Ja de impact er van weet ik ook niet te voorspellen, maar aangezien we er nog niet uit zijn om het zo maar te noemen. Moeten er dan geen preventie mogelijkheden beschikbaar zijn of op peil gehouden worden in zo'n situatie. Ook om de tegenmacht zo sterk en gezond mogelijk te houden, maar ook om de mensen die extra risico lopen niet vergeten worden in deze situatie.Tweak_ers schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:25:
[...]
De interesse bij het volk is nu compleet anders.
Er is een ander nijpend probleem, Rusland.
Iedereen was al klaar met Corona, nu helemaal.
Wat heeft Corona nog van doen als er oorlog dreigt in Europa?
Het AD heeft de blog afgesloten:
Het is exact twee jaar geleden sinds het coronavirus in ons land de kop opstak en de eerste Nederlanders besmet raakten, ziek werden en aan de gevolgen overleden. In totaal raakten 6,25 miljoen Nederlanders besmet. 21.507 van hen kwamen officieel aan de gevolgen van Covid-19 te overlijden. Wereldwijd raakten tot nu toe ruim 430 miljoen mensen besmet en overleden er bijna zes miljoen.
Nu het aantal besmettingen terugloopt, alle maatregelen zijn afgebouwd en het normale leven zijn loop weer begint te nemen, is voor ons het moment gekomen om dit liveblog 'definitief' af te sluiten. Het virus is echter nog niet weg. Uiteraard houden we je via losse berichten en artikelen op de hoogte van de verdere ontwikkelingen. Dank allemaal en blijf gezond!
Het is exact twee jaar geleden sinds het coronavirus in ons land de kop opstak en de eerste Nederlanders besmet raakten, ziek werden en aan de gevolgen overleden. In totaal raakten 6,25 miljoen Nederlanders besmet. 21.507 van hen kwamen officieel aan de gevolgen van Covid-19 te overlijden. Wereldwijd raakten tot nu toe ruim 430 miljoen mensen besmet en overleden er bijna zes miljoen.
Nu het aantal besmettingen terugloopt, alle maatregelen zijn afgebouwd en het normale leven zijn loop weer begint te nemen, is voor ons het moment gekomen om dit liveblog 'definitief' af te sluiten. Het virus is echter nog niet weg. Uiteraard houden we je via losse berichten en artikelen op de hoogte van de verdere ontwikkelingen. Dank allemaal en blijf gezond!
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Bijna 10% eraf in het ziekenhuis
Ziekenhuiscijfers Zaterdag 26-02-2022
— Ollie de Cijfertjesman (@cijfertjesman) 26 februari 2022
Aantal Patiënten nu in het ziekenhuis
1.398 (daling van 115)
Kliniek: 1.229 (daling van 125)
IC: 169 (stijging van 10)
Instroom:
Kliniek: 136 (gisteren: 165)
IC: 15 (gisteren: 8)
Uitstroom:
Kliniek: 261 (gis: 203)
IC: 5 (gis: 12)
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Vraagje: Hoe plaats je dat plaatje / link van twitter? Ik kopieer letterlijk de tekst. Jij doet het netter.
Agent47 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:20:
[...]
Vraagje: Hoe plaats je dat plaatje / link van twitter? Ik kopieer letterlijk de tekst. Jij doet het netter.
code:
1
| [embed]volledige url van de tweet[/embed] |
Met de embed tagsAgent47 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:20:
[...]
Overzicht van UBB-codes #tag_embed
Ook weer wat geleerd. Nadeel is dan wel, dat je de tweet draad niet zelf kunt lezen bij interesse ( je kunt alleen de Twitter aard klikken toch?)ZieMaar! schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:22:
[...]
Met de embed tags
Overzicht van UBB-codes #tag_embed
On- topic. De daling in de ziekenhuizen bevalt me wel. Positieve testen zullen nog een tijd hoog blijven, ( ook door ‘lang positief’ effect van de pcr), maar als de daling in de zorg zo doorzet kunnen we over een maandje ook daar afscheid nemen van 1,5 m en mondkapjes
Viel me bij het nap.uiten van de praktijk informatie wel op dat er een aanzienlijk deel (>40) van de (+/-700 v/d 4500 patiënten) een nieuwe positieve test lieten zien in februari na een eerdere besmetting in oktober/ november. Omicron geeft dus echt significant her-infecties
#COVID19NL
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 26 februari 2022
Positief getest: 32.967
Totaal: 6.305.389 (+32.896 ivm -71 corr.)
Perc. positief 18 feb - 24 feb: 61,4%
Opgenomen: 136
Huidig: 1.229 (-125)
Opgenomen op IC: 15
Huidig IC Nederland: 169 (+10)
Overleden: 6
Totaal: 21.545 pic.twitter.com/Vp7I3qyu6w
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Uit de Deense cijfers blijkt dat ca 5% her-infectie is.brothermaynard schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:59:
[...]Viel me bij het nap.uiten van de praktijk informatie wel op dat er een aanzienlijk deel (>40) van de (+/-700 v/d 4500 patiënten) een nieuwe positieve test lieten zien in februari na een eerdere besmetting in oktober/ november. Omicron geeft dus echt significant her-infecties
verkeerd
[ Voor 98% gewijzigd door Aggressor op 26-02-2022 16:05 ]
Oke
[ Voor 20% gewijzigd door Arjantje72 op 26-02-2022 16:12 ]
Als je op de datum klikt ga je naar die specifieke tweetbrothermaynard schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:59:
[...]
Ook weer wat geleerd. Nadeel is dan wel, dat je de tweet draad niet zelf kunt lezen bij interesse ( je kunt alleen de Twitter aard klikken toch?)
Geinig, dat wist ik dank weer niet - zat er zelfs over te denken om de link ook los zonder 'embed' eronder te plaatsen.Eärendil schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:22:
[...]
Als je op de datum klikt ga je naar die specifieke tweet
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ziekenhuiscijfers Zondag 27-02-2022
— Ollie de Cijfertjesman (@cijfertjesman) 27 februari 2022
1.359 (daling van 39)
Kliniek: 1.190 (daling van 39)
IC: 169 (geen verschil)
Instroom:
Kliniek: 87 (gisteren: 136)
IC: 12 (gisteren: 15)
Uitstroom:
Kliniek: 126 (gis: 261)
IC: 12 (gis: 5)
#COVID19NL
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 27 februari 2022
Positief getest: 27.438
Totaal: 6.332.772 (+27.383 ivm -55 corr.)
Perc. positief 19 feb - 25 feb: 61,9%
Opgenomen: 87
Huidig: 1.190 (-39)
Opgenomen op IC: 12
Huidig IC Nederland: 169 (+0)
Overleden: 3
Totaal: 21.548 pic.twitter.com/bcrHbS01N3
Edit: wel lekker stil hier nu alle virologen ook veel kennis hebben van militaire strategie
[ Voor 41% gewijzigd door franssie op 27-02-2022 15:57 ]
Mooie dagcijfers. Kliniek daalt zelfs in het weekend, zien we niet altijd… @t_captain nog commentaar?franssie schreef op zondag 27 februari 2022 @ 15:25:
[Twitter]
Edit: wel lekker stil hier nu alle virologen ook veel kennis hebben van militaire strategie
[ Voor 24% gewijzigd door brothermaynard op 27-02-2022 16:26 ]
Ik kijk morgen weer eens. Vrees dat carnaval wel de testbereidheid negatief beinvloedt en straks behoorlijk wat besmettingen oplevert.
