Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• wimpo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-11 22:46
gekkie schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:29:
[...]

Mjah ook hier heeft het weinig zin om alleen beide extremen te schetsen en vervolgens overal vooral een "progressief hellend vlak" in te willen zien naar beide kanten.
Ja wou het ook niet volledig uitkleden, en met een voorbeeld hoeft dat ook niet perse natuurlijk. Het is maar net welke opvatting je bereid bent om in mee te gaan. Elk voorbeeld kun je namelijk zo wegcijferen tenzij er een 1 op 1 vergelijken is en dan nog.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:58
wimpo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:42:
[...]
Ja wou het ook niet volledig uitkleden, en met een voorbeeld hoeft dat ook niet perse natuurlijk. Het is maar net welke opvatting je bereid bent om in mee te gaan. Elk voorbeeld kun je namelijk zo wegcijferen tenzij er een 1 op 1 vergelijken is en dan nog.
Het lastige is dat bij de voorbeelden die je geeft je ook nog te maken met een andere samenleving en rechtssysteem. Het lastige is dat er tegenwoordig aardig wat mensen (en steeds meer) met te veel geld en te veel mening (doorgaans gebaseerd op dat vele geld en hun directe belangen) zijn. Of mensen met relatief weinig geld die worden verleid om dat weinige geld achter één zo'n mening te zetten.

Het heeft doorgaans betrekkelijk weinig te maken met stapsgewijze verbeteringen in een systeem wat redelijk functioneert, meer kapitalistische Castro's en Che's die een revolutie en heil prediken.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-11 22:19
IJzerlijm schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:58:
Je hoeft niet bang te zijn voor je privacy, de regering heeft recent nog duizenden levens en tientallen miljarden opgeofferd om maar niet de privacy van de mensen te schenden. Het RIVM wilde toegang tot lokatiedata en die kregen ze niet. En nu is iedereen boos op ze omdat de maatregelen niet precies genoeg waren.

Uit het OVV rapport:

[...]
Wie is die "iedereen" over wie je het hebt? Zijn dat puur medewerkers van het RIVM?

Het lijkt me niet heel vreemd dat onderzoekers ruwe danwel meer gedetailleerde data willen hebben. Dat ze dan ontevreden zijn indien ze dit niet krijgen, idem.

Juist daarom is er toch wel iemand nodig die op de rem kan trappen en de redelijkheid bekijkt. Dat is gedaan. Dat kwam niet in hun voordeel uit. Dus klagen. Achja, laten we eens blij wezen dat privacy niet geheel uit het raam verdwijnt ten tijden van een pandemie zou ik zeggen.

De gevolgen die je noemt van duizenden doden en tientallen miljarden, dat lijkt me flinke dikke duim zuigwerk, maar goed.

• gekkie
  • Laatst online: 11:58
eric.1 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:04:
[...]

Wie is die "iedereen" over wie je het hebt? Zijn dat puur medewerkers van het RIVM?

Het lijkt me niet heel vreemd dat onderzoekers ruwe danwel meer gedetailleerde data willen hebben. Dat ze dan ontevreden zijn indien ze dit niet krijgen, idem.

Juist daarom is er toch wel iemand nodig die op de rem kan trappen en de redelijkheid bekijkt. Dat is gedaan. Dat kwam niet in hun voordeel uit. Dus klagen. Achja, laten we eens blij wezen dat privacy niet geheel uit het raam verdwijnt ten tijden van een pandemie zou ik zeggen.

De gevolgen die je noemt van duizenden doden en tientallen miljarden, dat lijkt me flinke dikke duim zuigwerk, maar goed.
Ik moet zeggen dat ik het gereutel over die locatie data ook niet echt sterk vind, aangezien ik niet verwacht dat daar iets wezenlijks uit zou komen wat inderdaad echt zoden aan de dijk had gezet in de actieve omgang met de pandemie.
De ogenschijnlijk grote barrière (ik ken de details niet, maar zo is het op mij overgekomen) tussen ziekenhuizen (en onderzoeksgroepen bij academische) en (delen van) het RIVM qua omgang met data en tevens de ogenschijnlijke barrière tussen GGD's en RIVM lijken mij meer een nadere bestudering en beschouwing waard.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

eric.1 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:04:
[...]

De nadelige gevolgen voor de privacy die volgen uit wat er eventueel wettelijk gaat komen zijn ook speculatie.

Maar de duizenden corona doden zijn echt terwijl er bijvoorbeeld van het GGD datalek uiteindelijk niemand daadwerkelijk schade heeft ondervonden, ook al zijn er nu aasgieren die miljarden claimen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-11 22:19
IJzerlijm schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:30:
[...]

De nadelige gevolgen voor de privacy die volgen uit wat er eventueel wettelijk gaat komen zijn ook speculatie.
Zo werkt dit niet... Jij noemt specifieke aantallen, onderbouw het maar. We kunnen niet eens per maatregel de impact achterhalen. Hoe denk je dit te doen voor het al dan niet beschikbaar hebben van specifiekere data om die maatregelen op te baseren?
Maar de duizenden corona doden zijn echt terwijl er bijvoorbeeld van het GGD datalek uiteindelijk niemand daadwerkelijk schade heeft ondervonden, ook al zijn er nu aasgieren die miljarden claimen.
Hier ga ik niet eens op in ;w .

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
Stukfruit schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 00:59:
[...]

Leuk voorbeeld, maar als ik het goed heb begrepen (en zeker met de AVG in gedachten) is het doel juist om zo min mogelijk van je gegevens aan bedrijven door te spelen. En wat veiliger dan alles doormailen.

Zie bv ook:
[Afbeelding]

Van: https://ec.europa.eu/info...identity_en#practical-use

Een vegan restaurant dat klanten weigert omdat ze diesel rijden is dan onmogelijk. Het is hier geen China, de EU bewijst keer op keer dat ze streng bovenop privacy zitten (nogmaals: AVG) en we hebben hier met z'n allen ook nog een verleden met mannen met foute snorretjes. Daarnaast hebben we hier veel mensen die kritisch zijn.

En dat is goed. Maar houd het dan wel realistisch. Het idee is namelijk helemaal niet slecht.

Zeker als je het afzet tegen hoe zulke informatie momenteel wordt afgehandeld. Het aantal keren dat ik "even m'n ID-kaart moet laten kopiëren of mailen" alleen al is niet te tellen. Weet je door hoeveel handen en onbeveiligde bakjes die data dan gaat en misbruikt kan worden (met opzet of door incompetentie)? Dat is pas eng.
Dit proces laat zien dat het vooral efficient kan worden ingezet, oftewel een vragende partij ( in dit voorbeeld de bank) hoeft niet bij verschillende instanties allerlei info op te vragen maar doet dat rechtstreeks bij de consument. Momenteel worden ze waarschijnlijk ook beperkt met allerlei wetgeving waardoor dit simpelweg niet kan.
Een voorbeeld van een mogelijk probleem. De bank geeft je een lening, laten we zeggen een hypotheek. De bank heeft momenteel geen medische gegevens van je en kan die in de toekomst wel rechtstreeks bij de consument opvragen. Waarom hebben ze die nodig? Nou wel handig om te weten of de consument komende 30j blijft leven aangezien de bank z'n lening terugbetaald wil krijgen. Vervolgens kan de bank adv de medische gegevens eisen dat je verzekering x afneemt of hogere rente moet betalen, oftewel het risico zal voornamelijk door de consument gedragen worden en de consument moet meer betalen.
Dan kun je zeggen dat je als consument kan weigeren deze info te geven, maar de realiteit is vaak dat de sector een bepaalde kant op gaat en dus elke bank dit zal opvragen. Oftewel, je hebt weinig keus dan je medische gegevens te delen.
Zo kun je ook doorgaan richting social media, ja we geven nu veel info weg door op social media te zitten, die info is nu beperkt tot wat basisgegevens en je online gedrag. In de toekomst kunnen ze financiele en medische gegevens van je eisen, waarom? Omdat big data het kapitaal momenteel is en dus ook de toekomst.

Ja dit zijn donkere scenario's maar dat is het altijd met veiligheid en privacy, we moeten hier extreem voorzichtig mee zijn.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-11 21:17
monaldo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:22:
[...]
Een voorbeeld van een mogelijk probleem. De bank geeft je een lening, laten we zeggen een hypotheek. De bank heeft momenteel geen medische gegevens van je en kan die in de toekomst wel rechtstreeks bij de consument opvragen. Waarom hebben ze die nodig? Nou wel handig om te weten of de consument komende 30j blijft leven aangezien de bank z'n lening terugbetaald wil krijgen. Vervolgens kan de bank adv de medische gegevens eisen dat je verzekering x afneemt of hogere rente moet betalen, oftewel het risico zal voornamelijk door de consument gedragen worden en de consument moet meer betalen.
Dan kun je zeggen dat je als consument kan weigeren deze info te geven, maar de realiteit is vaak dat de sector een bepaalde kant op gaat en dus elke bank dit zal opvragen. Oftewel, je hebt weinig keus dan je medische gegevens te delen.
Je hebt nog nooit daadwerkelijk een huis gekocht, neem ik aan?

Hij wil.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:30

Dennis1812

Amateur prutser

monaldo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:22:
[...]

Dit proces laat zien dat het vooral efficient kan worden ingezet, oftewel een vragende partij ( in dit voorbeeld de bank) hoeft niet bij verschillende instanties allerlei info op te vragen maar doet dat rechtstreeks bij de consument. Momenteel worden ze waarschijnlijk ook beperkt met allerlei wetgeving waardoor dit simpelweg niet kan.
Zo kun je ook doorgaan richting social media, ja we geven nu veel info weg door op social media te zitten, die info is nu beperkt tot wat basisgegevens en je online gedrag. In de toekomst kunnen ze financiele en medische gegevens van je eisen, waarom? Omdat big data het kapitaal momenteel is en dus ook de toekomst.

Ja dit zijn donkere scenario's maar dat is het altijd met veiligheid en privacy, we moeten hier extreem voorzichtig mee zijn.
Dat werkt al even op die manier

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• wimpo
gekkie schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:53:
[...]

Het lastige is dat bij de voorbeelden die je geeft je ook nog te maken met een andere samenleving en rechtssysteem. Het lastige is dat er tegenwoordig aardig wat mensen (en steeds meer) met te veel geld en te veel mening (doorgaans gebaseerd op dat vele geld en hun directe belangen) zijn. Of mensen met relatief weinig geld die worden verleid om dat weinige geld achter één zo'n mening te zetten.

