij 3x per week een ritje ggd worden, voor toen nog onbekend hoe lang. Daarvoor paste ik. Gelukkig kon ik gewoon doorgaan met de cursussen, maar ik mocht daar dus van de overheid niet zijn en de docenten riskeerden een flinke boete. Aangezien het water bij in ieder geval twee docenten (zzp'ers) al aan de lippen stond en de overheid net de coronasteun voor bedrijven had stopgezet, hebben ze de keus voor overleven gekozen in plaats van navolging.
hier @hoevenpe , en daarom hadden ze daar dus niks te zoeken... omdat regels tbv mindere verspreiding met voeten getreden werden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
TerraGuy schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 00:45:
[...]
dalende trend zitten qua besmettingen hier in Nederland
Dat betekent ten eerste dus dat er wederom heel veel besmettingen zijn geweest waar betere voorzorgsmaatregelen voor minder besmettingen hadden gezorgd.

Maar om even een idee te geven hoe weinig nuttig het is om naar 'afvlakkende' pieken te kijken, kun je volstaan met een blik op de redelijk objectieve maat van virusvracht in het rioolwater op het landelijke dashboard.

De piek was begin dit jaar bereikt rond 31 januari en in een dal rond 27 februari. Om daarna rond 7 nog hoger te worden dan de piek rond 31 januari.

Het is al 2,5 jaar hetzelfde liedje: na deze piek is het voorbij. Geloof je het zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Real schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 07:25:
[...]
Het is al 2,5 jaar hetzelfde liedje: na deze piek is het voorbij. Geloof je het zelf?
Nee maar er heeft ook niemand gezegd dat het 'voorbij' moet zijn en dat de besmettingen naar nul moeten dalen.

We zitten nu over de piek van de najaarsgolf heen en er zijn blijkbaar geen situaties in de ziekenhuizen voorgekomen die grootschalige maatregelen rechtvaardigen. Dat is wat mij betreft 'voorbij' genoeg, want de angel is er uit.

Dat er misschien nog plaatselijke, specifieke maatregelen getroffen worden zou ik niet uitsluiten maar die vind ik van een heel ander kaliber dan globale verplichtingen voor mondkapjes en anderhalve meters. In de situatie waarin we nu zitten zijn die maatregelen een kanon op een mug.

En over de golven heen zie je een dalende trend, de kans dat een volgende golf ineens ernstiger wordt is vrij klein.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46
Real schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 07:25:
[...]

Dat betekent ten eerste dus dat er wederom heel veel besmettingen zijn geweest waar betere voorzorgsmaatregelen voor minder besmettingen hadden gezorgd.

Maar om even een idee te geven hoe weinig nuttig het is om naar 'afvlakkende' pieken te kijken, kun je volstaan met een blik op de redelijk objectieve maat van virusvracht in het rioolwater op het landelijke dashboard.

De piek was begin dit jaar bereikt rond 31 januari en in een dal rond 27 februari. Om daarna rond 7 nog hoger te worden dan de piek rond 31 januari.

En dan ben je een week ziek. Who cares? En dan mag je ziek tussen aanhalingstekens zetten. De meeste mensen kuchen drie keer, snuiten de neus en voelen zich daarna oké. Ook zijn er mensen een week goed ziek maar dat waren we voor Corona ook wel eens.

Zolang de zorg niet onder druk staat snap ik werkelijk niet dat we überhaupt praten over maatregelen. Laat staan over maatregelen waarvan geen enkel wetenschappelijk bewijs is dat ze werken en ook nog eens verregaande gevolgen heeft in het sociale domein.

XXXVI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• haribold
  • Niet online
Sterker nog, we zitten al driekwart jaar met golven aan besmettingen, zonder problematische gevolgen voor de zorg. Tijdens de eerste golven van dit jaar hebben we zelfs maatregelen afgeschaft. Aan het begin van de zomer moesten we weer de paniek over een "zomergolf" aanhoren, met weer hetzelfde gezeur om maatregelen uit dezelfde hoeken van deze samenleving. Gelukkig hebben we daar nauwelijks naar geluisterd.