Er is ook niet echt veel te melden. De maatregelen zijn zo goed als allemaal weg en de cijfers blijven dalen. De enige vraag is wat carnaval gaat doen, maar zelfs als dat nog een piek oplevert zal dat uiteindelijk niet echt veel doen.franssie schreef op zondag 27 februari 2022 @ 15:25:
[Twitter]
[removed]
Opmerkelijke slowdown in dit topic sinds UA vrijheidsoorlog. Covid zakr rap op onze prioriteitenljst.
Kort overzicht.
Ziekenhuizen:
Opnames kliniek: na een paar weken vlak is een duidelijke daling ingezet en deze wint aan kracht.
week 5 (29-1 t/m 4-2): 177 gemiddeld per dag
week 6 (5 t/m 11-2): 179
week 7 (12 t/m 18-2): 180
week 8 (19 t/m 25-2): 158
week 9 (26 en 27 feb, weekdag gecorrigeerd): 117
IC opnames zijn nog vlak, ongeveer 13 per dag.
Verwachting voor de bezetting op de verpleegafdeling is dat deze de komende twee weken gaat dalen van 1400 nu richting de 800-1000 patienten. Voor de IC zijn de isntroom en uitstroom redelijk in balans, daar verwacht ik dat de bezetting nog even rond het huidige niveau van 180 blijft zweven en op zijn vroegst in de tweede week iets van een daling hervat.
Dan de R-waarde. Deze lijkt wat te zijn toegenomen van ~0.75 naar 0.95 op 16 t/m 18-2.
RIVM meldt momenteel 0.80 voor 8-2. Ik had op die datum 0.77. Mijn verwachting voor dinsdag is dat opnieuw een getal omstreeks 0.8 wordt gemeld door RIVM; de stijging zit later in de tijd.
Ik kijk naar de iets langere termijn.
* positieve tests zullen vermoedelijk wat opveren door carnaval, maar daarna daling hervatten met een R-waarde omstreeks 0.9 a 0.95. Dat geeft een wekelijkse groeifactor van omstreeks -20% vanaf volgende week
* R-waarde is redelijk stabiel, de toenemende immuniteit vs het geleidelijke verval van immuniteit lijken ongeveer in balans.
* Hospitalisatierisico na positieve test is na een periode van opleving weer aan het stabiliseren. Die opleving komt doordat de sterke oververtegenwoordiging van kinderen, tieners en twintigers in de besmettingen de afgelopen weken is ingezakt. Een wat groter deel van de besmettingen komt in de leeftijdsgroep 50-80 terecht en dat geeft een groter risico op opname.
Samengevat: ik verwacht over enkele weken een wekelijkse daling van ~20% in de positieve tests bij een opnamerisico dat stabiel tot licht stijgend is. Onder de streep een langzaam uitdovende instroom in de ziekenhuizen.
Kort overzicht.
Ziekenhuizen:
Opnames kliniek: na een paar weken vlak is een duidelijke daling ingezet en deze wint aan kracht.
Verwachting voor de bezetting op de verpleegafdeling is dat deze de komende twee weken gaat dalen van 1400 nu richting de 800-1000 patienten. Voor de IC zijn de isntroom en uitstroom redelijk in balans, daar verwacht ik dat de bezetting nog even rond het huidige niveau van 180 blijft zweven en op zijn vroegst in de tweede week iets van een daling hervat.
Dan de R-waarde. Deze lijkt wat te zijn toegenomen van ~0.75 naar 0.95 op 16 t/m 18-2.
RIVM meldt momenteel 0.80 voor 8-2. Ik had op die datum 0.77. Mijn verwachting voor dinsdag is dat opnieuw een getal omstreeks 0.8 wordt gemeld door RIVM; de stijging zit later in de tijd.
* positieve tests zullen vermoedelijk wat opveren door carnaval, maar daarna daling hervatten met een R-waarde omstreeks 0.9 a 0.95. Dat geeft een wekelijkse groeifactor van omstreeks -20% vanaf volgende week
* R-waarde is redelijk stabiel, de toenemende immuniteit vs het geleidelijke verval van immuniteit lijken ongeveer in balans.
* Hospitalisatierisico na positieve test is na een periode van opleving weer aan het stabiliseren. Die opleving komt doordat de sterke oververtegenwoordiging van kinderen, tieners en twintigers in de besmettingen de afgelopen weken is ingezakt. Een wat groter deel van de besmettingen komt in de leeftijdsgroep 50-80 terecht en dat geeft een groter risico op opname.
Samengevat: ik verwacht over enkele weken een wekelijkse daling van ~20% in de positieve tests bij een opnamerisico dat stabiel tot licht stijgend is. Onder de streep een langzaam uitdovende instroom in de ziekenhuizen.
Ziekenhuiscijfers Maandag 28-02-2022
— Ollie de Cijfertjesman (@cijfertjesman) 28 februari 2022
1.470 (stijging van 111)
Kliniek: 1.308 (stijging van 118)
IC: 162 (daling van 7)
Instroom:
Kliniek: 107 (gisteren: 87)
IC: 10 (gisteren: 12)
Uitstroom:
Kliniek: 11 (gis: 126)
IC: 17 (gis: 12)
11 uitstroom is natuurlijk helemaal niks. Lijkt erop alsof men op zondag minder haast heeft om mensen te ontslaan?
Zal dat ook niet te maken hebben met mindere personele bezetting in weekenden? Geen idee hoor maar dat kan ik me voorstellen eventueel?Señor Sjon schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:21:
11 uitstroom is natuurlijk helemaal niks. Lijkt erop alsof men op zondag minder haast heeft om mensen te ontslaan?
Was vorige week 74 idd. Maandag rapportage over zondag is dacht ik meestal wel laag maar 11 is inderdaad erg laag.Señor Sjon schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:21:
Soms zit je lastig met nazorg (thuiszorg, verpleeghuis etc) die pas op maandag kunnen starten. Dat kan een reden zijn.Dracula schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:24:
[...]
Zal dat ook niet te maken hebben met mindere personele bezetting in weekenden? Geen idee hoor maar dat kan ik me voorstellen eventueel?
Als iemand "gewoon" naar huis kan houdt de zondag dat niet perse tegen.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Positieve tests (testdatum 26-2): 25011
Goed cijer:
* t.o.v. 1 week eerder: -33% in 7 dagen
* weekdag gecorrigeerd: 27637 t.o.v. 7-daag gemiddelde van de voorgaande 7 dagen 35453 = -22% in 4 dagen
Maar: carnaval zal aantal tests flink hebben beinvloed. Realiteit is waarschijnlijk minder gunstig. Toch lijkt de daling goed door te zetten.
Goed cijer:
* weekdag gecorrigeerd: 27637 t.o.v. 7-daag gemiddelde van de voorgaande 7 dagen 35453 = -22% in 4 dagen
Maar: carnaval zal aantal tests flink hebben beinvloed. Realiteit is waarschijnlijk minder gunstig. Toch lijkt de daling goed door te zetten.