Het heeft doorgaans betrekkelijk weinig te maken met stapsgewijze verbeteringen in een systeem wat redelijk functioneert, meer kapitalistische Castro's en Che's die een revolutie en heil prediken.
Ja de extremiteit is ook niet aan de orde nog, het gaat dan ook voornamelijk om de potentie.

En ja het gaat dan juist wel om de stapsgewijze veranderingen. Verbeteringen is te subjectief, ook al is dat het uitgangspunt van de veranderingen, kan het verkeerd uitpakken. En die overweging moet er bij meegenomen worden.

En daarom moet er een mogelijkheid blijven bestaan om deze veranderingen te controleren en waar nodig zonder al teveel tegenslag, aan te passen zijn. Het toeslagenaffaire is zo'n recent voorbeeld te noemen. Of dat werd bevonden dat het systeem van de belastingdienst etnisch aan het profileren was.

Allemaal veranderingen met het oog op verbeteringen, maar het achteraf gezien niet zo te benoemen valt. En alleen in het voordeel van het systeem zelf, de potentiële slachtoffers hebben niks aan dit voordeel zelf namelijk. Maar ook de mensen die niet geraakt worden halen hier geen voordeel uit zelf.

Als de mogelijkheid om hier informatie over in te winnen word beperkt, en zo de controle functie ook beperkt word. Dan word het een hele lastige kwestie om op te lossen. Zoals blijkt met de toeslagenaffaire. Kleine verbetering/verandering grote gevolgen.

Nou moet je dit voorbeeld niet vergelijken met het eid zelf, het gaat in dit geval om de potentie van de gevolgen, na een verandering die in de eerste instantie opgezet word in de positieve zin. En ja die zijn er potentieel met identificatie op het gebied van persoonsgegevens of medische gegevens ook gewoon. Het vereist misschien wat meer inbeeldingsvermogen om de potentiële gevolgen te zien, hiermee kunnen voorbeelden helpen. Ook al zijn ze niet 1 op 1 te vergelijken, het verloop van de veranderingen, en de gevolgen er van kun je als voorbeeld aanhouden.

Maar dat is uiteindelijk aan jezelf, ik begrijp wel dat er voordelen uit gehaald kunnen worden, uit die veranderingen. En zo wel een net positief behaald kunnen worden. Het is alleen niet met zekerheid te stellen wat de gevolgen en het verloop zal zijn. Daarom de tegenargumenten en voorbeelden.

Als ik kijk naar de gewilligheid van de politiek op het gebied van meer controle, meer wetten. met betrekking tot het afdwingen of strafbaar maken van soms bijvoorbeeld normen en waarden. Heb ik daar mijn vraagtekens bij.

Een voorbeeld is dan bijvoorbeeld Canada. Het protest word afgeschilderd als nazi's en terroristen. Nou dan zijn het wel de meest lieve nazi's en terroristen te noemen uit de geschiedenis van nazi's en terroristen. Niet gekeken naar de retoriek maar puur naar het gedrag. En zijn ze dus verassend terughoudend met het gedrag wat je mag verwachten van die beschrijving.

De controle, wetten, strafbaarheid worden helaas wel toegepast alsof het dit soort mensen betreft. Het neigt naar draconische maatregelen. Helemaal voor wat in principe een "vrije" democratische rechtstaat is. Dit zou je in andere politieke constructies namelijk eerder verwachten.

In deze situatie was het dus ook, dat de politiek uit eigen beweging een extra wet wou hebben (verandering/verbetering) om deze situatie aan te pakken en te voorkomen. Maar in dit geval word het wel toegepast door de retoriek van de politiek zelf ook, ze zijn in principe al veroordeeld voordat er een juridisch proces is geweest. Deze wet laat de politiek dan ook vrij om het te kunnen toepassen op andere situaties met dezelfde achterliggende retoriek. Maar er is zoals altijd nuance te vinden uiteraard.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:08

franssie

Save the albatross

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Empathy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-10 12:31

Empathy

Extreme Audio

Nou, nog een paar weken aankijken na komend weekend, en dan kunnen we dit hoofdstuk ook weer sluiten.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-11 17:42

Agent47

I always close my contracts.

Empathy schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:18:
[...]

Nou, nog een paar weken aankijken na komend weekend, en dan kunnen we dit hoofdstuk ook weer sluiten.
Tot een eventuele nieuwe variant inderdaad. Het lijkt wel de betere kant op te gaan. Vanaf aankomende weekenden gaat alles weer los. Misschien nog 1 a 2 maand aankijken inderdaad..

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-11 10:22
martwoutnl schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:07:
Volgens Duits onderzoek herkennen veel sneltesten Omikron niet zie https://www.br.de/nachric...omikron-oft-nicht,Sy9HXxT

Bij een viruslast van minder dan 25 was het percentage herkennen 31 tot 78% Bij viruslast 25-30 (midden) 0 tot 8%.
oud nieuws toch? Werkt overigens beter als je eerst keel doet en dan neus.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:38
Johan Bogle schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:28:
[...]
met hetzelfde stokje ja? dan lijkt mij deze volgorde ook het beste

• Johan Bogle
bie100 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:47:
[...]

met hetzelfde stokje ja? dan lijkt mij deze volgorde ook het beste
zelfde stokje en ja, ik zou die volgorde aanhouden 😜

• Agent47

Agent47

Tussen dinsdagochtend en woensdagochtend zijn 41.481 positieve coronatests geregistreerd. Dat zijn er weliswaar iets meer dan de voorgaande dagen, maar voor een woensdag is dit het laagste aantal in vijf weken tijd. Daardoor gaat de golf verder omlaag.

Bron: AD.NL

[ Voor 92% gewijzigd door Agent47 op 23-02-2022 15:36 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Testen loopt nog steeds mooi terug maar % positief blijft zo onder de 60% zweven. Welk gedrag/proces daaronder zit snap ik niet maar het lijkt wellicht een stevige voorselectie van zelftests. Dus als het % dat poitief thuis test en daarna naar de GGD gaat ongewijzigd is, dan dalen we inderdaad.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Agent47

Agent47

@t_captain niks spannends meer aan zo denk ik? Klopt met jouw verwachtingen van deze maand?

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-11 23:50
Agent47 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:53:
@t_captain niks spannends meer aan zo denk ik? Klopt met jouw verwachtingen van deze maand?
Ik durf wel antwoord te geven: daling in de ziekenhuisbezetting zet door volgens verwachting, IC-bezetting stabiel maar zal over pakweg een week verder gaan dalen omdat de instroom vanuit de ziekenhuizen verder gaat afnemen. Besmettingen dalen door ook volgens verwachting.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
CMD-Snake schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:11:
De Raad van State heeft negatief advies uitgebracht aan het kabinet voor een verlenging van de Twm na 1 juni. Volgens de RvS nadert het moment dat de Twm niet meer houdbaar is omdat er geen acute dreiging meer is.

Het kabinet geeft aan de Twm te willen blijven verlengen totdat de Wpg aangepast is om de bevoegdheden van de Twm daarin op te nemen. Volgens het kabinet is het noodzakelijk om de mogelijkheden die de Twm biedt permanent te verankeren.
Kuipers geeft toch wat tegengas:
In rap tempo neemt de politiek afscheid van veel coronarestricties, maar het kabinet houdt vast aan de tijdelijke coronawet. Die houdt draconische instrumenten in de gereedschapskist. Onder druk van het parlement schrijft Kuipers nu alvast aan een ‘tussenwet’.

Vrijdag vervallen de meeste coronaregels, dan gaan de sluitingstijden overboord, net als de 3G- coronapas en de mondkapplicht op bijna alle plekken. Maar de politiek is nog niet tevreden: na de restricties moet ook de juridische basis worden geschrapt of tenminste flink aangepast, vindt een meerderheid van de Eerste Kamer. In het debat over de vierde verlenging van de Tijdelijke wet coronamaatregelen, suggereerden onder meer coalitiepartijen als VVD en D66 om de scherpe randjes van de wet af te vijlen.

March of the Eagles

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:04
Agent47 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:53:
Opnames zijn duidelijk over de piek heen.

Weekdag gecorrigeerde LCPS cijfers: de afgleopen 4 dagen zo tegen de 160 per dag. Daarvoor hadden we een periode van enkele weken met 175-180 per dag gemiddeld.

Positieve tests zijn lekker aan het dalen. R-waarde observatie wordt een beetje beinvloed door de storm (een paar dagen met veel minder afgenomen tests). Daarna iets van een inhaal-effect, maar het is moeilijk om die opwaartse contributie te spilsen van de trendmatige daling.

Als ik de getallen over iets langere periode uitvlak, dan zou ik de R-waarde momenteel rond 0.75 schatten met nog slechts een zeer lichte daling. Als ik de storm-effecten uitvlak, zitten we eigenlijk al een dag of negen op rij met een R-waarde in de range 0.78 --> 0.75.

Dat betekent dat bij de huidige aantallen infecties en vaccinaties een evenwicht in immuniteit aan het onstaan is. Het geleidelijke verval van immuniteit in balans met de toename door nieuwe immunisaties.

Voor de nabije toekomst betekent het waarschijnlijk dat de R-waarde ongeveer op 0.75 een bodem zet en door versoepelingen en carnaval zal opveren naar ~0.95 a 1.0.

• Agent47

Agent47

t_captain schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:53:
[...]

Weekdag gecorrigeerde LCPS cijfers: de afgleopen 4 dagen zo tegen de 160 per dag. Daarvoor hadden we een periode van enkele weken met 175-180 per dag gemiddeld.

Positieve tests zijn lekker aan het dalen. R-waarde observatie wordt een beetje beinvloed door de storm (een paar dagen met veel minder afgenomen tests). Daarna iets van een inhaal-effect, maar het is moeilijk om die opwaartse contributie te spilsen van de trendmatige daling.

Als ik de getallen over iets langere periode uitvlak, dan zou ik de R-waarde momenteel rond 0.75 schatten met nog slechts een zeer lichte daling. Als ik de storm-effecten uitvlak, zitten we eigenlijk al een dag of negen op rij met een R-waarde in de range 0.78 --> 0.75.

Dat betekent dat bij de huidige aantallen infecties en vaccinaties een evenwicht in immuniteit aan het onstaan is. Het geleidelijke verval van immuniteit in balans met de toename door nieuwe immunisaties.