Degenen die ieder signaal maar aangrijpen om weer tot paniekmodus over te gaan, moeten zich eens gaan afvragen waar zij eigenlijk in geloven. Een oneindige pandemie? Een rituelensamenleving? Longcovid als demoon waarvan we bevrijd moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Real op 16-10-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
nvm

[ Voor 96% gewijzigd door Real op 16-10-2022 11:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:08
haribold schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:33:
Sterker nog, we zitten al driekwart jaar met golven aan besmettingen, zonder problematische gevolgen voor de zorg. Tijdens de eerste golven van dit jaar hebben we zelfs maatregelen afgeschaft. Aan het begin van de zomer moesten we weer de paniek over een "zomergolf" aanhoren, met weer hetzelfde gezeur om maatregelen uit dezelfde hoeken van deze samenleving. Gelukkig hebben we daar nauwelijks naar geluisterd.

Degenen die ieder signaal maar aangrijpen om weer tot paniekmodus over te gaan, moeten zich eens gaan afvragen waar zij eigenlijk in geloven. Een oneindige pandemie? Een rituelensamenleving? Longcovid als demoon waarvan we bevrijd moeten worden?
Nouja, zonder problematische gevolgen voor de zorg...dat dat is betrekkelijk. Allereerst is dat achteraf bezien.

Tevens heb ik vernomen dat menig ziekenhuis nu nog best wat problemen heeft. Niet eens zozeer door die huidige pieken of uitgestelde zorg, maar door uitval van OK personeel na ze te hebben ingezet op de ICs in tijden van nood. Minder operaties -> minder inkomsten -> rode cijfers. Dit is nog naast de long-covid uitval van de eerste piek.

Die ziekenhuizen kunnen, als ik dat dan zo hoor, echt bijzonder weinig extra's op hun bord krijgen. Dan is toch voorzichtigheid nog altijd geen verkeerd idee, alleen wel op een realistische manier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

hoevenpe schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:54:
[...]

De polarisatie tussen gevaccineerden en ongevaccineerden heeft de maatschappij veel schade gedaan, zat er toen ook fel in maar achteraf ben ik daar niet trots op.
Yep - het was een hele nare tijd. In principe kan je het jezelf niet kwalijk nemen. De hele wereld deed eraan mee. Van politici (de Jonge met z'n waardeloze opmerkingen) tot aan de media. Ongevaccineerden waren het uitschot van de maatschappij.

Ben zelf overigens ook niet gevaccineerd en heb nooit enige vorm van druk gevoeld (had genoeg plekken waar we gewoon uit eten konden e.d.). Ben sowieso niet gevoelig voor groepsdruk en de mening van een ander. We hebben ons leven gewoon tijdelijk wat anders ingedeeld. We wisten wel dat het een kwestie van tijd was tot ze de boel weer normaal moesten opengooien. Dus het was een kwestie van volhouden ;)

Je merkte op het laatst dat ze wanhopig werden omdat ze geen vat hadden op die specifieke groep. Toen kwamen er wat dreigementen (zo zie ik het) met 2G en vaccinatieplicht (in andere landen), maar uiteindelijk waren het loze dreigementen en is alles afgeblazen. Blufpoker dus :)

Ben iig blij dat ik je bericht lees. Lees wel meer mensen die spijt hebben dat ze er zover ingezogen werden. Noem het voortschrijdend inzicht. Een wijze les voor een volgende keer als ze weer dergelijke tactieken gaan gebruiken.