#COVID19NL
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 28 februari 2022
Positief getest: 28.904
Totaal: 6.361.626 (+28.854 ivm -50 corr.)
Perc. positief 20 feb - 26 feb: 62%
Opgenomen: 107
Huidig: 1.308 (+118)
Opgenomen op IC: 10
Huidig IC Nederland: 162 (-7)
Overleden: 6
Totaal: 21.554 pic.twitter.com/mrfUufypSj
Zal carnaval dat getal inderdaad beïnvloeden? Ik neem aan dat de grotere carnaval bijeenkomsten ‘1G’ gelabeld zijn? Met daarmee grotere test verplichting om binnen te komen? Dat zal nog wel enige balans geven?t_captain schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:35:
Positieve tests (testdatum 26-2): 25011
Goed cijer:
Valt wel mee. Den Bosch liep zaterdag ~80-100k halve garen rond. Maar elk café telt als eigen evenement. Naar mijn weten was er dus geen 1G.brothermaynard schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:54:
[...]
Zal carnaval dat getal inderdaad beïnvloeden? Ik neem aan dat de grotere carnaval bijeenkomsten ‘1G’ gelabeld zijn? Met daarmee grotere test verplichting om binnen te komen? Dat zal nog wel enige balans geven?
Want als t op een plein buiten is hoeft het ook al niet meer.
1G is een bescheiden factor. Alleen de grote zaalcarnaval valt daaronder. Het meeste speelt zich af op straat en in de kroeg. Daar geen QR code.brothermaynard schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:54:
[...]
Zal carnaval dat getal inderdaad beïnvloeden? Ik neem aan dat de grotere carnaval bijeenkomsten ‘1G’ gelabeld zijn? Met daarmee grotere test verplichting om binnen te komen? Dat zal nog wel enige balans geven?
Ik zie opmerkelijk lage getallen voor de incidentie in het zuiden. Brabant (3VR's), Gelderland-Zuid en Limburg (2 VR's) lijken een procent of 30 "te laag" te zitten. Daarmee zou de incidentie in geheel NL zo'n 10% hoger moeten zijn dan uit het cijfer "positieve tests" blijkt.
Ook met die 10% erbij geteld, nog steeds een mooie en consequente daling.
Ziekenhuiscijfers Dinsdag 01-03-2022
— Ollie de Cijfertjesman (@cijfertjesman) 1 maart 2022
1.408 (daling van 62)
Kliniek: 1.258 (daling van 50)
IC: 150 (daling van 12)
Instroom:
Kliniek: 158 (gisteren: 107)
IC: 11 (gisteren: 10)
Uitstroom:
Kliniek: 208 (gis: 11)
IC: 23 (gis: 17)
Mooi - de uitstroom kliniek lijkt de dip van gisteren te compenseren.
En hoge uitstroom IC's ondanks weekendperiode.
Dat laat ook meteen de onzin van dagcijfers zien…franssie schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:09:
Mooi - de uitstroom kliniek lijkt de dip van gisteren te compenseren.
Ziekenhuisbezetting vergelijkbaar met vorig jaar rond deze tijd, maar toen hadden we heftige maatregelen. Daalt inmiddels ook alweer twee weken erg hard, en geen reden om te denken dat die daling afneemt.
IC-bezetting minder dan 1/3e van die van vorig jaar rond deze en dalende, terwijl hij vorig jaar stijgende was. Afgelopen twee weken min of meer op een plateau gezeten, maar het kan haast niet anders dan dat de IC-bezetting ook weer flink gaat dalen de komende weken.
Al met al een gunstig beeld, vooral gegeven de huidige maatregelen
IC-bezetting minder dan 1/3e van die van vorig jaar rond deze en dalende, terwijl hij vorig jaar stijgende was. Afgelopen twee weken min of meer op een plateau gezeten, maar het kan haast niet anders dan dat de IC-bezetting ook weer flink gaat dalen de komende weken.
Maar week-op-week maakt het ze redelijk vergelijkbaar.Eärendil schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:29:
[...]
Dat laat ook meteen de onzin van dagcijfers zien…
158 opnames, weekdag gecorrigeerd 133. We zitten al een aaltal dagen rond de 125 gemiddeld (fors lager dan vorige week).
#COVID19NL
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 1 maart 2022
Positief getest: 36.529
Totaal: 6.398.114 (+36.488 ivm -41 corr.)
Perc. positief 21 feb - 27 feb: 62,6%
Opgenomen: 158
Huidig: 1.258 (-50)
Opgenomen op IC: 11
Huidig IC Nederland: 150 (-12)
Overleden: 16
Totaal: 21.570 pic.twitter.com/eWEzhWzzCt
yup - over de hele linie lijkt het te dalen, als dacht ik gevoelsmatig van niett_captain schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:38:
[...]
158 opnames, weekdag gecorrigeerd 133. We zitten al een aaltal dagen rond de 125 gemiddeld (fors lager dan vorige week).
Bij het RIVM werden 63 coronagerelateerde sterfgevallen gemeld, 32 minder dan een week eerder.
Ziekenhuiscijfers Dinsdag 01-03-2022
— Ollie de Cijfertjesman (@cijfertjesman) 1 maart 2022
1.408 (daling van 62)
Kliniek: 1.258 (daling van 50)
IC: 150 (daling van 12)
Instroom:
Kliniek: 158 (gisteren: 107)
IC: 11 (gisteren: 10)
Uitstroom:
Kliniek: 208 (gis: 11)
IC: 23 (gis: 17)
Xbox Live: Miesjh NL
Doe dan het gemiddelde van de afgelopen 7 dagen vergeleken met een andere aaneengesloten periode van 7 dagen.Señor Sjon schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:31:
[...]
Maar week-op-week maakt het ze redelijk vergelijkbaar.
Ik denk dat die ziekenhuisbezetting van nu niet helemaal vergelijkbaar is met die van vorig jaar. Vorig jaar was er veel uitgestelde zorg die nu vol op ingehaald wordt. Het percentage mét corona in het ziekenhuis tegenover dóór corona is nu dus veel hoger dan vorig jaar.eamelink schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:30:
Ziekenhuisbezetting vergelijkbaar met vorig jaar rond deze tijd, maar toen hadden we heftige maatregelen. Daalt inmiddels ook alweer twee weken erg hard, en geen reden om te denken dat die daling afneemt.
Ja, mensen mét corona nemen net zo veel plek in als mensen dóór corona, maar het zegt wel iets over de ernst van de pandemie, waar de situatie in het ziekenhuis vorig jaar dus veel slechter was dan nu.
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Anders scroll je even een klein stukje omhoog en vind je precies wat je zoekt.Eärendil schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:32:
[...]
Doe dan het gemiddelde van de afgelopen 7 dagen vergeleken met een andere aaneengesloten periode van 7 dagen.
Meerderheid is buiten of van kroeg naar kroeg, zowel buiten als in een kleinere kroeg is er geen 1G beleid.brothermaynard schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:54:
[...]