Voor de nabije toekomst betekent het waarschijnlijk dat de R-waarde ongeveer op 0.75 een bodem zet en door versoepelingen en carnaval zal opveren naar ~0.95 a 1.0.
Dus het brandt langzaam af, los van de evenementen even?

• franssie

franssie

Save the albatross

[...]

<>
Als we de komende dagen ook echt een daling van de IC zien, dan kan een tijdelijk nieuw plateau rondom een R-waarde van ca. 1 er nog wel bij.
Met name als het zorgpersoneel minder uitval door Corona heeft, dan kan de capaciteit in en rond de zorg ook weer rustig opstarten (na een groot deel een verdiende vakantie heeft gehad).

[ot]Ik weet eigenlijk niet hoe dat werkt in de zorg, in de financiële sector was het een eis van DNB dat iedereen tenminste twee weken per jaar onafgebroken vakantie had. Al was dat meer om lijken uit kasten te laten vallen dan echt welzijn).

[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 23-02-2022 17:17 ]

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Johan Bogle schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:28:
[...]
Yes, maar zelfs die (meerdere gedaan) pikte het niet op bij mij, terwijl ik toch echt al klachten had.
GGD test positief en paar dagen later zelftest ook positief.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
42erik schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 00:48:
Jaar...? Zullen we eerst eens de komende maanden aankijken...
We weten al uit ervaring dat de zomers relatief probleemloos zijn. Het venijn schuilt in het najaar en in dat opzicht verwacht ik al een soort argumentatie van Kuipers dat hij de wetgeving wil aanhouden in afwachting van de winter. Midden in de zomer zal hij dan eventueel de Twm opnieuw moeten laten verlengen, mijn verwachting is wel dat hij met dat verzoek gaat komen.

In het laatste debat stelde D66 onhaalbare randvoorwaardes en krijgt daarbij steun van de VVD en het CDA. Met die houding wordt het inderdaad een kwestie van jaren haast.
Stukfruit schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 00:59:
Leuk voorbeeld, maar als ik het goed heb begrepen (en zeker met de AVG in gedachten) is het doel juist om zo min mogelijk van je gegevens aan bedrijven door te spelen. En wat veiliger dan alles doormailen.

[...]

Zeker als je het afzet tegen hoe zulke informatie momenteel wordt afgehandeld. Het aantal keren dat ik "even m'n ID-kaart moet laten kopiëren of mailen" alleen al is niet te tellen. Weet je door hoeveel handen en onbeveiligde bakjes die data dan gaat en misbruikt kan worden (met opzet of door incompetentie)? Dat is pas eng.
Dat kan je nu ook al voorkomen. Als ik een kopie van een identiteitsbewijs moet aanleveren bewerk ik de kopie dat niet-relevante data voor de aanvrager er niet meer leesbaar op staat. De Rijksoverheid had dacht ik zelfs mallen waarmee je zo een kopie kon maken van je paspoort en gegevens kon afschermen.

Daar heb ik geen eID voor nodig. Zo klip en klaar is de privacy waarborging bij een Europees eID ook nog niet.
Cid Highwind schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:15:
Heb je ook een link waar uit af te leiden valt dat ondernemers na het afschaffen van de verplichting tot controle alsnog is toegestaan deze informatie van hun klanten of medewerkers op te vragen? IANAL, maar ik lees het er niet in terug.
Het wordt niet expliciet verboden in de wetgeving. Een uitbater mag in zekere mate eisen stellen aan zijn gasten, een QR code blijven controleren blijft op deze manier een mogelijkheid. Net als de sommige ziekenhuizen bijvoorbeeld niet meegaan in de versoepelingen rondom mondkapjes, die blijven hun bezoekers verplichten om er eentje te dragen.
klaaas schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:10:
Ik ben het er helemaal mee eens dat we op zaken als eIDAS kritisch moeten zijn. Mijn punt is echter dat we de discussie daarover zuiver moeten voeren en niet met allemaal drogredenen, bangmakerij en glijdende schalen. Niet alleen omdat dat sowieso de manier zou moeten zijn waarop we discussies voeren, maar ook omdat je daarmee m.i. een veel breder publiek aanspreekt.
De ambitie is uitgesproken door de EU voor het project en de omvang die het moet krijgen. Daar is weinig drogreden, bangmakerij of glijdende schaal aan. Het staat zwart op wit wat men wil realiseren, een soort 'one-stop-shop' voor alles rondom een persoon.
XWB schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:29:
Kuipers geeft toch wat tegengas:
Niet geheel onverwacht. Zijn partij is nog altijd voorstander van het behoud van de Twm, samen met de VVD en het CDA. Het is jammer dat ze toch weer naar het achterdeurtje zoeken om deze tijdelijke wet te mogen behouden, of op zijn minst wat er in staat. Als de politiek het vertrouwen weer eens wil gaan herstellen zullen ze toch eens iets moeten doen zonder er iets voor terug te willen.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

franssie schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:16:
[...]

Als we de komende dagen ook echt een daling van de IC zien, dan kan een tijdelijk nieuw plateau rondom een R-waarde van ca. 1 er nog wel bij.
Met name als het zorgpersoneel minder uitval door Corona heeft, dan kan de capaciteit in en rond de zorg ook weer rustig opstarten (na een groot deel een verdiende vakantie heeft gehad).

[ot]Ik weet eigenlijk niet hoe dat werkt in de zorg, in de financiële sector was het een eis van DNB dat iedereen tenminste twee weken per jaar onafgebroken vakantie had. Al was dat meer om lijken uit kasten te laten vallen dan echt welzijn).
Wisselt enorm per werkgever hoe dat geregeld is. Wisselt ook enorm per werkgever of je ook weekend voor en weekend na je vakantie vrij hebt. Of dat je t laatste weekend alweer moet werken of de vakantie pas op zondagavond (of maandagochtend na nachtdienst) begint.

Een prettige werkgever zorgt voor 3 aaneengesloten weken, weekend voor en na en bij voorkeur de laatste werkdag een dagdienst. Maargoed. Dit Wisselt dus. Genoeg plekken waar je blij moet zijn met 1 week.

• 42erik
  • Niet online
CMD-Snake schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:59:
[...]

We weten al uit ervaring dat de zomers relatief probleemloos zijn. Het venijn schuilt in het najaar en in dat opzicht verwacht ik al een soort argumentatie van Kuipers dat hij de wetgeving wil aanhouden in afwachting van de winter. Midden in de zomer zal hij dan eventueel de Twm opnieuw moeten laten verlengen, mijn verwachting is wel dat hij met dat verzoek gaat komen.

In het laatste debat stelde D66 onhaalbare randvoorwaardes en krijgt daarbij steun van de VVD en het CDA. Met die houding wordt het inderdaad een kwestie van jaren haast.
Eén najaar afwachten is niet spontaan jaren, kom op zeg

• CMD-Snake
42erik schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:50:
Eén najaar afwachten is niet spontaan jaren, kom op zeg
Er wordt telkens een stukje aangeplakt, niet voor niets wenst het kabinet dat de Twm opgenomen wordt in de Wpg. Dat jaren is helemaal niet zo ver gezocht, het kabinet werkt er al aan op deze manier.

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:58
[...]

Zal het nadelige effect van de storm ( minder kunnen/willen/…testen) niet deels te niet worden gedaan dat ondanks dat Officieel van alles weer open was men toch vooral thuis zat in eigen kring ( en daarmee minder sociale interactie, dus minder kans op nieuwe haarden?)

• brothermaynard
CMD-Snake schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:03:
[...]

Er wordt telkens een stukje aangeplakt, niet voor niets wenst het kabinet dat de Twm opgenomen wordt in de Wpg. Dat jaren is helemaal niet zo ver gezocht, het kabinet werkt er al aan op deze manier.
Ik vraag me af of ze het door de kamer krijgen als onze buurlanden allemaal al afscheid hebben genomen van de regelingen, Corona pas etc.

• 42erik
  • Niet online
CMD-Snake schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:03:
[...]

Je weet dat we in een democratisch land leven waarin de 2e kamer, die we zelf kiezen, de laatste stem heeft he?

• CMD-Snake
42erik schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:54:
Je weet dat we in een democratisch land leven waarin de 2e kamer, die we zelf kiezen, de laatste stem heeft he?
En we hebben ook een coalitie die alles kan regelen wat de minister wil. Dat is zo'n beetje de traditie die we al vele jaren hebben. Het is maar zelden dat de coalitie iets niet voor elkaar kan boksen. Zoals CU inzake corona tegen de lijn van de coalitiepartijen in gaat is redelijk uniek. Deden ze dat niet dan konden alle moties van tafel geveegd worden als het moest.

• klaaas
[...]
De ambitie is uitgesproken door de EU voor het project en de omvang die het moet krijgen. Daar is weinig drogreden, bangmakerij of glijdende schaal aan. Het staat zwart op wit wat men wil realiseren, een soort 'one-stop-shop' voor alles rondom een persoon.
Hoe ironisch is het dat je enerzijds claimt dat er geen sprake is van drogredenen, bangmakerij of glijdende schaal terwijl je in dezelfde adem het EU voorstel omschrijft als 'voor alles rondom een persoon'. Ik geef toe dat dat een stuk subtieler is dan 'surveillancemaatschappij' of 'computer says no', maar de zaken die ik bekritiseerde zitten allemaal in die kleine zinsnede.

Hij wil.

• 42erik
  • Niet online
CMD-Snake schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:22:
[...]

En we hebben ook een coalitie die alles kan regelen wat de minister wil. Dat is zo'n beetje de traditie die we al vele jaren hebben. Het is maar zelden dat de coalitie iets niet voor elkaar kan boksen. Zoals CU inzake corona tegen de lijn van de coalitiepartijen in gaat is redelijk uniek. Deden ze dat niet dan konden alle moties van tafel geveegd worden als het moest.
Dus juist op dit ene punt, waar het hier om gaat, neemt de 2e kamer zijn controlerende rol heel serieus.

De 2e kamer die we dus zelf gekozen hebben hé, terwijl we hun standpunten hierover al wel kenden.

• 42erik
  • Niet online
brothermaynard schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:12:
[...]