Twitter

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Dennahz schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:39:
[...]
Ben iig blij dat ik je bericht lees. Lees wel meer mensen die spijt hebben dat ze er zover ingezogen werden. Noem het voortschrijdend inzicht. Een wijze les voor een volgende keer als ze weer dergelijke tactieken gaan gebruiken.
zie topicregels, deze termen accepteren we hier niet

[ Voor 32% gewijzigd door polthemol op 17-10-2022 12:59 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Sommige mensen (lees: mensen met een zeer ongezonde levensstijl, veel overgewicht, medische klachten) hadden inderdaad beter gekozen voor de prik. Zeker bij de eerste varianten.

En ja, ook gezonde / fitte mensen hadden een (weliswaar zeer kleine kans) om erg ziek te worden. Procentueel gezien viel het allemaal natuurlijk wel erg mee en werd er heel veel opgeblazen door de media. Het grote probleem was gewoon het wegzetten van mensen die de _vrijwillige_ prik niet namen als een soort van uitschot van de maatschappij. Alsof je één of andere zware crimineel was als je die prik niet nam. Dat idee.

Wat ze nu moeten doen is focussen op het gezonder krijgen van de bevolking. Stimuleren van gezonde voeding, stimuleren van beweging (iedereen heeft de tijd om even een half uur te wandelen op een dag).

Gezonde mensen = meer weerstand = minder ellende bij een virus als dit. En sowieso is fit zijn ook bevorderlijk voor de zorgkosten en levensvreugde van mensen in het algemeen :)

[ Voor 12% gewijzigd door polthemol op 17-10-2022 13:00 ]

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dennahz schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:58:
[...]

Gezonde mensen = meer weerstand = minder ellende bij een virus als dit. En sowieso is fit zijn ook bevorderlijk voor de zorgkosten en levensvreugde van mensen in het algemeen :)
= minder ziekenhuizen. Want iedereen is gezond. Dus ook alles veel sneller vol.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:57
ephymerous schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:32:
[...]

En dan ben je een week ziek. Who cares? En dan mag je ziek tussen aanhalingstekens zetten. De meeste mensen kuchen drie keer, snuiten de neus en voelen zich daarna oké. Ook zijn er mensen een week goed ziek maar dat waren we voor Corona ook wel eens.

Zolang de zorg niet onder druk staat snap ik werkelijk niet dat we überhaupt praten over maatregelen. Laat staan over maatregelen waarvan geen enkel wetenschappelijk bewijs is dat ze werken en ook nog eens verregaande gevolgen heeft in het sociale domein.
Omdat het moment dat de zorg onder druk staat, het alweer te laat is om het over maatregelen te hebben omdat je die dan al had moeten hebben. Dus zo gek is het niet dat ze het nu al over maatregelen hadden, besmettingen en ziekenhuisopnames liepen op, dan kunnen ze beter alvast nadenken over welke stappen ze willen nemen omdat er best wat vertraging zit tussen het invoeren van maatregelen en dat het daadwerkelijk in de cijfers tot uiting komt.

Neemt niet weg dat er wel goed nagedacht moet worden over proportionaliteit van maatregelen, en dat daar indien mogelijk wel een wetenschappelijke basis voor moet zijn. Neemt ook niet weg dat de zorg door alle achterstanden en personeelstekort/verzuim eigenlijk nog steeds onder druk staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

[...]

Sommige mensen (lees: mensen met een zeer ongezonde levensstijl, veel overgewicht, medische klachten) hadden inderdaad beter gekozen voor de prik. Zeker bij de eerste varianten.

En ja, ook gezonde / fitte mensen hadden een (weliswaar zeer kleine kans) om erg ziek te worden. Procentueel gezien viel het allemaal natuurlijk wel erg mee en werd er heel veel opgeblazen door de media. Het grote probleem was gewoon het wegzetten van mensen die de _vrijwillige_ prik niet namen als een soort van uitschot van de maatschappij. Alsof je één of andere zware crimineel was als je die prik niet nam. Dat idee.

Wat ze nu moeten doen is focussen op het gezonder krijgen van de bevolking. Stimuleren van gezonde voeding, stimuleren van beweging (iedereen heeft de tijd om even een half uur te wandelen op een dag).