Met heel veel mensen op kleine gebieden ( bij de bar ) dus vergeet het maar als je denkt dat de regels ook maar een beetje gevolgd zijn. Het was voor veel mensen ook weer de eerste keer dat ze echt konden feestvieren en dat dan 3-6 dagen lang.
Ook mondkapjes in het OV leek optioneel te zijn waarbij een groot deel die ook niet droeg.
Wellicht heeft het er wat mee te maken maar het zal (in iedergeval voor mij) er ook veel mee te maken hebben dat Omicron gewoon niet zo boeiend meer is. Je wordt er niet ernstig ziek van (over het algemeen, zeker vergeleken met vorige varianten), de besmettingen zijn drastisch aan het dalen, vrijwel alle maatregelen zijn afgeschaft. Ook uit het buitenland hoor je geen schokkende verhalen meer over overvolle ziekenhuizen etc. We gaan richting de lente/zomer dus de verwachting is dat het alleen maar minder wordt.t_captain schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:51:
Opmerkelijke slowdown in dit topic sinds UA vrijheidsoorlog. Covid zakr rap op onze prioriteitenljst.
Ook zie ik dat bijv het AD.nl niet meer dagelijks een blog bijhoud. Wellicht scheelt dat ook.
Al met al alleen maar een goede trend lijkt me. Hopelijk ga jij je niet vervelen de komende maanden als er hier niet zoveel meer te melden is
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Wat je zegt, de ziekenhuizen lopen leeg. Geen reden meer tot paniek nu. Zou wel verwachten dat de inhaalzorg en personele bezetting wat meer in het nieuws zou komen.thewizard2006 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:29:
[...]
Wellicht heeft het er wat mee te maken maar het zal (in iedergeval voor mij) er ook veel mee te maken hebben dat Omicron gewoon niet zo boeiend meer is. Je wordt er niet ernstig ziek van (over het algemeen, zeker vergeleken met vorige varianten), de besmettingen zijn drastisch aan het dalen, vrijwel alle maatregelen zijn afgeschaft. Ook uit het buitenland hoor je geen schokkende verhalen meer over overvolle ziekenhuizen etc. We gaan richting de lente/zomer dus de verwachting is dat het alleen maar minder wordt.
Ook zie ik dat bijv het AD.nl niet meer dagelijks een blog bijhoud. Wellicht scheelt dat ook.
Al met al alleen maar een goede trend lijkt me. Hopelijk ga jij je niet vervelen de komende maanden als er hier niet zoveel meer te melden is
Maar ja, Oekraïne.
We zullen wel richting een stabiele standaardbezetting onderweg zijn?t_captain schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:41:
Leegloop is er nog wel, maar momenteel slechts heel langzaam.
Seizoensgebonden, we zullen jaarlijks wel een flinke golf hebben en deze zal (afnemend) wel golven in de ziekenhuizen brengen.
Die hebben het blog gesloten.thewizard2006 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:29:
[...]
The best is yet to come
Persoonlijk vind ik dat ook een groter probleem dan de hele Corona-pandemie bij elkaar.MikeyMan schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:33:
Maar ja, Oekraïne.
Dan doel ik op de nucleaire dreiging. Een iemand die potentieel de beslissing kan maken over misschien wel de hele mensheid (worst case scenario). Wat mij betreft bestaat corona ook helemaal niet meer als is het misschien afwachten wat de carnaval-activiteiten onder de rivieren nog voor impact kunnen hebben.
Ook in dit topic is er een hele dag onlang niets gepost.
Tussen Agent47 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 13" en franssie in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 13" zat bijna 24 uur.
[ Voor 53% gewijzigd door RodeStabilo op 02-03-2022 08:51 ]
Ben benieuwd of we in de tussentijd dan wat gedaan hebben om die golven op te vangen. Ik ben bang dat we het de komende tijd vooral over gasvoorraden en defensie gaan hebben om vervolgens in het najaar weer heel hard te gaan mopperen op de capaciteit van de zorg...t_captain schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:45:
Seizoensgebonden, we zullen jaarlijks wel een flinke golf hebben en deze zal (afnemend) wel golven in de ziekenhuizen brengen.
Hij wil.
Gok zomaar dat het qua arbeidsmarkt nog spannender wordt dan het al was. De vijver is aardig droog, en defensie en kinderopvang gaan er nog een beetje harder in vissen. Om een paar voorbeelden te noemen.klaaas schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:50:
[...]
Ben benieuwd of we in de tussentijd dan wat gedaan hebben om die golven op te vangen. Ik ben bang dat we het de komende tijd vooral over gasvoorraden en defensie gaan hebben om vervolgens in het najaar weer heel hard te gaan mopperen op de capaciteit van de zorg...
Als het geen 1G evenement is geweest zal dit zeker een piekje opleveren. Als (ex) import brabo heb ik prima idee van hoe carnaval verloopt. In een appgroep werd 2 jaar geleden al gezegd: ‘ als Corona tijdens carnaval in Limburg is, is het nadien de halve provincie door getongt ’Shadowhawk00 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:14:
[...]
Meerderheid is buiten of van kroeg naar kroeg, zowel buiten als in een kleinere kroeg is er geen 1G beleid.
Met heel veel mensen op kleine gebieden ( bij de bar ) dus vergeet het maar als je denkt dat de regels ook maar een beetje gevolgd zijn. Het was voor veel mensen ook weer de eerste keer dat ze echt konden feestvieren en dat dan 3-6 dagen lang.
Ook mondkapjes in het OV leek optioneel te zijn waarbij een groot deel die ook niet droeg.
Met 1G had je dat nog wat kunnen beperken (flink lager aantal mensen die iets mee naar binnen nemen) EN je hebt een grotere trsybereidheid EN je hebt de besmettingen vooraf al in de cijfers zitten. Helaas is er anders besloten. Toont wat mij betreft eens te meer dat ze in Den Haag ook maar wat doen. Iedereen die carnaval een beetje kent, weet dat het helemaal los gaat
Daarbij tevens het gegeven dat opnames MET Covid nu een aanzienlijk aandeel leveren. Voor zover ik kan oordelen ( uit eigen huisartsen praktijk, die van collega’s en vanuit het lokale ziekenhuis waar ik verschillende verpleegkundigen persoonlijk goed ken) was dat vorig jaar amper aan de ordeeamelink schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:30:
Maar het boeit toch ook verder niet? Het gaat allemaal prima in de ziekenhuizen en daar deden we het toch allemaal voor? Al een hele tijd dalende, prima dus!brothermaynard schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:58:
[...]
Als het geen 1G evenement is geweest zal dit zeker een piekje opleveren. Als (ex) import brabo heb ik prima idee van hoe carnaval verloopt. In een appgroep werd 2 jaar geleden al gezegd: ‘ als Corona tijdens carnaval in Limburg is, is het nadien de halve provincie door getongt ’
Met 1G had je dat nog wat kunnen beperken (flink lager aantal mensen die iets mee naar binnen nemen) EN je hebt een grotere trsybereidheid EN je hebt de besmettingen vooraf al in de cijfers zitten. Helaas is er anders besloten. Toont wat mij betreft eens te meer dat ze in Den Haag ook maar wat doen. Iedereen die carnaval een beetje kent, weet dat het helemaal los gaat
Wellicht zorgt Carnaval voor een piekje, zou kunnen. Ik woon in Limburg en kreeg gisteren van een vriend van mij een berichtje dat hij positief is. Heeft zaterdag tot laat in drukke cafe's gestaan. Verspreiding zal daar zeker hebben plaats gevonden. Ook ik heb in drukke kroegen gestaan dit weekend. Heerlijk!