Zal het nadelige effect van de storm ( minder kunnen/willen/…testen) niet deels te niet worden gedaan dat ondanks dat Officieel van alles weer open was men toch vooral thuis zat in eigen kring ( en daarmee minder sociale interactie, dus minder kans op nieuwe haarden?)
N=1, maar ja. Ik ben zondag, met storm F maar thuis gebleven ipv de plannen die ik had

• Johan Bogle
Carnaval is een mooie testcase. Als dat goed gaat weten we dat we een mooie zomer tegemoet gaan waarin alles kan.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Johan Bogle schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:43:
Carnaval is een mooie testcase. Als dat goed gaat weten we dat we een mooie zomer tegemoet gaan waarin alles kan.
Heb vanuit de getallen het idee dat driekwart NL al Omicron overwonnen heeft :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-11 23:03
YakuzA schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:54:
[...]Heb vanuit de getallen het idee dat driekwart NL al Omicron overwonnen heeft :P
Tja, we zitten qua ziekenhuisopnames nog steeds hoger dan in februari 2021.
Ik weet niet of je nu al van een overwinning kunt spreken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Johan Bogle
YakuzA schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:54:
[...]

Heb vanuit de getallen het idee dat driekwart NL al Omicron overwonnen heeft :P
Ja, hier om mij heen ook wel ja. Zijn er niet veel die nog nooit corona hebben gehad.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-11 23:03
Johan Bogle schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:04:
[...] Ja, hier om mij heen ook wel ja. Zijn er niet veel die nog nooit corona hebben gehad.
Dat is weer zo'n N=1 waarneming waar ik exact het tegenovergestelde kan claimen.
Zegt overigens wel iets over hoe goed de mensen om jou heen zich aan de maatregelen gehouden hebben.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Johan Bogle
Yaksa schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:08:
[...]

Dat is weer zo'n N=1 waarneming waar ik exact het tegenovergestelde kan claimen.
Zegt overigens wel iets over hoe goed de mensen om jou heen zich aan de maatregelen gehouden hebben.
Ik kan dat wel redelijk onderbouwen met de cumulatieve besmettingscijfers denk ik. Verder een onzinnige aanname en conclusie.

• 42erik
  • Niet online
[...]

je hebt door hoe oordelend die conclusie klinkt? Zonder de situatie te kennen...?

Voorbeeldje:
casus: bijna al mijn collega's hebben corona gehad.
- jouw conclusie: dat zegt iets over hoe goed jouw collega's zich aan de maatregelen gehouden hebben.
- mijn conclusie: het is het onderwijs, in examenklassen dus op de heftigste momenten alsnog open. Valt nog mee dat het niet 100% score is inmiddels

• -tom-562
  • Laatst online: 12:25

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Ja want als je je strict aan alle maatregelen houdt kan je geen corona krijgen. Man, in welke utopie leef jij :z

Volgens mij is het een kwestie van tijd dat iedereen corona (onbewust) krijgt. Of ze zich nu aan de maatregelen houden of niet. Of je moet jezelf Chinese maatregelen opleggen, zoals je voordeur dichtlassen.
Dat veroordelende betweterige vingertje is dus nergens voor nodig

[ Voor 25% gewijzigd door -tom-562 op 23-02-2022 22:32 ]

Vaak bu'j te bang!

• geenstijl
  • Niet online
Yaksa schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:04:
[...]
Tja, we zitten qua ziekenhuisopnames nog steeds hoger dan in februari 2021.
Ik weet niet of je nu al van een overwinning kunt spreken.
Zo'n stelling vraagt om de juiste cijfers.
Enige wat toen marginaal lager was, was de kliniek-bezetting, voor de rest is nu alles gunstiger dan toen.

IC 23-feb-2021: 538
IC 23-feb-2022: 163
ZH 23-feb-2021: 1379
ZH 23-feb-2022: 1411

7-daags gemiddelde 23-feb-2021: 169 ZH/30 IC
7-daags gemiddelde 23-feb-2022: 164 ZH/14 IC

Toen in stijgende trend, nu in dalende.

Dus ja, volgens mij klopt je stelling niet ;)

• 42erik
  • Niet online
geenstijl schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:48:
[...]

Enige wat toen marginaal hoger was, was de kliniek-bezetting, voor de rest is nu alles gunstiger dan toen.

IC 23-feb-2021: 538
IC 23-feb-2022: 163
ZH 23-feb-2021: 1379
ZH 23-feb-2022: 1411

7-daags gemiddelde 23-feb-2021: 169 ZH/30 IC
7-daags gemiddelde 23-feb-2022: 164 ZH/14 IC

Toen in stijgende trend, nu in dalende.

Dus ja, volgens mij klopt je stelling niet ;)
Dank voor het checken van dit (blijkbaar fake) news

• CMD-Snake
klaaas schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:30:
Hoe ironisch is het dat je enerzijds claimt dat er geen sprake is van drogredenen, bangmakerij of glijdende schaal terwijl je in dezelfde adem het EU voorstel omschrijft als 'voor alles rondom een persoon'.
Een Europese wallet waarin zaken als je identiteitsbewijs, rijbewijs, vaccinatiebewijs, diploma's etc. etc. opgenomen worden. Is dat niet best veel informatie? Hoe zou jij het willen omschrijven dan?

Ik vind het geen goede zaak als je telkens maar dingen moet aantonen door je smartphone te trekken. Dat wordt wel aangemoedigd door dit als een gemak te omschrijven. Idem voor de coronapas, het argument hoe klein en simpel de handeling is om je telefoon te tonen passeerde hier best vaak de revue.

• klaaas
CMD-Snake schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:36:
[...]

Een Europese wallet waarin zaken als je identiteitsbewijs, rijbewijs, vaccinatiebewijs, diploma's etc. etc. opgenomen worden. Is dat niet best veel informatie? Hoe zou jij het willen omschrijven dan?
Als ik dicht bij jouw bewoordingen zou moeten blijven, dan zou ik het woordje 'van' toegevoegd hebben: het is een one-stop-shop voor van alles rondom een persoon. Door dat ene simpele woordje weg te laten geef je je omschrijving een lading die er m.i. absoluut niet is. Door i.p.v. 'van alles' 'alles' te gebruiken suggereer je zaken als 'ze weten alles van je' of 'je kunt overal op gecontroleerd worden'. Door de feiten net een beetje te verdraaien roep je een wereld aan ideeën op die een zuivere discussie over het onderwerp in de weg staan.
Ik vind het geen goede zaak als je telkens maar dingen moet aantonen door je smartphone te trekken. Dat wordt wel aangemoedigd door dit als een gemak te omschrijven. Idem voor de coronapas, het argument hoe klein en simpel de handeling is om je telefoon te tonen passeerde hier best vaak de revue.
Dat je telkens je telefoon moet trekken om dingen aan te tonen is jouw interpretatie. Volgens mij gaat het in eerste instantie om een Europese (en uitgebreidere) versie van wat wij als DigID kennen. Als je die app op je telefoon hebt weet je zelf ook wel dat je die niet aan de lopende band gebruikt om iets aan te tonen. Wel zijn er verschillende zaken die we in ons dagelijks leven doen, waarvoor het nodig is dat bepaalde credentials overlegd worden, b.v. het huren van een auto of het openen van een bankrekening. In plaats van dat op de traditionele manier te doen is het idee dat je dat dan doet door in te loggen met je 'DigID'. Net zoals je dat nu gebruikt om je belastingaangifte te doen of iets te regelen rond je ziektekostenverzekering.

Zitten daar haken en ogen aan? Absoluut. Moeten we dat kritisch doordenken? Absoluut. Zeker als er zaken voorgesteld worden die niet gaan om een andere manier van het verstrekken van credentials, maar om een uitbreiding van de gevallen waarvoor we die credentials moeten overleggen. Laten we zo'n gesprek echter zuiver houden en niet insteken met allerlei dystopische interpretaties, die meer voort lijken te komen uit de onderbuik dan uit de daadwerkelijke voorstellen.

Hij wil.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
[...]

Het wordt niet expliciet verboden in de wetgeving. Een uitbater mag in zekere mate eisen stellen aan zijn gasten, een QR code blijven controleren blijft op deze manier een mogelijkheid. Net als de sommige ziekenhuizen bijvoorbeeld niet meegaan in de versoepelingen rondom mondkapjes, die blijven hun bezoekers verplichten om er eentje te dragen.
Ik zie nog steeds enkel doemprediken in plaats van steekhoudende argumenten. Daarnaast zou het de omgekeerde wereld zijn als straks wanneer de controle niet meer verplicht is, uitbaters ineens massief zouden gaan controleren, terwijl dit voorheen niet werd gedaan. Ik weet dat er nogal de nodige anti-overheidssentimenten hangen in de Nederlandse samenleving, maar verwachten dat men dan ineens QR codes wel gaat controleren is gewoon vergezochte kolder.

[ Voor 3% gewijzigd door Cid Highwind op 24-02-2022 08:37 ]

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 21:05
[...]

Als jij naast je zolderkamer plant niemand ziet dan kan ik begrijpen dat jij tot die conclusie komt _O-
42erik schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:20:
[...]

je hebt door hoe oordelend die conclusie klinkt? Zonder de situatie te kennen...?

Voorbeeldje:
casus: bijna al mijn collega's hebben corona gehad.
- jouw conclusie: dat zegt iets over hoe goed jouw collega's zich aan de maatregelen gehouden hebben.
- mijn conclusie: het is het onderwijs, in examenklassen dus op de heftigste momenten alsnog open. Valt nog mee dat het niet 100% score is inmiddels
Liever een leraar die zich inzet voor de andere, dan thuis blijft uit angst voor het virus. Ik denk dat velen dat kunnen beamen,

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Cid Highwind schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:36:
[...]

Ik zie nog steeds enkel doemprediken in plaats van steekhoudende argumenten. Daarnaast zou het de omgekeerde wereld zijn als straks wanneer de controle niet meer verplicht is, uitbaters ineens massief zouden gaan controleren, terwijl dit voorheen niet werd gedaan. Ik weet dat er nogal de nodige anti-overheidssentimenten hangen in de Nederlandse samenleving, maar verwachten dat men dan ineens QR codes wel gaat controleren is gewoon vergezochte kolder.
Het is nooit genoeg. De maatregel moet weg, de wet waar de maatregel op gebaseerd is moet weg en dan ook nog een wet dat er nooit meer een maatregel in de toekomst kan komen. Tot dat er is leven we in een dictatuur waar Andre Kuipers het land op slot gooit als hij iemand hoort kuchen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:09
geenstijl schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:48:
[...]