Uit een meta-analyse van 208 studies blijkt dat overgewicht en zeker obesitas een aardig groot effect heeft op kansen om in het ziekenhuis te belanden na een coronabesmetting, en om te overlijden. Landen met een hoog aantal obese inwoners zullen dan gemiddeld meer ziekenhuisaanwas en doden te betreuren hebben dan landen met minder/weinig obesitas en overgewicht. Lijkt me zeker een puntje om mee te nemen in langetermijnbeleid, en niet alleen voor corona :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:21

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Dennahz zo heb jij het ervaren, maar het was uiteindelijk toch de snelste manier om uit de pandemische situatie te komen.

Onderhand volstaat het wel om de kwetsbaren onder ons te vaccineren. Wat een verschil met andere landen die heel lang aan de lockdown strategie vasthielden.

Wel staat vast dat een evaluatie op zijn plek is. De maatregelen die werden genomen waren ook veelal om het gedrag van mensen de goede kant op te proberen te krijgen.

Al doende leert men, maar ik denk dat bij een volgende pandemie een stappenplan meer zin heeft. Dat men weet in welke fase je zit, welke maatregelen dan gelden, kortom duidelijkheid. Uiteindelijk vond men dat ook, door vallen en opstaan. Hopelijk onthouden we deze lessen.

Dan nog heb je te maken met gedrag van mensen waar je weinig invloed op hebt, maar door continue wat anders te (moeten) bedenken, werkt dat toch averechts op de bereidheid.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
tweakduke schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 22:54:
@Dennahz zo heb jij het ervaren, maar het was uiteindelijk toch de snelste manier om uit de pandemische situatie te komen.

Onderhand volstaat het wel om de kwetsbaren onder ons te vaccineren. Wat een verschil met andere landen die heel lang aan de lockdown strategie vasthielden.

Wel staat vast dat een evaluatie op zijn plek is. De maatregelen die werden genomen waren ook veelal om het gedrag van mensen de goede kant op te proberen te krijgen.

Al doende leert men, maar ik denk dat bij een volgende pandemie een stappenplan meer zin heeft. Dat men weet in welke fase je zit, welke maatregelen dan gelden, kortom duidelijkheid. Uiteindelijk vond men dat ook, door vallen en opstaan. Hopelijk onthouden we deze lessen.

Dan nog heb je te maken met gedrag van mensen waar je weinig invloed op hebt, maar door continue wat anders te (moeten) bedenken, werkt dat toch averechts op de bereidheid.
Ik als basis-gevaccineerde heb het ook als een nare tijd ervaren. Vanwege de splitsing in de maatschappij en de daarbij behorende onrust binnen familie/collega's/vrienden. En ik denk nog steeds dat we met een 1G-CTB (iedereen testen) nog sneller uit de miserie zouden zijn geraakt, met minder onderlinge verdeeldheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

zacht schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 06:41:
[...]

Ik als basis-gevaccineerde heb het ook als een nare tijd ervaren. Vanwege de splitsing in de maatschappij en de daarbij behorende onrust binnen familie/collega's/vrienden. En ik denk nog steeds dat we met een 1G-CTB (iedereen testen) nog sneller uit de miserie zouden zijn geraakt, met minder onderlinge verdeeldheid.
Daar heb ik mijn twijfels over. Even los van het feit dat je een 1G-beleid niet op enorme schaal kan toepassen (want daarvoor ga je nooit genoeg testcapaciteit halen) krijg je dan wel een situatie waarin iedereen bij voorbaat 'verdacht' wordt van corona-positief zijn. Ik weet niet of dat nu een maatschappelijk wenselijke situatie is.

Daarnaast heb je natuurlijk andere grote haken en ogen. Als je 1G verplicht en mensen vanwege een positieve test thuis moeten blijven van iets waar ze veel geld voor hebben betaald, dan kun je daar zeker claims voor gaan verwachten. Uiteindelijk betekent dat enorm dalende omzetten omdat iedereen het risico van een positieve test niet wil lopen. Of natuurlijk gewoonweg omdat niet iedereen zin heeft voor een avondje uit eten te moeten testen.