Met omicron lijken de positieve tests 2 dagen sneller te volgen op de infecties. Carnaval begon donderdagavond. Vanaf testdatum zondag (rapportage gisteren) komen de effecten in de cijfers terecht.brothermaynard schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:58:
[...]
Als het geen 1G evenement is geweest zal dit zeker een piekje opleveren. Als (ex) import brabo heb ik prima idee van hoe carnaval verloopt. In een appgroep werd 2 jaar geleden al gezegd: ‘ als Corona tijdens carnaval in Limburg is, is het nadien de halve provincie door getongt ’
En reken maar dat er de nodige verpleegkundigen zijn die na het neerdwarrelen van het Corona-stof eens om zich heen gaan kijken. Maar dat is de praktische kant. Ik doelde eigenlijk vooral op het verdwijnen van de urgentie. Met het loslaten van de maatregelen leefde m.i. al sterk het gevoel dat Corona iets van het verleden was, maar met de ontwikkelingen van de laatste week gaat het (bijna) nergens meer over Corona en de bijbehorende problemen in de zorg...MikeyMan schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:54:
[...]
Gok zomaar dat het qua arbeidsmarkt nog spannender wordt dan het al was. De vijver is aardig droog, en defensie en kinderopvang gaan er nog een beetje harder in vissen. Om een paar voorbeelden te noemen.
Hij wil.
Schoonzusje is zaterdag bij een feest besmet geraakt, vandaag positieve uitslag binnen. Ze komen eraant_captain schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:17:
[...]
Met omicron lijken de positieve tests 2 dagen sneller te volgen op de infecties. Carnaval begon donderdagavond. Vanaf testdatum zondag (rapportage gisteren) komen de effecten in de cijfers terecht.
Er zijn wel 1G evenementen geweest maar ze hebben in den haag gewoon besloten dat het alleen geld voor binnen evenementen vanaf 500 gasten. Veel kroegen en cafe's hebben die capaciteit niet dus voor die groep geld het niet. Verder is het veel buiten dus geld het ook niet.brothermaynard schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:58:
[...]
Als ze hadden geroepen dat je voor elk horeca bezoek 1G nodig had dan hadden ze dat gewoon nooit kunnen verkopen naar de horeca toe.
Maar dat zorgt ook voor wat minder risico, aangezien het veel buiten was en mensen buiten toch minder makkelijk het virus oplopen dan binnen. En je hebt natuurlijk hiervoor een enorme besmettingsgolf gehad dus die mensen zijn veel minder bevattelijk.
Maar goed we gaan het vanzelf merken of het voor een piek gaat zorgen of niet. Over 2 weken weten we het tenminste zeker.
Hier in de vriendengroep alleen al een stuk of 8 besmettingen. Die piek komt er zeker aan.MikeyMan schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:51:
[...]
Schoonzusje is zaterdag bij een feest besmet geraakt, vandaag positieve uitslag binnen. Ze komen eraan
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Houd je wel rekening met incubatietijd enzo.MikeyMan schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:51:
[...]
Schoonzusje is zaterdag bij een feest besmet geraakt, vandaag positieve uitslag binnen. Ze komen eraan
Nu is het natuurlijk vervelend dat je besmet bent maar de incubatietijd zit tussen de 2 en 14 dagen nadat je besmet bent geraakt dus helemaal zeker kan je niet zeggen wanneer en door wie je besmet bent geweest.
Als het door carnaval komt dan zouden we einde van de week een extreme afwijking van het landelijke gemiddelde moeten zien onder de rivieren. Aan de andere kant was bijna iedereen daar vrijwillig dus als je ziek word is het natuurlijk ook wel beetje eigen schuld.
[ Voor 21% gewijzigd door Shadowhawk00 op 02-03-2022 11:28 ]
Nouja, ze hebben de week ervoor thuis gewerkt en niemand gezien. Dus dit is wel een zekerheidjeShadowhawk00 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:26:
[...]
Houd je wel rekening met incubatietijd enzo.
Nu is het natuurlijk vervelend dat je besmet bent maar de incubatietijd zit tussen de 2 en 14 dagen nadat je besmet bent geraakt dus helemaal zeker kan je niet zeggen wanneer en door wie je besmet bent geweest.
Er waren er ook een hele hoop van boven de rivieren. Tot op het punt dat op Utrecht CS omgeroepen moet worden om toch vooral alsjeblieft weg te blijven uit Den Bosch.Shadowhawk00 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:26:
[...]
Houd je wel rekening met incubatietijd enzo.
Als het door carnaval komt dan zouden we einde van de week een extreme afwijking van het landelijke gemiddelde moeten zien onder de rivieren. Aan de andere kant was bijna iedereen daar vrijwillig dus als je ziek word is het natuurlijk ook wel beetje eigen schuld.
Dus het is de vraag of de toename alleen te zien is onder de rivieren of over de hele linie
Tsjah, idd. Mijn schoonzusje woont in Rotterdam. En heb ook al genoeg Amsterdammers gehoord die die richting op gaan. Heb er normaal al helemaal niks mee, maar nu zeker nietDennis1812 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:48:
[...]
Er waren er ook een hele hoop van boven de rivieren. Tot op het punt dat op Utrecht CS omgeroepen moet worden om toch vooral alsjeblieft weg te blijven uit Den Bosch.
Dus het is de vraag of de toename alleen te zien is onder de rivieren of over de hele linie
Ziekenhuiscijfers Woensdag 02-03-2022
— Ollie de Cijfertjesman (@cijfertjesman) 2 maart 2022
1.445 (stijging van 37)
Kliniek: 1.285 (stijging van 27)
IC: 160 (stijging van 10)
Instroom:
Kliniek: 144 (gisteren: 158)
IC: 17 (gisteren: 11)
Uitstroom:
Kliniek: 117 (gis: 208)
IC: 7 (gis: 23)
Alle corona experts zijn nu ineens militaire analisten en geopolitieke experts gewordent_captain schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:51:
Kort overzicht.
Ziekenhuizen:
Vaak bu'j te bang!
Grote toename aantal gevallen met name in zuiden: https://www.ad.nl/binnenl...ampaign=socialsharing_web Was nu 48.503. En het is erg druk bij de teststraten in Zuid-Nederland. Carnaval en wintersport wordt als reden gezien.
#COVID19NL
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 2 maart 2022
Positief getest: 48.503
Totaal: 6.446.603 (+48.489 ivm -14 corr.)
Perc. positief 22 feb - 28 feb: 63,6%
Opgenomen: 144
Huidig: 1.285 (+27)
Opgenomen op IC: 17
Huidig IC Nederland: 160 (+10)
Overleden: 11
Totaal: 21.581 pic.twitter.com/cBcIh1EAA0
@Agent47 ah - nu met testdata. Dank.
