wimpo schreef op maandag 21 februari 2022 @ 23:32:
[...]
Ja ik stel voor dat je de artikelen zelf leest om verwarring te voorkomen. Ik kan me indenken dat het verkeerd overkomt.
Maar het "trainen" van het immuunsysteem word zo iets beter uitgelegd denk ik. Het is een versimpelde vertaling, maar waar het op neer komt is dat met herhaalde confrontatie van besmetting/infectie je immuunsysteem zich aanpast aan het virus(sen), en zelfs kan aanpassen en zo een immuniteit kan hebben voor een eventuele andere variant. Niet volledig misschien maar in ieder geval iets. Dit word in de artikelen ook aangegeven. Ditzelfde kan ook gelden voor de vaccinaties.
Ik heb geen uitleg nodig over het trainen van het immuunsysteem. Een opleiding biomedische wetenschappen gevolgd door een doctoraat is wel even voldoende.

De tijdsduur van een infectie speelt hierin een belangen blijkt.
Welk onderzoek laat een verband zien tussen tijdsduur van de infectie en de mate van immuunreactie? Verder is hier nooit een causaal verband in, want het hangt af van de ziekteverwekker en hoe de immuunreactie wordt opgewekt. Je ziet bij de vaccins ook een goede immuunreactie terwijl de exposure erg kort is.
En het hierdoor een bredere immuniteit te krijgen ten opzichte van verschillende varianten. Zoals de bekende varianten maar ook eventueel voor nieuwe varianten. Dat maakt het in die zin een betere immuniteit. Een infectie gevolgd met vaccinaties word zelfs met de suggestieve term "super immunity" benoemd. Maar "hybrid immunity" word hiervoor ook wel gebruikt. Deze word als "beter" aangemerkt met verschillende redenen. Waaronder bredere immuniteit voor andere bestaande varianten, en de eventuele nieuwe varianten.
Hieruit blijkt dat je de onderliggende immunologie niet begrepen hebt. Je haalt namelijk zaken aan die oorzakelijk niets met elkaar van doen hebben. Er is cross-reactivity tussen varianten door overlappende epitopen en dat weten we al sinds de eerste dagen van de infectie toen werd aangetoond dat er cross-reactivity is met SARS-CoV-1. Kortom, niets nieuws. Daarnaast krijg je van een langere infectie of herhaalde exposure geen bredere immuniteit, dat is niet hoe dat werkt. Bovendien is "brede immuniteit" niet iets waar je meer bescherming van gaat opbouwen (als in bescherming tegen meer epitopen of een grotere variatie in antilichaam-types). Dat weten we al een tijdje door te kijken naar de bescherming van vaccinaties (niet breed) die gemiddeld genomen iets beter is dan infectie, terwijl infectie een "bredere" immuniteit geeft. We weten namelijk dat de IgG's opgewekt tegen Spike (geproduceerd bij vaccinatie) het langst geconserveerd blijven, terwijl andere delen van de "brede" immuunreactie na infectie (zoals de mucosale IgMs) veel sneller verdwijnen.
Een omicron infectie kan bijvoorbeeld schijnbaar immuniteit creëeren voor delta. De verwachte effectiviteit word aangegeven in het onderzoek uit zuid africa. Delta heeft dit schijnbaar niet voor omicron gedaan. Maar dit zou net zo goed kunnen denk ik dan. Maar dat is 1 van de voorlopige conclusies uit dat onderzoek.
Er is beperkte cross-reactiviteit, en al helemaal tussen delta en omicron, en nogmaals dit is niet nieuw. Er is behoorlijk wat mismatch in epitopen tussen delta en omicron, dus deze cross-reactiviteit tussen varianten is leuk, maar dat gaat ons niet redden.
En kreten als "somatic hypermutation" doe ik niet, het is een gedeelte van een onderdeel uit de tekst/quote daarboven met daaronder een Wikipedia artikel over somatic hypermutation, voor als je dat interessant vind.
Een gedeelte van de tekst, maar de rest is ook relevant. Het hele artikel zelfs.
Volgens genoemde Senior author Otto Yang, MD, professor in UCLA’s division of infectious diseases and of microbiology, immunology, and molecular genetics:
[...]
Dus waarom je mij lijkt te beschuldigen van een "kreet" terwijl het gewoon in mijn post staat. Ontgaat mij even. Ik voegde het toe ter verduidelijking.
Somatic hypermutation is simpelweg een immunologisch proces dat altijd optreedt bij activatie van het adaptieve immuunsysteem om goed bindende antilichamen te krijgen. Het is wederom ongerelateerd aan cross-reactivity of een "bredere" immuniteit. Sterker nog, het maakt een immuunreactie juist minder breed, want B-cellen met minder affiniteit verdwijnen na selectie in de germinal centers.