Bovendien moet je eigenlijk alle cijfers op dit moment * 0.25 doen omdat dat de factor is waar mensen echt voor klachten in het ziekenhuis belanden.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• t_captain
Tijd voor een stevige statement. Corona is zojuist van positie 1 naar 3 op de lijst van actualiteiten gezakt.

1. oekraiene
2. inflatie
3. corona

Dit is natuurlijk getriggerd door de recente gebeurtenissen aan de Russische grens.

Maar het sluit wel naadloos aan op een wat bredere trend dat een flink deel van onze inwoners de belangstelling voor de pandemie al een beetje aan het verliezen was. Bericht “hoge besmettingscijfers maar ziekenhuizen onder controle” -> wordt verstaan als “alles onder controle”. De urgentie is wat minder en dan zet de vermoeidheid in.

En nu draait dus ook de camera van het nieuws de andere kant op. Voor de beleidsmakers gaat dit impact hebben. Mensen werden al niet warm van het verlengen van coronamaatregelen of faciliterende wetten. En nu is de urgentie helemaal weg.

• brothermaynard
t_captain schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:12:
Tijd voor een stevige statement. Corona is zojuist van positie 1 naar 3 op de lijst van actualiteiten gezakt.

1. oekraiene
2. inflatie
3. corona

Dit is natuurlijk getriggerd door de recente gebeurtenissen aan de Russische grens.

Maar het sluit wel naadloos aan op een wat bredere trend dat een flink deel van onze inwoners de belangstelling voor de pandemie al een beetje aan het verliezen was. Bericht “hoge besmettingscijfers maar ziekenhuizen onder controle” -> wordt verstaan als “alles onder controle”. De urgentie is wat minder en dan zet de vermoeidheid in.

En nu draait dus ook de camera van het nieuws de andere kant op. Voor de beleidsmakers gaat dit impact hebben. Mensen werden al niet warm van het verlengen van coronamaatregelen of faciliterende wetten. En nu is de urgentie helemaal weg.
En terecht. Wat die actie in Oekraïne teweeg brengt is een grotere invloed op de situatie in ons land de komende tijd dan die uitdovende Covid-pandemie

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
IJzerlijm schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:45:
[...]

Het is nooit genoeg. De maatregel moet weg, de wet waar de maatregel op gebaseerd is moet weg en dan ook nog een wet dat er nooit meer een maatregel in de toekomst kan komen. Tot dat er is leven we in een dictatuur waar Andre Kuipers het land op slot gooit als hij iemand hoort kuchen.
Die leeft sowieso liever op een andere planeet.

The best is yet to come

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:11

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
XWB schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 23:16:
De Raad van State over de tijdelijke coronawet:

[...]
Eerder bij de NOS had ik al soortgelijke berichtgeving gelezen en waar ik met name over viel was dat de RvS begrip had voor de voorgenomen verlenging. Ik vroeg mij sterk af waar dat begrip dan op gebaseerd was want ik heb geen enkele onderbouwing langs zien komen waarom de komende perioden nog als crisis gezien moet worden en dus een 'noodwet' behoeft. Men komt immers niet meer verder dan dat een epidemie onzekerheid brengt en verder nog geen wettelijke handvatten voor maatregelen zijn vastgelegd.

Daar komt dan de crux en wat mij al minimaal een jaar frustreert, het feit dat we geen andere mogelijkheden hebben wordt nog steeds gehanteerd als argument dat we wel met de Twm moeten doen. Zolang je echter geen andere mogelijkheden beschrijft en vastlegt houd je de cyclus vanzelf in stand.

Het kabinet wil het opnemen in de Wet publieke gezondheid. Dat lijkt mij een uitermate goed idee want we zijn als land vrij slecht voorbereid gebleken op een pandemie als deze. Wettelijke grondslag voor maatregelen die in bepaalde situaties toch echt wel noodzakelijk zijn moet gewoon al bij voorbaat bestaan en ook goed geborgd zijn. Juist de borging omtrent tijdelijkheid, toepasbaarheid en proportionaliteit is wat nu mist en waar je vooraf meer over nagedacht wilt hebben om discussie te voorkomen. En je zult procedures moeten beschrijven om het mogelijk te maken op basis van noodzaak af te wijken van wat je vooraf bedacht had, maar dan met goedkeuring van de kamer en juridische onderbouwing.

Die wetswijzigingen zijn er echter nog steeds niet. Kennelijk heeft dat meer tijd nodig en gaat daar jaren overheen, of voelt men de urgentie niet zo zolang de Twm nog bestaat en is het wel lekker vrij handelen als de Twm de ruimte nog biedt, of was er simpelweg geen ruimte voor op de agenda omdat de crisis zelf de aandacht vroeg.
Ik laat het even in het midden maar ik kan mij zo voorstellen dat hoe je over de overheid denkt enige invloed heeft op wat je het meest geloofwaardige scenario vindt.

Feit is dat de wetswijzigingen er nog niet zijn en waarschijnlijk ook echt niet deze zomer even afgetikt gaan worden. Helemaal niet omdat het lijkt alsof het op het bord van Kuipers geschoven wordt in plaats van het een bredere verantwoordelijkheid te maken. Vanuit het perspectief dat het in de Wet publieke gezondheid moet komen kan ik die redenatie volgen, maar maakt daarmee ook één ministerie verantwoordelijk voor het gehele pakket en dat kost mogelijk alleen maar meer tijd.

Hoe dan ook zal je in het najaar wel mogelijkheden moeten hebben voor maatregelen en het is de vraag of Kuipers voor die tijd een bruikbare 'tussenwet' heeft die het mogelijk maakt maatregelen in te voeren zonder de nadelen die we nu zien met de Twm en de procedures die daarbij horen. Het is ook de vraag wat zo'n tussenwet wezenlijk anders zou maken dan de Twm, een vaste einddatum of verplichte toetsing door de kamer zou een goede stap zijn, maar dat zal men ook weer als belemmerend ervaren.

Hoe dan ook zie ik eigenlijk geen scenario waarin we geen Twm of iets gelijkaardigs hebben voordat de Wet publieke gezondheid aangepast is. Kijkend naar de onzekerheid van het komende najaar en winter is het dus volledig realistisch om te verwachten dat het kabinet zal inzetten op iteratieve verlenging tot minimaal 1 maart 2023 (of eerder wanneer de Wpg gewijzigd is maar dat zie ik niet snel gebeuren).

Netto spreek je dus gewoon van een voorgenomen verlenging van nog een jaar. Dat is geen zoeken naar doemscenario's of aluhoedjesideeën, maar simpelweg het volgen van de redenaties van het kabinet.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
CMD-Snake schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:36:
[...]

Is het Digid niet al in meer of mindere mate vergelijkbaar?!

The best is yet to come

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:42
Wat cijfers over de verdeling van besmettingen naar vaccinatiestatus van 50-60 jarigen:

11,5% van de 50-60 jarigen is niet gevaccineerd, zijn goed voor 13,6% van de besmettingen
18.5% van de 50-60 jarigen is 1x of 2x gevaccineerd, zijn goed voor 27,3% van de besmettingen
70% van de 50-60 jarigen is 3x gevaccineerd, zijn goed voor 59,1% van de besmettingen

Heb er geen statistische berekeningen op gedaan, maar de effectiviteit tegen besmettingen lijkt dus amper (nog) aanwezig.

Over de verdeling van deze groep in het ziekenhuis heb ik geen data, maar ik verwacht wel dat deze anders is gezien de effectiviteit tegen ziekenhuisopnames.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:56
1G is nu ook uitgerekend en is eigenlijk ook vrij nutteloos... wat velen eigenlijk al wel wisten in de huidige staat waar we inzitten.
Het vooraf testen van bezoekers bij grote concerten heeft maar heel beperkt effect. Als zondag alle circa zesduizend bezoekers aan het concert van Stromae zich laten testen, scheelt dat slechts enkele tientallen besmettingen. En de kans dat het testen ook maar één ziekenhuisopname voorkomt, is bij Stromae slechts een paar procent.
Dat volgt uit nog ongepubliceerde, ruwe berekeningen van de TU Delft, een van de universiteiten die de werking van het testsysteem onderzoekt. Op een drie uur durend binnenevenement met 50 duizend bezoekers, zou 1G een paar honderd besmettingen, en misschien een of twee ziekenhuisopnamen kunnen schelen – als er senioren of andere kwetsbaren aanwezig zijn. Maar bij clubs of concerten met ‘slechts’ honderden, veelal jonge bezoekers, bespaart het 1G-testen hooguit enkele besmettingen en geen ziekenhuisopname.

‘Je kunt je serieus afvragen wat daarvan nu nog de bijdrage is’, reageert epidemioloog en OMT-lid Marc Bonten (UMC Utrecht), na inzage in de nieuwe cijfers. Anderhalve week geleden pleitte het OMT op basis van de destijds beschikbare gegevens nog vóór het 1G-systeem, nu weet Bonten het zo net niet meer. ‘Het is aan het kabinet om het beleid vorm te geven. Maar ik zie hierin niet veel wetenschappelijke onderbouwing voor het nut van het 1G-systeem.’
[...]

Dat het effect van 1G tegenvalt, heeft meerdere oorzaken. Testen is niet waterdicht: zo bleek uit Utrechts onderzoek dat sneltests bij personen die nog geen corona-achtige symptomen hebben zo’n 60 tot 75 procent van de infecties missen. Aan de andere kant zijn de risico’s laag, omdat omikron minder ziekmakend is, de meeste mensen toch al zijn gevaccineerd of hersteld, jongeren weinig risico lopen op ernstige ziekte en het virus ook weer niet zó besmettelijk is.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• wimpo
Sovieto schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:54:
Wat cijfers over de verdeling van besmettingen naar vaccinatiestatus van 50-60 jarigen:

11,5% van de 50-60 jarigen is niet gevaccineerd, zijn goed voor 13,6% van de besmettingen
18.5% van de 50-60 jarigen is 1x of 2x gevaccineerd, zijn goed voor 27,3% van de besmettingen
70% van de 50-60 jarigen is 3x gevaccineerd, zijn goed voor 59,1% van de besmettingen

Heb er geen statistische berekeningen op gedaan, maar de effectiviteit tegen besmettingen lijkt dus amper (nog) aanwezig.

Over de verdeling van deze groep in het ziekenhuis heb ik geen data, maar ik verwacht wel dat deze anders is gezien de effectiviteit tegen ziekenhuisopnames.
Ja dat omicron de immuniteit wat betreft besmetting lijkt te ontwijken was al wel duidelijk denk ik. En wat betreft de infecties zelf, is de ongevaccineerde niet meer echt te zien als een virus naïeve groep. Zoals die groep dat eerder wel was natuurlijk.