Hier is er nog 1 epidemoloog over 
Vandaag woensdag. Testresultaten van tests op maandag zitten nu in de cijfers. We beginnen nu de effecten van carnaval (donderdag begonnen) in de cijfers te zien. Aantal positieve tests vandaag gerapporteerd: 42165. 1 week geleden voor carnaval waren dat er 38762. We zitten dus op +10% wekelijkse groeifactor.
Daarin wel een dubbel effect: voorafgaand aan carnaval werd er minder getest in het zuiden (niemand wilde die positieve test) en nu komen de extra besmettingen.
Direct voorafgaand aan carnaval was in het zuiden (Brabant, Limburg, Gelderland-Zuid) het aantal positieve tests zo'n 30% "te laag". Landelijke impact: onderrapportage met zo'n 8%. Op die manier bezien is de +10% van vandaag grotendeels te verklaren het wegvallen van de voorafgaande onderraportage. Dan maken we dus ongeveer pas op de plaats met de positieve tests, de dalende trend kortstondig vlak.
Maar: de komende drie tot vijf dagen komt de grote bulk van de positieve tests. We gaan het zien. Ik voorzie een R-waarde die kortstondig piekt tussen 1.1 en 1.2 en daarna weer vlot terugzakt richting 0.95.
Dan de instroom ziekenhuis: 144 volgens LCPS. Gecorrigeerd voor weekdag 140. De afgelopen 5 dagen zweeft dat rond een gemiddelde van 127 a 130. Goede dalende trend. Zal volgende week pas op de plaats maken vanwege carnaval.
Vandaag woensdag. Testresultaten van tests op maandag zitten nu in de cijfers. We beginnen nu de effecten van carnaval (donderdag begonnen) in de cijfers te zien. Aantal positieve tests vandaag gerapporteerd: 42165. 1 week geleden voor carnaval waren dat er 38762. We zitten dus op +10% wekelijkse groeifactor.
Daarin wel een dubbel effect: voorafgaand aan carnaval werd er minder getest in het zuiden (niemand wilde die positieve test) en nu komen de extra besmettingen.
Direct voorafgaand aan carnaval was in het zuiden (Brabant, Limburg, Gelderland-Zuid) het aantal positieve tests zo'n 30% "te laag". Landelijke impact: onderrapportage met zo'n 8%. Op die manier bezien is de +10% van vandaag grotendeels te verklaren het wegvallen van de voorafgaande onderraportage. Dan maken we dus ongeveer pas op de plaats met de positieve tests, de dalende trend kortstondig vlak.
Maar: de komende drie tot vijf dagen komt de grote bulk van de positieve tests. We gaan het zien. Ik voorzie een R-waarde die kortstondig piekt tussen 1.1 en 1.2 en daarna weer vlot terugzakt richting 0.95.
Dan de instroom ziekenhuis: 144 volgens LCPS. Gecorrigeerd voor weekdag 140. De afgelopen 5 dagen zweeft dat rond een gemiddelde van 127 a 130. Goede dalende trend. Zal volgende week pas op de plaats maken vanwege carnaval.
Lamaar
[ Voor 96% gewijzigd door merlin1201 op 02-03-2022 16:09 ]
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Wintersport is toch vooral deze week ( in Zuid Nederland is het nu schoolvakantie toch?). Carnaval klinkt niet zo gekmartwoutnl schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:56:
Grote toename aantal gevallen met name in zuiden: https://www.ad.nl/binnenl...ampaign=socialsharing_web Was nu 48.503. En het is erg druk bij de teststraten in Zuid-Nederland. Carnaval en wintersport wordt als reden gezien.
-edit: dat is eigenlijk ook wat het artikel zegt volgens mij
[ Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 02-03-2022 16:05 ]
Wintersport als reden blijft an sich toch bijzonder. Ben nu zelf in Oostenrijk en de regels zijn hier strenger dan thuis. Enige reden dat je hier meer ‘risico’ loopt op besmetting is dat je hier meer contacten maakt, maar daar staat tegenover dat je wel veel vaker met een ffp2-masker op je snufferd loopt om de risico’s van die contacten weer omlaag te brengenZieMaar! schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:04:
[...]
Wintersport is toch vooral deze week ( in Zuid Nederland is het nu schoolvakantie toch?). Carnaval klinkt niet zo gek. Als wintersport een reden was, zou de stijging in het noorden te zien moeten zijn.
-edit: dat is eigenlijk ook wat het artikel zegt volgens mij
Zeker in deze vakantieperiode zitten mensen met 4 of 5 8 uur lang boven op elkaar in een auto. 1 iemand die het meeneemt op de heenweg zorgt voor een volle auto met besmettingen op de terugweg. Familie’s die samen in een appartement zitten, dat soort dingen. Als we landal/centerparcs als categorie zou hebben denk ik dat je iets vergelijkbaars ziet.brothermaynard schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:04:
[...]
Wintersport als reden blijft an sich toch bijzonder. Ben nu zelf in Oostenrijk en de regels zijn hier strenger dan thuis. Enige reden dat je hier meer ‘risico’ loopt op besmetting is dat je hier meer contacten maakt, maar daar staat tegenover dat je wel veel vaker met een ffp2-masker op je snufferd loopt om de risico’s van die contacten weer omlaag te brengen
Yep, vriendin kon het niet laten om ook carnaval te gaan vieren (geen verwijt overigens, het mocht, zelf testen gedaan vooraf en geboosterd) en vandaag is het raak qua zelf test… Ik heb tot nu toe maar weinig mensen gehoord die niet positief getest zijn na carnaval.martwoutnl schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:56:
Even de ballans opgemaakt, 30 collega's zijn wezen carnavallen. op verschillende plaatsen en dagen, het resultaat is dan er nu 26 positief getest zijn, ik zeg sux6 ermee.
De collega waarmee ik samenwerk heeft zich vanmiddag laten testen, maar mogelijk ook corona, en dan zit je daar 2 uur mee in de auto grr..
Ik voorspel dat carnaval een groot superspreader event is geworden en vind dat echt triest.
De collega waarmee ik samenwerk heeft zich vanmiddag laten testen, maar mogelijk ook corona, en dan zit je daar 2 uur mee in de auto grr..
Ik voorspel dat carnaval een groot superspreader event is geworden en vind dat echt triest.
[ Voor 12% gewijzigd door merlin1201 op 02-03-2022 18:48 ]
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Maar is dat ook erg? We zien dat het voor de ziekenhuizen niet heel veel meer doet. Die coronabesmettingen gaan nooit meer naar nul toe, die conditionering van de afgelopen twee jaar moeten we echt vergeten.merlin1201 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:46:
Het maakt geen bal meer uit natuurlijk als de ziekenhuizen leeg blijven. Vergelijkingen maken met de afgelopen twee jaar gaat niet echt meer op.merlin1201 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:46:
Ligt eraan, die hele groep zit nu dus ook minstens 5 dagen in quarantaine. Als dat hele grote groepen worden, zal dat 1 a 2 weken echt wel een impact hebben op de maatschappijCMD-Snake schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:55:
[...]
Maar is dat ook erg? We zien dat het voor de ziekenhuizen niet heel veel meer doet. Die coronabesmettingen gaan nooit meer naar nul toe, die conditionering van de afgelopen twee jaar moeten we echt vergeten.