Er staat in mijn post in een versimpelde vorm, maar in de artikelen beter verwoord, dat een booster de effectiviteit van het immuunsysteem zo bevordert en dat er nieuwe of betere of meerdere etc.. antilichamen gecreëerd worden hierdoor. Dat is door de herhaling van de vaccinatie uiteindelijk dan zo logischerwijs. De booster bevat zelf namelijk hetzelfde als het vaccin als het goed is.
Het is allemaal een stuk beter uitgelegd in de artikelen natuurlijk.
Er worden niet nieuwe antilichamen aangemaakt als in dat er andere epitopen worden getarget, er worden er méér aangemaakt tegen hetzelfde. Dat is waar het om draait. En ja via somatic hypermutation kan er enige aanscherping plaatsvinden, maar het is geen fundamentele verandering/kanteling van de immuunreactie, het is simpelweg een boost die de affinity/avidity van de antilichamen tegen het epitoop kunnen verbeteren. Zie
Wikipedia: Affinity maturation voor uitleg. Zonder somatic hypermutation kan er geen affinity maturation plaatsvinden in de germinal centers en zouden we uberhaubt nooit een effectieve immuunrespones kunnen opwekken. Je kan dan ook niet zomaar iets roepen als "somatic hypermutation", want gaat voorbij aan de rol van dit proces in de immuunreactie, die grofweg bestaat van activatie van B-cellen met behulp van Tfh-cellen en inflammatoire cytokines, gevolgd door het formeren van germinal centers waarbij affinity maturation tegen het antigen wordt gestimuleerd door somatic hypermutation en clonal selection. Basisimmunologie.
Ik mocht de uitspraak niet maken zonder goeie onderbouwing. En er was naar je eigen weten geen wetenschappelijk onderzoek van bekend. Vandaar dat ik er even op terug kwam. De conclusies of suggesties uit de artikelen mag je voor jezelf bepalen wat je er mee doet. Ik gaf alleen aan dat het niet perse een vreemde uitspraak was om te maken. Semantisch kunnen we de discussie voeren over mijn intentie, definitie of interpretatie eventueel. Maar mijn intentie is verder hetzelfde als wat in de artikelen beschreven word. Die uitspraken/ideeën daarin neem ik over namelijk.
De artikelen zijn prima, maar je interpretatie niet.
Dus ben prima bereid om het anders te benoemen eventueel. Trainen, mutatie, adaptatie, "somatic hypermutation" zou ook kunnen. Maar het is blijkbaar een natuurlijke reactie van het immuunsysteem. Die schijnbaar helpt met de bestrijding van corona en de mogelijke varianten. Schijnbaar veroorzaakt door een herhaaldelijke en of langere confrontatie met antigenen.
Wederom, allemaal ongerelateerde zaken. En wederom, cross-reactiviteit is aanwezig, maar hoe groter de afwijking tussen varianten, des te minder cross-reactiviteit, dit is ook al meerdere malen aan bod gekomen in
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus.
Dat klopt, dat is de vraag. En een antwoord hebben we nog niet, met de snellere terugloop in bescherming van de vaccins tegen omicron, terwijl omicron-specifieke vaccins zich nog niet bewezen hebben.
Een positief effect dat de booster, of in het geval van een aangepaste booster voor omicron in principe hetzelfde veroorzaken. En dus aangepaste, gemuteerde, getrainde, betere etc..."cross-reactive" memory B cells creëeren.
Nee. Een booster maakt géén cross-reactive B-cellen, dit is simpelweg niet hoe het werkt. Bovendien zit je met veranderende epitopen met het probleem van antigenic sin waarbij geheugencellen worden gelockt op een bepaald antigen en suboptimaal reageren bij exposure aan een variant. Of dat een praktisch probleem is weten we nog niet, maar het verband dat je poogt te leggen, werkt zoals gezegd omgekeerd aan wat jij stelt.
En zo dus ondanks dat de vaccinaties niet perse gericht zijn op omicron zo toch deze nieuwe variant ook met nieuwe, verbeterde, sterkere etc.. antilichamen kan bestrijden. De suggestie word in de artikelen nog wat verder uitgebreid naar nieuwere theoretische varianten.
Beschrijvende woorden als positief, beter, breder of sterker komen in de andere artikelen ook gewoon voor.
Dus misschien dat onze definitie van "betere immuniteit" verschilt. Ik ben geneigd om de definitie van beter namelijk over te nemen van de artikelen.
En dit betreft ook een voorlopig onderzoek natuurlijk, maar het is een gedeelde conclusie of suggestie wat in de andere artikelen ook gedaan word. Die hebben trouwens gewoon linkjes naar de bronnen, mocht je de artikelen zelf in twijfel trekken van validiteit. Of de personen die de uitspraken doen.
Ik trekt de artikelen niet in twijfel, maar jouw interpretatie wel. Zonder basiskennis over de immunologie en de werkingsmechanismes, gaat dit niet werken.