En dan is de vraag wat het precies oplevert. Een negatieve test is geen garantie dat iemand niet besmettelijk is, en de geleerden zijn er nog niet helemaal over uit hoeveel dat nu scheelt bij iemand met een negatieve (snel)test tegenover helemaal niet testen. Dus qua kosten en baten zou ik niet kunnen zeggen of we dan eeder uit de ellende waren gewest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

TerraGuy schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 22:47:
[...]

Uit een meta-analyse van 208 studies blijkt dat overgewicht en zeker obesitas een aardig groot effect heeft op kansen om in het ziekenhuis te belanden na een coronabesmetting, en om te overlijden. Landen met een hoog aantal obese inwoners zullen dan gemiddeld meer ziekenhuisaanwas en doden te betreuren hebben dan landen met minder/weinig obesitas en overgewicht. Lijkt me zeker een puntje om mee te nemen in langetermijnbeleid, en niet alleen voor corona :)
En dan nog heeft Zuid-Korea, met een van de laagste obesitas percentages in de wereld, deze pandemie ook maatregelen gehad die strenger waren dan hier.
Until May 2020, South Korean health officials used a transparent information disclosure system to make the public aware of outbreaks and potential spread. New confirmed cases would be announced with the individual's age, gender, movement, neighborhood, and even sometimes their last name and occupation.
Privacy activisten zouden een hartaanval krijgen als we dat hier probeerden.
After Omicron variant spreads, the Korean government announced that the COVID-19 Vaccine pass(방역패스) is mandatory to enter indoor spaces, including restaurants, cafes, pubs, etc.
Alleen gevaccineerden mogen uit eten, stel je voor!

Wikipedia: K-Quarantine

https://www.theguardian.c...7175-covid-cases-in-a-day

Hoe kan dit, iedereen is zo gezond?

[ Voor 7% gewijzigd door IJzerlijm op 17-10-2022 08:53 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

Dat denk ik niet eigenlijk. Dan zal je vaccinatie bereidheid omlaag gaan gok ik ("ik moet toch testen"), terwijl die vaccins ons uit die miserie geholpen hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-10 15:02
Weer een nieuwe variant zie https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221015_94799513 In De Gelderlander van vandaag stond ook een artikel en daarin stond dat er in Gelderland al 1 geval is. Deze variant schijnt de vaccins te omzeilen. Maar als ik google kom ik https://www.gov.sg/article/factually141022-a tegen en daar zeggen ze dat de nieuwe variant 30% minder ziekenhuisopnames oplevert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:21

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
[...]

Maar het virus moet uiteindelijk toch rond gaan anders kamp je weer met een te hoog ziekteverzuim en ontwricht het de samenleving. Daarnaast voorkom je in lang niet alle gevallen een lockdown en ben je uiteindelijk langer bezig, omdat men zelf niet genoeg weerstand opbouwt van het virus (en nee dat heeft niet eens te maken met de algehele conditie van het individu), waardoor je uiteindelijk de slag wint.

Als ik nu zie dat het virus zich door blijft muteren om maar besmettelijk te blijven, maar niet ziekmakender is dat eigenlijk een normale ontwikkeling. Maar dan moet je wel zo snel mogelijk over die eerste hindernis heen dat er niet teveel mensen zodanig ziek worden dat het maatschappelijk ontwrichtend wordt of dat de zorg het niet aan kan.

Persoonlijk: ik haal liever die prik dan dat ik mij de hele tijd moet laten testen :)

[ Voor 3% gewijzigd door tweakduke op 17-10-2022 09:32 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-10 20:26
Weet niet of het al eerder gepost is, Marion Koopmans heeft het ook gedeeld op haar tl. Voorheen was vaccinaties het laatste "plakje" dit is het nieuwe model. Maar lagen volgorde is niet relevant.