Als een ongevaccineerde namelijk al eerder in contact is geweest met een variant, helpen de aanhoudende neutraliserende antilichamen van die infectie een eventuele nieuwe infectie te bestrijden. Aangezien de besmettingen aangeven dat dat het geval zal zijn, denk ik dat de term ongevaccineerde niet veel zin heeft om het in die pure zin te gebruiken als vergelijking.

Ik maak dan de correlatie tussen de disproportionele ziekenhuis opnames van gevaccineerden en ongevaccineerden. En dat het zo aantoont dat de groep ongevaccineerden naar alle waarschijnlijkheid of dezelfde of meer besmettingen zijn opgelopen procentueel gewijs. Maar dat is mijn eigen correlatie die ik maak, het hoeft niet zo te zijn natuurlijk. Maar het lijkt me wel logisch, aangezien de vaccinaties in de eerste instantie de besmettingen zelf ook afremde.

De severiteit van een vorige infectie correleert met de aanhoudende neutraliserende antilichamen, word gesteld. Dit soort infecties is disproportioneel hoger onder ongevaccineerden geweest ook.

Wat betreft virus naïeve personen is het lastig te stellen wat die voor invloed uitoefenen op de ziekenhuis opnames. En dus moet dat onderscheidt tussen ongevaccineerde of virus naïef persoon wel gemaakt worden denk ik. Maar tegelijkertijd word dat een stuk complexer om te doen.

Misschien dat @RoD me nog kan en wil rectificeren in mijn uitleg, of eventueel kan toevoegen.

Ik denk waarschijnlijk nog te simpel dat het onderscheidt eigenlijk moet zijn.

1. Virus naïef persoon
2. Eerdere besmetting/infectie
3. Ongevaccineerde
4. Gevaccineerd (onvolledig)
5. Gevaccineerd, geboosterd.

En zo een verbeterde vertegenwoordiging te krijgen van de cijfers. Wat betreft besmettingen misschien niet geheel relevant, gezien dat omicron het verschil daartussen lijkt weg te halen. Wat betreft opnames bedoel ik dan voornamelijk, aangezien daar nu wat meer naar gekeken word.

En dit ook met oog op eventuele nieuwe varianten, waarbij de verschillende statussen niet perse in dezelfde zin toepasbaar zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door wimpo op 24-02-2022 12:45 ]

• CMD-Snake
Gonadan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:20:
Het kabinet wil het opnemen in de Wet publieke gezondheid. Dat lijkt mij een uitermate goed idee want we zijn als land vrij slecht voorbereid gebleken op een pandemie als deze. Wettelijke grondslag voor maatregelen die in bepaalde situaties toch echt wel noodzakelijk zijn moet gewoon al bij voorbaat bestaan en ook goed geborgd zijn. Juist de borging omtrent tijdelijkheid, toepasbaarheid en proportionaliteit is wat nu mist en waar je vooraf meer over nagedacht wilt hebben om discussie te voorkomen. En je zult procedures moeten beschrijven om het mogelijk te maken op basis van noodzaak af te wijken van wat je vooraf bedacht had, maar dan met goedkeuring van de kamer en juridische onderbouwing.
De merkwaardige juridische onderbouwing in 2020, waaruit de Twm uiteindelijk voortkwam, was nooit nodig geweest. Het kabinet had de Wbbbg liggen en kon op basis daarvan de noodtoestand uitroepen, net als veel andere Europese landen deden. Dan hadden we die fase met merkwaardige noodverordeningen niet hoeven doen.

We hebben al gezien dat de discussie in de Tweede Kamer moeizaam gaan. Zolang de coalitie als een geheel achter 'hun' minister staat krijgt die alles gedaan. Dat in de zomer van 2021 de animo voor verdere coronawetgeving inzakte kreeg De Jonge nog een hoop geregeld dankzij de stemdiscipline van de coalitie.

Zo happig ben ik er zelf niet op om de Twm op te nemen in de Wpg, er zit domweg te veel in en het meeste daarvan is ook nog eens vaag beschreven. De Wbbbg biedt al genoeg handvaten voor het eerste ingrijpen, om nu een tweede variant te maken in de Wpg is onnodig.

• Gonadan

Gonadan

CMD-Snake schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:44:
De merkwaardige juridische onderbouwing in 2020, waaruit de Twm uiteindelijk voortkwam, was nooit nodig geweest. Het kabinet had de Wbbbg liggen en kon op basis daarvan de noodtoestand uitroepen, net als veel andere Europese landen deden. Dan hadden we die fase met merkwaardige noodverordeningen niet hoeven doen.

We hebben al gezien dat de discussie in de Tweede Kamer moeizaam gaan. Zolang de coalitie als een geheel achter 'hun' minister staat krijgt die alles gedaan. Dat in de zomer van 2021 de animo voor verdere coronawetgeving inzakte kreeg De Jonge nog een hoop geregeld dankzij de stemdiscipline van de coalitie.

Zo happig ben ik er zelf niet op om de Twm op te nemen in de Wpg, er zit domweg te veel in en het meeste daarvan is ook nog eens vaag beschreven. De Wbbbg biedt al genoeg handvaten voor het eerste ingrijpen, om nu een tweede variant te maken in de Wpg is onnodig.
Het gaat niet om het letterlijk opnemen van de Twm in de Wpg, maar om het uitbreiden van de Wpg zodat die draak van een Twm niet meer nodig is. Uiteraard is mijn uitspraak dat het een goed idee is wel met de achterliggende gedachte dat er dan daadwerkelijk een betere variant uit rolt. Het lijkt mij niet zinvol om de tekortkomingen van de Twm één op één mee te nemen de Wpg in.

Discussie in de kamer zal er altijd zijn, dat is juist het doel van de kamer. Is je aanleiding en onderbouwing afdoende dan zal je maatregelen ook zonder problemen de kamer door loodsen. Zeker wanneer er al een globaal goedgekeurd draaiboek bestaat waar de wetgeving onderbouwing voor levert.

Of de Wbbbg genoeg handvatten bood om de Tvm overbodig te maken kan ik nu nog niet beoordelen, daar moet ik mij eerst meer over inlezen. Dat ga ik eens doen want ik ben dan wel benieuwd naar hoe die keuzes toen gelopen zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• wimpo
[...]

Ja zo zie ik het ook, tuurlijk verliep het wat rommelig allemaal. Maar het resultaat was uiteindelijk wel dat er wettelijke grondslag was om het gebruik van de wbbbg te verantwoorden. En later de twm werd gebruikt in de tijdelijke zin. Deze opnemen in de wet wpg geeft de suggestie dat de tijdelijkheid nooit zo genoemd mocht worden. En ik vind dat inderdaad de wbbbg hiervoor al voldoende zal zijn als er maar tijdig in word gegrepen. Dat was in dit geval de "fout" die gemaakt werd, en zorgde voor de nood voor twm.

Maar ik ben ook van mening dat er wel wat gerichte wetten moeten gemaakt worden om met een crisis zoals deze om te gaan. Maar dan moeten de afgelopen 2 jaar als leidend voorbeeld gezien worden. En de waardebepaling wat objectiever moet zijn. En dus geen wetten gemaakt moeten worden op basis van het aanhoudende narratief dat bepaalde maatregelen toch wel veel effectiever worden gezien dan dat de werkelijkheid reflecteerde. En ja ik pleit wel voor de controle van de 2e kamer in dit geval, waardoor de wetten onder voorbehoud van instemming toegepast moeten worden.

De rol tussen rivm, omt, ministerie vws. Is niet effectief genoeg gebleken gezien de keuzes op maatregelen die gemaakt zijn. Een controle van deze beslissingen worden nu achteraf gedaan, en daaruit blijkt dat het niet zo verstandig is om controle en inspraak te belemmeren denk ik dan.

• Agent47

Agent47

Ziekenhuiscijfers Donderdag 24-02-2022

Aantal Patiënten nu in het ziekenhuis
1.555 (daling van 19)

Kliniek: 1.392 (daling van 19)
IC: 163 (geen verschil)

Instroom:
Kliniek: 145 (gisteren: 162)
IC: 17 (gisteren: 13)

Uitstroom:
Kliniek: 164 (gis: 206)
IC: 17 (gis: 21)

• ijdod
  • Laatst online: 13-11 07:08
Eeeh, ja? Dat is hoe een meerderheid werkt. Dan kan je je wel willen roepen dat dit door fractiediscipline komt, maar dat geldt voor de oppositie net zo goed. Uiteraard kan je hele discussies voeren of, en hoe wenselijk dit is, maar zonder een magische reset van de hele kamer ga je dat niet voorkomen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• wimpo
ijdod schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:43:
[...]

Eeeh, ja? Dat is hoe een meerderheid werkt. Dan kan je je wel willen roepen dat dit door fractiediscipline komt, maar dat geldt voor de oppositie net zo goed. Uiteraard kan je hele discussies voeren of, en hoe wenselijk dit is, maar zonder een magische reset van de hele kamer ga je dat niet voorkomen.
Een reset is niet perse nodig, een heroverweging van de waarde van de stemmingen kan ook bijvoorbeeld. Iets waar al meerdere keren voor gepleit werd door verschillende partijen. Zoals een 2/3 drempel, in het geval van de meer kritische wetten/voorstellen.

• Agent47

Agent47

Het aantal nieuwe coronagevallen blijft dalen. Tussen gisterochtend en vanochtend zijn 41.216 positieve uitslagen van tests geregistreerd. In de afgelopen week kreeg het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) 272.222 meldingen van positieve tests. Dat komt neer op 38.889 nieuwe gevallen per dag. Het gemiddelde is vergeleken met vorige week met 38 procent gedaald.

Het RIVM kreeg dertien meldingen dat coronapatiënten aan de gevolgen van hun besmetting zijn overleden.

Bron: AD liveblog.

• CMD-Snake
Kuipers vindt het te riskant om coronawet te schrappen: ‘Het is allemaal nog zeer beweeglijk’

Minister Kuipers wil ondanks protest van de Eerste Kamer de Twm behouden zoals deze is. De wet aanpassen, zoals de wens van de senatoren was, ging niet meer volgens Kuipers omdat de wet de volgende ochtend in de Staatscourant zou verschijnen. De tekst lag bij de drukker en kon derhalve niet aangepast worden.