Het kabinet heeft om die reden al de quarantaine periode ingekort naar 5 dagen. Als dat alsnog te veel erin hakt acht ik het best mogelijk dat ze daar nog wat meer aan schroeven. Het wordt dan zo mooi ingekleed door het OMT, maar bij die 5 dagen voelde dat meer als een schaamlapje zodat het doorgevoerd kan worden zonder al te veel herrie.rik86 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:33:
Ligt eraan, die hele groep zit nu dus ook minstens 5 dagen in quarantaine. Als dat hele grote groepen worden, zal dat 1 a 2 weken echt wel een impact hebben op de maatschappij
Isolatie eraf voor niet-opgenomen patiënten lijkt inmiddels een prima mogelijkheid. Als we de volgende 2 weken niet exploderen qua opnames.CMD-Snake schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:41:
[...]
Het kabinet heeft om die reden al de quarantaine periode ingekort naar 5 dagen. Als dat alsnog te veel erin hakt acht ik het best mogelijk dat ze daar nog wat meer aan schroeven. Het wordt dan zo mooi ingekleed door het OMT, maar bij die 5 dagen voelde dat meer als een schaamlapje zodat het doorgevoerd kan worden zonder al te veel herrie.
Al zal @Drardollan het dan op Pasen 2020 steken meen ik?
Het zal hard oplopen, en het kan nog wat langer duren voor de gevolgen duidelijk zijn ivm capaciteitsproblemen in de teststraat. Sinds gisteren vrije inloop in de Eindhovense teststraat, ik werd er weer weggestuurd vanwege lange wachtrijen en ziekte bij personeel. Ik was er omdat ik flink klachten heb en de prioriteits-test (ik ben nog steeds werkzaam in de kinderopvang) pas na twee dagen kon. Mijn collega heeft vanmorgen vroeg gebeld voor een prioriteits-afspraak, en die werd verzocht om 'vanmiddag of morgen' terug te bellen omdat er in Brabant en Limburg heen plek meer is. Beiden hebben we overigens ondanks dat we het wel van plan waren geen Carnaval gevierd, al lijkt het gevoel wat ik nu heb verdacht veel op het gevoel dat ik normaal na Carnaval heb.t_captain schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:17:
[...]
Met omicron lijken de positieve tests 2 dagen sneller te volgen op de infecties. Carnaval begon donderdagavond. Vanaf testdatum zondag (rapportage gisteren) komen de effecten in de cijfers terecht.
Het voelt bij mij een beetje dubbel. Aan de ene kant denk ik: Laat het maar als een gek langs iedereen gaan, dan komt die immuniteit wel, zo lang het ziekenhuis het maar aan kan.merlin1201 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:46:
Even de ballans opgemaakt, 30 collega's zijn wezen carnavallen. op verschillende plaatsen en dagen, het resultaat is dan er nu 26 positief getest zijn, ik zeg sux6 ermee.
Aan de andere kant denk ik: Het is wel wéér carnaval. Dat is niet eerlijk vanuit mijn kant, maar dat komt omdat het de aller eerste keer daar zo gigantisch mis ging. Ik neem de mensen an sich niks kwalijk natuurlijk.
Als de R-waarde voor een week naar 1.2 gaat, nemen de besmettingen toe van 33k per dag (weekgemiddelde net voor carnaval) naar 55k per dag.
Nou is het gedragseffect op de R-waarde effect vermoedelijk iets korter dan een week. En die R=1.2 is de bovenkant van mijn schatting (ik verwacht R tussen 1.1 en 1.2, omhoog van 0.8).
Nou is het gedragseffect op de R-waarde effect vermoedelijk iets korter dan een week. En die R=1.2 is de bovenkant van mijn schatting (ik verwacht R tussen 1.1 en 1.2, omhoog van 0.8).
Als je een maand gewacht had was het wel paaspop of koningsdag. Nog een maand later bevrijdingsdag of Hemelvaart.Agent47 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:46:
[...]
Het voelt bij mij een beetje dubbel. Aan de ene kant denk ik: Laat het maar als een gek langs iedereen gaan, dan komt die immuniteit wel, zo lang het ziekenhuis het maar aan kan.
Aan de andere kant denk ik: Het is wel wéér carnaval. Dat is niet eerlijk vanuit mijn kant, maar dat komt omdat het de aller eerste keer daar zo gigantisch mis ging. Ik neem de mensen an sich niks kwalijk natuurlijk.
Er ligt altijd wel een super spreader op de loer.
Als de mensen van buiten Brabant nou netjes geluisterd hadden en thuis waren gebleven had t mogelijk al een hoop gescheeld.
En om "weer" carnaval de schuld te geven kan je beter bij meneer Kuipers zijn die 1G afschiet vlak van te voren en de dag dat carnaval begint alle regels laat vallen. Tja. Als hij kan rekenen wist hij dit prima.
Klopt, mensen van buiten Brabant buitensluitenDennis1812 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:19:
[...]
Als je een maand gewacht had was het wel paaspop of koningsdag. Nog een maand later bevrijdingsdag of Hemelvaart.
Als de mensen van buiten Brabant nou netjes geluisterd hadden en thuis waren gebleven had t mogelijk al een hoop gescheeld.
En om "weer" carnaval de schuld te geven kan je beter bij meneer Kuipers zijn die 1G afschiet vlak van te voren en de dag dat carnaval begint alle regels laat vallen. Tja. Als hij kan rekenen wist hij dit prima.
Paaspop en koningsdag zijn volgens mij, grotendeels buiten toch? Carnaval dacht ik tot een uurtje of 19:00 en dan allemaal naar binnen de kroeg in toch?
Nouja, die mensen klagen meestal dat t een idioot feest is van beneden de rivieren. Maar vervolgens staan ze er zelf tussen.Agent47 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:22:
[...]
Klopt, mensen van buiten Brabant buitensluiten![]()
![]()
![]()
Paaspop en koningsdag zijn volgens mij, grotendeels buiten toch? Carnaval dacht ik tot een uurtje of 19:00 en dan allemaal naar binnen de kroeg in toch?
Blijf dan gewoon thuis.
Verder, carnaval is deels in de kroeg en deels buiten. Enigzins afhankelijk van je stad. Genoeg op pleinen te doen.
De genoemde feesten zijn dan wel deels buiten of grotendeels. Maar je staat wel met 25k mensen tegen elkaar aangepropt met een tentdoek erboven.
(Zie verknipt festival 2021, waarna alles weer geannuleerd mocht worden).
Discussies om niks een beetje dit. Jammer voor die mensen dat ze ziek zijn geworden na carnaval. Niets raars aan. Jaren geleden was je doorgaans ook snotverkouden of grieperig na een week lang feest. Nu is Corona aan die rij toegevoegd.
Wie hier nu nog echt een probleem in zit, doet er goed aan zich aan te passen. Corona is endemisch. Dit krijg je volgend jaar ook.
Wie hier nu nog echt een probleem in zit, doet er goed aan zich aan te passen. Corona is endemisch. Dit krijg je volgend jaar ook.