[Twitter: https://twitter.com/MackayIM/status/1581613156648247296?t=Duabli8MkJTkCiVQXHVE2Q&s=19]

Een representatief illustratie over de maatregelen wat betreft effectiviteit mbt tot verspreiding mocht het kloppen natuurlijk, het is moeilijk vast te stellen.

Dit zegt denk ik niet veel over ic opnames mbt gevaccineerden, behalve dat het waarschijnlijk de druk op de zorg zal doen laten afnemen. Of over de post Covid gevallen. Hier zit een grote pech factor in natuurlijk, en ondanks preventie komen deze gevallen toch nog voor. Een zekere miserie blijft aanwezig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:49

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
[...]

Natuurlijk helpt het als we allemaal gezonder zouden zijn. Maar dat kost (heel) veel tijd, die tijd hadden we niet. Ja, een groot deel van de ziekenhuisopnames betrof mensen met overgewicht, maar pik 2 willekeurige Nederlanders uit en 1'tje heeft overgewicht (bron.

Voor de meeste mensen valt Corona inmiddels erg mee, al is het absoluut nog lang niet de spreekwoordelijke snotneus. Of de variant nu echt milder is, is overigens maar de vraag. Het zou ook best een gevolg van de immuniteit (als gevolg van oa de vaccinatiecampagnes) kunnen zijn.

Laten we blij zijn dat het voor nu achter de rug is, voor de meeste mensen. Maar laten we ook onze ogen niet sluiten voor de mensen die wel -terecht- bang zijn. Als mensen wat ruimte willen in een drukke bakker, geef ze dat dan. Lach mensen met een mondkapje niet uit. Blijf thuis als je Corona hebt. Toch niet heel ingewikkeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
gebruik een TR

De boel op slot gooien voor ongevaccineerden gaat dit keer wel erg lastig worden. Iedereen die nu besmet raakt mag minimaal drie maanden wachten op een herhaalprik, dat wordt dus 2023 op zijn vroegst. En maar weinig van die besmettingen zijn geregistreerd, want niemand gaat naar de GGD. En daarbij is er geen advies voor een prik onder de 60 momenteel. *knip* onnodige sneer

[ Voor 35% gewijzigd door polthemol op 17-10-2022 13:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

*knip* zie TS: we communiceren met respect naar en over elkaar

[ Voor 95% gewijzigd door polthemol op 17-10-2022 13:01 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

martwoutnl schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:23:
Weer een nieuwe variant zie https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221015_94799513 In De Gelderlander van vandaag stond ook een artikel en daarin stond dat er in Gelderland al 1 geval is. Deze variant schijnt de vaccins te omzeilen. Maar als ik google kom ik https://www.gov.sg/article/factually141022-a tegen en daar zeggen ze dat de nieuwe variant 30% minder ziekenhuisopnames oplevert.
Het zal nog steeds een Omicron variant zijn vermoed ik?
https://nextstrain.org/ncov/gisaid/global/6m

Op Nextstrain is nog geen andere familie van mutaties te zien iig.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YakuzA schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:03:
[...]

Het zal nog steeds een Omicron variant zijn vermoed ik?
https://nextstrain.org/ncov/gisaid/global/6m

Op Nextstrain is nog geen andere familie van mutaties te zien iig.
Ik vind dit:
What's XBB and where has it been detected?

The XBB is a new Omicron sub-variant, the BA.2.10 strain.
En hier nog een stukje over de varianten:
https://www.nationalgeographic.nl/wat-komt-er-na-omikron

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 17-10-2022 12:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tnx, gewoon een Omicron BA.*** met een hippere naam omdat het anders niet nieuwswaardig is :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

IJzerlijm schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 08:51:
[...]

En dan nog heeft Zuid-Korea, met een van de laagste obesitas percentages in de wereld, deze pandemie ook maatregelen gehad die strenger waren dan hier.