Nu de kritiek op de Twm aanzwelt en het kabinet nog geen nieuwe versie van de Wpg heeft wil Kuipers een nieuwe tijdelijke wet maken welke als transitie moet dienen voor de maatregelen om van de Twm naar de Wpg te verhuizen. Indien Kuipers genoeg steun zal krijgen kan hij op deze manier de gereedschapskist redden. Kuipers parafraseerde hierbij de sentimenten die zijn partij eerder uitte, dat we pas zonder deze wetgeving konden als er geen gevaar meer was op een nieuwe coronavariant.
Die fractiediscipline die men aan de dag legt begint problematisch te worden, niet in de minste omdat elk kritisch kamerlid meteen uit zijn of haar fractie gewerkt wordt. Denk maar aan Pieter Omtzigt, die lag al jaren slecht in zijn eigen fractie omdat hij moeilijke vragen stelde aan 'zijn' kabinet. Stemmen zonder last zit er niet echt meer in. Bovendien is al jaren Kamerlid worden een beloning van de partijen aan hun meest trouwe medewerkers. Oneerbiedig gezegd veranderen ze in stemvee welke doet en denkt wat ze moeten doen en denken volgens Vak K.

Zoals @wimpo al zegt zou het een optie kunnen zijn dat voor bepaalde soort onderwerpen een 2/3 meerderheid nodig zal zijn. Het is in elk geval geen probleem wat we in een handomdraai kunnen oplossen, maar het is wel duidelijk een van de pijnpunten in de oude bestuurscultuur.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dankzij de dichtgetimmerde regeerakkoorden en deze fractiediscipline we in een soort Westminster stelsel zitten, waarbij de helft + 1 meteen een soort 'winner takes it all' wordt. Het vorige kabinet had vrij letterlijk die helft + 1 meerderheid en kon zo iedereen als het moest het nakijken geven, hoe dun hun marges ook waren.
Gonadan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:08:
Of de Wbbbg genoeg handvatten bood om de Tvm overbodig te maken kan ik nu nog niet beoordelen, daar moet ik mij eerst meer over inlezen. Dat ga ik eens doen want ik ben dan wel benieuwd naar hoe die keuzes toen gelopen zijn.
De Wbbbg had gebruikt kunnen worden in plaats van die noodverordeningen, op zijn minst. Het kabinet wilde dit alleen niet doen omdat ze naar eigen zeggen destijds geen paniek wilden zaaien. Toch nam men wel maatregelen die passen binnen een noodtoestand zoals het gedwongen sluiten van delen van de samenleving.

• Gonadan

Gonadan

Het is vrij simpel, de meerderheid hebben ze gekregen omdat 'we' daarop gestemd hebben. Je kunt balen van de uiteindelijke coalitie maar daar moet je dan je medeburgers op aan kijken en niet de coalitie. Die zijn gewoon gekozen en doen logischerwijs wat vinden hun macht ligt, de mechanismen in de kamer zijn daar een logisch gevolg van.
En inderdaad, het zou leuk zijn als een partij zijn principes zwaarder zou laten wegen dan 'mee mogen doen', maar dat valt in de praktijk helaas wat tegen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

CMD-Snake schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:49:

De Wbbbg had gebruikt kunnen worden in plaats van die noodverordeningen, op zijn minst. Het kabinet wilde dit alleen niet doen omdat ze naar eigen zeggen destijds geen paniek wilden zaaien. Toch nam men wel maatregelen die passen binnen een noodtoestand zoals het gedwongen sluiten van delen van de samenleving.
Daar wil ik dus nog wel even wat meer achtergrond over lezen (dus artikelen van kwaliteitsmedia). Ik ga even op zoek.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• t_captain
Ziekenhuis-cijfers gaan goed. Week 5, 6 en 7 zaten we heel stabiel op gemiddeld 175 a 180 opnames per dag.

Nu in week 8 (periode 19 t/m 24 feb = 6 dagen achter de rug) tel ik een weekdag gecorrigeerd gemiddelde van 157. Op de IC is er helaas nog niet veel te merken, dat loopt achter. Gemiddelde IC opnames zitten op het niveau van 2 weken geleden.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-11 11:24
Señor Sjon schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:58:
1G is nu ook uitgerekend en is eigenlijk ook vrij nutteloos... wat velen eigenlijk al wel wisten in de huidige staat waar we inzitten.

[...]
Nee... Er staat dat het nutteloos is bij een evenement met een paar honderd bezoekers. En dat het pas echt iets doet bij duizenden bezoekers.
Laat 1G straks precies alleen gelden voor binnen evenementen met >500 bezoekers...

TheS4ndm4n#1919

• franssie

franssie

Save the albatross

t_captain schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:02:
Ziekenhuis-cijfers gaan goed. Week 5, 6 en 7 zaten we heel stabiel op gemiddeld 175 a 180 opnames per dag.

Nu in week 8 (periode 19 t/m 24 feb = 6 dagen achter de rug) tel ik een weekdag gecorrigeerd gemiddelde van 157. Op de IC is er helaas nog niet veel te merken, dat loopt achter. Gemiddelde IC opnames zitten op het niveau van 2 weken geleden.
Toch ben ik nog niet heel erg onder de indruk van die 6% daling tot er echt een versnelling in komt. Testen dalen wel al was vandaag praktisch gelijk aan gisteren, nu zegt dat dag op dag nog niet zoveel maar met de versoepelingen van 15 feb en die van morgen 25 feb (die toch forser zijn in mijn ogen) ben ik heel benieuwd waar we 15 maart staan (het volgende weegpunt). Ik hoop dat het dan niet slechter is dan nu, heb er ook niet echt vertrouwen in dat het op 15 maart heel veel beter gaat zijn.

Stormeffect zou er nu uit moeten zijn al het er al was

• t_captain
Positieve tests meer dan gehalveerd, opnames slechts -6%.

Twee verklaringen:

1. Opnames lopen achter
2. Leeftijdsverdeling binnen positieve tests if verschoven, sterke oververtegenwoordiging 0-30 is flubk afgenomen.

Dat tweede effect is 1.5 a 2 weken lang in balans geweest met de dalende tests. Vandaar dat de daling een tijd is uitgebleven. Pas toen de R-waarde onder de 0.85 zakte, was het effect van de algemene daling echt sterker dan het tegengestelde effect van de ouder wordende besmetten.

• 42erik
  • Niet online
Amd RuLuzzz schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:41:
[...]

Als jij naast je zolderkamer plant niemand ziet dan kan ik begrijpen dat jij tot die conclusie komt _O-

[...]

Liever een leraar die zich inzet voor de andere, dan thuis blijft uit angst voor het virus. Ik denk dat velen dat kunnen beamen,
Dank je wel!

Velen hebben gewoon door gewerkt, zelfs mensen uit risicogroepen al letten die natuurlijk veel beter op de afstand

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-11 18:54

Major_ton

Shoot!

t_captain schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 18:14:
Positieve tests meer dan gehalveerd, opnames slechts -6%.

Twee verklaringen:

1. Opnames lopen achter
2. Leeftijdsverdeling binnen positieve tests if verschoven, sterke oververtegenwoordiging 0-30 is flubk afgenomen.

Dat tweede effect is 1.5 a 2 weken lang in balans geweest met de dalende tests. Vandaar dat de daling een tijd is uitgebleven. Pas toen de R-waarde onder de 0.85 zakte, was het effect van de algemene daling echt sterker dan het tegengestelde effect van de ouder wordende besmetten.
Ik denk dat met de aankondiging van het afzwakken van de maatregelen de welwillendheid om te testen enorm gedaald is. Maar daarmee worden er niet minder mensen (ernstig) ziek en dat zie je terug in het aantal opnames en tevens is het percentage positief ook nog niet echt gedaald. Hopelijk gaan we daar snel weer een verbetering in zien.

Some infinities are bigger than others.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:56
RocketKoen schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:41:
[...]

Nee... Er staat dat het nutteloos is bij een evenement met een paar honderd bezoekers. En dat het pas echt iets doet bij duizenden bezoekers.
Laat 1G straks precies alleen gelden voor binnen evenementen met >500 bezoekers...
Ze beginnen met het effect op een evenement met 6k bezoekers... Dat is niet een paar honderd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-11 23:38
Heerlijk rustig hier, vanmorgen in de supermarkt weer zonder mondkap. Wat een verademing :-)

• stylezzz
  • Laatst online: 11:48
Vlassie1980 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:59:
Heerlijk rustig hier, vanmorgen in de supermarkt weer zonder mondkap. Wat een verademing :-)
Heerlijk. Wat een verademing inderdaad... 3 maanden met die kapjes voor nop in je zak.

• wimpo
Is dit het einde van corona? Of althans de omgang van de potentiële ernst ervan. Gezien de geopolitieke situatie nu met Rusland, lijkt dit fenomeen het naar de achtergrond te drukken. Kan een foute observatie zijn, daarom ben ik nieuwsgierig of het zo gezien word. Het lijkt er sterk op namelijk.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod

Weer een dag met een vinkje erachter.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:23
wimpo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:54:
Is dit het einde van corona? Of althans de omgang van de potentiële ernst ervan. Gezien de geopolitieke situatie nu met Rusland, lijkt dit fenomeen het naar de achtergrond te drukken. Kan een foute observatie zijn, daarom ben ik nieuwsgierig of het zo gezien word. Het lijkt er sterk op namelijk.
Corona was al steeds meer naar de achtergrond aan het gaan. En zolang er geen nieuwe opleving komt zul je er ook steeds minder over horen.

[removed]

• Vlassie1980
We geen gewoon een nieuwe fase in qua corona, een meer endemische fase waarbij de nadruk meer komt te liggen door de meest kwetsbaren te beschermen en te boosteren.

Sinds de oorlog in Oekraine is gestart is dit topic vrij dood geworden. Denk dat er in het najaar nog wel een opleving komt van het virus maar dat dit prima te managen valt door rioolwatermeting en steekproefsgewijs testen. Een ziekmakendere variant kan altijd nog roet in het eten gooien maar om nou altijd met die angst te moeten leven...

• franssie

franssie

Save the albatross

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:28

codex

Geen OpenAI agent :)

We blijven wel op die 40k schommelen. Hopelijk zet de daling vorige week voort, al merk ik dat niemand zich meer ergens druk over maakt. De angst is ook wel weg. En toen was er die mafketel van een Putin die het stress level weer op scherp zet.