Als je een maand gewacht had, lag de baseline een stuk lager. De tijd zal het uit moeten wijzen maar het voelt wederom als een geval de huid verkopen voordat de beer geschoten is.Dennis1812 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:19:
[...]
Als je een maand gewacht had was het wel paaspop of koningsdag. Nog een maand later bevrijdingsdag of Hemelvaart.
Dat gezegd hebbende zijn gevoelens geen goede leidraad en is het zaak er pragmatisch naar te kijken. Persoonlijk ben ik ook gewoon afgunstig, aangezien ik het enorm bitter vind dat er toch een heleboel in februari geplande concerten nog af zijn gezegd terwijl een superspreader als carnaval, zeker nadat het superspreader-0 was, groen licht heeft gekregen. Dat is bitter, op eenzelfde manier als hoe voetbal ook regelmatig als een apart soort entertainment is behandeld.
Ik heb echter de hoop en de verwachting dat men niet terugkomt op geplande versoepelingen en dat ook carnaval dus daarop geen impact zal hebben. Het verschuift echter wel het punt vanaf wanneer het ziekteverzuim weer binnen de perken blijft. En dat is jammer, en heeft dus ook zeker een impact op iedereen.
Idd ik ben hier naar een Jazz cafe geweest 2 weken geleden.. Had 1 dag een klein beetje koorts (voelde me een klein beetje koud, alsof de verwarming te laag stond) en 1 dag (twee dagen daarna) een beetje snuffelen. toen was de test ook echt donkerrood. 2 dagen later was hij alweer helemaal wit. Ben 4 dagen in totaal positief geweest, het was ook heel snel weer weg. Incubatietijd was 3 dagen (donderdagavond naar het cafe geweest, zondagavond voelde ik me een beetje koud en had de eerste test gedaan)Soccer98 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:39:
Discussies om niks een beetje dit. Jammer voor die mensen dat ze ziek zijn geworden na carnaval. Niets raars aan. Jaren geleden was je doorgaans ook snotverkouden of grieperig na een week lang feest. Nu is Corona aan die rij toegevoegd.
Frappant trouwens dat ik er in het geheel minder last van had dan de vaccin booster
Het is gewoon een fact of life geworden nu...
Waarom niet gewoon een zelftest doen dan? Aan de bevestiging van de GGD test heb je ook niet zo veel.zacht schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:45:
[...]
Het zal hard oplopen, en het kan nog wat langer duren voor de gevolgen duidelijk zijn ivm capaciteitsproblemen in de teststraat. Sinds gisteren vrije inloop in de Eindhovense teststraat, ik werd er weer weggestuurd vanwege lange wachtrijen en ziekte bij personeel. Ik was er omdat ik flink klachten heb en de prioriteits-test (ik ben nog steeds werkzaam in de kinderopvang) pas na twee dagen kon. Mijn collega heeft vanmorgen vroeg gebeld voor een prioriteits-afspraak, en die werd verzocht om 'vanmiddag of morgen' terug te bellen omdat er in Brabant en Limburg heen plek meer is. Beiden hebben we overigens ondanks dat we het wel van plan waren geen Carnaval gevierd, al lijkt het gevoel wat ik nu heb verdacht veel op het gevoel dat ik normaal na Carnaval heb.
[ Voor 49% gewijzigd door GekkePrutser op 03-03-2022 10:07 ]
Zelftest was negatief. Als die positief was dan was ik inderdaad niet naar de GGD gegaan, dat dat niets toevoegt daar zijn we het over eens. Nu dus puur om duidelijkheid te krijgen aangezien PCR-testen betrouwbaarder zijn dan antigeen-testen.GekkePrutser schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:59:
[...]
Waarom niet gewoon een zelftest doen dan? Aan de bevestiging van de GGD test heb je ook niet zo veel.
Ziekenhuicijfer (LCPS) was niet geweldig vandaag.
Instroom kliniek 184, gecorrigeerd voor weekdag 170.
Rollend 7-daags gemiddelde is 140 per dag dus duidelijk daarboven. Maar, carnaval kan invloed hebben. Het cijfer betreft immers opnames op woensdag en in het zuiden is dat deze week een soort maandag. Als ik dat "woensdag=maandag van het zuiden" effect moet inschatten zou het gevorrigeerde aantal op 160 a 164 komen.
Met het lopend gemiddelde is een zachte daling van de bezetting te verwachten. Bij de huidige instroom en ligdagen zou een bezetting van 1150-1200 passen, volgens NICE zitten we 200 bedden daarboven.
Instroom kliniek 184, gecorrigeerd voor weekdag 170.
Rollend 7-daags gemiddelde is 140 per dag dus duidelijk daarboven. Maar, carnaval kan invloed hebben. Het cijfer betreft immers opnames op woensdag en in het zuiden is dat deze week een soort maandag. Als ik dat "woensdag=maandag van het zuiden" effect moet inschatten zou het gevorrigeerde aantal op 160 a 164 komen.
Met het lopend gemiddelde is een zachte daling van de bezetting te verwachten. Bij de huidige instroom en ligdagen zou een bezetting van 1150-1200 passen, volgens NICE zitten we 200 bedden daarboven.
Ziekenhuiscijfers Donderdag 03-03-2022
— Ollie de Cijfertjesman (@cijfertjesman) 3 maart 2022
1.411 (daling van 34)
Kliniek: 1.256 (daling van 29)
IC: 155 (daling van 5)
Instroom:
Kliniek: 184 (gisteren: 144)
IC: 9 (gisteren: 17)
Uitstroom:
Kliniek: 213 (gis: 117)
IC: 14 (gis: 7)
#COVID19NL
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 3 maart 2022
Positief getest: 58.301
Totaal: 6.504.886 (+58.283 ivm -18 corr.)
Perc. positief 23 feb - 01 mrt: 64,9%
Opgenomen: 184
Huidig: 1.256 (-29)
Opgenomen op IC: 9
Huidig IC Nederland: 155 (-5)
Overleden: 8
Totaal: 21.589 pic.twitter.com/oltgWzamse
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Vandaag dust_captain schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:56:
Als de R-waarde voor een week naar 1.2 gaat, nemen de besmettingen toe van 33k per dag (weekgemiddelde net voor carnaval) naar 55k per dag.
+3k boven de schatting zelfs.
Carnaval vier je toch in kleine groepen?codex schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:34:
Voor de mensen die zich afvragen: "Zou dat nou het gevolg zijn van Carnaval?":
[Afbeelding]
Ik denk niet dat er iemand aan twijfelt dat dit met Carnaval te maken heeft. En ik denk dat dit ook een heel goed voorbeeld is waarom afstand houden werkt als maatregel.
Ik ben benieuwd hoe de ziekenhuiscijfers gaan zijn de komende dagen. En ik hoop dat de Limburgse en Brabantse ziekenhuizen niet te veel personeels-uitval hebben. De GGD-teststraten in Brabant alvast wel helaas.
En het zuiden komt langzaam terug van wintersport.codex schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:34:
Voor de mensen die zich afvragen: "Zou dat nou het gevolg zijn van Carnaval?":
[Afbeelding]
Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.
Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.
Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.
/f/image/Af823CXWmEnUsRPKbEJdfbya.png?f=fotoalbum_large)