[...]

Privacy activisten zouden een hartaanval krijgen als we dat hier probeerden.

[...]

Alleen gevaccineerden mogen uit eten, stel je voor!

Wikipedia: K-Quarantine

https://www.theguardian.c...7175-covid-cases-in-a-day

Hoe kan dit, iedereen is zo gezond?
Geen idee, minder capaciteit in het ziekenhuis, ander beleid voor opname, gevoeligere genen voor corona of nog iets anders. Het is niet zo dat alles dan meteen koek en ei is, wel dat het dus veel opnames en doden kan schelen volgens al die studies. Wellicht waren de ziekenhuis van Zuid Korea wel helemaal ingestort als er veel obesen waren. Of hadden ze een full lockdown a la Nieuw Zeeland moeten kiezen. Zouden die 208 studies er volgens jou compleet naast zitten met dat het een (flinke) risicofactor is?
IJzerlijm schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 22:00:
[...]

= minder ziekenhuizen. Want iedereen is gezond. Dus ook alles veel sneller vol.
Dat is ook maar net wat het beleid is. Veel gezonde mensen betekent niet dat er perse minder ziekenhuizen zijn. Andersom is Duitsland niet 2,5x zo ziek omdat ze 2,5x zoveel bedden hebben. Dat is gewoon een keuze/beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

ZieMaar! schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:08:
[...]

Natuurlijk helpt het als we allemaal gezonder zouden zijn. Maar dat kost (heel) veel tijd, die tijd hadden we niet. Ja, een groot deel van de ziekenhuisopnames betrof mensen met overgewicht, maar pik 2 willekeurige Nederlanders uit en 1'tje heeft overgewicht (bron.
Maar nog steeds belangrijk om wat mee te doen. We hadden ondertussen al 2,5 jaar stappen kunnen zetten, maar die zijn niet genomen. Komt er toevallig een zware variant voorbij of een andere vervelende ziekte dan zijn we dus geen sikkepit opgeschoten op dat gebied. Dan kun je altijd zeggen 'die tijd hebben we niet', maar dat heet dus vooruitzien, die stappen moet je nú zetten om er láter profijt van te hebben.

Sowieso worden de kosten van de zorg volgens Kuipers te hoog, en mensen met overgewicht hebben vaak (niet altijd) meer medische problemen en daarmee kosten voor die zorg. Het zal dus ook met dat in het achterhoofd verstandig zijn om er wat mee te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
TerraGuy schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:48:
… Maar nog steeds belangrijk om wat mee te doen. …
Men is al zeker meer dan 30 jaar bezig er wat mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

commentaar op moderatie gaat via DM, niet via het topic

[ Voor 75% gewijzigd door polthemol op 17-10-2022 13:22 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:10
begintmeta schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:14:
[...]

Men is al zeker meer dan 30 jaar bezig er wat mee te doen.
Nou dit dus. Hier wordt nog wel eens gedaan alsof de overheid nog nooit iets heeft gedaan om de algehele gezondheid van de bevolking te bevorderen... terwijl er toch echt al decennia lang allerlei campagnes lopen op gebied van bewegen/eten/roken/drinken.

Het zal vast beter/intensiever kunnen, maar doe nou niet net alsof mensen nu geen benul hebben, of kúnnen hebben, van het belang van zorgen voor je gezondheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
migchiell schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:23:

Nou dit dus. Hier wordt nog wel eens gedaan alsof de overheid nog nooit iets heeft gedaan om de algehele gezondheid van de bevolking te bevorderen... terwijl er toch echt al decennia lang allerlei campagnes lopen op gebied van bewegen/eten/roken/drinken.