Ik ga mezelf maar eens afsluiten van het nieuws, word er niet goed van.

• geenstijl
  • Niet online
codex schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:34:
[...]

We blijven wel op die 40k schommelen. Hopelijk zet de daling vorige week voort, al merk ik dat niemand zich meer ergens druk over maakt. De angst is ook wel weg. En toen was er die mafketel van een Putin die het stress level weer op scherp zet.

Vorige week vrijdag natuurlijk ook versoepelingen geweest en ook de versoepelingen van vandaag zullen voor meer infecties zorgen.
Wellicht dempt de "immuniteit in de bevolking" en het seizoenseffect het e.e.a.

• wimpo
Vlassie1980 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:24:
[...]

We geen gewoon een nieuwe fase in qua corona, een meer endemische fase waarbij de nadruk meer komt te liggen door de meest kwetsbaren te beschermen en te boosteren.

Sinds de oorlog in Oekraine is gestart is dit topic vrij dood geworden. Denk dat er in het najaar nog wel een opleving komt van het virus maar dat dit prima te managen valt door rioolwatermeting en steekproefsgewijs testen. Een ziekmakendere variant kan altijd nog roet in het eten gooien maar om nou altijd met die angst te moeten leven...
Ja ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik hoop gek genoeg dat we in het najaar inderdaad of corona of iets anders als maatschappelijk probleem hebben. Maar het voelt wel fout om te zeggen.

En gaat er nog een verwachting komen van eventuele slachtoffers van corona in het conflict gebied? Ik zie vanuit de politieke overwegingen de wil om Oekraïne te steunen, maar dit betreft meer de militaire steun. Moet er misschien niet ook daar naar gekeken worden naar andere steun, omdat de zorg daar natuurlijk sowieso al onder grote druk komt te staan. En zo dus ook medische ondersteuning nodig zal zijn. Zoals vaccinaties, behandelingen, eventuele beschermende middelen. Niet dat ze, en misschien we op 2 fronten tegelijk aan het strijden zijn.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:29
Niet te vergeten de carnaval, zal ook weer een verhoging geven..

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:28

codex

Geen OpenAI agent :)

geenstijl schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:45:
[...]
Vorige week vrijdag natuurlijk ook versoepelingen geweest en ook de versoepelingen van vandaag zullen voor meer infecties zorgen.
Wellicht dempt de "immuniteit in de bevolking" en het seizoenseffect het e.e.a.
Ik heb bijgehouden hoeveel besmettingen er zijn en het ingecalculeerde deel zonder symptomen dat zich niet laat testen, testweigeraars etc en dan kom ik op een valide registratie van 32% van de besmettingen. Dat zou resulteren in (bevestigd en onder de radar) om en nabij de 10 miljoen besmettingen. Immuniteit zal dan inderdaad besmettingen de kop gaan indrukken, dus ik denk wel dat dit een sterk dempend effect gaat hebben op de gevolgen van de versoepelingen.

Zonder een onverwachte geheel nieuwe variant is er mijn inziens geen mogelijkheid dat dit nog fout kan gaan _/-\o_

• Vlassie1980
Arjantje72 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:54:
Niet te vergeten de carnaval, zal ook weer een verhoging geven..
Beetje offtopic: Laat ik zeggen dat ik niks met carnaval heb maar als mensen dat normaal gesproken leuk vinden moeten ze dat vooral doen. Zolang er 's ochtends vroeg maar geen praalwagens met pleures herrie voorbij komen vind ik het allang best.

Maar om nu in deze tijden lekker uitgebreid te gaan carnavallen.... Ik heb daar zo mijn gedachten over.
Verder maak ik me om die besmettingen ook amper zorgen trouwens.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Vlassie1980 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:43:
[...]

Beetje offtopic: Laat ik zeggen dat ik niks met carnaval heb maar als mensen dat normaal gesproken leuk vinden moeten ze dat vooral doen. Zolang er 's ochtends vroeg maar geen praalwagens met pleures herrie voorbij komen vind ik het allang best.

Maar om nu in deze tijden lekker uitgebreid te gaan carnavallen.... Ik heb daar zo mijn gedachten over.
Verder maak ik me om die besmettingen ook amper zorgen trouwens.
Ach, de clubs in Amsterdam zullen vannacht net zo vol staan als de kroegen in Eindhoven.
Alleen bij de een wordt met name XTC en GHB gepakt en de andere met name bier.

Het is niet alsof Amsterdammers vanavond om 21.00 naar bed gaan. (Of Rotterdammers, net wat je wilt)

• markje1
  • Laatst online: 07:46
Hoop dat alles goed gaat met de cijfers van vandaag, vanochtend helaas een positief resultaat ontvangen maar inmiddels ook 4 mailtjes en 10 sms'jes van de GGD. In de link van de mail om mijn uitslag te bekijken werd verwezen naar een code die ik via sms zou ontvangen en daar werden de laatste 4 nummer getoond, deze klopte niet dus alles maar gesloten omdat mijn scamradar mogelijk niet goed functioneert.

-

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-10 17:22
markje1 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:51:
[...]

Hoop dat alles goed gaat met de cijfers van vandaag, vanochtend helaas een positief resultaat ontvangen maar inmiddels ook 4 mailtjes en 10 sms'jes van de GGD. In de link van de mail om mijn uitslag te bekijken werd verwezen naar een code die ik via sms zou ontvangen en daar werden de laatste 4 nummer getoond, deze klopte niet dus alles maar gesloten omdat mijn scamradar mogelijk niet goed functioneert.
Ik kreeg inderdaad een aantal mails en sms'jes, en vervolgens een sms dat er iets mis was gegaan met al die communicatie. Geen idee wat de GGD daadwerkelijk van me wil though. :+

• franssie

franssie

Save the albatross

[...]

Net mij vriendin gevraagd, zij heeft geen smsjes na een positieve test gehad. Zou dus inderdaad oplichting kunnen zijn...

Edit al gebruikt zij DigiD dus heeft geen code nodig

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 25-02-2022 16:58 ]

• geenstijl
  • Niet online
[...]

Je bent niet de enige, hoorde ik van meerdere kanten, mails met verkeerde laatste cijfers.
Bij mij werkte vorige week dat hele gebeuren ook niet goed.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
codex schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:34:
[...]

Alles in perspectief zetten, dan valt het qua corona wel mee. Als je 40.000 besmettingen telt bij een percentage van 50% positief dan zijn er ook minimaal 40.000 man die rondlopen met een snotneus om andere redenen en daar hoorde je voorheen nooit iemand over.
Zolang je geen baseline hebt betreffende andere ziektes lijkt covid heel veel.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10 13:07

Gé Brander

MS SQL Server

Dean Martin schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:26:
[...]

Is het Digid niet al in meer of mindere mate vergelijkbaar?!
Nee hoor, DigiD wordt gebruikt als authenticatie middel en verder niet.

Die nieuwe die ze door willen voeren bevat ook al je informatie etc.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:29
[...]

Hier ook zo met verkeerde laatste cijfers.
Ik dacht meteen scam :)
Toch maar gebeld naar de GGD en nu is het goed,maar mijn god wel meer dan 10 mailtjes ondertussen van de GGD.

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-11 12:06
De interesse bij het volk is nu compleet anders.
Er is een ander nijpend probleem, Rusland.

Iedereen was al klaar met Corona, nu helemaal.

Wat heeft Corona nog van doen als er oorlog dreigt in Europa?

• CMD-Snake
NRC neemt de schade op: de kosten van twee jaar corona

Een lang artikel van het NRC waarin ze de schade opnemen van twee jaar corona en coronabeleid. Als je het kan lezen een aanrader.

Wel een fraai stukje wat ik eruit wil lichten:
De overheid gaf haar gegroeide macht slechts ten dele terug. Weliswaar kondigde minister Ernst Kuipers (VWS, D66) 15 februari het einde van veel maatregelen aan, maar de vaccinatiedruk zal vermoedelijk weer stijgen richting een vierde prik later dit jaar. De spoedwet waarmee vaccinatiebewijzen verplicht gesteld kunnen worden, vervalt per 1 maart, maar de coronapas blijft bestaan – al is het maar omdat het buitenland erom vraagt. De qr-code maakt onderscheid tussen mensen op basis van gezondheid en kan straks ook voor andere doelen worden gebruikt. Zo zei Kuipers de coronapas niet alleen te willen inzetten om de druk op ziekenhuizen te verlichten, zoals het afgelopen jaar gebeurde. Ook „heel veel uitval van personeel” kan „een factor” zijn om de coronapas weer in te zetten, aldus Kuipers.

De Leidse hoogleraar staatsrecht Wim Voermans ziet de normalisering van ingrijpende overheidsmaatregelen terugkeren in komende wetgeving. „De overheid probeert de mogelijkheden die ze vorig voorjaar kreeg in de aangepaste Wet publieke gezondheid te stroomlijnen in een langetermijnstrategie [‘pandemische paraatheid’]. De Raad van State heeft daar al op aangedrongen. Komt zo’n ‘genormaliseerde’ lockdown-regeling er, dan zal de Tweede Kamer weer het nakijken krijgen, verwacht ik.”
Ondanks de opschorting van veel maatregelen sinds gisteren zijn we er in dat opzicht nog niet, de wetgeving bestaat nog en het kabinet wil deze in een of andere vorm blijven behouden.

In twee jaar corona bleken democratie en noodrecht niet te werken
Het parlement nam intussen genoegen met een eindeloze reeks persconferenties, waar premier en minister maatregelen kwamen orakelen. Op basis van r-getallen, IC-bezetting en ‘OMT-adviezen’ die niemand tevoren mocht lezen. Alles achter de brede rug van een zekere Jaap van Dissel, topman van het RIVM, die ‘technische briefings’ kwam geven. De maatregelen werden door het parlement plenair dan zo’n beetje nabesproken. Wist D66 niet ooit de avondklok een half uurtje later te laten ingaan, bij wijze van democratische triomf? Dan zag je de premier quasi zuchtend een concessie doen. Voor amateur-buitensport hoefde je dan geen QR-code te hebben, maar wel voor de kleedkamer, want dan ben je bínnen. Koekoek!
De besluitvorming en wetgeving van de afgelopen twee jaar leggen op pijnlijke manier de tekortkomingen bloot.

[ Voor 21% gewijzigd door CMD-Snake op 26-02-2022 10:08 ]

Pagina: 1 ... 48 ... 83 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.