Het zal vast beter/intensiever kunnen, maar doe nou niet net alsof mensen nu geen benul hebben, of kúnnen hebben, van het belang van zorgen voor je gezondheid.
Een belangrijk punt -en iets dat zeker beter kan- is het onderkennen van het gegeven dat mensen in onze samenleving niet allemaal dezelfde kans op gezondheid, en gezonde keuzes, hebben, en dat deze bijvoorbeeld socioeconomische gezondheidsverschillen misschien toch een structurelere aanpak nodig hebben.

Maar als we erin slagen daar wat aan te doen, is doet effect daarvan waarschijnlijk nog niet superrelevant voor de volgende pandemie. (Maar misschien wel tijdens mbt een versterkt ongelijk effect natuurlijk)

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 17-10-2022 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-10 18:09
[...]

1G werd niet ingevoerd omdat mensen het oneerlijk vonden dat ze wel waren gevaccineerd waren en ze dan weer zouden moeten testen. Even ongeacht de wel/niet transmissiebeperking. Het werd als wortel gebruikt om <50 naar de prikstraat te motiveren.
martwoutnl schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:23:
Dat is eigenlijk wat we bij elke evolutie tot nu toe gezien hebben. Besmettelijker, maar minder ziekmakend. En gaat ook steeds verder van de oerversie af, waardoor de afwijking t.o.v. het vaccin steeds groter wordt en de werking hiervan dus minder.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:13:
[...]

Dat is eigenlijk wat we bij elke evolutie tot nu toe gezien hebben. Besmettelijker, maar minder ziekmakend. En gaat ook steeds verder van de oerversie af, waardoor de afwijking t.o.v. het vaccin steeds groter wordt en de werking hiervan dus minder.
Besmettelijker betekent ook een grotere kans op mutaties, zover ik weet. Waardoor je weer nieuwe varianten krijgt, etcetera. Hopelijk blijft dat 'minder ziekmakend' ook zo voor latere varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:10
begintmeta schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:33:
[...]

Een belangrijk punt -en iets dat zeker beter kan- is het onderkennen van het gegeven dat mensen in onze samenleving niet allemaal dezelfde kans op gezondheid, en gezonde keuzes, hebben, en dat deze bijvoorbeeld socioeconomische gezondheidsverschillen misschien toch een structurelere aanpak nodig hebben.

Maar als we erin slagen daar wat aan te doen, is doet effect daarvan waarschijnlijk nog niet superrelevant voor de volgende pandemie. (Maar misschien wel tijdens mbt een versterkt ongelijk effect natuurlijk)
offtopic:
Tsja, goed punt, maar zolang we massaal neoliberaal of nog rechtser blijven stemmen zal hier niet veel aan veranderen, vrees ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

ZieMaar! schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:08:
[...]

Laten we blij zijn dat het voor nu achter de rug is, voor de meeste mensen. Maar laten we ook onze ogen niet sluiten voor de mensen die wel -terecht- bang zijn. Als mensen wat ruimte willen in een drukke bakker, geef ze dat dan. Lach mensen met een mondkapje niet uit. Blijf thuis als je Corona hebt. Toch niet heel ingewikkeld?
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn d:)b

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Aantal positieve coronatests daalt licht, coronagolf lijkt te stagneren

Lijkt erop dat @t_captain weer gelijk gaat krijgen. Wel frappant dat het RIVM in het artikel zulke zwartkijkers blijven.
Señor Sjon schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:13:
Het werd als wortel gebruikt om <50 naar de prikstraat te motiveren.
Dansen met Janssen, anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

zacht schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:19:
[...]
Besmettelijker betekent ook een grotere kans op mutaties, zover ik weet. Waardoor je weer nieuwe varianten krijgt, etcetera. Hopelijk blijft dat 'minder ziekmakend' ook zo voor latere varianten.
Het zal voornamelijk om het aantal reproducties gaan. Bij elke deling heb je weer een kans op een ‘kopieer foutje’.

Als de besmettelijker dus leid tot meer kopietjes, zal dat idd leiden tot meer foutjes.

PSN

Pagina: 1 ... 76 ... 83 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.